IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
29-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 195


Deelnemers : Koen, Patrick, Lien & Arne
Gespeelde spellen : The sheep race & Istanbul
Speeldatum : 29/06/'14
Speelplaats : Spellen spelen bij Koen en Meena
Opmerkelijk : Het was wederom gezellig en erg lekker, bedankt voor de fijne dag en dito start van de vakantie!

29-06-2014 om 20:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
28-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 194


Deelnemers : Wim, Arno, Nico, Elke, Lieve, Tim, Ronny & Arne
Gespeelde spellen : Qwixx kaartspel, Praetor (foto), Madame Ching, Helios & Basari
Speeldatum : 28/06/'14
Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier
Opmerkelijk : toch nog wat speelgelegenheid op het einde van juni. Hopelijk de aanzet voor een speelse zomer

28-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
22-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 193


Deelnemers : Nele, Johan, Annelies & Arne
Gespeelde spellen : Qwixx kaartspel, Qwixx dobbelspel, Concept & Splendor
Speeldatum : 22/06/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

22-06-2014 om 10:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
15-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praetor (NSKN games)


Praetor stond al tijdens Essen 2013 op onze wishlist, maar het spel haalde het evenement uiteindelijk niet. Het zou nog een halfjaar duren vooraleer het op de markt kwam, maar nu is het eindelijk zo ver. In dit spel proberen de spelers zo veel mogelijk punten te vergaren om in de gunst van de keizer te komen. Het spel is een pure eurogame met een Romeins thema. Dit keer gaat u echter geen poppetjes of pionnetjes moeten inzetten, maar dobbelstenen. Bovendien gaan werkers ervaring opdoen en sterker worden (door de dobbelsteenogen te verhogen), komen deze echter op een "zes" te staan, zullen ze op pensioen worden gestuurd en gaan ze u vooral nog wat kosten en weinig opbrengen. Met dit heb ik eigenlijk ineens al het belangrijkste "nieuwe" aspect van dit spel voorgesteld.

In Praetor neemt u de rol aan van een Romeins ingenieur en werk je samen met de andere spelers om een fantastische stad op te bouwen. Je moet de gelimiteerde grondstoffen verstandig aanwenden en nieuwe grondstoffen zoeken, nieuwe arbeiders aanschaffen terwijl de ouderen op pensioen gaan. Je bouwt nederzettingen om het volk gelukkig te houden en aanbidt de goden om hun gunsten. Caesar zal je belonen als je jouw kostbare grondstoffen afstaat voor de bouw van de muur van Hadrian.

Het spel omvat héél wat mooi en rijk geïllustreerd materiaal. Maar liefst 42 stadstegels worden gebruikt om de stad op te bouwen. 14 stadsmuursegmenten waaraan u kan gaan bouwen. 5 spelersborden met een A- en B-kant voor een veranderlijke speelervaring, 1 scorebord waarop ook de speelvolgorde wordt aangegeven, een hele hoop grondstoffen (goud, hout, steen, marmer en wapens), 4 overzichtsbladen (waarom geen 5???) en 8 arbeiders (dobbelstenen) en 15 fiches in elke spelerskleur.



Het spel verloopt over verschillende ronden, die elk zijn opgebouwd uit 3 fasen.
1) Speelvolgordefase : de speelvolgorde wordt bepaald door de volgorde op het scorespoor. De speler met de minste punten wordt de startspeler, die met de tweede minste punten de tweede, enz. Bij gelijke stand worden de fiches op elkaar geplaatst en is het voordeel voor diegene die bovenop ligt.



2) Actiefase : deze fase is het eigenlijke hart van het spel. In speelvolgorde gaan de spelers om beurten hun arbeiders inzetten en een actie ondernemen of passen. Zo kunnen ze :
- een actieve arbeider inzetten op een beschikbare stadstegel om hem te bouwen : kies één van de mogelijke tegels, betaal de gevraagde grondstoffen, plaats te tegel aangrenzend aan één van de reeds liggende tegels, leg een eigen fiche op de tegel en scoor de punten die ermee gepaard gaan. Je scoort extra punten als de hoeken van de tegel nauw aanpassen op die van aangrenzende tegels.



- een actieve arbeider inzetten op een gebouwde stadstegel om hem te activeren : plaats je arbeider op een gebouwde stadstegel en voer de overeenkomstige actie uit. Elke actie kan slechts één keer per ronde gebruikt worden. Indien je een stadstegel van een andere speler gebruikt, moet hij hiervoor vergoed worden. Voer nadien de bijhorende actie uit. (zie onder voor een korte opsomming van de tegels)



- een speciale stadstegel activeren : deze tegels zijn te herkennen aan hun grijze achtergrond. Ze kunnen ook slechts één keer per ronde worden geactiveerd PER speler. Je betaalt de eigenaar eventueel weer de activatiekosten en voert overeenkomstig de actie uit. Voor deze actie moet je geen actieve arbeider gebruiken. Je kan ter herinnering één van je fiches op de tegel plaatsen. Je mag meerdere speciale acties uitvoeren in een ronde, maar nooit twee keer dezelfde.



- passen : moet nadat je alle actieve arbeiders hebt gebruikt. Indien je ervoor opteert om te passen, mag je die ronde niet meer meespelen.

3) Updatefase : in deze fase dient er een beetje te worden opgeschoond. Zo verschuif je je leerlingen een plaatsje (van 1 naar 2 of van 2 naar actieve arbeider waarde 1). Je kan eventueel een stapje overslaan als je het juiste gebouw hebt gebouwd en 1 steen betaalt. Indien je gepensioeneerde arbeiders hebt gebruikt door een bepaald gebouw worden deze terug op het spelersbordje geplaatst. Actieve arbeiders die zijn gebruikt voor het bouwen van stadstegels of het activeren van stadstegels met een rode achtergrond, winnen één ervaring, alle andere arbeiders verdienen er geen. Actieve arbeiders die nu waarde 6 hebben, gaan op pensioen, je scoort hiervoor 12 punten tijdens periode I en 8 punten tijdens periode II. (deze periodes staan aangegeven op de stadstegels die nog in het spel moeten komen) Nadien moeten de kosten voor de arbeiders betaald worden. Voor elk goud dat je mist, gaat de moraal naar beneden. Indien je geen moraal meer hebt, verlies je 5 punten voor elk moraal te kort. Nadat je dit allemaal hebt gedaan, mag je 5 punten opgeven om een actieve arbeider waarde 1 aan te maken ALS je geen actieve arbeiders meer zou hebben. Tenslotte worden er een aantal stadstegels opengelegd die de volgende ronde beschikbaar zijn (aantal spelers +1). Leg een nieuw muurgedeelte open dat beschikbaar is om te bouwen.

Indien de stadtegels of muurtegels op zijn, wordt de laatste ronde gespeeld. Na deze laatste ronde volgt er nog een slottelling. Voor elke actieve arbeider krijg je een aantal punten gelijk aan z'n ervaring. Voor elke leerling scoor je nog 1 punt. Win of verlies punten afhankelijk van je moraal en verander al je grondstoffen in goud (alsof je de markt zou gebruiken), elke 10 goud levert nog 1 punt op.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand geldt in volgorde : hoogste moraal, meeste muurtegels en meeste stadstegels.

De verschillende gebouwen :
I) Grondstoffen
Goudmijn, Houthakker, Steengroeve, Marmergroeve : krijg goud/hout/steen/marmer naar gelang de ervaring van je arbeider
Smid : je mag zoveel hout als je ervaring omzetten in hetzelfde aantal wapens
II) Goud
Curia : je krijgt 1 goud voor elke stadstegel die je controleert
Forum : je krijgt 2 goud van elke actieve arbeider die je hebt
III) Tempels
Maia-tempel : 2 punten voor elke eigen actieve arbeider
Apollo-tempel : 1 punt voor elke stadstegel die je controleert
Plutus-tempel : 1 punt voor elk hout en steen in je bezit (je moet ze niet afgeven)
Mercury-tempel : 2 punten voor elk marmer en wapen in je bezit (je moet ze niet afgeven)
Venus-tempel : scoor punten overeenkomstig met je moraal
IV) kamp, markt, uitkijkpost
Kamp : plaats een arbeider met waarde één uit je dorp op de eerste leerlingplaats
Markt : je mag zo veel grondstoffen ruilen als je wil volgens de rating op je spelersbord. Je mag zoveel grondstoffen kopen en verkopen als je wil
Uitkijkpost : Kies een beschikbare muurtegel, betaal de kosten en scoor de punten. Leg de tegel dicht voor je neer. Elke volgend muurdeel dat je bouwt, levert 3 extra punten op.
V) Speciale stadstegels
Academie : je mag de eigenaar van de academie tijdens de updatefase 1 steen betalen om je leerling een ronde te laten overslaan en direct actief te maken
Werkkamp : je mag de eigenaar van het werkkamp betalen om één van je gepensioneerde arbeiders in te zetten als een actieve arbeider waarde 6
VI) Stadstegels zonder activatieplaats
Beeldhouwwerk : mag niet geactiveerd worden, het wordt enkel gebouwd voor punten
Triomfboog : mag niet geactiveerd worden, het wordt enkel gebouwd voor punten



Titel : Praetor
Auteur : Andrei Novac
Uitgeverij : NSKN games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

15-06-2014 om 11:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Sheep race (Ghenos)


We hebben het allemaal al eens gezien : kamelenrace, sneeuwhondenrace, race met strijdwagens, schildpaddenrace en alle andere mogelijke paardenraces. Met schapen hebben we het echter nog niet gedaan, de hoogste tijd vonden onze Italiaanse vrienden van Ghenos om hier verandering in te brengen.

In the sheep race krijgt u een racebaan/afgespannen wei met zes verschillende banen, het ene door drassige weide, de andere op mals gras. Daarnaast zijn er 6 schaapjes, 40 ademblokjes in drie kleuren die bepalen hoe ver je zal kunnen lopen, 12 schapenkaarten, 36 biedfiches en 6 scorefiches. Tot slot zijn er nog drie aangepaste dobbelstenen en 12 vlagtegels.

Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te verzamelen door goed te bieden. Voorspel de winnaar en de 2de en 3de van de race om punten te scoren. In twee halve finales en een finalerace probeer je zoveel mogelijk punten bijeen te rapen.
Er moet nogal wat klaar worden gezet vooraleer een race van start kan gaan. Van de 12 beschikbare schapen zijn er in elke race maar zes aanwezig. De drie eersten van beide halve finales komen nog eens tegen elkaar uit in de finale. Elk schaap heeft z'n eigen conditie en snelheid, dit wordt weergegeven op de schapenkaart. Bovendien krijgt elk schaap een aantal bewegingsblokjes, ook deze staan aangegeven op de kaart.



Elke race bestaat uit vier fasen :
1) Verdeel de banen
- zet de 6 schapen aan de startlijn
- schud de 12 schaapkaarten en trek er 6 (de resterende worden in de 2de race gebruikt, in de finale gebruik je de drie beste van elke halve finale) en leg ze in getrokken volgorde bij de baannummers (1 tot en met 6)
- plaats de ademblokjes op de kaarten (zie ook foto boven)

2) Plaats je biedingen
Elke speler biedt op drie van de zes schapen. Het eerste bod wordt open gespeeld, de volgende worden gedekt gespeeld. De startspeler doet een bod door een biedfiche voor zich te leggen. Deze fiches tonen de cijfers 1 tot en met 6, en komen overeen met de banen. De andere spelers doen ook een open bod. Ze mogen geen nummer kiezen die reeds gekozen is. Nadien leggen ze nog twee gedekte fiches. Nu mogen wel cijfers gekozen worden die reeds door andere spelers werden gekozen.

3) Race
De spelers voeren om beurten hun beurt uit. In een beurt doorlopen ze twee acties, nl. het kiezen van een schaap en het bewegen ervan.
Om een schaap te kiezen, gooien ze de twee dobbelstenen. Het resultaat geeft aan welk schaap je moet gaan bewegen. Indien je een 7 gooit, dan beweeg je het schaap in baan 6, een acht laat het schaap in baan 5 bewegen en een 9 laat je het schaap verplaatsen dat allerlaatste staat. (bij gelijke stand diegene die het hoogste baannummer heeft). Het schaap verplaatsen doe je door ademblokjes te verwijderen van de kaart. Afhankelijk van het gekozen blokje zal het schaap een aantal plaatsen voorwaarts bewegen (staat aangegeven op de kaart). Je kan gaan galloperen door 1 rood, 1 wit of 2 blauwe blokjes te gebruiken, lopen door 1 blauw of 1 wit te spelen en je kan ook wandelen, hierdoor win je 1 blauw blokje terug of gebruik je 1 wit blokje. Als je rust, beweegt het schaap niet en krijgt het 2 nieuwe blauwe blokjes. Indien een schaap geen blokjes meer heeft, moet het in volgende beurten rusten om blokjes te winnen. Indien hij zich al in de eindzone bevindt (laatste vakjes) en hij heeft geen blokjes meer, is hij uitgeput en wordt hij op z'n rug gelegd. Het schaap kan dan niet meer bewegen. Een schaap in de eindzone kan niet meer bewegen.

4) Scoren
Zo gauw er 3 schapen over de finishlijn zijn of alle nog racende schapen zijn uitgeput (in de eindzone) worden de punten verdeeld. De spelers scoren punten volgens de puntentabel. In de finale is de inzet ietsje hoger dan in de halve finales. Je kan ook bonuspunten winnen door 2 of 3 winnende schapen te voorspellen. Je scoort dan 1 en 3 bonuspunten.



De speler die het meeste punten vergaart gedurende de drie races wint het spel.

Titel : The sheep race
Auteur : Roberto Mancino
Uitgeverij : Ghenos
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

 


11-06-2014 om 13:55 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basari kaartspel (NSV/WGG)

(foto : Henk Rolleman)

Basari is een geïmplimenteerd kaartspel van het Alea-spel "Edel, stein und reich", dus als u dit spel reeds kent, dan kent dit spel weinig of geen geheimen meer voor u. In dit erg interessante kaartspel gaat u in de loop van drie ronden zoveel mogelijk punten proberen te sprokkelen. Deze ontvangt u door meerderheden te creëren aan manschappen, edelstenen of door gewoonweg punten tijdens de ronden te verzamelen.

In het kleine doosje vindt u 60 kaarten (39 bazaarkaarten, 20 actiekaarten en 1 puntenkaart) en 88 edelstenen (22 in de vier kleuren). Bij aanvang van het spel ontvangt elke speler z'n drie actiekaarten (er is een vierde voorzien voor een spel met vijf spelers, waarvoor u ook alternatieve spelregels hanteert). De bazaarkaarten worden geschud en als trekstapel in het midden van de tafel geplaatst.


Een ronde bestaat uit verschillende beurten tot een speler 15 of meer manschappen heeft vergaard. In een beurt krijgt elke speler een persoonlijke bazaarkaart. Deze kaart toont drie zaken : punten, edelstenen en een aantal manschappen. Nadat iedereen zo'n kaart voor zich heeft open gelegd, kiezen alle spelers gelijktijdig welke actie ze willen uitvoeren. Ze doen dit door hun gekozen actiekaart gedekt voor zich neer te leggen en gelijktijdig allen om te draaien. Er kunnen zich verschillende zaken voordoen :

- kies je als enige voor één van de drie acties (edelstenen/punten/manschappen) dan voer je de desbetreffende actie uit
- kies je met twee spelers voor éénzelfde actie, moet ervoor geboden worden met edelstenen
- kies je met drie of meer spelers voor dezelfde actie, vervalt deze actie

De acties :
- Punten : noteer gewoon de aangegeven punten op een blaadje papier
- Edelstenen : neem de aangegeven edelstenen en voeg ze toe aan je voorraad
- Manschappen : neem een extra bazaarkaart en voeg deze toe aan jouw persoonlijke stapel bazaarkaarten zodat alle manschappen zichtbaar zijn

Bieden :
Diegene met de meeste waardevolste stenen (in volgorde rood, geel, groen, blauw) begint de bieding. Leg een aantal edelstenen voor je neer. De andere speler moet ofwel meer edelstenen aanbieden, ofwel een hogere waarde aanbieden (maar nooit minder stenen). Je mag een bod volledig terugtrekken en vervangen door een ander. De speler die als eerste past, neemt het bod van de andere speler en voegt dit toe aan z'n voorraad, de winnende speler voert de actie uit.

Einde van een ronde en verdienen van punten :
Zo gauw een speler 15 manschappen voor zich heeft liggen, wordt de lopende ronde uitgespeeld en worden punten uitgereikt. Spelers die 15 of meer manschappen hebben verzameld krijgen 12 punten. Ook alle edelstenen worden met elkaar vergeleken. Bezit je als enige de meeste rode, gele, groen, blauwe edelstenen win je respectievelijk 14, 12, 10 en 8 punten. De winnaar geeft de helft van z'n edelstenen (waarin hij won) af aan de algemene voorraad (naar boven afgerond eventueel). Behalen meerdere spelers eenzelfde aantal edelstenen worden de punten gelijkmatig verdeeld en geven ze allen 2 edelstenen van de betreffende kleur af.

De speler die na drie ronden het meeste punten sprokkelde, wint het spel.

Variant met 5 spelers : elke speler krijgt nog een extra actiekaart. Actiekaart D laat je toe om de actie ten alle tijde te mogen uitvoeren. Kies je deze actie als enige, leg je één edelsteen van je voorraad terug in de algemene voorraad en kies je er twee willekeurige. Hebben meerdere spelers actie D gekozen, nemen ze allen één edelsteen uit de algemene voorraad. De rest van de spelregels blijven identiek.

Titel : Basari het kaartspel
Auteur : Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV/WGG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  10+

 


06-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwixx - het kaartspel (NSV/WGG)


In Qwixx het kaartspel gaat u naar goede gewoonte weer vakjes proberen af te kruisen op het algekende scoreblaadje van Qwixx.
U krijgt wederom een rij getallen van 2 tot en met 12 in de kleuren rood, geel, groen en blauw. Twee rijen lopen op, de andere twee lopen af. Doel van het spel is zo veel mogelijk getallen afkruisen in de verschillende rijen om overeenkomstig hogere punten te scoren.

Indien u vertrouwd bent met Qwixx dan gaat u ook erg veel elementen in dit spel herkennen, toch is er wel degelijk een wezenlijk verschil. Ten eerste gaat u hier natuurlijk met kaarten te werk in plaats van met dobbelstenen. Maar u gaat ook iets meer speling hebben en ruimte om mooie, snelle combinaties te maken. Het spel komt overigens met een variant, waarbij u een jokerkleur toevoegt. Ik zou voorstellen om deze vanaf het begin toe te voegen, omdat u dan nog meer mogelijkheden krijgt, met minder frustraties tot gevolg.

Ook nu weer ga je als actieve speler twee delen in je beurt spelen, enerzijds zal er een getal aan bod komen dat voor alle spelers geldt, anderzijds mag u handkaarten gaan uitspelen om persoonlijk meerdere kruisjes te kunnen zetten.

Bij aanvang van het spel krijgen de spelers vier handkaarten, er worden vier kaarten gedekt op tafel gelegd en de rest vormt de trekstapel. Gedekt is niet helemaal het correcte woord in dit spel, want op de achterkant van de kaarten kan u wel de waarde van de desbetreffende kaart zien, maar niet z'n kleur. U gaat dus wel enigszins weten welke mogelijkheden u op hand zal nemen.

Bij aanvang van je beurt voeg je eerst kaarten toe aan je hand tot vijf handkaarten, deze kaarten worden gekozen uit de vier die in de vitrine liggen. De vitrine wordt steeds onmiddellijk aangevuld. Zo gauw je dit gedaan hebt, vermeld je de waarde van de kaart die bovenaan de trekstapel ligt. Dit is het getal dat alle spelers "mogen" afkruisen. Nadien mag de actieve speler zelf handkaarten spelen. Hij mag maximaal 3 handkaarten van dezelfde kleur uitspelen als hij wil, maar moet er minimum één uitspelen. Hij mag ook meerdere kruisjes zetten, maar er mag dan maximaal één getal worden overgeslagen (bv. 4-5-7 mag, maar 2-4-6 niet). Kan de actieve speler geen enkel kruisje plaatsen (dit viel bij ons zelden voor, zeker als je met de jokers speelt), dan moet hij een kruisje plaatsen bij "mislukte beurt". De andere spelers moeten geen kruisje zetten buiten hun beurt.

Indien een speler erin slaagt om minstens vijf kruisjes op een rij te krijgen, mag hij deze proberen af te sluiten door het meest rechtse getal te krijgen (2 of 12). Nadien sluit hij de rij door ook het slotje af te kruisen. Er is één klein verschil met het dobbelspel. Zo gauw een speler een rij afwerkte, werd de rij gesloten en konden ook de andere spelers niet meer in deze kleur meespelen. Dat is nu niet het geval. Alle rijen blijven steeds open voor iedereen.

Zo gauw een speler twee rijen weet te sluiten of een speler vier foutieve beurten heeft moeten ondergaan, eindigt het spel en worden de punten geteld. De spelers tellen hun aantal kruisjes op elke rij en scoren de overeenkomstige punten (1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36, 45, 55, 66 en 78 punten). Daarna worden eventuele minpunten van foutieve beurten (5 strafpunten) afgetrokken en wint de speler met de meeste punten.

Titel : Qwixx - het kaartspel
Auteur : Steffen Benndorf & Reinhard Staupe
Uitgeverij : NSV/WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

05-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Voluspa



Voluspa (WGG) :


+ tegels en materiaal in het algemeen zijn van prima kwaliteit
+ abstract tegels aanleggen met mooie graphics
+ er is weer onmiddellijk een variant/uitbreiding voorzien

- een overzichtje van de karaktereigenschappen had leuk geweest
- je moet op wel wat zaken letten als het "bord" wat gevuld raakt (eens je de eigenschappen goed kent zal dit ongetwijfeld beter meevallen)
- het thema is dun, flinterdun, maar de graphics van Piêro zijn dat allerminst (zoals gewoonlijk)
- het scorespoor draait weer slangsgewijs en wordt aangeduid met kleine pijltjes, duidelijk op zich, maar ik zie de scoresporen liever anders

Conclusie : Ik heb Voluspa in de tijd niet aangeschaft, ook al had ik na het lezen van de spelregels wel het gevoel dat er iets in zat. Ook nu ga ik het spel niet direct aanschaffen. Het was op zich wel een keertje leuk, maar persoonlijk verkies ik dan een Qwirkle boven dit spel. Een abstract spel mag van mij gerust abstract zijn vormgegeven. Daarnaast ben je ook wel erg afhankelijk van de tegels die je op handen krijgt. Uiteraard wordt dit spel zonder enige twijfel beter eens je de eigenschappen van de karakters beter in de vingers hebt, maar ik vrees dat dit voor mij persoonlijk niet op korte termijn zal zijn.

04-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Qwixx het kaartspel


Qwixx - het kaartspel (NSV) :

+ Het Qwixx-gevoel blijft in dit spel behouden
+ Er zijn iets meer tactische mogelijkheden ten opzichte van het dobbelspel
+ Het trekken van de kaarten en het "witte" getal zijn prima gedaan in dit spel
+ Een spel als Qwixx verdient een kaartvariant en deze doet het basisspel alle eer aan
+ Het hebt niet zo vlug een mislukte beurt, wat je bij het dobbelspel wel voorhad naar het einde van het spel toe
(is mijn gevoel toch, met drie spelers geen enkele mislukte beurt tijdens onze vorige sessie)
+ De scoreblaadjes van het dobbelspel kan u hier even vrolijk gebruiken

- om toch maar een puntje van kritiek te geven, het scoreblaadje hebben ze gerecupereerd. Op zich prima, maar ze hadden het misschien een nieuwere lay-out kunnen geven

Conclusie : Fan van Qwixx? Fan van leuke kaartspellen die iedereen wel weet te smaken? Toeslaan!

03-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Karten kniffel



Karten kniffel (Schmidt spiele) :


+ de bespreking hier op de blog geeft al een goede weergave, maar het is echt wel yahtzee het kaartspel en geeft hetzelfde spannende gevoel
+ de geluksfactor van het dobbelen hebben ze hier enigszins proberen op te vangen door het inruilen van de kaarten (maar dit kost je natuurlijk beurten)
+ de kaarten zijn zeer duidelijk en erg kleurrijk

- je gaat je handkaarten optimaliseren, maar hierdoor ga je zo vaak kaarten afleggen en bijtrekken dat het een saaie bedoening wordt
- je zal de aflegstapel meermaals moeten gaan schudden tijdens het spel
- het is toch wel een getel op het einde van het spel
- de notitieblaadjes zijn nogal klein, dus petieterig schrijven is de boodschap (vergeet je leesbril niet)

Conclusie :
Karten kniffel krijgt hierboven nogal veel negatieve punten in verhouding met de positieve. Dit maakt het echter zeker geen slecht spel. Als je houdt van yahtzee en vooral het gevoel dat bij dat spel hangt, dan is dit zeker een fijne aanvulling aan uw collectie. Het tellen van de punten neemt u er dan ongetwijfeld ook graag bij. Persoonlijk heb ik me ook wel geamuseerd, maar je voelt aan alles dat dit type van spellen voor ons al een beetje "achterhaald" zijn, zonder negatief te willen zijn over het spel zelf. De geluksfactor van het dobbelen is hier in zekere zin wel wat weggehaald, dus dat kunnen we enkel toejuichen. Het blijft in mijn ogen wel vooral een race, als iemand begint met combinaties te noteren, ook al zijn ze niet perfect en leveren ze niet al te veel punten op, moet je eigenlijk meegaan of je komt hopeloos te laat.

02-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-06-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Linko


Linko (Ravensburger) :


+ erg slim, fijn kaartspelletje
+ grappige tekeningen, stevige kaarten (Ravensburgerkwaliteit die we kennen)
+ vaak komt het op één beurt aan of je al dan niet zelf kan uitspelen (spannend)
+ er zit een pestfactor is die de facto niet slecht hoeft te zijn voor het slachtoffer
+ een prima variant op de "speel-je-hand-leeg"-spellen

- de tekeningen op zich zijn leuk, maar er had misschien iets meer variatie in gemogen

Conclusie : eigenlijk is er bijzonder weinig negatiefs te melden over dit spel. Ik vond het een
erg aangename ervaring en je hebt eigenlijk zin om direct nog een potje te spelen. Dit zou zo
wel eens een verslavend spelletje kunnen zijn dat in elke caravan, tent of zomerhuisje thuishoort.
Het is een genot om te spelen op een zwoele zomeravond, op de festivalweide met een leuk deuntje op de achtergrond
of gewoon gezellig thuis op het terras.

01-06-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
31-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Big deal



Big deal (Schmidt spiele) :


+ het is een zéér eenvoudig setverzamelspel met een hoge pestfactor
+ je probeert mekaar in evenwicht te houden door te gaan stelen, maar je wordt al snel zelf slachtoffer
+ het thema is op zich wel grappig (geld onder de matras en een spaarvarken)
+ je moet spelen tot een speler één miljoen heeft en dat is in één ronde bijna onmogelijk, dus je krijgt een herkansing

- je bent wel afhankelijk van de kaarten die je hebt, soms wil je wel aanvallen, maar heb je de kaarten niet
- de geluksfactor is wel erg hoog, je kan in een beurt echt véél verliezen zonder dat je hier maar iets aan kan doen
- de jokers maken echt het verschil, wij hadden de pech dat die steeds bij dezelfde persoon terechtkwamen
- ik weet niet of je echt wel meerdere ronden wil spelen, het is al snel repetitief

Conclusie : Big deal is weer een leuk en interessant tussendoortje, maar nu ook niet van een héél hoog niveau.
Het is leuk om eens te spelen, maar of het nu de voorkeur krijgt op andere soortgelijke spellen, daar stel ik mij vragen bij.
De reeks van dit soort kaartspellen dreigt ook al onnoemelijk lang te worden. Elk voor- en najaar verschijnen er tientallen van
dit soort spellen bij diverse uitgevers.

31-05-2014 om 08:23 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 192


Deelnemers : Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Essen the boardgame, Voluspa, New Haven, Yspahan, Linko, Qwixx kaartspel, Karten kniffel & Big deal
Speeldatum : 29/05/'14
Speelplaats : Bij Els en Ralda thuis
Opmerkelijk : wederom stevig doorgespeeld. Prototype van Essen the boardgame was een leuke verrassing, maar ook de anderen waren zeer nuttig om wederom enkele imprESSENs af te werken. Ook zeer blij met het herspelen van Yspahan en New Haven, want dit zijn zo van die titels die eigenlijk te weinig uit de kast komen, maar wel héél wat speelplezier opleveren vind ik persoonlijk.

30-05-2014 om 08:29 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Essen - the boardgame - Spiel 2013

(zo zou het product er ongeveer kunnen uitzien als de Kickstarter lukt met enkele stretchgoals)

Belangrijk om al even te melden dat dit spel nog maar een prototype was en we dus nog geen uitspraken kunnen doen over het definitieve
product. Er zullen misschien nog aanpassingen gebeuren qua spelregels, kleine details, artwork en materiaal. Bovenal moeten we ook nog vermelden dat het spel slechts dan op de markt zal komen, als de Kickstarter slaagt (gaat van start op 6 juni). Het spel zal ook in eigen beheer worden uitgegeven om zeker geen belangenvermenging te hebben met de al-dan-niet-aanwezige uitgevers in het spel zelf.

+ uniek concept en thema
+ benadert echt wel het gevoel en de sfeer van de beurs en hetgeen wat de geeks meemaken op Spiel
+ het is fijn om zoveel zaken te herkennen qua spellen, uitgevers, ...
+ tijdens het spel zal er ongetwijfeld over spellen gepraat worden ... en dat zet aan tot nog meer spelen
+ het speelt vlot, is fijn qua tijdverdrijf en zit bovendien ook nog wel goed in elkaar, de aanwezige spelconcepten vloeien mooi in elkaar (maar wat had u gedacht van de auteur van Bruxelles???)
+ ook al ken je totaal niets van spellen of ben je nog nooit in Essen geweest, je kan toch ongetwijfeld van dit spel genieten, maar thematisch en gevoelsmatig is het natuurlijk wel zeker een meerwaarde om in de "business" te zitten
+ je moet echt wel belangrijke keuzes gaan maken tijdens het spel, met de beperkte middelen en actiemogelijkheden toch zo optimaal mogelijk spellen aankopen en op het juiste moment in de auto gaan dumpen

- het spel is eigenlijk al achterhaald vooraleer het op de markt komt, de aanwezige spellen zijn die van 2013, aanpassen voor de releases van 2014 is een optie, maar ook de nummering op het speelbord en niet alle uitgeverijen zullen nog aanwezig zijn, dus ...
- het spel moet nog door de Kickstartermolen geraken, ik hoop persoonlijk dat het lukt, maar ik vrees er toch een beetje voor. Het zal vooral van de geeks afhangen of het spel al dan niet zal aanslaan vrees ik

Conclusie : Ik hoop persoonlijk dat dit spel toch op de markt zal verschijnen. Het is in de eerste plaats een fijn spelletje waarin je als veelspeler toch wel wat keuzes moet maken. Het is zeker ook geen brainburner en ook de minder ervaren speler zal hier plezier aan beleven. Er is zeker een kleine geluksfactor aanwezig en je bent afhankelijk van héél wat parameters of je al dan niet een fantastische combo kan maken om punten te scoren, maar dat stoorde me totaal niet. Het is ook zeker geen puntensprokkelspel (wat Bruxelles bijvoorbeeld toch iets meer heeft), hoewel het wel de bedoeling is om deze te vergaren natuurlijk. Het allerbelangrijkste voor mij is in dit spel het thema. Je krijgt echt wel het beursgevoel, de drukte die je probeert te ontwijken, de schaarste qua populaire spellen, de goodies die voorzien zijn bij sommige spellen, de kortingen die je hier en daar op de kop kan tikken, ... en vooral het dure eten, de geurige braadworst en de platte pretzels die het plaatje helemaal af maken.

30-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Parade

          
de kaarten van Z-man                                  en die van Schmidt spiele

Parade (Schmidt spiele) :


+ wederom zo'n kaartspelletje met een twist
+ erg luchtig, maar erg moeilijk om te doorgronden en een goede speelwijze in te zoeken
+ de versie van Z-man heeft meer aandacht besteed aan het artwork, zodat er toch iets of wat thema in zit

- het verschuiven van de kaarten is in dit spel zo'n gedoe (ofwel moet je een tafel van 10m lang hebben)
- de kaarten zijn kleurrijk, maar ze stralen ook niets uit, qua thema is dit nul komma nul
- het is een negatief spel, zo weinig mogelijk minpunten verzamelen vind ik persoonlijk niet zo leuk als zo veel mogelijk pluspunten verzamelen
- het getallenspoorstrookje is eigenlijk onbruikbaar, ten eerste krult het constant op en daarnaast moet je het constant verschuiven
- het is elke keer weer tellen als je aan de beurt komt, je kan je beurt ook niet op voorhand overdenken, want alles kan plotsklaps veranderen afhankelijk van de voorganger z'n zet

Conclusie : Parade komt in deze imprESSEN waarschijnlijk iets te negatief over dan het eigenlijk is. Dit is een erg luchtig, fijn kaartspelletje met een twist. Maar zo zijn er nu ondertussen al zo erg veel, dat het mij persoonlijk niet echt meer weet te boeien. Het is weer meer van hetzelfde natuurlijk. Desalniettemin mag dit spel gerust nog op tafel komen bij mij, het is zeker niet zo dat ik me verveeld heb of dat ik het helemaal niets vond. Ik vond de portie geluk echter net dat tikje te groot voor een al negatief spel.

28-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
27-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Basari



Basari (WGG/NSV) :


+ een afgestreken Edel, Stein und Reich in een klein doosje
+ WGG is op de goede weg in deze kleine doosjesreeks, met als voorganger ook al Qwixx
+ de kleine veranderingen ten opzichte van het origineel zijn goed uitgewerkt
+ zo'n edelsteentjes zijn toch altijd fijn speelmateriaal
+ het bieden is in dit spel niet zozeer "wie heeft het meeste?", maar "wie speelt z'n edelstenen het verstandigst uit?"
+ het spel is in het Nederlands beschikbaar

- ik hou persoonlijk meer van de originele versie omdat die met z'n gebeurteniskaarten nog iets leuker wordt
- je moet de punten constant noteren en hiervoor is geen scoreblok voorzien (dit is natuurlijk geen supergroot gemis, maar toch)
- het artwork vind ik nogal sec, ook de letters A,B en C op de biedkaarten vond ik bij aanvang onduidelijk (niet dat die terzake doen, maar ik zag het in het begin gewoon even niet)
- het spel zit nog niet in onze collectie, maar het mag er gerust eens bijkomen

Kortom : Basari is een erg fijn spelletje, zeker als je van een beetje slinks bieden houdt, uiteraard moet je wat geluk hebben in dit spel. Je maakt je actiekeuze en hoopt enigszins dat de anderen niet hetzelfde nemen. Soms wil je dit echter wel om bepaalde edelstenen van een tegenspeler los te peuteren. De speelduur van dit spel is ook zeer aangenaam. De drie rondjes zijn zo gepasseerd, het is een erg sterk tussendoortje. Desondanks het kleine doosje heb je toch het gevoel een deftig spel te hebben gespeeld en niet zozeer wéér één van de kleinere, luchtigere kaartspelletjes.

27-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helios (Hans im Glück)


Helios is de nieuwe big-box van HiG, die op héél wat interesse mocht rekenen toen hij in Nürnberg tentoon werd gesteld.
We waren dan ook zeer benieuwd naar deze titel die toch aan bepaalde verwachtingen zou moeten voldoen. In Helios is er geen speelbord, maar hebben de spelers elk twee speelborden, één met hun land en de zon en één stadsbord waarop verschillende gebouwen staan afgebeeld die je een extraatje kunnen geven eens ze gebouwd zijn.

Daarnaast omvat het spel 48 actiefiches (dit is eigenlijk het belangrijkste materiaal), 104 zegepunten, 4 zakjes om de punten in te stoppen, 70 houten grondstoffen in de 5 kleuren, 30 manna, 35 witte houten huisjes, 8 personenfiches, 4 overzichtskaarten en 2 startspelerpionnen (waarvan één op overschot). Tenslotte zijn er ook nog 36 landschapsfiches en 8 speciale fiches.

Elke speler neemt de twee speelborden, de zon en de zonnemarkeersteen en plaats deze op de aangegeven plaats. Ook een zakje voor de overwinningspunten in te stoppen wordt klaargelegd. Beginnend van de startspeler kiest elke speler één landschapsfiche (groen, bruin of grijs) en legt deze centraal op z'n landschapsbord met een grondstof op. De derde en vierde speler krijgen één grondstof naar keuze extra uit de voorraad. De actiefiches worden per soort gesorteerd en als trektapel klaargelegd. Onder elke stapel worden er zes opengelegd. Op deze fiches staan telkens de drie mogelijke acties in vier kleuren (blauw, geel, rood en grijs) en dan kan het spel beginnen.



Het spel verloopt afhankelijk van het aantal spelers (4 bij 4 spelers en 3 bij 3 spelers) over een aantal ronden, die op hun beurt uit een aantal actiefasen bestaat.In fase 1 worden de acties gespeeld (4 in een 4 speler-spel, 6 in een 3-speler-spel). In de volgende fase kan de hulp van enkele toonaangevende personen worden ingeroepen en in de derde fase wordt er een beetje opgeruimd en terug klaargezet voor de volgende ronde. In de laatste ronde wordt deze derde fase vervangen door een stevige eindtelling.

Fase 1 : de actiefase
In deze fase nemen de spelers om beurten één actiefiche naar keuze uit de voorraad. Ze moeten wel steeds de onderste uit de rij nemen. Deze fiche leggen ze onder hun speelbord bij de juiste kleur (je krijgt een bonus als je er vier van dezelfde kleur verzameld), grijze fiches zijn jokers en mag je leggen waar je wil. Nadien voer je de actie van de fiche uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit wordt 4 (of 6) keer herhaald. Er zijn drie mogelijke acties waaruit kan worden gekozen :
- land aanschaffen : de speler kiest één van de openliggende landschapsfiches met grondstof en plaatst deze op z'n speelbord. Van elke kleur ligt er telkens één open per ronde en één joker. De speciale tegels zijn altijd beschikbaar. De tegel moet gelegd worden binnen het grijze gebied van het speelbord en moet grenzen aan een eerder geplaatste fiche. Je mag de zon nooit omsluiten door het leggen van een tegel.

- 1 tempel of 1 gebouw aanschaffen
Indien een speler ervoor opteert om een tempel te bouwen, geeft hij grondstof(fen) af naar keuze en plaatst hij een houten tempel op een leeg landschapsfiche op z'n speelbord. De eerste tempel kost één grondstof, de tweede 2 enzovoort. De speler krijgt overeenkomstig een aantal manna, eerste tempel 1, tweede tempel 2, ...
Indien de speler ervoor opteert om een gebouw aan te schaffen, geeft hij de gevraagde grondstoffen (zoals afgebeeld op het gebouw) af en plaatst hij een houten tempel op het gebouw (om aan te geven dat het gebouw gemaakt is). Hij krijgt in sommige gevallen onmiddellijk manna en mag z'n zonnemarkeersteen verder plaatsen. Sommige gebouwen hebben een onmiddellijk effect, anderen hebben een langdurig effect tijdens het spel. Elk gebouw geeft ook punten voor de eindtelling.

- de zon bewegen
De zon van een speler beweegt rond z'n landschapsfiches op z'n speelbord. De speler mag de zon tot zoveel plaatsen verzetten als aangegeven met z'n zonnemarkeersteen. De zon beweegt steeds in klokwijzerzinen gaat rond de fiches. Afhankelijk van waar de zon halt houdt, zal ze bepaalde zaken met zich meebrengen. Lege aangrenzende landschapsfiches zullen terug grondstoffen produceren en hiervoor krijg je één blokje uit de voorraad op de tegel. Aangrenzende tegels leveren punten op, nl. 1 punt voor de tempel zelf en 1 punt voor elke aangrenzende fiche. Een speciale fiche die bestraald wordt, levert niets op, deze geven enkel punten op het einde van het spel. Indien je zon een volledige ronde rond je landschap maakte, scoor je onmiddellijk vijf punten. De zon gaat nooit in een "straatje" van tegels, soms kan je ook een binnenweg nemen (zo lang de zon maar contact houdt met een tegel).

Als een speler vier actiefiches van éénzelfde kleur weet te verzamelen krijgt hij een bonusactie. Na het uitvoeren van de huidige actie voert hij onmiddellijk één van de drie bovenstaande acties uit. De actiefiches worden dan op een aflegstapel gelegd.



Fase 2 : de personenfase
In deze fase kunnen personen worden binnengehaald. Ze leveren je punten op aan het einde van het spel afhankelijk van de voorwaarde waaraan je moet voldoen. De speler met het meeste manna mag als eerste spelen. In deze fase mag je tot één persoon aanschaffen door het gevraagde manna (2 tot 4) af te geven. Daarnaast mag je de personen ook activeren door de gevraagde grondstofblokjes te spenderen. Zo lang de personen niet geactiveerd zijn, leveren ze niets op op het einde van het spel. De passieve kant is de nachtkant, de actieve de bestraalde dagkant. Door het activeren van een persoon kan een speler extra manna verdienen of z'n zonnemarkeersteen mogen verplaatsen.

Fase 3 : opschoonfase
Er worden nieuwe landschapsfiches klaargelegd met een grondstof erop, zodat er van elk één beschikbaar is + één joker. De rijen met actiefiches worden terug aangevuld tot zes. De startspelerfiche schuift door en de derde en vierde speler krijgen wederom een grondstof naar keuze. De volgende ronde kan dan van start gaan.

Eindtelling :
- elk bebouwd hoekveld van je speelbord levert je vier punten op
- elke speciale fiche levert punten op afhankelijk van de voorwaarde waaraan al dan niet is vervuld
- elk gebouw dat de speler heeft opgericht levert punten op
- elke persoon die geactiveerd is, levert punten op afhankelijk van de voorwaarde waaraan voldaan is of niet
- elke manna op overschot is één punt
- resterende grondstoffen leveren niets op
De speler met de meeste punten in z'n puntenzakje wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende grondstoffen. Indien nog steeds gelijk zijn er meerdere winnaars.

Enkele details :
- een wit blokje is een joker, je mag hiervoor inleveren wat je wil
- je mag ten allen tijde twee grondstofblokjes afgeven voor een kleur naar keuze
- sommige velden op je speelbord leveren een bonus op als je ze bebouwd : manna, punten, grondstoffen
- de speciale fiches geven je punten voor : lege aangrenzende velden, gevulde aangrenzende velden, aangrenzende tempels en aangrenzende grondstoffen
- de personen geven punten voor : 3 voor elk opgericht gebouw, 5 voor aangeschafte speciale fiches, 12 punten, 8 punten ipv 4 voor een hoekveld, 2 punten voor elke aangeschafte fiche, 3 voor elk verschillend landschapsfiche, het bereik van je zon x 2 en 2 punten voor resterende grondstoffen en 3 voor resterend manna

Titel : Helios
Auteurs : Martin Kallenborn & Matthias Prinz
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-60 min.
Leeftijd : 10+

26-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
25-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brügge - die stadt am Zwin (HiG)


Het kon uiteraard niet uitblijven, een uitbreiding voor deze populaire titel van Stefan Feld.
De uitbreiding Brügge - die stadt am Zwin herbert 4 nieuwe modules die afzonderlijk of in elke mogelijke combinatie kunnen gebruikt worden. Uiteraard moet u wel over het basisspel beschikken. Ik ga het materiaal met u overlopen per module en u ineens een kijkje geven over de extra's die deze uitbreiding met zich meebrengt.

Module 1 : nieuwe burgers
In deze module krijgt u maar liefst 40 nieuwe burgers die u aan het basisspel kan toevoegen.
Er zitten 22 nieuwe personenkaarten bij, van elke personengroep twee. Daarnaast zijn er 17 nieuwe personen van een nieuwe personengroep en tenslotte is er nog een geactualiseerde kaart van de graveur uit het basisspel.
De grootste verandering in de spelopbouw is dat je bij aanvang van het spel alle kaarten schudt, verdeelt over 6 (ipv 5) stapels en je hiervan een aantal stapels gebruikt naar gelang het aantal spelers. Deze worden netjes in twee gelijke delen over de kaartenhouders verdeeld. De resterende kaarten worden als reservestapel opzij gelegd, net zoals bij het basisspel.
De nieuwe burgers werken op identiek dezelfde manier als die uit het basisspel, ze herbergen ook de zes mogelijke acties en zijn identiek opgebouwd qua lay-out. Bij sommige burgers ga je kaarten mogen zoeken uit de aflegstapel, dit is nieuw. Om het spel vlot te laten verlopen, mogen spelers dan ook altijd in de aflegstapel gaan kijken (ook buiten hun beurt).

Module 2 : Plaats en materiaal voor een vijfde speler
Er is een extra speelbord voorzien, alsook 2 zegels, een 50/100-puntenmarker, 1 zegel in zwart, 2 zwarte speelfiguren en 3 meerderhedenmarkers. Ook zijn er 2 extra tegels voor de standbeelden (8 en 9 punten). De vijfde speler start met dezelfde opstelling als die van het basisspel. De uitbreiding voorziet extra speelfiguren, kanaalplaatjes en plaagmarkers. Geld is er niet extra voorzien omdat deze uit het basisspel zouden moeten volstaan. Het spelverloop is identiek aan dat voor een spel van 2-4 spelers.



Module 3 : Het Zwin
Deze module maakt de kanaalbouw een stuk attractiever. Er zijn 30 boten voorzien met verschillende eigenschappen (zie onder) in de diverse kleuren. Er wordt een stapel gemaakt per kleur en de bovenste boot wordt opengelegd. In fase 2 bij het gooien van de dobbelstenen worden alle boten in de kleuren waar een 3 of 4 werden gegooid op het extra speelbord gelegd. Er wordt ook onmiddellijk een boot van deze stapel omgedraaid, zodat je weet wat er de volgende ronde in het spel kan komen. De boten die actief zijn in een ronde kunnen door alle spelers gebruikt worden. Ze moeten hiervoor wel kiezen voor de actie kanaalbouw. Deze moeten ze niet doen in de kleur van de openliggende boten. Ze moeten echter wel betalen met één handlanger van die bepaalde kleur. Op het einde van de ronde worden de actieve schepen afgelegd. Is er een trekstapel boten opgebruikt, worden ze geschud en vormen ze een nieuwe trekstapel.
De extra acties : 3 handlangers naar keuze nemen, 6 geld nemen, tot 2 plaagmarkers afleggen en één punt per tegel die je aflegt, 1 persoon met een bliksemschicht éénmalig activeren, 1 extra actie uitvoeren door de bovenste kaart van een trekstapel te nemen en hiermee een actie uit te voeren en 1 plaatsje stijgen in het stadhuis.

Module 4 : De beurs
Elke ronde wordt één van de zes mogelijke acties verbeterd. Je gebruikt de beurskaarten die geschud als trekstapel worden klaargelegd en de actiefiches. Elke beurskaart toont hoeveel keer ze gebruikt kan worden (door er actiefiches op te leggen) en welke actie ze in die ronde versterkt. Nadat alle spelers in fase 1 hun hand hebben aangevuld, wordt de bovenste beurskaart omgedraaid en het aangegeven actiefiches erop gelegd. Indien in fase 3 een speler kaarten uitspeelt om de aangegeven actie van de beurskaart uit te voeren, krijgt hij een bonus. Hij neemt één van de resterende actiefiches van de beurskaart en voert de bonus uit. Als de laatste actiefiche wordt gebruikt, wordt de beurskaart in de doos gelegd. Elke ronde verschijnt er zo een nieuwe beurskaart.

De aparte personenkaarten en beurskaarten ga ik hier niet allemaal opsommen, misschien ga ik ze nog wel eens vertalen en in een overzichtje gieten, maar ik denk ook wel dat het spel in het Nederlands zal verschijnen bij WGG, dus even wachten is de boodschap als u het Duits niet echt machtig bent.

Titel : Brügge - die stadt am Zwin
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

25-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 191


Deelnemers : Els, Esmeralda, Katrien & Arne
Gespeelde spellen : Caverna, Basari, Origin, Helios, Parade & Blueprints
Speeldatum : 23/05/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Stevig doorgespeeld. Caverna met vier is toch nog een andere beleving, iets nauwer afgemeten, maar nog altijd erg goed vind ik. Helios lijkt in geen tijd een persoonlijk toppertje te worden. Van Basari en Parade mag u dan weer een imprESSEN verwachten binnenkort en met Blueprints lagen de dobbelstenen net niet goed genoeg.

24-05-2014 om 07:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Würfelbingo (Schmidt spiele)


De naam van dit spel is waarschijnlijk al veelzeggend, maar bij deze toch even uw aandacht voor een Bingovariant met dobbelstenen.
Elke speler krijgt een speelbordje dat je kan beschrijven met uitwisbare stiftjes. De speelborden zijn dubbelzijdig, op de achterkant is een iets uitdagendere variant voorzien en dat kunnen we enkel toejuichen.

De spelers kunnen in dit spel punten verdienen door de gegooide getallen op de juiste plaatsen te gaan invullen. Je scoort punten op alle rijen, kolommen en diagonalen. Er worden normaal drie ronden gespeeld en diegene met de meeste punten wint uiteraard het spel.

In een speelbeurt gooit de actieve speler de beide dobbelstenen, telt het resultaat op en zegt de som luidop. Elke speler vult dit getal nu in op z'n spelersbord. Je bepaalt zelf waar je het schrijft, maar je kan achteraf natuurlijk niet meer veranderen. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Dit principe wordt 25 (of 36 op achterkant) keer gehanteerd, totdat alle vakken zijn ingevuld.

De telling vindt volledig achteraf plaats, dus je moet een beetje naar de telling proberen toe te werken.
Elke rij, kolom en diagonaal worden geteld, zo worden er in totaal 12 (of 14) rijen gescoord. Per rij kan je slechts één van onderstaande combinaties gaan scoren :
- 1 tweeling : levert 1 punt op
- 2 tweelingen : levert 3 punten op
- 3 tweelingen : levert 6 punten op
- 1 drieling : levert 2 punten op
- 2 drielingen : levert 7 punten op
- 1 vierling : levert 6 punten op
- 1 vijfling : levert 10 punten op
- 1 zesling : levert 13 punten op
- full house : levert 5 punten op
- grote full house (4 en 2 dezelfde) : levert 8 punten op
- kleine straat met een 7 erin : levert 7 punten op
- kleine straat zonder een 7 : levert 10 punten op
- grote straat (6 opéénvolgende getallen) : levert 13 punten op
De diagonalen worden dubbel gescoord.

De spelers tellen hun punten op, noteren het resultaat, wissen hun bordje en spelen een volgende ronde. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het hoogste resultaat in één ronde.

Titel : Würfelbingo
Auteur : Heinz Wüppen
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 7+

24-05-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs