Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-09-2013
Forbidden desert (Gamewright)
Forbidden desert is na Pandemie en Forbidden island de derde grote titel van Matt Leacock. Indien u één van deze titels al eens heeft gespeeld, weet u in grote lijnen al wat te verwachten van dit spel. Om met enkele vaktermen te goochelen, gaat u weer coöperatief spelen en strategisch en probleemoplossend denken. Ook qua materiaal zijn er erg veel gelijkenissen tussen dit spel en Forbidden island.
Maar in tegenstelling tot andere spellen zijn dit toch twee unieke concepten. U gaat geen simpele rip-off in huis halen met dit spel. Om het spel even te kaderen : u bent neergestort met een futuristisch vliegvoertuig in de hete woestijn, waar er op de koop toe ook nog eens een zandstorm woedt. U probeert, samen met uw kompanen, zich staande te houden en de onderdelen van uw vliegtuig te verzamelen die over de woestijn verspreid liggen onder het zand. U zal dus moeten bewegen, graven (erg veel graven), coördinaten zoeken, uw vervoersmiddel terug in elkaar knutselen en zoals bij Forbidden island op het opstijgplatform (tegel) te geraken ... en dat met z'n allen en vooraleer al het opgeworpen zand op de grond is neergekomen.
De woestijn is opgebouwd uit 24 tegels met op enkele alvast een zandtegel. U kiest de moeilijkheidsgraad bij aanvang van het spel, trekt een karakterkaart en vult de waterfles op deze kaart (met een marker). Tenslotte zet u de spelerspionnen nog op de crashsite-tegel en alles is klaar om te beginnen. Een beurt bestaat uit 2 delen, nl.tot 4 acties uitvoeren en stormkaarten trekken.
De vier mogelijke acties zijn relatief eenvoudig : - orthogonaal bewegen over de woestijntegels (stormtegel is niet toegankelijk, dit is een opening in de raster van 5x5), je mag tegels die 2 of meer zandtegels bevatten niet betreden of verlaten - zand graven : per actie mag er één zandtegel verwijderd worden van de tegel waarop je staat of de orthogonaal aangrenzende tegels - ontginnen : de tegel waarop je staat omdraaien en het effect van de tegel uitvoeren (de tegel mag geen zandtegel bevatten) - een onderdeel oprapen : ga naar de ontgonnen tegel, aangegeven door de coördinaten en raap het ontbrekende onderdeel op Een extra actie is het delen van water en uitrustingskaarten, dit kost je geen actie en mag ten allen tijde in je beurt worden uitgevoerd, zo lang je maar met de desbetreffende speler op dezelfde tegel staat.
De tegels : - watertegels : kunnen je eventueel extra water opleveren (sommige zijn ook fata morgana's) - tandwielen : leveren je uitrustingskaarten op (deze geven een extraatje tijdens het spel, je mag de kaarten in je beurt gebruiken, dit kost geen actie, maar na gebruik worden ze afgelegd) - onderdeellocaties : van elk onderdeel 2 tegels, de één geeft de rij, de andere de kolom aan waar het onderdeel te vinden is - tunnels : beschermen tegen sommige stormkaarten en laten je toe om van de ene naar de andere tunnel te bewegen voor één actie - opstijgplatform : hier is het verzamelen geblazen als alle onderdelen verzameld zijn om het spel te winnen
De stormkaarten : De zandstormmeter (die bij aanvang van het spel dus qua moeilijkheid kan worden ingesteld) geeft aan hoeveel kaarten je dient te trekken na het uitvoeren van je acties. De kaarten geven aan naar waar de storm gaat en welke tegels er extra zandtegels krijgen. De meeste kaarten tonen een "de wind blaast", met daarop een richting en een aantal vakken. Vanuit het vrije veld worden zo veel tegels verlegd en op deze tegels zandtegels geplaatst. Indien je aan de rond van het speelbord komt, heb je geluk en vervallen eventuele extra bewegingen. Indien alle zandtegels zijn opgebruikt, verlies je het spel. Daarnaast zijn er ook 3 "storm wakkert aan" kaarten, als deze getrokken worden, wordt de zandstormmeter verhoogt en ga je dus meer kaarten moeten trekken na je acties. Komt de marker op het doodshoofd, verlies je het spel. Tenslotte zijn er ook nog kaarten die je water kosten. Telkens je zo'n kaart tegenkomt, verlaag je de marker van je watervoorraad. Als die op nul komt te staan bij één van de spelers, verlies je wederom het spel.
Tenslotte zijn er nog de speciale eigenschappen van de karakters (die u misschien al halvelings kan raden) : - archeoloog : kan 2 zandtegels verwijderen voor 1 actie - klimmer : kan bewegen door en uit geblokkeerde tegels - ontdekkingsreiziger : kan diagonaal bewegen en zand verwijderen - meteoroloog : kan minder acties spelen om alzo minder zandstormkaarten te trekken, bovendien kan hij ook 1 actie spenderen om enkele zandstormkaarten te bekijken (afhankelijk van het zandstormniveau op de meter) en deze bovenop de stapel te leggen of onderaan. - navigator : kan een andere speler tot 3 tegels verplaatsen (overeenkomstig de normale regels, ook de klimmer) - waterdrager : kan extra water uit de bronnen halen, kan ten allen tijde water bezorgen aan andere spelers op aangrenzende tegels en start met 5 water (andere karakters 4)
U merkt dus dat er echt wel erg veel overeenkomsten zijn met z'n voorganger, maar het concept van de verplaatsende storm en bijhorend ook het verplaatsen van de tegels, maakt het toch helemaal anders. Ik ga nog niet te diep in detail treden, maar na enkele potjes geef ik u graag een imprESSEN en daarbij een vergelijking tussen deze twee broertjes.
Titel : Forbidden desert Auteur : Matt Leacock Uitgeverij : Gamewright Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Ik kreeg vandaag een mail in de mailbox van muziekblogger en bordspelontwikkelaar Robert Burke. Hij combineerde beide bezigheden en zou graag een spel op de markt brengen dat volledig gekaderd is binnen de muziek. Hij heeft dan ook een Kickstarter gelanceerd waarop u kunt intekenen en het spel een financieel duwtje in de rug geven. Indien u een muziekliefhebber en kenner bent, is dit misschien wel iets voor u. Ik ben ervan overtuigd dat vooral de gebruikte kaarten erg mooi zullen zijn, aangezien dit de hoezen zijn van de allergrootste platen ooit gemaakt.
Deelnemers : Annelies & Arne Gespeeld spel : Targi Speeldatum : 01/09/'13 Speelplaats : spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: Nooit gedacht dat ik dit zou kunnen zeggen "ik speelde een spel op 1 september", en nooit gedacht dat ik dit nog zou zeggen "ik speelde nog eens een 2 persoonsspel met mijn vrouwke".
Titel : The legacy - testament of duke de Crecy Auteur : Michiel Justin Elliott Hendriks Uitgeverij : Portal games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+
Misschien heeft u hem al gezien in uw mailbox, anders zet ik hem hier nog graag even voor u neer. Onze maandelijkse nieuwsbrief, waarvoor u nog steeds kan inschrijven door uw mailadres hier op de blog in te geven. U blijft op de hoogte van onze activiteiten en vooral ... de nieuwigheden die we die maand presenteren.
Titel : The Manhattan project - second stage Auteur : Eric Jome & Brandon Tibbetts Uitgeverij : Minion games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 13+
Deelnemers : Lien, Patrick, Annelies & Arne Gespeelde spellen : Bazaar, Livingstone & Portobello market Speeldatum : 24/08/'13 Speelplaats : bij Lien en Patrick Opmerkingen
: bewust laagdrempelige spellen op tafel gelegd en gisteren met voorbedachte rade doorgenomen Erg fijn om spellen als Portobello market en Livingstone nog eens op tafel te brengen. Leuk, op zich éénvoudig, prima voor in een spellenclub ook want de uitleg is beperkt. Bedankt Lien & Patrick voor de leuke namiddag.
+ erg gestroomlijnd aandelenspel dat weinig ruimte laat voor foutjes (volgens mij) + veilingen verlopen erg hard en je moet je geld echt wel strak beheren + het geld van de veilingen kan de spoorwegmaatschappij gebruiken om uit te breiden, dit is een extra dimensie bij het veilen + de actieschijven waarmee de spelers hun acties kiezen zijn goed uitgebalanceerd, soms is een keuze maken echt niet makkelijk (ondanks het feit dat je maar drie mogelijkheden hebt)
- de spelregels op zich zijn niet echt makkelijk te lezen en nogal onduidelijk, eens je aan het spelen bent valt het dan weer allemaal mee - als je Union Pacific of Airlines in je spellenkast hebt staan, komt deze waarschijnlijk minder snel uit de kast, de andere titels spelen gewoon vlotter en zijn iets eenvoudiger
Besluit : ik gooi dit "ouder" spel ook even in een imprESSEN omdat het gewoon zo lang geduurd heeft om dit spel op tafel te krijgen. Anderzijds komt Quined dit jaar in Essen met een spel dat een verbeterde versie van dit spel zou zijn, dus is het misschien interessant om deze even boven te halen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de nieuwe Masterprint van onze noorderburen. We houden het in ieder geval nauwlettend in het oog.
Deelnemers : Nico, Els, Ralda & Arne Gespeelde spellen : Carrara, Nomaden & Ali Speeldatum : 20/08/'13 (nachtsessie) Speelplaats : spellenzolder SpinLi Opmerkingen
: met Nomaden kregen we een fijn prototype op tafel. Er zijn volgens mij nog wel wat verbeteringen nodig om het spel effectief aan een uitgeverij verkocht te krijgen, maar het heeft zeker potentieel (als klein, vlug tussendoortje). Ali speelden we misschien beter ietsje vroeger op de avond gezien het hoog onthoudgehalte. Carrara hebben we dit keer met de geavanceerde regels gespeeld en dit is zeker een must voor de spellenliefhebber (aanrader!).