IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blueprints (Z-man games)
Blueprints is de tweede titel die in Essen verscheen van Yves Tourigny. Z'n andere spel "Expedition northwest passage" was een iets steviger spel met enkele zware tactische keuzes, deze titel is net het tegenovergestelde. Blueprints is een leuk tussendoortje met wel wat mogelijkheden, maar vooral véél opportuniteiten zien. Het spel kan gespeeld worden met 2 tot 4 spelers, onze ervaring leert dat 3 alleszins het leukste is. Op de spelregels staat aangegeven dat dit spel kan gespeeld worden vanaf 14 jaar, dat vinden we dan weer overdreven, 10+ had ook perfect gekund.

In Blueprints spelen we een stel architecten die in de loop van drie ronden proberen zoveel mogelijk prijzen en bonussen te verzamelen. Deze kan je behalen door je gebouwen zo goed mogelijk te construeren en bepaalde richtlijnen te volgen. Het spel bestaat ui 32 dobbelstenen (8 in vier verschillende kleuren), 24 plattegrondkaarten, 9 prijzenkaarten, 12 bonuskaarten, 4 zichtschermen, 4 scorefiches, 1 stoffen zakje en 1 scorebord om je bouwpunten op aan te geven.



Bij aanvang van een ronde krijgt elke speler een plattegrondkaart die hij achter z'n zichtscherm legt. Deze kaart toont een gebouw, bestaande uit zes dobbelstenen, zowel in bovenaanzicht als in 3D. De spelers proberen in de loop van de ronde dit gebouw op te richten. Het is echter geen must om je hieraan te houden, je mag ook je eigen gang gaan (binnen de perken van de fundering tenminste), maar loopt dan wel 6 bouwpunten mis voor het voldoen aan je "blueprint".
Daarnaast worden er reeds twee dobbelstenen uit het zakje getrokken en op het scorebord gelegd. Deze dobbelstenen moeten van een verschillende kleur zijn en geven aan welke kleuren doorslaggevend zijn bij een gelijke stand op het einde van een ronde.
Tenslotte worden er, afhankelijk van het aantal spelers, (8/9/7 bij respectievelijk 2/3/4 spelers) dobbelstenen uit de zak getrokken, gerold en per waarde gesorteerd in het midden van de tafel gelegd.

Om beurten gaan de spelers nu één dobbelsteen uit de uitgestalde dobbelstenen kiezen en op hun plattegrondkaart leggen. De waardes mogen nooit verandert worden en eens een dobbelsteen is geplaatst, kan deze niet meer verzet worden. Indien je dobbelstenen op elkaar plaatst, moet je ermee rekening houden dat de waarde van de hogere dobbelsteen minstens gelijk (of groter) is aan de waarde van de dobbelsteen die eronder ligt. Nadat je een dobbelsteen nam, neem je een nieuwe uit de zak, rolt deze en plaatst hem bij de uitgestalde dobbelstenen. De spelers doen dit 6 keer na elkaar tot iedereen z'n gebouw heeft afgewerkt.

Dan is het tijd om de gebouwen te bewonderen en te quoteren. De spelers die zich aan hun plattegrondkaart gehouden hebben, krijgen alvast 6 bouwpunten op het scorebord. Deze bouwpunten zijn GEEN overwinningspunten, ze gaan enkel bepalen wie er die ronde de beste was. Dan worden alle dobbelstenen afzonderlijk gewaardeerd :
- Oranje dobbelstenen : je scoort 2 bouwpunten voor elke aangrenzende dobbelsteen
- Groene dobbelstenen : je scoort 2/5/10/15/20/30 bouwpunten voor het gebruik van 1/2/3/4/5/6 groene dobbelstenen in je gebouw
- Zwarte dobbelstenen : je scoort 2/3/5/8/8/8 bouwpunten afhankelijk van het 1ste/2de/3de/4de/5de/6de verdiep waarop je de zwarte dobbelsteen bouwde
- Doorzichtige dobbelsteen : je scoort bouwpunten overeenkomstig de waarde van de dobbelsteen



De speler die de meeste bouwpunten verzamelde in de ronde krijgt de gouden prijs (zijnde 3 overwinningspunten), de tweede krijgt een zilveren prijs (2 overwinningspunten) en de derde tenslotte de bronzen prijs (1 overwinningspunt). Indien je met minder dan 4 spelers speelt, worden er één soort prijs uit het spel gehaald. De speler met de minste bouwpunten wordt de startspeler voor de volgende ronde. Alle fiches worden terug op nul gezet na elke ronde. Bij gelijke stand qua bouwpunten worden de dobbelstenen bekeken die bij aanvang van de ronde werden getrokken. De speler met de meeste dobbelstenen in de kleur van de eerste tie-breaker wint, indien nog steeds gelijk wordt er naar de tweede kleur gekeken. Indien het dan nog gelijk zou zijn, wint de desbetreffende speler die als laatste heeft gespeeld.

Naast het behalen van de prijzen kan je ook bonussen verzamelen. Elke bonus is 2 overwinningspunten waard. Van elk type bonus kan er maar één per ronde worden verdiend. Ook hier telt bij gelijke stand het aantal dobbelstenen van de tie-breaker. Je kan een bonus verdienen door :
- een toren te bouwen van minstens 5 dobbelstenen
- een gebouw neer te poten met minstens 4 dobbelstenen met dezelfde waarde
- een gebouw te bouwen waarin de waarden 1,2,3,4,5 en 6 zitten
- een gebouw te bouwen waarin minstens 5 dobbelstenen dezelfde kleur hebben
Indien je aan meerdere voorwaarden voldoet, kan je ook meerdere bonussen wegkapen.



De speler die na 3 ronden de meeste overwinningspunten (prijzen en bonussen) heeft verzameld, wint dit spel!

Titel : Blueprints
Auteur : Yves Tourigny
Uitgeverij : Z-man games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  14+ (mag dus gerust verlaagd worden)


28-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
27-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Robinson Crusoë
Klik op de afbeelding om de link te volgen Robinson Crusoë (Portal publishing) :

+ thematisch is dit spel niet voor niets de nummer 3 op BGG (en ik zie hem nog stijgen)
+ erg leuke coöp, waarbij elke speler toch wel z'n inbreng en eigenheid heeft
+ de scenario's bepalen echt wel je speelwijze en de keuzes die je moet maken
+ je hebt constant het gevoel dat het erg moeilijk zal worden, maar we trokken uiteindelijk toch aan het langste eind (fantastisch gevoel)
+ de dobbelstenen zijn prima gedaan, hier heb je tenminste een deftige kans dat het wel positief uitpakt
+ de enorm grote herspeelbaarheid, zelfs binnen één en hetzelfde scenario
+ dit is kwalitatief zeker zo'n spel dat je wel wil pimpen met vegimeeples en andere zaken om het nog "mooier" te maken

- de iconografie is op zich erg duidelijk, maar het is allemaal nogal petieterig klein op de kaartjes (een goede leesbril is handig)
- de prijs van het spel is relatief hoog, pas op ... het is het zeker waard als je van dit type spellen houdt
- de houten en plastic blokjes zijn niet van een superhoge kwaliteit vond ik persoonlijk
- dit spel behoort vooralsnog niet tot onze collectie, daar zou wel verandering in mogen (lees : moeten) komen

Kortom : dit spel staat al meer dan een jaar op onze wishlist. Het is lange tijd uitverkocht geweest, dus was het wachten op een reprint. De prijs was echter zodanig hoog dat ik wel eens eerst een speelsessie achter de rug wilde hebben om nadien te beslissen over een eventuele aankoop. Mijn eerste speelsessie was zeker een succes, dit is een thematisch erg sterk spel, met goed materiaal (hoewel dit misschien een tikje beter kan) en dat mij persoonlijk qua thema zeker aanspreekt. Vraag is echter of het er al op korte termijn van zal komen om het spel in te halen, want ook een zekere "Mice & mystics" staat nog op dit lijstje. Dat wordt kiezen!

27-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conjurers (Wonder Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen dit spel werd aangekondigd, geruime tijd voor Essen, werd het hier en daar op basis van de beschrijving vergeleken met "Seasons". Dat schepte toch verwachtingen in zekere zin en ik kan u bij deze al het voorgaande al ontkrachten. Conjurers is een workerplacement, gecombineerd met een deckbuilder, waarin u de strijd aangaat in gevechten met het spel en je tegenstanders.

In Conjurers speel je met één van de vijf mythologische culturen en wezens, nl. Egypte, Grieken, Japans, Noors en Bijbels. Elke deck heeft z'n eigen wezens en speciale artefacten die je gaan helpen om de strijd tegen de anderen te winnen. Maar achter deze eerder agressieve beschrijving van oorlog tussen culturen zit er een workerplacement waarbij je de nodige grondstoffen gaat verzamelen, ze op de markt inruilen, waar u artefacten en voorwerpen gaat aanschaffen in de plaatselijke bazaar en tracht u dan uw gepimpte strijdkrachten los te laten op de tegenstanders of nog belangrijker het spel zelf om wezens te verslaan en aan je eigen leger toe te voegen. U scoort dan ook punten voor het verzamelen van deze wezens (met verschillend niveau), voorwerpen, artefacten, sommige mythologische combinaties (zoals aangegeven op de kaarten) en resterende grondstoffen. Er zijn nog bonussen voorzien voor het verzamelen van dezelfde of net verschillende wezens en artefacten uit diverse mythologieën.

Laat het ons misschien eerst hebben over het materiaal, dat is op z'n minst eigenaardig te noemen. Het artwork op de kaarten en de doos vallen erg goed mee, het speelbord is al een andere zaak, maar de fiches zijn echt het lelijkste wat ik dit jaar al tegenkwam. Oké, het is een spel in eigen beheer en ik begrijp dat het een kostelijke zaak is om je spel zelf uit te geven, maar een beetje creativiteit in je counters mag toch geen probleem zijn. U krijgt een heleboel gekleurde kartonnetjes, want een betere naam kan ik het niet geven. Het is dan ook even worstelen met de verschillende betekenissen ervan, want op het eerste zicht kan je niet zeggen over welke grondstof het gaat. Is het geld, ijzer, brons, schadefiches??? Je krijgt ook nog een overzicht, noem het gerust een spreadsheet met alle mogelijke combinaties van wezens, overwinningspunten, kosten, ... en deze verschillen dan nog eens allemaal afhankelijk van de situatie. Deze taferelen doen ons toch een beetje denken aan vroeger tijden, want heden ten dage is alles toch gestroomlijnder ontworpen. Op zich is alles wel duidelijk eens je aan het spelen bent, maar ik moet bekennen dat het toch wel wat afschrikt als je het de eerste keer onder ogen krijgt.

Het spel zelf dan kort samengevat. Het spel duurt 12 ronden. Deze 12 ronden bestaan uit 3 fasen : de inzetfase, de uitvoeringsfase en de eindfase. Je kan dit een beetje vergelijken met Zong shi. Je beschikt over een meester en een assistent die je op de verschillende locaties van het speelbord kan gaan inzetten. De meester kan op andere actievelden terecht als de assistent (die wat beperkter is in z'n kunnen). Daarnaast herbergt dit spel vier verschillende assistenten waaruit je kan kiezen. Je kan er maximaal 3 in je bezit krijgen tijdens het spel. De ene assistent zal je meer voordelen bieden op actieplaats A, terwijl een andere je weer voordelen biedt op locatie B. In de uitvoeringsfase worden alle assistenten om beurten afgehandeld en nadien de meesters per speler vertrekkende vanaf de startspeler. In de eindfase worden er grondstoffen verzameld van mijnen waarover je controle hebt, wordt de rondemarker verplaatst en komen er nieuwe actieplaatsen vrij na rondes 3,6 en 9. Op het einde van elke ronde moeten ook alle wezens in je bezit gevoederd worden.

De actieplaatsen zijn gemarkeerd met I, II of III. Dit geeft aan vanaf wanneer ze in het spel beschikbaar zijn.
* De mijnen (hout, steen, ijzer, brons, saffier en diamant) : plaats een controlemarker hier, indien je op het einde van een ronde controle hebt over de mijn krijg je de grondstoffen. De hoeveelheid hangt af van het moment (hiervoor heb je dus je overzicht nodig)
* De opslagplaatsen (hout, steen, diamant, saffier, ijzer en brons) : ontvang onmiddellijk de grondstoffen. Ook hier hangt de hoeveelheid af van de fase waarin we ons bevinden.
* Wilde dieren/visvijver : je krijgt voedsel (5 in fase I, 8 in fase II, 11 in fase III en 14 in fase IV)
* Het hiernamaals : dit zijn de vijf mythologische vechtplaatsen, waar je de wezens kan gaan bekampen om ze aan je deck toe te voegen
* Smid en Artefactverkoper : hier kan je voorwerpen en artefacten gaan aanschaffen
* De marktplaats : hier kan je grondstoffen gaan inruilen (zie ook overzicht)
* Taverne : neem de startspelerpion over
* Gilde : neem een nieuwe assistent aan (max. 3), de eerste kost 4 hout en 4 steen, de volgende kost 4 brons en 4 ijzer
* Offerplaats : offer één van je wezens voor grondstoffen en voedsel (zie ook overzicht)
* Dueleren : de thuisbasissen van de verschillende spelers, daag ze uit voor een gevecht waarin je elk max. 3 wezens kan inzetten om elkaar te bekampen

Voeden : Agricola-gewijs moeten ook hier na elke ronde je wezens gevoed worden. De kosten zijn gelijk aan het niveau van je wezens. Bovendien moet je ook je assistenten voorzien van voedsel. De tweede assistent kost 4 voedsel, de derde 8. De eerste assistent heeft geen voedsel nodig.

Vechten met de wezens : je linkerbuurman neemt de rol aan van het neutrale wezen. Je ingezette wezens hebben elk krachtpunten (die je in staat stellen een aantal aanvalsdobbelstenen te gooien) en een verdedigingswaarde. Je kan het spel ook zonder de dobbelstenen spelen en telt dan gewoon je aanvalskracht op en rekent elk punt als zijnde een hit. Het zou ons echter te ver leiden om alles over de gevechten hier uit de doeken te doen. Hiervoor verwijs ik u graag door naar de spelregels, het is allemaal netjes beschreven en lijkt ook allemaal logisch, maar u moet u wel door wat stapjes worstelen. Bovendien kunnen alle aangeschafte voorwerpen en artefacten u helpen in een gevecht. Ze verhogen je kracht, laten je als eerste aanvallen (normaal gelijktijdig), geven je een hogere verdediging, ...

De speler die na 12 ronden het meeste punten scoort, is de winnaar.

Titel : Conjurers
Auteur : Niels Wonsyld
Uitgeverij : Wonder Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 150 min.
Leeftijd : 12+

27-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
26-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 163


Deelnemers : Sven, Jarich, Jeroen, Nico, Wim & Arne (in verschillende combinaties)
Gespeelde spellen : Robinson Crusoë, Lewis & Clark, Longhorn en 2x Luchador
Speeldatum : 25/01/'14
Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier 
Opmerkingen : Opgewarmd met een coöperatieve overwinning van Robinson Crusoë, om nadien samen met Sven in een tagteammatch Jeroen en Jarich klop te geven. Longhorn nog een tweede keer gespeeld vandaag, nu met het Sheriff-fiche in het spel en dan wordt het totaal anders kan ik u al verklappen. Lewis & Clark eindelijk nog eens kunnen herspelen en ook met vier blijft het een topper. Met vijf spelers raad ik het wel af, want dan gaat de tijdsduur net ietsje te hoog liggen vrees ik.

26-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kings under mountains
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kings under mountains (Rightgames) :

+ we kennen deze uitgeverij al van het spel "Zombies! Run for your lives" dat een ludiek pestspelletje was, ook deze heeft zo'n smerige pestfactor in zich
+ het spel is kort, erg kort, maar dat deert hier niet, je ziet het einde naderen en je moet maar zien dat je alles snel afhandelt dan
+ de tekeningen op de kaarten zijn erg mooi
+ dit spelletje past in je binnenzak en is dus prima om op verplaatsing te gebruiken
+ de dubbelzijdig bedrukte kaarten met aan de ene kant de karakters en de andere kant de mijnen is wel proper gedaan

- het spel is erg snel afgelopen, dus de scores blijven dan ook zéér laag (bij ons 4,5 en 6 punten)
- de spelregels zijn niet altijd volledig en even duidelijk (zeker bij de startopstelling was het even zoeken)
- het is luchtig, erg luchtig, erg veel staat er in dit spel niet te gebeuren




26-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theomachie (HGF)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Allereerst deze opmerking vooraleer u verder leest : dit spel is vooralsnog enkel verkrijgbaar in het Pools en het Duits, dus als u deze talen niet echt machtig bent, heeft het weinig nut om u te verlekkeren op dit spel aangezien er toch wel wat tekst op de kaarten staat.

Dat gezegd zijnde geef ik u graag een kort en bondig overzicht van wat dit spel eigenlijk inhoudt. Theomachie is een kaartspel voor 2 tot 4 spelers waarin u gaat moeten bieden, deckbuilden en pokeren. Indien u van deze mechanismen houdt, dan gaat u hier waarschijnlijk wel plezier aan beleven. Thematisch gaat u aan de slag met verschillende Goden die de handschoen zullen opnemen om tegen elkaar te strijden in een Texas Hold'm poker-gewijze arena. De waarden van de kaarten zijn geen cijfers dit keer, maar mytische krachtsymbolen die u in combinatie met uw handkaarten gaat proberen te gebruiken om de tegenstand te overbluffen of te vernietigen. Daarnaast zijn er enkele extra's in de vorm van een soort actiekaarten die je in de strijd gaat kunnen werpen om een bod kunstmatig te verhogen, een bod van tegenstanders teniet te doen, ... (en hiervoor heeft u dat beetje talenkennis dus wel nodig).

Het spel voorziet een basisspel en een spel voor gevorderde spelers en ook nog een variant. Ik ga u proberen vooral een overzicht te geven van het basisspel zodat u weet wat u mag verwachten. In het gevorderde spel krijgt elke speler nog een godheid toegewezen die hem of haar een extra eigenschap zal toekennen. Elke speler krijgt een aantal markers, die in 3 waarden komen (zijnde 10,  5 en 2 krachtpunten). Daarna krijgt elke speler een aantal handkaarten, er wordt dan gedraft om een startstapel te bekomen. Je kiest telkens één kaart uit en geeft de stapel door. Dit gaat zo verder tot de spelers 12 handkaarten hebben en er slechts één kaart overblijft, deze kaart wordt afgelegd. Van deze 12 startkaarten nemen de spelers er 8 in handen, de resterende vier worden met alle resterende kaarten geschud en vormen een trekstapel. De elementkaarten worden ook toegevoegd, alles geschud en dan kan het spel beginnen.

Een speelronde bestaat uit verschillende fasen. Het spel eindigt overigens als nog slechts één speler biedfiches overheeft. Vergelijk het dus maar met poker waarbij je al het geld van de andere spelers afhandig probeert te maken.

* Fase 1 : Begin
Elke speler trekt tot vijf handkaarten. Dominion-gewijs worden de aflegstapel terug geschud bij te weinig kaarten in de trekstapel.
Daarna worden er drie kaarten open en twee gedekt gelegd van de algemene trekstapel. Indien er onvoldoende kaarten zijn, wordt ook deze stapel gewoon geschud. Daarna moet elke speler een gelovige (kracht 2) opofferen, dit kan stijgen als de trekstapel geschud dient te worden (tot een maximum van drie).

* Fasen 2 - 4 : Bieden
Het bieden bestaat uit drie ronden, net zoals bij poker. Er dient steeds meer geboden te worden. Na elke biedronde komt er één extra kaart open te liggen. Bovenop het bieden kunnen de spelers actiekaarten uitspelen. Als niemand een bod verhoogt, kan je wachten of toch zelf het bod nog verhogen. Indien het bod wordt verhoogt, moet je ofwel meegaan of nog verhogen. Je kan ook ten allen tijde uit het bieden stappen. Je legt dan je handkaarten af en de ingezette fiches gaan naar de pot. Een ronde is ten einde als alle spelers hun beurt beëindigd hebben en niemand het bod verhoogde of de speler die als laatste verhoogde is opnieuw aan de beurt zonder dat het bod ondertussen is verhoogd of wanneer er nog slechts één speler in de ronde zit.

* Fase 5 : Vechtfase
Aan deze fase nemen enkel de spelers deel die nog niet uit de ronde stapten. Je kan tijdens je beurt een aantal actiekaarten gaan spelen of passen. De actiekaarten gaan eventueel nog veranderingen teweeg brengen in de biedingen, fiches verwijderen of verdubbelen, ... Zo gauw alle spelers gepast hebben, eindigt het vechten.

* Fase 6 : Afrekening
De winnaar(s) en verliezers worden bepaald. Alle krachten worden opgeteld en de speler(s) met de hoogste waarde wint. Hij krijgt alle ingezette krachtfiches (inclusief de eigen fiches) en wordt de nieuwe startspeler. Eventuele effecten van actiekaarten worden nog doorgevoerd. De verliezende spelers verliezen hun fiches. Indien er slechts één winnaar is, krijgt hij ook nog een priester uit de voorraad (kracht 5). Alle kaarten (gespeeld en handkaarten) worden afgelegd.

* Fase 7 : Gebedskaarten
In speelvolgorde kunnen de spelers een kaart aanschaffen uit de vitrine, zo gaan ze hun persoonlijke deck verbeteren en opbouwen. De aangeschafte kaarten worden op de aflegstapel gelegd. Ze worden betaald met de krachtfiches.

Titel : Theomachie
Auteurs : Tomasz Bylina, Adam Kwapinski & Jakub Wasilewski
Uitgeverij : Historical Games Factory
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

26-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
25-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 162


Deelnemers : Johan & Arne
Gespeeld spel : Longhorn
Speeldatum : 25/01/'14
Speelplaats : Binnenspeeltuin Kidoe 
Opmerkingen : Eerste sessie van dit énige 2 persoonsspel, een imprESSEN volgt ergens begin februari kan ik u al verklappen.
Nog gauw enkele speelsessies organiseren, want ik wil dit nog iets duchtiger testen.

25-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mars needs mechanics
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mars needs mechanics (Nevermore games) :

+ het materiaal is mooi en sfeervol
+ als u houdt van een marktsysteem met fluctuerende prijzen en hier goed in bent, is dit iets voor u
+ de scores liggen uiteindelijk erg dicht bij elkaar
+ er zijn wel wat toestellen die je kan gaan maken, maar er zijn er slechts vier in het spel, dus elke spel zal waarschijnlijk wel lichtjes anders verlopen afhankelijk van de toestellen die ter beschikking zijn
+ de startspelerpion is een mooie, grote raket (heb je toch nog een beetje het gevoel dat het over ruimtereizen gaat)

- eigenlijk vond ik het nogal een rechtlijnig en saai marktspel, onderdelen kopen en verkopen en hopen dat je wat winst maakt
- de toestellen die je kan creëren, werden erg weinig gebruikt bij ons
- de scores liggen dicht bij elkaar, maar ook weer niet zo ver weg van je beginkapitaal, dus je hebt niet echt het gevoel dat je een serieuze slag kan slaan
- je kan volledig vastzitten in dit spel als je geen set en geen geld meer hebt

Kortom : Mars needs mechanics vond ik persoonlijk een tegenvaller. Het marktsysteem is een gekend systeem, maar hier is het echt wel droog en niet echt spannend. Als bepaalde voorwerpen niet te koop zijn, dan weet je vaak al dat ze in waarde gaan dalen, dus met een beetje pech wordt je hand ronde na ronde minder waard en dan verkoop je toch niet zo graag. Al gauw kom je zonder geld te zitten, dus moet je ook snel setjes verkopen. Het is de boodschap om er zeker voor te zorgen dat je minstens drie kaarten van dezelfde soort hebt, want anders kan je je volledig vast zetten. Ik ga het spel ook niet totaal afschieten, want het is op zich wel leutig en speelt wel vlot, maar het is zeker één van de mindere spellen die ik in de Essenreeks speelde.

25-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rogue agent (WGG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rogue agent is één van de twee spellen van David Ausloos, een landgenoot overigens, die in Essen verschenen. Ook de enorme zombie-hit "Dark, darker, darkest" kon je, zij het met de nodige euro's, aanschaffen in Duitsland (en nu ook in de betere spellenspeciaalzaak). Wat onmiddellijk opvalt aan deze spellen, is dat ze weinig afwijken van z'n eerder gepubliceerde spel bij WGG, nl. Panic station. Zowel qua gevoel, qua artwork, qua gameplay en zelfs wat het materiaal betreft, zit er zeker één en dezelfde lijn in z'n spellen. Of dit al dan niet een goede zaak is, hangt natuurlijk af van je persoonlijke smaak.

Het thema is wederom pure science fiction, maar toch ietsje realistischer dan de zombies en virussen uit de andere spellen. De spelers kruipen in de rol van undercover-agenten die trachten de misdaad in een "levende" stad (het speelbord) in te dijken en naar hun hand te zetten. De speler met het meeste invloed wint het spel. Er is een variant voorzien waarbij je naast het indijken van de criminaliteit ook nog eens op  zoek moet gaan naar de androids, die qua uitzicht niet van de mensen te onderscheiden zijn en ze te ontmaskeren.

Een potje Rogue agent loopt over 6 ronden, die elk bestaan uit drie fasen :
1) De tijdfase : de rondesteen wordt verzet en er komen nieuwe gebeurtenisschijfjes op het speelbord (huurmoordenaars, bommen en criminelen van verschillende sterkte)

2) De actiefase : de spelers voeren in deze fase beurtelings al hun acties uit. Ze kunnen zich gaan verplaatsen, onderzoeken, gerechtigheid doen geschieden of rekruteren.
* Verplaatsen : standaard kan een agent zich twee stappen verplaatsen, tenzij hij ondertussen een voertuig upgrade heeft, waardoor hij  3 stappen kan zetten. De eerste verplaatsing is gratis, voor de volgende dient brandstof te worden betaald. Indien een politiedistrict wordt betreden met schurken aanwezig en geen patrouille ontvang je schade. Je kan deze vermijden door een voertuig upgrade schild, eigen informanten op die plaats te hebben of door het afgeven van munitie.

* Bij het onderzoeken  betaal je 2 bewijsstukken om een gesloten crimineelkaart te bekijken. De informatie die je zo krijgt, wordt niet met andere spelers gedeeld. Je mag enkel criminelen bekijken die op dezelfde locatie liggen of op een locatie met een eigen informant. Je mag deze actie meermaals uitvoeren, zelfs tussen een bewegingsactie.

* Vooral de derde actie, gerechtigheid doen geschieden, bestaat uit héél wat verschillende onderdelen :
- misdadigers aanvallen : kies een doelwit op je huidige locatie, onthul de kaart, voer het eventuele effect van de kaart uit, gooi standaard met drie rode dobbelstenen (+ 1 groene/ wapen upgrade-geweer, +1 zwarte/ afgegeven munitie). Elke gegooide explosie telt als een voltreffer. Een boost verdubbelt een voltreffer. Een huurmoordenaar wordt gedood met 2 voltreffers, bij criminelen hangt het af van de sterkte van de crimineel. Je krijgt telkens 1 invloed. Indien je er niet in slaagt om te doden, kunnen er nog negatieve gevolgen aan vast hangen voor je agent, bv. conditie verliezen.

- criminelen arresteren : leg de crimineel onder de agent, er is geen limiet voor gearresteerde criminelen.

- criminelen onderscheppen : je neemt met deze actie een crimineel over die in hechtenis is van een andere agent. Je mag tot max. 3 groene dobbelstenen gooien (waarvoor je per dobbelsteen 1 brandstof betaalt). Ook de verdedigende agent mag met resterende groene dobbelstenen gooien (tegen betaling natuurlijk). Zo kunnen ze elkaars dobbelstenen annuleren. Per niet geannuleerde dobbelsteen wordt er één crimineel overgedragen naar de aanvallende speler.

- criminelen uitleveren : alle criminelen in hechtenis worden met 1 actie uitgeleverd als de agent zich op een hoofdkwartier bevindt. Je krijgt een aantal credits (geld) dat vermeld staat op de verschillende crimineelkaarten.

- locaties doorzoeken : gooi de dobbelstenen zoals afgebeeld op de locatie. Indien gewenst kan je hergooien als je de upgrade - onderzoeksvaardigheden hebt. Je neemt alle upgrades en hulpmiddelen die de dobbelstenen tonen. Dit kan conditie zijn, credits, maar ook explosies (negatief) en boosts (negeren dan weer explosies).

- handelswaren kopen : je kan de handelswaren kopen die op de locatie staan afgebeeld. Je mag zo veel aanschaffen als je wil en kan. Indien het een hulpmiddel is, betaal je 1 credit per goed. Gaat het over een upgrade kost het je twee credits per stapje op het spoor en voor zes bewijsstukken kan je 1 invloed aanschaffen.

- bom ontmantelen : indien je je bevindt op een locatie met een bom kan je proberen de bom te ontmantelen. De uitleg over het ontmantelen van een bom zou me te ver leiden en is iets te complex zonder foto's, dus verwijs ik hier graag naar de spelregels die een erg duidelijk voorbeeld laten zien. Voor het ontmantelen van een bom scoor je wederom 1 invloed, maar als het niet lukt, zit je natuurlijk met de nodige miserie.

* Rekruteren kan je tenslotte doen door 2 credits af te geven. Je neemt één van je informanten en plaatst deze op de huidige locatie. Dit kan enkel als er lege slots zijn op de huidige locatie. De informanten bieden je ondersteuning op de diverse locaties, bv. bij aanvallen, onderzoeken, dobbelsteenrollen, ...

3) De stadfase : in deze fase worden de criminelen, huurmoordenaars, politiepatrouilles en bommen geactiveerd en wordt er een nieuwe startspeler benoemd.  De criminelen bewegen volgens een vast patroon door de stad en proberen de stad te verlaten. De huurmoordenaars bewegen enkel als ze op dezelfde locatie als een crimineel staan. De bommen verplaatsen niet, maar de timer vermindert met 1 als er een crimineel arriveert. De huurmoordenaars worden nadien allen geactiveerd in de volgorde gekozen door de startspeler. Deze actie doet de agenten conditie verliezen en informanten van het bord verdwijnen. Nadien wordt de politiepatrouille naar de volgende locatie verzet. Alle huurmoordenaars en bommen worden van deze locatie verwijderd. Dan worden alle bommen geactiveerd en de timer met 1 verminderd. Indien de timer op 0 komt, volgt er een explosie met schade tot gevolg indien je op deze locatie aanwezig bent. De linkerbuurman van de huidige startspeler wordt de nieuwe startspeler en een volgende ronde kan beginnen.

Na zes ronden eindigt het spel en wint de speler met de meeste invloed, die hij verzamelde tijdens het spel, voor elke informant op het spelbord op het einde en de syndicaatbonussen voor het uitleveren van criminelen.

Titel : Rogue agent
Auteur : David Ausloos
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

 


25-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
24-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Legacy
Klik op de afbeelding om de link te volgen Legacy (Portal publishing) :

+ Thematisch weer een erg fijn spel, je mag het qua gevoel wat vergelijken met "Last will"
+ Het spel is eigenlijk een worker-placement, maar dat voelt hier zo helemaal niet aan, dus ook de niet liefhebbers van het genre gaan hier toch kunnen doorkijken denk ik
+ Er zijn erg veel mogelijkheden en je moet de combinaties van de kaartjes op z'n beloop laten gaan, want alles doen kan je toch niet
+ Er is toch nog een beetje geluksfactor nodig, een dood bij een geboorte, de kaarten die je op handen krijgt, ... kunnen allemaal bepalend zijn voor je verdere strategie
+ Portal staat vooral gekend voor z'n stevigere oorlogsspellen of spellen met een SF-thema, maar nu blijkt toch dat ze ook het juiste materiaal kunnen binnenhalen in een ander thema
+ Voor wat het waard is, het spel is ontworpen door een Nederlander, dus altijd erg fijn om te zien dat er in de lage landen ook erg veel talent is als het op spellen ontwikkelen aankomt

- In het begin zijn het héél wat dingetjes om mee rekening te houden op de kaarten (maar eens je een keertje gespeeld hebt, is alles erg duidelijk)
- Je hebt wel wat ruimte nodig op je tafel, zeker als je met vier spelers speelt. Zo'n familiestamboom kan serieus uitdeinen

Kortom : ook dit is weer een solide Essen-titel, een spel dat volgens mij zowel bij de eurogamers als de ameritrashers wel goed zal binnenkomen. Het thematische is leuk verwerkt in het spel en je hebt echt wel het gevoel dat je naar bepaalde zaken toewerkt. Het is niet zo dat het zo maar eens eventjes eenvoudig is om bepaalde opdrachten uit te voeren, het is eerder opportuniteiten zien en inspelen op de situaties van het moment. Ik leg dit spel met plezier nog een keer op tafel.

24-01-2014 om 07:28 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Countdown - special ops (The Game Master)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik deze bespreking online heb gekregen. Nochtans was dit één van de eerste spellen die ik speelde van de Essen-nieuwigheden. De eerste speelsessie was op Spiel zelf met deskundige uitleg van mede-auteur Hans Van Tol. Gertjan Oomis is de andere auteur overigens. Het heeft een tijdje geduurd omdat ik het spel toch nog enkele speelkansen wilde geven en omdat ik hier een beetje ga afwijken van de normale gang van zaken. Een speeloverzicht ga ik niet echt geven, het zal eerder een algemene indruk zijn met hier en daar enkele suggesties en opmerkingen die ik heb, een recensie met de imprESSEN in verwerkt.

Countdown - special ops heeft wel een tijdje op zich laten wachten. Aanvankelijk stond het spel al op de planning voor Spiel 2012, maar al gauw bleek dat er nog wel wat testspelletjes moesten gespeeld worden en kon het spel nog een jaar langer rijpen om dit jaar in z'n volle glorie op de markt te verschijnen. Dit zorgde enigszins voor relatief hoge verwachtingen, ook de (kortstondige) hype op BGG en de site van The Game Master maakten ons zeker warm voor dit spel. Er werd vooral met het woord "moduleerbaarheid" gegoocheld. Alles is aan te passen : de moeilijkheidsgraad, de opstelling, de spelersaantallen, de karakters, de terroristen, de doelen, de ... het houdt eigenlijk niet op. Enerzijds houden we wel van wat herspeelbaarheid, maar voor mij persoonlijk hoeft dit niet allemaal zo "chaotisch" te zijn. Ik houd persoonlijk meer van een standaardbord, waar er eventueel wel eens iets nieuws verschijnt in de vorm van enkele kaarten of fiches, maar hier geraakte ik aanvankelijk het noorden wat kwijt bij het opstellen van een spelletje. Ik vind het eerder storend bij het opzetten van een spelletje dat je al serieus moet zoeken welke kaarten al dan niet in een spelletje moeten worden gebruikt en als je dan net bezig bent, merk je dat je nog fouten maakte. (maar dat ligt natuurlijk aan mezelf)

In Essen was er gelukkig niet veel op te stellen, daar lag alles al klaar. We zaten aan tafel met een Fins (of was het Zweeds?) koppel dat toch wel wat spellenervaring had en die gelukkig de spelregels al wat hadden doorgenomen. Er is dan ook héél wat om mee rekening te houden, je moet alle stapjes goed kennen vooraleer je nog maar kan denken aan een positieve afloop van je missie. Misschien heb ik nog te weinig ervaring in dit spel, maar de speelsessies die wij hadden, waren telkens bijzonder snel afgelopen ... té snel, dus allemaal zo dood als een pier na 2 of 3 speelbeurten. Alles is in mijn ogen zo nauw en zo strak afgelijnd ... tot op het randje om bewust de moeilijkheidsgraad te verhogen. Het is in ieder geval een keer iets anders dan een potje Russian railroads waar de scores om en bij de 250 punten liggen. Hier is het krabbelen en hopen dat je saldo uiteindelijk positief zal zijn. Ik ervoer dit eigenlijk al een beetje tijdens het lezen van de spelregels, die jammerlijk genoeg nog steeds niet beschikbaar zijn in het Nederlands (verbeter me zeker als dit ondertussen wel het geval zou zijn), waar er in de voorbeelden kaarten werden gebruikt met de volgende kenmerken : red je deze gegijzelde dan scoor je 0 (!) punten, red je ze niet verlies je er 2. Dit maakt mij al niet echt vrolijk moet ik zeggen.

Dus wat die moduleerbaarheid betreft, weet ik het niet echt goed. Eén ding moet ik zeker al wel toegeven, thematisch is dit spel tot in de puntjes uitgewerkt. Er is totaal niets op aan te merken, dus als je houdt van erg thematische spellen, waar elk detail klopt, waar je in je rol kan inleven en ten gepaste tijde kan gebruik maken van de speciale eigenschappen die de karakters hebben, dan ga je hier zeker voldoening aan beleven. Een mooi voorbeeld dat ik hierbij wil meegeven, is het aanvallen van een terrorist. Als je een kamer binnenloopt en er zijn terroristen aanwezig, moet je één van de tegenstanders viseren (lijkt me logisch, want op twee tegenstander tegelijk schieten lijkt me moeilijk). Dan gooi je een dobbelsteen en hoop je dat je de verdedigingswaarde van de terrorist minstens evenaart om hem te raken (kan ik ook nog inkomen, want je kan altijd een schot missen). Mik je echter met meerdere spelers op diezelfde terrorist, moet elk schot afzonderlijk worden bekeken, dus enkel de kans dat je hem verslaat verhoogt (je bent op zich niet sterker met twee of meer schutters). Thematisch kan ik hier totaal niets tegen inbrengen. Het zou perfect kunnen zijn dat die Special ops waarmee je speelt losers zijn die hun wapen blijkbaar niet kunnen hanteren, maar wij willen rambo's zien, die het gebouw binnenstormen en 20 man neerknallen zonder zelf een schrammetje op te lopen. Dat de waarde van de dobbelstenen niet mag worden opgeteld, vind ik persoonlijk gewoon niet leuk. Het zou misschien een manier kunnen zijn om wel eens een kamer te overleven. Maar akkoord ... thematisch klopt het dan weer niet. Een ander leuk idee zouden misschien dobbelstenen zijn zonder de waardes 1 en 2, zodat je de kans op een hit toch wel lichtjes de hoogte in kan doen gaan. Je kan nu ook ervaring opdoen, maar wij geraakten slechts één keer tot aan ervaring "1" en als je in de volgende beurt dan een 1 gooit, dan kom je nog niet ver.

Een algemene tendens die ik ook hoor en zie wanneer het spel op tafel komt, is een toch wel kleine teleurstelling wat het materiaal betreft. De cover van de doos spreekt zeker aan, maar als het materiaal dan zelf bekijkt, zijn er al gauw mensen die wat terugkrabbelen. We zijn natuurlijk verwend de laatste tijd en hier is het dan weer net ietsje minder. Voor mij geen erg, want daardoor kan ook de prijs op een fatsoenlijk bedrag afklokken en dat kunnen al die andere spellen dan weer niet zeggen. Het gaat uiteindelijk om het spel zelf, maar het oog wil natuurlijk ook wat. De kaarten op zich en de tekeningen zijn nog fraai te noemen. De spelersbordjes hadden dan misschien wel van iets steviger karton mogen zijn, de pionnen hadden ietsje groter gekund (of waarom geen leuke miniaturen?) en ook de blokjes zijn petieterig klein, zodat het wat prullen wordt op je bordje. Vormgeving is natuurlijk puur subjectief, dus laat ik dit graag aan u persoonlijk om er over te oordelen.



Kortom : Laat me allereerst al zeggen dat ik dit spel echt wel leuk wil vinden, maar na de speelsessies die wij hadden, bleven we steeds met een erg wrang gevoel achter. We willen het spel kansen geven, echt wel, want thematisch is het allemaal prima uitgewerkt. Misschien wel zo ver doorgedreven dat het een vlot en aangenaam spelverloop in de weg staat. Vooral de hoge verwachtingen en het enthousiasme van Hans Van Tol zelf zorgden bij ons na het spelen van het spel voor een anticlimax. Hans is vol van dit spel (wat logisch is als eigen ontwerp), maar noemt dit z'n beste spel en dan heb je na "Opera" toch wel wat gewicht in de schaal te werpen. In mijn ogen haalt dit spel dat niveau niet, maar voor de Ameritrashers en thematici onder ons, is dit misschien weer wel het geval. Ik vind het uitermate frustrerend om afhankelijk te zijn van een dobbelsteenrol, zeker als het bepalend is voor succes of ondergang. Na het lezen van dit artikeltje staat u dan misschien ook ietsje terughoudender ten opzichte van dit spel, laat dit u zeker niet te veel beïnvloeden. Ik nodig u graag uit om het spel zeker een kans te geven en volledig in de huid te kruipen van de karakters, dan beleeft u er misschien wel het plezier aan, dat ik er voorlopig nog niet in vond. Ik hoop dat u mijn oprechtheid weet te appreciëren en snapt dat een mening natuurlijk maar is wat het is, een mening van één individu. Wij blijven desalniettemin fans van The Game Master, want zij brengen ongelooflijk leuke spellen op de markt en ze doen dit vooral met de juiste beleving, met liefde voor het "betere" spel en dat kunnen we enkel toejuichen. Bovendien heb ik recentelijk vernomen dat voor de tweede druk beroep is gedaan op crowdfunding en dat het spel in geen tijd voor meer dan 300% gebacked was, dus dit wil toch zeggen dat er héél veel fans zijn die dit spel in handen willen krijgen.

Titel : Countdown - special ops
Auteurs : Hans Van Tol & Gertjan Oomis
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+
(foto : Henk Rolleman - de booth-babes van Essen)

24-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
23-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 161


Deelnemers : Peter, Boualy & Arne
Gespeelde spellen : Legacy, La Cucaracha, Mars needs mechanics, Glastonbury & Kings under mountains
Speeldatum : 23/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Een avondje duchtig doorspelen om de komende dagen imprESSENs te schrijven. Het zal niet meer voor vanavond zijn, want morgen is het weer vroeg dag. Er moet af en toe nog gewerkt worden tussen het spelen door ;-)

23-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Super Fantasy (Red glove)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dungeon crawlers zijn een type van spellen die niet elke dag worden uitgebracht. Meer zelfs ... ik kan me er geen enkele voor de geest halen in onze collectie, enerzijds is dit zo gegroeid aangezien er niet echt naar dit type spel gevraagd werd, anderzijds kwam het er gewoon niet van om een D&D of een Descent aan te schaffen.

Nu vullen we met Super Fantasy die leemte toch een beetje op. Het belangrijkste wat opvalt aan dit spel ten opzichte van de bovenstaande, is dit het thema hier op een cartoony, ludieke manier is opgevat. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken voor het spel, want een "echte dungeon crawler" zou toch donker en enorm spannend moeten zijn in plaats van komisch en ludiek? Langs de andere kant maakt het het misschien allemaal een beetje lichter en toegankelijker (qua thema) voor het grotere publiek. In deze bespreking kan ik dan ook niet erg diep ingaan op details aangezien ik persoonlijk zelf weinig kennis heb met dit type van spellen, een imprESSEN zal zeker verschijnen eens we het spel hebben kunnen spelen, maar kapstokken of vergelijkingsmateriaal heb ik niet echt.

De mensen die vertrouwd zijn met een dungeon crawler gaan waarschijnlijk weinig nieuws herkennen in dit spel. Ik veronderstel dat de spelmechanismen vaak gelijklopend zijn. Je krijgt twee boekjes, één met de spelregels en één met de missies. De missies vertellen je steeds hoe je het spel moet opzetten, welk materiaal al dan niet gebruikt wordt en wat het doel van het spel is. Dit is telkens anders en er zijn verschillende moeilijkheidsgraden voorzien. In totaal zijn er 6 missies voorzien en 1 teamspel waarbij je in team tegen elkaar gaat spelen.

Een spelletje Super Fantasy loopt over een verschillend aantal ronden, dat vastgelegd is afhankelijk van de missie die je speelt of tot het einddoel bereikt is. Elke ronde bestaat uit 2 fasen, de heldenfase en de monstersfase. In de heldenfase gaan de spelers om beurten, de volgorde mogen ze wel zelf kiezen, hun acties uitvoeren. In de monstersfase komt het bord tot leven.

De mogelijke acties :
De spelers beschikken over zes actiedobbelstenen die ze naar eigen keuze mogen inzetten om de diverse acties uit te voeren. Als al hun dobbelstenen zijn gebruikt, eindigt hun beurt en gaat de volgende speler aan de slag of begint de monsterfase. De dobbelstenen tonen zwaarden en sterren. De zwaarden worden opgeteld en de ster neemt de waarde aan van de held waarmee je speelt en eventuele upgrades verhogen dit nog.
- bewegen : kies een aantal dobbelstenen en zet een aantal stappen gelijk (of minder) dan de waarde van de gegooide dobbelstenen. Bij obstakels moet je stoppen (deur, monsters blokkeerzone, voorwerpen en meubels). De blokkeerzone van een monster zijn de acht velden rondom een monster, eens je daarin stapt, ben je verplicht je beweging te stoppen.
- een deur openen : kies een aantal dobbelstenen, zeg of je de deur gaat inrammen of openpeuteren en zorg dat je waarde zes haalt met de dobbelstenen, verander de gesloten deur door een open deur. Als je de deur inramt, worden de monsters in de aanpalende kamer sowieso wakker, als je kiest voor het openpeuteren niet.
- een vat stukslaan : soms kom je een vat tegen in een kamer, kies een aantal dobbelstenen, gooi minstens waarde zes en trek een willekeurig voorwerp dat je toevoegt aan je uitrusting.
- een kist openen : een kist is op slot en moet ook opengeprutst worden, kies een aantal dobbelstenen, gooi minstens waarde zes en trek een willekeurig magisch voorwerp dat je toevoegt aan je uitrusting. Je kan maar een maximum aantal voorwerpen meenemen, dus misschien laat je sommige voorwerpen liever achter voor andere spelers.
- aanvallen : indien je in de blokkeerzone van een monster terechtkomt, kan je het monster best aanvallen. Sommige voorwerpen of magische voorwerpen geven je een bonus als je voor of achter het monster staat. Vooraleer je vecht, kies je één van je wapens (afgedrukt op je speelbordje), kies je je doel (je kan met bepaalde wapens ook van verder aanvallen), controleer je eventuele bonussen van je wapens, gooi je een aantal dobbelstenen en moet je minstens de beschermingswaarde van het monster halen. Indien je dit haalt, breng je 1 schade toe aan het monster. Indien een monster op nul levenspunten komt, wordt hij uit het spel verwijderd, zoniet krijgt hij wondefiches.
- verdedigen : je kan ervoor opteren om je held te beschermen tegen de monsters in de monsterfase. Elke dobbelsteen die je afgeeft, levert je één schild op dat je in de monsterfase kan inzetten. Standaard zal elk monster je één schade toebrengen als je je niet kan verdedigen.
- energie opbouwen : kies een aantal dobbelstenen, gooi en gebruik de waarde om één van je voorwerpen op te laden.
- een val ontmantelen : ga op een aangrenzend veld staan, kies een aantal dobbelstenen en gooi minstens een waarde zes om de val van het bord te verwijderen.

De monstersfase bestaat op z'n beurt uit 4 stappen :
1) de kamers waarin helden zijn geweest wakker maken : in alle kamers waarin helden aanwezig zijn of een deur hebben ingeramd, worden de monsters wakker, ook in de aangrenzende kunnen de monsters wakker worden van het lawaai van de gevechten. Hiervoor gooi je een lotdobbelsteen.
2) nieuwe monsters in het spel brengen : afhankelijk van de missie wordt er met de lotdobbelsteen gegooid en komen er nieuwe monsters uit de portalen.
3) bewegen en aanvallen : elk wakker monster voert z'n maximale beweging uit en gebruikt de kortst mogelijke afstand naar één van de helden. Indien hij binnen aanvalsafstand van de held komt, brengt hij één schade toe tenzij de held een schild(en) kan afgeven, wat hem toelaat om een aantal dobbelstenen te gooien en zich te beschermen als hij de waarde haalt gelijk of hoger aan de kracht van het monster. Indien een held zonder levenspunten valt, gaat hij niet dood, de fiche die de voortgang van het spel aangeeft, wordt één stap verder geplaatst, dus je hebt minder tijd om je missie te vervolledigen.
4) opschonen : alle fiches die geen waarde meer hebben, worden van het bord genomen. Ook niet gebruikte schilden worden afgelegd. De helden krijgen hun levenspunten terug en een volgende ronde gaat van start.

Uiteraard is dit slechts een overzicht van de belangrijkste stappen. Er zijn wel héél wat toeters en bellen, die afhankelijk van de missie al dan niet in het spel komen. Alle voorwerpen die je kan gaan verzamelen, zullen een held bijstaan en helpen in z'n queeste. Ook de verscheidenheid aan monsters maakt het niet makkelijk om jezelf te gaan verdedigen. Je zal sowieso weer afhankelijk zijn van de dobbelsteenrol, zoals dat de gewoonte is in dit type van spel. Maar je hebt wel zelf de keuze hoeveel van je dobbelstenen je opgeeft om een bepaalde actie te doen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe hij speelt, dus hopelijk komt hij gauw op tafel.

Titel : Super fantasy - ugly snouts assault
Auteur : Marco Valtriani
Uitgeverij : Red glove
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 8+

23-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
22-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 160
Deelnemers : Kamiel & Arne
Gespeeld spel : La Cucaracha
Speeldatum : 22/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Ik denk dat dit spel vaak op tafel gaat komen de komende dagen en weken. Kamiel vindt de kakkerlak intrigerend, het gooien met de dobbelsteen leuk en het inmaken van papa blijkt nu al een sport te worden. Ondergetekende ging roemloos onderuit, waarschijnlijk niet de laatste keer. 

22-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The outcast heroes (HGF)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit spel neem je de rol aan van de leiders van het verzet tegen de illegale, communistische regering in Polen. Je doel bestaat erin missies te winnen en je geheime doelen te bereiken. Je inzet wordt beloond met overwinningspunten en diegene die hiervan het meeste verzamelt, wint het spel. Het spel bestaat uit drie fasen, die elk bestaan uit 4 opéénvolgende ronden. Elke ronde krijgt elke speler een geheime doelkaart die hij voor zichzelf houdt. Daarna wordt de leider van de missie gekozen, deze krijgt de "commander-in-chief" en nominatiekaarten en vervult een erg belangrijke rol. Vandaar dat er onmiddellijk een stevige strijd zal losbasten in een biedfase om deze rol toe te eigenen.
Elke speler kiest één soldaatkaart uit z'n hand en legt deze af. De speler met de hoogste waarde wordt de leider.

Bij aanvang van de eerste drie ronden van een fase wordt er telkens een nieuwe missiekaart op tafel gelegd. Daarna voeren de spelers om beurten, vertrekkende van de leider twee acties uit. De mogelijke acties zijn :
- mobiliseren : neem één van de kaarten uit de voorraad naar je hand
- inzetten : speel één van je handkaarten op tafel bij de missie. Je belist onmiddellijk in welke zone rond de kaart dat je de soldaat speelt. In de "command", "recon" en "liaison" zone kan slechts één kaart liggen. In de "strike force" zone mogen er meerdere soldaten liggen.
- overnemen : je ruilt één van je soldaten uit de "strike force" zone met één van de andere zones, dit mag enkel indien je kracht groter is dan die van de concurrent.

Nadien worden de  missies afgehandeld in de volgorde die de leider wenst. Tenzij er geen soldatenkaart in de "commander" zone ligt van de missie. Tenslotte wordt de leiderkaart doorgeschoven. Eventuele missies die niet werden gestart, worden nu toch nog afgehandeld. Indien er twee mislukte missies zijn, wint de regering deze ronde, zo niet winnen de spelers en worden er overwinningspunten uitgedeeld. Extra punten worden verdiend door de geheime doelkaarten en eventueel extra punten voor mislukte missies voor spelers die een verrader-kaart hebben. Het verdelen van de punten gebeurt steeds door de leider. Deze neemt een aantal overwinningspuntenkaarten gelijk aan het aantal spelers in de missie plus één. Hij deelt aan alle betrokken spelers één kaart uit en de resterende wordt terug onder de stapel gelegd. Indien er geen "commander" is bij de missie, trekken de betrokken spelers gewoon een puntenkaart van de stapel. Indien er een scout aanwezig is in de missie, trekt hij 2 regeringskaarten en legt er 1 naast de missie. Is er geen scout wordt de bovenste regeringskaart gewoon getrokken en gebruikt. Het effect van deze kaart wordt onmiddellijk uitgevoerd. Soldaten kunnen hierdoor gevangen worden genomen, gedood worden of de moeilijkheidsgraad van de missie verhogen.

Aan elke gespeelde soldaat wordt ook een opdracht meegegeven. Soldaten in de "strike force" zone mogen twee opdrachtkaarten van de stapel nemen en er één uit kiezen. Sommige opdrachten geven een grotere kracht, maar zorgen dat je terecht komt in de gevangenis of gedood wordt, andere sturen je terug naar de voorraad of laten je terugtrekken uit de missie. Als een missie wordt afgehandeld worden alle opdrachten uitgevoerd en de kracht van het verzet berekend. Slagen ze in de missie worden punten uitgedeeld aan de betrokken spelers. Uiteindelijk probeer je dus gezamenlijk de missies te voltooien, maar je wil vooral zelf het meeste punten. Als leider heb je een erg groot voordeel omdat je dan zelf de punten mag verdelen. Anderzijds kan je door het snugger uitspelen van je opdrachten missies laten mislukken en de andere spelers een pee stoven.

Titel : The outcast heroes
Auteurs : Adam Kwapinski & Michal Sienko
Uitgeverij : Historical Games Factory
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

22-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
21-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cornish smuggler (Grublin games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit spel neem je de rol aan van een smokkelaar die tracht illegale goederen te verschepen en te verkopen om zo het meeste aanzien en rijkdom te verwerven. Cornish smuggler wordt over verschillende ronden gespeeld, waarin spelers om beurten één actie uitvoeren. De ondernomen acties kosten geld, invloed of reputatie om uit te voeren. Om het spel te winnen dien je geld en reputatie. Reputatie zorgt op z'n beurt voor invloed bij het begin van elke ronde, dat je nodig hebt om acties uit te voeren. Zaak aan jou dus om een bloeiend handeltje op te stellen en te laten draaien ... maar pas op voor de douane want die zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien. Je kan je business ook niet alleen draaiende houden, een goed uitgedachte groep van smokkelaars onder je hoede zorgen voor snel transport en verkoop van de goederen en leveren je wederom meer reputatie op.

Het spel eindigt als alle douaniers op het bord terecht zijn gekomen of wanneer het laatste goed is gekocht. De lopende ronde wordt nog tot het einde gespeeld en nadien wint de speler met het meeste geld en aanzien. Een ronde bestaat dus uit verschillende acties die de spelers in volgorde om beurten één voor één uitvoeren. De ronde eindigt als alle spelers gepast hebben. Bij aanvang van een nieuwe ronde worden nieuwe karakterkaarten opengedraaid, krijgen de spelers invloed naar gelang hun netwerk van smokkelaars en worden alle persoonlijke kaarten terug actief, zodat ze terug kunnen gebruikt worden voor hun speciale eigenschap.

De acties en hun kosten :
1) Beweeg je schip 1 plaats (1 invloed of 3 geld) : je moet naar bepaalde plaatsen varen om goederen op te halen en uit te schepen
2) Beweeg 1 goed of 1 smokkelaar in je netwerk 1 plaats (1 invloed of 2 geld) : zorg voor een netwerk om je goederen op de juiste plaats te krijgen
3) Beweeg 1 goed EN 1 smokkelaar in je netwerk 1 plaats (3 invloed of 5 geld)
4) Beweeg een douanier 1 plaats (4 invloed of 6 geld) : zorg dat de douanier niet op een plaats komt waar één van je eigen smokkelaars met goederen staat, want dan verlies je de goederen onmiddellijk (tenzij ze beschermd zijn door een eigen opslagplaats die aan de smokkelaar vasthangt)
5) Eerlijk werk (krijg 11 geld - je huidige reputatie en geld)
6) Goederen uitschepen (1 invloed) : leg de goederen bij één van je smokkelaars om ze nadien te kunnen verkopen, let wel op want hier is een risico aan verbonden en de douaniers zullen naar deze duistere praktijken worden gezogen. Zorg ervoor dat ze niet op de locatie terechtkomen waar jij aan het handelen bent of je bent alles kwijt. Je kan het risico ook verminderen tegen betaling of douaniers omkopen natuurlijk (zie onder)
7) Koop 1 goed (1 invloed en de kosten) : de kosten zijn gelijk aan het aantal blokjes waaruit het goed bestaat, je moet het goed wel kunnen opslaan in je schip anders kan je het niet aanschaffen.
8) Verkoop 1 goed (variabel - zie overzichtslijst) : ontvang het aangegeven geld en reputatie en verplaats de marker op het geldspoor, zo gauw deze rond is, komt er een nieuwe douanier in het spel, want zij vermoeden ook dat er iets niet pluis is
9) Koop reputatie (4 geld) : je voelt je ondergewaardeerd en koopt je reputatie gewoon met geld (overwinningspunten en invloed gedurende het spel)
10) Ontdek een geheim (2 invloed of 2 geld) : deze kaarten leveren je leuke zaken op, je krijgt deze kaarten als de andere spelers goederen verkopen. Je mag zo veel geheimkaarten op handen hebben als je wil.
11) Huur een karakter in (1 invloed of 2 reputatie + kosten van de kaart) : plaats een pion in je netwerk, dus aangrenzend aan een eerder geplaatste pion, ontvang de aangegeven reputatie en de aangegeven actie op de kaart mag telkens elke ronde één keer worden uitgevoerd.
12) Douanier omkopen (1 invloed + omkopingskosten + 1 geld indien reeds omgekocht geweest) : plaats er een ring van jouw kleur rond, indien deze douanier zich op een plaats bevindt met één van je smokkelaars en goederen, moet je deze niet afgeven.
13) Douanekantoor binnenvallen (1 invloed en 1 karakterkaart met maffiasymbool afleggen en bijhorende pion en reputatie) : neem een in beslag genomen goed uit het douanekantoor
14) Passen (geen kosten)

Er zijn dus héél wat mogelijke acties om uit te kiezen. De spelregels zijn op het eerste zicht nogal abstract en niet echt superduidelijk. Gelukkig is er online wel een prima video met spelregeluitleg te vinden. Indien u dus graag een beter zicht krijgt op dit spel verwijs ik u er graag naar door. U vindt deze video hier : http://vimeo.com/68857533

Titel : Cornish smuggler
Auteurs : The M.N.G. Collective
Uitgeverij : Grublin games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 13+

21-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
20-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tash-Kalar
Klik op de afbeelding om de link te volgen (foto : Henk Rolleman)

Tash-Kalar (CGE) :


+ erg fraaie kaarten, drie verschillende decks (2 zijn hetzelfde, rood en blauw)
+ erg zijn nog erg veel uitbreidingsmogelijkheden
+ zéér eenvoudige spelregels voor een Chvatil, dit is lichte kost voor hem. Voor mij is dit een ongelooflijk pluspunt, Chvatil laat zien dat hij van niets vies is en echt wel diversiteit in z'n gamma brengt
+ geeft een fijn puzzelgevoel, je zoekt naar combo's, maar moet rekening houden met je tegenstander
+ de opdrachten zorgen dat je ergens naar toe werkt, met de deathmatch is het toch allemaal wat destructiever
+ komt volledig tot z'n recht als 2-spelersspel
+ bij het spel wordt een prachtig overzicht gegeven van de spelregels in alle varianten, prima idee voor andere uitgeverijen

- ondanks de deathmatchvariant en de teamplay is dit een 2-spelersspel, ik vind het misleidend om dit een spel voor vier te noemen
- het is wel een spel voor een bepaald publiek, niet iedereen zal misschien het thema weten te smaken
- voor fans van Vlaada Chvatil kan het misschien zelfs een teleurstelling zijn als je voortgaat op z'n vorig werk

20-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Theseus - the dark orbit (Portal)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Theseus is ondanks z'n volwassen uiterlijk één van de makkelijkere spellen die bij Portal tot nog toe verschenen zijn. Het staat aangegeven als een spel voor 2 tot 4 spelers, maar net als gisteren bij Tash-Kalar moeten we u vooral de 2-spelersvariant aanraden, dan komt het spel tot z'n volle recht en we bespreken dan ook graag deze variant.

In Theseus ga je met je vier pionnen rondlopen in een samengesteld ruimteschip bestaande uit vijf plaatsen. In het midden van de tafel ligt een scorebord met hierop twee sporen, één voor je levenspunten en één voor je datapunten. De speler die als eerste 20 datapunten haalt, wint het spel. Als een speler z'n levenspunten tot nul worden herleid, verliest deze speler het spel. Tenslotte kan het spel ook eindigen indien een speler geen kaarten meer in z'n trekstapel heeft om te installeren in de sectoren van het ruimteschip. Na deze gevallen eindigt het spel onmiddellijk.

De spelers spelen om beurten en doorlopen vier fasen in hun beurt :
1) bewegingsfase :
De speler kiest één van z'n pionnen die op de verschillende sectoren staan en beweegt dit speelstuk een aantal plaatsen overeenkomstig het aantal speelstukken op de sector waar hij vertrekt. De bewegingspunten moeten volledig opgebruikt worden en gaan steeds met de klok mee (mancala-systeem, dat je misschien ook kent van Trajan). Kom je op een sector waar reeds vier pionnen staan (maximum) mag je één van de pionnen naar het centrale puntenbord verhuizen. Deze pionnen kunnen later ergens naar keuze gelanceerd worden. Indien er na je beweging vier pionnen bevinden in de sector worden er schadepunten uitgereikt aan de aanwezige spelers. Na de beweging worden eventuele vallen (kaarten) uitgevoerd.

2) actiekaartenfase :
Na de beweging worden alle eigen geïnstalleerde actiekaarten uitgevoerd uit deze sector. De eigen kaarten komen geleidelijk in het spel en moeten eerste klaar worden gezet vooraleer ze definitief op een sector terecht komen. Je voert de tekst uit die op de actiekaarten staat aangegeven.

3) sectoractiefase :
Daarna voert de speler de actie van de bewuste sector uit.
- Gang : al jouw pionnen vallen automatisch de tegenstanders aan in hun sector. Het aantal aanvallen en de gemaakte schade staan aangegeven op de pionnen (of ze al dan niet opgewaardeerd zijn)
- Technologiekamer : kies een andere pion en voer er een extra actie mee uit (één en dezelfde pion mag in één beurt nooit twee keer bewegen).
- Controlekamer : plaats een "buitengebruik"-fiche op een kaart (geïnstalleerd of klaarstaand) van een tegenstander. Deze kaart verliest nu z'n waarde en is onbruikbaar (maar kan ook niet verwijderd worden) tot de "buitengebruik"-fiche er van verdwijnt.
- Factie sector : enkel in je eigen factiesector kan je een actie uitvoeren, dus niet in de vijandige sector. Je hebt de keuze uit het nemen van één upgrade-fiche of het opschonen van je basissector door één kaart van je tegenspeler te verwijderen van je eigen sector. De upgradefiches kunnen op hun beurt ten allen tijde worden ingezet om manschappen (pionnen) sterker te maken of kaarten een upgrade te geven zodat hun eigenschap sterker wordt. Je moet wel exponentieel meer en meer fiches afgeven om naar een hoger niveau te gaan wat je manschappen betreft.

4) klaarstaande kaartenfase :
Indien er geen klaarstaande kaarten in de huidige sector zijn, trek je een nieuwe kaart van je trekstapel en plaatst het op een vrije "voorlopige" (klaarstaan) plaats in de sector. Indien er reeds een kaart klaarstaat van een tegenstander, wordt de kaart verwijderd uit het spel. Indien er in de sector reeds een eigen kaart ligt te wachten, kan je deze kaart gaan installeren in een willekeurige sector door ze op de nog vrije plaats in de sector te leggen. Vanaf nu kan de kaart geactiveerd worden in fase 2 nadat je met je pion je beweging hebt afgerond in die sector. Je kan ook bonuskaarten verdienen door een kaart te installeren op de plaats van een bonuskaart. Je mag de bonus onmiddellijk gebruiken of ooit in je beurt, waarna de bonuskaart wordt afgelegd.

Titel : Theseus - the dark orbit
Auteur : Michal Oracz
Uitgeverij : Portal publishing
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

20-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
19-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tash-Kalar - Arena of legends (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dames en heren, dit wordt ongetwijfeld de makkelijkste en kortste bespreking die ik ooit deed van een Vlaada Chvatil spel. We kennen de auteur vooral van spellen als Dungeon lords, Through the ages, Galaxy trucker en Dungeon petz. Kenmerkend voor zijn spellen zijn de nogal lijvige spelregels, die op zich (het moet gezegd) wel duidelijk en volledig zijn. Dit spel is zo simpel in z'n eenvoud, maar brengt dan weer zoveel mogelijkheden met zich mee dat het toch weer net niet zo makkelijk is om het spel te omschrijven. Gewoontegetrouw laat hij ook weer ruimte voor héél wat verduidelijkende voorbeelden en tips en tricks om het spel te spelen.

Tash-Kalar is een spel voor 2 spelers! Ook al is er een teamvariant en een deathmatch-variant waarin u tot vier spelers aan de slag kunt, dit spel komt pas echt tot z'n waarde in het volledige spel voor 2 spelers. Elke speler kiest een stapel heldenkaarten. Voor een symmetrische spel kiest u de blauwe en rode stapel, voor een asymmetrisch spel, met verschillende decks, kiest u twee willekeurige kleuren uit. De spelers krijgen daarnaast een stapeltje met legendarische heldenkaarten en fiches in z'n kleur. De fiches bestaan in drie soorten, de basisversie (1 symbool), de geavanceerde (2 symbolen) en de legendarische (3 symbolen). De spelers spelen gezamenlijk op het centrale speelbord, de arena.

In een beurt kan een speler normaal gezien twee acties uitvoeren. Enkel de eerste ronde mag de startspeler er slechts één uitvoeren (om het startspelervoordeel al uit te schakelen) en sommige kaarten laten je toe om extra acties te ondernemen, maar standaard is een beurt dus erg kort en beperkt tot twee acties. Er zijn ook slechts twee mogelijke acties, namelijk eigen fiches op het speelbord brengen en één van je helden lanceren in de arena, aangezien je (thematisch) een tovenaar blijkt te zijn die z'n creaturen in de arena afvuurt (zie het gerust als een volwassener Pokemonduel). Op de heldenkaarten staat steeds een patroon aangegeven dat je moet proberen te vormen in de arena met je fiches. Deze patronen mogen in alle richtingen en in spiegelbeeld gefabriceerd worden. Zo gauw het patroon er ligt, mag je als actie één van je helden lanceren.

- Een fiche in de arena leggen : je legt een basisfiche (1 symbool) op een vrije plaats in de arena.
- Een held lanceren : het gevraagde patroon moet reeds in de arena liggen, dan spendeer je een actie om een held op het bord te brengen. De kaart geeft aan op welke plaats je dit moet doen en welke sterkte de held heeft (meestal 2 symbolen). Kom je op een plaatsje van jezelf of een tegenstander terecht, wordt deze van het spelbord verwijderd indien het van een gelijk of lager niveau is. Daarnaast voer je de bonuseigenschap uit die op de heldenkaart staat aangegeven en hierin schuilt héél het unieke van dit spel. Daarna verdwijnt de heldenkaart uit het spel en wordt de fiche in de arena niet meer aanzien als die bewuste held, maar als een fiche die wederom in een ander patroon kan gebruikt worden.

Elke speler beschikt standaard steeds over drie heldenkaarten. Indien hij er één moet afleggen, trekt hij op het einde van de beurt een nieuwe. Het is overigens toegelaten om in je beurt als actie één heldenkaart af te leggen (maar dit is natuurlijk geen ideale actie). Daarnaast heb je ook een flarekaart, deze gebruik je als je tegenstander een groot overwicht krijgt in de arena. Op deze kaarten staat steeds aangegeven waaraan moet voldaan worden om ze te mogen spelen. Nadat je ze speelde, krijg je een nieuwe flarekaart. Tenslotte heb je ook steeds twee legendarische heldenkaarten ter beschikking. Deze vergen een ietwat moeilijker patroon, maar hebben dan ook een zéér grote kracht en leveren bovendien een winstpunt op als ze op het einde van het spel op het bord liggen.

De punten worden overigens gehaald door het uitvoeren van opdrachten. Er liggen telkens drie opdrachten open, en één open toekomstige opdracht. Voldoet een speler aan het einde van z'n beurt aan één van de opdrachten, neemt hij deze kaart met daarop afgebeeld hoeveel punten ze waard is. De toekomstige kaart wordt in de plaats gelegd en een nieuwe toekomstige kaart opengedraaid. Je mag slechts één opdracht per beurt uitvoeren (ook al voldoe je er aan twee). Zo gauw een speler  negen punten heeft of z'n laatste heldenkaart op handen neemt, wordt er nog een laatste ronde gespeeld. De speler met de meeste punten na die ronde wint het spel.

Titel : Tash-Kalar - Arena of legends
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

19-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
18-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 159
Deelnemers : José, Robin, Sylvie, Danny & Arne
Gespeelde spellen : Love letter & 3x River dragons
Speeldatum : 18/01/'14
Speelplaats : Familiefeest Mollenhof Poederlee 
Opmerkingen : River dragons blijft toch een enorm leuke gateway-game. We hebben ons reuze geamuseerd, zeker met vijf spelers en eindelijk ook eens de achterkant van het speelbord was top.


18-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)
  • Caverna - het duel (999 games)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!