IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquasphere (Quined)


Aquasphere is de nieuwe big-box die van Stefan Felds hand komt. Ik moet u dus niet vertellen dat dit een relatief lijvige bespreking zal gaan worden en dat we u met materiaal rond de oren zullen slaan. Bovendien hebben we er al speelsessies opzitten en mag u morgen de imprESSEN onmiddellijk verwachten. Het feit dat deze titel in Essen door verschillende uitgeverijen gelijktijdig werd voorgesteld, maakt het spel eigenlijk al tot de topper van de beurs. Ook in de polls stond deze titel erg hoog en hier en daar zelfs op het hoogste schavotje. Of dit spel dat ook allemaal waard is, houden we nog tot morgen, maar lees gerust even dit overzichtje zodat u alvast een zicht krijgt op de zaak. We beginnen alvast met een erg fijn pluspunt, Quined bracht deze titel uit in het Nederlands, dus ook het spelregelwerk kan u in uw moedertaal nalezen. (al moet gezegd dat er hier en daar een klein typfoutje verborgen zat, maar dat deert ons niet, het is wel jammer)

In het spel bent u lid van een wetenschapsteam dat gehuisvest is in de onderwaterwereld van "Aquasphere", een diepzee-onderzoeksstation. Door het programmeren van je robotjes en je wetenschappers op de juiste plaatsen in de zetten, zal je allerhande acties kunnen uitvoeren die moeten leiden tot de broodnodige overwinningspunten, want zoals het een goeie Feld betaamt, is het hier ook weer punten sprokkelen geblazen. U krijgt zoals gezegd dus héél wat materiaal, alvast een bloemlezing : een speelbord (onderzoeksstation) bestaande uit 6 delen die elk spel weer anders in elkaar kunnen gepuzzeld worden. In het centrum plaatsen we tegels die verschillend zijn naar gelang het aantal spelers, deze tegels tonen de grondstoffen die elke ronde verschijnen en de punten die je scoort voor het uitvoeren van bepaalde acties. Daarnaast 1 hoofdkwartier waarop de 7 programmafiches komen te liggen aan de hand van de programmakaarten (7 in het spel), waar een puntenspoor rondloopt en waar ook de speelvolgorde wordt op aangegeven. Elke speler krijgt een spelersbord, een basislab, 1 houten ingenieur, 1 houten wetenschapper, 6 duikboten, 16 robots en 2 telstenen. Als extra materiaal zijn er 15 octopussen, 20 kristallen, 41 onderzoekskaarten, 44 tijdfiches en 30 labuitbreidingen. Het spel vraagt dan ook wel wat voorbereiding en neemt wat tijd in beslag bij de opstelling ervan. Ik verwijs voor dit onderdeel graag naar de spelregels. Alles staat daar wel erg duidelijk aangegeven en eens je een potje achter de rug hebt, ben je zo vertrokken.

 

Het spel wordt gespeeld over 4 ronden. Beginnend met de startspeler en dan volgens het volgordespoor voeren de spelers om beurten een actie uit. Dit gaat zo door tot alle spelers hebben gepast. De speler die als eerste past, wordt de startspeler, de andere spelers volgen ook in de volgorde van het passen. Na elke ronde volgt er een tussentelling en wordt alles klaargemaakt voor de volgende ronde en op het einde nog een slottelling (waarover later meer). De speler die het meeste punten weet te verzamelen, wint het spel. Net zoals bij Suburbia (een spel van Béziergames) is het overigens zo dat het scorespoor hier en daar onderbroken is door een rode lijn. Als je hierover wil gaan, moet je een kristal afgeven. Kan of wil je dit niet, dan kan je geen punten meer bijwinnen. Bij de eindtelling tellen deze obstakels niet meer.

In een beurt kan een speler kiezen uit 3 zaken : een robot programmeren, de actie van een geprogrammeerde robot uitvoeren of passen.
1) Om een robot te programmeren verplaats je jouw ingenieur op het hoofdkwartier naar één van de mogelijk programmafiches. Je mag een robot in je voorraad op de overeenkomstige actie op je spelersbord plaatsen. Let wel dat je slechts 2 robotten gelijkertijd mag geprogrammeerd hebben op  je bord. Eénmaal per beurt mag je ook 3 tijdfiches afgeven om een robot te programmeren. Je doet dit om een extra actie te bekomen of omdat je een bepaalde programmafiche niet kan bereiken met je ingenieur.

2) Om een geprogrammeerde actie met een robot uit te voeren, doorloop je 3 stappen :
- bepaal waar de actie wordt uitgevoerd : verplaats je wetenschapper naar de sector van het speelbord waar je de actie wil uitvoeren, dit kost je tijdfiches (deze fiches zijn eigenlijk het betaalmiddel in het spel, en je komt het vaak te kort). Ter plekke aangekomen plaats je je wetenschapper op de kleur van de actie die je wil uitvoeren
- plaats een robot in het centrum van de sector, hierdoor kan je een robot daar te plaatse misschien verdrijven. Voer nadien de actie uit die je met je wetenschapper koos. De robot moet uiteraard wel geprogrammeerd zijn in de kleur die je hier wil uitvoeren. De verdreven robots worden bij elkaar gezet, maar afhankelijk van het aantal spelers, keren een teveel aan robots op de duur terug naar het persoonlijke spelersbord
- voer tenslotte de actie uit (zie onder voor meer)
(extra : je mag steeds een geprogrammeerde robot terugplaatsen op je spelersbord voor 2 tijd)

3) Als laatste kan je passen, je zet je wetenschapper op de eerste vrije plaats van het passpoor. Deze volgorde zal de speelvolgorde voor de volgende ronde bepalen.



De acties :
- lab uitbreiden (groen) : je neemt de labuitbreiding die bij de sector ligt en bouwt ze aan je eigen basislab aan. Deze uitbreidingen verhogen je limiet van tijdfiches, kaarten en kristallen die je mag hebben, het aantal octopussen die je kan verwijderen in één beurt of laten je toe om robots op de centrale plaatsen in de aangegeven sectoren te plaatsen.
- tijdfiches nemen (geel) : neem tijdfiches die eventueel in het gebied liggen. Er is steeds een minimum van 2 (voorgedrukt op het bord) en kan gaan tot 5. Let er wel op dat je niet over je capaciteit gaat, zoals aangegeven op je basislab. (een teveel vervalt)
- kristallen nemen (zwart) : neem alle kristallen uit de sector, zoals toegelaten door je capactiteit
- octopussen vangen (paars) : vang een aantal octopussen zoals aangegeven door je capaciteit en scoren overeenkomstig punten (1/3/6/10/15/21 punten voor 1/2/3/4/5/>5 octopussen)
- een duikboot plaatsen (blauw) : neem de meest linkse duikboot van je spelersbord, betaal de gevraagde tijdfiches en plaats de duikboot op de eerste vrije plaats in de sector. Je krijgt evenveel punten als aangegeven op de centrale tegel.
- een onderzoekskaart nemen : neem de kaart die bij de sector ligt. Hou rekening met je capaciteit, je mag geen kaarten meer nemen als je capactiteit is bereikt. Je scoort de punten zoals aangegeven op de centrale tegel. De kaarten stellen je in staat om te zondigen tegen sommige regels, om extra acties uit te voeren, éénmalige grondstoffen te nemen, ...
- een robot programmeren (wit) : neem een robot uit je voorraad en en zet hem op de programmeerruimte zoals aangegeven in de sector waar je de actie uitvoert. Indien deze programmeerplaats reeds bezet is, neem je twee tijdfiches in ruil.



Tussentelling :
- je krijgt één tijdfiche per boot die niet op je spelersbord staat
- je mag onderzoekskaarten met het tussentellingsymbool gebruiken
- de speler met een meerderheid aan robots op de centrale plaats in de sectoren scoort 6 punten. Bij gelijke stand krijg je 3 punten.
- je krijgt een aantal punten gelijk aan het aantal ingezette robots, die bovendien geen duikboot meer onder zich hebben staan op het spelersbord
- kristallen in je voorraad leveren punten op 1/3/6/10/15/21 voor 1/2/3/4/5/>5 kristallen
- minpunten voor achtergebleven octopussen in de sectoren waar je een robot in het centrum hebt staan -1/-3/-6/-10/-15/-21 voor 1/2/3/4/5/>5 octopussen
Pas nadat je deze optelsom gemaakt hebt, verplaats je je scoresteen op het scorespoor. Indien je een rode lijn zou passeren, moet je dus een kristal afgeven of stoppen aan de lijn. Het kan zijn dat je punten verliest en je scoresteen achteruit moet plaatsen, ook dan ga je niet over de rode lijn.

Voorbereiden volgende ronde :
- overal worden nieuwe onderzoekskaarten en labuitbreidingen uitgelegd, eventueel bovenop nog aanwezige kaarten en fiches
- de centrale tegel vertelt welke zaken waar verschijnen : octopussen, kristallen, tijdfiches (en neutrale duikboten bij 2-3 spelers)
- de bovenste centrale tegel wordt nadien verwijderd
- de speelvolgorde wordt aangepast volgens de pasvolgorde van vorige ronde
- de ingenieurs worden terug onderaan in het hoofdkwartier geplaatst
- de programmafiches komen op nieuwe plaatsen terecht zoals aangegeven op de programmakaarten

Eindtelling :
- verschillende letters in je persoonlijke lab leveren je 1/3/6/10/15/21 punten op voor 1/2//3/4/5/6 verschillende letters
- 1 punt voor elke ongebruikte tijdfiche
- 5 punten als je alle duikboten hebt ingezet
- 5 punten als je basislab volledig uitgebreid is
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste robots op de centrale plaatsen in de sectoren. Indien nog gelijk wint de speler met de meeste kristallen of nadien zijn er meerdere winnaars.

Titel : Aquasphere
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

12-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Planes


Planes (AEG) :

+ de actiekaarten zijn superduidelijk en u krijgt ook nog eens een mooi overzicht in de spelregels
+ het speelt vlot, het mancalasysteem werkt wel (maar ik ben er slecht in)
+ het blijft erg spannend tot het einde, de speler die wat achterligt, kan nog wel wat inhalen
+ het overzichtje op een vliegtuigticket is mooi gedaan, ook de kegels zijn fijn materiaal
+ je kan het speelbord gaan aanpassen

- het spel loopt wel, het werkt wel allemaal, maar het is ook saai en repetitief

Conclusie : ondanks de vele positieve punten en eigenlijk weinig of geen negatieve punten scoort dit spel niet echt supergoed bij mij. Ik vind het eigenlijk ietsje te beperkt, te saai en vooral te repetitief. Ik heb eigenlijk gewoon weinig plezier gehad aan dit spelletje. Ik wil het zeker nog eens een kans geven met de volledige bezetting (4 spelers), want dan gaat het misschien allemaal meer uitbalanceren. Er zitten wel erg leuke elementen in het spel, probeer ik mijn passagiers snel binnen te krijgen, ga ik voor opdrachten te volbrengen, probeer ik de neutrale passagiers binnen te krijgen voor handkaarten, ... Bij deze titel zit ik dus duidelijk met een dubbel gevoel, hopelijk brengen volgende speelsessies raad en dan kom ik hiermee graag bij u terug.

12-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 236



Deelnemers : Pieter, Kurt, Andy & Arne

Gespeelde spellen : Wakanda, Le Havre inland port, Lords of Xidit, Black fleet & Night of the grand octopus
Speeldatum : 08/11/'14
Speelplaats : Spelen aan zee - Bredene
Opmerkelijk : Altijd leuk om spellen te spelen die niet in de collectie zitten. Ook hiervan maken we graag een imprESSEN de komende dagen.

11-11-2014 om 07:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Johari



Johari (Lookout games) :


+ een lijvig kaartspel waarbij je je hoofd erbij zal moeten houden
+ mooi en veel materiaal in een relatief klein doosje
+ scoren kan op verschillende manieren, maar de edelsteenbusiness moet je hoofdzaak blijven hebben we al gemerkt

- er zijn wel enkele kleine onvolledigheden in de spelregels
- het kan een erg frustrerend spel zijn en je moet elkaar goed in de gaten houden zodat er geen monstercombo kan gemaakt worden
- met 2 spelers is de speelduur oké, maar ik vrees voor de grotere spelersaantallen (hopelijk lukt 3 ook nog)

Conclusie : Johari is zo'n pareltje dat je moet leren spelen. Ik denk dat er nog meer in verborgen zit dan we op het eerste zicht merkten. De actiekaartenkeuze is belangrijk, de speelvolgorde zelfs nog véél meer. Timing is erg belangrijk en gaat bij hogere spelersaantallen ongetwijfeld nog belangrijker zijn. Vergis u zeker wel niet, je zal je hersenen moeten pijnigen bij dit kleinnood.

11-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planes (AEG)


Schuifelen op Zaventem, zo zou je deze titel ook kunnen noemen. In dit spel probeer je jouw gezelschap van 5 mensen als eerste in een vliegtuig te krijgen. Als het even kan probeer je hier en daar nog langs te gaan in de souvenirwinkel, een hapje te gaan eten en een sanitaire pauze in te lassen. Al deze zaken kunnen je overwinningspunten opleveren. De speler die aan het einde van het verhaal, wanneer een speler al z'n mensen op het vliegtuig heeft gekregen of als er 12 boardings in totaal waren, eindigt het spel.

Het spel wordt geleverd met een dubbelzijdig speelbord (verschillende havens en structuren), 60 speelkaarten (die een actie en een doel tonen), 4 spelershulpen, 20 blokjes (in de vier spelerskleuren), 20 neutrale blokjes, 4 vliegtuigen, 44 fiches om het speelbord naar believen aan te passen in een variant), 6 blokkeerkegels en 1 instapfiche.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de gekleurde blokjes op de verschillende startposities (P1,P2,P3 en P4). Alle blokjes doen overigens mee, kleuren die niet tot een speler behoren worden ook neutrale blokjes genoemd. De vliegtuigen van de desbetreffende kleuren worden op de overeenkomstige gates gezet (G1,G2,G3 en G4). Op alle andere vakjes worden 2 neutrale blokjes gelegd. De instapfiche wordt op de nul gezet van het boardingspoor en elke speler krijgt drie handkaarten om het spel te beginnen.



De spelers gaan om beurten aan de slag en doorlopen in hun beurt 3 stappen :
1) actiefase : speel één handkaart en gebruik de actie hierop vermeld (optioneel)

2) bewegingsfase : de speler is verplicht om te gaan bewegen met enkele passagiers. Hiervoor neemt hij alle blokjes die samen in een vak liggen (waarvan minstens één blokje in z'n kleur) en gaat hij in de richting van de wijzers bij elk vak één blokje achterlaten (Mancala-systeem). Hij mag alle blokjes één voor één opgebruiken of op een gegeven moment beslissen om met een aantal blokjes ergens te stoppen. Indien je met een laatste blokje aan een gate komt die overeenkomt met de kleur van het blokje mag je in het vliegtuig stappen. Indien het van jouw kleur is, dan scoor je hiervoor op het einde 5 punten. Plaats je een neutraal blokje in een vliegtuig, dan mag je twee nieuwe handkaarten trekken.
(uitzondering : indien je beweging een opstopping veroorzaakt, dwz zeven blokjes in één veld, dan moet je hier een blokkeerkegel plaatsen. Je mag je beweging nog wel volledig uitvoeren, maar volgende spelers moeten bij de blokkeerkegel hun beweging stoppen. Ze mogen wel gewoon alle blokjes in een volgende beurt hier wegnemen (als ze een blokje van eigen kleur erbij hebben zitten) en dan verdwijnt de blokkeerkegel terug.

3) Doelfase : je mag één van je handkaarten uitspelen als er aan de voorwaarden op de onderkant van de kaart is voldaan. Je hebt je doel dan bereikt en scoort de onderstaande punten op het einde van het spel. Indien je na het uitspelen van deze kaart geen handkaarten meer hebt, mag je één kaart van de trekstapel nemen. Indien je nog wel kaarten hebt, mag dit echter niet.

Op zich is dit alles wat het regelwerk betreft, de mogelijkheden zitten natuurlijk in de kaarten. Vaak is het moeilijk kiezen tussen de actiekant en de doelkant van de kaart. De actiekaarten laten je toe om extra bewegingen te doen, om blokjes naar bv. het restaurant te zetten, om extra handkaarten te trekken of neutrale blokjes te negeren. De doelen vragen je vaak om bepaalde kleuren bij elkaar in een vak te krijgen, een aantal blokjes op het restaurant of in het toilet te krijgen, ...

Nadat één van de eindcondities bereikt is en de lopende ronde is afgehandeld, worden de punten opgeteld. Voor elke eigen passagier in je vliegtuig scoor je vijf punten. Daarbij tel je alle punten op die je haalde met je doelkaarten. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Titel : Planes
Auteur : David Short
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

11-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
10-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mangrovia




Mangrovia (Zoch verlag) :


+ schitterende vormgeving
+ simpel, snel spelverloop
+ past zonder schroom in de rij met Niagara, Manilla, Tobago en Safranito
+ dit spelen geeft gewoon een erg fijn gevoel, het gaat vooruit, is overzichtelijk en spannend tot het slot

- met twee spelers ligt het voor de hand welke acties je kiest, je wijkt eigenlijk bijzonder weinig af van één bepaalde speelwijze
- het is wel relatief repetitief en eenvoudig, misschien staat dit de herspeelbaarheid wel wat in de weg

Conclusie : Zoch-big-box-kwaliteit! Bepaal dus maar zelf of het iets voor u is, ik leg hem graag samen met u op tafel.

10-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sultaniya (Asmodée/Bombyx)


In Sultaniya strijden de spelers voor de titel van beste architect en de titel van grootvizier van de sultan.
Ze richten hun paleis op dat voldoet aan de voorgeschreven voorwaarden om zoveel mogelijk aanzienspunten te sprokkelen.
In dit prachtig vormgegeven spel vindt u 4 dubbelzijdige spelersborden die elk verschillend zijn, andere scoringsmogelijkheden hebben en een ander karakter tonen. Daarnaast zijn er 93 gebouwtegels in het spel, onderverdeeld in 4 verdiepingen, 10 doelkaarten waarmee je extra punten kan sprokkelen, 55 prachtige saffieren, 4 miniatuurgeesten en een scorebord met 4 scorefiches.

De gebouwtegels worden per soort geschud en klaargelegd (bij minder dan 4 spelers worden er tegels uit het spel verwijderd).
De saffieren vormen een algemene voorraad, elke speler neemt een spelersbord en plaatst z'n scorefiche op de nul punten op het scorespoor. De geesten worden op hun plaatsje op het scorespoor geplaatst. Tenslotte krijgt elke speler 2 doelkaarten die hij gedekt (nadat hij zelf heeft gekeken natuurlijk) aan de zijkanten van z'n spelersbord plaatst. Sommige spelers starten het spel al met saffieren zoals aangegeven op hun spelersbord. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en dan kan het spel beginnen.



Als je aan de beurt bent, kan je uit één van de volgende drie acties kiezen :
- bouwen : kies één van de verdiepingen, leg tot drie tegels open (soms moet je er dus drie leggen, af en toe 1 of 2, maar er moeten er steeds drie openliggen). Ook de bovenste tegel van de trekstapel is steeds zichtbaar, maar mag niet genomen worden. Nadat je deze stap hebt uitgevoerd, MOET je een tegel nemen, maar deze moet niet van de verdiepingen zijn die je net opendraaide. Tot slot leg je de bouwfiche op je spelersbord, rekening houdende met de bouwregels.
a) tegels moeten altijd grenzen aan eerder geplaatste tegels of het spelersbord
b) tegels worden geschrankt boven elkaar geplaatst (niet volledig loodrecht op elkaar)
c) het artwork op de tegels moet perfect in elkaar passen (je kan ook de achterkant van de tegel gebruiken)
d) een tegel moet minstens één tegel eronder hebben (kan dus wel wat overhangen langs één kant)
e) een tegel moet binnen de afgebakende regio worden geplaatst (de doeltegels aan de zijkant van je spelersbord geven de grens aan)
f) je mag niet bouwen zodat er een gat ontstaat tussen allemaal tegels
Eens een tegel geplaatst is, kan deze in principe nooit meer van plaats veranderen (behalve als je één van de geesten hun hulp inroept). Indien je een tegel plaatst waarop saffieren zijn te zien, neem je deze onmiddellijk uit de voorraad.

- de hulp van een geest inroepen : betaal de kosten van de geest die je wil inroepen, voer z'n effecten uit en plaats de geest bij jouw spelersbord.
1) blauwe geest (kost 1 saffier) = neem alle opengelegde tegels van een verdiep, leg ze onder de stapel, trek 3 nieuwe en voer dan de bouwactie uit
2) rode geest (kost 2 saffieren) = beweeg één van de tegels in je paleis naar een andere vrije plaats in je paleis of leg het onder de trekstapel, nadien voer je een gewone bouwactie uit
3) groene geest (kost 2 saffieren) = je kan twee keer bouwen deze ronde
4) gele geest (kost 3 saffieren) = kies een tegel uit een stapel naar keuze en bouw deze

- passen : neem twee saffieren uit de voorraad.



Zo gauw een speler de vijfde tegel op z'n bovenste verdieping bouwt, krijgen alle andere spelers nog één beurt en is het spel ten einde. Nadien volgt er een waardering waarbij de vooropgestelde doelen op je spelersbord en op je doelkaarten worden nagegaan. Zo zijn er punten voor :
- 1 punt per raam of deur in je paleis
- 3 punten per koepel of palmbomen in je paleis
- 6 punten voor een afgewerkt torentje (bestaande uit drie delen of zichtbaar op het bovenste verdiep)
- 9 punten voor de speler met de meeste wachters, 6 voor de tweede en 3 voor de derde
- 4 of 5 bonuspunten zoals aangegeven op de tegel van het bovenste verdiep

Doelkaarten :
- 1 punt per specifiek symbool dat in je paleis staat
- 1 punt per specifiek symbool die je in een loodrechte lijn boven elkaar hebt kunnen plaatsen +1 punt
- 2 punten per geest die je voor je hebt staan
- 1 punt voor elke 2 saffieren die je nog in je voorraad hebt

Titel : Sultaniya
Auteur : Charles Chevallier
Uitgeverij : Asmodée/Bombyx
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

10-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
09-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : der 7bte zwerg



Der 7bte Zwerg (Pegasusspiele) :


+ de tekeningen zijn schattig, het oogt wel mooi
+ een rondje duurt op zich niet zo lang
+ het idee is fijn en goed gevonden
+ je kan het wel met de ganse familie gaan spelen, niet veelspelers zullen wel eens bij dit spelletje blijven staan

- als je met zeven gaat spelen, gaat het spel toch echt wel te lang duren voor wat het is
- de kans dat de speler erin slaagt om zeven op een rij te halen is klein, ik denk dat je vaak negatief gaat bieden
- het scoren is te wispelturig, als je als actieve speler een goeie beurt maakt, is er veel kans dat je het spel wint

Conclusie : spelprincipe is oké en goed gevonden, uitwerking ervan is ietsje te beperkt in mijn ogen en te repetitief. Je zit met je vingers te draaien als de andere spelers aan de beurt zijn. Met een klein spelersaantal is het nog te doen, maar met een volledige bezetting vrees ik voor erg véél saaiheid.

09-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seventh hero (AEG)


We gaan vandaag gewoon op ons elan door met de microgames van AEG. Ook dit kaartspelletje heeft in zekere zin weer dat Love letter-gevoel, maar het is dit keer wel echt een ander spel vind ik persoonlijk. Ook de verpakking is dat ietsje anders, een te grote doos voor zo weinig materiaal, dat wel. Dit keer krijgt u maar liefst 77 kaarten (11x de verschillende helden), 5 overzichtskaarten en de spelregels.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler twee helden die hij voor zich open legt. Het moeten wel twee verschillende helden zijn. Daarna krijgt elke speler nog 5 handkaarten en wordt de rest van de kaarten als trekstapel in het midden van de tafel gelegd. Doel van het spel is om zes verschillende helden te verzamelen en voor je hebben liggen. De speler die hierin slaagt, is de zevende held en wint het spel.

Elke kaart bestaat uit een nummer dat aangeeft welke waarde de kaart heeft om ze rond te sturen, een speciale eigenschap die je éénmalig kan gebruiken als de kaart voor je ligt, een afbeelding en de voorwaarde die aangeeft welke kaart je mag rondsturen.

Als je aan de beurt bent, draai je de bovenste kaart van de trekstapel. Je leest de voorwaarde onderaan deze kaart. Ze vertelt je welke waarde van kaarten je mag doorsturen deze ronde. Zo moet je bijvoorbeeld een 3 of lager doorsturen, een 5 of hoger, iets tussen 3 en 5, een even of oneven nummer, de waarde van het aantal spelers en hoger of lager.

De actieve speler kiest dan een kaart uit z'n hand die aan deze voorwaarde voldoet en geeft de kaart gedekt door aan de speler links van hem. Indien hij geen geschikte kaart op handen heeft, moet hij een kaart die voor hem ligt doorgeven. Indien daar nog steeds geen gepaste kaart tussen zit, wordt de bovenste kaart van de trekstapel gedekt doorgegeven.

De speler die de kaart ontvangt, kan nu twee zaken doen. Hij mag de kaart opendraaien en proberen voor zich uit te leggen. Indien hij dit nummer van held nog niet had, legt hij de kaart voor zich neer. Indien er reeds een zelfde kaart aanwezig was, worden beide kaarten afgelegd en is de overwinning terug een stapje verder weg. De speler mag er ook voor opteren om de kaart door te schuiven naar de volgende speler. Ook die heeft op z'n beurt weer de keuze. Het kan zijn dat de kaart terug komt bij de actieve speler. Die moet de kaart nu wel aannemen en in z'n vitrine leggen of dus afleggen samen met een kaart van dezelfde waarde die er al lag. Tot slot van z'n beurt trekt de speler nog een kaart van de trekstapel. Daarna komt de volgende speler aan de beurt.

Als de helden voor je liggen, kan je ze ook nog eens gebruiken voor hun speciale actie. Je tapt de kaart dan om aan te geven dat je de eigenschap reeds hebt gebruikt :
- shield maiden : je kan een eigenschap van een andere speler annuleren
- wyrm slayer : je mag de rondgaande kaart laten afleggen
- chieftain : je mag een getapte heldenkaart terug rechtleggen, zodat je de eigenschap nogmaals kan gebruiken
- outcast : een andere speler naar je keuze kan de rondgaande held niet recruteren
- oracle : bekijk de rondgaande heldenkaart
- tale weaver : de actieve speler mag een held naar keuze rondsturen (geen rekening houden met de voorwaarde)
- forest strider : trek twee kaarten op handen

Hints : je mag de actieve speler om hints vragen alvorens te beslissen of je een rondgaande heldenkaart al dan niet opneemt. Je legt een kaart uit je hand gedekt bij de actieve speler. De speler bekijkt de waarde van de kaart en zegt "ja" of "neen" op de vraag of de rondgaande held overeenkomt met deze kaart. Jouw kaart wordt dan afgelegd. Let wel op, want nu speel je met een handkaart minder, zodat je minder mogelijkheden hebt tijdens het spel. Je mag meerdere hints vragen in één beurt, maar dan verlies je nog meer kaarten.



Titel : Seventh hero
Auteur : Buro
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

09-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
08-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 234


Deelnemers : Wim, Pieter & Arne
Gespeelde spellen : Alchemists & Grog island
Speeldatum : 07/11/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : "Slechts" twee nieuwe spellen gespeeld deze avond, maar ze konden wel tellen. Meer info in de imprESSENs binnenkort.

08-11-2014 om 00:28 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 235



Deelnemers : Eveline, Pieter, Kamiel & Arne

Gespeelde spellen : Dobble, Fun farm & Stef Stuntpiloot
Speeldatum : 08/11/'14
Speelplaats : Spelen aan zee
Opmerkelijk : Even enkele spellen demoën, zodat bovenstaande spellen "verhuurd" konden worden, hopelijk beleven ze er plezier aan deze week.

08-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lost legacy


Lost legacy (AEG) :

+ u houdt van Love letter en wil eens een andere setting
+ u houdt van zéér korte, snelle spelletjes
+ u koopt graag onmiddellijk ook de uitbreidingen erbij omdat het basisspel niet voldoende biedt

- het basisspel is dun, iets te dun naar mijn mening, u gaat de uitbreidingen erbij halen
- uit het spel zonder nog maar één kaart gespeeld te hebben, het kan
- er is in mijn ogen iets te weinig variatie in de kaarten (wat bij Love letter niet het geval was)

Conclusie : dit spel is wel oké, ik neem aan dat het soms fantastische potjes kan opleveren, maar soms ook totaal niets. Dit was een euvel waar Love letter ook wel wat aan leed. Het feit dat je uit het spel wordt gegooid, is in zo'n kort spel niet erg, maar je stelt je toch de vraag waarom je het spel dan toch speelt. Ik vermoed dat de uitbreidingen een must zijn en het spel zeker zullen verrijken. Met twee spelers stelde het me wat teleur, maar ik denk dan ook dat je best met z'n vieren aan de slag zult gaan.

08-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cypher (AEG)


Met Cypher gaan we dezelfde ingeslagen weg in als gisteren met Lost Legacy. Ook dit spel heeft weer bijzonder veel weg van het Love letter spelsysteem. Het thema is weer net ietsje anders, maar de manier van spelen komt in grote lijnen overéén.

Ook nu weer krijgt u een fijne stoffen zakje met daarin 19 karakterkaarten, 4 overzichtskaarten en de spelregels.
In tegenstelling tot de vorig genoemde spellen gaat u hier echter geen spelers elimineren. U gaat vooral proberen de juiste kaarten voor u uit te spelen om zoveel mogelijk invloed te verzamelen.

Elke kaart toont een invloedswaarde (nodig om het spel te winnen), de naam, een symbool dat aangeeft hoe vaak de kaart in het spel aanwezig is, het klassesymbool (hoog-midden-laag) en het effect. De effecten kunnen éénmalig zijn bij het uitspelen van de kaart of een doorlopend effect zolang de kaart voor je neerligt.

Elke speler krijgt bij aanvang 1 overzichtskaart, de karakterkaarten worden geschud. De startspeler krijgt 3 kaarten, z'n rechterbuur 1 kaart en de anderen 2 kaarten. Tot slot wordt er alvast één kaart van de trekstapel opengelegd in de vitrine.
De startspeler begint en de spelers kunnen om beurten aan de slag tot de trekstapel is opgebruikt of de Cyber anomaly kaart wordt gespeeld.



In een beurt doorloopt de speler de volgende stappen. Je start je beurt overigens steeds met 3 handkaarten :
- Speel een kaart voor je uit en voer het effect uit, ook al is het in je nadeel. Je mag slechts 3 kaarten voor je hebben liggen, dus als je er vier hebt, moet je er één afleggen onder de trekstapel.
- Trek de bovenste kaart van de trekstapel of de bovenste kaart van de vitrine, voeg de kaart toe aan je hand (als de vitrine leeg is, wordt ze onmiddellijk aangevuld)
- Geef één van je handkaarten door aan je linkerbuur en dan één kaart aan je rechterbuur.
- Leg eventuele extra handkaarten af, je mag slechts één handkaart overhouden. De afgelegde kaarten komen onderaan de trekstapel.

Als de trekstapel is opgebruikt of een speler de cypher anomaly kaart speelt, komt het spel tot een einde. Alle speler mogen nog exact één beurt spelen. Nadien wordt de invloed van de uitgespeelde karakters voor de spelers opgeteld. De speler met het meeste invloed wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die het dichtste (volgens de klok) bij de speler zit die het einde van het spel triggerde. (dus niet deze speler zelf)

De kaarten :
- cypher anomaly (2x) : triggert het einde, trek 1 kaart, voeg ze toe of leg ze af
- fixer (1x) : trek 1 kaart en voeg 1 kaart toe aan je speelgebied
- extractor (1x) : trek 3 kaarten, verwijder dan 1 handkaart uit het spel
- bodyguard (3x) : als deze kaart voor je ligt, mag je ze afleggen om het effect van een tegenspeler te negeren
- hacker (1x) : als deze kaart voor je ligt, mag je ook kaarten trekken van de onderkant van de trekstapel
- syndicate chief (2x) : als deze kaart voor je ligt samen met kaarten met lagere waarde stijgt de waarde van deze kaart met 3
- data runner (1x) : als deze kaart voor je ligt, negeer je het effect van een gespeelde Technomancer van een andere speler
- archivist (1x) : neem "coder" uit de vitrine of het speelgebied van een andere speler en leg de kaart bij je zelf
- technomancer (2x) : alle andere spelers moeten hun karakters van de hogere klasse uit hun speelgebied verwijderen
- android (1x) : geen effect
- coder (1x) : als deze kaart voor je ligt, mag je 2 kaarten trekken ipv 1 als je kaarten trekt
- executive (1x) : ruil deze kaart met de "corp overseer" met een andere speler
- aristocrat (1x) : leg alle middenklasse karakters uit je speelgebied af. Als deze kaart voor je ligt en je speelt een middenklaskarakter, moet je de aristocrat afleggen
- corp overseer (1x) : leg alle lage klassekarakters uit je speelgebied af

Titel : Cypher
Auteur : David Short
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 14+

08-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
07-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Imperial settlers


Imperial settlers (Portal publishing) :

+ prachtig materiaal, ook het artwork weet me te bekoren
+ u kan met verschillende volkeren aan de slag, elk met z'n eigenheid
+ lekker combo's zoeken in de kaarten en zoveel mogelijk halen uit hetgeen dat je voorhanden hebt
+ superduidelijke symboliek
+ ondanks de complexiteit van het spel zijn de spelregels duidelijk en komen er weinig conflicten en vragen voor (meestal staan deze dan nog even mooi verduidelijkt in de spelregels)

- ik weet niet of alle volkeren goed uitgebalanceerd zijn. Ik vermoed dat je echt wel moet wennen aan sommige volkeren om evenveel kans te maken op de overwinning als de anderen
- alle symbolen zijn superduidelijk, maar af en toe wordt het wel klein en fijn op de kaartjes
- je speelt hoofdzakelijk op je ééntje, je kan wel gaan aanvallen (maar dat zit niet echt in onze aard misschien). Dit klinkt misschien een beetje raar uit de mond van een eurogamer, maar er was misschien iets te weinig animo en interactie. Mijn medespeler stoorde zich hier wel meer aan dan ikzelf

Conclusie : Ik begrijp op zich wel waarom dit spel zo'n hype was in Amerika, in Europa daarentegen vind ik het anders liggen. Let wel, dit is totaal geen Ameritrash-spel, maar ik kan me inbeelden dat dit type van spelers wel houdt van de verschillende volkeren, de eigenheid van de decks, het feit dat er agressief kan gespeeld worden, maar toch met dat eurotintje errond. Wat de eurogamers betreft, kan ik enkel aanraden om het spel te proberen, ik vond het best wel geslaagd, maar ik kan me inbeelden dat sommigen het maar niets vinden. Je bent nog meer op jezelf bezig dan bij de gemiddelde Agricola of Caverna waarbij je elkaars acties nog kan afnemen. Ik vrees wel dat het spel met meer dan twee spelers ook dat tikkeltje te lang zal duren. Ik vind het een perfecte, lijvige tweespeler en leg hem graag snel terug op tafel en dan speel ik eens niet de barbaar!

07-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lost legacy - the starship (AEG)


U neme Love letter, u steke dit in een ander thematisch jasje, u bekomt Lost Legacy.
AEG heeft erg ingespeeld op de Love letter hype die vorig jaar in Essen heerste. Niet enkel deze titel heeft héél wat verwijzingen naar hun toppertje, maar meer daarover de komende dagen, vandaag kijken we naar Lost Legacy - the starship. Er zijn ondertussen al een drietal uitbreidingen voor dit spel, dus echt volledig nieuw is het ook niet meer.

Lost legacy is een spelletje waarin risico, deductie en een portie geluk nodig zijn om te winnen. Elke ronde speelt een speler één kaart en probeert hiermee de andere spelers te elimineren of de lost legacy-kaart te vinden. Nadat de trekstapel is opgebruikt, komt er een nieuwe fase in het spel (nieuw ten opzichte van Love letter), namelijk de zoektocht naar de Lost legacy-kaart. De speler die deze kaart weet te vinden, wint het spel. Indien niemand de kaart vindt, zijn er geen winnaars.

Het spel bestaat uit 16 kaarten, 4 overzichtskaarten en één stoffen buidel.µ
Een kaart bestaat uit 5 zaken : een onderzoekssnelheid (bepaald in welke volgorde de spelers op zoek mogen gaan naar de lost legacy-kaart), het aantal keer de kaart voorkomt in het spel, de naam, het effect dat de kaart heeft indien ze wordt gespeeld en een uitbreidingssymbool (zodat u de verschillende versies en uitbreidingen van elkaar kan onderscheiden).

De 16 kaarten worden geschud, één kaart wordt gedekt naast de trekstapel gelegd (dit is de ruïne), elke speler trekt één kaart op handen en er wordt een startspeler gekozen.



In een speelbeurt doorloopt de actieve speler 4 fasen :
- een kaart trekken van de trekstapel, je hebt nu 2 handkaarten
- een kaart uit je hand kiezen en uitspelen
- het effect van de kaart uitvoeren (zie onder), ook al is het in je nadeel
- indien er nog kaarten in de trekstapel zijn, gaat de volgende speler aan de slag. Indien de trekstapel is opgebruikt, gaan we de lost legacy-kaart zoeken

Alle afgelegde kaarten worden voor je neergelegd, zodat je de waarde nog kan zien. Indien een speler wordt geëlimineerd, legt hij z'n handkaarten open voor zich neer en neemt niet meer deel aan het spel. Indien alle spelers, behalve één, zijn geëlimineerd, wint de resterende speler het spel. Indien we op zoek gaan naar de lost legacy mogen de resterende spelers in volgorde volgens waarde van de kaart in handen op zoek gaan. Eerst komen de 2's aan de beurt, daarna de 3's, ... Bij gelijke stand mogen deze spelers niet op zoek gaan, ook een X stelt je niet in staat om te zoeken. Als je op onderzoek gaat, kies je een kaart van een tegenspeler of één uit de ruïne. Is dit de lost legacy, dan win je het spel. Is dit niet juist, gaat het onderzoek verder. Elke speler kan slechts éénmaal op onderzoek gaan. Indien je de lost legacy zelf vast hebt, mag je uiteraard je eigen kaart onderzoeken om het spel te winnen. Als niemand de lost legacy vindt, wint niemand.

De kaarten :
- Sister of fate (1x) : indien iemand je hand bekijkt als je deze kaart vasthebt, wordt je geëlimineerd
- General (1x) : bekijk de bovenste kaart van de trekstapel, je mag deze ruilen met de kaart in je hand
- Shadow thief (1x) : kijk naar de hand van een andere speler of een kaart in de ruïne. Is dit de lost legacy, dan win je het spel
- Swordsman (1x) : kijk naar de hand van een andere speler, is dit een kaart met een X, dan wordt die speler geëlimineerd
- Lost legacy (1x) : deze kaart kan niet gespeeld worden
- Old map (2x) : bekijk de bovenste kaart van de trekstapel en plaats ze in de ruïne, je mag nadien de ruïnes schudden
- Search (3x) : bekijk een kaart uit de ruïne, je mag die kaart ruilen met je handkaart
- Assault (3x) : bekijk de hand van een andere speler, je mag die kaart ruilen met je handkaart
- Sneak attack (3x) : indien je deze kaart op handen hebt en een speler bekijkt je hand, leg je deze kaart af en krijg je de kaart van de tegenspeler, deze wordt geëlimineerd (behalve dus bij de Swordsman)

Titel : Lost legacy - the starship
Auteurs : Hayato Kisaragi & Seiji Kanai
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 10+

07-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
06-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Limes



Limes (Abacusspiele) :


+ Limes blinkt uit door z'n eenvoudigheid, maar toch wel wat diepgang
+ het speelt snel, erg snel
+ de kaarten zijn duidelijk en overzichtelijk
+ de scoremogelijkheden zijn niet te uitgebreid zodat het niet te complex wordt
+ als je de International Games Award wint, dan heeft dat toch zeker een reden

- /

Conclusie : Ik heb bij deze imprESSEN geen negatieve punten neergepend. Heeft dit spel dan geen nadelen? Waarschijnlijk wel, maar ik heb ze nog niet echt gevonden. In z'n genre is dit spel ongetwijfeld een toppertje. Dat wil zeker niet zeggen dat ik dit spel nu kost wat kost op tafel moet krijgen. Ik vind dit soort spellen altijd aangenaam om te doen, snel gespeeld, dus ik zal zeker aanschuiven. Het spel kan met meer dan twee spelers gespeeld worden (de originele "Cities" kon je volgens mij ook met 4 spelen) als je nog een extra doosje aanschaft, maar ik denk dat het op de manier waarop het nu is gepresenteerd door Abacusspiele het sterkste tot z'n recht komt. Eigenlijk is dit zo'n spel dat je met een massa volk kan gaan spelen, zoals Take it easy. Volle parochiezalen met mensen die allen dezelfde deck kaarten hebben, die allen gelijktijdig dezelfde kaart aan hun speelgebied aanpassen en hun meeples zo goed mogelijk inzetten. Op zich misschien wel een interessant gegeven om dit ooit eens te testen. Het zou volgens mij echt wel kunnen marcheren (hint naar de organisatie van Spel!). Dit spel is gewoon goed, een prima ontwerp en daarvoor kunnen we Martyn F enkel proficiat wensen.

06-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waggle dance (Grublin games)


Elke speler probeert in dit spel z'n bijtjes naarstig en vlijtig aan het werk te zetten zodat de honingproductie op volle toeren draait en je als eerst een vooraf bepaald aantal honingraten kan afwerken. Voor een kort spel staat dit getal op 5, een standaard op 7 en voor een lang spel op 9 honingraten.

Het spel wordt klaargezet zoals hieronder afgebeeld. De actiekaarten worden van A tot G op de tafel gelegd. De koninginkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler krijgt alvast 3 onafgewerkte honingraten en 6 dobbelstenen (bijen). De nectarblokjes worden bij de passende bloem gelegd. De eitjes en andere honingraten worden als voorraad klaargelegd. De startspeler legt de dag/nachtkaart voor zich neer. Speel je met minder dan 4 spelers worden enkele plaatsen op de actiekaarten afgedekt met de dobbelstenen van de neutrale kleur.





Elke ronde in Waggle dance bestaat uit een dag- en nachtfase. In de dagfase worden de dobbelstenen gegooid en één voor één door de spelers op de actiekaarten of de eigen bijenkorf geplaatst. In de nachtfase worden de acties één voor één in volgorde afgehandeld en krijgen de spelers de kans om nectar te verzamelen, hun bijenkorf uit te breiden, bijen te kweken, honing te fabriceren, ...
Als op het einde van de nachtfase wordt voldaan aan de eindcondities stopt het spel en wint de speler die aan de eindconditie voldoet. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste honing, daarna het minste bijen en het meeste resterende nectar.



De dagfase : de spelers plaatsen om beurten vertrekkende van de startspeler hun dobbelstenen op de actiekaarten of in hun bijenkorf. Op sommige actiekaarten kunnen ze enkel een bepaalde waarde van dobbelsteen leggen. Eens deze plaatsen bezet zijn, kan er geen dobbelsteen meer worden bijgelegd. De acties in de bijenkorf kunnen enkel uitgevoerd worden in je eigen bijenkorf. De actie nectar verzamelen op de bloemen vraagt ook een bepaalde waarde van dobbelsteen, maar laat je wel toe om meerdere dobbelstenen te leggen.

De nachtfase : de acties worden één voor één afgehandeld. Indien het er toe doet, worden de acties ook in speelvolgorde gedaan, maar meestal kan dit simultaan gebeuren.

A) een tegel claimen : de speler neemt z'n dobbelsteen terug en neemt een nieuwe honingraat uit de voorraad die hij op de onafgewerkte kant in hun bijenkorf leggen
B) een ei uitbroeden : de speler neemt z'n twee dobbelstenen met dezelfde waarde op een onafgewerkte honingraat met ei in z'n bijenkorf terug en krijgt een extra dobbelsteen voor de volgende ronde. Het ei wordt ook afgelegd.
C) een ei claimen : de speler neemt z'n dobbelsteen terug, neemt een ei uit de voorraad en plaatst dit op een vrije onafgewerkte honingraat in z'n bijenkorf
D) nectar verzamelen : de spelers bekijken welke speler het meeste dobbelstenen op de bloemen heeft liggen. De speler met het meeste dobbelstenen krijgt 2 nectarblokjes die hij op een onafgewerkte tegel in z'n bijenkorf legt. Er mogen er slechts 4 op een tegel liggen. De speler met het tweede meeste dobbelstenen krijgt nog 1 nectar. Bij gelijke stand voor de 1ste plaats krijgen de speler 1 nectar, bij gelijke stand voor de 2de plaats krijgen de spelers niets.
E) ruilen : de speler neemt z'n dobbelsteen terug en mag één ruil uitvoeren, ofwel 2 dezelfde nectarblokjes tegen 1 ander nectarblokje naar keuze ofwel 1 ei afgeven tegen 1 nectarblokje naar keuze
F) maak honing & beweeg nectar : deze actie speelt zich af in je eigen bijenkorf. Je neemt 2 dobbelstenen met dezelfde waarde op een honingraat met 4 dezelfde nectarblokjes terug, verwijdert de nectar en draait de honingraattegel om naar z'n honingkant. Je mag vooraleer je dit doet ook nectar bewegen als je op de honingraten dobbelstenen met dezelfde waarde hebt liggen.
G) trek een bijenkoninginkaart : je neemt een kaart van de trekstapel. Je mag zoveel kaarten op handen houden als je wil. De kaarten geven aan of je zo tijdens de dag- of nachtfase mag spelen. Ze staan je toe om tegen de normale regels te zondigen.



Titel : Waggle dance
Auteur : Mike Nudd
Uitgeverij : Grublin games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 8+

06-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
05-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Murano


Murano (Lookout spiele) :

+ het materiaal is wederom prachtig in mijn ogen
+ dit spel past perfect binnen de lijn Snowdonia, Welcome to Walnut grove, ...
+ dit spel gaat sowieso onder de radar vliegen, dus dan kan ik hier lekker mee uitpakken bij mensen die het spel niet kennen
+ het kiezen van de acties met de bootjes rond het speelbord werkt echt wel lekker
+ het spel is ook nog eens bijzonder spannend, je doel bereiken hangt niet enkel af van jezelf, maar wordt onrechtstreeks bepaald door acties van je tegenspelers, dus begin al maar te bidden
+ de speciale acties van de rode gebouwen zijn erg fijn om mee te nemen gedurende het spel
+ geld is schaars, je zal creatief moeten zijn en af en toe durven passen

- het spel begon naar het einde een beetje te slepen
- het kan wel erg frustrerend zijn als je volle bak investeert in een karakterkaart om dit dan op het allerlaatste moment in duigen te zien vallen door een actie van je tegenstrever (zeker als die daar dan totaal geen baat bij heeft)
- op het juiste moment een tikkeltje geluk, zoals bij het trekken van de glassteentjes, kan wel degelijk een klein verschil maken

Conclusie : dit is zonder meer de leukste verrassing tot nog toe. Ik had deze titel hoog op mijn lijst staan, omdat ik weet dat dit soort spellen vaak links worden gelaten door veel spelers. Ik amuseer me er echter kostelijk mee. Het concept is duidelijk, een speelbeurt relatief kort en overzichtelijk, maar je zit sowieso gedurende het ganse spel te denken en opties te zoeken om toch maar je doelen te bereiken. Rustig opbouwen, mogelijkheden zien en met beide handen grijpen en hopen dat het op het einde allemaal goed uitdraait. Dit spel heeft me kunnen bekoren, graag snel een speelsessie met 3 of 4 spelers.

05-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Limes (Abacusspiele)


Limes is een spel dat reeds een tijdje op de markt was, maar dat net voor Spiel de International Gamers Award bij op z'n conto kon schrijven. Het kreeg dan ook de aandacht die het verdiende op Spiel. Limes is een spel van onze Nederlandse vriend-auteur Martyn F. Het is een herwerkte versie van z'n spel Cities dat al een tijdje in onze spellenkast zit. In deze editie van Abacusspiele kan u alleen aan de slag of met twee spelers, maar er is natuurlijk ook de mogelijkheid om met meerdere dozen toch hogere spelersaantallen te halen.

In het doosje vindt u 2 x 24 landschapskaarten (voor de rode en zwarte speler) en 14 arbeiders (meeples) in rood en zwart. Dat is alles wat je nodig hebt voor een potje Limes. Ook de voorbereiding is erg kort te noemen. Eén van beide spelers schudt z'n landschapskaarten, de andere speler laat ze op volgorde zitten (kaarten zijn genummerd). En dan kan het spel al aanvangen.




Een spel loopt over 16 ronden die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :
- een kaart trekken : de speler met de geschudde stapel kaarten trekt de bovenste kaart en zegt de nummer van de kaart luidop. De andere speler zoekt dezelfde kaart uit z'n stapel.

- een kaart aanleggen : de spelers leggen de nieuwe kaart voor zich op tafel. De eerste kaart wordt gewoon open gelegd, de volgende kaarten moeten orthogonaal grenzen aan eerder geplaatste kaarten. De spelers beslissen uiteraard zelf hoe ze hun kaart neerleggen, ook de oriëntatie kan vrij gekozen worden. Er mag wel niet buiten een kader van 4x4 kaarten gebouwd worden. De kaarten bestaan uit 4 delen, ze tonen akkers, water, woud of uitkijktorens. Indien je kaarten zo aan elkaar legt dat akkers, water of woud aan elkaar komen te liggen, vormen ze een groter gebied. Uitkijktorens staan altijd op zichzelf, ook al grenzen ze aan een andere uitkijktoren. Sommige gebieden tonen ook vissershutten, die probeer je liefst aan water te krijgen.

- een arbeider inzetten of bewegen : na het uitleggen van de kaart MAG een speler een arbeider inzetten of verplaatsen. Als je een arbeider inzet, neem je deze uit je voorraad en plaats je hem op een deel van de juist uitgespeelde kaart. Op een akker is het een boer, op het water is het een visser, op een woud is het een houthakker en op een uitkijktoren is het een wachter. Als je ervoor opteert om een arbeider te verplaatsen, mag je deze naar een aangrenzend gebied plaatsen (dit moet niet op de nieuwe kaart zijn). Er mogen meerdere arbeiders op een gebied staan.

Na het doorlopen van deze drie stappen, start een volgende ronde. Als de spelers 16 kaarten hebben uitgelegd en het volledige speelbord is opgebouwd (4x4) volgt de waardering. De resterende acht kaarten worden niet gebruikt in het spel.

De punten : Elk gebied wordt maar één keer gewaardeerd, ook al staan er meerdere arbeiders. Indien er een gelijke stand optreedt qua punten, wint de speler die met één arbeider de hoogste score behaalde. Indien dan nog gelijk, is er geen winnaar.

- Een boer levert je 1 punt op per akkerveld waaruit z'n akker bestaat
- Een visser levert je 1 punt op per vissershut die grenst aan z'n watergebied
- Een houthakker levert je 1 punt op per gebied dat orthogonaal grenst aan je woud
- Een wachter levert je 1 punt op per woudveld dat in rechte lijn ligt (horizontaal en verticaal) van de toren. Een andere toren op je weg blokkeert je zicht (zodat je niet scoort voor woudvelden achter deze toren)

Naast de solovariant waarbij je probeert zo goed mogelijk te scoren, zijn er ook twee kleine varianten voorzien :
- variant 1 : je mag de kaarten ook diagonaal aanleggen
- variant 2 : de vissers kunnen gebruikt worden overzetters, je mag een arbeider verplaatsen naar een ander gebied over het water héén als er een visser staat om je over te zetten.

Titel : Limes
Auteur : Martyn F
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 1-2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

05-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
04-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prohis (Blackrock Editions)


In Prohis probeert u een winstgevend handeltje op te zetten in het vervoer van legale, maar ook illegale goederen.
Zéér gevaarlijke business, zeker als u weet wat uw tegenspelers de konvooien kunnen gaan controleren. Veel bluf en onderhandeling zal nodig zijn om jezelf uit hachelijke situaties te redden.

Het spel bestaat uit 110 kaarten, waarvan 58 legale goederen, 30 illegale goederen, 20 controlekaarten (8 luitenant, 6 kapitein en 6 inspecteur) en 2 hulpkaarten. De speler die op het einde van het spel de rijkste smokkelaar is, is de winnaar.

Elke speler krijgt een kapitein en inspecteur kaart, de resterende kapiteins en inspecteurs worden uit het spel verwijderd. De andere kaarten worden geschud en vormen de trekstapel (bij minder dan 5 spelers worden er ook een deel kaarten op voorhand verwijderd).
Elke speler krijgt nog 4 kaarten van de trekstapel, en er wordt een vitrine gevormd van vier kaarten in het midden van de tafel.

Om beurten voeren de spelers een actie uit. Ze hebben de keuze uit twee mogelijkheden :

- 1 of 2 kaarten trekken : ofwel neem je 2 openliggende kaarten, ofwel 1 open en 1 gesloten ofwel 1 open of 1 gesloten kaart (komt weinig voor). Indien een speler reeds 8 handkaarten heeft, mag hij deze actie niet meer kiezen.

- proberen om een konvooi te laten passeren : de speler legt 2,3 of 4 handkaarten gedekt voor zich neer, dat is z'n konvooi. Op dit moment kunnen de andere spelers beslissen om je konvooi te controleren. Er kunnen zich verschillende zaken voordoen.
a) geen enkele speler controleert je konvooi : de goederen bereiken je magazijn, je vormt een stapel met kaarten die je punten opleveren op het einde van het spel. Je laat de kaarten uiteraard niet zien aan de andere spelers.
b) één of meerdere spelers willen je konvooi controleren : de speler met de hoogste in rang mag het konvooi controleren als er meerdere spelers zijn die willen controleren. De andere spelers nemen hun controlekaart dan terug op handen. De luitenant mag 1 kaart onderzoeken, de kapitein mag er 2 onderzoeken en de inspecteur mag er 3 onderzoeken (dit is ook hun rang ten opzichte van elkaar).
Als bekend is geraakt dat er een controle zal worden uitgevoerd, mag de actieve speler steekpenningen uitdelen om de controle alsnog te verhinderen. Dit doe je door handkaarten aan te bieden. De controleur kan beslissen om de steekpenningen aan te nemen en ze in z'n magazijn te plaatsen. Of hij laat de controle gewoon doorgaan.



De controle :
De speler die de controle uitvoert, draait de kaarten van het konvooi één voor één open (zo veel als z'n controleur toelaat).
- Als hij enkel legale kaarten omdraait, is het konvooi geslaagd en gaan de kaarten naar het magazijn van de actieve speler. Hij krijgt ook de "controleurkaart" van de andere speler op handen
- Als je een kaart met illegale goederen omdraait, neemt de controleur alle kaarten in zijn magazijn en houdt hij z'n controleurkaart
- Als de controleur een controleurkaart omdraait, dan stopt de inspectie onmiddellijk, is het konvooi geslaagd en krijgt de actieve speler ook de controleurkaart van de tegenspeler

Als de trekstapel is uitgeput en er geen 4 kaarten meer in de vitrine kunnen gelegd worden, start de laatste speelronde. De laatste deelnemer is diegene die de laatste kaart van de stapel nam. Als tijdens éénzelfde ronde alle spelers passen, is het spel ook afgelopen.

Elke speler telt de punten in z'n magazijn :
- 1000 dollar voor legale goederen
- 4000 dollar voor illegale goederen
- 3000 dollar voor een luitenant
- 4000 dollar voor een kapitein
- 5000 dollar voor een inspecteur
Elke controleurkaart nog op handen levert je nog wat op :
- 1000 dollar voor een luitenant
- 2000 dollar voor een kapitein
- 3000 dollar voor een inspecteur
Illegale goederen nog op handen kosten je nog 4000 dollar per kaart, legale goederen zijn waardeloos.
De speler met het meeste geld, wint het spel.

Titel : Prohis
Auteur : Marc Brunnenkant
Uitgeverij : Blackrock Editions
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 10+

04-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs