IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imperial settlers (Portal publishing)


Imperial settlers was misschien wel één van de meest gehypte spellen van deze Spiel-editie. Ook op GenCon gooide dit spel al hoge ogen en we wilden uiteraard niet ontbreken om deze titel in huis te halen. Zeker als je weet dat dit spel het volgende in lijn is met Robinson Crusoë. Die Ignacy Trzewiczek is goed bezig als u het ons vraagt (enkel jammer dat het zo moeilijk is om z'n naam hier neer te typen).
In Imperial settlers probeert u het meeste overwinningspunten bij elkaar te sprokkelen door de samenleving van je volk zo goed mogelijk uit te breiden en dat van de andere spelers lichtelijk te verstoren. Je scoort punten door coalities te maken, gebouwen neer te zetten en bepaalde locaties aan te doen.

Op de doos staat aangegeven dat het een kaartspel is en daarom vind u naast een scorespoor inderdaad geen speelbord in dit spel. Wel 4 volkerenborden, 220 kaarten waarvan 4x 30 volkerenkaarten en 84 algemene kaarten en 16 aanvalskaarten (die enkel in de solovariant worden gebruikt). Tot slot vindt u in de doos nog een hoop houten grondstoffen en kartonnen goederen en geld, alsook enkele fiches om de punten, de ronde en de startspeler aan te geven.

Elke speler neemt een volkerenbord en de bijhorende stapel volkerenkaarten. Je hebt de keuze uit barbaren, japanners, romeinen en egyptenaren, maar het zou ons niet verbazen dat binnen afzienbare tijd hier héél wat uitbreidingen van kunnen verschijnen. Elke volkerendeck heeft overigens z'n eigenheid en speciale eigenschappen, dus elk volk zal op een andere manier spelen en aanvoelen. Elke speler legt z'n puntenfiche op de nul op het scorespoor en trekt 2 kaarten van z'n geschudde en gedekte trekstapel en 2 kaarten van de algemene trekstapel. Er wordt een startspeler gekozen en dan kan het spel al aanvangen.



Het spel bestaat uit 5 speelronden die op hun beurt zijn opgebouwd uit 4 fasen :

1) Uitkijkfase :
In deze fase zullen de spelers drie nieuwe handkaarten krijgen. De eerste nemen ze gewoon van hun eigen trekstapel. De twee andere komen van de algemene voorraad. Er wordt steeds één kaart meer opengelegd dan het aantal spelers, de startspeler neemt een kaart en nadien de andere spelers in de richting van de klok. Dit wordt een tweede keer herhaald, maar nu begint de laatste speler en gaat het tegen de wijzers in. De overgebleven kaart wordt telkens afgelegd.

2) Productiefase :
In deze fase krijgen de spelers een aantal grondstoffen en goederen die ze in de loop van de actiefase gaan moeten gebruiken. Je produceert standaard een aantal goederen zoals aangegeven op je volkerenbord, daarnaast ook nog de zaken die je coalities aangeven (zie later) en de zaken die op je productiekaarten staan aangegeven. (de kaarten die je bouwt gaan ofwel productiegebouwen zijn, locaties of acties, je legt deze steeds op de juiste plaats naast je spelersbordje). In deze fase kan het zijn dat je ook extra kaarten mag trekken (van de algemene stapel) of overwinningspunten scoort (die worden bijgezet op het scorespoor).

3) Actiefase :
Deze fase is natuurlijk de langste fase en het hart van het spel. Iedere speler komt om beurten aan bod om één actie uit te voeren. Je hebt keuze uit 5 mogelijke acties (zie onder). Indien je geen actie meer wenst uit te voeren, pas je en neem je niet meer deel aan deze fase. Je kan dan overigens ook niet meer aangevallen worden door andere spelers. Je mag een actie meermaals herhalen in deze fase en ook de volgorde van het nemen van deze acties is volledig je eigen beslissing.

4) Opschoonfase :
In deze fase doorlopen we enkele kleine stapjes om ons voor te bereiden op een nieuwe ronde. In de vijfde ronde vervalt deze fase dan ook volledig.
- je kan gebruik maken van je opslagmogelijkheden om resterende grondstoffen en goederen te bewaren. Heb je dit niet gebouwd, dan zal je alle resterende grondstoffen moeten afleggen.
- leg alle ongebruikte grondstoffen en gebruikte grondstoffen op actiekaarten (om ze te activeren) terug af in de algemene voorraad
- geef de startspelerfiguur door naar de volgende speler
- zet de rondefiche één stapje verder op het rondeverloop
- begin een nieuwe ronde

Na de vijfde ronde eindigt het spel en volgt er een eindtelling :
- elke algemene locatie levert je nog 1 punt op
- elke eigen locatie is 2 punten waard
- sommige speciale Japanse gebouwen leveren extra punten op aan het einde van het spel
- tel hierbij de reeds verworven punten tijdens het spel
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende grondstoffen en arbeiders.



(u ziet roze arbeiders, bruin hout, grijze steen, rood voedsel, zwaarden, gouden munten, vermenigvuldigersfiches, startspelerfiche, verdedigingsfiches en enkele speciale fiches voor het Egyptische volk)

De acties :
- Een locatie bouwen : kies een kaart uit je handen, betaal de bouwkosten (aangegeven linksboven op de kaart) en leg de kaart naast je spelersbordje. Een eigen volkerenkaart wordt langs links gelegd, een algemene kaart aan de rechterkant. Leg ze ook op de juiste plaats, naast productie, locatie of actie (staat aangegeven op de kaart). Je ontvangt onmiddellijk de voordelen van de kaart. Sommige gebouwen vragen de afbraak van een eerder gebouwd gebouw.

- Een coalitie vormen : je kan enkel een coalitie maken met een eigen specifieke volkerenkaart (niet met een algemene kaart). Je neemt de kaart uit je handen en schuift deze bovenaan onder je spelersbord. Je legt hiervoor één voedsel af. Je neemt de grondstof afgebeeld op de onderkant van je kaart en zal vanaf de volgende ronde dit ook telkens in de productiefase krijgen.

- Aanvallen : je kan ofwel een eigen handkaart aanvallen ofwel een locatiekaart van een tegenstander. In het eerste geval leg je de handkaart af samen met een zwaardfiche en neem je de aangegeven grondstoffen op de kaart (rechtsboven). In het tweede geval leg je 2 zwaardfiches af, neem je de afgebeelde grondstoffen op de aangevallen kaart (enkel algemene kaarten, nooit de volkerenspecifieke kaarten) en draai je bovendien de kaart om naar een ruïne. De aangevallen speler kan deze kaart nu niet meer gebruiken (wel als betalingsmiddel voor het oprichten van een gebouw)

- De actie van een locatie activeren : kies één van je gebouwde actiekaarten, betaal de activatiekosten door de gevraagde arbeiders/grondstoffen/goud af te leggen en gebruik de actie van de kaart

- Arbeiders inzetten om grondstoffen en kaarten te verwerven : je legt 2 arbeiders af in ruil voor een grondstof/kaart naar keuze. Je mag dit meerdere keren herhalen. Goud kan trouwens steeds als joker gebruikt worden voor een ander goed.



Titel : Imperial settlers
Auteur : Ignacy Trzewiczek
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

03-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hook!



Hook! (Pegasus) :


+ Erg fijn concept, verfrissend
+ De snelste is niet altijd de beste of snuggerste
+ Je moet erg vlug, maar vooral ook erg goed kijken, er zijn vaak mogelijkheden die je niet direct ziet

- Spelereliminatie kan ons zelden bekoren, ook in dit spel
- Als je niet echt houdt van reactiesnelheidspellen à la Jungle Speed, Halli Galli, dan valt deze waarschijnlijk ook door de mand, alhoewel ... (lees ook conclusie)

Conclusie : Hook! was voor ons dan weer een verrassing. Het spel was al even uit voor Spiel, maar we leerden het pas daar effectief kennen. Het spelsysteem is leuk, relatief vernieuwend en het werkt aanstekelijk. Je hebt op geen enkel ogenblik het gevoel dat dit spel te lang duurt (al is het met drie spelers en alle kaartjes wel net op het randje). Vooral het elimineren van spelers vind ik het allergrootste nadeel. Het is niet zo dat je superlang moet wachten, maar toch is het niet fijn, hetzelfde euvel als King of Tokyo dus. Als je nog wel in het spel bent, ben je effectief wel erg betrokken. Je moet aandachtig kijken naar alle kaarten die op tafel verschijnen en je zichttegels een beetje uit het hoofd kennen. En daarbij ze vooral kunnen inbeelden op de uitliggende kaarten ... niet gemakkelijk. De overzichtskaartjes zijn handig, maar na enkele beurten al totaal overbodig. Het spel is simpel en leuk in z'n eenvoud, een spel dat toch enkele reactiesnelheidspellenhaters gaat overhalen om zich aan een potje te wagen, neem het van mij aan!

03-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sun Tzu (Matagot)


Met Sun Tzu bracht Matagot een oudere titel in een nieuw jasje op de markt. Vroeger hadden ze al de rechten voor de Franse versie maar nu ook de internationale en daarom werd dit spel in een compleet nieuw jasje gestopt. Een gepimpt jasje overigens en dat verdient dit spel ook wel. In Sun Tzu gaan spelers met elkaar de strijd aan om de totale macht. Het spel verloopt over 9 ronden, met een mogelijkheid tot een vervroegd einde na ronde 3 en ronde 6. Indien een speler op dat ogenblik totale dominantie heeft, is het ook onherroepelijk afgelopen.



Het materiaal dat u in het doosje vindt, is zonder enige twijfel erg mooi te noemen. Een mooi speelbord, 10 scoredisplays (waarvan je er in een spel slechts 5 gebruikt), een gouden en zilveren miniatuur om respectievelijk de score en ronde aan te geven en 5 gebeurteniskaarten. Elke speler krijgt bovendien 21 legers, 5 krijgsheerkaarten en 20 actiekaarten. Elke speler begint het spel overigens met z'n 6 startactiekaarten en 4 willekeurige andere actiekaarten, de rest vormt de trekstapel.

Het spel bestaat dus uit 3, 6 of 9 ronden. Elke ronde bestaat op z'n beurt uit 5 fasen :
1) rondeteller verzetten (behalve in ronde 1) : één stapje naar beneden zetten van de gouden miniatuur
2) actiekaarten uitspelen : bij elke provincie legt elke speler aan zijn kant van het speelbord één kaart gedekt
3a) actiekaarten openleggen : de kaarten worden één voor één opengedraaid en afgehandeld. In ronde 1 van Qin naar Wu (links naar rechts), vanaf volgende ronden kiest de speler met de minste legers waar er eerst wordt gespeeld.
3b) gevechten uitvoeren : de kaarten van de spelers worden vergeleken en van elkaar afgetrokken. Het verschil bepaalt het aantal legers dat wordt ingezet door de winnende speler. Eerst wordt er gekeken of de verliezer geen eigen legers moet weghalen. Indien er nog steeds legers van de verliezer overblijven, blijft hij domineren. Indien het juist uitkomt, is de provincie ongecontroleerd. Kan je onvoldoende verliezende legers weghalen, plaatst de winnaar extra legers op het bord. Indien er nog niets stond, plaatst de winnaar natuurlijk gewoon z'n verschil in legers op het bord.
(extra : er liggen 3 legers per speler in de algemene voorraad, je kan deze ten allen tijde naar je persoonlijke voorraad halen door een actiekaart definitief af te leggen.
4) scoren : na ronde 3, 6 en 9 : de scoredisplays geven aan hoeveel punten een speler krijgt voor een bepaalde provincie te domineren. Tel de punten op en vergelijk met elkaar. Het verschil wordt met de grijze miniatuur aangeduid op het scorespoor. Bevindt de miniatuur na het scoren zich op één van beide uiteinden van het scorespoor wint de betreffende speler het spel. Na ronde 9 eindigt het spel sowieso en wint de speler met de meeste punten.
5) nieuwe actiekaarten trekken : de speler neemt z'n actiekaarten waarde 1-6 terug op handen. De andere gespeelde kaarten worden afgelegd. Tot slot neemt de speler twee kaarten van z'n trekstapel, houdt er één en legt de andere onderop de stapel.

De gebeurteniskaarten : worden bij aanvang geschud en de bovenste opengedraaid. Wordt er ooit tijdens het spel voldaan aan de voorwaarde, wordt de gebeurtenis afgehandeld en afgelegd en is de volgende gebeurtenis zichtbaar. Indien aan de laatste gebeurtenis wordt voldaan, eindigt het spel ook onmiddellijk en wint de speler met de meeste punten.

Speciale kaarten : beginners worden afgeraden om met deze kaarten te spelen, maar gevorderde spelers zullen deze zeker graag willen gebruiken. Ze laten je toe extra kaarten te trekken op het einde van de ronde, legers uit de voorraad te nemen, kaarten die de waarde aannemen van de kaart van de tegenspeler +1, +2 of +3 en legers laat verliezen, maar ook een -1.

Krijgsheerkaarten : bij aanvang van het spel kiest elke speler één van deze kaarten. Ze geven de speler een bonus gedurende het spel. Zowel de blauwe, als rode speler hebben hun eigen set van krijgsheerkaarten, die elk een andere eigenschap hebben.



Titel : Sun Tzu
Auteur : Alan M. Newman
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2
Speelduur  : 30 min.
Leeftijd : 10+

02-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Beasty bar


Beasty bar (Zoch verlag) :

+ De kaarten zijn erg mooi en ook de acties zijn relatief mooi weergegeven
+ Thematisch zit het wel leuk in elkaar

- Alle acties van de dieren onthouden zorgt bij je eerste potjes toch voor problemen (je krijgt wel een overzichtskaartje in 4 verschillende talen, maar erg handig is het allemaal niet)
- Ik vind de eigenschappen van de dieren niet echt altijd goed werken, ik snap het idee erachter wel, maar vaak komt het toch allemaal wat gekunseld over

Conclusie : Ook Beasty Bar stelde me wat teleur eerlijk gezegd. De regels klinken wel leuk en het idee is goed, maar ik vond dat het niet echt fijn wegspeelde. Om uberhaupt al dieren binnen te krijgen, is niet simpel en op het einde van de rit hadden we allemaal het gevoel dat we bijzonder weinig in de hand hadden. Ik trok zelf aan het langste eind en ik had er geen flauw benul van hoe dat nu kwam. Ik denk dat ik gewoon het geluk had dat ik de vijde kaart kon spelen, waardoor er in mijn beurt dieren werden toegelaten in de Beasty bar. We waren het er wel allemaal over eens dat het spel er erg goed uitzag, grappig en ook wel goede iconografie, maar een overzicht van de eigenschappen had ietsje duidelijker mogen zijn (en meermaals in het Engels worden toegevoegd). We begonnen ook automatisch al andere dieren te verzinnen met andere eigenschappen die het spel beter zouden kunnen maken. Enerzijds toont dit aan dat het een interessant spelletje was, maar anderzijds geeft het ook aan dat het niet helemaal pluis was.

02-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-11-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Der 7bte zwerg (Pegasus spiele)


Het is weer chaos alom bij de 7 dwergen. Probeer jij ze voor ons even op een rijtje te zetten.
De speler die daarin slaagt, krijgt van ons eeuwige roem. Maar ook de spelers die kunnen voorspellen wie er al dan niet in zal slagen, verdienen eer. Wie komt er allround het meeste uit de verf?

Het spel omvat een speelbord (uit 3 delen), 14 biedfiches (2 per speler) en 7 dobbelstenen.
In het spel komt elke speler 3 keer zelf als actieve speler aan de beurt. In de beurt van de andere spelers moet je niet enkel toekijken, maar zal je ook mogen bieden op het al dan niet goed aflopen van het in lijn brengen van de dwergen. De speler die na alle ronden het meeste punten scoort, wint het spel.

Het speelbord wordt bij aanvang in elkaar gepuzzeld, het stuk met de dwergen mag nog terzijde blijven liggen (wordt pas na de 2de dobbelsteen ingevoegd). Elke speler krijgt 2 biedfiches en de startspeler neemt de 7 dobbelstenen. Nadat de actieve speler de 7 dobbelstenen één voor één gooide en een plaatsje toewees, wordt er gescoord en komt de volgende speler aan de beurt.



De actieve speler neemt de eerste dobbelsteen (kleur naar keuze), gooit deze en plaats hem op een plaatsje op het speelbord.
Hou er rekening mee dat je gaat proberen om de zeven dobbelstenen van klein naar groot of groot naar klein te plaatsen. Daarenboven probeer je de kleuren te laten overeenkomen met de voorgedrukte kleurencombinatie op het speelbord. Elke dobbelsteen die op het einde van de ronde op de overeenkomstige kleur ligt, scoort 1 extra punt.
Dan gooit de speler z'n tweede dobbelsteen en plaatst deze weer ergens in de rij. Indien de dobbelsteen niet dezelfde waarde heeft als de eerste dobbelsteen is nu bepaald of je oplopend of aflopend gaat ordenen. Nu kan je het speelbordje langs de juiste kant in het bordje inschuiven (klein naar groot of groot naar klein). Daarna gooit de speler z'n 3de dobbelsteen en plaatst deze.

Het spel wordt even onderbroken. De andere spelers moeten bieden of de speler er al dan niet in zal slagen om een perfecte rij te creëren. Je legt de biedfiche die je wenst te leggen (groen vinkje of rood kruisje) gedekt op het biedvak van het speelbord. De actieve speler gooit nu één voor één z'n vierde tot en met zevende dobbelsteen en plaatst deze. Elke gegooide dobbelsteen die in de rij past, MOET geplaatst worden. Je mag enkel groter of lager gaan zoals gekozen na de tweede dobbelsteen of gelijke waardes leggen. Indien je een dobbelsteen niet op de overeenkomstige plaats kan leggen in de rij kan je één van beide uitvluchtplaatsen gebruiken. Deze leveren je wel 2 strafpunten op maar stellen je in staat om toch een perfecte rij te behalen. Indien je een dobbelsteen volledig niet meer kan plaatsen, leg je hem af in de drakengrot op het speelbord.

Als alle dobbelstenen gegooid zijn, komt het tot een waardering. Indien je alle 7 dobbelstenen in een rij kon plaatsen, krijg je 7 punten. Eventueel worden er nu 2 strafpunten afgetrokken voor elke gebruikte uitvluchtplaats. Indien je de rij niet kon vormen, krijg je ook geen strafpunten voor die plaatsen. Daarnaast krijg je 1 punt voor elke dobbelsteen bij de juiste kleur. Tenslotte worden de biedfiches omgedraaid en scoren de spelers die gelijk hadden 3 punten.

Titel : Der 7bte Zwerg
Auteur : Peter Neugebauer
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 1-7
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 7+

01-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Doodle city


Doodle city (Aporta games) :

+ fijn dat ze onmiddellijk in Essen een tweede scoreblokje meegaven
+ fantastisch goeie filler in mijn ogen
+ het spelmechanisme werkt prima, hoewel je af en toe gewoon moet incasseren, zonder dat je dit in de hand hebt
+ het scoreblaadje is perfect uitgetekend, erg eenvoudig te volgen en aan de hand ervan kan je de spelregels uitleggen

- jammer dat de blaadjes niet dubbelzijdig bedrukt zijn, ecologisch was dit misschien wel verantwoorder

Conclusie : Wat een leuk spel zeg! Ik had er wel wat van verwacht en het spel lost dit ruimschoots in. Het heeft voor mij zo wat het gevoel van Roll through the ages, maar gestroomlijnder, frisser en sneller. Hou er wel rekening mee dat je hier of daar wat schrijfgerief gaat moeten zoeken, zodat je je lijntjes kan tekenen. De extra scoreblok gaan we nodig hebben als het aan mij ligt.

01-11-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
31-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korrigans (Matagot)


Houdt u ook zo van mooie spellen? Vindt u het ook fijn om spellen af te handelen binnen een klein uurtje, zodat een rematch onmiddellijk mogelijk is? Houdt u van de Ierse setting, dwergen, potten goud aan het einde van de regenboog en een heleboel fauna en een beetje flora?
Heeft u geen schrik van elfjes, goblins, dwergen en kobolden? Dan is Korrigans iets voor u!

Als deze intro u alvast heeft opgewarmd en verlekkerd, dan geef ik graag even een opsomming van het schitterende materiaal dat u in de stevige doos met prachtige inlay krijgt. 1 kleurrijk speelbord, dubbelzijdige gedrukt (met spelershulp en zonder), 10 korriganminiatuurtjes (schattig zijn ze zeker wel), 1 potje met goud (daar droomt iedereen toch van), 48 fiches (met goud of metgezellen) en nog 17 extra jetons voor een spel met 4 of 5 spelers, 5 bloedmooie zichtschermen om je verworven tegels te verstoppen, 16 menhirs die voor een extra dimensie op het bord zorgen (die van de hoogte), 14 regenboogfiches die in een stoffen buidel worden gestopt en nog enkele kartonnen fiches die een beloning (of straf) zijn voor het oppikken van de menhirs. Bovendien is er ook een stickervel bijgeleverd die je onderaan op de menhirs kan kleven om de symbolen zichtbaarder te maken.



In dit spel draait alles om het goud, het goud dat je vindt in de vorm van fiches die je tijdens het spel opraakt en in de vorm van de pot goud die op het einde van het spel aan het einde van de regenboog verschijnt. Je kan dit echter enkel met hulp van de metgezellen, fijne diertjes die jouw beste vrienden zijn. Je roept de hulp in van konijnen, eekhoorns, vogels, muizen, mollen en kikkers om je over het bord te bewegen. Het bord op z'n beurt bestaat uit verschillende regio's in verschillende kleuren waarin je fiches kan gaan oprapen, maar die enkel met bepaalde metgezellen te betreden zijn.



Een speelronde bestaat telkens uit twee fasen :
- Verschijning van de regenboog : de startspeler trekt één houten fiche uit de zak en legt deze op één van de zonnen (rijen) op het speelbord. Als hij een kleur trekt die reeds getrokken is, dan legt hij de fiche op een vrije donderwolk (kolom). Als een speler de 7de kleur uit de zak trekt, dan gaat het spel naar de eindfase "verschijning van de pot met goud". De startspeler bepaalt zelf in welke rij of kolom de fiche terechtkomt. Door het plaatsen van de fiche weet je al zeker dat de pot met goud NIET in de rij of kolom terecht zal komen.
- Verplaatsing van de Korrigans : de spelers MOETEN om beurten één van hun Korrigans verplaatsen. Hiervoor doet hij een beroep op een eerder gevonden metgezel (de spelers starten al met twee fiches, goud of metgezellen). Indien ze geen metgezel hebben, moeten ze een goudfiche afgeven om een hulpmetgezel (5 jokers die bij aanvang van het spel naast het bord worden gelegd) inhuren. Na het inhuren moet hij onmiddellijk beslissen of hij de fiche gebruikt als konijn of eekhoorn (voor de rest van het spel). Indien de speler wel een metgezel open voor z'n scherm heeft liggen of verdekt achter z'n spelerscherm, mag hij deze fiche openleggen voor z'n zichtscherm en de bijhorende beweging uitvoeren. Vanaf het moment dat een fiche voor het scherm ligt, mag je het dus elke ronde gebruiken. Als je op de eindbestemming bent aangekomen, neem je alle daar liggende fiches, bekijk je ze en kies je er één uit om achter je scherm te leggen. Neem je de laatste fiche, dan krijg je ook de menhir daar aanwezig. Bekijk de onderkant, meld wat erop staat en ontvang de bonus (zie onder). Daarna is de volgende speler aan de beurt om een korrigan te bewegen. Als alle spelers een beweging gedaan hebben, wordt de startspeler doorgeschoven en wordt alles herhaald ... tot de pot goud dus tevoorschijn komt.

Metgezellen :
- Konijn : laat je bewegen naar een aangrenzende regio (zonder afgesloten deur)
- Eekhoorn : laat je bewegen naar een aangrenzende regio door een deur
- Mol : laat je verplaatsen van een regio met een molshoop naar een andere regio met een molshoop
- Vogel : laat je toe om je te verplaatsen van een regio naar een regio in dezelfde kleur
- Veldmuis : laat het oversteken van een brug toe
- Kikker : laat je toe om te bewegen van een kade naar een andere kade

De menhirs :
- dwerg : neem de fiche en plaats rond je Korrigan, deze levert 2 extra goud op aan het einde van het spel. Komt er ooit een andere Korrigan bij je staan, neemt deze de fiche over.
- kobold : idem dwerg, maar met 2 strafpunten. Je geeft de fiche door als je zelf beweegt naar een regio met een andere Korrigan.
- Elf : neem het scherm van een tegenspeler weg, hij speelt met al z'n fiches zichtbaar.
- Fee : je mag onmiddellijk nog een extra verplaatsing uitvoeren en een nieuwe jeton oppikken.
- Trol : plaats de trolfiche tussen twee regio's, hier kan niet meer door bewogen worden.
- Gouden munten : worden bijgehouden tot het einde van het spel.

Zo gauw dus de 7de kleur uit de zak wordt getrokken, komt de pot goud tevoorschijn. De actieve speler plaatst de pot goud in een regio liggende op een coördinaat waar er geen fiches op de rij of kolom liggen. Indien mogelijk moet het wel op een regio waar hij geen korrigans heeft. Nu mogen alle spelers nog proberen om hun korrigans tot in deze regio te krijgen. Ze mogen hiervoor alle verzamelde metgezellen éénmalig gebruiken. Raken ze met één korrigan in de regio scoren ze 10 punten, met 2 korrigans scoren ze 15 punten. Daarna worden alle punten opgeteld : verzamelde goudfiches, goud op menhirs, punten voor de korrigans die bij de pot goud zijn geraakt. De speler met het meeste punten wint het spel.

Titel : Korrigans
Auteurs : Arnaud Urbon & Ludovic Vialla
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

31-10-2014 om 08:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Patchwork


Patchwork (Lookout games) :

+ dit is puzzelen op niveau = toppie
+ voor de fans noem ik dit spel graag "Tetris - het bordspel"
+ het tijd- beurtensysteem werkt wel
+ kleurrijk en mooi materiaal
+ investeren, maar niet te veel, want je geld levert op het einde ook nog punten op
+ Uwe Rosenberg durft ook spellen uit te brengen onder de 3kg

- jammer genoeg een 2-spelerspel, ik zou er niet van verschieten dat er binnenkort ook een 4-spelervariant op de markt verschijnt

Conclusie : hoe groot voor mij de ontgoocheling van Gold ahoy! was, zo groot is ook mijn enthousiasme voor deze Patchwork. Het is klein, fijn en elegant. Het speelt vlot, je kan elkaar echt wel hier en daar de loef afsteken. Dit is een 2-speler die wel vaak op tafel mag komen voor mij.


31-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 233



Deelnemers : Kevin, Katrien, Wim, Ann & Arne

Gespeelde spellen : Colt express, Eight minute empire, Black fleet, Korrigans, Seventh hero & Cypher
Speeldatum : 30/10/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De Essen nieuwigheden volgen elkaar nu lekker op, fijn ook om op die manier sneller een imprESSEN aan u te kunnen meegeven. Bovendien blijven die spelregels toch ietsje makkelijker hangen als je het spel een keertje kan spelen. Hopelijk krijgen we nog speelmomentjes de komende dagen.

30-10-2014 om 23:54 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hook! (Pegasus spiele)


In dit knotsgekke, supersnelle piratenspel probeert u uw tegenstanders te vlug af te zijn. U kan individueel tegen elkaar aan de slag gaan, of in teams. Uiteraard prefereren wij de eerste versie, ieder voor zich, dat is nog altijd het hardste. U gaat op zoek naar hetgeen waarvan elke piraat droomt ... neen, niet goud, maar papegaaien. U doet dit door de juiste doelkaarten te grijpen en als het even kan hierbij ook nog even uw tegenstanders aan diggelen te schieten, zichzelf verbergend achter een ton of rum drinkend om je zorgen te vergeten.

Het spel bestaat uit : 6 spelerskaarten, 18 zichttegels (3/speler), 96 doelkaarten, 54 kanonballen, 1 kompaskaart (voor de startspeler - die totaal overbodig is) en 5 overzichtskaarten. De kanonskogels worden terzijde gelegd, elke speler neemt een spelerskaart, 3 overeenkomstige zichtkaarten en de doelkaarten worden geschud en gelijkwaardig verdeeld over de spelers. Er wordt een startspeler gekozen en elke ronde doorgeschoven, maar het nut hiervan ontgaat mij volledig.



Een ronde verloopt steeds op dezelfde manier. De startspeler geeft het startsein en dan leggen alle spelers de bovenste doelkaart van hun trekstapel open voor zich neer in het midden van de tafel. Alle spelers gaan gelijktijdig op zoek naar één van hun zichtkaarten en plaatsen deze op één van de doelkaarten op tafel. Ze kunnen zelf roteren en spiegelen met de zichtkaarten zoals gewenst. Er zijn slechts enkele kleine regels, namelijk als je een zichtkaart vastneemt, mag je deze niet meer ruilen. Je mag je zichtkaart roteren boven een doelkaart (zonder tegenspelers te hinderen), maar eens ze gelegd is, blijft ze liggen. De zichtkaart moet volledig op de doelkaart gelegd worden en mag niet "overhangen", maar dit is ook erg logisch.

Nadat alle spelers hun zichtkaart op een doelkaart hebben gelegd, worden de zichtbare symbolen van de doelkaarten (door de kogelgaten) afgehandeld :
- Indien er een piraat/matroos zichtbaar is, dan krijgt de desbetreffende piraat een kanonskogel op z'n spelerskaart. Bij 9 kanonskogels ligt de speler uit het spel. Ook een afbeelding van zichzelf leidt tot een pijnlijke zelfverminking, je had maar voorzichtiger moeten zijn met die wapens.
- Komt er een zwarte piraat tevoorschijn dan bepaalt de speler zelf wie er een kanonskogel op z'n spelerskaart moet leggen.
- Tonnen en vogelkooien beschermen je tegen de twee bovenstaande aanvallen. Ze laten je echter wel toe om andere spelers aan te vallen.
- Een bom raakt alle tegenstanders, ook al staan ze netjes achter een ton of vogelkooi. Als er een papegaai zichtbaar is (zie later), moet de kaart toch afgelegd worden.
- Een fles rum laat je jouw zorgen even vergeten, je verwijdert een kanonskogel van je spelerskaart per fles rum die zichtbaar is.
- Een papegaai is datgene waar de piraten zo naarstig naar op zoek zijn. Is er een papegaai zichtbaar, dan neem je de kaart in je  persoonlijke voorraad en levert je op het einde van het spel punten op, gelijk aan het aantal papegaaien op de kaart. Als er een papegaai zichtbaar is in combinatie met een bom, verdwijnt de kaart uit het spel.

Alle gespeelde kaarten worden afgelegd, tenzij reeds verzameld voor de papegaaien, en er kan een nieuwe ronde beginnen, met een nieuwe startspeler door de startspelerkaart door te geven.



Het spel eindigt wanneer er slechts één speler overblijft. Hij of zij is dan natuurlijk de winnaar.
Of wanneer alle doelkaarten zijn opgebruikt. Dan worden alle papegaaien geteld die de nog levende spelers hebben verzameld tijdens het spel. In geval van gelijke stand wint de speler met de meeste doelkaarten.

Titel : Hook!
Auteur : Marco Teubner
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

30-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Gold ahoy!

(de tegels even vergeleken met die van Carcassonne)

Gold ahoy! (Lookout games) :

+ dit tegellegspel is vooral puzzelen, dus als u dit graag doet, is het misschien iets voor u
+ het is handig om te transporteren (met de stoffen buidel) en is ook erg snel tussendoor gespeeld
+ het vergt wel enige potjes om in te zien welke tegel je best waar aanbouwt

- er is een pestfactor aanwezig, maar de spelregel die zegt dat je niet aan de andere speler z'n startplaatsen mag beginnen, verhindert toch wel wat (maar is dan weer wel logisch dus ...)
- het spel kan snel of traag gespeeld worden, maar gaat op het eind volgens mij totaal geen verschil maken, ik vrees dat dit spel voor mij meer geluk dan kunde is

Conclusie : Ik vind dit tegellegspel dun, erg dun. Het heeft een beetje weg van Carcassonne, maar daar heb je nog wel keuzes te maken omtrent het inzetten van je meeples. Hier is het enkel leggen, puzzelen en hopen dat het op het einde in je voordeel uitdraait. Uiteraard heb je dit wel in de hand, iemand met de nodige ervaring gaat dit wel naar z'n hand kunnen zetten. Ik ga het spel niet al te vaak meer op tafel gooien vrees ik. Ik ben al niet zo'n twee-speler-fan en de imprESSEN van morgen zal duidelijk maken dat ik andere spellen prefereer boven deze titel. Jammer!

30-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 232



Deelnemers : Nico & Arne

Gespeelde spellen : Aquasphere, Limes, Murano, Stef stuntpiloot, Lost legacy, Der 7bte Zwerge, Imperial settlers, Mangrovia, Johari, Planes, Patchwork & Doodle city  
Speeldatum : 28/10/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : De eerste volwaardige spellenavond met het nieuwe Essenmateriaal, stevig doorspelen met z'n tweeën. Jammerlijk genoeg gooide ziekte roet in het eten bij onze twee andere spelers, maar ik vermoed en hoop dat ze er volgende keer zeker terug bij zijn.

29-10-2014 om 00:46 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Monsters & maidens



Monsters & maidens (GameSalute) :


+ mooie meeples (zitten er wel niet standaard bij)
+ supereenvoudig push-your-luck-spelletje

- het is dun, héél er dun
- de epic dice expansion is volgens mij een must (en die hebben we jammerlijk genoeg nog niet)

Conclusie : De imprESSEN is kort, erg kort. Maar het kan ook moeilijk anders. Over dit spel valt bijzonder weinig te zeggen. Het materiaal is erg beperkt, maar in orde. De maidenmeeples zijn erg mooi, maar een (dure) optie. Het is push-your-luck zoals zovelen, maar je hebt niet echt het gevoel dat je veel keuzes hebt, wat je bijvoorbeeld bij Martian dice wel nog wat hebt. Ik zou het dan eerder vergelijken met Zombie dice. Zeker geen slecht spel dus, en vooral ééntje dat erg veel gespeeld kan worden (door de zeer korte speelduur), maar nu ook geen must-have voor je collectie in mijn ogen.

29-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doodle city (Aporta games)


Na Mangrovia gisteren is het maar een kleine stap naar Doodle city vandaag. Niet zozeer omwille van het materiaal, de gameplay, de uitgever, het spelersaantal, de speelduur, ... want dat kan bijna niet verder uit elkaar liggen. Maar beide spellen komen van de hand van dezelfde auteur. Ik kende Eilif Svensson nog niet, maar had de eer en het genoegen om hem in Essen te mogen spreken over z'n nieuwe creaties. Wat deze Doodle city betreft, denk ik dat liefhebbers van het betere tussendoortje, een hoog Qwixxgehalte en dobbelen met een reden zich aangesproken zullen voelen om deze titel aan te schaffen.

In het kleine doosje zitten welgeteld 8 dobbelstenen en de spelregels. Gelukkig voorziet men ook 100 speelblaadjes, want u gaat weer mogen tekenen om het meeste punten te scoren. De gelukkigen die in Essen het spel aanschaften, kregen er nog 100 extra blaadjes bovenop.
Van de acht dobbelstenen worden er overigens maar enkele gebruikt. De blauwe zit sowieso in het spel en van de zeven witte gebruik je er één meer dan het aantal spelers. Elke speler neemt een speelblaadje en een pen of potlood. De speler die laatst is gaan winkelen wordt de startspeler en gooit de blauwe dobbelsteen 5 keer, 1 keer voor elke kolom waar de spelers de startwegen aanduiden zoals aangegeven in de desbetreffende vakjes. Zo starten alle spelers met dezelfde startwegen, maar is elk spel weer dat net ietsje anders. (zie afbeelding onder, de groene vakjes)



Gooien
De startspeler neemt alle dobbelstenen in het spel en gooit deze. De blauwe dobbelsteen legt hij voor zich om aan te geven dat hij de startspeler is. De waarde van deze dobbelsteen geeft aan in welke kolom we deze beurt gaan tekenen. Nadien nemen alle spelers, in speelvolgorde, één van de witte dobbelstenen. De waarde van die dobbelsteen geeft aan in welke rij er getekend zal worden. Nadat alle spelers dit deden, worden de dobbelstenen terug verzameld en schuift de startspeler door.

Tekenen
Als een speler een witte dobbelsteen heeft gekozen, tekent hij een straat in het bewuste vakje. Je kan een rechte straat tekenen door het vakje of een bocht. De wegen moeten nog niet aan elkaar grenzen, maar kunnen dat in de loop van het spel wel doen. In vakken waar huizen staan, teken je geen straat, maar doorkruis je een huis (indien nog voorradig). Indien je een vak hebt waar al een straat getekend is of waar alle huizen al zijn aangekruist, moet je een boom doorkruisen.
Een blauwe zes laat elke speler vrij kiezen in welke rij hij wil gaan tekenen. Een witte zes verplicht je een boom te doorkruisen.

Scoren
Als je een straat door een hotel- of winkel tekent, volgt er onmiddellijk een waardering hiervan. Taxi's en bomen worden pas op het einde van het spel gewaardeerd. Bij een hotel tel je de lengte van de weg die door het hotel loopt. Voor elk stuk weg scoor je 1 punt. Je duidt met een cirkel het eerste vrije vakje aan bij de hotelscore. (lager mag je aanduiden, hoger uiteraard niet, je kan 2,3,5,8,11 of 15 punten halen). Als je een winkel waardeert, tel je alle doorkruiste huizen op de desbetreffende weg. Je mag weer een cirkel trekken rond de desbetreffende winkelscore (of lager). De eerste speler die 3,5,7 of 10 scoort voor een winkel, krijgt ook de bonuspunten. Hij duidt dit aan met een cirkel, de andere spelers doorkruisen deze bonus en kunnen die niet behalen. 

Eindigen
Zo gauw een speler de hoogste hotelscore haalt, of de hoogste winkelscore of iemand al z'n bomen heeft afgekruist, eindigt het spel en worden de punten geteld :
- de waarde van de omcirkelde hotelpunten
- de waarde van de omcirkelde winkelpunten en bonuspunten
- 4 punten per taxi die met minstens één andere taxi verbonden is door straten
- de speler met de meeste bomen doorkruist, krijgt 4 strafpunten, diegene met de minste doorstreepte bomen krijg 4 pluspunten. Bij gelijke stand krijgen al deze spelers de plus- of minpunten.
De speler met de hoogste score wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de minst doorkruiste bomen.

Ik hoor u al denken, dit spel kan je perfect alleen spelen. Dat is het ook, u houdt zich aan de gewone spelregels en probeert een bepaald puntenaantal te scoren om de wereldmacht te grijpen (hiervoor moet u wel een score van 120 of hoger halen)

Titel : Doodle city
Auteur : Eilif Svensson
Uitgeverij : Aporta games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

29-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
28-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 7 Steps



7 Steps (Kosmos) :


+ dit spel gaat lekker vooruit, stevig, vloeiend, ik hou hier wel van
+ erg handig regelwerk dit abstracte spel
+ met kinderen kan je zonder de extra fiches (bouw- en overwinningspunten) spelen, zonder enige problemen
+ het speelveld is aanpasbaar en bovendien is er al een variant in de spelregels voorzien
+ dit is zonder twijfel een erg goed abstract legspel, punt aan de lijn

- AP zou wel eens kunnen optreden met foute spelers
- de hoogte van de torens in donkere kleuren zijn niet altijd makkelijk te zien
- de kleuren die je uit de zak trekt zijn wel erg belangrijk, er is dus wel wat geluk mee gemoeid, maar mogelijkheden zijn er altijd

Conclusie : 7 Steps is zonder twijfel een toppertje in z'n gamma, het snelle, eenvoudige, abstracte spel. Eenvoudig qua spelen, winnen dat is een andere zaak. Zonder de extra fiches gaan de scores ook erg gelijkopgaand. De extra fiches zorgen wel voor iets extra dat de veelspeler zeker zal weten te appreciëren. Dit is zo'n spel dat ik zonder enige twijfel meespeel als het op tafel verschijnt, maar één die ik niet bewust zal kiezen tussen een aantal anderen. De doos nodigt in mijn ogen niet echt onmiddellijk uit tot spelen, het oogt allemaal misschien wat saai, maar is dit het allerminst. Ik ben erg blij dat deze titel onze collectie komt versterken.

28-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mangrovia (Zoch verlag)


Mangrovia is zonder twijfel één van de titels waar ik naar uitkeek voor aanvang van de beurs. Zoch verlag staat garant voor deftige big-box games die op het eerste zicht een relatief familiaal karakter hebben, maar toch meer diepgang herbergen dan gedacht. Mangrovia is hierop geen uitzondering volgens mij. U krijgt naar goede gewoonte ook weer héél wat mooi materiaal. Zo is er een, in mijn ogen, erg mooi, handig en goed uitgetekend speelbord, 85 speelkaarten (waarvan 32 landschapskaarten en 53 grondstoffen met verschillende waardes), 1 houten bootje, 2 houten paradijsvogels, 1 startspelerfiche, 1 stoffen zakje met daarin 40 amuletten in verschillende waardes, 8 totempaaltegels en 16 steengebiedfiches (voor de variant), 50 hutten in de vijf spelerskleuren, 10 houten markers voor de spelers en 10 houten kommen in de spelerskleuren.

De spelers leggen het speelbord in het midden van de tafel, plaatsen één marker op de 0 van het scorespoor en één op de 0 van het amuletspoor. De startspeler wordt bepaald, deze krijgt de startspelerfiche en de startkaarten (met een 1 erop), de volgende spelers nemen ook hun startkaarten (met 2,3,4 en 5 erop). De grondstoffenkaarten worden geschud en er worden er 4 opengelegd als vitrine, de landschapskaarten ondergaan hetzelfde lot, hiervan worden er 3 opengelegd. Elke speler krijgt 2 landschapskaarten die hij op handen neemt. De boot wordt op z'n startplaats gezet en de vogels worden op het bos en het water gelegd van het orakeleiland. Dan worden alle amuletten waarde 1 op een stapel op het speelbord geplaatst en de andere in de stoffen zak gestopt. De totempaaltegel worden naar waarde (hoogste waarde onderaan) gestapeld en op de daarvoor voorziene plaats gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers krijgen de spelers een aantal hutten en kom(men). Met minder dan 4 spelers worden sommige plaatsen op het speelbord afgedekt met de hutten van een neutrale kleur.


Het spel verloopt over verschillende ronden, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :
1) kom(men) plaatsen - acties kiezen
2) de boot bewegen - acties uitvoeren
3) een nieuwe speelronde voorbereiden

1) In speelvolgorde plaatsen de spelers hun kom op een vrije plaats op onderstaand actiespoor. Langs de beide kanten van de actieplaats staan de acties die de speler in fase 2 zal kunnen uitvoeren zo gauw de boot z'n kom bereikt.



2) De boot vertrekt bovenaan op z'n startplaats en gaat tegen de klok in alle plaatsen bezoeken. Op plaatsen waar er geen kom staat, gaat hij gewoon voorbij. Komt hij bij een kom voert de desbetreffende speler de actie uit als hij wil. De acties die u hierboven ook ziet, zijn :
- Trek 2 openkaarten en dan 1 gesloten kaart
- Verzamel amuletten
- Trek één open kaart
- Trek eerst één open kaart en daarna een gesloten kaart
- Trek ofwel 2 open kaarten ofwel 2 gesloten kaarten
- Trek eerst 1 open kaart en daarna 2 gesloten kaarten
- Verzamel amuletten of trek 1 gesloten kaart
- Verzamel amuletten of bouw een hut
- Bouw 1 hut of bouw een dubbele hut
- Bouw twee hutten op verschillende plaatsen
- Bouw 1 hut en trek 1 gesloten kaart
- Plaats de paradijsvogels op twee plaatsen van je keuze en wordt de startspeler voor de volgende ronde

Als je kaarten moet trekken, moet je dit in de aangegeven volgorde doen (open en gesloten). De vitrine wordt pas aangevuld in fase 3.
Als je amuletten gaat verzamelen ga je kijken hoeveel hutten je hebt gebouwd op roodomcirkelde plaatsen. De amulettentabel geeft aan hoeveel amuletten je uit de zak mag trekken. Indien je nog geen hutten hebt, mag je een amulet waarde 1 van het speelbord nemen (indien nog voorradig).
Als je hutten gaat bouwen moet je de bouwkosten exact betalen met amuletten of grondstoffen zoals gevraagd voor die bepaalde plaats, daarnaast moet je een landschapskaart afgeven van het landschap waarop je gaat bouwen en moet één van de paradijsvogels dit landschapstype ondersteunen (anders mag je er al gewoon niet bouwen). Indien er op de bouwplaats punten staan, dan zet je deze onmiddellijk bij op het scorespoor, nadat je een hut op de plaats zette. Je kan op een bouwplaats niet meer bouwen als er reeds een hut staat. Als de actie je toelaat om twee hutten te bouwen herhaal je bovenstaande werkwijze twee keer. Een hut mag nooit op het centrum van een steenplaats of totempaalplaats gebouwd worden.
Voor het bouwen van een dubbele hut, verdubbel je de bouwkosten en plaats je wel twee hutten op één plaats. Je scoort natuurlijk ook dubbele punten. Je mag deze dubbele hutten niet bouwen in de ganse steenplaats, de ganse totempaalplaats en één van de 10 totemplaatsen.
De gebruikte kaarten om de bouwkosten te betalen worden verzameld op een aflegstapel en komen enkel terug in het spel als de trekstapel is opgebruikt. Indien er betaald is met amuletten worden deze ook pas terug in de zak gestopt als deze compleet is uitgeput.



3) De speler die de eerste plaats op het actiespoor koos, wordt de nieuwe startspeler. Indien niemand hier stond, schuift de startspeler door naar de speler rechts van de huidige startspeler. Daarna nemen de spelers hun kom(men) terug en worden de vitrines van de kaarten terug aangevuld tot 4 en 3 kaarten voor respectievelijk de grondstoffen en de landschapskaarten.

Het spel duurt tot een speler z'n laatste hut plaatst. De lopende ronde wordt nog afgehandeld en er volgt een slotwaardering.
- De spelers scoren punten voor de meerderheid aan hutten op de verschillende rijen en kolommen (goddelijke paden). Boven elke rij en kolom staan de punten aangegeven voor de eerste en de tweede speler. Bij gelijke stand wint de speler wiens hut dichter bij de god staat (boven in de kolom of links in de rij).
- Daarnaast krijgen de spelers punten voor hun hutten in de steengebieden. Elke hut levert een aantal punten op gelijk aan het totaal aantal hutten in het gebied.
- De speler met de meeste hutten in een totempaalgebied scoort nog eens 12 punten, de tweede nog 6. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste bouwde. Je kan dit eenvoudig nagaan doordat je de totempaalfiches onder je hut moet leggen als je in deze regio bouwt. De speler met de laagste waarde op deze fiche heeft het eerste gebouwd.
- Tenslotte krijg je ook nog de punten die op je resterende amuletten staan.

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de hoogste waarde aan resterende amuletten.

Titel : Mangrovia
Auteur : Eilif Svensson
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 10+

28-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
27-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sushi go!

(afbeelding : de promokaarten, die je in het Duits bij de Spielbox vond)

Sushi go! (Zoch verlag) :

+ perfect om op een simpele en leuke manier te leren draften
+ persoonlijk hou ik wel van het cartoony artwork (de WGG-versie gaat de originele artwork hebben)
+ de uitbreiding die je bij de Spielbox kreeg, is onmiddellijk een leuk extraatje

- er is wel héél wat geluk mee gemoeid, een setje van 3 dezelfde kaarten verzamelen op 7 kaarten is al niet evident (een pure gok zeg maar)
- niet alle kaarten zitten in een ronde, dus echt tellen of een beetje voorspellen is ook erg moeilijk
- voor de doorwinterde speler hadden ze misschien al best een extra variantje voorzien met wat extra kaarten en mogelijkheden

Conclusie : Ik vond Sushi go! een leuke ervaring. Ook mijn medespelers, een hoop 12-jarigen, vonden het een erg leuk spel. Zij kenden het draftprincipe niet, maar waren er onmiddellijk mee weg en vonden het erg leuk. De Duitstalige tekst is erg miniem en geen onoverkomelijk euvel om het spel te spelen, maar als u nog even wacht, dan kan u ook een Nederlandstalige versie aanschaffen. De puddingkaarten stimuleren het verzamelen op lange-termijn, maar alle andere kaarten gaan voor het snelle gewin. Ik miste een klein beetje inhoud, het is eenvoudig en daardoor toegankelijk, maar volgens mij is de herspeelbaarheid hierdoor ook weer wat lager.

27-10-2014 om 13:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 231



Deelnemers : Jimmy, Johan & Arne

Gespeelde spellen : Five Tribes, Beasty Bar, Korrigans & Hook
Speeldatum : 26/10/'14
Speelplaats : Centerparcs de Kempervennen
Opmerkelijk : Ook op onze laatste avond in Centerparcs nog enkele spellen op tafel gegooid. De ochtend nadien met de kids ook nog Dobble Junior met Wies en Rosalie, maar die ga ik hier niet in een apart berichtje posten.

27-10-2014 om 13:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beasty Bar (Zoch verlag)


Ook de dieren willen binnen in de populaire bar "Beasty Bar" en hebben hier alles voor over. Ze gebruiken al hun truukjes en eigenschappen om in de wachtende rij op te schuiven en zo spoedig mogelijk binnen te geraken in de trendy bar. Maar opgepast, want als je op het verkeerde moment achteraan in de rij staat, wordt je er onherroepelijk uitgetrapt.

Het spel bestaat uit 48 kaarten (4 sets van 12 dierenkaarten), 4 overzichtskaarten (met de eigenschappen van de dieren), 1 hemelpoortkaart en 1 uitsluitingskaart (die begin en einde van de wachtrij voorstellen) en 1 "beasty bar"kaart en 1 "dat was het dan"kaart waarop de kaarten terechtkomen als ze respectievelijk de bar binnengeraken of uit de rij worden gesjot.

De spelers schudden hun 12 dierenkaarten en nemen er vier op handen. De andere kaarten vormen een gedekte trekstapel. Er wordt een startspeler gekozen en het spel kan beginnen. In een beurt doorloopt een speler 5 fasen :

1) Speel een kaart : kies één van je handkaarten en leg ze op de eerste vrije plaats richting de hemelpoortkaart.
2) Voer de actie uit van het uitgespeelde dier : voor de actie van het gespeelde dier uit (zie onder)
3) Voer de acties uit van dieren met een terugkerende actie : sommige dieren hebben een actie buiten hun beurt om (zie onder)
4) Open de hemelpoort en forceer een uitsluiting : indien er 5 dierenkaarten liggen, worden de voorste 2 in de Beasty bar gelegd, de laatste kaart wordt op de "dat was het dan"kaart geplaatst (uitsluiting), de resterende dieren schuiven op in de lijn richting de hemelpoort.
5) Trek een nieuwe handkaart : vul je hand terug aan tot 4, als je trekstapel is opgebruikt, vervalt deze fase.

Zo gauw alle handkaarten zijn uitgespeeld, eindigt het spel. De speler met de meeste gasten in de Beasty bar wint het spel. Bij gelijke stand worden de waarden van de kaarten opgeteld. De speler met de laagste totale waarde wint dan.



De eigenschappen van de dieren :
- Leeuw (kracht 12) : verjaagt alle apen uit de rij (uitsluiting) en zet zich voor alle andere dieren. Indien er reeds een leeuw in de rij ligt, wordt de gespeelde kaart zelf uit het spel verwijderd.
- Nijlpaard (kracht 11) : duwt alle dieren achteruit die zwakker zijn dan zichzelf, behalve de zebra
- Krokodil (kracht 10) : eet alle zwakkere dieren, behalve de zebra, die voor zich in de rij liggen op (uitsluiting). De krokodil heeft overigens een terugkerende actie, dus z'n kracht blijft gelden in de beurt van anderen.
- Slang (kracht 9) : zorgt ervoor dat alle dieren in de wachtrij worden gesorteerd op kracht, de sterkste vooraan. Dezelfde dieren behouden hun onderlinge posities.
- Giraf (kracht 8) : passeert een zwakker dier dat vlak voor zich staat (indien er geen is, verplaatst hij niet). De giraf heeft een terugkerende actie, z'n kracht blijft gelden tijdens de beurt van anderen.
- Zebra (kracht 7) : kunnen niet gepasseerd worden door nijlpaarden of opgegeten worden door krokodillen, dus ook de dieren die voor de zebra in de wachtrij staan, zijn beschermd hiertegen. De zebra z'n actie is terugkerend, dus altijd geldig.
- Zeeleeuw (kracht 6) : de zeeleeuw verandert de hemelpoort- en uitsluitingskaart van plaats, hierdoor kan er plotsklaps véél veranderen
- Kameleon (kracht 5) : voert een actie uit van een dier dat reeds in de wachtrij staat. De kameleon neemt op dat moment ook even die kracht over en wordt op de juiste plaats in de rij gelegd. Nadien heeft hij terug kracht 5.
- Aap (kracht 4) : één aap in de rij heeft geen effect, maar elke extra aap zorgt ervoor dat nijlpaarden en krokodillen worden uitgesloten. Daarnaast kruipt de gespeelde aap helemaal naar voor in de rij en neemt hij de andere apen mee in z'n kielzog.
- Kangoeroe (kracht 3) : springt over de laatste of laatste twee dieren van de wachtrij, de kracht van deze dieren speelt geen rol.
- Papegaai (kracht 2) : verjaagt een dier naar keuze uit de wachtrij naar de "dat was het dan"kaart.
- Stinkdier (kracht 1) : verjaagt alle dieren van de twee sterkste soorten uit de rij naar de "dat was het dan"kaart.



Titel : Beasty Bar
Auteur : Stefan Kloss
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

27-10-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2014
>> Reageer (0)
26-10-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : UFO Farmer


UFO Farmer (Granna) :

+ de ufo miniaturen spelen natuurlijk erg leuk
+ het materiaal is aantrekkelijk, de kleuren van de fiches erg vol en rijkelijk
+ de scorevariant zou ik altijd aanraden, dat maakt het spel een stuk tactischer
+ ideaal spel om samen met kinderen te spelen

- de regel van de wolf is me niet echt volledig duidelijk, ik denk wel dat we het spel juist spelen, maar ik denk dat er meer en betere mogelijkheden zijn om met de wolf te gebruiken
- het is en blijft uiteindelijk natuurlijk weer wel de zoveelste memoryvariant, maar wel een leuke

Conclusie : UFO Farmer is op het eerste zicht wederom een memoryvariant, waar u al dan niet voor kan zijn. Het materiaal is erg mooi, dus dat trekt wel onmiddellijk de aandacht. Het leuke aan dit spel is niet zo zeer het juist ophalen van de combinaties van fiches, maar het plaatsen van je UFO's. Aanvankelijk ga je dit spel proberen te spelen als volgt, ik plaats mijn ufo's daar, daar en daar en ik haal exact dezelfde UFO's terug op, dan heb ik steeds de beste combinatie. Al gauw wordt je plan dan waarschijnlijk verstoord door iemand die ofwel de foute UFO wegneemt ofwel iemand die denkt dat het tijd is om je eens goed te pesten. Je merkt dat er héél wat mogelijkheden zijn en dat het op de duur beter is om voor een beperktere buit te gaan ... dan helemaal geen buit. Ik vond het spel erg leuk spelen, niet te lang (alhoewel het op het randje was) en ik zie me het zeker nog wel op tafel leggen met jongere spelers. Of ik het spel nu ga bovenhalen als tussendoortje op een stevige spellenavond, daar vrees ik wel voor.

26-10-2014 om 08:07 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs