IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 4
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Ann, Saar, Sofie & Arne
Gespeelde spellen : Escape-curse of the temple, Takenoko, Zooloretto & Maharani
Speeldatum : 02/01/13
Locatie : speelzolder
Quote van de middag: "Dus ..., in een camion mag je niet kweken? En in de schuur ook niet?" (geboortebeperkingen bij Zooloretto)

04-01-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
03-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 3
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Jan, Marjan, Annelies & Arne
Gespeelde spellen : Gepakt & gezakt, Vlotte geesten, Ticket to Ride Europe, Inka, Geharrewar in de sushibar, Foodie
Speeldatum : 31/12/12 - 01/01/13
Locatie : bij Jan & Marjan
Quote van de avond : "Gelukkig Nieuwjaar!"

03-01-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
02-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 2
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Arne, Karen, Sven G. & Luk
Gespeelde spellen : Escape - curse of the temple, Briefcase, Nieuw Amsterdam, Zombie : run for your lives! & Cthulhu dice
Locatie : Speelzolder
Speeldatum : 28/12/12
Quote van de avond : "Voor mijn speciale actie ga ik hier nog een huidje trekken!" (bezoekje aan de zwarte markt in Nieuw Amsterdam)
Tactiek van de avond : bij een deckbuilding game je aflegstapel naast die van je tegenspeler leggen, dan krijg je ongetwijfeld wel eens een extraatje!

02-01-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
01-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelen met SpinLi 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deelnemers : Sven J.en Elke (spellenclub Pallieter), Sven G. & Arne
Gespeelde spellen : Fairy land, Belfort & Homesteaders
Speeldatum : 26/12/12
Locatie : Speelzolder
Quote van de avond : "Foto's voor je nieuw project in je blote kont kan leuke foto's opleveren met Blue moon, Pecunia non olet, ... Maar wie wil de totem van Jungle speed presenteren?" (reactie na het voorstellen van dit nieuwe project)

01-01-2013 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Spelen met SpinLi
>> Reageer (0)
31-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SpinLi's nieuwjaarswens
Een weekje geleden publiceerde ik hier alvast een kaartje met daarop de beste wensen voor het nieuwe jaar. Op deze allerlaatste dag van 2012 herhaal ik graag mijn woorden en wens ik éénieder van u een fijne oudejaarsdag, een spetterend feest en vooral een gezellige en speelse overgang naar het nieuwe jaar.

Uiteraard hoop ik dat al uw dromen mogen uitkomen, dat we met z'n allen vooral gezond mogen blijven en dat we onze geliefde hobby met de nodige passie en enthousiasme kunnen blijven uitoefenen. Hopelijk heeft u dit jaar ook weer genoten van alle speelse momenten, van de schrijfsels hier op de blog en vooral van elkaar. Niet enkel de speeltijd is ons kostbaarste bezit (zoals hier op de blog ergens staat te lezen), onze speelkameraden die maken pas echt het verschil.

Onder dit motto ga ik dit jaar dan ook een nieuw projectje proberen op te starten. Vaste bezoekers van de blog weten dat Spellenclub SpinLi stilaan definitief gehuisvest is op onze zolder en dat we daar in ideale omstandigheden onze hobby kunnen uitoefenen. Dit speeljaar ga ik dus vooral de speelkameraden in de belangstelling plaatsen, ... maar of dit een succes wordt, hangt natuurlijk van jullie af. Ik nodig iedereen uit om een keertje (of meerdere keren) langs te komen. Ik zal bij elke gelegenheid een foto nemen van de groep mensen en oplijsten welke spellen we speelden. Dit zal hier op de blog een apart plaatsje krijgen onder de noemer "Spelen met SpinLi".

U weet hopelijk hoe u ons kan bereiken : via mail, hier een berichtje posten, via Facebook of Bordspelmania. We prikken gewoon een datum om gezellig samen te spelen. Ik zou het een eer vinden als we op het einde van 2013 een ganse reeks aan leuke speelmomenten hier op de blog kunnen presenteren. Bent u toevallig in de buurt op een moment, laat het ons weten. Wil u er een daguitstap van maken? Gaat u shoppen in Antwerpen of omstreken? Wil u na een dagje Bobbejaanland of Lilse Bergen nog snel een spelletje komen spelen? Komt u van Spel en heeft u nog niet genoeg? Er zijn ongetwijfeld momenten genoeg waarop het eventueel kan.

Even voor de duidelijkheid : deze uitnodiging gaat over de grens en over speelervaring heen. Iedereen is van harte uitgenodigd!


31-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 6 buiten categorie
Niet dat deze spellen de beste van allemaal zijn, maar ze zijn moeilijk om in één welbepaalde categorie te plaatsen. Aan elk van hen heb ik plezier beleefd. Zet ze maar op één of andere wishlist als je houdt van spellekes spelen.

* Ginkgopolis
Eigenlijk zou deze in de categorie "Abstract" moeten geplaatst worden, maar aangezien we deze categorie niet gaan doen dit jaar, moet hij hier zeker een plaats krijgen. Het op 2 na beste spel van Essen 2012 naar mijn mening. Feit dat het dan nog een Belgisch product is, is enkel nog een surplus. Xavier Georges is een straffe kerel, neem dat maar van mij aan.

* Eclipse
De hype van Essen 2011, die pas in 2012 bij het grote publiek terecht kwam door de langdurige onbeschikbaarheid. Ondanks de grootsheid van het spel redelijk eenvoudig, maar je moet natuurlijk wel even wat tijd uitrekken om dit spel te spelen. Deels ameritrash omdat je je vloot gaat verstevigen en proberen aan te vallen, maar er zijn ook andere speelstijlen die kunnen gebruikt worden om mee te dingen voor de overwinning.

* Alien frontiers
Een dobbelspel en toch weer niet. Met de uitbreiding en de gepimpte speelmaterialen is hij dit jaar enkel nog beter geworden. Misschien duurt hij net ietsje te lang als je elkaar goed in evenwicht houdt, maar hij is zo mooi en zo leuk dat ik me daar niet al te veel van aantrek.

* Alcatraz - the scapegoat
Weer een buitenbeentje. Veel voor- en tegenstanders voor dit spel. Laat het er ons op houden dat je het met het juiste publiek moet spelen. En de uitbreiding die dit jaar is verschenen werkt alvast enkele "probleempjes" van de baan. Hopelijk geven de criticasters het spel dan ook nog eens een kans met de uitbreiding, want het is echt wel de moeite. Het feit dat je één van de spelers netjes achterlaat en een mes in de rug plant, kan altijd op onze sympathie rekenen.

* Letters from Whitechapel
Gevoelsmatig is deze gepimpte Mr. X of Scotland yard één van de spellen die z'n plaats meer dan verdient in deze reeks. Iedereen ziet het zitten om dit genre spel te spelen, je bent toch een tijdje bezig en het is altijd reuze spannend, zowel als Jack the ripper als voor de agenten. De sfeer die het speelbord uitstraalt, is in mijn ogen fenomenaal.

* Takenoko
Het laatste woord (omtrent spellen) van dit jaar is voor dit spel dat in mijn ogen de Gouden Ludo had moeten winnen. Jammerlijk genoeg zat hij niet in de voorselectie, God mag weten waarom. Antoine Bauza, de man die ons 7 Wonders, Hanabi, Tokaido en deze Takenoko gaf, verdient ondertussen een standbeeld. Niet enkel de schattige panda zorgt voor onze bewondering, maar ook het ganse opzet, het thema, het speelplezier en de diepgang die er toch in gestopt wordt. Voor diegenen die het te willekeurig vinden, kunnen er enkele kleine ingrepen gebeuren om het nog tactischer te maken en de geluksfactor uit te schakelen. Maar voor mij is de basisversie meer dan voldoende.

30-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Nieuw Amsterdam
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nieuw Amsterdam (WGG) :

+ veel materiaal
+ prima speelbord met verschillende overzichtjes van acties en fasen
+ het biedsysteem op de acties is leuk en doordacht
+ je komt altijd weer een actie te kort of je hebt de grondstoffen niet die je moet hebben
+ de scores lagen bij ons zéér kort bij elkaar

- hier en daar onnauwkeurigheden in het houten materiaal
- misschien hadden de wijken van Nieuw Amsterdam op het speelbord ietsje groter mogen zijn, zodat alle
huizen erop passen en je nog goed de actie kan aflezen

29-12-2012 om 01:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 6 euronaut tot de dood
Mijn favoriete categorie, aangezien ik wel een echte eurospeler ben. Houten blokjes, punten verzamelen, beetje tactiek, vooral veel opportuniteiten aangrijpen, iets durven laten liggen om later nog meer op te rapen, ...
Deze lijst zou ongetwijfeld nog veel langer kunnen geworden zijn, maar ik beperkt me tot de huidige top 6.

* Belfort
Niet toevallig weer een spel van TMG in de lijst. Arbeiders plaatsen, grondstoffen verzamelen, zoals elke andere eurogame, maar de gebouwen die je bouwt, de acties die je onderneemt, de kwaliteit van het materiaal, het prima overzicht van de acties verdienen een pluim. Deze moet dringend nog eens uit de kast komen na al dat Essengeweld.

* Village
De terechte winnaar van de Gouden Ludo, een veelspelerspel met een levensecht thema. Nooit heb ik in een spel mijn mannetjes zo snel willen laten sterven als hier. Het spelconcept is strak in elkaar gebokst, het speelt vlot eens je de acties kent en er zijn meerdere wegen naar de overwinning, maar ik heb wel mijn persoonlijke favoriet.

* Lords of Waterdeep
Dungeons & dragons in deze reeks, dat zou niemand vorig jaar verwacht hebben. Maar met Lords of Waterdeep heeft men
een erg mooi spel op de markt gebracht. We kijken al reikhalzend uit de naar uitbreiding die binnenkort zal verschijnen. Erg leuk
aan dit spel zijn de punten die je kan verzamelen. Aanvankelijk loopt het nog stroef, maar eens je begint te scoren, gaat het razendhard.

* Trajan
De absolute topper van Feld, maar die man is goed bezig. Hij verschijnt volgend jaar ook bij Quined, dus ook voor de nederlandstalige markt zal hij beschikbaar zijn. Punten sprokkelen ten top, maar met zo'n leuk "Mancala"-systeem, waarbij je zelden of nooit de actie kan uitvoeren die je echt zou willen doen. Ik krijg er na enkele partijen nog steeds geen vat op ... en dat maakt het nou net zo leuk.

* Luna
Mensen die mij kennen weten dat ik fan ben van dit spel. Moeilijk om aan te geven waarom nou net, maar er zit echt van alles in. Het juist plaatsen van je arbeiders, het verplaatsen, het gebruiken van de acties en vooral het manipuleren van de verschillende acties maken dit tot een erg mooi ontworpen spel.

* Terra Mystica
Het beste spel van Essen 2012, punt aan de lijn.

29-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2013/1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ons nieuwe speeljaar begint volgende week vrijdag al. U bent van harte welkom in de cafetaria van rusthuis Lindelo in Lille vanaf 19.00 uur. Hopelijk kunnen we dan persoonlijk onze nieuwjaarswensen overmaken! Tot dan!

28-12-2012 om 09:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 6 het oog wil ook wat
Ik had deze categorie ook "thematisch" kunnen noemen. Het zal dan ook geen verrassing zijn als er enkele Ameritrash-spellen tussen zitten. Ik had deze reeks overigens nog veel langer kunnen maken door bijna het ganse FFG-gamma toe te voegen. Sorry dus voor Chaos in the old world, Cosmic encounter, Merchant of Venus, ... en ook Eclipse, want die haalden het niet.

* City of horror
Oogt niet alleen mooi, met het juiste publiek is het keihard, maar ook wel lachen geblazen. Wie offeren we dit keer op?
Hopelijk die blonde del die de ganse tijd loopt te roepen en op die manier de zombies aantrekt, of toch liever oma die met
haar rollator toch niet echt mobiel is. Het leven zoals het was "zombies".

* Battlestar Galactica
De onbetwiste nummer 1 als het gaat om schizofrene geesten en achterdocht in een spelletje. Je moet er je tijd voor nemen,
maar als je in de geest van dit spel zit, dan laat het je maar moeilijk los. Oh ja ... er zijn ook cylons aanwezig en mega "basestars".

* Collapsible D
Ongetwijfeld één van de mindere spellen die ik dit jaar gespeeld heb, maar de beleving is erg leuk. Het klopt allemaal geschiedkundig nog wel. Het is mooi uitgewerkt, en die Titanic die zal vergaan ... hopelijk blijf jij overeind en geraak je in een reddingsloep. Je hebt dit zo goed als niet in de hand, en vanaf het moment dat je dit ook beseft, kan je hier wel eens van genieten.

* Mice & mystics
In een imprESSEN niet zo lang geleden nog besproken. Niet mijn ding, maar erg mooi uitgewerkt. Prima materiaal en schitterende verhaallijn. Het feit dat het eindelijk zo'n type spel is dat ook toegankelijk is voor de niet Ameritrasher brengt hier een nominatie met zich mee.

* Zong shi
Vooral de kwaliteit van de afwerking mag eens vernoemd worden. Gryphon games staat garant voor erg mooi materiaal. Het plastic afsluitdeksel om het materiaal op z'n plaats te houden is schitterend, de grondstoffen, de startspelerpion (Boeddha), ... alles is piekfijn in orde. Daarnaast is Zong shi ook nog eens een fantastisch goed spel.

* Tokaido
Prachtige artwork, Zen-gevoel ten top, familiespel dat zelfs met de kleinere kinderen kan gespeeld worden, maar toch ook uitdagend is voor de veelspeler. Terecht uitverkocht in Essen.

28-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fairy land
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fairy land (Lo Scarabeo) :

+ een spelletje waar meer in zit dan je zou verwachten
+ aanvankelijk denk je dat je het nooit gaat halen met zo weinig kaarten om te bieden, maar het komt allemaal wonderwel goed
+ speelt relatief snel, slechts één actie per beurt, dus je moet nooit lang wachten
+ héél wat variatie in de koninginkaarten waarvan er slechts 9 in het spel zijn, deze kaarten maken het spel echt aantrekkelijk in mijn ogen
+ vergelijkbaar met Biblios en die kreeg van ons ook al goeie punten

- het is en blijft wel een setjes-verzamelen-spel
- het artwork is niet mis, maar niet onmiddellijk iets waar je spontaan naar zal grijpen
- timing is belangrijk, maar het moet ook wel een beetje meezitten

27-12-2012 om 01:03 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 6 samen lachen
De partycategorie wordt dikwijls weggehoond door de veelspeler die zich te serieus neemt. Maar wat blijkt als je op het einde van het jaar als je de statistieken bekijkt van de gespeelde spellen? De top 10 staat boordevol met deze titels, gewoonweg omdat ze leuk zijn, snel spelen en je ze aan iedereen kan voorschotelen. Geen monopoly's echter in deze reeks, maar spellen die echt de moeite waard zijn om aan te schaffen in familieverband. De snelheids- en vaardigheidsspelletjes heb ik in deze reeks even links laten liggen.

* King of Tokyo
Ook zonder meer terecht genomineerd voor een Gouden Ludo. Iedereen wil wel eens op de andere spelers kloppen tijdens een spel ... en hier is het ook nog eens de bedoeling. Het dobbelen en punten scoren is eenvoudig, de kaarten maken het vooral interessanter. Een perfecte mix tussen party, geluk en tactiek.

* Escape : curse of the temple
Actie ten top op korte tijd, 10 minuten en 56 seconden duurt het spel om precies te zijn. Iedereen is geboeid, actief bezig en ook de omstaanders zullen geïnteresseerd toekijken hoe je het ervan af brengt. Zorg wel dat je een cd-speler of mp3-speler bij de hand hebt.

* Dixit
Ondertussen al enkele versies van beschikbaar en extra kaarten. De tekeningen zijn magistraal, het spelverloop voor iedereen duidelijk (de puntentelling veel minder, dat is elke keer weer terug de spelregels lezen). Breng dit vooral op tafel als je geen actie wil, maar rustig met opa en oma, de zatte nonkel die aan het ontnuchteren is na een zware oudejaarsavond en met het kleine nichtje of neefje eens een spel wil spelen.

* Cthulhu dice
Het spel met het minste materiaal ooit. Eén dobbelsteen en enkele steentjes. Het perfecte spel om een startspeler aan te duiden.
De speelduur van 30 seconden (!) per speler zorgen ervoor dat je op korte tijd erg veel "plays" op BGG kan ingeven.

* Pecunia non olet
Het thema blijft toch schitterend en voor een bulderlach hier en daar zorgen aan de speeltafel. Schitterend toch als je iemand met
diarree op je pot krijgt, geef hem nog wat rotte vis erboven op en je wordt schijtend-rijk.

* Cyrano
Misschien de vreemde eend in de bijt, niet iets dat iedereen leuk vindt, maar ik kan het wel smaken. Rijmen en dichten zonder je gat op te lichten. Winnen of verliezen doet er niet echt toe, maar als je tracht om grappige gedichtjes te schrijven, dan beleef je hier plezier aan.

27-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 6 alternatieve kaartspellen
In deze top ga ik geen "Take 5", "Grote Dalmuti" en andere "Weerwolven" presenteren. Uiteraard zijn al deze kaartspelletjes die in onze cd-koffer zitten de moeite waard en zouden ze een reeks op zich kunnen krijgen hier op de blog. Ik ben ooit al eens met zo'n reeks gestart, nl. "kaartje leggen", maar dit is wat stilgevallen. Misschien wordt deze later nog wel eens terug opgenomen.

In deze reeks zet ik enkele kaartspellen in de kijker waar er wel degelijk met kaarten dient gespeeld te worden, maar waarbij ze meer zijn dan zomaar een kaartje. Het wordt direct duidelijk. In willekeurige volgorde geef ik u zes leuke kaartspellen :

* Call to Glory
Dit kaartspel van WGG verdient vooral z'n plaats in deze reeks door z'n eenvoud en z'n prachtige kaarten.
Aan dit spel zal je plezier beleven als kind, familie of veelspeler.

* Hanabi
Zonder meer het kaartspel met de vreemdste techniek die we in de kaartgeschiedenis al gezien hebben. U mag
namelijk uw eigen kaarten niet bekijken. De eerste echte coöp waar je echt goed zal moeten overleggen om te
kunnen winnen en waarbij vooral niet één speler het voortouw kan nemen (aangezien je zelf in het ongewisse bent).

* Oddville
Eén van de leuke verrassingen van Essen dit jaar. Een volwaardig spel in een klein doosje, zo hebben we het eigenlijk graag,
want dan kan je meer spellen op een kleine oppervlakte stapelen. De kaarten hebben een multifunctioneel gebruik, geld en
gebouwen. Er zijn ook tegenstanders van dit spel, dat toch wel een racespel blijkt te zijn. De speler die als eerste zes gebouwen kan
plaatsen, heeft erg veel kans op de overwinning. Maar als iedereen hier rekening mee houdt, lijkt dat probleem van de baan voor mij.

* Eminent domain
In mijn ogen nog steeds de topper binnen het gamma en als ik ze hier zou genummerd hebben, kwam deze op één voor mij. Deckbuilding zoals het zou moeten zijn. Thematisch sterk uitgewerkt (maar dit is goesting natuurlijk), vlot spelverloop en redelijke diepgang.

* San Juan
Aangezien ik zeker een vermelding wil in de "De Tafel plakt- awards" of zo'n award op onze virtuele schouw wil plaatsen, kon deze titel hier zeker niet ontbreken. Neen, alle gekheid op een stokje ('t is toch gemeend Dominique), dit is gewoon een fantastisch goed spel. De kaartvariant van BGG's nummer 1 (of is het nu 2 of 3) is eigenlijk beter dan z'n grote broertje. Snel opgezet, snel gespeeld, maar zoveel diepgang en mogelijkheden.

* Revolver
Eén van de betere 2-persoonsspellen van de afgelopen jaren. Met een asymmetrische kaartendeck toch een leuk spel in elkaar timmeren, is niet eenvoudig. Z'n nominatie voor de Gouden Ludo is dan ook verdiend.

26-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelse wensen en de laatste week
Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de afbeelding om te vergroten!

Met deze Kerstboodschap en vroege nieuwjaarswens sluiten we ook de erg lange Essenreeks af. Het begon allemaal ergens halverwege augustus met een ganse reeks aankondigingen. De spellen waar we naar uitkeken (en die we al op tafel hebben gebracht), hebben de hoge verwachtingen meer dan ingelost. Niet alle spellen die we aan de collectie toevoegden in deze periode zijn reeds besproken, maar dat zal ons in de loop van de volgende weken wel eens lukken. Hopelijk mag u dan ook een reeksje imprESSENs verwachten.

2012 was in mijn ogen een erg sterk spellenjaar, niet alleen door de spellen die er verschenen zijn, maar ook het aantal speelsessies dat we dit jaar hebben kunnen organiseren. Mijn eerste dank gaat dan ook uit naar iedereen die samen met mij dit jaar heeft genoten van onze favoriete hobby. Ik heb ook een nieuwe doelstelling en wens voor het nieuwe jaar, maar deze publiceer ik (zoals het hoort) pas op 31 december. Ik hoop dat jullie allemaal benieuwd zijn, komen lezen ... en vooral gehoor zullen geven.

Voor deze laatste week heb ik ook nog wat in petto. Ik ga, volledig tegen mijn gewoonte in, enkele topjes meegeven. Uiteraard zijn deze  subjectief, veranderlijk van dag tot dag en onvolledig. Ik ga me beperken tot een top-6 in enkele uitgekozen categorieën. Waarom geen top-10? Wel, SpinLi bestaat 6 jaar en ik geef u graag voor elk jaar 1 spel mee. Dit wil niet zeggen dat we uit elk jaar 1 spel gekozen hebben, maar u begrijpt waar we naartoe willen. In principe zou ik u gerust een top-1000 kunnen geven, maar daar ga ik me niet mee bezighouden. Opmerkingen zijn altijd welkom zoals steeds.

Prettige feesten alvast ... en probeer een spelletje op tafel te brengen (ik ga dat ook betrachten)

25-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ground floor (TMG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Spellen met een ietwat speciaal thema komen blijkbaar nooit alleen, zeker niet in een periode als die van Spiel. Zowel in Briefcase als in Ground floor duikt u de bikkelharde zakenwereld in. Ik kan u niet zeggen wie als eerste het thema heeft gekozen (ik vermoed Ground floor, aangezien deze al geruime tijd voor de beurs werd aangekondigd, gekickstarterd en geproduceerd enkele weken voor Essen), maar dat doet er eigenlijk niet zo erg veel toe. Indien je geen echte Wallstreet-man bent, zal je misschien dan ook een beetje door het thema moeten doorkijken. Beide spellen komen wel enkel qua thema overéén, de rest is iets totaal anders. 

In Ground floor bent u een CEO van een bedrijfje dat het tot de top wil maken, u gaat door middel van worker-placement je eigen kantoorgebouw uitbouwen tot één toonaangevend bedrijf. Je gaat extra personeel kunnen aanwerven, speciale bureaus installeren die je extra's opleveren en je gaat de bikkelharde strijd met de andere spelers moeten aangaan om aan populariteit te winnen. Populariteit is in dit spel erg belangrijk want deze bepaalt de speelvolgorde en de doorslag bij eventuele gelijke standen. 

Er is erg veel aan de gang in een spelletje Ground floor, dus ook dit spel zou ik niet direct zo maar iedereen voorschotelen. Samen met Terra Mystica is het ongetwijfeld het lijvigste spel uit de reeks die ik hier op de blog presenteer (en die stilletjes aan op z'n eind loopt). Een echte veelspeler zal ongetwijfeld z'n hartje kunnen ophalen in dit spel. Een spel bestaat uit 3 stadia, die op hun beurt uit 3 rondes bestaan. Elke ronde wordt dan nog eens opgesplitst in 5 fases. Het spel kan dus 9 ronden maximum duren, het kan ook sneller gedaan zijn, wanneer iemand erin slaagt om z'n vijfde verdiep van z'n kantoorgebouw te bouwen.

Fase 1 : inkomsten krijgen
- afhankelijk waar je CEO pion zich bevindt op de ladder krijg je tijdfiches (4 standaard voor de CEO en 3 extra voor elk personeelslid)
- als je verbeteringen in je kantoorgebouw hebt aangebracht die je in de inkomstenfase extra geld en/of info opleveren krijg je deze nu (geld en info zijn de twee dominanties in het spel, hiermee ga je alles moeten bekostigen)

Fase 2 : werknemers aanwerven
- in speelvolgorde mag iedereen werknemers aanwerven voor geld en info (zoals aangegeven op de huidige marktprijs)
- marktprijs stijgt telkens een speler een werknemer aanwerft
- de speler mogen meerdere werknemers aanwerven als ze dit kunnen betalen 
- de werknemers moeten nog wel eerst geschoold worden (dus de tijdfiches zijn nog niet beschikbaar)

Fase 3 : zaken organiseren (het worker-placement gedeelte van het spel)
- je kan tijdfiches op je eigen speelbord inzetten en de actie onmiddellijk uitvoeren
- je plaatst tijdfiches op het algemene speelbord die tijdens de volgende fase worden afgehandeld
- het plaatsen van de fiches gaat in populariteitsvolgorde !!!
- je kan ten allen tijde een kamer herinrichten, dit levert je extra acties op op je eigen speelbord (kost 3 geld en 3 info)

Fase 4 : zaken uitvoeren
- de acties van het algemene speelbord worden uitgevoerd in een vaste volgorde (ik geef u hieronder een kort overzicht, zonder in te gaan op de manier hoe het allemaal precies werkt)
- consulting firm : hier kan je extra info gaan verzamelen
- advertsising agency : hier kan je je populariteit gaan boosten
- marketing bonus : de spelers krijgen hier een bonus in populariteitsvolgorde (geld, info, tijdsfiche, voorraadblokje of kamer inrichten)
- warehouse : voorraadblokje aankopen
- factory : de voorraadblokjes proberen te verkopen voor geld 
- economic forecast : de economische voorspellingskaart wordt opengelegd 
- retail outlets : de spelers die producten hebben aangeboden, kunnen ze misschien verkopen (afh. aantal klanten die op voorspellingskaart staan)
- construction company : je bouwt je kantoorgebouw uit met nieuwe verdiepen over verbeteringen (die je extra opleveren)

Fase 5 : herorganiseren (klaarmaken voor nieuwe ronde)
- tijdspionnen gaan van de borden, iedereen mag inkrimpen en werknemers ontslaan, nieuwe tijdspionnen nemen
- spelerspionnen terug naar het "no bonus"-vak, 1 voorraadblokje toevoegen aan het magazijn
- iedereen verliest 1 populariteit, pas het aantal werknemers die aan te werven zijn aan volgens economische voorspellingskaart
- leg nieuwe voorspellingskaart klaar, verplaats de rondepion, voeg nieuwe onderdelen voor het gebouw toe na ronde 3 en 6

Je merkt dat er wederom erg veel gaande is. Ik heb de spelregels echter al talloze keren gelezen (ook al aangezien we ze vertaald hebben naar het Nederlands), dus indien interesse, ga even langs bij BGG en download de regels (nadat je een duimpje hebt gegeven). Het zou me zonder meer te ver leiden om alle kleine details uit te leggen, maar alles staat prima aangegeven op het materiaal. Veel talenkennis is echter niet nodig aangezien alles qua tekst zéér beperkt is, het gaat vooral om de namen van de gebouwen of delen. De speler die op het einde van het spel overigens het meeste punten heeft, wint het spel. Dus je moet altijd in je achterhoofd houden dat bouwen het belangrijkste is van allemaal, want dit levert je de punten op.

24-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
23-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CO² (Giochix)
Klik op de afbeelding om de link te volgen CO² was één van de spellen waar ik zonder twijfel het meeste van had verwacht voor de beurs in Essen startte. Vooral het thema sprak me enorm aan. Het is dan ook erg jammer dat ik het spel tot op heden nog steeds niet op tafel heb kunnen brengen. Het feit dat dit spel helemaal aan het einde van onze Essen-spelbesprekingen staat gepland, verraadt het ook een beetje. Is het dan geen goed spel? Toch wel volgens mij, maar het feit dat de spelregels niet super geschreven zijn, gecombineerd met de moeilijke vaktermen die worden gebruikt, hebben ervoor gezorgd dat dit spel eerder op een zijspoor terecht is gekomen. Gelukkig verschijnen er stilaan enkele video's online met een duidelijke en gestructureerde speluitleg en dit maakt het allemaal toch een beetje makkelijker. 

CO² is een veelspelersspel, laat ons daar niet over zeuren. Er is héél wat gaande in dit spel en je zal hoogstwaarschijnlijk ook wel enkele beurten nodig hebben om het allemaal onder de knie te krijgen. In CO² probeer je samen met de andere spelers de aarde te behoeden van de ondergang. Een coöperatief spel dus??? Neen, niet echt, je kan wel met z'n allen tegen het verlies aanlopen, want als de aarde onleefbaar is geworden door onze overtollige uitstoot dan verliest iedereen. Maar in dit spel ga je gewoon kei hard voor een individuele overwinning. Elke speler krijgt een opdrachtkaart waarmee hij op het einde van het spel punten kan scoren en tijdens het spel liggen er enkele kleinere opdrachtkaarten voor het rapen. Er zal in ieder geval voor gevochten worden.

Afhankelijk van het aantal spelers verloopt het spel over 5 of 6 decennia. Deze bestaan op hun beurt uit een bevoorradingsfase en een aantal actieronden die ook afhangen van het aantal spelers. Het staat eigenlijk allemaal mooi aangegeven op het speelbord. Ook de rest van het materiaal is erg sfeervol, maar dit zorgt aanvankelijk toch ook voor wat onduidelijkheid. eens je de symbolen kent, blijkt het eigenlijk allemaal niet zo moeilijk en veel te zijn (maar dit is vaak het geval natuurlijk). Ik ga dan ook niet op alle kleine regeltjes ingaan, want dit zou het ogenschijnlijk moeilijker maken dan het allemaal is, dus bij deze een kort overzicht (u krijgt trouwens erg handige overzichtskaartjes bij het spel)

1) Inkomstenfase :
- verdeel inkomsten : de 1ste en 2de positie op de expertisesporen van de verschillende energiebronnen leveren geld en/of overwinningspunten op. De spelers kiezen hoeveel ze aan geld of punten willen ontvangen
- energievoorziening : de centrales in de werelddelen verbruiken energie, de uitstoot stijgt als er gebruik wordt gemaakt van kool, olie of gas. De speler die de regio controleert, dient hiervoor te betalen met een CEP (schijven die je tijdens het spel gebruikt als zijnde een soort betalingsmiddel om bepaalde zaken te mogen doen)
- gebeurtenis : indien de uitstoot bepaald niveaus haalt, volgt er een gebeurtenis. Trek een kaart, voer de gebeurtenis uit en leg de kaart af.

2) Actiefase : 
De speler heeft steeds de keuze tussen drie mogelijke acties. Daarnaast zijn er enkele gratis acties die elke ronde één maal uitgevoerd mogen worden.
- Een project voorstellen : stel de bouw van een bepaalde energiecentrale voor (die het werelddeel vraagt), ontvang hiervoor geld of grondstoffen of wetenschappers
- Installeer een project : betaal 1 CEP, ontvang het éénmalig effect van het project
- Bouw een project : betaal de kosten (geld en grondstoffen) en scoor de overwinningspunten (mag enkel indien je voldoende expertise in dat vakgebied hebt). Je wint ook extra expertise indien je deze actie uitvoert.

Gratis acties : mogen ten alle tijde tijdens je beurt uitgevoerd worden
- 1 wetenschapper inzetten of bewegen :
* op een project en overéénkomstig je expertise verhogen
* op een congres en je expertise eveneens verhogen
- de markt bezoeken : 1 CEP kopen of verkopen
- een kaart spelen : één van je lobbykaarten spelen en het voordeel ontvangen of één van de openliggende opdrachtkaarten vervullen en de punten scoren

3) Regio's controleren (geen aparte stap, geldt constant)
Als je een regio controleert, dit doe je door het meest gevraagde grondstoffen te leveren, mag je CEP's van die regio nemen, krijg je op het einde van het spel alle CEP's daar aanwezig, ben je verantwoordelijk voor de energievoorziening die de regio nodig heeft tijdens de inkomstenfase.

Het spel eindigt ofwel na vijf (zes) decennia OF als er twee regio's volledig volgebouwd zijn met alternatieve energiecentrales of wanneer de uitstoot terug zakt naar een veilig punt onder 350 ppm. Als de uitstoot boven de 500 ppm stijgt, is het spel ook afgelopen en verliest iedereen. 
Op het einde van het spel tel  je al je CEP's in je hand en die van regio's die je controleert, verkoop je deze tegen de huidige marktprijs en ontvang je het geld. Je scoort punten voor je opdrachtkaart, 1 punt voor elke 2 geld, 3 punten voor het meeste grondstoffen in handen en 3 punten voor de speler die het meeste opdrachtkaarten wist te scoren. De speler met de meeste punten wint het spel.

23-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
22-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mice and mystics
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mice and mystics (Plaid hat games) :

+ bijzonder sfeervol spel
+ hoewel dit genre spellen niet onmiddellijk mijn ding is, vond ik het erg leuk
+ geen overrompeling aan regeltjes op de regeltjes waarin dit genre spellen soms durft vervallen
+ erg fijne verhaallijnen uitgewerkt
+ taalafhankelijk, maar perfect haalbaar om met wat basiskennis van het Engels te spelen
+ ettelijke uren speelplezier vooraleer je alle scenario's hebt doorworsteld

- taalafhankelijk, jammer dat er waarschijnlijk nooit een Nederlandstalige versie van zal verschijnen
- dit type spellen zijn gemaakt om uitbreidingen voor te maken en nieuwe verhaallijnen, dus de kostprijs gaat de hoogte in gaan de komende tijd
- relatief duur spel (maar gezien het materiaal kan ik mij daar persoonlijk bij neerleggen)

Ik ben zeker overwegend positief over dit spel. We hebben er nog bij zitten mijmeren dat men er een soort applicatie van moet maken met animaties die de verhaallijn perfect in beeld zou kunnen brengen. Of we het spel met de club aanschaffen, daar durf ik niet op antwoorden (gezien de kostprijs en het beperkte publiek bij ons in de club die dit soort spellen speelt), maar ik hou hem zeker in de gaten en misschien zal hij bij gelegenheid toch wel eens in onze kast terecht komen.

22-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Amsterdam (WGG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spel is één van de acht titels die WGG presenteerde op Spiel. Wegens budgettaire redenen was het voor spellenclub SpinLi onmogelijk om meer van deze titels in huis te halen, maar dit spel wilden we koste wat het kost toevoegen aan de collectie. Zowel na het lezen van de spelregels, als het bekijken van het materiaal vonden we deze titel de beste uit de reeks. Het was dan ook ongetwijfeld een grote afknapper voor velen dat hij niet tijdig in Essen geraakte, niet in het minst voor de mensen van WGG. Gelukkig wordt alles met de mantel der liefde bedekt als de naleveringen toch spoedig komen en het spel voldoende kan getest worden en goed bevonden in de hallen in Essen. Wij kochten ons exemplaartje wel later aan, tijdens Spel 2012.

Nieuw Amsterdam mag je gerust catalogeren onder de expertspellen van WGG. Met z'n iets langere speelduur en hogere leeftijdsaanduiding lijkt me dat niet onlogisch. Het materiaal is zoals we gewend zijn van de Goblins van prima kwaliteit. Bovendien zijn ook de kartonnen, glanzende fiches altijd een fijne vaststelling bij het uitpunchen van het materiaal. Hout hebben ze ook nog voldoende bij onze noorderburen, iets wat toch wat aan het verdwijnen is in spellenland (waar meer en meer wordt geopteerd voor plastic miniaturen of gewoon erg veel kartonnen fiches). Wij juichen het hout alleen maar toe, dus doe zo voort WGG.

In het spel zelf kruip je in de rol van een landeigenaar en verdien je punten door land te ontginnen, gebouwen te bouwen in Nieuw Amsterdam en voor de huiden die ze naar de Oude Wereld verschepen. Het hoofdelement van het spel zijn de veilingen waarbij de spelers niet alleen extra inkomsten krijgen, maar ook de mogelijke acties die ze die ronde kunnen uitvoeren. Op het speelbord is héél wat aan de gang, je hebt er markten, indianenkampen, een veilinghuis, de stadsdelen van Nieuw Amsterdam, een scorespoor, maar vooral erg handig zijn de speeloverzichten van de acties en de ronde.

Het spel wordt gespeeld over zes ronden, die elk bestaan uit 4 fasen :
1) Voorbereidingsfase :
- oude landkaarten en scheepskaarten verwijderen en nieuwe land- en scheepskaarten aanvullen (4 van elk)
- lege vakjes voor de huiden van de Lenape indianen worden gevuld
- actiefiches worden geschud en in het veilinghuis geplaatst

2) Biedfase :
- de spelers bieden in het veilinghuis om actiefiches te bemachtigen en om de beurtvolgorde te beïnvloeden

3) Actiefase :
- in beurtvolgorde gebruiken de spelers hun stadsfiches (als ze die hebben) en voeren ze een speciale actie uit
- in beurtvolgorde gebruiken de spelers hun landfiches (als ze die hebben) en voeren ze een speciale actie uit
- in beurtvolgorde gebruiken de spelers hun handelsfiches (als ze die hebben) en voeren ze een speciale actie uit

4) Provisie- en inkomstenfase :
- iedere speler krijgt zoveel maïs als aangegeven staat op zijn ontgonnen landkaarten
- iedere speler verwijdert een maïs voor elk kantoor dat hij heeft in de stad
- iedere speler krijgt goederen zoals aangegeven op de scheepskaarten en bewaart deze op zijn aanlegsteigers (overschot wordt afgelegd)
- iedere speler krijgt één munt per district dat hij bezet, plus één munt per district dat hij controleert

Stadsacties :
- kantoren bouwen (zodat je overmacht krijgt in de districten)
- verkiezingen organiseren (zo scoor je overwinningspunten voor de meerderheid in districten)
Landacties :
- land toevoegen (een open kaart toevoegen, één hout opleggen, een langhuis verplaatsen stroomopwaarts)
- land ontginnen (als de kaart volgebouwd is met huizen, krijg hiervoor hout en punten zoals aangegeven op de kaart)
Handelsacties :
- huiden kopen van de lenapes (betaal zoals aangegeven op het speelbord)
- huiden verschepen (leg het gevraagde huiden van een schip af, ontvang geld en punten afh. geleverde huiden)
Speciale acties : mag je uitvoeren in elke stap van je beurt, kost één munt (tenzij je het district controleert dat bij de actie hoort)
- houtzagerij : één munt voor één hout en omgekeerd
- graanschuur : één munt voor één maïs en omgekeerd
- dok : voeg een gebouw toe aan je aanlegsteiger, nu heb je meer magazijnen om goederen op te slaan
- molen : voeg 1 tot 3 gebouwen toe aan landkaarten
- zwarte markt : koop 1 tot 3 huiden voor munten en/of goederen (of combo), kosten zijn 3/6/9 als je 1/2/3 huiden koopt
- handelspost : verplaats je handelspost één stap stroomopwaarts

Na zes ronden eindigt het spel met een slotverkiezing in de districten, krijg je nog overwinningspunten voor je volledig gevulde maar nog niet ontgonnen landkaart en voor een overschot aan huiden, geld en grondstoffen krijg je ook nog punten. De speler met de meeste punten wint het spel.

22-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
21-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor wat het waard is ...
Stel dat die Maya's nu toch maar eens gelijk hebben, dan zou de wereld dus effectief vandaag vergaan. In dit Tzolkin-jaar is het dan ook niet meer dan gepast dat het laatste wat u leest iets te maken heeft met uw favoriete hobby. Ik ben dan ook zéér vereerd dat u mijn nietig blogje als laatste in uw gedachten wil stoppen. Vandaag presenteer ik dan ook geen nieuwe spelbespreking maar een opsomming van alle spellen uit de Essen-reeks die ik ondertussen al op tafel heb gekregen. Ik geef er voor één keer eens punten bij, super-subjectief, totaal nutteloos en van geen enkele relevantie. Maar voor wat het waard is, is dit mijn persoonlijke ranglijst van de gespeelde spellen. Geniet ervan en rust zacht! En moesten die indianen er toch naast zitten, dan krijgt u morgen van mij een recensie over indianen.

10 op 10 : buiten categorie
- Terra mystica
- Belfort

9 op 10 : fantastische spellen die mijn collectie nooit zullen verlaten
- Homesteaders
- Ginkgopolis
- Seasons

8 op 10 : leuke spellen die méér dan de moeite waarde zijn en in een spellencollectie thuishoren
- Escape
- Suburbia
- Briefcase
- Tokaido
- Tzolkin
- Hanabi

7 op 10 : degelijke spellen die ik leuk vond
- Among the stars
- Animal farm
- P.I.
- Saint-Malo
- Spellbound
- Libertalia
- City of horror
- Oddville
- Mice and mystics

6 op 10 : leuk om een keertje gedaan te hebben, maar ...
- Amber
- Skyline
- Smash up
- Courtier
- Diavolo
- Atlantis rising
- Lady Alice
- Aztlan
- Qin
- Rondo
- Mutant meeples
- Hennen Jennen
- Sheepland

5 op 10 : verdienen misschien nog een waterkansje
- La venise du nord
- De hobbit - het kaartspel

Nog in de wachtkamer en hopelijk op korte termijn een imprESSEN ...
- Yedo
- Il Vecchio
- Noblemen
- Al Rashid
- Myrmes
- Serenissima
- Asgard
- 7 Wonders cities
- Dungeon lords + exp.
- Goblins inc.
- Galaxy trucker + exp.
- The cave
- Mercurius
- Alcatraz + exp.
- Sunrise city
- Viva java
- Groundfloor
- Snowdonia
- Karnag
- CO²
- Carson city + exp.
- Dominare
- Mercante
- Guildhall
- 1969
- Keyflower
- Dr. Who
- Chicken Caesar
- Fairy land


21-12-2012 om 08:05 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellbound (Fragor games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is misschien wel een bespreking waarop u heeft zitten wachten ... misschien ook totaal niet, want u heeft het spel niet in huis en zal het ook niet in huis halen voor belachelijk hoge prijzen (hoe goed het spel dan ook wel zou zijn). Fragor games maakt er de laatste jaren "een spel" van om zo snel mogelijk hun kopietjes van hun nieuwe spel uit te verkopen. Op luttele dagen tijd waren de 1000 pre-orders de deur uit en moest de minder freaky gamer lijdzaam toekijken hoe er druppelgewijs informatie over het spel gelost werd. Want het moet gezegd ... toen ik de pre-order plaatste, wist ik enkel de titel van het spel (en zelfs die heb ik maar half bekeken, gewoon mailen naar die twee gekke Schotse broers). Maar was het allemaal de moeite waard?

Laten we beginnen met het stokpaardje van de Lamontbroertjes : het materiaal. Dat is werkelijk om duimen en vingers van af te likken! De doos heeft een belachelijk grote omvang. Als dit de nieuwe standaard wordt, zullen menig zolder, kelder of livingkast moeten verbouwd worden om alles nog te kunnen stapelen. De doos zit echter niet helemaal vol, maar het is vooral om de stenen figuurtjes netjes en veilig weg te bergen dat ze zo omvangrijk is. Het speelbord is erg mooi en sfeervol geïllustreerd. Het moet gezegd dat het wel oogt als je het allemaal open legt. De rest van het materiaal is prima in orde en in typische Fragorstijl. Zo zijn de kaarten eerder in een kinderachtigere tekenstijl, maar dat stoort mij persoonlijk totaal niet. Zoals reeds gezegd, het hoort wel bij de firma. De stenen figuurtjes zijn sowieso de uitschieters, de trol en de wachter zijn mijn favorieten, maar ook de magiërs, de boeken en de heks zijn adembenemend. Misschien dat het groffe schilderwerk sommigen stoort, maar ik vind het wederom toepasselijk. Het moet niet allemaal te gelikt zijn voor mij. Wat het materiaal betreft, zat dit spel dus wel in de juiste prijscategorie als je hem in Essen aanschafte, maar om er nu de gevraagde bedragen voor neer te leggen, lijkt me het een beetje te veel.

Het spel dan maar, een coöperatief spel dit keer bij Fragor. Wij zijn ondertussen vertrouwt met het gamma aan coöperatieve spelen en ik kan u nu al verklappen dat dit niet het beste spel is, dat blijft in mijn ogen nog steeds Ghost stories. Maar wat je wel moet erkennen is dat dit spel voor het eerst een deckbuildingsysteem gebruikt in een coöperatief spel, dat heb ik volgens mij nog niet gezien. Of het al dan niet werkt, kom je straks nog wel te weten. Op het eerste zicht deed dit spel me erg denken aan Shadows over Camelot of Mousquetaires du Roy, waar je ook op verschillende locaties het onheil probeert te voorkomen. Winnen is niet evident, maar als je de schade al weet te beperken, dan ben je goed bezig. Datzelfde gevoel heb je ook hier, het is dweilen met de kraan open. Je kan dan ook enkel winnen als je de heks verslaat, maar hebt héél wat manieren om het spel te verliezen : als je 2 toverboeken verliest, indien er twee slechte pionnen op het einde van hun spoor terechtkomen, indien de heks haar toren bereikt en als je een slechte kaart dient te trekken maar deze niet meer voor handen is. 

Ik geef u ook graag even een kort overzicht van een speelbeurt. Kort en onvolledig zeg ik er al even bij, want er zijn wel wat kleine regeltje om mee rekening te houden. Het spel speelt wel vlot als je de regels bij de hand houdt en zijn niet moeilijk eens je bezig bent, maar het zijn er wel wat.
Als je aan de beurt komt, voer je de volgende acties in volgorde uit :
- stuur een kaart naar de toren van de heks 
- speel of leg magiekaarten af 
- vul de magiekaarten terug aan
(deze laatste stap kan worden onderbroken als er een gevecht ontstaat met de heks)

1) De speler moet één van de kaarten uit de rij magiekaarten naar de toren van de heks sturen. Bovenaan staan een zon- of maansymbool. Op deze manier zal de kracht van de magiërs (zon) of die van de heks (maan) vergroten als het tot een gevecht komt.
2) De speler mogen de resterende magiekaarten in een volgorde naar keuze gebruiken om acties uit te voeren. Ze mogen ook de kaarten afleggen zonder de bijhorende actie uit te voeren, maar op het einde van hun beurt mogen er slechts 2 kaarten over blijven. In je beurt moet je ervoor zorgen dat je zeker één keer bewogen hebt of de slechte pionnen gaan weer een stapje vooruit zetten (tenzij je in een dorp bent).
De mogelijke acties  :
- bewegen van een stad naar de wildernis of een dorp (niet rechtstreeks naar een andere stad)
- bewegen naar een locatie (komen pas open te liggen nadat je ze gevonden hebt tussen de dorpen en leveren een speciale actie op)
- magie : hiermee kan je je persoonlijke toverstaf opladen (die je ten alle tijde kan gebruiken om één van de basisacties extra uit te voeren) OF om een slechte pion terug te dringen op één van de sporen (hiervoor trek je een steen uit het zakje, maansteen gebeurt niets- zonsteen één plaats terug)
- invloed : invloed wordt gebruikt om je deck aan te vullen met helpers die je in de dorpen haalt. Vanaf het moment dat er voldoende invloed is bijeen gesprokkeld, sluiten de helpers zich bij jou aan en verdwijnen ze in de trekstapel (één kaart onmiddellijk ter beschikking)
- op zoek naar toverboeken : sommige kaarten laten je toe om te kiezen of je één van bovenstaande basisacties uitvoert of een toverboek een plaatsje verschuift naar de goede kant. Indien de toverboeken bepaalde plaatsen passeren krijg je toverkaarten (die je extraatjes opleveren), bereikt het boek de eindplaats, dan win je het toverboek (je hebt ze nodig om de heks te gaan bekampen op het einde van het spel)
3) De vitrine van magiekaarten wordt aangevuld, indien er meer dan drie slechte kaarten worden getrokken, verschuiven de slechte pionnen en de trol een plaatsje. Komen deze slechte pionnen of de trol op een toverboek terecht, gaat het boek verloren voor altijd. Indien je de vitrine niet volledig kan aanvullen, volgt er een strijd met de heks. 

Strijd met de heks : 
- de slechte magiekaarten worden afgelegd, maar eerst worden ze nog uitgevoerd (verplaatsingen slechte pionnen en trol)
- de slechte pionnen en/of trol waar geen magiër staat, gaan één plaatsje vooruit
- er wordt een extra slechte kaart toegevoegd aan je kaartenstapel
- bepaal de kracht van de heks (maansymbolen op kaarten, stenen trekken en maanstenen toevoegen) en die van de magiërs (zonsymbolen op kaarten en zonstenen) en vergelijk ze. Bij winst voor de magiërs krijgt de heks steun van één van haar onderdanen voor de volgende ronden en worden de boeken allemaal een plaatsje naar de goede kant geschoven. Bij verlies hangt het ervan af hoe groot het verschil in kracht is tussen goed en kwaad (0-4 de heks zet één stapje richting top toren, 5-9, de heks zet twee stapjes, 10+ het spel is onmiddellijk verloren). Als de heks klimt naar de top van haar toren vergroot haar kracht en wordt er een onmiddellijk effect uitgevoerd (en neem van mij aan dat je dit liever hebt). 

Hoe je het spel kan verliezen, heb ik al even aangehaald, maar je kan (hoop ik toch) het spel ook winnen. Hiervoor dien je volgende zaken te regelen :
- verzamel minstens 4 toverboeken
- verzamel met alle magiërs in het dorp waar de locatiekaart "de toren van de heks" zich bevindt (dus deze moet je wel eerst vinden)
- vecht een finale strijd uit met de heks (elk boek telt als een zonsymbool, voor de rest is dit als eender welk ander gevecht met de heks)

20-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs