IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Spyrium
Klik op de afbeelding om de link te volgen Spyrium (Ystari) :

+ ondanks het kleinere formaat van de doos zit er toch wel een degelijk groot spel in
+ de werking van de kaarten is op zich snel duidelijk, de iconografie is duidelijk
+ de eindscores lagen superdicht bij elkaar, 2de en 3de op één punt van de winnaar, de 4de op 3 punten
+ die Spyriumkristallen ogen toch wel mooi op de speeltafel
+ je staat onder constante druk om te beslissen wanneer je naar fase II gaat, wees je tegenstanders te snel af
+ probeer een economie op gang te brengen die voldoende punten oplevert en doe dit zo snel mogelijk

- als je niet houdt van interactie en een beetje pestfactor, dan kan deze soms wel eens pikken
- ik weet niet of dit spel zo'n grote herspeelbaarheid heeft

Kortom : Spyrium is een degelijke Ystari-titel die zeker z'n plaats verdient in het gamma, zeker als je weet dat dit één van de kleine doosjes is. Deze reeks bestaat dan ook uit degelijke titels zoals Mykerinos, Caylus magna carta, ... Al deze spellen hebben de Ystari-toets maar zijn niet zo episch als hun grote broertjes en dat gevoel heb ik hier nu ook wel. Erg mooi, goed ontworpen spel dat volgens mij voor iedereen toegankelijk is, mits de juiste begeleiding en speluitleg.

15-12-2013 om 08:12 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 142
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Sven, Elke, Boualy, Liese & Arne
Gespeelde spellen : Spyrium, Bruxelles 1893, Um Krone und kragen, Der geheimnisvolle Spiegel
Speeldatum : 15/12/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : Vervallen chips blijft toch langer goed dan de versheidsdatum aangeeft!

15-12-2013 om 01:15 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Manhattan Project - second stage (Minion games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The Manhattan Project is hier op de blog al enkele keren positief ter sprake gekomen. Het spel waarin je atoombommen probeert te prepareren en elkaar de duvel aandoet door elkaars gebouwen te gebruiken of onbruikbaar te maken door ze te bombarderen, is één van de betere spellen die we de afgelopen jaren gespeeld hebben.

Met deze uitbreiding kunnen er enkele nieuwigheden aan het spel worden toegevoegd. Ook nu weer betreft het enkele losstaande modules die naar hartelust kunnen gecombineerd worden met het basisspel. Ik geef u graag een overzichtje van deze modules :
1) H-bommen :
een nieuwe type bom dat je kan gaan produceren komt in het spel. Deze bommen vereisen een nieuw type van grondstof om ze te produceren, nl. Lithium. Er zullen dus ook enkele Lithiumfabrieken worden toegevoegd aan de fabriekskaarten. Tijdens de ontwerp een bom-actie mag je in plaats van één van de openliggende bommen te nemen, zo'n H-bom nemen. Je kan deze bom op dezelfde manier maken als de andere bommen, door de gevraagde arbeiders en grondstoffen in te zetten. Je kan deze H-bom enkel bouwen als je reeds een Plutoniumbom hebt liggen, want de H-bom vermenigvuldigd de punten van de andere bom gewoon met twee. De 5 bonuspunten voor een geladen bom worden overigens niet verdubbeld. De H-bommen mogen dus wel geladen zijn, maar niet worden getest.

2) Raketten :
Raketten fungeren in dit spel als de bommenwerpers, maar ze kunnen niet gecounterd worden door de gevechtsvliegtuigen. Bij een aanval zijn ze dus zeker dat ze het doelwit raken. Elke speler krijgt een raketspoor en een raketje. Sommige gebouwkaarten leveren een stap op op dit raketspoor. Tijdens een luchtaanval kan je dan nadien je raket gebruiken om schade aan te richten bij de gebouwen van de tegenstanders. Je mag een raket overigens ook gebruiken in plaats van een bommenwerper om een bom te laden. Gevechtsvliegtuigen kunnen deze raketten niet vernietigen.

3) Nations 2 :
Er verscheen al eens een mini-uitbreiding "Nations" waarbij elke speler een natie kreeg toegewezen die hem dan van een speciale eigenschap voorzag. Ook deze uitbreiding bevat deze mini-uitbreiding die ietsje groter is geworden. Tijdens het spel mag je één van je arbeiders op je natiekaart plaatsen om de eigenschap van de natie te kunnen gebruiken. Deze nationale identiteit kan nooit vernietigd worden door bommenwerpers of gebruikt worden door spionage.

4) Personaliteiten :
Er zijn héél wat mensen die hebben bijgedragen aan het Manhattan Project en die krijgen ook in dit spel een plaatsje. Er worden 7 personaliteiten open gelegd naast het speelbord. Wanneer je je arbeiders terugtrekt tijdens het spel moet je één van de open personaliteiten meenemen en moet je de vorige terugleggen. Je mag nooit twee keer na elkaar dezelfde personaliteit houden. Elke kaart voorziet een speciale bonus zo lang je de personaliteit controleert. Deze bonussen vereisen geen activatie en gelden altijd.

5) Luchtaanval aanpassen :
Er is een extra speelbordje (kartonnen fiche) voorzien om over de luchtaanvalsactie te plaatsen op het speelbord. Deze stelt je in staat om de luchtaanval uit te breiden of in te dijken. Als je dus graag een spel speelt met veel chaos, vernietigde gebouwen die héél je plan in de war sturen, speel je met de éne kant. Hou je hier helemaal niet van en wil je rustig op je gemakje jouw strategie bepalen en tactiek plannen gebruik je de "vredevolle" kant van de fiche. Gebruik je deze laatste kant, mag je overigens niet onderhandelen over de eventuele aanvallen, wat bij de agressieve kant ten volle wordt aangeraden.

Titel : The Manhattan Project - second stage
Auteur : Brandon Tibbetts
Uitgeverij : Minion games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 13+

15-12-2013 om 01:11 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
14-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 7 days of Westerplatte
7 Days of Westerplatte (3G) :

+ snelle en vlotte coöp die ons erg beviel
+ het eerste spelletje op de makkelijkste modus op ons patatten gekregen en zin om direct er terug tegenaan te gaan
+ het thema spreekt menig speler ongetwijfeld aan, ook ons en dat is misschien wel de belangrijkste meerwaarde om zich staande te houden tussen al die andere coöperatieve spellen op de markt
+ ondanks het feit dat het een wargame is, is het duidelijk en makkelijk om te spelen, nu kan iedereen genieten van die "oorlogsetting"

- misschien dringend op zoek gaan naar wat achtergrondmuziek om tijdens dit spel af te draaien (rondvliegende mortieren, geweerschoten)
- voor de veelspelers is het spelverloop misschien wat te makkelijk en snel eentonig, tot je aan dag 5 à 6 komt en dan niet meer weet waar eerst te beginnen
- de symbolen op de kaarten zijn erg duidelijk, maar je moet erg goed kijken of je de troepen voldoende plaatsen vooruit zet (niet vergeten!)

Conclusie : deze titel vonden we bij aanvang al erg interessant en heeft de verwachtingen eigenlijk wel ingelost. Het speelt vlot, is eenvoudig om uit te leggen en te spelen. Het blijft een coöp, dus hopelijk speelt u het spel zonder autoritaire leider die het heft helemaal in handen neemt, want dan is er geen bal meer aan. Goed overleggen en taken verdelen zal nodig zijn, maar ik raad u aan om het tempo erin te houden, dan gaat u meer het gevoel krijgen dat u onder enorme druk komt te staan.

14-12-2013 om 10:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrium (Ystari)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Spyrium is de nieuwe Ystari, een uitgeverij die ons nauw aan het hart ligt, omdat ze kwaliteit op de markt brengen. Deze titel is daarin geen uitzondering volgens mij. Het spel is van niemand minder dan mr. Caylus William Attia. In dit steampunkkader probeert u een nieuwe grondstof Spyrium tot het uwe te maken en hiermee gebouwen te bouwen, karakters om te kopen en vooral de overwinningspunten binnen te halen. Laat me eerst en vooral al zeggen dat dit een kaartspel is, dus geen groot bordspel dit keer. Een klein speelbordje met een scorespoor, een overzicht van de fasen en een plaatsje voor de gebeurteniskaarten is alles. De rest draait rond de kaarten en de acties van de kaarten.

Het spel loopt over 6 ronden, die opgedeeld zijn in drie perioden (A duurt 3 ronden, B duurt 2 ronden en C duurt 1 ronde). Afhankelijk van de periode waarin je zit worden er bepaalde kaarten gebruikt. In het begin van een ronde krijgen de spelers inkomsten, deze zijn standaard 2 pond, maar als je in de loop van het spel je inkomsten door bepaalde acties verhoogt, krijg je natuurlijk wat extra.
De bovenste gebeurteniskaart wordt opengelegd en toont welke bijbehorende actie de spelers kunnen gebruiken. Dan wordt de markt uitgelegd, dit zijn negen kaarten (in een 3 x 3 rooster). Laat een beetje plaats tussen de kaarten want hier gaan de arbeiders geplaatst worden.

De speler gaan om beurten één van hun arbeiders inzetten en kunnen dit doen op twee manieren. Aanvankelijk starten de spelers in de plaatsingsfase. Aan deze fase zijn drie mogelijke acties verbonden (een arbeider plaatsen, de gebeurtenis gebruiken en overgaan naar de activatiefase). De activatiefase van zijn kant brengt andere acties met zich mee (geld krijgen, een kaart activeren, de gebeurtenis gebruiken, één van je gebouwen gebruiken, passen). Eens je aan de activatiefase begint als speler, mag je niet meer terug naar de plaatsingsfase!

- Als je een arbeider plaatst, moet je deze plaatsen tussen twee kaarten van de markt. Je mag geen arbeiders aan de rand van de markt plaatsen. De arbeider zal nadien betrekking hebben op de aangrenzende kaarten.
- Als je de gebeurtenis wil gebruiken, leg je de fiche in jouw kleur op de kaart en voer je de gebeurtenis uit. (deze actie kan maar éénmaal gebruikt worden)
- Om geld te krijgen moet je één van je arbeiders (die je plaatste) van de markt terugtrekken. Je krijgt een aantal pond gelijk aan het aantal arbeiders die nog rond de kaart staan waar jij een arbeider hebt weggehaald.
- Je kan een kaart activeren door een arbeider weg te halen die aan de kaart grenst. Deze kaart kan een karakterkaart zijn, een gebouw of een techniekkaart. Je moet steeds de kosten (rechtsboven op de kaart) betalen en daarenboven 1 pond voor elke arbeider die rond de betreffende kaart staat.
* een karakter : voer onmiddellijk de eigenschap van het karakter uit, sommige karakters hebben een fiche die aanduidt hoeveel de actie opbrengt
* een gebouw oprichten : betaal de "bouwgrond", 1 pond voor elk eerder gebouwd gebouw en betaal de kosten van het gebouw of vervang een eerder gebouwd gebouw door het af te leggen, of vervang een gebouw door het nieuwe gebouw erop te leggen met een korting van 3 pond, dit mag echter enkel als de gebouwen éénzelfde symbool vertonen.
* een techniek aanschaffen : betaal de kosten en ontvang het voordeel voor de rest van het spel. Bovendien leveren deze kaarten overwinningspunten op aan het einde van het spel.
- Gebruik een gebouw : je kan een eigen gebouw gebruiken door het te tappen. Sommige eigenschappen vragen de betaling van arbeiders, spyrium of geld.
- Passen : dit kan enkel indien je geen arbeiders meer in de markt hebt. Zo gauw je hebt gepast, mag je niet meer meespelen deze ronde.

Op het einde van een ronde wordt de gebeurteniskaart vervangen, getapte gebouwen terug rechtgelegd, de startspelerfiche doorgeschoven naar de volgende speler.
Na zes ronden eindigt het spel en scoren de spelers voor : hun gebouwen, punten voor hun technieken (met een max. van 7 punten/techniek). Geld, spyrium en arbeiders leveren geen punten meer op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Spyrium
Auteur : William Attia
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

14-12-2013 om 10:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Days of Westerplatte (3G)
Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar hier hebben we de eerste coöperatieve wargame. U probeert welgeteld 7 dagen vol te houden in het Poolse Westerplatte tegen de Duitse bezetter. U zal goed georganiseerd moeten te werk gaan om achter uw gemetselde muur te blijven en deze vooral proberen recht te houden. De granaatinslagen en mortieren vliegen u rond de oren en toch zal u rustig moeten blijven en proberen het 7 dagen te rekken tot er versterking komt.

Voor u begint te huiveren van het woord "wargame" wil ik u hier toch al even gerust stellen. Het betreft hier echt wel een eenvoudig spel waarbij u geen parate kennis van oorlogen allerhande hoeft boven te halen. Het enige wat u doet is bewegen van de ene buitenpost naar de andere actie om nadien een aanval in te zetten of de desbetreffende actie uit te voeren. Bovendien kan het spel op drie verschillende moeilijkheidsgraden gespeeld worden. Afhankelijk van welke gebeurteniskaarten je in het spel verwerkt, welke kant van de actiekaarten je gebruikt en of je de korte of lange moraalmeter gebruikt.

Een beurt van een speler bestaat uit vier fasen :
- beweging/actie : in een willekeurige volgorde mag de speler tot 2 bewegingen doen (0,1 of 2) en de actie uitvoeren waar hij staat, je mag een actie ook laten vallen.
- Duitse troepen vallen aan : tijdens deze fase incasseer je inslagen van mortieren en ander geweld. De Howitzers op de plaatsen één vuren op jouw muur en de grondtroepen met zware machinegeweren vallen je aan op de plaatsen 4 (vlak voor de muur). De kracht van de geweren bepaalt of je 1 of 2 muren moet verwijderen in dezelfde kolom. Indien de vestingsmuur is weggehaald worden de muren op de actiekaarten geraakt. Je bepaalt zelf welke van de twee actiekaarten wordt geraakt.
- een nieuwe kaart : trek een nieuwe Duitse troepenkaart en leg deze op het speelbord (staat linksboven aangegeven in welk kolom) of voer de bijhorende actie onmiddellijk uit (moraal aanpassen of onmiddellijk een stuk muur verwijderen). Indien de plaats in de kolom al bezet is, wordt de kaart in de volgende lege kolom geplaatst.
- troepen bewegen : de nieuwe kaart toont ook welke troepen in andere kolommen zullen bewegen. Indien er geen troepen aanwezig zijn gebeurt er niets.

De acties :
- als je op een ronde plaats staat, kan je de Duitse troepenkaart in de kolom aanvallen. Je gebruikt een munitiemarker om de kaart 1 schade toe te brengen. Staan er meerdere spelers, mogen zij gelijktijdig ook munitie afgeven om extra schade toe te brengen. Indien de kaart voldoende schade krijgt, wordt ze uit het spel genomen en op de huidige dag gelegd.
- de actietegels kunnen ook gebruikt worden als je je beweging daarop stopt, effecten :
* +1 moraal
* gebruik een mortier : gooi deze op een willekeurige Duitse troepenkaart en doe twee schade aan
* gebruik een landmijn en leg deze op een leeg vak in één van de kolommen, als er een kaart over beweegt, wordt deze uit het spel genomen
* herbouw de muur : bouw twee stenen op een muur naar keuze, ze moeten wel op dezelfde plaats worden gelegd
* neem 3 munitie van de voorraad
* duw de Duitse troepen enkele plaatsen terug

Als je moraal tijdens het spel positief of te negatief wordt krijg je bepaalde effecten te verwerken, zoals munitie afgeven/bijwinnen, minder/meer bewegingsmogelijkheden en minder/meer acties.

Wanneer er 8 verslagen troepenkaarten bij de huidige dag liggen, eindigt deze dag en kan een nieuwe dag van start gaan, nadat je één van de gebeurteniskaarten hebt getrokken en uitgevoerd (deze kunnen positief of negatief zijn, ook veranderlijk afhankelijk van de moeilijkheidsgraad in het begin gekozen). Op het einde van de derde dag worden de voorraden gedeeltelijk aangevuld, zodat je terug wat meer munitie, mortieren en landmijnen hebt, ook de muren worden gedeeltelijk terug opgebouwd. Indien er muren van twee actietegels volledig vernietigd zijn gedurende het spel, verliezen de spelers. Als de zevende dag eindigt en de spelers hebben acht troepenkaarten weten af te leggen op de laatste dag van defensie winnen ze het spel aan het einde van de actieve speler z'n beurt.

Titel : 7 Days of Westerplatte
Auteur : Lukasz Wozniak
Uitgeverij : 3G
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

13-12-2013 om 06:52 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
12-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raverun (G3)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Raverun is een snel kaartspel voor 2 of 3 spelers waarin spelers trachten de kaart met de hoogste waarde op hun aflegstapel te krijgen.
Het spel bestaat uit 24 karakterkaarten, genummerd van 1 t.e.m. 8 en gaande over A, B tot C.
Elke speler start met 7 handkaarten (2 spelers) of 6 kaarten (3 spelers). De andere kaarten vormen een trekstapel in het midden van de tafel.
Voor de eerste ronde, kiezen alle spelers één van hun handkaarten, draaien deze gelijktijdig open en de speler met de hoogste kaart in waarde bepaalt de speelvolgorde van de eerste ronde. Deze kaart wordt de eerste kaart van de aflegstapel.

Het spel loopt over een aantal ronden, die elk zijn opgesplitst en 3 fasen :
1) speel kaarten : in de gekozen speelvolgorde (door de speler met de hoogste kaart in z'n aflegstapel) spelen de spelers om beurten één van hun handkaarten voor zich uit, dit is hun gevechtszone. (er kunnen reeds andere kaarten liggen, leg de nieuwe kaart er gewoon naast)
2 ) het gevecht : de speler met de kaart met hoogste waarde wint het gevecht. Deze kaart blijft in de gevechtszone, de andere gespeelde kaarten gaan naar de aflegstapel van de desbetreffende spelers.
3) voer acties uit : spelers kunnen acties uitvoeren met de groene kaarten die bovenaan in hun aflegstapel liggen. Om beurten, vertrekkende van de speler met de laagste waarde, kunnen ze de acties uitvoeren. De volgorde blijft behouden, ook al veranderen de waarden van de kaarten tijdens deze fase. Het kan zelfs zijn dat een speler meerdere acties kan uitvoeren doordat hij nieuwe kaarten bovenop z'n aflegstapel krijgt.

Indien na de actiefase elke speler nog minstens één handkaart heeft, start een volgende ronde. Indien minstens één speler geen handkaarten meer heeft, luidt dit het einde van het spel in. Er volgt een laatste ronde waarin de spelers ook de acties van de rode kaarten kunnen uitvoeren in de 3de fase. Indien na die ronde elke speler terug een kaart op handen heeft, volgt er een volgende ronde, maar als één van de spelers geen kaarten meer heeft dan eindigt het spel onmiddellijk. De speler met de hoogste kaart in z'n aflegstapel is de winnaar van het spel (bij gelijke stand, gaat de C-kaart boven de B- en de A-kaart)

Acties van de kaarten :
- vervang een handkaart met de bovenste kaart van een stapel
- plaats een aantal handkaarten onderop de trekstapel en neem evenveel kaarten terug op handen
- neem de bovenste kaart van de trekstapel
- leg een kaart van een gevechtszone naar keuze op een stapel naar keuze
- verleg een kaart van een gevechtszone naar jouw gevechtszone
- neem de bovenste kaart van een stapel en leg ze onderop de trekstapel
- neem een kaart met dezelfde letter als deze kaart en leg ze bovenop je aflegstapel
- schud een stapel naar keuze

Titel : Raverun
Auteur : Jedzej Doczkal
Uitgeverij : G3
Aantal spelers : 2-3
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

12-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
11-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Expedition Northwest Passage
Klik op de afbeelding om de link te volgen Expedition Northwest Passage (Matagot) :

+ sfeervol thema, prachtig vormgegeven
+ relatief eenvoudig concept en spelverloop
+ héél wat uitdagend puzzelplezier
+ eindelijk eens zo'n spel met echt wel véél mogelijkheden, zonder dat het moeilijk hoeft te zijn

- een foutje wordt genadeloos afgestraft, je zit enkele ronden vast in het pakijs of zelfs helemaal geïsoleerd, je kan volledig uit het spel liggen
(die maak je hopelijk alleen in je eerste potje, maar twee spelers hadden het bij ons vlaggen)
- het verschil in score was erg groot, je wordt eigenlijk dubbel beloond wat dat betreft, maar ik vermoed dat dit ook wel beter loopt in de volgende spelletjes

Conclusie : Dit spel is er ééntje waarnaar we hebben uitgekeken, we hadden er al veel goeds over gehoord en gedeeltelijk snap ik ook wel hoe dat komt. Het spel ademt een bepaalde sfeer uit, die niet alledaags is. Het spelverloop is fijn, verfrissend en vooral niet alledaags ... en dan heeft u onmiddellijk de essentie ... het is niet alledaags ... het is een keer net dat ietsje anders en misschien is dat wel de trigger voor zowel gelegenheidsspeler als voor de ervaren veelspeler om deze titel in huis te halen

11-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Letnisko (Gry Leonardo)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Letnisko zou vertaald iets moeten betekenen als "zomerverblijf". Het spel neemt ons mee terug naar de jaren '30 in een Poolse regio in de beurt van Warschau. Langs de plaatselijke spoorweg schieten de vakantieverblijven als paddestoelen uit de grond, eenvoudige cottages, mooie villa's tot prachtige, luxueuze pensions. De spelers zijn de eigenaars van deze vakantieverblijven en proberen op de economische situatie in te spelen en ook nog eens rekening te houden met het onvoorspelbare weer in de streek. De speler met de meest impressionante gebouwen en het meeste geld op handen wint het spel.

Het spel bestaat uit 110 kaarten waarop de verschillende vakantiegangers (studenten, middenklasse en adel) te zien zijn en op de achterkant geld met waarde 100, 200 en 300 zlotie. Daarnaast zijn er 109 grote dubbelzijdige kaarten met daarop de gebouwen (cottage, villa, pension) en bouwgronden en op de achterkant de overwinningspunten. Tenslotte zijn er nog 6 autokaarten, 13 locomotieven (trein waarmee passagiers aankomen met op de achterkant het weertype) en 8 treincoupés. De spelers krijgen elk twee fiches waarmee ze hun acties kunnen kiezen.

Het spel bestaat uit twaalf ronden, die elk zijn opgedeeld in 3 fasen. In de eerste fase komt de trein aan in het station met de vakantiegangers. In de tweede fase gebruiken de spelers hun fiches om de acties uit te voeren en in de derde fase tenslotte worden de spelers uitbetaald voor hun bewezen diensten.

1) Bij de start van elke ronde wordt de bovenste locomotiefkaart omgedraaid. Afhankelijk van het weertype dat hierop voorkomt, komen er een aantal passagiers met de trein aan. (Bij stormweer zullen er bijvoorbeeld geen passagiers komen, bij regen slechts 1 student per cottage in de verblijven, ... zie kader spelregels). De vakantiegangers worden over de verschillende wagons van de trein verdeeld.

2) De spelers plaatsen hun fiche op een wagonkaart om de passagiers op te pikken, op de treinconducteur om 100 zlotie te ontvangen of op een investeringskaart om hun vakantieverblijf uit te bouwen. Als je passagiers uitnodigt, neem je ze van de wagon en leg je ze voor je neer. Op het einde van de ronde ga je ze proberen onder te brengen in je vakantiepark. Als je je auto bij deze actie gebruikt, kan je de passagiers uit twee aangrenzende wagons meenemen. Draai de auto om, hij moet terug tanken om hem terug te gebruiken. Dit kost je wederom een actiefiche en kost je 100 zlotie. Bij een investering betaal je de kosten en plaats je de kaart voor je op tafel.  Indien je voor een kaart kiest die een andere speler deze ronde al koos, wordt de prijs verdubbeld, verdrievoudigd, ... Als je je twee fiches tegelijk gebruikt op één kaart, moet je geen kosten (of extra kosten) betalen.

3) De aangeschafte kaarten moeten op de juiste plaats in je vakantiepark terechtkomen. Vakantiewoningen worden opgewaardeerd, dit wil zeggen dat een cottage enkel op een bouwgrond kan gelegd worden. Een villa komt op een cottage terecht en een pension dan weer bovenop een villa. Een volgetankte auto wordt gewoon voor je neergelegd en kan je vanaf de volgende ronde gebruiken. Daarna worden de vakantiegangers in de vakantiewoningen geplaatst. Elke woning kan tot 2 bezoekers ontvangen. Ze gaan ook enkel in de woning die hen past blijven, studenten in cottages en villa's, de middenklasse in villa's en pensions en de adel gaat enkel op pension. Je moet steeds eerst lege woningen vullen vooraleer je ergens gaat bijleggen en ze moeten in zo weinig mogelijk woningen ondergebracht worden (dus niet verspreiden). Vakantiegangers die geen plaatsje hebben, gaan terug naar de voorraad. Oude bezoekers (van vorige ronde) verlaten de woningen en betalen indien er nieuwe vakantiegangers in hun woning komen. De kaarten worden gewoon omgedraaid naar de geldkant.

De speler die als eerste in een derde gebouw investeert, krijgt de "vakantiewoningen"presidentfiche, deze is vijf punten waard aan het einde van het spel. Zo gauw iemand meer gebouwen (of meer waardevolle gebouwen) bouwt, neemt hij deze fiche over. De spelers met deze fiche krijgt alle vakantiegangers die niet konden worden ondergebracht bij de andere spelers in z'n handen en mag deze dan onderbrengen.

Na 12 ronden eindigt het spel en worden er punten uitgereikt :
- 1 punt per 100 zlotie
- 2 punten voor elke cottage (ook diegenen die onder een villa zitten)
- 3 punten voor elke villa  (ook diegenen die onder een pension zitten)
- 5 punten voor elk pension
- 5 punten voor de presidentfiche
- auto's en bouwgronden zijn niets meer waard

Titel : Letnisko
Auteur : Karol Madaj
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 8+

11-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
10-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : De Glasstraat
Klik op de afbeelding om de link te volgen De glasstraat (WGG) :

+ een doos vol prachtig materiaal
+ de werking van de grondstofschijven, gekend van Ora & Labora, komt hier nog meer tot z'n recht (u gaat regelmatig vloeken, omdat het nooit uitkomt)
+ combo's zoeken tussen de gebouwen om zo veel mogelijk punten te scoren
+ slechts vier ronden, het spel gaat zéér vlot
+ véél mogelijke combinaties en grote herspeelbaarheid, maar naar te véél (zoals de kaarten van Agricola)
+ prima spelregels, éénvoudig uit te leggen
+ aantrekkelijke prijs in deze dure tijden, u krijgt héél wat spel voor uw geld
+ de beste euro van Uwe Rosenberg naar mijn bescheiden mening (hoewel Yellowstone park in zijn categorie en Boonanza in de zijne ook wel top zijn)

-  opletten als je het spel uitstanst, er zijn enkele speelstukken die tamelijk vast zitten, gelukkig heb ik geen scheuren, maar anderen waren iets te enthousiast en hebben hier en daar een stukje papier te weinig

Kortom : u merkt aan de positieve (en vooral weinig negatieve) punten dat dit spel echt wel de moeite is in mijn ogen. Dit is één van de spellen die ik onmiddellijk na Essen heb gespeeld, goed bevonden en aangeschaft en dat wil héél wat zeggen ... als je weet dat er nog een hele stapel spellen klaar stond thuis. De jongens van Feuerlandspiele verrasten ons vorig jaar met Terra mystica en doen dit nu weer met deze glasstraat. Ik vind het de beste Rosenberg omdat het vlot speelt, er veel mogelijkheden zijn, maar dat je die vooral kan overzien. Zelfs voor simpele zielen (zoals mezelf) is het duidelijk welke combinatie van gebouwen interessant kan zijn en welke karakterkaarten je daarvoor dient uit te spelen. Ik raad gewoon iedereen aan om deze titel een kans te geven, ook al had u beloofd nooit nog een Rosenberg te spelen na horrorervaringen met Agricola, Le Havre en andere Ora & Labora's. (even stellen dat ik deze spellen wel goed vind, maar ik ken veel mensen die het een beetje té vinden).

10-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expedition northwest passage (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar dit spel hebben we erg lang moeten uitkijken. Het werd reeds vorig jaar in Essen aangekondigd en was blijkbaar ook in erg kleine getale verkrijgbaar bij een kleinere uitgeverij, maar nu is hij dus echt in de handel en klaar om in gebruik te nemen ... en u zal hem in gebruik nemen. Het speelbord is bloedmooi, het materiaal van een prima kwaliteit en het spel spreekt gewoon tot de verbeelding.

U probeert in dit spel punten te vergaren door van Groenland naar de Noordwestelijke doorgang te varen of te sleeën en terug. De speler die ondertussen nog wat eilanden ontdekt, steenpuin weet te ruimen, alles in kaart kan brengen en wat zeestraten kan vinden, zal hiervoor ook beloond worden. Het uniekste deel van het spel is het pakijs dat gedurende het spel veranderd. Langzamerhand wordt een speelveld opgebouwd met tegels die uit ijs en water bestaan. De zonnefiche die per ronde verzet wordt rond het speelbord bepaald welk deel van het bord bevroren zal zijn (alles boven de fiche) en welk deel niet. Er kan natuurlijk enkel gevaren worden op het onbevroren deel en gesleed op het bevroren deel of vaste ijsmassa. Je gaat dus erg goed moeten opletten dat je schip niet vast komt te zitten in het pakijs.

Elke speler beschikt over een spelersbordje met daarop 7 manschappen, 1 extra wordt gebruikt om de speelvolgorde aan te geven. In een ronde komen de spelers om beurten aan de beurt en voeren ze acties uit door  manschappen in te zetten. Ze verplaatsen deze dan van het "beschikbaar" vak naar het "rusten"vak. Afhankelijk van de actie moet u er een bepaald aantal inzetten. Bovendien kan je na één actie onmiddellijk nog extra acties spelen, als je er een extra manschap voor wil opofferen. Dit inzetten gaat door tot alle spelers na elkaar gepast hebben (of moeten passen als ze geen manschappen meer hebben) en wordt alles in gereedheid gebracht voor een volgende ronde.

De acties :
1) trek een tegel (kost 1 manschap) : kies één grote of kleine tegel uit de vitrine (je mag ongelimiteerd aantal in je voorraad hebben)
2) vervang en trek een tegel (kost 2 manschappen) : vervang de grote tegels door vier nieuwe en neem dan een tegel naar keuze
3) leg een tegel (kost 1 manschap) : de tegel moet in het rooster gelegd worden, de afbeeldingen moeten kloppen (land aan land, water aan water), de tegel moet met één volle zijde grenzen aan de tegel waarop je boot of slee staat. Indien er gaten ontstaan, worden deze opgevuld met kleine tegels. Indien je een eiland volledig compleet maakt, krijg je een cartografiefiche en scoor je punten afhankelijk de grootte van het eiland
4) bewegen (kost 1 manschap) : beweeg je schip/slede naar een aangrenzende tegel (een bevroren tegel is onbereikbaar voor het schip)
5) manschappen overzetten (kost 1 manschap) : enkel mogelijk indien schip en slee op dezelfde tegel staan, of de slee nog niet is ingezet. Je zet een aantal manschappen van het ene "beschikbaar" veld naar het andere of van het ene "rusten" veld naar het andere. Nu kan je ook acties uitvoeren met het andere voertuig. Een slee moet op land worden ingezet, aangrenzend aan je schip.
6) onderzoek een Franklin plaats of Zeestraat : indien je op een tegel terechtkomt met een fiche, neem je deze in je voorraad en je krijgt onmiddellijk een aantal punten (afhankelijk van de plaats waar je hem oppikt)
7) ontdek een inuït of een steenhoop : indien je op een tegel terechtkomt met een fiche, neem je deze in je voorraad en je krijgt onmiddellijk een aantal punten (afhankelijk van de plaats waar je hem oppikt)
8) passen : schuif je speelvolgordefiche naar beneden, deze bepaalt de volgorde voor volgende ronde.

Het spel eindigt na 10 ronden of nadat alle expedities terug zijn aangekomen in Groenland (je moet daarom niet helemaal tot aan de Noordwestelijke doorgang geraakt zijn). De spelers krijgen punten voor hun verzamelde fiches. Voor elke set van verzamelde fiches zijn er ook nog 6 bonuspunten te verdienen. Indien je een schip of slee hebt achtergelaten met manschappen levert je dit -2 punten op voor elke achtergelaten manschap en schip (slee niet). De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste terug in Groenland was.

Titel : Expedition Northwest Passage
Auteur : Yves Tourigny
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 13+

10-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
09-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La cucaracha
Klik op de afbeelding om de link te volgen La cucaracha (Ravensburger) :

+ erg leuk concept à la Stef Stuntpiloot en een bed vol vlooien (waarvan ik dacht dat ik het daarmee totaal gehad had)
+ de hexbug werkt echt wel leuk en is erg aantrekkelijk voor de jongere spelers
+ het doolhof veranderen kan op zich tactischer gespeeld worden, maar anderzijds is de kakkerlak zo onvoorspelbaar
+ het perfecte demonstratiespel om onze hobby in de kijker te zetten bij het grotere publiek

- de herspeelbaarheid blijft waarschijnlijk wel een klein probleem hier
- weer iets op batterijen, niet ideaal voor een spellenclub, maar thuis kan hij zeker bij in de kast
- uiteindelijk is dit zo'n hebbedingetje waar je voor jezelf zal moeten beslissen of het al dan niet in je collectie thuishoort

Conclusie : ga je plezier beleven aan dit spel? Ja zeker, de eerste keren dat u dit spel speelt, gaat u lachen, gieren, brullen. Als u dus regelmatig met andere spelersgroepen aan tafel zit, gaat dit spel regelmatig op tafel komen. Heeft u jongere kinderen? Dan gaat dit spel gewoon kapot gespeeld worden. Houdt u van de droge euro (zoals ikzelf) en kan er op een spellenavond geen glimlach vanaf (niet zoals mezelf) dan laat u dit spel beter in de winkelrekken.

09-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plunder (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Plunder kunnen 2 tot 6 piraten stoere praat verkopen in een café over hun verborgen schatten en rooftochten die ze gaan houden. Plunder is een deductiespel waarbij u de uitwisbare stift nog eens een keertje gaat mogen hanteren. Het spel bevat 36 bemanningskaarten (6 in elke kleur), 54 hintkaarten, 18 kaartkaarten, een schatkist, 6 beschrijfbare spelersborden en 6 uitwisbare stiften.

In dit spel ga je proberen te achterhalen waar de andere spelers hun schat hebben verstopt. Je doet dit aan de hand van de hintkaarten. Elke speler krijg bij aanvang 1 kaartkaart in de drie kleuren. Deze vertellen je exact op welk eiland, op welke plaats de schat zich bevindt en welke val ze beschermt. Dit houden de spelers natuurlijk geheim voor elkaar. De hintkaarten worden per kleur als drie trekstapels in het midden van de tafel gelegd. Deze hintkaarten tonen exact dezelfde symbolen als de kaartkaarten. Kies willekeurig een startspeler en het spel kan beginnen.

De spelers die aan de beurt is, draait de bovenste kaart van elke hintstapel open en roept deze af. Je hebt ook de optie om één kaart te veranderen door de volgende kaart van die stapel reeds open te draaien. De andere spelers zeggen nu in volgorde "Aye" of "Nay". Indien één van hun kaartkaarten overeenkomt met de opengedraaide hintkaarten zeggen ze Aye, indien er niets overeenkomt zeggen ze Nay. De actieve speler doet dit echter niet, hij is deze ronde vrijgesteld. Zo gauw alle hintkaarten zijn opengedraaid, mag er de volgende ronde een combinatie gekozen worden.

De spelers noteren op hun spelersborden zaken die ze menen te weten. Zo kan je met een kruisje noteren dat bepaalde spelers de opengedraaide zaken niet hebben, of door middel van deductie juist wel te achterhalen waar de schat van de tegenstanders zich bevindt. Zo gauw je denkt dat je de drie kaartkaarten van een tegenspeler hebt achterhaald, noteer je op de karakterkaart in de speler z'n kleur de antwoorden en leg je deze gedekt in de schatkist in het  midden van de tafel.

Zo gauw alle spelers op alle andere spelers gegokt hebben of na de vijftiende ronde eindigt het spel en worden de punten uitgereikt. Draai de schatkist om en laat de karakterkaarten op een stapel liggen en handel ze karakter voor karakter af. Indien niemand de juiste coördinaten gevonden heeft, worden er geen punten uitgereikt. Indien het wel juist is, laat de speler z'n drie kaarten zien. De speler die het eerst raadde krijgt 3 punten. De volgende speler die het goed raadde krijgt nog 2 punten en de derde nog één punt. Alle volgende spelers krijgen hiervoor nul punten. Indien niemand jouw schat gevonden heeft, krijg je overigens zes punten. Je kruist telkens de punten af als iemand je schat zou vinden.

Nadat alle karakterkaarten zijn overlopen, worden de punten opgeteld en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler die als eerste een schat vond (die dus onderaan in de schatkist lag)

Titel : Plunder
Auteur : Jonathan Franklin
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 10+

09-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bloqs
Klik op de afbeelding om de link te volgen (foto Henk Rolleman)

Bloqs (Play this one) :


+ prima familiespel
+ maestro-variant is een must ook voor de beginnende spelers
+ de blokken zijn erg stevig en mooi, mijn 2-jarig zoontje is er wild van
+ dit is een snel tussendoortje dat je met iedereen kan spelen
+ je hebt steeds het gevoel dat je meedoet om te winnen
+ het stelen is zo'n factor in het spel die hatelijk is, maar maakt het dan ook weer wel leuk
(je weet dat als we aan het bouwen zijn, we niet graag pottenkijkers hebben die het komen stukmaken)

- weinig negatief aan te melden, dit is zo'n spelletje dat iedereen wel weet te appreciëren denk ik
- misschien is de herspeelbaarheid eerder klein als je enkel met véélspelers rond de tafel zit, dan ga je beter voor iets stevigers
- de spelerspionnen deden ons aan welbepaalde XXX-speeltjes denken, maar daar werd dan ook smakelijk om gelachen

08-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The battle of Red Cliffs (Sunrise Tornado)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The battle of Red Cliffs is geen nieuw spel, maar een herwerkte versie van het razendpopulaire spel Tien Zi Que, een Mahjong variant met kaarten waarin je gaat proberen om setjes van opéénvolgende of dezelfde kaarten af te leggen. Als beloning mag je één van de kaarten uit de set bijhouden en dit wordt je meesterset. Op het einde van de ronde krijg je overwinningspunten overeenkomstig met de set die je met deze verzamelde kaarten kan vormen. Afhankelijk van het aantal spelers wordt er tot een bepaald aantal punten gespeeld.

Dit spel kan je met maar liefst 9 spelers spelen. Je kan individueel aan de slag gaan, maar ook in teams van 2 of 3 spelers. Vooraleer je aan een ronde begint, kan één van de spelers een "Peng" claimen. Hij doet dit door twee van z'n handkaarten en één van de kaarten op één van beide aflegstapels te gebruiken om een set te vormen. Eén kaart houdt hij voor z'n meesterset, de andere legt hij af op de aflegstapels. Hij mag z'n hand niet aanvullen. Daarna begint de gewone ronde. Om beurten voeren de spelers 3 fasen uit. Ze trekken één kaart van de trekstapel, daarna mogen de spelers twee acties uitvoeren (ze hebben keuze uit : een set spelen, een kaart afleggen of passen) en tenslotte wordt de hand terug aangevuld tot zes handkaarten.

Wanneer je op een moment een gebeurteniskaart trekt van de trekstapel voer je onmiddellijk de gebeurtenis uit en trek je nadien een nieuwe kaart. Indien een speler in de lopende ronde 5 of meer kaarten in z'n meesterset heeft verzameld, eindigt de ronde nadat alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd.

Wat is een set?
- drie kaarten met opéénvolgende waarde (kleur maakt niet)
- drie kaarten van éénzelfde waarde
- de nullen worden als joker ingezet in sets
- de beautykaarten kunnen ook als set worden uitgespeeld, de kaart die wordt gehouden voor de meesterset levert een éénmalig effect op zoals op de kaart aangegeven
- de TZQ- kaart en is een superjoker die elke waarde of beauty kan aannemen
(de nummers nul en de TZQ-kaarten worden niet op de aflegstapels gelegd, maar op een afvalstapel)

De puntentelling na een ronde : (zie op de handige overzichtjes)
- je scoort punten voor 2 of meer kaarten met dezelfde waarde
- je scoort punten voor 3 of meer kaarten van éénzelfde kleur
- je scoort punten voor 4 of meer verschillende kleuren
- je scoort punten voor 4 of meer kaarten van opéénvolgende waarde
Je kan kaarten in meerdere combinaties gebruiken.

Titel : The battle of Red Cliffs
Auteurs : Ta-Te Wu & E.r. Burgess
Uitgeverij : Sunrise tornado
Aantal spelers : 2-9
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

08-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ghooost !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ghooost! (Iello) :

+ UNO-variant die iets uitdagender zal zijn voor de echte fans
+ prachtig vormgegeven kaarten
+ opbergdoosje met magneet werkt wel netjes

- de iconografie op de kaarten had véél duidelijker moeten zijn
- de regels zouden erg simpel moeten zijn, maar zijn dit aanvankelijk niet echt
- het spel is niet echt superspannend en dat is nou net het gevoel dat je bij dit soort spellen wel moet hebben
- op zich zou ik zeggen dat het iets is om met kinderen te spelen, maar de complexiteit van de acties en de speciale kaarten maken het toch wel een uitdaging om het aan het jongere publiek duidelijk te maken

Conclusie : Onze ervaring was niet echt positief. Op zich had ik een leuk, mooi spelletje verwacht, maar dat viel gewoon even allemaal tegen. Misschien moeten we het spel gewoon snel terug een herkansing geven en met de spelregels nu goed in ons hoofd eens trachten anders te spelen dan UNO-gewijs, want dan werkt het niet echt. Het uitzicht is mooi, maar hetgeen dat onder de motorkap zit is te licht bevonden ... erg jammer!

07-12-2013 om 09:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 141
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Waut, Pieter, Sven G., David & Arne
Gespeeld spel : Ghooost!, Armadöra, The rats in the walls, Bruxelles 1893 (met vijf spelers), UGO, Bloqs & De glasstraat (met drie spelers)
Speeldatum : 06/12/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : De Sint kwam vandaag ook bij ons langs en verraste ons met een mooi pakketje spellen. De komende weken zal u hier op de blog er meer over te weten komen. De titels alvast : Russian railroads, Carcassonne Südsee, Ligretto crazy, Der Geheimnisvolle Spiegel & Qwirkle uitbreiding 1

07-12-2013 om 02:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shadows over the empire (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Shadows over the empire is de tweede titel uit de Artipia-stal. Ook dit spel speelt zich af in de setting van "Archon" en dat is overduidelijk aan het artwork te merken. Dit spel is echter een kaartspel waarbij u de acties en combo's van de kaarten zal moeten gaan benutten om uw uiteindelijk doel te bereiken. Het feit dat het hier om dit type van spel betreft, maakt het ook erg moeilijk om er een deftige beschrijving van te geven, want het is de tekst op de kaarten die het spel uiteindelijk maken en laten lopen. De spelregels zijn dan ook redelijk kort en misschien ietsje te beperkt. Als je die leest, heb je nog totaal geen enkel idee hoe een potje "Shadows over the empire" er zal uitzien.

Afhankelijk van het aantal spelers wordt er een rooster aan kaarten afgelegd. Centraal ligt er steeds een belangrijke persoon, in de hoeken starten de spelers telkens met hun leider en daarrond liggen er burgers allerhande die je gaat proberen te beïnvloeden en hun acties gebruiken om het spel in jouw voordeel te laten overhellen. Het spel omvat drie soorten kaarten qua niveaus, zo zal u als beginnende speler voldoende hebben aan de A-kaarten, maar kan u nadien met de B- en C-kaarten aan de slag voor meer variatie, dynamiek en diepgang.

Het spel is afgelopen als een speler er in slaagt om :
- z'n 18 invloedsfiches op de kaarten te plaatsen en hij controle heeft over de belangrijke persoon
- z'n 18 invloedsfiches op de kaarten te plaatsen en in geen enkel conflict betrokken is

In een ronde voeren de spelers om beurten één van volgende acties uit :
- beïnvloed een karakterkaart : door deze actie te kiezen ga je je invloed kunnen laten gelden op de kaarten en je invloedsfiches inzetten. Kies een karakter dat je al beheerst om je invloed te laten uitbreiden, leg een algemeen invloedsfiche op deze kaart om aan te geven dat dit karakter al gebruikt is, leg een aantal eigen invloedsfiches op het aangrenzende karakter dat je beïnvloed. Het aantal fiches hangt af van hoeveel overéénkomstige kenmerken het karakter heeft met jouw leider (er zijn vier verschillende symbolen in het spel). Leg ook een algemeen invloedsfiche op het beïnvloede karakter indien er nog géén andere speler op de kaart vertegenwoordigd was. Sommige karakters hebben niet de hoofdeigenschap van je leider en kunnen dan ook niet beïnvloed worden op deze manier. Er is echter een andere manier om toch je fiches daar op te krijgen via de eigenschappen van kaarten.

- gebruik de actie van een karakterkaart : kies één van de karakters die jij controleert, gebruik de actie, draai de kaart een kwartslag. De eigenschappen kunnen niet tegen een leider gebruikt worden. Een karakter kan slechts één maal per ronde gebruikt worden.

- pas : je mag na het passen geen acties meer uitvoeren deze ronde

Conflict : wanneer méér dan één speler op een karakter vertegenwoordigd is, is er een conflict. Zo lang er een conflict is, controleert niemand de kaart en kan de bijhorende eigenschap dus ook niet benut worden.
Nadat alle spelers gepast hebben, eindigt de ronde. Controleer of er voldaan wordt aan de overwinningscondities. Is dit niet het geval, dan wordt er een nieuwe ronde voorbereid : haal één fiche van elke speler van de karakters in conflict, haal alle algemene invloedsfiches van de kaarten, draai de gebruikte karakters terug recht en alle gedekte karakterkaarten die grenzen aan karakters die gecontroleerd worden, worden opengedraaid. De speler met de meest resterende fiches in z'n voorraad wordt de startspeler voor de volgende ronde.

De eigenschappen van de kaarten : sommige laten je toe om een actie te ondernemen, anderen om te reageren en nog andere zijn constant actief tijdens het spel. Veel kaarten laten je toe om invloedsfiches te plaatsen, verwijderen of ruilen. Ook met de posities van de kaarten in het rooster kan gegoocheld worden. Veel meer info hieromtrent kan ik eigenlijk niet kwijt aangezien elk spel weer helemaal anders zal zijn afhankelijk van welke kaarten er in het spel zitten en welke combinaties je dan gaat kunnen maken. Bij de imprESSEN krijgt u er misschien een iets duidelijker zicht op.

Titel : Shadows over the empire
Auteur : Babis Giannios
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

 



07-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (2)
06-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titans of industry (Gozer games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titans of industry is geproduceerd in samenwerking met Gamesalute en dat is er duidelijk aan te merken. Het materiaal op zich is spik en span en van een erg deftige kwaliteit. Wat artwork betreft, is het natuurlijk altijd een beetje subjectief, maar daarin gaat dit spel voor mij dan toch een klein beetje de mist in. Titans of industry is een pure euro waarin je grondstoffen gaat aanschaffen en verkopen, actiekaarten kopen, arbeiders inzetten en hen de bijbehorende acties laten uitvoeren. Jammerlijk genoeg heeft men hier gekozen om met kartonnen fiches te werken à la "Ora et labora" en ik heb persoonlijk liever mooie houten grondstoffen dan. Ook het kleurgebruik voor het centrale speelbord vind ik een beetje sec, maar dat is goesting natuurlijk.

In dit spel probeert u om in zeven jaren (ronden) zoveel mogelijk overwinningspunten te sprokkelen. U doet dit hoofdzakelijk door de aankoop van fabrieken en industrieën en het kopen en verkopen van producten. Er zijn drie types van producten in het spel, de basisproducten hout, steen en baksteen, de middelmatige teer en beton en de geavanceerde staal en glas. In het eerste deel van het spel gaat u vooral met de basisproducten werken, maar langzamerhand komen ook méér en méér de middelmatige en geavanceerde in het spel.

Een speelronde bestaat uit vijf fasen :
1) Koop gebouwen : leg een aantal fabrieken en industrieën open gelijk aan het aantal spelers. Om beurten mogen deze kaarten nu gekocht worden. Je mag ook passen en een rondje overslaan. Dit blijft zo doorgaan tot alle spelers na elkaar gepast hebben. Als je een kaart aanschaft, betaal je de kosten, scoor je de punten van de kaart en leg je de kaart op een vrij veld op je spelersbordje. Indien je geen vrije plaats meer hebt, moet je de kaart op een eerder gebouwd gebouw plaatsen, dit mag enkel als de nieuwe kaart van een hoger niveau is.

2) Plaats arbeiders : je beschikt aanvankelijk over 4 arbeiders die je om beurten gaat inzetten. Je kan je arbeider plaatsen op een eigen of vreemde fabriek. Op elke fabriek kan slechts 1 arbeider staan. Je kan je op een eigen of vreemde industrie plaatsen, hierop mogen meerdere arbeiders plaats vatten. Of je plaatst je arbeider op een veld op het speelbord, ook hier kan slechts één arbeider per plaatsje gezet worden. Indien je gebruik maakt van een fabriek of industrie van een andere speler, scoort deze onmiddellijk 1 punt en eventueel 1 punt extra als het gebouw al een upgrade heeft gehad. De acties van het speelbord even kort samengevat : basisgrondstoffen krijgen, geld krijgen, een actieplaats gebruiken op een fabriek die al bezet is, een fictieve upgrade voor één gebouw, 2 willekeurige grondstoffen aankopen voor 3000 dollar, een bedrijfsstrategiekaart aanschaffen (max. 3 in totaal per speler, ze leveren punten op aan het einde van het spel als aan de voorwaarden voldaan wordt), upgrade van een fabriek of industrie, een tijdelijke arbeider (grijs) voor de volgende ronde, de speelvolgorde wijzigen en een nieuwe arbeider opleiden (verloopt over 2 ronden).

3) Voer de acties uit : De spelers krijgen de grondstoffen van de fabrieken en industrieën die ze bezetten. Er is geen limiet. Indien je arbeider op een industrie staat, kan je de afgebeelde grondstoffen verkopen. Je mag één set verkopen per arbeider die op de kaart staat. Je scoort hiervoor ook de aangegeven overwinningspunten. Je krijgt de extra's van het speelbord, zoals de tijdelijke arbeider en de upgrade voor je gebouw.

4) Onderhouden : In de ronden 3, 5 en 7 tel je de onderhoudskosten voor al je gebouwen bij elkaar op en betaal je het totaal aan de bank. Enkel de bovenste kaarten in een stapel dienen onderhouden te worden. Indien je niet kan betalen, moet je een lening aangaan. Je krijgt 3000 dollar voor een lening die je voor het einde van het spel probeert terug te betalen (5000 dollar). Indien dit je niet lukt, is elke lening 5 strafpunten waard op het einde van het spel.

5) Opschonen en onderhouden : Wijzig de speelvolgorde door door te schuiven of aan te passen na het inzetten van de arbeiders, neem alle arbeiders terug van het bord en de kaarten, arbeiders in opleiding schuiven een plaatsje door (diegene die al op het laatste vak staan, komen in je voorraad terecht). Vul de markt op het bord terug aan en verschuif de rondefiche één plaatsje.

Na zeven ronden worden de resterende grondstoffen ingeruild, 3 voor 1 punt. Elke 5000 dollar levert nog één punt op en spelers krijgen bonuspunten als er aan de voorwaarden van de bedrijfsstrategiekaarten voldaan wordt. Eventuele strafpunten voor leningen worden nog doorgevoerd en de speler  met de meeste punten wint.

Titel : Titans of industry
Auteur : Matthew Duhan & Brian Lewis
Uitgeverij : Gozer games
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+


06-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
05-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Compounded
Klik op de afbeelding om de link te volgen Compounded (Dice hate me games) :

+ geen alledaags thema
+ prima materiaal, al ziet het er aanvankelijk nogal sfeerloos en ouderwets uit
+ relatief eenvoudig puzzelspelletje
+ razendspannend tot het slot, het gaat op punten aankomen
+ je hebt altijd wel het gevoel dat je netjes aan het meespelen bent, kan verbindingen vervolmaken

- razendspannend tot het slot, het gaat op punten aankomen, die door anderen kunnen bepaald worden, een kingmaker scenario is mogelijk
- de brandhaardfiches zijn weer zo petieterig klein, 't is mooi, maar zo'n gedoe met dikke vingers
- het onderhandelen en plaatsen van de claimfiches zouden erg veel dynamiek en tactiek moeten teweegbrengen, maar deden dat naar mijn mening niet voldoende, misschien is het spelen met de variant hiervoor een oplossing of hangt het nog meer af van spelersaantal en groep waarmee je aan de slag gaat
- misschien zouden er nog op een andere manier punten gescoord moeten kunnen worden, bv. soorten verbindingen verzamelen, setjes maken van bepaalde verbindingen, verzamelen van bepaalde elementen, ...

Conclusie : Compounded is een sfeervol en degelijk spelletje, waaraan u zonder twijfel plezier zal beleven. Een uitbreiding zit al in de pijpleiding en deze is op zich wel welgekomen om enkele kleine euvels te verhelpen. Ik leg het spel met plezier nog eens op tafel en hoop dat u dan even vrolijk aanschuift.

05-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs