IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
06-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Freedom - the underground railroad
Freedom - the underground railroad (Academy games) :

+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat u niet zo eenvoudig zal winnen
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat thematisch fantastisch is uitgewerkt
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat volwassen overkomt, maar waarvoor je geen geschiedenis moet gestudeerd hebben
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel dat u op het puntje van uw stoel zet omdat u ook de verliezen wil beperken
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel waarbij u slechts zes bladzijden spelregels moet doornemen en dat overigens nog eens een fantastisch overzichtje voorziet
+ u bent op zoek naar een coöperatief spel waarbij u de moeilijkheidsgraad kan aanpassen als het op de duur iets te makkelijk wordt

- de solo-variant vond ik persoonlijk niet zo geslaagd, de uitdaging werd dan wel erg groot
- bij de kickstartereditie werden pionnen voorzien voor de slavenhandelaars, die hadden we graag in de gewone versie ook gezien, niet enkel voor het esthetische, maar ook voor de zichtbaarheid op het bord


06-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Freedom - the underground railroad (Academy games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste tijd zijn de coöperatieve spellen weer erg hot. Nadat Shadows over Camelot en Pandemie de weg hadden geëffend voor andere Ghost stories, Verboden eiland en andere Yggdrasils, was dit genre er toch even tussenuit. Nu speelden we op korte termijn enkele prima coöperatieve spellen met zeer volwassen thema's zoals Robinson Crusoë en deze Freedom.

Dit spel situeert zich rond 1860 in de Verenigde Staten, slavernij wordt stilaan een punt van onenigheid onder de bevolking en meer en meer mensen willen van de slavernij af. Er ontstaan vele spontane en georganiseerde instanties en individuen die trachten om de slaven naar Canada over te brengen, waar ze vrij zijn. Maar het is steeds uitkijken voor de talloze slavenhandelaars die hen onderscheppen en gewoon op de markt terug verkopen. U probeert in het spel een bepaald aantal slaven te redden, zonder er al te veel te moeten opofferen. Afhankelijk van het aantal spelers en de gekozen moeilijkheidsgraad gaat u aan enkele voorwaarden moeten voldoen. U moet dit overigens ook nog eens kunnen bereiken in ten hoogste acht speelronden.

Het spel is onderverdeeld in drie perioden. In elke periode hebben de spelers een aantal actiefiches ter beschikking die ze moeten aanschaffen om ze te gebruiken. Ze moeten de nodige financiën vergaren om extra ondersteuning te verkrijgen en stilaan naar een volgende periode te kunnen evolueren. Daarnaast zijn er een aantal gebeurtenissen en personen die je kan tegenkomen die je gaan helpen bij je missie, mits een correcte betaling natuurlijk. Het overgrote deel van het schitterende speelbord geeft echter de kaart van Amerika weer. Er zijn verschillende plantages, verbonden met steden om via wegen uiteindelijk Canada te bereiken. De slavenhandelaars starten in hun aangegeven stad en de slaven vertrekken vanuit het Zuiden waar slavernij nog hoogtij viert.

Elke speler neemt de rol aan van een persoon die een belangrijk aandeel heeft gehad in de hele slavenhandelgeschiedenis (en vooral het afschaffen ervan). Elk personage heeft z'n eigen persoonlijke eigenschap die je tijdens het spel kan gebruiken en kan bovendien één speciale actie uitvoeren die op het juiste moment erg sterk kan zijn. Daarnaast start elke speler met 8 dollar.

Een speelbeurt bestaat uit vijf fasen. In de eerste fase wordt er met de twee slavenhandelaarsdobbelstenen gegooid en deze bepalen welke slavenhandelaar beweegt en hoeveel plaatsen (richting oosten of westen). Indien een slavenhandelaar ooit op dezelfde plaats terechtkomt als een slaaf, dan wordt deze slaaf onverbiddelijk toegevoegd aan de slavenmarkten. Fase 2 wordt simultaan gespeeld door alle spelers. Ze mogen tot 2 fiches gaan aankopen op het speelbord (van de huidige periode). De fiches die ter beschikking zijn, zijn supportfiches, conductorfiches en fundraisingfiches. In deze fase moet er uiteraard duchtig worden gedebatteerd welke acties de spelers zullen gaan uithalen in fase 3, de actiefase. In speelvolgorde mogen de spelers enkele acties uitvoeren. Zo kunnen ze hun eventuele 2 conductor- en/of fundraisingfiches inzetten, kunnen ze gebruik maken van hun persoonlijke kenmerk en kunnen ze éénmalig in het spel hun speciale actie uitvoeren (de kaart wordt omgedraaid, zodat deze tekst verdwijnt) of één van de kaarten aanschaffen en uitvoeren. In fase vier komen de slaven van de onderste slavenmarkt op het speelbord terecht. Allereerst worden de lege plaatsjes opgevuld, eventueel resterende slaven gaan verloren en brengen je een stapje dichter bij verlies. In de laatste fase tenslotte worden de kaarten doorgeschoven, worden de slavenmarkten doorgeschoven en wordt de volgende speler de startspeler. Het spel gaat door tot de spelers alle supportfiches gekocht hebben of het benodigd aantal slaven gered hebben. Op het einde van die ronde is er winst. Zijn er op een moment te veel verloren slaven, of redden de spelers het niet in acht ronden, dan gaat het spel verloren.

De acties :
- supportfiches : kosten 10 dollar, doen niets, maar eens alle supportfiches van een periode gekocht zijn, stappen we over naar een nieuwe periode met betere conductorfiches (en andere kaarten)
- conductorfiches : kosten 2,3,4 dollar (afh. periode) en laten je toe om slaven te verplaatsen. Als je slaven verplaatst en ze eindigen hun beweging op een veld waaraan een gekleurde lijn van een slavenhandelaar vasthangt, komt de bewuste slavenhandelaar één stapje dichterbij. Indien hij bij een slaaf komt, wordt deze gevangen genomen en op de slavenmarkt geplaatst. Komt de slaaf op een plaats waar geld bij staat, ontvang je het aangegeven geld.
- fundraisingfiches : geen kosten, geven je geld voor elke slaaf op groene velden (in periode 1 & 2) en op blauwe velden (periode 3)
De fiches zijn beperkt, eens ze allemaal van het bord verdwenen zijn, zijn ze niet meer beschikbaar, met uitzondering van één conductorfiche van elke soort die altijd beschikbaar blijven.

De kaarten :
Er zijn drie typen van kaarten. Gebeurteniskaarten laten je toe om onmiddellijk een gunstige actie uit te voeren. Reservekaarten geven je een personage dat je bij je houdt en dat z'n kracht meestal éénmalig kan uitvoeren, waarna hij wordt afgelegd. De rode tegenslagkaarten komen in de rij te liggen en leveren nadelen op, deze kunnen onmiddellijk zijn, bij activatie of bij verdwijnen uit de rij.

Titel : Freedom - the underground railroad
Auteur : Brian Mayer
Uitgeverij : Academy games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

05-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Amerigo



Amerigo (Queen games) :


+ Queen games + Feld : moet normaal toch iets fijns opleveren
+ dit is zo'n spel waar u van houdt of niet, wij houden er van!
+ er is weer veel aan de hand en erg veel punten te sprokkelen, maakt u vooral de juiste keuze die u het meeste oplevert
+ de kwaliteit van het materiaal is zoals verwacht Queen-games-niveau, dus hiervoor moet u zeker niet twijfelen
+ de inlay van de doos is schitterend onderverdeeld, zodat u uw materiaal prima hierin kwijt kunt
+ er was toch wel wat commentaar op dit spel, maar ik vind dat Feld hier weer aan (mijn) verwachtingen voldoet
+ dit is zeker geen moeilijk of zwaar spel, het is eenvoudig uit te leggen, relatief snel te spelen en zeker geen breinbrekers zoals Bora Bora en Trajan dat wel zijn, misschien vandaar een beetje de negatieve kritiek van die-hards (gezien de omvang van de doos hadden ze misschien iets zwaarder verwacht, maar de naam van de uitgeverij verraadt toch ook al veel)

- het artwork op zich is wel mooi en goed gedaan, maar ik vind de kleuren nogal flets en het speelbord nogal druk (klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar ik denk wel dat er nog mensen dit zo aanvoelen). Ik vind ook dat het materiaal niet conform de afbeelding op de doos is, die ik overigens wel mooi vind
- het formaat van de doos vind ik wel een afknapper, u neemt dit spelletje niet gauw even mee op verplaatsing, u gaat al goed moeten zoeken om een zak te vinden waarin dit spel past. Er is te veel lucht in de doos, zodat een kleiner formaatje volgens mij ook wel had gekund. Als er natuurlijk nu vijf uitbreidingen verschijnen die bij in de basisdoos gaan passen, heb ik niets gezegd natuurlijk.

Besluit : er valt héél wat te zeggen voor (en ook tegen) dit spel, maar misschien is dit wel één van de meest toegankelijke Feld-spellen. Een spel waarbij u toch het gevoel heeft dat u een serieus spel aan het spelen bent, met de nodige keuzes en opties, maar waarbij het allemaal zo vlot en soepel verloopt, dat u toch weer bewondering krijgt voor deze fantastische auteur. Ik ben benieuwd of hij dit niveau kan aanhouden.


05-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rockwell



Rockwell (Sitdown) :


+ het relatief unieke speelbord, dat stelselmatig wordt opgebouwd
+ het prachtige materiaal
+ het spel blijft spannend tot het einde, want je hebt niet onmiddellijk zicht op wat er op het eind nog kan gebeuren
+ het deels coöperatieve, om samen te gaan ontginnen is wel een leuk gegeven
+ er zijn wel wat leuke elementen in dit spel, interessante keuzes, zonder dat het er te veel worden
+ het einde van het spel kan plotsklaps opduiken als de spelers zich in de kern van de aarde gaan gooien
 
- het materiaal is mooi, maar de druk laat hier en daar een beetje te wensen over, niet alles is gecentreerd op de tegeltjes
- de spelregels zijn op zich volledig, maar aangenaam lezen doen ze niet echt moet ik zeggen
- op zich heeft het spel niet zo'n goeie "drive", er zijn fasen waarbij je als speler zit te wachten

Besluit : Rockwell is zeker weer één van die solide titels, waarover ik het al vaak heb moeten hebben dit jaar. Het springt vooral in het oog door z'n materiaal, raar speelbord en leuk (in mijn ogen) thema. Persoonlijk vond ik het een leuk spel dat zeker (hopelijk toch) nog gespeeld zal worden. Het spel meer spelen komt ongetwijfeld ook het tempo ten goede en misschien is het totaal gevoel dan nog iets positiever. Dit is volgens mij zo'n spel dat niet enkel voor de pure euro-gamer aanslaat, maar waar iedereen wel plezier aan zal beleven. Iedereen begint op de duur wel de nodige opdrachtjes te vervullen, het is vooral zaak om dit nu zo snel mogelijk te doen, want de overwinningspunten gaan uiteraard altijd naar beneden.


04-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Longhorn
Klik op de afbeelding om de link te volgen Longhorn (Blue orange) :

+ vlot en simpel tussendoortje
+ prima materiaal, leuke animeeples
+ het spel is compleet anders met of zonder de sheriff
+ dit spel is voor mij nu eens voldoende moduleerbaar en toch snel opgesteld
+ eenvoudig om te spelen, maar toch wel belangrijke (abstracte) keuzes te maken
+ Nederlandstalige spelregels zitten standaard bij in de doos
 
- verwacht zeker geen te diep tactisch spel
- jammer dat je het enkel met twee spelers kan spelen, dit spel zou best een variant voor tot vier spelers verdienen

Kortom : weinig negatieve punten, niet omdat dit nu het beste spel ooit is, maar omdat het in z'n categorie en waarvoor het ontworpen is, best z'n plaatsje verdient. Het is een zeer simpel, maar goed doordacht spelsysteem, waarbij je elkaar toch wel op meerdere manieren een hak kan zetten. Of het spel nu superveel uit de kast gaat komen is een andere vraag, de korte speelduur, afgewogen met de keuzes die je toch hebt, lijkt het mij van wel. Ik kan in ieder geval iedereen aanraden om het een kans te geven en dan zelf te beslissen of het al dan niet iets voor u is.

03-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 Carats (Grosso modo éditions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In 30 carats bent u een edelstenenhandelaar en tracht u tijdens de dagelijkse ruilhandel zo rijk mogelijk te worden. Concreet zijn er op een dag drie markten (ochtend/middag/avond), dus na drie rondjes is het spel ten einde. Tijdens zo'n markt probeert u de waardeloze edelstenen af te danken en de meer waardevolle bij u te krijgen. Lijkt simpel, maar aangezien je niet weet welke edelstenen wat waard zijn, gaat u best hier eerst naar op zoek.

Het spel bestaat uit 6 zichtschermen (in de speelkleuren), 210 edelstenen (35 per kleur), 35 goudklompen (doen sowieso in elk spel mee), 18 transactiekaarten, 13 geheimewaarde kaarten (van - 30 tot +30), 3 tijdskaarten en 1 zak.

Elke speler krijgt één zichtscherm, 5 edelstenen van iedere kleur die in het spel is (afh. zichtschermen) en 5 goudklompen. De bank wordt samengesteld in de zak met ook 5 edelstenen van elke kleur aanwezig in het spel en 5 goudklompen. De transactiekaarten worden geschud en elke speler krijgt er drie. Elke speler krijgt ook een geheime-waarde-kaart die hij verborgen houdt voor de andere spelers. Deze kaart geeft aan hoeveel zijn kleur van juwelen waard is. Een goudklomp is altijd +10 waard. De resterende waardekaarten worden gedekt als trekstapel klaargelegd en de bovenste kaart wordt al getoond. De tijdskaarten worden op elkaar gestapeld en ochtend wordt bovenaan gelegd.

In een beurt doorloopt een speler vijf fasen :
1) kiezen van een transactiekaart : deze kaart geeft aan aan welk criterium de verkoper moet voldoen en of er gelijktijdig of beurtelings wordt geboden
2) samenstellen van de combinatie : de speler respecteert z'n transactiekaart en plaatst een combinatie van edelstenen uit z'n voorraad voor z'n scherm
3) handel : de andere spelers bieden op het aanbod van de verkoper. Een aanbod mag niet gelijk zijn aan dat van de verkoper en moet minimaal 1 edelsteen en 1 goud bevatten.
4) ruilhandel met een speler of de bank : je ruilt je aanbod met dat van een andere speler of met de bank. Indien je met de bank ruilt, dien je met goudklompen te betalen (2/3/4 bij ochtend/middag/avond), je stopt je aanbod in de bank en trekt dan een aantal edelstenen uit de zak, gelijk aan het aanbod.
5) einde van de handel : de transactiekaart wordt afgelegd en de volgende speler is aan de beurt. Tijdens het spel is iedere speler 3 keer verkoper.

Recht van inzage : de speler betaalt 4/3/2 goudklompen in de ochtend/middag/avond om de geheime-waarde-kaart van een tegenspeler te bekijken. (niet in een spel met drie spelers)

Na elke ronde (iedereen was een keer verkoper), wordt de volgende tijdskaart getoond, wordt de bovenste geheime-waarde-kaart van de stapel opengedraaid en wordt een nieuwe startspeler gekozen (door diegene die de vorige ronde startspeler was, je mag niet jezelf kiezen).

Na drie rondes worden alle waarden van de edelstenen bekend gemaakt en wordt je persoonlijke score berekend. De speler met de meest waardevolle collectie aan edelstenen wint het spel.

Titel : 30 Carats
Auteur : Fabien Chevillon
Uitgeverij : Grosso modo éditions (verdeeld in Benelux door CLD games)
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 9+

03-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
02-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Longhorn (Blue orange)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Longhorn vecht u de strijd uit met één van je concurrenten-veedief. Beide spelers nemen de rol aan van twee bijzonder gevreesde boeven. De doelstelling is eenvoudig : zo veel mogelijk vee stelen en als je onderweg nog wat extra goud kan meesprokkelen, is dat ook mooi meegenomen.

Longhorn komt in een compact doosje dat boordevol prachtig materiaal zit : negen rijk geïllustreerde grondgebiedtegels, 19 actiekaartjes (waarvan je er slechts 9 gebruikt per spel, dus elk spel zal anders zijn), 36 koeienmeeples (in vier kleuren), 2 wantedkaarten (om aan te geven met welke boef je speelt) en een boevenmunt die over het speelbord beweegt en aangeeft welke speler aan de beurt is.

De boevenmunt wordt opgegooid en de boef die zichtbaar is begint het spel. De andere speler plaatst de munt op één van de negen locaties die in een 3x3 rooster op tafel wordt klaargelegd. Op elke locatie wordt het aangegeven aantal koeien geplaatst (willekeurig) en één actieplaatje.

In een beurt moet een speler steeds eerst vee stelen en nadien de boevenmunt verplaatsen naar een andere locatie. Om vee te stelen, kies je gewoon één kleur vee en steelt alle koeien in die kleur. Nadien zet je een aantal stappen (horizontaal en verticaal) naar aangrenzende locaties gelijk aan het aantal gestolen koeien. Neem je de laatste koe van een locatie krijg je ook de bijhorende actietegel (zie meer onder).

Het spel is ten einde als :
- een speler verplicht wordt om de sheriff-actietegel te nemen (is niet altijd in het spel), deze speler verliest het spel
- een speler erin slaagt om de negen koeien van dezelfde kleur te stelen, dan wint deze speler
- of wanneer de boevenfiche niet naar een locatie kan bewogen worden waarop nog vee aanwezig is, eindigt het spel en wordt er geteld. De spelers krijgen goud voor hun gestolen vee. Elke koe is 100 dollar waard voor elke koe van dezelfde kleur die nog op het speelbord staat. Daarnaast wordt het goud bij opgeteld dat tijdens het spel werd verzameld. De speler met het meeste goud wint het spel.

Actietegels : 
- goudklompen : leveren goud op aan het einde van het spel (gaande van 200 tot 500 dollar)
- rood hoefijzer : steel alle koeien op dezelfde rij of kolom in één kleur (maak je hierdoor een locatie leeg, wordt de actietegel genegeerd)
- epidemie : kies één kleur en verwijder alle resterende koeien hiervan van het speelveld
- sheriff : onmiddellijk verlies als je deze fiche moet nemen
- snake oill : speel onmiddellijk twee beurten na elkaar
- hinderlaag : steel van je tegenstander één goudkaartje of twee koeien van dezelfde kleur
- sakka-snekie : neem een koe van elke kleur die je bezit en verdeel ze over de rij en kolom aangrenzend aan je positie op het speelbord

Titel : Longhorn
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Blue orange (verdeeld in de Benelux door CLD games)
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

02-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Glastonbury
Klik op de afbeelding om de link te volgen Glastonbury (Franjos) :

+ Het is een herwerkte versie van Kupferkessel co. dat al een erg leuk 2-persoonsspel was, nu is het dus ook speelbaar met vier
+ Er is een "makkelijke" basisversie en een variant met opdrachten voorzien, deze laatste raad ik zeker aan voor de liefhebbers
+ Een erg simpel en vlot spelverloop, korte speelduur en hoog herspeelbaarheidsgehalte
+ De vormgeving op zich is toch wel knap en sfeervol te noemen, men had evengoed gewoon cijfers in een bepaald kleurtje kunnen nemen
+ De spelerspionnen zijn groot, echt wel groot en liggen prima in de hand, het Jungle-Speed-Totem-gevoel komt deels terug

- Of u het wil of niet, of u er goed in bent of niet, dit is een memory-spel
- Het is wat het is en superveel diepgang hoeft u ook niet te verwachten
- Je hebt niet echt veel zicht op het feit of u goed bezig bent of niet en hoeveel punten jij (en je tegenstanders) uiteindelijk zullen scoren (maar dat heeft in mijn ogen dan weer z'n charmes)


02-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 164


Deelnemers : Carl, Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Rockwell, Amerigo & Freedom - the underground railroad
Speeldatum : 31/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Wederom drie titels om te schrappen van onze Essen-nog-te-spelen-lijstje. U mag dus binnenkort de nodige imprESSENs verwachten. Wil u ook eens deelnemen aan een spellenavond op de spellenzolder, dan roep ik nogmaals graag op om lid te worden van onze Facebookgroep, zodat u zich kan inschrijven. Freedom speelde ik eigenlijk de tweede keer na een solosessie midden deze week. Toen ging ik roemloos onderuit, met vier was het al een héél stuk leuker en wonnen we het spel ook nog, ware het niet dat we een kleine fout maakten en dit had het spel zeker héél wat spannender nog gemaakt. Ik durf niet te beweren dat we het dan zouden gehaald hebben, het zou er alleszins om spannen.

01-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glastonbury (Franjos)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Glastonbury is een remake van een topspel uit het gezegende jaar 2001. Kupferkessel co. van Goldsieber was een erg leuk 2-spelersspel waarvan u de recensie hier op de blog kan terugvinden. Nu kan u met z'n vieren aan de slag. In Glastonbury is er voor de rest eigenlijk erg weinig verandert. Ik zou perfect een copy-paste kunnen maken van mijn vorige bespreking en speciaal voor u doe ik dit even (met enkele kleine aanpassingen) :

Het concept van dit spel is redelijk eenvoudig, u gaat ingrediënten verzamelen om in uw toverketel te gooien. Wat u verzamelt is erg belangrijk, en de memoryfactor gaat dan ook dit spel bepalen. Voor u begint, dient u vooral de puntentelling te kennen : 
- minpunten zijn er voor kaarten waarvan u maar één exemplaar wist te bemachtigen
- twee kaarten met hetzelfde ingrediënt leveren u nul punten op
- kaarten in uw eigen kleur leveren u dubbele punten op van de waarde van de kaart
- drie kaarten levert de som van de waarde van deze kaarten op 
- bij vier kaarten of meer van dezelfde soort krijgt u nog een bonus van vijf punten

In een beurt doet een speler twee zaken : zijn pion verzetten en een ingrediënt nemen uit de rij waaraan hij stopte.
- De pion verzetten : de speler moet exact het aantal stappen verzetten dat is aangegeven op de bovenste kaart van zijn toverketel
- Indien de pion niet op een hoek terecht komt, moet je nu een kaart nemen uit de rij waaraan je bent gestopt : je mag kiezen welke en legt deze bovenop de stapel in je toverketel (nu krijg je een nieuw getal dat aangeeft hoeveel stappen je moet zetten in de volgende ronde) 
- Nadien wordt het gat terug opgevuld met kaarten van de trekstapel

Er zullen op de duur gaten ontstaan in het rooster en op het moment dat een speler de laatste kaart uit een rij neemt, volgt de slottelling.

Belangrijk is dat de spelers nooit in hun stapel mogen gaan kijken, dus dat je moet onthouden wat je allemaal reeds verzamelde.
Daarnaast zijn er enkele actiekaarten die je niet in je toverketel steekt. Zo kan je de bovenste kaart van je tegenstanders laten verdwijnen, laten sommige actiekaarten je toe om in je eigen ketel te gaan kijken (zonder de volgorde te veranderen), mag je extra stappen zetten als je op een hoek eindigt en mag je een een kaart nemen naar keuze uit het veld.

Het spel voorziet ook nog een variant waarbij je in het begin van het spel opdrachtkaarten krijgt. Je gaat deze opdrachten proberen te vervullen om zo nog extra punten te krijgen. Het gaat hier dan bijvoorbeeld over het verzamelen van bepaalde kaarten, de laatste kaart te nemen, kaarten van één kleur verzamelen, het minste kaarten in totaal verzamelen, ...

Titel : Glastonbury
Auteur : Günter Burkhardt
Uitgeverij : Franjos (verdeeld in Benelux door CLD games)
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min. 
Leeftijd : 8+

01-02-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
31-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.City council (Golden egg games)


City council is de tweede titel van Golden egg games die verscheen in Essen. Daar er in Essen enkel de pre-orders op te halen waren, moesten wij nog even wachten op een extra druk, maar nu hebben we ook dit spel in ons bezit. City council is een semi-coöperatief spel waarin u aan de stad gaat bouwen met z'n allen. U tracht de vervuiling en criminaliteit in de perken te houden, maar vooral toch zelf te winnen. Geen eenvoudige klus zo zal blijken, want u gaat het groepsbelang toch voorop moeten stellen want anders worden er zelfs geen prijzen uitgedeeld aan de finish.

Het spel verloopt over verschillende ronden, tot één van de spelers minstens 11 punten scoort, de lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld en dan eindigt het spel. Indien de vervuiling of criminaliteit ooit tot zeven komt, is het spel ook afgelopen, maar dan verliezen alle spelers samen het spel.



Een ronde wordt opgesplitst in vijf verschillende fasen :
1) Comités fase : in deze fase krijgen de spelers elke een rol toebedeeld, die hen een extraatje geeft tijdens de ronde en die ook de speelvolgorde bepaald. De speler die de baas is over het verkiezingscomité moet minstens één van de spelers een andere functie geven. Een speler mag ook niet meer dan twee keer éénzelfde functie uitoefenen. Enkele voordelen zijn een extra stem deze ronde, extra opdrachtkaart houden, de speelvolgorde kiezen, de schatkist beheren (en zo de bouwkosten van een gebouw naar beneden halen) en een dubbele actie uitvoeren in de productiefase.

2) Raad van bestuur fase : om beurten, volgens de speelvolgorde gaan de spelers een gebouw kiezen uit de vitrine dat ze graag zouden bouwen deze ronde of een gebouw van het speelbord verkopen of een gebouw verplaatsen. Nadat iedereen een gebouw heeft uitgekozen mogen de spelers in volgorde stemmen welke ideeën het beste zijn. Je mag uiteraard niet op jezelf stemmen en slechts 3 ideeën worden uitgevoerd. (2 bij 2 en 3 spelers) Je kan eventuele extra stemmen inbrengen in de vorm van je speciale eigenschap of via private donaties. Nadien worden de gekozen ideeën uitgevoerd, de kosten betaald en de gebouwen geplaatst, verplaatst of verkocht. Afhankelijk van waar welk gebouw op het speelbord wordt geplaatst zullen de kosten verhogen.

3) Productie fase : deze fase wordt in drie subfasen opgesplitst. De gebouwen/zones worden geactiveerd, de werkloosheidsgraad wordt nagegaan en tenslotte worden de acties uitgevoerd. Om een zone te activeren dient er energie te worden afgegeven. Vanaf het moment dat een zone is geactiveerd kunnen ook de gebouwen die erop staan (deels of geheel) worden geactiveerd. Het centrale deel van de stad kan steeds worden geactiveerd. Om een gebouw te activeren worden de nodige arbeiders (blauw of wit) en grondstoffen ingezet uit de voorraad op het speelbord. Sommige gebouwen vragen zelfs een specialist, maar stellen je in staat om twee acties uit te voeren (mits het feit dat de kosten moeten gedekt zijn natuurlijk). Sommige gebouwen brengen criminaliteit of vervuiling met zich mee of verwijderen deze, vergeet dit zeker niet aan te passen. Nadat alle spelers hun actie hebben gepland wordt er gekeken of er nog werklozen zijn, sommigen verlaten de stad, anderen storten zich in de criminaliteit. Tenslotte worden de geactiveerde gebouwen uitgevoerd. De inkomsten van de stad worden aangepast, grondstoffen worden verworven, energie wordt opgewekt, ...

4) Monitor fase : in deze fase wordt er gekeken of het leven in jouw stad de moeite waard is. De balans tussen de samenleving enerzijds en de vervuiling/ criminaliteit anderzijds wordt vergeleken. Indien deze naar de positieve kant overhelt, zal je extra inwoners aantrekken, die je de volgende ronde natuurlijk weer zult moeten tewerkstellen. Maar gaat de balans naar de negatieve kant, dan ondervind je daar ook de nadelen van en zullen er inwoners je stad verlaten.

5) Einde van de ronde en aanvullen : alle niet gebruikte gebouwen worden verwijderd, er worden nieuwe klaargelegd. Spelers kunnen hun opdrachtkaarten scoren (sommige opdrachtkaarten kunnen overigens ten allen tijde worden gescoord, anderen alleen in deze fase), je brengt je handkaartenlimiet terug tot zeven. Verwijder de energie van de geactiveerde zones en elke speler schuift z'n fiche op het comité van links naar rechts.

Vanaf het moment dat een speler 11 punten heeft verzameld, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld (en hopelijk niet verloren) en kan je nog voor de resterende opdrachtkaarten scoren. De spelers met de meeste punten wint het spel.



Titel : City council
Auteur : Elad Goldsteen
Uitgeverij : Golden egg games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

31-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
30-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La cucaracha (Ravensburger)


Van dit spel verscheen eerder op de blog al een imprESSEN, maar daar we het spel nu eindelijk kunnen toevoegen aan de collectie geven we u ook nog graag een bespreking mee. Het feit dat deze Ravensburger een tijdje uitverkocht bleef en het wachten was op een herdruk, verraad uiteraard al wat over de kwaliteit van het spel en vooral het spelplezier. Voor mensen die vertrouwd zijn met Stef Stuntpiloot en andere Toc Toc Woodman's, kan ik u al vertellen dat u deze titel netjes bij in het rijtje kan plaatsen.

Het spel bestaat uit een speelbord in de speeldoos dat een plattegrond is van een keuken voorstelt. De keukenvloer ligt bezaaid met vorken, messen en lepels die samen een doolhof vormen en die om hun as kunnen gedraaid worden. Aan de zijkanten van de keukenvloer zijn er vier inkepingen waarin de spelers trachten om een kakkerlak te vangen. Daarnaast vindt u in de doos één dobbelsteen, 18 overwinningsfiches en natuurlijk de kakkerlak zelve (met extra batterij! wat een uitstekende zaak is).

Voor aanvang van het spel stelt u een doolhof naar keuze op of gebruikt u één van de voorgedrukte doolhoven uit de spelregels. De kakkerlak (wat een Hex bug is, voor meer info verwijs ik u naar hier : http://www.hexbug.com/) wordt in het midden van het doolhof geplaatst en geactiveerd. De kakkerlak gaat als een razende beginnen bibberen en zich een weg banen in het doolhof, enorm onvoorspelbaar. Als je aan de beurt bent, gooi je de dobbelsteen en moet je één van het afgebeelde bestek een kwartslag draaien. De dobbelsteen toont een mes, een vork, een lepel en drie keer een joker (waarbij je natuurlijk mag kiezen wat je draait). Zo ga je proberen om het doolhof aan te passen en de kakkerlak in jouw richting uit te laten komen. De speler die erin slaagt om de kakkerlak in z'n eigen bakje op te vangen, wint de ronde.

Titel : La cucaracha
Auteur : Pieter-Paul Joopen
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 5+

30-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
29-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IPA - the agents (Mougil Entertainment)
   

IPA - the agents werd ons na Essen nog toegestuurd op aanvraag van de uitgeverij zelf. Hun mailtje kwam de vrijdag van Spiel binnen met de vraag of ze ons een spel konden overhandigen op de laatste dagen van de beurs. Niet dus, aangezien wij aanwezig waren op donderdag. Persoonlijk had ik nog nooit van het spel of de uitgeverij gehoord, maar uiteraard wilden we deze Deense uitgeverij ook zeker een kans geven hier op onze blog.

IPA - the agents is op het eerste zicht een atypisch spel voor vandaag de dag, de artwork is op z'n minst "speciaal" te noemen. Ik kwam het spel zelfs tegen op een BGG-lijst waarin er werd geopperd om het artwork niet door "je kleine broertje" te laten doen. Het is niet zo dat het kwalitatief niet in orde is hoor, prima dik karton, goede standaard dobbelstenen en een spelersbord met alles erop en eraan. Het algemene speelbord getuigt dan weer van weinig creativiteit en toont een grasgroene grid van vierkantjes waarop je je agenten zal gaan bewegen. De coördinaten die rond het bord lopen zijn wel degelijk van nut, maar je krijgt onmiddellijk wel zo'n duf, abstract gevoel. De itemkaarten waarvan u er zo'n 200 unieke krijgt, hebben allemaal een andere afbeelding, maar deze zijn volgens mij getekend door iemand die serieus aan de LSD zit.

Het spel zelf dan, u probeert uw tegenstanders van het bord te vegen, daar komt het op neer. Meer dan dat kon ik na een veelvuldig onderbroken leessessie van de spelregels er niet uit opmaken. Ik wist niet dat times new roman nog als lettertype gebruikt zou worden in een spelregelboekje. Gelukkig kwam ik er bij een tweede leessessie achter dat de rechterkant enkel verduidelijkingen en voorbeelden zijn. Dat zorgde er op z'n minst toch al voor dat je de regels ietsje vlotter kon doorlezen. Op zich hebben deze spelregels zelfs bijzonder weinig om het lijf, aangezien alle kracht van het spel in de kaarten zit en ik hier niet aan kan beginnen om deze allemaal te overlopen.

Er wordt aangeraden om bij je eerste speelsessies een vooropgestelde beginsituatie na te bouwen op het speelbord. Je zal muren moeten plaatsen en gebeurtenisfiches. De agenten starten in de vier uithoeken van het speelbord. Elke speler krijgt een spelersbord waarop hij enkele dobbelstenen legt, deze geven de kracht, intelligentie en nauwkeurigheid van de agent aan. Daarnaast krijg je bij aanvang een aantal levenspunten afhankelijk van het aantal spelers. Je mag ook nog enkele kennispunten vrij verdelen over je agent zodat iedereen met een verschillende beginsituatie start. Elke speler krijgt 7 handkaarten en gaat z'n keuze hier misschien al wat op richten.

In een beurt gaat een agent tot 5 stappen bewegen en een actie uitvoeren voor of na de beweging. Door het uitvoeren van deze actie probeert hij items te spelen die een andere agent of één van z'n items viseert en probeert te vernietigen. Indien een agent z'n levenspunten tot nul worden herleid, blijft z'n lijk op het bord liggen en kan je lijkenpikker gaan spelen en z'n items gaan ophalen als je dat wenst. Sommige itemkaarten worden open voor je gespeeld en werken gedurende één rond (tot je terug aan de beurt bent), andere kunnen telkens terug geactiveerd worden door er een actie aan op te offeren en nog anderen hebben een onmiddellijk effect. Anderen zijn dan weer wapens die je kan gebruiken in een handgevecht en anderen in een gevecht vanop afstand. Tenslotte zijn er ook nog kaarten die je in staat stellen om op aanvallen te reageren. Sommige kaarten vergen een actie om ze te spelen, anderen niet, die staat steeds op de kaart aangegeven. De meeste kaarten kunnen ook niet zo maar gespeeld worden en vergen een bepaalde kennis voor één van de drie gebieden. Je zal je agent dus moeten upgraden om de sterkere kaarten te kunnen uitspelen.

Je kan mede-/tegenspelers ook trachten om te kopen in dit spel. Je mag in je beurt telkens itemkaarten geven aan tegenstanders. Ze moeten deze kaarten niet aannemen en moeten er natuurlijk voor zorgen dat ze niet over hun handkaartenlimiet gaan (die op termijn ook kan worden uitgebouwd, maar start op 7 kaarten). Sommige kaarten hebben een effect dat langer dan één ronde geldt, hiervoor gebruik je fiches, waarvan er elke ronde één wordt verwijderd. Daarnaast moet je bij aanvallen ook nog eens rekening gaan houden met het soort schade dat je kan gaan aanrichten en of je tegenstander wel in het zicht is. Muren zijn een obstakel in het spel en zorgen ervoor dat elk spel weer anders zal verlopen (aangezien je bij volgende spellen deze zelf kan gaan plaatsen). Elke keer een agent een level stijgt, mag hij een kennispunt bijzetten bij één van de drie mogelijkheden. Gevechten worden overigens beslecht door een dobbelsteenrol. Als verdediger kan je schade voorkomen door het gooien van een zes. Ook op dobbelsteenrollen kunnen modifiers worden gespeeld, zodat je de kans op slagen van verdedigen of aanvallen vergroot.

Credits kan je ook hier en daar verdienen, dit is het geld in het spel. Je kan deze verkrijgen door het spel van bepaalde itemkaarten en kan ze gebruiken in de winkel (je persoonlijke spelersbord). Hier koop je uitrusting, wetenschapspunten en verbeteringen. Kom je met je agent op een gebeurtenisfiche, wordt deze omgedraaid en uitgevoerd. Soms krijg je credits of wetenschapspunten, andere zaken moeten gedeeld worden met tegenspelers en kunnen zowel positief als negatief zijn.

Ik weet dat dit overzicht waarschijnlijk niet erg veel zegt, maar erg veel meer kan ik er voorlopig niet over kwijt. Dit is echt zo'n spel dat je een keertje zal moeten doorspelen, met de nodige horten en stoten volgens mij en dat je pas na enkele speelsessies en het doorlopen van alle kaarten een beetje beter kan begrijpen. Ik durf eigenlijk al op voorhand te verklaren dat dit niet echt mijn ding gaat zijn, dus als ik er iemand blij kan maken met een uitleenbeurt, dan mag je in ruil voor je eerlijke mening het spel hier gerust oppikken. Probeer het een keertje uit en als je me weet te overtuigen, leg ik hem graag met jou op tafel.

Titel : IPA - the agents
Auteur : Allan Beyer
Uitgeverij : Mougil Entertainment
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

29-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Blueprints
Klik op de afbeelding om de link te volgen Blueprints (Z-man) :

+ erg leuk tussendoortje
+ bouwen met dobbelstenen in verschillende kleuren, wat wil je nog meer
+ een beetje gokken dat je de bonussen kan meenemen is best spannend
+ je hebt toch wel héél wat mogelijkheden om je gebouw mooi af te werken

- de kosten lopen nogal hoog op voor een tussendoortje aangezien het spel uit Amerika moet komen
(maar het spel is het zeker wel waard!)

Kortom : Blueprints is een spelletje dat ons pas later bereikte en in Essen nog links werd gelaten. Onterecht zo blijkt, want het is één van de beste "fillers" die er vorig jaar verschenen zijn. Ik vind het wel een leuke bezigheid om zo met dobbelstenen gebouwtjes te zetten. Erg leuk ook dat je je niet hoeft te houden aan de vooraf bepaalde blueprint van je gebouw. Het levert je wel wat bouwpunten op, maar soms zijn er andere manieren om meer punten te verdienen. De bonussen zijn een welgekomen extra, soms laat je de bouwprijzen beter schieten om twee bonussen te proberen weg te kapen. De verschillende kleuren van dobbelstenen die op een andere manier gescoord worden, zijn relatief éénvoudig te noemen en erg geslaagd. Wij speelden het spel reeds met 3 en 4 spelers en ik zou het spel eerder aanraden met 3 spelers, dan zijn er meer mogelijkheden, zowel in het kiezen van de dobbelstenen als het behalen van de bonussen.

29-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blueprints (Z-man games)
Blueprints is de tweede titel die in Essen verscheen van Yves Tourigny. Z'n andere spel "Expedition northwest passage" was een iets steviger spel met enkele zware tactische keuzes, deze titel is net het tegenovergestelde. Blueprints is een leuk tussendoortje met wel wat mogelijkheden, maar vooral véél opportuniteiten zien. Het spel kan gespeeld worden met 2 tot 4 spelers, onze ervaring leert dat 3 alleszins het leukste is. Op de spelregels staat aangegeven dat dit spel kan gespeeld worden vanaf 14 jaar, dat vinden we dan weer overdreven, 10+ had ook perfect gekund.

In Blueprints spelen we een stel architecten die in de loop van drie ronden proberen zoveel mogelijk prijzen en bonussen te verzamelen. Deze kan je behalen door je gebouwen zo goed mogelijk te construeren en bepaalde richtlijnen te volgen. Het spel bestaat ui 32 dobbelstenen (8 in vier verschillende kleuren), 24 plattegrondkaarten, 9 prijzenkaarten, 12 bonuskaarten, 4 zichtschermen, 4 scorefiches, 1 stoffen zakje en 1 scorebord om je bouwpunten op aan te geven.



Bij aanvang van een ronde krijgt elke speler een plattegrondkaart die hij achter z'n zichtscherm legt. Deze kaart toont een gebouw, bestaande uit zes dobbelstenen, zowel in bovenaanzicht als in 3D. De spelers proberen in de loop van de ronde dit gebouw op te richten. Het is echter geen must om je hieraan te houden, je mag ook je eigen gang gaan (binnen de perken van de fundering tenminste), maar loopt dan wel 6 bouwpunten mis voor het voldoen aan je "blueprint".
Daarnaast worden er reeds twee dobbelstenen uit het zakje getrokken en op het scorebord gelegd. Deze dobbelstenen moeten van een verschillende kleur zijn en geven aan welke kleuren doorslaggevend zijn bij een gelijke stand op het einde van een ronde.
Tenslotte worden er, afhankelijk van het aantal spelers, (8/9/7 bij respectievelijk 2/3/4 spelers) dobbelstenen uit de zak getrokken, gerold en per waarde gesorteerd in het midden van de tafel gelegd.

Om beurten gaan de spelers nu één dobbelsteen uit de uitgestalde dobbelstenen kiezen en op hun plattegrondkaart leggen. De waardes mogen nooit verandert worden en eens een dobbelsteen is geplaatst, kan deze niet meer verzet worden. Indien je dobbelstenen op elkaar plaatst, moet je ermee rekening houden dat de waarde van de hogere dobbelsteen minstens gelijk (of groter) is aan de waarde van de dobbelsteen die eronder ligt. Nadat je een dobbelsteen nam, neem je een nieuwe uit de zak, rolt deze en plaatst hem bij de uitgestalde dobbelstenen. De spelers doen dit 6 keer na elkaar tot iedereen z'n gebouw heeft afgewerkt.

Dan is het tijd om de gebouwen te bewonderen en te quoteren. De spelers die zich aan hun plattegrondkaart gehouden hebben, krijgen alvast 6 bouwpunten op het scorebord. Deze bouwpunten zijn GEEN overwinningspunten, ze gaan enkel bepalen wie er die ronde de beste was. Dan worden alle dobbelstenen afzonderlijk gewaardeerd :
- Oranje dobbelstenen : je scoort 2 bouwpunten voor elke aangrenzende dobbelsteen
- Groene dobbelstenen : je scoort 2/5/10/15/20/30 bouwpunten voor het gebruik van 1/2/3/4/5/6 groene dobbelstenen in je gebouw
- Zwarte dobbelstenen : je scoort 2/3/5/8/8/8 bouwpunten afhankelijk van het 1ste/2de/3de/4de/5de/6de verdiep waarop je de zwarte dobbelsteen bouwde
- Doorzichtige dobbelsteen : je scoort bouwpunten overeenkomstig de waarde van de dobbelsteen



De speler die de meeste bouwpunten verzamelde in de ronde krijgt de gouden prijs (zijnde 3 overwinningspunten), de tweede krijgt een zilveren prijs (2 overwinningspunten) en de derde tenslotte de bronzen prijs (1 overwinningspunt). Indien je met minder dan 4 spelers speelt, worden er één soort prijs uit het spel gehaald. De speler met de minste bouwpunten wordt de startspeler voor de volgende ronde. Alle fiches worden terug op nul gezet na elke ronde. Bij gelijke stand qua bouwpunten worden de dobbelstenen bekeken die bij aanvang van de ronde werden getrokken. De speler met de meeste dobbelstenen in de kleur van de eerste tie-breaker wint, indien nog steeds gelijk wordt er naar de tweede kleur gekeken. Indien het dan nog gelijk zou zijn, wint de desbetreffende speler die als laatste heeft gespeeld.

Naast het behalen van de prijzen kan je ook bonussen verzamelen. Elke bonus is 2 overwinningspunten waard. Van elk type bonus kan er maar één per ronde worden verdiend. Ook hier telt bij gelijke stand het aantal dobbelstenen van de tie-breaker. Je kan een bonus verdienen door :
- een toren te bouwen van minstens 5 dobbelstenen
- een gebouw neer te poten met minstens 4 dobbelstenen met dezelfde waarde
- een gebouw te bouwen waarin de waarden 1,2,3,4,5 en 6 zitten
- een gebouw te bouwen waarin minstens 5 dobbelstenen dezelfde kleur hebben
Indien je aan meerdere voorwaarden voldoet, kan je ook meerdere bonussen wegkapen.



De speler die na 3 ronden de meeste overwinningspunten (prijzen en bonussen) heeft verzameld, wint dit spel!

Titel : Blueprints
Auteur : Yves Tourigny
Uitgeverij : Z-man games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  14+ (mag dus gerust verlaagd worden)


28-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
27-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Robinson Crusoë
Klik op de afbeelding om de link te volgen Robinson Crusoë (Portal publishing) :

+ thematisch is dit spel niet voor niets de nummer 3 op BGG (en ik zie hem nog stijgen)
+ erg leuke coöp, waarbij elke speler toch wel z'n inbreng en eigenheid heeft
+ de scenario's bepalen echt wel je speelwijze en de keuzes die je moet maken
+ je hebt constant het gevoel dat het erg moeilijk zal worden, maar we trokken uiteindelijk toch aan het langste eind (fantastisch gevoel)
+ de dobbelstenen zijn prima gedaan, hier heb je tenminste een deftige kans dat het wel positief uitpakt
+ de enorm grote herspeelbaarheid, zelfs binnen één en hetzelfde scenario
+ dit is kwalitatief zeker zo'n spel dat je wel wil pimpen met vegimeeples en andere zaken om het nog "mooier" te maken

- de iconografie is op zich erg duidelijk, maar het is allemaal nogal petieterig klein op de kaartjes (een goede leesbril is handig)
- de prijs van het spel is relatief hoog, pas op ... het is het zeker waard als je van dit type spellen houdt
- de houten en plastic blokjes zijn niet van een superhoge kwaliteit vond ik persoonlijk
- dit spel behoort vooralsnog niet tot onze collectie, daar zou wel verandering in mogen (lees : moeten) komen

Kortom : dit spel staat al meer dan een jaar op onze wishlist. Het is lange tijd uitverkocht geweest, dus was het wachten op een reprint. De prijs was echter zodanig hoog dat ik wel eens eerst een speelsessie achter de rug wilde hebben om nadien te beslissen over een eventuele aankoop. Mijn eerste speelsessie was zeker een succes, dit is een thematisch erg sterk spel, met goed materiaal (hoewel dit misschien een tikje beter kan) en dat mij persoonlijk qua thema zeker aanspreekt. Vraag is echter of het er al op korte termijn van zal komen om het spel in te halen, want ook een zekere "Mice & mystics" staat nog op dit lijstje. Dat wordt kiezen!

27-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conjurers (Wonder Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen dit spel werd aangekondigd, geruime tijd voor Essen, werd het hier en daar op basis van de beschrijving vergeleken met "Seasons". Dat schepte toch verwachtingen in zekere zin en ik kan u bij deze al het voorgaande al ontkrachten. Conjurers is een workerplacement, gecombineerd met een deckbuilder, waarin u de strijd aangaat in gevechten met het spel en je tegenstanders.

In Conjurers speel je met één van de vijf mythologische culturen en wezens, nl. Egypte, Grieken, Japans, Noors en Bijbels. Elke deck heeft z'n eigen wezens en speciale artefacten die je gaan helpen om de strijd tegen de anderen te winnen. Maar achter deze eerder agressieve beschrijving van oorlog tussen culturen zit er een workerplacement waarbij je de nodige grondstoffen gaat verzamelen, ze op de markt inruilen, waar u artefacten en voorwerpen gaat aanschaffen in de plaatselijke bazaar en tracht u dan uw gepimpte strijdkrachten los te laten op de tegenstanders of nog belangrijker het spel zelf om wezens te verslaan en aan je eigen leger toe te voegen. U scoort dan ook punten voor het verzamelen van deze wezens (met verschillend niveau), voorwerpen, artefacten, sommige mythologische combinaties (zoals aangegeven op de kaarten) en resterende grondstoffen. Er zijn nog bonussen voorzien voor het verzamelen van dezelfde of net verschillende wezens en artefacten uit diverse mythologieën.

Laat het ons misschien eerst hebben over het materiaal, dat is op z'n minst eigenaardig te noemen. Het artwork op de kaarten en de doos vallen erg goed mee, het speelbord is al een andere zaak, maar de fiches zijn echt het lelijkste wat ik dit jaar al tegenkwam. Oké, het is een spel in eigen beheer en ik begrijp dat het een kostelijke zaak is om je spel zelf uit te geven, maar een beetje creativiteit in je counters mag toch geen probleem zijn. U krijgt een heleboel gekleurde kartonnetjes, want een betere naam kan ik het niet geven. Het is dan ook even worstelen met de verschillende betekenissen ervan, want op het eerste zicht kan je niet zeggen over welke grondstof het gaat. Is het geld, ijzer, brons, schadefiches??? Je krijgt ook nog een overzicht, noem het gerust een spreadsheet met alle mogelijke combinaties van wezens, overwinningspunten, kosten, ... en deze verschillen dan nog eens allemaal afhankelijk van de situatie. Deze taferelen doen ons toch een beetje denken aan vroeger tijden, want heden ten dage is alles toch gestroomlijnder ontworpen. Op zich is alles wel duidelijk eens je aan het spelen bent, maar ik moet bekennen dat het toch wel wat afschrikt als je het de eerste keer onder ogen krijgt.

Het spel zelf dan kort samengevat. Het spel duurt 12 ronden. Deze 12 ronden bestaan uit 3 fasen : de inzetfase, de uitvoeringsfase en de eindfase. Je kan dit een beetje vergelijken met Zong shi. Je beschikt over een meester en een assistent die je op de verschillende locaties van het speelbord kan gaan inzetten. De meester kan op andere actievelden terecht als de assistent (die wat beperkter is in z'n kunnen). Daarnaast herbergt dit spel vier verschillende assistenten waaruit je kan kiezen. Je kan er maximaal 3 in je bezit krijgen tijdens het spel. De ene assistent zal je meer voordelen bieden op actieplaats A, terwijl een andere je weer voordelen biedt op locatie B. In de uitvoeringsfase worden alle assistenten om beurten afgehandeld en nadien de meesters per speler vertrekkende vanaf de startspeler. In de eindfase worden er grondstoffen verzameld van mijnen waarover je controle hebt, wordt de rondemarker verplaatst en komen er nieuwe actieplaatsen vrij na rondes 3,6 en 9. Op het einde van elke ronde moeten ook alle wezens in je bezit gevoederd worden.

De actieplaatsen zijn gemarkeerd met I, II of III. Dit geeft aan vanaf wanneer ze in het spel beschikbaar zijn.
* De mijnen (hout, steen, ijzer, brons, saffier en diamant) : plaats een controlemarker hier, indien je op het einde van een ronde controle hebt over de mijn krijg je de grondstoffen. De hoeveelheid hangt af van het moment (hiervoor heb je dus je overzicht nodig)
* De opslagplaatsen (hout, steen, diamant, saffier, ijzer en brons) : ontvang onmiddellijk de grondstoffen. Ook hier hangt de hoeveelheid af van de fase waarin we ons bevinden.
* Wilde dieren/visvijver : je krijgt voedsel (5 in fase I, 8 in fase II, 11 in fase III en 14 in fase IV)
* Het hiernamaals : dit zijn de vijf mythologische vechtplaatsen, waar je de wezens kan gaan bekampen om ze aan je deck toe te voegen
* Smid en Artefactverkoper : hier kan je voorwerpen en artefacten gaan aanschaffen
* De marktplaats : hier kan je grondstoffen gaan inruilen (zie ook overzicht)
* Taverne : neem de startspelerpion over
* Gilde : neem een nieuwe assistent aan (max. 3), de eerste kost 4 hout en 4 steen, de volgende kost 4 brons en 4 ijzer
* Offerplaats : offer één van je wezens voor grondstoffen en voedsel (zie ook overzicht)
* Dueleren : de thuisbasissen van de verschillende spelers, daag ze uit voor een gevecht waarin je elk max. 3 wezens kan inzetten om elkaar te bekampen

Voeden : Agricola-gewijs moeten ook hier na elke ronde je wezens gevoed worden. De kosten zijn gelijk aan het niveau van je wezens. Bovendien moet je ook je assistenten voorzien van voedsel. De tweede assistent kost 4 voedsel, de derde 8. De eerste assistent heeft geen voedsel nodig.

Vechten met de wezens : je linkerbuurman neemt de rol aan van het neutrale wezen. Je ingezette wezens hebben elk krachtpunten (die je in staat stellen een aantal aanvalsdobbelstenen te gooien) en een verdedigingswaarde. Je kan het spel ook zonder de dobbelstenen spelen en telt dan gewoon je aanvalskracht op en rekent elk punt als zijnde een hit. Het zou ons echter te ver leiden om alles over de gevechten hier uit de doeken te doen. Hiervoor verwijs ik u graag door naar de spelregels, het is allemaal netjes beschreven en lijkt ook allemaal logisch, maar u moet u wel door wat stapjes worstelen. Bovendien kunnen alle aangeschafte voorwerpen en artefacten u helpen in een gevecht. Ze verhogen je kracht, laten je als eerste aanvallen (normaal gelijktijdig), geven je een hogere verdediging, ...

De speler die na 12 ronden het meeste punten scoort, is de winnaar.

Titel : Conjurers
Auteur : Niels Wonsyld
Uitgeverij : Wonder Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 150 min.
Leeftijd : 12+

27-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
26-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 163


Deelnemers : Sven, Jarich, Jeroen, Nico, Wim & Arne (in verschillende combinaties)
Gespeelde spellen : Robinson Crusoë, Lewis & Clark, Longhorn en 2x Luchador
Speeldatum : 25/01/'14
Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier 
Opmerkingen : Opgewarmd met een coöperatieve overwinning van Robinson Crusoë, om nadien samen met Sven in een tagteammatch Jeroen en Jarich klop te geven. Longhorn nog een tweede keer gespeeld vandaag, nu met het Sheriff-fiche in het spel en dan wordt het totaal anders kan ik u al verklappen. Lewis & Clark eindelijk nog eens kunnen herspelen en ook met vier blijft het een topper. Met vijf spelers raad ik het wel af, want dan gaat de tijdsduur net ietsje te hoog liggen vrees ik.

26-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kings under mountains
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kings under mountains (Rightgames) :

+ we kennen deze uitgeverij al van het spel "Zombies! Run for your lives" dat een ludiek pestspelletje was, ook deze heeft zo'n smerige pestfactor in zich
+ het spel is kort, erg kort, maar dat deert hier niet, je ziet het einde naderen en je moet maar zien dat je alles snel afhandelt dan
+ de tekeningen op de kaarten zijn erg mooi
+ dit spelletje past in je binnenzak en is dus prima om op verplaatsing te gebruiken
+ de dubbelzijdig bedrukte kaarten met aan de ene kant de karakters en de andere kant de mijnen is wel proper gedaan

- het spel is erg snel afgelopen, dus de scores blijven dan ook zéér laag (bij ons 4,5 en 6 punten)
- de spelregels zijn niet altijd volledig en even duidelijk (zeker bij de startopstelling was het even zoeken)
- het is luchtig, erg luchtig, erg veel staat er in dit spel niet te gebeuren




26-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theomachie (HGF)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Allereerst deze opmerking vooraleer u verder leest : dit spel is vooralsnog enkel verkrijgbaar in het Pools en het Duits, dus als u deze talen niet echt machtig bent, heeft het weinig nut om u te verlekkeren op dit spel aangezien er toch wel wat tekst op de kaarten staat.

Dat gezegd zijnde geef ik u graag een kort en bondig overzicht van wat dit spel eigenlijk inhoudt. Theomachie is een kaartspel voor 2 tot 4 spelers waarin u gaat moeten bieden, deckbuilden en pokeren. Indien u van deze mechanismen houdt, dan gaat u hier waarschijnlijk wel plezier aan beleven. Thematisch gaat u aan de slag met verschillende Goden die de handschoen zullen opnemen om tegen elkaar te strijden in een Texas Hold'm poker-gewijze arena. De waarden van de kaarten zijn geen cijfers dit keer, maar mytische krachtsymbolen die u in combinatie met uw handkaarten gaat proberen te gebruiken om de tegenstand te overbluffen of te vernietigen. Daarnaast zijn er enkele extra's in de vorm van een soort actiekaarten die je in de strijd gaat kunnen werpen om een bod kunstmatig te verhogen, een bod van tegenstanders teniet te doen, ... (en hiervoor heeft u dat beetje talenkennis dus wel nodig).

Het spel voorziet een basisspel en een spel voor gevorderde spelers en ook nog een variant. Ik ga u proberen vooral een overzicht te geven van het basisspel zodat u weet wat u mag verwachten. In het gevorderde spel krijgt elke speler nog een godheid toegewezen die hem of haar een extra eigenschap zal toekennen. Elke speler krijgt een aantal markers, die in 3 waarden komen (zijnde 10,  5 en 2 krachtpunten). Daarna krijgt elke speler een aantal handkaarten, er wordt dan gedraft om een startstapel te bekomen. Je kiest telkens één kaart uit en geeft de stapel door. Dit gaat zo verder tot de spelers 12 handkaarten hebben en er slechts één kaart overblijft, deze kaart wordt afgelegd. Van deze 12 startkaarten nemen de spelers er 8 in handen, de resterende vier worden met alle resterende kaarten geschud en vormen een trekstapel. De elementkaarten worden ook toegevoegd, alles geschud en dan kan het spel beginnen.

Een speelronde bestaat uit verschillende fasen. Het spel eindigt overigens als nog slechts één speler biedfiches overheeft. Vergelijk het dus maar met poker waarbij je al het geld van de andere spelers afhandig probeert te maken.

* Fase 1 : Begin
Elke speler trekt tot vijf handkaarten. Dominion-gewijs worden de aflegstapel terug geschud bij te weinig kaarten in de trekstapel.
Daarna worden er drie kaarten open en twee gedekt gelegd van de algemene trekstapel. Indien er onvoldoende kaarten zijn, wordt ook deze stapel gewoon geschud. Daarna moet elke speler een gelovige (kracht 2) opofferen, dit kan stijgen als de trekstapel geschud dient te worden (tot een maximum van drie).

* Fasen 2 - 4 : Bieden
Het bieden bestaat uit drie ronden, net zoals bij poker. Er dient steeds meer geboden te worden. Na elke biedronde komt er één extra kaart open te liggen. Bovenop het bieden kunnen de spelers actiekaarten uitspelen. Als niemand een bod verhoogt, kan je wachten of toch zelf het bod nog verhogen. Indien het bod wordt verhoogt, moet je ofwel meegaan of nog verhogen. Je kan ook ten allen tijde uit het bieden stappen. Je legt dan je handkaarten af en de ingezette fiches gaan naar de pot. Een ronde is ten einde als alle spelers hun beurt beëindigd hebben en niemand het bod verhoogde of de speler die als laatste verhoogde is opnieuw aan de beurt zonder dat het bod ondertussen is verhoogd of wanneer er nog slechts één speler in de ronde zit.

* Fase 5 : Vechtfase
Aan deze fase nemen enkel de spelers deel die nog niet uit de ronde stapten. Je kan tijdens je beurt een aantal actiekaarten gaan spelen of passen. De actiekaarten gaan eventueel nog veranderingen teweeg brengen in de biedingen, fiches verwijderen of verdubbelen, ... Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt het vechten.

* Fase 6 : Afrekening
De winnaar(s) en verliezers worden bepaald. Alle krachten worden opgeteld en de speler(s) met de hoogste waarde wint. Hij krijgt alle ingezette krachtfiches (inclusief de eigen fiches) en wordt de nieuwe startspeler. Eventuele effecten van actiekaarten worden nog doorgevoerd. De verliezende spelers verliezen hun fiches. Indien er slechts één winnaar is, krijgt hij ook nog een priester uit de voorraad (kracht 5). Alle kaarten (gespeeld en handkaarten) worden afgelegd.

* Fase 7 : Gebedskaarten
In speelvolgorde kunnen de spelers een kaart aanschaffen uit de vitrine, zo gaan ze hun persoonlijke deck verbeteren en opbouwen. De aangeschafte kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Ze worden betaald met de krachtfiches.

Titel : Theomachie
Auteurs : Tomasz Bylina, Adam Kwapinski & Jakub Wasilewski
Uitgeverij : Historical Games Factory
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

26-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs