IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raverun (G3)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Raverun is een snel kaartspel voor 2 of 3 spelers waarin spelers trachten de kaart met de hoogste waarde op hun aflegstapel te krijgen.
Het spel bestaat uit 24 karakterkaarten, genummerd van 1 t.e.m. 8 en gaande over A, B tot C.
Elke speler start met 7 handkaarten (2 spelers) of 6 kaarten (3 spelers). De andere kaarten vormen een trekstapel in het midden van de tafel.
Voor de eerste ronde, kiezen alle spelers één van hun handkaarten, draaien deze gelijktijdig open en de speler met de hoogste kaart in waarde bepaalt de speelvolgorde van de eerste ronde. Deze kaart wordt de eerste kaart van de aflegstapel.

Het spel loopt over een aantal ronden, die elk zijn opgesplitst en 3 fasen :
1) speel kaarten : in de gekozen speelvolgorde (door de speler met de hoogste kaart in z'n aflegstapel) spelen de spelers om beurten één van hun handkaarten voor zich uit, dit is hun gevechtszone. (er kunnen reeds andere kaarten liggen, leg de nieuwe kaart er gewoon naast)
2 ) het gevecht : de speler met de kaart met hoogste waarde wint het gevecht. Deze kaart blijft in de gevechtszone, de andere gespeelde kaarten gaan naar de aflegstapel van de desbetreffende spelers.
3) voer acties uit : spelers kunnen acties uitvoeren met de groene kaarten die bovenaan in hun aflegstapel liggen. Om beurten, vertrekkende van de speler met de laagste waarde, kunnen ze de acties uitvoeren. De volgorde blijft behouden, ook al veranderen de waarden van de kaarten tijdens deze fase. Het kan zelfs zijn dat een speler meerdere acties kan uitvoeren doordat hij nieuwe kaarten bovenop z'n aflegstapel krijgt.

Indien na de actiefase elke speler nog minstens één handkaart heeft, start een volgende ronde. Indien minstens één speler geen handkaarten meer heeft, luidt dit het einde van het spel in. Er volgt een laatste ronde waarin de spelers ook de acties van de rode kaarten kunnen uitvoeren in de 3de fase. Indien na die ronde elke speler terug een kaart op handen heeft, volgt er een volgende ronde, maar als één van de spelers geen kaarten meer heeft dan eindigt het spel onmiddellijk. De speler met de hoogste kaart in z'n aflegstapel is de winnaar van het spel (bij gelijke stand, gaat de C-kaart boven de B- en de A-kaart)

Acties van de kaarten :
- vervang een handkaart met de bovenste kaart van een stapel
- plaats een aantal handkaarten onderop de trekstapel en neem evenveel kaarten terug op handen
- neem de bovenste kaart van de trekstapel
- leg een kaart van een gevechtszone naar keuze op een stapel naar keuze
- verleg een kaart van een gevechtszone naar jouw gevechtszone
- neem de bovenste kaart van een stapel en leg ze onderop de trekstapel
- neem een kaart met dezelfde letter als deze kaart en leg ze bovenop je aflegstapel
- schud een stapel naar keuze

Titel : Raverun
Auteur : Jedzej Doczkal
Uitgeverij : G3
Aantal spelers : 2-3
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

12-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
11-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Expedition Northwest Passage
Klik op de afbeelding om de link te volgen Expedition Northwest Passage (Matagot) :

+ sfeervol thema, prachtig vormgegeven
+ relatief eenvoudig concept en spelverloop
+ héél wat uitdagend puzzelplezier
+ eindelijk eens zo'n spel met echt wel véél mogelijkheden, zonder dat het moeilijk hoeft te zijn

- een foutje wordt genadeloos afgestraft, je zit enkele ronden vast in het pakijs of zelfs helemaal geïsoleerd, je kan volledig uit het spel liggen
(die maak je hopelijk alleen in je eerste potje, maar twee spelers hadden het bij ons vlaggen)
- het verschil in score was erg groot, je wordt eigenlijk dubbel beloond wat dat betreft, maar ik vermoed dat dit ook wel beter loopt in de volgende spelletjes

Conclusie : Dit spel is er ééntje waarnaar we hebben uitgekeken, we hadden er al veel goeds over gehoord en gedeeltelijk snap ik ook wel hoe dat komt. Het spel ademt een bepaalde sfeer uit, die niet alledaags is. Het spelverloop is fijn, verfrissend en vooral niet alledaags ... en dan heeft u onmiddellijk de essentie ... het is niet alledaags ... het is een keer net dat ietsje anders en misschien is dat wel de trigger voor zowel gelegenheidsspeler als voor de ervaren veelspeler om deze titel in huis te halen

11-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Letnisko (Gry Leonardo)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Letnisko zou vertaald iets moeten betekenen als "zomerverblijf". Het spel neemt ons mee terug naar de jaren '30 in een Poolse regio in de beurt van Warschau. Langs de plaatselijke spoorweg schieten de vakantieverblijven als paddestoelen uit de grond, eenvoudige cottages, mooie villa's tot prachtige, luxueuze pensions. De spelers zijn de eigenaars van deze vakantieverblijven en proberen op de economische situatie in te spelen en ook nog eens rekening te houden met het onvoorspelbare weer in de streek. De speler met de meest impressionante gebouwen en het meeste geld op handen wint het spel.

Het spel bestaat uit 110 kaarten waarop de verschillende vakantiegangers (studenten, middenklasse en adel) te zien zijn en op de achterkant geld met waarde 100, 200 en 300 zlotie. Daarnaast zijn er 109 grote dubbelzijdige kaarten met daarop de gebouwen (cottage, villa, pension) en bouwgronden en op de achterkant de overwinningspunten. Tenslotte zijn er nog 6 autokaarten, 13 locomotieven (trein waarmee passagiers aankomen met op de achterkant het weertype) en 8 treincoupés. De spelers krijgen elk twee fiches waarmee ze hun acties kunnen kiezen.

Het spel bestaat uit twaalf ronden, die elk zijn opgedeeld in 3 fasen. In de eerste fase komt de trein aan in het station met de vakantiegangers. In de tweede fase gebruiken de spelers hun fiches om de acties uit te voeren en in de derde fase tenslotte worden de spelers uitbetaald voor hun bewezen diensten.

1) Bij de start van elke ronde wordt de bovenste locomotiefkaart omgedraaid. Afhankelijk van het weertype dat hierop voorkomt, komen er een aantal passagiers met de trein aan. (Bij stormweer zullen er bijvoorbeeld geen passagiers komen, bij regen slechts 1 student per cottage in de verblijven, ... zie kader spelregels). De vakantiegangers worden over de verschillende wagons van de trein verdeeld.

2) De spelers plaatsen hun fiche op een wagonkaart om de passagiers op te pikken, op de treinconducteur om 100 zlotie te ontvangen of op een investeringskaart om hun vakantieverblijf uit te bouwen. Als je passagiers uitnodigt, neem je ze van de wagon en leg je ze voor je neer. Op het einde van de ronde ga je ze proberen onder te brengen in je vakantiepark. Als je je auto bij deze actie gebruikt, kan je de passagiers uit twee aangrenzende wagons meenemen. Draai de auto om, hij moet terug tanken om hem terug te gebruiken. Dit kost je wederom een actiefiche en kost je 100 zlotie. Bij een investering betaal je de kosten en plaats je de kaart voor je op tafel.  Indien je voor een kaart kiest die een andere speler deze ronde al koos, wordt de prijs verdubbeld, verdrievoudigd, ... Als je je twee fiches tegelijk gebruikt op één kaart, moet je geen kosten (of extra kosten) betalen.

3) De aangeschafte kaarten moeten op de juiste plaats in je vakantiepark terechtkomen. Vakantiewoningen worden opgewaardeerd, dit wil zeggen dat een cottage enkel op een bouwgrond kan gelegd worden. Een villa komt op een cottage terecht en een pension dan weer bovenop een villa. Een volgetankte auto wordt gewoon voor je neergelegd en kan je vanaf de volgende ronde gebruiken. Daarna worden de vakantiegangers in de vakantiewoningen geplaatst. Elke woning kan tot 2 bezoekers ontvangen. Ze gaan ook enkel in de woning die hen past blijven, studenten in cottages en villa's, de middenklasse in villa's en pensions en de adel gaat enkel op pension. Je moet steeds eerst lege woningen vullen vooraleer je ergens gaat bijleggen en ze moeten in zo weinig mogelijk woningen ondergebracht worden (dus niet verspreiden). Vakantiegangers die geen plaatsje hebben, gaan terug naar de voorraad. Oude bezoekers (van vorige ronde) verlaten de woningen en betalen indien er nieuwe vakantiegangers in hun woning komen. De kaarten worden gewoon omgedraaid naar de geldkant.

De speler die als eerste in een derde gebouw investeert, krijgt de "vakantiewoningen"presidentfiche, deze is vijf punten waard aan het einde van het spel. Zo gauw iemand meer gebouwen (of meer waardevolle gebouwen) bouwt, neemt hij deze fiche over. De spelers met deze fiche krijgt alle vakantiegangers die niet konden worden ondergebracht bij de andere spelers in z'n handen en mag deze dan onderbrengen.

Na 12 ronden eindigt het spel en worden er punten uitgereikt :
- 1 punt per 100 zlotie
- 2 punten voor elke cottage (ook diegenen die onder een villa zitten)
- 3 punten voor elke villa  (ook diegenen die onder een pension zitten)
- 5 punten voor elk pension
- 5 punten voor de presidentfiche
- auto's en bouwgronden zijn niets meer waard

Titel : Letnisko
Auteur : Karol Madaj
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 8+

11-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
10-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : De Glasstraat
Klik op de afbeelding om de link te volgen De glasstraat (WGG) :

+ een doos vol prachtig materiaal
+ de werking van de grondstofschijven, gekend van Ora & Labora, komt hier nog meer tot z'n recht (u gaat regelmatig vloeken, omdat het nooit uitkomt)
+ combo's zoeken tussen de gebouwen om zo veel mogelijk punten te scoren
+ slechts vier ronden, het spel gaat zéér vlot
+ véél mogelijke combinaties en grote herspeelbaarheid, maar naar te véél (zoals de kaarten van Agricola)
+ prima spelregels, éénvoudig uit te leggen
+ aantrekkelijke prijs in deze dure tijden, u krijgt héél wat spel voor uw geld
+ de beste euro van Uwe Rosenberg naar mijn bescheiden mening (hoewel Yellowstone park in zijn categorie en Boonanza in de zijne ook wel top zijn)

-  opletten als je het spel uitstanst, er zijn enkele speelstukken die tamelijk vast zitten, gelukkig heb ik geen scheuren, maar anderen waren iets te enthousiast en hebben hier en daar een stukje papier te weinig

Kortom : u merkt aan de positieve (en vooral weinig negatieve) punten dat dit spel echt wel de moeite is in mijn ogen. Dit is één van de spellen die ik onmiddellijk na Essen heb gespeeld, goed bevonden en aangeschaft en dat wil héél wat zeggen ... als je weet dat er nog een hele stapel spellen klaar stond thuis. De jongens van Feuerlandspiele verrasten ons vorig jaar met Terra mystica en doen dit nu weer met deze glasstraat. Ik vind het de beste Rosenberg omdat het vlot speelt, er veel mogelijkheden zijn, maar dat je die vooral kan overzien. Zelfs voor simpele zielen (zoals mezelf) is het duidelijk welke combinatie van gebouwen interessant kan zijn en welke karakterkaarten je daarvoor dient uit te spelen. Ik raad gewoon iedereen aan om deze titel een kans te geven, ook al had u beloofd nooit nog een Rosenberg te spelen na horrorervaringen met Agricola, Le Havre en andere Ora & Labora's. (even stellen dat ik deze spellen wel goed vind, maar ik ken veel mensen die het een beetje té vinden).

10-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expedition northwest passage (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar dit spel hebben we erg lang moeten uitkijken. Het werd reeds vorig jaar in Essen aangekondigd en was blijkbaar ook in erg kleine getale verkrijgbaar bij een kleinere uitgeverij, maar nu is hij dus echt in de handel en klaar om in gebruik te nemen ... en u zal hem in gebruik nemen. Het speelbord is bloedmooi, het materiaal van een prima kwaliteit en het spel spreekt gewoon tot de verbeelding.

U probeert in dit spel punten te vergaren door van Groenland naar de Noordwestelijke doorgang te varen of te sleeën en terug. De speler die ondertussen nog wat eilanden ontdekt, steenpuin weet te ruimen, alles in kaart kan brengen en wat zeestraten kan vinden, zal hiervoor ook beloond worden. Het uniekste deel van het spel is het pakijs dat gedurende het spel veranderd. Langzamerhand wordt een speelveld opgebouwd met tegels die uit ijs en water bestaan. De zonnefiche die per ronde verzet wordt rond het speelbord bepaald welk deel van het bord bevroren zal zijn (alles boven de fiche) en welk deel niet. Er kan natuurlijk enkel gevaren worden op het onbevroren deel en gesleed op het bevroren deel of vaste ijsmassa. Je gaat dus erg goed moeten opletten dat je schip niet vast komt te zitten in het pakijs.

Elke speler beschikt over een spelersbordje met daarop 7 manschappen, 1 extra wordt gebruikt om de speelvolgorde aan te geven. In een ronde komen de spelers om beurten aan de beurt en voeren ze acties uit door  manschappen in te zetten. Ze verplaatsen deze dan van het "beschikbaar" vak naar het "rusten"vak. Afhankelijk van de actie moet u er een bepaald aantal inzetten. Bovendien kan je na één actie onmiddellijk nog extra acties spelen, als je er een extra manschap voor wil opofferen. Dit inzetten gaat door tot alle spelers na elkaar gepast hebben (of moeten passen als ze geen manschappen meer hebben) en wordt alles in gereedheid gebracht voor een volgende ronde.

De acties :
1) trek een tegel (kost 1 manschap) : kies één grote of kleine tegel uit de vitrine (je mag ongelimiteerd aantal in je voorraad hebben)
2) vervang en trek een tegel (kost 2 manschappen) : vervang de grote tegels door vier nieuwe en neem dan een tegel naar keuze
3) leg een tegel (kost 1 manschap) : de tegel moet in het rooster gelegd worden, de afbeeldingen moeten kloppen (land aan land, water aan water), de tegel moet met één volle zijde grenzen aan de tegel waarop je boot of slee staat. Indien er gaten ontstaan, worden deze opgevuld met kleine tegels. Indien je een eiland volledig compleet maakt, krijg je een cartografiefiche en scoor je punten afhankelijk de grootte van het eiland
4) bewegen (kost 1 manschap) : beweeg je schip/slede naar een aangrenzende tegel (een bevroren tegel is onbereikbaar voor het schip)
5) manschappen overzetten (kost 1 manschap) : enkel mogelijk indien schip en slee op dezelfde tegel staan, of de slee nog niet is ingezet. Je zet een aantal manschappen van het ene "beschikbaar" veld naar het andere of van het ene "rusten" veld naar het andere. Nu kan je ook acties uitvoeren met het andere voertuig. Een slee moet op land worden ingezet, aangrenzend aan je schip.
6) onderzoek een Franklin plaats of Zeestraat : indien je op een tegel terechtkomt met een fiche, neem je deze in je voorraad en je krijgt onmiddellijk een aantal punten (afhankelijk van de plaats waar je hem oppikt)
7) ontdek een inuït of een steenhoop : indien je op een tegel terechtkomt met een fiche, neem je deze in je voorraad en je krijgt onmiddellijk een aantal punten (afhankelijk van de plaats waar je hem oppikt)
8) passen : schuif je speelvolgordefiche naar beneden, deze bepaalt de volgorde voor volgende ronde.

Het spel eindigt na 10 ronden of nadat alle expedities terug zijn aangekomen in Groenland (je moet daarom niet helemaal tot aan de Noordwestelijke doorgang geraakt zijn). De spelers krijgen punten voor hun verzamelde fiches. Voor elke set van verzamelde fiches zijn er ook nog 6 bonuspunten te verdienen. Indien je een schip of slee hebt achtergelaten met manschappen levert je dit -2 punten op voor elke achtergelaten manschap en schip (slee niet). De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste terug in Groenland was.

Titel : Expedition Northwest Passage
Auteur : Yves Tourigny
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 13+

10-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
09-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La cucaracha
Klik op de afbeelding om de link te volgen La cucaracha (Ravensburger) :

+ erg leuk concept à la Stef Stuntpiloot en een bed vol vlooien (waarvan ik dacht dat ik het daarmee totaal gehad had)
+ de hexbug werkt echt wel leuk en is erg aantrekkelijk voor de jongere spelers
+ het doolhof veranderen kan op zich tactischer gespeeld worden, maar anderzijds is de kakkerlak zo onvoorspelbaar
+ het perfecte demonstratiespel om onze hobby in de kijker te zetten bij het grotere publiek

- de herspeelbaarheid blijft waarschijnlijk wel een klein probleem hier
- weer iets op batterijen, niet ideaal voor een spellenclub, maar thuis kan hij zeker bij in de kast
- uiteindelijk is dit zo'n hebbedingetje waar je voor jezelf zal moeten beslissen of het al dan niet in je collectie thuishoort

Conclusie : ga je plezier beleven aan dit spel? Ja zeker, de eerste keren dat u dit spel speelt, gaat u lachen, gieren, brullen. Als u dus regelmatig met andere spelersgroepen aan tafel zit, gaat dit spel regelmatig op tafel komen. Heeft u jongere kinderen? Dan gaat dit spel gewoon kapot gespeeld worden. Houdt u van de droge euro (zoals ikzelf) en kan er op een spellenavond geen glimlach vanaf (niet zoals mezelf) dan laat u dit spel beter in de winkelrekken.

09-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plunder (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Plunder kunnen 2 tot 6 piraten stoere praat verkopen in een café over hun verborgen schatten en rooftochten die ze gaan houden. Plunder is een deductiespel waarbij u de uitwisbare stift nog eens een keertje gaat mogen hanteren. Het spel bevat 36 bemanningskaarten (6 in elke kleur), 54 hintkaarten, 18 kaartkaarten, een schatkist, 6 beschrijfbare spelersborden en 6 uitwisbare stiften.

In dit spel ga je proberen te achterhalen waar de andere spelers hun schat hebben verstopt. Je doet dit aan de hand van de hintkaarten. Elke speler krijg bij aanvang 1 kaartkaart in de drie kleuren. Deze vertellen je exact op welk eiland, op welke plaats de schat zich bevindt en welke val ze beschermt. Dit houden de spelers natuurlijk geheim voor elkaar. De hintkaarten worden per kleur als drie trekstapels in het midden van de tafel gelegd. Deze hintkaarten tonen exact dezelfde symbolen als de kaartkaarten. Kies willekeurig een startspeler en het spel kan beginnen.

De spelers die aan de beurt is, draait de bovenste kaart van elke hintstapel open en roept deze af. Je hebt ook de optie om één kaart te veranderen door de volgende kaart van die stapel reeds open te draaien. De andere spelers zeggen nu in volgorde "Aye" of "Nay". Indien één van hun kaartkaarten overeenkomt met de opengedraaide hintkaarten zeggen ze Aye, indien er niets overeenkomt zeggen ze Nay. De actieve speler doet dit echter niet, hij is deze ronde vrijgesteld. Zo gauw alle hintkaarten zijn opengedraaid, mag er de volgende ronde een combinatie gekozen worden.

De spelers noteren op hun spelersborden zaken die ze menen te weten. Zo kan je met een kruisje noteren dat bepaalde spelers de opengedraaide zaken niet hebben, of door middel van deductie juist wel te achterhalen waar de schat van de tegenstanders zich bevindt. Zo gauw je denkt dat je de drie kaartkaarten van een tegenspeler hebt achterhaald, noteer je op de karakterkaart in de speler z'n kleur de antwoorden en leg je deze gedekt in de schatkist in het  midden van de tafel.

Zo gauw alle spelers op alle andere spelers gegokt hebben of na de vijftiende ronde eindigt het spel en worden de punten uitgereikt. Draai de schatkist om en laat de karakterkaarten op een stapel liggen en handel ze karakter voor karakter af. Indien niemand de juiste coördinaten gevonden heeft, worden er geen punten uitgereikt. Indien het wel juist is, laat de speler z'n drie kaarten zien. De speler die het eerst raadde krijgt 3 punten. De volgende speler die het goed raadde krijgt nog 2 punten en de derde nog één punt. Alle volgende spelers krijgen hiervoor nul punten. Indien niemand jouw schat gevonden heeft, krijg je overigens zes punten. Je kruist telkens de punten af als iemand je schat zou vinden.

Nadat alle karakterkaarten zijn overlopen, worden de punten opgeteld en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler die als eerste een schat vond (die dus onderaan in de schatkist lag)

Titel : Plunder
Auteur : Jonathan Franklin
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30-45 min.
Leeftijd : 10+

09-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bloqs
Klik op de afbeelding om de link te volgen (foto Henk Rolleman)

Bloqs (Play this one) :


+ prima familiespel
+ maestro-variant is een must ook voor de beginnende spelers
+ de blokken zijn erg stevig en mooi, mijn 2-jarig zoontje is er wild van
+ dit is een snel tussendoortje dat je met iedereen kan spelen
+ je hebt steeds het gevoel dat je meedoet om te winnen
+ het stelen is zo'n factor in het spel die hatelijk is, maar maakt het dan ook weer wel leuk
(je weet dat als we aan het bouwen zijn, we niet graag pottenkijkers hebben die het komen stukmaken)

- weinig negatief aan te melden, dit is zo'n spelletje dat iedereen wel weet te appreciëren denk ik
- misschien is de herspeelbaarheid eerder klein als je enkel met véélspelers rond de tafel zit, dan ga je beter voor iets stevigers
- de spelerspionnen deden ons aan welbepaalde XXX-speeltjes denken, maar daar werd dan ook smakelijk om gelachen

08-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The battle of Red Cliffs (Sunrise Tornado)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The battle of Red Cliffs is geen nieuw spel, maar een herwerkte versie van het razendpopulaire spel Tien Zi Que, een Mahjong variant met kaarten waarin je gaat proberen om setjes van opéénvolgende of dezelfde kaarten af te leggen. Als beloning mag je één van de kaarten uit de set bijhouden en dit wordt je meesterset. Op het einde van de ronde krijg je overwinningspunten overeenkomstig met de set die je met deze verzamelde kaarten kan vormen. Afhankelijk van het aantal spelers wordt er tot een bepaald aantal punten gespeeld.

Dit spel kan je met maar liefst 9 spelers spelen. Je kan individueel aan de slag gaan, maar ook in teams van 2 of 3 spelers. Vooraleer je aan een ronde begint, kan één van de spelers een "Peng" claimen. Hij doet dit door twee van z'n handkaarten en één van de kaarten op één van beide aflegstapels te gebruiken om een set te vormen. Eén kaart houdt hij voor z'n meesterset, de andere legt hij af op de aflegstapels. Hij mag z'n hand niet aanvullen. Daarna begint de gewone ronde. Om beurten voeren de spelers 3 fasen uit. Ze trekken één kaart van de trekstapel, daarna mogen de spelers twee acties uitvoeren (ze hebben keuze uit : een set spelen, een kaart afleggen of passen) en tenslotte wordt de hand terug aangevuld tot zes handkaarten.

Wanneer je op een moment een gebeurteniskaart trekt van de trekstapel voer je onmiddellijk de gebeurtenis uit en trek je nadien een nieuwe kaart. Indien een speler in de lopende ronde 5 of meer kaarten in z'n meesterset heeft verzameld, eindigt de ronde nadat alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd.

Wat is een set?
- drie kaarten met opéénvolgende waarde (kleur maakt niet)
- drie kaarten van éénzelfde waarde
- de nullen worden als joker ingezet in sets
- de beautykaarten kunnen ook als set worden uitgespeeld, de kaart die wordt gehouden voor de meesterset levert een éénmalig effect op zoals op de kaart aangegeven
- de TZQ- kaart en is een superjoker die elke waarde of beauty kan aannemen
(de nummers nul en de TZQ-kaarten worden niet op de aflegstapels gelegd, maar op een afvalstapel)

De puntentelling na een ronde : (zie op de handige overzichtjes)
- je scoort punten voor 2 of meer kaarten met dezelfde waarde
- je scoort punten voor 3 of meer kaarten van éénzelfde kleur
- je scoort punten voor 4 of meer verschillende kleuren
- je scoort punten voor 4 of meer kaarten van opéénvolgende waarde
Je kan kaarten in meerdere combinaties gebruiken.

Titel : The battle of Red Cliffs
Auteurs : Ta-Te Wu & E.r. Burgess
Uitgeverij : Sunrise tornado
Aantal spelers : 2-9
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

08-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Ghooost !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ghooost! (Iello) :

+ UNO-variant die iets uitdagender zal zijn voor de echte fans
+ prachtig vormgegeven kaarten
+ opbergdoosje met magneet werkt wel netjes

- de iconografie op de kaarten had véél duidelijker moeten zijn
- de regels zouden erg simpel moeten zijn, maar zijn dit aanvankelijk niet echt
- het spel is niet echt superspannend en dat is nou net het gevoel dat je bij dit soort spellen wel moet hebben
- op zich zou ik zeggen dat het iets is om met kinderen te spelen, maar de complexiteit van de acties en de speciale kaarten maken het toch wel een uitdaging om het aan het jongere publiek duidelijk te maken

Conclusie : Onze ervaring was niet echt positief. Op zich had ik een leuk, mooi spelletje verwacht, maar dat viel gewoon even allemaal tegen. Misschien moeten we het spel gewoon snel terug een herkansing geven en met de spelregels nu goed in ons hoofd eens trachten anders te spelen dan UNO-gewijs, want dan werkt het niet echt. Het uitzicht is mooi, maar hetgeen dat onder de motorkap zit is te licht bevonden ... erg jammer!

07-12-2013 om 09:51 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 141
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Waut, Pieter, Sven G., David & Arne
Gespeeld spel : Ghooost!, Armadöra, The rats in the walls, Bruxelles 1893 (met vijf spelers), UGO, Bloqs & De glasstraat (met drie spelers)
Speeldatum : 06/12/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : De Sint kwam vandaag ook bij ons langs en verraste ons met een mooi pakketje spellen. De komende weken zal u hier op de blog er meer over te weten komen. De titels alvast : Russian railroads, Carcassonne Südsee, Ligretto crazy, Der Geheimnisvolle Spiegel & Qwirkle uitbreiding 1

07-12-2013 om 02:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shadows over the empire (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Shadows over the empire is de tweede titel uit de Artipia-stal. Ook dit spel speelt zich af in de setting van "Archon" en dat is overduidelijk aan het artwork te merken. Dit spel is echter een kaartspel waarbij u de acties en combo's van de kaarten zal moeten gaan benutten om uw uiteindelijk doel te bereiken. Het feit dat het hier om dit type van spel betreft, maakt het ook erg moeilijk om er een deftige beschrijving van te geven, want het is de tekst op de kaarten die het spel uiteindelijk maken en laten lopen. De spelregels zijn dan ook redelijk kort en misschien ietsje te beperkt. Als je die leest, heb je nog totaal geen enkel idee hoe een potje "Shadows over the empire" er zal uitzien.

Afhankelijk van het aantal spelers wordt er een rooster aan kaarten afgelegd. Centraal ligt er steeds een belangrijke persoon, in de hoeken starten de spelers telkens met hun leider en daarrond liggen er burgers allerhande die je gaat proberen te beïnvloeden en hun acties gebruiken om het spel in jouw voordeel te laten overhellen. Het spel omvat drie soorten kaarten qua niveaus, zo zal u als beginnende speler voldoende hebben aan de A-kaarten, maar kan u nadien met de B- en C-kaarten aan de slag voor meer variatie, dynamiek en diepgang.

Het spel is afgelopen als een speler er in slaagt om :
- z'n 18 invloedsfiches op de kaarten te plaatsen en hij controle heeft over de belangrijke persoon
- z'n 18 invloedsfiches op de kaarten te plaatsen en in geen enkel conflict betrokken is

In een ronde voeren de spelers om beurten één van volgende acties uit :
- beïnvloed een karakterkaart : door deze actie te kiezen ga je je invloed kunnen laten gelden op de kaarten en je invloedsfiches inzetten. Kies een karakter dat je al beheerst om je invloed te laten uitbreiden, leg een algemeen invloedsfiche op deze kaart om aan te geven dat dit karakter al gebruikt is, leg een aantal eigen invloedsfiches op het aangrenzende karakter dat je beïnvloed. Het aantal fiches hangt af van hoeveel overéénkomstige kenmerken het karakter heeft met jouw leider (er zijn vier verschillende symbolen in het spel). Leg ook een algemeen invloedsfiche op het beïnvloede karakter indien er nog géén andere speler op de kaart vertegenwoordigd was. Sommige karakters hebben niet de hoofdeigenschap van je leider en kunnen dan ook niet beïnvloed worden op deze manier. Er is echter een andere manier om toch je fiches daar op te krijgen via de eigenschappen van kaarten.

- gebruik de actie van een karakterkaart : kies één van de karakters die jij controleert, gebruik de actie, draai de kaart een kwartslag. De eigenschappen kunnen niet tegen een leider gebruikt worden. Een karakter kan slechts één maal per ronde gebruikt worden.

- pas : je mag na het passen geen acties meer uitvoeren deze ronde

Conflict : wanneer méér dan één speler op een karakter vertegenwoordigd is, is er een conflict. Zo lang er een conflict is, controleert niemand de kaart en kan de bijhorende eigenschap dus ook niet benut worden.
Nadat alle spelers gepast hebben, eindigt de ronde. Controleer of er voldaan wordt aan de overwinningscondities. Is dit niet het geval, dan wordt er een nieuwe ronde voorbereid : haal één fiche van elke speler van de karakters in conflict, haal alle algemene invloedsfiches van de kaarten, draai de gebruikte karakters terug recht en alle gedekte karakterkaarten die grenzen aan karakters die gecontroleerd worden, worden opengedraaid. De speler met de meest resterende fiches in z'n voorraad wordt de startspeler voor de volgende ronde.

De eigenschappen van de kaarten : sommige laten je toe om een actie te ondernemen, anderen om te reageren en nog andere zijn constant actief tijdens het spel. Veel kaarten laten je toe om invloedsfiches te plaatsen, verwijderen of ruilen. Ook met de posities van de kaarten in het rooster kan gegoocheld worden. Veel meer info hieromtrent kan ik eigenlijk niet kwijt aangezien elk spel weer helemaal anders zal zijn afhankelijk van welke kaarten er in het spel zitten en welke combinaties je dan gaat kunnen maken. Bij de imprESSEN krijgt u er misschien een iets duidelijker zicht op.

Titel : Shadows over the empire
Auteur : Babis Giannios
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 12+

 



07-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (2)
06-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Titans of industry (Gozer games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Titans of industry is geproduceerd in samenwerking met Gamesalute en dat is er duidelijk aan te merken. Het materiaal op zich is spik en span en van een erg deftige kwaliteit. Wat artwork betreft, is het natuurlijk altijd een beetje subjectief, maar daarin gaat dit spel voor mij dan toch een klein beetje de mist in. Titans of industry is een pure euro waarin je grondstoffen gaat aanschaffen en verkopen, actiekaarten kopen, arbeiders inzetten en hen de bijbehorende acties laten uitvoeren. Jammerlijk genoeg heeft men hier gekozen om met kartonnen fiches te werken à la "Ora et labora" en ik heb persoonlijk liever mooie houten grondstoffen dan. Ook het kleurgebruik voor het centrale speelbord vind ik een beetje sec, maar dat is goesting natuurlijk.

In dit spel probeert u om in zeven jaren (ronden) zoveel mogelijk overwinningspunten te sprokkelen. U doet dit hoofdzakelijk door de aankoop van fabrieken en industrieën en het kopen en verkopen van producten. Er zijn drie types van producten in het spel, de basisproducten hout, steen en baksteen, de middelmatige teer en beton en de geavanceerde staal en glas. In het eerste deel van het spel gaat u vooral met de basisproducten werken, maar langzamerhand komen ook méér en méér de middelmatige en geavanceerde in het spel.

Een speelronde bestaat uit vijf fasen :
1) Koop gebouwen : leg een aantal fabrieken en industrieën open gelijk aan het aantal spelers. Om beurten mogen deze kaarten nu gekocht worden. Je mag ook passen en een rondje overslaan. Dit blijft zo doorgaan tot alle spelers na elkaar gepast hebben. Als je een kaart aanschaft, betaal je de kosten, scoor je de punten van de kaart en leg je de kaart op een vrij veld op je spelersbordje. Indien je geen vrije plaats meer hebt, moet je de kaart op een eerder gebouwd gebouw plaatsen, dit mag enkel als de nieuwe kaart van een hoger niveau is.

2) Plaats arbeiders : je beschikt aanvankelijk over 4 arbeiders die je om beurten gaat inzetten. Je kan je arbeider plaatsen op een eigen of vreemde fabriek. Op elke fabriek kan slechts 1 arbeider staan. Je kan je op een eigen of vreemde industrie plaatsen, hierop mogen meerdere arbeiders plaats vatten. Of je plaatst je arbeider op een veld op het speelbord, ook hier kan slechts één arbeider per plaatsje gezet worden. Indien je gebruik maakt van een fabriek of industrie van een andere speler, scoort deze onmiddellijk 1 punt en eventueel 1 punt extra als het gebouw al een upgrade heeft gehad. De acties van het speelbord even kort samengevat : basisgrondstoffen krijgen, geld krijgen, een actieplaats gebruiken op een fabriek die al bezet is, een fictieve upgrade voor één gebouw, 2 willekeurige grondstoffen aankopen voor 3000 dollar, een bedrijfsstrategiekaart aanschaffen (max. 3 in totaal per speler, ze leveren punten op aan het einde van het spel als aan de voorwaarden voldaan wordt), upgrade van een fabriek of industrie, een tijdelijke arbeider (grijs) voor de volgende ronde, de speelvolgorde wijzigen en een nieuwe arbeider opleiden (verloopt over 2 ronden).

3) Voer de acties uit : De spelers krijgen de grondstoffen van de fabrieken en industrieën die ze bezetten. Er is geen limiet. Indien je arbeider op een industrie staat, kan je de afgebeelde grondstoffen verkopen. Je mag één set verkopen per arbeider die op de kaart staat. Je scoort hiervoor ook de aangegeven overwinningspunten. Je krijgt de extra's van het speelbord, zoals de tijdelijke arbeider en de upgrade voor je gebouw.

4) Onderhouden : In de ronden 3, 5 en 7 tel je de onderhoudskosten voor al je gebouwen bij elkaar op en betaal je het totaal aan de bank. Enkel de bovenste kaarten in een stapel dienen onderhouden te worden. Indien je niet kan betalen, moet je een lening aangaan. Je krijgt 3000 dollar voor een lening die je voor het einde van het spel probeert terug te betalen (5000 dollar). Indien dit je niet lukt, is elke lening 5 strafpunten waard op het einde van het spel.

5) Opschonen en onderhouden : Wijzig de speelvolgorde door door te schuiven of aan te passen na het inzetten van de arbeiders, neem alle arbeiders terug van het bord en de kaarten, arbeiders in opleiding schuiven een plaatsje door (diegene die al op het laatste vak staan, komen in je voorraad terecht). Vul de markt op het bord terug aan en verschuif de rondefiche één plaatsje.

Na zeven ronden worden de resterende grondstoffen ingeruild, 3 voor 1 punt. Elke 5000 dollar levert nog één punt op en spelers krijgen bonuspunten als er aan de voorwaarden van de bedrijfsstrategiekaarten voldaan wordt. Eventuele strafpunten voor leningen worden nog doorgevoerd en de speler  met de meeste punten wint.

Titel : Titans of industry
Auteur : Matthew Duhan & Brian Lewis
Uitgeverij : Gozer games
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+


06-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
05-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Compounded
Klik op de afbeelding om de link te volgen Compounded (Dice hate me games) :

+ geen alledaags thema
+ prima materiaal, al ziet het er aanvankelijk nogal sfeerloos en ouderwets uit
+ relatief eenvoudig puzzelspelletje
+ razendspannend tot het slot, het gaat op punten aankomen
+ je hebt altijd wel het gevoel dat je netjes aan het meespelen bent, kan verbindingen vervolmaken

- razendspannend tot het slot, het gaat op punten aankomen, die door anderen kunnen bepaald worden, een kingmaker scenario is mogelijk
- de brandhaardfiches zijn weer zo petieterig klein, 't is mooi, maar zo'n gedoe met dikke vingers
- het onderhandelen en plaatsen van de claimfiches zouden erg veel dynamiek en tactiek moeten teweegbrengen, maar deden dat naar mijn mening niet voldoende, misschien is het spelen met de variant hiervoor een oplossing of hangt het nog meer af van spelersaantal en groep waarmee je aan de slag gaat
- misschien zouden er nog op een andere manier punten gescoord moeten kunnen worden, bv. soorten verbindingen verzamelen, setjes maken van bepaalde verbindingen, verzamelen van bepaalde elementen, ...

Conclusie : Compounded is een sfeervol en degelijk spelletje, waaraan u zonder twijfel plezier zal beleven. Een uitbreiding zit al in de pijpleiding en deze is op zich wel welgekomen om enkele kleine euvels te verhelpen. Ik leg het spel met plezier nog eens op tafel en hoop dat u dan even vrolijk aanschuift.

05-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tzokin - Tribes & Prophecies (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tzolkin was vorig jaar zonder meer dé hype van Spiel en is in menig spellenclub als erg goed bevonden. Aanvankelijk waren er hier en daar wel wat bedenkingen bij dat radarwerksysteem op het speelbord, maar al gauw verschenen er héél wat gepimpte versies die echt wel te cool zijn. Hopelijk krijgt die van ons ooit ook zo'n verflaagje, zelf ga ik me er niet aan wagen, want dan vrees ik dat we een nieuwe doos zullen moeten aanschaffen.

En zoals zo vaak verschijnt er het jaar nadien een uitbreiding voor de toppers van het vorige jaar, dus ook zo bij Tzolkin. Ook deze uitbreiding bestaat wederom uit enkele modules die naar hartelust kunnen geïntegreerd worden met het basisspel. In het kort zijn er drie aanvullingen. Enerzijds kan je het spel nu met vijf spelers gaan spelen, komen er stammen in het spel met speciale eigenschappen, moet u gaan rekening houden met allerlei voorspellingen en zijn er nog enkele extra gebouwen voorzien om toe te voegen.

1) De vijfde speler :
Naast het materiaal voor een extra speler, zijnde pionnen, schijfjes, een overzichtje en wat extra grondstofblokjes en oogsttegels komt er een extra speelbordje in het spel. Dit bordje stelt een nieuwe actieplaats voor waar de werkers kunnen geplaatst worden tijdens de rondes. Deze acties worden de snelle acties genoemd. De tegels met snelle acties worden op het centale Tzolkinrad geplaatst en komen dus op verschillende momenten van het spel aan bod. De kosten van de snelle acties zijn telkens 1. Elke speler mag maar één werker bij de snelle actie plaatsen en zo gauw de plaatsen bezet zijn, kan je er niet meer bij gaan staan. De snelle acties verlopen zo'n beetje als het overnemen van de startspelerpion, je voert de actie in de beurt uit wanneer je de werker plaatste.

De snelle acties :
- krijg 3 maïs
- krijg 1 hout en 1 maïs
- krijg 1 steen
- krijg 1 goud
- stijg een technologielevel naar keuze, betaal de kosten
- ruil maïs en grondstoffen zo vaak als je wil met elkaar
- betaal 1 maïs en bouw één gebouw

De voorspellingen :
Er worden 3 voorspellingen getrokken uit de voorspellingentegels en op een voorspellingenbord gelegd. De voorspellingen vragen de spelers om bepaalde zaken te bereiken in de loop van een kwart van het spel. De voorspellingen bestaan uit twee delen. Het bovenste deel toont een moeilijkheid gedurende die ronde, zo zal het bijvoorbeeld moeilijker worden om bepaalde grondstoffen te verzamelen. Het onderste deel toont dan weer een voorwaarde waaraan voldaan moet worden om extra punten te verzamelen bij de tussentellingen. Ik ga zeker niet alle tegels hier opsommen, maar om u een idee te geven.
Voorbeeld 1 : Wrathful gods : wanneer je een stap omhoog gaat in een tempel moet je 1 maïs extra betalen. Bij de telling scoor je punten op het totaal aantal stappen dat je op de tempels bent gestegen. De startstap telt als nul, de stappen eronder zijn negatief (-3 tot 0 = -5 punten, 1-3 = 0 punten, 4-6 = 6 punten, 10+ = 13 punten)
Voorbeeld 2 : High floodwaters : betaal 2 maïs elke keer je een werker op het Chichen Itza rad zet. Bij de telling krijg je punten overeenkomstig met het aantal werkers je op het Chichen Itza rad hebt staan. (0 = -5 punten, 1 = 0 punten, 2 = 6 punten en 3+ = 13 punten)
Zoals je al wel merkt zijn de voorwaarden volledig gelijklopend met de moeilijkheid die de tegel met zich meebrengt. Je zal dus nog extra aandacht moeten besteden aan deze voorspellingen om geen negatieve scores op te lopen.

De stammen :
Bij aanvang van het spel krijgt elke spelers 2 stammen, je kiest er één uit en kan het ganse spel genieten van de speciale eigenschap van deze stam. Alle deze eigenschappen zijn een surplus op de mogelijke acties. Ook hier geen overzicht van alle mogelijke eigenschappen en stammen, ze zijn op zich allemaal logisch en u heeft slechts keuze uit twee verschillende elk spel, dus dit mag normaal geen enkel probleem zijn.

Titel : Tzolkin - Tribes & Prophecies
Auteurs : Daniele Tascini & Simone Luciani
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

05-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
04-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compounded (Dice hate me games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag besteden we nog eens aan een Kickstarterproject dat in Essen op de Europese markt verscheen. Dice hate me games is een uitgeverij die telkens toch weer kiest voor een volwassen en realistisch thema. Zo werd er al koffie verbouwd, met de vrachtwagen gereden en nu dus in het chemielab gekropen. In 2014 zouden ze ons zelfs meenemen naar een bierbrouwerij en daar hebben wij als Belgen uiteraard oren naar.

In Compounded probeert u chemische verbindingen te maken zonder dat deze ontploffen, hiervoor punten te scoren die u dan mag aangeven op de tabel van Mendeljev. Als je de spelregels nog niet hebt doorgenomen, stoot dit "speel"bord je eigenlijk zelfs een beetje af, want het ziet er zo ingewikkeld uit. Maar als je weet dat enkel de numerieke getallen op het bord dienst doen als puntenteller, dan komt het helemaal goed. Elke speler krijgt ook een persoonlijk spelersbordje met daarop enkele overzichten (waarde blokjes, bonussen tegels) en vooral een opslagplaats voor je elementen (waarvan je er al 4 krijgt) en de vier experimenten die je tot een goed einde probeert te brengen. Onder het centrale speelbord worden 16 kaarten met chemische verbindingen klaargelegd. Elke speler krijgt nog een brandblusapparaat en een jokerelement en dan kan het spel beginnen.

Het spel eindigt als er aan één van volgende voorwaarden voldaan wordt : een speler behaalt 50 punten (of meer), iemand vervult 3 van zijn 4 experimenten of het centrale onderzoeksveld (16 kaarten) kan niet volledig meer aangevuld worden. Indien één van de eerste twee voorwaarden is vervuld, wordt er nog een laatste ronde gespeeld, bij de laatste voorwaarde eindigt het spel onmiddellijk.

Een speelronde wordt opgedeeld in 4 fasen, die in speelvolgorde worden afgewerkt :
- Fase 1 : Discovery
In deze fase trekken de spelers een aantal elementen uit het zakje gelijk aan de waarde aangegeven door hun schijfje op het experiment "Discovery" op hun spelersbord. Bij aanvang van het spel zijn er dat 2. Nadat je je verbeterde op dit vlak, kan je er meer gaan trekken. Nadat alle spelers elementen hebben getrokken, mag er onderhandeld worden over eventuele ruilen. Alles mag geruild worden met uitzondering van punten en experimenten. Beloftes zijn niet bindend, dus hopelijk krijg je geen mes in de rug geplant.
Indien aan het einde van deze fase je niet al de elementen kan opslaan, moet je het teveel afleggen en terug in de zak stoppen.

- Fase 2 : Study
In deze fase mogen de spelers om beurten één van de openliggende verbindingskaarten claimen door er hun pion op te zetten. Je mag er ook voor opteren om te passen, je mag dan geen kaarten meer claimen deze ronde. De fase loopt door tot alle fiches geplaatst zijn (het niveau van je "study" experiment geeft aan hoeveel maximum) of iedereen gepast heeft. Op het einde van de fase mag elke speler nog één fiche van z'n eerder geclaimde kaarten verschuiven naar een andere kaart.

- Fase 3 : Research
In deze fase worden er elementen op de verbindingskaarten geplaatst. Het niveau op je "research" experiment geeft aan hoeveel elementen je mag inzetten. Je mag deze op één of meerdere geclaimde kaarten verspreiden. Je mag ook op een niet-geclaimde kaart plaatsen, maar dit houdt in risico in, want andere spelers zouden met jouw werk kunnen gaan lopen. Plaats je echter het laatste element, leg je jouw claimfiche omgedraaid op deze kaart. Je mag in deze fase ook één van je elementen op je brandblusapparaat leggen om het op die manier klaar te maken voor de strijd. (je mag ook éénmalig in een ronde drie dezelfde elementen ruilen tegen één naar keuze uit de zak)

- Fase 4 : Lab
In deze fase worden afgewerkte verbindingen gescoord, punten uitgedeeld, gereedschap verworven en experimenten in niveau verhoogt. Maar pas op want er zouden wel een rare chemische reacties kunnen optreden.
In speelvolgorde worden de vervulde verbindingen afgehandeld :
* je verwijdert de kaart en legt ze naast je spelersbord
* je scoort het aantal punten aangegeven op de kaart en zet je telsteen dat aantal plaatsen vooruit op de tabel van Mendeljev
* je claimfiche krijg je terug in je voorraad
* alle elementen worden terug in de zak gestopt
* sommige kaarten tonen het icoon van een gereedschap, neem het uit de voorraad. Je kan het vanaf nu gebruiken in je beurt. Je kan van elk soort gereedschap slechts één hebben.
* op elke kaart staat ook het symbool van één van de experimenten, stijg één niveau in dit experiment op je spelersbord
* sommige kaarten hebben een chemische reactie en zorgen voor een onmiddellijk effect na het scoren
Nadat alle kaarten zijn afgehandeld worden de legen plaatsen terug opgevuld met nieuwe verbindingskaarten en wordt de startspelerssleutel doorgegeven.

Indien er bij het aanvullen van de kaarten brandkaarten worden getrokken (werkt een beetje zoals de epidemiekaarten van Pandemie) worden er op alle ontvlambare stoffen tussen de verbindingskaarten brandfiches gelegd. Indien de kaart z'n limiet bereikt, ontploft de verbinding en worden de elementen op de omringende kaarten geplaatst. Er kunnen geen twee brandkaarten in één fase na elkaar getrokken worden (indien dit toch het geval is, wordt de tweede kaart genegeerd). Indien een wetenschapper een brandblusapparaat heeft klaargestoomd voor gebruik kan hij deze inzetten om één brandfiche te verhinderen om op een verbinding te komen.

Op het einde van het spel krijg je nog 1 punt voor elke element op een geclaimde kaart in het onderzoeksveld en 2 punten voor elke element op je spelersbord. Een niet gebruikt jokerelement levert ook 2 punten op en een afgewerkte, niet-gebruikte brandblusser levert je vier punten op. De speler met de meeste punten, wint het spel!

Titel : Compounded
Auteur : Darrell Louder
Uitgeverij : Dice hate me games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

04-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
03-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Archon
Klik op de afbeelding om de link te volgen Archon (Artipia) :

+ solide, strakke workerplacement
+ het deckbuilding-principe en actiekaartenkeuzesysteem vond ik wel te pruimen
+ het is allemaal zeer nauw in dit spel, u gaat geen overvloed aan grondstoffen verzamelen
+ u gaat regelmatig vloeken en uw hoofd moeten breken over mogelijke keuzes (maar ook niet té veel)

- er zijn erg veel wetenschaps- en kunstkaarten voorzien, geen idee waarom, want zo veel kaarten gaan er in een rondje toch niet uit denk ik
- het speelbord is erg mooi, maar toch ook wel erg druk, je verliest af en toe het overzicht
- wij konden de invallen van buitenaf altijd erg makkelijk counteren eigenlijk, ook diegene die er dan niet in investeerde komt goed weg (misschien toch enige vorm van straf voorzien?)

Conclusie : Archon is een typische workerplacement dat vooral opvalt door het deckbuildingprincipe dat aan het kiezen van acties gekoppeld is. Het spel is erg strak ontworpen en loopt vloeiend en vlotjes door tot het einde van het spel. Het is ook erg spannend en nipt wat overwinningspunten betreft, u gaat op een paar punten van elkaar stranden. Dit is een goed spel, punt! (uitroepteken eigenlijk)

03-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ginkgopolis - the experts (Pearlgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ginkgopolis - the experts is een uitbreiding voor het fantastische spel Ginkgopolis dat vorig jaar bij Pearlgames verscheen. Het basisspel is wat ons betreft al meer dan goed genoeg, maar deze uitbreiding biedt nog meer variatie. Er zitten maar liefst 6 modules in deze uitbreiding die u naar believen kan combineren met het basisspel. Er wordt overigens netjes aangegeven of de complexiteit en strategie van het spel duchtig verhoogd of niet met de diverse modules.

De modules concreet :
1) Nieuwe gebouwen :
Er worden gebouwen 21, 22 en 23 in de verschillende kleuren toegevoegd aan het basisspel. In ruil worden 3 willekeurige basistegels uit het spel gelaten. De nieuwe tegels hebben een waarde II en worden apart gehouden. Indien een speler tegels mag trekken, kan hij ook opteren om een waarde II tegel te trekken in plaats van 2 waarde I tegels. De waarde II tegels kunnen bij uitputting van de tegels ook wederom verkocht worden voor overwinningspunten (1 net zoals de waarde I tegels). De kaarten van de tegels 21 tot en met 23 zijn allemaal kaarten die extra punten opleveren op het einde van het spel als je aan de voorwaarden voldoet.

2) Prestige gebouwen :
Deze tegels met waarde 24 en 25 in de drie kleuren worden toegevoegd aan het basisspel en hebben een waarde III. Ook nu weer verwijder je willekeurig drie tegels uit het basisspel en vorm je een aparte stapel met deze tegels. Indien je tegels mag trekken, mag je ervoor opteren om een waarde III tegel te nemen in plaats van drie waarde I tegels. Ook deze tegels kunnen worden ingeleverd voor 1 overwinningspunt als de stapel tegels een eerste keer is opgebruikt. De tegels laten je vooral toe om nog makkelijker een hogere waarde neer te leggen.

3) Groene plaatsen :
De groene tegels worden als voorraad naast het bord gelegd en er worden 3 willekeurige tegels uit het basisspel verwijderd. Wanneer je tegels mag trekken, kan je ervoor opteren om de groene tegels te nemen. Je kan er wel slechts één per beurt nemen. De regels om deze tegels te plaatsen zijn exact dezelfde als die bij het uitbreiden van het speelbord. Je plaatst er een blokje van jezelf op van achter je scherm om aan te geven dat het jouw tegel is. Je gebruikt net zoals bij de uitbreiding de acties van de aangrenzende tegels. Indien je uitbreidingskaarten voor je hebt liggen, krijg je ook deze bonussen. Indien er meer groene tegels naast elkaar komen te liggen, wordt er een park gevormd. De speler die naast een park uitbreidt, krijgt 2 extra overwinningspunten per groene tegel in het park. Op het einde van het spel worden parken niet gezien als een gebied, maar beïnvloeden ze wel de score van de regio's die eraan grenzen. De pionnen die je hebt in het park worden meegeteld bij die van de aangrenzende regio's waarin je vertegenwoordigd bent. Bovendien levert elke groene tegel één overwinningspunt op per verdiep van aangrenzende gebouwen. Ook groene tegels mogen worden ingeleverd voor 1 punt indien de tegelvoorraad voor een eerste keer is uitgeput.

4) Gebeurtenissen :
Afhankelijk of je met module 6 speelt of niet krijgen de spelers een aantal gebeurtenistegels. Je kan in je beurt een gebeurtenistegel tegel bij een gewone actie die een tegel omvat. Je kiest of de gevolgen van de gebeurtenis plaatsvinden voor of na je actie. Eens je de gebeurtenis hebt uitgevoerd, wordt de tegel uit het spel verwijderd. Zo kan je pionnen en overwinningspunten in je voorraad krijgen of verliezen.

5) Hou een kaart :
In deze module is er geen extra materiaal nodig. Deze aangepast spelregel stelt je gewoon in staat om een kaart in je hand achter te houden. In plaats van drie kaarten door te geven, geef je er nu dus maar 2 door. Pas nadien wordt er een extra kaart getrokken, zodat je wederom keuze hebt uit vier kaarten.

6) Experten :
Nadat de spelers hun karakterkaarten hebben gekregen bij aanvang van het spel krijgen ze ook willekeurig 2 experten. De kaarten worden wederom gedraft en doorgegeven tot elke speler 3 karakters en 1 expert heeft. Elke expert levert je tijdens het spel een extraatje op en zorgt voor een iets dynamischer spelverloop. Op basis van je expertkaart ga je misschien eerder sneller voor een bepaalde actie kiezen.

Titel : Ginkgopolis - the experts
Auteur : Xavier Georges
Uitgeverij : Pearlgames
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

03-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
02-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rokoko
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rokoko (Eggertspiele/Pegasusspiele) :

+ dit is een echt veelspelersspel, niet direct geschikt voor een beginneling
+ er is enorm véél aan de hand qua punten verzamelen, pas na een volledig eerste potje heb je hier zicht op
+ het materiaal is fijn afgewerkt, het toont allemaal mooi en de kaarten zijn wederom schitterend
+ het deckbuildingprincipe werd ook hier weer op een andere manier in het spel gestopt
+ je kan eigenlijk altijd wel iets leuks doen, het komt erop neer dat je dat het voordeligst probeert te doen
+ je hebt geen zicht op hoe iemand er voor staat want alles wordt op het einde geteld
+ Matthias Cramer staat garant voor goeie spellen
+ de spelregels zijn te vergelijken met die van het dorp, goed en strak geschreven, prima overzichtelijk
+ ondanks het feit dat er wel wat symboliek gebruikt wordt, is alles snel duidelijk en speelt het erg intuïtief

- je moet echt wel met veel rekening houden, er zijn wel wat kleine dingetjes die je zou kunnen vergeten
- zichtschermen je ziet ze overal verschijnen, maar jammerlijk genoeg niet in dit spel, dat zou nochtans makkelijk zijn om al je zijde en ander materiaal achter te verbergen
- je hebt geen zicht op hoe iemand er voor staat want alles wordt op het einde geteld
- deze titel lijkt wat te verdwijnen tegen al het andere geweld uit Essen en de Coal baron van dezelfde uitgeverij (die wel iets toegankelijker is eerlijk gezegd, maar Rokoko is zonder meer uitdagender)

02-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archon : glory & machination (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Archon hanteert u (net als bij Rokoko overigens) een workerplacementsysteem dat gelinkt wordt aan een deckbuildingprincipe. Het lijkt me stilaan de trend van dit speeljaar te worden. Zeker niet erg voor ons, want wij vinden het wel oké. In Archon probeert u de stad Cardis te behoeden van een hoop invallen van buitenaf en probeert u vooral niet te vergeten om ook in de eigen cultuur en wetenschap te investeren. Op deze manieren zal u punten kunnen scoren in het spel. Het spel bestaat uit negen ronden, die opgesplitst zijn in drie delen. Na elk deel volgt er een aanval die u zal moeten counteren. U speelt het spel met 10 handkaarten, bij aanvang bestaande uit 8 courtier (standaard) kaarten en 2 magister (geavanceerde) kaarten. In elke oneven ronde gaat u deze 10 kaarten in twee stapels van vijf kaarten verdelen. De ene stapel gebruik je in de ene ronde, de andere stapel in de andere. U zal dus telkens vijf kaarten ter beschikking hebben om acties te kunnen gaan spelen.

In een beurt gaan de spelers in speelvolgorde één (of meerdere) kaart(en) afleggen en hun arbeider op het speelbord inzetten. Ze voeren onmiddellijk de bijbehorende actie uit. Sommige actieplaatsen verwachten twee standaardkaarten of één magisterkaart. Dit gaat zo door tot alle spelers gepast hebben of geen arbeiders meer hebben en moeten passen. Nadat alle spelers gepast hebben, wordt ook de speelvolgorde van de volgende ronde bepaald, de resterende niet-gebruikte handkaarten worden vergeleken (magisters hebben waarden 1-2-3-4, courtiers zijn nul). Indien er gelijke standen zijn, blijft de speelvolgorde identiek aan die van de huidige ronde.

De acties : 
- repository : neem één grondstof naar keuze, gebruik je de handelaar neem je er twee naar keuze
- barracks : neem één recruteerfiche, gebruik je de handelaar neem je er twee
- treasury : neem 2 goud, gebruik je de handelaar neem je drie goud
- marketplace : je mag 2 koop- en 1 verkoopactie uitvoeren, betaal en ontvang het respectievelijk afgebeelde goud (je mag geen grondstof verkopen die je kocht en omgekeerd)
- guild hall : koop nieuwe magisters, betaal de kosten, scoor de punten en vervang de kaart onmiddellijk met één van je courtiers
- royal guard : plaats één elitekrijger op de buitenmuur, betaal 1 zilver en 1 recruteerfiche
- builder's guild : koop één van de openliggende gebouwen van het bord, betaal de kosten (grondstofblokjes) en leg het gebouw voor je neer (deze leveren een extraatje op)
- academy : ontvang een kunstkaart voor 2 goud (mag je tot 2 aankopen)
- planetarium : ontvang een wetenschapskaart voor 1 goud en 1 papyrus (mag je tot 2 aankopen)
- palace : hier komen gewoon extra actieplaatsen vrij afhankelijk van de gunst die de koning die ronde geeft

De magisters :
Naast het feit dat deze eigenlijk als een dubbele kaart tellen bij het inzetten voor de acties, leveren de magisters ook een extraatje op :
- tax collector : plaats een rode fiche onder je arbeider, indien andere spelers nadien voor éénzelfde actie kiezen, moeten ze je één goud betalen betalen
- cleric : je mag je arbeider op een actieplaats zetten waar reeds een arbeider staat
- scribe : na het spelen van de scribe mag je onmiddellijk nog een actie uitvoeren (kaart spelen, arbeider plaatsen en actie uitvoeren)
- merchant : je krijgt extra grondstoffen, recruteerfiche of goud

De aanval :
Wanneer er drie ronden gespeeld zijn, volgt er steeds een aanval. Schud de aanvalskaarten, draai er één open en kijk of je kan pareren. Indien het totaal elitekrijgers op de muren groter of gelijk zijn aan de kracht van de aanval gebeurt er niets. Indien er te weinig verdediging is, wordt de stad onder de voet gelopen. Elke speler verliest recruteerfiches, goud en zelfs overwinningspunten voor het tekort. Je berekent dit door het verschil van geïnvesteerde elitekrijgers met de kracht van de aanval. Eerst betaal je het verschil met recruteerfiches, indien een tekort betaal je met 2 goud per éénheid en als je nog tekort schiet moet je overwinningspunten afgeven.
Na de aanval deel de koning punten uit. De speler met kunst-, wetenschaps- en elitekrijgerskaarten scoren punten zoals aangegeven op de kaarten "de vraag van de koning". Bij gelijke stand worden de punten van beide plaatsen opgeteld en gedeeld. Je moet wel minstens over één kaart beschikken om te scoren.

De gebouwen :
Kunnen worden aangeschaft en gaan bovendien in prijs dalen naar gelang het spel vordert. Je mag van elk type er slechts één aanschaffen. De gebouwen leveren een extraatje op bij het uitvoeren van bepaalde acties of leveren punten op aan het einde van het spel. Er staat netjes een overzicht in de spelregels, maar ook de iconografie op de tegels is erg duidelijk. Zo kan je bijvoorbeeld extra geld, recruteerfiches en grondstoffen gaan verzamelen, krijg je kortingen bij bouwkosten, ga je magisters kunnen gebruiken als een andere magister en vooral extra punten scoren voor je kunstenaars, wetenschappers en elitekrijgers.

Titel : Archon - Glory & Machination
Auteurs : Nikolas Sakaloglou & Sotiris Tsantilas
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

02-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs