IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Madeira
Klik op de afbeelding om de link te volgen Madeira (What's your game?) :

+ wederom een stevig ontwerp na kleppers als Vasco da Gama, Vinhos & Asgard
+ bewust een jaartje de release uitstellen om alles beter te maken, dat zou meer moeten gebeuren
+ dit spel is een hersenbreker, u dient met vanalles en nog wat rekening te houden ... maar alles is duidelijk en netjes zichtbaar op het bord en het speeloverzicht
+ je hebt onmiddellijk zin om het spel terug op tafel te leggen, ondanks z'n zwaarte
+ je moet je economische motor aan de praat houden om de acties te kunnen uitvoeren die je wil
+ één keuze bepaalt eigenlijk de volgende vijf acties die je kan ondernemen, dat zien we niet al te vaak in spellen
+ je moet in dit spel zowel op korte als lange termijn gaan plannen en denken
+ vloeken is een goeie parameter voor een spel, wel ik heb verscheidene keren mijn hoofd op tafel gegooid

- het is in het begin erg veel om rekening mee te houden, het eerste spelletje is echt wel om het geheel wat te leren kennen
- de punten lagen uiteindelijk toch wel erg ver uit elkaar, dat ligt waarschijnlijk vooral aan het feit dat één speler het wel allemaal onmiddellijk zag en de anderen niet, maar het was wel frappant
- het speelbord is typisch What's your game, erg druk en vol met kadertjes, actieplaatsen, ... dat komt aanvankelijk wel héél erg impressionant over (maar eens een keertje doorgelopen, valt het best mee)

16-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 Mutinies (Asylum games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In 21 mutinies speelt u de rol van een stel piraten die bij schering en inslag muiterij pleegt ten aanzien van de huidige kapitein om alzo het meeste goud en juwelen te verzamelen. Het unieke systeem in deze workerplacement bestaat er dan ook in dat het spel geen vast aantal speelronden heeft. Telkens wanneer een speler muiterij pleegt, zal er een ronde passeren en na 21 muiterijen (zoals de titel al aangeeft), eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten.

Bij aanvang van het spel wordt er willekeurig een startspeler, de kapitein genaamd, gekozen. De kapitein plaatst z'n pion bij één van de mogelijke acties (zie later). Daarna zijn alle matrozen (piraten) aan de beurt en kunnen ze op hun beurt, ofwel de kapitein volgen en voor dezelfde actie kiezen of hem niet volgen en dan kiezen ze voor de kajuitactie of muiterij.
Nadat de spelers allen hun actie hebben gekozen worden de acties in volgorde afgehandeld. Eerste de kapiteinsactie (en alle matrozen die hem volgden), dan de kajuitactie en tenslotte de muiterij. Na een ronde wordt de actie gekozen door de kapitein afgedekt, deze is niet beschikbaar tijdens de volgende ronde. Indien niemand muiterij pleegde, blijft de huidige kapitein de kapitein. Indien één of meerdere spelers muiterij pleegden, verandert de speelvolgorde. Zo gauw alle muiterijkaarten (21) of juwelenfiches zijn opgebruikt, wordt er nog een laatste ronde gespeeld en eindigt het spel nadien.

De acties :
1) Overvallen van schepen op de handelsroute : plaats je pion, betaal de aangegeven kosten (geld en/of rum) op het bord en de fiche en verzamel de juwelenfiche die erbij ligt. De vijfde speler die deze actie kiest, krijgt nog een extraatje (één juwelenfiche van de stapel blind getrokken).
2) Overvallen van schepen voorbij de handelsroute : plaats je pion, betaal de aangegeven kosten en trek een blinde juwelenfiche van de stapel die je aan je persoonlijke voorraad toevoegt. Indien deze fiche je niet bevalt, mag je hem open afgooien en krijg je jouw betaling terug. Bij deze actie betaal je enkel de kosten op het bord, niet die van de fiche.
3) Plunder scheepswrakken : plaats je pion, gooi de dobbelstenen en indien je hoger gooide dan het aangegeven getal bij je pion krijg je een schatfiche. De kapitein krijgt een extra geld en de vierde en vijfde speler krijgen een extra rum. Indien er geen schatfiches meer zijn, krijg je 1 overwinningspunt en 1 geld in de plaats.
4) Taverne : plaats je pion en verkrijg rum, de kapitein krijgt alvast 1 rum, gooit een dobbelsteen en telt er 2 bij. Hij verdeelt dit aantal rum onder de aanwezigen in de taverne, beginnend met zichzelf. Indien er rum tekort is voor iedereen, jammer voor de laatsten. Indien er over is, begint het verdelen terug van voor af aan. De spelers op de vierde en vijfde plaats krijgen respectievelijk 1 en 2 geld voor hun pion te plaatsen.
5) Zwarte markt : plaats je pion, spendeer rum en ruil juwelenfiches in voor de afgebeelde beloningen, zijnde geld en punten. Je kan extra rum bijpassen om extra geld en punten te verdienen.
6) Bezoek de stad : plaats je pion op een vrije plaats, betaal de kosten en krijg de overeenkomstige bonus :
- geef 2 geld voor 2 punten
- neem 1 juwelenfiche van de handelaarsroute
- verkrijg 1 rum
- verkrijg 1 schatfiche (of 1 geld en 1 punt indien niet meer voorradig)
- ga naar de zwarte markt (idem als stap 5)

De kajuitactie : deze actie kan door meerdere spelers gekozen worden in elke ronde, je wint 1 punt OF 1 geld OF ruilt 5 geld voor 3 punten. Indien er reeds een matroos staat, kan je dat ene geld ook stelen van die matroos ipv het uit de algemene voorraad te nemen.
De muiterij-actie : plaats je pion op een vrije plaats op het muiterijroer, betaal met overwinningspunten en/of geld (of krijg er, afhankelijk van de plaats), op het einde van de ronde pas je de spelersvolgorde aan, de nieuwe kapitein trekt een muiterijkaart die hij later in z'n beurt kan uitspelen. Tenzij dit een kaart is die onmiddellijk moet gespeeld worden. Er zijn kaarten met een positieve en negatieve bonussen.

Op het einde van het spel krijgen de spelers nu de inkomsten voor hun niet gebruikte juwelenfiches (rum krijg je niet meer). Elke juwelenfiche en muiterijkaart leveren nog 1 geld op. Al het geld dat je dan hebt wordt ingeruild voor punten, 3 geld voor 1 punt. De laatste muiterijkaart levert extra punten op. Tenslotte verlies je nog 1 punt per rum dat je nog in je persoonlijke voorraad hebt. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die nog het meest geld heeft.

Titel : 21 Mutinies Arrr! edition
Auteur : Perepau Llistosella
Uitgeverij : Asylum games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

16-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
15-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Madeira (What's your game?)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Na Vasco Da Gama, Vinhos en Asgard is deze Madeira de nieuwe bigbox van What's your game? Al deze spellen hebben een zekere reputatie en één onderdeel daarvan is het vele materiaal en de lijvige, doch steeds goed geschreven, spelregels. Ook Madeira is hierin geen uitzondering. Je moet je aanvankelijk een beetje doorheen het spelregelboek worstelen. Je bent eigenlijk al een tijdje bezig om al het materiaal in je op te nemen en de werking ervan door te hebben.

Madeira is volgens mij wel de meest toegankelijk van bovenstaande titels en dat is zonder twijfel een grote surplus. Eigenlijk is Madeira een stevige en solide workerplacement, zoals we er dit jaar al wel enkele hebben zien passeren. Wat onderscheid Madeira dan van al die anderen. Enerzijds is er het thema dat, het moet gezegd, sfeervol, volwassen, maar toch niet droog is in mijn ogen. Daarnaast heb je het gebruik van diverse mechanismen, zoals het gebruik van de dobbelstenen, het verzamelen van grondstoffen, punten en het aspect van de piraten die je in staat stellen om acties uit te voeren zonder dat ze eigenlijk mogelijk waren, maar als u duistere praktijken begint uit te halen, kan het weer net wel. Pas wel op dat u niet te veel piraten in bezit krijgt, want dan zou u hiervoor wel eens stevig kunnen moeten boeten op het einde van het spel.

Het spel verloopt over slechts 5 ronden, waarna de speler met de meeste prestigepunten het spel wint. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 5 fasen.

I) voorbereidingsfase :
- Schud de karaktertegels en leg ze op de vier gebouwen van de eilanden die niet het nummer dragen van de huidige ronde
- rol de drie piratendobbelstenen en leg ze op de stadswacht
- rol de gildedobbelstenen in groepen van drie en leg ze bij de gildenbord
- elke speler in volgorde kiest dan een set gildedobbelstenen en voert de bijhorende acties uit :
* verplaatst je volgordeschijf naar de gilderij die je neemt
* neem de set dobbelstenen, zonder de waarde te veranderen voor zich
* neem 1 "taak van de kroon" tegel uit de rij die bij de gilde ligt
* draait alle gildetegels die hij persoonlijk van deze gilde heeft naar de actieve zijde (zodat deze terug gebruikt kunnen worden)

II) karakter acties :
In speelvolgorde, volgens het gildebord, gaan de spelers hun dobbelstenen op een karakter plaatsen of passen. Dit gaat zo door tot alle spelers gepast hebben. Als je past, kan je niet meer meedoen aan deze fase.
Als je de dobbelsteen plaatst op één van de vijf mogelijke plaatsen (1 van de vier karakters of het vrije eiland) kan je onmiddellijk de bijbehorende actie uitvoeren of oogsten van het bewuste eiland. Je moet de actie niet uitvoeren. De speler kan ook een actie kiezen door een piratendobbelsteen te gebruiken en één van z'n arbeiders die reeds in de stadswacht aanwezig was terug te nemen. Er kan slechts één piraat op een karakter liggen. Elk karakter kan ook maar maximaal het aantal keer geactiveerd worden als het aantal spelers. Indien je een dobbelsteen van een lagere waarde plaatst dan die van het eiland, moet je het tekort bijpassen met brood.
Als je past, dan verzet je jouw actieschijf naar een vrij veld op het volgordespoor voor de volgende ronde. Je kiest welke plaats je wil en neemt de overeenkomstige bonus die er staat afgebeeld.
De karakters :
1) Steward : zet tot twee van je arbeiders op velden waarop je nog niet staat (velden op eilanden kunnen geoogst worden)
2) Gildemeester : neem één van de gildetegels op het gildebord, betaal met hout zoals aangegeven en leg de tegel open voor je neer
3) Commandant : beweeg tot 2 van je schepen naar een kolonie (hiervoor krijg je koninklijke beloningen) en/of de markt (hiervoor krijg je geld), de eerste schepen komen van je voorraad en kosten 1 hout om ze in te zetten.
4) Burgemeester :  verplaats tot 2 van je eigen arbeiders en/of neutrale arbeiders in de steden. Nadien krijg je de voordelen van de verschillende steden waarin je aanwezig bent.
Oogsten : oogst alle grondstoffen van de regio waarin je de dobbelsteen plaatste en waar je arbeiders hebt staan. Oogst je met het gebouw waarop geen karakter ligt, krijg je één verworven grondstof dubbel.

III) gebouw acties :
De gebouwen worden in volgorde, volgens nummer, afgehandeld. Indien een gebouw geen actiemarkers heeft (aanwezige spelers) wordt dit gebouw overgeslagen. Indien er wel aanwezigen zijn, worden alle dobbelstenen gegooid, de waarde opgeteld en dan moeten de aanwezige spelers ofwel deze kosten betalen en het gebouw activeren of piraten nemen. De kosten zijn steeds 10 geld - de waarde van de gerolde gildedobbelstenen. Indien een speler 1 of 2 arbeiders in de regio heeft, voert hij de bovenste actie van het gebouw uit, indien hij er drie of meer heeft, voert hij de onderste actie uit. Indien een speler niet kan betalen, krijgt hij piraten gelijk aan één en de waarde van de eventueel gegooide piratendobbelsteen.
De gebouwen :
1) Moinho : neem 2 (bij 1 of 2 arbeiders) of 5 (bij 3 of meer arbeiders) brood uit de voorraad
2) Capitania : verplaats 1 arbeider naar een lege plaats in een stad en krijg 1 punt of verplaats 2 arbeiders naar lege plaatsen in de steden en krijg 3 punten
3) Alfandega : beweeg één van je arbeiders naar een kolonie of beweeg tot twee arbeiders naar kolonie(s), je krijgt één punt voor elk daar eigen aanwezig schip
4) Casa da coroa : draai één van je gildetegels terug naar de actieve kant of draai 2 gildetegels (van verschillende gilden) naar de actieve kant
5) Fortaleza : verplaats 1 van je arbeiders naar de stadswacht of verplaats 2 arbeiders naar de stadswacht, voor elke arbeider die je naar de stadswacht verplaatst, mag je 3 piraten afleggen.

IV) onderhoudsfase :
Doorloop de volgende zaken :
- 4 punten voor de speler met de meeste arbeiders in de stadswacht indien je één arbeider terug trekt
- voor elke arbeider in de kolonies krijg je de afgebeelde grondstof van de algemene voorraad
- elke speler legt één hout af per eigen schip op het speelbord, voor elk houttekort krijg je één piraat
- elke speler legt één brood af per eigen arbeider op het speelbord, voor elke broodtekort krijg je één piraat

V) de taken van de kroon :
De rondes eindigen steeds verschillend, zo kan je op drie momenten in het spel punten krijgen voor de tegels "taken van de kroon".
Ronde 1 : kies 1 taak van de kroon en krijg punten naar gelang je aan de voorwaarden op de tegel voldoet
Ronde 2 : vervang de graantegel in de regio's zoals aangegeven door een suikertegel (indien er geen hout meer op ligt)
Ronde 3 : kies 3 taken van de kroon en krijg punten naar gelang je aan de voorwaarden op de tegel voldoet
Ronde 4 : vervang de suikertegel in de regio's zoals aangegeven door een wijntegel (indien er geen hout meer op ligt)
Ronde 5 : scoor punten voor de drie tegels die voor je liggen

Op het einde van het spel krijg je nog punten voor :
- elke grondstof wordt ingeruild voor 1 geld en je krijgt 1 punt voor elke 5 geld
- de speler met de meeste piraten krijgt 16 strafpunten, de volgende 8, 4 en 2. Bovendien verlies je 1 punt per piraat die je boven de 20 hebt

Daarnaast heeft u het constante gebruik van de windmolen, deze stelt je in staat om :
- eender welke twee basisgrondstoffen om te zetten in een andere basisgrondstof
- 2 graan af te geven om één stap omhoog te zetten op het windmolenspoor
- 2 graan af te geven voor een punt (als je al bovenaan het windmolenspoor staat)
- 1 stap te zakken op het spoor om 1 brood of 3 geld te krijgen
- 1 punt te verliezen in ruil voor 1 brood of 1 geld

Hout verkijgen kan door te oogsten in regio's waar hout aanwezig is of in het centrale deel van het speelbord waar de houtvoorraad ligt. Je moet hiervoor wel telkens aanwezig zijn in de bewuste regio met een arbeider, anders kan je hiervan geen gebruik maken.
De gildetegels die in je persoonlijke voorraad liggen, kan je gebruiken ten gepaste tijde en draai je dan op de non-actieve kant.

Titel : Madeira
Auteurs : Paulo Soledade & Nuno Bizarro Sentieiro
Uitgeverij : What's your game?
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

15-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
14-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alliances (Golden egg games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een potje Alliances is wat het is, een slagen-halen-spel en daar schaamt het zich zeker niet voor, aangezien de ondertitel dit ook netjes weergeeft. Volgens de uitgever een werelddominerend slagen-halen-spel.

Het spel bestaat uit 36 krachtkaarten (in drie kleuren), 12 speciale actiekaarten (in drie kleuren), 20 landtegels, 32 fiches (16 per spelerskleur) en 1 conflictpion. Bij aanvang van het spel wordt het speelbord samengesteld door de 20 landtegels in een rooster van 4 x 5 te leggen. Er worden zes gouden en zes zilveren fiches kruislings (drie-drie) op de tegels gelegd die de hoeken vormen. De kaarten worden allen geschud en elke speler krijgt 12 kaarten.

Elke speelronde (er wordt aangeraden om drie potjes te spelen, het team dat als eerste twee potjes wint, is gewonnen) bestaat uit 2 fasen, de biedfase en de conflictfase. In de biedfase gaan de spelers om beurten een bod doen op het aantal tegels dat ze zullen beheersen aan het einde van de ronde. Dit bod moet tussen de 10 en 20 liggen en er wordt ook een troefkleur bij vermeld (deze verslaan elkaar ook, van zwak naar sterk: militair (rood) - economisch (groen) - politiek (blauw); een bod van 11 politiek is dus hoger dan 11 economisch). Eens je past doe je niet meer mee. De teamleden zitten kruislings over elkaar en als er één past, mag de andere nog gerust meebieden. De speler die het hoogste bod uitbrengt z'n team is het aanvallende team en moet trachten het bod te bereiken door slagen te halen in de conflictfase.

In de conflictfase start het aanvallende team door de conflictpion op een neutrale tegel te plaatsen, aangrenzend aan een tegel die ze reeds controleren. Om deze tegel zal deze slag gevochten worden. Indien er geen neutrale tegels meer zijn, mag je andermans tegel proberen af te pakken. Dan wordt er gewoon een rondje slagen halen gespeeld, je moet kleur bekennen indien mogelijk en met de troefkleur kan je natuurlijk de slag afkopen. Eens de slag gespeeld wordt er gekeken met welke kaart de slag is gewonnen. Is die z'n kracht hoger dan de verdedigingswaarde in dezelfde kleur op de tegel, dan mag de bewuste speler een fiche op de tegel leggen. De winnende speler kiest een volgende tegel uit om te veroveren. Speel je een actiekaart dan voer je de actie onmiddellijk uit. Na 12 slagen eindigt de ronde en wordt er gekeken of het aanvallende team het bod heeft gehaald dat ze voorspelden.

Titel : Alliances
Auteur : Elad Goldsteen
Uitgeverij : Golden egg
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

14-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enclave - Zakon Kranca Swiata (3G)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is de eerste keer dat ik de volledige titel van dit spel gebruik, normaal houd ik het op "Enclave". Het geeft in ieder geval goed weer dat dit wel degelijk een Pools spel is. Het zou blijkbaar voortgekomen zijn uit fantasyboeken van een Poolse auteur. Deze handelen over de apocalyps en het einde der tijden. Een groep snuggere sjarels heeft in een andere dimensie echter een wereld gecreëerd waarnaar ze kunnen vluchten als de dag des onheils voor de deur staat. Nu komt het erop aan om het nodige materiaal en de juiste mensen te transporteren naar deze andere dimensie. Het thema op zich is dus niet alledaags, maar dat sprak ons dan ook onmiddellijk aan.

In het spel probeer je zoveel mogelijk overwinningspunten te verzamelen of 4 boomfiches, want dan win je het spel.
Het spel duurt zes ronden, waarin je probeert om je handlanger z'n fysieke en mentale conditie te verbeteren, je jouw jumpmachine probeert te perfectioneren, koop je voorwerpen en dodelijke valstrikken, koop je de nodige medicatie om in de nieuwe dimensie te overleven, zorg voor transportatie naar de nieuwe dimensie om punten en aanzien te verwerven, ...

Elke ronde bestaat uit 5 fasen :
1) Initiatief fase :
In speelvolgorde mag elke speler een initiatieffiche op de diverse locaties van het speelbord leggen. Deze fiches bepalen de volgorde waarin ze straks zullen worden afgehandeld in de actiefase.

2) Planningsfase :
In de planningsfase kiezen de spelers tot vier keer een locatie die ze willen bezoeken. Ze kiezen gelijktijdig, leggen de tegel gedekt voor zich neer en draaien gelijktijdig open. Ze plaatsen hun actieblokjes op de bewuste plaats. Je kan elke plaats maar één keer bezoeken per ronde.

3) Actiefase :
Nu worden de verschillende actieplaatsen in volgorde bezocht. Indien een speler aanwezig is met een actieblokje mag hij z'n acties nu uitvoeren. (zie acties onder)

4) Boomfase :
De boomlocatie wordt steeds bezocht nadat alle andere actieplaatsen afgehandeld zijn. Deze locatie stelt je in staat om de kennispunten te vergaren. Je plaatst boomkaarten die je verworven hebt op het niveau dat voor jou toegelaten is (meestal dat van de huidige ronde). Je verzet je marker op de verschillende boomlocaties en ruilt kennis om in punten.

5) Rotatiefase :
De gebruikte kaarten worden terug recht gelegd, de rondemarker wordt een plaatsje verzet, we gaan naar het volgende niveau van de boomlocatie, alle meest linkse kaarten worden van het bord verwijderd, de andere doorgeschoven en de rij aangevuld.

Indien een speler vier boomfiches weet te verzamelen wint hij het spel anders eindigt het spel na zes ronden. Er worden extra bonuspunten uitgereikt, 2 om precies te zijn aan de speler met de meeste boomfiches, de meeste boommarkers, het meeste geld en het meeste "pryze"kaarten. Bij gelijke stand krijgen de bewuste spelers 1 bonuspunt.

De acties :
- shepherd : je neemt hier weinig risico's door enkele handlangers het vuile werk voor jou te laten doen, je krijgt een bonus op het eind
- oracle : verander de speelvolgorde voor de initiatieffase, plaats je eigen marker helemaal vooraan en laat de rest onderling staan en kijk naar drie kaarten uit de vijf reeksen op het speelbord
- Maggot's outlet : hier koop je medicijnen en verbeteringen tegen de aangegeven prijs op de kaart. De medicijnen kunnen éénmalig gebruikt worden, maar niet tijdens een missie (en worden nadien afgelegd), de verbeteringkaarten worden onder je spelersbord geschoven en vergroten je fysieke en mentale conditie. Na het aanschaffen mag je ook één kaart uit de rij verwijderen, nadien vul je de rij terug aan.
- Knives square : hier vind je verbeteringen, beschermingskaarten en technische verbetering voor je machine. De verbeteringskaarten worden wederom onder je spelersbord geschoven om je sporen te laten groeien. De beschermingskaarten kunnen éénmalig gebruikt worden tijdens een missie om je te beschermen tegen verliezen. Na het aanschaffen mag je ook één kaart uit de rij verwijderen, nadien vul je de rij terug aan.
- Boarding into the enclave : leg je marker op één van de missiekaarten of leg je marker blind op de bovenste missiekaart van de trekstapel of bereid je voor op een sprong de volgende ronde. Doordat je naar de "enclave" op missie vertrekt, ga je conditie verliezen. Je kan op voorhand ook al beschermingskaarten toevoegen om je tegen te veel onheil te beschermen. Een missie is dan ook mislukt indien je onvoldoende conditie hebt, je krijgt een tegemoetkoming van 1 kennis (aangezien je toch de expertise hebt opgedaan). Indien de missie wel succesvol is, krijg je alle beloningen zoals aangegeven op de missiekaart. Ook de conditie voor de missie is van belang, een speler in een belabberde conditie zal de sprong wel kunnen wagen, maar gaat dit verzwakt doen. Iemand in superconditie gaat de sprong dan weer ietsje makkelijker kunnen maken. Je gaat in beide gevallen een bonus moeten optellen/aftrekken bij de waarde van de val (diegene die je schade berokkent). De beloningen die je krijgt voor missies zijn kennis, boomfiches en pryze (deze kan je verkopen voor geld, de som van de kaart + je plaats op het sesamespoor).

Titel : Enclave - Zakon Kranca Swiata
Auteur : Krzysztof Wolicki
Uitgeverij : 3G
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

13-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
12-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 157


Deelnemers : Reduan, Dries, Ronny & Arne
Gespeelde spellen : Clash of Cultures & Euphoria
Speeldatum : 11/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Na erg lange tijd eindelijk "Clash of cultures" kunnen spelen. Een spel dat als een hybride mag bestempeld worden, want vechten is zeker niet noodzakelijk om het spel te winnen. Dank u wel Reduan, Ronny en Dries voor de aangename avond en de vlekkeloze uitleg van Clash of Cultures.

12-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rockwell (Sitdown)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag hebben we nog eens aandacht voor een Belgisch product. Rockwell was succesvol op Kickstarter en kwam dan ook in deze vorm op de markt. Het spel van uitgeverij Sitdown bracht redelijk hoge verwachtingen met zich mee, ondanks het feit dat de voorgaande spellen van deze uitgeverij (Karnag en Wiraqocha) eigenlijk een beetje teleurstelden. Niet dat het slechte spellen zijn, maar de spelregels zijn zo onnodig complex dat het eigenlijk niet snel uit de kast komt bij ons.

Bij deze titel zou het op zich wel eens anders kunnen zijn. In deze workerplacement (met slechts 2 werkers) gaat u op zoek naar punten door het ontginnen van de mijnen, het verkopen en kopen van grondstoffen en vooral het leveren van deze grondstoffen om aan de contracten te voldoen. Het spel eindigt wanneer de meerderheid van de spelers de aardkern heeft bereikt of wanneer een speler zes van de negen doelen heeft bereikt.

Het spel bestaat uit een modulair (het lijkt wel een modewoord geworden) speelbord dat de aarde voorstelt in verschillende lagen en een kern. Daarnaast zijn er drie faseborden, waarop de fasen en mogelijke acties netjes staan afgebeeld en waarop de werkers worden ingezet en de speelvolgorde staat. Elke speler krijgt ook een eigen spelersbord met een overzichtje en plaats om materiaal te stockeren. Daarnaast krijg je nog wat beginkapitaal in de vorm van grondstoffen en geld.

Het spel verloopt over een nietvastgelegd aantal ronden, maar tot één van de eindcondities wordt bereikt. Een ronde bestaat uit een biedfase, een plaatsfase en dan het afhandelen van de drie faseborden. Daarna volgt nog een korte opschoonfase en kan een volgende ronde van start gaan.

Bieden : de spelers nemen geld en grondstoffen in hun hand, tonen gelijktijdig en passen de speelvolgorde aan aan dit bod. Het geboden materiaal gaat naar de algemene voorraad. De grondstoffen hebben een verschillende waarde (zoals aangegeven op fasebord 2), deze telt zowel bij de bieding als bij de koop en verkoop van deze grondstof.

Plaatsen : in de speelvolgorde plaatsen de spelers om beurten hun twee werkers op de faseborden. De plaatsen waar je ze zet gaan invloed hebben bij de afhandeling van de drie faseborden (zie hieronder).

Fasebord 1 : verzekering, boren en ontginnen, mijnschachten
Deze fase verloopt over vier boorrondes. Om beurten, in de boorvolgorde, gaan de spelers één van hun vier pionnen op het speelbord verplaatsen (of laten staan). De beweging van de pion gaat steeds naar een aangrenzende tegel (links, rechts, voor of achter). Indien ze op een tegel terechtkomen en de gezamenlijke kracht van alle pionnen daar aanwezig is gelijk of groter dan de waarde van de tegel, wordt deze tegel ontgonnen. De actieve speler neemt een ontginningskaart en verdeeld de grondstoffen die erop staan. Alle aanwezige spelers krijgen evenveel grondstoffen. Het maakt niet uit wat de waarde van je pionnen is. De resterende grondstoffen gaan dan weer wel naar de speler met de hoogste waarde op z'n pionnen, tenzij er iemand een mijnschacht heeft op de tegel (dan wint hij sowieso de overschot). Is het gelijke stand, gaat de actieve speler er mee lopen, ook al heeft hij niet de hoogste waarde.
Spelers kunnen door het plaatsen van hun werker op fasebord I verzekeringen inslaan. Dit is nodig wanneer er gevaarsymbolen verschijnen op de ontginningskaarten. Heb je geen verzekeringen om af te geven, dan verlies je blokje(s) van de hoogste waarde. Je kan ook je werker op de boorvolgorde inzetten om de volgorde te veranderen.
Je kan je werker ook op de omkoopplaats hebben gezet. Na je beweging kan je dan de pion van een tegenstander naar jou toetrekken. Deze tegenspeler moet dan wel op een aangrenzende tegel staan. Hierdoor kan je misschien de nodige waarde om te ontginnen bereiken in jouw beurt. Tenslotte kan je door het plaatsen van je werker op fasebord I ook een helper verwerven. Deze helper werkt als onderaannemer voor jou en wordt bij één van je pionnen gezet. De waarde van deze onderaannemer hangt af van wat je betaalt en kan gaan van 1 tot en met 4. Je kan slechts één keer omkopen of een onderaannemer inzetten in een ronde.
Wanneer er vier boorrondes gespeeld zijn en worden de mijnschachten geactiveerd die op de ontgonnen tegels liggen. Spelers met een actieve mijnschacht krijgen de grondstoffen die zijn afgebeeld op de ontgonnen kant van de tegels.

Fasebord II : koop en verkoop van grondstoffen
Elke speler die een werker op dit bord heeft gezet, mag in volgorde een aantal acties uitvoeren zoals aangegeven bij z'n werker. In z'n actie mag hij een type grondstof kopen of verkopen tegen de aangegeven prijzen van de markt. Je voert slechts één transactie uit per actie, dus kopen OF verkopen. Je mag geen twee transacties doen met dezelfde grondstof, dus kopen en nadien verkopen van een grondstof.

Fasebord III : industriële vooruitgang
Elke speler die een werker op dit bord heeft gezet, mag in volgorde een aantal acties uitvoeren zoals aangegeven bij z'n werker. Er zijn verschillende acties mogelijk die zorgen voor een upgrade in één van de drie faseborden.
* Je boorpionnen gaan verhogen in waarde. Je mag één pion, één waarde hoger maken voor één actie tegen de aangegeven prijs. (ook dat staat weer netjes op je spelersbord).
* Je kan jezelf gaan beschermen tegen gevaarsymbolen (zonder dat je een werker moet afgeven aan fasebord I voor de verzekering. Je kan je persoonlijk verzekeringsschijfje één maal upgraden per actie tegen de aangegeven kosten (schijfje 1 beschermt één blokje, schijfje 2 beschermt drie blokjes, schijfje 3 beschermt al je blokjes tegen gevaar).
* Je mijnschacht verbeteren : stap 1 = bouw een mijnschacht op een tegel waar nog geen mijnschacht ligt; stap 2 = je mag ook een mijnschacht bouwen op een tegel waar reeds iemand staat aangrenzend aan één van je pionnen; stap 3 = bouw een mijnschacht op éénder welke ontgonnen tegel. Nadien mag je tegen betaling een mijnschacht eventueel verplaatsen. Ook voor deze stappen staan de kosten steeds vermeld op het spelersbord.
* Je kan de mobiliteit van je boorpionnen verbeteren door de kosten te betalen. Ook dit verloopt in drie stappen. Stap 1 = je mag twee stappen zijwaarts zetten; stap 2 = je mag met je pion twee tegels tegelijk bezetten (deze pion geldt dan ook voor beide tegels bij een ontginning); stap 3 = je mag twee stappen zetten in een richting naar keuze (dus ook voor- of achteruit).
* Leveringen : je mag een gevraagd aantal grondstoffen in de voorraad leggen om de puntentegel te winnen.

Doeltegels : er liggen negen open opdrachten. Als je tijdens het spel ooit voldoet aan de voorwaarden op één van deze tegels, neem je deze op je spelersbord. Je moet hier dus niets voor afgeven, het gebeurt automatisch. Als je zes van de negen doelen hebt bereikt, eindigt het spel ook.

Op het einde van het spel krijg je punten voor je leveringen, je bereikte doelen en de resterende blokjes en geld. Van elke kleur (en geld) wordt gekeken wie het meeste heeft, deze krijgt 3 punten, de tweede nog 2 en de derde nog 1 punt.

Titel : Rockwell
Auteur : Bruno Crépeault
Uitgeverij : Sitdown
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 14+

12-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
11-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Citrus
Klik op de afbeelding om de link te volgen Citrus (DLP games) :

+ Dit is een alleraardigst tegellegspel, een verademing na het uitgemolken Carcassonne
+ Er is wel weinig vernieuwend, maar dit type spel komt niet al te veel meer op de markt
+ Meerderheden creëren is iets dat mij wel ligt
+ Opportuniteiten zien, puzzelen, punten scoren, tegels strategisch plaatsen ... count me in
+ Duidelijk regelboek, slechts 2 mogelijkheden in een beurt, het mag ook wel eens een keertje
+ Een spel dat u met iedereen op tafel kan leggen denk ik
+ Het marktsysteem is leuk gevonden (het is een gimmick, maar werkt wel)

- Niet super diepgaand, dus voor de geoefende speler misschien kleinere herspeelbaarheid (alhoewel)

Kortom : voorlopig kan ik weinig negatieve zaken zeggen over dit spel. Het is een deftig en goed spel waaraan u zonder twijfel plezier zal beleven. Het is wel niet echt vernieuwend, maar het werkt allemaal wel mooi samen. Het is kleurrijk en het materiaal is prima in orde. De actietegels zijn nogal klein en niet onmiddellijk duidelijk, maar het zijn er maar enkele, dus als u de spelregels er even bijneemt, is dit geen probleem.

11-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Days of honor (Diablos Polacos)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Days of honor is een tweepersoonspel dat zich afspeelt in de tweede wereldoorlog. Eén speler speelt met de Duitsers, de andere kruipt in de rol van de Polen. In dit spel gaat het specifiek over een wapen dat de Duitsers hebben gebruikt, nl. Hitlers wonderwapen, de V-2. Het wapen werd getest op Pools grondgebied en de Polen proberen restanten, scherven van de bommen te recupereren om zo te achterhalen wat dit wapen exact inhoudt. De Duitsers echter gaan ook op zoek naar deze restanten om zeker niets prijs te hoeven geven van hun geheime wapen.

Elke speler beschikt over een stapel van 23 kaarten. Daarnaast zijn er 5 raketkaarten, waarvan er 4 gebruikt worden (want er worden vier ronden gespeeld) en 3 zonekaarten. Eén kaart toont de Duitse zone, de andere de Poolse zone en dan nog een centrale zone waarin de raketfragmenten terechtkomen. (zie ook afbeelding) Elke speler krijgt bovendien een dobbelsteen en neemt de drie startkaarten op handen. Dan kan het spel beginnen.

Het spel bestaat dus uit vier ronden, die op hun beurt uit vier fasen bestaan.
1) Trek 5 kaarten : je neemt vijf kaarten van je trekstapel op handen (ook al in ronde 1, zodat je met 8 handkaarten start). Eénmalig in het spel mag je de vijf getrokken kaarten terug schudden met je trekstapel en opnieuw trekken als je niet tevreden bent met je hand.
2) V-2 wordt afgevuurd, plaats de fragmenten : de bovenste raketkaart wordt omgedraaid en het aangegeven fragmenten wordt op de neutrale zone kaart gelegd. (dit zijn blokjes)
3) Actiefase : de spelers voeren hun acties uit of passen. Wanneer de spelers beiden na elkaar passen eindigt de ronde en wordt alles in gereedheid gebracht voor een volgende ronde of eindigt het spel (na ronde 4). De Poolse speler begint steeds het spel.
4) Einde van de ronde : draai alle gebruikte eenheden en ondersteuningskaarten terug recht

De acties :
* leg een kaart in je eigen thuiszone (eenheid of ondersteuning)
* activeer één van je kaarten op de tafel (draai deze kaart horizontaal) en voer de actie van de kaart uit
* speel een actiekaart en voer de bijhorende actie onmiddellijk uit, nadien wordt de kaart afgelegd en uit het spel verwijderd

Mogelijkheden van de kaarten :
- een aanval plaatsen : tel een dobbelsteenrol op bij de afgebeelde kogels en val een eenheid of ondersteuning in éénzelfde gebied aan
- zoek naar raketfragmenten : indien de dobbelsteenrol de afgebeelde waarde bereikt (of hoger) mag je één raketfragment op je thuiskaart leggen
- commandeer en leg één van je gebruikte kaarten terug recht, zodat deze terug kan worden ingezet
- vrijwilliger : je mag twee acties na elkaar uitvoeren
- een raketfragment stelen van de andere speler : ook hier bepaald de dobbelsteenrol het resultaat
- bewegen : beweeg één van je eenheden naar een aangrenzende zone

Onmiddellijke mogelijkheden van de kaarten op tafel :
- assistentie : +1  op één van je dobbelsteenrollen
- escort : vervangt een kaart in een gevecht waaraan hij werd toegewezen

Onmiddellijke mogelijkheden van de kaarten uit je hand : (kaarten worden uit het spel verwijderd na het spelen)
- veel succes : +2 op een dobbelsteenrol
- pech : -2 op een dobbelsteenrol van een tegenstander
- hinderlaag : een aanval is sowieso een succes
- getuigen : automatisch succesvol bij het zoeken naar raketfragmenten
- verpleegsters : speel deze kaart als één van je eenheden werd verslagen in een gevecht, plaats de kaart onmiddellijk in je thuiszone ipv uit het spel
- motorvoertuig : speel samen met beweging van een eenheid, deze eenheid is niet moe en blijft verticaal liggen (is dus terug in te zetten)

Gebeurteniskaarten (ook uit de hand te spelen en nadien af te leggen)
- grote moraal : leg één van je kaarten terug verticaal
- verborgen fragmenten : leg één of twee raketfragmenten op deze kaart, deze fragmenten kunnen niet gevonden worden met een zoekactie, na de ronde worden de fragmenten terug op de neutrale kaart gelegd (voor de volgende ronde beschikbaar)
- operatie Wildhorn III : de Poolse speler legt deze kaart op tafel en plaats alle raketfragmenten die hij reeds won op deze kaart. Deze fragmenten zijn dan beschermd tegen het stelen van de Duitsers.
- gemotoriseerde kolom : speel drie acties na elkaar en draai tenslotte één van je eenheden terug verticaal (zodat hij nogmaals een actie kan uitvoeren)

Na vier ronden eindigt het spel en wint diegene met de meeste raketfragmenten. Bij gelijke stand winnen de Duitsers. Er is echter een uitzondering. Indien er bij een speler in de thuiszone geen eigen eenheden meer liggen, maar wel minstens één vijandige eenheid, verliest deze speler onmiddellijk het spel.

Titel : Days of honor - operation Wildhorn III
Auteur : Michal Ozon
Uitgeverij : Diablos Polacos (Phalanx Polska)
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

11-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
10-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Carcassonne Südsee
Klik op de afbeelding om de link te volgen Carcassonne Südsee (HiG) :

+ Het Carcassonne-principe, maar met een ander scoresysteem
+ Prachtig houten materiaal speelt altijd fijn

- Een nogal rare regel voor het vangen van vissen met de vissersboten
- Het plaatsen van een visser (vgl. boer in de traditionele Carcassonne) levert weinig op moet ik zeggen
- Op zich is het nieuwe scoresysteem leuk, maar je mist toch het constant scoren van punten, nu net datgene dat Carcassonne zo maakt

Kortom : U merkt het eigenlijk al een beetje aan de positieve en negatieve punten. Er valt weinig over dit spel te zeggen, vind ik persoonlijk. Is dit een slecht spel? Neen, verre van, u krijgt wederom die fijne Carcassonne-puzzel-beleving, maar u ziet niet onmiddellijk resultaat. Er moet eerst iets afgebouwd worden (dat zijn we gewoon), dan krijgt u één type grondstof, maar u moet er verschillende hebben vooraleer u punten scoort. Carcassonne lijkt al jaren uitgemolken, maar toch slagen ze erin om elke keer weer een druppel uit die vette uier te krijgen, lengen hem aan met héél véél oude melk en wat water en u krijgt een product dat nog steeds te drinken valt, maar toch het romige niet meer bevat.

10-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Origin
Klik op de afbeelding om de link te volgen Origin (Matagot) :

+ origineel concept, unieke speelgevoel
+ sfeervol en prachtig vormgegeven
+ erg spannende strijd, wij eindigden met 3 spelers op 68-67-66 punten
+ puzzelachtig-gevoel, met bijpassende aha-erlebnis, zonder té te worden
+ ik heb reeds vermeld dat het prachtig vormgegeven is, maar de pionnen zijn echt wel om duimen en vingers van af te likken
+ duidelijke, rechtlijnige en eenvoudige spelregels, met toch héél wat diepgang in het spel zelf
+ de kaarten zitten ook in het Nederlands in de doos (en waar er vroeger nog wel eens foutjes optraden in de Nederlandse spelregels, heb ik die nu niet gevonden)

- de doosinlay is op zich prima gemaakt, maar je zou het materiaal ook moeten kunnen klemmen als je de doos verticaal houdt
- sommige tegels zijn langs de "foute" kant bedrukt (voor- op achterkant en andersom, geen ramp, 't is een detail)
- soms wat onduidelijkheid bij een kaart, maar gezond verstand (en huisregeltje) verholpen dit zonder problemen

10-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citrus (DLP games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen (foto : Henk Rolleman)

Citrus is nog eens een tegellegspel van de betere soort. Dit type spellen kwamen erg veel op de markt in de nasleep van Carcassonne, maar de laatste jaren was het toch een beetje minder. Het is dan ook erg aangenaam om tussen al dat miniatuurgeweld van de laatste Essen ook nog wel eens wat tegels te zien. In citrus probeert u punten te scoren door plantages te bouwen aan finca's op het speelbord. De speler die de grootste en de 2de grootste plantage verworven hebben scoren de punten.

Citrus is een relatief eenvoudig spel om te spelen. In uw beurt heeft u slechts keuze tussen 2 acties waarvan u er één moet uitvoeren. Daarnaast kan u misschien ook nog wat speciale acties uitvoeren (indien u bonustegels hebt opgeraapt). Passen is geen optie in dit spel.

1) De bouwactie :
Je kiest een rij of kolom van het tegelbord en koopt alle plantagtegels in die rij of kolom aan. Dit kost je één cent per tegel.
Bovendien moet je er rekening mee houden dat je de tegels onmiddellijk moet kunnen bouwen op het centrale speelbord. Indien dit niet mogelijk is, mag een rij of kolom niet gekocht worden. Bij een foute inschatting verlies je dan ook 3 punten voor elke tegel die je niet kan aanbouwen. Er zijn twee mogelijke manieren om plantagetegels op het bord te brengen. Als een nieuwe plantage horizontaal of verticaal aangrenzend aan een finca (die reeds op het bord liggen) of door verder aan je plantage te bouwen (in dezelfde kleur dan natuurlijk). Wanneer je een nieuwe plantage begint, zet je één van je vijf arbeiders op deze plantage om aan te geven dat ze van jou is. Wanneer je gaat oogsten (zie actie 2) komen deze arbeiders terug naar je voorraad. Het gebied wordt dan neutraal en kan worden overgenomen door een grotere plantage van een tegenstrever (als ze in dezelfde kleur is). De vier plantages aan de finca's moeten van verschillende kleuren zijn en steen- en bouwplaatsen zijn verboden terrein voor plantagetegels. Wanneer je plantagetegels bouwt, kan het zijn dat je deze bouwt op een landschapstegel. Je krijgt deze bonustegel in je persoonlijke voorraad. Indien er paarden opstaan, leveren ze punten op aan het einde van het spel. Als het een actietegel is, kan je deze éénmalig per speelbeurt gebruiken.

2) De oogstactie :
Als je een plantage op het speelbord controleert, mag je deze oogsten. Je neemt je arbeider terug en krijgt voor elke tegel waaruit de plantage bestaat 1 punt, er komt nog een bonuspunt bij als de tegel een waterput heeft. Nadien krijg je inkomsten afhankelijk van het aantal arbeiders in je voorraad. (1 arbeiders is 2 geld, 2 = 4 geld, 3 = 6 geld, 4 = 7 geld en 5 is 8 geld) Je zet dit geld bij met het geldmuntje op je spelersbordje. Je kan maximaal 12 geld in je voorraad hebben, resterend geld vervalt.

Een finca scoren :
Wanneer een finca volledig omgeven is door plantagetegels (langs 8 kanten dus, ook diagonaal) wordt de finca gescoord. Je bekijkt welke speler de grootste plantage(s) rondom de finca heeft (eventueel worden twee kleinere plantages van dezelfde speler opgeteld) en deze krijgt het grootst aantal afgebeelde punten op de finca. De tweede speler krijgt nog het lagere aantal punten. Bij gelijke stand krijgen beide spelers het aantal punten.

De markt aanvullen :
Indien er nog maar drie of minder tegels in de markt liggen, wordt die onmiddellijk aangevuld en wordt er onmiddellijk een finca gebouwd. Zodoende kan het zijn dat je de tegels die je net aanschafte ook gebruikt kunnen worden aan de nieuwe finca. Indien er niet genoeg tegels meer zijn om aan te vullen, worden ze gewoon allemaal gelegd en blijven er enkele plaatsen over.

Zo gauw alle plantagetegels gebouwd zijn, eindigt het spel. De finca's die nog niet gescoord zijn, worden nu gescoord, maar de winnende speler krijgt nu het kleinere aantal punten. (er is geen tweede plaats) Alle plantages waarop nog arbeiders staan worden gescoord. Tenslotte krijg je nog punten voor je bonustegels met paarden. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Citrus
Auteur : Jeffey D. Allers
Uitgeverij : DLP games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 40 - 60 min. (korte of lange versie)
Leeftijd : 8+

10-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
09-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Luchador
Klik op de afbeelding om de link te volgen Luchador (Backspindle games) :

+ Thematisch erg sterk uitgewerkt vind ik persoonlijk, het pinnen, het overnemen, het toeslaan, een beetje show verkopen, het hoort er allemaal bij
+ Met het juiste publiek is dit ongetwijfeld een spel met erg véél animo, ik denk dat de tag-team-play dan ook leuker is dan met 2 spelers
+ Dit spel kan erg snel gespeeld worden tussendoor, dus het zal zeker wel af en toe op tafel komen
+ De karakters waarmee je kan spelen zijn leuk gedaan, elk met hun eigenheid

- Het blijft natuurlijk wel maar een potje dobbelen, dus als je niet echt in de sfeer zit zijn er betere dobbelspellen
- Het spel is relatief duur voor wat het is
- Het speelbordje is bijna niet plat te krijgen, een extra moeilijkheid om je dobbelstenen op de mat te houden dus
- De karakters zijn leuk gedaan met hun eigenheid, maar op zich is ook dit allemaal thematisch, het had even goed een kaartje kunnen zijn met een overzicht van welke schade de dobbelsteen gewoon aanricht (4,5 of 7)

Conclusie : ik ben na een eerste potje niet echt overtuigd van deze Essen-hype (die er toch wel één was denk ik). Ik heb het spel gespeeld met mijn vrouw (die al niet echt een spelletjesliefhebber is) en ik formuleer even haar mening : "wat een dom dobbelspelletje, hier heb je echt niets in de hand". En ondanks het feit dat ze het spel toch won, klopt dit wel enigszins. Ik zou het een beetje willen nuanceren door te zeggen dat het thematische hier erg veel goed maakt. Maar als Mexicaanse worstelaars je niet onmiddellijk veel zeggen, kan ik best begrijpen dat dit echt verloren tijd is geweest. Ik was vroeger al weg van die coole worstelaars met een hoog showgehalte, dus mij kon het op zich nog wel bekoren. Ik ga het spel dan ook proberen op tafel te leggen met andere fans van het genre en met erg veel geluid en enthousiasme het spel eens proberen te spelen. Ik ben ervan overtuigd dat er dan epische gevechten zullen plaatsvinden, want een dobbelsteenrol blijft een dobbelsteenrol maar de beleving die erbij hoort, maakt het tot een wereld van verschil. En waar ik dit spelmechanisme in langere spellen niet echt weet te appreciëren, kan ik dit in tussendoortjes als Luchador dat zeker wel. Mag ik u uitdagen om een robbertje te komen vechten?

09-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Russian railroads
Klik op de afbeelding om de link te volgen Russian railroads (HiG/999 games) :

+ een big-box van Hans im Glück is een blinde koop en u wordt zeker niet gestraft dit keer
+ een complex spel met fantastisch goed geschreven spelregels en superduidelijk spelverloop door de ondersteunende symbolen
+ volle kleuren op het speelmateriaal, dit is echt de top dames en heren
+ voor worker-placement-fetisjisten
+ de scores liggen erg hoog, u gaat hier nog eens lekker ouderwets minstens over de 200 punten (dus 2 keer rond het bord!)
+ je wil weer héél erg veel en gaat nauwkeurig uw acties moeten kiezen
+ als spelsysteem is dit echt wel een héél erg goed en solide spel
+ veel manieren om punten te scoren en het gevoel te hebben dat je goed bezig bent, maar of het voldoende zal zijn voor winst???

- dit is wel echt worker-placement in het kwadraat, zo erg dat het af en toe een beetje, zelfs in mijn euro-ogen, gemaakt aanvoelt
- vernieuwend is het niet echt, maar dat heb ik dit speeljaar al erg vaak moeten zeggen
- het scoren van de treinsporen zorgt voor sommige mensen echt wel voor problemen, redelijk abstract allemaal
 

09-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Origin (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De titel "origin" is letterlijk vertaald "oorsprong", maar doet mij in ieder geval denken aan origineel. Want dat is dit spel zeker en vast. Als je de zware doos opent, zie je prachtig houten materiaal. U krijgt dan ook maar liefst 36 verschillende pionnen in 3 verschillende kleuren, 3 diktes en 3 lengtes. De lengte van een pion geeft z'n snelheid aan (bewegingspunten) en de breedte z'n sterkte (om gebieden over te nemen).

De spelers krijgen punten voor hun bereikte doelkaarten, alle handkaarten leveren nog 1 punt op en verzamelde jacht- en zeefiches leveren het aangegeven aantal punten op. Elke innovatiefiche geeft 1 punt, maar die van niveau 5 leveren 5 punten op. De speler met de meeste punten wint het spel, dat trouwens is afgelopen als één van de drie kaartenstapels is opgebruikt of alle innovatiefiches van het speelbord zijn verdwenen of als alle pionnen op het bord staan of alle spelers al hun dorpen hebben ingezet.

Elke speler krijgt bij aanvang één doelkaart en negen dorpen (houten schijven in z'n kleur). Het speelbord toont de wereldkaart, die verdeeld is in continenten en die op z'n beurt uit verschillende gebieden bestaat. Groene gebieden hebben een jachtfiche (die je verovert als je als eerste dit gebied controleert), de continenten zijn verbonden met zeestraatfiches (die je verovert als je de gebieden aan beide  kanten van de zeestraat controleert).

In een beurt moet de speler één van de volgende drie acties uitvoeren :
- evolutie : een nieuwe pion en zijn dorp op het bord plaatsen op een onbekend gebied :
De nieuwe pion moet in een gebied geplaatst worden aangrenzend aan een gebied waar reeds een pion staat. Om gezet te mogen worden, moet de pion minstens twee overeenkomsten hebben met de aangrenzende pion (dikte, lengte en/of kleur). Het verschil kan kleur, lengte +1 of sterkte +1 zijn. Het is niet toegestaan om een pion met mindere sterkte of lengte dan de aangrenzende pion in te zetten. Zet onder de nieuwe pion een eigen dorp (schijf in jouw kleur)

- migratie : een pion en zijn dorp verplaatsen naar een onbekend gebied :
De lengte van de verplaatsing komt overeen met de lengte van de pion (1, 2 of 3). Tijdens de verplaatsing mag je door andere gebieden gaan die reeds bezet zijn. Je mag je beweging vroegtijdig stoppen. Je eindigt je beweging wel op een onbekend gebied.

- ruil : een pion en zijn dorp ruilen met de pion van een andere speler
Qua verplaatsing gelden dezelfde regels als bij migratie. De aanvallende pion moet sterker zijn (breedte) dan de verdedigende pion. Beide pionnen (met dorp) worden dan van plaatst gewisseld.

Na de actiefase volgt er nog een beloningsfase waarin de spelers eventueel een beloning kunnen oprapen.
- kaarten : je neemt kaarten afhankelijk van de kleur van het gebied waarin je de pion plaatste (of terecht kwam)
* geel : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij geel en de bovenste actiekaart OF trek de drie bovenste actiekaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee actiekaarten uit je handen af
* oranje : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij oranje en de bovenste permanente kaart OF trek de drie bovenste permanente kaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee permanente kaarten uit je handen af
* paars : neem één van de drie beschikbare innovatietegels bij paars de bovenste doelkaart OF trek de drie bovenste doelkaarten, neem ze bij op handen en leg eender welke twee doelkaarten uit je handen af
* bruin : neem twee van de zes beschikbare innovatietegels OF kies een innovatietegel uit eender welke kolom op het beloningsbord
De gewonnen tegels moeten per speler voor zich uitgelegd worden. Je moet een soort toren bouwen, niveau 1 (één speer afgebeeld) onderaan, daarop een 2, enz. Je mag verschillende torens beginnen bouwen, dus een niveau 1 kan je altijd leggen.

Tijdens een beurt mag een speler één kaart van elke kleur spelen. De actiekaarten hebben een onmiddellijk effect dat wordt uitgevoerd. De oranje kaarten kan je enkel spelen als je innovatietegels hebt van het gevraagde niveau. Het effect van deze kaart geldt gedurende het ganse spel. De doelkaarten leveren overwinningspunten op als je eraan voldoet. Leg de kaart open voor je neer als je aan de voorwaarden voldoet. Zodra je een doelkaart open legt, trek je een nieuwe kaart. Je kan maximaal 2 doelkaarten op handen hebben. Indien je er nog één extra wint, moet je één kaart afleggen tot de limiet van 2.

Titel : Origin
Auteur : Andrea Mainini
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

09-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 156
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Annelies & Arne
Gespeeld spel : Luchador
Speeldatum : 08/01/'14
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : Eerste potje dobbelstenen gooien in een Mexicaans worstelthema. Niet direct wat ik er van verwacht had, meer hierover bij de imprESSEN.

08-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Russian railroads (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als er één uitgeverij is die we extra in het oog houden als ze een nieuwe bigbox uitbrengen, dan is het wel Hans im Glück. En we zijn niet alleen, ook 999 games, vaste partner van HiG, zat dit jaar erg kort op de bal, want ze brachten het spel "Russian railroads" ook al uit. Ik ga al een voorzichtige voorspelling plaatsen, maar ik denk dat dit spel in z'n genre hoogstwaarschijnlijk het beste van dit spellenjaar zal zijn. Een spel met het traditionele workerplacement-systeem, diverse manieren om punten te sprokkelen tijdens de tussentelling en bij de eindtelling en dit alles met de gekende kwaliteit aan componenten. Wat altijd opvalt bij dit type van spellen bij deze uitgeverij is het gebruik van handige iconografie en erg intuïtief spelende spellen, ondanks de complexiteit. Hiervan zouden er héél véél uitgeverijen iets kunnen leren. Ook de spelregels zijn bijzonder strak en goed geschreven, wat niet makkelijk is wegens de vele actiemogelijkheden.

Om het kort te houden, geef ik graag mee dat dit spel qua spelconcept weinig nieuws te bieden heeft. U gaat om beurten, in speelvolgorde, uw arbeiders inzetten op de diverse actiegebieden op het centrale speelbord (elke actie is maar voor één speler beschikbaar, met één uitzondering) of uw eigen spelersbord en de bijbehorende actie uitvoeren. Af en toe gaat u nog een extraatje verkrijgen of kan u bepaalde acties gaan combineren, met als uiteindelijke doel punten te sprokkelen bij de tussentelling en eindtelling. Deze tussentellingen komen eraan nadat alle spelers gepast hebben. Na zeven ronden eindigt het spel.

De drie hoofdzaken waaraan u tijdens dit spel zal werken zijn de drie sporen op je persoonlijke speelbord, het industriespoor en de locomotieven. De drie sporen worden met verschillende kleuren rails opgebouwd, die je telkens moet vrijspelen door een bepaald niveau te halen. De locomotieven kan je door acties aanschaffen en voor een spoor plaatsen. De waarde van de locomotief geeft aan hoeveel vakken van je spoor tellen bij een telling. Het industriespoor levert dan weer punten op en de fabrieken die je eventueel weet te bouwen, zorgen wederom voor extra mogelijkheden en bonussen.

Acties op het algemene speelbord :
- aan de sporen bouwen : plaats het aangegeven aantal arbeiders en plaats de rails het aangegeven aantal plaatsen vooruit. Deze plaatsen mogen opgesplitst worden onder de drie verschillende sporen. Doordat je rails verplaatst speel je nieuwe niveau's en bonussen vrij en scoor je op het einde van het spel natuurlijk ook hogere punten.
- locomotieven aanschaffen : leg de locomotief voor één van je sporen, deze bepalen hoever je letterlijk kan rijden op deze sporen en welke eventuele bonussen en punten beschikbaar worden voor jou.
- fabrieken aanschaffen : leg deze onder je persoonlijke spelersbord, eens je het nodige niveau haalt, krijg je de afgebeelde bonus
- industrialisering : verplaats de marker op je industriespoor en speel bonussen van fabrieken vrij (ook hogere punten op het einde van het spel)
- verdubbelaars verdienen : worden op het spoor gelegd en verdubbelen de punten bij tussentellingen
- munten nemen : moeten worden ingezet bij bepaalde acties en vervangen een arbeider
- leenarbeiders nemen : 2 neutrale arbeiders nemen die je in deze ronde kan gebruiken
- ingenieurs inhuren : worden naast het persoonlijke spelersbord gelegd en leveren een actie op die enkel voor de eigenaar bereikbaar is. Deze acties zijn vergelijkbaar met de acties op het speelbord
- speelvolgorde wijzigen : je kan jezelf op de 1ste of 2de plaats voor de volgende ronde zetten, bovendien mag je op het einde van de ronde deze arbeider nog inzetten op een nog vrij actieveld.

Ik kan onmogelijk alle soorten bonussen beginnen opsommen, gewoonweg omdat het er zo veel zijn ... maar het zijn wel steeds duidelijke bonussen die een verlengde zijn van de acties die hierboven beschreven zijn. 

U bent waarschijnlijk meer dan benieuwd hoe alles in z'n werk gaat en een beeld zegt meer dan duizend woorden, vandaar dat ik u graag ook nog volgende link meegeef : http://www.boardgamegeek.com/video/37467/russian-railroads/dutch-russian-railroads-tutorial

Titel : Russian railroads
Auteurs : Helmut Ohley & Leonhard Orbler
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd :  12+

08-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Der geheimnisvolle spiegel
Der geheimnisvolle spiegel (Drei magier spiele) :

+ prachtig vormgegeven (zoals we gewend zijn van 3 magier)
+ wederom een uniek idee
+ eenvoudig, maar toch leuk voor jong en oud
+ ruimte voor eigen inbreng en varianten

- snelheid blijft hier het belangrijkste
- geen duidelijke regels wat te doen bij een foute gok (huisregels dringen zich snel op)

07-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carcassonne Südsee (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen U neme een populair spel zoals Carcassonne, plakt letterlijk een ander thema op de tegeltjes en gooit nog wat mooie houten speelstukken in de doos en u heeft Carcassonne Zuidzee.

Dit spel is een op zich staande variant van Carcassonne en is dus geen uitbreiding. U krijgt de standaarddoos van Carcassonne met daarin 73 landschapstegels, 24 scheepstegels, 19 vissersbootfiches, 20 spelerspionnen (de wereldberoemde meeples) en 60 houten grondstoffen (banaan, mossel en vis)

Ik veronderstel dat ik u het basisconcept van Carcassonne niet meer hoef uit te leggen. Voor diegene die het spel niet kennen, zou ik u willen vragen om de zoekfunctie van dit blog te gebruiken en zelf even na te lezen.

Bedoeling van het spel is zoveel mogelijk overwinningspunten te behalen tegen het moment dat de laatste tegel is aangelegd of wanneer het laatste schip voorzien is van de gevraagde grondstoffen. Dit aspect is nieuw in dit spel. U gaat op een andere manier overwinningspunten proberen te scoren, maar het systeem om dit te doen is nagenoeg gelijklopend met de normale manier.

Een spelersbeurt bestaat uit vier fasen :
1) je moet één gedekte tegel trekken en deze aan het speelbord aanleggen
2) je mag één meeple op de zojuist gelegde tegel plaatsen OF je mag één van je meeples van het bord terug naar je voorraad halen (nieuw in deze versie, je hebt ook maar vier meeples ter beschikking)
3) zijn de aanlegsteigers (vgl. wegen), eilanden (vgl. kastelen), markten (vgl. klooster) of zeeën (vgl. grasland) afgewerkt, komt de meeple terug naar je voorraad en krijg je de afgebeelde grondstoffen (indien jij diegene bent met de meeste meeples daar)
4) je mag aan één van de open schepen leveren indien je de nodige grondstoffen hebt

De aanlegsteigers werken zoals de wegen, je krijgt het aantal mosselen die afgebeeld staan op de tegels. De aanlegsteiger is afgebouwd als het langs beide kanten een steen als grens heeft.
De afgewerkte eilanden (volledig door water omgeven) leveren het aantal afgebeelde bananen op.
De markten geven je één van de openliggende schepen (je moet de grondstoffen niet leveren) als ze met acht tegels omringd zijn.
De zeeën leveren vissen op als ze volledig omringd zijn door land of wanneer er een tegel met een vissersboot aan wordt gelegd. Na het uitdelen van de afgebeelde vissen wordt er een vissersbootfiche op een groep vissen gelegd. Nadien kan er eventueel nog gewaardeerd worden (tenzij het volledig omgeven is door land)

Op het einde van het spel krijgen de nog niet gewaardeerde meeples hun grondstoffen zoals gewoonlijk (behalve de markt) en worden de punten afgebeeld op de scheepstegels opgeteld en krijg je voor elke 3 grondstoffen nog 1 punt.

Titel : Carcassonne Südsee
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

07-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
06-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 155
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Nico, Els, Esmeralda & Arne
Gespeelde spellen : Coal baron & Blueprints
Speeldatum : 04/01/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi 
Opmerkingen : De tweede speelsessie van de avond met vier spelers. Coal baron nogmaals op tafel gelegd, waarschijnlijk de enige euro die dit jaar verschenen is die als filler kan dienen, maar toch een volwaardig bordspel is. Zéér toegankelijk voor iedereen! Blueprints speelt met z'n vieren anders dan met drie. Persoonlijk vind ik met drie leuker omdat je dan iets meer opties hebt en makkelijker naar de bonussen kan toewerken. ImprESSEN en recensie van dit spel mag u eind januari verwachten (er staat nog wat anders in de wachtkamer voorlopig).

06-01-2014 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)
  • Caverna - het duel (999 games)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!