IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
18-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 185


Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico & Arne
Gespeelde spellen : Prosperity, Corto, Trains and stations, Nations, The capitals, CV & Kashgar
Speeldatum : 17/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Enkele Essen nieuwigheden die al erg lang op de lijst stonden van ongespeelde spellen hebben eindelijk een kans gekregen. De volgende dagen is het dus wederom imprESSEN-tijd.

18-04-2014 om 01:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Camel up


Camel up (Pegasus spiele) :

+ arty-farty piramide met dobbelsteen-val-systeem
+ constant veranderlijke situaties, je kan het een beetje inschatten ... maar zeker ben je zelden
+ het materiaal is kleurrijk en van prima kwaliteit ... en extra elastiekjes zijn voorzien
+ een speelbeurt is erg kort en eenvoudig
+ het spel is volledig taalonafhankelijk, maar is ook met Nederlandstalige spelregels beschikbaar bij 999 games

- het elastiekje dat de piramide in werking stelt, is natuurlijk een kwetsbaar punt
- in het slechtste geval bewegen de kamelen zich maar traag vooruit en dan duurt het spel toch net iets te lang voor wat het is
- je hebt echt wel niet veel in de hand, het blijft een "gok"spel

18-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Istanbul (Pegasus)


Istanbul is het spel uit de "kennerscategorie" die dit jaar in Nürnberg verscheen en we waren direct gecharmeerd door de beelden die ervan verschenen. Zowel de naam van de auteur Rüdiger Dorn als het artwork wekten onze interesse zonder enige problemen. Ook het concept bleek zeker de moeite waard, maar dit is natuurlijk nog geen garantie voor een goed spel. Vandaag geef ik u al graag een overzichtje van wat u te wachten staat in een rondje Istanbul en dan kom ik binnenkort zeker met een imprESSEN bij u terug.



De bazaar van Istanbul wordt opgebouwd in een 4x4 rooster en bestaat dus uit 16 verschillende locaties. Afhankelijk van waar u deze tegels legt, zal elk spel anders verlopen. Gelukkig heeft men in de spelregels enkele scenario's voor u uitgewerkt, zo is er een makkelijkere en moeilijkere variant en kan u de tegels gewoon in volgorde leggen of totaal willekeurig.
Daarnaast is er toch ook nog wat ander materiaal. Bij elke plaats op de markt hoort wel specifiek materiaal, zijnde moskeetegels, uitbreidingsstukken voor je kruiwagen, opdrachttegels, bonuskaarten, robijnen en indicatorblokjes die aangeven wat er te rapen valt.

Het doel van het spel is eigenlijk om ter snelste 5 robijnen weten te bemachtigen. U doet dit door op de juiste plekken op de markt de nodige grondstoffen en geld te gaan verzamelen om ze daarna in te ruilen op andere plaatsen tegen robijnen. Dit op zich is al een opdracht die de nodige planning vergt, maar daarnaast worden de kostbare rode edelstenen steeds maar duurder en duurder en dus moeilijker te bereiken, u mag zich dus ook nog eens aan een soort race verwachten.

Het spelconcept op zich is relatief eenvoudig. Elke speler start het spel met 1 handelaar en 4 assistenten (allen schijven) die op elkaar worden gelegd tot een stapeltje. In een beurt doorloopt een speler 4 fasen : bewegen, eventuele ontmoetingen met andere handelaars, actie uitvoeren en eventuele ontmoetingen met prominente figuren.

1) Bewegen : je neemt je stapel schijven en verplaats deze 1 of 2 stappen over het speelbord. Je mag enkel orthogonaal bewegen en moet je beurt eindigen op een andere plaats dan je startplaats. Er kunnen zich twee situaties voordoen. Indien je op een plaats belandt waar nog geen van jouw assistenten ligt, dan leg je één assistent uit je stapel op deze plaats. Indien je op een plaats belandt waar reeds een assistent aanwezig is van jouw kleur, dan plaats je jouw stapel op deze assistent (en neem je hem de volgende beurt gewoon mee).

2) Ontmoeting met andere handelaars : eindig je op een plaats waar de handelaar(s) van andere speler(s) is/zijn, dan moet je 2 geld betalen aan deze betrokken speler(s). Kan of wil je dit niet, dan eindigt je beurt onmiddellijk.

3) Acties : indien je handelaar nog steeds vergezeld is met minstens één assistent, dan mag je de betreffende actie van de bewuste plaats uitvoeren. (zie onder voor een overzichtje van de plaatsen)

4) Ontmoetingen met andere prominenten : je kan familieleden (cilinders) van de tegenstanders tegenkomen of de gouverneur of smokkelaar. Indien dit het geval is, voer je volgende zaken uit.
- familielid tegenstander : verplaats het familielid naar het politiebureau en neem 1 bonuskaart OF 3 geld van de voorraad als beloning. Indien je er meerdere vangt, krijg je de beloning meermals
- gouverneur : je mag 1 bonuskaart nemen als je 2 geld betaalt of 1 bonuskaart aflegt
- smokkelaar : je mag 1 grondstof naar keuze nemen als je 2 geld betaalt of 1 grondstof aflegt

Bonuskaarten leveren je allerhande zaken op en mogen zo veel uitgespeeld worden als je wil in je beurt. Na het uitspelen wordt de kaart afgelegd. Ze leveren onder andere grondstoffen, geld, dubbele acties op bepaalde plaatsen, bewegingsvoordelen, assistenten op.



De plaatsen van de bazaar :
1) Wagenmaker : Betaal 7 geld voor een extra plaats in je kruiwagen. Je kan nu meer grondstoffen gaan vervoeren. Indien je reeds 3 uitbreidingen hebt gedaan, neem je een robijn in de plaats.
2-4) Warenhuizen (stof/kruiden/fruit) : Neem de afgebeelde grondstoffen. Je neemt er net zoveel als je kruiwagen er kan meenemen (dus indicator altijd op max. zetten)
5) Postkantoor : je krijgt de grondstoffen die staan afgebeeld. Deze veranderen telkens doordat je de indicatorenblokjes moet verschuiven.
6) Karavaan : neem 2 bonuskaarten en leg 1 bonuskaart uit je hand af (mag een oudere of één van de nieuwe zijn)
7) Fontein : neem zo veel assistenten als je wil van de plaatsen terug en stop ze onder je handelaar (op deze plaats mogen meerdere handelaars staan, zonder dat je voor de actie moet betalen)
8) Zwarte markt : ontvang 1 rode, 1 gele of 1 groene grondstof en gooi dan met de 2 dobbelstenen en ontvang blauwe grondstoffen afhankelijk van je rol
9) Theehuis : Gok een nummer tussen 3 en 12, gooi met de dobbelstenen. Is het resultaat hoger of gelijk aan je gok dan krijg je zoveel geld. Bij een mislukking krijg je 2 geld.
10-11) Kleine en grote markt : verkoop 1 tot 5 van de afgebeelde grondstoffen (door ze af te geven) en krijg het overeenkomstig aantal geld (volgens afgebeelde tabel)
12) Politiebureau : bevrijd je familielid indien deze hier staat en zet hem op een andere willekeurige plaats. Voer dan de actie uit van die plaats.
13) Paleis van de sultan : lever de gevraagde grondstoffen en koop een robijn. De robijnen zullen steeds duurder worden, omdat er telkens een extra grondstof wordt gevraagd.
14-15) Kleine en grote moskee : neem de bovenste moskeetegel op voorwaarde dat je de grondstoffen op de tegel bezit. Je moet slechts één grondstof van deze soort effectief afgeven. De moskeetegels geven je wederom enkele voordelen die je kan uitvoeren op bepaalde plaatsen op de markt.
16) Edelstenenhandelaar : koop edelstenen tegen het gevraagde aantal geld.

Zo gauw een speler z'n vijfde (6 bij 2 spelers) robijn wint, wordt de lopende ronde nog afgehandeld en wint de speler met het meeste robijnen. Bij gelijke stand wint diegene met in volgorde het meeste geld, het meeste resterende grondstoffen, de meeste bonuskaarten.

Titel : Istanbul
Auteur : Rüdiger Dorn
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 40-60 min.
Leeftijd : 10+

17-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Port royal (Pegasus)


Deze Port Royal is een titel waar ik al geruime tijd naar uitkeek. Het spel verscheen al tijdens Spiel 2013, maar in beperkte oplage bij österreichische Spiele Museum. Deze mensen staan jaarlijks op de beurs om wat promo te maken en eventueel een zelfgemaakte uitbreiding van een bestaand spel uit te delen in ruil voor wat publiciteit in de vorm van een sticker die je dan op je trui kleeft. Dit jaar hadden ze echter een kaartspel meegebracht dat tegen een zacht prijsje kon worden aangeschaft en net nu kijk ik hen toch wel over het hoofd op die drukke Essendag zeker. Die Händler der Karibik was de titel van dit felgegeerde kleinood dat in no-time werd uitverkocht, maar niet getreurd want een grote Duitse spellenuitgever zou het in hun gamma opnemen, dank u Pegasus spiele.

In dit kaartspel trachten de spelers om ter snelste aan 12 overwinningspunten te komen. Ze doen dit door bepaalde personagekaarten voor zich te winnen en door deel te nemen aan expedities (zie dit maar als opdrachten of het vervullen van contractjes). Nadat een speler 12 punten haalt, wordt de lopende ronde uitgespeeld en wint de speler met de meeste punten.

Op zich is dit een relatief simpel, maar ingenieus kaartspel, maar toch is het niet simpel om het hier uit te leggen aangezien de eigenschappen van de kaarten natuurlijk wederom het spel zullen maken. Toch geef ik u graag een overzichtje van een speelbeurt en nadien kort enkele kaarten uitgelicht.



Port Royal is een kaartspel dat bestaat uit 120 kaarten om precies te zijn. Op de achterzijde staat overal een gouden munt afgebeeld. Kaarten die op deze manier dicht voor een speler liggen, zijn dan ook goudstukken. Aan de voorzijde tonen ze echter personages (60 kaarten), expedities (6), belastingen (4) en schepen in vijf kleuren (50). Afhankelijk van het aantal spelers worden er 5 of 6 (bij 5 spelers) expedities in de stapel geschud. Alle kaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Elke speler start met drie kaarten die hij gedekt voor zich legt, deze zijn dus 3 goud waard.

Een speelbeurt in dit spel bestaat uit 2 fasen, maar vaak kan het gebeuren dat je fase 2 zelfs niet zal kunnen spelen.
In fase 1 gaan we op ontdekkingstocht, de actieve speler draait kaarten van de trekstapel en legt ze in het midden van de tafel. Hij kan dit blijven doen tot hij vrijwillig beslist te stoppen of tot hij een tweede schip van éénzelfde kleur omdraait. Dit laatste beëindigt onmiddellijk de beurt van de actieve speler, tenzij hij kan counteren. Beslist een speler vrijwillig te stoppen, gaat hij over naar fase 2. In fase 2 kan een speler kaarten gaan inruilen voor geld of kaarten aanschaffen in z'n persoonlijke voorraad door de kosten te betalen. Het aantal kaarten dat aangeschaft of ingeruild kan worden, hangt af van het aantal schepen van verschillende kleuren dat de speler in de beurt omdraaide.

Even concreet :
Fase 1 : een speler kan 4 soorten kaarten omdraaien. Personen worden in het midden van de tafel gelegd. Schepen kunnen ook in het midden van de tafel terecht komen, maar mogen ook afgelegd als je voldoende piraten in je persoonlijke voorraad hebt liggen (het aantal zwaardsymbolen moet gelijk of hoger zijn dan dat van het schip). Schepen met een doodshoofd op kunnen niet worden afgelegd. Expedities zijn de derde soort kaart die je kan tegenkomen, deze worden ook in het midden van de tafel gelegd, maar wel apart. Vanaf nu zijn deze opdrachten beschikbaar om vervuld te worden voor alle spelers. Tenslotte zijn er ook nog de belastingskaarten. Alle spelers die op dat moment 12 of meer geld voor zich hebben liggen, moeten de helft afgeven (afgerond naar beneden). Afhankelijk van de getrokken belastingskaart zal de speler met de meeste zwaarden of de minste punten 1 geld winnen. Indien een speler vrijwillig stopt, gaat hij naar fase twee. Draait hij een tweede schip van een bepaalde kleur om en kan hij dit niet verwijderen, eindigt de beurt en worden alle getrokken kaarten (behalve expedities) afgelegd.

Fase 2 : In deze fase kan de actieve speler 1 - 3 kaarten aanschaffen uit de omgedraaide kaarten. Nadien krijgen alle andere spelers ook nog de kans om 1 kaart te nemen door de actieve speler 1 goud te betalen. Afhankelijk van hoeveel kleuren van boten er liggen, mag de actieve speler kaarten nemen (0-3 boten = 1 kaart, 4 boten = 2 kaarten, 5 boten = 3 kaarten). Indien je een schip neemt, leg je deze op de aflegstapel en neem je het aantal afgebeelde goud aan kaarten van de trekstapel. Om een persoon in te huren, betaal je de gevraagde gouden munten door goudkaarten af te leggen en leg je de persoon open voor je neer. Vanaf nu kan je z'n speciale eigenschap gebruiken. In z'n beurt kan een speler een expeditiekaart claimen als hij aan de voorwaarden voldoet, hij legt hiervoor de gevraagde personen af en neemt de expeditiekaart.



De personages :
Naast de afgebeelde overwinningspunten hebben alle personages een eigenschap.
- kolonist, kapitein, priester, jokerhandelaar : deze personen heb je nodig om expedities te claimen, ze tonen een kruis, anker of hut of combinatie
- handelaar : de speler krijgt 1 goud meer indien hij een schip van de aangegeven kleur neemt
- matroos/piraat : tonen zwaardsymbolen om schepen af te kunnen gooien
- admiraal : indien je in fase 2 uit 5 of meer kaarten kan kiezen, krijg je 2 gouden munten
- nar : indien je niet de actieve speler bent in fase 2 en je geen kaart kan nemen omdat de voorraad op is, krijg je 1 gouden munt. Ook wanneer spelers in fase 1 vast lopen, krijgen de narren 1 goud.
- gouverneur : je mag in fase 2 één kaart extra nemen, indien je niet de actieve speler bent, betaal je één goud per genomen kaart aan de actieve speler
- mevrouw : de huur van een persoon gaat met 1 goud omlaag, met een minimum van nul.

Titel : Port Royal
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

16-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pagoda (Pegasus)


Hoe kan je de keizer van China imponeren? Wel door de mooiste en hoogste pagodes te bouwen. Door het slim uitspelen van kleurenkaarten ga je kunnen bouwen aan de diverse pagodes, ga je verdiepen plaatsen en de torens. Dit alles levert je overwinningspunten op die onontbeerlijk zijn om dit tweespelersspel te winnen.

Pagoda bevat een speelbord waarop zes bouwplaatsen te zien zijn en waarrond een scorespoor loopt. Daarnaast zijn er aan beide kanten plaatsen voorzien waar de kaarten kunnen worden aangelegd. De spelers nemen dan ook plaats tegenover elkaar en nemen één kant van het speelbord voor hun rekening. Elke speler krijgt bij aanvang van het spel een spelersbordje en vijf stenen in z'n kleur die hij op z'n spelersbord plaatst. (Deze stenen geven aan welke bonussen je ter beschikking hebt) Daarnaast krijgt elke speler een kaart van elke van de vijf aanwezige kleuren in het spel en twee getrokken kaarten op handen. Alle andere kaarten vormen de trekstapel. De bouwstenen en verdiepingen worden naast het bord klaargelegd als voorraad.



In een speelbeurt mag een speler kiezen uit drie mogelijke acties. Hij mag deze acties meermaals en in een willekeurige volgorde uitvoeren. Kolommen bouwen, een verdiep plaatsen of een toren bouwen. In een beurt moet je minstens één kolom gebouwd hebben, maar maximaal drie. Een toren telt slechts als 1 kolom (ook al moet je twee blokjes plaatsen om aan te geven dat het een toren is). Verdiepen mag je zo veel bouwen als je wil (en mogelijk is natuurlijk). Daarenboven mag je al je vergaarde bonussen gebruiken tijdens je beurt, maar wel slechts éénmalig.

1) Een kolom bouwen : je speelt één kaart (open of handkaart) bij een bouwplaats naar keuze en plaats een bouwsteen in de overeenkomstige kleur op de bouwplaats. Je krijgt punten afhankelijk van het verdiep waarop je de kolom bouwt (1,2,3,4 punten voor 1ste, 2de, 3de en 4de verdiep)

2) Verdiep bouwen : je kan dit slechts doen als er reeds vier kolommen staan op de bouwplaats (de vier hoeken). Je speelt een kaart in dezelfde kleur als de onderstaande kolommen en plaats een pagodetegel in die kleur op de kolommen. De kaart leg je dwars onder de bouwplaats. Je scoort 1 punt (ongeacht de hoogte), daarnaast krijg je ook een bonus van die bepaalde kleur, je geeft dit aan door je speelsteen te verplaatsen naar de uiterst rechtse plaats op je spelersbord. Dit wil zeggen dat je de bonus 2 maal mag uitvoeren. (telkens je uitvoert, schuif je de steen een plaatsje terug). De nieuwe pagodetegel geeft aan welke kleur van kolommen nu moeten gebouwd worden. Het bovenste verdiep kan nooit met deze actie vervuld worden (actie 3).

3) Een toren bouwen : om een toren te bouwen, moet je zowel de bovenste verdieping kunnen bouwen als de benodigde kleur van kaarten uitspelen om de toren te bouwen. Het verdiep bouw je net zoals je zag in puntje 2 en nadien leg je 2 kaarten van de gevraagde kleur onder de bouwplaats om 2 kolommen op elkaar op het verdiep te plaatsen. Let op, de gevraagde kleur is niet die van de kolommen, maar staat aangegeven in het midden van de tegel. Je scoort 1 punt voor het verdiep, alsook de speciale bonus van die kleur. Voor de toren krijg je 5 punten. (het bouwen van een toren telt dus maar als 1 kolom bij je limiet van 3 kolommen in je beurt)

Op het einde van je beurt vul je je open vitrine terug aan tot vijf kaarten door deze van de trekstapel te nemen en je hand vul je terug aan tot 2. Een alternatieve beurt mag je ook spelen door vier kaarten af te leggen en hiervoor 1 kolom te bouwen op een bouwplaats en in een kleur naar keuze en de overeenkomstige punten te scoren. Zo gauw er drie pagodes helemaal zijn afgewerkt (tot en met de toren), wordt de lopende ronde afgespeeld (zodat beide spelers evenveel beurten hadden) en wint de speler met de meeste punten.



Speciale bonussen :
- fan (paars) : je mag op het einde van je beurt je hand aanvullen tot 4 kaarten (ipv 2)
- draak (geel) : voor je beurt mag je een willekeurig aantal kaarten afleggen en hetzelfde aantal kaarten van de trekstapel trekken
- kommetje rijst (groen) : tijdens de actie kolommen of torens bouwen mag je twee kaarten van éénzelfde kleur uitspelen om 1 kolom of één blokje van de toren in een kleur naar keuze te bouwen
- boeddha (blauw) : tijdens de actie verdiep bouwen of toren bouwen mag je twee kaarten van éénzelfde kleur uitspelen om een verdiep van een willekeurige kleur te bouwen
- lantaarn (rood) : je mag in je beurt tot 4 kolommen bouwen (ipv 3)

Titel : Pagoda
Auteur : Arve D. Fühler
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

15-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel up (Pegasus)


In de loop der jaren zijn enkele spellen bij Spellenclub SpinLi echt wel tot op de draad versleten door het veelvuldig gebruik. Bij deze spellen zitten toch wat "kinder"spellen aangezien we een familieclub zijn. Eén van de absolute toppers was "Schildpaddenrace", een spel van Winning moves waarbij je gaat racen met schildpadden en trachten om jouw geheime schildpad als eerste over de streep te krijgen. Bij het lezen van de spelregels van Camel up kreeg ik dan ook een groot déjà-vu-gehalte. Is dit hetzelfde spel? Neen, dat zeker niet, maar er zijn wat gelijkenissen wat het bewegen van de kamelen betreft. Daarnaast bevat het enkele elementen die we ook in andere racespellen tegenkwamen zoals Royal turf (bieden) en Change horses (blokkeren), ...



In Camel up proberen spelers zo veel mogelijk geld te verzamelen. Het spel verloopt over verschillende "legs". In een speelbeurt mag een speler 1 actie uitvoeren en hij heeft keuze uit vier mogelijke acties :

1) Een biedtegel nemen : neem een biedtegel van een kameel naar keuze, je ondersteunt nu deze kameel in de hoop dat hij op kop staat op het einde van deze "leg". Je mag zoveel biedtegels verzamelen als je wil, van één of meerdere kleuren.

2) Jouw woestijntegel plaatsen : leg jouw woestijntegel op een vrij veld, dat niet grenst aan een andere woestijntegel (en ook niet het eerste vak) op het parcours. Je mag opteren om de voor- of achterkant van je tegel te gebruiken. De oase stelt een kameel die erop eindigt in staat om een extra stap te zetten. De fata morganakant duwt de kameel die erop eindigt één plaatsje terug.

3) Een piramidetegel nemen : neem de bovenste piramidetegel en leg deze voor je neer. Schud de piramide en laat er één dobbelsteen uitvallen. Deze dobbelsteen geeft aan welke kameel beweegt en hoeveel stappen hij zal doen. Kamelen bewegen (net zoals bij Schildpaddenrace) soms met meerdere kamelen. Kamelen op hetzelfde vak worden op elkaar geplaatst. Moet er één verplaatst worden, neemt deze alle kamelen op z'n rug mee. Kom je op een plaats terecht waar reeds een kameel staat plaats je de arriverende kameel er bovenop.

4) Bieden op de winnaar of verliezer : je hebt een kaartje van elke kleur van kameel die je op de vakken "winnaar" en "verliezer" mag plaatsen. Je gaat dus eigenlijk gokken wie er eerst en laatst zal aankomen. Deze kaarten blijven er liggen tot het einde van het spel.

Zo gauw alle piramidetegels van het bord zijn genomen, eindigt de "leg" (na het bewegen van de laatste kameel natuurlijk). De startspeler schuift naar links door en er wordt geld uitgedeeld.
- voor elke biedtegel van de leidende kameel krijg je 5, 3 of 2 geld (zoals afgebeeld op de biedtegel). Bij gelijke stand is de kameel bovenaan de stapel de leidende kameel
- voor elke biedtegel van de kameel op de tweede plaats krijg je 1 geld
- voor elke biedtegel van de kameel op de laatste plaats verlies je 1 geld
- voor elke piramidetegel krijg je 1 geld.

Na het afhandelen worden alle biedtegels, piramidetegels en dobbelstenen teruggelegd en volgt er een nieuwe leg.
Zo gauw een kameel de finishlijn bereikt, eindigt het spel onmiddellijk en volgt er nog een tussentelling (zoals hierboven beschreven) en een slottelling.

In de slottelling krijgen de spelers nog geld voor hun gok op de winnende en verliezende speler.
- de speler die als eerste de juiste kameel liet winnen krijgt 8 geld, de tweede 5, de derde 3, de vierde 2 en de anderen 1 (als ze op die kleur gegokt hebben natuurlijk)
- de speler die als eerste de juiste kameel als verliezer inschatte, krijgt 8 geld, de tweede 5, ... (idem)



Titel : Camel up
Auteur : Steffen Bogen
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

14-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 184


Deelnemers : Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Caverna, Istanbul, Camel up, Port royal & It happens
Speeldatum : 12/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Caverna is eindelijk op tafel gekomen en verdient een leuke imprESSEN volgende week. Daarnaast bijna alle nieuwigheden van Pegasus kunnen uitproberen. Enkel pagoda is voor één van de volgende dagen (hopelijk) want dat is een 2-spelersspel.

13-04-2014 om 01:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Damage report
Damage report (Break from reality games) :

+ thematisch is het flink uitgewerkt, de spelers die hier erg van houden gaan dit zeker waarderen
+ het spel omvat alles wat je van dit type spel zou verwachten (chaos, scenario's, veel ditjes en datjes)
+ ondanks het feit dat er wel wat kleine regeltjes zijn, speelt het spel op zich relatief éénvoudig omdat er niet veel actiemogelijkheden zijn
+ er worden tips gegeven om het spel éénvoudiger (of moeilijker) te maken
+ het is ondertussen al standaard, maar de karakters hebben persoonlijke eigenschappen die erg nuttig kunnen worden aangewend tijdens een missie (zorg er zeker voor dat de juiste karakters bij de juiste missie aanwezig zijn)
+ het materiaal is van deftige kwaliteit en erg verzorgd



- het opstellen van de scenario's was niet altijd even duidelijk, een deel van de setup staat vooran in het spelregelboek, de rest bij het scenario en er waren hier en daar toch wat kleine onduidelijkheden
- we hadden nooit het gevoel dat we effectief iets konden doen tegen het verlies, je moet echt wel goed op elkaar zijn ingespeeld, het spel in je vingers hebben en nog het nodige geluk hebben volgens mij om echt voor de overwinning te gaan
- het totale gevoel was ondanks de positieve punten van het spel niet echt super, moeilijk om aan te duiden waar het exact fout liep, maar het gevoel was er bij alle spelers
- dit is ongetwijfeld een spel voor een specifieke doelgroep, niet iedereen kan dit type spel appreciëren, real-time coöp leidt al vaak tot chaos, fouten maken, ongewild valsspelen ... en meestal pijnlijk onderuit gaan
- het materiaal is oké, maar ik  vind de tekeningen van de karakters niet echt toepasselijk bij de rest, maar dat is natuurlijk puur subjectief

Conclusie : Ik vermoed dat er onder de motorkap van Damage report echt wel een leuk spel schuil gaat. U moet vooral de spelregels, met z'n allen, erg goed kennen, de nodige ervaring hebben met het spel en vooral een duidelijk zicht hebben op uw doelen en op voorhand volgens mij bepalen welke strategie u tijdens het spel wil uitwerken. Ik denk dat je het spel ook meermaals na elkaar moet spelen, zodat je een scenario ook duidelijk voor ogen hebt. Ik weet echter niet of het spel nog erg vaak op tafel zal verschijnen, het vraagt toch héél wat voorbereidingswerk (wat niet echt duidelijk was, maar dat kan ook aan mij liggen). De spelregels op zich zijn wel goed geschreven en je bent echt wel mee als je het leest, maar bij de uitwerking op het spel zelf, gaan er vaak kleine regels verloren ... en je hebt geen tijd om het op te zoeken want de tijdsdruk is constant aanwezig. Het unieke systeem van lange en korte speelkansen door de life-support van je schip zijn thematisch prima, maar een minuut wachten om een actie te mogen doen, bv. één beweging is echt niet leuk op zich. Kortom : fans van thematische spellen, neem de spelregels een keertje door en leg deze nog eens met mij op tafel, zodat ik een nieuwe imprESSEN moet maken met enkel positieve punten.

13-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Norderwind
Norderwind (Kosmos) :

+ ondanks het feit dat ik geen Teuber-fan ben (Catan is niet mijn ding), vind ik deze erg geslaagd
+ een enorme surplus is zonder twijfel het artwork en de grave boot waarmee je zeeën mag trotseren
+ er zit zeker een geluksfactor in dit spel, maar hij stoorde me niet, zelfs bij het vechten tegen de piraten niet (en mensen die me kennen weten wat dat betekent)
+ het is en blijft een race en het spel zal sneller afgelopen zijn dan u misschien gewenst had (zeker als iemand je net voor is om de overwinning weg te kapen voor je neus)
+ reeds gezegd, maar het materiaal is echt wel supergraaf
+ het memory-deel waarbij je er echt baat bij hebt om te onthouden welke tegels waar liggen, vind ik een leuke toevoeging aan het spel en je hebt helemaal geen memory-gevoel hierbij (je zal echter wel vaak vloeken omdat je niet meer weet waar tegel X of Y nu weer ligt)



- het memory-deel waarbij je er echt baat bij hebt om te onthouden welke tegels waar liggen, zullen sommigen ongetwijfeld minder liggen, voor hen is het weer frustratie troef
- als je echt pech hebt, kan je wel eens een slechte beurt spelen, maar dat hoort bij dit spel nu éénmaal bij, door je te versterken met de nodige matrozen kan je dit méér en méér voorkomen

Conclusie : Ook Norderwind is 100% meegevallen, al denk ik niet dat dit spel supervaak op tafel zal verschijnen. Het is erg leuk, speelt vlot en oogt fantastisch ... maar misschien is het net dat ietsje te dun waardoor de herspeelbaarheid iets sneller wegebt, maar niet getreurd ... ik wil gerust een keertje meevaren met u allen.

12-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 183


Deelnemers : Pieter, Jonas, Yves & Arne
Gespeelde spellen : Splendor & Bruxelles 1893
Speeldatum : 10/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

11-04-2014 om 00:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kashgar
Kashgar (Kosmos) :

+ dat open deck-builden is effectief leuk
+ het gaat vooruit, u gaat weten wat te doen als u met spelers aan tafel zit
+ het is uiteindelijk een race naar de 25 punten, dus het is over voor u het weet
+ de variëteit in kaarten is erg leuk, sommige lijken wel sterker, maar ze moeten vooral op het juiste moment komen
+ je hebt het gevoel dat je zelf toch erg veel in handen hebt
+ de keuzes zijn op zich beperkt in een ronde, maar u gaat enkele stappen op voorhand moeten uitdenken om tot uw gewenst resultaat te komen
+ het artwork op de kaarten is prima in orde en ook het andere materiaal is erg deftig



- het spel is voorlopig enkel verkrijgbaar in het Duits en het ziet er niet onmiddellijk naar uit dat er een Engelse of Nederlandstalige versie op de markt zal komen en dat is gezien de tekst op de kaarten voor vele spelers een serieuze aderlating (mij persoonlijke stoorde het niet, ik heb dan ook voor alle anderen de kaarten vertaalt, u vindt deze op dit blogje en op BGG waar het als file te downloaden is)
- de grote Kosmosdoos zit niet bepaald vol spelmateriaal, misschien had een kleiner formaat wel gekund, maar dan had het weer niet mooi in de rij gepast natuurlijk

Conclusie : dit was voor mij het beste spel van de avond, strak ontworpen, vlot spelverloop, toch wat keuzes, mooi vormgegeven, ... Kortom weinig negatieve punten op aan te merken (met uitzondering van de taal dan voor sommigen). Ik hoop alleszins dat ik dit spel toch frequent op tafel zal krijgen. Ik snap wel dat sommigen (op BGG) de nodige commentaar hebben bij dit spel. Het  zou hen iets te saai en repetitief zijn, zeker als voor jezelf duidelijk is wat je wil doen en je op je medespelers moet wachten, maar dat heb je wel bij meerdere spellen en ligt meer aan je medespelers dan aan het spel volgens mij.

11-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fun farm
Fun farm (Post Scriptum) :

+ die stressbaldiertjes liggen echt goed in de hand
+ fun gegarandeerd, er zal gelachen worden (vooral om de domme fouten van anderen)
+ kleuren herkennen is een keer iets anders dan vormen en aantallen
+ kinderen gaan dit spel echt superleuk vinden
+ de inlay in de doos is echt nog wel functioneel en met het doorkijkvenster waardoor je de dieren ziet zitten, spreekt het ook nog eens aan

- iets grotere (onhandigere) kinderen vinden dit misschien niet echt leuk meer
- indien u geen fan bent van het genre "Halli galli, Jungle speed, ..." is dit zeker niets voor u
- het kan wel eens hectisch verlopen, als u een rustige spellenavond plant, is deze niet echt op z'n plaats

(ps : de foto is niet representatief voor de actie die er in het spel aanwezig is)


10-04-2014 om 07:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 182


Deelnemers : Johan, Sven, Jasper & Arne
Gespeelde spellen : Splendor, Norderwind, Fun farm, Kashgar, Damage report, Time n space, Boxes & Chicago stock exchange
Speeldatum : 09/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerking : In één avond zo goed als alle nieuwe spellen van de vorige weken gespeeld, dat kan tellen. Er zullen dus imprESSENs verschijnen deze week. Bovenal enkele leuke nieuwigheden leren kennen ... en ook teleurstellingen.

10-04-2014 om 07:22 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
06-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.What's he building in there (Baksha games)


What's he building in there? is een spel waar ik enorm naar uitzag toen we naar Essen vertrokken. Daar aangekomen liep ik de vriendelijke auteur/uitgever tegen het lijf die me een exemplaartje van het spel had beloofd, maar me jammerlijk moest melden dat de spellen niet tijdig klaar waren. Dan heb je een stand in Essen, reis je de halve wereld rond om je spel te promoten en te verkopen en dan moet je het doen met je eigen prototype en een lege stand ... véél erger kan niet. Na geruime tijd niets meer gehoord te hebben, had ik dan ook de hoop eigenlijk wat opgegeven, aangezien het spel niet echt goed verkrijgbaar is in de EU. De verrassing was dan ook groot toen vorige week plotsklaps een pakketje voor mijn deur stond met deze titel. De tijd en de goesting om hier een mooi verslagje van te maken is dan ook aanwezig.

What's he building in there? is het eerste noemenswaardige spel van deze uitgever waarvan de auteur eigenlijk een trilogie wil maken. Het verhaal gaat over een gestoorde wetenschapper die op een slinkse wijze de werelddominantie in handen wil nemen. In dit spel gaat de eerste episode van z'n verhaal in voegen. De spelers krijgen een dubbele opdracht bij aanvang van het spel. Zo zullen ze een krankzinnige uitvinding moeten maken, een wapen waarmee de wereldleiders op de knieën worden gedreven en anderzijds moet je een ontsnappingsplan voorzien ... mocht je in je missie falen. Zowel het ontsnappingsplan als het wapen kan je op drie niveaus gaan bereiken, des te hoger je niveau des te meer punten ze je opleveren, maar haal je niveau 1 van beide zaken niet, dan verlies je onherroepelijk het spel.

Voor zowel het ontsnappingsplan als het wapen zal je allerhande kleinere uitvindingen moeten fabriceren. Daarnaast krijg je ook punten voor het sociale leven dat je leidt en je toch probeert te integreren in je buurt, door een eigen woonst te omheinen met schrikdraad en een hoop exotische huisdieren in huis te halen. Dit spel is een workerplacement van het puurste soort, overgoten met het thema dat hierboven al werd omschreven. In een speelbeurt gaan de spelers om beurten hun vier arbeiders (3 helpers en 1 wetenschapper) op de diverse plaatsen op het speelbord inzetten, om ze nadien één voor één af te handelen, de overéénkomstige acties uit te voeren, de nodige grondstoffen te verzamelen of om te zetten in nieuwe uitvindingen, ...



Op het speelbord zijn maar liefst 17 verschillende plaatsen waar de arbeiders kunnen worden ingezet. Sommige plaatsen hebben een blauwe achtergrond, andere een gele en sommigen hebben beide kleuren. Op de blauwe plaatsen kunnen enkel helpers worden geplaatst, op de gele enkel de wetenschapper en op de dubbele kleur kunnen beiden worden ingezet.

De verschillende actieplaatsen even kort uitgelicht :
- nummers 1 tot en met 6 : grondstoffenwinkels : afhankelijk van het aantal spelers komen hier grondstoffenkaarten te liggen. Op deze kaarten kunnen tot drie arbeiders worden ingezet. De eerste beslist echter altijd welke van de twee mogelijkheden er plaats vinden. Ofwel worden de afgebeelde basisgrondstoffen genomen, ofwel worden basisgrondstoffen omgevormd tot geavanceerde grondstoffen.
- nummers 7 tot en met 12 : zwarte markt : op de zwarte markt komen steeds vier nieuwe kaarten te liggen en zijn er ook twee vaste plaatsen. De eerste vaste plaats fungeert als bank en geeft je geld, de tweede geeft je ook nog wat geld en de startspelerpion. De andere zwarte marktkaarten geven bijna allemaal een soort van handeldrijven aan waarbij je grondstof A inruilt voor grondstof B of geld en omgekeerd.
- nummer 13 : genie aan het werk : als je hier een arbeider plaatst, verdien je "verstand"punten. Je zal deze nodig hebben om bepaalde uitvindingen, alsook je opdrachten uit te voeren.
- nummer 14 : handenarbeidspoor : hier spaar je arbeidskracht die ook onontbeerlijk is voor het vervullen en verwezenlijken van uitvindingen.
- nummer 15 : sociale spoor : elke keer je voor dit spoor opteert, betaal je de aangegeven kosten en verhoog je op de sociale ladder met enkele voordelen en vooral overwinningspunten op het einde van het spel.
- nummer 16 : veiligheidsspoor : je moet je eigendommen ook beschermen tegen indringers, je betaalt de aangegeven kosten en scoort overwinningspunten.
- nummer 17 : exotische huisdierenspoor : haal die rare snuisterijen en exotische dieren in huis en scoor ook hier extra overwinningspunten.

Na het verplaatsen van de rondemarker (fase 1), het inzetten van je arbeiders (fase 2), het uitvoeren van de acties (fase 3) zijn er nog twee resterende fasen in een ronde. In fase 4 mogen de wetenschappers in speelvolgorde uitvindingen gaan doen. Deze uitvindingen liggen boven het bord en voor elke speler is er een uitvinding van elk type voorzien. Deze uitvindingen ga je nodig hebben om aan je opdrachten te voldoen en je wapen en ontsnappingsplan tot een goed einde te brengen. De eerste wetenschapper die erin slaagt om een bepaalde uitvinding te doen, moet "verstand"punten afgeven, maar scoort 5 overwinningspunten en bovendien krijgt hij 5 geld als een andere uitvinder later z'n werk "steelt" en ook dezelfde uitvinding gebruikt. De grondstoffen die moeten betaald worden staan netjes op de uitvindingskaarten afgebeeld. Naast de standaarduitvindingen zijn er ook enkele speciale uitvindingen die je in staat stellen om bepaalde voordelen te krijgen gedurende het spel. Van deze speciale uitvindingen is er telkens maar ééntje voorzien in het spel.

In fase 5 tenslotte moet er huur betaald worden voor de wetenschappers die nog geen eigendom kochten (op het sociale spoor). Dit moeten ze doen vanaf ronde 5. Na een korte opschoonfase, waarin er nieuwe marktkaarten en grondstofkaarten worden opengelegd, kan een nieuwe ronde van start gaan. Na 15 ronden eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten, op voorwaarde dat hij zowel z'n wapen als ontsnappingsplan van niveau 1 heeft kunnen verwezenlijken.

Titel : What's he building in there?
Auteur : Sean Scott Garrity
Uitgeverij : Baksha games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

06-04-2014 om 20:42 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fun farm (Post Scriptum)


Het ziet ernaar uit dat de spellenmolen stilaan terug op gang komt. Na een luwe periode qua nieuwe spellen, lijken de herdrukken van de uitverkochte Essen-spellen en de nieuwigheden van Nürnberg stilaan op volle toeren te komen. Fun farm was één van die Essen-titels die ons jammerlijk genoeg niet te beurt viel in Duitsland omdat het spel in geen tijd volledig was uitverkocht. Zegt dit iets over de kwaliteit van het spel? Misschien nog niet direct, maar het materiaal is in ieder geval erg leuk en gezien de doelgroep is dit dan ook geen verrassing dat het spel vlotjes over de toonbanken ging.

Met Fun farm heeft u wederom een dexterity spel op tafel liggen, kortom grabbelen en grijpen tegen de klok. De speler die het snelste kleuren herkent en z'n oog-hand-coördinatie nog onder controle heeft, zal in dit spel ver komen. U kan mogelijke winst tegen de kleine pagadders dus nu al vergeten.

Het spel bestaat uit 24 dierenkaarten, 6 "stress-bal-diertjes" en twee dobbelstenen (een witte en zwarte) die geen cijfers maar kleuren tonen.



De dieren worden in een cirkel in het midden van de tafel geplaatst. De dierenkaarten worden geschud en als trekstapel naast de cirkel geplaatst. De actieve speler draait de bovenste kaart om, legt ze in het midden van de kring (of op een plaats waar iedereen ze goed kan zien) en gooit met de twee dobbelstenen. Er kunnen zich twee situaties voordoen. Ofwel toont het dobbelresultaat geen enkele gelijkenis met de kaarten en dan gebeurt er niets, maar als één van de dobbelresultaten wel overeenkomt met een kaart, dienen de spelers zo snel mogelijk het afgebeelde dier op de kaart te grijpen. De snelste wint de kaart, fouten worden afgestrafd door kaarten af te geven.

Na een ronde, of er nu gegrepen moest worden of niet, is de volgende speler actieve speler. Indien er niet moest gegrabbeld worden, komen er meerdere kaarten naast elkaar te liggen en gaat u dus nog meer in het oog moeten houden. Het zou zelfs kunnen zijn dat u naar twee dieren tegelijk kan grijpen dan.

De speler die de meeste kaarten verzamelde als de trekstapel is opgebruikt, wint het spel.

Titel : Fun Farm
Auteur : Luca Bellini
Uitgeverij : Post Scriptum
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

05-04-2014 om 12:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norderwind (Kosmos)


Norderwind is het nieuwe spel van niemand minder dan mr. Catan himself, Klaus Teuber. Dit alleen al zou genoeg moeten zijn om u alleszins warm te krijgen om deze review even door te nemen. Laat me vooral starten met te zeggen dat ik eigenlijk geen Catan-fan ben, maar dat het spel qua ontwerp natuurlijk wel top is en het betere (moderne) bordspel in menig huiskamer heeft gebracht.

Norderwind is in z'n kern een racespel waarbij de spelers trachten om hun 10 (8 bij vier spelers) overwinningsblokjes op te spelen. Ze doen dit door als snelste contracten te vervullen, hun vloot uit te bouwen en te leveren aan de drie verschillende havens. Zowel qua speelmateriaal als spelverloop is dit spel redelijk uniek. Het bevat héél wat elementen die ik tot op heden nog niet zag in een spel.
U krijgt alleszins waar voor u geld. In plaats van individuele spelersborden krijgt u hier individuele piratenboten, in 3D nota bene. Daarnaast zijn er 64 houten speelfiguren die de manschappen, vijandelijke piraten en goederen moeten voorstellen, 2 dobbelstenen om gebeurtenissen mee af te handelen, 24 zeekaarten, 16 kanonnen en een hoop gouden munten alsook het opdrachtenbord. (zie onder)



Misschien eerst een beetje info over je persoonlijke schip (dat dus eigenlijk dienst doet als spelersbord). Het schip bestaat uit vijf delen, drie ervan op het dek, één in het kraaiennest en tenslotte de kanonnen. Je begint het spel met één kanon, maar zal er later nog drie extra kunnen bij aanschaffen. Deze kunnen je beschermen tegen piraterij, ze verhogen alleszins je kansen. Indien je een matroos (lichtblauw) in het kraaiennest krijgt, mag je telkens de bovenste zeekaart van een stapel bekijken en ervoor opteren om deze onderop de stapel te leggen vooraleer je beurt te beginnen. Vooraan op het dek is de gevangenis waar je de (donkerblauwe) piratenkapiteins gevangen houdt, om ze nadien te gaan uitleveren en overwinningspunten te sprokkelen. In het midden van het dek zit het laadruim, met ruimte voor zes grondstoffen. Je mag hooguit twee dezelfde grondstoffen vervoeren en probeert ook deze in een haven te lossen voor punten. Op het achtersteven kan je nog vier extra manschappen kwijt, de één zorgt ervoor dat je extra kan gaan handelen, de ander levert je een extra goud op bij verkoop van goederen, de kanonier levert voordelen bij een gevecht en de schatmeester brengt goud in het laadje als je blut bent. Tenslotte heb je ook nog de mast met zeil, deze geeft aan hoeveel zeekaarten je in een beurt mag gaan trekken (hoe ver je eigenlijk kan varen), standaard begin je op vier, maar je kan tot zes geraken.



De zeekaarten vormen eigenlijk het hart van het spel, zij worden geschud en in drie gelijke stapels bij de havens verdeeld. In elke stapel zit sowieso de havenkaart van deze bepaalde haven. De zeekaarten geven aan welke acties een speler in z'n beurt zal kunnen uitvoeren en houden ook een zeker memorygehalte in voor het spel. Als je weet waar je bepaalde kaarten moet gaan zoeken, kan je makkelijker je doel bereiken. Het spel zelf duurt dus net zo lang tot een speler al z'n overwinningspuntenblokjes op het opdrachtenbord heeft kunnen plaatsen, deze speler wint onmiddellijk het spel.

In een speelbeurt doorloopt een speler drie fasen :
1) inkomsten voor de armen : indien je aan het begin van je beurt geen goud meer hebt, krijg je één goud van de bank (2 met de schatmeester)
2) varen en acties : je kiest één van de drie zeekaartenstapels en draait de kaarten één voor één open tot een maximum van jouw bereik aangegeven door je zeil. Afhankelijk van de kaart die je omdraait, ga je bepaalde acties kunnen uitvoeren of gebeurtenissen meemaken. In een beurt kan je maximaal twee acties uitvoeren. Je geeft dit aan door de zeekaart te tappen. Bij het uitvoeren van je tweede actie eindigt je beurt onmiddellijk (ook al zou je nog verder kunnen varen volgens je zeil).Voer je slechts 1 (of geen) actie uit in je beurt, mag je een handelsbrief nemen, tenzij je er reeds twee hebt (dit is het maximum dat je mag houden).
3) kaarten schudden : de getrokken zeekaarten worden terug in de desbetreffende stapel geschud en de volgende speler begint z'n beurt. Je mag vooraleer je beurt te beginnen steeds een stapel "afnemen" (zoals bij het kaarten), je neemt een aantal tegels (ongezien) en plaatst ze onderaan de stapel.

De zeekaarten :
- handelsacties : koop of verkoop tot 2 goederen tegen de aangegeven prijs, je mag max. 2 goederen van een soort in je ruim bewaren en mag max. 6 goederen in totaal bewaren
- uitrusten : verhoog je zeilen voor 2 goud OF schaf een kanon aan voor 1 goud OF schaf een manschap aan voor 1 goud (indien je al je vier manschappen reeds aanschafte, mag je een overwinningspuntenblokje plaatsen op het opdrachtenbord op het overeenkomstige veld)
- handelaar : verkoop één goed voor de aangegeven 2 of 3 goud
- doelhaven : vervul de gevraagde opdracht in de aangegeven haven door de gevraagde goederen/piraten/goud af te geven en plaats één van je overwinningspuntenblokjes op het opdrachtenbord. Indien je het meeste leverde aan een bepaalde haven mag je een extra blokje plaatsen voor de meerderhedenbonus. Indien je in alle havens reeds leverde mag je een extra blokje plaatsen voor diversiteit.
- scheepswrak doorzoeken : neem 2 goud uit de voorraad
- nevel : dit is een gebeurtenistegel (aangegeven met de E). Gooi hiervoor met de gebeurtenisdobbelsteen. Je kan een schat vinden, deze levert je één goud op of piraten tegenkomen. Als je piraten (1, 2 of 3) tegenkomt, kan je ze omkopen door 1 goud te betalen en nadien je beurt verderzetten of je kan er tegen vechten. Gooi hiervoor de zwarte dobbelsteen een aantal keren, gelijk aan het aantal van je kanonnen en zorg ervoor dat je evenveel hits gooit als het aantal piraten dat je belaagt. Bij een overwinning neem je een piratenkapitein gevangen en speel je je beurt verder, bij verlies eindigt je beurt onmiddellijk.

Sommige zeekaarten bevatten een onderlijnde letter A (van actie). Deze zeekaarten kunnen ook de andere spelers buiten hun beurt uitvoeren door het afgeven van een handelsbrief.

Titel : Norderwind
Auteur : Klaus Teuber
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

03-04-2014 om 09:18 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kashgar : Händler der Seidenstrasse (Kosmos)


Even wat achtergrondinfo om te beginnen : Kashgar is het eerste spel van deze auteur en werd reeds in 2004 verzonnen, maar pas met Spiel Essen 2013 op de markt gebracht. Op zich niets bijzonders hoor ik u denken, maar ik geef dan nog graag mee dat dit spel draait om deckbuilden en dan denkt u waarschijnlijk spontaan aan Dominion en alle andere clonen die nadien verschenen zijn. Wel, dit spel bestond al geruime tijd voor al dat deckbuild-geweld, dat feit op zich is toch al wel straf vind ik. Meer nog, het gaat zelfs nog een stapje verder, het draait hier om een open deckbuilder. Al de kaarten in uw voorraad zullen zichtbaar zijn en dat maakt dit spel echt wel uniek.

Het spel zit naar goede Kosmostraditie in één van hun bigboxen, hoewel het eerlijk gezegd even goed in een kleiner doosje gestopt had kunnen worden. In Essen was dit spel voor 20 (!) euro te koop en dat is in deze tijden echt wel erg schappelijk. U krijgt vooral erg veel kaarten, 165 om precies te zijn. Daarnaast zijn er vier spelersborden voorzien en 28 houten speelstukken om uw persoonlijke bezittingen op het spelersbord aan te geven.

In Kashgar gaat u in een spannende race zo snel mogelijk op zoek naar 25 overwinningspunten. Deze punten verdient u door bepaalde personenenkaarten in uw karavanen te krijgen, maar vooral door contracten te vervullen door de gevraagde kruiden, goud en ezels in te ruilen. Het spelverloop van dit spel is héél eenvoudig en kan ik dan ook op enkele lijnen uitleggen. De kracht van het spel zit 'm echter in de verschillende kaarten en het zoeken naar goede combinaties.

De spelers krijgen bij aanvang van het spel drie startkaarten en drie patriarchkaarten. Deze worden open naast elkaar gelegd in drie "karavanen". Daarnaast krijgt elke spelers een spelersbord waarop de vijf verschillende kruiden, goud en ezels staan afgebeeld. Elke speler start met 3 van elke grondstof. De stapel contracten wordt geschud en vier kaarten vormen de vitrine. De standaardkaarten vormen een trekstapel en ook de speciale kaarten vormen een aparte stapel. Deze speciale kaarten zijn de iets krachtigere kaarten die je moet zien te verdienen. Bovendien voorziet het spel ook onmiddellijk een uitbreiding die we aanraden om direct te gebruiken, deze kaarten zorgen vooral voor meer interactie tussen de spelers.

In een spelersbeurt heeft een speler drie mogelijkheden :
- karavaanactie : neem de voorste kaart van één van je drie karavanen, voer de actie van de kaart uit en steek de kaart achteraan in de karavaan
- verwijderactie : sommige kaarten tonen een actie in een rode kader. Deze acties zijn iets sterker, maar je zal na gebruik de kaart moeten afleggen
- passen : neem de voorste kaart van één van je karavanen en steek de kaart achteraan in de karavaan zonder een actie uit te voeren

Zo gauw een speler 25 punten heeft verzameld in de vorm van personen in z'n karavanen en vervulde contracten eindigt het spel na de lopende ronde. De speler die de meeste punten heeft verzameld, wint het spel!

Natuurlijk is deze spelbeschrijving erg kort, maar meer valt er gewoon niet te vertellen. Het zijn de acties van de kaarten die het spel helemaal maken. Jammerlijk genoeg is dit spel enkel verkrijgbaar in het Duits voorlopig. Daarom heb ik mezelf er ook even achtergezet om de kaarten te vertalen en hieronder op te lijsten. U vindt het documentje ook op BGG.



Overzicht van de personenkaarten (de schuin gedrukte tekst zijn de verwijderacties) :

Adelige (4x): Trek 2 speciale kaarten. Voeg 1 ervan toe aan het einde van deze karavaan (kosten : 4 goud). Verwijder één van je patriarchen uit één van je karavanen.

Aristokratin (1x): Begin een nieuwe karavaan met de extra patriarch.

Bäcker (2x): Betaal 1 peper en zet één van je kruiden op dezelfde waarde zoals dit kruid bij een tegenspeler staat.

Bauer (4x): Betaal 1 goud en trek 2 opdrachten van de stapel. Is hier een graanveld bij mag je dit gratis vervullen. De boer levert een aantal overwinningspunten op gelijk aan het aantal graanvelden dat je hebt vervuld.

Bettler (2x): Je tegenspelers moeten 2 goud afgeven. Indien minstens één tegenspeler 0 goud heeft, mag je jouw goud op 6 zetten.

Böttcher  (4x): Zet één van de volgende zaken op 4 en verhoog de anderen met 1; ezels, goud en peper.

Bootsmann (2x): Voeg 5 peper toe. Betaal 4 peper en zet een willekeurig kruid op 9.

Dorfschönheit (1x): Je tegenspelers moeten hun patriarchen vooraan in hun karavanen plaatsen. Voer nadien een extra speelbeurt uit.

Fahrender Händler (2x): Betaal een aantal goud naar keuze en verhoog per betaald goud je ezels met 1 en een willekeurig kruid met 2.

Geldeintreiber (2x): Verhoog voor elke reeds vervulde opdracht je goud en peper met 1.  Trek voor elke reeds vervulde opdracht 1 speciale kaart. Leg één ervan op het einde van deze karavaan.

Gesandter (2x): Zoek uit de stapel speciale kaarten 1 kaart en plaats ze op het einde van deze karavaan. Leg de “gesandter” aan het einde van een willekeurige karavaan van je linkerbuur.

Gewürzhändler (9x): Vervul 1 opdracht door de gevraagde kosten te betalen.

Gildenherr (2x): Trek 2 opdrachten van de stapel en vervul er 1 van indien mogelijk door de gevraagde kosten te betalen.

Gönnerin (4x): Betaal 1 goud en verhoog voor elke kaart in deze karavaan (incl. “Gönnerin) je ezels met 1 en een willekeurig kruid met 1.

Graue Eminenz (2x): Betaal 1 kruidnagel en zoek 1 kaart uit de aflegstapel en voeg deze toe aan het einde van deze karavaan. Trek 1 speciale kaart en voeg deze op het einde van deze karavaan toe.

Händlertochter (2x): Betaal 1 kaneel en verhoog je goud met 1 en een willekeurig kruid met 1 voor elke patriarch die je hebt.

Hirte (2x): Je tegenspelers moeten de voorste kaarten van hun karavaans aan het einde van een willekeurige andere karavaan leggen.

Hochstapler (3x): Verhoog je goud met 2. OF Verhoog een willekeurig kruid met 2. Verwijder 1 kaart uit deze karavaan.

Höker (4x): Vervul 1 kleine of speciale opdracht door de gevraagde kosten te betalen. Ontbrekende kruiden kan je bijpassen door met goud te betalen (1:1).

Hufschmied (2x): Betaal 6 goud en 1 ezel, trek 3 opdrachtkaarten van de stapel. Vervul alle speciale opdrachten en 1 kleine opdracht gratis.

Karawanenführer (2x): Alle spelers verhogen hun ezels met 1. Tegenspelers met minstens 5 ezels moeten daarna 3 ezels afgeven. Verhoog je ezels met 3.

Knecht (1x): Zet je goud op 5 en zet drie willekeurige kruiden op 2.

Korbmacher (4x): Verhoog je peper en steranijs met 3. Verhoog je ezels en goud met 3.

Krämerin (1x): Verhoog je goud met 1. Vervul één opdracht door de kosten te betalen.

Kräuterfrau (1x): Verhoog een kruid naar keuze met 1. Betaal 2 goud, trek twee speciale kaarten en voeg er één toe aan het einde van deze karavaan.

Kurtisane (2x): Je tegenspelers moeten hun patriarchen/matriarchen draaien. OF voeg 1 kaart uit één van je karavanen aan het einde van deze karavaan toe.

Marktfrau (6x): Verhoog alle kruiden met 1.

Matriarchin (13x): Draai de matriarch op de patriarch-kant en zoek 1 kaart (zonder verwijderactie) uit de aflegstapel. Voeg deze kaart aan het einde van deze karavaan toe.

Mulihändlerin (3x): Zet je ezels op 3. OF Verhoog je ezels met 2.

Mundschenk (2x): Verwijder één van je kaarten uit één van je karavaans. Verwijder tot 2 kaarten uit jouw karavanen.

Nachtwächter (2x): Verhoog je ezels en goud met 1. OF zet een willekeurig kruid op 5.

Patriarch (13x): Trek 2 standaardkaarten van de stapel en voeg 1 ervan aan het einde van deze karavaan toe. OF Draai de patriarch naar de matriarch-kant.

Pflanzerin (4x): Betaal 1 peper en verhoog je goud met 1 en je kaneel, kruidnagel en gember met 2.

Prophet (1x): Zoek 1 kaart uit de aflegstapel en voeg ze aan het einde van deze karavaan toe.

Quacksalber (5x): Betaal 1 kruidnagel en verhoog je goud met 4.

Recke (2x): Trek een special kaart en leg ze op het einde van deze karavaan.

Schankmaid (1x): Verhoog je ezels en goud met 1. OF Trek 4 standaardkaarten en voeg er één toe aan het einde van deze karavaan.

Schmied (2x): Verhoog je ezel met 1, je goud met 2 en een kruid naar keuze met 1.

Schneider (2x): Betaal 1 peper, trek 5 standaardkaarten van de stapel. Voeg 1 hiervan toe vooraan aan deze karavaan.

Schreiber (1x): Zet je ezels op 1. Vervul gratis 1 kleine opdracht.

Stadtwache (1x): Trek 1 speciale kaart en voeg ze toe aan het einde van deze karavaan.

Taschenspielerin (2x): Leg de “taschenspielerin” op het einde van een willekeurige karavaan van je linkerbuur. Voer dan een extra speelbeurt uit.

Torwache (2x): Je tegenspelers verhogen hun goud met 3. Je tegenspelers zetten hun goud op 2.

Wagner (1x): Zet je ezels op vijf. OF Zet je goud op zes.

Waldbäuerin (1x): Vervul één kleine of grote opdracht door de kosten te betalen. OF Verhoog al je kruiden met 1.

Zigeuner (1x): Verplaats één van je patriarchen naar het einde van zijn karavaan. Zet een kruid op 7.

Zimtfürst (4x): Vervul 1 opdracht door de gevraagde kosten te betalen.

Züchter (2x): Betaal 1 ezel en zet je goud op 7. Zet je ezels op 4.

Titel : Kashgar - Händler der Seidenstrasse
Auteur : Gerhard Hecht
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

02-04-2014 om 10:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damage report (Break from reality)


Een tijdje geleden kreeg ik van de mensen van "Break from reality" de vraag of ik hun nieuwe spel wilde recenseren.
Damage report was succesvol gekickstart een jaartje geleden en zou kortelings op de markt verschijnen. Het duurde echter,
naar goede Kickstarttraditie, toch nog enkele maanden vooraleer deze z'n weg vond naar ons. Maar nu is het dus beschikbaar en zal het kortelings waarschijnlijk ook wel verkrijgbaar zijn in de betere spellenzaak.

Damage report is een real-time, coöperatief spel waarin je samen je ruimtetuig probeert te vrijwaren van alle onheil dat op je afkomt.
Deze beschrijving zou ook perfect kunnen passen bij Space alert en eigenlijk zijn er wel héél wat overeenkomsten tussen beide spellen.
Niet enkel het thema en het spelconcept, maar ook de constante druk en stress waaronder jij en je teamgenoten zullen staan. Daarnaast heeft het spel ook wel wat overeenkomsten met Time 'n space, het spel waarbij de zandloper bepaalt wanneer je een actie mag uitvoeren, ook dat principe wordt in dit spel gehanteerd. Wat zeker wel een verschil is met de genoemde spellen, is dat Damage report een Amerikaans spel is, dit wil zeggen : nog meer thema, nog meer flavor en vooral geen afgelijnd geheel. Er dienen scenario's te worden gespeeld, elk met een eigen voorbereiding, elk met hun eigen materiaal, ... Het zal dan ook moeilijk zijn om alles met u te overlopen, maar we geven u graag een overzichtje van hoe het spel in z'n werk gaat.

In Damage report bouw je eerst een scenario volledig op. Je gebruikt bepaalde onderdelen om het schip op te bouwen, dat zal bestaan uit gangen en kamers die elk een bepaalde eigenschap hebben. Het doel in het spel zal bij elk scenario anders zijn, alsook de personages waarmee je kan spelen. Je kan dus niet zomaar je favoriete karakter kiezen. De grote systemen blijven echter bij elk scenario dezelfde. Er worden verschillende stapels kaarten geschud, deze kaarten geven aan waar je schip geraakt zal worden door vijandige aanvallen en waar je overal schade zal oplopen. Elke speler neemt een karakter en zandloper en telkens zal er een timer bepalen wanneer er een vijandelijke aanval plaatsvindt. Ook de grondstoffen en gereedschappen die je kan gebruiken komen in (bijna) alle scenario's terug.

Wat dit spel uniek maakt, zijn de zandlopers en vooral het gebruik ervan. Bij aanvang van het scenario is je schip nog intact en zal je snel over je schip kunnen bewegen en acties uitvoeren. Naarmate je meer schade oploopt, zal het moeilijker worden en moet je langer wachten om een actie te kunnen doorvoeren. Concreet wordt dit aangegeven op je spelersbordje met vier gekleurde klokjes waarop je de zandloper plaatst. Op het schip is er één kamer (life support) die aangeeft in welke kleur zone je je op dat moment bevindt. Zo lang je in de groene zone zit, moet je je zandloper maar één keer draaien om een actie uit te voeren (zo'n 15 seconden). Eens je in een andere kleur zone terechtkomt (geel, rood, zwart) zal je de zandloper respectievelijk 1, 2 of 3 keer moeten draaien vooraleer je een actie kan ondernemen.

Als je zandloper op het groene klokje aan het doorlopen is, mag je één van de volgende acties uitvoeren :
- beweegactie : je mag eerste gereedschappen en/of grondstoffen oprapen of laten vallen op de plaats waar je je bevindt, dan één stapje zetten naar een aangrenzende gang of kamer en ook daar mag je weer oprapen of laten vallen. (elke speler kan maar een beperkt aantal zaken meenemen)
- inspecteren : indien je je in een kamer bevindt die reeds schade heeft opgelopen kan je de kamer inspecteren door de bovenste kaart van de stapel om te draaien. Deze kaarten geven aan welke grondstoffen en/of gereedschappen je nodig hebt om de kamer te herstellen, alsook het percentage dat de kamer dan terug zal stijgen
- herstellen : je mag één (en slechts één per actie) gevraagde grondstof of gereedschap leveren aan zo'n geïnspecteerde kaart. Zo gauw alle gevraagde elementen op de kaart liggen, wordt de kaart afgelegd en het percentage van de kamer aangepast
- speciale actie : hangt van het scenario af of er al dan niet speciale (andere) acties mogelijk zijn

Zo gauw de timer (3 minuten) afloopt, wordt het spel kortelings onderbroken (alhoewel de regels voorschrijven om ineens door te spelen, maar dat lijkt ons in het begin toch wat chaotisch) om enkele aanvallen te trotseren. Er wordt een damage-reportkaart omgedraaid en afhankelijk van het percentage van je schilden op dat moment krijg je een vermindering op enkele kamers. Indien bepaalde kamers reeds op 0% zouden staan en toch een aanval te verduren krijgen, gaat er 25% van je romp af en eens deze op nul staat, is alles verloren natuurlijk. Bovendien kunnen er ook gangen vernietigd worden door zo'n aanval. Gevolg hiervan is dat spelers die zich toevallig in die gang bevinden, met serieuze verwondingen naar de ziekenboeg moeten, dat ze al hun materiaal moeten achterlaten en dat deze gang moeilijk te passeren is (enkel met zwarte zandloper kunnen er acties gebeuren). Je kan de gang gaan repareren zoals je dat met de kamers doet, maar het zal je dus héél wat moeite en tijd kosten.

Er zijn héél wat verschillende kamers (modules genaamd) in het spel, maar ze zullen dus niet allemaal in elk scenario aan bod komen. De drie modules die er wel telkens bij zijn, zijn life support (die dus je actieradius bepaalt), schilden (die aanvallen opvangen) en de hyper drive (die je tot 100% moet krijgen om weg te vliegen en jezelf te redden). Om u een idee te geven nog een korte opsomming van enkele andere modules :
- teleport : hiermee kan je grondstoffen en karakters gaan teleporteren van de ene naar de andere kamer en ga je materiaal sneller ter plaatse krijgen om herstellingen uit te voeren
- lasers : hiermee kan je vijanden gaan afknallen, zo gauw ze op 100% komen, schieten ze automatisch en vallen ze terug op 50%
- infirmary : hier kan je gaan herstellen als je te veel schade hebt opgelopen (met de speciale actie "genezen")
- galley : indien deze module aanwezig is, zullen alle spelers hier het spel starten (en niet op hun startmodules volgens het scenario)
- cargo bay : hier kan je voedsel, materiaal en misschien wel andere speciale gereedschappen gaan vinden, bij elke damage report ga je een extra effect hebben in de cargo bay. In de meeste scenario's met deze module ga je materiaal van hieruit naar de andere kamers moeten verdelen
- hangar deck : hier ga je letterlijk in kleine vliegtuigen kunnen kruipen om de vijand buiten het grote schip te lijf te gaan of de vliegtuigen te herstellen of te tanken
- science lab : hier ga je zaken kunnen onderzoeken (scan genaamd), soms gaat deze positief uitdraaien, soms vind je ook niets, maar je scenario gaat bepalen wat er al dan niet te vinden of onderzoeken is
- energy core : start op 100% en gaat bij elke damage report 10% achteruit, kan niet hersteld worden en zorgt dus nog voor extra druk
- airlock : bestaat uit 2 stukken, de airlock zelf en de bediening ervan. Je kan grondstoffen en materialen in de ruimte katapulteren

Zoals we wel gewend zijn van dit type spellen heeft ook elk karakter een eigenschap die hem ten goede komt tijdens de verschillende missies :
- lieutenant Mark Andrews : kan tot 2 extra materiaal meezeulen
- professor Frank A. Barber : kan één andere grondstof afgeven bij het herstellen van een kamer
- Lobo : kan inspecteren zonder dat er schade is aan een kamer (is een soort van helderziende)
- Kelley Nichols : mag als mecanicien 2 grondstoffen plaatsen bij het herstellen in één actie
- doctor Monica Boyd : kan zichzelf en de andere spelers genezen zonder dat je daarvoor naar de infirmary moet
- Baxter : de robot hangt niet af van de life support en moet altijd de gele klok gebruiken om acties uit te voeren, kan ook geen schade oplopen

Het spel biedt ook enkele kleine wijzigingen aan voor als je de moeilijkheidsgraad hoger of lager wil leggen en vijf verschillende scenario's. De verschillende scenario's zijn natuurlijk een leuk gegeven. Als je het ene scenario beheerst, kan je overstappen naar een volgend en biedt het je terug voldoende uitdaging. Toch heb ik hier al onmiddellijk een kanttekening. Er zijn "slechts" vijf scenario's voorlopig voorzien in de spelregels en bovendien is het spelersaantal voor elke scenario ook anders. Het eerste scenario kan je met 2 of 3 spelen, het volgende van 4 tot 6 spelers, ... Dus je gaat je scenario niet echt kiezen op basis van moeilijkheidsgraad of ervaring maar spelersaantal en dit is toch wel een gemiste kans, maar er zullen ongetwijfeld wel héél wat scenario's bekomen op BGG of vanuit de uitgeverij zelf.

Titel : Damage report
Auteur : Alex Barbieri
Uitgeverij : Break from reality
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

01-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Wrong chemistry


Wrong chemistry (Mage company) :


+ prima thema voor een toch erg abstract spel
+ puzzelgenot van begin tot eind
+ even wennen, maar eens je bezig bent, gaat het erg vlot
+ de uitbreiding is erg welkom, dat voel je al na één keer spelen, je wil meer variatie en toch meer van hetzelfde
(deze uitbreiding is trouwens dit jaar in Essen verschenen, maar dus nog niet toegevoegd in deze sessie)
+ hilariteit alom qua naamkeuzes van de kaarten, vergeet deze niet te bekijken
+ de speelbeurten zijn kort (al kan ik me wel voorstellen dat het bij spelers die aan AP lijden voor problemen kan zorgen)

- aanvankelijk kreeg ik geen zicht op de samenstellingen van het molecule (maar dat beterde al gauw), draaien en keren met die kaarten
- je bent wel een beetje afhankelijk van de kaarten die je trekt, sommige opdrachten zijn erg makkelijk, anderen supermoeilijk
- je scoort extra punten voor een reeks opéénvolgende opdrachten die je kan maken, maar ook hier ben je erg afhankelijk van het feit of je deze serie al dan niet trekt
- je moet echt wel op je beurt wachten, op voorhand beginnen kijken is totaal zinloos aangezien het molecule in één spelersbeurt danig kan veranderen

31-03-2014 om 07:34 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 181


Deelnemers : Boualy, Liese & Arne
Gespeelde spellen : Het koopmanshuis, Im jahr des drachen, Mykerinos, Chicago stock exchange & Wrong chemistry
Speeldatum : 29/03/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

30-03-2014 om 00:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs