IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rondo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rondo (Schmidt spiele) :

+ zelfde start als imprESSEN van gisteren : Knizia, dus duidelijke, korte, snelle spelregels
+ prachtige, stevige schijven (Rummikub-kwaliteit)
+ zéér toegankelijk spel voor jong en oud
+ zéér spannend scoreverloop, echt ver uitlopen kan enkel met het nodige geluk
+ perfect spel om te demoën of in een spellenclub op tafel te gooien
+ staanders om schijfjes op te leggen zijn erg mooi en handig uitgevoerd
+ komt voor mij in de categorie van "Just 4 fun", "Qwirkle", "Rummikub", ... dat zeker positief

- het is wat het is en niet meer dan dat
- uiteraard bent u wat afhankelijk van de stenen die u trekt

04-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Il vecchio (Hall games/Pegasus spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen deze titel werd aangekondigd had hij direct onze interesse, maar jammerlijk genoeg heeft het na het bekijken van het spel en het lezen van de spelregels al een deel van z'n pluimen verloren. Misschien dat enkele speelbeurten terug veel goed maken, ik hoop er alleszins op.
Ik zal u alvast even vertellen waarom we toch deels ontgoocheld zijn. Enerzijds is het thema niet echt iets nieuws onder de zon. Hoe dikwijls wij al gestreden hebben in het oude Italië, hoe we hebben geprobeerd om in Toscanië de macht aan onze kant te krijgen, hoe vaak Florence in de titel van een spel verweven zit? Maar oké, dat weet je op voorhand, daar is op zich niets mis mee en daar kan je je op instellen. Als we dan echter het materiaal, en dan vooral het speelbord en de tegels bekijken, dan komt er een stofferig bibliotheekgevoel over ons heen. Geeuw! Uiteraard is dit alles puur smaak, maar mij kon het niet echt bekoren. Anderzijds is er het spelverloop ... persoonlijk word ik niet echt warm van hetgeen ik in de spelregels te lezen kreeg.

In een beurt voeren de spelers om beurten één actie uit. Ze hebben de keuze uit :
- een stadsactie uitvoeren (verzamel fiches) : leg je arbeider neer en vergaar de buit van de desbetreffende stad (florijnen, bisschopfiche, koetstegel, scrolltegel of een volgelingfiche)
- neem een provincie over (win een provincietegel) : betaal het aantal volgers aangegeven door de stad waar je je bevindt, betaal een aantal florijnen en plaats je familielid in de rij, kies een provincietegel (deze geeft je een éénmalige bonus)
- vestig een bureau in Firenze (win een Firenzetegel) : betaal 2 scrolls en 3 florijnen, neem één van de Firenzetegels (om beurten van de verschillende stapels)
- versterking (stuur een nieuw familielid op pad) : gooi de dobbelstenen en plaats je nieuwe familielid op het bord in een regio aangrenzend aan het gegooide getal (7 = vrije keuze)
- herstel (zet al je ingezette en liggende mannetjes terug recht) : zet al je familieleden terug recht en ontvang 1 florijn

Vooraleer één van deze acties uit te voeren, mag je je eerst verplaatsen. Dit kost je één florijn per weg tussen steden die je neemt of is gratis als je een koetstegel kan afgeven.
Af en toe passeer je ook een "Il vecchio-tegel" en dan wordt er een evenement uitgevoerd, zoals daar zijn het verliezen van één van de fiches, geld; het terugnemen van een familielid van het bord; ...
Zo gauw de laatste gebeurtenis op de proppen is gekomen, spelen we nog twee volledige ronden en is het verhaaltje uit. Je mag voor deze laatste 2 ronden ook passen en dan krijg je 2 punten.

Je scoort punten voor :
- nobelfiches (zitten tussen de Firenzetegels)
- 3-10 punten voor de familieleden in de buitenste regio's
- 2 punten voor elk familielid in de stadsraad van Firenze
- 1 punt voor elk familielid in de nobelstand in Firenze
- 5 punten als je in elke regio en in Firenze een familielid hebt
- 3 punten voor meerderheden in de regio's en in Firenze
- 1 punt per "Il vecchio-tegel"
- 2 punten indien je de laatste 2 ronden paste

We gaan het spel zeker een kans geven en hopelijk komen mijn voorspellingen niet uit. Het is in ieder geval aan u om uit te maken of het al dan niet iets voor u is.

04-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
03-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rondo (Schmidt spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rondo is wederom een Reiner Knizia spel, hij (of z'n team natuurlijk) heeft niet stilgezeten dit najaar. Rondo ziet er in de eerste plaats al erg mooi uit met de stenen schijfjes in de vijf kleuren die ook terugkomen op het speelbord. Eigenlijk kan ik dit spel zeer kort samenvatten : kleurenrummikub!

Misschien is dit wel ietsje te kort door de bocht, maar zowel qua materiaal als qua spelverloop gelijken de beide spellen op elkaar. In Rondo probeer je je schijfjes op het speelbord te leggen en hiermee zoveel mogelijk punten te scoren. Elke speler heeft een staandertje waarop max. 5 stenen kunnen geplaatst worden, hij trekt bij aanvang van het spel 2 stenen en dan kan het spel beginnen.

In je beurt ga je ofwel stenen afleggen, ofwel passen. Als je past, mag je 2 stenen extra trekken (indien je ze kwijt kunt natuurlijk). Als je opteert om stenen af te leggen, dan leg je zoveel stenen af als je wil en trek je 1 steen bij. De regels voor het afleggen van stenen is vrij eenvoudig :
- een steen moet worden aangelegd op een vrij veld aangrenzend aan een reeds gelegde steen (of het middelste startveld)
- je mag stenen op een rij leggen, zolang de kleuren dan maar kloppen
- je mag ook een steen dichtleggen op een veld waarvan je de kleur niet hebt, je scoort hiervoor geen punten, maar kan verder aanbouwen
- je mag ook meerdere stenen van éénzelfde kleur op een plaats leggen en de score vermenigvuldigen
- de speler plaatst onmiddellijk punten op het scorespoor als hij stenen plaatst

Een speler mag nooit meer dan 5 stenen in z'n voorraad hebben, als hij er vijf heeft, moet hij in z'n beurt minstens één steen gaan afleggen. Het spel is afgelopen zo gauw het laatste grijze veld wordt afgedekt (enkele vakken op het speelbord hebben een grijze achtergrond) of wanneer een speler onvoldoende stenen kan bijtrekken. De ronde wordt nog afgewerkt, zodat alle spelers evenveel beurten hebben gehad. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint diegene die nog het meeste stenen in z'n voorraad heeft.

03-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
02-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/12
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu vrijdag 7 december allen terug op post om mee te komen spelen!
Klik op de afbeelding om de nieuwsbrief te vergroten en te lezen!
Vergeet niet om uw favoriete spel even aan te vragen voor de spellenavond van vrijdag!
Als u braaf bent geweest, zou er wel eens een verrassing kunnen zijn!

02-12-2012 om 13:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die Paläste von Carrara (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als trouwe fans van het HiG-gamma kon deze titel toch ook niet ontbreken. Het beloofde in ieder geval weer héél spannend te worden toen men deze titel aankondigde. Enerzijds omdat de auteurs niemand minder zijn dan Wolfgang Kramer & Michael Kiesling, anderzijds omdat het zo lang windstil bleef over dit spel. Weinig of geen informatie voor de beurs z'n deuren opende. Op wild geluk werd dit spel dan ook sowieso op de wishlist bijgeschreven en achteraf gezien zijn we blij dat we hem erbij hebben.

Zoals we gewoon zijn van dit formaat van spellen van HiG is "die Paläste von Carrara" een traditionele euro-game met de nodige houten blokjes, bouwfiches, punten sprokkelen, waarderingskaarten, ... Daarnaast heeft men het gimmick van de draaischijf uit Ora & Labora ook naar dit spel overgeheveld.

Wat ongetwijfeld de grootste troef is van dit spel is z'n eenvoud. Vorig jaar sloeg men de bal nog een beetje mis op dit vlak met Hawaii wat een wirwar van spelregeltjes was en waarbij elk tegeltje z'n eigen betekenis had, hier gaat men terug naar de basis. U let enkel op de kleurtjes en de centjes en dan komt het wel goed.

Een spel duurt tot alle gebouwen gebouwd zijn door de spelers of tot één van de spelers aan de drie einddoelen voldoet. Deze doelen zijn: minstens 4 keer gewaardeerd hebben, minstens een aantal objecten verzameld hebben (afh. aantal spelers), minstens een aantal kosten gespendeerd hebben aan gebouwen (afh. aantal spelers). Daarnaast kan er nog een extra bonuskaart worden gebruikt bij een variant.

Om beurten voeren de spelers één enkele actie uit, waarbij ze de keuze hebben uit :
- bouwblokken aanschaffen
- gebouwen bouwen
- scoren

1) Als je bouwblokken wil aankopen, doorloop je volgende stapjes :
- draai aan de bouwblokken schijf
- vul de schijf aan tot er 11 blokken in totaal opliggen
- koop zoveel blokken je wil (en kan) van één deel van de schijf (soms zijn er ook gratis blokken, ook dit geldt als een aankoop)
- als je niet kan betalen, neem je geen blokken maar wel 2 geld en beëindig je je beurt

2) Bij het bouwen van gebouwen doorloop je volgende stappen :
- kies één van de negen open gebouwen van het speelbord
- leg het gebouw bij één van de steden op je spelersbord
- betaal de kosten van het gebouw in aantal blokken, de kleur is afhankelijk van de stad waar je bouwt
(sommige steden laten enkel de ene kleur toe, andere laten meerdere kleuren toe)
- vul het speelbord terug aan zodat er 9 gebouwen liggen

3) Scoren doe je als volgt :
- je plaatst één van je zes scoremarkers en plaatst deze op een stad of een gebouwsoort (je kan dus maar zes keer scoren op het ganse spel)
- tel de bouwkosten van de gebouwen in de stad of het soort gebouwen op en vermenigvuldig met de opbrengsten van de stad waar ze liggen (op deze manier kan je geld en punten verzamelen)
- daarnaast neem je voor elk gescoord gebouw het object dat erbij hoort (indien niet voorradig jammer)
- je kan elke stad en elk gebouwtype slechts één keer per spel scoren

Extra mogelijke aankoopactie :
Van elk object staat er één exemplaar op het speelbord. In je beurt mag je één van de objecten nemen voor 10 geld. Dit telt niet als actie en mag je na elke gekozen actie 1,2 of 3 uitvoeren. Als de objecten zijn uitverkocht, is deze actie niet meer mogelijk.

Nadat alle gebouwen zijn gebouwd of een speler het einde van het spel heeft aangekondigd, wordt de ronde nog uitgespeeld en volgt er een slottelling waarbij :
- de speler die het spel beëindigde 5 punten krijgt
- 3 punten per object
- de som van de gebouwkosten omgezet in punten
- elke 5 geld nog 1 punt
De speler met de meeste punt wint het spel.

02-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
01-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Qin
Klik op de afbeelding om de link te volgen Qin (Pegasus spiele) :

+ Knizia, dus erg duidelijke spelregels
+ perfect spelletje om te demoën
+ verraderlijker dan het er op het eerste zicht uitziet
+ pagodes zijn leuke speelstukken, passen netjes op elkaar
+ speelbord met twee kanten voor de getrainde spelers
+ erg groot speelbord, duidelijk en overzichtelijk

- het is wat het is en ook niet meer dan dat
- zeker een prima spel, maar als je een grotere collectie hebt, dan heb je soortgelijk spel ongetwijfeld al
- er is wel een kleine geluksfactor bij het trekken van de tegels 

(foto : Henk Rolleman)

01-12-2012 om 08:57 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Libertalia (Marabunta/Asmodée)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Libertalia is een prachtig uitgevoerd piratenspel waar alles draait om het inschatten van je tegenstanders, het vergaren van de nodige buit en vooral het gebruik van de eigenschappen van de kaarten. 

Libertalia wordt gespeeld over 3 campagnes die op hun beurt bestaan uit 6 speelronden en een scoreronde. Aan het begin van het spel trekt de jongste speler 9 kaarten uit z'n deck. De andere spelers nemen dezelfde kaarten op hand, zodat iedereen met dezelfde hand begint. Iedereen neemt ook al 10 munten startkapitaal (aangezien sommige kaarten je verplichten om te betalen)

Een ronde ziet er dan zéér eenvoudig uit :
- de spelers kiezen één van hun handkaarten en leggen deze dicht voor zich neer
- als alle spelers een kaart kozen, draaien ze ze open en leggen ze de kaarten in oplopende volgorde op het speelbord (bij gelijke stand kijk je naar een grijs getalletje onderaan de kaart)
- de spelers voeren de dagfase uit op de kaarten die zo'n actie hebben (zonnetje)
- de spelers collecteren de buit die bij die dag past in aflopende volgorde (eventuele schemeringacties worden uitgevoerd, maar zo zijn er niet veel)
- de kaarten komen terug open bij de spelers te liggen (tenzij ze door een actie moeten worden afgelegd)
- de spelers voeren de eventuele nachtfase uit op de kaarten die zo'n actie hebben (maantje)
- sommige kaarten leveren nog een extraatje op het einde van de campagne, deze worden uitgevoerd na de 6 ronden

Zo worden er 6 ronden gespeeld. Nadien worden de buit en het resterende geld omgezet in punten en worden deze op het scorebord bijgezet. Het speelbord wordt volledig terug klaargezet (buit, 10 geld per speler en zes nieuw getrokken kaarten door de jongste speler). Vanaf de tweede campagne starten de spelers dus met verschillende handkaarten, de drie resterende van de vorige ronde en de zes nieuwe. Na drie zulke campagnes wint de speler met het meeste verzamelde buit (geld).

De buit die je kan verzamelen : 
- schatkist = 5 geld
- juwelen = 3 geld
- koopwaar = 1 geld
- schatkaarten = 12 geld als je een set van drie schatkaarten weet te verzamelen (anders zijn ze niets waard)
- vervloekt relikwie = -3 punten (maar je moet buit pakken, dus ...)
- sabel en Spaanse officier = een onmiddellijke actie, met de sabel vermoordt je een karakter van één van je buurmannen, met de Spaanse officier dien je je eigen karakter af te leggen.

Dit is eigenlijk het ganse spel, maar het spreekt voor zich dat het de kaarten zijn die het spel maken. Ik ga u geen opsomming geven van deze 30 kaarten, maar dat hadden de makers van het spel beter wel gedaan in hun spelregelboek. De kaarten zijn op zich wel duidelijk, maar een beetje verduidelijkende tekst is nooit weg. Het zou het ook makkelijker maken om aan de hand van de spelregels een beetje te kunnen inschatten of het spel al dan niet iets voor jou is. Ik vind het in ieder geval een erg leuk spelletje, waar misschien op het eerste zicht veel geluk mee gemoeid is. Maar na enkele partijtjes merk je wel dat de juiste keuze op het juiste moment toch meer is dan zo maar geluk.

01-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
30-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qin (Pegasus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Qin is één van de Essen-releases uit het rijke lijstje van Pegasus. Een Reiner Knizia daarbovenop, dus het belooft één van de lichtere, snel speelbare spellen te zijn. In Qin ga je puzzelen met tegels om te proberen jouw pagodes op het bord te krijgen. De speler die er als eerste in slaagt om al z'n pagodes weg te spelen, wint het spel.

Als je aan de beurt bent, neem je één van de drie tegels in je hand, leg je deze op het speelbord, plaats je eventueel een pagode en neemt een nieuwe tegel. De tegels zijn rechthoeken die bestaan uit twee gekleurde vierkanten in alle mogelijke combinaties met de kleuren rood, blauw en geel. Als er door het leggen van je tegel volgende situatie ontstaat, zijn er gevolgen aan gekoppeld :

- 2 of meer vierkanten van dezelfde kleur aan elkaar grenzen = opgerichte provincie --> plaats een pagode
- extra tegel(s) aan een eigen provincie aanleggen
- vanaf het moment dat je provincie uit minstens 5 vierkanten bestaat = grote provincie --> een extra pagode op de vorige plaatsen
- als je provincie grenst aan één van de voorgedrukte dorpen op het bord --> plaats een pagode op het dorp
- indien je een grotere provincie aansluit op een dorp neem je het dorp over --> plaats een eigen pagode op het dorp en verwijder de pagode die er stond
- indien je jouw provincie aansluit bij een andere provincie(s) van dezelfde kleur, neemt de grootste provincie de kleinere over --> verwijder de pagode(s) van de kleinere provincie(s)

Zo gauw een speler al z'n pagodes kan inzetten, wint hij het spel. Indien dit niet lukt en alle tegels zijn opgebruikt, wint de speler die het meeste pagodes heeft ingebracht.

30-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
29-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Escape (Queen games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Escape is zonder meer een buitenbeentje in de Queen reeks, maar het past wel wonderwel bij de uitgeverij.
Queen staat bekend om de eenvoudige spelregels en vlotte gameplay en dat is bij dit spel niet anders. In onze imprESSEN van dit spel hebt u eigenlijk al bijna een héél overzicht gekregen van wat het spel u te bieden heeft, maar bij deze toch nog even een overzichtje.

In dit coöperatieve spel gaat u proberen om samen met uw speelkameraden uit een tempel te geraken voordat deze in elkaar stort. Bedoeling is dat u, vertrekkende vanuit de startkamer, een hele tempel gaat exploreren, diamanten gaat wegspelen door opdrachten uit te voeren, op bepaalde tijdstippen u terug rept naar de startkamer omdat een deel van de tempel al instort en tijdig de uitgang vindt en de gevraagde dobbelstenen gooit om buiten te geraken. Zo éénvoudig is dat ... of toch niet?

U heeft om dit alles klaar te spelen exact 10 min. 57 sec., dit is de tijdsduur van de soundtrack die met het spel geleverd wordt. U heeft dus wel een cd-speler of mp3-speler (u kan het downloaden van de Queen-website) nodig om het echt spannend te maken. Er wordt ook een alternatief aangeboden met een zandloper, maar dit is toch niet hetzelfde. Bovendien tracht men met het muziekje u nog wat extra zenuwachtig te maken en daar slagen ze wel in ... als u het spel in een donkere kamer met spot op het bord gericht en radio lekker luid speelt.

Als de stem op de cd "ESCAPE" zegt, gaat iedereen als een gek dobbelen met de vijf dobbelstenen die hij heeft gekregen. Afhankelijk van de resultaten die u gooit, kan je je gaan voortbewegen in de tempel, nieuwe tegels ontdekken en diamanten wegspelen door bepaalde symbolen te gooien. Probeer het speelbord compact te houden, zodat u makkelijk terug kan naar de starttegel. Ga ook samen op pad, want bij sommige opdrachten kan u samenwerken om een bepaald aantal symbolen te vergaren. Bovendien mag u elkaar ook helpen als je samen staat wat de zwarte vloeksymbolen betreft. Op elke dobbelsteen staat zo'n symbool, als dit tevoorschijn komt, bent u die dobbelsteen even kwijt. Tot je een gouden symbool gooit, dan mag je tot twee zwarte dobbelstenen terug oprapen. Zit je op een gegeven moment in de penarie doordat je nogal veel zwart voor je hebt liggen, is de hulp van medespelers erg welkom. Twee keer in het spel kan je een joker gebruiken en alle zwarte dobbelstenen terug gebruiken (bij alle spelers) in ruil voor een extra diamantje dat je moet wegspelen.

De spelers spelen zo tegen een hels tempo, komen bij de gong terug naar de startkamer (haal je dit niet, dan verlies je een dobbelsteen! ) en zoeken de eindtegel. Zo gauw deze gevonden is, kan je proberen te ontsnappen, je gaat naar deze eindtegel en gooit een aantal sleutels (gelijk aan het aantal diamanten dat nog niet is weggespeeld +1). Als je ontsnapt, mag je een dobbelsteen aan een medespeler geven, zodat deze ook makkelijker kan ontsnappen.

Lukt het iedereen om tijdig weg te geraken? Proficiat, je bent gewonnen. Lukt het niet? Jammer voor iedereen, het spel is verloren.

Queen voorzien ook ineens een uitbreiding waarbij je vloektegels kan tegenkomen en schattegels. Bij de vloektegels, krijg je een vloek naar je hoofd geslingerd die je kan wegspelen door een bepaalde combinatie te gooien met je dobbelstenen. Enkele vloeken : met één hand spelen, rechtstaand spelen, met een dobbelsteen minder, ... De schattegels werken ongeveer hetzelfde maar zorgen dan natuurlijk voor een positief effect.

29-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diavolo (Asmodée)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Diavolo is wederom zo'n klein spelletje in zo'n klein rond, blikken doosje. U hoort ons dus al afkomen : eenvoudige spelregels, snel spelverloop en onmogelijk om te winnen tegen de kids.

Diavolo mag u gerust in het rijtje Halli Galli en Jungle speed plaatsen, want uw reactiesnelheid gaat weer erg belangrijk zijn. Het spel bestaat uit een 10 monstertjes (3 zwart, 3 wit, 3 rood en 1 grijs), 10 dobbelstenen (3 zwart, 3 wit, 3 rood en 1 grijs) en 30 kristallen. De spelers krijgen aan het begin van het spel 5 kristallen. De bedoeling is om deze zo lang mogelijk voor je te houden. Als je er geen meer hebt, val je uit het spel. De speler die als laatste nog kristallen heeft, is de winnaar.

Een ronde gaat razendsnel. Een speler gooit alle dobbelstenen, de spelers voeren de gegooide opdracht om ter snelste uit door de passende monstertjes te grabbelen en de speler die met lege handen blijft, verliest een kristalletje. Het aantal monstertjes op tafel hangt af van het aantal spelers (telkens één minder dan het aantal spelers, met vier of vijf zijn er max. 3), je kan het best vergelijken met "stoelendans".

De opdracht die je moet uitvoeren wordt aangegeven door de grijze (grotere) dobbelsteen. Deze kunnen zijn :
- de hoogste opgetelde waarde van de dobbelstenen in de verschillende kleuren
- de laagste opgetelde waarde van de dobbelstenen in de verschillende kleuren
- het grootste verschil tussen de laagste en hoogste dobbelsteen in een bepaalde kleur
- de hoogste waarde van een dobbelsteen in het algemeen
- het grootste aantal oneven getallen in de verschillende kleuren
- de kleur dobbelsteen die het dichtste bij de grijze dobbelsteen is geland na het gooien

De spelers berekenen of bekijken razendsnel wat het correct antwoord is en grijpen het monstertje in de overéénkomstige kleur. Bij gelijke stand grijp je gewoon het grijze monstertje (zo is er maar ééntje!). Als je fout grabbelt, verlies je ook een kristal en mag je geen nieuw monster nemen.

28-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Black stories 4 (Black stories)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spel bestaat al een tijdje, maar heeft nu ook eindelijk spellenclub SpinLi bereikt. Onze Nederlandse vrienden van blackstories.nl maakten er ons attent op dat we dit spel toch maar aan onze collectie moesten toevoegen. Black stories is een spel dat geschikt is voor alle spelersaantallen, van 2 tot ... Je kan dit spel ook prima gebruiken in de wagen tijdens een langere reis en u wil de kinderen bezig houden.

Black stories zijn sinistere, ingenieuze en morbide verhalen, die zo uit het leven gegrepen zouden kunnen zijn. (maar soms ook niet echt, naar mijn bescheiden mening) In een rondje raden met gezworen black story fans komen ze snel tot leven. Soms gaat het erg snel : twee, drie vragen en men zit al op het juiste spoor. Maar vaak bijt men zich ook vast in ogenschijnlijk makkelijke verhalen.

De spelregels zijn erg simpel. De raadselmeester neemt één van de 50 kaarten uit het spel en leest de voorkant voor aan de andere spelers. Ik raad u ook aan om de illustraties te tonen, want Bernhard Skopnik deed hier een prima werk. Om z'n verhaal af te sluiten stelt de raadselmeester de vraag "waarom?" en dan kan het spel (of verhaal als u wil) beginnen. Het raadselvolk stelt nu ja-neen-vragen aan de raadselmeester en probeert op die manier de ware toedracht van het verhaal te vinden.

Er zijn enkele zaken waarmee rekening dient gehouden te worden :
- bij een foute vraagstelling, zegt de raadselmeester dat de formulering dient worden aangepast (enkel antwoorden met ja of neen)
- sommige vragen zouden het raadselvolk op het foute pad kunnen zetten, dan geeft de raadselmeester aan dat er een foute aanname in de vraag zit
- de raadselmeester kan zich zelf mild opstellen of strenger naar gelang het niveau van het raadselvolk
- de raadselmeester heeft altijd gelijk!

Dit is eigenlijk alles. Dus ik zou enkel kunnen zeggen, probeer het zeker een keertje uit. Zowel voor creatieve verhalenvertellers als de rechercheurs-wannabees onder ons. Onthul de clues van deze donkere verhalen, winnen doe je sowieso!

27-11-2012 om 14:58 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Terra Mystica
Klik op de afbeelding om de link te volgen Terra Mystica (Feuerland spiele) :

+ na het lezen van de spelregels en op het eerste zicht al de Trajan van 2012 genoemd en na een speelsessie wordt dit bevestigd
+ dit is een veelspelersspel pur sang
+ als ik tien spellen uit de collectie kan redden uit een brand (hopelijk maken we dit nooit mee), heeft deze veel kans om te overleven
+ de doos weegt kilo's, het materiaal is erg mooi
+ de spelregels zijn lijvig, maar prima geschreven
+ de artwork op de spelersborden en de fiches is zéér goed uitgevoerd, je kan letterlijk aflezen wat je kan doen
+ qua speelgevoel is dit een mix tussen Eclipse en Trajan (spelelementen van Eclipse en de moeilijkheidsgraad van Trajan)
+ het is een puntensprokkelspel en laat mij daar nou toevallig redelijk sterk in zijn
+ de mogelijkheden zijn enorm aangezien er 14 verschillende volkeren zijn waarmee je kan spelen, elk volk heeft op zich weer z'n eigen voor- en nadelen, dus snel vervelen doet het volgens mij niet

- je bent uiteraard een tijdje bezig als je dit spel op tafel legt, het is geen tussendoortje (niet echt een minpunt voor mij persoonlijk, maar ik geef het even mee)
- hier en daar zit er wel een foutje in het houten materiaal (een blokje met een stuk eraf, een schuin dak van een huisje), maar niet in die mate dat het stoort

(foto : Henk Rolleman)

26-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Asgard (What's your game?)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Asgard wordt het "Noorse-Goden-thema" nog een keertje aangesneden. Aanvankelijk leek het dan ook een Yggdrasilkopie, maar na het lezen van de spelregels zit er toch wel een ander spel onder de motorkap. In Asgard ga je de strijd aan met en tegen de goden. Het komt er eigenlijk op aan dat je aan de juiste kant staat op het juiste moment.

Een spel bestaat uit 5 ronden, die elk zijn opgedeeld in 4 fasen :
1) Kies je goden
2) Selecteer acties
3) Voer de acties uit
4) Gevechten

Na 5 ronden komt Ragnarök op de proppen en nadien eindigt het spel. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.

1) Elke speler heeft een hand van 10 kaarten met daarop de 10 verschillende goden uit het spel. Elke god heeft een speciale eigenschap, dus als je deze wil gebruiken, dan kies je de kaart en legt ze verdekt voor je neer. Je mag meerdere kaarten spelen, je kan er zoveel spelen als je actiefiches beschikbaar hebt (je start met 3 fiches, maar kan er bij winnen natuurlijk).

2) Om beurten draaien de spelers één van hun gekozen godenkaarten om en plaatsen een actiefiche bij de bewuste god. Bij elke god zijn er enkele plaatsjes (maar vol is vol) en afhankelijk van de plaats die je kiest kan je een bepaalde actie gaan uitvoeren. Je herhaalt deze stap tot alle spelers al hun kaarten hebben omgedraaid. Een speler kan altijd opteren om de fiche in Asgard te leggen, dus ook wanneer de god reeds vol ligt, kan je in Asgard terecht.

3) Beurtelings kiezen de spelers één van hun fiches en voeren de bijpassende actie uit. Je neemt de fiche terug bij jou of beweegt het naar een "steunplaats" bij de god. De mogelijke acties zijn :
- verwerven van betoverde stenen en de eigenschap van de god uitvoeren
- een tempel bouwen (gebruik hiervoor betoverde stenen), scoor punten, plaats eventueel arbeiders op vraag van de god en plaats een fiche van de god in Yggdrasil (centraal op het speelbord)
- in Asgard draai je een Asgardtegel om, neem je de bonus, krijg één extra arbeider, neem één of meer invloedsfiches

4) Vooraleerst scoren de spelers voor de tempels zoals aangegeven op de fiches. Dan vechten de goden onderling een robbertje uit.

Wanneer na de vijfde ronde Ragnarök verschijnt, wordt er een allerlaatste groot gevecht gehouden en punten verdeeld.

Ik heb in deze bespreking wel erg veel kleine regeltjes weggelaten, dit spel is net als Vasco da gama en Vinhos een lijvig spel, met héél wat stapjes die ondernomen dienen te worden. In mijn ogen beperkt dit zeker een vlot spelverloop en de eerste keer dat we het spel zullen proberen, zal waarschijnlijk met de handleiding bij de hand en met veel gevloek zijn. Of het daadwerkelijk ook goed spel is, weten we u dan wel later te vertellen.

26-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
25-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Homesteaders
Klik op de afbeelding om de link te volgen Homesteaders (Quined) :

+ erg snel gespeeld, maar toch voldoende diepgang
+ een misprint in de eerste druk zorgt voor wat problemen, maar de herdruk van deze kaartjes is bijna klaar en je mag een mailtje naar Quined sturen voor vervangkaartjes (prima werk)
+ erg mooi houten materiaal
+ combo's zoeken tussen de gebouwen, maar het moet ook allemaal mogelijk zijn
+ bieden is niet ieder z'n ding, maar in dit spel is het ook niet noodzakelijk het belangrijkste
+ het omzetten van grondstoffen met ruilfiches is echt leuk en eens je het systeem doorhebt, zie je héél wat mogelijkheden
+ het thema is ten opzichte van het origineel (van TMG) beter en vooral mooier uitgewerkt
+ eindelijk een zichtscherm van een deftige kwaliteit

- de iconografie is even wennen, ze hadden gerust een overzicht van de kaarten mogen toevoegen aan de spelregels (of nog beter een apart blad)
- de foute druk maakt het aanvankelijk nogal moeilijk om het spel te spelen, maar dit wordt dus netjes rechtgezet

(foto : Henk Rolleman)

25-11-2012 om 20:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercante (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals beloofd ook nog een bespreking van het laatste spel van AEG en tevens tweede deel in de Tempest-reeks na Courtier en voor Dominare.
Mercante is zoals de naam al doet vermoeden handel drijven in de Tempestwereld, dwz dat je je agenten weer gaat moeten inzetten om de andere spelers te slim af te zijn, goederen aan te kopen, met winst te verkopen en als het even kan misschien even het illegale milieu induiken en goederen gaan stelen bij de buren.

Persoonlijk vind ik dit spel er het beste uitzien van de drie, misschien ook omdat ik wel een voorliefde heb voor biedspellen, havens en het vervullen van contractjes door het verzamelen van grondstoffen. Is dit niet je dada, dan kan je beter wegzappen.

Mercante verloopt over verschillende ronden tot een speler 80 geld heeft verzameld, tot het laatste vak van het referentiespoor is bereikt of tot het laatste schip met goederen in de haven is aangekomen. In een ronde doorloopt een speler drie (of vier) fasen vooraleer de volgende speler aan de beurt is :
Fase 1 : opschoonfase (enkel de speler met de opschoonfiche) : verwijder alle goederen van de markten, voer een gebeurtenis uit, houdt een veiling voor overwinningspunten en geef de opschoonfiche door

Fase 2 : Veilen van een scheepsinhoud : kies een schip uit de haven en veil de inhoud ervan. Je kan de volledige inhoud in totaal veilen of de verschillende grondstoffen afzonderlijk. De speler na de actieve speler doet een eerste bod, je mag slechts één keer bieden. De winnende speler betaalt het bod en neemt een grondstof uit de bank en legt deze in z'n opslagplaats.

Fase 3 : Agenten verzamelen : neem alle agenten (fiches), actief of nog niet gebruikt, van je speelbord of voorraad in je hand

Fase 4 : Inzetten van de agenten : zet de agenten één voor één in en voer de bijpassende actie uit :
- koop één overwinningspunt (prijs afh. van waar de marker op het referentiespoor staat), leg ook een overwinningspunt op de opschoonfiche (deze wordt later geveild), zet tenslotte de fiche op het referentiespoor één plaatsje vooruit. (deze actie kan twee keer worden uitgevoerd)
- verzamel informatie : neem de drie bovenste kaarten van de scheepsdeck, de evenementendeck en of de contractendeck, bekijk ze en kies of je ze boven op of onderaan de stapel terug plaatst
- huur dokwerkers : om goederen te verkopen heb je dokwerkers nodig, leg de grondstoffen terug in de voorraad en ontvang geld. (zie tabel voor de juiste prijzen, bovendien zijn er evenementen die de prijzen beïnvloeden)
- verbeter je eigen bedrijf : koop één extra agent aan (prijs volgens referentiespoor) of koop een extra opslagplaats (5 geld)
- manipuleer evenementen : de speler trekt een kaart en voegt deze toe aan z'n hand, daarna trekt hij er nog één of kiest hij om er één te spelen.
- beveiliging : plaats een agent bij een opslagplaats om te beschermen tegen dieven
- kies een contract : trek twee kaarten van de contractenstapel, houdt er één en leg de andere af
- stelen : je mag de goederen van een andere speler stelen indien ze niet beschermd zijn uit z'n opslagplaats of z'n aflegstapel

Op het einde van het spel worden de resterende goederen nog verkocht door alle spelers en krijg je nog 1 punt voor elke 10 geld. Je telt het aantal punten van de afgewerkte contracten. Niet vervulde contracten tellen overigens als minpunten. De speler met de meeste punten wint het spel.

25-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
24-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominare (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dominare is het derde spel uit de Tempest-reeks (het tweede komt morgen). Bij Courtier meldde ik nog dat er verschillende spelconcepten zouden gebruikt worden, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, na het lezen van de spelregels, dit een Courtier met een speelbord is. Uiteindelijk ga je ook hier weer spelen met kaarten, die een invloed uitoefenen op delen van de stad dit keer. Als je het meeste invloed weet te verkrijgen in een stadsdeel krijg je hiervoor een tijdelijke bonus. De speler die op het einde van het spel de beste combinatie op de "mat of tafel beter gezegd" heeft liggen, wint het spel.

Het spel verloopt over 7 seizoenen. Elk seizoen wordt opgesplitst in vier fasen :
- samenzweringsfase : alle spelers kiezen een agent uit hun handen, leggen deze dicht voor zich neer en draaien, als iedereen klaar is, gelijktijdig om. Voer de eventuele effecten uit (in speelvolgorde). Daarna wordt de speelvolgorde voor de rest van de ronde bepaald. Er wordt gekeken naar de samenzweringswaarde van de reeds gespeelde agenten. Deze agenten vormen gedurende de zeven seizoenen een rijtje dat open voor je ligt. Elk seizoen opnieuw zullen ze je inkomsten opleveren en invloed geven op de verschillende stadsdelen. Je kan ook nog proberen om een ketting te maken van agenten die in hetzelfde district druk kunnen uitoefenen.

- gebeurtenisfase : draai de bovenste gebeurteniskaart om en voer uit wat erop staat. Sommige gebeurtenissen hebben betrekking op iedereen, op diegene die de zondebok is (diegene die het meeste samenzweringspunten heeft), diegene die laatst staat, ...

- bezettingsfase :  je voert de zaken uit die op je agenten staan afgebeeld, zijnde de inkomsten verzamelen, de invloedsblokjes plaatsen in de districten en een eventueel netwerk controleren als dit er zou zijn.

- actiefase : je mag één van de volgende acties kiezen :
1) de eigenschap van één agent gebruiken
2) de eigenschap van één district gebruiken dat je controleert
3) één kroon (geld) winnen
4) inspireren : koop invloed voor geld (kostprijs afh. waarde district waarin je invloed gaat uitoefenen)
5) rally : draai alle dichtgedraaide agentkaarten terug open (ze kunnen dicht worden gelegd door acties van tegenspelers)
6) recruteer : voeg een nieuwe agentkaart toe aan je hand
7) ruil : wissel een agent die je voor je hebt liggen met één uit je hand
8) witwassen : spendeer geld om je samenzweringsniveau te verkleinen

Na zeven rondes worden er punten uitgereikt voor :
- de districten die je controleert
- de delen van de districten waarin je vertegenwoordigd bent
- bonuspunten voor bepaalde agenten
- trek punten af afhankelijk van je samenzweringswaarde

Die samenzweringswaarde is voor u waarschijnlijk wat onduidelijk en abstract, maar eigenlijk is dit gewoon een waarde die de verschillende agenten hebben. Iemand met een hoge waarde zal je meer mogelijkheden geven om invloed uit te oefenen en brengt meer inkomsten met zich mee. Maar je moet er ook de lasten van dragen tijdens het spel (en op het einde dus ook).

24-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
23-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Gouden Ludo 2012
Vanavond werd in den Boomgaard in Broechem weer de Gouden Ludo uitgereikt. Deze Vlaamse spellenprijs, in het leven geroepen door de mensen van Forumfederatie is een bekroning voor het beste nederlandstalige spel dat dit jaar op de markt is verschenen. Uit de inzendingen werden reeds in september vier genomineerden weerhouden, zijnde King of Tokyo, Kingdom builder, Revolver en Het Dorp.

Nadat alle forumkernen en 16 andere nederlandstalige spellenclubs ter lande hun stem hadden uitgebracht, bleek het om een zeer spannende strijd te gaan om de overwinning. Uiteindelijk gingen de mensen van 999 games met de hoofdprijs lopen. Het logo van de Gouden Ludo zal dan ook fier op de dozen van "Het dorp" prijken de volgende dagen en weken.

Het dorp is bij ons in de club al reeds een tijdje gekend onder de naam "the village" van Pegasus spiele. Het is dan ook de verdienste van 999 games dat ze dit spel oppikten en vertaalden en bij ons op de markt brachten. Wat vind ik persoonlijk van deze keuze?

Laat me eerst en vooral even erg duidelijk zijn. In mijn ogen verdient dit spel zonder enige twijfel de prijs, ik heb aan al mijn speelsessies enorm veel plezier beleefd, het spel kreeg uiteindelijk het meeste stemmen, is kwalitatief prachtig uitgevoerd en heeft een uniek spelsysteem waarbij je zo maar eens even je oudere generatie het loodje ziet leggen. (een uitgebreidere spelbespreking vindt u hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1865047 en als u even de zoekfunctie gebruikt kan u ook nog een imprESSEN terugvinden)

Nochtans was dit spel niet mijn persoonlijke keuze. Ik had eerder geopteerd voor Kingdom builder, aangezien deze titel toegankelijker is voor het grote publiek. Het opzet van de Gouden Ludo is nu éénmaal een prijs van de veelspeler en daarom kan ik me ook zeker aansluiten bij de keuze. Persoonlijk vind ik dat de vier genomineerden allen winnaars waren in hun categorie en het is dan ook jammer dat er misschien niet meer prijzen worden uitgereikt, dit jaar meer dan de vorige is het overduidelijk dat men bij de genomineerden wat van alles stopt, maar dan wordt het appelen met peren vergelijken, dus wat mij betreft :
- Winnaar beste 2-persoonsspel : Revolver
- Winnaar beste partyspel : King of Tokyo
- Winnaar beste familiespel : Kingdom builder (vind het nog steeds jammer dat Takenoko hier ontbrak)
- Winnaar beste kennersspel : Het dorp

Proficiat dus nogmaals aan zowel de winnaar, als de andere genomineerden! En aan allen die deze blog lezen en nu zo'n doosje met een gouden sticker willen aanschaffen : doen, je gaat er geen spijt van krijgen, maar probeer hem even op Spel zodat je weet hoe hij in z'n werk gaat.

Nog een kleine opmerking voor de afvaardiging vanuit de winnende uitgeverij voor de Gouden Ludo : stuur alsjeblieft iemand die het spel effectief kent, die het heeft gespeeld en die er ook een duidelijke eigen mening over heeft. Of toch op z'n minst wat meer achtergrondinfo heeft. Uit respect voor de Gouden Ludo, al de spelers die met hart en ziel genieten van jullie product, komt dit toch beter over.

23-11-2012 om 23:47 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terra mystica (Feuerland spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik durf af en toe wel eens een voorspelling doen en bij deze geef ik u dit al mee : Terra Mystica is de Trajan van 2012!
Voor sommigen is dit misschien al voldoende om te stoppen met lezen, een pre-order ergens te plaatsen (want het spel is op dit moment (31/10) uitverkocht) of naar uw plaatselijke spellenboer te hollen. Opgelet! Het spel kent z'n prijs en zit dan ook in een hoge prijsklasse, zo'n 65 à 70 euro om precies te zijn, dat is wel de moeite als u het mij vraagt. Maar bent u een liefhebber en koopt u jaarlijks maar enkele spellen die echt wel waar zijn voor hun geld, dan is dit er zeker ééntje van.

U zal ogen en oren te kort komen om alles te volgen wat dit spel herbergt. Ten eerste ben ik enorme fan van de Duitse kwaliteit, mooie houten componenten, duidelijke symboliek, erg lijvige maar duidelijke spelregels (pluim hiervoor), erg veel variatie mogelijk door de verschillende facties waarmee je kan spelen. Er zijn talrijke fiches die je voordelen geven bij diverse acties : stadsfiches, scoretegels, bonuskaarten, favorietentegels, actietegels, ...

Het idee achter Terra Mystica is dat u uw land gaat uitbreiden en hierop gebouwen plaatsen. Elke factie heeft echter z'n eigen soort van gebied waarop hij enkel kan bouwen. Het komt er dus op aan om eerst grond te gaan omvormen en dan te gaan bouwen. Hiervoor ga je allerlei zaken moeten doen en je gaat handen (en acties) te kort komen om alles te doen. Bovendien leveren sommige acties tijdens een welbepaalde ronde extra punten op, dus een goeie timing is ook noodzakelijk om puntjes te sprokkelen. U gaat ook weer proberen om op cultuursporen tot bovenaan te geraken, zodat u  met de grote punten gaat lopen. U probeert kracht te winnen door bijvoorbeeld dichter bij je tegenstrevers te bouwen, want die kracht heb je nodig om acties gaan uit te voeren. U merkt het al aan deze korte beschrijving dat u met veel rekening zal moeten houden.

Concreet zijn er zes speelronden, die op hun beurt bestaan uit drie fasen :
1) inkomsten
2) acties
3) cultbonussen en opschoonfase

1) Tijdens de inkomstenfase krijg je werkers, geld en priesters. Deze kan je netjes aflezen van je spelersbord, vergelijkbaar met Eclipse bijvoorbeeld. Des te meer je bouwt, des te meer inkomsten worden er vrij gespeeld. Je krijgt extra inkomsten met sommige favorietentegels, door kracht af te geven (mag ten allen tijde in je beurt overigens).

2) Tijdens de actiefase voeren de spelers om beurten acties uit. Ze hebben keuze tussen acht verschillende acties. Ze mogen de volgorde kiezen en elke actie mag meermaals worden uitgevoerd in een ronde. Enkel als je past, mag je geen verdere acties meer ondernemen.
- transformeren en bouwen : je transformeert aangrenzend land aan je eigen landschapstype (kosten betalen) en plaatst er een gebouw (huisje) op nadat je de kosten hiervoor ook hebt betaald.
- voortgang op het scheepsspoor : betaal de kosten en zet je één stapje hoger op het spoor, je kan nu aan verder gelegen gebieden langs de rivier geraken aangezien deze nu ook als aangrenzend worden beschouwd
- de ruilprijs voor spades verlagen : betaal de kosten en verlaag de wisselratio voor spades (spades heb je nodig om grond te transformeren)
- een gebouw opwaarderen : je betaalt de kosten en ruilt het bestaande gebouw met een nieuw. Let wel dat je oude gebouw terug naar je spelersbord gaat en extra inkomsten terug zal afdekken.
- een priester naar een cultspoor sturen : je mag op het spoor stijgen, maar bent de priester wel kwijt voor het ganse spel
- krachtacties : je spendeert krachtpunten door de krachtblokjes te verhuizen in de cirkel (systeem vergelijkbaar met Trajan, maar niet volledig hetzelfde) om de acties die op het speelbord staan afgebeeld uit te voeren. Als je de actie hebt uitgevoerd, worden ze afgedekt, zodat elke actie maar één keer kan worden ondernomen.
- speciale acties : staan op bonuskaarten of favorietentegels afgebeeld en kunnen één keer per ronde worden gebruikt
- passen : de speler die eerst past, neemt de startspelermarker voor de volgende ronde en kiest een nieuwe bonuskaart nadat hij z'n oude heeft weggelegd.

Daarnaast kan je ook een stad oprichten : dit gebeurt automatisch zo gauw je dorp een kracht heeft van zeven (afh. van de gebouwen waaruit het bestaat). Je kiest een stad en plaatst deze bij je dorpje. Ook deze stad gaat je weer voordelen bieden en laat je toe om op één cultuurspoor tot helemaal bovenaan te gaan. (je moet hiervoor een stad hebben).

3) De cultbonussen worden uitgedeeld. Deze zijn zichtbaar vanaf het begin van het spel dus je weet waar je naartoe moet werken.

Na zes ronden volgt er nog een slottelling met punten voor de cultuursporen en de speler met de grootste aaneengesloten gemeenschap. Elke drie munten leveren ook nog een punt op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Uiteraard kan ik niet alle regeltjes hier gaan uitleggen, maar ik denk dat deze bespreking u al een duidelijk beeld geeft van wat er allemaal gaande is in Terra Mystica. Bent u een veelspeler die dit soort spellen wel weet te smaken? Niet twijfelen dan!

23-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
22-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al Rashid (Yemaia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Harun al-Rashid was de vijfde kalief van de Abbasid Dynastie. Hij regeerde over het Midden-Oosten tussen de jaren 786 en 809. Zijn heerschappij besloeg diverse domeinen zoals cultuur, wetenschap en politiek. Z'n leven en z'n bekende hof werden een inspiratie voor de verhalen van "Duizend en één nacht".

In Al Rashid, nemen de spelers de rol aan van belangrijke families die hun familieleden inzetten voor handel, reizen en uiteindelijk het uitoefenen van invloed over het hof van de krachtige leider.

Al Rashid is een strategisch spel, met een kleine geluksfactor, gebaseerd op worker-placement, invloeds- en grondstofmanagement en het efficiënt proberen te scoren van overwinningspunten. Als het hoofd van een familie, heeft elke speler drie verschillende "arbeiders" ter beschikking. De sage, de handelaar en de pasha. Elke arbeider heeft z'n eigen invloedswaarde en wordt geplaatst op de kaart van het Midden-Oosten om grondstoffen te verzamelen of om meer arbeiders te verwerven of deel te nemen aan de regering. Er zijn verschillende domeinen waarbinnen men z'n stempel kan gaan drukken :  intrigue, oorlog, wetenschap, handel en politiek.

Het spel verloopt over vijf ronden, die elk zijn verdeeld in twee fasen : de plaatsingsfase en de uitvoerfase. Op z'n beurt wordt elke fase dan nog eens onderverdeeld in verschillende rondjes. Tijdens de plaatsingsfase zetten de spelers hun arbeiders op het bord. Tijdens de uitvoerfase kiezen de spelers om beurten welke actie zal worden uitgevoerd. Elke actie kan gekozen worden door vijf verschillende spelers, maar slechts de top drie (invloed vergelijken) zal de actie echt mogen uitvoeren. Tijdens het plaatsen kunnen arbeiders worden toegevoegd om de invloed te verhogen. Des te hoger je invloed, des te beter het effect van de desbetreffende actie.

De geografische plaatsen op de kaart leveren grondstoffen (hout, potten, metaal, kruiden en zijde) en kunnen gebruikt worden voor de handel. De dominerende speler (meeste invloed) krijgt drie verschillende grondstoffen of alle grondstoffen van één soort, de tweede speler krijgt twee verschillende grondstoffen en de derde speler slechts één grondstof.

Deze grondstoffen kunnen gebruikt worden om meer arbeiders aan te schaffen of meer invloed te krijgen in de diverse domeinen aan het hof. Deze domeinen zorgen voor extraatjes tijdens het spel (sommigen onmiddellijk effect, andere blijvende effecten tijdens het spel). Ook hier geldt dat de dominerende speler enorme voordelen haalt.

De spelers moeten ook goed uitkijken hoe ze hun grondstoffen beheren, er is geen geld in het spel, dus indien er geruild wordt, is er geen mogelijkheid om terug te geven. Goed tellen en plannen is du aangeraden.

Elke ronde zullen er rovers tevoorschijn komen op diverse plekken op de kaart. Spelers zullen dus soldaten moeten inhuren die kunnen gebruikt worden om de rovers af te houden. Spelers krijgen punten wanneer ze arbeiders aanschaffen of aan het hof invloed winnen. De speler die dit na vijf ronden het beste deed, wordt de winnaar.

22-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (1)
21-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La Venise du Nord
Klik op de afbeelding om de link te volgen La Venise du Nord (Asyncron) :

(Deze imprESSEN is gebaseerd op een éénmalige speelbeurt met 2 spelers!)

+ stijlvol ontwerp, het thema sprak me zeker aan
+ Sébastien Dujardin (gekend van Troyes) is weer creatief met een dobbelsteenworp
+ de kaartjes zijn mooi, het materiaal prima in orde, het concept klink goed
+ de Nederlandstalige spelregels zitten bij in de doos
+ ongetwijfeld véél beter met 3 of 4 spelers

- de spelregels zijn een beetje complex en zéér slecht vertaald naar het Nederlands
- de uitwerking van het spel laat wat te wensen over
- Sébastien is een beetje ijdel door zijn kop te vereeuwigen en op de kaartjes te plaatsen
- het spel kan op verschillende manieren eindigen, met z'n tweeën was de brug-bouw-methode blijkbaar de beste
- hierdoor was het spel snel over (mijn tegenspeler kon me niet tegenhouden) en viel eigenlijk het hele spel in het water (letterlijk en figuurlijk in de reien van Brugge)
- petieterige dobbelsteentjes (wel schattig, dat wel)

Dit spel is van onze wishlist verdwenen (voorlopig) na deze eerste speelbeurt. Het verdient zeker nog eens een kans met meer spelers, want dan zou de balans misschien wel eens goed kunnen zitten.

(foto : Henk Rolleman)

21-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs