IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
22-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dice brewing (Board & dice)


Dice brewing was één van de eerste spellen die op onze Essenlijst stond. Enerzijds omdat dit spel al redelijk vroeg werd aangekondigd. Anderzijds omdat het thema en de componenten ons zeker aanspraken. Zoals u mag verwachten gaat u in dit spel bier brouwen aan de hand van dobbelstenen, anders zou de titel echt wel slecht gekozen zijn.

In het spel vindt u 30 receptkaarten, 15 speciale ingrediëntenfiches, 1 marktkaart, 1 seizoenmarker, 1 zwarte marktkaart, 18 actiefiches, 4 blokkeerfiches, 6 zaadfiches, 12 muntfiches, 12 hopdobbelstenen, 14 lichte moutdobbelstenen, 14 donkere moutdobbelstenen, 10 brouwvaardighedendobbelstenen, 4 spelersborden, 4 werkplaatskaarten, 4 opslagkaarten en 4 groene puntenmarkers.



Het spel duurt een aantal ronden tot de spelers gemeenschappelijk een aantal brouwsels hebben kunnen uitvoeren, voor 2,3,4 spelers zijn dit respectievelijk 10/15/20 recepten. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 4 fasen :

1) Dobbelstenen gooien en plaatsen :
In deze fase gooien de spelers hun actieve dobbelstenen (diegene die niet ergens zijn opgeslagen). De resultaten bepalen welke grondstoffen je ter beschikking hebt in de ronde. Daarna bepalen de spelers hoe ze deze grondstoffen gaan gebruiken. De spelers voeren in deze fase steeds om beurten een actie uit. Als je past, eindigt deze fase volledig voor jou.
In een beurt kan een speler 1 of 2 dobbelstenen plaatsen, 1 zaadfiche OF 1zaadfiche & 1 dobbelsteen plaatsen OF 2 zaadfiches plaatsen.

2) Aankopen :
Elke speler kan in deze fase één fiche uit de markt aanschaffen en één fiche van de zwarte markt. In deze fase moeten de spelers bepaald hebben wat ze met hun dobbelstenen effectief willen doen. De onderstaande foto toont de markt en zwarte markt met bijhorende fiches. Op de markt kan een speler speciale ingrediënten gaan aanschaffen, zoals fruit, kruiden, honing, speciale mout of speciale hop.
Op de zwarte markt kan je actiefiches aanschaffen, die je tegen de normale spelregels laten zondigen. Met deze acties kan een speler een "vastgezette" dobbelsteen terug beschikbaar maken, bepaalde gebouwen op het speelbord van een tegenstrever blokkeren, een eigen of vreemde dobbelsteen blokkeren of beschermen, een receptkaart blokkeren (zodat niemand er mee weg is voor je neus), de waarde van een dobbelsteen verhogen, een dobbelsteen hergooien.



3) Bier brouwen :
Om beurten kunnen de spelers één van de openliggende bierrecepten proberen te brouwen. Ze geven hiervoor de gevraagde grondstoffen af en ontvangen alle bonussen en beloningen die dit met zich meebrengt. Bij aanvang van deze fase kunnen eventueel aangekochte actiefiches gebruikt worden. Om dit een beetje te verduidelijken toon ik graag onderstaande receptkaarten. Voor de meest linkse kaart moet je één groene dobbelsteen afgeven (minstens waarde 5), 1 gele (min. waarde 4), 1 zwarte (min. waarde 2). In ruil krijg je 6 geld (linksboven). Kan je nog een extra afgeven (hier een blauwe dobbelsteen waarde 4 of 6), krijg je respectievelijk 4 geld of 3 punten.



4) De werkplaats opschonen :
De spelers voeren alle effecten uit en verzamelen de dobbelstenen van hun spelersbord. Zo veranderen ze de dobbelsteenwaarde van de dobbelstenen die ze op hun spelersbord paatsten om aan te passen. Gebruiken ze de acties van de dobbelstenen waarmee ze bepaalde vaardigheden verworven, ruilen ze de daarvoor bestemde dobbelstenen om in grondstoffen en geld. De seizoensfiche wordt omgedraaid en doorgegeven. Komt deze op de zomerkant te liggen, krijgt elke speler een zaadfiche. Daarna volgt een volgende ronde.



Op bovenstaande foto ziet u een spelersbord, met aan de rond een scorespoor waarop de punten worden bijgehouden. In het midden staat een slotje afgebeeld dat aantoont vanaf welke ronde een actie beschikbaar is. Linksboven is het mouthuis, linksonder de hopplantatie, rechtsboven de vaardighedenschool en rechtsonder het zaaddepartement. De acties tonen meestal (met uitzondering van de vaardighedenschool) een kleur dobbeslteen of zaadfiche bovenaan en de beloning voor het inzetten ervan onderaan. Tussenin staat een blauwe vaardighedendobbelsteen die je kan inzetten om het effect onmiddellijk uit te voeren en niet te moeten wachten tot de opschoonfase. Als er een rood kruisje opstaat, wil dit zeggen dat je de dobbelsteen of zaadfiche verliest.

Nadat er een vooropgesteld aantal receptkaarten zijn gebrouwen eindigt het spel na de lopende ronde.
De spelers krijgen nog 1 punt voor elke 2 goud, 1 punt voor elke gele of groene grondstof en 2 punten voor elke zwarte dobbelsteen.
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Dice brewing
Auteurs : Ireneusz Huszcza & Filip Glowacz
Uitgeverij : Board & dice
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

22-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
21-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 251


Deelnemers : Elke, Sven, Ann & Arne
Gespeeld spel : Alchemists, Lost legacy (2x) & Snuffie hup
Speeldatum : 20/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Ongetwijfeld de meest memorabele speelsessie ooit van Alchemists, 2 mensen met een verkeerde code. Maar zeg nu zelf FTKE of FKTE lijkt toch wel erg op elkaar. Hadden de jongens van CGE die codes niet een beetje verder uit elkaar kunnen leggen? Desondanks dat er geen eindscore kon plaatsvinden, hebben we ons toch goed geamuseerd en hard (een beetje groen) gelachen.

21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Waggle Dance



Waggle dance (Grublin games) :


+ Erg toegankelijk "dobbel"spel met héél wat mogelijkheden en diepgang, zonder moeilijk te worden
+ Erg kleurrijk en deftig materiaal, met extra vermelding voor de fraaie dobbelsteentjes
+ Er is op zich erg veel interactie in het spel, waarbij je constant elkaars dobbelstenen in het oog houdt, maar anderzijds zijn er voldoende mogelijkheden om over te schakelen op een plan B, C, D of zelfs E
+ De kaarten hebben een erg fraai artwork
+ Met 2 of 3 spelers lijkt me dit spel qua verhouding speelduur - speelplezier top
+ Het spel voorziet een korte, standaard of lange variant met één kleine ingreep
+ Afhankelijk van of je een kort, standaard of lang spel speelt, ga je ook een andere tactiek moeten toepassen. In een kort spel is het een echte race, in beide andere varianten heb je ietsje meer tijd om op te bouwen

- Met vier spelers vond ik de speelduur een ietsje te lang te worden
- Dit spel zou perfect last kunnen krijgen van AP als je zulke spelers rond de tafel hebt zitten

Conclusie : een worker-placement is vandaag de dag niets nieuws meer. Waggle dance verrast toch in zekere zin met z'n spelopstelling, materiaal, thema en ook wel spelverloop. Het is een aangenaam spel dat ik op zich wel bij de familiespellen zou willen rangschikken, maar dat door z'n vele mogelijkheden toch niet onmiddellijk toegankelijk is voor de beginnende speler. De veelspeler gaat ook erg veel plezier hebben aan dit spel. Een extra troef zijn ongetwijfeld de vele dobbelstenen die ook de niet-euro-fans misschien wel eens tot een potje kunnen overhalen. Er schuilt op zich een redelijk abstract en speeltechnisch spel onder het bijenthema, maar dat vonden we hier allerminst erg. Met vier spelers duurde het spel ons net ietsje te lang, maar echt vervelen ging het wel nooit, omdat je constant betrokken bent, ook bij de keuzes van de andere spelers en dit is een erg grote troef. Ik leg dit spel graag nog meer op tafel ... en als het even kan dan met twee of drie spelers.

21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : King's gold



King's gold (Blue orange) :


+ wederom zo'n mooi vormgegeven doosje en prima kwaliteit van dobbelstenen
+ illustraties van Pierô (enkel op het doosje, dus wel beperkt)
+ zeer snel dobbelspel, aangename muntjes, éénvoudige spelregels
+ kleine pestfactor in het spel
+ de spelregels zitten er in het Nederlands bij

- er is een overzichtje van de combinaties voorzien op de achterkant van de spelregels, maar ze hadden er met symbolen gerust mogen bijzetten welk gevolg er bij welke combinatie hoort (zou erg makkelijk zijn)
- lees toch ook even de Engels spelregels, want bij de Nederlandstalige zijn er hier en daar enkele onduidelijkheden
- het is een geluksspel, dus hou hier zeker rekening mee, het kan ook over zijn vooraleer je het weet, één beurt van één speler kan voldoende zijn (allemaal kanonnen en het spel is over)


21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terra mystica - fire & ice (Feuerland spiele)


Fire & ice is de eerste uitbreiding voor het magnifieke spel Terra Mystica. Je hebt het basisspel nodig om dit spel te kunnen spelen.
De uitbreiding omvat een nieuw speelbord, 6 nieuwe facties (op drie nieuwe spelersborden) en extra speelopties om meer variëteit aan het spel te bieden. Het nieuwe type van terreintegels "ijs" en "vulkaan" worden toegevoegd als je met de nieuwe facties speelt. De opstelling is dezelfde die je hanteert in het basisspel. Het kan wel dat er hier en daar enkele extra componenten moeten worden toegevoegd.

Het nieuwe speelbord kan het oude gewoon vervangen zoals u wenst. Het nieuwe bord geeft ook weer dat op het einde van het spel geld kan geconverteerd worden in punten.

De ijs en vulkaantegels kunnen gevormd worden zoals de andere landschapstypen worden aangemaakt. Ze kunnen echter nooit  meer veranderen. Bij aanvang van het spel kiest de speler die met ijs of vuur speelt onmiddellijk een terreintype en legt daarop z'n ring. Dit geeft aan hoeveel schopjes je zal moeten inleveren om het landschapstype om te zetten naar dat van jou. Je startgebouwen moeten dan ook op dit terreintype (nadat er een fiche werd geplaatst) geplaatst worden.

Er zijn extra en alternatieve scoringsmogelijkheden voorzien. Bij aanvang van het spel worden alle tegels geschud, er één uitgetrokken en daarna open naast het speelbord gelegd. Deze tegel geeft aan wat er nog gescoord wordt na de laatste gebiedwaardering op het einde van het spel. Zo zijn er bijvoorbeeld punten te rapen voor de spelers wiens nederzettingen het verste uit elkaar liggen, de grootste afstand tussen je stronghold en sanctuary in één aangesloten nederzetting, het meeste aantal nederzettingen op de buitenrand van het speelbord, het meeste verschillende nederzettingen op het bord.

De nieuwe facties : Ice maidens, Yetis, Dragonlords, Acolytes, Shapeshifters en Riverwalkers. Je krijgt een mooi overzicht van wat deze nieuwe facties als eigenschap hebben in de spelregels en ga ik hier dan ook niet neertypen. De spelregels vermelden ook een soort van bieding om je facties te bekomen. Dit lijkt me vooral nodig als je er niet uitgeraakt met welke factie je wil spelen of als er onenigheid is over wie met een bepaalde factie mag spelen.

Tenslotte herbergt de uitbreiding ook een alternatieve manier om de speelvolgorde te bepalen. Er zit een speelbordje bij waarop de spelers een fiche van hun factie plaatsen. De startspeler plaatst z'n fiche bovenaan en dan met de klok mee alle spelers onder dat van de startspeler in volgorde. Diegene die als eerste past, komt bovenaan te liggen en alle anderen in volgorde van passen. Zo krijg je vanaf ronde 2 een totaal andere speelvolgorde die dan gehanteerd wordt.



Titel : Terra mystica - fire & ice
Auteurs : Helge Ostertag & Jens Drögemuller
Uitgeverij : Feuerland spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

21-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
20-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 250


Deelnemers : Senne, Kaatje, Wim, Dirk, Geert, Tom & Arne
Gespeeld spel : Deus & Waggle dance
Speeldatum : 19/12/14
Speelplaats : Spellenclub Spelhamels Beerse
Opmerkelijk : Eindelijk Waggle dance eens kunnen spelen! Laat deze spellenavond een aanzet zijn voor een Kerstvakantie vol spellenplezier. Morgenavond gaan we in ieder geval vrolijk door met spelen.

20-12-2014 om 01:19 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sushi draft!



Sushi draft! (Blue orange) :


+ het doosje is erg mooi uitgedrukt, het materiaal is verzorgd
+ net zoals Sushi go een spel om het draften bekend te maken als spelsysteem bij mensen
+ de inlay van het doosje vedient ook zeker een extra pluspunt, mooi, past perfect

- je hebt niet veel in de hand eerlijk gezegd
- ook het trekken van de fiches met verschillende waarde is een geluksfactor
- de ronde kaarten zijn erg mooi, maar moeilijker om te schudden en te hanteren
 
Conclusie : Ik vind dit type spel meer het promoten van een spelsysteem. Het draften op zich is wel oké, maar
ik had op geen enkel moment het gevoel dat ik iets in de hand had. Ook het systeem dat bij een gelijke stand de derde hond met het been aan de haal gaat, klonk wel oké, maar kwam zelden voor.

20-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King's gold (Blue orange)


We zullen het piratenpraatje maar achterwege laten en direct met de deur in huis vallen.
U vindt in dit prachtig blikken doosje 5 dobbelstenen en 60 plastic munten in een fantastische inlay.
Daarmee zal u het moeten doen, niet meer en niet minder. U probeert zo veel mogelijk gouden munten te verzamelen.

De doos met de dubloenen (om de officiële naam eens te gebruiken) wordt in het midden van de tafel gezet. De spelers gooien om beurten met de dobbelstenen, diegene die de meeste doodshoofden gooit, wordt de startspeler.



Als je aan de beurt bent, gooi je de vijf dobbelstenen. Indien je gekruiste beenderen gooit, moet je deze dobbelstenen terzijde leggen. De andere mag je tot twee maal toe hergooien. Je kiest zelf welke je al dan niet hergooid. Je mag ook vrijwillig stoppen met gooien. Nadien wordt er gescoord.

- één muntendobbelsteen + één kanon : neem zoveel goudstukken uit de bank als op de dobbelsteen staan afgebeeld voor jezelf en hetzelfde aantal om in een gezamenlijke pot te stoppen voor de "koning"
- één muntendobbelsteen + één doodshoofd : steel van een speler naar keuze het aangegeven aantal munten
- allemaal munten op de dobbelstenen : steel al het geld van de koning (het aantal muntstukken op de dobbelstenen doen er niet toe)
- allemaal doodshoofden : steel alle munten van een speler naar keuze
- allemaal kanonnen : steel alle munten die nog in de doos zitten, deel niet met de koning, dit beëindigt het spel onmiddellijk
- indien je 3 gekruiste beenderen gooit OF geen enkele van voorgaande combinaties moet je 3 munten aan de koning geven (indien je onvoldoende bezit, geef je wat je hebt)

Je moet altijd alle dobbelstenen uitvoeren indien mogelijk. Elke dobbelsteen kan maar één keer worden toegewezen, je kiest zelf in welke combinatie. Speciale gevallen :
- indien 2 x een combo met de doodshoofden : je mag van dezelfde speler stelen of van anderen
- indien 2 x een combo met het kanon : je moet twee keer geld uit de bank nemen en ook twee keer bij de koning leggen
- indien een combo met doodshoofd en een kanon : beiden worden afgehandeld

Het spel eindigt onmiddellijk als er geen munten meer in de bank zitten. De speler met het meeste goud wint. Bij gelijke stand wordt er een extra rondje gespeeld.

Titel : Blue orange
Auteur : Stéphane Maurel
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

20-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
19-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sushi draft (Blue orange)


Dit kaartspel verraadt eigenlijk al het spelprincipe van het spel. U gaat moeten draften, sushikaarten draften om meerderheden te creëren, fiches te verzamelen en zo'n gevarieerd mogelijk aanbod aan sushi naar binnen te spelen. Een lekkere bedoening lijkt ons!

Het spel bestaat uit 32 sushikaarten (8 tonijn, 7 garnaal, 6 zalm, 5 komkommer, 4 makreel en 2 jokers) en 18 fiches met aan de ene kant de soorten sushi en dessertjes en aan de andere kant de punten die ze waard zijn. De fiches worden per soort met het eten naar boven in stapels klaargelegd. De sushikaarten worden geschud en elke speler krijgt er 6. De rest van de kaarten wordt terzijde gelegd en doen deze ronde niet mee.

Je kan op twee manieren punten sprokkelen :
- van één soort sushi het meeste verzamelen ten opzichte van de andere spelers
- een stukje eten van alle soorten sushi, zodat je nog een dessertje krijgt



Het spel verloopt over drie ronden, die op hun beurt uit 5 fasen bestaan :

1) elke speler kiest een kaart uit z'n hand en legt deze gedekt voor zich neer
2) de spelers draaien gelijktijdig de gekozen kaarten om
3) de resterende kaarten worden doorgegeven aan de volgende speler
4) de spelers herhalen dit tot ze nog maar één kaart in handen hebben
5) tot slot volgt er de puntentelling :
- de speler die de meeste sushikaarten van een soort heeft, neemt de overeenkomstige fiche
- de speler met het meest gevarieerde menu neemt de eerste dessertfiche
Bij een gelijke stand tussen spelers, gaat de derde met de fiche lopen. Indien die ook gelijk is met een andere speler, gaat het fiche wederom naar de volgende speler. Indien alle spelers gelijk hebben, dan krijgt niemand de fiche.

De resterende handkaart, de gespeelde kaarten en de kaarten die terzijde werden gelegd, worden terug geschud en een nieuwe ronde wordt gestart. De speler die na drie ronden het beste heeft gescoord op z'n fiches wint het spel.

Opmerking : jokers kunnen voor elk soort sushikaart worden ingezet die je al verzameld hebt. Ze telt dus niet voor een soort sushi dat je niet hebt. Je mag enkel een joker opendraaien als je reeds een soort sushi aan het verzamelen bent. Je kan ervoor opteren om volgende rondes tegen de klok de kaarten door te geven.

Regels voor gevorderden :
- jokers tellen aan het eind van de ronde maar voor een half punt (kan voldoende zijn in een gelijkstand natuurlijk)
- de kaarten met een "wasabi-symbool" zorgen dat de kaart maar voor de helft telt (het wordt dus ook moeilijker om een toetje los te krijgen)

Titel : Sushi draft
Auteur : Takahiro
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

19-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
18-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wakanda (Blue orange)


Blue orange staat gekend voor z'n kleine, snelle spelletjes die toch in het oog springen.
Ook deze Wakanda doet dat zeker door z'n fijne materiaal. In Wakanda gaan de spelers totems bouwen.
De speler die de 3 meest waardevolle totems samen heeft, wordt de winnaar van het spel.

Het spel komt met 8 dorpstegels, 21 houten totems, 1 zakje, 6 kopversieringen (3 blauwe vleugels en 3 rode kuiven) en de spelregels.
De dorpstegels worden geschud en 2 ervan worden terug in de doos gelegd. De zes anderen worden naast elkaar op de tafel geplaatst, 3 ervan zijn nog niet beschikbaar en worden 90° gedraaid. De houten totemdelen worden in het zakje gedaan. Elke speler krijgt de kopstukken in z'n kleur (rood of blauw).



In een speelbeurt moet je :
1) een totemdeeltje uit de zak nemen (indien er geen meer in het zakje zitten, vervalt deze stap)
2) één van de volgende dingen doen :
- één van je totemdeeltjes aan een totem op een beschikbare dorpstegel bouwen door het er gewoon op te zetten.
- één totempaal afmaken door één van je kopstukken op een totem te plaatsen.

Indien je een totempaal afmaakt, draai je de volgende dorpstegel zodat er terug een extra dorp beschikbaar is.
Het spel gaat door tot alle 6 de totempalen af zijn (3 per speler). Als een speler geen kopversieringen meer heeft, moet hij toch doorspelen tot hij geen totemdeeltjes meer heeft (ook al is dat in het voordeel van z'n tegenstander).

Als alle totems af zijn, worden de punten verdeeld. De speler met de meeste punten in z'n drie totems is de winnaar.
De punten hangen af van het dorp waarin je totem staat. Op de dorpstegels staat afgebeeld wat je moet proberen te verzamelen.
- Adelaar = 8 punten per adelaar in je totems
- Opperhoofd = 5 punten per opperhoofd in je totems
- Tomahawk = 4 punten per tomahawk in je totems
- Dierenhuid = 3 punten per dierenhuid in je totems
- Tipi = 2 punten per tipi in je totems
- Variatie = 2 punten per verschillende kleur verf op je totempalen
- Grootte = 2 punten per totemdeeltje in je hoogste totem
- Zon = 1 punt per zon in je totems. Indien je dit dorp niet bezet, krijg je 1 strafpunt per zon.

Titel : Wakanda
Auteur : Charles Chevallier
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

18-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
17-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : First to fight



First to fight (HGF) :


+ thematisch zeker wel oké (zeker als je een voorliefde hebt voor Poolse vaderlandsliefde)
+ het is een relatief eenvoudig spel, hiervoor moet je echt niet gestudeerd hebben, na een rondje is erg veel duidelijk
+ ik heb het spel gewonnen

- het spel duurt toch dat net ietsje te lang voor wat het is
- het is thematisch en historisch misschien wel correct, maar dit staat de gameplay af en toe in de weg
- onuitgebalanceerde opdrachten (missies) zorgen voor een grote randomness vanaf het begin van het spel
- met vier spelers lag het bord direct vol soldaten, het is dan wat héén en wéér schijven en prullen tot een volgende missie uit te voeren, die toch naar alle waarschijnlijkheid slaagt

Conclusie : Ik vond First to fight niet zo'n succes. Het oogt op zich mooi, als je de spelregels leest, verwacht je ook wel wat. Maar ... het is allemaal nogal repetitief, saai en eens het spel zich ontplooit, ligt eigenlijk alles al gauw vast. In het tweede gedeelte van het spel hebben we weinig acties nog echt gekozen, meestal gewoon maneuvres uitvoeren om missies te voltooien en de tijdmarker vooruit te krijgen. Als je dan alles bij elkaar gaat optellen, komt het er op het eind toch gewoon op aan dat diegene die tijdens het spel hier en daar het meeste extra puntjes sprokkelde veel kans heeft op de overwinning. (op voorwaarde dat je al je missies ook eens vevult natuurlijk)


17-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russian railroads mini-expansion (HiG)


Deze mini-uitbreiding van Russian railroads kwam tot stand na het behalen van de Duitse Spellenprijs 2014 voor het basisspel "Russian Railroads". Hans im Glück wilde een tegemoetkoming doen aan al de fans van het spel en stelden enkele zaken voor op het internet. De beste voorstellen werden weerhouden en in deze mini-uitbreiding gestopt. Het spreekt voor zich dat je zelf kan bepalen welke zaken je al dan niet toevoegt aan het basisspel. Daarnaast bevat de uitbreiding ook 2 nieuwe hutten voor het spel "Stone age", nl. het casino.

De nieuwe ingenieurs : u voegt diegene toe die u wenst. Hou er wel rekening mee dat er geen twee met hetzelfde nummer in het spel mogen zitten.
- Olga : Je moet onmiddellijk een extra onbezette ingenieur bezetten, na het plaatsen van een arbeider op Olga
- Dimitrij : Zet het grijze spoor een aantal stappen vooruit op een spoor naar keuze zodat deze net achter het zwarte spoor komt te staan.
- Ludmilla : Je krijgt ineens 5 punten. Neem de startbonuskaarten, kies er één en laat ook alle andere spelers één extra kiezen. Indien je hier niet voor kiest, krijg je 3 punten als vervanging.
- Pjotr : Betaal 1 goud om deze ingenieur te gebruiken en zet het zwarte spoor drie stappen vooruit

De nieuwe bonusfiches :
- Headhunter : kies een ingenieur uit de doos (wiens nummer niet in het spel voorkomt) en leg hem naast je spelersbord
- Industrie-boom : je mag vanaf nu je stappen op het industriespoor verdubbelen
- De nieuwe fabriek : leg deze in je industriespoor. Wanneer je met je marker op deze fabriek landt op, mag je twee bonusfiches nemen en uitvoeren.
- 6 x stappen : je mag 3 stappen met het zwarte spoor voortzetten en 3 stappen met de marker op het industriespoor
- Goederenwagon : je legt deze wagon achter een locomotief van minstens waarde 3, de wagon gebruikt wel geen locomotiefplaats. Voor elke waardering mag je op dit spoor een spoor naar keuze (zwart, grijs, wit of houtskleur) 2 stappen vooruit zetten.

Titel : Russian railroads mini-expansion
Auteurs : Helmut Ohley & Leonhard Orgler
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

17-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
16-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.First to fight (HGF)


In dit spel is het de spelers hun taak om opdrachten te volbrengen en een overwinning te behalen op de Centralen. Elke opdrachtkaart geeft overwinningspunten, indien succesvol. Faal je echter in je taak, dan levert ze minpunten op aan het einde van het spel. Tijdens het spel winnen de spelers punten door sabotage, door de soldaten naar de geconcentreerde gebieden te bewegen of door bepaalde eigenschappen van karakters te gebruiken. De speler met de meeste punten op het einde van het spel wint.

Redelijk uniek aan dit spel is dat alle spelers op hetzelfde bord spelen, het aanpassen en manipuleren om uiteindelijk hun opdrachtkaarten tot een goed einde te brengen. De opdrachtkaarten tonen een tijdsperiode, een plaats en een kracht. De speler moet dus goed timen, want op het moment dat de tijdsteen bij hun periode passeert moeten ze aan de kracht van de kaart kunnen weerstaan. De spelers gaan acties ondernemen door een keuzesysteem als dat van Puerto Rico. Er zijn zes actietegels in het spel waaruit de spelers hun acties kiezen. Zowel de actieve speler als de andere spelers mogen de actie uitvoeren, maar de actieve speler krijgt vaak een bonus (of iets sterkere actie). Er geldt één gouden algemene regel. Een regio of soldaat die die ronde al gebruikt is voor de actie, mag niet meer gebruikt worden. (meer info over de acties onder).

Eerst even het materiaal toelichten : 1 speelbord (regio's van Europa in verschillende kleuren), 54 soldaatkaarten, 30 opdrachtkaarten (I & II), 24 neutrale gebeurteniskaarten, 10 wondefiches, 40 trainingsfiches, 12 verzorgingsfiches, 6 actietegels, overwinningspuntenfiches, tijdsmarker, dominantiefiches, dobbelsteen en 4 spelersoverzichten.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De actietegels worden onderaan het bord gelegd met hun actieve kant naar boven. De soldatenkaarten worden geschud en langs elke kant van het bord worden er gelegd (bij elke kleur/regio exact één). Verdeel de opdrachtenkaarten in 2 stapels (I &II), de spelers krijgen er vier van de eerste stapel. Ze mogen er drie of vier houden. De gebeurteniskaarten worden geschud en naast het bord gelegd. De tijdsmarker wordt op "september 1939" geplaatst en de dominantiemarkers op de juiste plaats op de dominantiesporen (in elke regio, op het zwarte vakje). Alle resterende fiches worden naast het speelbord neergelegd. Kies een startspeler.



Het spel loopt over verschillende ronden die verdeeld zijn in 2 fasen : acties kiezen en einde van de ronde
De startspeler begint het spel en kiest één van de actietegels en draait deze om. Daarna voeren de spelers om beurten de actie uit. De speler die de actie kiest, krijgt vaak een extra bonus. Indien er overwinningspunten op de tegel liggen, krijgt de speler die de actie kiest de punten. Tegels die reeds gebruikt zijn, kunnen niet meer gekozen worden. Enkel wanneer de "maneuver-actie" gekozen wordt, worden de andere tegels terug opengedraaid. Indien de "maneuver-actie" de enige resterende actie is, mag de actieve speler ook de volgende actie kiezen, kiest hij deze bewust, is de volgende speler aan de beurt.

De acties :
1) Beweging :
- Beweeg een soldaat naar een aangrenzende regio
- Bonus : de speler mag een soldaat bewegen naar een regio naar keuze (vervangende actie)

2) Training :
- Elke speler mag een soldaat naar keuze opwaarderen in kracht of underground
- Bonus : de speler mag een extra verzorgingsfiche nemen (max. 3 op handen)

3) Sabotage :
- Elke speler mag een sabotage uitvoeren in een regio naar keuze. De som van de "underground" van alle aanwezige soldaten in de regio moet hoger zijn dan het nummer aangegeven op het dominantiespoor. Indien dit lukt, schuift de marker een plaats naar links. De speler scoort 3 overwinningspunten.
- Bonus : na de sabotage mag de speler een eigenschap van een willekeurige regio gebruiken (als de dominantiemarker nog op de lichte vakken van het dominantiespoor ligt). Deze eigenschappen zijn : nieuwe soldaat inbrengen, een soldaat in Polen inbrengen, de kracht van 1 tot 3 soldaten opwaarderen, je mag een opdrachtkaart uit je hand afleggen en een nieuwe trekken (dominantie gaat wel omhoog).

4) Rekruteren :
- Elke speler mag om beurten een nieuwe soldaat aan een regio toevoegen. Je trekt twee kaarten, gebruikt er één en legt de andere terug af. De eigenschap van de soldaat kan onmiddellijk gebruikt worden. (eigenschappen soldaten : extra rekruteren, punt, kracht of underground verhogen met 1, dominantiemarkers naar links verschuiven, bewegen, gebeurtenissen voorspellen)
- Bonus : de speler mag uit 3 soldaten kiezen ipv 2.

5) Concentratie :
De spelers kiezen uit één van de drie mogelijke bonussen : een soldaat bewegen, een verzorgingsfiche of een concentratiefiche van het bord verwijderen (indien aanwezig) en een nieuwe plaatsen in een regio. In deze regio kunnen de soldaten van de aangegeven soort niet meer verwijderd worden. Elke nieuwe soldaat die hier verschijnt, brengt overigens één punt op.

6) Maneuver : 
Leg 1 punt op elke niet gekozen actiekaart. Draai daarna alle actietegels terug open. Indien dit de laatste kaart was, mag de speler een nieuwe actie kiezen. Indien dit niet de laatste was, is de volgende speler aan de beurt.

Einde van de ronde :
Indien een speler de "maneuver-actie" kiest, volgt er een einde van de ronde. Deze bestaat uit een aantal stappen vooraleer er overgegaan kan worden naar een volgende ronde.
- eerst en vooral mogen de spelers gewonde soldaten verzorgen door een verzorgingsfiches af te geven om wondefiches van de soldaten te verwijderen
- er wordt een kaart van de gebeurtenisstapel getrokken en volledig uitgevoerd : de tijdsmarker wordt een aantal stappen vooruit gezet zoals aangegeven op de kaart. Spelers die opdrachtkaarten hebben die liggen tussen de periode die door de tijdsmarker is overschreden moeten deze nu uitvoeren. Indien ze slagen in hun opzet leggen ze de kaart open voor zich neer, hiervoor krijgen ze op het einde punten. Mislukte opdrachten worden dicht voor zich gelegd, deze leveren minpunten op. Wat de uitkomst ook is, de speler trekt 2 nieuwe opdrachtkaarten van de II-stapel en houdt er één en legt er één terug af. Enkel wanneer de speler reeds 3 kaarten van de II-stapel heeft, vervalt deze stap.
- in elke regio waar er een opdracht vervuld is, vallen er verliezen. De speler gooit met de dobbelsteen en vergelijkt de waarde met de dominantiemarker in de betroffen regio. De som van beiden geeft weer hoeveel wondemarkers de soldaten in de regio ontvangen. Ze worden gelijkmatig over de soldaten verdeeld. (beginnende met de laagste "underground-waarde"). Na het verdelen van de wonden verwijder je alle soldaten met 2 of meer wondemarkers en diegene met 1 marker die niet getraind zijn (geen trainingsfiche hebben).


Einde van het spel :
Wanneer een speler geen opdrachtkaarten meer op handen heeft, eindigt het spel. Na de lopende ronde tellen de spelers de punten van vervulde opdrachtenkaarten en de punten verdiend tijdens het spel. Daar trekken ze 5 punten van af per niet-vervulde opdrachtkaart. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste geslaagde opdrachten. Indien nog gelijk, zijn er meerdere winnaars.

Titel : First to fight
Auteur : Adam Kwapinski & Michal Sienko
Uitgeverij : HGF
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

16-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
15-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Die Staufer


Die Staufer (HiG) :

+ Erg veel en deftig materiaal
+ Ondanks de complexiteit in spelregels is het een relatief rechtlijnig en duidelijk spelletje
+ De sleutel van de overwinning zit 'm in de schatkisten (bonussen) die je opraapt
+ De eindstrijd is erg spannend, wij strandden op enkele punten van elkaar
+ Het is een relatief vernieuwend spelsysteem, ook niets superbijzonders, maar het speelt wel anders
+ Er is véél gaande op en rond het speelbord

- De voorbereidingstijd is aanzienlijk, zeker omdat alles van spelersaantal afhangt
- Het is een "droge euro", zoals in het vakjargon wordt gezegd, maar mij persoonlijk kan dat niet veel schelen
- Er is véél gaande op en rond het speelbord, het overzicht behouden is in het begin niet eenvoudig
- De spelregels lijken aanvankelijk nogal lijvig en onoverzichtelijk, maar ze zijn gewoon erg uitgebreid geschreven (het valt allemaal wel mee, ook het bijblad met verduidelijkingen blijft eigenlijk wel beperkt, de iconografie is prima gedaan)

Conclusie : Die Staufer is wederom een prima spel van Hans im Glück. Deze kan gerust bij in uw spellenkast, want u zal niet teleurgesteld worden. De grote dozen van deze uitgever doen dat ook maar zelden. Om nu van de daken te gaan schreeuwen dat dit een topper is, zal nog moeten blijken, maar ik vrees dat dit weer zo'n spel gaat zijn dat onder de radar gaat vliegen. Er was bijzonder weinig bekend voor Spiel en het spel heeft op die manier de Buzz een beetje gemist. Na Essen heeft iedereen het véél te druk met alle andere nieuwigheden en komt dit type van spel dat binnenkort ook in het Engels voorradig is niet echt tot z'n recht. Zeker als je weet dat er in februari wederom een Nürnberg voor de deur staat en dat HiG ook daar op wed, weet je dat die Staufer stilaan naar de achtergrond zal worden verdreven. Het spel zet de trend van dit jaar gewoon door : solide, goed in z'n eenvoud, maar geen supertop

15-12-2014 om 09:44 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 249


Deelnemers : Sven, Johan & Arne
Gespeeld spel : Aquasphere, Die Staufer, Black Fleet & Knorbal
Speeldatum : 14/12/14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Johan is de grote overwinnaar van de avond geworden, drie overwinningen vlekkeloos op een rij. Gelukkig bleek ikzelf toch nog het grootste en vuilste varken te zijn tijdens een potje Knorbal. Er zijn nog zekerheden in het leven!

15-12-2014 om 00:12 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dreaming spires (Gamesalute)


In Dreaming spires probeert u in vier tijdperken, ofte 8 speelbeurten een universiteit op te bouwen. Je probeert goed te scoren in de diverse domeinen, zoals politiek, theologie, filosofie, wetenschap, humanisme, kunst en sport en dit binnen de drie pijlers traditie, studenten en genoten. In de doos vindt u 1 scorebord, 120 houten blokjes, 88 gebouwtegels, 27 gebeurteniskaarten, 43 geleerdekaarten, 48 geldmunten, 1 geldzakje en 1 kanseliersmarker (startspelerpion).

De gebeurtenis- en geleerdekaarten worden gesorteerd per tijdperk. Die van tijdperk 1 (medieval) worden naast het scorebord klaargelegd. Alle tuin- en haltegels worden uit de tegels gezocht en als stapels klaargelegd. De andere tegels worden gedekt geschud en als trekstapel klaargelegd. De bovenste 10 tegels worden opengedraaid en vormen de vitrine. Er worden 5 geleerdekaarten opengelegd. Er wordt één gebeurteniskaart opengelegd, de andere blijft nog gesloten.

      

Het spel is verdeeld in vier tijdperken (die elk uit 2 ronden bestaan), waarin de volgende stappen worden doorlopen.
1) voorbereiding van het nieuwe tijdperk (enkel in eerste ronde van elk tijdperk)
- elke speler trekt 4 geldmunten uit het geldzakje en houdt deze geheim
- verwijder alle gebeurtenis- en geleerdekaarten uit het vorige tijdperk
- plaats 2 nieuwe gebeurteniskaarten van het nieuwe tijdperk boven het scorebord
- plaats 5 nieuwe geleerdekaarten van het nieuwe tijdperk open naast het scorebord
2) de kanselier draait de eerste gebeurteniskaart open en leest deze voor
3) beginnende met de kanselier en dan de andere spelers in volgorde voeren de spelers 4 acties uit. Ze kunnen kiezen uit :
- bouw een gebouw : kies één van de tegels uit de vitrine, betaal de eventuele kost en leg ze aan een eerder gelegde tegel (de eerste moet een tuin of hal zijn). Zorg ervoor dat er één kant van de tegel in kleur overéénkomt met minstens één van de aangrenzende tegels. Vul de vitrine daarna terug aan. Je mag ook met halve tegels aan elkaar grenzen om symbolen te vervolledigen (zie ook foto boven)
- werf een geleerde aan : indien je de symbolen die gevraagd worden op de geleerdekaart in je universiteit hebt, mag je de geleerde bij je nemen. Deze laat je één van je blokjes op het scorebord plaatsen of één of meer plaatsen verplaatsen in één van de domeinen. Trek nadien een nieuwe geleerdekaart en leg deze open naast de anderen.
- gebruik een geleerde (max. 1 maal per beurt) : elke geleerde stelt je in staat een speciale eigenschap te gebruiken gedurende de ronde. Na het tijdperk moet je de verworven geleerden overigens afleggen, dus je kan ze best spoedig gebruiken.
- trek een geldmunt uit het geldzakje
4) de kanselier voert de eigenschappen van de gebeurteniskaart uit stap 2 uit. Deze gebeurtenissen vragen een bieding. Er kunnen 4 soorten biedingen voorkomen. De reguliere bieding waarbij de hoogst biedende de beloning krijgt. De stille bieding waarbij alle spelers een bedrag in hun hand verstoppen, indien er meerdere het hoogste bod hebben, krijgen ze allen de beloning. Bij de Nederlandse bieding telt de kanselier af van 12 naar 1, iedereen mag op een ogenblik "bod" roepen en het huidige getal betalen om de beloning te krijgen. Tenslotte is er ook nog de "contributie" waarbij alle spelers wederom geld in hun hand verstoppen en waarbij de eerste en tweede met hun bod een beloning krijgen.
5) herhaal deze stappen voor de tweede ronde van een tijdperk, na twee beurten volgt er een score



De score is in dit spel misschien nog wel het bijzonderste van allemaal. Het is bijzonder moeilijk en abstract om dat hier voor te stellen, vandaar bovenstaande foto. U ziet dat men alle blokjes al heeft gelegd in de vakken rechtsonder op het scorebord. Na tijdperk 1 wordt er enkel gekeken naar de grijze vakken, na tijdperk 2 de grijze en bruine, na tijdperk 3 komt het roze erbij en na tijdperk 4 komt het paarse er nog bij. De speler met de meeste blokjes wint de score en krijgt na elk tijdperk één munt uit de geldzak. Diegene die na ronde 4 de beste score heeft, wint het spel. Dus eigenlijk is het ganse spel overbodig, zo lang je maar op het eind aan het langste eind trekt. Bovendien gebeurt ook dit op een speciale manier. Als alle blokjes zijn gelegd (zoals hierboven afgebeeld, dit gebeurt overigens door de punten voor de rij en kolom op te tellen en te zien wie het beste scoort, bij gelijke stand wint diegene met de grootste universiteit), wordt de speler met het minste blokjes verwijderd van het bord. Dan worden de scores weer herberekend en weer wordt de laatste verwijderd. Dit gaat zo door tot er slechts één speler overblijft.

Titel : Dreaming spires
Auteur : Jeremy Hogan
Uitgeverij : Gamesalute
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

15-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
14-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.City hall (TMG)


Een titel waar we toch wel erg naar uitkeken, was deze City Hall. Het spel had anderhalve kickstarter nodig om op de markt te geraken, en dat heeft volgens mij vooral te maken met het feit dat het allesbehalve sexy toont. Het spel zelf kan nog zo goed zijn, als het er tegenwoordig niet blits uitziet met een uiterst kleurrijk thema, heeft het weinig kans op slagen. De mensen van TMG waren echter overtuigd van de kwaliteit van dit spel dat ze het in combinatie met een ander spel "Captains of industry" op de KS gooiden en nu wel met succes. In city hall gaan spelers moeten bieden voor de juiste postjes op het juiste moment in het spel om de stad uit te bouwen, aanzien te verwerven en burgers aan te trekken. De speler die de beste combinatie van deze dingen weet te bewerkstelligen wint het spel.

In de iets kleinere vierkante doos dan we gewend zijn, vindt u een speelbord, 22 landkaarten, 40 sterfiches, 9 instemmingskaarten, 8 huisvergunningen, 8 torenvergunningen, 8 fabrieksvergunningen, 4 parkvergunningen, 4 spelershulpen, 80 geldkaarten, 45 invloedskaarten en 48 meeples in de 4 spelerskleuren.

Het moet gezegd dat ik de spelregels niet echt supertoegankelijk vind. Zelfs de spelbeschrijving moet je erg goed nalezen. In plaats van in puntjes te werken, hebben we hier een doorlopende tekst. Dat leest op zich natuurlijk wel vlot, maar voor een spelopstelling of spelverloop heb ik liever een gestructureerde spelregelboek. Zeker omdat het geen alledaags spel is, er een paar speciale "onnatuurlijk" opstellingsregels zijn, had dit fijn geweest. Bij deze probeer ik beter te doen en even op te sommen wat u bij aanvang moet doen :
- plaats het speelbord in het midden van de tafel
- sorteer het geld, invloed en landkaarten en plaats ze op hun plaatsen op het speelbord
- leg een sterfiche op het "approval rating" spoor op de ster die het aantal spelers aangeeft
- elke speler neemt alle meeples in z'n kleur, 10 dollar en 3 invloed
- elke speler neemt één huis-, één toren- en één fabrieksvergunning
- de andere vergunningen worden samen met de parkvergunningen geschud en vormen een trekstapel
- zet één meeple op het eerste vak van het "approval rating"spoor, één meeple op de 1 van het bevolkingsspoor en één op een willekeurige plaats van het volgordespoor
- de speler die als laatste op het volgordespoor staat, krijgt één extra invloed

Tot zo ver het redelijk normale deel. Nu volgt er nog een startopstelling op het speelbord, waarbij elke speler reeds twee bouwgronden zal gaan innemen. Trek 3 landkaarten van de stapel en leg ze op het speelbord. De startspeler kiest één locatie en plaatst er een meeple. Op de andere plaatsen wordt er 5 dollar van de bank gelegd. Trek een nieuwe landkaart en leg op het speelbord. Dan kiest de tweede speler een plaats. Indien er geld ligt, mag de speler dit houden. Op de resterende wordt wederom 5 dollar gelegd. Dit gaat zo verder tot alle spelers 2 gronden hebben opgeëist. Enkel nadat de laatste speler een stuk heeft gekozen, wordt er geen nieuwe kaart meer getrokken. Er wordt nog wel 5 dollar extra gelegd op de niet-gekozen plaatsen.
Elke speler kiest nu ook één van z'n gebouwen en plaatst deze op één van z'n gronden. Eén van z'n twee resterende vergunningen stopt hij nu ook terug onder de trekstapel, zodat je nog maar één vergunning op handen hebt. De waarde van de eigendommen worden onmiddellijk aangepast (zie sterrenwaarde onder). Nu zijn we klaar om het spel te beginnen.



Sterrenwaarde :
Afhankelijk van waar je bepaalde gebouwen plaatst op het speelbord, zijn deze meer of minder waard. Als je in Manhattan bouwt, is je gebouw sowieso één extra ster waard. Leg een sterfiche op de gebouwen die je hier plaatst. Hou er rekening mee dat de gebouwen een limiet hebben waar je niet over mag gaan (staat gedrukt op de kaarten, huis = 5, toren = 3, fabriek = 1). Alle geplaatste gebouwen beïnvloeden hun aangrenzende gebouwen (orthogonaal en diagonaal en verbonden met een brug). Leg sterfiches als er nieuwe connecties gevormd worden. De volgende regels gelden :
* huizen : -1 per aangrenzende fabriek, +2 per huis, +1 per toren, +1 per park
* toren : +1 per toren , +1 per huis, +1 per park
* fabriek : +1 per toren, +1 per park
* park : heeft zelf geen sterren, je mag wel je meeple 1 plaats naar voor zetten op het "approval rating" spoor per 2 aangrenzende gebouwen op het moment dat je het park bouwt. Elk gebouw dat nadien naast je park wordt gebouwd, zorgt er nog eens voor dat je 1 stap mag zetten op dat spoor.

Start van een ronde (behalve eerste ronde) :
1) indien er een "deputy mayor" werd verkozen volgende ronde, schuift deze naar de eerste plaats op het volgordespoor, de rest schuift gewoon een plaatsje naar onder.
2) elke speler neemt 1 invloed van de bank
3) leg 1 invloed van de bank op elke office-plaats die niet gekozen is in de vorige ronde (plaats zonder meeple)
4) neem de meeples uit de offices terug
5) controleer voor einde-spel-condities (indien de ster of de meeple van een speler op het "approval rating"spoor helemaal rechts is, gaan we over tot een finale ronde, anders wordt een gewone ronde gespeeld.

Een speelronde :
Om beurten doorlopen de spelers volgende acties, vertrekkende vanaf de startspeler en dan in speelvolgorde :
1) plaats één van je meeples op één van de vrije offices
2) neem de eventuele daarliggende invloedskaarten
3) indien de "surveyor" of "zoning board" een meeple bevat worden eerst enkele zaken afgehandeld voor het bieden
4) bied voor de gekozen "office", vertrekkende van de speler naast de actieve speler doet elke speler een bod.
5) Leg een aantal invloed open voor je op tafel. Elke volgende speler mag passen, verhogen of een even hoog bod uitbrengen. De actieve speler komt als laatste aan de beurt en kan het hoogste bod evenaren, de invloed betalen en de actie zelf uitvoeren. Ofwel kiest hij één van de spelers die het hoogste bod stelden, ontvangt hij hun invloed en voert deze speler de actie uit. Je mag niet bewust een speler kiezen met een lager bod.
6) de speler die dit "office" controleert, voert de actie uit
7) de volgende speler mag een "office" gaan veilen
Nadat alle spelers één keer aan de beurt zijn geweest om te veilen, eindigt de ronde. Het kan dus perfect zijn dat een speler geen actie, en andere meerdere acties uitvoeren in een ronde.

De offices :
1) Tax assessor : ontvang geld : 1 dollar per bevolking die je hebt, 3 dollar per toren, 7 dollar per fabriek. Je mag je meeple op het "approval rating"spoor 1 vak naar beneden schuiven om je inkomsten te verdrievoudigen. Sta je op vak 1, mag je je inkomsten enkel verdubbelen.
2) Campaign manager : zet stappen op het "approval rating"spoor : 0 dollar = 1 stap, 10 dollar = 2 stappen, 30 dollar = 3 stappen
3) Surveyor : voor het bieden trek je een landkaart en plaats je deze op het bord. (de actieve speler mag 1 invloed betalen om er een kaart uit te zoeken). Betaal 20 dollar om één van de open landkaarten aan te schaffen. Plaats er een eigen meeple. Indien er geld ligt op deze plaats, neem je deze in je voorraad. Op de nog vrije landplaatsen, leg je 5 dollar extra bij.
4) Lobbyist : je mag invloed kopen en verkopen : je krijgt invloed gelijk aan je actuele "approval rating". Spendeer 10 dollar voor één invloed extra (geen limiet), verkoop één invloed voor 7 dollar (geen limiet).
5) Zoning board : draai de 3 bovenste vergunningen open voor het bieden. Je kiest één van volgende acties :
- neem 2 van de openliggende vergunningen op handen
- neem één van de openliggende vergunningen op handen en speel één uit je handen op het speelbord op één van je eigen landplaatsen
- speel twee vergunningen vanuit je hand op twee verschillende eigen landplaatsen op het bord. Beweeg voor elk gebouw je meeple een stap naar rechts op het "approval rating"spoor. Pas het aantal sterren op de geplaatste vergunning aan en op die van aangrenzende gebouwen. Leg tenslotte de niet gekozen vergunningen terug onder de trekstapel.
6) Deputy mayor : aan het begin van de volgende ronde word je de startspeler.
7) Health commissioner : deze office brengt nieuwe inwoners in je stad, dit beïnvloedt overigens alle spelers. Elke speler telt z'n totaal aantal sterren van al z'n gebouwen. De speler die de bieding won, mag hierbij 3 tellen. De speler met de hoogste sterwaarde mag 4 bevolking bijtellen. De 2de krijgt nog 2 bevolking en de derde nog 1 populatie. Bij gelijke stand krijgen al deze spelers de hoogste score en vervalt de volgende in de rij.

Finale ronde :
Tijdens deze laatste ronde worden de 7 offices allemaal geactiveerd. Er wordt dus een normale ronde gespeeld en nadien worden de offices die niet gekozen zijn nog uitgevoerd. Bovendien wordt er nog één keer extra op het einde de "Health commissioner" uitgevoerd. Niemand krijgt dan de bonus (+3) op z'n sterrenwaarde.

Na de finale ronde volgt de slottelling : approval rating x bevolking + 10 voor elke instemmingskaart. Deze instemmingskaarten worden op het einde van het spel verdeeld aan de spelers die aan de voorwaarden op de kaart voldoen. Indien er meerdere spelers in aanmerking komen, krijgt niemand de kaart. De speler met de hoogste waarde wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die het hoogste staat op de speelvolgordetabel. 



Titel : City hall
Auteur : Michael R. Keller
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

14-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
13-12-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 248


Deelnemers : Kamiel, Viktor, Annelies & Arne
Gespeeld spel : Snuffie hup, Barbecueparty & Fladder Flats
Speeldatum : 13/12/14
Speelplaats : aan de keukentafel
Opmerkelijk : Fladder Flats groeit in één speelsessie uit tot de persoonlijke favoriet van onze jonge spelers.
Fantastisch toch om op elkaars kop te sch**ten!

13-12-2014 om 12:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The walled city


The walled city (Mercury games) :

+ de hoogglans op het materiaal en speelbord zijn erg fijn
+ de dobbelstenen zijn een leuk feature in dit spel
+ het spel op zich is relatief eenvoudig om te spelen, maar moeilijk om te beheersen
+ de eigenschappen van de actiekaarten maken het echt wel de moeite en brengen iets extra's, zeker ook de volgordebepaling is dik in orde
+ je bouwt het spel helemaal mee op en ziet het bord constant evolueren
+ dit spel heeft enorm veel mogelijkheden en deze zullen er pas uitkomen als de spelers een bepaald niveau halen volgens mij

- de puntentelling is hier en daar wel een gedoe, zeker als het bord goed vol staat
- je moet opportuniteiten benutten, lange-termijn-plannen is hier niet echt altijd aan de orde want alles kan overhoop gegooid worden
- overzicht houden is voor een simpele mens als ikzelf niet echt eenvoudig in dit spel
- er kan echt wel wat AP optreden als je alles in overweging wil nemen

Conclusie : Persoonlijk vind ik dit een toppertje in z'n gamma. Meerderheden scoren hoeft zeker niet saai te zijn, dat bewijst dit spel zeker. Als je het spel een beetje kent en met vlotte spelers rond de tafel zit, ben je op een uurtje echt wel rond. Ik vind dit wel geen topspel dat elke speelsessie op tafel zal komen, het moet er het juiste moment voor zijn. Maar als hij dan verschijnt, zal ik er zeker plezier aan beleven.

13-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keyflower - the merchants (R&D games)


"The merchants" is de tweede grote uitbreiding voor het fantastische spel "Keyflower". Het spelverloop verandert met deze uitbreiding eigenlijk totaal niet. Het zijn enkel wat toevoegingen betreffende de tegels, contracten om punten te scoren, extra opwaardeerhutten en nieuwe mogelijke combinaties van grondstoffen, items, ...
Deze uitbreiding is te combineren met de eerste uitbreiding, maar bij de eerste paar potjes is het toch aangeraden om enkel deze uitbreiding (deels) te gebruiken.

In de doos vindt u 12 nieuwe dorps- en scheepstegels (te gebruiken in de verschillende seizoenen). Deze tegels hebben allemaal een contractsymbooltje in de linkeronderhoek van het kadertje om ze makkelijk te onderscheiden met deze van het basisspel. 18 houten uitbreidingen, waarop u een stickertje dient te plakken, 6 houten hutten, 1 groene stoffen zak waarin je de vaardigheidskaartjes van het basisspel in kan bewaren en 36 contractegels.



De nieuwe schepen : ze hebben dezelfde namen als die van het basisspel, maar dan een II erachter. U kiest één van beiden bij aanvang van het spel. De schepen brengen nieuwe combinaties van grondstoffen, vaardigheden en items met zich mee.

Hutten : enkele nieuwe schepen brengen hutten met zich mee. Als een speler deze verwerft, plaatst hij deze op z'n thuistegel en daarmee mag hij één extra tegel opwaarderen in z'n beurt. De hut heeft geen effect op de transportcapaciteit.

Contracten : deze worden verworven door enkele schepen en nieuwe tegels. De contracten met de schepen worden verdekt erop geplaatst en gewonnen door de speler die ervoor kiest. De contracten die je verkrijgt met de tegels, mag je kiezen uit de opengelegde contracten of een verdekt contract van de trekstapel nemen. Aan het eind van een seizoen worden nieuwe contracten opengelegd. Elk contract toont een combinatie van bepaalde grondstoffen, vaardigheden, meeples. Indien je deze kan vervullen op het einde van het spel scoor je 7 punten voor het contract. Je mag elke grondstof, meeple, vaardigheid, ... maar één keer toewijzen natuurlijk. Elk niet-vervuld contract levert je 3 strafpunten op.

Uitbreidingen : als je een tegel gaat opwaarderen, mag je er ook voor kiezen om één van de houten uitbreidingen te nemen en deze op een tegel te zetten. Deze uitbreiding moet geplaatst worden op een tegel die reeds opgewaardeerd is. Deze tegel kan nu nogmaals opgewaardeerd worden door het item af te geven dat op de uitbreiding staat bij een volgende opwaardering. De uitbreiding die opgewaardeerd is op het einde van het spel verdubbelt de waarde van de tegel die erop gedrukt staat.

Tenslotte staan er in de spelregels nog enkele verduidelijkingen en combinatiemogelijkheden met de eerste uitbreiding "the farmers", alsook een overzicht van het einde van een ronde en alle stappen die je moet doorlopen op het einde van het spel, inclusief een scoreblad (dat je best even kopieert).



Titel : Keyflower - the merchants
Auteurs : Richard Breese & Sebastian Bleasdale
Uitgeverij : R&D games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 14+

13-12-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs