IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : CV


CV (Granna) :

+ een prima filler in de eerste plaats waarbij u een dobbelsteenrol gaat kunnen aanvullen met eerder verzamelde symbolen
+ thematisch is dit spel fantastisch leuk, vooral als u de verhaallijnen een beetje aan elkaar uitlegt
+ het artwork is grappig, de titels van de kaarten hilarisch
+ de fiches die weergeven welke extra symbolen je ter beschikking hebt, zijn een must, een waardevolle aanvulling die je het leven makkelijker maken in de volgende ronde
+ de spelregels zijn prima geschreven, relatief eenvoudig en rechtlijnig

- met vier spelers duurt het net ietsje te lang voor je terug aan de beurt komt
- met vier spelers kan je de verhaallijnen van de andere spelers moeilijker volgen
- met vier spelers liggen de behaalde punten beduidend lager dan met twee spelers

Conclusie : eigenlijk weinig negatiefs te melden over dit spel. Ik zou het persoonlijk wel niet meer met vier spelers spelen omdat de mogelijkheden dan beperkter worden. Pas op, het speelt echt ook nog wel prima met vier, maar er gaat een deel van de charme verloren volgens mij. Ik zie dit spel dan ook als een toppertje voor 2 spelers. Bent u op zoek naar een leuke filler voor 2 of 3 spelers, waarbij humor op de eerste plaats moet komen, dan is CV zeker een titel die u eens moet proberen.

27-04-2014 om 17:59 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 187



Deelnemers : Sven, Reduan & Arne
Gespeelde spellen : Pagoda, Dungeon roll, Amerigo, What's he building in there? & Port Royal
Speeldatum : 25/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Twee nieuwe titels en enkele herspeelmogelijkheden. Bij Amerigo toch kleine foutjes gemaakt (en ontdekt) in de Nederlandstalige spelregels. What's he building in there? verdient een deftige imprESSEN één van de volgende dagen en Port Royal werd beslist met de tie-breaker (zag de winst weer door mijn neus geboord natuurlijk)

26-04-2014 om 08:26 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Nations



Nations (Lautapelit) :


+ kaarten, kaarten en nog eens kaarten, waarvan u er in elk spel slechts een deel gebruikt
+ erg afgelijnde, nauw ontworpen civ-game waarbij u naar leuke combo's in de kaarten gaat zoeken
+ het is een erg frustrerend spel, indien u hiervan houdt en niet echt een "opbouwer" bent, gaat u hier plezier aan beleven
+ het spel intrigeert wel, je wil het echt wel terugspelen om het misschien anders aan te pakken, maar ook de kaarten zullen dan weer anders liggen, dus ... grote herspeelbaarheid
+ het materiaal op zich is goed, artwork is ok�, maar het is allemaal nogal flets en weinig spannend (zeker in deze tijden waarin we het artwork van de betere Franse uitgeverij ofte Libellud gewend zijn)
+ u kan met een handicap spelen, zodat meer ervaren spelers niet al te veel voordeel hebben ten opzichte van nieuwkomers
+ keuzes, keuzes, keuzes ... maar jammerlijk genoeg soms tussen de pest en cholera
+ een relatief korte civ-game qua speelduur, u weet dat het na 8 ronden is afgelopen

- het is een erg frustrerend spel, u wil op alle sporen scoren, maar gaat vooral tegenslagen moeten voorkomen
- de kartonnen fiches zijn erg mooi, maar een upgrade van de componenten zou van dit spel een groots spel kunnen maken
- het formaat van de doos is niet conform het materiaal dat aanwezig is, pas op, u krijgt erg veel kaarten, maar dit had echt wel in een kleinere doos gepast (dat stapelt ook wat makkelijker)
- vrij abstract en weinig tactiel, een civ-game als Civilization heeft dat streepje voor op deze titel en Clash of cultures in mijn ogen nog v��l meer

Conclusie : spelers die houden van een civ-game dat geen uren hoeft te duren, die gaan hier plezier aan beleven, zeker als ze er geen graten in zien om met kaarten te spelen in plaats van tegels, miniaturen, grondstoffen, technologiesporen, ... Dit is echt een smerig spel waarbij u al goed moet letten op uw inkomsten om alles netjes af te dragen tijdens de voedingsfase (noemt zo niet, maar voor de gemakkelijkheid en duidelijkheid). Daarnaast kan u als militair dominante speler u medespelers zo onder druk zetten dat hun volledige beurt en hebben en houden zal moeten gespendeerd worden om strafpunten te ontlopen. Spelers die ervaring hebben met dit spel gaan ook ongetwijfeld een voordeel hebben, vandaar dat de mogelijke handicap erg goed gevonden is. Het is slechts een kleine ingreep, maar wel een hele belangrijke.

26-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
25-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Trains & stations



Trains & stations (Wizkids) :


+ het materiaal is erg mooi (maar wel miniscuul qua gebouwen en speelbord)
+ de gepersonaliseerde dobbelstenen zijn erg mooi, zoals we ze al kennen van Quarriors
+ het spel bevat erg veel mooie en leuke elementen en op basis van het lezen van de spelregels gaat u zin hebben om het spel te spelen
+ ik denk dat dit spel prima speelt voor 2 of max. 3 spelers

- wij hadden op een gegeven moment een gebrek aan munten
- er staan wat foutjes en ongelukkig gekozen omschrijvingen in de spelregels
De negatieve punten hieronder zijn vooral het gevolg van een spel met vier spelers volgens mij (hou dit zeker in uw achterhoofd)
- echt opbouwen is er hier niet bij, het is een race tegen de tijd en het gaat allemaal net iets te snel (bij 4 spelers)
- er rammelt iets aan dit spel, zeker met vier spelers heb je bijzonder weinig in de hand in die luttele speelbeurten die je krijgt en zijn de overwinningspunten erg snel uitgedeeld
- ik zat als laatste speler steeds in de situatie dat ik een leeg bord terug moest gaan opvullen met dobbelstenen, met als gevolg dat de routes die ik graag wilde volbouwen nooit tot uiting kwamen (ik denk dat ook dit probleem met 2 of 3 spelers minder zal zijn)

Conclusie : Op basis van de puntjes hierboven gaat u Trains & stations misschien wel afschieten. Ik ga het voorlopig nog zeker niet doen, ik wil het vooral eens met 2 (of 3) spelen omdat ik denk dat het dan véél interessanter en meer uitgebalanceerd wordt. Met vier was het racen naar de punten en het afwerken van routes, terwijl de gebouwen en de grondstofkaarten zelden werden gebruikt. Misschien ligt dit ook aan de spelers zelf en moet er wel meer op die zaken gespeeld worden, moet je meer hergooien met je dobbelstenen en moet je echt de kaart van de gebouwen trekken om meer kaarten te genereren bij het afwerken van routes. Ga dus nog niet volledig af op het oordeel in deze imprESSEN, maar leg het spel met mij nog eens op tafel en geef vooral uw mening. Iedereen die het spel had meegespeeld zat met een dubbel gevoel : veel leuke elementen, maar er klopt iets niet. Zelfs het nakijken van de spelregels en de FAQ leerde ons dat we juist speelden en dat dit gevoel bij erg veel recensenten terugkomt. Misschien een signaal voor Eric Lang om revised rules op de markt te brengen.

25-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Corto


Corto (Matagot) :


+ de 2 plastieken miniatuurtjes zijn top
+ de 6 verschillende verhaallijnen waaruit je er telkens vier kiest, maken het telkens weer anders
+ er zit toch wel wat diepgang in dit meerderheden-creëren-met-het-uitspelen-van-kaarten-spel
+ dit is een buitenbeentje in de spellenwereld, zowel qua thema, spelverloop als artwork en alleen daarvoor al een pluim
+ de pestfactor kan in dit spel echt wel erg groot zijn en de mogelijkheden zijn enorm (hoewel je die echt wel moet ontdekken in de eerste spelletjes
+ het materiaal is netjes in orde, zoals we dat van Matagot gewoon zijn
+ als je fan bent van de Corto-avonturen heeft dit spel waarschijnlijk nog wel een extra pigment

- de eerste keer dat je het spel speelt, heb je echt geen flauw benul wat je aan het doen bent
- de spelregels zijn weer een mooie strip, maar dat maakt het allemaal toch zo onoverzichtelijk, bovendien zijn er 2 boekjes, één met de algemene regels en één met de verschillende scenario's
- als je niet bekend bent met de verhalen van Corto (zoals ikzelf) zegt het thema dan weer erg weinig

Conclusie : eigenlijk is dit geen gemakkelijke imprESSEN. Enerzijds omdat dit spel véél meer dan één luttele speelbeurt nodig heeft om het te doorgronden. Toch maak ik de imprESSEN nu al, want ik vrees dat dit zo'n spel is dat bijzonder weinig uit de kast gaat komen en op tafel terecht zal komen. Matagot heeft in Essen heel wat leuke spellen op de markt gebracht, eigenlijk voor elk wat wils en als ik in het familie-spel-genre moet kiezen, gaat Origins zeker met de prijs lopen dit jaar. Corto is zoals reeds vermeld een buitenbeentje. Het is zeker geen slecht spel, maar het is ook geen superspel. Het is in z'n kern een puur abstract meerderheden-pest-spel waarbij je de juiste kaart op het juiste moment op de juiste plaats moet proberen te spelen en daarnaast nog in je achterhoofd houden dat de voordelen die de diverse scenario's je opleveren het eindresultaat nog eens volledig kunnen doen veranderen. Corto is zo'n spel dat u niet blind mag aanschaffen, maar dat u misschien toch wel eens een speelbeurt moet geven. U gaat uitgedaagd worden en eens op een andere manier moeten spelen dan u gewend bent en misschien is dit punt al wel het grootste wapen van dit spel.

24-04-2014 om 07:50 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Prosperity



Prosperity (Ystari) :


+ zéér eenvoudig en vloeiend spelverloop, op dat gebied zeker typisch Knizia
+ het spel is relatief snel te spelen en heeft een prima verhouding speeltijd - kwaliteit - spelplezier
+ het artwork van het algemene speelbord en de voorkant van de tegels vind ik erg goed gedaan (ook symboliek is prima)
+ individuele spelersborden zijn dubbelzijdig en kunnen bepaalde ervaren spelers een handicap geven, zodat het wordt uitgebalanceerd
+ perfect spel om met 2 te spelen

- of het spel al dan niet in de Ystari-reeks thuishoort laat ik aan iedereen persoonlijk over om daarover te oordelen, maar feit is wel dat je bedrogen uitkomt als je een Caylus, Myrmes, Yspahan, ... verwacht
- het individuele scorespoor van de spelers is erg onhandig en niet echt duidelijk (slangvorm)
- het artwork op de achterkant van de tegels vind ik persoonlijk een beetje kitscherig en dat van het individuele spelersbord saai
- met 3 speelde het spel erg goed, maar met 4 spelers worden de mogelijkheden een stuk kleiner en nauwer en is het waarschijnlijk wel een stuk moeilijker om een positieve balans te bewaren

Conclusie : Prosperity is, ondanks de negatieve puntjes van hierboven, misschien wel het beste spel dat ik op afgelopen spellendag heb gespeeld van de nieuwe spellen. Knizia doet z'n naam alle eer aan en zorgt voor een vlot, relatief éénvoudig spel om te spelen ... maar moeilijk om te winnen. Het spel ademt in zekere zin ook wel het thema uit dat het wil brengen, maar het artwork op het spelersbord had voor mij een stapje verder mogen gaan. Ik vind het geheel er nogal goedkoop uitzien, zowel de doos, het artwork en vooral het papieren geld (wat minireplica's zijn van de euro's). Aangezien je het geld toch vaak door je handen ziet komen, hadden stevige fiches (zie Splendor) een stuk aangenamer geweest om te spelen. De grootste vraag blijft echter of deze titel in de Ystari-reeks thuishoort. In mijn ogen ... ja zeker, maar dan wel in het rijtje met Metropolys, Asteroyds en de andere buitenbeentjes en niet die van de die-hard-euro-gamer-categorie.

23-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CV (Granna)


Heb je je ooit afgevraagd hoe je leven er zou uitzien als je een andere studie zou gedaan hebben, als je toch die bewust jobaanbieding had genomen en een andere geweigerd of hoe gelukkig je al dan niet zou zijn met een andere vrouw/man met/zonder kinderen? Wel in dit spel ga je je leven een beetje kunnen naspelen, op z'n minst er een nieuwe twist aan geven. In CV proberen de spelers een zo spannend en succesvol leven op te bouwen door zich te "verrijken" op domeinen zoals gezondheid, kennis, relaties, werk en persoonlijke bezittingen. De speler die dit het best weet te managen en z'n vooropgestelde einddoel weet te benaderen, gaat met de winst aan de haal.



In de doos vindt u 1 speelbord, 87 kaarten, 7 dobbelstenen, 49 fiches en een scoreblokje en potlood. Je legt het speelbord in het midden van de tafel, sorteert de kaarten per kleur en legt de eerste 5 kaarten "jeugd" open. Elke speler krijgt 1 geheime doelkaart waarop staat aangegeven in welke domeinen je je zal moeten proberen te verdiepen. De startkaarten worden verdeeld door middel van een draftsysteem à la 7 Wonders, zodat elke speler nu vier handkaarten heeft. Het speel loopt tot er onvoldoende kaarten zijn om op het einde van een spelersbeurt de voorraad terug aan te vullen, de lopende ronde wordt afgewerkt en nadien volgt de slottelling.

Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen :
1) Gooi de dobbelstenen : de speler neemt 4 dobbelstenen (kan oplopen tot 7) en mag tot drie maal gooien en hergooien. Pechsymbolen (droevige smiley) worden gefixeerd en moeten terzijde worden gelegd. De dobbelstenen tonen de symbolen "gezondheid", "kennis", "relatie", "geld", "geluk" of "pech".

2) Kaarten kiezen : de spelers nemen 1 of 2 kaarten uit de voorraad. Je moet de aangegeven kosten betalen met de gegooide dobbelstenen. De speler kan eerder vergaarde gebeurteniskaarten uitspelen om zaken te manipuleren. Met drie gelukssymbolen kan de speler een kaart naar keuze aanschaffen, zonder de kosten te moeten betalen. Sommige kaarten hebben een voorwaarde waaraan moet voldaan worden, dit geld altijd (ook bij de gelukssymbolen).

3) Pech : Voor elke drie "pech"symbolen die een speler op z'n dobbelstenen/fiches heeft, moet je één van je actieve kaarten voor je afleggen.

4) Toevoegen aan je CV : de gekochte kaarten worden open voor je neergelegd per kleur. Enkel de bovenste kaart is een actieve kaart. Bij aanschaf van "gezondheid", "relatie" en "kennis" mag je kiezen of je de kaart bovenop of onderaan de stapel plaatst. "bezit" en "werk" kaarten worden steeds bovenaan gelegd. Gebeurteniskaarten worden op handen genomen.

5) Opschonen : de kaarten in de voorraad worden terug aangevuld. Op het einde van een ronde, nadat alle spelers een beurt hebben gehad, wordt de meest linkse kaart op het speelbord afgelegd vooraleer nieuwe kaarten worden toegevoegd. Op het einde van de speelbeurt gaan de spelers na welke fiches ze allemaal krijgen. Ze nemen een fiche voor alle afgebeelde symbolen op hun actieve kaarten. Deze symbolen zijn makkelijk om te gebruiken bij de aanschaf van nieuwe kaarten, je kan ze dan samen met de dobbelstenen bij de kaarten leggen in de voorraad om zo je keuze te maken.

Elke keer wanneer één van de drie trekstapels op is, wordt het spel kort onderbroken. Indien een speler slechts de helft van het aantal kaarten heeft als een andere speler, krijgt deze eerste een kaart gratis uit de voorraad. Eventuele voorwaarden moeten nog steeds vervuld worden, enkel de kosten vervallen.



Slottelling :
Zo gauw de voorraad niet meer volledig kan worden aangevuld, wordt de lopende ronde uitgespeeld en volgt de slottelling.
Voor de categorieën "gezondheid", "kennis" en "relatie" tellen de spelers hun aantal kaarten en krijgen de overeenkomstige punten (1,3,6,10,15,21,28,36,45,55). De bezitkaarten geven aan hoeveel punten ze elk waard zijn en deze worden gewoon netjes opgeteld. Tenslotte scoor je nog extra punten voor het volbrengen van de doelkaarten, zowel de individuele als diegene die bij aanvang van het spel open op het bord liggen (afh. aantal spelers). De speler met de meeste punten, wint het spel.

Titel : CV
Auteur : Filip Milunski
Uitgeverij : Granna
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

22-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Caverna


Caverna (Lookout games) :

+ ik ben niet de grootste Agricola-fan en toch vind ik deze erg goed (zie onderaan voor verschillen)
+ materiaalfetisjisten halen hun hartje op, de megadikke doos zit bomvol materiaal
+ de meeples zijn toch een meerwaarde ten opzichte van de kartonnen fiches die bv. in Le Havre en Ora & Labora worden gebruikt
+ er zou binnenkort een Nederlandstalige versie moeten verschijnen bij 999 games
+ op expeditie gaan met je gewapende dwerg kan zo leuk zijn
+ het spel kan met 7 (!) spelers gespeeld worden
+ het Agricola-gevoel is er zeker nog (dus voor de fans ongetwijfeld een pluspunt)
+ de voedingsfasen zijn een beetje veranderlijk gemaakt en dat ervaar ik als positief punt
+ voor de rest zie onderaan, want het gaat vaak vergelijken zijn met Agricola ...

- ik zou het spel niet makkelijk met meer dan 5 spelers spelen, want dan vrees ik dat de speelduur het speelplezier ver gaat overstijgen
- het Agricola-gevoel blijft wel aanwezig, dus moet je deze aanschaffen als je Agricola al hebt?  (zie onder)
- er hangt een deftig prijskaartje aan deze grote doos vol materiaal, wat dat van de Nederlandstalige versie is, is voorlopig nog niet gekend
- het opstellen van het spel doet u best op voorhand, er is toch wel wat klaar te zetten

Extra rubriek : bij dit spel voeg ik graag nog een rubriekje toe, nl. de vergelijkingsrubriek. Wat zijn de verschillen tussen Agricola en deze Caverna? Waarom vind ik Agricola niet echt leuk en deze zeker wel? De voordelen van Caverna ten opzichte van Agricola in mijn ogen even op een rij gezet :
- de frustrerende voedingsfase van Agricola komt hier wel terug, maar je komt véél makkelijker aan de benodigde grondstoffen om je dwergen te voeden, bovendien zijn er veranderlijke omstandigheden waarbij er soms een voedingsfase wordt overgeslagen of je slechts gedeeltelijk moet betalen
- je kan ten allen tijde dieren, groenten en edelstenen omzetten in voedsel, zodat je je dwergen kan voeden (je hoeft geen ovens en andere toestellen aan te schaffen)
- je moet geen halfuur verliezen bij aanvang van het spel aan het lezen van de kaarten, die je uiteindelijk misschien toch niet gaat gebruiken en die voor de ene een dodelijke combo opleveren en voor de andere beduidend minder
- de inrichtingstegels zijn superleuk, je kiest zelf welke weg je opgaat, hoe je overwinningspunten wil verdienen en welke combo's je probeert te creëren (zowel in de beginners- als gevorderde versie die wij direct hanteerden)
- de puntenverdeling is iets gebalanceerder geworden als bij Agricola, het aantal dwergen weegt niet meer zo door, ook de minpunten zijn perfect binnen goede banen te houden, je kan in dit spel gewoon meer opbouwen en dat vind ik erg fijn
- de expedities zijn de grootste verandering en dit komt het spel enorm ten goede. Door avonturiers te kweken, ga je extra acties kunnen uitvoeren zonder dat je hiervoor een beurt moet opgeven, je kan meer combo's gaan maken qua acties, uitbouwen, ...
- de robijnen en ertsen zijn ook een erg fijne toevoeging, je kan zoveel dingen gaan beslissen en hebt beduidend meer mogelijkheden
- waar Agricola nog die fijnafgelijnde en zeer nauwe euro was, is Caverna een spel met veel meer mogelijkheden, opportuniteiten zien en zoeken en daarom scoort deze voor mij een véél hogere score dan Agricola

Kortom : vond u Agricola al een leuk spel qua thema en spelverloop, maar had u af en toe wat frustraties omdat u het gevoel had weinig keuzes te hebben en in een richting geduwd te worden omdat je tegenspelers nu net jouw actie kozen, verkoop dan Agricola en schaf deze titel aan. Indien u kickt op kaarten en het gebruik ervan, hou gerust Agricola, probeer deze even uit en beslis nadien zelf of u deze aankoopt.

21-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Istanbul


Istanbul (Pegasus spiele) :

+ leuk vormgegeven, prima materiaal, tweetalige tegels en overzichten
+ taalonafhankelijk speelmateriaal, maar er is een Nederlandstalige versie beschikbaar bij WGG
+ het is wederom een race naar de vijf robijnen, dus eens vertrokken gaat het verschrikkelijk goed vooruit
+ het actiepuntensysteem is erg leuk uitgewerkt, je zoekt een bepaalde route die je zowel op als af kan doen, zodat je geen beurten verliest
+ je hebt echt het gevoel dat het spannend is en het komt vaak op één beurt aan wie het spel naar zich toe zal trekken
+ de verschillende mogelijke opstellingen maken het spel effectief wel helemaal anders
+ wij speelden met de shortcuts (beginnersopstelling) en dan ligt alles effectief in de juiste volgorde om mooie combo's te maken
+ je hebt echt véél keuzes, wat je op het eerste gezicht niet zou zeggen
+ een speelbeurt is snel en intuïtief, dus dit komt het vlot spelen zeker ten goede

- misschien is het spel zelfs iets te snel gedaan ... maar dat is hier vooral een goed teken
- misschien gaan de verwachtingen iets te groot zijn, verwacht geen big-box zoals het dorp bijvoorbeeld, het spel past wel perfect in de lijn van de andere spellen in hetzelfde formaat van doos

20-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 186


Deelnemers : Elke, Waut, Sven, Robin, Josée & Arne
Gespeelde spellen : Game of Thrones 2nd edition & Splendor
Speeldatum : 18/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : In geen tijd ben ik bij GoT van het bord geveegd, nog maar eens het bewijs dat ik misschien beter mijn handjes van de Ameritrash afhoudt. Jammer wel, want het thema spreekt me wel aan en ik wil het zo leuk vinden, maar ik kan het klaarblijkelijk helemaal niet.

19-04-2014 om 00:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Port Royal



Port Royal (Pegasus spiele) :


+ dit is een snugger kaartspelletje
+ het geeft een redelijk uniek gevoel, enkele herkenbare elementen, maar toch nieuw
+ het is een race voor de punten (blijkbaar bij nogal véél spellen de laatste tijd), dus eens je vertrokken bent, kan het snel gaan
+ de eigenschappen van de personages zijn erg leuk, maar je betaalt er een deftige prijs voor
+ erg handig in vervoer qua materiaal, gewoon een dikke stapel kaarten (ideaal om op verplaatsing te spelen dus)

- misschien waren de verwachtingen iets te hoog en viel het daarom een beetje tegen aan het eind
- toch een kleine geluksfactor bij het opendraaien van de kaarten waarbij je onmiddellijk je beurt kan verliezen (als je twee schepen van dezelfde kleur omdraait, hoewel je je hier tegen kan beschermen)

Kortom : persoonlijk kan ik niet veel negatieve punten verzinnen bij dit spel. Port Royal is misschien wel terug zo bejubbeld, maar je moet het zeker in z'n context plaatsen. Dit is en blijft een relatief eenvoudig, snugger en slim ontworpen kaartspel. Jammerlijk genoeg heeft het wel niet zoveel vlees op z'n botten als ik gehoopt had. Ik plaats het dan ook niet in de categorie van Fleet, San Juan en andere Eminent Domains. De vraag die we ons onmiddellijk met z'n allen stelden was of het spel echt vaak op tafel zou komen ... en daar ben ik nog niet echt over uit.

19-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 185


Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico & Arne
Gespeelde spellen : Prosperity, Corto, Trains and stations, Nations, The capitals, CV & Kashgar
Speeldatum : 17/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Enkele Essen nieuwigheden die al erg lang op de lijst stonden van ongespeelde spellen hebben eindelijk een kans gekregen. De volgende dagen is het dus wederom imprESSEN-tijd.

18-04-2014 om 01:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Camel up


Camel up (Pegasus spiele) :

+ arty-farty piramide met dobbelsteen-val-systeem
+ constant veranderlijke situaties, je kan het een beetje inschatten ... maar zeker ben je zelden
+ het materiaal is kleurrijk en van prima kwaliteit ... en extra elastiekjes zijn voorzien
+ een speelbeurt is erg kort en eenvoudig
+ het spel is volledig taalonafhankelijk, maar is ook met Nederlandstalige spelregels beschikbaar bij 999 games

- het elastiekje dat de piramide in werking stelt, is natuurlijk een kwetsbaar punt
- in het slechtste geval bewegen de kamelen zich maar traag vooruit en dan duurt het spel toch net iets te lang voor wat het is
- je hebt echt wel niet veel in de hand, het blijft een "gok"spel

18-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Istanbul (Pegasus)


Istanbul is het spel uit de "kennerscategorie" die dit jaar in Nürnberg verscheen en we waren direct gecharmeerd door de beelden die ervan verschenen. Zowel de naam van de auteur Rüdiger Dorn als het artwork wekten onze interesse zonder enige problemen. Ook het concept bleek zeker de moeite waard, maar dit is natuurlijk nog geen garantie voor een goed spel. Vandaag geef ik u al graag een overzichtje van wat u te wachten staat in een rondje Istanbul en dan kom ik binnenkort zeker met een imprESSEN bij u terug.



De bazaar van Istanbul wordt opgebouwd in een 4x4 rooster en bestaat dus uit 16 verschillende locaties. Afhankelijk van waar u deze tegels legt, zal elk spel anders verlopen. Gelukkig heeft men in de spelregels enkele scenario's voor u uitgewerkt, zo is er een makkelijkere en moeilijkere variant en kan u de tegels gewoon in volgorde leggen of totaal willekeurig.
Daarnaast is er toch ook nog wat ander materiaal. Bij elke plaats op de markt hoort wel specifiek materiaal, zijnde moskeetegels, uitbreidingsstukken voor je kruiwagen, opdrachttegels, bonuskaarten, robijnen en indicatorblokjes die aangeven wat er te rapen valt.

Het doel van het spel is eigenlijk om ter snelste 5 robijnen weten te bemachtigen. U doet dit door op de juiste plekken op de markt de nodige grondstoffen en geld te gaan verzamelen om ze daarna in te ruilen op andere plaatsen tegen robijnen. Dit op zich is al een opdracht die de nodige planning vergt, maar daarnaast worden de kostbare rode edelstenen steeds maar duurder en duurder en dus moeilijker te bereiken, u mag zich dus ook nog eens aan een soort race verwachten.

Het spelconcept op zich is relatief eenvoudig. Elke speler start het spel met 1 handelaar en 4 assistenten (allen schijven) die op elkaar worden gelegd tot een stapeltje. In een beurt doorloopt een speler 4 fasen : bewegen, eventuele ontmoetingen met andere handelaars, actie uitvoeren en eventuele ontmoetingen met prominente figuren.

1) Bewegen : je neemt je stapel schijven en verplaats deze 1 of 2 stappen over het speelbord. Je mag enkel orthogonaal bewegen en moet je beurt eindigen op een andere plaats dan je startplaats. Er kunnen zich twee situaties voordoen. Indien je op een plaats belandt waar nog geen van jouw assistenten ligt, dan leg je één assistent uit je stapel op deze plaats. Indien je op een plaats belandt waar reeds een assistent aanwezig is van jouw kleur, dan plaats je jouw stapel op deze assistent (en neem je hem de volgende beurt gewoon mee).

2) Ontmoeting met andere handelaars : eindig je op een plaats waar de handelaar(s) van andere speler(s) is/zijn, dan moet je 2 geld betalen aan deze betrokken speler(s). Kan of wil je dit niet, dan eindigt je beurt onmiddellijk.

3) Acties : indien je handelaar nog steeds vergezeld is met minstens één assistent, dan mag je de betreffende actie van de bewuste plaats uitvoeren. (zie onder voor een overzichtje van de plaatsen)

4) Ontmoetingen met andere prominenten : je kan familieleden (cilinders) van de tegenstanders tegenkomen of de gouverneur of smokkelaar. Indien dit het geval is, voer je volgende zaken uit.
- familielid tegenstander : verplaats het familielid naar het politiebureau en neem 1 bonuskaart OF 3 geld van de voorraad als beloning. Indien je er meerdere vangt, krijg je de beloning meermals
- gouverneur : je mag 1 bonuskaart nemen als je 2 geld betaalt of 1 bonuskaart aflegt
- smokkelaar : je mag 1 grondstof naar keuze nemen als je 2 geld betaalt of 1 grondstof aflegt

Bonuskaarten leveren je allerhande zaken op en mogen zo veel uitgespeeld worden als je wil in je beurt. Na het uitspelen wordt de kaart afgelegd. Ze leveren onder andere grondstoffen, geld, dubbele acties op bepaalde plaatsen, bewegingsvoordelen, assistenten op.



De plaatsen van de bazaar :
1) Wagenmaker : Betaal 7 geld voor een extra plaats in je kruiwagen. Je kan nu meer grondstoffen gaan vervoeren. Indien je reeds 3 uitbreidingen hebt gedaan, neem je een robijn in de plaats.
2-4) Warenhuizen (stof/kruiden/fruit) : Neem de afgebeelde grondstoffen. Je neemt er net zoveel als je kruiwagen er kan meenemen (dus indicator altijd op max. zetten)
5) Postkantoor : je krijgt de grondstoffen die staan afgebeeld. Deze veranderen telkens doordat je de indicatorenblokjes moet verschuiven.
6) Karavaan : neem 2 bonuskaarten en leg 1 bonuskaart uit je hand af (mag een oudere of één van de nieuwe zijn)
7) Fontein : neem zo veel assistenten als je wil van de plaatsen terug en stop ze onder je handelaar (op deze plaats mogen meerdere handelaars staan, zonder dat je voor de actie moet betalen)
8) Zwarte markt : ontvang 1 rode, 1 gele of 1 groene grondstof en gooi dan met de 2 dobbelstenen en ontvang blauwe grondstoffen afhankelijk van je rol
9) Theehuis : Gok een nummer tussen 3 en 12, gooi met de dobbelstenen. Is het resultaat hoger of gelijk aan je gok dan krijg je zoveel geld. Bij een mislukking krijg je 2 geld.
10-11) Kleine en grote markt : verkoop 1 tot 5 van de afgebeelde grondstoffen (door ze af te geven) en krijg het overeenkomstig aantal geld (volgens afgebeelde tabel)
12) Politiebureau : bevrijd je familielid indien deze hier staat en zet hem op een andere willekeurige plaats. Voer dan de actie uit van die plaats.
13) Paleis van de sultan : lever de gevraagde grondstoffen en koop een robijn. De robijnen zullen steeds duurder worden, omdat er telkens een extra grondstof wordt gevraagd.
14-15) Kleine en grote moskee : neem de bovenste moskeetegel op voorwaarde dat je de grondstoffen op de tegel bezit. Je moet slechts één grondstof van deze soort effectief afgeven. De moskeetegels geven je wederom enkele voordelen die je kan uitvoeren op bepaalde plaatsen op de markt.
16) Edelstenenhandelaar : koop edelstenen tegen het gevraagde aantal geld.

Zo gauw een speler z'n vijfde (6 bij 2 spelers) robijn wint, wordt de lopende ronde nog afgehandeld en wint de speler met het meeste robijnen. Bij gelijke stand wint diegene met in volgorde het meeste geld, het meeste resterende grondstoffen, de meeste bonuskaarten.

Titel : Istanbul
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 40-60 min.
Leeftijd : 10+

17-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Port royal (Pegasus)


Deze Port Royal is een titel waar ik al geruime tijd naar uitkeek. Het spel verscheen al tijdens Spiel 2013, maar in beperkte oplage bij österreichische Spiele Museum. Deze mensen staan jaarlijks op de beurs om wat promo te maken en eventueel een zelfgemaakte uitbreiding van een bestaand spel uit te delen in ruil voor wat publiciteit in de vorm van een sticker die je dan op je trui kleeft. Dit jaar hadden ze echter een kaartspel meegebracht dat tegen een zacht prijsje kon worden aangeschaft en net nu kijk ik hen toch wel over het hoofd op die drukke Essendag zeker. Die Händler der Karibik was de titel van dit felgegeerde kleinood dat in no-time werd uitverkocht, maar niet getreurd want een grote Duitse spellenuitgever zou het in hun gamma opnemen, dank u Pegasus spiele.

In dit kaartspel trachten de spelers om ter snelste aan 12 overwinningspunten te komen. Ze doen dit door bepaalde personagekaarten voor zich te winnen en door deel te nemen aan expedities (zie dit maar als opdrachten of het vervullen van contractjes). Nadat een speler 12 punten haalt, wordt de lopende ronde uitgespeeld en wint de speler met de meeste punten.

Op zich is dit een relatief simpel, maar ingenieus kaartspel, maar toch is het niet simpel om het hier uit te leggen aangezien de eigenschappen van de kaarten natuurlijk wederom het spel zullen maken. Toch geef ik u graag een overzichtje van een speelbeurt en nadien kort enkele kaarten uitgelicht.



Port Royal is een kaartspel dat bestaat uit 120 kaarten om precies te zijn. Op de achterzijde staat overal een gouden munt afgebeeld. Kaarten die op deze manier dicht voor een speler liggen, zijn dan ook goudstukken. Aan de voorzijde tonen ze echter personages (60 kaarten), expedities (6), belastingen (4) en schepen in vijf kleuren (50). Afhankelijk van het aantal spelers worden er 5 of 6 (bij 5 spelers) expedities in de stapel geschud. Alle kaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Elke speler start met drie kaarten die hij gedekt voor zich legt, deze zijn dus 3 goud waard.

Een speelbeurt in dit spel bestaat uit 2 fasen, maar vaak kan het gebeuren dat je fase 2 zelfs niet zal kunnen spelen.
In fase 1 gaan we op ontdekkingstocht, de actieve speler draait kaarten van de trekstapel en legt ze in het midden van de tafel. Hij kan dit blijven doen tot hij vrijwillig beslist te stoppen of tot hij een tweede schip van éénzelfde kleur omdraait. Dit laatste beëindigt onmiddellijk de beurt van de actieve speler, tenzij hij kan counteren. Beslist een speler vrijwillig te stoppen, gaat hij over naar fase 2. In fase 2 kan een speler kaarten gaan inruilen voor geld of kaarten aanschaffen in z'n persoonlijke voorraad door de kosten te betalen. Het aantal kaarten dat aangeschaft of ingeruild kan worden, hangt af van het aantal schepen van verschillende kleuren dat de speler in de beurt omdraaide.

Even concreet :
Fase 1 : een speler kan 4 soorten kaarten omdraaien. Personen worden in het midden van de tafel gelegd. Schepen kunnen ook in het midden van de tafel terecht komen, maar mogen ook afgelegd als je voldoende piraten in je persoonlijke voorraad hebt liggen (het aantal zwaardsymbolen moet gelijk of hoger zijn dan dat van het schip). Schepen met een doodshoofd op kunnen niet worden afgelegd. Expedities zijn de derde soort kaart die je kan tegenkomen, deze worden ook in het midden van de tafel gelegd, maar wel apart. Vanaf nu zijn deze opdrachten beschikbaar om vervuld te worden voor alle spelers. Tenslotte zijn er ook nog de belastingskaarten. Alle spelers die op dat moment 12 of meer geld voor zich hebben liggen, moeten de helft afgeven (afgerond naar beneden). Afhankelijk van de getrokken belastingskaart zal de speler met de meeste zwaarden of de minste punten 1 geld winnen. Indien een speler vrijwillig stopt, gaat hij naar fase twee. Draait hij een tweede schip van een bepaalde kleur om en kan hij dit niet verwijderen, eindigt de beurt en worden alle getrokken kaarten (behalve expedities) afgelegd.

Fase 2 : In deze fase kan de actieve speler 1 - 3 kaarten aanschaffen uit de omgedraaide kaarten. Nadien krijgen alle andere spelers ook nog de kans om 1 kaart te nemen door de actieve speler 1 goud te betalen. Afhankelijk van hoeveel kleuren van boten er liggen, mag de actieve speler kaarten nemen (0-3 boten = 1 kaart, 4 boten = 2 kaarten, 5 boten = 3 kaarten). Indien je een schip neemt, leg je deze op de aflegstapel en neem je het aantal afgebeelde goud aan kaarten van de trekstapel. Om een persoon in te huren, betaal je de gevraagde gouden munten door goudkaarten af te leggen en leg je de persoon open voor je neer. Vanaf nu kan je z'n speciale eigenschap gebruiken. In z'n beurt kan een speler een expeditiekaart claimen als hij aan de voorwaarden voldoet, hij legt hiervoor de gevraagde personen af en neemt de expeditiekaart.



De personages :
Naast de afgebeelde overwinningspunten hebben alle personages een eigenschap.
- kolonist, kapitein, priester, jokerhandelaar : deze personen heb je nodig om expedities te claimen, ze tonen een kruis, anker of hut of combinatie
- handelaar : de speler krijgt 1 goud meer indien hij een schip van de aangegeven kleur neemt
- matroos/piraat : tonen zwaardsymbolen om schepen af te kunnen gooien
- admiraal : indien je in fase 2 uit 5 of meer kaarten kan kiezen, krijg je 2 gouden munten
- nar : indien je niet de actieve speler bent in fase 2 en je geen kaart kan nemen omdat de voorraad op is, krijg je 1 gouden munt. Ook wanneer spelers in fase 1 vast lopen, krijgen de narren 1 goud.
- gouverneur : je mag in fase 2 één kaart extra nemen, indien je niet de actieve speler bent, betaal je één goud per genomen kaart aan de actieve speler
- mevrouw : de huur van een persoon gaat met 1 goud omlaag, met een minimum van nul.

Titel : Port Royal
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pagoda (Pegasus)


Hoe kan je de keizer van China imponeren? Wel door de mooiste en hoogste pagodes te bouwen. Door het slim uitspelen van kleurenkaarten ga je kunnen bouwen aan de diverse pagodes, ga je verdiepen plaatsen en de torens. Dit alles levert je overwinningspunten op die onontbeerlijk zijn om dit tweespelersspel te winnen.

Pagoda bevat een speelbord waarop zes bouwplaatsen te zien zijn en waarrond een scorespoor loopt. Daarnaast zijn er aan beide kanten plaatsen voorzien waar de kaarten kunnen worden aangelegd. De spelers nemen dan ook plaats tegenover elkaar en nemen één kant van het speelbord voor hun rekening. Elke speler krijgt bij aanvang van het spel een spelersbordje en vijf stenen in z'n kleur die hij op z'n spelersbord plaatst. (Deze stenen geven aan welke bonussen je ter beschikking hebt) Daarnaast krijgt elke speler een kaart van elke van de vijf aanwezige kleuren in het spel en twee getrokken kaarten op handen. Alle andere kaarten vormen de trekstapel. De bouwstenen en verdiepingen worden naast het bord klaargelegd als voorraad.



In een speelbeurt mag een speler kiezen uit drie mogelijke acties. Hij mag deze acties meermaals en in een willekeurige volgorde uitvoeren. Kolommen bouwen, een verdiep plaatsen of een toren bouwen. In een beurt moet je minstens één kolom gebouwd hebben, maar maximaal drie. Een toren telt slechts als 1 kolom (ook al moet je twee blokjes plaatsen om aan te geven dat het een toren is). Verdiepen mag je zo veel bouwen als je wil (en mogelijk is natuurlijk). Daarenboven mag je al je vergaarde bonussen gebruiken tijdens je beurt, maar wel slechts éénmalig.

1) Een kolom bouwen : je speelt één kaart (open of handkaart) bij een bouwplaats naar keuze en plaats een bouwsteen in de overeenkomstige kleur op de bouwplaats. Je krijgt punten afhankelijk van het verdiep waarop je de kolom bouwt (1,2,3,4 punten voor 1ste, 2de, 3de en 4de verdiep)

2) Verdiep bouwen : je kan dit slechts doen als er reeds vier kolommen staan op de bouwplaats (de vier hoeken). Je speelt een kaart in dezelfde kleur als de onderstaande kolommen en plaats een pagodetegel in die kleur op de kolommen. De kaart leg je dwars onder de bouwplaats. Je scoort 1 punt (ongeacht de hoogte), daarnaast krijg je ook een bonus van die bepaalde kleur, je geeft dit aan door je speelsteen te verplaatsen naar de uiterst rechtse plaats op je spelersbord. Dit wil zeggen dat je de bonus 2 maal mag uitvoeren. (telkens je uitvoert, schuif je de steen een plaatsje terug). De nieuwe pagodetegel geeft aan welke kleur van kolommen nu moeten gebouwd worden. Het bovenste verdiep kan nooit met deze actie vervuld worden (actie 3).

3) Een toren bouwen : om een toren te bouwen, moet je zowel de bovenste verdieping kunnen bouwen als de benodigde kleur van kaarten uitspelen om de toren te bouwen. Het verdiep bouw je net zoals je zag in puntje 2 en nadien leg je 2 kaarten van de gevraagde kleur onder de bouwplaats om 2 kolommen op elkaar op het verdiep te plaatsen. Let op, de gevraagde kleur is niet die van de kolommen, maar staat aangegeven in het midden van de tegel. Je scoort 1 punt voor het verdiep, alsook de speciale bonus van die kleur. Voor de toren krijg je 5 punten. (het bouwen van een toren telt dus maar als 1 kolom bij je limiet van 3 kolommen in je beurt)

Op het einde van je beurt vul je je open vitrine terug aan tot vijf kaarten door deze van de trekstapel te nemen en je hand vul je terug aan tot 2. Een alternatieve beurt mag je ook spelen door vier kaarten af te leggen en hiervoor 1 kolom te bouwen op een bouwplaats en in een kleur naar keuze en de overeenkomstige punten te scoren. Zo gauw er drie pagodes helemaal zijn afgewerkt (tot en met de toren), wordt de lopende ronde afgespeeld (zodat beide spelers evenveel beurten hadden) en wint de speler met de meeste punten.



Speciale bonussen :
- fan (paars) : je mag op het einde van je beurt je hand aanvullen tot 4 kaarten (ipv 2)
- draak (geel) : voor je beurt mag je een willekeurig aantal kaarten afleggen en hetzelfde aantal kaarten van de trekstapel trekken
- kommetje rijst (groen) : tijdens de actie kolommen of torens bouwen mag je twee kaarten van éénzelfde kleur uitspelen om 1 kolom of één blokje van de toren in een kleur naar keuze te bouwen
- boeddha (blauw) : tijdens de actie verdiep bouwen of toren bouwen mag je twee kaarten van éénzelfde kleur uitspelen om een verdiep van een willekeurige kleur te bouwen
- lantaarn (rood) : je mag in je beurt tot 4 kolommen bouwen (ipv 3)

Titel : Pagoda
Auteur : Arve D. Fühler
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

15-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel up (Pegasus)


In de loop der jaren zijn enkele spellen bij Spellenclub SpinLi echt wel tot op de draad versleten door het veelvuldig gebruik. Bij deze spellen zitten toch wat "kinder"spellen aangezien we een familieclub zijn. Eén van de absolute toppers was "Schildpaddenrace", een spel van Winning moves waarbij je gaat racen met schildpadden en trachten om jouw geheime schildpad als eerste over de streep te krijgen. Bij het lezen van de spelregels van Camel up kreeg ik dan ook een groot déjà-vu-gehalte. Is dit hetzelfde spel? Neen, dat zeker niet, maar er zijn wat gelijkenissen wat het bewegen van de kamelen betreft. Daarnaast bevat het enkele elementen die we ook in andere racespellen tegenkwamen zoals Royal turf (bieden) en Change horses (blokkeren), ...



In Camel up proberen spelers zo veel mogelijk geld te verzamelen. Het spel verloopt over verschillende "legs". In een speelbeurt mag een speler 1 actie uitvoeren en hij heeft keuze uit vier mogelijke acties :

1) Een biedtegel nemen : neem een biedtegel van een kameel naar keuze, je ondersteunt nu deze kameel in de hoop dat hij op kop staat op het einde van deze "leg". Je mag zoveel biedtegels verzamelen als je wil, van één of meerdere kleuren.

2) Jouw woestijntegel plaatsen : leg jouw woestijntegel op een vrij veld, dat niet grenst aan een andere woestijntegel (en ook niet het eerste vak) op het parcours. Je mag opteren om de voor- of achterkant van je tegel te gebruiken. De oase stelt een kameel die erop eindigt in staat om een extra stap te zetten. De fata morganakant duwt de kameel die erop eindigt één plaatsje terug.

3) Een piramidetegel nemen : neem de bovenste piramidetegel en leg deze voor je neer. Schud de piramide en laat er één dobbelsteen uitvallen. Deze dobbelsteen geeft aan welke kameel beweegt en hoeveel stappen hij zal doen. Kamelen bewegen (net zoals bij Schildpaddenrace) soms met meerdere kamelen. Kamelen op hetzelfde vak worden op elkaar geplaatst. Moet er één verplaatst worden, neemt deze alle kamelen op z'n rug mee. Kom je op een plaats terecht waar reeds een kameel staat plaats je de arriverende kameel er bovenop.

4) Bieden op de winnaar of verliezer : je hebt een kaartje van elke kleur van kameel die je op de vakken "winnaar" en "verliezer" mag plaatsen. Je gaat dus eigenlijk gokken wie er eerst en laatst zal aankomen. Deze kaarten blijven er liggen tot het einde van het spel.

Zo gauw alle piramidetegels van het bord zijn genomen, eindigt de "leg" (na het bewegen van de laatste kameel natuurlijk). De startspeler schuift naar links door en er wordt geld uitgedeeld.
- voor elke biedtegel van de leidende kameel krijg je 5, 3 of 2 geld (zoals afgebeeld op de biedtegel). Bij gelijke stand is de kameel bovenaan de stapel de leidende kameel
- voor elke biedtegel van de kameel op de tweede plaats krijg je 1 geld
- voor elke biedtegel van de kameel op de laatste plaats verlies je 1 geld
- voor elke piramidetegel krijg je 1 geld.

Na het afhandelen worden alle biedtegels, piramidetegels en dobbelstenen teruggelegd en volgt er een nieuwe leg.
Zo gauw een kameel de finishlijn bereikt, eindigt het spel onmiddellijk en volgt er nog een tussentelling (zoals hierboven beschreven) en een slottelling.

In de slottelling krijgen de spelers nog geld voor hun gok op de winnende en verliezende speler.
- de speler die als eerste de juiste kameel liet winnen krijgt 8 geld, de tweede 5, de derde 3, de vierde 2 en de anderen 1 (als ze op die kleur gegokt hebben natuurlijk)
- de speler die als eerste de juiste kameel als verliezer inschatte, krijgt 8 geld, de tweede 5, ... (idem)



Titel : Camel up
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

14-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 184


Deelnemers : Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Caverna, Istanbul, Camel up, Port royal & It happens
Speeldatum : 12/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Caverna is eindelijk op tafel gekomen en verdient een leuke imprESSEN volgende week. Daarnaast bijna alle nieuwigheden van Pegasus kunnen uitproberen. Enkel pagoda is voor één van de volgende dagen (hopelijk) want dat is een 2-spelersspel.

13-04-2014 om 01:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Damage report
Damage report (Break from reality games) :

+ thematisch is het flink uitgewerkt, de spelers die hier erg van houden gaan dit zeker waarderen
+ het spel omvat alles wat je van dit type spel zou verwachten (chaos, scenario's, veel ditjes en datjes)
+ ondanks het feit dat er wel wat kleine regeltjes zijn, speelt het spel op zich relatief éénvoudig omdat er niet veel actiemogelijkheden zijn
+ er worden tips gegeven om het spel éénvoudiger (of moeilijker) te maken
+ het is ondertussen al standaard, maar de karakters hebben persoonlijke eigenschappen die erg nuttig kunnen worden aangewend tijdens een missie (zorg er zeker voor dat de juiste karakters bij de juiste missie aanwezig zijn)
+ het materiaal is van deftige kwaliteit en erg verzorgd



- het opstellen van de scenario's was niet altijd even duidelijk, een deel van de setup staat vooran in het spelregelboek, de rest bij het scenario en er waren hier en daar toch wat kleine onduidelijkheden
- we hadden nooit het gevoel dat we effectief iets konden doen tegen het verlies, je moet echt wel goed op elkaar zijn ingespeeld, het spel in je vingers hebben en nog het nodige geluk hebben volgens mij om echt voor de overwinning te gaan
- het totale gevoel was ondanks de positieve punten van het spel niet echt super, moeilijk om aan te duiden waar het exact fout liep, maar het gevoel was er bij alle spelers
- dit is ongetwijfeld een spel voor een specifieke doelgroep, niet iedereen kan dit type spel appreciëren, real-time coöp leidt al vaak tot chaos, fouten maken, ongewild valsspelen ... en meestal pijnlijk onderuit gaan
- het materiaal is oké, maar ik  vind de tekeningen van de karakters niet echt toepasselijk bij de rest, maar dat is natuurlijk puur subjectief

Conclusie : Ik vermoed dat er onder de motorkap van Damage report echt wel een leuk spel schuil gaat. U moet vooral de spelregels, met z'n allen, erg goed kennen, de nodige ervaring hebben met het spel en vooral een duidelijk zicht hebben op uw doelen en op voorhand volgens mij bepalen welke strategie u tijdens het spel wil uitwerken. Ik denk dat je het spel ook meermaals na elkaar moet spelen, zodat je een scenario ook duidelijk voor ogen hebt. Ik weet echter niet of het spel nog erg vaak op tafel zal verschijnen, het vraagt toch héél wat voorbereidingswerk (wat niet echt duidelijk was, maar dat kan ook aan mij liggen). De spelregels op zich zijn wel goed geschreven en je bent echt wel mee als je het leest, maar bij de uitwerking op het spel zelf, gaan er vaak kleine regels verloren ... en je hebt geen tijd om het op te zoeken want de tijdsdruk is constant aanwezig. Het unieke systeem van lange en korte speelkansen door de life-support van je schip zijn thematisch prima, maar een minuut wachten om een actie te mogen doen, bv. één beweging is echt niet leuk op zich. Kortom : fans van thematische spellen, neem de spelregels een keertje door en leg deze nog eens met mij op tafel, zodat ik een nieuwe imprESSEN moet maken met enkel positieve punten.

13-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Norderwind
Norderwind (Kosmos) :

+ ondanks het feit dat ik geen Teuber-fan ben (Catan is niet mijn ding), vind ik deze erg geslaagd
+ een enorme surplus is zonder twijfel het artwork en de grave boot waarmee je zeeën mag trotseren
+ er zit zeker een geluksfactor in dit spel, maar hij stoorde me niet, zelfs bij het vechten tegen de piraten niet (en mensen die me kennen weten wat dat betekent)
+ het is en blijft een race en het spel zal sneller afgelopen zijn dan u misschien gewenst had (zeker als iemand je net voor is om de overwinning weg te kapen voor je neus)
+ reeds gezegd, maar het materiaal is echt wel supergraaf
+ het memory-deel waarbij je er echt baat bij hebt om te onthouden welke tegels waar liggen, vind ik een leuke toevoeging aan het spel en je hebt helemaal geen memory-gevoel hierbij (je zal echter wel vaak vloeken omdat je niet meer weet waar tegel X of Y nu weer ligt)



- het memory-deel waarbij je er echt baat bij hebt om te onthouden welke tegels waar liggen, zullen sommigen ongetwijfeld minder liggen, voor hen is het weer frustratie troef
- als je echt pech hebt, kan je wel eens een slechte beurt spelen, maar dat hoort bij dit spel nu éénmaal bij, door je te versterken met de nodige matrozen kan je dit méér en méér voorkomen

Conclusie : Ook Norderwind is 100% meegevallen, al denk ik niet dat dit spel supervaak op tafel zal verschijnen. Het is erg leuk, speelt vlot en oogt fantastisch ... maar misschien is het net dat ietsje te dun waardoor de herspeelbaarheid iets sneller wegebt, maar niet getreurd ... ik wil gerust een keertje meevaren met u allen.

12-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs