IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Archon
Klik op de afbeelding om de link te volgen Archon (Artipia) :

+ solide, strakke workerplacement
+ het deckbuilding-principe en actiekaartenkeuzesysteem vond ik wel te pruimen
+ het is allemaal zeer nauw in dit spel, u gaat geen overvloed aan grondstoffen verzamelen
+ u gaat regelmatig vloeken en uw hoofd moeten breken over mogelijke keuzes (maar ook niet té veel)

- er zijn erg veel wetenschaps- en kunstkaarten voorzien, geen idee waarom, want zo veel kaarten gaan er in een rondje toch niet uit denk ik
- het speelbord is erg mooi, maar toch ook wel erg druk, je verliest af en toe het overzicht
- wij konden de invallen van buitenaf altijd erg makkelijk counteren eigenlijk, ook diegene die er dan niet in investeerde komt goed weg (misschien toch enige vorm van straf voorzien?)

Conclusie : Archon is een typische workerplacement dat vooral opvalt door het deckbuildingprincipe dat aan het kiezen van acties gekoppeld is. Het spel is erg strak ontworpen en loopt vloeiend en vlotjes door tot het einde van het spel. Het is ook erg spannend en nipt wat overwinningspunten betreft, u gaat op een paar punten van elkaar stranden. Dit is een goed spel, punt! (uitroepteken eigenlijk)

03-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ginkgopolis - the experts (Pearlgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ginkgopolis - the experts is een uitbreiding voor het fantastische spel Ginkgopolis dat vorig jaar bij Pearlgames verscheen. Het basisspel is wat ons betreft al meer dan goed genoeg, maar deze uitbreiding biedt nog meer variatie. Er zitten maar liefst 6 modules in deze uitbreiding die u naar believen kan combineren met het basisspel. Er wordt overigens netjes aangegeven of de complexiteit en strategie van het spel duchtig verhoogd of niet met de diverse modules.

De modules concreet :
1) Nieuwe gebouwen :
Er worden gebouwen 21, 22 en 23 in de verschillende kleuren toegevoegd aan het basisspel. In ruil worden 3 willekeurige basistegels uit het spel gelaten. De nieuwe tegels hebben een waarde II en worden apart gehouden. Indien een speler tegels mag trekken, kan hij ook opteren om een waarde II tegel te trekken in plaats van 2 waarde I tegels. De waarde II tegels kunnen bij uitputting van de tegels ook wederom verkocht worden voor overwinningspunten (1 net zoals de waarde I tegels). De kaarten van de tegels 21 tot en met 23 zijn allemaal kaarten die extra punten opleveren op het einde van het spel als je aan de voorwaarden voldoet.

2) Prestige gebouwen :
Deze tegels met waarde 24 en 25 in de drie kleuren worden toegevoegd aan het basisspel en hebben een waarde III. Ook nu weer verwijder je willekeurig drie tegels uit het basisspel en vorm je een aparte stapel met deze tegels. Indien je tegels mag trekken, mag je ervoor opteren om een waarde III tegel te nemen in plaats van drie waarde I tegels. Ook deze tegels kunnen worden ingeleverd voor 1 overwinningspunt als de stapel tegels een eerste keer is opgebruikt. De tegels laten je vooral toe om nog makkelijker een hogere waarde neer te leggen.

3) Groene plaatsen :
De groene tegels worden als voorraad naast het bord gelegd en er worden 3 willekeurige tegels uit het basisspel verwijderd. Wanneer je tegels mag trekken, kan je ervoor opteren om de groene tegels te nemen. Je kan er wel slechts één per beurt nemen. De regels om deze tegels te plaatsen zijn exact dezelfde als die bij het uitbreiden van het speelbord. Je plaatst er een blokje van jezelf op van achter je scherm om aan te geven dat het jouw tegel is. Je gebruikt net zoals bij de uitbreiding de acties van de aangrenzende tegels. Indien je uitbreidingskaarten voor je hebt liggen, krijg je ook deze bonussen. Indien er meer groene tegels naast elkaar komen te liggen, wordt er een park gevormd. De speler die naast een park uitbreidt, krijgt 2 extra overwinningspunten per groene tegel in het park. Op het einde van het spel worden parken niet gezien als een gebied, maar beïnvloeden ze wel de score van de regio's die eraan grenzen. De pionnen die je hebt in het park worden meegeteld bij die van de aangrenzende regio's waarin je vertegenwoordigd bent. Bovendien levert elke groene tegel één overwinningspunt op per verdiep van aangrenzende gebouwen. Ook groene tegels mogen worden ingeleverd voor 1 punt indien de tegelvoorraad voor een eerste keer is uitgeput.

4) Gebeurtenissen :
Afhankelijk of je met module 6 speelt of niet krijgen de spelers een aantal gebeurtenistegels. Je kan in je beurt een gebeurtenistegel tegel bij een gewone actie die een tegel omvat. Je kiest of de gevolgen van de gebeurtenis plaatsvinden voor of na je actie. Eens je de gebeurtenis hebt uitgevoerd, wordt de tegel uit het spel verwijderd. Zo kan je pionnen en overwinningspunten in je voorraad krijgen of verliezen.

5) Hou een kaart :
In deze module is er geen extra materiaal nodig. Deze aangepast spelregel stelt je gewoon in staat om een kaart in je hand achter te houden. In plaats van drie kaarten door te geven, geef je er nu dus maar 2 door. Pas nadien wordt er een extra kaart getrokken, zodat je wederom keuze hebt uit vier kaarten.

6) Experten :
Nadat de spelers hun karakterkaarten hebben gekregen bij aanvang van het spel krijgen ze ook willekeurig 2 experten. De kaarten worden wederom gedraft en doorgegeven tot elke speler 3 karakters en 1 expert heeft. Elke expert levert je tijdens het spel een extraatje op en zorgt voor een iets dynamischer spelverloop. Op basis van je expertkaart ga je misschien eerder sneller voor een bepaalde actie kiezen.

Titel : Ginkgopolis - the experts
Auteur : Xavier Georges
Uitgeverij : Pearlgames
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

03-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
02-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rokoko
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rokoko (Eggertspiele/Pegasusspiele) :

+ dit is een echt veelspelersspel, niet direct geschikt voor een beginneling
+ er is enorm véél aan de hand qua punten verzamelen, pas na een volledig eerste potje heb je hier zicht op
+ het materiaal is fijn afgewerkt, het toont allemaal mooi en de kaarten zijn wederom schitterend
+ het deckbuildingprincipe werd ook hier weer op een andere manier in het spel gestopt
+ je kan eigenlijk altijd wel iets leuks doen, het komt erop neer dat je dat het voordeligst probeert te doen
+ je hebt geen zicht op hoe iemand er voor staat want alles wordt op het einde geteld
+ Matthias Cramer staat garant voor goeie spellen
+ de spelregels zijn te vergelijken met die van het dorp, goed en strak geschreven, prima overzichtelijk
+ ondanks het feit dat er wel wat symboliek gebruikt wordt, is alles snel duidelijk en speelt het erg intuïtief

- je moet echt wel met veel rekening houden, er zijn wel wat kleine dingetjes die je zou kunnen vergeten
- zichtschermen je ziet ze overal verschijnen, maar jammerlijk genoeg niet in dit spel, dat zou nochtans makkelijk zijn om al je zijde en ander materiaal achter te verbergen
- je hebt geen zicht op hoe iemand er voor staat want alles wordt op het einde geteld
- deze titel lijkt wat te verdwijnen tegen al het andere geweld uit Essen en de Coal baron van dezelfde uitgeverij (die wel iets toegankelijker is eerlijk gezegd, maar Rokoko is zonder meer uitdagender)

02-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archon : glory & machination (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Archon hanteert u (net als bij Rokoko overigens) een workerplacementsysteem dat gelinkt wordt aan een deckbuildingprincipe. Het lijkt me stilaan de trend van dit speeljaar te worden. Zeker niet erg voor ons, want wij vinden het wel oké. In Archon probeert u de stad Cardis te behoeden van een hoop invallen van buitenaf en probeert u vooral niet te vergeten om ook in de eigen cultuur en wetenschap te investeren. Op deze manieren zal u punten kunnen scoren in het spel. Het spel bestaat uit negen ronden, die opgesplitst zijn in drie delen. Na elk deel volgt er een aanval die u zal moeten counteren. U speelt het spel met 10 handkaarten, bij aanvang bestaande uit 8 courtier (standaard) kaarten en 2 magister (geavanceerde) kaarten. In elke oneven ronde gaat u deze 10 kaarten in twee stapels van vijf kaarten verdelen. De ene stapel gebruik je in de ene ronde, de andere stapel in de andere. U zal dus telkens vijf kaarten ter beschikking hebben om acties te kunnen gaan spelen.

In een beurt gaan de spelers in speelvolgorde één (of meerdere) kaart(en) afleggen en hun arbeider op het speelbord inzetten. Ze voeren onmiddellijk de bijbehorende actie uit. Sommige actieplaatsen verwachten twee standaardkaarten of één magisterkaart. Dit gaat zo door tot alle spelers gepast hebben of geen arbeiders meer hebben en moeten passen. Nadat alle spelers gepast hebben, wordt ook de speelvolgorde van de volgende ronde bepaald, de resterende niet-gebruikte handkaarten worden vergeleken (magisters hebben waarden 1-2-3-4, courtiers zijn nul). Indien er gelijke standen zijn, blijft de speelvolgorde identiek aan die van de huidige ronde.

De acties : 
- repository : neem één grondstof naar keuze, gebruik je de handelaar neem je er twee naar keuze
- barracks : neem één recruteerfiche, gebruik je de handelaar neem je er twee
- treasury : neem 2 goud, gebruik je de handelaar neem je drie goud
- marketplace : je mag 2 koop- en 1 verkoopactie uitvoeren, betaal en ontvang het respectievelijk afgebeelde goud (je mag geen grondstof verkopen die je kocht en omgekeerd)
- guild hall : koop nieuwe magisters, betaal de kosten, scoor de punten en vervang de kaart onmiddellijk met één van je courtiers
- royal guard : plaats één elitekrijger op de buitenmuur, betaal 1 zilver en 1 recruteerfiche
- builder's guild : koop één van de openliggende gebouwen van het bord, betaal de kosten (grondstofblokjes) en leg het gebouw voor je neer (deze leveren een extraatje op)
- academy : ontvang een kunstkaart voor 2 goud (mag je tot 2 aankopen)
- planetarium : ontvang een wetenschapskaart voor 1 goud en 1 papyrus (mag je tot 2 aankopen)
- palace : hier komen gewoon extra actieplaatsen vrij afhankelijk van de gunst die de koning die ronde geeft

De magisters :
Naast het feit dat deze eigenlijk als een dubbele kaart tellen bij het inzetten voor de acties, leveren de magisters ook een extraatje op :
- tax collector : plaats een rode fiche onder je arbeider, indien andere spelers nadien voor éénzelfde actie kiezen, moeten ze je één goud betalen betalen
- cleric : je mag je arbeider op een actieplaats zetten waar reeds een arbeider staat
- scribe : na het spelen van de scribe mag je onmiddellijk nog een actie uitvoeren (kaart spelen, arbeider plaatsen en actie uitvoeren)
- merchant : je krijgt extra grondstoffen, recruteerfiche of goud

De aanval :
Wanneer er drie ronden gespeeld zijn, volgt er steeds een aanval. Schud de aanvalskaarten, draai er één open en kijk of je kan pareren. Indien het totaal elitekrijgers op de muren groter of gelijk zijn aan de kracht van de aanval gebeurt er niets. Indien er te weinig verdediging is, wordt de stad onder de voet gelopen. Elke speler verliest recruteerfiches, goud en zelfs overwinningspunten voor het tekort. Je berekent dit door het verschil van geïnvesteerde elitekrijgers met de kracht van de aanval. Eerst betaal je het verschil met recruteerfiches, indien een tekort betaal je met 2 goud per éénheid en als je nog tekort schiet moet je overwinningspunten afgeven.
Na de aanval deel de koning punten uit. De speler met kunst-, wetenschaps- en elitekrijgerskaarten scoren punten zoals aangegeven op de kaarten "de vraag van de koning". Bij gelijke stand worden de punten van beide plaatsen opgeteld en gedeeld. Je moet wel minstens over één kaart beschikken om te scoren.

De gebouwen :
Kunnen worden aangeschaft en gaan bovendien in prijs dalen naar gelang het spel vordert. Je mag van elk type er slechts één aanschaffen. De gebouwen leveren een extraatje op bij het uitvoeren van bepaalde acties of leveren punten op aan het einde van het spel. Er staat netjes een overzicht in de spelregels, maar ook de iconografie op de tegels is erg duidelijk. Zo kan je bijvoorbeeld extra geld, recruteerfiches en grondstoffen gaan verzamelen, krijg je kortingen bij bouwkosten, ga je magisters kunnen gebruiken als een andere magister en vooral extra punten scoren voor je kunstenaars, wetenschappers en elitekrijgers.

Titel : Archon - Glory & Machination
Auteurs : Nikolas Sakaloglou & Sotiris Tsantilas
Uitgeverij : Artipia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

02-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
01-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Invaders (WGG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Invaders is een asymmetrisch 2 speler-kaartspel van Mark Chaplin. Waar heeft u dit nog al eens gehoord? Jawel, bij een andere titel van WGG namelijk Revolver. We zouden op zich erg kort kunnen zijn en vertellen dat dit hetzelfde spel is, maar dan in een totaal andere setting. Dit zou echter iets te kort door de bocht zijn, want er zijn wel enkele verschillen, maar je kunt natuurlijk niet ontkennen dat er wel degelijk gelijkenissen zijn.

In Invaders zijn er twee protagonisten, de mensheid en de aliëns (ofte invaders) die elkaar het leven zuur maken. Er zijn wederom enkele overwinningsvoorwaarden die voor beide kampen verschillend zijn. De mensheid wint het spel indien de trekstapel van 70 kaarten van de Invader is opgebruikt en hij kaarten moet trekken of onttrekken, indien je de invasieplanfiche op nul krijgt of wanneer je vijf fiches weet te verzamelen op den bepaalde kaart. De invaders daarentegen trekken het laken naar zich toe als de trekstapel van de mensheid is opgebruikt, de kracht van Eurazië nul is, de kracht van de twee andere regio's gereduceerd zijn tot nul, wanneer de 11 heldenkaarten verslagen zijn of wanneer er vijf fiches verzameld zijn op een andere bepaalde kaart.

Het spel wordt gespeeld in een aantal ronden, tot aan één van de overwinningsvoorwaarden wordt voldaan. Een ronde bestaat uit de beurt van één speler. De spelers zijn om beurten aan de beurt. De invader begint steeds de eerste ronde. Tijdens een ronde doorloopt de speler drie fasen : trekfase, hoofdfase en aanvalsfase (enkel voor invader).
- In de trekfase moet de speler 2 kaarten van zijn trekstapel trekken. Indien hij dit niet kan, verliest hij onmiddellijk het spel.
- In de hoofdfase kan de speler kaarten spelen, kaarten die in het spel zijn gebruiken, een strategie activeren of een invasieplan actie gebruiken.
* Om kaarten uit de hand te spelen, moet de speler de kosten dekken door kaarten uit de hand af te leggen op de aflegstapel of door kaarten te onttrekken (dwz kaarten van z'n trekstapel omdraaien en onmiddellijk op de aflegstapel leggen). Indien het een kaart betreft met een krachtwaarde wordt deze op één van de invasiezones gespeeld. Dit zijn drie zones waar de spelers elkaar gaan bekampen. Andere kaarten worden uit de hand gespeeld en zijn éénmalig te gebruiken. De mensheid kan ook één van z'n helden in het spel brengen. Hij mag er slechts één hebben liggen, zo gauw deze verslagen wordt door de invader moet hij een nieuwe plaatsen.
* Sommige kaarten komen in het spel en zijn meermaals te gebruiken. Je legt er een aantal fiches op overeenkomstig met de kracht en telkens je de kaart gebruikt, verwijder je één fiche. Als alle fiches zijn opgebruikt, wordt de kaart verwijderd.
* Elke speler heeft een aantal strategieën die hij kan gebruiken. Deze strategieën staan op het speelbord afgebeeld. Als je de strategie gebruikt, draai je de daarop aanwezige fiche om. Je mag elke strategie slechts éénmalig in het spel gebruiken.
* Een invasieplan actie is enkel weggelegd voor de Invader. Hij kan kiezen voor de actie "trek een kaart" of "verminder de kosten van een kaart in je hand met één". Al de invader voor deze actie kiest gaat de fiche op het invasieplanspoor één veld omlaag.
- De aanvalsfase wordt enkel gespeeld in de beurt van de invader. In elke aanvalszone wordt er gekeken of er slachtoffers vallen en of er eventuele bijkomende schade is. Je vergelijkt de kracht van de invader met de kracht van de mensheid + de kracht van de zones. Indien de totale kracht van de invader groter is, moet de mensheid een aantal kaarten gaan onttrekken, gelijk aan het verschil in kracht tussen de beide partijen. Kan de mensheid geen kaarten meer onttrekken, verliest hij het spel. De kracht van de zones kan door het spel van kaarten verminderen. Indien de invader deze waarden op nul krijgt, kan hij het spel wederom winnen. Indien de invader geen kaarten kan onttrekken van de mensheid gaat het fiche op het invasieplanspoor wederom een stapje omlaag. Komt deze op nul terecht, dan wint de mensheid.

Uiteraard omvat dit spel véél meer dan die paar korte spelregels van hierboven, het is slechts een overzichtje, maar het zou ons véél te ver leiden om alle kaarten hier te gaan neerpennen. De acties van de kaarten zijn duidelijk en het is aan de spelers zelf om mooie combo's te gaan maken en vooral goed af te wegen of je bepaalde kaarten wil opofferen of niet om de tegenstrever schade toe te brengen. Ook nu weer is Mark Chaplin erin geslaagd om een asymmetrisch spel toch zéér uitgebalanceerd te krijgen. Indien beide spelers van een gelijk niveau zijn, zullen ze elkaar zonder meer in evenwicht houden tot het bittere einde.

Titel : Invaders
Auteur : Mark Chaplin
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

01-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Triassic terror
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triassic terror (Kayal games) :

+ meerderheden creëren ten top, verdeel-en-heers
+ erg leuk thema en materiaal, wie speelt er niet graag met dino's
+ de plastic dino's zorgden online nog voor bedenkingen, maar in werkelijkheid is het gewoon fijn om ermee te spelen
+ het spel is relatief eenvoudig en speelt erg vlot
+ het spel is agressief, maar ook weer niet overdreven, je moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen (dino's verdwijnen even snel van het bord als ze er op komen)
+ je moet zeker opportuniteiten proberen te benutten, je strategie aanpassen en veldslagen durven verliezen
+ het materiaal is méér dan oké, en de inlay is verzorgd, het materiaal kan je netjes opbergen, daarnaast zijn er overzichten voorzien waar alles nog eens netjes op staat

- je kan wel altijd iets forceren met de acties, maar speelvolgorde is erg belangrijk dus overweeg je keuzes
- misschien zou er voor de veelspelers nog enkele extra actietegels voorzien kunnen worden die tijdens het spel ingezet kunnen worden en als het even kan dan liefst iets agressief waarmee je iemand even van z'n sterke plaats kan duwen (en dit is meestal in mijn nadeel, want mij ligt het wel)

01-12-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wrong chemistry + Expand your lab (Mage Company)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee vliegen in één klap in deze recensie. Vorig jaar verscheen reeds het spel Wrong chemistry, we hebben het wel enkele keren her en der op een speeltafel zien liggen, maar we waren er nooit toe gekomen om aan te schuiven of het spel van naderbij te bekijken. Aanvankelijk was het zelfs de bedoeling dat we de spelregels mochten vertalen, maar onze Russische vrienden hadden het aan tal van vrijwilligers gevraagd en uiteindelijk mocht Andy van spellenclub 1001 (Bredene) de honneurs waarnemen ... en hij heeft dit prima gedaan moeten we zeggen.

In Wrong chemistry gaat u rare chemische verbindingen proberen te maken en op die manier dezelfde composities proberen bouwen die u op uw opdrachtkaarten heeft staan. In een beurt mag u vier acties uitvoeren en als u voldoet aan de opdrachtkaarten legt u deze af als zijnde overwinningspunten op het einde van het spel. Als afbeelding bij deze recensie toon ik dan ook even het materiaal zodat u duidelijker ziet wat we bedoelen, want het is op zich wel een redelijk abstract spelletje.

In een beurt mag een speler tot 4 acties uitvoeren. Hij bepaalt zelf in welke volgorde en een actie mag meermaals uitgevoerd worden.
De mogelijke acties :
1) 1 witte of zwarte schijf van het bord nemen
2) 1 witte of zwarte schijf uit de voorraad op een lege tegel op het bord plaatsen
3) een witte of zwarte schijf verplaatsen van de ene naar een andere lege tegel op het bord
4) 1 lege tegel verplaatsen in het molecuul naar een andere plaats
5) een kaart uit je hand afleggen met een vervulde opdracht
Daarnaast liggen er nog twee speciale kaarten open naast het speelveld die één keer per beurt gebruikt mogen worden. Het restartium herstelt de molecule in z'n oorspronkelijke staat en de extramovium laat je toe om 2 extra acties te ondernemen. Je moet hiervoor dan wel 1 reeds vervulde opdrachtkaart afleggen.
Aan het einde van de beurt trek je kaarten van de stapel zodat je terug 4 handkaarten hebt. Het spel gaat verder tot een speler geen kaarten meer van de stapel kan trekken. De speler met de meeste ideepunten (gloeilampen) op z'n vervulde opdrachtkaarten wint het spel. Indien je erin slaagt om een rij van opéénvolgende elementen uit de tabel van Mendeljev te creëren scoor je 1 bonuspunt per kaart in de rij.

De uitbreiding "Expand your lab" verscheen dit jaar, vandaar dat we het in deze Essenreeks zonder schroom durven bijplaatsen. In deze uitbreiding krijgt u enkele nieuwe factoren die het basisspel uitbreiden en een beetje verdiepen. De eenvoudigste aanvulling is dat je het spel nu ook met vijf spelers kan spelen. Daarenboven komen er wetenschappers in het spel, elke speler krijgt er bij aanvang 2, je kiest er één uit en de anderen worden afgelegd. De wetenschappers kunnen tot 3 keer in het ganse spel gebruikt worden en leveren een extraatje op. Elke keer je de eigenschap gebruikt leg je er een Nobelfiche op. Bij de derde fiche verdwijnt de kaart uit het spel. Daarnaast komen er een extra stapel kaarten bij, die je wederom andere molecules laten maken. De basiskaarten worden gewoon met deze gemengd en er worden twee stapels gevormd, waaruit de spelers mogen kiezen als ze kaarten bijtrekken. Eens er één stapel op is, is het ook hier afgelopen. Ook de achterkanten van de tegels worden gebruikt (grijze kant). Als actie kan je dus een lege tegel omdraaien naar de andere kant. Er komt ook nog een speciale actiekaart bij "Transmutium". Het laat je toe om het molecule te veranderen in een molecule die je reeds hebt gemaakt om van daaruit weer verder te bouwen. Ook mogen de andere spelers aan het einde van de beurt van de actieve speler ook hun wetenschapper of een reeds vervulde kaart gebruiken om te reageren en acties uit te voeren, dit heet het "verrassingselement". Tenslotte zijn er nog de 5-punten-kaarten (standaard zijn de kaarten 1-2-3 punten waard). Deze kaarten liggen open en kunnen door alle spelers geclaimd worden. Zo gauw deze kaarten verdwenen zijn, eindigt het spel met de uitbreiding overigens.

Titel : Wrong chemistry + expand your lab
Auteur : Tony Cimino
Uitgeverij : Mage company
Aantal spelers : 2-4/5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

30-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Coal baron
Klik op de afbeelding om de link te volgen Coal baron (Eggertspiele/R&R games) :

+ zéér solide workerplacement, de gebruikelijke elementen perfect met elkaar verweven
+ het inzetten van de arbeidersblokjes vind ik erg leuk, je kan reeds gekozen acties toch uitvoeren, je moet enkel meer arbeiders inzetten
+ je hebt echt wel het gevoel dat je aan het spelen bent en dat je volop mee doet aan het spel
+ het spel is eenvoudig en alles staat netjes aangegeven op het speelbord
+ dit is weer zo'n spel dat op zich weinig tegenstanders zal hebben, het zit goed in elkaar, speelt vlot en is relatief goed uitgebalanceerd, ook al zal er ongetwijfeld een verschil zijn in punten op het eind

- wat is dat toch met dat papieren geld, het lijkt helemaal terug van weggeweest en dat is in onze ogen een slechte zaak
- het speelbord is nogal grijs en steriel, maar dat is misschien wel het aanschijn dat het Rührgebied heeft
- contracten blijven punten genereren tijdens drie tellingen, snel contracten vervullen is zeker de boodschap, op zich prima allemaal. Maar als je het geluk hebt dat je een contract hebt vervuld in een bepaalde soort en jij alleen hier punten voor scoort (tot drie keer toe), dan heb je veel kans dat hiermee het verschil gemaakt is (wij hadden tijdens ons eerste spelletje misschien de pech dat dit voorviel, een spelers scoorde voor een treinlevering met zwarte blokjes tot drie keer toe helemaal alleen)

Kortom : Coal baron is een vlot lopende eurogame, waarbij je blokjes gaat oprapen, verschuiven, inleveren en punten scoren. Een echte workerplacement zoals deze hoort te zijn. Is dit vernieuwend? Neen, verre van zelfs, maar als het spel zo strak in elkaar zit als Coal baron mag dit van mij gerust.

30-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rokoko (Eggertspiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rokoko is de tweede serieuze klepper die Eggertspiele dit jaar in Essen meebracht. Ook de auteurs zijn niet van de minste en onze interesse was dan ook onmiddellijk aangewakkerd. Rokoko is een spel met een niet-alledaags thema. U gaat galakledij maken voor de adel en proberen overwinningspunten te verzamelen door uw kleren aan de man te brengen, maar ook door de balzaal te versieren en wat vuurwerk aan te steken om het geheel op te vrolijken.

Rokoko heeft het uitzicht van een workerplacement, maar gebruikt het deckbuilding/draft-systeem om alles te laten lopen. Op zich is dit alvast een interessant gegeven. Elke speler beschikt over een klein spelersbordje, 5 basisarbeiderskaarten en 16 fiches in je kleur. Het spel verloopt over 7 ronden die opgesplitst zijn in telkens 4 fasen. Na de 7de ronde vindt er een eindtelling plaats en wint de speler met de meeste punten.

Fase 1 : klaarmaken voor een nieuwe ronde :
- favorietenkaart klaarleggen en nieuwe startspeler bepalen (diegene die in de vorige ronde de kaart nam)
- 4 nieuwe arbeiderskaarten in de vitrine leggen (eventueel resterende kaarten van een vorige ronde worden verwijderd), deze kaarten tonen dezelfde arbeiders als de basiskaarten van de spelers, maar dan met iets meer mogelijkheden, een upgrade laat ons zeggen
- nieuwe grondstoffentegels klaarleggen op de markten, deze tonen de grondstoffen zijde, kant en garen in alle mogelijke combinaties
- nieuwe jurktegels klaarleggen in de vitrine (de 2 meest rechtse worden verwijderd, de rest schuift door en gaten worden opgevuld)

Fase 2 : 3 handkaarten uitkiezen
De spelers kiezen simultaan 3 handkaarten uit hun beschikbare voorraad. De resterende kaarten blijven in de beschikbare voorraad links onder het spelersbordje liggen. Indien je minder dan 3 beschikbare kaarten hebt, neem je alvast de resterende, schudt je de aflegstapel en trek je het tekort bij. De geschudde aflegstapel wordt een nieuwe trekstapel.

Fase 3 : acties uitvoeren
Om beurten spelen de spelers één van hun gekozen handkaarten uit en voeren de bijhorende actie uit. Naast de hoofdactie heeft elke kaart ook een bonusactie (onderste deel kaart) dat mag uitgevoerd worden. De gespeelde kaarten worden rechts onder hun spelersbord gelegd als aflegstapel. Als alle kaarten zijn uitgespeeld eindigt de fase. Je hebt drie soorten kaarten : meesters (kunnen alle 6 acties uitvoeren), knecht (kan geen nieuwe arbeiders inhuren), leerling (kan geen nieuwe jurk maken, geen nieuwe arbeiders inhuren en de favorietenkaart niet nemen).
De zes acties :
- de favorietenkaart nemen : neem de kaart en 5 geld (indien je de kaart in de laatste ronde neemt, levert ze 3 punten op)
- grondstoffen verwerven : kies 1 grondstoffentegel uit één van de drie markten, je betaalt afhankelijk van het nog aanwezige tegels (2 geld indien er er nog 3 of 4 tegels zijn, 1 geld als er nog 2 tegels zijn en de laatste tegel is gratis). Nadat je een tegel koos en betaalde moet je onmiddellijk één van beide zaken kiezen, ofwel neem je de zijde die bovenaan op de tegel staan afgebeeld, je legt de tegel dicht voor je neer, ofwel kies je voor de kant en/of garen, je legt de tegel dan af en neemt het overeenkomstige (houten) materiaal uit de voorraad.
- een jurk maken : kies een jurk uit de vitrine, betaal de aangegeven kosten, geef ook het juiste aantal zijde, kant en garen af (of te veel). Let op, sommige jurken kunnen enkel door een meester gemaakt worden (gouden vingerhoed). Nadat je de jurk maakte, moet je onmiddellijk beslissen wat je ermee doet. Ofwel verkoop je de jurk voor geld (en legt ze dan af) ofwel verhuur je ze aan een gast voor het bal. Je krijgt soms een kleine bonus zoals geld of grondstoffen en vooral punten op het einde van het spel.
- nieuwe arbeiders inhuren : je neemt één van de kaarten uit de vitrine en betaalt afhankelijk van het nog aanwezig aantal kaarten. (5 geld als er nog 4 kaarten zijn, 3 geld bij 3 kaarten, 1 geld bij 2 kaarten en de laatste kaart is gratis). Neem de verworven kaart in je hand, je gaat deze ronde onmiddellijk een actie meer kunnen spelen.
- stuur een arbeider naar het koninklijk hof : de kaart wordt uit het spel verwijderd, je krijgt 10 geld voor een meester, 7 voor een knecht en 4 voor een leerling (op deze manier kan je je deck zuiveren, je mag de bonusactie van deze kaart overigens nog wel gebruiken deze ronde). Je mag deze actie niet kiezen als je nog maar 4 kaarten in je voorraad hebt.
- maak een decoratie : betaal de kosten en leg één van je fiches op het speelbord (leveren punten op aan het einde van het spel)

Fase 4 : inkomsten verwerven
Standaard krijgt elke speler 5 geld. Indien je decoraties hebt voorzien aan de fontein krijg je extra inkomsten. Decoraties in de bovenste rij leveren het aantal geld op gelijk aan het aantal fiches op het bord voor decoraties. Decoraties in de onderste rij leveren een aantal geld op gelijk aan het aantal verhuurde jurken van de speler op het bord.

Het spel eindigt na 7 rondes met een eindtelling :
- 1 punt voor elke 10 geld
- punten voor kaarten in je stapel met een rode achtergrond
- 3 punten als je de favorietenkaart hebt
- meerderheden van verhuurde jurken in de vijf zalen van het kasteel (punten staan aangegeven in elke zaal voor 1ste en 2de)
- meerderheden voor het vuurwerk
- bekijken van het vuurwerk (voor elke vuurwerkfiche, mag je één van je jurken op het terras leggen, de waarde van de jurk wordt vermenigvuldigd met de gedrukte vermenigvuldiger)
- punten voor decoraties : 2 punten voor elke kleur van jurk dat je op het bord hebt
- scoren van de fiches : tel alle punten van je fiches bij elkaar

Een opsomming van de bonussen van de arbeiders ga ik u hier niet geven. De meeste zijn erg logisch en intuïtief aangezien ze gewoon een extraatje zijn op een bestaande actie. Sommige leveren punten op het einde van het spel (rode achtergrond) en al de rest staat netjes op de achterkant van de spelregels, dus zijn makkelijk en snel terug te vinden en na te lezen.

Titel : Rokoko
Auteurs : Matthias Cramer, Louis Malz & Stefan Malz
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

29-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The rats in the walls
Klik op de afbeelding om de link te volgen The rats in the walls (Sphinx spiele) :

+ het zwarte zakje met de witte rat intrigeert wel, het is handig verpakt en makkelijk mee te nemen in je jaszak
+ de overlevingspunten (hersenen) zijn wel leuk, ook over het andere materiaal (de muur met de stickers, de dobbelsteentjes) is wel nagedacht en zijn aantrekkelijk (maar duister natuurlijk)
+ de overzichtjes zijn echt wel een must voor je eerste paar spellen, je zit er constant op te loeren om de "als ... dan ... " situaties te beoordelen
+ een push-your-luck à la Perudo, count us in

- hoe moeilijk kan je een makkelijk spelletje maken in de spelregels?
- het gebruik van het dubbelzijdig bedrukt bierkaartje is me nog steeds niet erg duidelijk, nu maar hopen dat zo'n situatie met 10 ratten niet voorvalt (maar het lijkt me weinig waarschijnlijk)
- het spelsysteem is wel een beetje Perudo, maar het voelt toch wel anders (is enigszins ook wel positief natuurlijk)

Kortom : als je Perudo gewend bent, is dit toch een stapje terug eerlijk gezegd. Of misschien beter gezegd : het is directer, het is meer proberen om jezelf in leven te houden. Je wint hier even snel OP's terug, dan dat je ze verliest, maar je moet vooral je bluf goed overwegen. Bij Perudo loopt het sneller op en wordt er (bij ons toch) veel rond de tafel gelachen als er onmogelijke combinaties op tafel liggen. Hier is het toch ietwat serieuzer en ben je enkel betrokken op het moment dat het potje naar jou wordt doorgeschoven. Je kan ook niet op voorhand gaan tellen en meedenken, want er wordt toch hergooid. Wat er ligt, doet in dit spel eigenlijk weinig ter zake, het is pure bluf, terwijl het bij Perudo toch een beetje kansberekenen is. Ik ben wel blij dat dit spel in onze collectie zit, want ik hou wel van zulke spellen.

29-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triassic terror (Kayal games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In triassic terror mag u nog eens met de dino's gaan spelen. Houten dino's, dinoschijfjes, plastic dino's en natuurlijk ook de T-rex en Velociraptors om een beetje onrust te gaan stoken. Laat mij vooral beginnen met te zeggen dat dit spel een meerderhedenspel is. U scoort punten door vertegenwoordigd te zijn op de verschillende plaatsen op het speelbord.

Het speelbord is overigens ingedeeld in vier verschillende regio's : woestijn, moeras, gebergte en woud. Elke regio op zich is dan weer onderverdeeld in drie gebieden en elk gebied heeft plaats voor 3 meerderhedenplaatsen (waar eigenlijk alles om draait). Een spel verloopt over acht of negen ronden (afh. aantal spelers), die zijn opgedeeld in drie perioden. Na drie beurten volgt er telkens een telling en een speciale telling. Deze speciale tellingen zijn ook anders opgebouwd afhankelijk van het aantal spelers. Bij een gewone telling scoort u gewoon de punten die op het speelbord staan aangegeven bij de meerderhedenplaatsen.

Elke speler start het spel met vier dino's op het bord in het moeras. Daarnaast krijg je alle andere dino's van je kleur in je voorraad en 2 extra tegels. Een speler wordt aangeduid als de startspeler en het spel kan onmiddellijk beginnen dus qua opstelling stelt het niet al te veel voor (en dat is een pluspunt). In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende van de startspeler, één van de openliggende actietegels kiezen, je neemt de tegel en plaatst jouw plastic dino in de plaats aangezien dit ook de speelvolgorde voor de rest van de ronde zal vastleggen. In ronde 1, 4 en 7 krijg je ook nog een extra kaart waarmee je in die periode nieuwe dino's op het bord kan brengen.
De actietegels die niet gekozen worden, krijgen op het einde van de ronde een witte dino erop zodat ze aantrekkelijker worden om te nemen. Indien je een tegel neemt met een witte dino, doe je deze weg en vervang je hem door een dino van jezelf. Je mag deze inzetten tijdens jouw beurt. Je plaatst ze bij een kudde die je al op het bord hebt. Nadat iedereen een tegel heeft genomen wordt er gespeeld volgens de volgorde van de dino's die je net plaatste in de plaats van de actietegels. Door de acties die je uitvoert gaan de meerderheden op het bord steeds veranderen. De speler met het meeste dino's in een gebied worden in de grote cirkel geplaatst, de tweede op de middelste, de derde op de kleinste en eventuele andere sterven uit en gaan terug naar de spelersvoorraad. De grote en middelste cirkels leveren punten op.

De actietegels :
- nieuwe regio : plaats drie dino's  in een regio naar keuze. Je mag ze in één gebied zetten over verspreiden over de verschillende gebieden van de regio. Ook de kaarten worden op deze manier uitgespeeld (maar wel in het gebied overeenkomstig met de kleur van de kaart)
- groei kudde : plaats 2 dino's bij één bestaande kudde en plaats 3 dino's bij een andere kudde op het bord.
- migratie kudde : verplaats 2 kuddes naar aangrenzende gebieden of regio's (één stap). Indien je naar een andere regio gaat, sterft er telkens één dino. Je neemt bovendien 1 dino van elke andere speler uit het gebied mee naar het nieuwe gebied
- geboorte : plaats drie nieuwe dino's bij een bestaande kudde op bord. Daarna mag je Pterodactylusschijf tot 2 stappen verplaatsen en 2 dino's opeten in het gebied waar hij terecht komt
- T-rex : vervang de T-rex op het bord met die van jouw kleur. Verplaats de T-rex 1 stap en eet 5 dino's of verplaats hem 2 stappen en eet 3 dino's. Nadien telt jouw T-rex als zijnde 3 dino's van jouw kleur voor de meerderheden
- Velociraptors : verplaats één velociraptor 1 plaats en de andere tot 2 stappen. Na het verplaatsen eet je tot 2 dino's op en mag je tot 2 dino's van schrik laten lopen naar een aangrenzend gebied (van dezelfde regio indien mogelijk). Indien ze naar een andere regio lopen, sterft er weer telkens één per soort.

Elke speler beschikt over 2 extra tegels die hij gedurende het spel éénmalig kan inzetten. Je mag slechts één tegel per periode inzetten.
Geboortetegel : voeg drie nieuwe dino's bij een reeds bestaande kudde
Vulkaantegel : plaats je vulkaantegel in een gebied, er sterven onmiddellijk 2 dino's in de grote cirkel en 1 in de andere cirkels. Dit gebied is nu volledig verboden terrein om te betreden. T-rex, Velociraptors en Pterodactylus mogen nog wel uit het gebied bewegen. De vulkaan blijft geldig tot je de volgende keer aan de beurt bent.

De twee speciale tellingen :
- Aanwezigheid in de vier regio's : heb je dino's in de vier regio's krijg je 8 OP
- Dominantie : heb je het meeste dino's in een regio krijg je 8 OP, de tweede krijgt nog 4 OP

Titel : Triassic Terror
Auteur : Peter Hawes
Uitgeverij : Kayal games
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

28-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dungeon roll
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dungeon roll (TMG) :

+ leuk vormgegeven, verpakt in een schatkist
+ prima artwork en nog talloze uitbreidingsmogelijkheden
+ relatief korte speelduur als je met minder spelers speelt
+ dankzij een actie op BGG heb ik een speelmatje, niet noodzakelijk, maar wel mooi
+ de dobbelstenen zien er erg goed uit

- met méér spelers (dan twee) is het vaak te lang wachten, slechts 2 spelers zijn actief betrokken
- veel uitbreidingsmogelijkheden dus een volledig spel houden, zal misschien veel centen gaan kosten in de toekomst
- de experience-punten staan op dubbelzijdige fiches en zijn aangegeven met Romeinse cijfers, uiterst irritant, niet dat we geen Romeinse cijfers kennen, maar beide kanten hebben een andere waarde en qua duidelijkheid is het niet je dat

Kortom : Dungeon roll is een luchtig dobbelspelletje dat als meerwaarde ten opzichte van andere push-your-luck spellen karakters heeft waarmee je jezelf in een beurt wat ademruimte kan geven. Berekende risico's en het juiste gebruik van de speciale eigenschappen maken van dit spel echt wel een geslaagde Kickstarter. Het was het eerste spel dat ik via het crowdfundingsysteem in huis kreeg en ik ben er zéér gelukkig mee. Het artwork op de KS-editie van de schatkist vind ik persoonlijk ook mooier dan hetgeen u vindt in de spellenzaak, maar dat is persoonlijke smaak.

28-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coal baron (Eggertspiele/R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Coal baron gaat u proberen om punten te scoren, véél punten. U doet dit door contracten te vervullen. De contracten wensen van u een bepaalde samenstelling van kolen die u uit uw mijnschacht gaat halen. U gaat moeten graven, kolen naar bovenhalen en op een contract plaatsen, alles uitleveren en als het even kan nog snel langs de bank lopen om wat geld binnen te krijgen.

Elke speler start het spel met een mijnschacht, een lift (waarmee 5 kolen worden vervoerd), acht geld, één kool in de vier soorten en drie contracten. Elke speler beschikt ook over een aantal arbeiders (afh. aantal spelers) die je gaat inzetten om de acties uit te voeren. Op het speelbord zijn er vijf verschillende acties beschikbaar. Je gaat kunnen delven in je mijn en nieuwe kolenblokjes krijgen. Je kan in je mijn gaan werken, kolen bovenhalen en contracten vervullen. Je kan contracten gaan uitleveren. Je kan geld gaan afhalen in de bank en tenslotte kan u ook nieuwe contracten binnen gaan halen. Indien u een actie wenst uit te voeren, plaatst u een arbeider bij het overeenkomstige vakje. Het leuke aan dit spel is dat de acties niet verdwijnen als iemand anders deze reeds heeft uitgevoerd. Ook volgende spelers kunnen de actie uitvoeren, ze betalen gewoon één arbeider meer om dit te doen. Ze verplaatsen de huidige arbeider naar de kantine (dit zal een verzamelplaats worden waar op het einde van de ronde véél arbeiders staan) en zetten eigen arbeiders in, ééntje meer dan hoeveel er eerst stonden. Je kan ook altijd een arbeider op de pasactie zetten en je krijgt hiervoor 1 geld. Als alle spelers hun arbeiders hebben ingezet eindigt de ronde en volgt er een telling. Zo worden er drie ronden gespeeld, drie tellingen uitgevoerd en een slottelling om het spel af te sluiten.

De acties in detail :
- mijnkarren aanschaffen (en zo ook blokjes) : je neemt de tegel die bij jouw arbeider ligt, betaalt de kosten (staan aangegeven op de mijnkarren), legt de tegel aan je eigen mijnschacht (hou er rekening mee dat aan de ene kant de lichtjes in de mijn aan zijn en aan de andere kant donker) en plaats op elk mijnkarretje een blokje van dezelfde kleur. Dit is overigens de enige manier om nieuwe kolenblokjes in je mijn te krijgen. Er is ook één plaats waarbij je de bovenste 5 tegels van de trekstapel bekijkt, er eventueel één houdt, betaalt en blokjes op legt en de rest boven of onderaan de stapel terug legt.
- kolen bovenhalen : je plaatst je arbeider op één van de mijnacties en mag het overeenkomstig aantal werkstappen uitvoeren (4-6-8 of 10). Het kost 1 stap om je lift te laten zakken of stijgen tot op een bepaalde hoogte, het kost 1 stap om een blokje in je lift te stoppen op het verdiep waar de lift staat natuurlijk, het kost 1 stap om de blokjes uit te laden op een contract, het kost 1 stap om een blokje in je schuur te leggen (aangezien er geen geschikte plaats op een contract is) en het kost ook 1 stap om een blokje vanuit je schuur later op een contract te leggen. Je mag overigens altijd 2 willekeurige blokjes als joker gebruiken op een contract.
- contract uitleveren : plaats je werker bij één van de voertuigen en lever ALLE vervulde contracten van dat voertuig in. Leg de blokjes terug in de voorraad, scoor het aantal punten zoals aangeven op de contracten en leg de contracten dicht voor je neer. Je hebt deze nog nodig bij de tellingen.
- geld : neem het aantal geld overeenkomstig met de plaats waar je arbeider staat
- nieuwe contracten : neem het contract dat bij je arbeider staat. Er is ook één plaats waarbij je de bovenste 5 contracten van de trekstapel bekijkt, er eventueel één houdt en de rest boven of onderaan de stapel terug legt.

De telling in detail :
Bij de tussentellingen worden de vervulde contracten opengelegd en bekeken. Na ronde één worden vier criteria beoordeeld, na ronde twee acht en na ronde 3 alle verschillende criteria. Bij de slottelling krijg je nog 1 punt voor elke vijf geld, 1 punt voor elke 3 kolenblokjes, 1 strafpunt per onvervuld contract en 2 strafpunten per tegel uit balans. Je probeert evenveel tegels langs de verlichte kant van je mijn als de donkere kant aan te kopen.
- criteria 1 : uitgeleverde gele blokjes : 2 VP voor de beste, 1 voor de tweede
- criteria 2 : uitgeleverde bruine blokjes : 3 VP voor de beste, 1 voor de tweede
- criteria 3 : uitgeleverde grijze blokjes : 4 VP voor de beste, 2 voor de tweede
- criteria 4 : uitgeleverde zwarte blokjes : 5 VP voor de beste, 2 voor de tweede
- criteria 5 : uitgeleverde contracten met de handkar : 6 VP en 3 VP
- criteria 6 : uitgeleverde contracten met de paardenkar : 7 VP en 3 VP
- criteria 7 : uitgeleverde contracten met de vrachtwagen : 8 VP en 4 VP
- criteria 8 : uitgeleverde contracten met de trein : 9 VP en 4 VP
- criteria 9 : lege gele mijnkarren in je mijn : 10 VP en 5 VP
- criteria 10 : lege bruine mijnkarren in je mijn : 11 VP en 5 VP
- criteria 11 : lege grijze mijnkarren in je mijn : 12 VP en 6 VP
- criteria 12 : lege zwarte mijnkarren in je mijn : 13 VP en 6 VP

Titel : Coal baron
Auteur : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Uitgeverij : Eggertspiele/R&R games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 70 min.
Leeftijd : 10+

27-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dig mars
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dig mars (Braingames) :

+ verrassend leuk eigenlijk
+ je moet elkaar vooral ook in de gaten houden en dat vergeet je aanvankelijk nog wel
+ het investeren van overwinningspunten om jezelf sterker te maken, komt niet zo vaak voor in dit soort spellen
+ prachtig materiaal, goed vormgegeven
+ het is uiteindelijk een race, dus je komt onder druk te staan en hebt net die actie te weinig
+ het is een race, dus je gaat van anderen hun werk moeten profiteren

- het is een race, dus anderen gaan van jouw werk profiteren
- het gaat zéér gelijk op, maar vaak is de extra actie die je voor bepaalde tegels krijgt doorslaggevend (een keertje extra oppikken op het juiste moment kan het veschil maken), maar dit is eigen aan het spel en stoorde mij zeker niet

Kortom : na de verrassende kleine doosjes van vorig jaar, doet Braingames het dit jaar ook toch wel behoorlijk met de middelmatige grootte van dozen. Na Om Nom Nom is dit weer een ander type van spel, dat vlot speelt en er bovendien nog goed uit ziet. Natuurlijk moet u dit ook wel vanuit het juiste perspectief blijven bekijken, leuk om te spelen maar of het een must-have is, dat is weer een andere vraag.

27-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The rats in the walls (Sphinx spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Persoonlijk vind ik dit één van de moeilijkste recensies voor één van de makkelijkste spellen, aangezien er wel wat "als ... dan ..."-situaties kunnen voorvallen in dit bluf, Perudo-achtig, Chapeauspelletje.
Het thema vertelt ons het verhaal van een man die ratten in z'n muur hoort rondkruipen en langzamerhand krankzinnig wordt.
In het spel start je met een aantal hersenen die je tracht te behouden of er zelfs bij te winnen. U zal er echter snel kunnen kwijtspelen en zo gauw een speler ze allemaal kwijt is, wint de speler met het meeste hersenen op dat ogenblik.

Het spel bestaat uit een potje, met daarop stickers gekleefd, dat de muur voorstelt, 5 dobbelstenen (waarop 1 en 2 ratten staan en 4 lege zijden) en een bierviltje met daarop een kat (en andere zijde een doodshoofd).
De startspeler neemt één dobbelsteen, doet deze in de muur, gooit dicht op het bierviltje en bekijkt z'n resultaat in het geheim. Hij heeft dan 2 mogelijkheden :
1) Ofwel zeg je dat er geen ratten in de muur zitten en geef je door aan de volgende speler. Deze heeft dan op z'n beurt 2 keuzes :
- hij gelooft de gever, kijkt niet onder de muur, voegt een dobbelsteen toe en wordt zelf gever
- hij gelooft de gever niet, heft de muur op en kijkt wie gelijk heeft. Indien er inderdaad geen ratten liggen, verliest de ontvanger één hersenen en wint de gever één hersenen. Indien er wel ratten in de muur zitten, verliest de gever 2 hersenen en wint de ontvanger één hersenen.

2) Ofwel zeg je dat er X ratten in de muur zitten, verlies één hersenen en geef je door aan de volgende speler. Deze heeft dan op z'n beurt 2 keuzes :
- hij gelooft de gever, kijkt niet onder muur, verliest 1 hersenen en de gever wint 1 hersenen en kan dan kiezen om de muur ongewijzigd door te geven of een extra dobbelsteen toe te voegen, te hergooien en een nieuwe aankondiging te doen waarbij de X minstens één rat hoger ligt dan de vorige voorspelling
- hij gelooft de gever niet, heft de muur op en kijkt wie gelijk heeft. Indien er minder ratten in de muur zitten verliest de gever één hersenen en wint de ontvanger één hersenen. Indien er X of meer ratten in de muur zitten, verliest de ontvanger 2 hersenen en wint de gever één hersenen.

Titel : The rats in the walls
Auteur : Henning Poehl
Uitgeverij : Sphinx spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  12+

26-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sheepzzz
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sheepzzz (Hurrican) :

+ leuke, cartoonie tekeningen op de kaarten
+ het is niet onmiddellijk makkelijk om er zicht op te krijgen, je moet het wel een aantal keren spelen om het goed te doen

- eigenlijk weer gewoon zo'n aflegspelletje met een twist
- in ons potje was er te weinig animo, we konden blijven afleggen en slechts één speler moest een stapeltje oprapen, maar dat
ligt misschien aan onze speelstijl
- de speciale kaartjes zijn misschien een beetje te beperkt, zeker als je niet agressief speelt

Kortom : Ik vond sheepzzz een tegenvaller, er is hier niets nieuws onder de zon, maar er is bovendien ook niet echt een verbetering of meerwaarde aan het oude. Ik denk dat er betere spellen in het gamma zijn en dan denk ik spontaan aan Take 5, UNO en andere van die leg-je-kaarten-maar-snel-af spellen. Ik ga het spel nog zeker een kans geven en trachten véél agressiever te spelen, maar als de andere spelers dan niet diezelfde toer op gaan vrees ik dat ik zelf het slachtoffer zal worden. Anderen onder druk zetten door direct je goede kaarten uit te spelen is misschien wel je eigen graf delven. We zullen zien, maar voorlopig is het een "neen" voor mij.

26-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungeon Roll (TMG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is een titel die niet echt in de Essenreeks thuishoort aangezien het spel reeds voor de beurs op de markt was. Maar daar ik het spel in Essen overhandigd heb gekregen neem ik het toch graag even op in de reeks. Bovendien is het spel ook verschenen bij Pegasusspiele in een Duitse editie en is deze binnenkort ook overal beschikbaar normaal gezien.

In Dungeon roll gaat u in drie speelronden trachten zo veel mogelijk XP's (experiencepunten) te verzamelen. Dit doe je door met een bont gezelschap van magiërs, dieven, helden en vechtersbazen een kerker in te duiken die vol gevaren zit. Met een level dobbelsteen wordt er bijgehouden hoe diep je in de kerker geraakt.

Bij aanvang van je beurt gooi je zeven dobbelstenen, dit vormt je gezelschap van helden en vechters die in de kerker gaan. Bij level 1 gooit een andere speler één zwarte dobbelsteen, die een gevaar voorstelt of een schat of toverdrank. Bij een gevaar moet deze gecounterd worden door één van je gezelschapsdobbelstenen op te geven. Is het gevaar geweken, mag je dieper in de kerker gaan delven. Dan worden er 2 zwarte dobbelstenen gegooid die moeten gecounterd worden, enzovoort. Als je onvoldoende manschappen hebt om de gevaren te overwinnen verlaat je zonder punten de kerker. Stop je tijdig dan scoor je een aantal experiencepunten gelijk aan het level waar je geraakt bent. De speler die na drie ronden het meeste punten heeft verzameld wint het spel.

Nu geef ik u nog graag mee wat de dobbelstenen zoal kunnen.
* Witte dobbelstenen :
- vechter : verslaat alle goblins of één ander monster
- cleric : verslaat alle skeletten of één ander monster
- tovenaar : verslaat alle slijmmonsters of één ander monster
- dief : verslaat één ander monster of kan alle schatkisten openmaken
- kampioen : verslaat alle tegenstanders van één type (joker)
* Zwarte dobbelstenen :
- alle types van monsters zoals hierboven beschreven
- draak : wordt in z'n grot gelegd, zo gauw er drie verschijnen moet je hem bekampen door drie verschillende witte dobbelstenen af te geven. Als je de draak verslaat gaan de zwarte dobbelstenen terug in de voorraad en krijg je een schat  en 1 XP
- toverdrank : kan gebruikt worden om gesneuvelde helden terug te laten komen als een strijder naar keuze (bv. kampioen), vooral interessant als je er meerdere gooit, want je moet één witte dobbelsteen afgeven om alle toverdranken te mogen gebruiken
- schatkist : mag je openmaken door een witte dobbelsteen op te geven of nog beter je geeft een dief af en opent alle schatkisten, je trekt een schatfiche uit de voorraad
* Schatfiches leveren je een extraatje op zoals fictieve vechtersbazen, een toverdrank, verdubbeling van punten of gewoon punten

Tenslotte heeft elke speler ook een karakter met een speciale eigenschap die ten allen tijde geldt en een actie die éénmalig per beurt kan worden ingezet. Elk karakter heeft ook een opgewaardeerde kant (achterkant kaart) die z'n eigenschappen nog verbeteren. Nadat je 5 XP verzameld hebt, mag je je kaart omdraaien.

Titel : Dungeon roll
Auteur : Chris Darden
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

25-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : New haven
Klik op de afbeelding om de link te volgen New haven (R&R games) :

+ dik en stevig materiaal
+ een leuk, degelijk puzzelspel waarin ik wel plezier heb gehad
+ qua niveau kan je het een beetje vergelijken met Maharani (Queen), waarbij je ook nog eens buiten je beurt (misschien) kan meespelen
+ het spel op zich is éénvoudig, maar u heeft toch meer keuzes dan op het eerste zicht
+ het spelconcept is niet volledig nieuw, maar komt toch niet zo vaak voor (wel bij Castelli bijvoorbeeld)

+/- : al het materiaal past precies in de doos, maar je moet dan wel perfect alle tegels in de doos gaan passen, hier ben je wel even mee zoet, de tegels in het zakje moeten ook netjes glad gestreken worden anders lukt het ook niet meer

- het karton heeft een glanzende afwerking en kan onder een slechte lichtinval wel wat glanzen (maar dat ligt meer aan je licht, dan aan het karton natuurlijk)
- het scoren van de punten is nogal éénzijdig, misschien brengt de variant (extra opdrachttegels) hier verandering in
- als iemand een hoge dubbele puntenrij scoort, en de andere kunnen dit niet, dan hoeft er eigenlijk al niet meer geteld te worden

Conclusie : dit is weer zo'n puzzelspel dat als "gevorderd" familiespel echt wel in een spellenkast thuishoort. Hoogstwaarschijnlijk gaat ook deze titel een beetje onder de radar blijven. U krijgt alleszins waar voor uw geld, want de kleinere doos zit bomvol materiaal. Het is gewoon een leuk spel, maar of de herspeelbaarheid erg hoog is, dat is dan weer wel de vraag.

25-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 140
Een druk spellendagje achter de rug op Spel 2013 (Broechem) en nadien bij spellenclub Pallieter in Lier.
Vandaar één grote "spelen met SpinLi" :

Deelnemers : Ann & Arne
Gespeeld spel : De glasstraat
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann, Ann, Ann, Raf, Fre & Arne
Gespeeld spel : River dragons
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013
Opmerkingen : Drie Ann-en rond tafel zorgde af en toe voor de nodige verwarring, maar vooral veel gelach. River dragons had misschien wel de Gouden Ludo moeten zijn, want het meest toegankelijk, erg mooi en speelt bovendien nog leuk ook, zeker voor het grote publiek.



Deelnemers :  Ann, demonstrator Quined & Arne
Gespeeld spel : Warlock
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann & Arne
Gespeeld spel : La cucaracha
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann & Arne
Gespeelde spellen : Snuffie Hup & Hongerige Harry
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann, Michel, Kris, Lieve, Nathalie & Arne
Gespeeld spel : Tomorrow
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter



Deelnemers :  Ann, Michel & Arne
Gespeeld spel : Rokoko
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter



Deelnemers :  Ann, Michel, Sven & Arne
Gespeeld spel : Expedition Northwest Passage
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter


24-11-2013 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Packet row
Klik op de afbeelding om de link te volgen Packet row (WGG) :

+ fijne speelborden, prachtig vormgegeven kaarten
+ het spelconcept is weer leuk gevonden, de manier waarop de kaarten worden gekozen zorgen voor kleine tactische keuzes
+ de rol van havenmeester kan je erg leuk uitspelen, want je wil toch zo graag dat éne kaartje dat de anderen ook willen (en zij hebben eerst de keuze)
+ dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): eenvoudig, relatief snel, maar toch leuke keuzes te maken
+ elke speler volgt een beetje zijn weg, maar de uiteindelijke scores lagen bij ons dicht bij elkaar

- de kaarten schuiven wel nogal op de speelborden
- het spel voelt misschien een beetje te beperkt aan voor de veelspeler
- dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): het is moeilijk te duiden, maar het lijkt of men niet alles uit het spel heeft gehaald wat erin lijkt te zitten. (zie ook onder)

Algemeen : Naar mijn bescheiden mening had WGG deze titel beter onder z'n "familiespellen"gamma gerekend. Het spel op zich ziet er wel "volwassener" uit, maar de toegankelijkheid en eenvoud maken het toch een vlot spelletje. Dit is natuurlijk allemaal positief bedoeld, want we kunnen dit enkel toejuichen. Packet row is een redelijk strak en gestroomlijnd spel waarbij je echt goed uit je doppen moet kijken welke kaarten je aanschaft. Persoonlijk hou ik dan meer van de goed "lopende" spellen waarbij je veel grondstoffen verzamelt, constant contracten vervult, het geld stevig binnenrijft en dan op zoek gaat naar leuke combo's in de overwinningspuntenkaarten. Daarin komt dit spel niet aan mijn voorkeur tegemoet, hier gaat u al relatief wat centen moeten betalen voor de grondstoffen, maak je dan ook maar een kleinere winst, mag u al blij zijn als u tijdens het spel twee of drie contracten inlevert en de puntenkaarten zijn allemaal identiek, met als enig verschil de waarde. Ik heb onmiddellijk al enkele leuke uitbreidingen in gedachten voor dit spel, waarin er toch misschien nog wat extra soorten kaarten de dynamiek zouden kunnen verhogen. Maar dit is een keuze van de auteurs, dit spel past volledig in hun kraam en héél veel spelers houden er wel van om op zich "weinig" keuzes te hebben (wat niet volledig klopt natuurlijk). Packet row is zeker een geslaagd spel dat meermaals bij ons op tafel zal komen.

24-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs