IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
10-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Om nom nom
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om nom nom (Brain games) :

+ het ziet er allemaal erg verzorgd uit, Brain games heeft duidelijk een stap voorwaarts gezet op dit gebied
+ het opzet is leuk, de uitwerking op zich ook wel, maar je hebt weinig in de hand (zeker als je met méér spelers speelt)
+ spelregels zitten er netjes in kleurendruk bij in het Nederlands

- voor een op zich makkelijk spel, zijn de spelregels dat soms allerminst (er zijn wel wat uitzonderlijke situaties met van die "als ... dan ..." situaties, dus best een aantal keren herlezen
- je hebt weinig of niets in de hand, zoals zo vaak bij dit soort spellen, inschatten welke kaart een andere speler speelt, sommige spelers gruwelen er gewoon van
- aangezien we de regels naar het Nederlands hebben mogen vertalen, kunnen we stellen dat ze bij Braingames erg hun best doen om de spelregels in andere talen aan te bieden. Maar ze laten vaak de regels nog eens nalezen door anderen, dan krijg je een herwerkte file, waar fouten instaan die je oorspronkelijk zelf niet maakte. En door de hoeveelheid aan veranderingen tijdens het proces is het onoverzichtelijk geworden en in mijn ogen niet makkelijker verwoord dan in den beginne.


10-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rampage (Repos productions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat onze Mexicaanse Belgen een beetje geschift zijn, dat weten we al een tijdje. Niet dat ze Mexicaanse roots hebben volgens mij, maar ze zijn ooit in Essen beginnen rondlopen met sombrero's en dat blijft in ons aller geheugen gegrift. Veel belangrijker is dat ze de trots zijn van spellenminnend België. Met spellen als Ghost stories, 7 Wonders, City of horror, Cash & guns, ... hebben ze zichzelf toch echt wel op de kaart gezet. Dit jaar brengen ze Rampage van niemand minder dan Antoine Bauza & Ludovic Maublanc. Ik vertel er u nog bij dat de artwork van Pierô is en dat u gebouwen moet afbreken, met auto's gooien, meeples omblazen en superkrachten gebruiken ... u bent nu waarschijnlijk een nieuw tabblad aan het openen op uw internetbrowser op zoek naar een spellenwinkel die dit spel verkoopt. Prima, maar toch graag even dit overzichtje.

Rampage komt eigenlijk in grote lijnen overeen met het computerspel dat in de jaren 90 superpopulair was. U moest door Tokyo stad lopen en alles afbreken wat u tegen kwam. Ook hier speelt u met Godzillaächtige figuren die de stad onveilig maken. Bij aanvang van het spel krijgt u een zichtscherm met een prachtige draak erop, vier extra tanden (u heeft er standaard al 2), een speelpion bestaande uit 2 delen (lijf en voeten) en drie kaarten. De eerste kaart vertelt u welk karakter uw draak is en waarnaar u streeft om extra bonuspunten te vergaren op het einde van het spel. De tweede kaart geeft jouw een speciale kracht die gedurende het ganse spel geldt en de laatste kaart is een superkracht die je éénmalig kan gebruiken.

Vooraleer je kan beginnen dien je de stad op te bouwen : puzzel de stad in elkaar, bouw de gebouwen op bestaande uit meeples en verdiepen en zet je monsters in één van de hoeken van de stad. Voor een eerste spel moet je overigens wel wat tijd uitrekken, er dienen 180 (!) stickertjes geplakt worden op de meeples (is natuurlijk niet nodig, maar verfraait het geheel wel). Daarnaast moet je tegels op het speelbord plakken en dat doet wel raar, want zoiets ben je niet gewend. Je bent nu helemaal klaar om de horror op de stad los te laten.

In een beurt heb je telkens twee acties ter beschikking. Je mag een actie ook meermaals herhalen :
1) bewegen : haal je lijf van je voeten (schijfje) en schiet deze over het bord, zet het lijf terug op de voeten waar de schijf landt. Indien het schijfje van het bord vliegt, verlies je één van je tanden (afleggen) en moet je terug op één van de vertrekplaatsen starten
2) vernietigen : als je op de stoep naast een gebouw staat, mag je het lijf van je monster boven het gebouw houden met gestrekte arm en op het gebouw laten vallen. Indien je naast het gebouw terecht komt zonder iets te raken, verlies je een tand
3) een voertuig rondslingeren : indien je in eenzelfde gekleurde regio staat als een voertuig, mag je dit voertuig op je monster plaatsen en dan van z'n kop schieten tegen een gebouw of andere monsters
4) blazen : leg je kin op de kop van je monster en blaas tegen gebouwen en andere monsters

Nadat je twee acties deed, krijg je eventuele verdiepen die volledig los liggen (dit wil zeggen, waar niets meer op ligt). Dit kunnen er overigens meerdere zijn, leg ze achter je scherm. Indien je een tegenspeler z'n monster had omgekegeld, krijg je één tand van hem die je achter je scherm legt. Nadien eet je monster meeples die in dezelfde gekleurde regio liggen. Je kan zoveel meeples eten als je tanden hebt. Meeples die op een ruïne liggen zijn buiten schot en kunnen niet gepakt worden. Meeples die van het bord vliegen, ontvluchten de stad en worden op een overzichtsbordje geplaatst.

Dit bordje heeft een A en B kant en is eigenlijk de klok van het spel. De A-kant wordt gewoon opgevuld en telkens er een rij vol is, ondergaat de actieve speler een straf. Eens het bord vol ligt, eindigt het spel. De B-kant verzamelt de meeples dan weer per kleur en zorgt ook voor straffen. Ook wanneer het laatste verdiep van het bord wordt gehaald, eindigt het spel.

De spelers krijgen 10 punten per volledige set verzamelde meeples (6 kleuren). Daarnaast krijg je 1 punt per verzameld verdiep, 2 per verzamelde tand van tegenstrevers en de bonuspunten van je karakterkaart. De speler met de meeste punten wint dit knotsgekke, maar erg fraaie spel.

Titel : Rampage
Auteurs : Antoine Bauza & Ludovic Maublanc
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

10-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
09-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 136


Deelnemers : Elke, Sven, Ann, Sofie & Arne (Sofie speelde enkel Sheepzzz mee)
Gespeelde spellen : Sheepzzz, Dig Mars, Coal baron, Dungeon roll, Triassic terror & The rats in the walls
Speeldatum : 09/11/'13
Speelplaats : SpinLi @ Ann Van Nueten
Opmerkingen : Dank u wel voor de uitnodiging Ann, het was een erg fijne spellendag. Wederom allemaal nieuwigheden kunnen uittesten, enkele goed bevonden, enkele wat minder, maar dat leest u allemaal op onze blog. Voor meer foto's verwijs ik u ook nog graag door naar onze Facebookpagina "SpinLi's spellenzolder". Sluit u gerust aan, dan kan u ook actief deelnemen aan de geplande speelmomenten of gewoon gezellig meekeuvelen over de gespeelde spellen.

09-11-2013 om 22:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 135
Deelnemers : Elke, Sven, Luc, Bart, Chris, Jasper, Jasper, Dries & Arne (telkens in andere samenstelling)
Gespeelde spellen : River dragons, Polterfass, Packet row, Le fantôme de l' opéra, Armadöra & New haven
Speeldatum : 08/11/'13
Speelplaats : SpinLi @ KWB Wechelderzande
Opmerkingen : Onze jaarlijkse spellenavond in samenwerking met de KWB van Wechelderzande was wederom een succes. Er is duchtig gespeeld en niet in het minst de nieuwigheden van Spiel. Zo hebben we het graag, optimaal gebruik maken van de hedendaagse collectie van SpinLi. Hopelijk volgen er binnenkort nog enkele evenementen. Er staan er in ieder geval al enkele in de coulissen te wachten.

09-11-2013 om 00:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pasha
Klik op de afbeelding om de link te volgen Pasha (WGG) :

+ het speelt vlot
+ het materiaal is wel oké
+ de doos is mooi en stevig
+ het past binnen de categorie waarin WGG het wil plaatsen
+ de bonusfiches zorgen ervoor dat je soms niet puur voor de beste pokercombinatie gaat en tactische keuzes begint te maken
+ de inlay is verzorgd, maar ik vraag me nog steeds af waarom er een uitsparing is voorzien voor een stanskartonnetje?

- de doos zit iets te nauw, je bent even bezig vooraleer je dit doosje open hebt (vooral omdat er ook niet veel gewicht in de doos zit, dus de zwaartekracht doet z'n werk niet echt)
- weer pokercombinaties gooien, we hebben dit al vaak gezien
- misschien had men toch best voor 2 spelersspellen ietwat andere regels of op z'n minst regels toegevoegd (het is niet erg om een slechte combinatie te gooien als beide spelers een 4 spelen, dan krijgt elke speler evenveel punten, maar de één heeft misschien blokjes geïnvesteerd en de andere niet. Ik denk persoonlijk dat je met 2 spelers de verliezer alle -1 kaarten moet geven ofwel geen kaart als er geen -1 kaarten zijn. Misschien moet het zo gespeeld worden, maar ik zie hierover niets in de regels)

09-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Om nom nom (Brain games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Om nom nom is één van die titels die we mochten vertalen ... en die overigens ineens in het spelregelboekje gedrukt zijn. Indien u "Food chain" kent van deze uitgeverij, kan ik u al vertellen dat dit een gestroomlijnde dobbelversie van het spel is. Ik kan er u zelfs al bijvertellen dat dit spel véél beter is. Voordat u te veel gaat verwachten, geef ik u nu alvast een overzicht van de spelregels en één van de volgende dagen een imprESSEN.

In Om nom nom probeer je op drie speelronden zo veel mogelijk prooien op te eten, zowel op het speelbord als kaarten van je tegenspelers. 
Er zijn drie speelborden die een kleine voedselketen tonen (kat-muis-kaas; egel-kikker-vlieg; wolf-konijn-wortel), de spelers krijgen zes kaarten in hun kleur (met de zes dieren uit het spel )en het spel kan beginnen.

Bij aanvang van een ronde worden de 15 dobbelstenen gegooid en op het juist veld op de speelborden gelegd. De kaas, vlieg en wortel zijn in het rood, ze leveren dan ook 2 punten op per dobbelsteen die je verzamelt. Na volgen er zes speelronden waarin elke speler telkens een kaart uit z'n hand dicht neerlegt en ze gelijktijdig met de andere spelers opendraait. De kaarten worden op de overeenkomstige plaatsen op het speelbord gelegd. Nu worden de borden één voor één afgehandeld.

- als er geen roofkaart boven jouw kaart ligt, kan je prooien gaan vangen : je neemt jouw kaart terug en legt ze open voor je neer, de kaarten die een niveau lager liggen leg je onder jouw kaart en de dobbelstenen er bovenop. Je vangt met de poes bijvoorbeeld alle muizen die onder jouw poes liggen op het speelbord
- als er wel een roofkaart boven jouw kaart ligt, wordt jouw kaart gevangen genomen en verlies je hem
- als er prooi wordt gevangen door meerdere spelers : ofwel is er genoeg prooi en wordt dit netjes verdeeld (eerst kaarten, resterende dobbelstenen blijven liggen) ofwel is er onvoldoende prooi en dan worden de prooikaarten afgelegd, blijven de dobbelstenen liggen en leg je jouw roofdierkaart voor je neer

Nadat zo de zes kaarten zijn gespeeld, eindigt de ronde en worden de punten verdeeld :
- 1 punt voor elke kaart (eigen of vreemd)
- 1 punt voor elke dobbelsteen met zwart symbool
- 2 punten voor elke dobbelsteen met rood symbool

De speler die na drie scorerondes het meeste punten heeft, wint dit "ik-schat-jou-juist-in-en-zet-je-te-k*****"-spel.

Titel : Om nom nom
Auteur : Meelis Looveer
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

09-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
08-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Cappuccino
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cappuccino (Matagot) :

+ prachtig materiaal, ziet er mooi uit en voelt ook nog eens geweldig aan
+ het spelconcept is erg eenvoudig, het winnen allerminst
+ iedereen gaat dit spel op zich wel weten te smaken, en als het niet je ding is, ben je er ook vanaf op 10 minuten
+ de illustraties op de cups lijken net met cacaopoeder erop gestrooid = tof gedaan
+ met een lekker tasje koffie erbij speelt dit nog véél aangenamer
+ werkt met alle spelersaantallen op zich even goed

- het in elkaar stapelen van de cups lukt erg aardig, maar als je een stapel moet opheffen, zorgt het soms toch voor problemen (je moet ze stevig op elkaar duwen zodat ze in elkaar blijven zitten)
- we hebben het spelconcept al wel eens een keertje zien passeren, dus qua originaliteit is het echt top

08-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasha (White Goblin Games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het eerste spel van WGG dat we hier op de blog bespreken past in de familie van de dobbelspellen. Verwacht dus geen tonnen materiaal en strategische keuzes zoals je gewend bent bij de liefhebbersspellen van deze uitgeverij. Pasha is een spel van Stefan Dorra, de auteur van El Paso, Schweinebande en andere Milestones. In dit spel gaat u niet veel baanbrekende nieuwigheden vinden.

U probeert in de negen rondes zoveel mogelijk overwinningspunten te verdienen in de vorm van kaarten, bonustegels en niet gebruikte houten blokjes. Bij aanvang van het spel krijgt elke speler 5 houten blokjes, 2 houten schijven en negen kaarten (met waarden 1,2,3,4,5, 7 en 3 x -1). De speler schudt deze kaarten en maakt drie willekeurige stapeltjes van drie kaarten. Hij neemt één van deze stapels en dan kan het spel al beginnen.
Het speelbord toont een rooster van zes rijen en zes kolommen, de kolommen tonen de dobbelsteenwaarden van 1 t.e.m. 6., de rijen de pokercombinaties die je gaat kunnen gooien. (tja ik heb het reeds verteld, u gaat wederom de gekende combinaties proberen te gooien).

Een ronde bestaat uit drie fasen, een bonustegel omdraaien en op de juiste kolom op het speelbord leggen, een spelersbeurt en daarna het verdelen van de punten. Als je aan de beurt bent, leg je één van je drie kaarten open, mag je de vijf dobbelstenen tot drie keer gooien en moet je de uiteindelijke worp met je houten schijf aangeven op het speelbordje. Indien je geen combinatie gooit, leg je je schijf naast het bord. Indien je dezelfde combinatie gooit als een andere speler leg je je schijfje bovenop de zijne. Met je houten blokjes kan je ofwel één dobbelsteen opnieuw gooien of een dobbelsteen één waarde omhoog of omlaag laten gaan. Je mag zoveel blokjes inzetten als je wil, maar je bent ze kwijt. Niet gebruikte blokjes leveren punten op op het einde van het spel.

Nadat elke speler gedobbeld heeft, worden de kaarten verdeeld. De speler met de laagste worp neemt ALLE kaarten met -1. De speler met de beste combinatie neemt de hoogste puntenkaart, de tweede de tweede hoogste, enz. Het kan perfect zijn dat sommige spelers geen kaart winnen. Indien je houten schijf het hoogste ligt in een kolom waar een bonusfiche ligt, mag je deze bonusfiche nemen. Ze geeft je neutrale houten blokjes die je later kan inzetten zoals jouw blokjes, bonuspunten of je mag al je -1 kaarten uit je puntenstapel verwijderen.

Titel : Pasha
Auteur : Stefan Dorra
Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

08-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
07-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cappuccino (Matagot)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals u misschien wel weet, ben ik persoonlijk wel een fan van de niet-al-te-tactische abstracte spellen. De mooiste voorbeelden van dit soort spellen zijn de spellen van onze Belgische vriend Kris Burm. In z'n Gipf-reeks bracht hij spel na spel kwaliteit op tafel. Enige probleem waar deze spellen mee te kampen hebben bij het grote publiek is de vormgeving. Ze zijn op z'n minst sober te noemen, alhoewel ik die stenen speelstukken erg mooi vind.

Matagot is dan weer een uitgeverij die staat voor prachtig vormgegeven materiaal, ideale combinatie moeten ze gedacht hebben. Cappuccino is daar een voorbeeld van. Het is wel een verrassing voor mij als ik de naam van de auteur bekijk, want daar staat een totaal andere naam dan die van Kris. Ik weet niet exact hoe het in de spellenwereld zit met patenten en octrooien, maar hier heb ik wel mijn bedenkingen. Bon het zal wel koosjer zijn, het ziet er in ieder geval fantastisch uit en is ietsiepietsie makkelijker dan Dvonn.

In dit spel probeert u zo veel mogelijke cups te verzamelen door dominant te zijn in de toren. Dit wil concreet zeggen dat u uw kleur van cups bovenaan wil hebben staan. De cups worden bij aanvang van het spel netjes naast elkaar gezet, in de variant voor gevorderden kan u zelfs deze startpositie volledig zelf gaan bepalen. Wij hebben de cups gewoon willekeurig door elkaar gezet. Als je aan de beurt bent, neem je één van je eigen cups of een toren die je beheerst (dus waar je boven staat) en verplaats je deze bovenop een aangrenzende cup of toren (die lager of gelijk is). Je mag niet over lege vakken springen, dus zo gauw je geïsoleerd staat, kan je de cup/toren niet meer bewegen. Zo gauw alle zetten op zijn, neemt elke speler de torens/cups van hem en stapelt ze op elkaar. De speler met de hoogste toren wint het spel.

Titel : Cappuccino
Auteur : Charles Chevallier
Uitgeverij : Matagot
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 8+

07-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
06-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Garden dice
Klik op de afbeelding om de link te volgen Garden dice (Meridae games) :

+ prachtig afgewerkt materiaal, stevig karton, daar in de States kunnen ze er toch iets van wat dat betreft
+ voortreffelijk familiespel waarbij u sporadisch eens kan pesten, maar vooral probeert zelf punten te scoren en indien mogelijk een combo op het speelbord te krijgen
+ de varianten moet u er onmiddellijk bij gebruiken anders wordt het wel wat ééntonig
+ de kaartenuitbreiding zorgt voor ietwat meer dynamiek in het spel volgens mij, dus die zou ik wel toevoegen
+ thematisch is het erg fijn uitgewerkt, het klopt allemaal wel
+ het gebruik van de dobbelstenen is leuk en stoort zelfs de slechtste dobbelaar niet echt

- voor een veelspeler gaat het op de duur wel wat tegensteken
- het spel is minder vlot dan verwacht qua tactische keuzes en elkaar de das omdoen, iets te beperkt
- wegens niet echt goed voorradig in Europa gaat u wel wat centjes moeten neertellen als u deze titel in huis wil halen (misschien net te veel voor het spel dat u krijgt, maar die keuze laat ik aan u)

Kortom : Garden dice is een degelijk spel waaraan u plezier zal beleven. Zoekt u echter héél erg veel uitdaging in uw spellen, dan schiet dit spel waarschijnlijk ietsje te kort. Het materiaal is aangenaam en mooi om mee te spelen. Er zijn eigenlijk wel wat spelregels maar alles is prima samengevat op een overzichtje. Als u het spel eens op de kop kan tikken, dan zou ik niet twijfelen ofwel moet u stiekem dromen van een Europese uitgever die deze titel oppikt.

06-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini-crokinole (LocWorks)
Naast het verdelen van enkele Amerikaanse spellen richtte LocWorks z'n pijlen vooral op een reeds populair spel "Crokinole". Ze brachten enkele erg fraaie exemplaren mee naar Essen. Zo hadden ze de gewone Crokinoles in de aanbieding, maar ook een "mini"-variant, die nog wel behoorlijk wat plaats op je tafel inneemt, maar toch al iets handiger is om te vervoeren.



Het is al een keertje op onze blog verschenen, maar bij deze nog even de spelregels van dit spel :

Crokinole is een spel dat met 2 tot 4 spelers kan worden gespeeld. Het eigenlijke spel wordt gespeeld in teams van 2 spelers, waarbij de teamgenoten schuin tegenover elkaar zitten. Elke speler ontvangt zes schijven in z'n kleur. Om beurten schieten de spelers schijven (Pitch-car-gewijs) op het bord. Ze starten elk achter de startlijn (buitenste cirkel) van hun kwadrant en trachten hun schijf zo ver mogelijk in het midden van het bord te krijgen.
Het speelbord bestaat uit een grote cirkel die is onderverdeeld in verschillende zones :
- aan de buitenrand is de "goot", schijven die hier terecht komen leveren niets op
- er is een dunne rand van waar de schijven in het spel worden geschoten, schijven die hier terechtkomen, worden in de goot gedeponeerd en zijn bijgevolg ook niets waard
- de volgende ring levert 5 punten op aan het einde van het spel
- de middelste ring levert 10 punten op aan het einde van het spel
- de binnenste ring levert 15 punten op aan het einde van het spel
- in het centrum van het bord zit ook nog een gat, indien je je schijf hierin krijgt, wordt deze opzij gelegd en levert deze sowieso 20 punten op aan het einde van het spel.

Dit lijkt allemaal makkelijk, maar er zijn wel enkele regels waarmee rekening dient worden gehouden.

* indien je een schijf inbrengt als er geen schijven van de tegenstrever zijn (bv. eerste schijf), dan dient deze in de binnenste ring te blijven liggen (zo niet, wordt de schijf onmiddellijk in de goot gelegd)
* indien er wel schijven van de tegenstander liggen, dient een ingebrachte schijf eerst deze te beroeren vooraleer het een geldig schot betreft. Ongeldige schoten komen in de "goot" terecht.
* indien je tijdens een ongeldig schot een eigen schijf raakt, wordt deze ook van het bord verwijderd
* enkel de speler die een schijf inbrengt, mag het bord aanraken (deze mag nooit gedraaid of verplaatst worden)
* de spelers dienen op hun plaats te blijven zitten, er moet steeds contact zijn met je achterste en de stoel

Nadat alle schijven zijn ingebracht, worden de scores opgeteld (vergeet de opzij gelegde 20-punters niet) en wordt het verschil tussen de twee teams berekend. Dit is de score voor die ronde. Je kan het spel zo lang spelen als je wil of tot een afgesproken aantal punten. Een standaardspel loopt tot 100 punten.


De borden verschenen in maar liefst vijf kleuren, dus één voor elk interieur, daarop kan u het niet meer steken. Daarenboven voorziet LocWorks nu ook een extraatje. Zo kan je de speelschijven in verschillende kleuren krijgen en kan je eigenlijk met z'n vieren tegen elkaar te keer gaan. Er gaat dan echter veel van de tactiek verdwijnen en het wordt een puur schiet-elkaar-maar-van-het-bord-spel. Ik zou u aanraden om steeds het spel volgens de basisregels te spelen. Dan wordt het alleszins meer kunde dan er gewoon op los "flicken", want zo noemt deze handeling nu éénmaal in het Engels.

Titel : Mini-Crokinole
Uitgeverij : LocWorks
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+
Meer info : http://www.crokinole.me

06-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
05-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garden dice (Meridae games)


Meridae games was zelf niet in Essen aanwezig, maar bezorgde ons een exemplaar van Garden dice en de uitbreidingskaarten via LocWorks (waarover u hier later nog wel eens zal horen). Garden dice is een spel met dobbelstenen zoals u waarschijnlijk al wel kon raden ... maar het zijn er slechts vier. In tijden van Quarriors en andere Trains & stations zijn wij natuurlijk méér dobbelstenen gewoon. Maar het gaat niet om de kwantiteit in dit spel, maar om de acties die je ermee kan uitvoeren. Spelers trachten zoveel mogelijk punten te scoren door verschillende groenten te kweken en te oogsten. Volledige setjes en het verzamelen van identieke soorten wordt beloond.

Er zijn vijf verschillende tegels met op de voorkant zaden en de achterkant de bijhorende groente, ze hebben een waarde van 1 tot en met 5. Daarnaast is er een speelbord dat in een rooster is opgedeeld met de coördinaten van 1 tot en met 6 in de kolommen en rijen. Elke speler krijgt een overzichtskaartje met de spelregels, 9 houten fiches, 1 zonfiche, 1 vogel/konijn-fiche en 1 zonnewijzer/vogelverschrikkerfiche.

In een beurt gooit de speler met de vier dobbelstenen. Hij kiest er uit en gebruikt ze om bepaalde acties uit te voeren. Eénzelfde actie mag meermaals herhaald worden, maar elke dobbelsteen kan maar één keer gebruikt worden natuurlijk. Je bent verplicht om door te spelen tot al de dobbelstenen op zijn of er geen actie meer kan ondernomen worden. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Het spel gaat ze voort tot alle zaden/groentenfiches verkocht zijn.



De acties die je kan doen door dobbelstenen te gebruiken :
1) zaden kopen : spendeer één dobbelsteen en koop het zaad met een gelijke of lagere waarde dan het aantal ogen op de dobbelsteen. Leg de fiche bij jou neer en plaats er een eigen houten fiche op. Indien je geen fiche meer hebt, kan je deze actie niet kiezen. Je mag meerdere zaden kopen in een beurt, maar niet meer dan twee per type in één beurt.

2) een tegel plaatsen : gebruik twee dobbelstenen en gebruik hun waarden als coördinaten om de plaats te bepalen waar de tegel op het bord gelegd wordt. Een zadenfiche leg je met je houten fiche op het bord, de vogel/konijnfiche komt steeds als vogel in het spel, de zonnewijzer/vogelverschrikker als zonnewijzer. Ook op deze fiches plaats je steeds een eigen houten fiche.

3) zaden bevloeien : gebruik één dobbelsteen en bevloei een zadentegel gelijk of lagere waarde dan de dobbelsteen. Draai de fiche om zodat de groente zichtbaar wordt en voer een eventuele kettingreactie uit. Alle orthogonaal aangrenzende zadentegels van een lagere waarde worden ook bevloeit en omgedraaid. Eventueel gaat dit nog verder naar dan aangrenzende tegels. (lege plaatsen en tegels met hogere waarde breken de ketting)

4) oogst groenten : gebruik één dobbelsteen en oogst een groentefiche van gelijke of lagere waarde dan de dobbelsteen. Scoor onmiddellijk de punten die op de groentetegel staan. Nadien ga je weer kijken of er kettingreactie is (zoals bij het bevloeien). Ook de andere spelers scoren hun groentetegels op deze manier. De actieve speler krijgt één punt per tegel van een tegenspeler die op deze manier geoogst wordt. Indien de tegel grenst aan een vogelverschrikker scoor je 3 punten extra. Indien de tegel zich op een bonusveld bevindt, worden de punten vermenigvuldigd met de bonus.

5) draai een speciale fiche om : gebruik een dobbelsteen met waarde 6 om je vogel naar een konijn of je zonnewijzer naar een vogelverschrikker te veranderen of omgekeerd. De fiche blijft wel op dezelfde plaats liggen.

6) Beweeg de vogel/konijnfiche : gebruik een dobbelsteen om het dier een aantal plaatsen gelijk of lager aan de waarde van de dobbelsteen te verplaatsen. Vogels mogen op de zaden van tegenspelers landen (tenzij de fiche rond de vogelverschrikker ligt). Konijnen eten dan weer de tegenspelers hun groenten op. Je mag deze opeetactie enkel ondernemen als je zelf nog houten fiches in je voorraad hebt liggen, want je moet één van volgende zaken kiezen. Ofwel eet je de zaden/groente op, je verwijdert het fiche uit het spel en geeft het houten fiche terug aan de speler. Nadien plaats je een eigen houten fiche op je konijn/vogel. Ofwel ga je het zaad terug uitspuwen (in het geval van groenten zal het rectaal gebeuren denk ik). Je spendeert een dobbelsteen met een waarde gelijk of hoger dan de opgegeten fiche, geeft het houten fiche terug aan de speler en plaatst een eigen houten fiche op de fiche die je voor je neerlegt alsof je zaden aankocht. Je mag ook meerdere fiches eten met je dier zo lang ze maar van verschillende spelers zijn.

7) Een dier van het bord verwijderen : spendeer drie willekeurige dobbelstenen (waarvan één een zes moet zijn), neem je dier van het speelbord en recupereer de houten fiches die erop liggen.

De zonnewijzer die op het bord ligt tenslotte zorgt ervoor dat je een dobbelsteen z'n waarde met 1 of 2 mag verhogen of verlagen, of twee dobbelstenen 1 verhogen of verlagen. Dit kan je maar één keer per beurt gebruiken natuurlijk. Het ene zonfiche dat je ter beschikking krijgt bij aanvang van het spel kan je inzetten om éénmalig tijdens het hele spel je vier dobbelstenen te hergooien of één van je dobbelstenen om te zetten in een waarde naar keuze. Als je de fiche niet gebruikt levert ze jou 5 punten op.

Zo gauw alle zadenfiches gekocht zijn, eindigt het spel na de actieve speler z'n beurt. Je krijgt 5 strafpunten voor elke zadenfiche die niet op het bord is geplaatst (met uitzondering van één fiche dat je wel mag laten liggen). Voor elke set van de vijf verschillende geoogste groenten krijg je 15 punten. Voor elke 3 dezelfde groenten krijg je 10 punten, voor elke 4 dezelfde 15 punten en 20 punten voor 5 dezelfde. Bovendien scoor je dus misschien nog 5 punten als je je zonfiche niet gebruikte.

Het spel is ineens voorzien van een familievariant waarbij je vogel/konijnenfiches niet gebruikt. Ook de mini-uitbreiding met de gnome zit standaard in de doos. De gnome wordt geplaatst als een andere speciale fiche, maar mag niet met de vogelverschrikker op het bord liggen. De gnome stelt je in staat om een dobbelsteen ook met 2 te verhogen of te verlagen of twee dobbelstenen met 1. Je kan overigens je gnome omdraaien om zelfs een derde punt te verhogen of te verlagen. Om je gnome dan terug actie te maken, moet je een dobbelsteen met waarde 6 opofferen.



De uitbreiding Garden dice - card expansion zorgt voor nog meer variatie. De uitbreiding bestaat uit 46 actiekaarten en 8 gebeurteniskaarten. Elke speler krijgt er bij aanvang van het spel drie. In elke beurt mag de speler één kaart spelen en op het einde een nieuwe kaart trekken. De actiekaarten laten je toe om een speciale actie te ondernemen, de gebeurteniskaarten blijven gelden tot er een nieuwe gebeurteniskaart wordt gespeeld en gelden voor alle spelers.

Titel : Garden Dice & Garden dice - the card expansion
Auteur : Doug Bass
Uitgeverij : Meridae games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

05-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Banjooli xeet!
Klik op de afbeelding om de link te volgen Banjooli xeet (Asylum games) :

+ het blijft een grappig gegeven die lopende struisvogels
+ aanvankelijk lopen de struisvogels snel, maar dan stokt de ganse boel en wordt het héél wat tactischer
+ erg geschikt voor jongeren spelers
+ erg leuk dat ze onmiddellijk een extra fiche toevoegden waarvoor er nog geen spelregels zijn, deze worden door de spelers zelf verzonnen in één of andere wedstrijd die binnenkort zou moeten beginnen lopen
+ een variant is voorzien en kan je als gevorderde speler best onmiddellijk integreren

- we hebben het allemaal al wel eens een keertje gezien
- bij een oneven aantal spelers zouden de voorspellingen wel eens onevenwichtig verdeeld kunnen zijn en dan kan je als derde niets beginnen
- de kartonnen fiches zorgen waarschijnlijk voor de lagere prijsklasse, maar leuke houten of plastic struisvogels zijn zeker cooler. Blijkbaar zouden er Ostrichmeeples zijn, maar dient u hiervoor een meerprijs te betalen (voor meer info : zie BGG)

Conclusie : Ik wil zeker niet al te negatief zijn over dit spel, het is een aantrekkelijk, leuk en familiaal tussendoortje waarbij je een (onbewuste) pestfactor hebt. Gemeenschappelijke belangen zijn belangrijk, dus speel zeker met meer spelers. In z'n genre zijn er echter betere spellen naar mijn bescheiden mening, dus voorlopig vrees ik een beetje voor Banjooli xeet. Met één of andere arty-farty uitbreiding zou dit spel zeker naar een hoger niveau kunnen worden getild, maar dan mogen ze zeker de weg van Mush! Mush! niet opgaan.

05-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banjooli xeet (Asylum games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Banjooli xeet is een mix van Lemming maffia en Savannah tails. Het één spel haal ik respectievelijk aan omwille van de geheime opdracht die elke speler krijgt, de andere omdat zowel de dieren als het parcours enorm overeenstemmen met elkaar. In deze knotsgekke struisvogelrace probeer jij als bekwame sjamaan de uitslag van de race te voorspellen. Slaag jij erin om de juiste struisvogels op de juiste plaats op het podium te krijgen ... en vooral juist in te schatten wie laatst zal eindigen, dan scoor je de beste punten.

Je kan het parcours zo lang of kort maken als je wil, er is een mogelijkheid om vier speciale tegels toe te voegen en er is eveneens een variant voorzien waarbij er à la Mario kart power ups te verdienen zijn op het parcours. Deze laatste kunnen overigens positief maar ook negatief uitdraaien voor de bewuste struisvogel die het oppikt.

In een beurt neemt de actieve speler alle dobbelstenen (5 witte en 1 zwarte) en gooit deze. Hij mag één keer een aantal dobbelstenen naar keuze opnieuw rollen, maar moet het dan wel met dat resultaat doen. Daarna heb je twee mogelijkheden. Ofwel gebruik je de witte bewegingsdobbelstenen en beweeg je de struisvogel in dezelfde kleur een aantal plaatsen vooruit (gelijk aan het aantal dobbelstenen die die kleur tonen) ofwel gebruik je de zwarte dobbelsteen om de struisvogel in de kleur te beheksen. Je draait de fiche van de struisvogel om en deze kan voorlopig even niet bewegen. Ook de omgekeerde weg is mogelijk, zodat je de struisvogel terug actief kan maken.
Als je een struisvogel beweegt, moet je steeds voorwaarts lopen of diagonaal voorwaarts, nooit zijwaarts of achterwaarts. Je kan niet op een vak terechtkomen waar reeds een andere struisvogel staat, is dit wel het geval moet je gewoon een andere struisvogel bewegen. Je kan echter wel een vak passeren waarop reeds een andere struisvogel staat.

Zo gauw er drie struisvogels over de finishlijn gespurt zijn, worden de punten uitgedeeld. De spelers scoren punten afhankelijk van hun voorspelling :
- nummer 1 op de juiste plaats = 5 punten
- nummer 2 op de juiste plaats = 4 punten
- nummer 3 op de juiste plaats = 3 punten
- de kleuren wel in de top drie, maar niet op de juiste plaats = 2 punten per struisvogel
- de laatste plaats voor de kleur op je kaartje = al je punten x2

Titel : Banjooli xeet
Auteur : Diego Ibanez
Uitgeverij : Asylum games
Aantal spelers :
Speelduur :
Leeftijd :

04-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Concordia
Klik op de afbeelding om de link te volgen Concordia (PD-verlag) :

+ dit is zonder méér de eerste verrassing van Spiel dit jaar
+ de PD kwaliteit is in dit spel wederom vertegenwoordigd (fans van Antike, Navegador, Imperial, ... u weze gewaarschuwd)
+ het speelt bijzonder vlot eens je vertrokken bent
+ de houten speelstukken zijn fraai en erg fijn om mee te spelen
+ het is makkelijk om te spelen, moeilijk om te winnen en er structuur in te krijgen
+ je gaat wederom vloeken aan tafel, je hebt de juiste kaart niet, je geraakt niet aan dat ene grondstofje, je hebt potjandorie één geld tekort om een slag te slaan, welkom bij Concordia

- we stootten op een klein foutje, waarbij spelregels een kaart tegensprak. Gelukkig is de kaart correct
- blijkbaar is er ook een drukfoutje op een Engelstalige kaart waarbij de bouwkosten correct zijn qua symbool, maar de benaming fout
- voorkennis leidt volgens mij zeker tot voordelen, maar eens alle spelers het spel een keertje speelden, is dit probleem van de baan

04-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 134
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Elke, Sven, Michel, Ann & Arne
Gespeeld spel : Tomorrow
Speeldatum : 02/11/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : Het thema is wacko, de spelers zeker ook, er is al wel wat gediscussieerd en dat zal bij een volgende sessie zeker niet anders zijn. Er werd ook nog een spelletje Om nom nom gespeeld door Michel, Ann, Annelies en ikzelf maar daar hebben we geen aparte foto meer van genomen.

03-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concordia (PD-verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen PD-verlag is een uitgeverij waar Mac Gerdts z'n spellen tentoon mag stellen, u kent hem misschien nog wel uit vorige besprekingen hier op de blog. Zijn handelsmerk is de "rondel" een actieschijf waarop je je acties mag kiezen, de eerste drie volgende acties gratis, de andere tegen betaling. In Concordia stapt hij enigszins af van dit model, u gaat nu kaarten moeten draften en vooral je stapel kaarten trachten kwalitatief uit te breiden. Het gevoel qua spelen blijft echter trouw aan hetgeen u gewend bent van deze uitgeverij, het thema en het artwork overigens ook.

In Concordia is het erg belangrijk om het einddoel voor ogen te houden. De overwinningspunten waarom alles draait (zoals gewoonlijk) kan u verkrijgen op diverse manieren. U gaat uw imperium langzaam op het bord uitbouwen en bovendien de gunst van de goden letterlijk op handen proberen te krijgen. De combinatie van deze twee leveren erg veel punten op, want de goden fungeren als vermenigvuldiger voor uw punten. Als je het spel een eerste keer speelt, zal je wel even door dit abstracte gegeven moeten gaan, maar er schuilt hier een erg tactisch en leuk spel achter.

Ik geef u eerst graag een overzicht hoe u punten kan scoren :
- per tien geld (na verkoop goederen) : 1 OP per Vestakaart (paarse god)
- voor elk huis in een niet-steenstad : 1 OP per Jupiterkaart (blauwe god)
- voor elke provincie waarin je een huis hebt : 1 OP per Saturnuskaart (gele god)
- voor elk soort goed dat je produceert : 2 OP per Mercuriuskaart (bruine god)
- voor elke kolonist op het bord : 2 OP per Marskaart (oranje god)
- OP's voor specialisten (groene goden) : afhankelijk van de kaart

Elke speler start met zeven personagekaarten aan het spel, een spelersbordje, 2 kolonisten op het bord en 4 in je voorraad en enkele grondstoffen en geld in je voorraad. De personagekaarten zijn de sleutel van het spel, zij worden uitgespeeld, hun acties uitgevoerd en terug op handen genomen door één bepaald personage te spelen (zoals we al kennen van Castle for all seasons, Island fortress, ...). Ik ga net als in de spelregels enkel deze personages opsommen, want eigenlijk zijn zij alles wat je moet kennen om het spel te spelen. Geen fasen, geen speciale ronden, ... gewoon kaartjes spelen om beurten en doen wat erop staat. Simpel toch?!

1) Tribune : neem al je gespeelde kaarten terug op handen, je krijgt bovenop 1 geld voor elke kaart boven de drie kaarten die je speelde. Daarnaast mag je een nieuwe kolonist in het spel brengen in Roma tegen betaling van één graan en één gereedschap
2) Architect : beweeg je kolonisten over het bord, bootjes over waterwegen, mannetjes over landwegen. Het aantal stappen komt overeen met het aantal kolonisten op het bord. Nadien mag je in een aangrenzende stad (aan de weg waarop je staat) een huis bouwen tegen de bouwkosten (bijna altijd steen, de grondstof van de stad en geld). Indien er reeds één of meerdere huizen staan, wordt het te betalen geld vermenigvuldigd
3) Prefect : produceer goederen door één van de regio's te kiezen waarin er geproduceerd wordt, draai de bonusfiche om en ontvang het afgebeelde goed. De spelers die een huis in de regio hebben, produceren het goed dat afgebeeld staat op hun stad. OF je draait alle bonusfiches terug om en ontvangt het geld dat op de fiches staat afgebeeld
4) Colonist : je mag nieuwe kolonisten in het spel brengen in een stad waar je staat tegen betaling van één graan en één gereedschap per kolonist. OF je krijgt 5 geld + 1 geld per kolonist op het bord. Deze kaart zit overigens nog niet in je startkaarten en moet je proberen aan te kopen
5) Mercator : je krijgt 3 geld (of 5 geld met een opgewaardeerde, aangekochte Mercatorkaart) en dan mag je nog grondstoffen van twee soorten verkopen aan de markt
6) Diplomat : kopieer de rol van de bovenste kaart op de aflegstapel van je tegenspelers
7) Senator : je mag tot twee kaarten uit de vitrine kopen, deze kaarten geven je enerzijds meer actiemogelijkheden aangezien het ook deze beschreven personages zijn, anderzijds is er een god aan gekoppeld, dus scoor je er punten voor. Elke kaart heeft een kost waaraan moet voldaan worden. Bovendien dient er extra betaald te worden met grondstoffen afhankelijk van waar de kaart in de rij ligt. Na de aanschaf, schuiven de andere kaarten door en wordt de vitrine aangevuld.
8) Consul : je mag één kaart uit de vitrine kopen, maar moet enkel de kosten van de kaart zelf betalen, niet de extra's van de plaats waarop de kaart ligt. De kaart komt onmiddellijk op handen.
9) Specialisten : laat de overeenkomstige steden waarop je een huisje hebt, produceren. Je hebt een specialist in elke grondstof, ook deze kaarten komen pas later in je hand door ze aan te schaffen.

Zo gauw een speler de laatste kaart uit de vitrine koopt of z'n 15de huisje op het bord neerpoot, krijgt hij de Concordiakaart die 7 punten oplevert. De andere spelers krijgen nog één actie en dan gaan we over tot de waardering.

Titel : Concordia
Auteur : Mac Gerdts
Uitgeverij : PD-verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 100 min.
Leeftijd : 12+

03-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bang! The dice game
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bang! The dice game (dV Giochi) :

+ u kan ongestoord mensen afknallen in dit spel
+ in tegenstelling tot het kaartspel gaat het hier echt wel vooruit, dus als u uit het spel ligt, moet u geen eeuwigheid wachten
+ het speelt vlot en intuïtief
+ indien uw speelgroep wel in staat is om zich een beetje in het thema in te leven en de bijpassende geluidjes kan produceren, is dit plezier verzekerd
+ ik moet eerlijk bekennen dat ik het kaartspel nog maar één keer speelde, maar ik vind het dobbelspel beter en dat gebeurt niet vaak

- met drie spelers is het echt wel een héél kort spel, beter geschikt voor grotere groepen
- met drie spelers valt ook het teamgedeelte weg en dat is nu net essentieel volgens mij

03-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 133
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Elke, Sven, Michel & Arne
Gespeelde spellen : Vaca Loca, Schmatzspatz, Cappuccino, Quantum & Buccaneer bones
Speeldatum : 02/11/'13
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi
Opmerkingen : Kamieltje speelde ook duchtig mee, hij waagde zich samen met de mama aan een potje Schmatzspatz, nadat wij het voor hen hadden goedgekeurd. Er komen dus wederom enkele imprESSENs extra aan de komende dagen.

02-11-2013 om 22:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bang! the dice game (dV Giochi)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Net als in het kaartspel draait het hier allemaal om sheriff, deputies, outlaws en renegades. De spelers kregen één van deze rollen in het geheim toebedeeld en hebben dan ook een missie voor ogen om het spel te winnen. De outlaws proberen de sheriff te mollen, de sheriff en de deputies het uitschot en de renegade heeft als opdracht om als enige overlevende uit het vuurgevecht te komen. Daarnaast krijgen de spelers ook nog een karakter die een speciale eigenschap met zich meebrengt.

En nog meer dan in het kaartspel zal het een vuurgevecht zijn. De slachtoffers gaan hier met bosjes vallen. In een beurt gooit u maximaal drie keer met vijf dobbelstenen. De dobbelstenen hebben volgend resultaat :
- dynamiet : opzij leggen (mag je niet hergooien), bij drie beurt ten einde en verlies van één levenspunt
- pijl : neem een pijl van de indianen, nadien mag je hergooien. Als alle pijlen in de voorraad op zijn, vallen de indianen aan en verliest elke speler een aantal levenspunten gelijk aan het aantal pijlen dat hij heeft liggen.
- 1 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman
- 2 : geeft één hit aan je linker- of rechterbuurman die twee plaatsen verder zit
- bier : krijg één levenspunt bij (niet boven je maximumlimiet)
- gatling : als je er drie kan gooien in je beurt, verliezen alle andere spelers een levenspunt en leg je zelf al je indianenpijlen af

Zo gauw een speler geen levenspunten meer heeft, ligt hij uit het spel, maar kan hij nog wel winnen als z'n team het laken naar zich toe trekt.

02-11-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2013
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs