IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Damage report
Damage report (Break from reality games) :

+ thematisch is het flink uitgewerkt, de spelers die hier erg van houden gaan dit zeker waarderen
+ het spel omvat alles wat je van dit type spel zou verwachten (chaos, scenario's, veel ditjes en datjes)
+ ondanks het feit dat er wel wat kleine regeltjes zijn, speelt het spel op zich relatief éénvoudig omdat er niet veel actiemogelijkheden zijn
+ er worden tips gegeven om het spel éénvoudiger (of moeilijker) te maken
+ het is ondertussen al standaard, maar de karakters hebben persoonlijke eigenschappen die erg nuttig kunnen worden aangewend tijdens een missie (zorg er zeker voor dat de juiste karakters bij de juiste missie aanwezig zijn)
+ het materiaal is van deftige kwaliteit en erg verzorgd



- het opstellen van de scenario's was niet altijd even duidelijk, een deel van de setup staat vooran in het spelregelboek, de rest bij het scenario en er waren hier en daar toch wat kleine onduidelijkheden
- we hadden nooit het gevoel dat we effectief iets konden doen tegen het verlies, je moet echt wel goed op elkaar zijn ingespeeld, het spel in je vingers hebben en nog het nodige geluk hebben volgens mij om echt voor de overwinning te gaan
- het totale gevoel was ondanks de positieve punten van het spel niet echt super, moeilijk om aan te duiden waar het exact fout liep, maar het gevoel was er bij alle spelers
- dit is ongetwijfeld een spel voor een specifieke doelgroep, niet iedereen kan dit type spel appreciëren, real-time coöp leidt al vaak tot chaos, fouten maken, ongewild valsspelen ... en meestal pijnlijk onderuit gaan
- het materiaal is oké, maar ik  vind de tekeningen van de karakters niet echt toepasselijk bij de rest, maar dat is natuurlijk puur subjectief

Conclusie : Ik vermoed dat er onder de motorkap van Damage report echt wel een leuk spel schuil gaat. U moet vooral de spelregels, met z'n allen, erg goed kennen, de nodige ervaring hebben met het spel en vooral een duidelijk zicht hebben op uw doelen en op voorhand volgens mij bepalen welke strategie u tijdens het spel wil uitwerken. Ik denk dat je het spel ook meermaals na elkaar moet spelen, zodat je een scenario ook duidelijk voor ogen hebt. Ik weet echter niet of het spel nog erg vaak op tafel zal verschijnen, het vraagt toch héél wat voorbereidingswerk (wat niet echt duidelijk was, maar dat kan ook aan mij liggen). De spelregels op zich zijn wel goed geschreven en je bent echt wel mee als je het leest, maar bij de uitwerking op het spel zelf, gaan er vaak kleine regels verloren ... en je hebt geen tijd om het op te zoeken want de tijdsdruk is constant aanwezig. Het unieke systeem van lange en korte speelkansen door de life-support van je schip zijn thematisch prima, maar een minuut wachten om een actie te mogen doen, bv. één beweging is echt niet leuk op zich. Kortom : fans van thematische spellen, neem de spelregels een keertje door en leg deze nog eens met mij op tafel, zodat ik een nieuwe imprESSEN moet maken met enkel positieve punten.

13-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
12-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Norderwind
Norderwind (Kosmos) :

+ ondanks het feit dat ik geen Teuber-fan ben (Catan is niet mijn ding), vind ik deze erg geslaagd
+ een enorme surplus is zonder twijfel het artwork en de grave boot waarmee je zeeën mag trotseren
+ er zit zeker een geluksfactor in dit spel, maar hij stoorde me niet, zelfs bij het vechten tegen de piraten niet (en mensen die me kennen weten wat dat betekent)
+ het is en blijft een race en het spel zal sneller afgelopen zijn dan u misschien gewenst had (zeker als iemand je net voor is om de overwinning weg te kapen voor je neus)
+ reeds gezegd, maar het materiaal is echt wel supergraaf
+ het memory-deel waarbij je er echt baat bij hebt om te onthouden welke tegels waar liggen, vind ik een leuke toevoeging aan het spel en je hebt helemaal geen memory-gevoel hierbij (je zal echter wel vaak vloeken omdat je niet meer weet waar tegel X of Y nu weer ligt)



- het memory-deel waarbij je er echt baat bij hebt om te onthouden welke tegels waar liggen, zullen sommigen ongetwijfeld minder liggen, voor hen is het weer frustratie troef
- als je echt pech hebt, kan je wel eens een slechte beurt spelen, maar dat hoort bij dit spel nu éénmaal bij, door je te versterken met de nodige matrozen kan je dit méér en méér voorkomen

Conclusie : Ook Norderwind is 100% meegevallen, al denk ik niet dat dit spel supervaak op tafel zal verschijnen. Het is erg leuk, speelt vlot en oogt fantastisch ... maar misschien is het net dat ietsje te dun waardoor de herspeelbaarheid iets sneller wegebt, maar niet getreurd ... ik wil gerust een keertje meevaren met u allen.

12-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 183


Deelnemers : Pieter, Jonas, Yves & Arne
Gespeelde spellen : Splendor & Bruxelles 1893
Speeldatum : 10/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

11-04-2014 om 00:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kashgar
Kashgar (Kosmos) :

+ dat open deck-builden is effectief leuk
+ het gaat vooruit, u gaat weten wat te doen als u met spelers aan tafel zit
+ het is uiteindelijk een race naar de 25 punten, dus het is over voor u het weet
+ de variëteit in kaarten is erg leuk, sommige lijken wel sterker, maar ze moeten vooral op het juiste moment komen
+ je hebt het gevoel dat je zelf toch erg veel in handen hebt
+ de keuzes zijn op zich beperkt in een ronde, maar u gaat enkele stappen op voorhand moeten uitdenken om tot uw gewenst resultaat te komen
+ het artwork op de kaarten is prima in orde en ook het andere materiaal is erg deftig



- het spel is voorlopig enkel verkrijgbaar in het Duits en het ziet er niet onmiddellijk naar uit dat er een Engelse of Nederlandstalige versie op de markt zal komen en dat is gezien de tekst op de kaarten voor vele spelers een serieuze aderlating (mij persoonlijke stoorde het niet, ik heb dan ook voor alle anderen de kaarten vertaalt, u vindt deze op dit blogje en op BGG waar het als file te downloaden is)
- de grote Kosmosdoos zit niet bepaald vol spelmateriaal, misschien had een kleiner formaat wel gekund, maar dan had het weer niet mooi in de rij gepast natuurlijk

Conclusie : dit was voor mij het beste spel van de avond, strak ontworpen, vlot spelverloop, toch wat keuzes, mooi vormgegeven, ... Kortom weinig negatieve punten op aan te merken (met uitzondering van de taal dan voor sommigen). Ik hoop alleszins dat ik dit spel toch frequent op tafel zal krijgen. Ik snap wel dat sommigen (op BGG) de nodige commentaar hebben bij dit spel. Het  zou hen iets te saai en repetitief zijn, zeker als voor jezelf duidelijk is wat je wil doen en je op je medespelers moet wachten, maar dat heb je wel bij meerdere spellen en ligt meer aan je medespelers dan aan het spel volgens mij.

11-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fun farm
Fun farm (Post Scriptum) :

+ die stressbaldiertjes liggen echt goed in de hand
+ fun gegarandeerd, er zal gelachen worden (vooral om de domme fouten van anderen)
+ kleuren herkennen is een keer iets anders dan vormen en aantallen
+ kinderen gaan dit spel echt superleuk vinden
+ de inlay in de doos is echt nog wel functioneel en met het doorkijkvenster waardoor je de dieren ziet zitten, spreekt het ook nog eens aan

- iets grotere (onhandigere) kinderen vinden dit misschien niet echt leuk meer
- indien u geen fan bent van het genre "Halli galli, Jungle speed, ..." is dit zeker niets voor u
- het kan wel eens hectisch verlopen, als u een rustige spellenavond plant, is deze niet echt op z'n plaats

(ps : de foto is niet representatief voor de actie die er in het spel aanwezig is)


10-04-2014 om 07:39 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 182


Deelnemers : Johan, Sven, Jasper & Arne
Gespeelde spellen : Splendor, Norderwind, Fun farm, Kashgar, Damage report, Time n space, Boxes & Chicago stock exchange
Speeldatum : 09/04/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerking : In één avond zo goed als alle nieuwe spellen van de vorige weken gespeeld, dat kan tellen. Er zullen dus imprESSENs verschijnen deze week. Bovenal enkele leuke nieuwigheden leren kennen ... en ook teleurstellingen.

10-04-2014 om 07:22 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
06-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.What's he building in there (Baksha games)


What's he building in there? is een spel waar ik enorm naar uitzag toen we naar Essen vertrokken. Daar aangekomen liep ik de vriendelijke auteur/uitgever tegen het lijf die me een exemplaartje van het spel had beloofd, maar me jammerlijk moest melden dat de spellen niet tijdig klaar waren. Dan heb je een stand in Essen, reis je de halve wereld rond om je spel te promoten en te verkopen en dan moet je het doen met je eigen prototype en een lege stand ... véél erger kan niet. Na geruime tijd niets meer gehoord te hebben, had ik dan ook de hoop eigenlijk wat opgegeven, aangezien het spel niet echt goed verkrijgbaar is in de EU. De verrassing was dan ook groot toen vorige week plotsklaps een pakketje voor mijn deur stond met deze titel. De tijd en de goesting om hier een mooi verslagje van te maken is dan ook aanwezig.

What's he building in there? is het eerste noemenswaardige spel van deze uitgever waarvan de auteur eigenlijk een trilogie wil maken. Het verhaal gaat over een gestoorde wetenschapper die op een slinkse wijze de werelddominantie in handen wil nemen. In dit spel gaat de eerste episode van z'n verhaal in voegen. De spelers krijgen een dubbele opdracht bij aanvang van het spel. Zo zullen ze een krankzinnige uitvinding moeten maken, een wapen waarmee de wereldleiders op de knieën worden gedreven en anderzijds moet je een ontsnappingsplan voorzien ... mocht je in je missie falen. Zowel het ontsnappingsplan als het wapen kan je op drie niveaus gaan bereiken, des te hoger je niveau des te meer punten ze je opleveren, maar haal je niveau 1 van beide zaken niet, dan verlies je onherroepelijk het spel.

Voor zowel het ontsnappingsplan als het wapen zal je allerhande kleinere uitvindingen moeten fabriceren. Daarnaast krijg je ook punten voor het sociale leven dat je leidt en je toch probeert te integreren in je buurt, door een eigen woonst te omheinen met schrikdraad en een hoop exotische huisdieren in huis te halen. Dit spel is een workerplacement van het puurste soort, overgoten met het thema dat hierboven al werd omschreven. In een speelbeurt gaan de spelers om beurten hun vier arbeiders (3 helpers en 1 wetenschapper) op de diverse plaatsen op het speelbord inzetten, om ze nadien één voor één af te handelen, de overéénkomstige acties uit te voeren, de nodige grondstoffen te verzamelen of om te zetten in nieuwe uitvindingen, ...



Op het speelbord zijn maar liefst 17 verschillende plaatsen waar de arbeiders kunnen worden ingezet. Sommige plaatsen hebben een blauwe achtergrond, andere een gele en sommigen hebben beide kleuren. Op de blauwe plaatsen kunnen enkel helpers worden geplaatst, op de gele enkel de wetenschapper en op de dubbele kleur kunnen beiden worden ingezet.

De verschillende actieplaatsen even kort uitgelicht :
- nummers 1 tot en met 6 : grondstoffenwinkels : afhankelijk van het aantal spelers komen hier grondstoffenkaarten te liggen. Op deze kaarten kunnen tot drie arbeiders worden ingezet. De eerste beslist echter altijd welke van de twee mogelijkheden er plaats vinden. Ofwel worden de afgebeelde basisgrondstoffen genomen, ofwel worden basisgrondstoffen omgevormd tot geavanceerde grondstoffen.
- nummers 7 tot en met 12 : zwarte markt : op de zwarte markt komen steeds vier nieuwe kaarten te liggen en zijn er ook twee vaste plaatsen. De eerste vaste plaats fungeert als bank en geeft je geld, de tweede geeft je ook nog wat geld en de startspelerpion. De andere zwarte marktkaarten geven bijna allemaal een soort van handeldrijven aan waarbij je grondstof A inruilt voor grondstof B of geld en omgekeerd.
- nummer 13 : genie aan het werk : als je hier een arbeider plaatst, verdien je "verstand"punten. Je zal deze nodig hebben om bepaalde uitvindingen, alsook je opdrachten uit te voeren.
- nummer 14 : handenarbeidspoor : hier spaar je arbeidskracht die ook onontbeerlijk is voor het vervullen en verwezenlijken van uitvindingen.
- nummer 15 : sociale spoor : elke keer je voor dit spoor opteert, betaal je de aangegeven kosten en verhoog je op de sociale ladder met enkele voordelen en vooral overwinningspunten op het einde van het spel.
- nummer 16 : veiligheidsspoor : je moet je eigendommen ook beschermen tegen indringers, je betaalt de aangegeven kosten en scoort overwinningspunten.
- nummer 17 : exotische huisdierenspoor : haal die rare snuisterijen en exotische dieren in huis en scoor ook hier extra overwinningspunten.

Na het verplaatsen van de rondemarker (fase 1), het inzetten van je arbeiders (fase 2), het uitvoeren van de acties (fase 3) zijn er nog twee resterende fasen in een ronde. In fase 4 mogen de wetenschappers in speelvolgorde uitvindingen gaan doen. Deze uitvindingen liggen boven het bord en voor elke speler is er een uitvinding van elk type voorzien. Deze uitvindingen ga je nodig hebben om aan je opdrachten te voldoen en je wapen en ontsnappingsplan tot een goed einde te brengen. De eerste wetenschapper die erin slaagt om een bepaalde uitvinding te doen, moet "verstand"punten afgeven, maar scoort 5 overwinningspunten en bovendien krijgt hij 5 geld als een andere uitvinder later z'n werk "steelt" en ook dezelfde uitvinding gebruikt. De grondstoffen die moeten betaald worden staan netjes op de uitvindingskaarten afgebeeld. Naast de standaarduitvindingen zijn er ook enkele speciale uitvindingen die je in staat stellen om bepaalde voordelen te krijgen gedurende het spel. Van deze speciale uitvindingen is er telkens maar ééntje voorzien in het spel.

In fase 5 tenslotte moet er huur betaald worden voor de wetenschappers die nog geen eigendom kochten (op het sociale spoor). Dit moeten ze doen vanaf ronde 5. Na een korte opschoonfase, waarin er nieuwe marktkaarten en grondstofkaarten worden opengelegd, kan een nieuwe ronde van start gaan. Na 15 ronden eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten, op voorwaarde dat hij zowel z'n wapen als ontsnappingsplan van niveau 1 heeft kunnen verwezenlijken.

Titel : What's he building in there?
Auteur : Sean Scott Garrity
Uitgeverij : Baksha games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

06-04-2014 om 20:42 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fun farm (Post Scriptum)


Het ziet ernaar uit dat de spellenmolen stilaan terug op gang komt. Na een luwe periode qua nieuwe spellen, lijken de herdrukken van de uitverkochte Essen-spellen en de nieuwigheden van Nürnberg stilaan op volle toeren te komen. Fun farm was één van die Essen-titels die ons jammerlijk genoeg niet te beurt viel in Duitsland omdat het spel in geen tijd volledig was uitverkocht. Zegt dit iets over de kwaliteit van het spel? Misschien nog niet direct, maar het materiaal is in ieder geval erg leuk en gezien de doelgroep is dit dan ook geen verrassing dat het spel vlotjes over de toonbanken ging.

Met Fun farm heeft u wederom een dexterity spel op tafel liggen, kortom grabbelen en grijpen tegen de klok. De speler die het snelste kleuren herkent en z'n oog-hand-coördinatie nog onder controle heeft, zal in dit spel ver komen. U kan mogelijke winst tegen de kleine pagadders dus nu al vergeten.

Het spel bestaat uit 24 dierenkaarten, 6 "stress-bal-diertjes" en twee dobbelstenen (een witte en zwarte) die geen cijfers maar kleuren tonen.



De dieren worden in een cirkel in het midden van de tafel geplaatst. De dierenkaarten worden geschud en als trekstapel naast de cirkel geplaatst. De actieve speler draait de bovenste kaart om, legt ze in het midden van de kring (of op een plaats waar iedereen ze goed kan zien) en gooit met de twee dobbelstenen. Er kunnen zich twee situaties voordoen. Ofwel toont het dobbelresultaat geen enkele gelijkenis met de kaarten en dan gebeurt er niets, maar als één van de dobbelresultaten wel overeenkomt met een kaart, dienen de spelers zo snel mogelijk het afgebeelde dier op de kaart te grijpen. De snelste wint de kaart, fouten worden afgestrafd door kaarten af te geven.

Na een ronde, of er nu gegrepen moest worden of niet, is de volgende speler actieve speler. Indien er niet moest gegrabbeld worden, komen er meerdere kaarten naast elkaar te liggen en gaat u dus nog meer in het oog moeten houden. Het zou zelfs kunnen zijn dat u naar twee dieren tegelijk kan grijpen dan.

De speler die de meeste kaarten verzamelde als de trekstapel is opgebruikt, wint het spel.

Titel : Fun Farm
Auteur : Luca Bellini
Uitgeverij : Post Scriptum
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

05-04-2014 om 12:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norderwind (Kosmos)


Norderwind is het nieuwe spel van niemand minder dan mr. Catan himself, Klaus Teuber. Dit alleen al zou genoeg moeten zijn om u alleszins warm te krijgen om deze review even door te nemen. Laat me vooral starten met te zeggen dat ik eigenlijk geen Catan-fan ben, maar dat het spel qua ontwerp natuurlijk wel top is en het betere (moderne) bordspel in menig huiskamer heeft gebracht.

Norderwind is in z'n kern een racespel waarbij de spelers trachten om hun 10 (8 bij vier spelers) overwinningsblokjes op te spelen. Ze doen dit door als snelste contracten te vervullen, hun vloot uit te bouwen en te leveren aan de drie verschillende havens. Zowel qua speelmateriaal als spelverloop is dit spel redelijk uniek. Het bevat héél wat elementen die ik tot op heden nog niet zag in een spel.
U krijgt alleszins waar voor u geld. In plaats van individuele spelersborden krijgt u hier individuele piratenboten, in 3D nota bene. Daarnaast zijn er 64 houten speelfiguren die de manschappen, vijandelijke piraten en goederen moeten voorstellen, 2 dobbelstenen om gebeurtenissen mee af te handelen, 24 zeekaarten, 16 kanonnen en een hoop gouden munten alsook het opdrachtenbord. (zie onder)



Misschien eerst een beetje info over je persoonlijke schip (dat dus eigenlijk dienst doet als spelersbord). Het schip bestaat uit vijf delen, drie ervan op het dek, één in het kraaiennest en tenslotte de kanonnen. Je begint het spel met één kanon, maar zal er later nog drie extra kunnen bij aanschaffen. Deze kunnen je beschermen tegen piraterij, ze verhogen alleszins je kansen. Indien je een matroos (lichtblauw) in het kraaiennest krijgt, mag je telkens de bovenste zeekaart van een stapel bekijken en ervoor opteren om deze onderop de stapel te leggen vooraleer je beurt te beginnen. Vooraan op het dek is de gevangenis waar je de (donkerblauwe) piratenkapiteins gevangen houdt, om ze nadien te gaan uitleveren en overwinningspunten te sprokkelen. In het midden van het dek zit het laadruim, met ruimte voor zes grondstoffen. Je mag hooguit twee dezelfde grondstoffen vervoeren en probeert ook deze in een haven te lossen voor punten. Op het achtersteven kan je nog vier extra manschappen kwijt, de één zorgt ervoor dat je extra kan gaan handelen, de ander levert je een extra goud op bij verkoop van goederen, de kanonier levert voordelen bij een gevecht en de schatmeester brengt goud in het laadje als je blut bent. Tenslotte heb je ook nog de mast met zeil, deze geeft aan hoeveel zeekaarten je in een beurt mag gaan trekken (hoe ver je eigenlijk kan varen), standaard begin je op vier, maar je kan tot zes geraken.



De zeekaarten vormen eigenlijk het hart van het spel, zij worden geschud en in drie gelijke stapels bij de havens verdeeld. In elke stapel zit sowieso de havenkaart van deze bepaalde haven. De zeekaarten geven aan welke acties een speler in z'n beurt zal kunnen uitvoeren en houden ook een zeker memorygehalte in voor het spel. Als je weet waar je bepaalde kaarten moet gaan zoeken, kan je makkelijker je doel bereiken. Het spel zelf duurt dus net zo lang tot een speler al z'n overwinningspuntenblokjes op het opdrachtenbord heeft kunnen plaatsen, deze speler wint onmiddellijk het spel.

In een speelbeurt doorloopt een speler drie fasen :
1) inkomsten voor de armen : indien je aan het begin van je beurt geen goud meer hebt, krijg je één goud van de bank (2 met de schatmeester)
2) varen en acties : je kiest één van de drie zeekaartenstapels en draait de kaarten één voor één open tot een maximum van jouw bereik aangegeven door je zeil. Afhankelijk van de kaart die je omdraait, ga je bepaalde acties kunnen uitvoeren of gebeurtenissen meemaken. In een beurt kan je maximaal twee acties uitvoeren. Je geeft dit aan door de zeekaart te tappen. Bij het uitvoeren van je tweede actie eindigt je beurt onmiddellijk (ook al zou je nog verder kunnen varen volgens je zeil).Voer je slechts 1 (of geen) actie uit in je beurt, mag je een handelsbrief nemen, tenzij je er reeds twee hebt (dit is het maximum dat je mag houden).
3) kaarten schudden : de getrokken zeekaarten worden terug in de desbetreffende stapel geschud en de volgende speler begint z'n beurt. Je mag vooraleer je beurt te beginnen steeds een stapel "afnemen" (zoals bij het kaarten), je neemt een aantal tegels (ongezien) en plaatst ze onderaan de stapel.

De zeekaarten :
- handelsacties : koop of verkoop tot 2 goederen tegen de aangegeven prijs, je mag max. 2 goederen van een soort in je ruim bewaren en mag max. 6 goederen in totaal bewaren
- uitrusten : verhoog je zeilen voor 2 goud OF schaf een kanon aan voor 1 goud OF schaf een manschap aan voor 1 goud (indien je al je vier manschappen reeds aanschafte, mag je een overwinningspuntenblokje plaatsen op het opdrachtenbord op het overeenkomstige veld)
- handelaar : verkoop één goed voor de aangegeven 2 of 3 goud
- doelhaven : vervul de gevraagde opdracht in de aangegeven haven door de gevraagde goederen/piraten/goud af te geven en plaats één van je overwinningspuntenblokjes op het opdrachtenbord. Indien je het meeste leverde aan een bepaalde haven mag je een extra blokje plaatsen voor de meerderhedenbonus. Indien je in alle havens reeds leverde mag je een extra blokje plaatsen voor diversiteit.
- scheepswrak doorzoeken : neem 2 goud uit de voorraad
- nevel : dit is een gebeurtenistegel (aangegeven met de E). Gooi hiervoor met de gebeurtenisdobbelsteen. Je kan een schat vinden, deze levert je één goud op of piraten tegenkomen. Als je piraten (1, 2 of 3) tegenkomt, kan je ze omkopen door 1 goud te betalen en nadien je beurt verderzetten of je kan er tegen vechten. Gooi hiervoor de zwarte dobbelsteen een aantal keren, gelijk aan het aantal van je kanonnen en zorg ervoor dat je evenveel hits gooit als het aantal piraten dat je belaagt. Bij een overwinning neem je een piratenkapitein gevangen en speel je je beurt verder, bij verlies eindigt je beurt onmiddellijk.

Sommige zeekaarten bevatten een onderlijnde letter A (van actie). Deze zeekaarten kunnen ook de andere spelers buiten hun beurt uitvoeren door het afgeven van een handelsbrief.

Titel : Norderwind
Auteur : Klaus Teuber
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

03-04-2014 om 09:18 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kashgar : Händler der Seidenstrasse (Kosmos)


Even wat achtergrondinfo om te beginnen : Kashgar is het eerste spel van deze auteur en werd reeds in 2004 verzonnen, maar pas met Spiel Essen 2013 op de markt gebracht. Op zich niets bijzonders hoor ik u denken, maar ik geef dan nog graag mee dat dit spel draait om deckbuilden en dan denkt u waarschijnlijk spontaan aan Dominion en alle andere clonen die nadien verschenen zijn. Wel, dit spel bestond al geruime tijd voor al dat deckbuild-geweld, dat feit op zich is toch al wel straf vind ik. Meer nog, het gaat zelfs nog een stapje verder, het draait hier om een open deckbuilder. Al de kaarten in uw voorraad zullen zichtbaar zijn en dat maakt dit spel echt wel uniek.

Het spel zit naar goede Kosmostraditie in één van hun bigboxen, hoewel het eerlijk gezegd even goed in een kleiner doosje gestopt had kunnen worden. In Essen was dit spel voor 20 (!) euro te koop en dat is in deze tijden echt wel erg schappelijk. U krijgt vooral erg veel kaarten, 165 om precies te zijn. Daarnaast zijn er vier spelersborden voorzien en 28 houten speelstukken om uw persoonlijke bezittingen op het spelersbord aan te geven.

In Kashgar gaat u in een spannende race zo snel mogelijk op zoek naar 25 overwinningspunten. Deze punten verdient u door bepaalde personenenkaarten in uw karavanen te krijgen, maar vooral door contracten te vervullen door de gevraagde kruiden, goud en ezels in te ruilen. Het spelverloop van dit spel is héél eenvoudig en kan ik dan ook op enkele lijnen uitleggen. De kracht van het spel zit 'm echter in de verschillende kaarten en het zoeken naar goede combinaties.

De spelers krijgen bij aanvang van het spel drie startkaarten en drie patriarchkaarten. Deze worden open naast elkaar gelegd in drie "karavanen". Daarnaast krijgt elke spelers een spelersbord waarop de vijf verschillende kruiden, goud en ezels staan afgebeeld. Elke speler start met 3 van elke grondstof. De stapel contracten wordt geschud en vier kaarten vormen de vitrine. De standaardkaarten vormen een trekstapel en ook de speciale kaarten vormen een aparte stapel. Deze speciale kaarten zijn de iets krachtigere kaarten die je moet zien te verdienen. Bovendien voorziet het spel ook onmiddellijk een uitbreiding die we aanraden om direct te gebruiken, deze kaarten zorgen vooral voor meer interactie tussen de spelers.

In een spelersbeurt heeft een speler drie mogelijkheden :
- karavaanactie : neem de voorste kaart van één van je drie karavanen, voer de actie van de kaart uit en steek de kaart achteraan in de karavaan
- verwijderactie : sommige kaarten tonen een actie in een rode kader. Deze acties zijn iets sterker, maar je zal na gebruik de kaart moeten afleggen
- passen : neem de voorste kaart van één van je karavanen en steek de kaart achteraan in de karavaan zonder een actie uit te voeren

Zo gauw een speler 25 punten heeft verzameld in de vorm van personen in z'n karavanen en vervulde contracten eindigt het spel na de lopende ronde. De speler die de meeste punten heeft verzameld, wint het spel!

Natuurlijk is deze spelbeschrijving erg kort, maar meer valt er gewoon niet te vertellen. Het zijn de acties van de kaarten die het spel helemaal maken. Jammerlijk genoeg is dit spel enkel verkrijgbaar in het Duits voorlopig. Daarom heb ik mezelf er ook even achtergezet om de kaarten te vertalen en hieronder op te lijsten. U vindt het documentje ook op BGG.



Overzicht van de personenkaarten (de schuin gedrukte tekst zijn de verwijderacties) :

Adelige (4x): Trek 2 speciale kaarten. Voeg 1 ervan toe aan het einde van deze karavaan (kosten : 4 goud). Verwijder één van je patriarchen uit één van je karavanen.

Aristokratin (1x): Begin een nieuwe karavaan met de extra patriarch.

Bäcker (2x): Betaal 1 peper en zet één van je kruiden op dezelfde waarde zoals dit kruid bij een tegenspeler staat.

Bauer (4x): Betaal 1 goud en trek 2 opdrachten van de stapel. Is hier een graanveld bij mag je dit gratis vervullen. De boer levert een aantal overwinningspunten op gelijk aan het aantal graanvelden dat je hebt vervuld.

Bettler (2x): Je tegenspelers moeten 2 goud afgeven. Indien minstens één tegenspeler 0 goud heeft, mag je jouw goud op 6 zetten.

Böttcher  (4x): Zet één van de volgende zaken op 4 en verhoog de anderen met 1; ezels, goud en peper.

Bootsmann (2x): Voeg 5 peper toe. Betaal 4 peper en zet een willekeurig kruid op 9.

Dorfschönheit (1x): Je tegenspelers moeten hun patriarchen vooraan in hun karavanen plaatsen. Voer nadien een extra speelbeurt uit.

Fahrender Händler (2x): Betaal een aantal goud naar keuze en verhoog per betaald goud je ezels met 1 en een willekeurig kruid met 2.

Geldeintreiber (2x): Verhoog voor elke reeds vervulde opdracht je goud en peper met 1.  Trek voor elke reeds vervulde opdracht 1 speciale kaart. Leg één ervan op het einde van deze karavaan.

Gesandter (2x): Zoek uit de stapel speciale kaarten 1 kaart en plaats ze op het einde van deze karavaan. Leg de “gesandter” aan het einde van een willekeurige karavaan van je linkerbuur.

Gewürzhändler (9x): Vervul 1 opdracht door de gevraagde kosten te betalen.

Gildenherr (2x): Trek 2 opdrachten van de stapel en vervul er 1 van indien mogelijk door de gevraagde kosten te betalen.

Gönnerin (4x): Betaal 1 goud en verhoog voor elke kaart in deze karavaan (incl. “Gönnerin) je ezels met 1 en een willekeurig kruid met 1.

Graue Eminenz (2x): Betaal 1 kruidnagel en zoek 1 kaart uit de aflegstapel en voeg deze toe aan het einde van deze karavaan. Trek 1 speciale kaart en voeg deze op het einde van deze karavaan toe.

Händlertochter (2x): Betaal 1 kaneel en verhoog je goud met 1 en een willekeurig kruid met 1 voor elke patriarch die je hebt.

Hirte (2x): Je tegenspelers moeten de voorste kaarten van hun karavaans aan het einde van een willekeurige andere karavaan leggen.

Hochstapler (3x): Verhoog je goud met 2. OF Verhoog een willekeurig kruid met 2. Verwijder 1 kaart uit deze karavaan.

Höker (4x): Vervul 1 kleine of speciale opdracht door de gevraagde kosten te betalen. Ontbrekende kruiden kan je bijpassen door met goud te betalen (1:1).

Hufschmied (2x): Betaal 6 goud en 1 ezel, trek 3 opdrachtkaarten van de stapel. Vervul alle speciale opdrachten en 1 kleine opdracht gratis.

Karawanenführer (2x): Alle spelers verhogen hun ezels met 1. Tegenspelers met minstens 5 ezels moeten daarna 3 ezels afgeven. Verhoog je ezels met 3.

Knecht (1x): Zet je goud op 5 en zet drie willekeurige kruiden op 2.

Korbmacher (4x): Verhoog je peper en steranijs met 3. Verhoog je ezels en goud met 3.

Krämerin (1x): Verhoog je goud met 1. Vervul één opdracht door de kosten te betalen.

Kräuterfrau (1x): Verhoog een kruid naar keuze met 1. Betaal 2 goud, trek twee speciale kaarten en voeg er één toe aan het einde van deze karavaan.

Kurtisane (2x): Je tegenspelers moeten hun patriarchen/matriarchen draaien. OF voeg 1 kaart uit één van je karavanen aan het einde van deze karavaan toe.

Marktfrau (6x): Verhoog alle kruiden met 1.

Matriarchin (13x): Draai de matriarch op de patriarch-kant en zoek 1 kaart (zonder verwijderactie) uit de aflegstapel. Voeg deze kaart aan het einde van deze karavaan toe.

Mulihändlerin (3x): Zet je ezels op 3. OF Verhoog je ezels met 2.

Mundschenk (2x): Verwijder één van je kaarten uit één van je karavaans. Verwijder tot 2 kaarten uit jouw karavanen.

Nachtwächter (2x): Verhoog je ezels en goud met 1. OF zet een willekeurig kruid op 5.

Patriarch (13x): Trek 2 standaardkaarten van de stapel en voeg 1 ervan aan het einde van deze karavaan toe. OF Draai de patriarch naar de matriarch-kant.

Pflanzerin (4x): Betaal 1 peper en verhoog je goud met 1 en je kaneel, kruidnagel en gember met 2.

Prophet (1x): Zoek 1 kaart uit de aflegstapel en voeg ze aan het einde van deze karavaan toe.

Quacksalber (5x): Betaal 1 kruidnagel en verhoog je goud met 4.

Recke (2x): Trek een special kaart en leg ze op het einde van deze karavaan.

Schankmaid (1x): Verhoog je ezels en goud met 1. OF Trek 4 standaardkaarten en voeg er één toe aan het einde van deze karavaan.

Schmied (2x): Verhoog je ezel met 1, je goud met 2 en een kruid naar keuze met 1.

Schneider (2x): Betaal 1 peper, trek 5 standaardkaarten van de stapel. Voeg 1 hiervan toe vooraan aan deze karavaan.

Schreiber (1x): Zet je ezels op 1. Vervul gratis 1 kleine opdracht.

Stadtwache (1x): Trek 1 speciale kaart en voeg ze toe aan het einde van deze karavaan.

Taschenspielerin (2x): Leg de “taschenspielerin” op het einde van een willekeurige karavaan van je linkerbuur. Voer dan een extra speelbeurt uit.

Torwache (2x): Je tegenspelers verhogen hun goud met 3. Je tegenspelers zetten hun goud op 2.

Wagner (1x): Zet je ezels op vijf. OF Zet je goud op zes.

Waldbäuerin (1x): Vervul één kleine of grote opdracht door de kosten te betalen. OF Verhoog al je kruiden met 1.

Zigeuner (1x): Verplaats één van je patriarchen naar het einde van zijn karavaan. Zet een kruid op 7.

Zimtfürst (4x): Vervul 1 opdracht door de gevraagde kosten te betalen.

Züchter (2x): Betaal 1 ezel en zet je goud op 7. Zet je ezels op 4.

Titel : Kashgar - Händler der Seidenstrasse
Auteur : Gerhard Hecht
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

02-04-2014 om 10:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damage report (Break from reality)


Een tijdje geleden kreeg ik van de mensen van "Break from reality" de vraag of ik hun nieuwe spel wilde recenseren.
Damage report was succesvol gekickstart een jaartje geleden en zou kortelings op de markt verschijnen. Het duurde echter,
naar goede Kickstarttraditie, toch nog enkele maanden vooraleer deze z'n weg vond naar ons. Maar nu is het dus beschikbaar en zal het kortelings waarschijnlijk ook wel verkrijgbaar zijn in de betere spellenzaak.

Damage report is een real-time, coöperatief spel waarin je samen je ruimtetuig probeert te vrijwaren van alle onheil dat op je afkomt.
Deze beschrijving zou ook perfect kunnen passen bij Space alert en eigenlijk zijn er wel héél wat overeenkomsten tussen beide spellen.
Niet enkel het thema en het spelconcept, maar ook de constante druk en stress waaronder jij en je teamgenoten zullen staan. Daarnaast heeft het spel ook wel wat overeenkomsten met Time 'n space, het spel waarbij de zandloper bepaalt wanneer je een actie mag uitvoeren, ook dat principe wordt in dit spel gehanteerd. Wat zeker wel een verschil is met de genoemde spellen, is dat Damage report een Amerikaans spel is, dit wil zeggen : nog meer thema, nog meer flavor en vooral geen afgelijnd geheel. Er dienen scenario's te worden gespeeld, elk met een eigen voorbereiding, elk met hun eigen materiaal, ... Het zal dan ook moeilijk zijn om alles met u te overlopen, maar we geven u graag een overzichtje van hoe het spel in z'n werk gaat.

In Damage report bouw je eerst een scenario volledig op. Je gebruikt bepaalde onderdelen om het schip op te bouwen, dat zal bestaan uit gangen en kamers die elk een bepaalde eigenschap hebben. Het doel in het spel zal bij elk scenario anders zijn, alsook de personages waarmee je kan spelen. Je kan dus niet zomaar je favoriete karakter kiezen. De grote systemen blijven echter bij elk scenario dezelfde. Er worden verschillende stapels kaarten geschud, deze kaarten geven aan waar je schip geraakt zal worden door vijandige aanvallen en waar je overal schade zal oplopen. Elke speler neemt een karakter en zandloper en telkens zal er een timer bepalen wanneer er een vijandelijke aanval plaatsvindt. Ook de grondstoffen en gereedschappen die je kan gebruiken komen in (bijna) alle scenario's terug.

Wat dit spel uniek maakt, zijn de zandlopers en vooral het gebruik ervan. Bij aanvang van het scenario is je schip nog intact en zal je snel over je schip kunnen bewegen en acties uitvoeren. Naarmate je meer schade oploopt, zal het moeilijker worden en moet je langer wachten om een actie te kunnen doorvoeren. Concreet wordt dit aangegeven op je spelersbordje met vier gekleurde klokjes waarop je de zandloper plaatst. Op het schip is er één kamer (life support) die aangeeft in welke kleur zone je je op dat moment bevindt. Zo lang je in de groene zone zit, moet je je zandloper maar één keer draaien om een actie uit te voeren (zo'n 15 seconden). Eens je in een andere kleur zone terechtkomt (geel, rood, zwart) zal je de zandloper respectievelijk 1, 2 of 3 keer moeten draaien vooraleer je een actie kan ondernemen.

Als je zandloper op het groene klokje aan het doorlopen is, mag je één van de volgende acties uitvoeren :
- beweegactie : je mag eerste gereedschappen en/of grondstoffen oprapen of laten vallen op de plaats waar je je bevindt, dan één stapje zetten naar een aangrenzende gang of kamer en ook daar mag je weer oprapen of laten vallen. (elke speler kan maar een beperkt aantal zaken meenemen)
- inspecteren : indien je je in een kamer bevindt die reeds schade heeft opgelopen kan je de kamer inspecteren door de bovenste kaart van de stapel om te draaien. Deze kaarten geven aan welke grondstoffen en/of gereedschappen je nodig hebt om de kamer te herstellen, alsook het percentage dat de kamer dan terug zal stijgen
- herstellen : je mag één (en slechts één per actie) gevraagde grondstof of gereedschap leveren aan zo'n geïnspecteerde kaart. Zo gauw alle gevraagde elementen op de kaart liggen, wordt de kaart afgelegd en het percentage van de kamer aangepast
- speciale actie : hangt van het scenario af of er al dan niet speciale (andere) acties mogelijk zijn

Zo gauw de timer (3 minuten) afloopt, wordt het spel kortelings onderbroken (alhoewel de regels voorschrijven om ineens door te spelen, maar dat lijkt ons in het begin toch wat chaotisch) om enkele aanvallen te trotseren. Er wordt een damage-reportkaart omgedraaid en afhankelijk van het percentage van je schilden op dat moment krijg je een vermindering op enkele kamers. Indien bepaalde kamers reeds op 0% zouden staan en toch een aanval te verduren krijgen, gaat er 25% van je romp af en eens deze op nul staat, is alles verloren natuurlijk. Bovendien kunnen er ook gangen vernietigd worden door zo'n aanval. Gevolg hiervan is dat spelers die zich toevallig in die gang bevinden, met serieuze verwondingen naar de ziekenboeg moeten, dat ze al hun materiaal moeten achterlaten en dat deze gang moeilijk te passeren is (enkel met zwarte zandloper kunnen er acties gebeuren). Je kan de gang gaan repareren zoals je dat met de kamers doet, maar het zal je dus héél wat moeite en tijd kosten.

Er zijn héél wat verschillende kamers (modules genaamd) in het spel, maar ze zullen dus niet allemaal in elk scenario aan bod komen. De drie modules die er wel telkens bij zijn, zijn life support (die dus je actieradius bepaalt), schilden (die aanvallen opvangen) en de hyper drive (die je tot 100% moet krijgen om weg te vliegen en jezelf te redden). Om u een idee te geven nog een korte opsomming van enkele andere modules :
- teleport : hiermee kan je grondstoffen en karakters gaan teleporteren van de ene naar de andere kamer en ga je materiaal sneller ter plaatse krijgen om herstellingen uit te voeren
- lasers : hiermee kan je vijanden gaan afknallen, zo gauw ze op 100% komen, schieten ze automatisch en vallen ze terug op 50%
- infirmary : hier kan je gaan herstellen als je te veel schade hebt opgelopen (met de speciale actie "genezen")
- galley : indien deze module aanwezig is, zullen alle spelers hier het spel starten (en niet op hun startmodules volgens het scenario)
- cargo bay : hier kan je voedsel, materiaal en misschien wel andere speciale gereedschappen gaan vinden, bij elke damage report ga je een extra effect hebben in de cargo bay. In de meeste scenario's met deze module ga je materiaal van hieruit naar de andere kamers moeten verdelen
- hangar deck : hier ga je letterlijk in kleine vliegtuigen kunnen kruipen om de vijand buiten het grote schip te lijf te gaan of de vliegtuigen te herstellen of te tanken
- science lab : hier ga je zaken kunnen onderzoeken (scan genaamd), soms gaat deze positief uitdraaien, soms vind je ook niets, maar je scenario gaat bepalen wat er al dan niet te vinden of onderzoeken is
- energy core : start op 100% en gaat bij elke damage report 10% achteruit, kan niet hersteld worden en zorgt dus nog voor extra druk
- airlock : bestaat uit 2 stukken, de airlock zelf en de bediening ervan. Je kan grondstoffen en materialen in de ruimte katapulteren

Zoals we wel gewend zijn van dit type spellen heeft ook elk karakter een eigenschap die hem ten goede komt tijdens de verschillende missies :
- lieutenant Mark Andrews : kan tot 2 extra materiaal meezeulen
- professor Frank A. Barber : kan één andere grondstof afgeven bij het herstellen van een kamer
- Lobo : kan inspecteren zonder dat er schade is aan een kamer (is een soort van helderziende)
- Kelley Nichols : mag als mecanicien 2 grondstoffen plaatsen bij het herstellen in één actie
- doctor Monica Boyd : kan zichzelf en de andere spelers genezen zonder dat je daarvoor naar de infirmary moet
- Baxter : de robot hangt niet af van de life support en moet altijd de gele klok gebruiken om acties uit te voeren, kan ook geen schade oplopen

Het spel biedt ook enkele kleine wijzigingen aan voor als je de moeilijkheidsgraad hoger of lager wil leggen en vijf verschillende scenario's. De verschillende scenario's zijn natuurlijk een leuk gegeven. Als je het ene scenario beheerst, kan je overstappen naar een volgend en biedt het je terug voldoende uitdaging. Toch heb ik hier al onmiddellijk een kanttekening. Er zijn "slechts" vijf scenario's voorlopig voorzien in de spelregels en bovendien is het spelersaantal voor elke scenario ook anders. Het eerste scenario kan je met 2 of 3 spelen, het volgende van 4 tot 6 spelers, ... Dus je gaat je scenario niet echt kiezen op basis van moeilijkheidsgraad of ervaring maar spelersaantal en dit is toch wel een gemiste kans, maar er zullen ongetwijfeld wel héél wat scenario's bekomen op BGG of vanuit de uitgeverij zelf.

Titel : Damage report
Auteur : Alex Barbieri
Uitgeverij : Break from reality
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

01-04-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Wrong chemistry


Wrong chemistry (Mage company) :


+ prima thema voor een toch erg abstract spel
+ puzzelgenot van begin tot eind
+ even wennen, maar eens je bezig bent, gaat het erg vlot
+ de uitbreiding is erg welkom, dat voel je al na één keer spelen, je wil meer variatie en toch meer van hetzelfde
(deze uitbreiding is trouwens dit jaar in Essen verschenen, maar dus nog niet toegevoegd in deze sessie)
+ hilariteit alom qua naamkeuzes van de kaarten, vergeet deze niet te bekijken
+ de speelbeurten zijn kort (al kan ik me wel voorstellen dat het bij spelers die aan AP lijden voor problemen kan zorgen)

- aanvankelijk kreeg ik geen zicht op de samenstellingen van het molecule (maar dat beterde al gauw), draaien en keren met die kaarten
- je bent wel een beetje afhankelijk van de kaarten die je trekt, sommige opdrachten zijn erg makkelijk, anderen supermoeilijk
- je scoort extra punten voor een reeks opéénvolgende opdrachten die je kan maken, maar ook hier ben je erg afhankelijk van het feit of je deze serie al dan niet trekt
- je moet echt wel op je beurt wachten, op voorhand beginnen kijken is totaal zinloos aangezien het molecule in één spelersbeurt danig kan veranderen

31-03-2014 om 07:34 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 181


Deelnemers : Boualy, Liese & Arne
Gespeelde spellen : Het koopmanshuis, Im jahr des drachen, Mykerinos, Chicago stock exchange & Wrong chemistry
Speeldatum : 29/03/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi

30-03-2014 om 00:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preview : Krackades
Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje omtrent een "nieuw" spel dat zou verschijnen via Kickstarter.
Ze vroegen of ik geïnteresseerd was om een preview te doen en gaven me een link naar hun website.
U vindt deze overigens hier : http://krackades.com/

Na het bekijken van het filmpje en wat info door te nemen, bleek dit spel eigenlijk een samenraapsel van
Pictionary, Hints, Oereka, ... een partyspel dus waarbij je in teams tracht om zo veel en zo snel mogelijk te raden
wat één van je teamgenoten tekent, uitbeeldt of boetseert. Niet echt mijn ding, maar dat was niet de reden waarom
ik eerst weigerachtig stond ten opzichte van dit project. Wat de mensen van Krackades proberen te doen, is een "volwassen"
alternatief aan te bieden voor de gekende bovenstaande spellen. De opdrachtkaarten staan vol grappige tekeningen en
de zaken die je gaat moeten proberen over te brengen zijn vaak seksueel getint of hebben een zekere vorm van geweld aanwezig.

Op zich natuurlijk nog steeds geen probleem, daar we niet de preutse blogger zijn, maar het feit dat de voertaal Engels hier wel voor
de nodige problemen zorgt, maakt het een stuk moeilijker. Vaak zijn er zegswijzen of spreekwoorden die in het Nederlands zelfs niet
bestaan. Ook de begrippen zijn niet altijd even makkelijk, ik kan wel een beetje mijn Engels, maar dat is niet echt voldoende.
Ik had hen dan ook vriendelijk bedankt met bovenstaande reden. Ze begrepen maar al te goed dat het taalprobleem een issue zou zijn,
zeker als je het spel in een club gaat spelen, maar desalniettemin wilde ze toch een demo-exemplaartje opsturen.

Eigenlijk was het eerder nog een prototype, want een definitieve versie is nog niet gemaakt. Ik vond in een Fed-expakketje een notablok, 2 doosje Play-doh en een pakketje minikaartjes. Ik moet zeggen dat ze commercieel alvast uitgekiend zijn, want bij de kaartjes zaten er drie die je kan uitdelen aan vrienden zodat deze het spel met 10% korting kunnen backen in de crowdfunding. (moesten er dus geïnteresseerden zijn, dan bezorg ik u deze kaarten graag).

Het spel zelf dan is erg eenvoudig. U verdeelt zich in een gewenst aantal groepen (een groep bestaat minstens uit 2 personen). Je kiest een categorie en krijgt 60 seconden om het begrip over te brengen en uw kompaan het te laten raden. Indien het lukt, win je de kaart, zoniet krijg je niets. Het team dat als eerste 3 kaarten van elke categorie wint, is de winnaar.

De categorieën : uitbeelden, tekenen en boetseren.  Daarnaast zijn er nog Krack attack kaarten waarvan elk team er één krijgt en deze éénmalig mag inzetten gedurende het spel. Deze zorgen ervoor dat de tegenstanders hun opdracht met een bijkomende handicap moeten uitvoeren bv. blind tekenen, uitbeelden op één been, met één hand boetseren, ...

Titel : Krackades
Auteur : ...
Uitgeverij : Krackades
Aantal spelers : 2+
Speelduur : ...
Leeftijd : 18+ (u kent de reden)

30-03-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 180


Deelnemers : Xander, Waut, Reduan, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Viticulture, Yellowstone park, Pecunia non olet & Demetra
Speeldatum : 28/03/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerking : Viticulture-avond om te zien of we de uitbreiding (en eventuele deluxe-editie) zouden backen en ik denk
dat de meeste mensen enthousiast waren over het spel. Het was erg spannend tot het eind met slechts één puntje verschil.
Yellowstone park en Pecunia non olet was vooral gieren van het lachen en Demetra was weeral te lang geleden. Het blijft
toch wel wat "mijn" spel moet ik zeggen.

29-03-2014 om 01:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panik (Ilopeli)


Panik is het laatste spelletje uit de Ilopeli-reeks die hier in korte tijd verschijnt en dat bestaat uit ... jawel 55 kaarten. In Panik sturen de spelers getrainde jagers erop uit om beloningen te krijgen voor het verwijderen van ectoplasma's. Wat??? hoor ik u denken. Ik had hetzelfde idee, dus geen paniek.

Het spel bestaat uit 19 landgoedkaarten met waarden 1 tot en met 5, gedeelde landgoedkaarten en valstrikken. Daarnaast heeft elke speler (tot 4) negen jagerkaarten, waarvan 3 standaard, 2 super uitgeruste, 2 tandem, 1 detector en 1 hulroep jagerkaart. Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 4 landgoedkaarten waarvan hij er 1 open en 3 gedekt voor zich neerlegt. Bovendien leg je ook al één van je tandemkaarten bij één van de gedekte landgoedkaarten. Om beurten gaan de spelers één van hun jagers uitspelen en bij een open of gesloten landgoedkaart leggen.

Er mogen maximaal vier jagers bij een landgoedkaart liggen. Nadat je een jager bij een landgoedkaart legde, mag je één andere daar aanwezige jager (eigen of vreemd) van plaats verleggen, naar een nog vrije plaats bij een andere landgoedkaart. De eigenaar van de weggestuurde jager beslist waar hij terechtkomt. Een weggestuurde jager gaat op zijn beurt geen andere jager wegsturen.

Bepaalde jagerkaarten hebben voordelen :
- detector jagerkaart : draai één landgoedkaart bij een tegenspeler om alvorens deze kaart te plaatsen
- hulproep jagerkaart : je mag een andere jager naar het landgoed roepen waar deze kaart ligt, de geroepen kaart mag niet van een landgoedkaart komen waar er reeds vier jagers liggen
- tandem jagerkaart : mag nooit te hulp geroepen worden
- super uitgeruste jagerkaart : mag nooit weggestuurd, noch geroepen worden

Zo gauw alle jagerkaarten werden afgelegd, eindigt het spel en worden alle landgoedkaarten opengelegd.
Elke jagerkaart die bij een landgoedkaart met waarde 1 tot en met 5 ligt, verzamelt een gelijk aantal punten als aangegeven op de landgoedkaart, een tandemkaart telt dubbel.
Elke jagerkaart bij een gedeeld landgoed levert 1, 2, 3, 4 punten op volgens het aantal aanwezige jagerkaarten resp. 4, 3, 2 of 1.
Elke jagerkaart bij een valstrik landgoed levert geen punten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Panik
Auteur : Alain Rivollet
Uitgeverij : Ilopeli (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

29-03-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Antartik


Antartik (Ilopeli)
:

+ erg leuk aangezien de niet-actieve speler ook deelneemt aan de beurt van de actieve speler
+ het bluffen, push-your-luck-aspect wordt naar een nieuwe niveau getild omdat je elkaar echt onder druk kan zetten (bij andere spellen ligt de druk enkel en alleen bij jezelf, ga je door of niet?)
+ de artwork is op zich wel leuk gevonden, duikende pinguïns in een schoonspringwedstrijd zie je niet elke dag, maar had voor mij nog grappiger gemogen

- het is een aardig spelletje, maar of het nu echt vaak op tafel zal komen?
- er zijn twee kleine bonusjes voorzien in het spel, dit had gerust iets meer mogen zijn voor de ervarenere spelers of spelers die dit spel goed kennen, het zou het geheel nog aantrekkelijker en dynamischer maken

Conclusie :
Ik vrees dat ik bij de imprESSENs van de Ilopeli-spellen vaak hetzelfde zal moeten zeggen. Het zijn stuk voor stuk unieke kaartspellen, elk met een leuk thema, mooi artwork en niet-alledaags spelverloop. Ze intrigeren op dit gebied echt wel en zorgen één voor één voor een goeie speelervaring. Doch is het niet zo dat het supertoppers zijn die je keer op keer uit je kast wil halen. De ideeën zijn altijd prima, maar net dat ietsje te beperkt voor de veelspeler. Een gelegenheidsspeler zal dan misschien weer ietsje sneller tevreden zijn, maar zal na enkele speelsessies misschien toch ook wat op z'n honger blijven zitten. Het is wat het is, 55 speelkaarten speelplezier ... en daarmee basta.

28-03-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1001 (Ilopeli)


1001 is één van de weinige coöperatieve kaartspellen op de markt. Het spel is overigens nog redelijk recent en u zal er vooralsnog niets van terugvinden op BGG en de eigen website, maar dat zal wel komen veronderstel ik. Op de doos staat een leeftijd van 4+ aangegeven, maar mij lijkt het toch iets meer voor 8+. Doel van het spel is aan de Sultan zijn verwachtingen voldoen door de juiste verhalen te vertellen. Een verhaal bestaat eigenlijk gewoon uit een combinatie van een karakterkaart en landschapskaart in dezelfde kleur die je moet kunnen afleggen.

Ook dit spel telt weer 55 kaarten, het lijkt wel of dit een voorwaarde is om bij Ilopeli te worden uitgegeven. 9 kaarten zijn Sultankaarten die de opdrachten aangeven die je moet vervullen. 4 opdrachten zijn dubbele opdrachten, 4 enkele opdrachten en 1 joker waarbij je mag kiezen welk verhaal je gaat vertellen. Je kan de moeilijkheidsgraad van het spel door middel van het aantal Sultankaarten bepalen. Een makkelijk spel gebruikt 6 kaarten, het moeilijkste alle 9. Niet gebruikte Sultankaarten gaan terug in de doos. De andere 46 kaarten zijn de verhaalkaarten, waarvan 21 karakters (in de vier kleuren + 1 joker), 21 landschappen (in de vier kleuren + 1 joker) en 4 speciale kaarten (2 tijger en 2 boeken).

Bij aanvang van het spel worden 3 sultankaarten opgelegd. Elke speler krijgt 2 verhaalkaarten die hij voor zich openlegt. Eén verhaalkaart worden opgelegd en vormt de aflegstapel. In een beurt doorloopt een speler drie mogelijke acties :
- één verhaalkaart trekken (verplicht) : van de trekstapel of de bovenste kaart van de aflegstapel
- één verhaal aan de sultan vertellen (optioneel) : leg de gevraagde landschap- en karakterkaart gelijktijdig af. Indien aan de vraag van de sultan is voldaan (1 of 2 verhalen), wordt de sultan afgelegd en een nieuwe opengedraaid.
- één kaart afleggen (optioneel) : je mag max. 2 kaarten open voor je hebben liggen, bovendien leg je graag een kaart af in de kleur die je buurman bezit, zodat deze wel een verhaal kan vormen door de bovenste kaart van de trekstapel te nemen

Indien je alle sultankaarten kan vervullen win je het spel met z'n allen, indien de trekstapel is opgebruikt en de spelers geen geldige combinaties meer kunnen vormen voor de nog openliggende sultankaarten verlies je gezamenlijk.


De speciale kaarten worden onmiddelllijk uitgevoerd als ze in het spel komen :
- boek : de speler mag drie willekeurige kaarten uit de trekstapel kiezen en ze als vitrine openleggen, uit deze kaarten kan dan ook gekozen worden bij aanvang van een beurt
- tijger : iedere speler moet een verhaalkaart afleggen

Titel : 1001
Auteur : Florian Fay
Uitgeverij : Ilopeli (verdeeld door CLD games)
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+

28-03-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kenya



Kenya (Ilopeli)
:

+ prachtige artwork
+ eenvoudige spelregels en vlotte gameplay
+ het spelen met een verborgen opdracht is altijd leuk en spannend

- de tekeningen zijn erg mooi, maar door de drukte op de savanne is het allemaal niet echt overzichtelijk
- je hebt wel een beetje in de hand, maar net iets te weinig naar onze zin

Samenvatting : ik vrees dat wij het spel iets te snel hebben willen spelen en te weinig hebben nagedacht over eventuele zetten. Het spel ziet er geschikt uit voor kinderen en speelt vlot en je gaat hierin zeker mee en plaatst gauw een kaartje. Ik denk echter dat er wel héél wat leuke elementen in dit spel zitten. De kaarten zijn echt erg mooi, maar eens de savanne groeit in het midden van de tafel heb je niet echt veel overzicht meer. Volgende keer als deze op tafel komt, ga ik me eens bezighouden met het tellen van de diverse dieren (als mijn verstand dat toelaat), dan ga je hoogstwaarschijnlijk meer uit het spel halen ... maar gaat het dan weer lijden aan AP. Kortom, leuke filler, maar nu niet direct het beste kaartspel in z'n genre (wel het mooiste denk ik).

27-03-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antartik (Ilopeli)


Heeft u zich al eens afgevraagd wat pinguïns doen in hun vrije tijd? Wel, dan houden ze wedstrijdjes schoonspringen.
De pinguïn die de beste duik uitvoert, zonder een buiklanding te moeten uitvoeren geniet veel aanzien, maar ook diegene die geld zetten op de perfecte duik (of nog beter de mislukte) verdienen ook hun sterren in dit spel.

Het spel bestaat uit 55 kaarten. Op elke kaart staat een pinguïn in een bepaalde duikfase, maar dat doet er niet echt toe. De waardes op de kaarten daarentegen wel, er is 1 kaart met waarde 1, 2 kaarten met waarde 2, ... , 10 kaarten met waarde 10.
Bij aanvang van het spel krijgt elke speler één handkaart met de waarde gelijk aan het aantal spelers (bv. waarde 3 bij 3 spelers), de andere kaarten vormen de trekstapel. Het spel loopt net zolang tot de trekstapel volledig is uitgeput. Elke open kaart levert 1 of 2 punten op (aantal sterren op de kaart), elke gedekte kaart (van een inzet) levert 3 punten op.

In een speelbeurt is elke speler betrokken, als zijnde de actieve speler of één van de niet-actieve spelers. De actieve speler is de duiker van dienst en draait kaarten open van de trekstapel. Hij mag dit net zo lang doen als hij wil, zo lang er maar geen twee kaarten met dezelfde waarde zichtbaar zijn. De duiker kan op elk moment beslissen om z'n duik af te ronden en dan wint hij de kaarten van z'n duik. Indien hij te hebzuchtig is en te lang kaarten omdraait, ontvangt hij enkel de laatste omgedraaide (dus dubbele) kaart. De volgende speler wordt dan de duiker en beslist of hij met de huidige op de tafel liggende combinatie wil doorgaan of een volledig nieuwe duik begint. In dit laatste geval worden alle kaarten van de vorige duik terug onder de trekstapel gestopt.

De niet-actieve spelers mogen tijdens de beurt van een andere speler éénmalig een inzet doen. Dit doen ze door één van hun reeds verworven kaarten (die open liggen trouwens) in te zetten, vooraleer de duiker beslist een kaart om te draaien of niet. Indien de duiker afziet van het trekken van een kaart of wanneer hij een mislukte sprong uitvoert, is de inzet gewonnen. De kaart wordt gedekt voor je gelegd. Indien de duiker een succesvolle kaart omdraait, is de inzet verloren. Een verloren inzet wordt aan de duiker gegeven en deze legt de kaart open voor zich neer. Een speler kan ten allen tijde één gedekte kaart omruilen in 2 open kaarten, hij legt de gedekte kaart open en trekt een tweede kaart van onder uit de trekstapel.

Enkele kaarten tonen ook nog een symbool die een bonus oplevert :
- Scheidsrechter : de duiker mag de drie bovenste kaarten van de trekstapel bekijken en in een willekeurige volgorde plaatsen (niet tijdens het inzetten, maar er voor)
- parachute : voorkomt een mislukte duik, je mag de laatste (dubbele) kaart uit het spel verwijderen en de opengedraaide kaarten nemen alsof je een perfecte duik hebt gemaakt.

Titel : Antartik
Auteur : Bruno Cathala & Arnaud Urbon
Uitgeverij : Ilopeli
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

27-03-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs