IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Quantum
Klik op de afbeelding om de link te volgen Quantum (Funforge) :

+ zéér mooi materiaal zoals we van Funforge gewoon zijn
+ het gebruik van de kleur wit op het materiaal is sinds Tokaïdo echt wel aan te raden, ze trekken hier alvast de lijn door
+ het is een vlot spel dat, eens je het kent, echt wel een race spel wordt
+ de kaarten maken het spel echt wel fijn en dynamisch
+ de speciale acties van de dobbelstenen geven je meer bewegingsvrijheid
+ het is niet zomaar dobbelen en hopen dat je geluk hebt

- de dobbelstenen staan een beetje bol, ik weet niet of dit de bedoeling was (je ondervindt wel geen problemen in het spel hiervan)
- het spel is onmiddellijk afgelopen als iemand z'n laatste quantumblokje plaatst, maar aangezien het steeds gelijk opgaat vroegen we ons wel af of de startspeler of diegene die eerder spelen geen voordeel hebben (wij konden met twee in dezelfde ronde uitspelen, dus ...)
- elke dobbelsteen heeft een speciale actie, maar als je acties en speciale acties gaat mixen (wat overigens mag), dan hou je nog maar moeilijk bij hoeveel acties je ondernomen hebt en welke dobbelstenen nog speciale acties mogen doen
- het vechten op zich vonden wij niet direct een winnende strategie, misschien wordt dit belangrijker als je het spel meer (en beter) speelt

15-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomorrow (Conquistador games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze titel deed in Amerika heel wat stof opwaaien, vooral aangaande het thema dat "echt wel niet zou kunnen" volgens onze preutse vrienden. Het thema omvat niet meer dan een relatief realistisch beeld (jammerlijk genoeg) van een niet zo verre toekomst waarin we de wereld als menselijk ras compleet verziekt hebben. De populatie is gewoon te groot geworden en overschrijdt de draagkracht van deze aardbol. Het is nu aan ons, leiders van de grote wereldmachten om dit probleem op te lossen door gericht populaties uit te roeien. U vermoedt al dat dit een onderhandel spel is waar u uw tegenspelers pijn gaat moeten doen. U zal ook wel moeten want indien u niet tijdig het wereldprobleem oplost, verliest u gezamenlijk. Punten worden enkel geteld als u de doodshoofdfiche op de smiley krijgt op het onheilsspoor.

Tomorrow loopt over negen ronden, aangegeven door de negen gebeurteniskaarten die bij aanvang van elke ronde in het spel komen. Zo heeft u ook onmiddellijk fase 1 van het spel gehad. De gebeurteniskaarten bestaan uit drie delen, u leest enkel het deel waarin het spel zich op dat moment bevindt, geel, rood of bruin. Dit kan u weten door onderaan op het bord te kijken, want daar loopt een onheilsspoor waarop wordt aangegeven of je al dan niet goed bezig bent.

In fase 2 (van de vijf overigens) mag de speler die de Cyberspacekaart controleert (bij aanvang China) het voordeel hiervan benutten. Je kan opteren om de speelvolgorde aan te geven, een strategiekaart te trekken (geel, rood of bruin afhankelijk van waar we op het onheilsspoor zitten) of een strategiekaart te stelen. Indien u wil stelen kan het slachtoffer in kwestie dit blokkeren, maar dan heeft hij of zij één actie minder in fase 3.

In fase 3 gaan de spelers twee actiekaarten uitkiezen (uit zes) die ze graag willen uitvoeren. Ze leggen beide kaarten gedekt voor zich neer. Indien ze zich hebben verdedigt in fase 2 met de "spionagekaart" mogen ze slechts één kaart leggen.

Fase 4 is de langste en belangrijkste fase in het spel, dan worden de acties gespeeld. De speler die met Europa speelt of die met de Cyberspacekaart (die opteerde voor het kiezen van de speelvolgorde) bepaalt wie wanneer aan de beurt komt. Als een speler aan de beurt is, mag hij één van z'n kaarten opendraaien en de bijhorende actie uitvoeren of passen. Als je echter past, dan verlies je één van je kaarten, maar kan je tijdens de tweede actie wel één van beide kaarten kiezen.
- biological : gooi een ziekte in de strijd die onmiddellijke slachtoffers maakt in een regio naar keuze en gooi met de dobbelsteen om te zien of aangrenzende gebieden ook geïnfecteerd worden. De fiche op het onheilsspoor gaat naar beneden overeenkomstig met het aantal en de soort van slachtoffers (Amerikanen en Russen vervuilen meer, dus dan gaat de fiche meer stappen naar beneden). De andere spelers kunnen voor het uitspelen van de ziektekaart deze actie voorkomen door de spionagekaart te spelen. Andere spelers kunnen op hun beurt de blokkage dan weer blokkeren door hun spionagekaart open te leggen (uiteraard moet deze dan wel tussen de twee gekozen actiekaarten liggen)
- nukes : gooi een kernbom op een regio naar keuze, er sterft 1 pion en nog 1 pion voor elke vijf die er nog zijn. De speler die een kernbom gooit, zal op het einde van het spel sowieso 3 strafpunten krijgen, maar ook de speler die de regio controleert waar er een kernfiche ligt, krijgt 3 minpunten
- militair : kondig aan met hoeveel manschappen je een regio binnenvalt, andere spelers kunnen met hun militair kaart de ene of de andere zijde ondersteunen. Fiches verslaan elkaar één-op-één en komen onmiddellijk bij de spelers terug (onbruikbaar, tot na de opschoonfase).
- spionage : kan dus gebruikt worden om andere kaarten te blokkeren
- eigen actie : elke supermacht heeft nog één extraatje (zo mag Europa standaard de volgorde bepalen, kan Arabië een terreuraanval doen, is Rusland beschermt tegen verspreiding van virussen, is Amerika moeilijker om aan te vallen en start China met de Cyberspacekaart)

De vijfde en laatste fase is een opschoonfase waarin de spelers fiches kunnen bijleggen op het bord of terugnemen, waarin de cyberspacekaart kan beschermd worden met een andere fiche en waarin eerdere slachtoffers terug beschikbaar worden.

Als de spelers erin slagen om de fiche op de smiley te krijgen, dan is de aarde gered en worden er punten uitgedeeld :
- pionnen in je eigen land (afhankelijk van supermacht zijn ze 1,2,3 of 5 punten waard)
- pionnen in gebieden die je controleert : 1 punt per twee pionnen (afgerond naar boven)
- pionnen die je hebt verzamelt als slachtoffers : 1 punt per twee pionnen
- politieke punten verzamelt op je strategiekaarten : kunnen positief of negatief zijn
- 3 minpunten voor elke gegooide kernbom of kernbom in je gebieden
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Tomorrow
Auteur : Dirk Knemeyer
Uitgeverij : Conquistador games
Aantal spelers : 4-6
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 18+

15-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
14-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Schmatzspatz
Klik op de afbeelding om de link te volgen Schmatzspatz (Zoch verlag) :

+ erg mooi, houten materiaal
+ thematisch erg tof die kleine vogeltjes voeren
+ de coöp zorgt ervoor dat je dit spel met de kleinste spruiten op tafel kan gooien
+ de variant waarbij je tegen elkaar speelt, maakt het nog een stukje spannender

- je kan op dit spel echt geen staat maken, bij de 3 magier spiele kan je de onbekende zaken gaan memoriseren, hier heb ik echt geen zicht op hoe je zou kunnen te weten komen of een vogel al dan niet eet
- er worden stickers bijgeleverd om de doos te verfraaien, maar ze stoppen er 2 te veel bij (wat op zich positief is natuurlijk), maar ik  weet niet welke te kiezen en nu zit ik met zo'n 2 extra stickers in mijn doos die er eigenlijk niet in passen

14-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quantum (Funforge)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Quantum probeert u in een soort van ruimterace zo snel mogelijk uw vier Quantumblokjes op het speelbord te krijgen. Het speelbord omvat negen tegels waarop in het midden steeds een planeet staat afgebeeld en rondom acht vakjes liggen waarover u gaat kunnen bewegen. De vier orthogonale plaatsen zijn de orbital facilities en zijn de gewenste plaatsen om aan te meren aan de planeet en er je Quantumblokje neer te poten, maar het is meer dan alleen maar rondvliegen en blokjes plaatsen zoals u zal merken.

Elke speler krijgt een overzichtsbord met daarop z'n vier Quantumblokjes, een researchdobbelsteen en een dominantiedobbelsteen die beiden op waarde 1 starten. Drie andere dobbelstenen worden gegooid en rond de startplaneet geplaatst op de orbital facilities, net als één Quantumblokje op de planeet. De resterende twee dobbelstenen per kleur worden niet gebruikt, maar kunnen door middel van bepaalde kaarten in het spel komen. De dobbelstenen op het bord stellen je schepen voor. De waarde hiervan bepaalt twee zaken, de snelheid en de kracht. Des te hoger je getal, des te sneller je schip, maar des te zwakker. Des te lager het getal, des te trager je schip, maar des te sterker.

Een spelersbeurt bestaat uit twee fasen, de actiefase en de kaartenfase (die vaak zelfs niet plaatsvind). In de actiefase mag een speler drie actiepunten spenderen en kiezen uit vijf mogelijke acties. Bovendien kan elk schip op het speelbord ook z'n speciale actie een keertje uitvoeren per beurt.

De mogelijke acties :
- schepen veranderen (kost 1 actie): gooi de dobbelsteen zodat het schip van vorm verandert (indien je hetzelfde getal gooit, mag je blijven gooien tot je iets anders hebt)
- schepen inbrengen (kost 1 actie) : indien je kapotte schepen in je kerkhof hebt liggen, kan je deze inbrengen naast een planeet waarop je een quantumblokje hebt
- bewegen/aanvallen (kost 1 actie/mag slechts één keer per dobbelsteen uitgevoerd worden) : een schip kan het aantal plaatsen bewegen gelijk aan z'n waarde. Je mag zo vaak uitwijken als je wil, maar enkel orthogonaal bewegen. Je mag niet door planeten of erop stoppen en ook bezette plaatsen zijn verboden terrein, tenzij je aanvalt. Eindig je jouw beweging op een bezette plaats volgt er automatisch een aanval (geen extra actie). Beiden spelers gooien met de vechtdobbelsteen en tellen deze waarde op bij de waarde van het schip. De lagere waarde wint, bij gelijke stand wint de aanvaller. Verliest de aanvaller, gebeurt er eigenlijk niets en wordt de aanvaller op de plaats naar de verdediger gezet. Wint de aanvaller, wordt het schip van de verdediger van het bord genomen, mag deze hergooid worden en op het kerkhof van de bewuste speler geplaatst worden. De aanvaller neemt de plaats van de verdediger in en wint één dominantiepunt op z'n dobbelsteen, de verdediger verliest er één (je kan niet onder de 1 of boven de 6 gaan). Indien je gevochten hebt, stopt ook de beweging automatisch op die plaats. Staat je dominantiedobbelsteen op waarde zes mag je onmiddellijk één van je quantumblokjes op een planeet naar keuze zetten (waar je nog geen blokje hebt) en zet je jouw dominatiedobbelsteen terug op één.
- quantumblokje plaatsen (kost 2! acties) : indien jouw schepen rond een planeet staat op de orbital facilities en de waarden zijn samen opgeteld exact de waarde van de planeet (tussen 7 en 10) mag je een quantumblokje plaatsen.
- onderzoek (kost 1 actie) : verhoog je researchdobbelsteen met één, deze actie mag uiteraard ook meermaals uitgevoerd worden

Fase 2 : kaarten nemen :
- Indien je deze beurt quantumblokjes kon plaatsen, mag je één kaart nemen per geplaatst blokje
- Indien je researchdobbelsteen op 6 staat, mag je een kaart nemen en de dobbelsteen terug op 1 zetten
Je hebt steeds keuze uit zes kaarten die in de vitrine liggen, drie witte en drie zwarte kaarten. De zwarte kaarten zijn éénmalige voordelen die onmiddellijk worden doorgevoerd. De witte kaarten zijn constante krachten waarop je beroep kan doen tijdens je beurt. Je kan maximaal drie witte kaarten aan je overzichtsbord koppelen.

De speciale vaardigheden van de schepen :
In elke beurt kan elk schip z'n speciale actie gebruiken. Indien je een dobbelsteen verandert tijdens je beurt, mag je de speciale actie van het nieuwe schip enkel gebruiken als je die van het oude nog niet gebruikt had. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je één speciale actie hebt per dobbelsteen. Deze speciale actie tellen niet mee bij de actiepunten die je ter beschikking hebt.
- 1 : mag een aangrenzende dobbelsteen (orthogonaal) extra aanvallen deze ronde
- 2 : kan een eigen ander schip meenemen in z'n beweging
- 3 : kan van plaats wisselen met een ander eigen schip
- 4 : kan z'n waarde met 1 verhogen of verlagen (en zo dus in een 3 of 5 veranderen)
- 5 : kan diagonaal bewegen
- 6 : mag van waarde veranderen door te hergooien

Titel : Quantum
Auteur : Eric Zimmerman
Uitgeverij : Funforge
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

14-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
13-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Vaca loca
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vaca loca (Zoch verlag) :

+ grappige figuurtjes
+ eens een vernieuwende variant op de reactiesnelheidspellen
+ voor de kinderen is dit echt wel een leuk spel

- het is wat het is, niet meer dan dat
- om het eens op tafel te leggen met volwassenen moet kunnen, maar het zal voor niet al te veel uitdaging zorgen
- de doos is niet echt representatief met het spel dat erin zit

13-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schmatzspatz (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Schmatzspatz is de laatste titel van Zoch verlag die we in deze Essenreeks presenteren, maar het is zeker niet de minste. In vele opzichten is dit zelfs de beste van de vier : het materiaal is schitterend, het opzet is erg tof en deze is nog eens een echte big-box van Zoch.

In Schmatzspatz kan u samen met uw kleine krawaten aan de slag om alle kleine vogeltjes te voederen vooraleer de wormpjes op zijn. Dit soort coöperatieve spellen, zoals ook de Boomgaard ééntje is, zijn op zich een schat om in huis te halen als u graag gezellig met de allerkleinsten een spel speelt en er zelf ook nog plezier aan beleeft. En houdt u niet van dat coöpgedoe, dan gebruikt u toch gewoon de iets meer uitdagende variant van dit spel.

Schmatzspatz toont een vogelnestje waarin 12 kleine ukkies met open bekjes zitten te hunkeren naar wat voorgekauwde wormpjes. Langs de kant vliegen de vier mama's op zoek naar lekkere wormen. Als je aan de beurt bent, kies je één van de gekleurde vogels, gooi je met de dobbelsteen en vlieg je naar de locatie die erop staat afgebeeld. Het vliegen doe je door de vogel rond het bord te laten bewegen. In de uitsparingen voor de vogels zie je de locaties die ook op de dobbelsteen staan afgebeeld. Nadien mag je proberen om één van de vogeltjes in de gekozen kleur een worm in z'n bekje te stoppen. Een doolhof onder het bord zal echter sommige bekjes open laten en andere afdekken. Valt het wormpje door het bekje, dan dek je het bekje af met een kartonnen fiche. Dit vogeltje heeft alvast geen honger meer. Eet het vogeltje de worm niet op, dan wordt deze uit het spel genomen en blijft het vogeltje met open bek je toeroepen om voedsel. Slaag je erin om de 12 vogeltjes te voederen vooraleer de 20 wormpjes op zijn? Dan win je het spel, maar blijft er één vogel z'n bekje open, dan ga je samen de boot in.

In de competitieve variant krijg je elk vijf wormen die je zo spoedig mogelijk kwijt moet spelen en speelt ieder voor zich.

Titel : Schmatzspatz
Auteur : Edith Grein-Böttcher
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 4+ (maar kan ook jonger als je samenspeelt)

13-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
12-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaca Loca (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een spel maken kan toch soms zo eenvoudig zijn, Vaca Loca is weer zo'n spel van Zoch verlag dat schittert door z'n eenvoud.
In het doosje vindt u 60 tegels, die 20 wezens vormen (3 stukken per wezen dus, voetjes, lijf en hoofd). Daarnaast krijgt u ook nog enkele planetenfiches die eigenlijk dienst doen als straffiches.

U legt de 60 tegels gedekt en goed geschud op tafel. Om beurten draaien de spelers één tegel om. Je doet dit net als bij al die reactiesnelheidspellen van jezelf weg zodat je niet als eerste kan piepen wat er tevoorschijn komt. Liggen op een gegeven moment de drie stukken van een wezens open op tafel, dan moeten alle spelers om ter snelste de tegel met het hoofd aanraken. Diegene die dit als eerste doet, neemt de drie stukken en legt het wezen voor zich neer. Bij een fout aanduiden van een tegel neem je een planetenfiche als straf. Als deze op zijn, neem je een fiche van een andere speler weg.

Zo gauw er nog maar negen tegels op tafel liggen (dus 3 wezens) eindigt het spel, deze tegels worden niet meer uitgedeeld. Voor elk wezen dat voor je ligt, krijg je 3 punten, voor elke planetenfiche één strafpunt. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de minste planetenfiches. Er kunnen ook meerdere winnaars zijn.

Titel : Vaca Loca
Auteur : Iris Rossbach
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 6+

12-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Steampark
Klik op de afbeelding om de link te volgen Steampark (Cranio creations) :

+ prachtig materiaal, fantastische tekeningen ook bij dit spel
+ animo verzekert tijdens het spel
+ het bonuskaartensysteem is leuk gevonden en je hierdoor op twee paarden wedden

- de kleuren lijken wel iets te hard op elkaar, rood & roze, zwart, paars & blauw
- de cuttings van de kartonnen geldfiches is niet altijd top, het stoort hier niet echt, maar het is wel jammer
- mensen die niet snel kunnen dobbelen en beslissen gaan dit spel echt weer haten (als je nog koude rillingen krijgt van Galaxy trucker)
- mensen die graag valsspelen, ze horen niet aan de speeltafel, maar je hebt wederom weinig controle als je allen gelijktijdig aan het dobbelen bent

12-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 137
Deelnemers : Patrick, Lien, Koen & Arne
Gespeeld spel : River dragons
Speeldatum : 11/11/'13
Speelplaats : SpinLi @ Koen & Meena
Opmerkingen : Op babybezoek is er ook nog tijd voor een spelletje. River dragons was ons de eerste keer met zes al bevallen, met vier wordt het eigenlijk nog ietsje tactischer en beter, volgens mij is het voor drie spelers het beste.

11-11-2013 om 20:15 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rampage
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rampage (Repos) :

+ dit spel is pure fun, lachen, gieren, brullen
+ de tekeningen zijn fantastisch, respect mijnheer Pierô
+ thematisch klopt het hele plaatje, er is eigenlijk niets dat stoort
+ er is een grote verscheidenheid aan karakters, krachten en speciale superkrachten voorzien
+ jammer dat het zo snel voorbij is allemaal
+ Repos blijft telkens weer verbazen met iets unieks, iets leuks en iets moois

- het is en blijft een schiet-, blaas-, latenvallen- systeem, dus erg veel tactiek zit er niet in
- 180 stickertjes plakken is wat van het goede teveel, maar het resultaat mag er zijn
- als je er niet van houdt om rond de tafel te hollen om je acties te kunnen ondernemen, pas je beter
- jammer dat je het maar met z'n vieren kan spelen (met één doos wel te verstaan, want je kan gerust dozen gaan samen leggen om met meer spelers aan de slag te gaan, dat wordt dan wel tellen na afloop om alle meeples terug bij de juiste doos te krijgen)

11-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steampark (Cranio creations)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook bij Cranio zijn we wel wat creativiteit gewoon als het op hun spellen aankomt. Dit jaar is dat niet anders met de release van Steampark. In Steampark bouw je je persoonlijke pretpark en tracht je de robotten van Steamland naar je attracties te lokken. Dit levert je de broodnodige centen op, maar ook een heleboel afval (ofte stront zoals wij het noemen) dat je moet proberen te verwerken of op z'n minst weg te werken. De speler die na zes ronden het meeste geld verzamelde en vooral niet verzoop in het afval wint dit prachtig vormgegeven spel. Je bouwt als het ware je attractiepark op in 3D met de erg mooie attracties.

Een ronde bestaat uit 4 fasen :
1) gooi-fase : de spelers gooien gelijktijdig hun zes dobbelstenen. Ze mogen zo vaak hergooien als ze willen. Dobbelstenen die ze op hun varkensbordje plaatsen, staan wel vast. Zo gauw ze tevreden zijn over het resultaat en alle dobbelstenen op hun varkensbord liggen, nemen ze snel een volgordefiche (dit deel is dus een combinatie van Galaxy trucker en Escape)

2) afval-fase : de spelers tellen het aantal vuil op dat ze produceren. Dit zijn alle afvalsymbolen op hun gegooide dobbelstenen + één afval per klant in hun pretpark aanwezig - of + afval van hun volgordefiche. Ze nemen een afvalfiche voor elk afval dat ze produceren.

3) actie-fase : in speelvolgorde (volgens de fiches) voeren de spelers al hun acties uit. De gegooide dobbelstenen geven aan wat je allemaal kan gaan doen. De speler kiest zelf in welke volgorde hij de acties uitvoert :
- attracties bouwen : gebruik je gereedschapssymbolen om attracties te bouwen. Je mag meerdere attracties bouwen, maar van elk formaat (1, 2 of 3) slechts één. Attracties mogen niet aan elkaar grenzen, tenzij van dezelfde kleur dan moeten ze met minstens één zijde aan elkaar hangen, je maakt de attractie als het ware groter.
- standen bouwen : gebruik je tentsymbolen om een stand te bouwen. Je mag meerdere stands bouwen, maar slechts één van elke soort (in één beurt). Een stand moet volledig alleen staan en mag geen andere standen of attracties raken, tenzij het éénzelfde stand is, dan moeten ze tegen elkaar staan. (deze standen leveren enkele leuke extra's op, straks meer hierover)
- bezoekers aantrekken : voor elk mannetjessymbool plaats je bezoekers van een kleur naar keuze in het zakje (waarin altijd al zes mannetjes zitten), daarna trek je er hetzelfde aantal uit. Bezoekers in de kleur van jouw attractie zet je op de attractie, de kleuren die je niet hebt, gaan terug naar de voorraad.
- afval opkuisen : voor elk schepsymbool mag je twee afvalfiches uit je persoonlijke voorraad verwijderen.
- park uitbreiden : voor eender welk symbool (geen leeg) mag je een stukje park aanbouwen, dit zijn tegels waarop de attracties kunnen worden gezet. Je mag maximaal 2 tegels per beurt aanschaffen.
- een bonuskaart uitspelen : de spelers hebben steeds drie bonuskaarten op handen, deze leveren geld op als je aan de voorwaarde op de kaart voldoet. Voor elk zandbergsymbool mag je een kaart uitspelen en het verdiende geld nemen. De kaart wordt nadien afgelegd.

4) inkomsten-fase : voor elke bezoeker in je park krijg je 3 geld en je vult je bonuskaarten terug aan tot drie.

Na zes ronden tellen de spelers hun afvalfiches op en betalen de boete overeenkomstig met wat er op de tabel wordt aangegeven. De speler die nu nog het meeste geld overhoudt is de winnaar. Als je meer dan 30 afvalfiches hebt, verlies je het spel sowieso.

De standen :
- beveiliging : 1 bezoeker uit het zakje getrokken, mag je terug stoppen en een nieuwe trekken
- infobalie : je kan een bezoeker van een vreemde kleur één ronde laten staan en er geld voor incasseren
- casino : je mag het resultaat van 1 dobbelsteen op je varkensbord wijzigen
- toilet : je mag één schepdobbelsteen verdubbelen en dus 4 afvalfiches verwijderen
- promotie : je mag één mannetjesdobbelsteen verdubbelen, dus een extra mannetje in het zakje en één extra trekken

Titel : Steampark
Auteur : Lorenzo Silva, Lorenzo Tucci Sorrentino & Aurélien Buonfino
Uitgeverij : Cranio creations
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

11-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
10-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Om nom nom
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om nom nom (Brain games) :

+ het ziet er allemaal erg verzorgd uit, Brain games heeft duidelijk een stap voorwaarts gezet op dit gebied
+ het opzet is leuk, de uitwerking op zich ook wel, maar je hebt weinig in de hand (zeker als je met méér spelers speelt)
+ spelregels zitten er netjes in kleurendruk bij in het Nederlands

- voor een op zich makkelijk spel, zijn de spelregels dat soms allerminst (er zijn wel wat uitzonderlijke situaties met van die "als ... dan ..." situaties, dus best een aantal keren herlezen
- je hebt weinig of niets in de hand, zoals zo vaak bij dit soort spellen, inschatten welke kaart een andere speler speelt, sommige spelers gruwelen er gewoon van
- aangezien we de regels naar het Nederlands hebben mogen vertalen, kunnen we stellen dat ze bij Braingames erg hun best doen om de spelregels in andere talen aan te bieden. Maar ze laten vaak de regels nog eens nalezen door anderen, dan krijg je een herwerkte file, waar fouten instaan die je oorspronkelijk zelf niet maakte. En door de hoeveelheid aan veranderingen tijdens het proces is het onoverzichtelijk geworden en in mijn ogen niet makkelijker verwoord dan in den beginne.


10-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rampage (Repos productions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat onze Mexicaanse Belgen een beetje geschift zijn, dat weten we al een tijdje. Niet dat ze Mexicaanse roots hebben volgens mij, maar ze zijn ooit in Essen beginnen rondlopen met sombrero's en dat blijft in ons aller geheugen gegrift. Veel belangrijker is dat ze de trots zijn van spellenminnend België. Met spellen als Ghost stories, 7 Wonders, City of horror, Cash & guns, ... hebben ze zichzelf toch echt wel op de kaart gezet. Dit jaar brengen ze Rampage van niemand minder dan Antoine Bauza & Ludovic Maublanc. Ik vertel er u nog bij dat de artwork van Pierô is en dat u gebouwen moet afbreken, met auto's gooien, meeples omblazen en superkrachten gebruiken ... u bent nu waarschijnlijk een nieuw tabblad aan het openen op uw internetbrowser op zoek naar een spellenwinkel die dit spel verkoopt. Prima, maar toch graag even dit overzichtje.

Rampage komt eigenlijk in grote lijnen overeen met het computerspel dat in de jaren 90 superpopulair was. U moest door Tokyo stad lopen en alles afbreken wat u tegen kwam. Ook hier speelt u met Godzillaächtige figuren die de stad onveilig maken. Bij aanvang van het spel krijgt u een zichtscherm met een prachtige draak erop, vier extra tanden (u heeft er standaard al 2), een speelpion bestaande uit 2 delen (lijf en voeten) en drie kaarten. De eerste kaart vertelt u welk karakter uw draak is en waarnaar u streeft om extra bonuspunten te vergaren op het einde van het spel. De tweede kaart geeft jouw een speciale kracht die gedurende het ganse spel geldt en de laatste kaart is een superkracht die je éénmalig kan gebruiken.

Vooraleer je kan beginnen dien je de stad op te bouwen : puzzel de stad in elkaar, bouw de gebouwen op bestaande uit meeples en verdiepen en zet je monsters in één van de hoeken van de stad. Voor een eerste spel moet je overigens wel wat tijd uitrekken, er dienen 180 (!) stickertjes geplakt worden op de meeples (is natuurlijk niet nodig, maar verfraait het geheel wel). Daarnaast moet je tegels op het speelbord plakken en dat doet wel raar, want zoiets ben je niet gewend. Je bent nu helemaal klaar om de horror op de stad los te laten.

In een beurt heb je telkens twee acties ter beschikking. Je mag een actie ook meermaals herhalen :
1) bewegen : haal je lijf van je voeten (schijfje) en schiet deze over het bord, zet het lijf terug op de voeten waar de schijf landt. Indien het schijfje van het bord vliegt, verlies je één van je tanden (afleggen) en moet je terug op één van de vertrekplaatsen starten
2) vernietigen : als je op de stoep naast een gebouw staat, mag je het lijf van je monster boven het gebouw houden met gestrekte arm en op het gebouw laten vallen. Indien je naast het gebouw terecht komt zonder iets te raken, verlies je een tand
3) een voertuig rondslingeren : indien je in eenzelfde gekleurde regio staat als een voertuig, mag je dit voertuig op je monster plaatsen en dan van z'n kop schieten tegen een gebouw of andere monsters
4) blazen : leg je kin op de kop van je monster en blaas tegen gebouwen en andere monsters

Nadat je twee acties deed, krijg je eventuele verdiepen die volledig los liggen (dit wil zeggen, waar niets meer op ligt). Dit kunnen er overigens meerdere zijn, leg ze achter je scherm. Indien je een tegenspeler z'n monster had omgekegeld, krijg je één tand van hem die je achter je scherm legt. Nadien eet je monster meeples die in dezelfde gekleurde regio liggen. Je kan zoveel meeples eten als je tanden hebt. Meeples die op een ruïne liggen zijn buiten schot en kunnen niet gepakt worden. Meeples die van het bord vliegen, ontvluchten de stad en worden op een overzichtsbordje geplaatst.

Dit bordje heeft een A en B kant en is eigenlijk de klok van het spel. De A-kant wordt gewoon opgevuld en telkens er een rij vol is, ondergaat de actieve speler een straf. Eens het bord vol ligt, eindigt het spel. De B-kant verzamelt de meeples dan weer per kleur en zorgt ook voor straffen. Ook wanneer het laatste verdiep van het bord wordt gehaald, eindigt het spel.

De spelers krijgen 10 punten per volledige set verzamelde meeples (6 kleuren). Daarnaast krijg je 1 punt per verzameld verdiep, 2 per verzamelde tand van tegenstrevers en de bonuspunten van je karakterkaart. De speler met de meeste punten wint dit knotsgekke, maar erg fraaie spel.

Titel : Rampage
Auteurs : Antoine Bauza & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

10-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
09-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 136


Deelnemers : Elke, Sven, Ann, Sofie & Arne (Sofie speelde enkel Sheepzzz mee)
Gespeelde spellen : Sheepzzz, Dig Mars, Coal baron, Dungeon roll, Triassic terror & The rats in the walls
Speeldatum : 09/11/'13
Speelplaats : SpinLi @ Ann Van Nueten
Opmerkingen : Dank u wel voor de uitnodiging Ann, het was een erg fijne spellendag. Wederom allemaal nieuwigheden kunnen uittesten, enkele goed bevonden, enkele wat minder, maar dat leest u allemaal op onze blog. Voor meer foto's verwijs ik u ook nog graag door naar onze Facebookpagina "SpinLi's spellenzolder". Sluit u gerust aan, dan kan u ook actief deelnemen aan de geplande speelmomenten of gewoon gezellig meekeuvelen over de gespeelde spellen.

09-11-2013 om 22:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 135
Deelnemers : Elke, Sven, Luc, Bart, Chris, Jasper, Jasper, Dries & Arne (telkens in andere samenstelling)
Gespeelde spellen : River dragons, Polterfass, Packet row, Le fantôme de l' opéra, Armadöra & New haven
Speeldatum : 08/11/'13
Speelplaats : SpinLi @ KWB Wechelderzande
Opmerkingen : Onze jaarlijkse spellenavond in samenwerking met de KWB van Wechelderzande was wederom een succes. Er is duchtig gespeeld en niet in het minst de nieuwigheden van Spiel. Zo hebben we het graag, optimaal gebruik maken van de hedendaagse collectie van SpinLi. Hopelijk volgen er binnenkort nog enkele evenementen. Er staan er in ieder geval al enkele in de coulissen te wachten.

09-11-2013 om 00:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pasha
Klik op de afbeelding om de link te volgen Pasha (WGG) :

+ het speelt vlot
+ het materiaal is wel oké
+ de doos is mooi en stevig
+ het past binnen de categorie waarin WGG het wil plaatsen
+ de bonusfiches zorgen ervoor dat je soms niet puur voor de beste pokercombinatie gaat en tactische keuzes begint te maken
+ de inlay is verzorgd, maar ik vraag me nog steeds af waarom er een uitsparing is voorzien voor een stanskartonnetje?

- de doos zit iets te nauw, je bent even bezig vooraleer je dit doosje open hebt (vooral omdat er ook niet veel gewicht in de doos zit, dus de zwaartekracht doet z'n werk niet echt)
- weer pokercombinaties gooien, we hebben dit al vaak gezien
- misschien had men toch best voor 2 spelersspellen ietwat andere regels of op z'n minst regels toegevoegd (het is niet erg om een slechte combinatie te gooien als beide spelers een 4 spelen, dan krijgt elke speler evenveel punten, maar de één heeft misschien blokjes geïnvesteerd en de andere niet. Ik denk persoonlijk dat je met 2 spelers de verliezer alle -1 kaarten moet geven ofwel geen kaart als er geen -1 kaarten zijn. Misschien moet het zo gespeeld worden, maar ik zie hierover niets in de regels)

09-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Om nom nom (Brain games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om nom nom is één van die titels die we mochten vertalen ... en die overigens ineens in het spelregelboekje gedrukt zijn. Indien u "Food chain" kent van deze uitgeverij, kan ik u al vertellen dat dit een gestroomlijnde dobbelversie van het spel is. Ik kan er u zelfs al bijvertellen dat dit spel véél beter is. Voordat u te veel gaat verwachten, geef ik u nu alvast een overzicht van de spelregels en één van de volgende dagen een imprESSEN.

In Om nom nom probeer je op drie speelronden zo veel mogelijk prooien op te eten, zowel op het speelbord als kaarten van je tegenspelers. 
Er zijn drie speelborden die een kleine voedselketen tonen (kat-muis-kaas; egel-kikker-vlieg; wolf-konijn-wortel), de spelers krijgen zes kaarten in hun kleur (met de zes dieren uit het spel )en het spel kan beginnen.

Bij aanvang van een ronde worden de 15 dobbelstenen gegooid en op het juist veld op de speelborden gelegd. De kaas, vlieg en wortel zijn in het rood, ze leveren dan ook 2 punten op per dobbelsteen die je verzamelt. Na volgen er zes speelronden waarin elke speler telkens een kaart uit z'n hand dicht neerlegt en ze gelijktijdig met de andere spelers opendraait. De kaarten worden op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord gelegd. Nu worden de borden één voor één afgehandeld.

- als er geen roofkaart boven jouw kaart ligt, kan je prooien gaan vangen : je neemt jouw kaart terug en legt ze open voor je neer, de kaarten die een niveau lager liggen leg je onder jouw kaart en de dobbelstenen er bovenop. Je vangt met de poes bijvoorbeeld alle muizen die onder jouw poes liggen op het speelbord
- als er wel een roofkaart boven jouw kaart ligt, wordt jouw kaart gevangen genomen en verlies je hem
- als er prooi wordt gevangen door meerdere spelers : ofwel is er genoeg prooi en wordt dit netjes verdeeld (eerst kaarten, resterende dobbelstenen blijven liggen) ofwel is er onvoldoende prooi en dan worden de prooikaarten afgelegd, blijven de dobbelstenen liggen en leg je jouw roofdierkaart voor je neer

Nadat zo de zes kaarten zijn gespeeld, eindigt de ronde en worden de punten verdeeld :
- 1 punt voor elke kaart (eigen of vreemd)
- 1 punt voor elke dobbelsteen met zwart symbool
- 2 punten voor elke dobbelsteen met rood symbool

De speler die na drie scorerondes het meeste punten heeft, wint dit "ik-schat-jou-juist-in-en-zet-je-te-k*****"-spel.

Titel : Om nom nom
Auteur : Meelis Looveer
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

09-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cappuccino
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cappuccino (Matagot) :

+ prachtig materiaal, ziet er mooi uit en voelt ook nog eens geweldig aan
+ het spelconcept is erg eenvoudig, het winnen allerminst
+ iedereen gaat dit spel op zich wel weten te smaken, en als het niet je ding is, ben je er ook vanaf op 10 minuten
+ de illustraties op de cups lijken net met cacaopoeder erop gestrooid = tof gedaan
+ met een lekker tasje koffie erbij speelt dit nog véél aangenamer
+ werkt met alle spelersaantallen op zich even goed

- het in elkaar stapelen van de cups lukt erg aardig, maar als je een stapel moet opheffen, zorgt het soms toch voor problemen (je moet ze stevig op elkaar duwen zodat ze in elkaar blijven zitten)
- we hebben het spelconcept al wel eens een keertje zien passeren, dus qua originaliteit is het echt top

08-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasha (White Goblin Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het eerste spel van WGG dat we hier op de blog bespreken past in de familie van de dobbelspellen. Verwacht dus geen tonnen materiaal en strategische keuzes zoals je gewend bent bij de liefhebbersspellen van deze uitgeverij. Pasha is een spel van Stefan Dorra, de auteur van El Paso, Schweinebande en andere Milestones. In dit spel gaat u niet veel baanbrekende nieuwigheden vinden.

U probeert in de negen rondes zoveel mogelijk overwinningspunten te verdienen in de vorm van kaarten, bonustegels en niet gebruikte houten blokjes. Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 5 houten blokjes, 2 houten schijven en negen kaarten (met waarden 1,2,3,4,5, 7 en 3 x -1). De speler schudt deze kaarten en maakt drie willekeurige stapeltjes van drie kaarten. Hij neemt één van deze stapels en dan kan het spel al beginnen.
Het speelbord toont een rooster van zes rijen en zes kolommen, de kolommen tonen de dobbelsteenwaarden van 1 t.e.m. 6., de rijen de pokercombinaties die je gaat kunnen gooien. (tja ik heb het reeds verteld, u gaat wederom de gekende combinaties proberen te gooien).

Een ronde bestaat uit drie fasen, een bonustegel omdraaien en op de juiste kolom op het speelbord leggen, een spelersbeurt en daarna het verdelen van de punten. Als je aan de beurt bent, leg je één van je drie kaarten open, mag je de vijf dobbelstenen tot drie keer gooien en moet je de uiteindelijke worp met je houten schijf aangeven op het speelbordje. Indien je geen combinatie gooit, leg je je schijf naast het bord. Indien je dezelfde combinatie gooit als een andere speler leg je je schijfje bovenop de zijne. Met je houten blokjes kan je ofwel één dobbelsteen opnieuw gooien of een dobbelsteen één waarde omhoog of omlaag laten gaan. Je mag zoveel blokjes inzetten als je wil, maar je bent ze kwijt. Niet gebruikte blokjes leveren punten op op het einde van het spel.

Nadat elke speler gedobbeld heeft, worden de kaarten verdeeld. De speler met de laagste worp neemt ALLE kaarten met -1. De speler met de beste combinatie neemt de hoogste puntenkaart, de tweede de tweede hoogste, enz. Het kan perfect zijn dat sommige spelers geen kaart winnen. Indien je houten schijf het hoogste ligt in een kolom waar een bonusfiche ligt, mag je deze bonusfiche nemen. Ze geeft je neutrale houten blokjes die je later kan inzetten zoals jouw blokjes, bonuspunten of je mag al je -1 kaarten uit je puntenstapel verwijderen.

Titel : Pasha
Auteur : Stefan Dorra
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

08-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cappuccino (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals u misschien wel weet, ben ik persoonlijk wel een fan van de niet-al-te-tactische abstracte spellen. De mooiste voorbeelden van dit soort spellen zijn de spellen van onze Belgische vriend Kris Burm. In z'n Gipf-reeks bracht hij spel na spel kwaliteit op tafel. Enige probleem waar deze spellen mee te kampen hebben bij het grote publiek is de vormgeving. Ze zijn op z'n minst sober te noemen, alhoewel ik die stenen speelstukken erg mooi vind.

Matagot is dan weer een uitgeverij die staat voor prachtig vormgegeven materiaal, ideale combinatie moeten ze gedacht hebben. Cappuccino is daar een voorbeeld van. Het is wel een verrassing voor mij als ik de naam van de auteur bekijk, want daar staat een totaal andere naam dan die van Kris. Ik weet niet exact hoe het in de spellenwereld zit met patenten en octrooien, maar hier heb ik wel mijn bedenkingen. Bon het zal wel koosjer zijn, het ziet er in ieder geval fantastisch uit en is ietsiepietsie makkelijker dan Dvonn.

In dit spel probeert u zo veel mogelijke cups te verzamelen door dominant te zijn in de toren. Dit wil concreet zeggen dat u uw kleur van cups bovenaan wil hebben staan. De cups worden bij aanvang van het spel netjes naast elkaar gezet, in de variant voor gevorderden kan u zelfs deze startpositie volledig zelf gaan bepalen. Wij hebben de cups gewoon willekeurig door elkaar gezet. Als je aan de beurt bent, neem je één van je eigen cups of een toren die je beheerst (dus waar je boven staat) en verplaats je deze bovenop een aangrenzende cup of toren (die lager of gelijk is). Je mag niet over lege vakken springen, dus zo gauw je geïsoleerd staat, kan je de cup/toren niet meer bewegen. Zo gauw alle zetten op zijn, neemt elke speler de torens/cups van hem en stapelt ze op elkaar. De speler met de hoogste toren wint het spel.

Titel : Cappuccino
Auteur : Charles Chevallier
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

07-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs