IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Nauticus
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nauticus (Kosmos) :

+ Kramer & Kiesling is traditiegetrouw een leuke combinatie als het op spellenauteurs aankomt
+ Prachtig uitgewerkte euro met gekende (doch leuke) mechanismen
+ Op zich een relatief eenvoudige euro, maar je hebt toch enkele interessante keuzes te maken
+ Het Puerto Rico-karakter-kiezen-mechanisme vind ik persoonlijk wel goed
+ Je komt steeds wel een stapje, geld, arbeider, ... te kort hier of daar en dat is een goed teken
+ Het pas-systeem waarbij je strafpunten gaat vermijden is leuk gevonden

- Het materiaal is mooi en prima in orde, maar ik vind het allemaal een beetje té blauw (hoewel dit moeilijk anders kan misschien met dit thema)
- De extra-actie-tegel is nogal groot uitgevallen vind ik persoonlijk, geen erg natuurlijk maar het valt op
- De spelregels doorworstelen in het Duits zal voor vele spelers een hekel punt zijn, gelukkig is er al een Nederlandstalige vertaling (van één van de leden van spellenclub de Spelhamels en ook een handig overzichtje trouwens), maar het zal toch wachten zijn tot iemand de originele pdf aanpast, dat leest toch iets makkelijker dan een doorlopende tekst in Word.

Kortom : Nauticus is één van die spellen die we in Essen nog links lieten liggen, maar die wel héél erg hoog op onze watchlist stond. Na enkele positieve reacties van medespelers hebben we het spel dan ook toegevoegd aan onze collectie en ik heb er zeker geen spijt van. U moet dit spel zeker een kans geven, qua moeilijkheidsgraad is het een mediumspelletje waarbij je bij het eerste potje waarschijnlijk toch wel wat foutjes zal maken.

30-12-2013 om 10:40 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 150
Deelnemers : Koen, Patrick & Arne
Gespeelde spellen : Origin
Speeldatum : 29/12/'13
Speelplaats : SpinLi aan zee
Opmerkingen : Origin blijft toch één van de grote verrassingen van Spiel. Nu vier keer gespeeld, telkens met een ander publiek, telkens erg spannend qua punten (hoewel er dit keer wel een verschil was) en telkens was iedereen er toch van overtuigd.

30-12-2013 om 08:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 149
Deelnemers : Andy, Jürgen, Naomi & Arne
Gespeelde spellen : Russian railroads & Nauticus
Speeldatum : 28/12/'13
Speelplaats : Spelen bij Andy (Spellenclub 1000-1) in Bredene, waarvoor dank
Opmerkingen : Twee stevige euro's op tafel gekomen, beiden klop gekregen maar reuze geamuseerd.


30-12-2013 om 08:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 148
Deelnemers : Joeri, Cynthia, Jürgen, Karel, Pieter, Andy, Sofie & Arne (in wisselende samenstelling)
Gespeelde spellen : Warlock, Origin, Ligretto crazy & Citrus
Speeldatum : 27/12/'13
Speelplaats : Spellenclub 1000-1 Bredene
Opmerkingen : Een bezoek aan de plaatselijke spellenvereniging is steeds een leuk tijdverdrijf ... en het levert wederom enkele imprESSENs op.

 

30-12-2013 om 08:12 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 147
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Annelies, Eveline, Pieter & Arne
Gespeelde spellen : Carcassonne - Stille Zuidzee & River dragons
Speeldatum : 26/12/'13
Speelplaats : SpinLi aan zee
Opmerkingen : Vandaag verschijnen er enkele "spelen met spinli's" na elkaar wegens enkele speelsessies tijdens ons uitje aan zee. 

30-12-2013 om 08:08 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artifact (WGG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Artifact is het stevigere bordspel dat er bij WGG verscheen deze Essen. Jammerlijk genoeg heb ik de indruk dat dit spel zowat onder alle radars onder door vliegt, want er is bijzonder weinig buzz rond dit spel. Nochtans zouden de auteurs toch al een (alarm)belletje moeten laten rinkelen bij de meesten.

In Artifact gaat u, u kan het al raden, op zoek naar artefacten om deze nadien tentoon te stellen en hiervoor de nodige centjes en overwinningspunten te krijgen. Het spel eindigt als aan één van volgende voorwaarden wordt voldaan :
- de laatste tentoonstellingstegel is van het inkomstenspoor verdwenen
- alle drie de tentoonstellingstegels van twee verschillende typen artefacten zijn genomen
- de laatste artefactkaart is getrokken bij een opgraving
- de ronde is afgelopen en het jaarschijfje staat op het laatste veld op het jaarspoor (9 ronden)
De spelers krijgen overwinningspunten naargelang de tentoonstelling die ze openden (punten staan op de tegels) en 1 punt voor elke 5 geld die ze in kas hebben.

Elke ronde bestaat uit 3 fasen : inkomsten, acties en einde van de ronde.
I) Tijdens de inkomstenfase krijgen alle spelers de inkomsten zoals aangegeven op het meest rechtse vrije veld van het inkomstenspoor. In de loop van het spel worden er hier tentoonstellingstegels van afgenomen en zal het basisinkomen dan ook zakken. De tegels die echter genomen worden vertonen ook een bonusinkomen voor de speler die de tegel in z'n bezit heeft. De spelers tellen dus hun basisinkomen en bonusinkomen samen en zetten hun schijfje een overeenkomstig aantal stappen vooruit op het geldspoor.
II) Om beurten kiezen de spelers om één of twee acties uit te voeren of te passen. Om een actie uit te voeren zetten de spelers een overeenkomstig speelstuk vanuit hun persoonlijke voorraad op het speelbord en voeren de bijbehorende actie uit. (je kan ook een willekeurig speelstuk en 6 geld afgeven als joker om een bepaalde actie uit te voeren waarvoor je het speelstuk niet ter beschikking hebt). Als je past, dan neem je een speelstuk van het speelbord naar keuze naar je persoonlijke voorraad of ruil je een speelstuk uit je persoonlijke voorraad met één van het speelbord. Je mag maximaal zes speelstukken in je persoonlijke voorraad hebben. Vanaf het moment dat je past, mag je die ronde geen acties meer gaan uitvoeren (ter herinnering draai je de actietegel op de "pas"kant)
III) Als alle spelers na elkaar passen, is de ronde ten einde en krijgt de laatste passer de startspelertegel. Om beurten vullen de spelers hun speelstukkenvoorraad terug aan tot zes. (omruilen van speelstukken is niet meer toegelaten in deze fase).  Alle spelers draaien hun actietegel terug naar de "actie"kant.

De acties die je kan uitvoeren :
1) Onderzoek : plaats een museumspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en plaats een eigen arbeiderswoning bij een opgraving. Als er al een woning staat (ongeacht kleur) trek je de bovenste artefactkaart en leg je ze open onder de opgraving.
2) Arbeiders aannemen : plaats een arbeiderspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en plaats een eigen arbeiderswoning bij een opgraving waar je reeds een arbeiderswoning hebt. Trek de bovenste artefactkaart en leg ze open onder de opgraving.
3) Artefacten verschepen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en neem zoveel artefactkaarten als je arbeiderswoningen hebt staan bij een opgraving. Je neemt de arbeiderswoningen terug in je voorraad en de artefactkaarten op handen. (indien enkel jouw kleur vertegenwoordigd is, neem je één kaart minder, je neemt wel alle woningen weg)
4) Een tentoonstelling openen : plaats een museumspeelstuk op het eerste vrije veld, betaal de aangegeven kosten en neem een tentoonstellingstegel van het inkomstenspoor, schuif alle andere tegels op. Leg de nodige artefactkaarten onder de tegel, één mag je terug op handen nemen (zo zijn er bijv. opdrachten als 4 artefacten van eenzelfde opgraving, 3 van eenzelfde type, ...). De tentoonstellingstegel wordt omgedraaid en vertoont nu de bonusinkomsten die hij met zich meebrengt voor de speler
5) Een artefact verkopen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld en krijg de aangegeven inkomsten (boven het scheepsspoor), schuif de kaarten in de zwarte markt op naar links. Kaarten die te veel zijn verdwijnen uit het spel. Je mag geen jokeractiespeelstuk gebruiken voor deze actie.
6) Een artefact kopen : plaats een scheepsspeelstuk op het eerste vrije veld en betaal de aangegeven kosten (boven het scheepsspoor), neem een kaart uit de zwarte markt op handen. Je mag geen jokeractiespeelstuk gebruiken voor deze actie.

Dit zijn de regels voor het basisspel. Daarnaast zijn er onmiddellijk twee uitbreidingsmodules voorzien, die je mijns inzien best ineens integreert als je ten volle van het spel wil genieten.

Uitbreiding 1 : onderzoek bij artefacten. De spelers plaatsen hun persoonlijke schijfjes bij de verschillende opgravingen. Telkens wanneer ze de actie "onderzoek" uitvoeren, gaan ze met hun schijfje op het overeenkomstige spoor omhoog. Op het einde van het spel krijgen ze de punten aangegeven door het schijfje dat het laagste op de verschillende sporen staat, zijnde 2, 4, 6 of 8 punten.
Er worden ook extra artefactkaarten in de stapels geschud, deze speciale kaarten leveren speciale bonussen of nadelen op.

Uitbreiding 2 : steden en archeologen. Deze staan reeds netjes op het speelbord afgebeeld. Na het uitvoeren van de actie "een tentoonstelling openen" plaatst de speler één van z'n twee rolschijfjes op één van de rollen op het bord of verplaatste hij één van z'n schijfjes. Deze rollen brengen een voordeel met zich mee, die je onmiddellijk vanaf de volgende actie al kan gaan gebruiken. Elk voordeel is verbonden aan één van de acties. (bv. twee artefactkaarten op handen nemen na een tentoonstelling, één kaart van de trekstapel in handen nemen na verschepen, extra geld bij de zwarte markt, een artefactkaart als joker gebruiken, een gratis 7de actie, twee velden omhoog op het onderzoeksspoor ipv één, een handkaart van een trekstapel nemen, twee arbeiderswoningen in één keer plaatsen)

Titel : Artifact
Auteurs : Jeffrey D. Allers & Bernd Eisenstein
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

30-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
29-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vikings - Warriors of the north (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Vikings gaat u de rol aannemen van één der Vikingstammen. Je leven bestaat uit het trotseren van de woeste, Noordse wateren, het plunderen van naburige dorpen en vooral het schaken van de dochters om nadien een knalfeestje te geven bij thuiskomst. De speler die als eerste drie jonge deernes bij z'n tegenstrevers gaat ontvoeren en ze veilig in z'n eigen haven krijgt, wint dit spel.

Het spel omvat een speelbord dat is opgebouwd uit verschillende vakken water en land. Over het water gaan de spelers met hun schepen bewegen en op de eilanden meren ze aan om te plunderen en te stropen. Ergens in al dat geweld zwemt er ook nog een zeemonster rond dat je beter probeert te vermijden, want u zal al uw krachten nodig hebben om uw tegenstrevers de baas te blijven. Elke speler beschikt over een spelersbordje en 1 schip dat start op de thuishaven op het speelbord. Het zeemonster wordt op het centrale veld gezet en de dobbelsteen wordt klaargelegd om de robbertjes uit te vechten. Het overgrote deel wordt echter gespeeld met de kaarten. Er zijn 12 kaarten waarop de dochters van de verschilllende stammen staan en 94 actiekaarten. Deze actiekaarten omvatten windkaarten, gebeurteniskaarten en heldenkaarten.

De spelers gaan om beurten hun ronde spelen tot één van de spelers dus erin slaagt om drie jonge deernes naar z'n dorp te vervoeren.
Een beurt bestaat uit 5 fasen :
1) Trek 2 nieuwe kaarten van de trekstapel met actiekaarten
2) Speel 1 heldenkaart vanuit je hand : dit is optioneel, de kaart moet op een vrije plaats op je spelersbord worden gelegd. Er zijn slechts 3 plaatsen beschikbaar op je spelersbord. Indien er teveel kaarten zouden liggen, moeten er onmiddellijk worden afgelegd. Sommige heldenkaarten hebben een constant effect gedurende het spel, anderen kunnen éénmalig per ronde gebruikt worden (deze worden getapt en na je beurt terug recht gelegd)
3) Acties uitvoeren : de speler mag zo veel acties uitvoeren als hij wil en in de volgorde die hij wil. Hij heeft de keuze uit : windkaarten spelen, een actiekaart spelen, een standaardactie uitvoeren (slechts één per beurt). (zie ook onder)
4) Roeien : deze actie beëindigt sowieso je beurt, je verplaatst je schip naar een aangrenzende vrije plaats en hoeft nu geen rekening te houden met de bewegingsregels.
5) Einde van de ronde : de speler mag maximum 6 handkaarten op handen houden na z'n beurt, overige worden afgelegd

Tijdens de beurt van een andere speler kan je ook reageerkaarten spelen of de reacties van sommige helden gebruiken. Dit staat steeds op de kaarten vermeld.

De acties : Bij elke actie die je onderneemt, moet je steeds de andere spelers de kans geven om te reageren. Ze kunnen dit doen met reageerkaarten of met de speciale acties van de heldenkaarten op je spelersbord.
- Windkaart spelen : beweeg een schip naar een aangrenzend veld als de symbolen op de kaart overeenkomen met de symbolen op het speelbord
- Actiekaart spelen : voer de actie uit die op de kaart staat aangegeven, ook nu weer kunnen de tegenstrevers reageren om de actie te annuleren. Nadat iedereen paste, worden de gespeelde kaarten één voor één afgehandeld.
- Standaardacties :
I) een andere speler aanvallen kan als je op hetzelfde veld staat. Je gooit met de dobbelsteen en past eventueel het gegooide resultaat aan met modifiërs (3 of minder = verlies, verdediger neemt één handkaart van aanvaller en 1 van trekstapel; 4 of 5 = winst, aanvaller neemt één handkaart van verdediger en 1 van trekstapel; 6 = idem 4 of 5 + een kaart van het spelersbord van de tegenstrever afpakken en zelf neerleggen of afleggen)
II) het zeemonster aanvallen is verplicht als je het vak met het zeemonster betreedt. Je gooit met de dobbelsteen en past eventueel het gegooide resultaat aan met modifiërs (3 of minder = verlies, aanvaller wordt naar een aangrenzend vak gezet, 4 of meer = winst, trek 2 kaarten van de trekstapel en verzet het zeemonster naar een vrij veld naar keuze)
III) ontvoering : neem één van de dochters mee als je je op het havenveld van de betreffende kleur bevindt. Plaats de kaart op je spelersbord (desnoods moet je wederom een kaart afgooien, max. 3)
IV) feest : los de dochter op je eigen eiland en trek actiekaarten van de trekstapel tot je 6 handkaarten hebt
V) opofferen : leg 2 kaarten af om 1 te mogen trekken van de trekstapel

De speler die als eerste de dochters van de drie andere stammen heeft verzameld, wint het spel.

Titel : Vikings - Warriors of the north
Auteurs : Tomasz Kazmierski & Tomasz Kaznocha
Uitgeverij : Rebel
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd :  12+

29-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
28-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Craftsmen (3G)
Er zijn ondertussen reeds enkele spellen verschenen van 3G hier op de blog (Raverun & 7 days of Westerplatte), maar deze titel was zonder meer één waar we naar uitkeken. Omwille van 2 grote redenen, één wegens het stevigere eurowerk (schuiven met blokjes en punten verzamelen), maar ook omdat het ons wat deed denken aan Helvetia, niet toevallig één van onze favoriete spellen.

In Craftsmen gaat u door een workerplacement-systeem de gebouwen van de stad aanspreken om bijbehorende acties uit te voeren. U gaat geld moeten verzamelen, gebouwen moeten bouwen, die op hun beurt grondstoffen produceren of verwerken tot afgewerkte producten en deze tenslotte op de markt gaan verpatsen of op de schepen laden om alzo de nodige overwinningspunten binnen te rijven.

Er is héél wat gaande in dit spel en ik wil in dit overzichtje zeker niet alle kleine regeltjes aan bod laten komen. Hoewel alles logisch en relatief intuïtief in elkaar zit, moet u toch wat stapjes doorlopen gedurende een ronde. Als ik u even meegeef dat het spel bestaat uit 3 jaren, elk van vier seizoen, waarbij de lente, zomer en herfst nog eens opgesplitst worden in zes fasen en de winter in twee fasen. En dat deze felbesproken fasen elk nog de nodige acties met zich meebrengen met eventuele privileges, dan zet u misschien al een stapje terug. Dit hoeft u zeker niet te doen, want ééns je de zes hoofdacties van het bord wat onder de knie hebt, loopt de rest ongetwijfeld ook vlot. U moet waarschijnlijk wel een potje draaien vooraleer u het allemaal volledig doorheeft en er echt gerichte strategie en tactiek kan gaan instoppen.

Uiteindelijk probeert u zo veel mogelijk overwinningspunten te verzamelen in 12 ronden (3 jaar met 4 seizoenen). Elke ronde bestaat op zich uit 3 grote zaken die u dient te doorlopen : het plaatsen van arbeiders (of passen), de gildefase (waarin alle arbeiders aan het werk gaan) en de eindfase (waarin u nog wat opschoont).
1) In speelvolgorde brengen de spelers hun arbeiders in op het speelbord bij één van de gilden. De gilden hebben steeds drie vrije vakken. Het gouden vakje levert een bijkomend privilege op voor de arbeider die daar staat, het zilveren vakje met groen lintje zorgt dat je geen extra kosten moet betalen en het zilveren vakje levert niets speciaals op. Eens de plaatsen vol staan, mag je bovenop iemand gaan liggen, maar betaal je deze speler afh. van het jaar waarin je je bevindt 1 geldkaart/1-2-3 punten. Je mag slechts 2 arbeiders in een gilde hebben. Ook het aantal helpers dat een gilde kan onderbrengen hangt af van het aantal spelers. Indien je geen arbeider meer wil inzetten en je hebt er nog één (of meer) over, krijg je hiervoor 1 overwinningspunt.
2) In de gildenfase worden de arbeiders één voor één afgehandeld, steeds van links naar rechts en van onder naar boven (indien er meerdere arbeiders op één plaats staan).

Een overzicht van de gilden aan de hand van volgende foto :



I) De bankiersgilde : je neemt 4 geldkaarten (openliggende of trekstapel), houdt 2 kaarten en legt de andere 2 af.
--> privilege : je moet slechts één geldkaart afleggen en houdt er drie
(geldkaarten tonen waardes 1-3 en vier verschillende kleuren, als je erin slaagt om kaarten van eenzelfde kleur te verzamelen leveren ze meer op ongeacht hun waarde; 2 kaarten = 5; 3 kaarten = 10, 4 kaarten = 15, ... Je mag nooit meer dan 10 geldkaarten in handen hebben, en op het einde van een ronde niet meer dan 8)
II) De bouwersgilde : je kan tot 2 gebouwen uit je persoonlijke voorraad bouwen, je betaalt de kosten (2, 3 of 6) met geldkaarten (kleuren moeten niet overéénstemmen). Je legt de gebouwen naast je vorige gebouwen en moet ervoor zorgen dat er minstens één kleur overeenkomt met de kleur van de naburige kaart (sommige kaarten bestaan uit 1 kleur, andere uit 2, ook dan moet er slechts één kleur overeenstemmen)
--> privilege : je mag een gebouw bouwen zonder bovenstaande bouwregel te volgen
III) Notariaat : je koopt één van de openliggende gebouwen op het bord en neemt ze op handen. Je betaalt de kosten (3, 5 of 10) in de kleur van het gebouw. Je kan ook één van de gebouwen veilen en dan mag er betaald worden in een andere kleur. Indien er niemand biedt, worden er 1,2 of 3 (afh. gebouw) kaarten van de trekstapel genomen en mag de actieve speler overbieden of passen.
--> privilege : kijk naar de 5 bovenste gebouwkaarten, neem er drie en 2 open kaarten, leg er 2 willekeurig terug open op tafel en leg de rest terug onder de stapel
IV) Ambachtsgilde : bij aanvang van deze fase leggen alle spelers een blokje op hun productiegebouwen. Nadien mogen ze een aantal werkpunten inzetten om de grondstofblokjes te verwerken. (afh. van de ronde). Je kan materialen produceren door ze van boven op de kaart te verhuizen naar het symbool onderop de kaart. Je kan deze grondstoffen op de markt gaan droppen of naar uitgebreide of geavanceerde gebouwen verplaatsen. Op de markt kan je van je grondstof een andere grondstof maken (soort ruil). Indien je een uitgebreide grondstof produceert kan je dit ook weer doorsturen naar geavanceerd gebouw of naar de winkel. Als je het in de winkel dropt, krijg je er een geldkaart voor. Zet je het naar een geavanceerd gebouw krijg je overwinningspunten zoals aangegeven op de kaart. Eens je geavanceerde grondstoffen afwerkt tot kant-en-klare producten worden deze onmiddellijk op de boten gezet om te verschepen. Ook hiervoor verdien je overwinningspunten.
--> privilege : voor 1 werkpunt kan je 2 basisgrondstoffen produceren (éénmalig per arbeider)
V) Handelaarsgilde : je kan op in de winkels uitgebreide grondstoffen gaan kopen, de tegenstander krijgt hiervoor een geldkaart
--> privilege : in plaats van de grondstof met een geldkaart te kopen, mag de tegenspeler een nieuw grondstofblokje op de markt plaatsen
VI) Stadhuis : hier krijg je een extra privilege (tijdens andere acties te gebruiken) of werkpunten (te gebruiken in de ambachtsfase) of verandering van speelvolgorde.

Op het einde van een jaar vertrekken de schepen en worden er extra punten uitgereikt aan de spelers die daar goederen en producten hebben op staan. Bovendien wordt van elke speler z'n persoonlijke gebouwen bekeken en krijg je punten voor elke set van vier verschillende kleuren in je stad. Daarnaast krijg je nog punten voor eigen producten in de winkels en tenslotte kan je ook geld inleveren (4 verschillende kleuren) om de punten te krijgen gelijk aan de waarde van de geldkaarten.

De speler die na 3 jaren het meeste punten verzamelde, wint het spel.

Titel : Craftsmen
Auteur : Krzysztof Matusik
Uitgeverij : 3G
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

28-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
27-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mount Everest (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij het aanschouwen van de doos van dit spel hoor ik u al denken. "Hé, dat spel hebben we toch al een keertje gezien!" Wel ja en neen, dit is inderdaad ook een spel van dezelfde uitgeverij als K2, het spel waarin u de tweede hoogste berg ter wereld probeert te bedwingen en waarover u hier op de blog al het volgende kon lezen : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=996744
In dit spel gaat u echter voor het summum, de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest die moet overmeesterd worden. Bovendien gaat u dit nu niet zelf doen, maar bent u een gids op dit plezierreisje voor ervaren klimmers en rijke toeristen die denken dat ze deze prestatie ook in zich hebben. U gaat het geheel dus moeten coördineren en waar u in K2 nog enkel voor zichzelf moest zorgen, is dat hier geen doelstelling meer. U, beste alpinist, u overleeft zonder enig probleem, ... maar of uw gasten dat ook zullen doen, dat is nog maar de vraag.

Concreet is het spelverloop van dit spel erg gelijklopend aan K2, ook wat materiaal betreft. U krijgt wederom een dubbelzijdig speelbord, één met een moeilijker te beklimmen kant van de Mount Everest dan de andere kant, u gaat wederom 18 dagen spelen met de weertegels als klok en u heeft weer de keuze tussen zomer- of winterweer. U beschikt weer over een hand met klimkaarten om u weg naar de top tot een goed einde te brengen en u probeert vooral veilig en heelhuids terug beneden te geraken. U heeft ook weer twee tenten ter beschikking, maar u neemt het materiaal dit keer niet standaard mee, u zal in het basiskamp moeten beslissen welk materiaal u meezeult ... en des te meer materiaal, des te meer overlevingsmogelijkheden, maar des te minder plaats voor betalende gasten (die vooral punten opleveren natuurlijk). Ook de risicofiches zijn weer van de partij, de speler die in een beurt zich vergaloppeert en het meeste bewegingspunten op z'n kaarten heeft staan, zal hiervoor een kleine boete moeten inlossen.

Er zijn ook wel enkele verschillen en nieuwigheden in dit spel natuurlijk en het is niet enkel een nieuw speelbord met een nieuwe berg, dat zou iets te makkelijk zijn geweest, hoewel het voor de die-hard-alpinisten die ook van bordspellen houden misschien wel een leuke business zou zijn, al die uitbreidingen (ik ben benieuwd of de Botrange of de Lilse Bergen dan ook in het gamma zouden komen).

U krijgt eerst en vooral 2 persoonlijke spelersborden, deze stellen je twee alpinisten voor met daarop de bevoorrading en de gasten die ze meesleuren. De gasten worden aangegeven door fiches die dubbelzijdig bedrukt zijn. De voorkant toont de gast zonder dat deze de top bereikte, de achterkant laat dit dan weer wel zien. De gasten starten op de verschillende sporen die hun beschikbare zuurstof weergeeft (zoals in het basisspel een beetje). Ik vertelde u al dat er twee typen van gasten zijn, ervaren bergbeklimmers die met een hogere zuurstof starten en dus iets makkelijker overleven, maar ook minder punten opbrengen als u de taak volbrengt om ze tot boven te brengen en terug. De rijke toeristen daarentegen zijn iets vatbaarder om het leven te laten tijdens deze missie, maar leveren wel meer punten op. Indien u trouwens één van uw gasten noodgedwongen op de berg moet achterlaten, verliest u wel wat punten natuurlijk.

Een tweede nieuwigheid is een onbekend gebied op het speelbord. Dit deel is gevuld met tegels die gedekt zijn. Zo gauw je één van de tegels betreedt, wordt deze omgedraaid en ga je ofwel makkelijker of moeilijker kunnen passeren, heb je extra bewegingskosten of kan je helemaal niet bewegen en moet je terug naar de plaats waarvan je kwam.

De overwinningspunten van de gasten is ook nieuw. Indien je de top bereikt met de bergbeklimmers of toeristen krijg je onmiddellijk respectievelijk 2 of 3 punten. Breng je ze veilig terug beneden krijg je diezelfde punten nog een keer. Sterft er echter één van je gasten onderweg verlies je respectievelijk 3 of 4 punten.

De weertegels vertonen ook een nieuw symbool. Naast de acclimatisatie kan er dit keer ook een verboden zone verschijnen. Er mag dan niet bewegen worden op een bepaalde hoogte. Staat één van jouw bergbeklimmers daar op dat moment moet hij blijven staan en ter plekke overleven.

Tenslotte is er ook nog een wijziging in het zuurstofgebruik. In K2 zaten deze kaarten netjes in je trekstapel verwerkt. Nu zitten alle acclimatisatiekaarten in een aparte trekstapel. Indien je aan het begin van een ronde één van je zuurstoftanken aflegd (deze moet je ook vanuit het basiskamp meesleuren), mag je afhankelijk van de hoogte enkele kaarten van deze trekstapel nemen en er één houden. Nadien leg je één van je andere handkaarten af, zodat je die beurt ook maar met 3 kaarten gaat spelen.

Voor het overige gelden alle regels van K2 en is ook het spelverloop identiek. Dus lees gerust die recensie ook nog eens na als u dat wenst.

Titel : Mount Everest
Auteur : Adam Kaluza
Uitgeverij : Rebel
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

27-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
26-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Café Mélange
Klik op de afbeelding om de link te volgen Café mélange (Clicker spiele) :

+ retro-achtige gevoel dat over het ganse spel heerst
+ met relatief weinig, doch kwalitatief vol, materiaal een deftig spel
+ éénvoudig spelconcept, maar moeilijk om te winnen
+ sfeervol, echt zo'n spel dat je in een andere tijd doet belanden
+ je bent constant betrokken, aangezien zetten van je tegenstander ook belangrijk zijn
+ er zit meer tactiek en mogelijkheden in dan je op het eerste zicht denkt
+ je moet verder kijken dan je neus lang is en kan naast spelen voor jezelf ook (en vooral) anderen dwarsbomen

- de kleuren zijn bewust wat dof gehouden, maar het grijs van de kaarten lijkt in de verste verte niet op dat van het speelbord
- de kaarten hadden iets meer onderscheid mogen vertonen, zodat het iets makkelijk is om de verschillen te herkennen
- dit is zo'n spel dat tussen de mazen van het net glipt en dat in weinig collecties terecht zal komen (ik vergelijk het een beetje met de spellen van Spielworxxx op dat vlak)

26-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mars needs mechanics (Nevermore games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen
In Mars needs mechanics speelt u een zootje wetenschappers die aan de hand van een economisch systeem trachten zo rijk mogelijk te worden. Door het aankopen en verkopen van onderdelen zullen bepaalde mechanismen kunnen opgebouwd worden. Deze leveren je een voordeeltje tijdens het spel, maar uiteindelijk gaat u ze met de glimlach terug afbreken, want u wil vooral de onderdelen terug gaan verkopen ... en als het even kan met winst natuurlijk. De speler die aan het einde van het verhaal het meeste centen in z'n voorraad heeft, wint het spel. 

Het spel bevat een speelbord waarop de diverse onderdelen staan afgebeeld in een soort marktsysteem waarbij de waarde kan gaan van 1 tot en met 9. Alle onderdelen starten op 5, maar na elke ronde zal er gekeken worden welke onderdelen verkocht zijn geweest en in waarde zullen stijgen en welke niet verkocht zijn en in waarde zullen dalen. Zo zullen er 3 stijgers, 3 dalers en 1 status quo zijn. Rondom dit speelbord loopt dan ook een spoor waarop wordt bijgehouden met overeenkomstige fiches welke onderdelen zijn aangeschaft in een ronde en welke niet.

Een ronde bestaat uit een aantal beurten waarin spelers één verplichte actie hebben en daarnaast enkele optionele acties.
Als verplichte actie moet de speler ofwel een kaart uit de markt (bij aanvang van een ronde 8 kaarten) aanschaffen ofwel moet hij passen. Als er geen kaarten meer in de markt liggen of alle spelers na elkaar passen eindigt de ronde. Als je een kaart aanschaft, betaal je de huidige prijs van het onderdeel, neem je de kaart op handen en zet je de fiche naar de laatste plaats op het spoor om aan te geven dat het onderdeel gekocht is. Indien je past, doe je deze beurt niets, maar als de beurt terug bij jou komt, mag je vrolijk weer een kaart kopen of passen (tenzij alle andere spelers ook gepast hadden natuurlijk).

Optioneel kan een speler altijd een mechanisme bouwen of afbreken. Op deze mechanismen (bij aanvang van het spel worden er enkele gekozen) staat aangegeven welke onderdelen je hiervoor nodig hebt. Je legt deze voor je open neer en plaatst een eigen fiche op het mechanisme. Vanaf dat moment mag je de speciale bonus van het mechanisme gaan gebruiken. Je mag echter slechts één mechanisme hebben, dus als je een ander wil, moet je het huidige eerst afbreken, door je fiche terug te nemen en de kaarten terug op handen te nemen. 

Op het einde van een lopende ronde doorloop je enkele stappen. Je past de waarden van de onderdelen aan. De drie eerste fiches op het spoor gaan 1 omhoog, de laatste drie gaan 1 naar beneden. (enkel bij de finale aanpassing mag je enkel 1 stijgen als er effectief ook gekocht is). Daarna mag je setjes gaan verkopen. Een set zijn 3 of meer identieke onderdeelkaarten. Je verkoopt ze tegen de huidige marktprijs van het onderdeel. Een speler heeft bij aanvang van het spel ook 2 jokerkaarten gekregen die hij bij in een set kan stoppen, maar ze leveren nul geld op. Daarna wordt de markt terug aangevuld tot acht (of met de resterende kaarten van de trekstapel). De startspelerpion wordt doorgegeven.

Als er geen kaarten meer in de trekstapel zitten of er is al twee ronden na elkaar geen aankoop meer geweest uit de markt, dan eindigt het spel. De speler met het meeste geld wint het spel. Mechanismen en handkaarten leveren niets meer op.

Titel : Mars needs mechanics
Auteur : Ben Rosset
Uitgeverij : Nevermore games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

26-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
25-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 146
Deelnemers : Annelies, Eveline, Monique, Josee & Arne (in wisselende samenstelling)
Gespeelde spellen : Qwirkle + uitbreiding en drie potjes Rummikub
Speeldatum : 25/12/'13
Speelplaats : Kerstfeestje Van Dyck
Opmerkingen : Misschien niet meteen de meest sexy spellen op tafel gekomen vandaag, maar wel plezier gehad tussen het lekkere eten (waarvoor dank o mijne lieve schoonmoeder). 

25-12-2013 om 19:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Café melange (Clicker spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Café melange neemt ons mee terug naar het jaar 1910. Café central is één van de drukste bars in heel Wenen en héél wat bekende gasten doen er hun opwachtingen. Een erg populair drankje is de café melange, een koffie gemengd met opgeschuimde melk. Jij probeert in dit spel een plaatsje te bemachtigen aan tafel van de populaire figuren uit die tijd zoals Freud, Zweig, Klimt, Mahler, ...

Het speelbord toont de plattegrond van de bar bestaande uit drie soorten tafels (rond, vierkant, rechthoekig), drie kleuren (wit, grijs of bruin) en verschillend gekleurde stoelen. Je kan pas een stoel gaan innemen als je er één reserveert en dit doe je door reservatiekaarten uit te spelen. Natuurlijk kom je pas aan een definitieve stoel als er aan drie voorwaarden is voldaan. Als je hierin slaagt, krijg je de overwinningspunten afgebeeld op één van jouw gasten. Blijken deze gasten op het einde van het spel nog eens naast een bekendheid te hebben postgevat, dan leveren ze nogmaals punten op.



In een speelbeurt kan een speler kiezen uit twee mogelijke acties. Ofwel ga je 1 tot 3 kaarten uit je hand spelen (waarvan max. één actiekaart) en nadien een kaart terug bij op handen nemen ofwel trek je 3 kaarten (waarvan max. 1 actiekaart).
Als je ervoor opteert om kaarten te spelen, moet je steeds kiezen voor wie je ze speelt, voor een neutrale bekendheid of één van je eigen gasten. Je start dan steeds een nieuwe rij of vult een bestaande rij aan. Kaarten mogen elkaar niet tegenspreken (als je bijv. al gekozen had voor een ronde tafel, mag je nadien geen rechthoekige meer kiezen). Telkens wanneer je een rij aanvult of start, zet je jouw markers of de neutrale op de mogelijke zitplaatsen. Bezette plaatsen zijn niet meer beschikbaar. Zelf heb je twee soorten markers die je kan gebruiken, dus je kan maximaal twee rijen voor jezelf hebben neerliggen. Er zijn ook twee neutrale rijen. Als je een rij aanvult, zal je markers moeten verwijderen die niet meer toepasselijk zijn.

Indien er op een gegeven moment slechts één marker van een kleur op het bord staat, wordt deze ingevuld met de gast of bekendheid. De markers worden terug beschikbaar voor een volgende gast of bekendheid. Indien je een eigen gast plaatste, scoor je onmiddellijk de overeenkomstige punten zoals aangegeven op de gasttegel. Je mag ten allen tijde twee identieke reservatiekaarten spelen als zijnde een joker. Als je een gast of bekendheid plaatst, verzet je de kelner een plaats naar rechts op het rondespoor. Deze geeft aan wanneer het spel eindigt, na 21 plaatsingen (verdeeld in drie ronden).

Er zijn ook actiekaarten in het spel, waarvan je er tijdens een ronde slechts één mag spelen. Het spel bestaat uit drie ronden, dus je kan maximum 3 actiekaarten spelen. Deze actiekaarten laten je toe om een bonusactie uit te voeren (zoals gasten van plaats te wisselen, bekendheden van plaats te wisselen of markers van het bord te verwijderen) of om bonuspunten te scoren door allerhande opdrachten (zoals op een paarse stoel zitten, aan een vierkante tafel zitten, twee gasten van eenzelfde kleur aan één tafel zitten, ...). Na het spelen van de kaarten, neemt de speler één kaart van de openliggende reservatiekaarten in de vitrine, nadien wordt deze terug aangevuld.

Indien je opteert om kaarten te nemen, neem je drie kaarten van de trekstapel of de vitrine. Eén kaart mag een actiekaart zijn.

Zo gauw er 21 mensen een plaatsje hebben genomen in het café eindigt het spel en worden er nog punten uitgereikt aan gasten die aan tafel zitten met een bekendheid. De bekendheid vermenigvuldigt de waarde van de gasten aan z'n tafel. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Café melange
Auteur : Stephan Riedel
Uitgeverij : Clicker spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

25-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
24-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prosperity (Ystari)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In prosperity bent u de leider van een grote natie. U probeert uw natie en steden uit te bouwen, maar moet vooral oog hebben voor de ecologie en de ecologische voetafdruk die u nalaat voor uw nakomelingen. In het spel draait alles om de prosperitypunten, maar er zijn nog vier factoren om rekening mee te houden : energie, ecologie, onderzoek en kapitaal. De speler die al deze parameters het beste in het oog houdt en balanceert, maakt kans op de overwinning.

Het spel verloopt over enkele decennia, vertrekkende vanaf 1970 tot 2030. In de 36 beurten die er gespeeld worden doorlopen de spelers steeds 2 fasen. Als eerste draaien ze de bovenste technologietegel om, deze tegels zijn de klok van het spel en vertonen één van de bovenstaande parameters. De speler die de tegel omdraait, kondigt deze parameter aan en de bijbehorende effecten worden uitgevoerd :
- energie : indien je een positieve energiewaarde hebt, krijg je 50 euro per positief level, bij een negatieve energie moet je 100 euro betalen of 1 fiche op je vervuilingsspoor leggen
- ecologie : indie je een positief ecologietotaal hebt, verwijder je één fiche per positief level van het vervuilingsspoor (indien er geen zijn, krijg je 50 euro per fiche die je nog mocht verwijderen). Indien negatief voeg je één fiche aan het vervuilingsspoor toe per negatief level.
- kapitaal : per kapitaalsymbool in je stad krijg je 100 euro
- onderzoek : per onderzoekssymbool in je stad mag je het overeenkomstig aantal plaatsen verder op de onderzoekssporen. Je kan vrij kiezen hoe je ze over beide sporen verdeelt.
- prosperity : voor elk zichtbaar prosperitysymbool mag je een punt bijzetten op het scorespoor

Na deze fase mag de actieve speler 2 acties uitvoeren. Dit mogen dezelfde acties zijn en ze mogen in een willekeurige volgorde uitgevoerd worden :
- inkomsten : neem 100 euro van de bank
- opschonen : verwijder de bovenste fiche op het vervuilingsspoor
- onderzoek : ga een stapje omhoog op één van beide onderzoekssporen
- tegel aanschaffen : afhankelijk van waar je onderzoeksmarker staat, betaal je de kosten voor de tegel die je wil aanschaffen, je legt de tegel op je speelbord (op de correcte kleur), het kan zijn dat je dan een ander gebouw afdekt. Pas nadien onmiddellijk alle sporen aan. Zowel verwijderen voor de afgedekte tegel als toevoegen voor de nieuw geplaatste tegel. Enkel tegels hebben een onmiddellijk effect en worden niet op het spelersbord gelegd.
Als de speler z'n 2 acties heeft uitgevoerd, komt de volgende speler aan de beurt om een tegel om te draaien en zijn 2 acties uit te voeren.

Het spel eindigt nadat alle 36 tegels zijn getrokken. Er vindt een slottelling plaats :
- 2 x energie afhandelen (zoals bij het trekken van een tegel)
- 2 x ecologie afhandelen (zoals bij het trekken van een tegel)
- 1 x kapitaal afhandelen (zoals bij het trekken van een tegel) en nadien voor elke 300 euro 1 prosperitypunt toevoegen aan het scorespoor
- 1 x onderzoek : de speler die het hoogste staat op het onderzoeksspoor krijgt 3 punten, de tweede krijgt er 1 (bij gelijke stand allen 2)
- 1 x prosperity (zoals bij het trekken van een tegel)

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meest resterende geld.

Titel : Prosperity
Auteurs : Reiner Knizia & Sebastian Bleasdale
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

24-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
23-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 145


Deelnemers : Robèr, Xander & Arne
Gespeelde spellen : Madeira & The rats in the walls
Speeldatum : 23/12/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : De feestdagen staan voor de deur, tijd voor tong in Madeirasaus en hoe kan je dan beter opwarmen dan met een spelletje Madeira. Onze hersentjes zijn er in ieder geval warm van geworden. Daarom hebben we ze achteraf wat laten afkoelen met een potje "rats in the walls". (mensen die het spel kennen, zullen de inside-joke wel herkennen)

23-12-2013 om 23:46 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kitchen garden (Rightgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit tuinspelletje probeer je de perfecte groententuin samen te stellen. Elke speler krijgt bij aanvang een opdrachtkaart die langs vier zijden een aantal gewassen toont. Vanaf het moment dat je aan deze opdracht voldoet, win je het spel.

Elke speler krijgt 3 speciale kaarten 'kraai, bazaar en vakantie" en vier reguliere speelkaarten. Er worden zes kaarten opengelegd als vitrine en elke speler legt z'n opdracht voor zich neer. Elke opdrachtkaart toont vier verschillende gewassen in verschillende hoeveelheden. U moet exact tegemoetkomen aan deze hoeveelheden en het bovendien doen met het aantal kaarten dat aangegeven staat met een aantal slots. Je kan niet meer gewassen planten dan aangegeven.

Naast de plantenkaarten zijn er ook nog enkele andere kaarten in de trekstapel, zoals onkruid, de werker en de luiwammes. Al deze speciale kaarten ligt ik hieronder wel even toe, maar eerst kort het spelverloop. Een speler doorloopt in z'n beurt drie fasen : de conditiefase, de actiefase en opschoonfase.

In de conditiefase wordt bepaald hoeveel acties je zal kunnen gaan spelen die beurt. Standaard heb je één actie, maar door het spelen van een "werker" kaart of het afleggen van één van de speciale kaarten (deze worden dan niet gebruikt voor hun eigenschap) win je een extra actie. Je kan ook "de luiwammes" spelen waardoor een andere speler z'n beurt verliest. Deze speler kan onmiddellijk reageren door "de werker" te spelen zodat "de luiwammes" wordt opgeheven. Je kan bovenstaande zaken wel slechts éénmaal per beurt uitvoeren om één extra actie te verdienen.

In de actiefase gaat de speler een gewone of speciale actie uitvoeren :
- een kaart van de stapel trekken
- een kaart uit je handen planten en aan je opdrachtkaart leggen (indien het bed volgeplant is, krijg je een kaart van de trekstapel als beloning)
- onkruid planten bij een tegenstander (kan niet als z'n bed al vol is)
- onkruid wieden door een "werker" kaart uit je hand te spelen en de onkruidkaart of één van de plantenkaarten in één van je bedden te verwijderen
- naar de markt gaan door één van je handkaarten te ruilen met één van de kaarten in de vitrine

De speciale acties hangen dan weer vast aan de speciale kaarten die je bij aanvang van het spel kreeg :
- bazaar : leg alle kaarten uit de vitrine af en leg zes nieuwe, nadien kan je onmiddellijk twee handkaarten ruilen met de vitrine
- vakantie : elke speler legt drie kaarten uit z'n handen af en trekt drie nieuwe van de trekstapel
- kraai : neem één kaart van de aflegstapel
- stelen : leg een kraai en "luiwammes"kaart af en neem één kaart uit een bed van je tegenstrevers

In de opschoonfase tenslotte moet de speler z'n hand eventueel tot vier terugbrengen. (speciale kaarten niet meegerekend) Daarna is de volgende speler aan de beurt. Als een speler erin slaagt om z'n opdracht volledig te vervullen, eindigt het spel en wint deze speler.

Titel : Kitchen garden
Auteur : Andrey Kolupaev
Uitgeverij : Rightgames
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

23-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
22-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tzolkin - Tribes & Prophecies
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tzolkin - Tribes & Prophecies (CGE) :

+ fijn dat deze topper een uitbreiding krijgt, die hij zeker verdient
+ misschien tof voor spelers die het spel door en door kennen om wat meer variatie te krijgen
+ de extra acties zijn leuk gevonden en al het andere materiaal kan effectief relatief eenvoudig geïntegreerd worden

- onmiddellijk tegenspreken van mijn eerste positieve punt : heeft dit spel eigenlijk wel een uitbreiding nodig?
- ik vond het eigenlijk niet zo'n leuke ervaring, de extra's zorgen voor nog meer moeilijkheden en frustratie
- ik had het gevoel dat het spel niet meer zo soepel liep als het basisspel, misschien omdat we niet ervaren genoeg zijn om met de uitbreiding te spelen
- we speelden zonder de stameigenschappen en deze zijn volgens mij zeker nodig om het een beetje terug in verhouding te trekken (aangezien deze positieve zaken opleveren)
- voor de bezitters van een Nederlandstalig spel zal er jammerlijk genoeg geen Nederlandse uitbreiding komen. The Game master zou het gaan verdelen, maar niet vertalen (heb ik uit goede bron vernomen), dus een beetje basiskennis Engels is wel vereist

Conclusie : ik weet het niet goed met deze uitbreiding. Voor mij had dit topspel niet echt een uitbreiding nodig aangezien het al voldoende elementen bevat om mee rekening te houden. De uitbreiding maakt in mijn ogen het spel niet beter, maar zorgt zeker wel voor enkele nieuwe elementen en accenten die een geoefend Tzolkin-speler misschien wel nodig heeft. Het materiaal is wel verzorgd, enige opmerking is dat de grondstoffenblokjes een ander kleurbad hebben gehad (maar bruin blijft natuurlijk bruin). Een vijfde speler toevoegen kan nu ook, fijn als je steeds met zo veel spelers bent, maar ook hier vind ik dat dit het spel weer wat langer maakt, misschien zelfs een beetje te lang. Ik vond Tzolkin dan ook prima zoals het was, maar dat wist u al.

22-12-2013 om 14:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 144
Deelnemers : Elke, Lieve, Elvire, Henk, Wim, Bob & Arne (in wisselende samenstellingen)
Gespeelde spellen : Ticket to ride - cardgame, Origin, Tzolkin, Tash-kalar, Café mélange & De glasstraat
Speeldatum : 21/12/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier
Opmerkingen : Jammerlijk genoeg de voorbereide Madeira niet kunnen spelen, hopelijk één van de volgende dagen toch op tafel. Natuurlijk wel erg blij met de andere gespeelde spellen. Toch wederom enkele nieuwe imprESSENs voor de komende dagen.


22-12-2013 om 00:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kings under mountains (Rightgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit fraai vormgegeven kaartspelletje probeert u de koning van de bergmijnen te worden, door uw aanhangers in de mijnen en diepe grotten te sturen op zoek naar de meest waardevolle schatten. Het spel bestaat uit 4 decks kaarten, dwergen, orcs, goblins en reuzen. Elke speler trekt bij aanvang een koningskaart waarop één van deze vier volkeren staat afgebeeld. De andere kaarten (met waarden 0 tem 9) worden geschud en als trekstapel klaargelegd.

Elke kaart heeft een dubbele functie, op de ene kant staat een handlanger van één van de rassen en aan de andere kant een mijn. Op de mijnkaart staan telkens drie zaken aangegeven. Enerzijds het aantal handlangers dat nodig is om de kaart in je bezit te krijgen, daarnaast het aantal slaven dat nodig is om de kaart in je bezit af te werken (met eventueel een opzichter) en tenslotte de waarde van de kaart, positief als ze is afgewerkt, negatief indien niet, die ze op het einde van het spel oplevert.

Er worden vier mijnkaarten opengelegd, hiervoor zal worden gestreden. Er worden ook vier handlangers opengelegd als vitrine. Handlangers van éénzelfde ras worden op elkaar gelegd. Elke speler krijgt ook nog zes handkaarten en dan kan het spel beginnen.
(de handkaarten worden natuurlijk gebruikt als handlanger en niet als mijnen)

In een speelbeurt moet een speler één van z'n handkaarten spelen en nadien een nieuwe kaart trekken van de trekstapel of één van de aflegstapels in de vitrine. Een speler kan een kaart spelen bij een openliggende mijn of bij een mijn in z'n persoonlijke voorraad. Indien er nog geen kaarten bij een mijnkaart liggen, mag je kiezen welke kaart je erbij speelt. Eens er een kaart ligt, moet je steeds een kaart met een hogere waarde spelen. Op een 9 kan enkel en alleen een 0 gespeeld worden.

Een mijn in bezit nemen : zo gauw het aantal kaarten gelijk is aan de waarde die aangegeven staat op de mijnkaart om de kaart in het bezit te nemen, wordt de kaart uitgedeeld aan de speler die met het ras speelt van de laatst gespeelde kaart. Dit hoeft dus helemaal niet de speler te zijn die deze laatste kaart speelde. Indien de laatst gespeelde kaart een kaart is van een ras dat niet in het spel is (bij 2 of 3 spelers) dan krijgt de speler die de laatste kaart speelde de mijn in bezit. Alle gespeelde karakterkaarten bij de mijn worden op hun respectievelijke aflegstapel gelegd.

Een mijn in bezit afwerken : Ook hier moet er aan de gevraagde voorwaarden worden voldaan, het aantal kaarten (ook wederom gelegd in een oplopende volgorde), bovendien mogen enkel slaven (kaarten van een ander ras) gebruikt worden, en eventueel als laatste een opzichter (van het eigen ras). Zo gauw aan deze voorwaarden voldaan wordt, wordt de mijnkaart onder je koningskaart gelegd en leveren ze punten op aan het einde van het spel. De gespeelde karakterkaarten worden wederom op hun desbetreffende aflegstapel gelegd.

Zo gauw de trekstapel volledig is opgebruikt, eindigt het spel en tellen de spelers hun punten. Positieve voor de afgewerkte mijnen en negatieve voor de onafgewerkte mijnen. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Kings under mountains
Auteurs : Alexey Konnov, Alexey Paltsev, Anatoliy Shaklyarov, Trehgrannik
Uitgeverij : Rightgames
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

22-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
21-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 143
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Dirk, Stijn, Tim, Wouter & Arne (in wisselende samenstellingen)
Gespeelde spellen : Biblios, Origin & Russian railroads
Speeldatum : 20/12/'13
Speelplaats : Spellenclub Spelhamels Beerse
Opmerkingen : Serieus de boot in gegaan met Biblios, dit is echt mijn spel niet blijkbaar, vandaar misschien ook dat het nog niet in onze collectie zit ;-). De andere twee kleppers op een haar na tweede geëindigd, dus hopelijk morgen revanche bij spellenclub Pallieter. Misschien tot dan?! Moesten er mensen naar daar komen en graag een spel uit onze collectie spelen, laat het weten, dan breng ik het mee.

          


21-12-2013 om 01:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs