IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Luchador
Klik op de afbeelding om de link te volgen Luchador (Backspindle games) :

+ Thematisch erg sterk uitgewerkt vind ik persoonlijk, het pinnen, het overnemen, het toeslaan, een beetje show verkopen, het hoort er allemaal bij
+ Met het juiste publiek is dit ongetwijfeld een spel met erg véél animo, ik denk dat de tag-team-play dan ook leuker is dan met 2 spelers
+ Dit spel kan erg snel gespeeld worden tussendoor, dus het zal zeker wel af en toe op tafel komen
+ De karakters waarmee je kan spelen zijn leuk gedaan, elk met hun eigenheid

- Het blijft natuurlijk wel maar een potje dobbelen, dus als je niet echt in de sfeer zit zijn er betere dobbelspellen
- Het spel is relatief duur voor wat het is
- Het speelbordje is bijna niet plat te krijgen, een extra moeilijkheid om je dobbelstenen op de mat te houden dus
- De karakters zijn leuk gedaan met hun eigenheid, maar op zich is ook dit allemaal thematisch, het had even goed een kaartje kunnen zijn met een overzicht van welke schade de dobbelsteen gewoon aanricht (4,5 of 7)

Conclusie : ik ben na een eerste potje niet echt overtuigd van deze Essen-hype (die er toch wel één was denk ik). Ik heb het spel gespeeld met mijn vrouw (die al niet echt een spelletjesliefhebber is) en ik formuleer even haar mening : "wat een dom dobbelspelletje, hier heb je echt niets in de hand". En ondanks het feit dat ze het spel toch won, klopt dit wel enigszins. Ik zou het een beetje willen nuanceren door te zeggen dat het thematische hier erg veel goed maakt. Maar als Mexicaanse worstelaars je niet onmiddellijk veel zeggen, kan ik best begrijpen dat dit echt verloren tijd is geweest. Ik was vroeger al weg van die coole worstelaars met een hoog showgehalte, dus mij kon het op zich nog wel bekoren. Ik ga het spel dan ook proberen op tafel te leggen met andere fans van het genre en met erg veel geluid en enthousiasme het spel eens proberen te spelen. Ik ben ervan overtuigd dat er dan epische gevechten zullen plaatsvinden, want een dobbelsteenrol blijft een dobbelsteenrol maar de beleving die erbij hoort, maakt het tot een wereld van verschil. En waar ik dit spelmechanisme in langere spellen niet echt weet te appreciëren, kan ik dit in tussendoortjes als Luchador dat zeker wel. Mag ik u uitdagen om een robbertje te komen vechten?

09-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Russian railroads
Klik op de afbeelding om de link te volgen Russian railroads (HiG/999 games) :

+ een big-box van Hans im Glück is een blinde koop en u wordt zeker niet gestraft dit keer
+ een complex spel met fantastisch goed geschreven spelregels en superduidelijk spelverloop door de ondersteunende symbolen
+ volle kleuren op het speelmateriaal, dit is echt de top dames en heren
+ voor worker-placement-fetisjisten
+ de scores liggen erg hoog, u gaat hier nog eens lekker ouderwets minstens over de 200 punten (dus 2 keer rond het bord!)
+ je wil weer héél erg veel en gaat nauwkeurig uw acties moeten kiezen
+ als spelsysteem is dit echt wel een héél erg goed en solide spel
+ veel manieren om punten te scoren en het gevoel te hebben dat je goed bezig bent, maar of het voldoende zal zijn voor winst???

- dit is wel echt worker-placement in het kwadraat, zo erg dat het af en toe een beetje, zelfs in mijn euro-ogen, gemaakt aanvoelt
- vernieuwend is het niet echt, maar dat heb ik dit speeljaar al erg vaak moeten zeggen
- het scoren van de treinsporen zorgt voor sommige mensen echt wel voor problemen, redelijk abstract allemaal
 

09-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Origin (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De titel "origin" is letterlijk vertaald "oorsprong", maar doet mij in ieder geval denken aan origineel. Want dat is dit spel zeker en vast. Als je de zware doos opent, zie je prachtig houten materiaal. U krijgt dan ook maar liefst 36 verschillende pionnen in 3 verschillende kleuren, 3 diktes en 3 lengtes. De lengte van een pion geeft z'n snelheid aan (bewegingspunten) en de breedte z'n sterkte (om gebieden over te nemen).

De spelers krijgen punten voor hun bereikte doelkaarten, alle handkaarten leveren nog 1 punt op en verzamelde jacht- en zeefiches leveren het aangegeven aantal punten op. Elke innovatiefiche geeft 1 punt, maar die van niveau 5 leveren 5 punten op. De speler met de meeste punten wint het spel, dat trouwens is afgelopen als één van de drie kaartenstapels is opgebruikt of alle innovatiefiches van het speelbord zijn verdwenen of als alle pionnen op het bord staan of alle spelers al hun dorpen hebben ingezet.

Elke speler krijgt bij aanvang één doelkaart en negen dorpen (houten schijven in z'n kleur). Het speelbord toont de wereldkaart, die verdeeld is in continenten en die op z'n beurt uit verschillende gebieden bestaat. Groene gebieden hebben een jachtfiche (die je verovert als je als eerste dit gebied controleert), de continenten zijn verbonden met zeestraatfiches (die je verovert als je de gebieden aan beide  kanten van de zeestraat controleert).

In een beurt moet de speler één van de volgende drie acties uitvoeren :
- evolutie : een nieuwe pion en zijn dorp op het bord plaatsen op een onbekend gebied :
De nieuwe pion moet in een gebied geplaatst worden aangrenzend aan een gebied waar reeds een pion staat. Om gezet te mogen worden, moet de pion minstens twee overeenkomsten hebben met de aangrenzende pion (dikte, lengte en/of kleur). Het verschil kan kleur, lengte +1 of sterkte +1 zijn. Het is niet toegestaan om een pion met mindere sterkte of lengte dan de aangrenzende pion in te zetten. Zet onder de nieuwe pion een eigen dorp (schijf in jouw kleur)

- migratie : een pion en zijn dorp verplaatsen naar een onbekend gebied :
De lengte van de verplaatsing komt overeen met de lengte van de pion (1, 2 of 3). Tijdens de verplaatsing mag je door andere gebieden gaan die reeds bezet zijn. Je mag je beweging vroegtijdig stoppen. Je eindigt je beweging wel op een onbekend gebied.

- ruil : een pion en zijn dorp ruilen met de pion van een andere speler
Qua verplaatsing gelden dezelfde regels als bij migratie. De aanvallende pion moet sterker zijn (breedte) dan de verdedigende pion. Beide pionnen (met dorp) worden dan van plaatst gewisseld.

Na de actiefase volgt er nog een beloningsfase waarin de spelers eventueel een beloning kunnen oprapen.
- kaarten : je neemt kaarten afhankelijk van de kleur van het gebied waarin je de pion plaatste (of terecht kwam)
* geel : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij geel en de bovenste actiekaart OF trek de drie bovenste actiekaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee actiekaarten uit je handen af
* oranje : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij oranje en de bovenste permanente kaart OF trek de drie bovenste permanente kaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee permanente kaarten uit je handen af
* paars : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij paars de bovenste doelkaart OF trek de drie bovenste doelkaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee doelkaarten uit je handen af
* bruin : neem twee van de zes beschikbare innovatietegels OF kies een innovatietegel uit eender welke kolom op het beloningsbord
De gewonnen tegels moeten per speler voor zich uitgelegd worden. Je moet een soort toren bouwen, niveau 1 (één speer afgebeeld) onderaan, daarop een 2, enz. Je mag verschillende torens beginnen bouwen, dus een niveau 1 kan je altijd leggen.

Tijdens een beurt mag een speler één kaart van elke kleur spelen. De actiekaarten hebben een onmiddellijk effect dat wordt uitgevoerd. De oranje kaarten kan je enkel spelen als je innovatietegels hebt van het gevraagde niveau. Het effect van deze kaart geldt gedurende het ganse spel. De doelkaarten leveren overwinningspunten op als je eraan voldoet. Leg de kaart open voor je neer als je aan de voorwaarden voldoet. Zodra je een doelkaart open legt, trek je een nieuwe kaart. Je kan maximaal 2 doelkaarten op handen hebben. Indien je er nog één extra wint, moet je één kaart afleggen tot de limiet van 2.

Titel : Origin
Auteur : Andrea Mainini
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

09-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 156
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Annelies & Arne
Gespeeld spel : Luchador
Speeldatum : 08/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Eerste potje dobbelstenen gooien in een Mexicaans worstelthema. Niet direct wat ik er van verwacht had, meer hierover bij de imprESSEN.

08-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russian railroads (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als er één uitgeverij is die we extra in het oog houden als ze een nieuwe bigbox uitbrengen, dan is het wel Hans im Glück. En we zijn niet alleen, ook 999 games, vaste partner van HiG, zat dit jaar erg kort op de bal, want ze brachten het spel "Russian railroads" ook al uit. Ik ga al een voorzichtige voorspelling plaatsen, maar ik denk dat dit spel in z'n genre hoogstwaarschijnlijk het beste van dit spellenjaar zal zijn. Een spel met het traditionele workerplacement-systeem, diverse manieren om punten te sprokkelen tijdens de tussentelling en bij de eindtelling en dit alles met de gekende kwaliteit aan componenten. Wat altijd opvalt bij dit type van spellen bij deze uitgeverij is het gebruik van handige iconografie en erg intuïtief spelende spellen, ondanks de complexiteit. Hiervan zouden er héél véél uitgeverijen iets kunnen leren. Ook de spelregels zijn bijzonder strak en goed geschreven, wat niet makkelijk is wegens de vele actiemogelijkheden.

Om het kort te houden, geef ik graag mee dat dit spel qua spelconcept weinig nieuws te bieden heeft. U gaat om beurten, in speelvolgorde, uw arbeiders inzetten op de diverse actiegebieden op het centrale speelbord (elke actie is maar voor één speler beschikbaar, met één uitzondering) of uw eigen spelersbord en de bijbehorende actie uitvoeren. Af en toe gaat u nog een extraatje verkrijgen of kan u bepaalde acties gaan combineren, met als uiteindelijke doel punten te sprokkelen bij de tussentelling en eindtelling. Deze tussentellingen komen eraan nadat alle spelers gepast hebben. Na zeven ronden eindigt het spel.

De drie hoofdzaken waaraan u tijdens dit spel zal werken zijn de drie sporen op je persoonlijke speelbord, het industriespoor en de locomotieven. De drie sporen worden met verschillende kleuren rails opgebouwd, die je telkens moet vrijspelen door een bepaald niveau te halen. De locomotieven kan je door acties aanschaffen en voor een spoor plaatsen. De waarde van de locomotief geeft aan hoeveel vakken van je spoor tellen bij een telling. Het industriespoor levert dan weer punten op en de fabrieken die je eventueel weet te bouwen, zorgen wederom voor extra mogelijkheden en bonussen.

Acties op het algemene speelbord :
- aan de sporen bouwen : plaats het aangegeven aantal arbeiders en plaats de rails het aangegeven aantal plaatsen vooruit. Deze plaatsen mogen opgesplitst worden onder de drie verschillende sporen. Doordat je rails verplaatst speel je nieuwe niveau's en bonussen vrij en scoor je op het einde van het spel natuurlijk ook hogere punten.
- locomotieven aanschaffen : leg de locomotief voor één van je sporen, deze bepalen hoever je letterlijk kan rijden op deze sporen en welke eventuele bonussen en punten beschikbaar worden voor jou.
- fabrieken aanschaffen : leg deze onder je persoonlijke spelersbord, eens je het nodige niveau haalt, krijg je de afgebeelde bonus
- industrialisering : verplaats de marker op je industriespoor en speel bonussen van fabrieken vrij (ook hogere punten op het einde van het spel)
- verdubbelaars verdienen : worden op het spoor gelegd en verdubbelen de punten bij tussentellingen
- munten nemen : moeten worden ingezet bij bepaalde acties en vervangen een arbeider
- leenarbeiders nemen : 2 neutrale arbeiders nemen die je in deze ronde kan gebruiken
- ingenieurs inhuren : worden naast het persoonlijke spelersbord gelegd en leveren een actie op die enkel voor de eigenaar bereikbaar is. Deze acties zijn vergelijkbaar met de acties op het speelbord
- speelvolgorde wijzigen : je kan jezelf op de 1ste of 2de plaats voor de volgende ronde zetten, bovendien mag je op het einde van de ronde deze arbeider nog inzetten op een nog vrij actieveld.

Ik kan onmogelijk alle soorten bonussen beginnen opsommen, gewoonweg omdat het er zo veel zijn ... maar het zijn wel steeds duidelijke bonussen die een verlengde zijn van de acties die hierboven beschreven zijn. 

U bent waarschijnlijk meer dan benieuwd hoe alles in z'n werk gaat en een beeld zegt meer dan duizend woorden, vandaar dat ik u graag ook nog volgende link meegeef : http://www.boardgamegeek.com/video/37467/russian-railroads/dutch-russian-railroads-tutorial

Titel : Russian railroads
Auteurs : Helmut Ohley & Leonhard Orbler
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd :  12+

08-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Der geheimnisvolle spiegel
Der geheimnisvolle spiegel (Drei magier spiele) :

+ prachtig vormgegeven (zoals we gewend zijn van 3 magier)
+ wederom een uniek idee
+ eenvoudig, maar toch leuk voor jong en oud
+ ruimte voor eigen inbreng en varianten

- snelheid blijft hier het belangrijkste
- geen duidelijke regels wat te doen bij een foute gok (huisregels dringen zich snel op)

07-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carcassonne Südsee (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen U neme een populair spel zoals Carcassonne, plakt letterlijk een ander thema op de tegeltjes en gooit nog wat mooie houten speelstukken in de doos en u heeft Carcassonne Zuidzee.

Dit spel is een op zich staande variant van Carcassonne en is dus geen uitbreiding. U krijgt de standaarddoos van Carcassonne met daarin 73 landschapstegels, 24 scheepstegels, 19 vissersbootfiches, 20 spelerspionnen (de wereldberoemde meeples) en 60 houten grondstoffen (banaan, mossel en vis)

Ik veronderstel dat ik u het basisconcept van Carcassonne niet meer hoef uit te leggen. Voor diegene die het spel niet kennen, zou ik u willen vragen om de zoekfunctie van dit blog te gebruiken en zelf even na te lezen.

Bedoeling van het spel is zoveel mogelijk overwinningspunten te behalen tegen het moment dat de laatste tegel is aangelegd of wanneer het laatste schip voorzien is van de gevraagde grondstoffen. Dit aspect is nieuw in dit spel. U gaat op een andere manier overwinningspunten proberen te scoren, maar het systeem om dit te doen is nagenoeg gelijklopend met de normale manier.

Een spelersbeurt bestaat uit vier fasen :
1) je moet één gedekte tegel trekken en deze aan het speelbord aanleggen
2) je mag één meeple op de zojuist gelegde tegel plaatsen OF je mag één van je meeples van het bord terug naar je voorraad halen (nieuw in deze versie, je hebt ook maar vier meeples ter beschikking)
3) zijn de aanlegsteigers (vgl. wegen), eilanden (vgl. kastelen), markten (vgl. klooster) of zeeën (vgl. grasland) afgewerkt, komt de meeple terug naar je voorraad en krijg je de afgebeelde grondstoffen (indien jij diegene bent met de meeste meeples daar)
4) je mag aan één van de open schepen leveren indien je de nodige grondstoffen hebt

De aanlegsteigers werken zoals de wegen, je krijgt het aantal mosselen die afgebeeld staan op de tegels. De aanlegsteiger is afgebouwd als het langs beide kanten een steen als grens heeft.
De afgewerkte eilanden (volledig door water omgeven) leveren het aantal afgebeelde bananen op.
De markten geven je één van de openliggende schepen (je moet de grondstoffen niet leveren) als ze met acht tegels omringd zijn.
De zeeën leveren vissen op als ze volledig omringd zijn door land of wanneer er een tegel met een vissersboot aan wordt gelegd. Na het uitdelen van de afgebeelde vissen wordt er een vissersbootfiche op een groep vissen gelegd. Nadien kan er eventueel nog gewaardeerd worden (tenzij het volledig omgeven is door land)

Op het einde van het spel krijgen de nog niet gewaardeerde meeples hun grondstoffen zoals gewoonlijk (behalve de markt) en worden de punten afgebeeld op de scheepstegels opgeteld en krijg je voor elke 3 grondstoffen nog 1 punt.

Titel : Carcassonne Südsee
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

07-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
06-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 155
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Nico, Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Coal baron & Blueprints
Speeldatum : 04/01/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : De tweede speelsessie van de avond met vier spelers. Coal baron nogmaals op tafel gelegd, waarschijnlijk de enige euro die dit jaar verschenen is die als filler kan dienen, maar toch een volwaardig bordspel is. Zéér toegankelijk voor iedereen! Blueprints speelt met z'n vieren anders dan met drie. Persoonlijk vind ik met drie leuker omdat je dan iets meer opties hebt en makkelijker naar de bonussen kan toewerken. ImprESSEN en recensie van dit spel mag u eind januari verwachten (er staat nog wat anders in de wachtkamer voorlopig).

06-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Qwirkle expansion
Klik op de afbeelding om de link te volgen Qwirkle erweiterung (Schmidtspiele) :

+ u krijgt een scorebordje bij de uitbreiding, dus u mag pen en papier achterwege laten
+ de twee uitbreidingen die je in het pakketje krijgt, geven een extra toets aan het basisspel, bij het één krijg je een hoog Scrabble-gevoel, bij de andere ga je iets sneller de nodige steen kunnen vinden (of van het bord jatten beter gezegd)
+ een qwirkle scoren wordt aanzienlijk moeilijker met de uitbreiding, aangezien er al stenen op het speelbord liggen, je gaat je aan dit patroon moeten houden en bent dus beperkter qua plaatsen van stenen
+ een geoefend Qwirkle-speler zal aanvankelijk toch weer goed moeten nadenken vooraleer hij z'n stenen plaatst, het is zoeken naar het beste plaatsje om een steen te plaatsen
+ daar waar Qwirkle pas in een later stadium interessant begint te worden (als er al wat stenen liggen), kan je hier onmiddellijk combo's gaan zoeken (aangezien er al stenen liggen)

- het scorebord is handig, maar je moet goed in het oog houden dat je je scoresteen naar de juiste richting beweegt
- het basisspel blijft op zich méér dan voldoende speelplezier, dus een must is de uitbreiding zeker niet

06-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Der Geheimnisvolle Spiegel (3 magier spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Net als je denkt dat je alles al gezien hebt bij 3 Magier Spiele komen ze toch weer met iets totaal "nieuw" dat schitterend uitgevoerd is. Na het gebruik van de magneten om aan te trekken of af te stoten, na het puzzelen met spiegels en weerkaatsingen, komen ze met een ander prachtig idee.

In dit spel vindt u een spiegel die bestaat uit een kader met daarin een blad dat spiegelt aan de ene kant en wit is aan de achterkant. Daarnaast zijn er vier ladders voorzien, voor elke speler één, die eigenlijk het scorebord voorstelt. Elke speler krijgt een kartonnen fiche met z'n tovenaar op die hij onderaan in de ladder schuift. Telkens wanneer de speler een punt scoort, schuift hij een tegel in de ladder zodat z'n tovenaar stilaan naar boven schuift. Vanaf het moment dat de tovenaar bovenaan de mysterieuze ladder komt piepen, is hij gewonnen.

Daarnaast omvat het spel 46 toverplaatjes met daarop éénvoudige tekeningen van allerhande voorwerpen. Deze tegels worden gedekt geschud en in het midden van de tafel gelegd. De startspeler neemt één tegel, bekijkt deze en tekent met een toverstaf (die een laserlichtje is) het figuurtje na op de achterkant van de spiegel. De andere spelers kijken op de voorkant van de spiegel en zien het mysterieuze lichtje verschijnen en een tekening maken. Ze raden om ter snelste wat er getekend wordt. Wordt het geraden, dan scoort de tekenaar een punt en schuift hij de tegel in z'n ladder. De speler die het raadde wordt de volgende tekenaar. Wordt het niet geraden, dan wordt de tegel afgelegd en wordt er een nieuwe tegel getrokken door de tekenaar.

Voor de grotere spelers is er nog een variant waarbij je ook zelf kan bepalen wat je gaat tekenen. Je schrijft op voorhand het voorwerp op een blaadje, tekent, laat raden en controleert met het op voorhand opgeschreven voorwerp. De tegels gelden dan enkel als overwinningspunten.

Titel : Der Geheimnisvolle Spiegel
Auteur : Frank Bebenroth
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 5+

06-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
05-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Euphoria - build a better dystopia
Klik op de afbeelding om de link te volgen Euphoria (Stonemaier Games) :

+ Productiekwaliteit van het materiaal is topshit! (we waren al wel wat gewoon na Viticulture van deze uitgever, maar dit gaat wederom een stapje verder)
+ Hebben we al gezegd dat het materiaal fantastisch mooi is?
+ Een erg grote herspeelbaarheid door de verschillende markten en talloze karakters (waarvan je er max. 3 gebruikt per speler/spel)
+ Het spel speelt erg vlot (ondanks de spelregels, zie - )
+ De spannende strijd naar het einde van het spel toe, je hebt (bijna) allemaal het gevoel dat je nog kan winnen, je komt vaak maar één of twee acties te kort om het laken naar je toe te trekken
+ Ondanks de vele soorten acties en andere wegen naar progressie lijkt alles redelijk goed uitgebalanceerd
+ Een kickstarter die in Europa kan uitgeleverd worden, zorgt voor minder kosten qua verzending en taxen

- De spelregels zijn op zich goed geschreven, maar als je enkel de spelregels leest, heb je geen idee hoe alles in z'n werk zal gaan, dit is zo'n spel waar je een potje nodig hebt om het allemaal te zien
- Het thema is flinterdun, waar er bij Viticulture nog erg veel thema aan het spel hing, is het er hier maar opgegooid

Kortom : Euphoria is een spel dat u moet gespeeld hebben vooraleer u het aanschaft, de kostprijs ligt gewoon te hoog om zo maar uw euro's uit te geven. U krijgt er wel héél erg veel en mooi materiaal voor terug, daar kan niet over geredetwist worden. Euphoria gaat nog drie stappen verder dan bv. een Tzolkin qua materiaal. De vraag is natuurlijk wel hoe de retailversies van het spel er gaan uitzien, daar wij een Kickstartereditie hebben.

05-01-2014 om 10:22 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 154
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Els, Esmeralda, Nico, Waut & Arne
Gespeelde spellen : 21 Mutinies, Euphoria & Citrus
Speeldatum : 04/01/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : De eerste sessie met ineens twee nieuwigheden. 21 mutinies stond al een tijdje klaar om op tafel te leggen en Euphoria was er vers van de pers. ImprESSENs mag u eerstdaags verwachten.

05-01-2014 om 01:40 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ligretto crazy
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ligretto crazy (Schmidtspiele) :

+ Qua snelle tussendoortjes, binnen het Ligretto-gamma, is dit een fijne aanvulling
+ De titel is niet gelogen, u wordt hier gek van
+ Als u houdt van reactiesnelheid (à la Jungle speed, Halli galli, ...) dan is dit zeker één die u ook leuk vindt
+ Het spel heeft enkele Ligretto-kenmerken, maar is toch weer net ietsje anders

- Het spel verscheen al onder een andere naam (Ratuki), jammer dat het een Ligretto-stempel moet krijgen om te verkopen, maar dat zal ons worst wezen
- Reactiesnelheid en kaarten, het blijft een gevaarlijke combinatie voor ezelsoren, scheuren, ...
- U mag niet meegaan in de mallemolen van hevigheid, rustig uw kaartencombinatie afleggen en durven kaarten op de aflegstapel leggen, gaan u veel verder brengen


05-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qwirkle uitbreiding (Schmidtspiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een uitbreiding kon niet uitblijven voor dit populaire spel dat de vorige jaren talloze prijzen wegkaapte.
In de eerste plaats komt deze uitbreiding met een scorebord en markers, dus u hoeft geen pen en papier meer ter hand te nemen. Daarnaast titelt de doos 3 mogelijke varianten. Eigenlijk moeten we eerlijk bekennen dat het er maar twee zijn, want de derde is een combinatie van de eerste twee.

Qwirkle select :
Voor deze variant gebruikt u de kant van de vier dubbelzijdige speelborden met de sterren op. U heeft ook de 12 sterrenmarkers nodig en voor de rest het basismateriaal van Qwirkle. In deze versie wordt er enkel afgelegd op de vier speelborden. Er wordt gestart vanuit het centrum. Alle basisregels blijven gelden qua plaatsing van stenen. Leg je een steen op een stersymbool, dan krijg je een sterrenmarker. In een latere beurt mag de speler deze ster inzetten aan het begin van z'n beurt om een steen die reeds op het bord ligt, eraf te nemen en zelf in te zetten. Deze steen mag geen steen uit een Qwirkle zijn en mag ook niet terug in dezelfde combinatie worden ingepast. Per beurt mag er ook maar één stermarker gebruikt worden. Door het gebruik van de stermarker kunnen gaten ontstaan in de combinaties. Elk sterrenmarker kan maar één keer in het spel gebruikt worden en ze worden dan ook in de doos gelegd na gebruik.

Qwirkle connect :
Voor  deze variant gebruikt u de kant van de vier dubbelzijdige speelborden met de bonuspunten op. U kan deze borden draaien en keren, zodat er verschillende mogelijke combinaties zijn. Het spel verloopt zoals gewoonlijk, één kleine aanpassing, de jongste speler begint. Indien u een steen legt op een bonusveld scoort u onmiddellijk de punten die erop staan. Je krijgt de bonuspunten slechts één keer, ook al behoort de steen tot verschillende combinaties.

Qwirkle select + connect :
Voor deze variant gebruikt u twee speelborden langs één kant en de twee andere aan de andere kant. U kan weer gaan combineren zoals u wil. De spelregels uit beide varianten zijn nu van kracht. Moesten de bonusvelden vrij komen door gebruik van een sterrenmarker kan u de bonuspunten opnieuw gaan scoren.

Titel : Qwirkle uitbreiding 1
Auteur : Susan McKinley Ross
Uitgeverij : Schmidtspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

05-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
04-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lewis & Clark
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lewis & Clark (Ludonaute) :

+ Thematisch sterk uitgewerkt spel, alle kaarten in het spel zijn anders en hebben een correcte historische achtergrond
+ Het is een race en nog een spannende ook
+ Het spel kan ook solo gespeeld worden (variant is voorzien)
+ Dit is nu eens een uniek spel vanuit Essen vind ik, de sfeer en het gevoel heb ik nog niet tegengekomen in andere spellen
+ Er zijn verschillende spelmechanismen op elkaar gegooid (deckbuilding, race, workerplacement) maar die lopen hier zo vloeiend in elkaar dat het echt wel de moeite is
+ Er zijn Nederlandstalige spelregels beschikbaar ;-)
+ Er zijn héél wat symbolen, maar ze zijn erg goed gedaan

- Het is een race, maar geen snelle race, het spel duurt wel even, maar met drie spelers is het eigenlijk perfect
- Er zijn héél wat symbolen en dat kan aanvankelijk wel voor wat problemen zorgen
- De regels omtrent het opslaan van een kamp zijn op zich niet moeilijk, maar aanvankelijk toch wat verwarrend

Kortom : L&C is één van de betere spellen die ik tot nog toe speelde van de Essen nieuwigheden. Het ademt een zekere charme uit en speelt verduiveld vlot voor een op het eerste zicht toch relatief complex spel. Het unieke systeem van kaarten spelen, versterken met andere kaarten en indianen, het gebruik maken van de kaarten van je buren (kennen we van 7 Wonders), de actieplaatsen op het speelbord, ... je hebt altijd wel véél mogelijkheden, maar toch is het duidelijk wat je wil doen. Je reis zal ook volledig worden afgestemd op de karakters die je tegenkomt en aanschaft in je deck. Zo zal er een grote herspeelbaarheid zijn, want geen enkel spel zal hetzelfde zijn. Eén ding valt wel enorm op, de balans, je gaat met z'n allen kunnen strijden voor de winst tot het einde. Toppertje!

04-01-2014 om 11:09 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 153
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Kevin, Jasper & Arne
Gespeelde spellen : Lewis & Clark, Blueprints, 7 Days of Westerplatte & Café mélange
Speeldatum : 03/01/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : De eerste echte spellenavond van het nieuwe jaar! Zo leuk dat we het morgen gewoon nog eens overdoen! (maar dan waarschijnlijk met andere spellen, hoewel die van vandaag reuze zijn meegevallen). Eindelijk ook Lewis & Clark kunnen spelen waar we de vertaling voor maakten zo'n drie à vier maanden geleden.

04-01-2014 om 01:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ligretto crazy (Schmidt spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ligretto crazy is zo'n spel dat reeds onder de naam Ratuki het levenslicht zag enkele jaren geleden. Het grote succes bleef uit, maar als een uitgeverij als Schmidt spiele er het potentieel van inziet en door een kleine naamsverandering het tij kan doen keren, dan is dit enkel toe te juichen. Heeft dit spel dan niets met Ligretto te maken? Oh jawel hoor, u probeert nog steeds tegen een strak tempo uw kaartenstapel door te spelen, u moet nog steeds maar tot vijf kunnen tellen en het logo van Ligretto staat er ook netjes op gedrukt. Voor de rest zijn er toch ook wel wat verschillen. Bij deze een overzichtje van het spel.

Het spel bestaat uit 180 kaarten in vijf kleuren. Elke speler krijgt dus een kaartenstapel van 36 kaarten ter beschikking. Op deze kaarten staan waarden van 1 tot en met 5, maar op verschillende manieren. Zo vindt u er de gewone cijfers op, dobbelsteennummers, geturfde getallen, woorden van de getallen in diverse talen en vingers van een hand. Als deze kaarten hebben echter gemeen dat ze een 1, 2, 3, 4 of 5 voorstellen. Tijdens het spel gaan de spelers weer gelijktijdig kaarten in het midden van de tafel leggen, tot een speler z'n stapel heeft opgespeeld. Hij roep Ligretto stop en dan worden de punten uitgereikt. Dit keer geen minpunten maar pluspunten, een wezenlijk verschil. De speler die als eerste, na enkele ronden, 100 punten haalt, wint het spel.

De spelers schudden hun stapel kaarten, nemen er drie op handen en de rest vormt een trekstapel, daarnaast wordt er ruimte voorzien voor een aflegstapel en een puntenstapel. De spelers gaan tegelijkertijd van start en mogen een "1" in het midden van de tafel leggen om stapels te vormen. Er mogen echter maar een aantal stapels, gelijk aan het aantal spelers, gevormd worden. Nadien mogen er op deze stapels telkens kaarten gespeeld worden die exact één waarde hoger of lager zijn. Het maakt niet uit of het om getallen, vingers, woorden, ... gaat, zolang het maar klopt. Indien een speler een "vijf" kan leggen, roept hij "Crazy" en neemt hij de bewuste stapel in z'n puntenstapel.

Indien een speler geen kaart kan of wil spelen, legt hij één kaart op z'n persoonlijke aflegstapel. Na het leggen of weggooien van een kaart, vul je je hand steeds aan tot drie. Als een speler geen kaarten meer heeft, roept hij "Ligretto stop" en worden de punten uitgedeeld.
- elke kaart in je puntenstapel geeft 1 punt
- elke kaart in je trekstapel, aflegstapel en je hand is 1 strafpunt

Titel : Ligretto crazy
Auteur : Greg Zima
Uitgeverij : Schmidtspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 7+

04-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
03-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : SOS Titanic
Klik op de afbeelding om de link te volgen SOS Titanic (Ludonaute) :

+ herkenbaarheid van het speelsysteem (Patience) is erg leuk
+ het is zeker geen makkelijk spel om te winnen
+ de extra's van het karakter waarmee je speelt en de bonuskaarten zijn erg belangrijk om het verschil te maken
+ thematisch is het wel fijn gevonden met de Titanic die letterlijk en figuurlijk onder water gaat
+ het materiaal is van prima kwaliteit
+ de chaos aan boord als er een stapel wegvalt en gemixt wordt met de volgende stapel is leuk gevonden

- de kaarten zijn van zo'n goeie kwaliteit (dikte) dat ze niet echt makkelijk van elkaar te krijgen zijn in het begin
- je wil goeie punten scoren door soms af te wachten op ankers, maar het spel is al moeilijk genoeg om iedereen te redden
- net zoals bij Patience kan je van die spellen hebben dat je echt weinig of niets kan doen omdat de kaarten totaal fout komen
- de chaos aan boord is echt wel een rotzakje, dan heb je eindelijk een rijtje liggen en dan wordt alles gemixt = hatelijk

Kortom : na Le petit prince is dit het tweede spel in dit formaat van doos dat Ludonaute uitbrengt en ook nu weer is het een geslaagd ontwerp. Ik denk dat Ludonaute met deze titel en Lewis & Clark mag beschouwd worden als één van de grote winnaars van Essen als er dan al zo'n prijs zou bestaan. Dit spel kan je ook nog wel op tafel leggen met mensen die nooit (!) spellen spelen, want een potje Patience (of solitaire) kennen ze toch wel allemaal. En zo niet, dan is het basisprincipe ook enorm snel uitgelegd.

03-01-2014 om 10:43 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galaxy trucker - latest models (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze uitbreiding beperkt zich qua materiaal dan weer tot het minimum. U krijgt voor uw centjes welgeteld 10 nieuwe speelbord, zijnde 5 x 2 verschillende borden, genummerd IC, IIC, IIIC en IVC (achterkant). Daarnaast krijgt u de spelregels met de toevoegingen voor deze nieuwe borden en that's it! Oh ja, u krijgt ook nog twee nieuwe kaartjes die blijkbaar fout gedrukt zouden zijn geweest bij de grote uitbreiding voor Galaxy Trucker, prima service als u het mij vraagt.

Deze uitbreiding voegt dus enkel nieuwe mogelijkheden toe qua opbouw van je schip, maar het moet gezegd, ze zijn erin geslaagd om met weinig materiaal toch wel héél wat toe te voegen aan het spel. De speelborden even overlopen zal u dan waarschijnlijk ook een beter beeld geven. Daarnaast zijn er enkele kleine regelwijzigingen, maar sommige daarvan zitten ook al in de uitbreiding. (ik ga er hier vanuit dat u enkel de basisversie van het spel kent, of de bespreking hier op de blog er even over naleest)

Bij aanvang van het spel beslist u welke schepen gebruikt zullen worden om op te bouwen. Er wordt steeds aangeraden om minstens 3 vluchtfasen te doen, maar je kan er gerust een langer spel van maken door een extra vierde ronde te spelen. De cabines van de piloten starten op de standaardborden centraal. Met deze uitbreiding mag u de cabine nog terzijde laten liggen en beginnen bouwen waar u maar wenst op het speelbord.

Speelbord IC en IIC. Deze twee speelborden zijn ietsje kleiner dan het normale formaat, dus ideaal om de nieuwe borden een beetje te leren kennen. Ze staan op dezelfde kant afgedrukt, maar IIC heeft enkele extra oranje vakken die je op bord IC niet mag gebruiken. Je moet op deze borden gaan rekening houden met de verbindingen wat het bouwen betreft. In het midden van het bord loopt een lijn (de transdimensionale split genoemd) waarover je mag bouwen, maar waar de connectoren exact hetzelfde moeten zijn, dit wil zeggen dat u met een universele verbinding enkel een andere universele verbinding mag maken. Uiteraard mag je ook nog tegels tegen elkaar leggen die geen verbindingen hebben langs die kant. Ook in de vluchtfase is er een verandering. Wanneer een projectiel je aanvalt langs achter of langs voor, gooi je met de dobbelsteen. Gooi je een 2,3,4,5 wordt de bewuste kolom geviseerd, maar gooi je een 1 of een 6 volgt er een aanval langs respectievelijk de linker- en rechterflank. Als er dan weer een aanval langs de flanken komt, telt een 1,2,5 en 6 als een aanval op de bewuste rij, een 3 en een 4 zijn een aanval op die transdimensionale split en verdubbelen de aanval, dus ook dubbele schade (verdediging blijft wel voldoende met 1).

Speelbord IIIC. Ongetwijfeld één van de moeilijkere borden om mee te spelen en te gaan bouwen. U moet dit schip zien als een bol waarbij alle zijden van het speelbord aan elkaar vasthangen. De linkerverbindingen moeten dus ook kloppen met de rechterverbindingen en die van onderaan met die van bovenaan. Omdat het zo moeilijk is om dit schip te maken, krijg je ook extra tijd. De zandloper wordt één cyclus langer omgedraaid vooraleer de vluchtfase begint. Omdat het schip te beschermen moet je een verzekering aangaan. Je telt het aantal lege vakken in je schip (van 6x6 vakken) die aan elkaar grenzen, zelfs met een hoekje en dus rekening houdend met de mogelijke overschrijdingen van links naar rechts en boven naar onder. Dan kijk je op het overzicht hoeveel je moet betalen. Als je niet kan betalen, moet je een lening aangaan.

Speelbord IVC. Voor een nog meer heroïsche strijd gebruik je dit bord. Gebruik de achterkant van IIIC en de achterkant van IC en leg deze onder elkaar. Je merkt dat er nu vier afzonderlijke schepen staan die verbonden zijn met enkele vakken met nummers op. Je begint gewoon te bouwen zoals gewoonlijk aan één of meerdere schepen tegelijk. Nadat de zandloper is doorgelopen, wordt het spel stilgelegd en met de dobbelsteen gegooid. Deze waarde mag ingevuld worden op het spelersbord, zodat de schepen aan elkaar komen te hangen. Dit gebeurt twee keer. Tijdens de vluchtfase kan het dus zijn dat je met een groot schip en/of enkele kleinere aan de slag moet, een vloot. Ook op dit schip moet wel een verzekering genomen worden, maar mag je kiezen in hoeverre je jezelf verzekert. Tijdens de vlucht zijn er héél wat mogelijkheden die zich kunnen voordoen natuurlijk en deze staan netjes beschreven in de spelregels. Een deel van je vloot kan opgeven tijdens de vlucht en bij de finish telt niet enkel de snelheid maar ook het aantal schepen waarmee je binnenkomt.

Ik vertel u nu natuurlijk niet alle kleine details, maar u merkt ongetwijfeld ook dat zulk een kleine ingreep (zijnde de speelborden) in dit spel een wereld van verschil kunnen maken. Voor de ervaren Galaxy trucker speler zal dit zeker een uitdaging en verrijking zijn. Wij komen zeker ook nog een tijdje toe met de basis en de grote uitbreidingen, maar feit is dat dit spel een unieke plaats heeft veroverd op de markt en in onze collectie.

Titel : Galaxy trucker - latest models
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-5
Tijdsduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

03-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
02-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 152
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemer : Arne
Gespeeld spel : SOS Titanic
Speeldatum : 02/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : De eerste keer dat ik een solospel log hier op de blog en op BGG. Serieus de boot in gegaan, letterlijk en figuurlijk, met dit spelletje van Ludonaute. Patience met een thema erop geplakt, dat perfect solitair te spelen valt, maar ook als een uitdagende coöp kan gespeeld worden. Een zielige 9 punten waren mijn deel, dat vraagt om een verbetering, maar ik beloof dat ik er dan niet elke keer een "spelen met SpinLi" aan zal wijden, anders zou dit wel wat vervalsing zijn. (ik kan er ook niet tegen als spelers hun iOS-versies loggen, vandaar)

02-01-2014 om 20:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs