IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
29-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rokoko (Eggertspiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rokoko is de tweede serieuze klepper die Eggertspiele dit jaar in Essen meebracht. Ook de auteurs zijn niet van de minste en onze interesse was dan ook onmiddellijk aangewakkerd. Rokoko is een spel met een niet-alledaags thema. U gaat galakledij maken voor de adel en proberen overwinningspunten te verzamelen door uw kleren aan de man te brengen, maar ook door de balzaal te versieren en wat vuurwerk aan te steken om het geheel op te vrolijken.

Rokoko heeft het uitzicht van een workerplacement, maar gebruikt het deckbuilding/draft-systeem om alles te laten lopen. Op zich is dit alvast een interessant gegeven. Elke speler beschikt over een klein spelersbordje, 5 basisarbeiderskaarten en 16 fiches in je kleur. Het spel verloopt over 7 ronden die opgesplitst zijn in telkens 4 fasen. Na de 7de ronde vindt er een eindtelling plaats en wint de speler met de meeste punten.

Fase 1 : klaarmaken voor een nieuwe ronde :
- favorietenkaart klaarleggen en nieuwe startspeler bepalen (diegene die in de vorige ronde de kaart nam)
- 4 nieuwe arbeiderskaarten in de vitrine leggen (eventueel resterende kaarten van een vorige ronde worden verwijderd), deze kaarten tonen dezelfde arbeiders als de basiskaarten van de spelers, maar dan met iets meer mogelijkheden, een upgrade laat ons zeggen
- nieuwe grondstoffentegels klaarleggen op de markten, deze tonen de grondstoffen zijde, kant en garen in alle mogelijke combinaties
- nieuwe jurktegels klaarleggen in de vitrine (de 2 meest rechtse worden verwijderd, de rest schuift door en gaten worden opgevuld)

Fase 2 : 3 handkaarten uitkiezen
De spelers kiezen simultaan 3 handkaarten uit hun beschikbare voorraad. De resterende kaarten blijven in de beschikbare voorraad links onder het spelersbordje liggen. Indien je minder dan 3 beschikbare kaarten hebt, neem je alvast de resterende, schudt je de aflegstapel en trek je het tekort bij. De geschudde aflegstapel wordt een nieuwe trekstapel.

Fase 3 : acties uitvoeren
Om beurten spelen de spelers één van hun gekozen handkaarten uit en voeren de bijhorende actie uit. Naast de hoofdactie heeft elke kaart ook een bonusactie (onderste deel kaart) dat mag uitgevoerd worden. De gespeelde kaarten worden rechts onder hun spelersbord gelegd als aflegstapel. Als alle kaarten zijn uitgespeeld eindigt de fase. Je hebt drie soorten kaarten : meesters (kunnen alle 6 acties uitvoeren), knecht (kan geen nieuwe arbeiders inhuren), leerling (kan geen nieuwe jurk maken, geen nieuwe arbeiders inhuren en de favorietenkaart niet nemen).
De zes acties :
- de favorietenkaart nemen : neem de kaart en 5 geld (indien je de kaart in de laatste ronde neemt, levert ze 3 punten op)
- grondstoffen verwerven : kies 1 grondstoffentegel uit één van de drie markten, je betaalt afhankelijk van het nog aanwezige tegels (2 geld indien er er nog 3 of 4 tegels zijn, 1 geld als er nog 2 tegels zijn en de laatste tegel is gratis). Nadat je een tegel koos en betaalde moet je onmiddellijk één van beide zaken kiezen, ofwel neem je de zijde die bovenaan op de tegel staan afgebeeld, je legt de tegel dicht voor je neer, ofwel kies je voor de kant en/of garen, je legt de tegel dan af en neemt het overeenkomstige (houten) materiaal uit de voorraad.
- een jurk maken : kies een jurk uit de vitrine, betaal de aangegeven kosten, geef ook het juiste aantal zijde, kant en garen af (of te veel). Let op, sommige jurken kunnen enkel door een meester gemaakt worden (gouden vingerhoed). Nadat je de jurk maakte, moet je onmiddellijk beslissen wat je ermee doet. Ofwel verkoop je de jurk voor geld (en legt ze dan af) ofwel verhuur je ze aan een gast voor het bal. Je krijgt soms een kleine bonus zoals geld of grondstoffen en vooral punten op het einde van het spel.
- nieuwe arbeiders inhuren : je neemt één van de kaarten uit de vitrine en betaalt afhankelijk van het nog aanwezig aantal kaarten. (5 geld als er nog 4 kaarten zijn, 3 geld bij 3 kaarten, 1 geld bij 2 kaarten en de laatste kaart is gratis). Neem de verworven kaart in je hand, je gaat deze ronde onmiddellijk een actie meer kunnen spelen.
- stuur een arbeider naar het koninklijk hof : de kaart wordt uit het spel verwijderd, je krijgt 10 geld voor een meester, 7 voor een knecht en 4 voor een leerling (op deze manier kan je je deck zuiveren, je mag de bonusactie van deze kaart overigens nog wel gebruiken deze ronde). Je mag deze actie niet kiezen als je nog maar 4 kaarten in je voorraad hebt.
- maak een decoratie : betaal de kosten en leg één van je fiches op het speelbord (leveren punten op aan het einde van het spel)

Fase 4 : inkomsten verwerven
Standaard krijgt elke speler 5 geld. Indien je decoraties hebt voorzien aan de fontein krijg je extra inkomsten. Decoraties in de bovenste rij leveren het aantal geld op gelijk aan het aantal fiches op het bord voor decoraties. Decoraties in de onderste rij leveren een aantal geld op gelijk aan het aantal verhuurde jurken van de speler op het bord.

Het spel eindigt na 7 rondes met een eindtelling :
- 1 punt voor elke 10 geld
- punten voor kaarten in je stapel met een rode achtergrond
- 3 punten als je de favorietenkaart hebt
- meerderheden van verhuurde jurken in de vijf zalen van het kasteel (punten staan aangegeven in elke zaal voor 1ste en 2de)
- meerderheden voor het vuurwerk
- bekijken van het vuurwerk (voor elke vuurwerkfiche, mag je één van je jurken op het terras leggen, de waarde van de jurk wordt vermenigvuldigd met de gedrukte vermenigvuldiger)
- punten voor decoraties : 2 punten voor elke kleur van jurk dat je op het bord hebt
- scoren van de fiches : tel alle punten van je fiches bij elkaar

Een opsomming van de bonussen van de arbeiders ga ik u hier niet geven. De meeste zijn erg logisch en intuïtief aangezien ze gewoon een extraatje zijn op een bestaande actie. Sommige leveren punten op het einde van het spel (rode achtergrond) en al de rest staat netjes op de achterkant van de spelregels, dus zijn makkelijk en snel terug te vinden en na te lezen.

Titel : Rokoko
Auteurs : Matthias Cramer, Louis Malz & Stefan Malz
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

29-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The rats in the walls
Klik op de afbeelding om de link te volgen The rats in the walls (Sphinx spiele) :

+ het zwarte zakje met de witte rat intrigeert wel, het is handig verpakt en makkelijk mee te nemen in je jaszak
+ de overlevingspunten (hersenen) zijn wel leuk, ook over het andere materiaal (de muur met de stickers, de dobbelsteentjes) is wel nagedacht en zijn aantrekkelijk (maar duister natuurlijk)
+ de overzichtjes zijn echt wel een must voor je eerste paar spellen, je zit er constant op te loeren om de "als ... dan ... " situaties te beoordelen
+ een push-your-luck à la Perudo, count us in

- hoe moeilijk kan je een makkelijk spelletje maken in de spelregels?
- het gebruik van het dubbelzijdig bedrukt bierkaartje is me nog steeds niet erg duidelijk, nu maar hopen dat zo'n situatie met 10 ratten niet voorvalt (maar het lijkt me weinig waarschijnlijk)
- het spelsysteem is wel een beetje Perudo, maar het voelt toch wel anders (is enigszins ook wel positief natuurlijk)

Kortom : als je Perudo gewend bent, is dit toch een stapje terug eerlijk gezegd. Of misschien beter gezegd : het is directer, het is meer proberen om jezelf in leven te houden. Je wint hier even snel OP's terug, dan dat je ze verliest, maar je moet vooral je bluf goed overwegen. Bij Perudo loopt het sneller op en wordt er (bij ons toch) veel rond de tafel gelachen als er onmogelijke combinaties op tafel liggen. Hier is het toch ietwat serieuzer en ben je enkel betrokken op het moment dat het potje naar jou wordt doorgeschoven. Je kan ook niet op voorhand gaan tellen en meedenken, want er wordt toch hergooid. Wat er ligt, doet in dit spel eigenlijk weinig ter zake, het is pure bluf, terwijl het bij Perudo toch een beetje kansberekenen is. Ik ben wel blij dat dit spel in onze collectie zit, want ik hou wel van zulke spellen.

29-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triassic terror (Kayal games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In triassic terror mag u nog eens met de dino's gaan spelen. Houten dino's, dinoschijfjes, plastic dino's en natuurlijk ook de T-rex en Velociraptors om een beetje onrust te gaan stoken. Laat mij vooral beginnen met te zeggen dat dit spel een meerderhedenspel is. U scoort punten door vertegenwoordigd te zijn op de verschillende plaatsen op het speelbord.

Het speelbord is overigens ingedeeld in vier verschillende regio's : woestijn, moeras, gebergte en woud. Elke regio op zich is dan weer onderverdeeld in drie gebieden en elk gebied heeft plaats voor 3 meerderhedenplaatsen (waar eigenlijk alles om draait). Een spel verloopt over acht of negen ronden (afh. aantal spelers), die zijn opgedeeld in drie perioden. Na drie beurten volgt er telkens een telling en een speciale telling. Deze speciale tellingen zijn ook anders opgebouwd afhankelijk van het aantal spelers. Bij een gewone telling scoort u gewoon de punten die op het speelbord staan aangegeven bij de meerderhedenplaatsen.

Elke speler start het spel met vier dino's op het bord in het moeras. Daarnaast krijg je alle andere dino's van je kleur in je voorraad en 2 extra tegels. Een speler wordt aangeduid als de startspeler en het spel kan onmiddellijk beginnen dus qua opstelling stelt het niet al te veel voor (en dat is een pluspunt). In een ronde gaan de spelers om beurten, vertrekkende van de startspeler, één van de openliggende actietegels kiezen, je neemt de tegel en plaatst jouw plastic dino in de plaats aangezien dit ook de speelvolgorde voor de rest van de ronde zal vastleggen. In ronde 1, 4 en 7 krijg je ook nog een extra kaart waarmee je in die periode nieuwe dino's op het bord kan brengen.
De actietegels die niet gekozen worden, krijgen op het einde van de ronde een witte dino erop zodat ze aantrekkelijker worden om te nemen. Indien je een tegel neemt met een witte dino, doe je deze weg en vervang je hem door een dino van jezelf. Je mag deze inzetten tijdens jouw beurt. Je plaatst ze bij een kudde die je al op het bord hebt. Nadat iedereen een tegel heeft genomen wordt er gespeeld volgens de volgorde van de dino's die je net plaatste in de plaats van de actietegels. Door de acties die je uitvoert gaan de meerderheden op het bord steeds veranderen. De speler met het meeste dino's in een gebied worden in de grote cirkel geplaatst, de tweede op de middelste, de derde op de kleinste en eventuele andere sterven uit en gaan terug naar de spelersvoorraad. De grote en middelste cirkels leveren punten op.

De actietegels :
- nieuwe regio : plaats drie dino's  in een regio naar keuze. Je mag ze in één gebied zetten over verspreiden over de verschillende gebieden van de regio. Ook de kaarten worden op deze manier uitgespeeld (maar wel in het gebied overeenkomstig met de kleur van de kaart)
- groei kudde : plaats 2 dino's bij één bestaande kudde en plaats 3 dino's bij een andere kudde op het bord.
- migratie kudde : verplaats 2 kuddes naar aangrenzende gebieden of regio's (één stap). Indien je naar een andere regio gaat, sterft er telkens één dino. Je neemt bovendien 1 dino van elke andere speler uit het gebied mee naar het nieuwe gebied
- geboorte : plaats drie nieuwe dino's bij een bestaande kudde op bord. Daarna mag je Pterodactylusschijf tot 2 stappen verplaatsen en 2 dino's opeten in het gebied waar hij terecht komt
- T-rex : vervang de T-rex op het bord met die van jouw kleur. Verplaats de T-rex 1 stap en eet 5 dino's of verplaats hem 2 stappen en eet 3 dino's. Nadien telt jouw T-rex als zijnde 3 dino's van jouw kleur voor de meerderheden
- Velociraptors : verplaats één velociraptor 1 plaats en de andere tot 2 stappen. Na het verplaatsen eet je tot 2 dino's op en mag je tot 2 dino's van schrik laten lopen naar een aangrenzend gebied (van dezelfde regio indien mogelijk). Indien ze naar een andere regio lopen, sterft er weer telkens één per soort.

Elke speler beschikt over 2 extra tegels die hij gedurende het spel éénmalig kan inzetten. Je mag slechts één tegel per periode inzetten.
Geboortetegel : voeg drie nieuwe dino's bij een reeds bestaande kudde
Vulkaantegel : plaats je vulkaantegel in een gebied, er sterven onmiddellijk 2 dino's in de grote cirkel en 1 in de andere cirkels. Dit gebied is nu volledig verboden terrein om te betreden. T-rex, Velociraptors en Pterodactylus mogen nog wel uit het gebied bewegen. De vulkaan blijft geldig tot je de volgende keer aan de beurt bent.

De twee speciale tellingen :
- Aanwezigheid in de vier regio's : heb je dino's in de vier regio's krijg je 8 OP
- Dominantie : heb je het meeste dino's in een regio krijg je 8 OP, de tweede krijgt nog 4 OP

Titel : Triassic Terror
Auteur : Peter Hawes
Uitgeverij : Kayal games
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 14+

28-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dungeon roll
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dungeon roll (TMG) :

+ leuk vormgegeven, verpakt in een schatkist
+ prima artwork en nog talloze uitbreidingsmogelijkheden
+ relatief korte speelduur als je met minder spelers speelt
+ dankzij een actie op BGG heb ik een speelmatje, niet noodzakelijk, maar wel mooi
+ de dobbelstenen zien er erg goed uit

- met méér spelers (dan twee) is het vaak te lang wachten, slechts 2 spelers zijn actief betrokken
- veel uitbreidingsmogelijkheden dus een volledig spel houden, zal misschien veel centen gaan kosten in de toekomst
- de experience-punten staan op dubbelzijdige fiches en zijn aangegeven met Romeinse cijfers, uiterst irritant, niet dat we geen Romeinse cijfers kennen, maar beide kanten hebben een andere waarde en qua duidelijkheid is het niet je dat

Kortom : Dungeon roll is een luchtig dobbelspelletje dat als meerwaarde ten opzichte van andere push-your-luck spellen karakters heeft waarmee je jezelf in een beurt wat ademruimte kan geven. Berekende risico's en het juiste gebruik van de speciale eigenschappen maken van dit spel echt wel een geslaagde Kickstarter. Het was het eerste spel dat ik via het crowdfundingsysteem in huis kreeg en ik ben er zéér gelukkig mee. Het artwork op de KS-editie van de schatkist vind ik persoonlijk ook mooier dan hetgeen u vindt in de spellenzaak, maar dat is persoonlijke smaak.

28-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coal baron (Eggertspiele/R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Coal baron gaat u proberen om punten te scoren, véél punten. U doet dit door contracten te vervullen. De contracten wensen van u een bepaalde samenstelling van kolen die u uit uw mijnschacht gaat halen. U gaat moeten graven, kolen naar bovenhalen en op een contract plaatsen, alles uitleveren en als het even kan nog snel langs de bank lopen om wat geld binnen te krijgen.

Elke speler start het spel met een mijnschacht, een lift (waarmee 5 kolen worden vervoerd), acht geld, één kool in de vier soorten en drie contracten. Elke speler beschikt ook over een aantal arbeiders (afh. aantal spelers) die je gaat inzetten om de acties uit te voeren. Op het speelbord zijn er vijf verschillende acties beschikbaar. Je gaat kunnen delven in je mijn en nieuwe kolenblokjes krijgen. Je kan in je mijn gaan werken, kolen bovenhalen en contracten vervullen. Je kan contracten gaan uitleveren. Je kan geld gaan afhalen in de bank en tenslotte kan u ook nieuwe contracten binnen gaan halen. Indien u een actie wenst uit te voeren, plaatst u een arbeider bij het overeenkomstige vakje. Het leuke aan dit spel is dat de acties niet verdwijnen als iemand anders deze reeds heeft uitgevoerd. Ook volgende spelers kunnen de actie uitvoeren, ze betalen gewoon één arbeider meer om dit te doen. Ze verplaatsen de huidige arbeider naar de kantine (dit zal een verzamelplaats worden waar op het einde van de ronde véél arbeiders staan) en zetten eigen arbeiders in, ééntje meer dan hoeveel er eerst stonden. Je kan ook altijd een arbeider op de pasactie zetten en je krijgt hiervoor 1 geld. Als alle spelers hun arbeiders hebben ingezet eindigt de ronde en volgt er een telling. Zo worden er drie ronden gespeeld, drie tellingen uitgevoerd en een slottelling om het spel af te sluiten.

De acties in detail :
- mijnkarren aanschaffen (en zo ook blokjes) : je neemt de tegel die bij jouw arbeider ligt, betaalt de kosten (staan aangegeven op de mijnkarren), legt de tegel aan je eigen mijnschacht (hou er rekening mee dat aan de ene kant de lichtjes in de mijn aan zijn en aan de andere kant donker) en plaats op elk mijnkarretje een blokje van dezelfde kleur. Dit is overigens de enige manier om nieuwe kolenblokjes in je mijn te krijgen. Er is ook één plaats waarbij je de bovenste 5 tegels van de trekstapel bekijkt, er eventueel één houdt, betaalt en blokjes op legt en de rest boven of onderaan de stapel terug legt.
- kolen bovenhalen : je plaatst je arbeider op één van de mijnacties en mag het overeenkomstig aantal werkstappen uitvoeren (4-6-8 of 10). Het kost 1 stap om je lift te laten zakken of stijgen tot op een bepaalde hoogte, het kost 1 stap om een blokje in je lift te stoppen op het verdiep waar de lift staat natuurlijk, het kost 1 stap om de blokjes uit te laden op een contract, het kost 1 stap om een blokje in je schuur te leggen (aangezien er geen geschikte plaats op een contract is) en het kost ook 1 stap om een blokje vanuit je schuur later op een contract te leggen. Je mag overigens altijd 2 willekeurige blokjes als joker gebruiken op een contract.
- contract uitleveren : plaats je werker bij één van de voertuigen en lever ALLE vervulde contracten van dat voertuig in. Leg de blokjes terug in de voorraad, scoor het aantal punten zoals aangeven op de contracten en leg de contracten dicht voor je neer. Je hebt deze nog nodig bij de tellingen.
- geld : neem het aantal geld overeenkomstig met de plaats waar je arbeider staat
- nieuwe contracten : neem het contract dat bij je arbeider staat. Er is ook één plaats waarbij je de bovenste 5 contracten van de trekstapel bekijkt, er eventueel één houdt en de rest boven of onderaan de stapel terug legt.

De telling in detail :
Bij de tussentellingen worden de vervulde contracten opengelegd en bekeken. Na ronde één worden vier criteria beoordeeld, na ronde twee acht en na ronde 3 alle verschillende criteria. Bij de slottelling krijg je nog 1 punt voor elke vijf geld, 1 punt voor elke 3 kolenblokjes, 1 strafpunt per onvervuld contract en 2 strafpunten per tegel uit balans. Je probeert evenveel tegels langs de verlichte kant van je mijn als de donkere kant aan te kopen.
- criteria 1 : uitgeleverde gele blokjes : 2 VP voor de beste, 1 voor de tweede
- criteria 2 : uitgeleverde bruine blokjes : 3 VP voor de beste, 1 voor de tweede
- criteria 3 : uitgeleverde grijze blokjes : 4 VP voor de beste, 2 voor de tweede
- criteria 4 : uitgeleverde zwarte blokjes : 5 VP voor de beste, 2 voor de tweede
- criteria 5 : uitgeleverde contracten met de handkar : 6 VP en 3 VP
- criteria 6 : uitgeleverde contracten met de paardenkar : 7 VP en 3 VP
- criteria 7 : uitgeleverde contracten met de vrachtwagen : 8 VP en 4 VP
- criteria 8 : uitgeleverde contracten met de trein : 9 VP en 4 VP
- criteria 9 : lege gele mijnkarren in je mijn : 10 VP en 5 VP
- criteria 10 : lege bruine mijnkarren in je mijn : 11 VP en 5 VP
- criteria 11 : lege grijze mijnkarren in je mijn : 12 VP en 6 VP
- criteria 12 : lege zwarte mijnkarren in je mijn : 13 VP en 6 VP

Titel : Coal baron
Auteur : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Uitgeverij : Eggertspiele/R&R games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 70 min.
Leeftijd : 10+

27-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dig mars
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dig mars (Braingames) :

+ verrassend leuk eigenlijk
+ je moet elkaar vooral ook in de gaten houden en dat vergeet je aanvankelijk nog wel
+ het investeren van overwinningspunten om jezelf sterker te maken, komt niet zo vaak voor in dit soort spellen
+ prachtig materiaal, goed vormgegeven
+ het is uiteindelijk een race, dus je komt onder druk te staan en hebt net die actie te weinig
+ het is een race, dus je gaat van anderen hun werk moeten profiteren

- het is een race, dus anderen gaan van jouw werk profiteren
- het gaat zéér gelijk op, maar vaak is de extra actie die je voor bepaalde tegels krijgt doorslaggevend (een keertje extra oppikken op het juiste moment kan het veschil maken), maar dit is eigen aan het spel en stoorde mij zeker niet

Kortom : na de verrassende kleine doosjes van vorig jaar, doet Braingames het dit jaar ook toch wel behoorlijk met de middelmatige grootte van dozen. Na Om Nom Nom is dit weer een ander type van spel, dat vlot speelt en er bovendien nog goed uit ziet. Natuurlijk moet u dit ook wel vanuit het juiste perspectief blijven bekijken, leuk om te spelen maar of het een must-have is, dat is weer een andere vraag.

27-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The rats in the walls (Sphinx spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Persoonlijk vind ik dit één van de moeilijkste recensies voor één van de makkelijkste spellen, aangezien er wel wat "als ... dan ..."-situaties kunnen voorvallen in dit bluf, Perudo-achtig, Chapeauspelletje.
Het thema vertelt ons het verhaal van een man die ratten in z'n muur hoort rondkruipen en langzamerhand krankzinnig wordt.
In het spel start je met een aantal hersenen die je tracht te behouden of er zelfs bij te winnen. U zal er echter snel kunnen kwijtspelen en zo gauw een speler ze allemaal kwijt is, wint de speler met het meeste hersenen op dat ogenblik.

Het spel bestaat uit een potje, met daarop stickers gekleefd, dat de muur voorstelt, 5 dobbelstenen (waarop 1 en 2 ratten staan en 4 lege zijden) en een bierviltje met daarop een kat (en andere zijde een doodshoofd).
De startspeler neemt één dobbelsteen, doet deze in de muur, gooit dicht op het bierviltje en bekijkt z'n resultaat in het geheim. Hij heeft dan 2 mogelijkheden :
1) Ofwel zeg je dat er geen ratten in de muur zitten en geef je door aan de volgende speler. Deze heeft dan op z'n beurt 2 keuzes :
- hij gelooft de gever, kijkt niet onder de muur, voegt een dobbelsteen toe en wordt zelf gever
- hij gelooft de gever niet, heft de muur op en kijkt wie gelijk heeft. Indien er inderdaad geen ratten liggen, verliest de ontvanger één hersenen en wint de gever één hersenen. Indien er wel ratten in de muur zitten, verliest de gever 2 hersenen en wint de ontvanger één hersenen.

2) Ofwel zeg je dat er X ratten in de muur zitten, verlies één hersenen en geef je door aan de volgende speler. Deze heeft dan op z'n beurt 2 keuzes :
- hij gelooft de gever, kijkt niet onder muur, verliest 1 hersenen en de gever wint 1 hersenen en kan dan kiezen om de muur ongewijzigd door te geven of een extra dobbelsteen toe te voegen, te hergooien en een nieuwe aankondiging te doen waarbij de X minstens één rat hoger ligt dan de vorige voorspelling
- hij gelooft de gever niet, heft de muur op en kijkt wie gelijk heeft. Indien er minder ratten in de muur zitten verliest de gever één hersenen en wint de ontvanger één hersenen. Indien er X of meer ratten in de muur zitten, verliest de ontvanger 2 hersenen en wint de gever één hersenen.

Titel : The rats in the walls
Auteur : Henning Poehl
Uitgeverij : Sphinx spiele
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :  12+

26-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sheepzzz
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sheepzzz (Hurrican) :

+ leuke, cartoonie tekeningen op de kaarten
+ het is niet onmiddellijk makkelijk om er zicht op te krijgen, je moet het wel een aantal keren spelen om het goed te doen

- eigenlijk weer gewoon zo'n aflegspelletje met een twist
- in ons potje was er te weinig animo, we konden blijven afleggen en slechts één speler moest een stapeltje oprapen, maar dat
ligt misschien aan onze speelstijl
- de speciale kaartjes zijn misschien een beetje te beperkt, zeker als je niet agressief speelt

Kortom : Ik vond sheepzzz een tegenvaller, er is hier niets nieuws onder de zon, maar er is bovendien ook niet echt een verbetering of meerwaarde aan het oude. Ik denk dat er betere spellen in het gamma zijn en dan denk ik spontaan aan Take 5, UNO en andere van die leg-je-kaarten-maar-snel-af spellen. Ik ga het spel nog zeker een kans geven en trachten véél agressiever te spelen, maar als de andere spelers dan niet diezelfde toer op gaan vrees ik dat ik zelf het slachtoffer zal worden. Anderen onder druk zetten door direct je goede kaarten uit te spelen is misschien wel je eigen graf delven. We zullen zien, maar voorlopig is het een "neen" voor mij.

26-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungeon Roll (TMG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is een titel die niet echt in de Essenreeks thuishoort aangezien het spel reeds voor de beurs op de markt was. Maar daar ik het spel in Essen overhandigd heb gekregen neem ik het toch graag even op in de reeks. Bovendien is het spel ook verschenen bij Pegasusspiele in een Duitse editie en is deze binnenkort ook overal beschikbaar normaal gezien.

In Dungeon roll gaat u in drie speelronden trachten zo veel mogelijk XP's (experiencepunten) te verzamelen. Dit doe je door met een bont gezelschap van magiërs, dieven, helden en vechtersbazen een kerker in te duiken die vol gevaren zit. Met een level dobbelsteen wordt er bijgehouden hoe diep je in de kerker geraakt.

Bij aanvang van je beurt gooi je zeven dobbelstenen, dit vormt je gezelschap van helden en vechters die in de kerker gaan. Bij level 1 gooit een andere speler één zwarte dobbelsteen, die een gevaar voorstelt of een schat of toverdrank. Bij een gevaar moet deze gecounterd worden door één van je gezelschapsdobbelstenen op te geven. Is het gevaar geweken, mag je dieper in de kerker gaan delven. Dan worden er 2 zwarte dobbelstenen gegooid die moeten gecounterd worden, enzovoort. Als je onvoldoende manschappen hebt om de gevaren te overwinnen verlaat je zonder punten de kerker. Stop je tijdig dan scoor je een aantal experiencepunten gelijk aan het level waar je geraakt bent. De speler die na drie ronden het meeste punten heeft verzameld wint het spel.

Nu geef ik u nog graag mee wat de dobbelstenen zoal kunnen.
* Witte dobbelstenen :
- vechter : verslaat alle goblins of één ander monster
- cleric : verslaat alle skeletten of één ander monster
- tovenaar : verslaat alle slijmmonsters of één ander monster
- dief : verslaat één ander monster of kan alle schatkisten openmaken
- kampioen : verslaat alle tegenstanders van één type (joker)
* Zwarte dobbelstenen :
- alle types van monsters zoals hierboven beschreven
- draak : wordt in z'n grot gelegd, zo gauw er drie verschijnen moet je hem bekampen door drie verschillende witte dobbelstenen af te geven. Als je de draak verslaat gaan de zwarte dobbelstenen terug in de voorraad en krijg je een schat  en 1 XP
- toverdrank : kan gebruikt worden om gesneuvelde helden terug te laten komen als een strijder naar keuze (bv. kampioen), vooral interessant als je er meerdere gooit, want je moet één witte dobbelsteen afgeven om alle toverdranken te mogen gebruiken
- schatkist : mag je openmaken door een witte dobbelsteen op te geven of nog beter je geeft een dief af en opent alle schatkisten, je trekt een schatfiche uit de voorraad
* Schatfiches leveren je een extraatje op zoals fictieve vechtersbazen, een toverdrank, verdubbeling van punten of gewoon punten

Tenslotte heeft elke speler ook een karakter met een speciale eigenschap die ten allen tijde geldt en een actie die éénmalig per beurt kan worden ingezet. Elk karakter heeft ook een opgewaardeerde kant (achterkant kaart) die z'n eigenschappen nog verbeteren. Nadat je 5 XP verzameld hebt, mag je je kaart omdraaien.

Titel : Dungeon roll
Auteur : Chris Darden
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

25-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : New haven
Klik op de afbeelding om de link te volgen New haven (R&R games) :

+ dik en stevig materiaal
+ een leuk, degelijk puzzelspel waarin ik wel plezier heb gehad
+ qua niveau kan je het een beetje vergelijken met Maharani (Queen), waarbij je ook nog eens buiten je beurt (misschien) kan meespelen
+ het spel op zich is éénvoudig, maar u heeft toch meer keuzes dan op het eerste zicht
+ het spelconcept is niet volledig nieuw, maar komt toch niet zo vaak voor (wel bij Castelli bijvoorbeeld)

+/- : al het materiaal past precies in de doos, maar je moet dan wel perfect alle tegels in de doos gaan passen, hier ben je wel even mee zoet, de tegels in het zakje moeten ook netjes glad gestreken worden anders lukt het ook niet meer

- het karton heeft een glanzende afwerking en kan onder een slechte lichtinval wel wat glanzen (maar dat ligt meer aan je licht, dan aan het karton natuurlijk)
- het scoren van de punten is nogal éénzijdig, misschien brengt de variant (extra opdrachttegels) hier verandering in
- als iemand een hoge dubbele puntenrij scoort, en de andere kunnen dit niet, dan hoeft er eigenlijk al niet meer geteld te worden

Conclusie : dit is weer zo'n puzzelspel dat als "gevorderd" familiespel echt wel in een spellenkast thuishoort. Hoogstwaarschijnlijk gaat ook deze titel een beetje onder de radar blijven. U krijgt alleszins waar voor uw geld, want de kleinere doos zit bomvol materiaal. Het is gewoon een leuk spel, maar of de herspeelbaarheid erg hoog is, dat is dan weer wel de vraag.

25-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 140
Een druk spellendagje achter de rug op Spel 2013 (Broechem) en nadien bij spellenclub Pallieter in Lier.
Vandaar één grote "spelen met SpinLi" :

Deelnemers : Ann & Arne
Gespeeld spel : De glasstraat
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann, Ann, Ann, Raf, Fre & Arne
Gespeeld spel : River dragons
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013
Opmerkingen : Drie Ann-en rond tafel zorgde af en toe voor de nodige verwarring, maar vooral veel gelach. River dragons had misschien wel de Gouden Ludo moeten zijn, want het meest toegankelijk, erg mooi en speelt bovendien nog leuk ook, zeker voor het grote publiek.



Deelnemers :  Ann, demonstrator Quined & Arne
Gespeeld spel : Warlock
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann & Arne
Gespeeld spel : La cucaracha
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann & Arne
Gespeelde spellen : Snuffie Hup & Hongerige Harry
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spel 2013



Deelnemers :  Ann, Michel, Kris, Lieve, Nathalie & Arne
Gespeeld spel : Tomorrow
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter



Deelnemers :  Ann, Michel & Arne
Gespeeld spel : Rokoko
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter



Deelnemers :  Ann, Michel, Sven & Arne
Gespeeld spel : Expedition Northwest Passage
Speeldatum : 23/11/'13
Speelplaats : Spellenclub Pallieter


24-11-2013 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Packet row
Klik op de afbeelding om de link te volgen Packet row (WGG) :

+ fijne speelborden, prachtig vormgegeven kaarten
+ het spelconcept is weer leuk gevonden, de manier waarop de kaarten worden gekozen zorgen voor kleine tactische keuzes
+ de rol van havenmeester kan je erg leuk uitspelen, want je wil toch zo graag dat éne kaartje dat de anderen ook willen (en zij hebben eerst de keuze)
+ dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): eenvoudig, relatief snel, maar toch leuke keuzes te maken
+ elke speler volgt een beetje zijn weg, maar de uiteindelijke scores lagen bij ons dicht bij elkaar

- de kaarten schuiven wel nogal op de speelborden
- het spel voelt misschien een beetje te beperkt aan voor de veelspeler
- dit spel geeft mij hetzelfde algemene gevoel als Rattus (zelfde auteurs): het is moeilijk te duiden, maar het lijkt of men niet alles uit het spel heeft gehaald wat erin lijkt te zitten. (zie ook onder)

Algemeen : Naar mijn bescheiden mening had WGG deze titel beter onder z'n "familiespellen"gamma gerekend. Het spel op zich ziet er wel "volwassener" uit, maar de toegankelijkheid en eenvoud maken het toch een vlot spelletje. Dit is natuurlijk allemaal positief bedoeld, want we kunnen dit enkel toejuichen. Packet row is een redelijk strak en gestroomlijnd spel waarbij je echt goed uit je doppen moet kijken welke kaarten je aanschaft. Persoonlijk hou ik dan meer van de goed "lopende" spellen waarbij je veel grondstoffen verzamelt, constant contracten vervult, het geld stevig binnenrijft en dan op zoek gaat naar leuke combo's in de overwinningspuntenkaarten. Daarin komt dit spel niet aan mijn voorkeur tegemoet, hier gaat u al relatief wat centen moeten betalen voor de grondstoffen, maak je dan ook maar een kleinere winst, mag u al blij zijn als u tijdens het spel twee of drie contracten inlevert en de puntenkaarten zijn allemaal identiek, met als enig verschil de waarde. Ik heb onmiddellijk al enkele leuke uitbreidingen in gedachten voor dit spel, waarin er toch misschien nog wat extra soorten kaarten de dynamiek zouden kunnen verhogen. Maar dit is een keuze van de auteurs, dit spel past volledig in hun kraam en héél veel spelers houden er wel van om op zich "weinig" keuzes te hebben (wat niet volledig klopt natuurlijk). Packet row is zeker een geslaagd spel dat meermaals bij ons op tafel zal komen.

24-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New Haven (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen
In New Haven draait alles rond tegels, héél erg veel tegels en fiches. De tegels en fiches zijn overigens van uitzonderlijk stevige kwaliteit. De doos weegt dan ook méér dan genoeg en is tot de rand gevuld. 

Doel van het spel is het bouwen van een je eigen dorp op je spelersbord. Dit spelersbord toont een rooster van 30 vakjes waarop je gebouwfiches kan gaan plaatsen. Aan de uiteinden van de rijen en kolommen staan de kolonisten afgebeeld die naar je dorp komen als de rij of kolom volgebouwd is en zijn ook onmiddellijk de overwinningspunten.

Een beurt bestaat uit zes fasen :
1) Een oogsttegel spelen : de speler legt één van z'n oogsttegels op het centrale, gemeenschappelijke speelbord. Elke tegel toont drie soorten grondstoffen. Je plaatst de tegel op een vrij veld op het speelbord. 
2) Je telt hoeveel grondstoffen er in totaal op de juist gelegde tegel en in een keten van aangrenzende tegels zijn en geeft dit aan op het grondstoffenspoor.
3) Bouwen aan je dorp : je bouwt één (of meerdere) van de gebouwfiches uit je voorraad en reduceert de gebruikte grondstoffen op de grondstoffensporen. Het eerste gebouw in een bepaalde kleur mag nog vrij gespeeld worden. Indien in een latere beurt een gebouw van dezelfde kleur wordt gebouwd, moet dit aangrenzend aan het vorige worden gebouwd. (diagonaal telt niet) Indien het nummertje van het gebouw overéénkomt met het cijfer op het spelersbord mag het gebouw open worden gelegd. Is dit niet het geval moet het gedekt worden gelegd op eender welke plaats.
4) Rijkdom delen : indien er nog grondstoffen over zijn, mogen de andere spelers in speelvolgorde ook bouwen.
5) Trek gebouwen : de actieve speler trekt één nieuw gebouw voor elk grondstoffenspoor dat op 0 staat. Het eerste gebouw dat je neemt moet één van de openliggende gebouwen in de vitrine zijn, de andere mogen uit de voorraad komen.
6) Einde van de ronde : plaats alle grondstoffensporen terug op nul, trek een nieuwe oogsttegel en dan speelt de volgende speler.

Wanneer er exact één plaatsje op het speelbord open is, eindigt het spel onmiddellijk. Elke gevulde rij of kolom levert het aantal kolonisten op dat staat aangegeven naast of onder de rij of kolom. Indien alle gebouwen in een rij of kolom open liggen, wordt de score verdubbeld. In geval van gelijke stand wint de speler met de minste open plaatsen op z'n spelersbord.

Titel : New Haven
Auteurs : Brian Leet & Kevin Worden
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

24-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
23-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Agora
Klik op de afbeelding om de link te volgen Agora (Spielworxx) :

+ strak ontwerp, over alles is erg goed nagedacht
+ rustgevend bord en speelmateriaal mag ook al wel eens (zeker na een potje Archon)
+ u gaat elkaar tactisch kunnen pesten bij dit spelletje (= fijn)
+ als u van tellen houdt en tactisch doorzicht dan is dit misschien wel iets voor u

- het spel gaat wel wat slepen, ik heb me niet echt verveeld, maar het is wel telkens hetzelfde (hier lijden veel van deze spellen aan waarbij je blind fiches moet leggen, opendraaien, acties uitvoeren), ik vind het ook wel wat gedoe met die fiches
- de verdeling gebeurt door Queen games, je verwacht dan dat het makkelijk te vinden zou zijn, maar niets is minder waar
- de achterkant van de doos is nogal goedkoop (een te kleine scan van het origineel precies)
- de prijs van het spel ligt tamelijk hoog, zeker als u ziet welk materiaal u ervoor in de plaats krijgt
- het spel zit nog niet in onze collectie en ik weet niet goed of het er ooit in zal komen

Korte conclusie : ondanks het feit dat er meer negatieve puntjes staan, dan positieve vond ik dit toch een leuk spel. Het is zeker de moeite om eens te spelen, maar of het nu in de collectie komt, daar ben ik echt niet zeker van. Moesten we het op de kop kunnen tikken voor een degelijke prijs, dan zeker wel. Maar ik vrees dat de voorradigheid een groot probleem zal worden.

23-11-2013 om 07:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 139
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Daf, Nico & Arne
Gespeeld spel : Archon, Agora, 7 Days of Westerplatte
Speeldatum : 22/11/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : Drie nieuwigheden van Essen onder de loep op de vooravond van Spel 2013. Hopelijk morgen nog héél wat nieuwe titels uittesten en dan kunnen er wederom enkele fijne imprESSENs volgen.

23-11-2013 om 01:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Packet row (WGG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Packet row is een spel van de makers van Rattus, dus kreeg direct onze attentie toen het werd aangekondigd. Bovendien zijn we fan van Michael Menzel die het artwork voor z'n rekening heeft genomen. Na het lezen van de spelregels hadden we ietwat een dubbel gevoel. We hadden enigszins verwacht dat dit een lijviger spel zou worden, maar na enig overpeinzing bleek de fout toch wel duidelijk bij ons te liggen. Ook Rattus was geen serieuze doordenken, maar gewoon een goed spel, niet te gecompliceerd, maar toch wel wat mogelijkheden ... wel dat gevoel hebben we hier alvast ook en het is een goed gevoel.

Packet row vertelt het verhaal van de af en aankomende schepen in de haven van New York in de jaren 1800. De handel bloeit op en de immigratie komt helemaal op gang. Het is aan jou als speler om de noodzakelijke dingen van boord te halen om contracten te vervullen, geld te incasseren en vooral terug te investeren in de opbouw van de stad. De speler die hiermee de meeste punten verzamelt, wint het spel.

In het spel zijn er vier locaties met bijbehorend speelbord. Hierop ligt telkens een stapel kaarten, waarvan er drie worden opengelegd in de huidige markt en twee in de toekomstige markt. Uit de vier huidige markten gaan de spelers in een speelronde kaarten kiezen, deze op handen nemen en ten gepaste tijde uitspelen indien mogelijk. Hiermee is eigenlijk het ganse speelsysteem al uitgelegd. Enkel het kiezen van de kaarten is op zich bijzonder te noemen, het heeft ietwat weg van het veilen zoals bij "Vorsten van Florence", je moet enkel niet met geld bieden en mag gewoon een kaart nemen. Concreet is er elke ronde een havenmeester (startspeler) die één van de borden kiest, daarna mogen de andere spelers in volgorde één van de kaarten van dit bord nemen. Je mag ook gewoon passen. De havenmeester heeft als laatste de kans om een kaart te nemen, indien er nog één ligt of een nieuw bord aan te duiden. Indien hij een kaart neemt, eindigt de lopende ronde. Indien hij voor een nieuw bord kiest, wordt er weer eerst de kans gegeven aan de medespelers die nog geen kaart namen. Zo gauw de havenmeester een kaart neemt, eindigt de ronde. Het kan overigens best zijn dat er een speler zonder kaart uit een ronde komt. Als je een kaart neemt, moet je soms de kosten betalen. Ze staan linksboven op de kaart. Indien je deze niet kan betalen, mag je de kaart uiteraard niet nemen. De volgende speler wordt havenmeester en begint een nieuwe ronde door de toekomstige markt naar de huidige markt te leggen en aan te vullen met één kaart en een nieuwe toekomstige markt te leggen. Dit nemen van kaarten gaat eigenlijk gewoon door tot er een aantal borden niet meer kunnen worden aangevuld (afh. aantal spelers).

Op het einde van het spel krijgen de spelers punten voor de kaarten waarop OP's staan, 1 OP voor elke 10 dollar en punten overeenkomstig met het aantal verzamelde bankiers. (zie ook bankierkaart)

Op elke moment van het spel mogen de spelers overigens contracten vervullen. Ze moeten hiervoor het schip met de juiste locatie uitspelen, de gevraagde grondstoffen en de contractkaart. In ruil krijgen ze het geld dat op het contract staat aangegeven.

De kaarten in het kort :
- overwinningspunten : betaal de kosten, leveren gewoon het aangegeven aantal punten op op het einde van het spel
- goederen : betaal de kosten, goederen kunnen ingeruild worden voor het vervullen van een contract
- handelaar : kost geen geld, kan je inruilen bij het vervullen van een contract om een bepaalde goederenkaart fictief te veranderen in een ander goed
- contract : kost geen geld, kan je mits het afleggen van de juiste goederen en handelsschip inruilen voor geld
- assistent : kost geen geld, kan een kaart uit een toekomstige markt nemen
- handelsschip : kost geen geld, leg je voor je neer, hiermee kan je contracten gaan vervullen
- goud : betaal de kosten, telt als een joker bij het inleveren van goederen
- kapitein : kost geen geld, kan de bestemming van een handelsschip wijzigen
- geld : kost geen geld, kan ten allen tijde afgelegd worden om het overeenkomstige geld te nemen uit de voorraad
- bankier : kost geen geld, verzamel je tot het eind van het spel, diegene die er het meeste van verzamelde krijgt per kaart een aantal OP's (afh. aantal spelers). Ook de tweede krijgt nog 1 OP per kaart die hij verzamelde (bij 4-5 spelers)

Titel : Packet row
Auteurs : Ase & Henrik Berg
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

23-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
22-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C3K (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Creatures Crossover Cyclades/Kemet, dat is de naam voluit van deze mini-uitbreiding die twee spellen van uitgeverij Matagot met elkaar verbind. Bedoeling is vooral dat de miniaturen van Cyclades en die van Kemet ook in het andere spel gebruikt kunnen worden. Fijntjes gedaan van Matagot als u het ons vraagt. Of het al dan niet erg veel toevoegt daarbuiten, dat zal later in een imprESSEN moeten blijken.

In het kleine doosje zit het volgende materiaal :
- zes Kemettegels met de beeltenissen van de Cycladesfiguren
- zeven Cycladeskaarten met de beeltenissen van de Kemetfiguren
- spelregels of beter gezegd overzichtsblaadjes die we al kennen uit de beide spellen met de info wat de kaarten en tegels doen

Even kort een overzicht :
1) Egyptische versterkingen in Cyclades : de miniaturen uit Kemet worden louter gebruikt als extra troepen, niet als mythologische figuren (zoals de miniaturen in het spel dat wel zijn). Je plaatst deze versterkingen bij je troepen en ze leveren een extraatje op. Ze zijn ook de laatste die in een strijd verslagen worden. Je kan overigens in je beurt 1 goud betalen om een speciale aanval uit te voeren met je miniatuur :
- de mummie : verslagen troepen veranderen direct in eigen troepen
- de sphinx : het leger kan direct naar een ander eiland geteleporteerd worden
- de schorpioen : verwijder onmiddellijk één troep van een tegenstander als je op zijn eiland komt
- de olifant : gooit altijd een 3 met zijn aanvaldobbelsteen
- de phoenix : als je verslagen wordt, ga je niet van het bord, maar terug naar het eiland van waar je kwam
- de scarabee : als je een strijd overleeft, mag je op het eiland een gebouw veranderen in een ander type gebouw
- de slang : het leger kan één leeg zeeveld oversteken

2) Griekse legendes in Kemet : de zes krachttegels en de miniaturen worden toegevoegd aan de vitrine bij aanvang van het spel
- chiron : kan met een troep meereizen die al met een andere troep meereist
- minotaur : troep wordt beschermd tegen schade door een strijdkaart
- cerberus : leg je op een veld dat gedurende één ronde niet kan worden aangevallen, daarna gaat hij terug in de vitrine
- medusa : in een strijd is de kracht van je tegenstander 0, strijdkaarten, krachttegels en GI-kaarten worden genegeerd
- kraken : leg de miniatuur op de Nijl, voor de rest van het spel heb je +1 sterkte nodig voor elke strijd die plaatsvindt op een veld aangrenzend aan de rivier (behalve steden)
- polyphemus : de troepen kunnen uit 7 eenheden bestaan ipv 5

Titel : C3K
Auteur : Bariot, Cathala, Maublanc & Montiage
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

22-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
21-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The phantom of the opera
Klik op de afbeelding om de link te volgen The phantom of the opera (Hurrican) :

+ alles wat je ervan mag verwachten nadat je Mr. Jack al fantastisch vond
+ de kleine regelwijzigingen zijn een verfrissing als je het spel voor de eerste keren speelt
+ je maakt terug dezelfde kinderlijke en domme fouten in je eerste rondjes
+ het smaakt zoals steeds naar meer, een potje is ook snel afgelopen, dus best meermaals na elkaar spelen
+ het overzichtskaartje met de acties was al duidelijk, maar is nu dubbelzijdig en toont het spelverloop prima

- er is weinig meerwaarde ten opzichte van Mr. Jack, dus als je die al in huis hebt ...
- de gebruikte symbolen voor de krachten van de karakters vind ik persoonlijk dit keer niet zo duidelijk, misschien moet ik de karakters gewoon nog beter leren kennen natuurlijk

21-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UnNatural Selection (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In UnNatural Selection gaat u een knotsgekke strijd aan in de arena. Je gaat allerhande rare schepsels creëren en ze eigenschappen toewijzen die hen nog specialer maken. U kan dit spel overigens van 2 tot 10 spelers spelen en dat is misschien al in één keer het bijzonderste feit.

Het spel omvat 170 schepsels/eigenschappen-kaarten en 10 gebeurteniskaarten die u in een variant kan gebruiken.
De jongste speler wordt de startspeler en begint als jury. Hij schudt de kaarten en geeft elke speler er drie op handen. De resterende kaarten vormen een trekstapel.

Elke speler kiest een schepsel uit z'n hand en legt deze gedekt voor zich op tafel.
Daarna wordt er een kaart van de trekstapel gedekt op alle gespeelde kaarten gelegd.
De jury neemt al de gespeelde kaarten, schudt ze en legt ze open voor zich neer.
Alle andere spelers draaien de kaarten in hun hand zodat de blauwe eigenschappen nu leesbaar zijn.
In speelvolgorde mag elke speler kaarten onder de openliggende schepsels leggen om ze een upgrade en bijhorende eigenschappen te bezorgen. Je kan één of meerdere kaarten spelen, onder je eigen of andere schepsels.
Als alle spelers dit gedaan hebben, kiest de jury uit de ontstane schepsels diegene die hij het sterkste vindt.

De speler wiens schepselkaart door de jury gekozen werd, krijgt de kaart en legt deze gedekt voor zich als overwinningspunt. Indien één van de willekeurige schepsels gekozen werd, worden alle kaarten gewoon afgelegd. Nu is de volgende speler de jury, deelt terug drie kaarten uit aan de andere spelers en een nieuwe ronde begint.

Afhankelijk van het aantal spelers moet je een aantal overwinningspunten zien binnen te halen om het spel te winnen.

Varianten : de jury neemt een gebeurteniskaart en neemt een beslissing inzake winnend schepsel op basis van de gebeurtenis. De spelers proberen dus een schepsel te creëren dat nauw aansluit bij deze gebeurtenis. Indien je speelgroep ervoor open staat om totaal belachelijk te gaan doen, kan je de jury ook het slechtste schepsel laten aanduiden. De speler die voor dit schepsel verantwoordelijk is, zal een straf moeten ondergaan, zoals op één been gaan staan, bier gaan halen, ...

Titel : UnNatural Selection
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

21-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
20-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The phantom of the opera (Hurrican)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The phantom of the opera is een nieuw epos in de Mr. Jack-reeks en dat mag u héél erg letterlijk nemen. Zowel qua uitzicht, artwork, materiaal als spelverloop vertoont dit spel erg veel overeenkomsten met één van mijn favoriete 2-spelersspellen. Ook de auteurs zijn in deze niet veranderd, dus als u fan bent van Bruno Cathala, Ludovic Maublanc of het spelconcept dat u hier op de blog al enkele keren tegenkwam, dan is dit een erg fijne aanvulling voor uw spellencollectie.

Om u een zicht te geven op het spelverloop raad ik u aan om de recensie van Mr. Jack hier op de blog te lezen. U vindt deze hier: http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=817135

Naast het thema zijn er toch nog enkele kleine verschillen. Enerzijds loopt het spel op een andere manier op z'n eind en zijn de overwinningscondities ietwat aangepast, je kan bovendien ook een soort van handicap instellen voor diegene die met het fantoom speelt. En de eigenschappen van de karakters zijn ook ietwat anders, hoewel ze erg veel gelijkenissen vertonen met de basisversie van Mr. Jack.

Doel van het spel : ofwel speelt u de inspecteur die tracht het fantoom te vinden vooraleer de diva krankzinnig wordt van dat spook dat constant op haar hielen zit ofwel neemt u de rol aan van het fantoom en tracht u diezelfde rondborstige dame dus de stuipen op het lijf te jagen. 
Moeilijkheidsgraad handicap : de speler die met het fantoom speelt kan het zichzelf moeilijker of makkelijker maken. Geen acht vaste ronden meer maar een spoor dat toont hoe gek het fantoom de diva aan het maken is. Indien je het jezelf graag moeilijker maakt begint het fantoom verder op het spoor, indien je het makkelijker wil maken, ga je al enkele stapjes dichter bij het einde van het spoor staan bij aanvang van het spel. 
De actiefase : deze blijft identiek aan het vertrouwde Mr. Jack-systeem, in de ene beurt speelt de inspecteur één actie, dan twee keer het fantoom en dan terug de inspecteur, in de volgende beurt is het net omgekeerd. Ook nu weer zijn er acht personages in het spel die alternerend aan de beurt zullen komen om ze te verzetten en hun speciale actie te laten uitvoeren.
Licht en donker : op het einde van een ronde moet het fantoom ook weer aangeven of hij zichtbaar is of niet (in dit spel noemt het "zich openbaren"). Als hij alleen staat in een kamer of in een kamer die niet verlicht is, openbaart hij zich en wordt de diva een aantal stappen voorwaarts gezet op het spoor. Als er na een beurt nog meer dan twee verdachten overblijven verschuift ze een aantal stappen op het spoor gelijk aan het aantal overblijvende verdachten. Bovendien doet ze één stapje extra als het fantoom zich heeft geopenbaard. 
Verplaatsen : geen drie stapjes hier, gewoon naar aangrenzende kamers (indien deze niet op slot is), je mag het aantal stappen zetten gelijk aan het aantal personen aanwezig in de kamer van waaruit je vertrekt.

Als de diva het einde van het spoor bereikt, is het spel afgelopen want loopt ze in een razende vaart uit de opera en wordt de voorstelling geannuleerd. Indien er slechts één verdachte overblijft tijdens het spel, dan wint de inspecteur, is het fantoom ontmaskerd en gaat de diva met een gerust gemoed haar keel open zetten.

De karakters : 
- Raoul De Chagny : verplaatsing EN trekt een kaart van de alibistapel (indien fantoomkaart, diva verplaatst één plaats afhankelijk of de rol gekozen worden door het fantoom of door de inspecteur)
- Meg Giry : kan tijdens het verplaatsen gebruik maken van geheime gangen
- Madame Giry : doet een deur op slot van haar kamer na haar beweging
- Joseph Buquet : verplaatst en legt een verduisteringsfiche in z'n kamer
- Christine Daaé : verplaatst en mag daarna alle personen in aangrenzende kamers naar haar lokken
- M. Moncharmin : verplaatst en laat alle personen in z'n kamer naar aangrenzende kamers vluchten
- M. Richard : kan gewoon verplaatsen of volledig met een andere persoon wisselen
- De perziër : mag één persoon vanuit z'n beginkamer meenemen tijdens z'n verplaatsing, hij kan deze onderweg achterlaten of meenemen tot in zijn kamer

Titel : The phantom of the opera
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min. 
Leeftijd : 9+

20-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs