IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
18-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Wakanda


Wakanda (Blue orange) :

+ typisch Blue orange, klein doosje, snel spelletje
+ mooi houten materiaal en glanzende tegels
+ er zijn wat keuzemogelijkheden, maar het is wel erg toegankelijk

- het is een fijn tussendoortje, maar niet meer dan dat
- jammerlijk genoeg slechts voor 2 spelers

Conclusie : er valt erg weinig over deze Wakanda te vertellen vind ik persoonlijk. Het is een fijn, mooi vormgegeven spelletje dat volgens mij iedereen wel weet te bekoren. De tegels die niet allemaal in het spel zitten, veranderen het telkens toch een beetje. Het is vooral een teloefening waarbij je probeert veel punten te scoren. Op het juiste moment een totem afsluiten is cruciaal! Ga je er nog een stukje bovenop zetten en het risico lopen dat de andere speler ermee gaat lopen. Dat is eigenlijk het spel in grote lijnen samengevat. Kortom : elegant, klein hebbedingetje dat makkelijk op verplaatsing kan gespeeld worden, maar dat jammerlijk genoeg enkel voor 2 spelers is.

18-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Village - port (Eggertspiele/Pegasusspiele)


Village port is de tweede uitbreiding voor het fantastische "Village" (ofte het Dorp van 999 games). Een bespreking van het basisspel vindt u hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1865047 en die van de eerste uitbreiding hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2235715

Ik geef u in deze bespreking dan ook graag even mee wat u allemaal in het doosje terugvindt en de grootste aanpassingen het nieuwe materiaal zal teweegbrengen. In Village port krijgt u de mogelijkheid om in te schepen op je eigen schip en over de zeven zeeën te reizen. Het reisgedeelte van het oorspronkelijke bord wordt volledig afgedekt met een nieuw speelbordje. Je gaat kapiteins huren, goederen verkopen of vreemde grondstoffen en goederen ophalen. Zend familieleden op pad als missionaris, god zal het u zeker lonen. Daarnaast omvat deze uitbreiding ook een set kaarten met levensdoelen, die een speler tegen het einde van het spel probeert te bereiken om zo wederom de belangrijke overwinningspunten binnen te rijven. Beide uitbreidingen kunnen feilloos gecombineerd worden met het basisspel of het basisspel en de uitbreiding "de herberg" (the inn). Er kan in alle mogelijke combinaties met 5 spelers gespeeld worden.

In het doosje vindt u het volgende materiaal terug :
- 1 zeespeelbord, dat dus over de rechterbovenhoek van het spel algemene speelbord wordt gelegd
- 15 kapiteinskaarten (met kosten 1,2 en 3)
- 4 nieuwe burgerkaarten (die je kan combineren met die van de herberg)
- 5 houten schepen
- 5 scheepstegels die je voor je legt en waarop je goederen kan gaan verschepen (os, paard, kar, ploeg, ...)
- 4 opstellingskaarten voor 2,3,4 en 5 spelers (ze vervangen deze uit het basisspel)
- 17 levensdoelkaarten (8 zilver en 9 gouden)
- 6 cacao, 6 thee en 6 schatkisten die op de eilanden kunnen opgepikt worden en teruggebracht worden naar het dorp
- 12 invloedsblokjes die bij de andere blokjes (van het basisspel) in de zak worden gestopt



Het spel verloopt in grote lijnen zoals het basisspel, slechts 2 acties veranderen met deze uitbreiding.

1) Reizen : als je een groen invloedsblokje afgeeft, mag je één van de volgende zaken kiezen :
- afreizen vanuit de haven : om af te reizen, huur je een kapitein in en betaal je de kosten. Des te duurder je kapitein, des te minder groene invloedsblokjes je zal moeten afleggen om jezelf te bewegen op zee. Nadien laad je je schip vol met verschillende goederen als je wil. Er is plaats voor 3 verschillende goederen. Dit kunnen paarden, ossen, ploegen, graan, familieleden, cacao, perkament, thee of schatkisten zijn. Tenslotte verplaats je je schip tot het aantal plaatsen dat het mag bewegen. Als je over sommige routes vaart moet je tijd spenderen bovenop de groene blokjes die je voor een verplaatsing afgeeft. De eerste beweging is altijd gratis. Als je je beweging stopt bij een eiland, stopt de beweging en kan je ter plekke grondstoffen  of graan verkopen voor punten, kan je cacao/thee/schatten oprapen en op een lege plaats in je boot leggen of kan je familieleden afzetten als missionaris. Je krijgt onmiddellijk de aangegeven punten.
 
- verder zeilen op zee : je start je beweging op zee waar je aanbeland was en gaat nu verder volgens de regels van hierboven.

- terugkeren naar de haven : voor 1 tijd mag je ineens terug naar de haven. Leg de grondstoffen en goederen voor je neer en verlies 1 tijd. Leg de kapitein af en verwijder hem uit het spel.

2) Markt : de marktdag verloopt zoals gewoonlijk, maar er zijn nu twee marktkramen extra waar je cacao en thee kan gaan verkopen voor respectievelijk 7 punten en 5 punten + 1 goud. Deze marktkramen blijven ook tijdens de ganse fase open en kunnen dus meermaals voorzien worden van cacao en thee
Indien een familielid overlijdt als missionaris of op zee, dan wordt hij op de groene vakken in de kroniek gelegd. Indien er daar geen ruimte meer is, krijgt hij een zeegraf en wordt hij niet bijgelegd in de onbekende graven. De zeegraven leveren onmiddellijk enkele overwinningspunten op. Op het einde leveren ze niets meer op.

Het einde van het spel is nog steeds op de gekende manier, maar er komt nog een extra trigger bij. Ook als het laatste zeegraf gevuld wordt, eindigt het spel. De waardering verloopt identiek als die van het basisspel, maar dan zonder de groene zone te scoren.

De levensdoelkaarten veranderen totaal niets aan het spel, ze geven je enkel een extra mogelijkheid om punten te scoren. Elke speler krijgt een zilveren en gouden levensdoelkaart. Indien je op een moment in het spel alle voorwaarden vervult, draai je de kaart open en scoor je de aangegeven punten. Je moet enkel de zaken op de kaart bereiken, niet afgeven. Een overzichtje van deze kaarten vindt u netjes op de spelregels terug. Indien je een levensdoelkaart niet kan vervullen, levert dat je geen strafpunten op.

Titel : Village - port
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasusspiele)
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

18-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
17-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 238



Deelnemers : Patrick, Koen, Lien & Arne
Gespeelde spellen : Crokinole, Korrigans & King's gold
Speeldatum : 16/11/'14
Speelplaats : Spelenzolder SpinLi

17-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The golden ages (Quined)


Quined games bracht dit jaar niet één, maar twee Masterprints mee naar Essen. Vandaag presenteren wij u alvast "The golden ages", een civilization-spel dat eigenlijk wel tot mijn persoonlijke verbeelding spreekt. In het spel herken je wel enkele zaken uit andere civ-spellen, maar toch is het weer net ietsje anders.

In de mooi vormgegeven doos, zoals je mag verwachten van een Masterprint, vind je een speelbord, 17 continenttegels (die overeenkomen met de wereldkaart, als je ze toevallig zo zou uitspelen blijkbaar), 16 wonderkaarten, 116 goud, 16 roemfiches, 1 agora, 25 beschavingskaarten (verdeeld over 4 perioden), 9 toekomstige technologiekaarten, 10 oordeel van de geschiedeniskaarten, 24 gebouwkaarten (verdeeld over 4 perioden) en een spelershulp (zie foto onder). Elke speler krijgt daarnaast een spelersbord, 16 technologietegels, 3 kolonisten, 1 telsteen, 1 hoofstad en 12 blokjes in z'n kleur.



Het spelersbord bestaat uit een aantal ontwikkelingen waarop de tegels worden geplaatst. Deze kunnen worden vrijgespeeld en leveren je extra's op. Rechtsboven is er ruimte voorzien voor de voorraad aan blokjes en goud. Linksonder bemerkt u de drie bouwvelden, waarvan er bij aanvang van het spel één vrij is (de anderen moeten worden opengespeeld door "schrift" en "architectuur" te ontwikkelen). Rechtsonder tenslotte is er een invasiespoor dat aangeeft hoeveel je moet betalen om aan te vallen en bovendien is dit ook de limiet aan aantal aanvallen dat je gedurende het ganse spel kan uitvoeren. Daaronder staat nog een overzicht van de mogelijke acties die een speler in z'n beurt kan ondernemen.

Ik ga nu niet alle ontwikkelingen overlopen, maar in grote lijnen komt het hierop neer :
- de bovenste rij heeft betrekking op de verplaatsingen die je op het speelbord gaat kunnen doen
- de tweede rij zorgt voor goud en punten bij het controleren van symbolen op het bord en het vrijspelen van een bouwveld
- de derde rij bestaat uit het bouwen van steden en voorzien van goud en punten bij erts
- de onderste rij omvat ook het vrijspelen van een bouwveld, goud en punten voor edelstenen en het plaatsen van blokjes



Het spel bestaat uit vier tijdperken. Elk tijdperk bestaat op z'n beurt uit vijf fasen :
1) Begin van het tijdperk :
De wonderen van het huidige tijdperk worden opengelegd. Een aantal bouwkaarten (gelijk aan het aantal spelers) wordt ook van het desbetreffende tijdperk opengelegd naast het speelbord. Beginnend met de startspeler leggen de spelers hun beschavingskaart van dit tijdperk open voor zich en beslist of hij deze kaart wil houden of de kaart uit het vorige tijdperk (indien niet ronde 1). De niet gekozen kaart wordt afgelegd.

2) De wereldkaart uitbreiden :
Beginnend met de startspeler en dan kloksgewijs voeren de spelers volgende twee stappen uit. De speler trekt een continenttegel en plaatst deze op het bord. Elke tegel moet grenzen aan een eerder geplaatste tegel. De tegel mag gedraaid en georiënteerd worden zoals gewenst. Het terrein op de aangrenzende zijdes moet overeenkomen. De tegel mag afgebeelde eilanden op het speelbord afdekken. Eventueel afgedekte kolonisten gaan terug naar hun hoofdstad. Nadien moet de speler zijn hoofdstad plaatsen (in de 1ste ronde) op de zojuist geplaatste tegel. Daarna plaatst hij z'n 3 kolonisten bij z'n hoofdstad. Het symbool op het veld wordt afgedekt en is niet meer beschikbaar. In volgende rondes mag de speler z'n hoofdstad verplaatsen naar de zojuist geplaatste tegel. Alle kolonisten die nog bij de hoofdstad stonden, worden mee verplaatst.

3) Spelersacties :
Dit is de belangrijkste stap in een tijdperk. De spelers voeren om beurten een actie uit, tot ze passen en op die manier een gouden eeuw starten. Elke keer heeft de speler een keuze uit 8 acties, die hij meermaals mag uitvoeren in een beurt. Enkel de "start van een gouden eeuw" mag maar één keer uitgevoerd worden. Voor sommige acties moet je een kolonist gebruiken, voor anderen niet.

- ontdekkingsreiziger : je kan een kolonist verplaatsen EN/OF een stad stichten. Je huidige technologie bepaalt hoever je met je kolonist mag bewegen. Kom je op een gebied terecht met een symbool waar niemand staat, neem je de controle over. Daarna neemt de speler goud voor z'n technologieën en eventueel beschavingskaart. Als de kolonist na z'n verplaatsing op een veld is geëindigd zonder steden of hoofdstad, mag de speler een stad stichten. Hij plaatst één blokje uit z'n voorraad op het veld. Voor ieder geplaatst blokje krijgt de speler goud. De hoeveelheid goud hangt weer af van de ontwikkelde technologieën. Steden mogen enkel opgericht worden op tegels (niet op het speelbord). Na de actie legt de speler z'n kolonist neer.

- bouwvakker : neem één van je staande kolonisten en leg hem neer op de agora. Neem een open gebouwkaart van de tafel en leg deze op een vrij bouwveld op je spelersbord. Indien je geen vrij bouwveld hebt, mag je een eerder gebouwde kaart verwijderen.

- kunstenaar : neem één van je staande kolonisten en leg hem neer op de agora. Je krijgt 3 punten en zet ze bij op het scorespoor met je telsteen.

- soldaat : kies één van je staande kolonisten, beweeg deze naar een veld met een kolonist/stad van een tegenstander (NIET hoofdstad). Na het verplaatsen betaal je het aantal goud zoals aangegeven op de eerste vrije plaats van je invasiespoor. Blokjes gaan terug naar de tegenstander, kolonisten gaan terug naar hun respectievelijk hoofdstad. De aanvallende speler neemt een roemfiche en dekt de meest linkse plek op z'n invasiespoor af.  Hierna mag de speler onmiddellijk een stad stichten (zie actie 1) en legt z'n kolonist neer.

- een wonder bouwen : kies een openliggende wonderkaart, betaal de aangegeven bouwkosten en leg de kaart naast je spelersbord. Sommige kaarten hebben een onmiddellijk effect, anderen een lopend of één dat je moet activeren. Je mag een onbeperkt aantal wonderen bouwen.

- een gebouw of wonder actieveren : kies één van je wonderen of gebouwen met een effect dat moet geactiveerd worden. Draai de kaart om en voer het effect van de kaart uit. Het effect kan maar éénmalig per tijdperk gebruikt worden.

- ontwikkel een technologie : kies een technologie, betaal de bouwkosten (linksboven) en leg de tegel naast je spelersbord. De nieuwe effecten treden onmiddellijk in werking. Sommige technologieën maken voorgaande onbruikbaar.

- start een gouden eeuw : draai je hoofdstad om zodat de sticker met 2 goud zichtbaar is. Als je nadien terug aan de beurt komt, neem je steeds 2 goud uit de voorraad. Je krijgt nog geen goud in de beurt waarin je de hoofdstad omdraait. De eerste speler die deze actie uitvoert, kiest een "oordeel van de geschiedenis"kaart en legt deze naast de agora.

4) Einde van het tijdperk :
Als alle spelers een gouden eeuw zijn gestart, eindigt het tijdperk onmiddellijk. Alle spelers krijgen punten op basis van de "oordeel van de geschiedenis"kaart naast de agora.

5) Voorbereiding van het volgende tijdperk :
- leg de gebouwkaarten en wonderkaarten van het huidige tijdperk af
- draai de hoofdsteden (zodat de sticker niet meer zichtbaar is)
- alle gebruikte gebouwen en wonderen worden terug recht gelegd (zodat ze terug gebruikt kunnen worden)
- zet alle kolonisten terug rechtop, ze blijven wel op de huidige locatie staan
- neem alle kolonisten van de agora en zet ze rechtop bij je hoofdstad



Einde van het spel :
Als een speler een gouden eeuw start in het vierde tijdperk, krijgen alle andere spelers nog één actie en dan eindigt het spel. De "oordeel van de geschiedenis"kaart wordt nog afgehandeld en dan scoren de spelers nog punten :
- 1 punt voor elke 3 goud
- de punten op de achterkant van de technologietegels die ontwikkeld zijn
- de punten van de roemfiches op je invasiespoor
- elke speler draait z'n "toekomstige technologie"kaart open en scoort de aangegeven punten indien hij (en hij alleen) aan de voorwaarde voldoet.
De speler met de meeste punten is de winnaar. Bij gelijke stand wint de betrokken speler met de meeste steden op het speelbord.

Titel : The golden ages
Auteur : Luigi Ferrini
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

17-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Black fleet


Black fleet (Space cowboys) :

+ fantastisch materiaal
+ de gouden munten zijn lekker zwaar
+ de bootjes zijn mooi afgewerkt, de blokjes passen perfect
+ de verschillende eigenschappen die je doelkaarten teweegbrengen gaan je speelstijl onmiddellijk aanpassen
+ de gelukskaarten zijn allemaal erg fijn om ten gepaste tijde te gebruiken
+ mooie, functionele inlay in de doos

- het regelwerk is mooi vormgegeven, maar niet altijd even duidelijk leesbaar door de tekening vind ik

Conclusie : dat de heren van Space Cowboys weten waar ze mee bezig zijn, dat wisten we al van Splendor. Met deze Black Fleet gaan ze een totaal andere speeltoer op, maar ook hier slaan ze de nagel op de kop. Het spel is mooi, nodigt uit om te spelen, is relatief éénvoudig.
De doelkaarten die voor elke speler anders zijn qua eigenschap (niet qua prijs) is een ongelooflijke meerwaarde. Je gaat voor dit spel echt eens rustig zitten en geniet ook van de speelbeurten van de andere spelers. Ik moet wel zeggen dat je dit spel best speelt met vlotte spelers. Als een speler echt alle mogelijkheden per schip (handelaar, piraat, marine) gaat overdenken, duurt een beurt ongetwijfeld wel te lang. Dit spel is gemaakt om te SPELEN en dat maakt het zo fijn. Dit, mijne dames en heren ... (nu komt er dus een straffe uitspraak) is wat Merchants & Marauders had moeten zijn!

17-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
16-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 237


Deelnemers : Henk, Wim, Michel & Arne
Gespeelde spellen : The walled city, Lap dance, Sushi draft, Powerboats & Room 25
Speeldatum : 15/11/'14
Speelplaats : Spelenzolder SpinLi

16-11-2014 om 07:37 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cypher


Cypher (AEG) :

+ joepie, nog een spel in zo'n stoffen zakje
+ de acties van de kaarten zijn gevarieerder bij eerder besproken spellen van deze omvang
+ dit keer geen 16, maar maar liefst 19 (!) kaarten
+ de teksten op de kaarten zijn echt duidelijk, ondanks het toch "moeilijkere" thema

- het is eigenlijk wachten op een speler die beslist het spel af te ronden
- voor een filler kan dit spel behoorlijk lang uitlopen
- de uitspraak van sommige engelse benamingen zijn de hel, ik struikelde constant over "Cypher anomaly"

Conclusie : Cypher is een spel dat hoort tot de micro-games van AEG zoals Love letter en Lost legacy. Ik heb de indruk dat dit spel op zich wel werkt, maar het is zeker niet zo gestroomlijnd als de andere. Het spel is eigenlijk een over-en-weer schuiven van de kaarten en ik heb nooit de indruk gehad dat je echt kan werken naar een bepaalde invloed die je moet verzamelen. Dit is misschien wel een titel die een herkansing verdient en waarbij je duidelijk moet afspreken dat je eigenlijk zo spoedig mogelijk de eindkaart moet spelen, als je het gevoel hebt dat je een ronde nadien goede kaarten zou kunnen hebben. Heel veel "zou" en "indien" dus en zo voelde dit spel ook aan. Ik ga zeker niet pretenderen dat het een slecht spel is, het past wederom in de rij, maar is zeker niet het beste spelletje tussen de drie bovenstaande.

16-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoyuk (Mage company)


Met Hoyuk brengt Mage company een spel uit dat al in 2006 als print-and-play bestond. Hiervoor gebruikten ze Kickstarter en hadden er een gemengd succes mee. In Hoyuk probeert u een primitieve stad op te bouwen, zo'n 10.000 jaar voor Christus. Er zijn vijf verschillende volkeren (kleuren) in het spel waarmee u aan de slag kan gaan. Elk volk heeft een speciale eigenschap, die enkel in de geavanceerde (volledige) versie van het spel ter beschikking staat.

Het moet gezegd dat het materiaal erg mooi en kleurrijk is. In de doos vind je een speelbord, 5 sets van 25 huizen in de spelerskleuren (tegels), 40 weidetegels, 20 ovens, 20 altaars, 20 dorpelingen en 20 vee. Daarnaast zijn er 24 catastrofekaaarten, 15 constructiefiches, 70 aspectkaarten, 1 startspelerfiche en 5 scorepionnen. Je kan het spel spelen in de basisversie, een gemiddelde en een geavanceerde versie. Om kort het verschil weer te geven, in de gemiddelde versie worden meer kaarten gebruikt en worden ook de hoogte van de huizen gewaardeerd. In de geavanceerde versie komen er nog extra kaarten bij, wordt ook het vee, de sjamaan en de dorpelingen gebruikt en kunnen de spelers beroep doen op hun speciale eigenschap van hun volk. In deze bespreking beperk ik me tot de basis, omdat dit het spelverloop duidelijk maakt.

Het speelbord wordt in het midden op de tafel gelegd. Elke speler krijgt 25 huizen (je kan ook afspreken om met minder huizen te spelen voor een korter spel, met 5 spelers is het zelfs aangewezen om met slechts 20 huizen te spelen) en plaats z'n scorepion op nul op het scorespoor. De tempels, ovens en weides worden klaargelegd. Er worden 12 specifieke catastrofes uit de stapel gezocht, geschud en klaargelegd. Er worden 30 aspectkaarten gebruikt, nl. 7 met een tempelsymbool, 7 met een ovensymbool, 7 met een weidesymbool, 3 jokers en 6 met een huissymbool. Er worden 10 constructietegels gebruikt (en 5 uit het spel verwijderd) en er wordt een startspeler gekozen.



Een spel verloopt over verschillende ronden die op hun beurt bestaan uit 4 fasen.
Vooraleer je een nieuwe fase aanvat, mogen de spelers om beurten een aspectkaart(en) spelen.

1) Constructie (2x) : om beurten trekken de spelers een constructietegel. Ze leggen de tegels open voor zich neer. Deze tegels tonen steeds 2 huizen en 1 extra ding dat ze mogen bouwen (oven, tempel, huis, weide, joker). Daarna bouwen de spelers in speelvolgorde hetgeen dat op hun tegel stond. Dit herhaalt zich een tweede keer volledig om de constructiefase nadien af te sluiten. (Bouwregels, zie onder.)

2) Catastrofe : de startspeler trekt een catastrofekaart en deze wordt volledig afgehandeld. In elke blok van gebouwen wordt de catastrofe toegepast. De kaarten geven steeds aan wie getroffen wordt en wat er afgebroken moet worden. Huizen die getroffen worden, worden omgedraaid naar de ruïnekant, eventuele aanhangende weiden verdwijnen van het bord. Ook getroffen tempels en ovens worden van het bord gehaald. In de spelregels staat een mooi overzicht van alle mogelijke rampen.

3) Aspectkaarten : in deze fase worden de blokken één voor één bekeken en vergeleken. De spelers met de meeste ovens, weiden, tempels winnen de bovenste aspectkaart van de stapel. De startspeler kiest de eerste blok die gecontroleerd wordt, daarna mag de volgende speler een blok kiezen. Let wel, je kan enkel aspectkaarten winnen als er minstens 2 spelers deel uitmaken van het blok. Als er een trekstapel kaarten opgeraakt worden er geen kaarten meer van uitgedeeld. Mocht er een gelijke stand zijn, dan wint de speler met de meeste verdiepen op z'n huizen. Indien nog gelijk krijgt niemand de kaart.

4) Einde van de ronde : alle spelers verzamelen hun gespeelde aspectkaarten en plaatsen deze op één van de stapels naar keuze, deze moeten niet meer overeenkomen met die waar ze het spel gestart zijn. Hierdoor kunnen er stapels met veel kaarten of zelfs lege stapels ontstaan. De startspeler kiest nadien aan wie hij z'n startspelerfiche geeft. Deze actie is verplicht.



Aspectkaarten spenderen :
Voor elke fase mogen de spelers aspectkaarten gebruiken. Deze kaarten kan je voor 2 zaken gebruiken.
Ofwel gebruik je ze voor een extra bouwactie, bovenaan de kaart staat aangegeven wat je extra mag bouwen (weide, huis, tempel, oven). Het aantal kaarten dat je per fase mag spelen hangt af van het aantal families dat je hebt. Een familie is een verzameling van huizen in je eigen kleur op het speelbord. Als je meer kaarten wil spelen, moet je dus op verschillende plaatsen beginnen te bouwen.
Je kan de aspectkaarten ook gebruiken om punten te scoren. Hiervoor leg je een aantal kaarten met hetzelfde symbool af en scoor je overeenkomstig punten (1/3/5/8/12 punten voor 1/2/3/4/5 kaarten)

Bouwregels :
- huizen kunnen naast elkaar worden gelegd
- huizen mogen elkaar niet diagonaal met een hoekje raken
- weiden worden geplaatst met de pijl naar het eigen huis gericht
- er moet altijd één opening blijven rondom een weide
- ovens en tempels worden op een eigen huis geplaatst
- er kan nooit een oven en een tempel op hetzelfde huis staan
- een huis met een weide kan wel een tempel of oven hebben
- als een huis wordt getroffen door een catastrofe wordt de tegel omgedraaid naar de ruïnekant, weides, tempels en ovens worden verwijderd
- indien je reeds huizen hebt in een blok (familie) moet je ook hieraan verder bouwen in dit blok, je mag nergens anders beginnen aanleggen
- indien je nog geen huizen hebt in een blok, moet je jouw huis aan het huis van een tegenspeler leggen
- je mag nooit twee blokken aan elkaar hangen door er een huis of weide tussen te plaatsen
- een familie kan opgesplitst worden door een catastrofe
- je mag ook een huis op een eigen huis plaatsen, zo geef je het huis een verdiep, deze hebben enkel een meerwaarde bij een gelijkstand bij de tellingen (aspectfase en einde van het spel)
- je kan een verdiep enkel op een huistegel zetten, niet op een oven of tempel
- je kan het verdiep enkel op een huis zetten waar nog een vrije plaats naast is (een ruïne mag ook)
- indien je op een ruïne bouwt, wordt de ruïnetegel van het bord en uit het spel verwijderd

Einde van het spel :
Zo gauw een speler al z'n huizen heeft gebouwd, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Alle ongespeede aspectkaarten leveren je nog 1 punt op. Je gaat alle blokken waarderen op de grootste familie. De speler met het meeste huizen van z'n kleur in een blok krijgt 1 punt per huis in die blok. Bij gelijke stand wordt er wederom gekeken naar de speler met de meeste verdiepen op z'n huizen. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Hoyuk
Auteur : Pierre Canuel
Uitgeverij : Mage company
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

16-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
15-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Colt express


Colt express (Ludonaute) :

+ ronduit prachtig materiaal
+ u krijgt al een grote puzzel op voorhand om de treintjes in elkaar te flansen (een erg handig bouwplannetje krijg je er bij)
+ er wordt vooral gespeeld en wat afgelachen aan de tafel, dat is een goed teken
+ alle decorstukken zijn puur voor de show, maar het heeft wel iets

- het is wel een gedoe met die 3D-trein om je meeples in en op de wagons te krijgen
- toch enkele kleine vraagjes bij het regelwerk, met logisch nadenken kwamen we er wel uit, maar ...

Conclusie : Colt express is een erg mooi spel, het toont wel moeten we stellen. Het feit dat je je beweegt doorheen die trein maakt het allemaal wat visueler. Het maakt het spel wel zeker niet makkelijker te voorspellen. Het plannen van je acties is fijn (soms open, soms gesloten), maar je bent al gauw de draad kwijt wat de andere spelers zouden kunnen doen. Eigenlijk is het zo'n beetje proberen te plannen en dan vooral de acties afhaspelen. Met een beetje pech loop je op ettelijke kogelkaarten in één beurt. De beste schutter krijgt dan wel meer geld, maar bij ons won uiteindelijk wel diegene die het meeste buit opraapte. Ik denk dat dit spel wel beter wordt met het spelen ervan, zodat je de acties beter kent, beter kan inschatten hoe alles loopt. Colt express is een erg fijn, mooi spel dat zeker nog op tafel zal komen. Het is erg toegankelijk en ook bij beginnende spelers zal dit spel zeker aanslaan. Voor spelers die alles graag in de hand hebben, is dit spel wel te chaotisch, dan zoek je beter een ander spel in de spellenwoestijn.

15-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mascarade expansion (Repos productions)


Voor de eerste keer een uitbreiding in deze Essenreeks. Voor de bespreking van het basisspel wijs ik u graag naar hier door :
http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2280645

In het kleine doosje vindt u volgend materiaal : 13 nieuwe karakterkaarten, 13 karakterfiches, 1 kerkhofkaart, 5 speelhulpen en de spelregels. Deze uitbreiding brengt eigenlijk enkel en alleen nieuwe karakters in het spel, met nieuwe mogelijkheden. De spelregels beginnen dan ook met enkele mogelijke combinaties die je kan maken qua karakters. Sommige karakters moeten in het spel, anderen moeten dan weer gecombineerd gebruikt worden en sommige kunnen pas met een hoger spelersaantal. Ze stellen een zestal vooropgestelde samenstellingen voor, maar u kan ook zelf gaan combineren als u zich maar aan enkele regeltjes houdt. Ik denk echter weld at u het spel dan al ettelijke keren moet gespeeld hebben om een uitgebalanceerde combinatie bij elkaar te zoeken.

De nieuwe karakters :
- alchemist : kiest een speelrichting waarin alle spelers hun fortuin doorgeven
- actress : kan de eigenschap van de laatst gespeelde kaart herhalen
- courtesan : de speler rechts van de courtisan laat z'n kaart zien, is die mannelijk, krijgt de courtesan 3 goud van die speler
- gambler : neemt 3 goud uit de bank, neemt er 1,2 of 3 in z'n hand, duidt iemand aan die gokt hoeveel hij er in z'n hand heeft. Is het fout dan krijgt de gambler het goud. Is de gok juist krijgt die speler het goud.
- puppet master : kiest twee spelers van wie hij 1 goud krijgt, deze spelers wisselen ook van plaats aan de tafel, hun karakter en fortuin blijft echter liggen
- damned : kan niet aangekondigd worden, indien hij zich moet bekend geven, ligt de speler uit het spel
- patron : krijgt 3 goud van de bank en de spelers naast hem krijgen ook 1 goud
- beggar : vraagt 1 goud van elke speler, in volgorde, indien de speler rijker is dan de beggar moet hij 1 goud betalen
- bear tamer : nog geen effect, dat mag je zelf uitdenken voor deze kaart
- necromancer : draait de bovenste kaart van het kerkhof open en gebruikt de eigenschap onmiddellijk
- princess : krijgt 2 goud van de bank, dan kiest ze een speler die z'n karakter aan alle spelers moet laten zien (behalve de princess)
- sage : krijgt 1 goud van de bank en bekijkt de kaarten van twee spelers naar keuze
- usurper : kiest eeen speler en probeert z'n karakter te raden. Indien het correct is, gebruikt de usurper de eigenschap



Titel : Mascarade expansion
Auteur : Bruno Faidutti
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 2-13
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

15-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
14-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Seventh hero



Seventh hero (AEG) :

+ hier kan je elkaar nog eens goed pesten
+ sommige speelsituaties toveren ongetwijfeld een lach op je gezicht
+ de eigenschappen op het juiste moment spelen kan erg belangrijk zijn

- te grote doos voor zo'n klein kaartspel
- iets te repetitief en langdradig naar mijn mening
- ik vond het regelwerk erg onaangenaam om te lezen, ik had een filmpje op BGG nodig om het volledig te snappen

Conclusie : AEG staat wel bekend voor dit type van kaartspellen en in die ondertussen erg lange reeks krijgt dit spel zeker een plaats. Ik denk wel dat dit spel minder succes zal hebben als een bv. Maistar of Valley of the kings. Het is een op zich eenvoudig bluf- en push-your-luck spelletje dat iedereen wel kan speler. Het psychologische aspect is het belangrijkste aan dit spel en dan moet u het spel ook wel spelen met een goeie "groep", zodat u elkaar eens een pee kan stoven. Niet slecht, maar zeker geen must!

14-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Black Fleet (Asmodée/Space Cowboys)


Na Splendor hadden de jongens van Space Cowboys de lat wel erg hoog gelegd. Of ze erin geslaagd zijn om die lat te halen, dat durven we nog niet zeggen. Met Black Fleet brachten ze een totaal ander spel uit, een familiespel, ondanks het feit dat de leeftijd op 14+ is gezet.
In dit spel struint u met uw piratenschip en uw handelaar de zee af naar de verschillende havens. U gaat goederen proberen te verschepen en op die manier goud te incasseren. Langs de andere kant wil u met uw piratenschip natuurlijk graag andere spelers goederen afhandig maken om deze nadien dan te verstoppen op één van de eilanden en ook hiervoor goud te ontvangen. Maar pas op dat de marine je niet te pakken krijgt, want dan zou je wel eens met man en muis kunnen vergaan. Uiteindelijk komt het er dus op neer om goud te verzamelen, goud dat je gaat gebruiken om je ontwikkelingskaarten te kopen en om te draaien. Zo gauw je erin slaagt om al je ontwikkelingskaarten te kopen, mag je ook de overwinningskaart proberen te kopen. De speler(s) die hierin slagen, maken aanspraak op de winst. Indien er meerdere deze status bereiken, wint de rijkste speler.

Het materiaal is in dit spel, net zoals bij Splendor, fabuleus te noemen. Een prachtig speelbord, 10 miniatuurschepen (2 per speler en 2 marine), 65 gekleurde grondstofblokjes, 30 metalen goud- en zilverstukken, 44 bewegingskaarten, 44 gelukskaarten, 24 ontwikkelingskaarten, 4 spelerskaarten en 8 overwinningskaarten. (zie foto hieronder)

Het speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst, de marineschepen op hun startposities gezet. De grondstofblokjes worden bij hun specifieke haven geplaatst (zie kleuren). Elke speler ontvangt 5 ontwikkelingskaarten die hij gedekt voor zich neerlegt (de speler zelf mag de voorkant met een bepaalde eigenschap wel bekijken), elke speler trekt een spelerskaart die gaat bepalen met welke kleur je speelt. Bovendien wordt de zwarte speler de startspeler. Elke speler neemt de twee schepen van z'n kleur, zet z'n handelaar in de haven van z'n keuze en laadt hem vol met 3 grondstoffen van de daar liggende kleur. De gelukskaarten worden geschud en elke speler krijgt er alvast één. De bewegingskaarten worden ook geschud en elke speler krijgt er 2. De piratenschepen beginnen naast het bord en worden later op het bord gebracht in één van de uithoeken van de zee.
 

Het doel van het spel is zo gauw mogelijk je ontwikkelingskaarten om te draaien en daarna ook je overwinningskaart (je kan de makkelijkere of moeilijkere variant spelen waarbij je resptectievelijk 10 en 20 goud moet betalen voor de overwinningskaart).
Je gaat goud verdienen door grondstoffen te gaan afleveren in havens, door goud te stelen met je piratenschip en het te begraven en door piraten aan te vallen met de marineschepen.

Een speelbeurt bestaat uit 4 fasen :
- speel een bewegingskaart
- beweeg je schepen, voer acties uit en speel optioneel een gelukskaart
- trek een nieuwe bewegingskaart en speel optioneel een gelukskaart
- betaal voor één van je ontwikkelingskaarten (of overwinningskaart) en draai de kaart open

De bewegingskaart toont telkens 4 zaken : de kleur van het marineschip en het aantal bewegingspunten ervan, de bewegingspunten voor je handelaar, de bewegingspunten voor je piraat en af en toe mag je gelukskaarten trekken of moet je er één afleggen (als je er nog hebt).
Als je de schepen gaat verplaatsen mag je zelf de volgorde kiezen. Schepen kunnen door plaatsen met bevriende schepen bewegen, niet door vijandige. Een schip kan ook telkens maar één actie in een beurt doen. Je moet niet alle bewegingspunten gebruiken.

   
(de prachtige inlay van de doos)                        (een setje bewegingskaarten)

* De marine : voor, tijdens of na de beweging kan de marine een aangrenzend piratenschip aanvallen. Je scoort hiervoor 2 goudstukken. Indien het piratenschip een grondstof bezat, wordt deze terug in de voorraad gelegd. Het schip gaat terug naar de desbetreffende speler naast het bord, waar hij het de volgende ronde als hij aan beurt is terug in het spel brengt.

* De handelaar : je handelaar start volledig geladen. Vaar naar een haven waar er vraag is naar dit type van goederen en ontvang de inkomsten zoals aangegeven op de haven. Per blokje krijg je de afgebeelde goudstukken. De goederen worden terug in hun voorraad gelegd en de handelaar wordt onmiddellijk terug volgeladen met de goederen van de nieuwe haven. Het lossen en laden van goederen telt als één actie. Indien de handelaar geen goederen meer heeft op zee (omdat het drie keer is aangevallen door piraten), zinkt het schip en komt bij de eigenaar te staan. In de volgende beurt plaatst de eigenaar het schip in een haven naar keuze en vult het met 3 goederen.

* De piraat : voor, tijdens of na z'n beweging mag de piraat een goed stelen van een aangrenzende handelaar. Hiervoor krijgt de piraat 2 goudstukken. In een volgende beurt kan de piraat z'n tweede mogelijke actie doen, namelijk naar een eiland varen en z'n "schat" (goed) begraven voor de afgebeelde goudstukken. Je kan dit nooit in één beurt doen omdat je slechts één actie per schip mag uitvoeren. Indien een piraat door de marine werd afgeknald en niet op het bord staat, wordt deze ingebracht in één van de uithoeken van het speelbord.


(foto : Henk Rolleman)

De gelukskaarten : deze kaarten geven aan wanneer je ze mag en kan spelen. Je voert de acties uit die hierop staan. Deze tekst heeft voorrang op de normale spelregels. Sommige bewegingskaarten laten je toe om op het einde van je beurt nieuwe gelukskaarten te laten trekken.

Einde van de ronde :
- trek bewegingskaarten tot je er 2 op handen hebt (meestal één trekken)
- trek de gelukskaarten indien dit symbool op de bewegingskaart stond (of leg er één af)
- je mag maximaal 3 gelukskaarten op handen houden, leg overtollige kaarten af
- je mag één van je ontwikkelingskaarten omdraaien door de kosten te betalen met goud, draai de kaart om en vanaf nu kan je beschikken over de eigenschap die zichtbaar is geworden. Zo gauw je de vier ontwikkelingskaarten omdraaide, mag je ook de overwinningskaart proberen te kopen in een volgende ronde. Let op! Je mag elke beurt slechts één kaart opendraaien, ook al heb je voldoende kapitaal.

Titel : Black fleet
Auteur : Sebastian Bleasdale
Uitgeverij : Asmodée/Space Cowboys
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 14+

14-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
13-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hospital rush (Pegasusspiele/Eggertspiele)


In hospital rush ga je de strijd aan met andere dokters om de vacante doktersplaats in het plaatselijke ziekenhuis in te vullen.
Hoe ver wil je hierin gaan? Met de nodige smeerlapperij en achterbaksheid kom je ongetwijfeld een heel end, maar pas op dat de anderen je ook geen pee stoven, want dan zou het wel eens als een boemerang in je gezicht terecht kunnen komen.

Het spel omvat een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 3-4 spelers, de andere kant voor 5 spelers), 23 patiëntkaarten, 7 spelersborden en bijhorende bezoekerskaart, 1 startspelerfiche, 20 studeerfiches, 33 geldfiches, 20 pleisterfiches en 12 medicijnfiches. Elke speler krijgt ook nog 2 meeples, 2 houten markers en een karakterfiche.

De opstelling is relatief kort : leg het speelbord op de juiste kant in het midden van de tafel. De geldfiches, studeerfiches en pleisters vormen een voorraad. Er worden net zoveel medicijnfiches gebruikt van elke kleur als er spelers zijn - 1. Elke speler neemt een spelersbord, de bijhorende bezoekerskaart en neemt het materiaal in z'n kleur. Eén houten marker wordt al op de nul gelegd van de thermometer (puntenspoor). Elke speler krijgt 1 dollar van de bank. Er worden vier patiënten opengelegd op het speelbord en de jongste speler krijgt de startspelerfiche.


Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, tot één van de spelers 10 of meer punten heeft gehaald. De lopende ronde wordt uitgespeeld en de speler met de meeste punten wint het spel. Elke speelronde bestaat uit 5 fasen :

1) plaats de eerste actiefiguur : vertrekkende van de startspeler plaatsen de spelers om beurten één van hun speelfiguren op één van de vrije actieplaatsen op het speelbord of hun eigen spelersbord. Sommige plaatsen laten maar één figuur toe, anderen verdragen er meerdere. Na het plaatsen voer je onmiddellijk de bijbehorende actie uit. Je mag er ook voor opteren om de actie slechts gedeeltelijk of niet uit te voeren. (acties zie onder)
2) plaats de tweede actiefiguur : idem stap 1
3) ontsla patiënten : kijk of er patiënten genezen zijn, de speler wiens speelsteen erop ligt, krijgt de punten, de medicijnfiches en pleisters worden terug in de voorraad gelegd. Sommige patiënten hebben 2 voorwaarden, de speler die erop ligt, beslist zelf welke van de twee hij uitvoert.
4) kijk of het spel ten einde is : heeft een speler meer dan 10 punten? Dan eindigt het spel, zo niet gaan we naar fase 5.
5) maak je klaar voor de volgende ronde : indien er een patiënt in het meest rechtse bed ligt, wordt deze afgelegd (alle materiaal dat erop ligt gaat naar de voorraad of de desbetreffende speler), de andere patiënten schuiven door en de open plaatsen worden opgevuld met nieuwe patiënten. Elke speler neemt z'n speelfiguren terug bij zich. De eigenaar van de startspelerfiche begint een nieuwe ronde.

Acties : de meeste actieplaatsen hebben 2 varianten (de betere voor de eerste die z'n figuur er plaatst, en een mindere voor alle volgende figuren)
- Behandel een patiënt : leg een speelsteen op een patiënt naar keuze (of verleg een steen) en plaats daarna twee (of één, afhankelijk van de gekozen actie) zaken op de patiënt. Pleisters komen uit de voorraad, medicijnfiches moet de speler al verworven hebben met een andere actie. Tegen betaling van 1 dollar mag er één zaak extra op de patiënt geplaatst worden.
- Zoek medicijnen : de speler neemt 2 (of 1) medicijnfiche(s) naar keuze uit de voorraad (indien nog voorradig). Tegen betaling van 1 dollar mag de speler 1 fiche extra nemen.
- Doe de nachtshift : zet je figuur op het actieveld met de laagste waarde en ontvang het overeenkomstige geld (en startspelerfiche voor de eerste die deze actie kiest). De speler die de startspelerfiguur krijgt, beslist onmiddellijk aan wie hij die geeft voor de volgende ronde (mag ook zichzelf zijn).
- Studeren : betaal 3 dollar en leg een studeerfiche naast je spelersbord. Door het verwerven van deze eigenschappen ga je extra's krijgen in de loop van het spel, zoals extra medicijnfiches, een extra behandeling, extra geld of de mogelijkheid om patiënten onmiddellijk te ontslaan (en niet te wachten tot fase 3).
- Eindexamen : betaal 2 dollar en scoor 1 punt voor elke studeerfiche die je reeds aan je spelersbord hebt.
- Betrappen : neem 1 dollar van de bank en 1 dollar van de bank voor elke speler die z'n speelfiguur op een rode actieplaats heeft gezet. Elke speler op een rode actieplaatst wordt nadien gestraft. Voor elke bezette rode plaats moet hij 1 dollar of 1 punt afgeven.
- Sabotage (rode actie!) : kies tot 2 tegenspelers en neem van hen 1 dollar of 1 medicijnfiche af (slechts één ding per tegenspeler)
- Omkopen (rode actie!) : betaal 3 of 5 geld om respectievelijk 1 of 2 punt(en) te krijgen
- Individuele acties van de spelers : elk spelersbord heeft z'n eigenheid en 2 eigen actiemogelijkheden die enkel door de eigen speler kunnen gebruikt worden. De uitleg van deze acties staat mooi aangegeven op het spelersbord.

Titel : Hospital rush
Auteurs : Thomas Kjolby Laursen, Kare Storgaard & Steen Thomsen
Uitgeverij : Pegasusspiele/Eggertspiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 50 min.
Leeftijd : 10+

13-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Aquasphere


Aquasphere (Quined) :

+ Feld, Feld, Feld, ... had ik al gezegd dat het een Feld was? Het is zelfs meer, het is Feld ten top
+ u heeft enorm veel actiemogelijkheden en zal toch moeten kiezen (wederom) wat u gaat doen
+ het speelbord is moduleerbaar, de kaarten gaan steeds anders zijn, het programmeren verandert constant
+ alle speelelementen zijn weer prima met elkaar verweven, het is ongelooflijk maar waar, maar het werkt hier weer wel
+ de spelersborden zijn weer fantastisch uitgetekend en vatten alles samen, dus ondanks de complexiteit is alles snel duidelijk
+ u gaat na enkele spelletjes nog niet de winnende strategie gevonden hebben
+ dit topspel is verkrijgbaar in het Nederlands (dank u Quined)

- het bord en al het materiaal bij elkaar is druk, hoofdpijn is niet veraf, dus hopelijk heeft u een Dafalgannetje bij
- het is weer een spel dat niet eenvoudig is om te demoën, je moet het spelen om te zien hoe het gaat werken
- één klein regeltje is men vergeten op de spelersoverzichten te drukken, namelijk dat je maar 2 robotjes mag programmeren (muggenzifterij, maar het is wel jammer)
- het thema is dun, flinterdun (zoals zo vaak), dus hiervoor moet u het niet doen

Conclusie : Driewerf hoera voor Stefan Feld, hij doet het opnieuw. Ik zet deze graag in de rij naast Trajan, Burgundy en Luna, mijn favorieten. Of deze titel zich uiteindelijk er volledig zal tussen nestelen zullen volgende speelsessies moeten uitwijzen. Ik wil hem in ieder geval snel en véél terug op tafel zien liggen.

13-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquasphere (Quined)


Aquasphere is de nieuwe big-box die van Stefan Felds hand komt. Ik moet u dus niet vertellen dat dit een relatief lijvige bespreking zal gaan worden en dat we u met materiaal rond de oren zullen slaan. Bovendien hebben we er al speelsessies opzitten en mag u morgen de imprESSEN onmiddellijk verwachten. Het feit dat deze titel in Essen door verschillende uitgeverijen gelijktijdig werd voorgesteld, maakt het spel eigenlijk al tot de topper van de beurs. Ook in de polls stond deze titel erg hoog en hier en daar zelfs op het hoogste schavotje. Of dit spel dat ook allemaal waard is, houden we nog tot morgen, maar lees gerust even dit overzichtje zodat u alvast een zicht krijgt op de zaak. We beginnen alvast met een erg fijn pluspunt, Quined bracht deze titel uit in het Nederlands, dus ook het spelregelwerk kan u in uw moedertaal nalezen. (al moet gezegd dat er hier en daar een klein typfoutje verborgen zat, maar dat deert ons niet, het is wel jammer)

In het spel bent u lid van een wetenschapsteam dat gehuisvest is in de onderwaterwereld van "Aquasphere", een diepzee-onderzoeksstation. Door het programmeren van je robotjes en je wetenschappers op de juiste plaatsen in de zetten, zal je allerhande acties kunnen uitvoeren die moeten leiden tot de broodnodige overwinningspunten, want zoals het een goeie Feld betaamt, is het hier ook weer punten sprokkelen geblazen. U krijgt zoals gezegd dus héél wat materiaal, alvast een bloemlezing : een speelbord (onderzoeksstation) bestaande uit 6 delen die elk spel weer anders in elkaar kunnen gepuzzeld worden. In het centrum plaatsen we tegels die verschillend zijn naar gelang het aantal spelers, deze tegels tonen de grondstoffen die elke ronde verschijnen en de punten die je scoort voor het uitvoeren van bepaalde acties. Daarnaast 1 hoofdkwartier waarop de 7 programmafiches komen te liggen aan de hand van de programmakaarten (7 in het spel), waar een puntenspoor rondloopt en waar ook de speelvolgorde wordt op aangegeven. Elke speler krijgt een spelersbord, een basislab, 1 houten ingenieur, 1 houten wetenschapper, 6 duikboten, 16 robots en 2 telstenen. Als extra materiaal zijn er 15 octopussen, 20 kristallen, 41 onderzoekskaarten, 44 tijdfiches en 30 labuitbreidingen. Het spel vraagt dan ook wel wat voorbereiding en neemt wat tijd in beslag bij de opstelling ervan. Ik verwijs voor dit onderdeel graag naar de spelregels. Alles staat daar wel erg duidelijk aangegeven en eens je een potje achter de rug hebt, ben je zo vertrokken.

 

Het spel wordt gespeeld over 4 ronden. Beginnend met de startspeler en dan volgens het volgordespoor voeren de spelers om beurten een actie uit. Dit gaat zo door tot alle spelers hebben gepast. De speler die als eerste past, wordt de startspeler, de andere spelers volgen ook in de volgorde van het passen. Na elke ronde volgt er een tussentelling en wordt alles klaargemaakt voor de volgende ronde en op het einde nog een slottelling (waarover later meer). De speler die het meeste punten weet te verzamelen, wint het spel. Net zoals bij Suburbia (een spel van Béziergames) is het overigens zo dat het scorespoor hier en daar onderbroken is door een rode lijn. Als je hierover wil gaan, moet je een kristal afgeven. Kan of wil je dit niet, dan kan je geen punten meer bijwinnen. Bij de eindtelling tellen deze obstakels niet meer.

In een beurt kan een speler kiezen uit 3 zaken : een robot programmeren, de actie van een geprogrammeerde robot uitvoeren of passen.
1) Om een robot te programmeren verplaats je jouw ingenieur op het hoofdkwartier naar één van de mogelijk programmafiches. Je mag een robot in je voorraad op de overeenkomstige actie op je spelersbord plaatsen. Let wel dat je slechts 2 robotten gelijkertijd mag geprogrammeerd hebben op  je bord. Eénmaal per beurt mag je ook 3 tijdfiches afgeven om een robot te programmeren. Je doet dit om een extra actie te bekomen of omdat je een bepaalde programmafiche niet kan bereiken met je ingenieur.

2) Om een geprogrammeerde actie met een robot uit te voeren, doorloop je 3 stappen :
- bepaal waar de actie wordt uitgevoerd : verplaats je wetenschapper naar de sector van het speelbord waar je de actie wil uitvoeren, dit kost je tijdfiches (deze fiches zijn eigenlijk het betaalmiddel in het spel, en je komt het vaak te kort). Ter plekke aangekomen plaats je je wetenschapper op de kleur van de actie die je wil uitvoeren
- plaats een robot in het centrum van de sector, hierdoor kan je een robot daar te plaatse misschien verdrijven. Voer nadien de actie uit die je met je wetenschapper koos. De robot moet uiteraard wel geprogrammeerd zijn in de kleur die je hier wil uitvoeren. De verdreven robots worden bij elkaar gezet, maar afhankelijk van het aantal spelers, keren een teveel aan robots op de duur terug naar het persoonlijke spelersbord
- voer tenslotte de actie uit (zie onder voor meer)
(extra : je mag steeds een geprogrammeerde robot terugplaatsen op je spelersbord voor 2 tijd)

3) Als laatste kan je passen, je zet je wetenschapper op de eerste vrije plaats van het passpoor. Deze volgorde zal de speelvolgorde voor de volgende ronde bepalen.



De acties :
- lab uitbreiden (groen) : je neemt de labuitbreiding die bij de sector ligt en bouwt ze aan je eigen basislab aan. Deze uitbreidingen verhogen je limiet van tijdfiches, kaarten en kristallen die je mag hebben, het aantal octopussen die je kan verwijderen in één beurt of laten je toe om robots op de centrale plaatsen in de aangegeven sectoren te plaatsen.
- tijdfiches nemen (geel) : neem tijdfiches die eventueel in het gebied liggen. Er is steeds een minimum van 2 (voorgedrukt op het bord) en kan gaan tot 5. Let er wel op dat je niet over je capaciteit gaat, zoals aangegeven op je basislab. (een teveel vervalt)
- kristallen nemen (zwart) : neem alle kristallen uit de sector, zoals toegelaten door je capactiteit
- octopussen vangen (paars) : vang een aantal octopussen zoals aangegeven door je capaciteit en scoren overeenkomstig punten (1/3/6/10/15/21 punten voor 1/2/3/4/5/>5 octopussen)
- een duikboot plaatsen (blauw) : neem de meest linkse duikboot van je spelersbord, betaal de gevraagde tijdfiches en plaats de duikboot op de eerste vrije plaats in de sector. Je krijgt evenveel punten als aangegeven op de centrale tegel.
- een onderzoekskaart nemen : neem de kaart die bij de sector ligt. Hou rekening met je capaciteit, je mag geen kaarten meer nemen als je capactiteit is bereikt. Je scoort de punten zoals aangegeven op de centrale tegel. De kaarten stellen je in staat om te zondigen tegen sommige regels, om extra acties uit te voeren, éénmalige grondstoffen te nemen, ...
- een robot programmeren (wit) : neem een robot uit je voorraad en en zet hem op de programmeerruimte zoals aangegeven in de sector waar je de actie uitvoert. Indien deze programmeerplaats reeds bezet is, neem je twee tijdfiches in ruil.



Tussentelling :
- je krijgt één tijdfiche per boot die niet op je spelersbord staat
- je mag onderzoekskaarten met het tussentellingsymbool gebruiken
- de speler met een meerderheid aan robots op de centrale plaats in de sectoren scoort 6 punten. Bij gelijke stand krijg je 3 punten.
- je krijgt een aantal punten gelijk aan het aantal ingezette robots, die bovendien geen duikboot meer onder zich hebben staan op het spelersbord
- kristallen in je voorraad leveren punten op 1/3/6/10/15/21 voor 1/2/3/4/5/>5 kristallen
- minpunten voor achtergebleven octopussen in de sectoren waar je een robot in het centrum hebt staan -1/-3/-6/-10/-15/-21 voor 1/2/3/4/5/>5 octopussen
Pas nadat je deze optelsom gemaakt hebt, verplaats je je scoresteen op het scorespoor. Indien je een rode lijn zou passeren, moet je dus een kristal afgeven of stoppen aan de lijn. Het kan zijn dat je punten verliest en je scoresteen achteruit moet plaatsen, ook dan ga je niet over de rode lijn.

Voorbereiden volgende ronde :
- overal worden nieuwe onderzoekskaarten en labuitbreidingen uitgelegd, eventueel bovenop nog aanwezige kaarten en fiches
- de centrale tegel vertelt welke zaken waar verschijnen : octopussen, kristallen, tijdfiches (en neutrale duikboten bij 2-3 spelers)
- de bovenste centrale tegel wordt nadien verwijderd
- de speelvolgorde wordt aangepast volgens de pasvolgorde van vorige ronde
- de ingenieurs worden terug onderaan in het hoofdkwartier geplaatst
- de programmafiches komen op nieuwe plaatsen terecht zoals aangegeven op de programmakaarten

Eindtelling :
- verschillende letters in je persoonlijke lab leveren je 1/3/6/10/15/21 punten op voor 1/2//3/4/5/6 verschillende letters
- 1 punt voor elke ongebruikte tijdfiche
- 5 punten als je alle duikboten hebt ingezet
- 5 punten als je basislab volledig uitgebreid is
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste robots op de centrale plaatsen in de sectoren. Indien nog gelijk wint de speler met de meeste kristallen of nadien zijn er meerdere winnaars.

Titel : Aquasphere
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

12-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Planes


Planes (AEG) :

+ de actiekaarten zijn superduidelijk en u krijgt ook nog eens een mooi overzicht in de spelregels
+ het speelt vlot, het mancalasysteem werkt wel (maar ik ben er slecht in)
+ het blijft erg spannend tot het einde, de speler die wat achterligt, kan nog wel wat inhalen
+ het overzichtje op een vliegtuigticket is mooi gedaan, ook de kegels zijn fijn materiaal
+ je kan het speelbord gaan aanpassen

- het spel loopt wel, het werkt wel allemaal, maar het is ook saai en repetitief

Conclusie : ondanks de vele positieve punten en eigenlijk weinig of geen negatieve punten scoort dit spel niet echt supergoed bij mij. Ik vind het eigenlijk ietsje te beperkt, te saai en vooral te repetitief. Ik heb eigenlijk gewoon weinig plezier gehad aan dit spelletje. Ik wil het zeker nog eens een kans geven met de volledige bezetting (4 spelers), want dan gaat het misschien allemaal meer uitbalanceren. Er zitten wel erg leuke elementen in het spel, probeer ik mijn passagiers snel binnen te krijgen, ga ik voor opdrachten te volbrengen, probeer ik de neutrale passagiers binnen te krijgen voor handkaarten, ... Bij deze titel zit ik dus duidelijk met een dubbel gevoel, hopelijk brengen volgende speelsessies raad en dan kom ik hiermee graag bij u terug.

12-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 236



Deelnemers : Pieter, Kurt, Andy & Arne

Gespeelde spellen : Wakanda, Le Havre inland port, Lords of Xidit, Black fleet & Night of the grand octopus
Speeldatum : 08/11/'14
Speelplaats : Spelen aan zee - Bredene
Opmerkelijk : Altijd leuk om spellen te spelen die niet in de collectie zitten. Ook hiervan maken we graag een imprESSEN de komende dagen.

11-11-2014 om 07:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Johari



Johari (Lookout games) :


+ een lijvig kaartspel waarbij je je hoofd erbij zal moeten houden
+ mooi en veel materiaal in een relatief klein doosje
+ scoren kan op verschillende manieren, maar de edelsteenbusiness moet je hoofdzaak blijven hebben we al gemerkt

- er zijn wel enkele kleine onvolledigheden in de spelregels
- het kan een erg frustrerend spel zijn en je moet elkaar goed in de gaten houden zodat er geen monstercombo kan gemaakt worden
- met 2 spelers is de speelduur oké, maar ik vrees voor de grotere spelersaantallen (hopelijk lukt 3 ook nog)

Conclusie : Johari is zo'n pareltje dat je moet leren spelen. Ik denk dat er nog meer in verborgen zit dan we op het eerste zicht merkten. De actiekaartenkeuze is belangrijk, de speelvolgorde zelfs nog véél meer. Timing is erg belangrijk en gaat bij hogere spelersaantallen ongetwijfeld nog belangrijker zijn. Vergis u zeker wel niet, je zal je hersenen moeten pijnigen bij dit kleinnood.

11-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planes (AEG)


Schuifelen op Zaventem, zo zou je deze titel ook kunnen noemen. In dit spel probeer je jouw gezelschap van 5 mensen als eerste in een vliegtuig te krijgen. Als het even kan probeer je hier en daar nog langs te gaan in de souvenirwinkel, een hapje te gaan eten en een sanitaire pauze in te lassen. Al deze zaken kunnen je overwinningspunten opleveren. De speler die aan het einde van het verhaal, wanneer een speler al z'n mensen op het vliegtuig heeft gekregen of als er 12 boardings in totaal waren, eindigt het spel.

Het spel wordt geleverd met een dubbelzijdig speelbord (verschillende havens en structuren), 60 speelkaarten (die een actie en een doel tonen), 4 spelershulpen, 20 blokjes (in de vier spelerskleuren), 20 neutrale blokjes, 4 vliegtuigen, 44 fiches om het speelbord naar believen aan te passen in een variant), 6 blokkeerkegels en 1 instapfiche.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de gekleurde blokjes op de verschillende startposities (P1,P2,P3 en P4). Alle blokjes doen overigens mee, kleuren die niet tot een speler behoren worden ook neutrale blokjes genoemd. De vliegtuigen van de desbetreffende kleuren worden op de overeenkomstige gates gezet (G1,G2,G3 en G4). Op alle andere vakjes worden 2 neutrale blokjes gelegd. De instapfiche wordt op de nul gezet van het boardingspoor en elke speler krijgt drie handkaarten om het spel te beginnen.



De spelers gaan om beurten aan de slag en doorlopen in hun beurt 3 stappen :
1) actiefase : speel één handkaart en gebruik de actie hierop vermeld (optioneel)

2) bewegingsfase : de speler is verplicht om te gaan bewegen met enkele passagiers. Hiervoor neemt hij alle blokjes die samen in een vak liggen (waarvan minstens één blokje in z'n kleur) en gaat hij in de richting van de wijzers bij elk vak één blokje achterlaten (Mancala-systeem). Hij mag alle blokjes één voor één opgebruiken of op een gegeven moment beslissen om met een aantal blokjes ergens te stoppen. Indien je met een laatste blokje aan een gate komt die overeenkomt met de kleur van het blokje mag je in het vliegtuig stappen. Indien het van jouw kleur is, dan scoor je hiervoor op het einde 5 punten. Plaats je een neutraal blokje in een vliegtuig, dan mag je twee nieuwe handkaarten trekken.
(uitzondering : indien je beweging een opstopping veroorzaakt, dwz zeven blokjes in één veld, dan moet je hier een blokkeerkegel plaatsen. Je mag je beweging nog wel volledig uitvoeren, maar volgende spelers moeten bij de blokkeerkegel hun beweging stoppen. Ze mogen wel gewoon alle blokjes in een volgende beurt hier wegnemen (als ze een blokje van eigen kleur erbij hebben zitten) en dan verdwijnt de blokkeerkegel terug.

3) Doelfase : je mag één van je handkaarten uitspelen als er aan de voorwaarden op de onderkant van de kaart is voldaan. Je hebt je doel dan bereikt en scoort de onderstaande punten op het einde van het spel. Indien je na het uitspelen van deze kaart geen handkaarten meer hebt, mag je één kaart van de trekstapel nemen. Indien je nog wel kaarten hebt, mag dit echter niet.

Op zich is dit alles wat het regelwerk betreft, de mogelijkheden zitten natuurlijk in de kaarten. Vaak is het moeilijk kiezen tussen de actiekant en de doelkant van de kaart. De actiekaarten laten je toe om extra bewegingen te doen, om blokjes naar bv. het restaurant te zetten, om extra handkaarten te trekken of neutrale blokjes te negeren. De doelen vragen je vaak om bepaalde kleuren bij elkaar in een vak te krijgen, een aantal blokjes op het restaurant of in het toilet te krijgen, ...

Nadat één van de eindcondities bereikt is en de lopende ronde is afgehandeld, worden de punten opgeteld. Voor elke eigen passagier in je vliegtuig scoor je vijf punten. Daarbij tel je alle punten op die je haalde met je doelkaarten. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Titel : Planes
Auteur : David Short
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

11-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
10-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mangrovia




Mangrovia (Zoch verlag) :


+ schitterende vormgeving
+ simpel, snel spelverloop
+ past zonder schroom in de rij met Niagara, Manilla, Tobago en Safranito
+ dit spelen geeft gewoon een erg fijn gevoel, het gaat vooruit, is overzichtelijk en spannend tot het slot

- met twee spelers ligt het voor de hand welke acties je kiest, je wijkt eigenlijk bijzonder weinig af van één bepaalde speelwijze
- het is wel relatief repetitief en eenvoudig, misschien staat dit de herspeelbaarheid wel wat in de weg

Conclusie : Zoch-big-box-kwaliteit! Bepaal dus maar zelf of het iets voor u is, ik leg hem graag samen met u op tafel.

10-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs