IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Legacy
Klik op de afbeelding om de link te volgen Legacy (Portal publishing) :

+ Thematisch weer een erg fijn spel, je mag het qua gevoel wat vergelijken met "Last will"
+ Het spel is eigenlijk een worker-placement, maar dat voelt hier zo helemaal niet aan, dus ook de niet liefhebbers van het genre gaan hier toch kunnen doorkijken denk ik
+ Er zijn erg veel mogelijkheden en je moet de combinaties van de kaartjes op z'n beloop laten gaan, want alles doen kan je toch niet
+ Er is toch nog een beetje geluksfactor nodig, een dood bij een geboorte, de kaarten die je op handen krijgt, ... kunnen allemaal bepalend zijn voor je verdere strategie
+ Portal staat vooral gekend voor z'n stevigere oorlogsspellen of spellen met een SF-thema, maar nu blijkt toch dat ze ook het juiste materiaal kunnen binnenhalen in een ander thema
+ Voor wat het waard is, het spel is ontworpen door een Nederlander, dus altijd erg fijn om te zien dat er in de lage landen ook erg veel talent is als het op spellen ontwikkelen aankomt

- In het begin zijn het héél wat dingetjes om mee rekening te houden op de kaarten (maar eens je een keertje gespeeld hebt, is alles erg duidelijk)
- Je hebt wel wat ruimte nodig op je tafel, zeker als je met vier spelers speelt. Zo'n familiestamboom kan serieus uitdeinen

Kortom : ook dit is weer een solide Essen-titel, een spel dat volgens mij zowel bij de eurogamers als de ameritrashers wel goed zal binnenkomen. Het thematische is leuk verwerkt in het spel en je hebt echt wel het gevoel dat je naar bepaalde zaken toewerkt. Het is niet zo dat het zo maar eens eventjes eenvoudig is om bepaalde opdrachten uit te voeren, het is eerder opportuniteiten zien en inspelen op de situaties van het moment. Ik leg dit spel met plezier nog een keer op tafel.

24-01-2014 om 07:28 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Countdown - special ops (The Game Master)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik deze bespreking online heb gekregen. Nochtans was dit één van de eerste spellen die ik speelde van de Essen-nieuwigheden. De eerste speelsessie was op Spiel zelf met deskundige uitleg van mede-auteur Hans Van Tol. Gertjan Oomis is de andere auteur overigens. Het heeft een tijdje geduurd omdat ik het spel toch nog enkele speelkansen wilde geven en omdat ik hier een beetje ga afwijken van de normale gang van zaken. Een speeloverzicht ga ik niet echt geven, het zal eerder een algemene indruk zijn met hier en daar enkele suggesties en opmerkingen die ik heb, een recensie met de imprESSEN in verwerkt.

Countdown - special ops heeft wel een tijdje op zich laten wachten. Aanvankelijk stond het spel al op de planning voor Spiel 2012, maar al gauw bleek dat er nog wel wat testspelletjes moesten gespeeld worden en kon het spel nog een jaar langer rijpen om dit jaar in z'n volle glorie op de markt te verschijnen. Dit zorgde enigszins voor relatief hoge verwachtingen, ook de (kortstondige) hype op BGG en de site van The Game Master maakten ons zeker warm voor dit spel. Er werd vooral met het woord "moduleerbaarheid" gegoocheld. Alles is aan te passen : de moeilijkheidsgraad, de opstelling, de spelersaantallen, de karakters, de terroristen, de doelen, de ... het houdt eigenlijk niet op. Enerzijds houden we wel van wat herspeelbaarheid, maar voor mij persoonlijk hoeft dit niet allemaal zo "chaotisch" te zijn. Ik houd persoonlijk meer van een standaardbord, waar er eventueel wel eens iets nieuws verschijnt in de vorm van enkele kaarten of fiches, maar hier geraakte ik aanvankelijk het noorden wat kwijt bij het opstellen van een spelletje. Ik vind het eerder storend bij het opzetten van een spelletje dat je al serieus moet zoeken welke kaarten al dan niet in een spelletje moeten worden gebruikt en als je dan net bezig bent, merk je dat je nog fouten maakte. (maar dat ligt natuurlijk aan mezelf)

In Essen was er gelukkig niet veel op te stellen, daar lag alles al klaar. We zaten aan tafel met een Fins (of was het Zweeds?) koppel dat toch wel wat spellenervaring had en die gelukkig de spelregels al wat hadden doorgenomen. Er is dan ook héél wat om mee rekening te houden, je moet alle stapjes goed kennen vooraleer je nog maar kan denken aan een positieve afloop van je missie. Misschien heb ik nog te weinig ervaring in dit spel, maar de speelsessies die wij hadden, waren telkens bijzonder snel afgelopen ... té snel, dus allemaal zo dood als een pier na 2 of 3 speelbeurten. Alles is in mijn ogen zo nauw en zo strak afgelijnd ... tot op het randje om bewust de moeilijkheidsgraad te verhogen. Het is in ieder geval een keer iets anders dan een potje Russian railroads waar de scores om en bij de 250 punten liggen. Hier is het krabbelen en hopen dat je saldo uiteindelijk positief zal zijn. Ik ervoer dit eigenlijk al een beetje tijdens het lezen van de spelregels, die jammerlijk genoeg nog steeds niet beschikbaar zijn in het Nederlands (verbeter me zeker als dit ondertussen wel het geval zou zijn), waar er in de voorbeelden kaarten werden gebruikt met de volgende kenmerken : red je deze gegijzelde dan scoor je 0 (!) punten, red je ze niet verlies je er 2. Dit maakt mij al niet echt vrolijk moet ik zeggen.

Dus wat die moduleerbaarheid betreft, weet ik het niet echt goed. Eén ding moet ik zeker al wel toegeven, thematisch is dit spel tot in de puntjes uitgewerkt. Er is totaal niets op aan te merken, dus als je houdt van erg thematische spellen, waar elk detail klopt, waar je in je rol kan inleven en ten gepaste tijde kan gebruik maken van de speciale eigenschappen die de karakters hebben, dan ga je hier zeker voldoening aan beleven. Een mooi voorbeeld dat ik hierbij wil meegeven, is het aanvallen van een terrorist. Als je een kamer binnenloopt en er zijn terroristen aanwezig, moet je één van de tegenstanders viseren (lijkt me logisch, want op twee tegenstander tegelijk schieten lijkt me moeilijk). Dan gooi je een dobbelsteen en hoop je dat je de verdedigingswaarde van de terrorist minstens evenaart om hem te raken (kan ik ook nog inkomen, want je kan altijd een schot missen). Mik je echter met meerdere spelers op diezelfde terrorist, moet elk schot afzonderlijk worden bekeken, dus enkel de kans dat je hem verslaat verhoogt (je bent op zich niet sterker met twee of meer schutters). Thematisch kan ik hier totaal niets tegen inbrengen. Het zou perfect kunnen zijn dat die Special ops waarmee je speelt losers zijn die hun wapen blijkbaar niet kunnen hanteren, maar wij willen rambo's zien, die het gebouw binnenstormen en 20 man neerknallen zonder zelf een schrammetje op te lopen. Dat de waarde van de dobbelstenen niet mag worden opgeteld, vind ik persoonlijk gewoon niet leuk. Het zou misschien een manier kunnen zijn om wel eens een kamer te overleven. Maar akkoord ... thematisch klopt het dan weer niet. Een ander leuk idee zouden misschien dobbelstenen zijn zonder de waardes 1 en 2, zodat je de kans op een hit toch wel lichtjes de hoogte in kan doen gaan. Je kan nu ook ervaring opdoen, maar wij geraakten slechts één keer tot aan ervaring "1" en als je in de volgende beurt dan een 1 gooit, dan kom je nog niet ver.

Een algemene tendens die ik ook hoor en zie wanneer het spel op tafel komt, is een toch wel kleine teleurstelling wat het materiaal betreft. De cover van de doos spreekt zeker aan, maar als het materiaal dan zelf bekijkt, zijn er al gauw mensen die wat terugkrabbelen. We zijn natuurlijk verwend de laatste tijd en hier is het dan weer net ietsje minder. Voor mij geen erg, want daardoor kan ook de prijs op een fatsoenlijk bedrag afklokken en dat kunnen al die andere spellen dan weer niet zeggen. Het gaat uiteindelijk om het spel zelf, maar het oog wil natuurlijk ook wat. De kaarten op zich en de tekeningen zijn nog fraai te noemen. De spelersbordjes hadden dan misschien wel van iets steviger karton mogen zijn, de pionnen hadden ietsje groter gekund (of waarom geen leuke miniaturen?) en ook de blokjes zijn petieterig klein, zodat het wat prullen wordt op je bordje. Vormgeving is natuurlijk puur subjectief, dus laat ik dit graag aan u persoonlijk om er over te oordelen.



Kortom : Laat me allereerst al zeggen dat ik dit spel echt wel leuk wil vinden, maar na de speelsessies die wij hadden, bleven we steeds met een erg wrang gevoel achter. We willen het spel kansen geven, echt wel, want thematisch is het allemaal prima uitgewerkt. Misschien wel zo ver doorgedreven dat het een vlot en aangenaam spelverloop in de weg staat. Vooral de hoge verwachtingen en het enthousiasme van Hans Van Tol zelf zorgden bij ons na het spelen van het spel voor een anticlimax. Hans is vol van dit spel (wat logisch is als eigen ontwerp), maar noemt dit z'n beste spel en dan heb je na "Opera" toch wel wat gewicht in de schaal te werpen. In mijn ogen haalt dit spel dat niveau niet, maar voor de Ameritrashers en thematici onder ons, is dit misschien weer wel het geval. Ik vind het uitermate frustrerend om afhankelijk te zijn van een dobbelsteenrol, zeker als het bepalend is voor succes of ondergang. Na het lezen van dit artikeltje staat u dan misschien ook ietsje terughoudender ten opzichte van dit spel, laat dit u zeker niet te veel beïnvloeden. Ik nodig u graag uit om het spel zeker een kans te geven en volledig in de huid te kruipen van de karakters, dan beleeft u er misschien wel het plezier aan, dat ik er voorlopig nog niet in vond. Ik hoop dat u mijn oprechtheid weet te appreciëren en snapt dat een mening natuurlijk maar is wat het is, een mening van één individu. Wij blijven desalniettemin fans van The Game Master, want zij brengen ongelooflijk leuke spellen op de markt en ze doen dit vooral met de juiste beleving, met liefde voor het "betere" spel en dat kunnen we enkel toejuichen. Bovendien heb ik recentelijk vernomen dat voor de tweede druk beroep is gedaan op crowdfunding en dat het spel in geen tijd voor meer dan 300% gebacked was, dus dit wil toch zeggen dat er héél veel fans zijn die dit spel in handen willen krijgen.

Titel : Countdown - special ops
Auteurs : Hans Van Tol & Gertjan Oomis
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+
(foto : Henk Rolleman - de booth-babes van Essen)

24-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
23-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 161


Deelnemers : Peter, Boualy & Arne
Gespeelde spellen : Legacy, La Cucaracha, Mars needs mechanics, Glastonbury & Kings under mountains
Speeldatum : 23/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Een avondje duchtig doorspelen om de komende dagen imprESSENs te schrijven. Het zal niet meer voor vanavond zijn, want morgen is het weer vroeg dag. Er moet af en toe nog gewerkt worden tussen het spelen door ;-)

23-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Super Fantasy (Red glove)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dungeon crawlers zijn een type van spellen die niet elke dag worden uitgebracht. Meer zelfs ... ik kan me er geen enkele voor de geest halen in onze collectie, enerzijds is dit zo gegroeid aangezien er niet echt naar dit type spel gevraagd werd, anderzijds kwam het er gewoon niet van om een D&D of een Descent aan te schaffen.

Nu vullen we met Super Fantasy die leemte toch een beetje op. Het belangrijkste wat opvalt aan dit spel ten opzichte van de bovenstaande, is dit het thema hier op een cartoony, ludieke manier is opgevat. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken voor het spel, want een "echte dungeon crawler" zou toch donker en enorm spannend moeten zijn in plaats van komisch en ludiek? Langs de andere kant maakt het het misschien allemaal een beetje lichter en toegankelijker (qua thema) voor het grotere publiek. In deze bespreking kan ik dan ook niet erg diep ingaan op details aangezien ik persoonlijk zelf weinig kennis heb met dit type van spellen, een imprESSEN zal zeker verschijnen eens we het spel hebben kunnen spelen, maar kapstokken of vergelijkingsmateriaal heb ik niet echt.

De mensen die vertrouwd zijn met een dungeon crawler gaan waarschijnlijk weinig nieuws herkennen in dit spel. Ik veronderstel dat de spelmechanismen vaak gelijklopend zijn. Je krijgt twee boekjes, één met de spelregels en één met de missies. De missies vertellen je steeds hoe je het spel moet opzetten, welk materiaal al dan niet gebruikt wordt en wat het doel van het spel is. Dit is telkens anders en er zijn verschillende moeilijkheidsgraden voorzien. In totaal zijn er 6 missies voorzien en 1 teamspel waarbij je in team tegen elkaar gaat spelen.

Een spelletje Super Fantasy loopt over een verschillend aantal ronden, dat vastgelegd is afhankelijk van de missie die je speelt of tot het einddoel bereikt is. Elke ronde bestaat uit 2 fasen, de heldenfase en de monstersfase. In de heldenfase gaan de spelers om beurten, de volgorde mogen ze wel zelf kiezen, hun acties uitvoeren. In de monstersfase komt het bord tot leven.

De mogelijke acties :
De spelers beschikken over zes actiedobbelstenen die ze naar eigen keuze mogen inzetten om de diverse acties uit te voeren. Als al hun dobbelstenen zijn gebruikt, eindigt hun beurt en gaat de volgende speler aan de slag of begint de monsterfase. De dobbelstenen tonen zwaarden en sterren. De zwaarden worden opgeteld en de ster neemt de waarde aan van de held waarmee je speelt en eventuele upgrades verhogen dit nog.
- bewegen : kies een aantal dobbelstenen en zet een aantal stappen gelijk (of minder) dan de waarde van de gegooide dobbelstenen. Bij obstakels moet je stoppen (deur, monsters blokkeerzone, voorwerpen en meubels). De blokkeerzone van een monster zijn de acht velden rondom een monster, eens je daarin stapt, ben je verplicht je beweging te stoppen.
- een deur openen : kies een aantal dobbelstenen, zeg of je de deur gaat inrammen of openpeuteren en zorg dat je waarde zes haalt met de dobbelstenen, verander de gesloten deur door een open deur. Als je de deur inramt, worden de monsters in de aanpalende kamer sowieso wakker, als je kiest voor het openpeuteren niet.
- een vat stukslaan : soms kom je een vat tegen in een kamer, kies een aantal dobbelstenen, gooi minstens waarde zes en trek een willekeurig voorwerp dat je toevoegt aan je uitrusting.
- een kist openen : een kist is op slot en moet ook opengeprutst worden, kies een aantal dobbelstenen, gooi minstens waarde zes en trek een willekeurig magisch voorwerp dat je toevoegt aan je uitrusting. Je kan maar een maximum aantal voorwerpen meenemen, dus misschien laat je sommige voorwerpen liever achter voor andere spelers.
- aanvallen : indien je in de blokkeerzone van een monster terechtkomt, kan je het monster best aanvallen. Sommige voorwerpen of magische voorwerpen geven je een bonus als je voor of achter het monster staat. Vooraleer je vecht, kies je één van je wapens (afgedrukt op je speelbordje), kies je je doel (je kan met bepaalde wapens ook van verder aanvallen), controleer je eventuele bonussen van je wapens, gooi je een aantal dobbelstenen en moet je minstens de beschermingswaarde van het monster halen. Indien je dit haalt, breng je 1 schade toe aan het monster. Indien een monster op nul levenspunten komt, wordt hij uit het spel verwijderd, zoniet krijgt hij wondefiches.
- verdedigen : je kan ervoor opteren om je held te beschermen tegen de monsters in de monsterfase. Elke dobbelsteen die je afgeeft, levert je één schild op dat je in de monsterfase kan inzetten. Standaard zal elk monster je één schade toebrengen als je je niet kan verdedigen.
- energie opbouwen : kies een aantal dobbelstenen, gooi en gebruik de waarde om één van je voorwerpen op te laden.
- een val ontmantelen : ga op een aangrenzend veld staan, kies een aantal dobbelstenen en gooi minstens een waarde zes om de val van het bord te verwijderen.

De monstersfase bestaat op z'n beurt uit 4 stappen :
1) de kamers waarin helden zijn geweest wakker maken : in alle kamers waarin helden aanwezig zijn of een deur hebben ingeramd, worden de monsters wakker, ook in de aangrenzende kunnen de monsters wakker worden van het lawaai van de gevechten. Hiervoor gooi je een lotdobbelsteen.
2) nieuwe monsters in het spel brengen : afhankelijk van de missie wordt er met de lotdobbelsteen gegooid en komen er nieuwe monsters uit de portalen.
3) bewegen en aanvallen : elk wakker monster voert z'n maximale beweging uit en gebruikt de kortst mogelijke afstand naar één van de helden. Indien hij binnen aanvalsafstand van de held komt, brengt hij één schade toe tenzij de held een schild(en) kan afgeven, wat hem toelaat om een aantal dobbelstenen te gooien en zich te beschermen als hij de waarde haalt gelijk of hoger aan de kracht van het monster. Indien een held zonder levenspunten valt, gaat hij niet dood, de fiche die de voortgang van het spel aangeeft, wordt één stap verder geplaatst, dus je hebt minder tijd om je missie te vervolledigen.
4) opschonen : alle fiches die geen waarde meer hebben, worden van het bord genomen. Ook niet gebruikte schilden worden afgelegd. De helden krijgen hun levenspunten terug en een volgende ronde gaat van start.

Uiteraard is dit slechts een overzicht van de belangrijkste stappen. Er zijn wel héél wat toeters en bellen, die afhankelijk van de missie al dan niet in het spel komen. Alle voorwerpen die je kan gaan verzamelen, zullen een held bijstaan en helpen in z'n queeste. Ook de verscheidenheid aan monsters maakt het niet makkelijk om jezelf te gaan verdedigen. Je zal sowieso weer afhankelijk zijn van de dobbelsteenrol, zoals dat de gewoonte is in dit type van spel. Maar je hebt wel zelf de keuze hoeveel van je dobbelstenen je opgeeft om een bepaalde actie te doen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe hij speelt, dus hopelijk komt hij gauw op tafel.

Titel : Super fantasy - ugly snouts assault
Auteur : Marco Valtriani
Uitgeverij : Red glove
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 8+

23-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
22-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 160
Deelnemers : Kamiel & Arne
Gespeeld spel : La Cucaracha
Speeldatum : 22/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Ik denk dat dit spel vaak op tafel gaat komen de komende dagen en weken. Kamiel vindt de kakkerlak intrigerend, het gooien met de dobbelsteen leuk en het inmaken van papa blijkt nu al een sport te worden. Ondergetekende ging roemloos onderuit, waarschijnlijk niet de laatste keer. 

22-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The outcast heroes (HGF)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit spel neem je de rol aan van de leiders van het verzet tegen de illegale, communistische regering in Polen. Je doel bestaat erin missies te winnen en je geheime doelen te bereiken. Je inzet wordt beloond met overwinningspunten en diegene die hiervan het meeste verzamelt, wint het spel. Het spel bestaat uit drie fasen, die elk bestaan uit 4 opéénvolgende ronden. Elke ronde krijgt elke speler een geheime doelkaart die hij voor zichzelf houdt. Daarna wordt de leider van de missie gekozen, deze krijgt de "commander-in-chief" en nominatiekaarten en vervult een erg belangrijke rol. Vandaar dat er onmiddellijk een stevige strijd zal losbasten in een biedfase om deze rol toe te eigenen.
Elke speler kiest één soldaatkaart uit z'n hand en legt deze af. De speler met de hoogste waarde wordt de leider.

Bij aanvang van de eerste drie ronden van een fase wordt er telkens een nieuwe missiekaart op tafel gelegd. Daarna voeren de spelers om beurten, vertrekkende van de leider twee acties uit. De mogelijke acties zijn :
- mobiliseren : neem één van de kaarten uit de voorraad naar je hand
- inzetten : speel één van je handkaarten op tafel bij de missie. Je belist onmiddellijk in welke zone rond de kaart dat je de soldaat speelt. In de "command", "recon" en "liaison" zone kan slechts één kaart liggen. In de "strike force" zone mogen er meerdere soldaten liggen.
- overnemen : je ruilt één van je soldaten uit de "strike force" zone met één van de andere zones, dit mag enkel indien je kracht groter is dan die van de concurrent.

Nadien worden de  missies afgehandeld in de volgorde die de leider wenst. Tenzij er geen soldatenkaart in de "commander" zone ligt van de missie. Tenslotte wordt de leiderkaart doorgeschoven. Eventuele missies die niet werden gestart, worden nu toch nog afgehandeld. Indien er twee mislukte missies zijn, wint de regering deze ronde, zo niet winnen de spelers en worden er overwinningspunten uitgedeeld. Extra punten worden verdiend door de geheime doelkaarten en eventueel extra punten voor mislukte missies voor spelers die een verrader-kaart hebben. Het verdelen van de punten gebeurt steeds door de leider. Deze neemt een aantal overwinningspuntenkaarten gelijk aan het aantal spelers in de missie plus één. Hij deelt aan alle betrokken spelers één kaart uit en de resterende wordt terug onder de stapel gelegd. Indien er geen "commander" is bij de missie, trekken de betrokken spelers gewoon een puntenkaart van de stapel. Indien er een scout aanwezig is in de missie, trekt hij 2 regeringskaarten en legt er 1 naast de missie. Is er geen scout wordt de bovenste regeringskaart gewoon getrokken en gebruikt. Het effect van deze kaart wordt onmiddellijk uitgevoerd. Soldaten kunnen hierdoor gevangen worden genomen, gedood worden of de moeilijkheidsgraad van de missie verhogen.

Aan elke gespeelde soldaat wordt ook een opdracht meegegeven. Soldaten in de "strike force" zone mogen twee opdrachtkaarten van de stapel nemen en er één uit kiezen. Sommige opdrachten geven een grotere kracht, maar zorgen dat je terecht komt in de gevangenis of gedood wordt, andere sturen je terug naar de voorraad of laten je terugtrekken uit de missie. Als een missie wordt afgehandeld worden alle opdrachten uitgevoerd en de kracht van het verzet berekend. Slagen ze in de missie worden punten uitgedeeld aan de betrokken spelers. Uiteindelijk probeer je dus gezamenlijk de missies te voltooien, maar je wil vooral zelf het meeste punten. Als leider heb je een erg groot voordeel omdat je dan zelf de punten mag verdelen. Anderzijds kan je door het snugger uitspelen van je opdrachten missies laten mislukken en de andere spelers een pee stoven.

Titel : The outcast heroes
Auteurs : Adam Kwapinski & Michal Sienko
Uitgeverij : Historical Games Factory
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

22-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
21-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cornish smuggler (Grublin games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit spel neem je de rol aan van een smokkelaar die tracht illegale goederen te verschepen en te verkopen om zo het meeste aanzien en rijkdom te verwerven. Cornish smuggler wordt over verschillende ronden gespeeld, waarin spelers om beurten één actie uitvoeren. De ondernomen acties kosten geld, invloed of reputatie om uit te voeren. Om het spel te winnen dien je geld en reputatie. Reputatie zorgt op z'n beurt voor invloed bij het begin van elke ronde, dat je nodig hebt om acties uit te voeren. Zaak aan jou dus om een bloeiend handeltje op te stellen en te laten draaien ... maar pas op voor de douane want die zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien. Je kan je business ook niet alleen draaiende houden, een goed uitgedachte groep van smokkelaars onder je hoede zorgen voor snel transport en verkoop van de goederen en leveren je wederom meer reputatie op.

Het spel eindigt als alle douaniers op het bord terecht zijn gekomen of wanneer het laatste goed is gekocht. De lopende ronde wordt nog tot het einde gespeeld en nadien wint de speler met het meeste geld en aanzien. Een ronde bestaat dus uit verschillende acties die de spelers in volgorde om beurten één voor één uitvoeren. De ronde eindigt als alle spelers gepast hebben. Bij aanvang van een nieuwe ronde worden nieuwe karakterkaarten opengedraaid, krijgen de spelers invloed naar gelang hun netwerk van smokkelaars en worden alle persoonlijke kaarten terug actief, zodat ze terug kunnen gebruikt worden voor hun speciale eigenschap.

De acties en hun kosten :
1) Beweeg je schip 1 plaats (1 invloed of 3 geld) : je moet naar bepaalde plaatsen varen om goederen op te halen en uit te schepen
2) Beweeg 1 goed of 1 smokkelaar in je netwerk 1 plaats (1 invloed of 2 geld) : zorg voor een netwerk om je goederen op de juiste plaats te krijgen
3) Beweeg 1 goed EN 1 smokkelaar in je netwerk 1 plaats (3 invloed of 5 geld)
4) Beweeg een douanier 1 plaats (4 invloed of 6 geld) : zorg dat de douanier niet op een plaats komt waar één van je eigen smokkelaars met goederen staat, want dan verlies je de goederen onmiddellijk (tenzij ze beschermd zijn door een eigen opslagplaats die aan de smokkelaar vasthangt)
5) Eerlijk werk (krijg 11 geld - je huidige reputatie en geld)
6) Goederen uitschepen (1 invloed) : leg de goederen bij één van je smokkelaars om ze nadien te kunnen verkopen, let wel op want hier is een risico aan verbonden en de douaniers zullen naar deze duistere praktijken worden gezogen. Zorg ervoor dat ze niet op de locatie terechtkomen waar jij aan het handelen bent of je bent alles kwijt. Je kan het risico ook verminderen tegen betaling of douaniers omkopen natuurlijk (zie onder)
7) Koop 1 goed (1 invloed en de kosten) : de kosten zijn gelijk aan het aantal blokjes waaruit het goed bestaat, je moet het goed wel kunnen opslaan in je schip anders kan je het niet aanschaffen.
8) Verkoop 1 goed (variabel - zie overzichtslijst) : ontvang het aangegeven geld en reputatie en verplaats de marker op het geldspoor, zo gauw deze rond is, komt er een nieuwe douanier in het spel, want zij vermoeden ook dat er iets niet pluis is
9) Koop reputatie (4 geld) : je voelt je ondergewaardeerd en koopt je reputatie gewoon met geld (overwinningspunten en invloed gedurende het spel)
10) Ontdek een geheim (2 invloed of 2 geld) : deze kaarten leveren je leuke zaken op, je krijgt deze kaarten als de andere spelers goederen verkopen. Je mag zo veel geheimkaarten op handen hebben als je wil.
11) Huur een karakter in (1 invloed of 2 reputatie + kosten van de kaart) : plaats een pion in je netwerk, dus aangrenzend aan een eerder geplaatste pion, ontvang de aangegeven reputatie en de aangegeven actie op de kaart mag telkens elke ronde één keer worden uitgevoerd.
12) Douanier omkopen (1 invloed + omkopingskosten + 1 geld indien reeds omgekocht geweest) : plaats er een ring van jouw kleur rond, indien deze douanier zich op een plaats bevindt met één van je smokkelaars en goederen, moet je deze niet afgeven.
13) Douanekantoor binnenvallen (1 invloed en 1 karakterkaart met maffiasymbool afleggen en bijhorende pion en reputatie) : neem een in beslag genomen goed uit het douanekantoor
14) Passen (geen kosten)

Er zijn dus héél wat mogelijke acties om uit te kiezen. De spelregels zijn op het eerste zicht nogal abstract en niet echt superduidelijk. Gelukkig is er online wel een prima video met spelregeluitleg te vinden. Indien u dus graag een beter zicht krijgt op dit spel verwijs ik u er graag naar door. U vindt deze video hier : http://vimeo.com/68857533

Titel : Cornish smuggler
Auteurs : The M.N.G. Collective
Uitgeverij : Grublin games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 13+

21-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
20-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tash-Kalar
Klik op de afbeelding om de link te volgen (foto : Henk Rolleman)

Tash-Kalar (CGE) :


+ erg fraaie kaarten, drie verschillende decks (2 zijn hetzelfde, rood en blauw)
+ erg zijn nog erg veel uitbreidingsmogelijkheden
+ zéér eenvoudige spelregels voor een Chvatil, dit is lichte kost voor hem. Voor mij is dit een ongelooflijk pluspunt, Chvatil laat zien dat hij van niets vies is en echt wel diversiteit in z'n gamma brengt
+ geeft een fijn puzzelgevoel, je zoekt naar combo's, maar moet rekening houden met je tegenstander
+ de opdrachten zorgen dat je ergens naar toe werkt, met de deathmatch is het toch allemaal wat destructiever
+ komt volledig tot z'n recht als 2-spelersspel
+ bij het spel wordt een prachtig overzicht gegeven van de spelregels in alle varianten, prima idee voor andere uitgeverijen

- ondanks de deathmatchvariant en de teamplay is dit een 2-spelersspel, ik vind het misleidend om dit een spel voor vier te noemen
- het is wel een spel voor een bepaald publiek, niet iedereen zal misschien het thema weten te smaken
- voor fans van Vlaada Chvatil kan het misschien zelfs een teleurstelling zijn als je voortgaat op z'n vorig werk

20-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theseus - the dark orbit (Portal)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Theseus is ondanks z'n volwassen uiterlijk één van de makkelijkere spellen die bij Portal tot nog toe verschenen zijn. Het staat aangegeven als een spel voor 2 tot 4 spelers, maar net als gisteren bij Tash-Kalar moeten we u vooral de 2-spelersvariant aanraden, dan komt het spel tot z'n volle recht en we bespreken dan ook graag deze variant.

In Theseus ga je met je vier pionnen rondlopen in een samengesteld ruimteschip bestaande uit vijf plaatsen. In het midden van de tafel ligt een scorebord met hierop twee sporen, één voor je levenspunten en één voor je datapunten. De speler die als eerste 20 datapunten haalt, wint het spel. Als een speler z'n levenspunten tot nul worden herleid, verliest deze speler het spel. Tenslotte kan het spel ook eindigen indien een speler geen kaarten meer in z'n trekstapel heeft om te installeren in de sectoren van het ruimteschip. Na deze gevallen eindigt het spel onmiddellijk.

De spelers spelen om beurten en doorlopen vier fasen in hun beurt :
1) bewegingsfase :
De speler kiest één van z'n pionnen die op de verschillende sectoren staan en beweegt dit speelstuk een aantal plaatsen overeenkomstig het aantal speelstukken op de sector waar hij vertrekt. De bewegingspunten moeten volledig opgebruikt worden en gaan steeds met de klok mee (mancala-systeem, dat je misschien ook kent van Trajan). Kom je op een sector waar reeds vier pionnen staan (maximum) mag je één van de pionnen naar het centrale puntenbord verhuizen. Deze pionnen kunnen later ergens naar keuze gelanceerd worden. Indien er na je beweging vier pionnen bevinden in de sector worden er schadepunten uitgereikt aan de aanwezige spelers. Na de beweging worden eventuele vallen (kaarten) uitgevoerd.

2) actiekaartenfase :
Na de beweging worden alle eigen geïnstalleerde actiekaarten uitgevoerd uit deze sector. De eigen kaarten komen geleidelijk in het spel en moeten eerste klaar worden gezet vooraleer ze definitief op een sector terecht komen. Je voert de tekst uit die op de actiekaarten staat aangegeven.

3) sectoractiefase :
Daarna voert de speler de actie van de bewuste sector uit.
- Gang : al jouw pionnen vallen automatisch de tegenstanders aan in hun sector. Het aantal aanvallen en de gemaakte schade staan aangegeven op de pionnen (of ze al dan niet opgewaardeerd zijn)
- Technologiekamer : kies een andere pion en voer er een extra actie mee uit (één en dezelfde pion mag in één beurt nooit twee keer bewegen).
- Controlekamer : plaats een "buitengebruik"-fiche op een kaart (geïnstalleerd of klaarstaand) van een tegenstander. Deze kaart verliest nu z'n waarde en is onbruikbaar (maar kan ook niet verwijderd worden) tot de "buitengebruik"-fiche er van verdwijnt.
- Factie sector : enkel in je eigen factiesector kan je een actie uitvoeren, dus niet in de vijandige sector. Je hebt de keuze uit het nemen van één upgrade-fiche of het opschonen van je basissector door één kaart van je tegenspeler te verwijderen van je eigen sector. De upgradefiches kunnen op hun beurt ten allen tijde worden ingezet om manschappen (pionnen) sterker te maken of kaarten een upgrade te geven zodat hun eigenschap sterker wordt. Je moet wel exponentieel meer en meer fiches afgeven om naar een hoger niveau te gaan wat je manschappen betreft.

4) klaarstaande kaartenfase :
Indien er geen klaarstaande kaarten in de huidige sector zijn, trek je een nieuwe kaart van je trekstapel en plaatst het op een vrije "voorlopige" (klaarstaan) plaats in de sector. Indien er reeds een kaart klaarstaat van een tegenstander, wordt de kaart verwijderd uit het spel. Indien er in de sector reeds een eigen kaart ligt te wachten, kan je deze kaart gaan installeren in een willekeurige sector door ze op de nog vrije plaats in de sector te leggen. Vanaf nu kan de kaart geactiveerd worden in fase 2 nadat je met je pion je beweging hebt afgerond in die sector. Je kan ook bonuskaarten verdienen door een kaart te installeren op de plaats van een bonuskaart. Je mag de bonus onmiddellijk gebruiken of ooit in je beurt, waarna de bonuskaart wordt afgelegd.

Titel : Theseus - the dark orbit
Auteur : Michal Oracz
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

20-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
19-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tash-Kalar - Arena of legends (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dames en heren, dit wordt ongetwijfeld de makkelijkste en kortste bespreking die ik ooit deed van een Vlaada Chvatil spel. We kennen de auteur vooral van spellen als Dungeon lords, Through the ages, Galaxy trucker en Dungeon petz. Kenmerkend voor zijn spellen zijn de nogal lijvige spelregels, die op zich (het moet gezegd) wel duidelijk en volledig zijn. Dit spel is zo simpel in z'n eenvoud, maar brengt dan weer zoveel mogelijkheden met zich mee dat het toch weer net niet zo makkelijk is om het spel te omschrijven. Gewoontegetrouw laat hij ook weer ruimte voor héél wat verduidelijkende voorbeelden en tips en tricks om het spel te spelen.

Tash-Kalar is een spel voor 2 spelers! Ook al is er een teamvariant en een deathmatch-variant waarin u tot vier spelers aan de slag kunt, dit spel komt pas echt tot z'n waarde in het volledige spel voor 2 spelers. Elke speler kiest een stapel heldenkaarten. Voor een symmetrische spel kiest u de blauwe en rode stapel, voor een asymmetrisch spel, met verschillende decks, kiest u twee willekeurige kleuren uit. De spelers krijgen daarnaast een stapeltje met legendarische heldenkaarten en fiches in z'n kleur. De fiches bestaan in drie soorten, de basisversie (1 symbool), de geavanceerde (2 symbolen) en de legendarische (3 symbolen). De spelers spelen gezamenlijk op het centrale speelbord, de arena.

In een beurt kan een speler normaal gezien twee acties uitvoeren. Enkel de eerste ronde mag de startspeler er slechts één uitvoeren (om het startspelervoordeel al uit te schakelen) en sommige kaarten laten je toe om extra acties te ondernemen, maar standaard is een beurt dus erg kort en beperkt tot twee acties. Er zijn ook slechts twee mogelijke acties, namelijk eigen fiches op het speelbord brengen en één van je helden lanceren in de arena, aangezien je (thematisch) een tovenaar blijkt te zijn die z'n creaturen in de arena afvuurt (zie het gerust als een volwassener Pokemonduel). Op de heldenkaarten staat steeds een patroon aangegeven dat je moet proberen te vormen in de arena met je fiches. Deze patronen mogen in alle richtingen en in spiegelbeeld gefabriceerd worden. Zo gauw het patroon er ligt, mag je als actie één van je helden lanceren.

- Een fiche in de arena leggen : je legt een basisfiche (1 symbool) op een vrije plaats in de arena.
- Een held lanceren : het gevraagde patroon moet reeds in de arena liggen, dan spendeer je een actie om een held op het bord te brengen. De kaart geeft aan op welke plaats je dit moet doen en welke sterkte de held heeft (meestal 2 symbolen). Kom je op een plaatsje van jezelf of een tegenstander terecht, wordt deze van het spelbord verwijderd indien het van een gelijk of lager niveau is. Daarnaast voer je de bonuseigenschap uit die op de heldenkaart staat aangegeven en hierin schuilt héél het unieke van dit spel. Daarna verdwijnt de heldenkaart uit het spel en wordt de fiche in de arena niet meer aanzien als die bewuste held, maar als een fiche die wederom in een ander patroon kan gebruikt worden.

Elke speler beschikt standaard steeds over drie heldenkaarten. Indien hij er één moet afleggen, trekt hij op het einde van de beurt een nieuwe. Het is overigens toegelaten om in je beurt als actie één heldenkaart af te leggen (maar dit is natuurlijk geen ideale actie). Daarnaast heb je ook een flarekaart, deze gebruik je als je tegenstander een groot overwicht krijgt in de arena. Op deze kaarten staat steeds aangegeven waaraan moet voldaan worden om ze te mogen spelen. Nadat je ze speelde, krijg je een nieuwe flarekaart. Tenslotte heb je ook steeds twee legendarische heldenkaarten ter beschikking. Deze vergen een ietwat moeilijker patroon, maar hebben dan ook een zéér grote kracht en leveren bovendien een winstpunt op als ze op het einde van het spel op het bord liggen.

De punten worden overigens gehaald door het uitvoeren van opdrachten. Er liggen telkens drie opdrachten open, en één open toekomstige opdracht. Voldoet een speler aan het einde van z'n beurt aan één van de opdrachten, neemt hij deze kaart met daarop afgebeeld hoeveel punten ze waard is. De toekomstige kaart wordt in de plaats gelegd en een nieuwe toekomstige kaart opengedraaid. Je mag slechts één opdracht per beurt uitvoeren (ook al voldoe je er aan twee). Zo gauw een speler  negen punten heeft of z'n laatste heldenkaart op handen neemt, wordt er nog een laatste ronde gespeeld. De speler met de meeste punten na die ronde wint het spel.

Titel : Tash-Kalar - Arena of legends
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

19-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
18-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 159
Deelnemers : José, Robin, Sylvie, Danny & Arne
Gespeelde spellen : Love letter & 3x River dragons
Speeldatum : 18/01/'14
Speelplaats : Familiefeest Mollenhof Poederlee 
Opmerkingen : River dragons blijft toch een enorm leuke gateway-game. We hebben ons reuze geamuseerd, zeker met vijf spelers en eindelijk ook eens de achterkant van het speelbord was top.


18-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 158
  

Deelnemers : Carl, Petra, Rudy & Arne
Gespeelde spellen : San Juan, De glasstraat & Blueprints
Speeldatum : 17/01/'14
Speelplaats : Spellenclub de Spelhamels Beerse 
Opmerkingen : De glasstraat serieus op ons doos gekregen. Rudy ging met een killercombo aan de haal en scoorde 22 punten. San juan was wederom te lang geleden, dit blijft toch een fantastisch spel. Blueprints met z'n drieën had al mijn voorkeur en dat is nu nog maar eens gebleken, jammer dat Carl geen enkel punt scoorde.

18-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolution - Continents (Rightgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Continents is de tweede uitbreiding voor hun populairste spel Evolution - the origin of species.
In deze bespreking ga ik niet het basisspel uit de doeken doen, maar een opsomming geven van de nieuwigheden die deze uitbreiding met zich meebrengt ... en dat is eerlijk gezegd niet zo héél erg veel.

Ook nu weer probeert u dieren te verzamelen en vooral te laten overleven in uw speelgebied. U kan uw dieren gaan aanpassen aan hun omgeving en probeert op die manier een soort te creëren die kan overleven. Met de eerste uitbreiding kwamen er vliegende dieren bij in het spel "Time to fly" bracht bovendien ook enkele andere speelelementen bij aan het spel. Met deze uitbreiding komen er ook weer enkele kleine wijzigingen ten opzichte van de basisregels bij.

De grootste wijziging is dat u niet meer één speelgebied heeft. Elke speler krijgt een continentkaartje en zal z'n dieren moeten opsplitsen op verschillende plaatsen, 2 plaatsen voor de landdieren en 1 voor de waterdieren in het bijzonder. Ze zullen elk hun eigen voedselvoorraden moeten aanspreken, u gaat dus eigenlijk op drie verschillende plaatsen tegelijk spelen (waar dat bij het basisspel nog één plaats was).

Het aantal voedsel dat elke ronde beschikbaar zal zijn, dat zal ook schommelen. Afhankelijk van het continent en de dobbelsteenrol zal er meer of minder voedsel beschikbaar zijn voor je dieren. Elk continent zal dan ook z'n eigen dieren voeden.

Nieuwe mogelijkheden die de dieren kunnen ondernemen zijn migratie, ze kunnen nu dus van het ene naar het andere gebied trekken om daar trachten te overleven. Dieren die verbonden waren door bepaalde kaarten en die opgesplitst worden, verliezen op  deze manier hun verbondenheid en bijhorende eigenschap. Daarnaast wordt er een pestkaart in het spel gebracht in de vorm van Neoplasma. Deze kaart wordt bij een dier van een tegenstander gespeeld en zorgt ervoor dat er telkens één eigenschap van het dier niet meer beschikbaar is, tot het dier uiteindelijk zal sterven als de kaart tot op de dierenkaart komt. (ze schuift elke ronde één stapje naar boven)

Ook enkele nieuwe eigenschappen komen in het spel zoals "suckerfish" (die je bewegingsvrijheid beperkt), "regeneration" (indien dit dier wordt opgegeten, blijven z'n eigenschappen op tafel liggen en kan er een nieuwe dierenkaart op gespeeld worden), "recombination" (stelt je in staat om de eigenschappen tussen dieren te ruilen), "herding" (stelt je in staat om samen met andere spelers te spelen), "aedificator" (extra voedsel in je voorraad), "cnidocyetes" (een aanvallend dier verliest sowieso z'n eigenschappen als hij dit dier aanvalt).

Alle andere regels en spelverloop van het basisspel blijven geldig.

Titel : Evolution - continents
Auteurs : Dmitry Knorre & Sergey Machin
Uitgeverij : Rightgames
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

18-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
17-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 21 Mutinies
Klik op de afbeelding om de link te volgen 21 Mutinies (Asylum games) :

+ een workerplacement waarbij je wel eens rekening moet houden met de anderen (je volgt of je doet het niet, maar dit heeft dan totaal andere gevolgen)
+ het speelt erg vlot, de acties zijn logisch
+ ons potje was erg spannend met een gelijke stand voor de eerste plaats en één muntstuk dat de doorslag gaf

- productiekwaliteit van het materiaal is beperkt, het ziet er allemaal mooi uit ... maar wordt toch wat licht bevonden qua kwaliteit
- misschien duurt het spel net ietsje te lang en wordt het wat te repetitief
- op zich wel wat stereotiep wat je doet : juwelen en rum verzamelen, inleveren en als het even uitkomt de kapiteinshoed claimen

Kortom : 21 Mutinies was een aangename ervaring, niet meer en niet minder. Het speelt erg vlot en de muiterijkaarten als soort van timer werkt erg leuk. Bij ons waren de juwelen gelijktijdig op met de muiterijkaarten, dus dat is echt wel goed uitgebalanceerd. Ook de strijd om de overwinning blijft er tot het bittere einde aangezien er nog (kleine) sprongetjes kunnen gemaakt worden met resterend geld en schatfiches met overwinningspunten. Het materiaal is dus mooi, maar het karton is relatief dun, geen erg want erg veel speelschade zal dit spel waarschijnlijk niet oplopen. Het is echter wel een piratenspel dat qua thema sneller op tafel zal verschijnen dan Piraten en kooplui.

17-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corto (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Corto beleeft u erg thematisch de avonturen van Corto Maltese en Rasputin. Er zijn verschillende verhaallijnen uitgewerkt voor dit spel, die je telkens in een verschillende combinatie gaat gebruiken. De spelregels zijn Takenoko-gewijs weer in een stripverhaal gegoten en dat maakt het er hier niet echt makkelijker op vind ik persoonlijk. Op zich is het een eenvoudig, snel spel, maar toch moet je het een keertje spelen om door te hebben hoe het allemaal in z'n werk gaat.

In elk spel worden vier speelborden en bijbehorende kaartenstapels gebruikt. De spelers krijgen 13 eigen pionnen die ze op deze speelborden gaan proberen te krijgen, en liefst aangrenzend aan elkaar. De spelers starten met vier kaarten uit de stapels naar keuze. In een beurt heeft de speler de mogelijkheid om 1 tot 4 handkaarten te spelen en max. 2 handkaarten bij te trekken (maar je mag nooit meer dan 4 handkaarten hebben) OF leg 0 tot 4 kaarten af en vul je hand terug aan tot vier kaarten.

Er zijn verschillende soorten kaarten, die elk hun eigenschappen hebben :
- karakterkaarten : tonen een  kleur op de achtergrond, deze geeft aan op welk bord ze mogen gelegd worden. Als je zo'n kaart speelt, leg je bovendien een eigen pion op deze kaart. Optioneel mag je de actie van de kaart nog uitvoeren, deze wordt bepaald door de kleur van de rand van de kaart. Een witte boord laat je toe om één van je pionnen op een aangrenzende kaart te plaatsen. Een zwarte rand laat je toe om een pion van een tegenstander op een aangrenzende kaart van het speelbord te halen en sommige kaarten hebben een witte en zwarte boord en hier mag je kiezen welke van de twee je uitvoert.
- objectenkaarten : worden steeds in combinatie met een karakterkaart gespeeld. Je plaatst ze niet op het speelbord, maar voert hun actie uit en legt nadien af. Het aantal pionnen dat je mag inzetten of verwijderen hangt respectievelijk af van de kleur en aantal onomatopeeën (klanknabootsingen) op de kaart.
- langbereikkaarten : zijn karakterkaarten of objectkaarten met vier pijlen op de randen en hebben hetzelfde effect als een normale karakter- en objectenkaart maar kunnen een kaart treffen uit de ganse rij of kolom.
- voordeelkaarten : voer het voordeel van de tekst uit en leg nadien af.
- Corto en Rasputin kaarten : verplaats de figuur 0 tot 3 stappen (met een auto kan je zelfs tot 6 stappen bewegen) en voer nadien een actie uit in de invloedszone van de figuur (dit zijn de acht plaatsen rondom de figuur en de plaats waar de figuur zelf staat). De actie van Corto is dubbel, alle vrienden van Corto (met een afbeelding van Corto) krijgen één goud (de speler met de meeste pionnen aanwezig) en je kan twee eigen pionnen plaatsen in het invloedsgebied. Rasputin vernietigt onmiddellijk een karakterkaart in z'n invloedszone. Deze kaart krijgt de actieve speler als zijnde 1 goud in z'n voorraad. De pionnen die erop stonden gaan terug naar de eigenaar(s).

Elk spel is ook anders omdat elk speelbord z'n eigen opdrachten met zich meebrengt. De spelers kunnen extra punten verdienen door aan de voorwaarden tegemoet te komen.
Indien een speler geen pionnen meer in z'n voorraad heeft om in te zetten, mag hij één van z'n pionnen verzetten.
Het spel eindigt zo gauw twee van de vier speelborden zijn volgelegd. Dit gebeurt enkel als de actieve speler slechts één karakterkaart in deze beurt speelde. Nadien worden de punten geteld. Elke speler krijgt :
- 2 goud voor elk karakter in hun langst aaneengesloten groep van karakters (kaarten die je controleert)
- 1 goud per karakterkaart van de andere groepen (geïsoleerde karakters leveren niets op)
- 1 goud voor elke kaart verzameld tijdens het spel
- goud van vervulde opdrachten (zie opdrachtenboek)

Titel : Corto
Auteurs : Laurent Escoffier & Sébastien Pauchon
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

17-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
16-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Madeira
Klik op de afbeelding om de link te volgen Madeira (What's your game?) :

+ wederom een stevig ontwerp na kleppers als Vasco da Gama, Vinhos & Asgard
+ bewust een jaartje de release uitstellen om alles beter te maken, dat zou meer moeten gebeuren
+ dit spel is een hersenbreker, u dient met vanalles en nog wat rekening te houden ... maar alles is duidelijk en netjes zichtbaar op het bord en het speeloverzicht
+ je hebt onmiddellijk zin om het spel terug op tafel te leggen, ondanks z'n zwaarte
+ je moet je economische motor aan de praat houden om de acties te kunnen uitvoeren die je wil
+ één keuze bepaalt eigenlijk de volgende vijf acties die je kan ondernemen, dat zien we niet al te vaak in spellen
+ je moet in dit spel zowel op korte als lange termijn gaan plannen en denken
+ vloeken is een goeie parameter voor een spel, wel ik heb verscheidene keren mijn hoofd op tafel gegooid

- het is in het begin erg veel om rekening mee te houden, het eerste spelletje is echt wel om het geheel wat te leren kennen
- de punten lagen uiteindelijk toch wel erg ver uit elkaar, dat ligt waarschijnlijk vooral aan het feit dat één speler het wel allemaal onmiddellijk zag en de anderen niet, maar het was wel frappant
- het speelbord is typisch What's your game, erg druk en vol met kadertjes, actieplaatsen, ... dat komt aanvankelijk wel héél erg impressionant over (maar eens een keertje doorgelopen, valt het best mee)

16-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 Mutinies (Asylum games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In 21 mutinies speelt u de rol van een stel piraten die bij schering en inslag muiterij pleegt ten aanzien van de huidige kapitein om alzo het meeste goud en juwelen te verzamelen. Het unieke systeem in deze workerplacement bestaat er dan ook in dat het spel geen vast aantal speelronden heeft. Telkens wanneer een speler muiterij pleegt, zal er een ronde passeren en na 21 muiterijen (zoals de titel al aangeeft), eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten.

Bij aanvang van het spel wordt er willekeurig een startspeler, de kapitein genaamd, gekozen. De kapitein plaatst z'n pion bij één van de mogelijke acties (zie later). Daarna zijn alle matrozen (piraten) aan de beurt en kunnen ze op hun beurt, ofwel de kapitein volgen en voor dezelfde actie kiezen of hem niet volgen en dan kiezen ze voor de kajuitactie of muiterij.
Nadat de spelers allen hun actie hebben gekozen worden de acties in volgorde afgehandeld. Eerste de kapiteinsactie (en alle matrozen die hem volgden), dan de kajuitactie en tenslotte de muiterij. Na een ronde wordt de actie gekozen door de kapitein afgedekt, deze is niet beschikbaar tijdens de volgende ronde. Indien niemand muiterij pleegde, blijft de huidige kapitein de kapitein. Indien één of meerdere spelers muiterij pleegden, verandert de speelvolgorde. Zo gauw alle muiterijkaarten (21) of juwelenfiches zijn opgebruikt, wordt er nog een laatste ronde gespeeld en eindigt het spel nadien.

De acties :
1) Overvallen van schepen op de handelsroute : plaats je pion, betaal de aangegeven kosten (geld en/of rum) op het bord en de fiche en verzamel de juwelenfiche die erbij ligt. De vijfde speler die deze actie kiest, krijgt nog een extraatje (één juwelenfiche van de stapel blind getrokken).
2) Overvallen van schepen voorbij de handelsroute : plaats je pion, betaal de aangegeven kosten en trek een blinde juwelenfiche van de stapel die je aan je persoonlijke voorraad toevoegt. Indien deze fiche je niet bevalt, mag je hem open afgooien en krijg je jouw betaling terug. Bij deze actie betaal je enkel de kosten op het bord, niet die van de fiche.
3) Plunder scheepswrakken : plaats je pion, gooi de dobbelstenen en indien je hoger gooide dan het aangegeven getal bij je pion krijg je een schatfiche. De kapitein krijgt een extra geld en de vierde en vijfde speler krijgen een extra rum. Indien er geen schatfiches meer zijn, krijg je 1 overwinningspunt en 1 geld in de plaats.
4) Taverne : plaats je pion en verkrijg rum, de kapitein krijgt alvast 1 rum, gooit een dobbelsteen en telt er 2 bij. Hij verdeelt dit aantal rum onder de aanwezigen in de taverne, beginnend met zichzelf. Indien er rum tekort is voor iedereen, jammer voor de laatsten. Indien er over is, begint het verdelen terug van voor af aan. De spelers op de vierde en vijfde plaats krijgen respectievelijk 1 en 2 geld voor hun pion te plaatsen.
5) Zwarte markt : plaats je pion, spendeer rum en ruil juwelenfiches in voor de afgebeelde beloningen, zijnde geld en punten. Je kan extra rum bijpassen om extra geld en punten te verdienen.
6) Bezoek de stad : plaats je pion op een vrije plaats, betaal de kosten en krijg de overeenkomstige bonus :
- geef 2 geld voor 2 punten
- neem 1 juwelenfiche van de handelaarsroute
- verkrijg 1 rum
- verkrijg 1 schatfiche (of 1 geld en 1 punt indien niet meer voorradig)
- ga naar de zwarte markt (idem als stap 5)

De kajuitactie : deze actie kan door meerdere spelers gekozen worden in elke ronde, je wint 1 punt OF 1 geld OF ruilt 5 geld voor 3 punten. Indien er reeds een matroos staat, kan je dat ene geld ook stelen van die matroos ipv het uit de algemene voorraad te nemen.
De muiterij-actie : plaats je pion op een vrije plaats op het muiterijroer, betaal met overwinningspunten en/of geld (of krijg er, afhankelijk van de plaats), op het einde van de ronde pas je de spelersvolgorde aan, de nieuwe kapitein trekt een muiterijkaart die hij later in z'n beurt kan uitspelen. Tenzij dit een kaart is die onmiddellijk moet gespeeld worden. Er zijn kaarten met een positieve en negatieve bonussen.

Op het einde van het spel krijgen de spelers nu de inkomsten voor hun niet gebruikte juwelenfiches (rum krijg je niet meer). Elke juwelenfiche en muiterijkaart leveren nog 1 geld op. Al het geld dat je dan hebt wordt ingeruild voor punten, 3 geld voor 1 punt. De laatste muiterijkaart levert extra punten op. Tenslotte verlies je nog 1 punt per rum dat je nog in je persoonlijke voorraad hebt. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die nog het meest geld heeft.

Titel : 21 Mutinies Arrr! edition
Auteur : Perepau Llistosella
Uitgeverij : Asylum games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

16-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
15-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Madeira (What's your game?)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Na Vasco Da Gama, Vinhos en Asgard is deze Madeira de nieuwe bigbox van What's your game? Al deze spellen hebben een zekere reputatie en één onderdeel daarvan is het vele materiaal en de lijvige, doch steeds goed geschreven, spelregels. Ook Madeira is hierin geen uitzondering. Je moet je aanvankelijk een beetje doorheen het spelregelboek worstelen. Je bent eigenlijk al een tijdje bezig om al het materiaal in je op te nemen en de werking ervan door te hebben.

Madeira is volgens mij wel de meest toegankelijk van bovenstaande titels en dat is zonder twijfel een grote surplus. Eigenlijk is Madeira een stevige en solide workerplacement, zoals we er dit jaar al wel enkele hebben zien passeren. Wat onderscheid Madeira dan van al die anderen. Enerzijds is er het thema dat, het moet gezegd, sfeervol, volwassen, maar toch niet droog is in mijn ogen. Daarnaast heb je het gebruik van diverse mechanismen, zoals het gebruik van de dobbelstenen, het verzamelen van grondstoffen, punten en het aspect van de piraten die je in staat stellen om acties uit te voeren zonder dat ze eigenlijk mogelijk waren, maar als u duistere praktijken begint uit te halen, kan het weer net wel. Pas wel op dat u niet te veel piraten in bezit krijgt, want dan zou u hiervoor wel eens stevig kunnen moeten boeten op het einde van het spel.

Het spel verloopt over slechts 5 ronden, waarna de speler met de meeste prestigepunten het spel wint. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 5 fasen.

I) voorbereidingsfase :
- Schud de karaktertegels en leg ze op de vier gebouwen van de eilanden die niet het nummer dragen van de huidige ronde
- rol de drie piratendobbelstenen en leg ze op de stadswacht
- rol de gildedobbelstenen in groepen van drie en leg ze bij de gildenbord
- elke speler in volgorde kiest dan een set gildedobbelstenen en voert de bijhorende acties uit :
* verplaatst je volgordeschijf naar de gilderij die je neemt
* neem de set dobbelstenen, zonder de waarde te veranderen voor zich
* neem 1 "taak van de kroon" tegel uit de rij die bij de gilde ligt
* draait alle gildetegels die hij persoonlijk van deze gilde heeft naar de actieve zijde (zodat deze terug gebruikt kunnen worden)

II) karakter acties :
In speelvolgorde, volgens het gildebord, gaan de spelers hun dobbelstenen op een karakter plaatsen of passen. Dit gaat zo door tot alle spelers gepast hebben. Als je past, kan je niet meer meedoen aan deze fase.
Als je de dobbelsteen plaatst op één van de vijf mogelijke plaatsen (1 van de vier karakters of het vrije eiland) kan je onmiddellijk de bijbehorende actie uitvoeren of oogsten van het bewuste eiland. Je moet de actie niet uitvoeren. De speler kan ook een actie kiezen door een piratendobbelsteen te gebruiken en één van z'n arbeiders die reeds in de stadswacht aanwezig was terug te nemen. Er kan slechts één piraat op een karakter liggen. Elk karakter kan ook maar maximaal het aantal keer geactiveerd worden als het aantal spelers. Indien je een dobbelsteen van een lagere waarde plaatst dan die van het eiland, moet je het tekort bijpassen met brood.
Als je past, dan verzet je jouw actieschijf naar een vrij veld op het volgordespoor voor de volgende ronde. Je kiest welke plaats je wil en neemt de overeenkomstige bonus die er staat afgebeeld.
De karakters :
1) Steward : zet tot twee van je arbeiders op velden waarop je nog niet staat (velden op eilanden kunnen geoogst worden)
2) Gildemeester : neem één van de gildetegels op het gildebord, betaal met hout zoals aangegeven en leg de tegel open voor je neer
3) Commandant : beweeg tot 2 van je schepen naar een kolonie (hiervoor krijg je koninklijke beloningen) en/of de markt (hiervoor krijg je geld), de eerste schepen komen van je voorraad en kosten 1 hout om ze in te zetten.
4) Burgemeester :  verplaats tot 2 van je eigen arbeiders en/of neutrale arbeiders in de steden. Nadien krijg je de voordelen van de verschillende steden waarin je aanwezig bent.
Oogsten : oogst alle grondstoffen van de regio waarin je de dobbelsteen plaatste en waar je arbeiders hebt staan. Oogst je met het gebouw waarop geen karakter ligt, krijg je één verworven grondstof dubbel.

III) gebouw acties :
De gebouwen worden in volgorde, volgens nummer, afgehandeld. Indien een gebouw geen actiemarkers heeft (aanwezige spelers) wordt dit gebouw overgeslagen. Indien er wel aanwezigen zijn, worden alle dobbelstenen gegooid, de waarde opgeteld en dan moeten de aanwezige spelers ofwel deze kosten betalen en het gebouw activeren of piraten nemen. De kosten zijn steeds 10 geld - de waarde van de gerolde gildedobbelstenen. Indien een speler 1 of 2 arbeiders in de regio heeft, voert hij de bovenste actie van het gebouw uit, indien hij er drie of meer heeft, voert hij de onderste actie uit. Indien een speler niet kan betalen, krijgt hij piraten gelijk aan één en de waarde van de eventueel gegooide piratendobbelsteen.
De gebouwen :
1) Moinho : neem 2 (bij 1 of 2 arbeiders) of 5 (bij 3 of meer arbeiders) brood uit de voorraad
2) Capitania : verplaats 1 arbeider naar een lege plaats in een stad en krijg 1 punt of verplaats 2 arbeiders naar lege plaatsen in de steden en krijg 3 punten
3) Alfandega : beweeg één van je arbeiders naar een kolonie of beweeg tot twee arbeiders naar kolonie(s), je krijgt één punt voor elk daar eigen aanwezig schip
4) Casa da coroa : draai één van je gildetegels terug naar de actieve kant of draai 2 gildetegels (van verschillende gilden) naar de actieve kant
5) Fortaleza : verplaats 1 van je arbeiders naar de stadswacht of verplaats 2 arbeiders naar de stadswacht, voor elke arbeider die je naar de stadswacht verplaatst, mag je 3 piraten afleggen.

IV) onderhoudsfase :
Doorloop de volgende zaken :
- 4 punten voor de speler met de meeste arbeiders in de stadswacht indien je één arbeider terug trekt
- voor elke arbeider in de kolonies krijg je de afgebeelde grondstof van de algemene voorraad
- elke speler legt één hout af per eigen schip op het speelbord, voor elk houttekort krijg je één piraat
- elke speler legt één brood af per eigen arbeider op het speelbord, voor elke broodtekort krijg je één piraat

V) de taken van de kroon :
De rondes eindigen steeds verschillend, zo kan je op drie momenten in het spel punten krijgen voor de tegels "taken van de kroon".
Ronde 1 : kies 1 taak van de kroon en krijg punten naar gelang je aan de voorwaarden op de tegel voldoet
Ronde 2 : vervang de graantegel in de regio's zoals aangegeven door een suikertegel (indien er geen hout meer op ligt)
Ronde 3 : kies 3 taken van de kroon en krijg punten naar gelang je aan de voorwaarden op de tegel voldoet
Ronde 4 : vervang de suikertegel in de regio's zoals aangegeven door een wijntegel (indien er geen hout meer op ligt)
Ronde 5 : scoor punten voor de drie tegels die voor je liggen

Op het einde van het spel krijg je nog punten voor :
- elke grondstof wordt ingeruild voor 1 geld en je krijgt 1 punt voor elke 5 geld
- de speler met de meeste piraten krijgt 16 strafpunten, de volgende 8, 4 en 2. Bovendien verlies je 1 punt per piraat die je boven de 20 hebt

Daarnaast heeft u het constante gebruik van de windmolen, deze stelt je in staat om :
- eender welke twee basisgrondstoffen om te zetten in een andere basisgrondstof
- 2 graan af te geven om één stap omhoog te zetten op het windmolenspoor
- 2 graan af te geven voor een punt (als je al bovenaan het windmolenspoor staat)
- 1 stap te zakken op het spoor om 1 brood of 3 geld te krijgen
- 1 punt te verliezen in ruil voor 1 brood of 1 geld

Hout verkijgen kan door te oogsten in regio's waar hout aanwezig is of in het centrale deel van het speelbord waar de houtvoorraad ligt. Je moet hiervoor wel telkens aanwezig zijn in de bewuste regio met een arbeider, anders kan je hiervan geen gebruik maken.
De gildetegels die in je persoonlijke voorraad liggen, kan je gebruiken ten gepaste tijde en draai je dan op de non-actieve kant.

Titel : Madeira
Auteurs : Paulo Soledade & Nuno Bizarro Sentieiro
Uitgeverij : What's your game?
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

15-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
14-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alliances (Golden egg games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een potje Alliances is wat het is, een slagen-halen-spel en daar schaamt het zich zeker niet voor, aangezien de ondertitel dit ook netjes weergeeft. Volgens de uitgever een werelddominerend slagen-halen-spel.

Het spel bestaat uit 36 krachtkaarten (in drie kleuren), 12 speciale actiekaarten (in drie kleuren), 20 landtegels, 32 fiches (16 per spelerskleur) en 1 conflictpion. Bij aanvang van het spel wordt het speelbord samengesteld door de 20 landtegels in een rooster van 4 x 5 te leggen. Er worden zes gouden en zes zilveren fiches kruislings (drie-drie) op de tegels gelegd die de hoeken vormen. De kaarten worden allen geschud en elke speler krijgt 12 kaarten.

Elke speelronde (er wordt aangeraden om drie potjes te spelen, het team dat als eerste twee potjes wint, is gewonnen) bestaat uit 2 fasen, de biedfase en de conflictfase. In de biedfase gaan de spelers om beurten een bod doen op het aantal tegels dat ze zullen beheersen aan het einde van de ronde. Dit bod moet tussen de 10 en 20 liggen en er wordt ook een troefkleur bij vermeld (deze verslaan elkaar ook, van zwak naar sterk: militair (rood) - economisch (groen) - politiek (blauw); een bod van 11 politiek is dus hoger dan 11 economisch). Eens je past doe je niet meer mee. De teamleden zitten kruislings over elkaar en als er één past, mag de andere nog gerust meebieden. De speler die het hoogste bod uitbrengt z'n team is het aanvallende team en moet trachten het bod te bereiken door slagen te halen in de conflictfase.

In de conflictfase start het aanvallende team door de conflictpion op een neutrale tegel te plaatsen, aangrenzend aan een tegel die ze reeds controleren. Om deze tegel zal deze slag gevochten worden. Indien er geen neutrale tegels meer zijn, mag je andermans tegel proberen af te pakken. Dan wordt er gewoon een rondje slagen halen gespeeld, je moet kleur bekennen indien mogelijk en met de troefkleur kan je natuurlijk de slag afkopen. Eens de slag gespeeld wordt er gekeken met welke kaart de slag is gewonnen. Is die z'n kracht hoger dan de verdedigingswaarde in dezelfde kleur op de tegel, dan mag de bewuste speler een fiche op de tegel leggen. De winnende speler kiest een volgende tegel uit om te veroveren. Speel je een actiekaart dan voer je de actie onmiddellijk uit. Na 12 slagen eindigt de ronde en wordt er gekeken of het aanvallende team het bod heeft gehaald dat ze voorspelden.

Titel : Alliances
Auteur : Elad Goldsteen
Uitgeverij : Golden egg
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

14-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enclave - Zakon Kranca Swiata (3G)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is de eerste keer dat ik de volledige titel van dit spel gebruik, normaal houd ik het op "Enclave". Het geeft in ieder geval goed weer dat dit wel degelijk een Pools spel is. Het zou blijkbaar voortgekomen zijn uit fantasyboeken van een Poolse auteur. Deze handelen over de apocalyps en het einde der tijden. Een groep snuggere sjarels heeft in een andere dimensie echter een wereld gecreëerd waarnaar ze kunnen vluchten als de dag des onheils voor de deur staat. Nu komt het erop aan om het nodige materiaal en de juiste mensen te transporteren naar deze andere dimensie. Het thema op zich is dus niet alledaags, maar dat sprak ons dan ook onmiddellijk aan.

In het spel probeer je zoveel mogelijk overwinningspunten te verzamelen of 4 boomfiches, want dan win je het spel.
Het spel duurt zes ronden, waarin je probeert om je handlanger z'n fysieke en mentale conditie te verbeteren, je jouw jumpmachine probeert te perfectioneren, koop je voorwerpen en dodelijke valstrikken, koop je de nodige medicatie om in de nieuwe dimensie te overleven, zorg voor transportatie naar de nieuwe dimensie om punten en aanzien te verwerven, ...

Elke ronde bestaat uit 5 fasen :
1) Initiatief fase :
In speelvolgorde mag elke speler een initiatieffiche op de diverse locaties van het speelbord leggen. Deze fiches bepalen de volgorde waarin ze straks zullen worden afgehandeld in de actiefase.

2) Planningsfase :
In de planningsfase kiezen de spelers tot vier keer een locatie die ze willen bezoeken. Ze kiezen gelijktijdig, leggen de tegel gedekt voor zich neer en draaien gelijktijdig open. Ze plaatsen hun actieblokjes op de bewuste plaats. Je kan elke plaats maar één keer bezoeken per ronde.

3) Actiefase :
Nu worden de verschillende actieplaatsen in volgorde bezocht. Indien een speler aanwezig is met een actieblokje mag hij z'n acties nu uitvoeren. (zie acties onder)

4) Boomfase :
De boomlocatie wordt steeds bezocht nadat alle andere actieplaatsen afgehandeld zijn. Deze locatie stelt je in staat om de kennispunten te vergaren. Je plaatst boomkaarten die je verworven hebt op het niveau dat voor jou toegelaten is (meestal dat van de huidige ronde). Je verzet je marker op de verschillende boomlocaties en ruilt kennis om in punten.

5) Rotatiefase :
De gebruikte kaarten worden terug recht gelegd, de rondemarker wordt een plaatsje verzet, we gaan naar het volgende niveau van de boomlocatie, alle meest linkse kaarten worden van het bord verwijderd, de andere doorgeschoven en de rij aangevuld.

Indien een speler vier boomfiches weet te verzamelen wint hij het spel anders eindigt het spel na zes ronden. Er worden extra bonuspunten uitgereikt, 2 om precies te zijn aan de speler met de meeste boomfiches, de meeste boommarkers, het meeste geld en het meeste "pryze"kaarten. Bij gelijke stand krijgen de bewuste spelers 1 bonuspunt.

De acties :
- shepherd : je neemt hier weinig risico's door enkele handlangers het vuile werk voor jou te laten doen, je krijgt een bonus op het eind
- oracle : verander de speelvolgorde voor de initiatieffase, plaats je eigen marker helemaal vooraan en laat de rest onderling staan en kijk naar drie kaarten uit de vijf reeksen op het speelbord
- Maggot's outlet : hier koop je medicijnen en verbeteringen tegen de aangegeven prijs op de kaart. De medicijnen kunnen éénmalig gebruikt worden, maar niet tijdens een missie (en worden nadien afgelegd), de verbeteringkaarten worden onder je spelersbord geschoven en vergroten je fysieke en mentale conditie. Na het aanschaffen mag je ook één kaart uit de rij verwijderen, nadien vul je de rij terug aan.
- Knives square : hier vind je verbeteringen, beschermingskaarten en technische verbetering voor je machine. De verbeteringskaarten worden wederom onder je spelersbord geschoven om je sporen te laten groeien. De beschermingskaarten kunnen éénmalig gebruikt worden tijdens een missie om je te beschermen tegen verliezen. Na het aanschaffen mag je ook één kaart uit de rij verwijderen, nadien vul je de rij terug aan.
- Boarding into the enclave : leg je marker op één van de missiekaarten of leg je marker blind op de bovenste missiekaart van de trekstapel of bereid je voor op een sprong de volgende ronde. Doordat je naar de "enclave" op missie vertrekt, ga je conditie verliezen. Je kan op voorhand ook al beschermingskaarten toevoegen om je tegen te veel onheil te beschermen. Een missie is dan ook mislukt indien je onvoldoende conditie hebt, je krijgt een tegemoetkoming van 1 kennis (aangezien je toch de expertise hebt opgedaan). Indien de missie wel succesvol is, krijg je alle beloningen zoals aangegeven op de missiekaart. Ook de conditie voor de missie is van belang, een speler in een belabberde conditie zal de sprong wel kunnen wagen, maar gaat dit verzwakt doen. Iemand in superconditie gaat de sprong dan weer ietsje makkelijker kunnen maken. Je gaat in beide gevallen een bonus moeten optellen/aftrekken bij de waarde van de val (diegene die je schade berokkent). De beloningen die je krijgt voor missies zijn kennis, boomfiches en pryze (deze kan je verkopen voor geld, de som van de kaart + je plaats op het sesamespoor).

Titel : Enclave - Zakon Kranca Swiata
Auteur : Krzysztof Wolicki
Uitgeverij : 3G
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

13-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs