IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kings of air and steam
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kings of air and steam (TMG) :

+ prachtig materiaal, kwaliteit die we gewoon zijn van TMG (we blijven ook na dit spel grote fan)
+ ik ben normaal niet zo'n grote fan van de pick-up-and-deliver spellen zoals Age of Steam en Stoom, waarmee dit spel ongetwijfeld zal vergeleken worden, maar dit spel heeft toch dat extra's
+ de verschillende karakters waarmee je kan spelen geven leuke extra's, maar zijn niet echt overheersend, ook al heb je dat gevoel aanvankelijk wel
+ speelbaar van 2 tot en met 7 spelers (vooral die bovengrens is uitzonderlijk)
+ het speelt enorm vlot, 5 ronden nemen wel wat tijd in beslag, maar ze zijn zo voorbij
+ je hebt ook effectief het gevoel dat het spel stelselmatig beter begint te lopen, aanvankelijk heb je totaal geen idee hoe je veel geld kan verzamelen met het vervoeren van grondstoffen, maar eens het loopt, ben je weg
+ het upgraden van het zeppelin- en treinspoor is weer tof gevonden, het is de laatste tijd bijna een must in een spel

- onvergeeflijk bij foute planning (roborally-gewijs ben je gesjareld als je de geplande actie niet mag uitvoeren)
- de zeppelins zijn erg mooi, maar te groot voor het speelbord, deze commentaar hoor je in elke review, maar het is effectief het geval
- papiergeld is niet mijn ding zoals u weet en vergeleken met de kwaliteit van het andere materiaal hadden fiches me hier fijner geleken

11-03-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
10-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tahiti
Klik op de afbeelding om de link te volgen Tahiti (Minion games) :

+ erg toegankelijk pick-up-and-deliver spelletje
+ geschikt om met kinderen en gelegendheidsspelers te spelen
+ na het lezen van bovenstaande wel niet denken dat het zo maar makkelijk is, want soms is het dat niet
+ uiteraard een zekere geluksfactor met het trekken van blokjes (vissen), maar mij stoorde het persoonlijk niet (en ik ben daar normaal niet echt voor te vinden)
+ het actiepuntensysteem vind ik erg fijn, een extra pigment in ieder geval (des te zwaarder je je kano vol laadt, des te minder acties heb je, zelfs tijdens een beurt)
+ de scores lagen bij ons zéér kort bij elkaar
+ de spelregels zijn erg mooi, duidelijk geschreven en van voorbeelden voorzien

- het is een fijn spel, maar of het zo vaak op tafel gaat komen is een andere vraag
- de scores lagen zo dicht bij elkaar dat er een tie-breaker nodig was, maar die voorziet de spelregels niet (dus dan maar een huisregeltje gemaakt)
- het is zeker geen slecht spel, maar voor de veelspeler gaat het misschien iets te snel vervelen
- jammer voor Minion games dat de samenwerking met Queen games, die normaal de Europese verdeling voor z'n rekening zou nemen, zo stroef verliep dat het cont(r)act is afgesprongen

10-03-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 43
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Nico, Dirk & Arne
Gespeelde spellen : Tahiti, Urbanization, Kings of air and steam, Zombies! Run for your lives & Crokinole
Speeldatum : 08/03/13
Locatie : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : 2 van de allernieuwste nieuwigheden getest ... en relatief goed bevonden. De volgende dagen mag u zeker een imprESSEN van hen verwachten. Eindelijk een eerste keer Crokinole uit de doos gehaald op onze spellenzolder en zoals steeds de nodige leute en plezier.

09-03-2013 om 01:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
08-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tahiti (Minion games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Minion games kennen we nog van het fantastische spel "The manhattan project" dat we ook vertaalden. Nu brengen ze met Tahiti een spel dat zonder meer geschikter is voor beginnende spelers, families of om samen te spelen met kinderen die ietwat gewoon zijn op spellengebied. Het spel zou in Europa ook verschijnen bij Queengames, maar na herhaaldelijke moeilijkheden in de communicatie blijkt dat de deal is afgesprongen. In Essen zouden er nochtans enkele exemplaartjes gecirculeerd hebben.

Tahiti is een pick-up-and-delivery-game, een term die we de laatste tijd nogal veel gebruiken op de blog hier blijkbaar. Concreet heeft elke speler een kano waarmee hij door de eilandenarchipel vaart om goederen op te pikken en terug te brengen naar de thuishaven. Elke speler heeft ook een spelersbord waarop hij de verzamelde goederen stapelt. Bij aanvang van het spel bestaat het speelbord uit de centrale thuistegel en rondom al enkele eilanden. Deze eilanden bevatten 2 of 3 goederenblokjes. Daarnaast krijgt elke speler een geheime opdracht. Hierop staan twee kleuren afgebeeld waarin de speler het meeste blokjes probeert te verzamelen.

Als je aan de beurt bent, doorloop je vier fasen :
1) onderzoeksfase : verplaats de Godenpion naar een tegel aan de rand van de speelvlak, trek een nieuwe tegel en voeg deze toe aan de tegel waarop de Godenpion staat (de nieuwe tegel moet twee andere tegels raken)

2) buitfase : de spelers trekken 3 blokjes uit de zak (2 bij het naderende einde van het spel). Blokjes die overéénkomen met de kleur op de tegel worden erop gelegd, anderen gaan terug in de zak

3) actiefase : de spelers hebben keuze uit verschillende acties. Het aantal acties dat ze kunnen doen hangt af van hoe vol hun kano is geladen. Meer vrije plaatsen betekent meer acties, worden deze plaatsen opgevuld, heb je overigens onmiddellijk minder acties.
Als actie kan je peddelen (je kano bewegen), goederen ophalen, gaan vissen of goederen leveren.

4) afruimfase : zo gauw er geen tegels meer beschikbaar zijn, nadert het spel z'n einde. De Godenpion wordt niet meer verzet. Eilanden die leeg zijn, krijgen een fiche erop. Sommige fiches leveren een betere visvangst op.

Zo gauw er nog slechts 4 eilanden zonder fiche in het spel zitten, eindigt het spel na de lopende ronde. De spelers krijgen punten voor de verzamelde goederen, voor de opdrachtkaart die ze bij aanvang van het spel kregen en bonuspunten voor het verzamelen van setjes.
De speler met de meeste punten, wint het spel.

Titel : Tahiti
Auteur : David E. Whitcher
Uitgeverij : Minion games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

08-03-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kings of air and steam (TMG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tijdje geleden deed ik hier op de blog al melding over het nieuwe spel van TMG : Kings of air and steam.
Een kickstarter die voorlopig nog niet in de handel te vinden is, maar toch al bij ons te spelen zal zijn. Ik zit dan
ook te popelen om deze titel op de speeltafel te krijgen. Als ik het spel in 't kort moet proberen voorstellen, zou
ik zeggen : een pick-up-and-deliver-game in de trant van Stoom, Age of Steam, ... met een portie Roborally ertussen
gegooid en dit in het mooi ogende jasje van de betere TMG spellen.

Nu moet u weten dat ik niet echt een grote fan ben van bovenstaande, vernoemde spellen ... en toch lijkt dit spel me zeker
de moeite waard. We gaan dan ook het spel eens van naderbij bekijken en dan kan u zelf beslissen of het iets voor u is of niet.
Kings of air and steam is overigens een spel dat van 2 tot en met 7 (!) spelers gespeeld kan worden, dat is niet niks voor dit type
spel. Altijd leuk als je toch met een grotere groep spelers bent en een steviger spel op tafel wil gooien. Vooralsnog heeft u het 
waarschijnlijk altijd op 7 Wonders moeten houden.

In KoAaS komt er een uniek aspect bij aan het "haal-grondstoffen-op-verplaats-ze-met-je-trein-naar-de-gevraagde-stad" principe.
Je moet nu namelijk grondstoffen oppikken in fabrieken ergens te lande met een reusachtige zeppelin (en dit mag u echt letterlijk nemen), om ze nadien ergens te lossen in één van je handelshuizen en ze tenslotte via je spoorwegnetwerk te vervoeren naar de gevraagde stad. U krijgt hiervoor wederom inkomsten en diegene die z'n boeltje het beste in handen houdt, wint het spel.

Het spel bestaat uit vijf ronden die op zich weer bestaan uit 5 fasen. Na de laatste ronde wordt er ook nog een opschoonfase gespeeld, waarin je nog grondstoffen kan verpatsen en je geldbuidel aandikken. De fasen : 
1) Nieuwe markt : trek drie nieuwe tegels en pas de vraagprijs van de grondstoffen aan. De grondstoffen die getrokken worden, worden stelselmatig meer waard (de waarde van grondstoffen gaat tussen 5 en 8 liggen).

2) Planningsfase : het roborally-gedeelte van het spel, elke speler legt vier bewegingskaarten gedekt onder z'n spelersbord om aan te geven welke bewegingen hij wil uitvoeren deze ronde. Hou rekening met de limiet van je zeppelin (aangegeven door diamantjes). Een beweging moet steeds volledig worden uitgevoerd, je mag zachte bochten nemen, maar geen "hoek" omslaan. Je mag niet eindigen op een stadsveld of op de rand van het speelbord, voor de rest zijn er geen andere restricties.

3) Bewegen en acties : om beurten draaien de spelers één voor één hun geplande kaarten om, ze bewegen hun zeppelin, laden of ontladen eventueel grondstoffen (ook hier rekening houden met limiet van zeppelin) en voeren één actie uit. Deze fase duurt uiteraard het langste, de spelers hebben de keuze uit 6 mogelijke acties :
- bouw een handelshuis (normale kost 4 dollar, indien reeds handelshuis tegenspeler aanwezig 7 dollar)
- upgrade zeppelin : betaal de kosten en schuif de steen één plaatsje verder, je kan nu meer diamanten gebruiken en meer grondstoffen vervoeren
- upgrade trein : betaal de kosten en schuif de steen één plaatsje verder, je kan de grondstoffen nu verder vervoeren 
- verscheep goederen : verplaats de grondstoffen vanuit je handelshuis naar de gevraagde stad over je eigen treinnetwerk of dat van anderen (tegen betaling) en ontvang overéénkomstig met de marktprijs geld. Indien de stad helemaal voorzien is, wordt ze gewisseld met de tegels van de markt (als deze ook nog zijn opgebruikt, valt deze stad weg uit het spel)
- route aanpassen : verplaats je zeppelin één plaatsje en laad/los zoals in de bewegingsfase
- passen : ontvang 3 dollar van de bank

4) Opschoonfase : 
- betaal 1 dollar voor elke grondstof in je zeppelin en in je handelshuizen
- alle actiekaarten komen terug op handen
- de startspeler schuift kloksgewijs door

5) Productie : 
De fabrieken produceren extra goederen (standaard 1, maar als er in de markt liggen meerdere).
De markttegels worden nadien afgelegd en een nieuwe ronde kan beginnen (of einde spel).

Na een laatste verkoop van grondstoffen eindigt het spel en worden er punten uitgereikt :
- 1 punt per dollar
- 10 punten per gebouwd handelshuis
- volledige upgrade van zeppelin is 15 punten
- upgrade van trein level 4/5/6 is 5/15/30 punten

Titel : Kings of air and steam
Auteur : Scott Almes
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

07-03-2013 om 19:28 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Urbanization
Klik op de afbeelding om de link te volgen Urbanization (Queen games) :

+ Queen game-kwaliteit van het materiaal is wederom schitterend (toch één minpuntje, zie onder)
+ strak ontwerp waarbij je je keuze wel moet overwegen
+ op 24 acties exact moet je je motor op volle toeren laten draaien
+ de uitbreiding is volgens mij een must vanaf het tweede partijtje, dus fijn dat het onmiddellijk geïntegreerd is
+ net zoals bij vele goede spelletjes heb je ook hier steeds 1 actie te weinig
+ de keuze van de karakters gaan toch in grote lijnen je tactiek bepalen, dat vind ik persoonlijk wel leuk
+ de kwaliteit van het geld, toppie, ik hou niet van papieren geld, maar als het deze kwaliteit heeft, stoort het me allerminst

- de spelregels zijn atypisch Queen, relatief moeilijk (maar eens je bezig bent, valt het wel mee)
- een overzichtje met de kostprijs van de gebouwen zou mooi geweest zijn (de punten staan wel op het overzicht, daar hadden ze makkelijk bij gekund)
- dit is een droge euro, laat ons daar duidelijk over zijn, dus als dat niet je ding is ...
- het onderscheid tussen de wolkenkrabbers en de fabrieken had duidelijker gekund (maar het stoort niet echt)
- dit spel had zich qua materiaal zeker geleend voor leuke meeples, maar dit zou de prijs waarschijnlijk nog meer de hoogte in duwen
- dit spel glipt tussen de mazen van het Queen-hype-net, het zal zeker geen bestseller worden zoals Escape, maar als je van dit type spel houdt, zou ik hem snel in huis halen, want een extra druk verwacht ik niet

04-03-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 42
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Ann, Pieter & Arne
Gespeelde spellen : Food chain, Construction zone & Air king
Speeldatum : 01/03/13
Locatie : Spellenclub SpinLi Lille
Opmerkelijk : De braingames komen de laatste dagen regelmatig op tafel. Na een tweede potje Food chain stijgt ook deze titel in onze achting. Vooral het ruilen van kaarten werd in het eerste potje te weinig (en goed) gebruikt. Construction zone blijft wel zonder enige twijfel de favoriet, een spel dat zo snel speelt dat het thematisch onrealistisch is voor de bouwsector ... maar hier is dat een keer een goed ding.

03-03-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
02-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 41
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Elke, Sven, Ann, Pieter & Arne
Gespeelde spellen : Take 5 & Urbanization (4 spelers)
Speeldatum : 01/03/13
Locatie : Spellenclub SpinLi Lille
Opmerkelijk : Urbanization eindelijk kunnen spelen en het moet gezegd, het speelt toch makkelijker dan de spelregels deden vermoeden, misschien toch een echte Queen? (zie onze imprESSEN de volgende dagen)

02-03-2013 om 09:50 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
01-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Food chain
Klik op de afbeelding om de link te volgen Food chain (Brain games) :

+ de kaarten vind ik persoonlijk erg mooi
+ als je de spellen in de reeks bekijkt, is dit wederom een totaal ander soort spel als de voorgaande
+ een spelletje gaat zéér vlot vooruit

- de spelregels zijn op zich wel duidelijk, maar hadden hier en daar iets beter geschreven kunnen worden
- de kaarten zijn mooi, maar de "schaduwen" van de dieren zijn (zeker in de kleine tekeningen) niet altijd super duidelijk
- we stoten hier en daar ook op een vraagje, een FAQ zou normaal niet nodig mogen zijn voor zulk een klein spelletje

01-03-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 40
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Elke, Sven, Tim, Ronny, Michel & Arne
Gespeelde spellen : David & Goliath en Stich oder nicht
Speeldatum : 23/02/13
Locatie : Spellenclub Pallieter Lier
Opmerkelijk : De kaartspelletjes met een twist zijn altijd leuke afsluiters, zeker nu dat ze dit keer in mijn voordeel uitdraaiden. Altijd lachen, gieren, brullen als de typische slagen-halen-spelers het aan hun hart krijgen bij dit soort spellen.

28-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Bora Bora
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bora Bora (Alea spiele) :

+ voldoet aan de verwachtingen
+ als u houdt van keuzes, keuzes, keuzes, dan bent u hier aan het juiste adres
+ je wil zo erg veel, maar kan slecht zo weinig uitvoeren (wat is de beste keuze op het beste moment?)
+ het materiaal is prachtig en erg kleurrijk (past bij het thema dus)
+ de scores blijven gelijk opgaan tot de eindtelling, daar wordt vaak het verschil gemaakt
+ er zijn combo's te versieren, maar niet erg makkelijk en ze zijn niet te overheersend

- het spelersbord is netjes met de overzichten, maar bevat zo veel informatie dat het aanvankelijk toch wel een beetje chaotisch overkomt
- ik neem aan dat voor sommige mensen er wel kleur in een spel mag zitten, maar dat trop ook echt wel te veel is
- de andere Felds die zullen verschijnen in deze periode (Rialto en Brügge) gaan waarschijnlijk niet aan dit spel kunnen tippen

28-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 39
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Elke, Boualy, Tim, Michel & Arne
Gespeelde spellen : Keyflower
Speeldatum : 23/02/13
Locatie : Spellenclub Pallieter Lier
Opmerkelijk :De mannen zijn in hun blootje gezet door de enige vrouw in het gezelschap. Ook nu weer vond iedereen het een topspel en ik kan dit enkel beamen. De mogelijkheden zijn enorm, elk spel is tot nog toe totaal anders verlopen. Met vijf spelers moet je wel voldoende tijd uitrekken voor dit spel, zeker als je met enkele nieuwe spelers speelt of met enkele serieuze denkers zit.

27-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Alien frontiers factions
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alien frontiers factions (Clever Mojo games) :

+ dit is eindelijk een uitbreiding die het spel nog beter maakt
+ de factions beïnvloeden je spel zo enorm, dat je het gevoel hebt dat je het spel opnieuw ontdekt (en dat vind ik zéér positief aan een uitbreiding)
+ de factions zorgen voor nog meer mogelijkheden en variatie
+ de verborgen agenda's maken het scoren van punten zeker wat interessanter en gaan je ook weer in een bepaalde richting duwen
+ het upgrade-pack dat we ook hebben, laat het spel er dan ook nog eens beter uitzien, wat wil een mens nog meer
+ het spel komt bij ons zeker niet meer op tafel zonder de uitbreiding (dit zegt waarschijnlijk al voldoende)

- het spel aan beginnende spelers uitleggen was al wel een beetje een klus, maar als je deze uitbreiding ook nog eens integreert, wordt het misschien wat te veel van het goede, hou het dan misschien bij de basis
- het feit dat je in een bepaalde richting wordt geduwd, geeft je ook weinig ruimte om te anticiperen op tegenslagen (je moet het roer gewoon helemaal durven omgooien nu en dit zou ik ongetwijfeld gewoon meer moeten doen, nieuwe agenda's nemen)

27-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 38
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Tim, Boualy, Michel & Arne
Gespeelde spellen : Tzolkin, Eminent domain, Food chain & Construction zone
Speeldatum : 23/02/13
Locatie : Spellenclub Pallieter Lier
Opmerkelijk : Na regen komt zonneschijn! Na de pijnlijke nederlagen van gisteren trok ik tijdens deze sessie drie keer aan het langste eind. Eminent domain was weer een tijdje geleden, maar wat een topspel toch. Ik kijk erg uit naar de uitbreiding van dit spel die er in 2013 normaal toch zit aan te komen. De imprESSEN van Food chain zal één van de volgende dagen wel verschijnen.

26-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Air king
Klik op de afbeelding om de link te volgen Air king (Brain games) :

+ in dit kaartspelletje zit dan weer wel meer dan je verwacht
+ verborgen opdrachten houden het steeds spannend
+ je houdt elkaar uiteindelijk redelijk goed in balans
+ past weer perfect in het gamma "snelle en goeie tussendoortjes"

- met drie spelers hebben er vaak twee gelijklopende belangen en blijft de derde er een beetje over
- weinig negatief te melden als je weet welk type spel je in handen hebt

26-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2013/3
Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de nieuwsbrief om te vergroten. U zal hem ook in uw mailbox ontvangen indien u zich hiervoor heeft ingeschreven.

25-02-2013 om 09:06 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bora Bora (Alea spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze titel hebben we een tijdje moeten wachten, maar het beloofde dan ook méér dan de moeite waard te worden. De combinatie Alea big-box en auteur Stefan Feld doet menig véélspeler al op voorhand watertanden. En ik moet u bekennen dat in dit spelletje weer héél wat mogelijkheden zitten. De typische Feld tegenwoordig bestaat uit een lawine van scoringsmogelijkheden, een overvloed aan keuzemogelijkheden en hier en daar een bitsige strijd om op het juiste moment de juiste actie te mogen uitvoeren.

In Bora Bora vertrekt Feld terug vanuit het speelmateriaal dat enkele jaren geleden verguisd werd, maar nu terug volledig in is : de dobbelsteen. Elke speler heeft er drie die hij in elk van de zes ronden gebruikt om acties te mogen uitvoeren. In fase A van een ronde gooien de spelers gelijktijdig hun dobbelstenen. Nadien gaan ze deze in speelvolgorde (die elke ronde kan wijzigen) inzetten op de diverse acties. Hier zit onmiddellijk ook het unieke systeem van het spel. Indien je een actie wil uitvoeren waarop reeds een dobbelsteen (van jezelf of iemand anders) is ingezet, kan dat, maar moet de waarde van de dobbelsteen lager zijn.

De mogelijke acties : (ik geen slechts een kort overzicht, dit is overigens ook allemaal prima op de spelersborden terug te vinden)
- aanschaffen van een mannentegel  (kies een tegel (gelijk of lager aan de waarde van je dobbelsteen) en leg hem op een vrije plaats op je spelersbord)
- aanschaffen van een vrouwentegel (kies een tegel (gelijk of lager aan de waarde van je dobbelsteen) en leg hem op een vrije plaats op je spelersbord)
- je beschaving uitbouwen op het eiland over een waterweg (je plaatst een hut op een aangrenzend eilanddeel (gelijk of lager aan de waarde van je dobbelsteen) en krijgt het afgebeelde goed)
- je beschaving uitbouwen op het eiland over een landweg (je plaatst een hut op een aangrenzend eilanddeel (gelijk of lager aan de waarde van je dobbelsteen) en krijgt het afgebeelde goed)
- een helper gebruiken : je ruilt je dobbelsteenwaarde om in godenkaarten, overwinningspunten, het tatoeëren van een man, een vrouw laten schelpen rapen, een offer nemen, bouwmaterialen verzamelen of een hut verzetten op je speelbord om plaats te maken voor mannen of vrouwen
- tempel : plaats een priester op de plaats in de tempel overeenkomstig met de waarde van je dobbelsteen (andere priesters schuiven eventueel door)
- bouwen : neem een bouwplaatje (gelijk of lagere waarde dan je dobbelsteen) en leg deze op je bouwplaatsen waar twee aangrenzende grondstoffen zijn verzameld (je legt ze af), je scoort 10,7 of 4 punten afhankelijk van de ronde.
Daarnaast zijn er ook nog héél wat extraatjes te verzamelen en deze leveren je op hun beurt weer schelpen, punten, status of godenkaarten op.

In fase B mag elke speler één man en één vrouw, in willekeurige volgorde, gaan activeren. Indien je meerdere identieke mannen en vrouwen hebt, kan je de actie versterken (niet 2 keer uitvoeren!).

In fase C tenslotte worden er enkele sporen afgehandeld waarmee je de nodige punten kan gaan verzamelen :
1) status : je scoort de punten die op het spoor staan aangegeven en de nieuwe speelvolgorde wordt bepaald
2) tempel : je scoor 1,2 of 3 punten per priester in de tempel en diegene met de meerderheid krijgt een oppergodfiche
3) juwelentegel : je kan een tegel aanschaffen tegen betaling met schelpen (leveren punten op aan het einde van het spel)
4) opdrachttegels : elke speler mag om beurten één van hun opdrachten uitvoeren en een nieuwe tegel nemen, je scoort 6 punten (je moet nooit iets afgeven, enkel aantonen dat je het materiaal hebt)

In het spel zijn ook godenkaarten voorzien. Zij laten je zondigen tegen de normale regels. Je mag ze in de bewuste fase uitspelen, samen met een offer. Je mag ook altijd twee identieke kaarten en één offer afleggen om één god naar keuze uit te voeren. Een oppergodfiche kan ook als joker gebruikt worden, nu moet er echter geen offer gespeeld worden.

Na zes ronden volgt er nog een slottelling :
- 2 punten voor elk ongebruikt oppergodfiche
- 1-6 punten (afh. aanliggende vistegel) voor je hutten op het eiland
- 1-9 punten voor je aangeschafte juwelen
- 6 extra punten voor : 9 vervulde opdrachten, 6 aangekochte juwelen, bouwplaatsen allemaal bezet, alle gebouwen geplaatst, alle hutten op het eiland geplaatst, 12 mannen/vrouwen op je speelbord

De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Bora Bora
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

25-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Construction zone
Klik op de afbeelding om de link te volgen Construction zone (Brain games) :

+ erg vlot tussendoortje
+ blijft spannend voor de overwinning tot de laatste kaart is uitgespeeld
+ de dosis geluk die je nodig hebt, is in dit spel te rechtvaardigen
+ de kwaliteit van de kaarten is erg goed 
+ prima spelletje om met kinderen te doen, snel uitgelegd, eenvoudig om te spelen 

- na een kwartiertje heb je het wel wat gehad, erg veel houdt het allemaal niet in
- herspeelbaarheid is erg beperkt volgens mij

24-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 37
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Elke, Sven & Arne
Gespeelde spellen : Bora Bora, Alien frontiers + factions & Air king
Speeldatum : 22/02/13
Locatie : Spellenzolder SpinLi
Opmerkelijk : Schrijf het maar ergens op, maar de Sven is on fire. Drie spellen, drie keer verdiend met de winst gaan lopen. Ondergetekende mocht vrede nemen met de bronzen plak in alle spellen. Morgen hopelijk beter!

23-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Central market (Brain games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste in het rijtje Brain games is Central market, toevallig ook het meest omslachtige en moeilijkste spel (qua spelregels) van de reeks. In dit kaartspel probeert men een heel bied/marktmechanisme te stoppen en op zich is men daar wel in geslaagd.

In Central market krijgen de spelers 7 ronden (met 5 spelers 5 ronden) de tijd om zo veel mogelijk overwinningspunten bij elkaar te sprokkelen. Overwinningspunten krijg je door je positie ten opzichte van de andere spelers op het einde van de ronde qua inkomsten. Dit wil zeggen dat de speler met het meest verzamelde geld bij bv. 4 spelers 4 punten scoort, de volgende 3, enz. Hoe groot het verschil in inkomsten is doet er op zich niet toe.

Elke ronde bestaat uit 3 fasen :
1) producten leveren : elke speler krijgt 4 kaarten (met daarop groenten en een getal dat aangeeft hoeveel kilogram het is)
2) verkopen : de startspeler noemt een groentensoort en plaatst een bod op de biedkaart (van 1 tot 9). Dit bod is het bedrag dat hij wil ontvangen voor z'n groenten. In speelvolgorde mogen de andere spelers nu onderbieden (ze verkopen hun groenten dus goedkoper) of passen (omdat je de groente niet hebt of niet mee wil bieden). Als je past lig je uit de ronde, wordt je onderboden, mag je je bod bijstellen of je bod laten staan. Als alle spelers hun bod hebben vaststaan, mag de speler met het laagste bod als eerste verkopen. Hij legt de kaart(en) die hij wil verkopen af en vermenigvuldigt het aantal kilogram met z'n bod en ontvangt overeenkomstig het geld. Indien het totaal aangeboden kilogram nog niet 10 is, mag de volgende speler ook nog verkopen. Er kan maximum tot 10 kilogram per groente verkocht worden (een teveel mag je afleggen, maar wordt niet uitbetaald). Daarnaast heeft elke speler ook een persoonlijke limiet van 10 kg, dit wil zeggen dat hij tijdens de ganse ronde slechts voor 10 kg mag verkopen.
Daarna mag de volgende speler (links van startspeler) een groente aanbieden en wordt de cyclus herhaald. Een groente mag maar één keer per ronde verkocht worden. Indien een speler geen (toepasselijke) kaarten meer heeft, moet hij passen. Zo gauw iedereen heeft mogen starten of alle limieten bereikt zijn, eindigt de verkoopsfase
3) een speler mag één van z'n handkaarten opzij leggen voor de laatste ronde (waarin je geen nieuwe kaarten krijgt). Alle andere resterende kaarten gaan naar de aflegstapel. Er worden overwinningspunten uitgedeeld en de geldtellers worden terug op nul gezet. De speler met de minste punten is de nieuwe startspeler. Ook de limieten starten voor de nieuwe ronde uiteraard terug op nul.

De laatste ronde wordt op exact dezelfde manier gespeeld als de voorgaande, maar nu krijgen de spelers geen handkaarten van de trekstapel, maar moeten ze het doen met de opzij gelegde kaarten van de vorige ronden.

Er zitten ook nog drie speciale kaarten in het spel, waarvan elke speler er één krijgt voor het hele spel. Met de cheatkaart mag je bieden op een groente die je niet hebt en een ander soort ook effectief verkopen als je aan de beurt komt. Met de toeristenkaart mag een speler na de verkoop van een groente toch extra die groente gaan verkopen tegen het laagste bod van die ronde. De verkoop wordt dan niet aan de limieten toegevoegd. De rotkaart is een pestkaart die de verkoop van een andere speler halveert.

Titel : Central market
Auteur : Edgars Zakis
Uitgeverij : Brain games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+ 

23-02-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs