IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The phantom of the opera
Klik op de afbeelding om de link te volgen The phantom of the opera (Hurrican) :

+ alles wat je ervan mag verwachten nadat je Mr. Jack al fantastisch vond
+ de kleine regelwijzigingen zijn een verfrissing als je het spel voor de eerste keren speelt
+ je maakt terug dezelfde kinderlijke en domme fouten in je eerste rondjes
+ het smaakt zoals steeds naar meer, een potje is ook snel afgelopen, dus best meermaals na elkaar spelen
+ het overzichtskaartje met de acties was al duidelijk, maar is nu dubbelzijdig en toont het spelverloop prima

- er is weinig meerwaarde ten opzichte van Mr. Jack, dus als je die al in huis hebt ...
- de gebruikte symbolen voor de krachten van de karakters vind ik persoonlijk dit keer niet zo duidelijk, misschien moet ik de karakters gewoon nog beter leren kennen natuurlijk

21-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UnNatural Selection (R&R games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In UnNatural Selection gaat u een knotsgekke strijd aan in de arena. Je gaat allerhande rare schepsels creëren en ze eigenschappen toewijzen die hen nog specialer maken. U kan dit spel overigens van 2 tot 10 spelers spelen en dat is misschien al in één keer het bijzonderste feit.

Het spel omvat 170 schepsels/eigenschappen-kaarten en 10 gebeurteniskaarten die u in een variant kan gebruiken.
De jongste speler wordt de startspeler en begint als jury. Hij schudt de kaarten en geeft elke speler er drie op handen. De resterende kaarten vormen een trekstapel.

Elke speler kiest een schepsel uit z'n hand en legt deze gedekt voor zich op tafel.
Daarna wordt er een kaart van de trekstapel gedekt op alle gespeelde kaarten gelegd.
De jury neemt al de gespeelde kaarten, schudt ze en legt ze open voor zich neer.
Alle andere spelers draaien de kaarten in hun hand zodat de blauwe eigenschappen nu leesbaar zijn.
In speelvolgorde mag elke speler kaarten onder de openliggende schepsels leggen om ze een upgrade en bijhorende eigenschappen te bezorgen. Je kan één of meerdere kaarten spelen, onder je eigen of andere schepsels.
Als alle spelers dit gedaan hebben, kiest de jury uit de ontstane schepsels diegene die hij het sterkste vindt.

De speler wiens schepselkaart door de jury gekozen werd, krijgt de kaart en legt deze gedekt voor zich als overwinningspunt. Indien één van de willekeurige schepsels gekozen werd, worden alle kaarten gewoon afgelegd. Nu is de volgende speler de jury, deelt terug drie kaarten uit aan de andere spelers en een nieuwe ronde begint.

Afhankelijk van het aantal spelers moet je een aantal overwinningspunten zien binnen te halen om het spel te winnen.

Varianten : de jury neemt een gebeurteniskaart en neemt een beslissing inzake winnend schepsel op basis van de gebeurtenis. De spelers proberen dus een schepsel te creëren dat nauw aansluit bij deze gebeurtenis. Indien je speelgroep ervoor open staat om totaal belachelijk te gaan doen, kan je de jury ook het slechtste schepsel laten aanduiden. De speler die voor dit schepsel verantwoordelijk is, zal een straf moeten ondergaan, zoals op één been gaan staan, bier gaan halen, ...

Titel : UnNatural Selection
Auteur : Ken Gruhl & Quentin Weir
Uitgeverij : R&R games
Aantal spelers : 2-10
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

21-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
20-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The phantom of the opera (Hurrican)
Klik op de afbeelding om de link te volgen The phantom of the opera is een nieuw epos in de Mr. Jack-reeks en dat mag u héél erg letterlijk nemen. Zowel qua uitzicht, artwork, materiaal als spelverloop vertoont dit spel erg veel overeenkomsten met één van mijn favoriete 2-spelersspellen. Ook de auteurs zijn in deze niet veranderd, dus als u fan bent van Bruno Cathala, Ludovic Maublanc of het spelconcept dat u hier op de blog al enkele keren tegenkwam, dan is dit een erg fijne aanvulling voor uw spellencollectie.

Om u een zicht te geven op het spelverloop raad ik u aan om de recensie van Mr. Jack hier op de blog te lezen. U vindt deze hier: http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=817135

Naast het thema zijn er toch nog enkele kleine verschillen. Enerzijds loopt het spel op een andere manier op z'n eind en zijn de overwinningscondities ietwat aangepast, je kan bovendien ook een soort van handicap instellen voor diegene die met het fantoom speelt. En de eigenschappen van de karakters zijn ook ietwat anders, hoewel ze erg veel gelijkenissen vertonen met de basisversie van Mr. Jack.

Doel van het spel : ofwel speelt u de inspecteur die tracht het fantoom te vinden vooraleer de diva krankzinnig wordt van dat spook dat constant op haar hielen zit ofwel neemt u de rol aan van het fantoom en tracht u diezelfde rondborstige dame dus de stuipen op het lijf te jagen. 
Moeilijkheidsgraad handicap : de speler die met het fantoom speelt kan het zichzelf moeilijker of makkelijker maken. Geen acht vaste ronden meer maar een spoor dat toont hoe gek het fantoom de diva aan het maken is. Indien je het jezelf graag moeilijker maakt begint het fantoom verder op het spoor, indien je het makkelijker wil maken, ga je al enkele stapjes dichter bij het einde van het spoor staan bij aanvang van het spel. 
De actiefase : deze blijft identiek aan het vertrouwde Mr. Jack-systeem, in de ene beurt speelt de inspecteur één actie, dan twee keer het fantoom en dan terug de inspecteur, in de volgende beurt is het net omgekeerd. Ook nu weer zijn er acht personages in het spel die alternerend aan de beurt zullen komen om ze te verzetten en hun speciale actie te laten uitvoeren.
Licht en donker : op het einde van een ronde moet het fantoom ook weer aangeven of hij zichtbaar is of niet (in dit spel noemt het "zich openbaren"). Als hij alleen staat in een kamer of in een kamer die niet verlicht is, openbaart hij zich en wordt de diva een aantal stappen voorwaarts gezet op het spoor. Als er na een beurt nog meer dan twee verdachten overblijven verschuift ze een aantal stappen op het spoor gelijk aan het aantal overblijvende verdachten. Bovendien doet ze één stapje extra als het fantoom zich heeft geopenbaard. 
Verplaatsen : geen drie stapjes hier, gewoon naar aangrenzende kamers (indien deze niet op slot is), je mag het aantal stappen zetten gelijk aan het aantal personen aanwezig in de kamer van waaruit je vertrekt.

Als de diva het einde van het spoor bereikt, is het spel afgelopen want loopt ze in een razende vaart uit de opera en wordt de voorstelling geannuleerd. Indien er slechts één verdachte overblijft tijdens het spel, dan wint de inspecteur, is het fantoom ontmaskerd en gaat de diva met een gerust gemoed haar keel open zetten.

De karakters : 
- Raoul De Chagny : verplaatsing EN trekt een kaart van de alibistapel (indien fantoomkaart, diva verplaatst één plaats afhankelijk of de rol gekozen worden door het fantoom of door de inspecteur)
- Meg Giry : kan tijdens het verplaatsen gebruik maken van geheime gangen
- Madame Giry : doet een deur op slot van haar kamer na haar beweging
- Joseph Buquet : verplaatst en legt een verduisteringsfiche in z'n kamer
- Christine Daaé : verplaatst en mag daarna alle personen in aangrenzende kamers naar haar lokken
- M. Moncharmin : verplaatst en laat alle personen in z'n kamer naar aangrenzende kamers vluchten
- M. Richard : kan gewoon verplaatsen of volledig met een andere persoon wisselen
- De perziër : mag één persoon vanuit z'n beginkamer meenemen tijdens z'n verplaatsing, hij kan deze onderweg achterlaten of meenemen tot in zijn kamer

Titel : The phantom of the opera
Auteurs : Bruno Cathala & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min. 
Leeftijd : 9+

20-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
19-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Grabolo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Grabolo (Stragoo games) :

+ erg snel spel, waarbij behendigheid geboden is
+ trainen oog-hand-coördinatie
+ prima kinderspel en fijn alternatief voor Jungle speed, geen rondvliegende totem hier
+ extra aspect van het onthouden wie welke kaarten won, zorgt voor iets extra

- nog maar eens een jungle-speed-variant, pfff...
- de kwaliteit van de kaartjes is bedenkelijk, iets dikkere "geplastificeerde" kaarten lijken me een langere levensduur te hebben
- de witte nummers op de witte kaarten zijn niet echt goed zichtbaar

19-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sheepzzz (Hurrican)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de koeien van Mow, brengt Hurrican u nu de schapen van Sheepzzz! Het spel waarin u als trouwe en waakzame herder tracht om niet in slaap te vallen tijdens het tellen van je schaapjes. Het spel omvat 44 schaapkaarten met waarde 1 t.e.m. 19 en 4 wolfkaarten. Daarnaast is er ook nog 1 kaart die de speelrichting aangeeft en 1 die aangeeft of we hoger of lager gaan spelen.

De kaarten worden geschud, er worden er drie open gelegd (geen wolf) en elke speler krijgt 5 handkaarten. De richtingskaart wordt met de klok mee gelegd en de startspeler bepaald of we hoger of lager gaan spelen. In een beurt moet een speler trachten een kaart te spelen en trekt daarna een nieuwe kaart.

Indien we hoger gaan spelen :
- moet de kaart die wordt gespeeld op één van de drie open stapels hoger zijn dan de bovenste kaart in die stapel OF
- moet de kaart die wordt gespeeld exact tien lager zijn

Indien we lager gaan spelen :
- moet de kaart die wordt gespeeld op één van de drie open stapels lager zijn dan de bovenste kaart in die stapel OF
- moet de kaart die wordt gespeeld exact tien hoger zijn

Indien je geen enkele kaart kan spelen die aan de voorwaarden voldoet, moet je één van de stapels nemen als straf, ze dicht voor je neerleggen en een kaart uit je hand spelen om een nieuwe stapel te beginnen. Na het spelen van een kaart (in welke situatie dan ook) trek je een nieuwe kaart van de trekstapel.

Sommige kaarten hebben een extra eigenschap :
- kaarten 1 en 19 laten je toe om een een andere speler aan te duiden die dan moet spelen op een stapel van jouw keuze
- kaarten 2,3, 17 en 18 laten je toe om het spel van richting te laten veranderen en een speler aan te duiden die moet spelen op een stapel van jouw keuze
- de wolfkaarten wordt de "hoger/lager"-kaart omgedraaid. De stapel waarop je de wolf speelde wordt geschud en terug gelegd. Nadien trekt de speler een nieuwe kaart. Indien dit een wolf is, moet je de stapel nemen en wordt het spel met één stapel minder gespeeld.

Als er geen kaarten meer in de trekstapel zijn, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Tot de spelers geen handkaarten meer hebben of tot een speler een stapel moet nemen. Resterende handkaarten worden ook nog meegenomen als strafpunten. De spelers tellen het aantal kussens op hun kaarten (dit zijn strafpunten). Indien een speler 75 of meer strafpunten heeft, eindigt het spel en wint de speler met de minste strafpunten. Indien niet, wordt een volgende ronde gespeeld.

Titel : Sheepzzz
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

19-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
18-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Armadöra
Klik op de afbeelding om de link te volgen Armadöra (Blackrock editions) :

+ nog eens een klein pareltje in een klein doosje
+ eenvoud siert, maar is toch zo plezant
+ u kan hier lekker gaan dwarsbomen en (kleine) tactische meesterzetten doen
+ de spelregels zijn kort en eenvoudig, de variant zou ik altijd toevoegen, maar deze maakt geen wereld van verschil
+ leuk strategisch met twee, dodelijke strijd voor een morzel grond met vier

- het thema is er eigenlijk maar wat opgeplakt, er gaat een relatief abstract spel onder de motorkap schuil
- het is en blijft gewoon blind tegeltjes leggen om uiteindelijk een meerderheid te creëren, dus als dat je ding niet is
- het is weer zo'n doosje met een leuk spel, maar of het recht blijft tegen al dat andere geweld is nog maar de vraag
- omdat het zo'n klein materiaal is, is het af en toe wel wat geprul voor mensen met de bekende "worsten"vingers

18-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dig mars (Brain games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen
In dit spel trekken we met tot vier spelers naar Mars om de bodem te ontginnen en de kostbaarheden boven te halen. Het speelbord bestaat uit 48 tegels van drie verschillende niveaus, elke speler krijgt 3 uitrustingstegels, 3 blokjes om hun niveaus aan te geven en vier stationschijven, waarvan er reeds één op het speelveld wordt geplaatst. 

In een speelbeurt mag een speler tot 3 acties uitvoeren. Je mag de acties in een volgorde naar keuze doen en je mag een actie meermaals uitvoeren.
Actie 1 : Graven 
Kies een onontgonnen (dichte) tegel waarop één van je stationschijven hebt staan. Je graafniveau moet gelijk of hoger zijn aan de waarde van de tegel. Je mag de tegel omdraaien. Indien de tegel een bonusactie vertoont, mag je deze onmiddellijk uitvoeren. Indien er nog stationschijven op de tegel liggen, mag je deze optellen bij jouw niveau. (ook schijven van andere spelers, ze kunnen dit niet verhinderen)

Actie 2 : Dragen
Kies een ontgonnen tegel (open) waarop één van je stationschijven ligt. Je draagniveau moet gelijk of hoger zijn aan de waarde van de tegel. Je mag de tegel gedekt voor je leggen. Deze tegels leveren punten op op het einde van het spel of kunnen gebruikt worden om te investeren in verbeteringen. Indien er nog stationschijven op de tegel liggen, mag je deze optellen bij jouw niveau. De schijven komen op de tegel onder de weggenomen tegel terecht (of op de tafel indien alle tegels weggenomen zijn).

Actie 3 : Verplaatsen
Verplaats één van je stationschijven naar een aangrenzende stapel (horizontaal of verticaal). Je mag over lege velden springen of bewust blijven staan om met een volgende actie naar een andere richting te bewegen.

Actie 4 : Verbeteren
Verhoog je niveaus (graven, dragen en vloot waarbij je extra stationschijven mag inbrengen) door te betalen met punten. Je betaalt met reeds verzamelde tegels (punten), eventueel krijg je wisselpunten van de voorraad. Verbeteren van niveau 1 naar 2 kost je 1 punt, van 2 naar 3 kost 2 punten en van 3 naar 4 kost 3 punten. Indien je je vloot opwaardeert, mag je onmiddellijk een stationschijf op een plaats naar keuze inbrengen.

Het spel eindigt wanneer een speler de overwinning claimt in z'n beurt als hij (afh. aantal spelers) een bepaald puntenaantal bij zich heeft verzameld.

Bonusacties : 
- extra graafactie
- extra draagactie
- stationschijf verplaatsen
- 1 punt 
- grond inspecteren door een onontgonnen tegel te bekijken

Titel : Dig mars
Auteur : Oliver Sihiveer
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd :8+

18-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
17-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : River dragons
Klik op de afbeelding om de link te volgen River dragons (Matagot) :

+ prachtig materiaal, reken het maar bijna in dezelfde categorie als Takenoko
+ tekening van Pierô, u bent verkocht
+ simpel concept, snel gespeeld, snel uitgelegd
+ iedereen blijft meestrijden tot het einde van het spel
+ tactischer met minder spelers
+ uw acties op voorhand vastleggen, haat-liefde wat mij persoonlijk betreft, maar hier past het wel
+ eindelijk nog eens fatsoenlijke inlay
+ eindelijk nog eens spelregels die te overzien zijn, 2 à 3 pagina's, daar houden we van
+ een spel voor jong en oud, maar toch niet kinderachtig

- onvoorspelbaarder met meer spelers
- u heeft wel wat geluk nodig natuurlijk, er kan van alles veranderen tegen dat u aan de beurt bent
- de spelregels zijn in een nogal druk "chineesachtig" lettertype, het is zeker leesbaar, maar bij een slechte belichting ...

17-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armadöra (Blackrock editions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Armadöra gaan de spelers als elf, ork, goblin of tovenaar op zoek naar het goud dat in de dwergenmijnen verstopt zit. Het speelbord omvat 40 vakjes met daarin verspreid 8 mijnen. In deze mijnen zitten verschillende waarden van goud verstopt (gele blokjes). De spelers krijgen afhankelijk van het aantal spelers een aantal krijgers die de waarden 1, 2, 3, 4 en 5 tonen.

In een standaardspelletje voeren de spelers één actie uit in hun beurt. Ze hebben slechts keuze uit twee mogelijke acties.
Ofwel breng je één van je krijgers op een leeg veld op het bord. De krijgers worden gedekt gelegd zodat niemand de waarde kan zien.
Ofwel plaats je tot twee omheiningen op een lijn naar keuze op het bord. Deze mogen niet op de omtrek van het speelveld geplaatst worden.
Je moet er ook voor zorgen dat als je een gebied omsluit deze uit minstens vier vakken bestaat.

Wanneer een speler geen krijger of omheiningen meer kan of wil inzetten, past hij. Indien alle spelers na elkaar hun beurt passen, eindigt het spel. Het goud wordt uitgedeeld aan de speler die de sterkste waarde aan krijgers in het gebied heeft staan waar ook de mijn toe behoort. Bij gelijke stand wordt het goud netjes verdeeld. Is dit niet mogelijk dan blijft het goud liggen. Zorg ervoor dat je ook steeds het verzamelde goud in hoopjes laat liggen zoals je het krijgt, want bij gelijke stand vergelijk je eerst je grootste hoopje, dan de volgende, enz.

Uiteraard is er ook een variant voorzien die ietsje meer uitdaging met zich meebrengt. Elke speler krijgt bovenop z'n krijgers nog een speciale actie en een versterkingsfiche. De versterkingsfiche kan bovenop een reeds geplaatste krijger gelegd worden, indien het gebied nog niet vol is. Er mag maar één versterking per gebied geplaatst worden. De versterking verhoogt de waarde van de krijger met 1. Indien er bij de eindtelling een gelijke stand is, wint de speler met de versterking (indien hij natuurlijk betrokken is bij de gelijke stand).

De krachten van de verschillende rassen :
- tovenaars : kunnen tot twee keer in het spel één strijdersfiche van een tegenstrever gaan bekijken
- goblin : kunnen éénmalig in het spel in één beurt twee krijgers na elkaar spelen (op een leeg veld uiteraard)
- ork : kunnen éénmalig in het spel één extra omheining plaatsen
- elf : kan tot twee keer in het spel een pijl schieten op een andere strijder. De waarde van de strijder neemt af met 1. De strijder moet zich in hetzelfde gebied bevinden. De elf mag z'n twee pijlen gebruiken tegen dezelfde strijder.

Titel : Armadöra
Auteur : Christwart Conrad
Uitgeverij : Blackrock editions
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

 


17-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
16-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grabolo (Stragoo games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Stragoo games wist ons vorig jaar enorm te verrassen met Mafia city, een spel dat we pas op Zuiderspel (dus een half jaar na Essen) eindelijk leerden kennen, en we waren er direct wild van. Dit jaar brachten de Tsjechen geen bordspel mee, maar een éénvoudig reactiesnelheidspelletje. Verandering van spijs doet eten, zullen we maar denken.

Grabolo is totaal wat z'n naam zegt dat het is, grabbelen op snelheid. Jungle speedgewijs gaat u proberen een aantal overwinningspunten, in dit geval kaarten, te verzamelen om het spel te winnen. De kaarten worden allemaal open op tafel gelegd. Elke kaart toont een getal en een kleur. Eén van de spelers neemt de twee dobbelstenen (één met kleuren, één met getallen) en gooit deze. De spelers gaan om ter snelste op zoek naar de gegooide combinatie en leggen hun hand er zo snel mogelijk op. De snelste mag de kaart gedekt voor zich leggen. Indien je fout grabbelt, verlies je één van je gewonnen kaarten terug aan de voorraad. Indien er een combinatie wordt gegooid die reeds uit het spel is, mag iedereen de naam van de speler roepen die de kaart zou kunnen hebben. Bij een juiste gok dient de vorige eigenaar de kaart door te schuiven naar diegene die hem juist aanduidde. Bij een foute bewering, verliest deze speler één van z'n kaarten aan de voorraad. Je mag ook jezelf roepen om te voorkomen dat je een kaart verliest. De speler die als eerste een aantal kaarten verzamelt (afhankelijk van het aantal spelers) wint dit eenvoudige spelletje.

Titel : Grabolo
Auteur : Maureen Hiron
Uitgeverij : Stragoo games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 4+
Speelduur : 20 min.

16-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tomorrow
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tomorrow (Conquistador games) :

+ ondanks alle heisa rond het thema, vind ik het thema wel toepasselijk
+ het is een bikkelharde strijd waar de lijn vriend-vijand zeer dun is
+ het spel is relatief éénvoudig om te spelen, de gevechten zijn makkelijk
+ je moet echt wel in confrontatie gaan en onderhandelen met elkaar
+ je kan wel ongeveer inschatten hoe iedereen er voor staat, maar de strategiekaarten zijn een onbekende
+ het materiaal is verzorgd

- als je niet houdt van rechtstreeks confrontatie en véél babbelen rond de speeltafel, is dit misschien niets voor u
- je kan best wel het Engels machtig zijn, het is geen overvloed aan tekst (verre van zelfs), maar het is toch makkelijker
- jammer dat de leuke meeples weer enkel voor de kickstarters zijn (of te verkrijgen tegen bijbetaling?)
- je moet met minimum vier spelers zijn, beter nog met 5 of de volle 6

Conclusie : dit spel behoeft zeker nog enkele potjes om het ten volle tot z'n recht te laten komen, ik denk zelfs best met steeds dezelfde spelersgroep. Indien je dus vaak met dezelfde groep speelt en je bent bij voorkeur met 6 dan moet je deze in huis halen als je houdt van onderhandelen, duchtig napraten en een mes in de rug steken. Ook erg belangrijk is dat iedereen ten volle beseft dat je rond een speeltafel zit en dat niets persoonlijks bedoeld is, anders zou er wel eens ruzie van kunnen komen. Ook mensen die altijd politiek correct willen zijn, sluiten beter niet aan de speeltafel aan.

16-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 138
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Kevin, Carrie, Annelies & Arne
Gespeeld spel : Compounded
Speeldatum : 15/11/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi (eigenlijk de living, want nog twee kleine kapoenen in de buurt)
Opmerkingen : Dit keer hadden we zelf babybezoek en wederom een spel op tafel kunnen leggen, daar kunnen we enkel erg gelukkig mee zijn. De imprESSEN mag u binnen een tijdje verwachten, nadat de recensie is verschenen.

15-11-2013 om 23:41 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Quantum
Klik op de afbeelding om de link te volgen Quantum (Funforge) :

+ zéér mooi materiaal zoals we van Funforge gewoon zijn
+ het gebruik van de kleur wit op het materiaal is sinds Tokaïdo echt wel aan te raden, ze trekken hier alvast de lijn door
+ het is een vlot spel dat, eens je het kent, echt wel een race spel wordt
+ de kaarten maken het spel echt wel fijn en dynamisch
+ de speciale acties van de dobbelstenen geven je meer bewegingsvrijheid
+ het is niet zomaar dobbelen en hopen dat je geluk hebt

- de dobbelstenen staan een beetje bol, ik weet niet of dit de bedoeling was (je ondervindt wel geen problemen in het spel hiervan)
- het spel is onmiddellijk afgelopen als iemand z'n laatste quantumblokje plaatst, maar aangezien het steeds gelijk opgaat vroegen we ons wel af of de startspeler of diegene die eerder spelen geen voordeel hebben (wij konden met twee in dezelfde ronde uitspelen, dus ...)
- elke dobbelsteen heeft een speciale actie, maar als je acties en speciale acties gaat mixen (wat overigens mag), dan hou je nog maar moeilijk bij hoeveel acties je ondernomen hebt en welke dobbelstenen nog speciale acties mogen doen
- het vechten op zich vonden wij niet direct een winnende strategie, misschien wordt dit belangrijker als je het spel meer (en beter) speelt

15-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomorrow (Conquistador games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze titel deed in Amerika heel wat stof opwaaien, vooral aangaande het thema dat "echt wel niet zou kunnen" volgens onze preutse vrienden. Het thema omvat niet meer dan een relatief realistisch beeld (jammerlijk genoeg) van een niet zo verre toekomst waarin we de wereld als menselijk ras compleet verziekt hebben. De populatie is gewoon te groot geworden en overschrijdt de draagkracht van deze aardbol. Het is nu aan ons, leiders van de grote wereldmachten om dit probleem op te lossen door gericht populaties uit te roeien. U vermoedt al dat dit een onderhandel spel is waar u uw tegenspelers pijn gaat moeten doen. U zal ook wel moeten want indien u niet tijdig het wereldprobleem oplost, verliest u gezamenlijk. Punten worden enkel geteld als u de doodshoofdfiche op de smiley krijgt op het onheilsspoor.

Tomorrow loopt over negen ronden, aangegeven door de negen gebeurteniskaarten die bij aanvang van elke ronde in het spel komen. Zo heeft u ook onmiddellijk fase 1 van het spel gehad. De gebeurteniskaarten bestaan uit drie delen, u leest enkel het deel waarin het spel zich op dat moment bevindt, geel, rood of bruin. Dit kan u weten door onderaan op het bord te kijken, want daar loopt een onheilsspoor waarop wordt aangegeven of je al dan niet goed bezig bent.

In fase 2 (van de vijf overigens) mag de speler die de Cyberspacekaart controleert (bij aanvang China) het voordeel hiervan benutten. Je kan opteren om de speelvolgorde aan te geven, een strategiekaart te trekken (geel, rood of bruin afhankelijk van waar we op het onheilsspoor zitten) of een strategiekaart te stelen. Indien u wil stelen kan het slachtoffer in kwestie dit blokkeren, maar dan heeft hij of zij één actie minder in fase 3.

In fase 3 gaan de spelers twee actiekaarten uitkiezen (uit zes) die ze graag willen uitvoeren. Ze leggen beide kaarten gedekt voor zich neer. Indien ze zich hebben verdedigt in fase 2 met de "spionagekaart" mogen ze slechts één kaart leggen.

Fase 4 is de langste en belangrijkste fase in het spel, dan worden de acties gespeeld. De speler die met Europa speelt of die met de Cyberspacekaart (die opteerde voor het kiezen van de speelvolgorde) bepaalt wie wanneer aan de beurt komt. Als een speler aan de beurt is, mag hij één van z'n kaarten opendraaien en de bijhorende actie uitvoeren of passen. Als je echter past, dan verlies je één van je kaarten, maar kan je tijdens de tweede actie wel één van beide kaarten kiezen.
- biological : gooi een ziekte in de strijd die onmiddellijke slachtoffers maakt in een regio naar keuze en gooi met de dobbelsteen om te zien of aangrenzende gebieden ook geïnfecteerd worden. De fiche op het onheilsspoor gaat naar beneden overeenkomstig met het aantal en de soort van slachtoffers (Amerikanen en Russen vervuilen meer, dus dan gaat de fiche meer stappen naar beneden). De andere spelers kunnen voor het uitspelen van de ziektekaart deze actie voorkomen door de spionagekaart te spelen. Andere spelers kunnen op hun beurt de blokkage dan weer blokkeren door hun spionagekaart open te leggen (uiteraard moet deze dan wel tussen de twee gekozen actiekaarten liggen)
- nukes : gooi een kernbom op een regio naar keuze, er sterft 1 pion en nog 1 pion voor elke vijf die er nog zijn. De speler die een kernbom gooit, zal op het einde van het spel sowieso 3 strafpunten krijgen, maar ook de speler die de regio controleert waar er een kernfiche ligt, krijgt 3 minpunten
- militair : kondig aan met hoeveel manschappen je een regio binnenvalt, andere spelers kunnen met hun militair kaart de ene of de andere zijde ondersteunen. Fiches verslaan elkaar één-op-één en komen onmiddellijk bij de spelers terug (onbruikbaar, tot na de opschoonfase).
- spionage : kan dus gebruikt worden om andere kaarten te blokkeren
- eigen actie : elke supermacht heeft nog één extraatje (zo mag Europa standaard de volgorde bepalen, kan Arabië een terreuraanval doen, is Rusland beschermt tegen verspreiding van virussen, is Amerika moeilijker om aan te vallen en start China met de Cyberspacekaart)

De vijfde en laatste fase is een opschoonfase waarin de spelers fiches kunnen bijleggen op het bord of terugnemen, waarin de cyberspacekaart kan beschermd worden met een andere fiche en waarin eerdere slachtoffers terug beschikbaar worden.

Als de spelers erin slagen om de fiche op de smiley te krijgen, dan is de aarde gered en worden er punten uitgedeeld :
- pionnen in je eigen land (afhankelijk van supermacht zijn ze 1,2,3 of 5 punten waard)
- pionnen in gebieden die je controleert : 1 punt per twee pionnen (afgerond naar boven)
- pionnen die je hebt verzamelt als slachtoffers : 1 punt per twee pionnen
- politieke punten verzamelt op je strategiekaarten : kunnen positief of negatief zijn
- 3 minpunten voor elke gegooide kernbom of kernbom in je gebieden
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Tomorrow
Auteur : Dirk Knemeyer
Uitgeverij : Conquistador games
Aantal spelers : 4-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 18+

15-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
14-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Schmatzspatz
Klik op de afbeelding om de link te volgen Schmatzspatz (Zoch verlag) :

+ erg mooi, houten materiaal
+ thematisch erg tof die kleine vogeltjes voeren
+ de coöp zorgt ervoor dat je dit spel met de kleinste spruiten op tafel kan gooien
+ de variant waarbij je tegen elkaar speelt, maakt het nog een stukje spannender

- je kan op dit spel echt geen staat maken, bij de 3 magier spiele kan je de onbekende zaken gaan memoriseren, hier heb ik echt geen zicht op hoe je zou kunnen te weten komen of een vogel al dan niet eet
- er worden stickers bijgeleverd om de doos te verfraaien, maar ze stoppen er 2 te veel bij (wat op zich positief is natuurlijk), maar ik  weet niet welke te kiezen en nu zit ik met zo'n 2 extra stickers in mijn doos die er eigenlijk niet in passen

14-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quantum (Funforge)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Quantum probeert u in een soort van ruimterace zo snel mogelijk uw vier Quantumblokjes op het speelbord te krijgen. Het speelbord omvat negen tegels waarop in het midden steeds een planeet staat afgebeeld en rondom acht vakjes liggen waarover u gaat kunnen bewegen. De vier orthogonale plaatsen zijn de orbital facilities en zijn de gewenste plaatsen om aan te meren aan de planeet en er je Quantumblokje neer te poten, maar het is meer dan alleen maar rondvliegen en blokjes plaatsen zoals u zal merken.

Elke speler krijgt een overzichtsbord met daarop z'n vier Quantumblokjes, een researchdobbelsteen en een dominantiedobbelsteen die beiden op waarde 1 starten. Drie andere dobbelstenen worden gegooid en rond de startplaneet geplaatst op de orbital facilities, net als één Quantumblokje op de planeet. De resterende twee dobbelstenen per kleur worden niet gebruikt, maar kunnen door middel van bepaalde kaarten in het spel komen. De dobbelstenen op het bord stellen je schepen voor. De waarde hiervan bepaalt twee zaken, de snelheid en de kracht. Des te hoger je getal, des te sneller je schip, maar des te zwakker. Des te lager het getal, des te trager je schip, maar des te sterker.

Een spelersbeurt bestaat uit twee fasen, de actiefase en de kaartenfase (die vaak zelfs niet plaatsvind). In de actiefase mag een speler drie actiepunten spenderen en kiezen uit vijf mogelijke acties. Bovendien kan elk schip op het speelbord ook z'n speciale actie een keertje uitvoeren per beurt.

De mogelijke acties :
- schepen veranderen (kost 1 actie): gooi de dobbelsteen zodat het schip van vorm verandert (indien je hetzelfde getal gooit, mag je blijven gooien tot je iets anders hebt)
- schepen inbrengen (kost 1 actie) : indien je kapotte schepen in je kerkhof hebt liggen, kan je deze inbrengen naast een planeet waarop je een quantumblokje hebt
- bewegen/aanvallen (kost 1 actie/mag slechts één keer per dobbelsteen uitgevoerd worden) : een schip kan het aantal plaatsen bewegen gelijk aan z'n waarde. Je mag zo vaak uitwijken als je wil, maar enkel orthogonaal bewegen. Je mag niet door planeten of erop stoppen en ook bezette plaatsen zijn verboden terrein, tenzij je aanvalt. Eindig je jouw beweging op een bezette plaats volgt er automatisch een aanval (geen extra actie). Beiden spelers gooien met de vechtdobbelsteen en tellen deze waarde op bij de waarde van het schip. De lagere waarde wint, bij gelijke stand wint de aanvaller. Verliest de aanvaller, gebeurt er eigenlijk niets en wordt de aanvaller op de plaats naar de verdediger gezet. Wint de aanvaller, wordt het schip van de verdediger van het bord genomen, mag deze hergooid worden en op het kerkhof van de bewuste speler geplaatst worden. De aanvaller neemt de plaats van de verdediger in en wint één dominantiepunt op z'n dobbelsteen, de verdediger verliest er één (je kan niet onder de 1 of boven de 6 gaan). Indien je gevochten hebt, stopt ook de beweging automatisch op die plaats. Staat je dominantiedobbelsteen op waarde zes mag je onmiddellijk één van je quantumblokjes op een planeet naar keuze zetten (waar je nog geen blokje hebt) en zet je jouw dominatiedobbelsteen terug op één.
- quantumblokje plaatsen (kost 2! acties) : indien jouw schepen rond een planeet staat op de orbital facilities en de waarden zijn samen opgeteld exact de waarde van de planeet (tussen 7 en 10) mag je een quantumblokje plaatsen.
- onderzoek (kost 1 actie) : verhoog je researchdobbelsteen met één, deze actie mag uiteraard ook meermaals uitgevoerd worden

Fase 2 : kaarten nemen :
- Indien je deze beurt quantumblokjes kon plaatsen, mag je één kaart nemen per geplaatst blokje
- Indien je researchdobbelsteen op 6 staat, mag je een kaart nemen en de dobbelsteen terug op 1 zetten
Je hebt steeds keuze uit zes kaarten die in de vitrine liggen, drie witte en drie zwarte kaarten. De zwarte kaarten zijn éénmalige voordelen die onmiddellijk worden doorgevoerd. De witte kaarten zijn constante krachten waarop je beroep kan doen tijdens je beurt. Je kan maximaal drie witte kaarten aan je overzichtsbord koppelen.

De speciale vaardigheden van de schepen :
In elke beurt kan elk schip z'n speciale actie gebruiken. Indien je een dobbelsteen verandert tijdens je beurt, mag je de speciale actie van het nieuwe schip enkel gebruiken als je die van het oude nog niet gebruikt had. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je één speciale actie hebt per dobbelsteen. Deze speciale actie tellen niet mee bij de actiepunten die je ter beschikking hebt.
- 1 : mag een aangrenzende dobbelsteen (orthogonaal) extra aanvallen deze ronde
- 2 : kan een eigen ander schip meenemen in z'n beweging
- 3 : kan van plaats wisselen met een ander eigen schip
- 4 : kan z'n waarde met 1 verhogen of verlagen (en zo dus in een 3 of 5 veranderen)
- 5 : kan diagonaal bewegen
- 6 : mag van waarde veranderen door te hergooien

Titel : Quantum
Auteur : Eric Zimmerman
Uitgeverij : Funforge
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

14-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Vaca loca
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vaca loca (Zoch verlag) :

+ grappige figuurtjes
+ eens een vernieuwende variant op de reactiesnelheidspellen
+ voor de kinderen is dit echt wel een leuk spel

- het is wat het is, niet meer dan dat
- om het eens op tafel te leggen met volwassenen moet kunnen, maar het zal voor niet al te veel uitdaging zorgen
- de doos is niet echt representatief met het spel dat erin zit

13-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schmatzspatz (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Schmatzspatz is de laatste titel van Zoch verlag die we in deze Essenreeks presenteren, maar het is zeker niet de minste. In vele opzichten is dit zelfs de beste van de vier : het materiaal is schitterend, het opzet is erg tof en deze is nog eens een echte big-box van Zoch.

In Schmatzspatz kan u samen met uw kleine krawaten aan de slag om alle kleine vogeltjes te voederen vooraleer de wormpjes op zijn. Dit soort coöperatieve spellen, zoals ook de Boomgaard ééntje is, zijn op zich een schat om in huis te halen als u graag gezellig met de allerkleinsten een spel speelt en er zelf ook nog plezier aan beleeft. En houdt u niet van dat coöpgedoe, dan gebruikt u toch gewoon de iets meer uitdagende variant van dit spel.

Schmatzspatz toont een vogelnestje waarin 12 kleine ukkies met open bekjes zitten te hunkeren naar wat voorgekauwde wormpjes. Langs de kant vliegen de vier mama's op zoek naar lekkere wormen. Als je aan de beurt bent, kies je één van de gekleurde vogels, gooi je met de dobbelsteen en vlieg je naar de locatie die erop staat afgebeeld. Het vliegen doe je door de vogel rond het bord te laten bewegen. In de uitsparingen voor de vogels zie je de locaties die ook op de dobbelsteen staan afgebeeld. Nadien mag je proberen om één van de vogeltjes in de gekozen kleur een worm in z'n bekje te stoppen. Een doolhof onder het bord zal echter sommige bekjes open laten en andere afdekken. Valt het wormpje door het bekje, dan dek je het bekje af met een kartonnen fiche. Dit vogeltje heeft alvast geen honger meer. Eet het vogeltje de worm niet op, dan wordt deze uit het spel genomen en blijft het vogeltje met open bek je toeroepen om voedsel. Slaag je erin om de 12 vogeltjes te voederen vooraleer de 20 wormpjes op zijn? Dan win je het spel, maar blijft er één vogel z'n bekje open, dan ga je samen de boot in.

In de competitieve variant krijg je elk vijf wormen die je zo spoedig mogelijk kwijt moet spelen en speelt ieder voor zich.

Titel : Schmatzspatz
Auteur : Edith Grein-Böttcher
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+ (maar kan ook jonger als je samenspeelt)

13-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
12-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaca Loca (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een spel maken kan toch soms zo eenvoudig zijn, Vaca Loca is weer zo'n spel van Zoch verlag dat schittert door z'n eenvoud.
In het doosje vindt u 60 tegels, die 20 wezens vormen (3 stukken per wezen dus, voetjes, lijf en hoofd). Daarnaast krijgt u ook nog enkele planetenfiches die eigenlijk dienst doen als straffiches.

U legt de 60 tegels gedekt en goed geschud op tafel. Om beurten draaien de spelers één tegel om. Je doet dit net als bij al die reactiesnelheidspellen van jezelf weg zodat je niet als eerste kan piepen wat er tevoorschijn komt. Liggen op een gegeven moment de drie stukken van een wezens open op tafel, dan moeten alle spelers om ter snelste de tegel met het hoofd aanraken. Diegene die dit als eerste doet, neemt de drie stukken en legt het wezen voor zich neer. Bij een fout aanduiden van een tegel neem je een planetenfiche als straf. Als deze op zijn, neem je een fiche van een andere speler weg.

Zo gauw er nog maar negen tegels op tafel liggen (dus 3 wezens) eindigt het spel, deze tegels worden niet meer uitgedeeld. Voor elk wezen dat voor je ligt, krijg je 3 punten, voor elke planetenfiche één strafpunt. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de minste planetenfiches. Er kunnen ook meerdere winnaars zijn.

Titel : Vaca Loca
Auteur : Iris Rossbach
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 6+

12-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Steampark
Klik op de afbeelding om de link te volgen Steampark (Cranio creations) :

+ prachtig materiaal, fantastische tekeningen ook bij dit spel
+ animo verzekert tijdens het spel
+ het bonuskaartensysteem is leuk gevonden en je hierdoor op twee paarden wedden

- de kleuren lijken wel iets te hard op elkaar, rood & roze, zwart, paars & blauw
- de cuttings van de kartonnen geldfiches is niet altijd top, het stoort hier niet echt, maar het is wel jammer
- mensen die niet snel kunnen dobbelen en beslissen gaan dit spel echt weer haten (als je nog koude rillingen krijgt van Galaxy trucker)
- mensen die graag valsspelen, ze horen niet aan de speeltafel, maar je hebt wederom weinig controle als je allen gelijktijdig aan het dobbelen bent

12-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs