IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Warlock (Quined)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik zou deze recensie graag beginnen met een opmerking. Indien u van dit spel een prachtige beschrijving zoekt, met alle toeters en bellen, een overzicht qua spelverloop, achtergrondinformatie, recensie, ... verwijs ik u graag door naar de website van de auteur zelve. U vindt het "spellen"levenswerk van Fabrice hier : http://www.spellenclub13.be/Warlock/inleiding.htm

Ik ga het niet zo uitgebreid doen en zeker niet zo goed, maar ik ga mijn best doen om u bij deze een kort overzicht te geven van het spelverloop en meer ruimte te laten voor mijn persoonlijke mening, zodat ik misschien een beetje duidelijk kan maken wat mijn gevoel is bij dit spel. Ik hoop dan ook dat u, indien dit spel iets voor u is, het spel in huis haalt, er van geniet en vooral aan Fabrice laat weten wat u er van vindt. Ik veronderstel dat het als auteur al een droom is als een spel wordt uitgegeven, maar dat het nog leuker is als je een beetje feedback krijgt van de spelers.

Hoog tijd nu om u even kort de weg te wijzen in de wondere wereld van Warlock. Fantasierijk en wonderlijk is deze wereld sowieso, u gaat aan de slag met reuzen, orcs, kobolds, kabouters, mensen en magiërs. Gooi er hier en daar nog eens een draak, kasteel, mijn en kerker tussen door en dan hoef ik niet al te veel meer over het thema te vertellen. Het is iets voor u of het is niets voor u. Ook de artwork is zonder meer uniek en apart te noemen, dit kan zowel positief als negatief ervaren worden. Natuurlijk is dit alles puur subjectief, dus ga ik mezelf er niet over uitspreken, maar het gevoel bij het aanschouwen van dit spel op het eerste zicht is dat dit een spel is uit de jaren 80, begin jaren negentig. Mij gaf het zo'n "Jan zonder vrees"-gevoel, de tekenfilm die vroeger vaak bij ons op tv afspeelde. Heden ten dage zien we steeds meer blitse artwork, volle kleuren, valt het allemaal erg op. Hier is het allemaal wat het tegenovergestelde, nogal donkere kleuren, een aparte tekenstijl en wat mij betreft een ietwat foute keuze van symbolen qua grootte en duidelijkheid.

Warlock is een kaartspel waarbij de kaarten voor diverse doeleinden gebruikt worden, de auteur wilde hiermee vooral de geluksfactor van kaartspellen grotendeels uitschakelen. U zal steeds moeten beslissen waarvoor u de kaart gebruikt. Als geld bij een bieding, als bouwmateriaal voor het bouwen van delen van uw stad of toch maar liever als het personage zelf, dan mag u de desbetreffende actie ondernemen. Het is dus aanvankelijk wel even zoeken naar al die verschillende kenmerken van één simpel kaartje, het is iets waar u zich zal moeten doorworstelen, anders gaat u de bal volledig mis slaan en krijgt u waarschijnlijk een degout van dit spelletje. Ik vind het echter een prima idee om kaarten te gebruiken voor meerdere doeleinden, net zoals in Fleet of San Juan. Ook hier in Warlock is dit prima geïntegreerd, maar is het voor de minder ervaren, en ook wel iets ervarenere speler, even zoeken.

In Warlock probeert u overwinningspunten te scoren door een stad op te bouwen van 4x4 tegels naast uw spelersbordje. Gelukkig krijgt u handige overzichtjes waarop netjes staat vermeld waarvoor u allemaal extra punten krijgt, want u gaat hier wel degelijk proberen naar te werken. Het bouwen van de stad is niet enkel een race, maar u gaat doordacht bepaalde kaarten op die specifieke plaats in het 4x4-rooster proberen te laten postvatten. Zo gauw iemand z'n rooster  overigens gevuld heeft, eindigt het spel. Ook wanneer er drie dagen, bestaande uit 3 ronden heeft afgehaspeld volgt de puntentelling.

Een rondje Warlock bestaat uit vier fasen :
1) kaarten uitdelen : de startspeler (met de Elrohir-kaart) deelt aan alle spelers 5 kaarten uit, deze worden bij op handen genomen en worden toegevoegd aan de kaarten die je nog had uit vorige ronden.
2) kaarten afleggen : elke speler moet uit z'n handkaarten 2 kaarten selecteren, maken deze gelijktijdig bekend en leggen één kaart af in Hubba's bar (worden later geveild) en één kaart op hun eigen mijn of kerker.
3) spelersacties : in speelvolgorde gaan de spelers 3 acties uitvoeren, ofwel spelen ze een kaart uit hun hand ofwel trekken ze een kaart van de trek- of aflegstapel bij op handen. Indien je opteert voor het spel van een kaart moet je onmiddellijk kiezen waarvoor je de kaart wil gebruiken en gaat leggen :
- in de mijn : de kaart wordt hierop dicht gelegd en zal dienst doen als geld tijdens de veiling (op de kaart staat het goudsymbool met de waarde; persoonlijk had ik dit op de achterkant van de kaarten gedrukt, had misschien de duidelijkheid ten goede gekomen)
- in de kerker : de kaart wordt hier open gelegd en kan in een volgende beurt gebruikt worden als bouwgrondstof (dit vind ik het minst duidelijk eerlijk gezegd, zeker bij de kobold als je twee personages als bouwgrondstof gebruikt)
- in je stad : leg een kaart uit je hand in je 4x4-rooster en betaal met kaarten uit je kerker. Op de kaart die je bouwt staat linksonder aangegeven in kleine symbolen welke kaarten je moet afleggen uit je kerker naar de aflegstapel. Je eerste kaart leg je aan je spelersbord, nadien moet er orthogonaal aangrenzend worden gebouwd. (een nar is een joker, hiervoor leg je een kaart naar keuze uit je kerker af)
- in het kasteel : je speelt de kaart open en voert de actie van het personage uit (zie personages onder)
4) startspelerwissel : geef de Elrohir-kaart door aan je linkerbuurman. De kaarten in het kasteel worden afgelegd. Als de bar nog niet gevuld is (als er nog geen drie ronden gespeeld zijn dus), volgt een nieuwe ronde. Als de bar wel vol ligt (na drie ronden) volgt er een veiling.

De veiling in Warlock is relatief eenvoudig. De spelers leggen hun resterende handkaarten af en nemen de kaarten uit hun mijn in hun hand. Vertrekkende vanaf de speler met de Tonarkaart mag elke speler één bod doen door het geld open op tafel te leggen. De spelers mogen slechts één keer bieden (of passen). Indien je geen geld biedt, doe je niet mee in de veilingronde en krijg je niets. De spelers die wel hebben geboden, mogen in volgorde hun beloning claimen. De speler met het hoogste bod neemt als eerste één van de kaarten uit de bar en bouwt deze gratis in zijn stad, daarna neemt hij nog een tweede kaart en legt deze af op de aflegstapel. Nadat alle spelers dit gedaan hebben, mogen ze om beurten ook nog één kaart uit de bar nemen en op hun mijn of kerker leggen. Tonar wordt doorgegeven aan de speler met het laagste bod. Alle geldkaarten die zijn geboden worden afgelegd. Een nieuwe dag begint, tenzij er reeds drie dagen gespeeld zijn.

De personages in Warlock :
- reuzen : (leveren punten op aan het einde van het spel als ze in de 1ste kolom of laatste rij van je stad liggen)
* kracht : neem een draak en leg deze in je stad. De draak beschermt de orthogonaal aangrenzende kaarten. Je mag max. 3 draken in je stad hebben liggen
* vaardigheid : na het bouwen van een reus mag je twee kaarten in je stad van plaats wisselen
- mensen : (leveren punten op aan het einde van het spel als ze aangrenzend in je stad zijn gebouwd)
* kracht : neem 3 kaarten van de trek- en/of aflegstapel
* vaardigheid : leveren 1/2 of 2 goud op in de mijn (een half punt kan voldoende zijn bij de biedingen)
- kobolds :
* kracht : bouw onmiddellijk een kaart uit de bar in je stad (tegen betaling van de bouwkosten)
* vaardigheid : op de koboldkaart staat een extra wezen, dus telt voor 2 grondstoffen in de kerker
- kabouters :
* kracht : bouw gratis een kaart in je stad van max. 2 punten
* vaardigheid : kabouters worden zonder kosten gebouwd
- orcs :
* kracht : vernietig een kaart uit de stad van een tegenstander en vervang de kaart door een "verwoeste stad"-kaart. Dit mag natuurlijk enkel als de kaart niet beschermd is door een draak
* vaardigheid : de kaarten hebben een hogere puntenwaarde in de stad
- magiërs :
* kracht : ruil een eigen kaart in je stad met een kaart uit de stad van een tegenspeler (mag niet als een stad voltooid is)
* vaardigheid : de magiër is een joker als bouwgrondstof en kan dus telkens gebruikt worden als je een kaart in je stad legt
Je merkt dat dit een hele boterham is en de ene eigenschap is al duidelijker (of minder duidelijk) dan de andere. Het is belangrijk dat je deze goed kent en weet welk effect ze inhouden, dan ga je echt wel plezier beleven aan alle mogelijkheden die je ineens blijkt te hebben met je handkaarten.

Titel : Warlock
Auteur : Fabrice Vandenbogaerde
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

19-12-2013 om 07:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
18-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Founders of the empire (Rightgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In dit tegellegspel probeert u het beste imperium uit te bouwen. Dit doet u door natuurtegels te gebruiken die grondstoffen opleveren, dorptegels en stadstegels die van de grondstoffen afgewerkte producten en punten maken en puntentegels die, zoals de naam het al zegt, gewoon punten opleveren.

De puntentegels en fiches worden netjes op de tafel klaargelegd. De andere tegels worden per kleur geschud en als trekstapel klaargelegd. Je hebt dus een groene stapel natuurtegels, een blauwe stapel dorpstegels en een paarse stapel stadstegels. Er worden drie tegels van de groene stapel, twee van de blauwe en één van de paarse opengelegd, dit is de vitrine. Elke speler start alvast met twee groene natuurtegels.

In een spelersbeurt doorloop je drie stappen :
1) het openen van een tegel : kies één van de drie stapels, draai de bovenste tegel om en leg deze op het einde van de rij bij in de vitrine. Indien er reeds vijf open tegels lagen, worden deze eerst afgelegd en verwijderd uit het spel.
2) het plaatsen van een fiche (optioneel) : tijdens het spel kan je verschillende fiches verzamelen (oorlog, geld, kar, ambachtsman). Deze kan je in deze fase inzetten. Je mag er wel slechts één per beurt inzetten. Je kan net verworven fiches nog niet inzetten en elk fiche dat je niet gebruikt, levert een punt op aan het einde van het spel.
3) het nemen van een nieuwe tegel : neem één van de openliggende tegels uit de vitrine (uit één van de drie rijen, daarom niet diegene waar je net een tegel toevoegde) en leg deze tegel in je imperium. De tegels hebben bouwkosten waaraan voldaan moet worden. Je kan dit enkel doen door ze te laten grenzen aan tegels die de gevraagde grondstoffen/producten produceren. Je gaat dus erg goed moeten puzzelen. Een tegel produceert maar één van de grondstoffen (indien er meerdere staan op afgebeeld, je hebt gewoon wat meer mogelijkheden). Je mag een eerder gelegde tegel verwijderen om een tegel op die plaats te leggen, maar de afgelegde tegel levert je 1 strafpunt op aan het einde van het spel. Eens een tegel geplaatst is, kan deze niet meer verlegd worden. Indien er geen passende tegels in de vitrine liggen, sla je deze stap over. (dit kan enkel als de groene tegels zijn opgebruikt, want die kan je altijd leggen). Probeer de belangrijke tegels het dichtst bij jou te leggen, want dan zijn ze beter beschermd tegen aanvallen. (zie : de fiches)

De fiches :
- oorlogfiche : leg deze fiche op één van de eerste tegels in het imperium van een tegenspeler (dit zijn de tegels die naar het midden van de tafel liggen). Deze tegels produceren geen grondstoffen meer vanaf dat moment. Indien dit bovendien ook nog eens op een ambachtsman ligt, levert deze geen punten op aan het einde van het spel.
- geldfiche : leg deze fiche op één tegel van je tegenstanders, je kan de grondstof van die tegel gedurende deze ronde gebruiken. Bovendien neemt de fiche het grondstof ook nog eens weg van de tegenstander, die de fiche pas  na zijn beurt mag verwijderen. De geldfiches die je zo opraapt, mag je nadien zelf gebruiken.
- karfiche : met deze fiche kan je grondstoffen die verder weg liggen toch op de juiste bestemming krijgen. Je legt de fiche op aangrenzende tegels die op dat moment alle mogelijke grondstoffen van de bedekte tegels kunnen produceren. Door een keten van karfiches te maken, kan je grote gebieden aan elkaar hangen, zodat je véél meer grondstofmogelijkheden krijgt en bijna alle gebouwen kan bouwen.
- ambachtsfiche : er zijn zes verschillende ambachtsfiches die overeenkomen met sommige dorpstegels. Zo gauw je je ambachtsman op een tegel in je imperium kan leggen dat de gevraagde grondstof produceert, zal deze tegel niet meer produceren, maar levert hij je wel 2 punten op aan het einde van het spel.

Het spel eindigt als er geen puntentegels meer in de voorraad liggen of wanneer er geen tegels meer in de drie verschillende stapels zijn om te openen of doordat spelers geen overwinningspunten meer kunnen halen (in onderling overleg stoppen dan). Je krijgt punten voor de puntentegels in je imperium, 2 punten voor elke ambachtsman in je imperium, 1 punt voor elke ongebruikte fiche in je hand en -1 punt voor elke afgelegde tegel.  De speler met de meeste punten, wint het spel!

Titel : Founders of the empire
Auteurs : Aleksei Kalinin & Petr Tyulenev
Uitgeverij : Rightgames
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

18-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
17-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Last will - getting sacked! (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Last Will verscheen twee jaar geleden en werd direct een hit omwille van z'n unieke thema en erg leuk spelverloop. Doel van het spel is het verbrassen van je geld om zo spoedig mogelijk bankroet te zijn. Een leuk idee van een suikernonkel die de geest had gegeven en z'n volledige erfenis zou achterlaten aan diegene die een deeltje ervan zo snel mogelijk kan wegwerken.

In deze uitbreiding gaan we nog een stapje verder en komen er enkele extraatjes bij. De uitbreiding bestaat uit 2 modules die naar believen kunnen worden toegevoegd aan het basisspel. Enerzijds kan je er een job gaan bijnemen, die uiteraard elke ronde een extra inkomsten voorzien ... en in tegenstelling tot andere spellen is dat hier geen goede zaak. Daarnaast zijn er ook alternatieve speelborden voorzien om anders te gaan plannen, met meer mogelijke acties en is er een set met nieuwe kaarten die naar hartelust kunnen worden toegevoegd.

Deze nieuwe kaarten hebben allemaal te maken met het huwelijksleven in het bijzonder. U gaat trouwringen aanschaffen, bruidskledij, feestzalen vastleggen, DJ's inhuren en allerhande van dat gedoe. Als u hiervoor nog een huwelijksplanner kan inlijven, dan gaat u dit nog een aardige cent extra kosten en dat is natuurlijk hetgeen dat je wil.

De grootste verandering met deze uitbreiding is dus zonder twijfel module 1, het toevoegen van een job. Bij aanvang van het spel worden de Last Will-kaarten uit het basisspel, die het beginkapitaal bepalen, geruild voor de tewerkstellingskaarten. Er wordt er één uitgetrokken en deze bepaald met welke jobs de spelers kunnen opgezadeld worden en hoeveel inkomsten ze telkens mogen verwachten. Daarnaast worden andere actieborden gebruikt, waar er ook ruimte is om je figuren op actievelden te zetten die je zullen helpen om ontslagen te geraken. Elke jobkaart toont wat je moet doen om je baas echt pisnijdig te krijgen. Indien je tijdens een speelbeurt een kaart gebruikt met het symbool op de jobkaart, mag je één lijn afdekken, ga je minder inkomsten krijgen en als je ze allemaal weg krijgt, wordt je ontslagen. Dit zal enkel ten snelste lukken na vier of vijf speelronden, want je mag per ronde maar één lijn op de jobkaart afdekken. Net zoals in het basisspel kan je het einde van het spel niet inzetten als je nog een job hebt, je moet ontslagen zijn, bankroet en geen woningen meer bezitten.

Titel : Last will - getting sacked!
Auteur : Vladimir Suchy
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

17-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
16-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Among the stars - the ambassadors (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is de eerste uitbreiding op het 7 Wondersspel in space "Among the stars" van onze Griekse vrienden van Artipia.
Op zich is dit een relatief kleine uitbreiding waar men erg braaf is gebleven wat aanvullingen betreft. In het kleine doosje vindt u het volgende materiaal : 60 basislocatiekaarten, 30 speciale locatiekaarten, 48 ambassadeurkaarten, 20 bureaukaarten, 4 doelkaarten, 1 nieuwe rassentegel, 6 herinneringsfiches en 10 locatiefiches.

De nieuwe basislocatiekaarten en speciale locatiekaarten kunnen naar hartelust met de kaarten uit het basisspel gemixt worden, of zelfs losstaand gebruikt worden. Uiteraard moeten er wel enkele uit het spel verwijderd worden om het spel te spelen. Zorg er ook voor dat je van elk type kaart er minimum 3 (of alle 4) in het spel zitten, zodat het spel wel uitgebalanceerd blijft. De nieuwe rassentegel en de doelkaarten kunnen ook gewoon worden toegevoegd en veranderen niets aan het basisprincipe.

Het enige dat nieuw is in deze uitbreiding zijn de ambassadeurs. Naast de reguliere acties die de spelers in hun beurt kunnen ondernemen, kunnen ze nu ook opteren om hun gekozen kaart voor de ronde af te leggen en één van de drie openliggende ambassadeurs te nemen. Ze plaatsen deze niet in hun schip, maar leggen een bureaukaart in de plaats. Daarna voeren ze de actie van de ambassadeur uit of blijven ze geldig voor de rest van het spel. Nadien wordt er een nieuwe ambassadeurkaart opengedraaid. Door deze nieuwe actie kan het belangrijk zijn dat er in volgorde wordt gespeeld, waar je normaal alles simultaan kan doen. Moest dit het geval zijn, speelt de speler met de meest OP's op dat moment als eerste, enzovoort. Nadat alle spelers hun actie gekozen hebben, worden de acties pas uitgevoerd.

Titel : Among the stars - the ambassadors
Auteurs Vangelis Bagiartakis & Panagiotis Zinoviadis
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 12+

16-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
15-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Spyrium
Klik op de afbeelding om de link te volgen Spyrium (Ystari) :

+ ondanks het kleinere formaat van de doos zit er toch wel een degelijk groot spel in
+ de werking van de kaarten is op zich snel duidelijk, de iconografie is duidelijk
+ de eindscores lagen superdicht bij elkaar, 2de en 3de op één punt van de winnaar, de 4de op 3 punten
+ die Spyriumkristallen ogen toch wel mooi op de speeltafel
+ je staat onder constante druk om te beslissen wanneer je naar fase II gaat, wees je tegenstanders te snel af
+ probeer een economie op gang te brengen die voldoende punten oplevert en doe dit zo snel mogelijk

- als je niet houdt van interactie en een beetje pestfactor, dan kan deze soms wel eens pikken
- ik weet niet of dit spel zo'n grote herspeelbaarheid heeft

Kortom : Spyrium is een degelijke Ystari-titel die zeker z'n plaats verdient in het gamma, zeker als je weet dat dit één van de kleine doosjes is. Deze reeks bestaat dan ook uit degelijke titels zoals Mykerinos, Caylus magna carta, ... Al deze spellen hebben de Ystari-toets maar zijn niet zo episch als hun grote broertjes en dat gevoel heb ik hier nu ook wel. Erg mooi, goed ontworpen spel dat volgens mij voor iedereen toegankelijk is, mits de juiste begeleiding en speluitleg.

15-12-2013 om 08:12 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 142
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Sven, Elke, Boualy, Liese & Arne
Gespeelde spellen : Spyrium, Bruxelles 1893, Um Krone und kragen, Der geheimnisvolle Spiegel
Speeldatum : 15/12/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : Vervallen chips blijft toch langer goed dan de versheidsdatum aangeeft!

15-12-2013 om 01:15 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Manhattan Project - second stage (Minion games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The Manhattan Project is hier op de blog al enkele keren positief ter sprake gekomen. Het spel waarin je atoombommen probeert te prepareren en elkaar de duvel aandoet door elkaars gebouwen te gebruiken of onbruikbaar te maken door ze te bombarderen, is één van de betere spellen die we de afgelopen jaren gespeeld hebben.

Met deze uitbreiding kunnen er enkele nieuwigheden aan het spel worden toegevoegd. Ook nu weer betreft het enkele losstaande modules die naar hartelust kunnen gecombineerd worden met het basisspel. Ik geef u graag een overzichtje van deze modules :
1) H-bommen :
een nieuwe type bom dat je kan gaan produceren komt in het spel. Deze bommen vereisen een nieuw type van grondstof om ze te produceren, nl. Lithium. Er zullen dus ook enkele Lithiumfabrieken worden toegevoegd aan de fabriekskaarten. Tijdens de ontwerp een bom-actie mag je in plaats van één van de openliggende bommen te nemen, zo'n H-bom nemen. Je kan deze bom op dezelfde manier maken als de andere bommen, door de gevraagde arbeiders en grondstoffen in te zetten. Je kan deze H-bom enkel bouwen als je reeds een Plutoniumbom hebt liggen, want de H-bom vermenigvuldigd de punten van de andere bom gewoon met twee. De 5 bonuspunten voor een geladen bom worden overigens niet verdubbeld. De H-bommen mogen dus wel geladen zijn, maar niet worden getest.

2) Raketten :
Raketten fungeren in dit spel als de bommenwerpers, maar ze kunnen niet gecounterd worden door de gevechtsvliegtuigen. Bij een aanval zijn ze dus zeker dat ze het doelwit raken. Elke speler krijgt een raketspoor en een raketje. Sommige gebouwkaarten leveren een stap op op dit raketspoor. Tijdens een luchtaanval kan je dan nadien je raket gebruiken om schade aan te richten bij de gebouwen van de tegenstanders. Je mag een raket overigens ook gebruiken in plaats van een bommenwerper om een bom te laden. Gevechtsvliegtuigen kunnen deze raketten niet vernietigen.

3) Nations 2 :
Er verscheen al eens een mini-uitbreiding "Nations" waarbij elke speler een natie kreeg toegewezen die hem dan van een speciale eigenschap voorzag. Ook deze uitbreiding bevat deze mini-uitbreiding die ietsje groter is geworden. Tijdens het spel mag je één van je arbeiders op je natiekaart plaatsen om de eigenschap van de natie te kunnen gebruiken. Deze nationale identiteit kan nooit vernietigd worden door bommenwerpers of gebruikt worden door spionage.

4) Personaliteiten :
Er zijn héél wat mensen die hebben bijgedragen aan het Manhattan Project en die krijgen ook in dit spel een plaatsje. Er worden 7 personaliteiten open gelegd naast het speelbord. Wanneer je je arbeiders terugtrekt tijdens het spel moet je één van de open personaliteiten meenemen en moet je de vorige terugleggen. Je mag nooit twee keer na elkaar dezelfde personaliteit houden. Elke kaart voorziet een speciale bonus zo lang je de personaliteit controleert. Deze bonussen vereisen geen activatie en gelden altijd.

5) Luchtaanval aanpassen :
Er is een extra speelbordje (kartonnen fiche) voorzien om over de luchtaanvalsactie te plaatsen op het speelbord. Deze stelt je in staat om de luchtaanval uit te breiden of in te dijken. Als je dus graag een spel speelt met veel chaos, vernietigde gebouwen die héél je plan in de war sturen, speel je met de éne kant. Hou je hier helemaal niet van en wil je rustig op je gemakje jouw strategie bepalen en tactiek plannen gebruik je de "vredevolle" kant van de fiche. Gebruik je deze laatste kant, mag je overigens niet onderhandelen over de eventuele aanvallen, wat bij de agressieve kant ten volle wordt aangeraden.

Titel : The Manhattan Project - second stage
Auteur : Brandon Tibbetts
Uitgeverij : Minion games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 13+

15-12-2013 om 01:11 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
14-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 7 days of Westerplatte
7 Days of Westerplatte (3G) :

+ snelle en vlotte coöp die ons erg beviel
+ het eerste spelletje op de makkelijkste modus op ons patatten gekregen en zin om direct er terug tegenaan te gaan
+ het thema spreekt menig speler ongetwijfeld aan, ook ons en dat is misschien wel de belangrijkste meerwaarde om zich staande te houden tussen al die andere coöperatieve spellen op de markt
+ ondanks het feit dat het een wargame is, is het duidelijk en makkelijk om te spelen, nu kan iedereen genieten van die "oorlogsetting"

- misschien dringend op zoek gaan naar wat achtergrondmuziek om tijdens dit spel af te draaien (rondvliegende mortieren, geweerschoten)
- voor de veelspelers is het spelverloop misschien wat te makkelijk en snel eentonig, tot je aan dag 5 à 6 komt en dan niet meer weet waar eerst te beginnen
- de symbolen op de kaarten zijn erg duidelijk, maar je moet erg goed kijken of je de troepen voldoende plaatsen vooruit zet (niet vergeten!)

Conclusie : deze titel vonden we bij aanvang al erg interessant en heeft de verwachtingen eigenlijk wel ingelost. Het speelt vlot, is eenvoudig om uit te leggen en te spelen. Het blijft een coöp, dus hopelijk speelt u het spel zonder autoritaire leider die het heft helemaal in handen neemt, want dan is er geen bal meer aan. Goed overleggen en taken verdelen zal nodig zijn, maar ik raad u aan om het tempo erin te houden, dan gaat u meer het gevoel krijgen dat u onder enorme druk komt te staan.

14-12-2013 om 10:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrium (Ystari)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Spyrium is de nieuwe Ystari, een uitgeverij die ons nauw aan het hart ligt, omdat ze kwaliteit op de markt brengen. Deze titel is daarin geen uitzondering volgens mij. Het spel is van niemand minder dan mr. Caylus William Attia. In dit steampunkkader probeert u een nieuwe grondstof Spyrium tot het uwe te maken en hiermee gebouwen te bouwen, karakters om te kopen en vooral de overwinningspunten binnen te halen. Laat me eerst en vooral al zeggen dat dit een kaartspel is, dus geen groot bordspel dit keer. Een klein speelbordje met een scorespoor, een overzicht van de fasen en een plaatsje voor de gebeurteniskaarten is alles. De rest draait rond de kaarten en de acties van de kaarten.

Het spel loopt over 6 ronden, die opgedeeld zijn in drie perioden (A duurt 3 ronden, B duurt 2 ronden en C duurt 1 ronde). Afhankelijk van de periode waarin je zit worden er bepaalde kaarten gebruikt. In het begin van een ronde krijgen de spelers inkomsten, deze zijn standaard 2 pond, maar als je in de loop van het spel je inkomsten door bepaalde acties verhoogt, krijg je natuurlijk wat extra.
De bovenste gebeurteniskaart wordt opengelegd en toont welke bijbehorende actie de spelers kunnen gebruiken. Dan wordt de markt uitgelegd, dit zijn negen kaarten (in een 3 x 3 rooster). Laat een beetje plaats tussen de kaarten want hier gaan de arbeiders geplaatst worden.

De speler gaan om beurten één van hun arbeiders inzetten en kunnen dit doen op twee manieren. Aanvankelijk starten de spelers in de plaatsingsfase. Aan deze fase zijn drie mogelijke acties verbonden (een arbeider plaatsen, de gebeurtenis gebruiken en overgaan naar de activatiefase). De activatiefase van zijn kant brengt andere acties met zich mee (geld krijgen, een kaart activeren, de gebeurtenis gebruiken, één van je gebouwen gebruiken, passen). Eens je aan de activatiefase begint als speler, mag je niet meer terug naar de plaatsingsfase!

- Als je een arbeider plaatst, moet je deze plaatsen tussen twee kaarten van de markt. Je mag geen arbeiders aan de rand van de markt plaatsen. De arbeider zal nadien betrekking hebben op de aangrenzende kaarten.
- Als je de gebeurtenis wil gebruiken, leg je de fiche in jouw kleur op de kaart en voer je de gebeurtenis uit. (deze actie kan maar éénmaal gebruikt worden)
- Om geld te krijgen moet je één van je arbeiders (die je plaatste) van de markt terugtrekken. Je krijgt een aantal pond gelijk aan het aantal arbeiders die nog rond de kaart staan waar jij een arbeider hebt weggehaald.
- Je kan een kaart activeren door een arbeider weg te halen die aan de kaart grenst. Deze kaart kan een karakterkaart zijn, een gebouw of een techniekkaart. Je moet steeds de kosten (rechtsboven op de kaart) betalen en daarenboven 1 pond voor elke arbeider die rond de betreffende kaart staat.
* een karakter : voer onmiddellijk de eigenschap van het karakter uit, sommige karakters hebben een fiche die aanduidt hoeveel de actie opbrengt
* een gebouw oprichten : betaal de "bouwgrond", 1 pond voor elk eerder gebouwd gebouw en betaal de kosten van het gebouw of vervang een eerder gebouwd gebouw door het af te leggen, of vervang een gebouw door het nieuwe gebouw erop te leggen met een korting van 3 pond, dit mag echter enkel als de gebouwen éénzelfde symbool vertonen.
* een techniek aanschaffen : betaal de kosten en ontvang het voordeel voor de rest van het spel. Bovendien leveren deze kaarten overwinningspunten op aan het einde van het spel.
- Gebruik een gebouw : je kan een eigen gebouw gebruiken door het te tappen. Sommige eigenschappen vragen de betaling van arbeiders, spyrium of geld.
- Passen : dit kan enkel indien je geen arbeiders meer in de markt hebt. Zo gauw je hebt gepast, mag je niet meer meespelen deze ronde.

Op het einde van een ronde wordt de gebeurteniskaart vervangen, getapte gebouwen terug rechtgelegd, de startspelerfiche doorgeschoven naar de volgende speler.
Na zes ronden eindigt het spel en scoren de spelers voor : hun gebouwen, punten voor hun technieken (met een max. van 7 punten/techniek). Geld, spyrium en arbeiders leveren geen punten meer op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Spyrium
Auteur : William Attia
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+

14-12-2013 om 10:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Days of Westerplatte (3G)
Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar hier hebben we de eerste coöperatieve wargame. U probeert welgeteld 7 dagen vol te houden in het Poolse Westerplatte tegen de Duitse bezetter. U zal goed georganiseerd moeten te werk gaan om achter uw gemetselde muur te blijven en deze vooral proberen recht te houden. De granaatinslagen en mortieren vliegen u rond de oren en toch zal u rustig moeten blijven en proberen het 7 dagen te rekken tot er versterking komt.

Voor u begint te huiveren van het woord "wargame" wil ik u hier toch al even gerust stellen. Het betreft hier echt wel een eenvoudig spel waarbij u geen parate kennis van oorlogen allerhande hoeft boven te halen. Het enige wat u doet is bewegen van de ene buitenpost naar de andere actie om nadien een aanval in te zetten of de desbetreffende actie uit te voeren. Bovendien kan het spel op drie verschillende moeilijkheidsgraden gespeeld worden. Afhankelijk van welke gebeurteniskaarten je in het spel verwerkt, welke kant van de actiekaarten je gebruikt en of je de korte of lange moraalmeter gebruikt.

Een beurt van een speler bestaat uit vier fasen :
- beweging/actie : in een willekeurige volgorde mag de speler tot 2 bewegingen doen (0,1 of 2) en de actie uitvoeren waar hij staat, je mag een actie ook laten vallen.
- Duitse troepen vallen aan : tijdens deze fase incasseer je inslagen van mortieren en ander geweld. De Howitzers op de plaatsen één vuren op jouw muur en de grondtroepen met zware machinegeweren vallen je aan op de plaatsen 4 (vlak voor de muur). De kracht van de geweren bepaalt of je 1 of 2 muren moet verwijderen in dezelfde kolom. Indien de vestingsmuur is weggehaald worden de muren op de actiekaarten geraakt. Je bepaalt zelf welke van de twee actiekaarten wordt geraakt.
- een nieuwe kaart : trek een nieuwe Duitse troepenkaart en leg deze op het speelbord (staat linksboven aangegeven in welk kolom) of voer de bijhorende actie onmiddellijk uit (moraal aanpassen of onmiddellijk een stuk muur verwijderen). Indien de plaats in de kolom al bezet is, wordt de kaart in de volgende lege kolom geplaatst.
- troepen bewegen : de nieuwe kaart toont ook welke troepen in andere kolommen zullen bewegen. Indien er geen troepen aanwezig zijn gebeurt er niets.

De acties :
- als je op een ronde plaats staat, kan je de Duitse troepenkaart in de kolom aanvallen. Je gebruikt een munitiemarker om de kaart 1 schade toe te brengen. Staan er meerdere spelers, mogen zij gelijktijdig ook munitie afgeven om extra schade toe te brengen. Indien de kaart voldoende schade krijgt, wordt ze uit het spel genomen en op de huidige dag gelegd.
- de actietegels kunnen ook gebruikt worden als je je beweging daarop stopt, effecten :
* +1 moraal
* gebruik een mortier : gooi deze op een willekeurige Duitse troepenkaart en doe twee schade aan
* gebruik een landmijn en leg deze op een leeg vak in één van de kolommen, als er een kaart over beweegt, wordt deze uit het spel genomen
* herbouw de muur : bouw twee stenen op een muur naar keuze, ze moeten wel op dezelfde plaats worden gelegd
* neem 3 munitie van de voorraad
* duw de Duitse troepen enkele plaatsen terug

Als je moraal tijdens het spel positief of te negatief wordt krijg je bepaalde effecten te verwerken, zoals munitie afgeven/bijwinnen, minder/meer bewegingsmogelijkheden en minder/meer acties.

Wanneer er 8 verslagen troepenkaarten bij de huidige dag liggen, eindigt deze dag en kan een nieuwe dag van start gaan, nadat je één van de gebeurteniskaarten hebt getrokken en uitgevoerd (deze kunnen positief of negatief zijn, ook veranderlijk afhankelijk van de moeilijkheidsgraad in het begin gekozen). Op het einde van de derde dag worden de voorraden gedeeltelijk aangevuld, zodat je terug wat meer munitie, mortieren en landmijnen hebt, ook de muren worden gedeeltelijk terug opgebouwd. Indien er muren van twee actietegels volledig vernietigd zijn gedurende het spel, verliezen de spelers. Als de zevende dag eindigt en de spelers hebben acht troepenkaarten weten af te leggen op de laatste dag van defensie winnen ze het spel aan het einde van de actieve speler z'n beurt.

Titel : 7 Days of Westerplatte
Auteur : Lukasz Wozniak
Uitgeverij : 3G
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

13-12-2013 om 06:52 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
12-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raverun (G3)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Raverun is een snel kaartspel voor 2 of 3 spelers waarin spelers trachten de kaart met de hoogste waarde op hun aflegstapel te krijgen.
Het spel bestaat uit 24 karakterkaarten, genummerd van 1 t.e.m. 8 en gaande over A, B tot C.
Elke speler start met 7 handkaarten (2 spelers) of 6 kaarten (3 spelers). De andere kaarten vormen een trekstapel in het midden van de tafel.
Voor de eerste ronde, kiezen alle spelers één van hun handkaarten, draaien deze gelijktijdig open en de speler met de hoogste kaart in waarde bepaalt de speelvolgorde van de eerste ronde. Deze kaart wordt de eerste kaart van de aflegstapel.

Het spel loopt over een aantal ronden, die elk zijn opgesplitst en 3 fasen :
1) speel kaarten : in de gekozen speelvolgorde (door de speler met de hoogste kaart in z'n aflegstapel) spelen de spelers om beurten één van hun handkaarten voor zich uit, dit is hun gevechtszone. (er kunnen reeds andere kaarten liggen, leg de nieuwe kaart er gewoon naast)
2 ) het gevecht : de speler met de kaart met hoogste waarde wint het gevecht. Deze kaart blijft in de gevechtszone, de andere gespeelde kaarten gaan naar de aflegstapel van de desbetreffende spelers.
3) voer acties uit : spelers kunnen acties uitvoeren met de groene kaarten die bovenaan in hun aflegstapel liggen. Om beurten, vertrekkende van de speler met de laagste waarde, kunnen ze de acties uitvoeren. De volgorde blijft behouden, ook al veranderen de waarden van de kaarten tijdens deze fase. Het kan zelfs zijn dat een speler meerdere acties kan uitvoeren doordat hij nieuwe kaarten bovenop z'n aflegstapel krijgt.

Indien na de actiefase elke speler nog minstens één handkaart heeft, start een volgende ronde. Indien minstens één speler geen handkaarten meer heeft, luidt dit het einde van het spel in. Er volgt een laatste ronde waarin de spelers ook de acties van de rode kaarten kunnen uitvoeren in de 3de fase. Indien na die ronde elke speler terug een kaart op handen heeft, volgt er een volgende ronde, maar als één van de spelers geen kaarten meer heeft dan eindigt het spel onmiddellijk. De speler met de hoogste kaart in z'n aflegstapel is de winnaar van het spel (bij gelijke stand, gaat de C-kaart boven de B- en de A-kaart)

Acties van de kaarten :
- vervang een handkaart met de bovenste kaart van een stapel
- plaats een aantal handkaarten onderop de trekstapel en neem evenveel kaarten terug op handen
- neem de bovenste kaart van de trekstapel
- leg een kaart van een gevechtszone naar keuze op een stapel naar keuze
- verleg een kaart van een gevechtszone naar jouw gevechtszone
- neem de bovenste kaart van een stapel en leg ze onderop de trekstapel
- neem een kaart met dezelfde letter als deze kaart en leg ze bovenop je aflegstapel
- schud een stapel naar keuze

Titel : Raverun
Auteur : Jedzej Doczkal
Uitgeverij : G3
Aantal spelers : 2-3
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

12-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
11-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Expedition Northwest Passage
Klik op de afbeelding om de link te volgen Expedition Northwest Passage (Matagot) :

+ sfeervol thema, prachtig vormgegeven
+ relatief eenvoudig concept en spelverloop
+ héél wat uitdagend puzzelplezier
+ eindelijk eens zo'n spel met echt wel véél mogelijkheden, zonder dat het moeilijk hoeft te zijn

- een foutje wordt genadeloos afgestraft, je zit enkele ronden vast in het pakijs of zelfs helemaal geïsoleerd, je kan volledig uit het spel liggen
(die maak je hopelijk alleen in je eerste potje, maar twee spelers hadden het bij ons vlaggen)
- het verschil in score was erg groot, je wordt eigenlijk dubbel beloond wat dat betreft, maar ik vermoed dat dit ook wel beter loopt in de volgende spelletjes

Conclusie : Dit spel is er ééntje waarnaar we hebben uitgekeken, we hadden er al veel goeds over gehoord en gedeeltelijk snap ik ook wel hoe dat komt. Het spel ademt een bepaalde sfeer uit, die niet alledaags is. Het spelverloop is fijn, verfrissend en vooral niet alledaags ... en dan heeft u onmiddellijk de essentie ... het is niet alledaags ... het is een keer net dat ietsje anders en misschien is dat wel de trigger voor zowel gelegenheidsspeler als voor de ervaren veelspeler om deze titel in huis te halen

11-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Letnisko (Gry Leonardo)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Letnisko zou vertaald iets moeten betekenen als "zomerverblijf". Het spel neemt ons mee terug naar de jaren '30 in een Poolse regio in de beurt van Warschau. Langs de plaatselijke spoorweg schieten de vakantieverblijven als paddestoelen uit de grond, eenvoudige cottages, mooie villa's tot prachtige, luxueuze pensions. De spelers zijn de eigenaars van deze vakantieverblijven en proberen op de economische situatie in te spelen en ook nog eens rekening te houden met het onvoorspelbare weer in de streek. De speler met de meest impressionante gebouwen en het meeste geld op handen wint het spel.

Het spel bestaat uit 110 kaarten waarop de verschillende vakantiegangers (studenten, middenklasse en adel) te zien zijn en op de achterkant geld met waarde 100, 200 en 300 zlotie. Daarnaast zijn er 109 grote dubbelzijdige kaarten met daarop de gebouwen (cottage, villa, pension) en bouwgronden en op de achterkant de overwinningspunten. Tenslotte zijn er nog 6 autokaarten, 13 locomotieven (trein waarmee passagiers aankomen met op de achterkant het weertype) en 8 treincoupés. De spelers krijgen elk twee fiches waarmee ze hun acties kunnen kiezen.

Het spel bestaat uit twaalf ronden, die elk zijn opgedeeld in 3 fasen. In de eerste fase komt de trein aan in het station met de vakantiegangers. In de tweede fase gebruiken de spelers hun fiches om de acties uit te voeren en in de derde fase tenslotte worden de spelers uitbetaald voor hun bewezen diensten.

1) Bij de start van elke ronde wordt de bovenste locomotiefkaart omgedraaid. Afhankelijk van het weertype dat hierop voorkomt, komen er een aantal passagiers met de trein aan. (Bij stormweer zullen er bijvoorbeeld geen passagiers komen, bij regen slechts 1 student per cottage in de verblijven, ... zie kader spelregels). De vakantiegangers worden over de verschillende wagons van de trein verdeeld.

2) De spelers plaatsen hun fiche op een wagonkaart om de passagiers op te pikken, op de treinconducteur om 100 zlotie te ontvangen of op een investeringskaart om hun vakantieverblijf uit te bouwen. Als je passagiers uitnodigt, neem je ze van de wagon en leg je ze voor je neer. Op het einde van de ronde ga je ze proberen onder te brengen in je vakantiepark. Als je je auto bij deze actie gebruikt, kan je de passagiers uit twee aangrenzende wagons meenemen. Draai de auto om, hij moet terug tanken om hem terug te gebruiken. Dit kost je wederom een actiefiche en kost je 100 zlotie. Bij een investering betaal je de kosten en plaats je de kaart voor je op tafel.  Indien je voor een kaart kiest die een andere speler deze ronde al koos, wordt de prijs verdubbeld, verdrievoudigd, ... Als je je twee fiches tegelijk gebruikt op één kaart, moet je geen kosten (of extra kosten) betalen.

3) De aangeschafte kaarten moeten op de juiste plaats in je vakantiepark terechtkomen. Vakantiewoningen worden opgewaardeerd, dit wil zeggen dat een cottage enkel op een bouwgrond kan gelegd worden. Een villa komt op een cottage terecht en een pension dan weer bovenop een villa. Een volgetankte auto wordt gewoon voor je neergelegd en kan je vanaf de volgende ronde gebruiken. Daarna worden de vakantiegangers in de vakantiewoningen geplaatst. Elke woning kan tot 2 bezoekers ontvangen. Ze gaan ook enkel in de woning die hen past blijven, studenten in cottages en villa's, de middenklasse in villa's en pensions en de adel gaat enkel op pension. Je moet steeds eerst lege woningen vullen vooraleer je ergens gaat bijleggen en ze moeten in zo weinig mogelijk woningen ondergebracht worden (dus niet verspreiden). Vakantiegangers die geen plaatsje hebben, gaan terug naar de voorraad. Oude bezoekers (van vorige ronde) verlaten de woningen en betalen indien er nieuwe vakantiegangers in hun woning komen. De kaarten worden gewoon omgedraaid naar de geldkant.

De speler die als eerste in een derde gebouw investeert, krijgt de "vakantiewoningen"presidentfiche, deze is vijf punten waard aan het einde van het spel. Zo gauw iemand meer gebouwen (of meer waardevolle gebouwen) bouwt, neemt hij deze fiche over. De spelers met deze fiche krijgt alle vakantiegangers die niet konden worden ondergebracht bij de andere spelers in z'n handen en mag deze dan onderbrengen.

Na 12 ronden eindigt het spel en worden er punten uitgereikt :
- 1 punt per 100 zlotie
- 2 punten voor elke cottage (ook diegenen die onder een villa zitten)
- 3 punten voor elke villa  (ook diegenen die onder een pension zitten)
- 5 punten voor elk pension
- 5 punten voor de presidentfiche
- auto's en bouwgronden zijn niets meer waard

Titel : Letnisko
Auteur : Karol Madaj
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 8+

11-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
10-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : De Glasstraat
Klik op de afbeelding om de link te volgen De glasstraat (WGG) :

+ een doos vol prachtig materiaal
+ de werking van de grondstofschijven, gekend van Ora & Labora, komt hier nog meer tot z'n recht (u gaat regelmatig vloeken, omdat het nooit uitkomt)
+ combo's zoeken tussen de gebouwen om zo veel mogelijk punten te scoren
+ slechts vier ronden, het spel gaat zéér vlot
+ véél mogelijke combinaties en grote herspeelbaarheid, maar naar te véél (zoals de kaarten van Agricola)
+ prima spelregels, éénvoudig uit te leggen
+ aantrekkelijke prijs in deze dure tijden, u krijgt héél wat spel voor uw geld
+ de beste euro van Uwe Rosenberg naar mijn bescheiden mening (hoewel Yellowstone park in zijn categorie en Boonanza in de zijne ook wel top zijn)

-  opletten als je het spel uitstanst, er zijn enkele speelstukken die tamelijk vast zitten, gelukkig heb ik geen scheuren, maar anderen waren iets te enthousiast en hebben hier en daar een stukje papier te weinig

Kortom : u merkt aan de positieve (en vooral weinig negatieve) punten dat dit spel echt wel de moeite is in mijn ogen. Dit is één van de spellen die ik onmiddellijk na Essen heb gespeeld, goed bevonden en aangeschaft en dat wil héél wat zeggen ... als je weet dat er nog een hele stapel spellen klaar stond thuis. De jongens van Feuerlandspiele verrasten ons vorig jaar met Terra mystica en doen dit nu weer met deze glasstraat. Ik vind het de beste Rosenberg omdat het vlot speelt, er veel mogelijkheden zijn, maar dat je die vooral kan overzien. Zelfs voor simpele zielen (zoals mezelf) is het duidelijk welke combinatie van gebouwen interessant kan zijn en welke karakterkaarten je daarvoor dient uit te spelen. Ik raad gewoon iedereen aan om deze titel een kans te geven, ook al had u beloofd nooit nog een Rosenberg te spelen na horrorervaringen met Agricola, Le Havre en andere Ora & Labora's. (even stellen dat ik deze spellen wel goed vind, maar ik ken veel mensen die het een beetje té vinden).

10-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expedition northwest passage (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar dit spel hebben we erg lang moeten uitkijken. Het werd reeds vorig jaar in Essen aangekondigd en was blijkbaar ook in erg kleine getale verkrijgbaar bij een kleinere uitgeverij, maar nu is hij dus echt in de handel en klaar om in gebruik te nemen ... en u zal hem in gebruik nemen. Het speelbord is bloedmooi, het materiaal van een prima kwaliteit en het spel spreekt gewoon tot de verbeelding.

U probeert in dit spel punten te vergaren door van Groenland naar de Noordwestelijke doorgang te varen of te sleeën en terug. De speler die ondertussen nog wat eilanden ontdekt, steenpuin weet te ruimen, alles in kaart kan brengen en wat zeestraten kan vinden, zal hiervoor ook beloond worden. Het uniekste deel van het spel is het pakijs dat gedurende het spel veranderd. Langzamerhand wordt een speelveld opgebouwd met tegels die uit ijs en water bestaan. De zonnefiche die per ronde verzet wordt rond het speelbord bepaald welk deel van het bord bevroren zal zijn (alles boven de fiche) en welk deel niet. Er kan natuurlijk enkel gevaren worden op het onbevroren deel en gesleed op het bevroren deel of vaste ijsmassa. Je gaat dus erg goed moeten opletten dat je schip niet vast komt te zitten in het pakijs.

Elke speler beschikt over een spelersbordje met daarop 7 manschappen, 1 extra wordt gebruikt om de speelvolgorde aan te geven. In een ronde komen de spelers om beurten aan de beurt en voeren ze acties uit door  manschappen in te zetten. Ze verplaatsen deze dan van het "beschikbaar" vak naar het "rusten"vak. Afhankelijk van de actie moet u er een bepaald aantal inzetten. Bovendien kan je na één actie onmiddellijk nog extra acties spelen, als je er een extra manschap voor wil opofferen. Dit inzetten gaat door tot alle spelers na elkaar gepast hebben (of moeten passen als ze geen manschappen meer hebben) en wordt alles in gereedheid gebracht voor een volgende ronde.

De acties :
1) trek een tegel (kost 1 manschap) : kies één grote of kleine tegel uit de vitrine (je mag ongelimiteerd aantal in je voorraad hebben)
2) vervang en trek een tegel (kost 2 manschappen) : vervang de grote tegels door vier nieuwe en neem dan een tegel naar keuze
3) leg een tegel (kost 1 manschap) : de tegel moet in het rooster gelegd worden, de afbeeldingen moeten kloppen (land aan land, water aan water), de tegel moet met één volle zijde grenzen aan de tegel waarop je boot of slee staat. Indien er gaten ontstaan, worden deze opgevuld met kleine tegels. Indien je een eiland volledig compleet maakt, krijg je een cartografiefiche en scoor je punten afhankelijk de grootte van het eiland
4) bewegen (kost 1 manschap) : beweeg je schip/slede naar een aangrenzende tegel (een bevroren tegel is onbereikbaar voor het schip)
5) manschappen overzetten (kost 1 manschap) : enkel mogelijk indien schip en slee op dezelfde tegel staan, of de slee nog niet is ingezet. Je zet een aantal manschappen van het ene "beschikbaar" veld naar het andere of van het ene "rusten" veld naar het andere. Nu kan je ook acties uitvoeren met het andere voertuig. Een slee moet op land worden ingezet, aangrenzend aan je schip.
6) onderzoek een Franklin plaats of Zeestraat : indien je op een tegel terechtkomt met een fiche, neem je deze in je voorraad en je krijgt onmiddellijk een aantal punten (afhankelijk van de plaats waar je hem oppikt)
7) ontdek een inuït of een steenhoop : indien je op een tegel terechtkomt met een fiche, neem je deze in je voorraad en je krijgt onmiddellijk een aantal punten (afhankelijk van de plaats waar je hem oppikt)
8) passen : schuif je speelvolgordefiche naar beneden, deze bepaalt de volgorde voor volgende ronde.

Het spel eindigt na 10 ronden of nadat alle expedities terug zijn aangekomen in Groenland (je moet daarom niet helemaal tot aan de Noordwestelijke doorgang geraakt zijn). De spelers krijgen punten voor hun verzamelde fiches. Voor elke set van verzamelde fiches zijn er ook nog 6 bonuspunten te verdienen. Indien je een schip of slee hebt achtergelaten met manschappen levert je dit -2 punten op voor elke achtergelaten manschap en schip (slee niet). De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste terug in Groenland was.

Titel : Expedition Northwest Passage
Auteur : Yves Tourigny
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 13+

10-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
09-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La cucaracha
Klik op de afbeelding om de link te volgen La cucaracha (Ravensburger) :

+ erg leuk concept à la Stef Stuntpiloot en een bed vol vlooien (waarvan ik dacht dat ik het daarmee totaal gehad had)
+ de hexbug werkt echt wel leuk en is erg aantrekkelijk voor de jongere spelers
+ het doolhof veranderen kan op zich tactischer gespeeld worden, maar anderzijds is de kakkerlak zo onvoorspelbaar
+ het perfecte demonstratiespel om onze hobby in de kijker te zetten bij het grotere publiek

- de herspeelbaarheid blijft waarschijnlijk wel een klein probleem hier
- weer iets op batterijen, niet ideaal voor een spellenclub, maar thuis kan hij zeker bij in de kast
- uiteindelijk is dit zo'n hebbedingetje waar je voor jezelf zal moeten beslissen of het al dan niet in je collectie thuishoort

Conclusie : ga je plezier beleven aan dit spel? Ja zeker, de eerste keren dat u dit spel speelt, gaat u lachen, gieren, brullen. Als u dus regelmatig met andere spelersgroepen aan tafel zit, gaat dit spel regelmatig op tafel komen. Heeft u jongere kinderen? Dan gaat dit spel gewoon kapot gespeeld worden. Houdt u van de droge euro (zoals ikzelf) en kan er op een spellenavond geen glimlach vanaf (niet zoals mezelf) dan laat u dit spel beter in de winkelrekken.

09-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plunder (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Plunder kunnen 2 tot 6 piraten stoere praat verkopen in een café over hun verborgen schatten en rooftochten die ze gaan houden. Plunder is een deductiespel waarbij u de uitwisbare stift nog eens een keertje gaat mogen hanteren. Het spel bevat 36 bemanningskaarten (6 in elke kleur), 54 hintkaarten, 18 kaartkaarten, een schatkist, 6 beschrijfbare spelersborden en 6 uitwisbare stiften.

In dit spel ga je proberen te achterhalen waar de andere spelers hun schat hebben verstopt. Je doet dit aan de hand van de hintkaarten. Elke speler krijg bij aanvang 1 kaartkaart in de drie kleuren. Deze vertellen je exact op welk eiland, op welke plaats de schat zich bevindt en welke val ze beschermt. Dit houden de spelers natuurlijk geheim voor elkaar. De hintkaarten worden per kleur als drie trekstapels in het midden van de tafel gelegd. Deze hintkaarten tonen exact dezelfde symbolen als de kaartkaarten. Kies willekeurig een startspeler en het spel kan beginnen.

De spelers die aan de beurt is, draait de bovenste kaart van elke hintstapel open en roept deze af. Je hebt ook de optie om één kaart te veranderen door de volgende kaart van die stapel reeds open te draaien. De andere spelers zeggen nu in volgorde "Aye" of "Nay". Indien één van hun kaartkaarten overeenkomt met de opengedraaide hintkaarten zeggen ze Aye, indien er niets overeenkomt zeggen ze Nay. De actieve speler doet dit echter niet, hij is deze ronde vrijgesteld. Zo gauw alle hintkaarten zijn opengedraaid, mag er de volgende ronde een combinatie gekozen worden.

De spelers noteren op hun spelersborden zaken die ze menen te weten. Zo kan je met een kruisje noteren dat bepaalde spelers de opengedraaide zaken niet hebben, of door middel van deductie juist wel te achterhalen waar de schat van de tegenstanders zich bevindt. Zo gauw je denkt dat je de drie kaartkaarten van een tegenspeler hebt achterhaald, noteer je op de karakterkaart in de speler z'n kleur de antwoorden en leg je deze gedekt in de schatkist in het  midden van de tafel.

Zo gauw alle spelers op alle andere spelers gegokt hebben of na de vijftiende ronde eindigt het spel en worden de punten uitgereikt. Draai de schatkist om en laat de karakterkaarten op een stapel liggen en handel ze karakter voor karakter af. Indien niemand de juiste coördinaten gevonden heeft, worden er geen punten uitgereikt. Indien het wel juist is, laat de speler z'n drie kaarten zien. De speler die het eerst raadde krijgt 3 punten. De volgende speler die het goed raadde krijgt nog 2 punten en de derde nog één punt. Alle volgende spelers krijgen hiervoor nul punten. Indien niemand jouw schat gevonden heeft, krijg je overigens zes punten. Je kruist telkens de punten af als iemand je schat zou vinden.

Nadat alle karakterkaarten zijn overlopen, worden de punten opgeteld en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler die als eerste een schat vond (die dus onderaan in de schatkist lag)

Titel : Plunder
Auteur : Jonathan Franklin
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 10+

09-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bloqs
Klik op de afbeelding om de link te volgen (foto Henk Rolleman)

Bloqs (Play this one) :


+ prima familiespel
+ maestro-variant is een must ook voor de beginnende spelers
+ de blokken zijn erg stevig en mooi, mijn 2-jarig zoontje is er wild van
+ dit is een snel tussendoortje dat je met iedereen kan spelen
+ je hebt steeds het gevoel dat je meedoet om te winnen
+ het stelen is zo'n factor in het spel die hatelijk is, maar maakt het dan ook weer wel leuk
(je weet dat als we aan het bouwen zijn, we niet graag pottenkijkers hebben die het komen stukmaken)

- weinig negatief aan te melden, dit is zo'n spelletje dat iedereen wel weet te appreciëren denk ik
- misschien is de herspeelbaarheid eerder klein als je enkel met véélspelers rond de tafel zit, dan ga je beter voor iets stevigers
- de spelerspionnen deden ons aan welbepaalde XXX-speeltjes denken, maar daar werd dan ook smakelijk om gelachen

08-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The battle of Red Cliffs (Sunrise Tornado)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The battle of Red Cliffs is geen nieuw spel, maar een herwerkte versie van het razendpopulaire spel Tien Zi Que, een Mahjong variant met kaarten waarin je gaat proberen om setjes van opéénvolgende of dezelfde kaarten af te leggen. Als beloning mag je één van de kaarten uit de set bijhouden en dit wordt je meesterset. Op het einde van de ronde krijg je overwinningspunten overeenkomstig met de set die je met deze verzamelde kaarten kan vormen. Afhankelijk van het aantal spelers wordt er tot een bepaald aantal punten gespeeld.

Dit spel kan je met maar liefst 9 spelers spelen. Je kan individueel aan de slag gaan, maar ook in teams van 2 of 3 spelers. Vooraleer je aan een ronde begint, kan één van de spelers een "Peng" claimen. Hij doet dit door twee van z'n handkaarten en één van de kaarten op één van beide aflegstapels te gebruiken om een set te vormen. Eén kaart houdt hij voor z'n meesterset, de andere legt hij af op de aflegstapels. Hij mag z'n hand niet aanvullen. Daarna begint de gewone ronde. Om beurten voeren de spelers 3 fasen uit. Ze trekken één kaart van de trekstapel, daarna mogen de spelers twee acties uitvoeren (ze hebben keuze uit : een set spelen, een kaart afleggen of passen) en tenslotte wordt de hand terug aangevuld tot zes handkaarten.

Wanneer je op een moment een gebeurteniskaart trekt van de trekstapel voer je onmiddellijk de gebeurtenis uit en trek je nadien een nieuwe kaart. Indien een speler in de lopende ronde 5 of meer kaarten in z'n meesterset heeft verzameld, eindigt de ronde nadat alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd.

Wat is een set?
- drie kaarten met opéénvolgende waarde (kleur maakt niet)
- drie kaarten van éénzelfde waarde
- de nullen worden als joker ingezet in sets
- de beautykaarten kunnen ook als set worden uitgespeeld, de kaart die wordt gehouden voor de meesterset levert een éénmalig effect op zoals op de kaart aangegeven
- de TZQ- kaart en is een superjoker die elke waarde of beauty kan aannemen
(de nummers nul en de TZQ-kaarten worden niet op de aflegstapels gelegd, maar op een afvalstapel)

De puntentelling na een ronde : (zie op de handige overzichtjes)
- je scoort punten voor 2 of meer kaarten met dezelfde waarde
- je scoort punten voor 3 of meer kaarten van éénzelfde kleur
- je scoort punten voor 4 of meer verschillende kleuren
- je scoort punten voor 4 of meer kaarten van opéénvolgende waarde
Je kan kaarten in meerdere combinaties gebruiken.

Titel : The battle of Red Cliffs
Auteurs : Ta-Te Wu & E.r. Burgess
Uitgeverij : Sunrise tornado
Aantal spelers : 2-9
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

08-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ghooost !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ghooost! (Iello) :

+ UNO-variant die iets uitdagender zal zijn voor de echte fans
+ prachtig vormgegeven kaarten
+ opbergdoosje met magneet werkt wel netjes

- de iconografie op de kaarten had véél duidelijker moeten zijn
- de regels zouden erg simpel moeten zijn, maar zijn dit aanvankelijk niet echt
- het spel is niet echt superspannend en dat is nou net het gevoel dat je bij dit soort spellen wel moet hebben
- op zich zou ik zeggen dat het iets is om met kinderen te spelen, maar de complexiteit van de acties en de speciale kaarten maken het toch wel een uitdaging om het aan het jongere publiek duidelijk te maken

Conclusie : Onze ervaring was niet echt positief. Op zich had ik een leuk, mooi spelletje verwacht, maar dat viel gewoon even allemaal tegen. Misschien moeten we het spel gewoon snel terug een herkansing geven en met de spelregels nu goed in ons hoofd eens trachten anders te spelen dan UNO-gewijs, want dan werkt het niet echt. Het uitzicht is mooi, maar hetgeen dat onder de motorkap zit is te licht bevonden ... erg jammer!

07-12-2013 om 09:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs