IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Qin
Klik op de afbeelding om de link te volgen Qin (Pegasus spiele) :

+ Knizia, dus erg duidelijke spelregels
+ perfect spelletje om te demoën
+ verraderlijker dan het er op het eerste zicht uitziet
+ pagodes zijn leuke speelstukken, passen netjes op elkaar
+ speelbord met twee kanten voor de getrainde spelers
+ erg groot speelbord, duidelijk en overzichtelijk

- het is wat het is en ook niet meer dan dat
- zeker een prima spel, maar als je een grotere collectie hebt, dan heb je soortgelijk spel ongetwijfeld al
- er is wel een kleine geluksfactor bij het trekken van de tegels 

(foto : Henk Rolleman)

01-12-2012 om 08:57 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Libertalia (Marabunta/Asmodée)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Libertalia is een prachtig uitgevoerd piratenspel waar alles draait om het inschatten van je tegenstanders, het vergaren van de nodige buit en vooral het gebruik van de eigenschappen van de kaarten. 

Libertalia wordt gespeeld over 3 campagnes die op hun beurt bestaan uit 6 speelronden en een scoreronde. Aan het begin van het spel trekt de jongste speler 9 kaarten uit z'n deck. De andere spelers nemen dezelfde kaarten op hand, zodat iedereen met dezelfde hand begint. Iedereen neemt ook al 10 munten startkapitaal (aangezien sommige kaarten je verplichten om te betalen)

Een ronde ziet er dan zéér eenvoudig uit :
- de spelers kiezen één van hun handkaarten en leggen deze dicht voor zich neer
- als alle spelers een kaart kozen, draaien ze ze open en leggen ze de kaarten in oplopende volgorde op het speelbord (bij gelijke stand kijk je naar een grijs getalletje onderaan de kaart)
- de spelers voeren de dagfase uit op de kaarten die zo'n actie hebben (zonnetje)
- de spelers collecteren de buit die bij die dag past in aflopende volgorde (eventuele schemeringacties worden uitgevoerd, maar zo zijn er niet veel)
- de kaarten komen terug open bij de spelers te liggen (tenzij ze door een actie moeten worden afgelegd)
- de spelers voeren de eventuele nachtfase uit op de kaarten die zo'n actie hebben (maantje)
- sommige kaarten leveren nog een extraatje op het einde van de campagne, deze worden uitgevoerd na de 6 ronden

Zo worden er 6 ronden gespeeld. Nadien worden de buit en het resterende geld omgezet in punten en worden deze op het scorebord bijgezet. Het speelbord wordt volledig terug klaargezet (buit, 10 geld per speler en zes nieuw getrokken kaarten door de jongste speler). Vanaf de tweede campagne starten de spelers dus met verschillende handkaarten, de drie resterende van de vorige ronde en de zes nieuwe. Na drie zulke campagnes wint de speler met het meeste verzamelde buit (geld).

De buit die je kan verzamelen : 
- schatkist = 5 geld
- juwelen = 3 geld
- koopwaar = 1 geld
- schatkaarten = 12 geld als je een set van drie schatkaarten weet te verzamelen (anders zijn ze niets waard)
- vervloekt relikwie = -3 punten (maar je moet buit pakken, dus ...)
- sabel en Spaanse officier = een onmiddellijke actie, met de sabel vermoordt je een karakter van één van je buurmannen, met de Spaanse officier dien je je eigen karakter af te leggen.

Dit is eigenlijk het ganse spel, maar het spreekt voor zich dat het de kaarten zijn die het spel maken. Ik ga u geen opsomming geven van deze 30 kaarten, maar dat hadden de makers van het spel beter wel gedaan in hun spelregelboek. De kaarten zijn op zich wel duidelijk, maar een beetje verduidelijkende tekst is nooit weg. Het zou het ook makkelijker maken om aan de hand van de spelregels een beetje te kunnen inschatten of het spel al dan niet iets voor jou is. Ik vind het in ieder geval een erg leuk spelletje, waar misschien op het eerste zicht veel geluk mee gemoeid is. Maar na enkele partijtjes merk je wel dat de juiste keuze op het juiste moment toch meer is dan zo maar geluk.

01-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
30-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Qin (Pegasus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Qin is één van de Essen-releases uit het rijke lijstje van Pegasus. Een Reiner Knizia daarbovenop, dus het belooft één van de lichtere, snel speelbare spellen te zijn. In Qin ga je puzzelen met tegels om te proberen jouw pagodes op het bord te krijgen. De speler die er als eerste in slaagt om al z'n pagodes weg te spelen, wint het spel.

Als je aan de beurt bent, neem je één van de drie tegels in je hand, leg je deze op het speelbord, plaats je eventueel een pagode en neemt een nieuwe tegel. De tegels zijn rechthoeken die bestaan uit twee gekleurde vierkanten in alle mogelijke combinaties met de kleuren rood, blauw en geel. Als er door het leggen van je tegel volgende situatie ontstaat, zijn er gevolgen aan gekoppeld :

- 2 of meer vierkanten van dezelfde kleur aan elkaar grenzen = opgerichte provincie --> plaats een pagode
- extra tegel(s) aan een eigen provincie aanleggen
- vanaf het moment dat je provincie uit minstens 5 vierkanten bestaat = grote provincie --> een extra pagode op de vorige plaatsen
- als je provincie grenst aan één van de voorgedrukte dorpen op het bord --> plaats een pagode op het dorp
- indien je een grotere provincie aansluit op een dorp neem je het dorp over --> plaats een eigen pagode op het dorp en verwijder de pagode die er stond
- indien je jouw provincie aansluit bij een andere provincie(s) van dezelfde kleur, neemt de grootste provincie de kleinere over --> verwijder de pagode(s) van de kleinere provincie(s)

Zo gauw een speler al z'n pagodes kan inzetten, wint hij het spel. Indien dit niet lukt en alle tegels zijn opgebruikt, wint de speler die het meeste pagodes heeft ingebracht.

30-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
29-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Escape (Queen games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Escape is zonder meer een buitenbeentje in de Queen reeks, maar het past wel wonderwel bij de uitgeverij.
Queen staat bekend om de eenvoudige spelregels en vlotte gameplay en dat is bij dit spel niet anders. In onze imprESSEN van dit spel hebt u eigenlijk al bijna een héél overzicht gekregen van wat het spel u te bieden heeft, maar bij deze toch nog even een overzichtje.

In dit coöperatieve spel gaat u proberen om samen met uw speelkameraden uit een tempel te geraken voordat deze in elkaar stort. Bedoeling is dat u, vertrekkende vanuit de startkamer, een hele tempel gaat exploreren, diamanten gaat wegspelen door opdrachten uit te voeren, op bepaalde tijdstippen u terug rept naar de startkamer omdat een deel van de tempel al instort en tijdig de uitgang vindt en de gevraagde dobbelstenen gooit om buiten te geraken. Zo éénvoudig is dat ... of toch niet?

U heeft om dit alles klaar te spelen exact 10 min. 57 sec., dit is de tijdsduur van de soundtrack die met het spel geleverd wordt. U heeft dus wel een cd-speler of mp3-speler (u kan het downloaden van de Queen-website) nodig om het echt spannend te maken. Er wordt ook een alternatief aangeboden met een zandloper, maar dit is toch niet hetzelfde. Bovendien tracht men met het muziekje u nog wat extra zenuwachtig te maken en daar slagen ze wel in ... als u het spel in een donkere kamer met spot op het bord gericht en radio lekker luid speelt.

Als de stem op de cd "ESCAPE" zegt, gaat iedereen als een gek dobbelen met de vijf dobbelstenen die hij heeft gekregen. Afhankelijk van de resultaten die u gooit, kan je je gaan voortbewegen in de tempel, nieuwe tegels ontdekken en diamanten wegspelen door bepaalde symbolen te gooien. Probeer het speelbord compact te houden, zodat u makkelijk terug kan naar de starttegel. Ga ook samen op pad, want bij sommige opdrachten kan u samenwerken om een bepaald aantal symbolen te vergaren. Bovendien mag u elkaar ook helpen als je samen staat wat de zwarte vloeksymbolen betreft. Op elke dobbelsteen staat zo'n symbool, als dit tevoorschijn komt, bent u die dobbelsteen even kwijt. Tot je een gouden symbool gooit, dan mag je tot twee zwarte dobbelstenen terug oprapen. Zit je op een gegeven moment in de penarie doordat je nogal veel zwart voor je hebt liggen, is de hulp van medespelers erg welkom. Twee keer in het spel kan je een joker gebruiken en alle zwarte dobbelstenen terug gebruiken (bij alle spelers) in ruil voor een extra diamantje dat je moet wegspelen.

De spelers spelen zo tegen een hels tempo, komen bij de gong terug naar de startkamer (haal je dit niet, dan verlies je een dobbelsteen! ) en zoeken de eindtegel. Zo gauw deze gevonden is, kan je proberen te ontsnappen, je gaat naar deze eindtegel en gooit een aantal sleutels (gelijk aan het aantal diamanten dat nog niet is weggespeeld +1). Als je ontsnapt, mag je een dobbelsteen aan een medespeler geven, zodat deze ook makkelijker kan ontsnappen.

Lukt het iedereen om tijdig weg te geraken? Proficiat, je bent gewonnen. Lukt het niet? Jammer voor iedereen, het spel is verloren.

Queen voorzien ook ineens een uitbreiding waarbij je vloektegels kan tegenkomen en schattegels. Bij de vloektegels, krijg je een vloek naar je hoofd geslingerd die je kan wegspelen door een bepaalde combinatie te gooien met je dobbelstenen. Enkele vloeken : met één hand spelen, rechtstaand spelen, met een dobbelsteen minder, ... De schattegels werken ongeveer hetzelfde maar zorgen dan natuurlijk voor een positief effect.

29-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diavolo (Asmodée)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Diavolo is wederom zo'n klein spelletje in zo'n klein rond, blikken doosje. U hoort ons dus al afkomen : eenvoudige spelregels, snel spelverloop en onmogelijk om te winnen tegen de kids.

Diavolo mag u gerust in het rijtje Halli Galli en Jungle speed plaatsen, want uw reactiesnelheid gaat weer erg belangrijk zijn. Het spel bestaat uit een 10 monstertjes (3 zwart, 3 wit, 3 rood en 1 grijs), 10 dobbelstenen (3 zwart, 3 wit, 3 rood en 1 grijs) en 30 kristallen. De spelers krijgen aan het begin van het spel 5 kristallen. De bedoeling is om deze zo lang mogelijk voor je te houden. Als je er geen meer hebt, val je uit het spel. De speler die als laatste nog kristallen heeft, is de winnaar.

Een ronde gaat razendsnel. Een speler gooit alle dobbelstenen, de spelers voeren de gegooide opdracht om ter snelste uit door de passende monstertjes te grabbelen en de speler die met lege handen blijft, verliest een kristalletje. Het aantal monstertjes op tafel hangt af van het aantal spelers (telkens één minder dan het aantal spelers, met vier of vijf zijn er max. 3), je kan het best vergelijken met "stoelendans".

De opdracht die je moet uitvoeren wordt aangegeven door de grijze (grotere) dobbelsteen. Deze kunnen zijn :
- de hoogste opgetelde waarde van de dobbelstenen in de verschillende kleuren
- de laagste opgetelde waarde van de dobbelstenen in de verschillende kleuren
- het grootste verschil tussen de laagste en hoogste dobbelsteen in een bepaalde kleur
- de hoogste waarde van een dobbelsteen in het algemeen
- het grootste aantal oneven getallen in de verschillende kleuren
- de kleur dobbelsteen die het dichtste bij de grijze dobbelsteen is geland na het gooien

De spelers berekenen of bekijken razendsnel wat het correct antwoord is en grijpen het monstertje in de overéénkomstige kleur. Bij gelijke stand grijp je gewoon het grijze monstertje (zo is er maar ééntje!). Als je fout grabbelt, verlies je ook een kristal en mag je geen nieuw monster nemen.

28-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Black stories 4 (Black stories)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spel bestaat al een tijdje, maar heeft nu ook eindelijk spellenclub SpinLi bereikt. Onze Nederlandse vrienden van blackstories.nl maakten er ons attent op dat we dit spel toch maar aan onze collectie moesten toevoegen. Black stories is een spel dat geschikt is voor alle spelersaantallen, van 2 tot ... Je kan dit spel ook prima gebruiken in de wagen tijdens een langere reis en u wil de kinderen bezig houden.

Black stories zijn sinistere, ingenieuze en morbide verhalen, die zo uit het leven gegrepen zouden kunnen zijn. (maar soms ook niet echt, naar mijn bescheiden mening) In een rondje raden met gezworen black story fans komen ze snel tot leven. Soms gaat het erg snel : twee, drie vragen en men zit al op het juiste spoor. Maar vaak bijt men zich ook vast in ogenschijnlijk makkelijke verhalen.

De spelregels zijn erg simpel. De raadselmeester neemt één van de 50 kaarten uit het spel en leest de voorkant voor aan de andere spelers. Ik raad u ook aan om de illustraties te tonen, want Bernhard Skopnik deed hier een prima werk. Om z'n verhaal af te sluiten stelt de raadselmeester de vraag "waarom?" en dan kan het spel (of verhaal als u wil) beginnen. Het raadselvolk stelt nu ja-neen-vragen aan de raadselmeester en probeert op die manier de ware toedracht van het verhaal te vinden.

Er zijn enkele zaken waarmee rekening dient gehouden te worden :
- bij een foute vraagstelling, zegt de raadselmeester dat de formulering dient worden aangepast (enkel antwoorden met ja of neen)
- sommige vragen zouden het raadselvolk op het foute pad kunnen zetten, dan geeft de raadselmeester aan dat er een foute aanname in de vraag zit
- de raadselmeester kan zich zelf mild opstellen of strenger naar gelang het niveau van het raadselvolk
- de raadselmeester heeft altijd gelijk!

Dit is eigenlijk alles. Dus ik zou enkel kunnen zeggen, probeer het zeker een keertje uit. Zowel voor creatieve verhalenvertellers als de rechercheurs-wannabees onder ons. Onthul de clues van deze donkere verhalen, winnen doe je sowieso!

27-11-2012 om 14:58 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Terra Mystica
Klik op de afbeelding om de link te volgen Terra Mystica (Feuerland spiele) :

+ na het lezen van de spelregels en op het eerste zicht al de Trajan van 2012 genoemd en na een speelsessie wordt dit bevestigd
+ dit is een veelspelersspel pur sang
+ als ik tien spellen uit de collectie kan redden uit een brand (hopelijk maken we dit nooit mee), heeft deze veel kans om te overleven
+ de doos weegt kilo's, het materiaal is erg mooi
+ de spelregels zijn lijvig, maar prima geschreven
+ de artwork op de spelersborden en de fiches is zéér goed uitgevoerd, je kan letterlijk aflezen wat je kan doen
+ qua speelgevoel is dit een mix tussen Eclipse en Trajan (spelelementen van Eclipse en de moeilijkheidsgraad van Trajan)
+ het is een puntensprokkelspel en laat mij daar nou toevallig redelijk sterk in zijn
+ de mogelijkheden zijn enorm aangezien er 14 verschillende volkeren zijn waarmee je kan spelen, elk volk heeft op zich weer z'n eigen voor- en nadelen, dus snel vervelen doet het volgens mij niet

- je bent uiteraard een tijdje bezig als je dit spel op tafel legt, het is geen tussendoortje (niet echt een minpunt voor mij persoonlijk, maar ik geef het even mee)
- hier en daar zit er wel een foutje in het houten materiaal (een blokje met een stuk eraf, een schuin dak van een huisje), maar niet in die mate dat het stoort

(foto : Henk Rolleman)

26-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Asgard (What's your game?)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Asgard wordt het "Noorse-Goden-thema" nog een keertje aangesneden. Aanvankelijk leek het dan ook een Yggdrasilkopie, maar na het lezen van de spelregels zit er toch wel een ander spel onder de motorkap. In Asgard ga je de strijd aan met en tegen de goden. Het komt er eigenlijk op aan dat je aan de juiste kant staat op het juiste moment.

Een spel bestaat uit 5 ronden, die elk zijn opgedeeld in 4 fasen :
1) Kies je goden
2) Selecteer acties
3) Voer de acties uit
4) Gevechten

Na 5 ronden komt Ragnarök op de proppen en nadien eindigt het spel. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.

1) Elke speler heeft een hand van 10 kaarten met daarop de 10 verschillende goden uit het spel. Elke god heeft een speciale eigenschap, dus als je deze wil gebruiken, dan kies je de kaart en legt ze verdekt voor je neer. Je mag meerdere kaarten spelen, je kan er zoveel spelen als je actiefiches beschikbaar hebt (je start met 3 fiches, maar kan er bij winnen natuurlijk).

2) Om beurten draaien de spelers één van hun gekozen godenkaarten om en plaatsen een actiefiche bij de bewuste god. Bij elke god zijn er enkele plaatsjes (maar vol is vol) en afhankelijk van de plaats die je kiest kan je een bepaalde actie gaan uitvoeren. Je herhaalt deze stap tot alle spelers al hun kaarten hebben omgedraaid. Een speler kan altijd opteren om de fiche in Asgard te leggen, dus ook wanneer de god reeds vol ligt, kan je in Asgard terecht.

3) Beurtelings kiezen de spelers één van hun fiches en voeren de bijpassende actie uit. Je neemt de fiche terug bij jou of beweegt het naar een "steunplaats" bij de god. De mogelijke acties zijn :
- verwerven van betoverde stenen en de eigenschap van de god uitvoeren
- een tempel bouwen (gebruik hiervoor betoverde stenen), scoor punten, plaats eventueel arbeiders op vraag van de god en plaats een fiche van de god in Yggdrasil (centraal op het speelbord)
- in Asgard draai je een Asgardtegel om, neem je de bonus, krijg één extra arbeider, neem één of meer invloedsfiches

4) Vooraleerst scoren de spelers voor de tempels zoals aangegeven op de fiches. Dan vechten de goden onderling een robbertje uit.

Wanneer na de vijfde ronde Ragnarök verschijnt, wordt er een allerlaatste groot gevecht gehouden en punten verdeeld.

Ik heb in deze bespreking wel erg veel kleine regeltjes weggelaten, dit spel is net als Vasco da gama en Vinhos een lijvig spel, met héél wat stapjes die ondernomen dienen te worden. In mijn ogen beperkt dit zeker een vlot spelverloop en de eerste keer dat we het spel zullen proberen, zal waarschijnlijk met de handleiding bij de hand en met veel gevloek zijn. Of het daadwerkelijk ook goed spel is, weten we u dan wel later te vertellen.

26-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
25-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Homesteaders
Klik op de afbeelding om de link te volgen Homesteaders (Quined) :

+ erg snel gespeeld, maar toch voldoende diepgang
+ een misprint in de eerste druk zorgt voor wat problemen, maar de herdruk van deze kaartjes is bijna klaar en je mag een mailtje naar Quined sturen voor vervangkaartjes (prima werk)
+ erg mooi houten materiaal
+ combo's zoeken tussen de gebouwen, maar het moet ook allemaal mogelijk zijn
+ bieden is niet ieder z'n ding, maar in dit spel is het ook niet noodzakelijk het belangrijkste
+ het omzetten van grondstoffen met ruilfiches is echt leuk en eens je het systeem doorhebt, zie je héél wat mogelijkheden
+ het thema is ten opzichte van het origineel (van TMG) beter en vooral mooier uitgewerkt
+ eindelijk een zichtscherm van een deftige kwaliteit

- de iconografie is even wennen, ze hadden gerust een overzicht van de kaarten mogen toevoegen aan de spelregels (of nog beter een apart blad)
- de foute druk maakt het aanvankelijk nogal moeilijk om het spel te spelen, maar dit wordt dus netjes rechtgezet

(foto : Henk Rolleman)

25-11-2012 om 20:04 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercante (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals beloofd ook nog een bespreking van het laatste spel van AEG en tevens tweede deel in de Tempest-reeks na Courtier en voor Dominare.
Mercante is zoals de naam al doet vermoeden handel drijven in de Tempestwereld, dwz dat je je agenten weer gaat moeten inzetten om de andere spelers te slim af te zijn, goederen aan te kopen, met winst te verkopen en als het even kan misschien even het illegale milieu induiken en goederen gaan stelen bij de buren.

Persoonlijk vind ik dit spel er het beste uitzien van de drie, misschien ook omdat ik wel een voorliefde heb voor biedspellen, havens en het vervullen van contractjes door het verzamelen van grondstoffen. Is dit niet je dada, dan kan je beter wegzappen.

Mercante verloopt over verschillende ronden tot een speler 80 geld heeft verzameld, tot het laatste vak van het referentiespoor is bereikt of tot het laatste schip met goederen in de haven is aangekomen. In een ronde doorloopt een speler drie (of vier) fasen vooraleer de volgende speler aan de beurt is :
Fase 1 : opschoonfase (enkel de speler met de opschoonfiche) : verwijder alle goederen van de markten, voer een gebeurtenis uit, houdt een veiling voor overwinningspunten en geef de opschoonfiche door

Fase 2 : Veilen van een scheepsinhoud : kies een schip uit de haven en veil de inhoud ervan. Je kan de volledige inhoud in totaal veilen of de verschillende grondstoffen afzonderlijk. De speler na de actieve speler doet een eerste bod, je mag slechts één keer bieden. De winnende speler betaalt het bod en neemt een grondstof uit de bank en legt deze in z'n opslagplaats.

Fase 3 : Agenten verzamelen : neem alle agenten (fiches), actief of nog niet gebruikt, van je speelbord of voorraad in je hand

Fase 4 : Inzetten van de agenten : zet de agenten één voor één in en voer de bijpassende actie uit :
- koop één overwinningspunt (prijs afh. van waar de marker op het referentiespoor staat), leg ook een overwinningspunt op de opschoonfiche (deze wordt later geveild), zet tenslotte de fiche op het referentiespoor één plaatsje vooruit. (deze actie kan twee keer worden uitgevoerd)
- verzamel informatie : neem de drie bovenste kaarten van de scheepsdeck, de evenementendeck en of de contractendeck, bekijk ze en kies of je ze boven op of onderaan de stapel terug plaatst
- huur dokwerkers : om goederen te verkopen heb je dokwerkers nodig, leg de grondstoffen terug in de voorraad en ontvang geld. (zie tabel voor de juiste prijzen, bovendien zijn er evenementen die de prijzen beïnvloeden)
- verbeter je eigen bedrijf : koop één extra agent aan (prijs volgens referentiespoor) of koop een extra opslagplaats (5 geld)
- manipuleer evenementen : de speler trekt een kaart en voegt deze toe aan z'n hand, daarna trekt hij er nog één of kiest hij om er één te spelen.
- beveiliging : plaats een agent bij een opslagplaats om te beschermen tegen dieven
- kies een contract : trek twee kaarten van de contractenstapel, houdt er één en leg de andere af
- stelen : je mag de goederen van een andere speler stelen indien ze niet beschermd zijn uit z'n opslagplaats of z'n aflegstapel

Op het einde van het spel worden de resterende goederen nog verkocht door alle spelers en krijg je nog 1 punt voor elke 10 geld. Je telt het aantal punten van de afgewerkte contracten. Niet vervulde contracten tellen overigens als minpunten. De speler met de meeste punten wint het spel.

25-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
24-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominare (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dominare is het derde spel uit de Tempest-reeks (het tweede komt morgen). Bij Courtier meldde ik nog dat er verschillende spelconcepten zouden gebruikt worden, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, na het lezen van de spelregels, dit een Courtier met een speelbord is. Uiteindelijk ga je ook hier weer spelen met kaarten, die een invloed uitoefenen op delen van de stad dit keer. Als je het meeste invloed weet te verkrijgen in een stadsdeel krijg je hiervoor een tijdelijke bonus. De speler die op het einde van het spel de beste combinatie op de "mat of tafel beter gezegd" heeft liggen, wint het spel.

Het spel verloopt over 7 seizoenen. Elk seizoen wordt opgesplitst in vier fasen :
- samenzweringsfase : alle spelers kiezen een agent uit hun handen, leggen deze dicht voor zich neer en draaien, als iedereen klaar is, gelijktijdig om. Voer de eventuele effecten uit (in speelvolgorde). Daarna wordt de speelvolgorde voor de rest van de ronde bepaald. Er wordt gekeken naar de samenzweringswaarde van de reeds gespeelde agenten. Deze agenten vormen gedurende de zeven seizoenen een rijtje dat open voor je ligt. Elk seizoen opnieuw zullen ze je inkomsten opleveren en invloed geven op de verschillende stadsdelen. Je kan ook nog proberen om een ketting te maken van agenten die in hetzelfde district druk kunnen uitoefenen.

- gebeurtenisfase : draai de bovenste gebeurteniskaart om en voer uit wat erop staat. Sommige gebeurtenissen hebben betrekking op iedereen, op diegene die de zondebok is (diegene die het meeste samenzweringspunten heeft), diegene die laatst staat, ...

- bezettingsfase :  je voert de zaken uit die op je agenten staan afgebeeld, zijnde de inkomsten verzamelen, de invloedsblokjes plaatsen in de districten en een eventueel netwerk controleren als dit er zou zijn.

- actiefase : je mag één van de volgende acties kiezen :
1) de eigenschap van één agent gebruiken
2) de eigenschap van één district gebruiken dat je controleert
3) één kroon (geld) winnen
4) inspireren : koop invloed voor geld (kostprijs afh. waarde district waarin je invloed gaat uitoefenen)
5) rally : draai alle dichtgedraaide agentkaarten terug open (ze kunnen dicht worden gelegd door acties van tegenspelers)
6) recruteer : voeg een nieuwe agentkaart toe aan je hand
7) ruil : wissel een agent die je voor je hebt liggen met één uit je hand
8) witwassen : spendeer geld om je samenzweringsniveau te verkleinen

Na zeven rondes worden er punten uitgereikt voor :
- de districten die je controleert
- de delen van de districten waarin je vertegenwoordigd bent
- bonuspunten voor bepaalde agenten
- trek punten af afhankelijk van je samenzweringswaarde

Die samenzweringswaarde is voor u waarschijnlijk wat onduidelijk en abstract, maar eigenlijk is dit gewoon een waarde die de verschillende agenten hebben. Iemand met een hoge waarde zal je meer mogelijkheden geven om invloed uit te oefenen en brengt meer inkomsten met zich mee. Maar je moet er ook de lasten van dragen tijdens het spel (en op het einde dus ook).

24-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
23-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Gouden Ludo 2012
Vanavond werd in den Boomgaard in Broechem weer de Gouden Ludo uitgereikt. Deze Vlaamse spellenprijs, in het leven geroepen door de mensen van Forumfederatie is een bekroning voor het beste nederlandstalige spel dat dit jaar op de markt is verschenen. Uit de inzendingen werden reeds in september vier genomineerden weerhouden, zijnde King of Tokyo, Kingdom builder, Revolver en Het Dorp.

Nadat alle forumkernen en 16 andere nederlandstalige spellenclubs ter lande hun stem hadden uitgebracht, bleek het om een zeer spannende strijd te gaan om de overwinning. Uiteindelijk gingen de mensen van 999 games met de hoofdprijs lopen. Het logo van de Gouden Ludo zal dan ook fier op de dozen van "Het dorp" prijken de volgende dagen en weken.

Het dorp is bij ons in de club al reeds een tijdje gekend onder de naam "the village" van Pegasus spiele. Het is dan ook de verdienste van 999 games dat ze dit spel oppikten en vertaalden en bij ons op de markt brachten. Wat vind ik persoonlijk van deze keuze?

Laat me eerst en vooral even erg duidelijk zijn. In mijn ogen verdient dit spel zonder enige twijfel de prijs, ik heb aan al mijn speelsessies enorm veel plezier beleefd, het spel kreeg uiteindelijk het meeste stemmen, is kwalitatief prachtig uitgevoerd en heeft een uniek spelsysteem waarbij je zo maar eens even je oudere generatie het loodje ziet leggen. (een uitgebreidere spelbespreking vindt u hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1865047 en als u even de zoekfunctie gebruikt kan u ook nog een imprESSEN terugvinden)

Nochtans was dit spel niet mijn persoonlijke keuze. Ik had eerder geopteerd voor Kingdom builder, aangezien deze titel toegankelijker is voor het grote publiek. Het opzet van de Gouden Ludo is nu éénmaal een prijs van de veelspeler en daarom kan ik me ook zeker aansluiten bij de keuze. Persoonlijk vind ik dat de vier genomineerden allen winnaars waren in hun categorie en het is dan ook jammer dat er misschien niet meer prijzen worden uitgereikt, dit jaar meer dan de vorige is het overduidelijk dat men bij de genomineerden wat van alles stopt, maar dan wordt het appelen met peren vergelijken, dus wat mij betreft :
- Winnaar beste 2-persoonsspel : Revolver
- Winnaar beste partyspel : King of Tokyo
- Winnaar beste familiespel : Kingdom builder (vind het nog steeds jammer dat Takenoko hier ontbrak)
- Winnaar beste kennersspel : Het dorp

Proficiat dus nogmaals aan zowel de winnaar, als de andere genomineerden! En aan allen die deze blog lezen en nu zo'n doosje met een gouden sticker willen aanschaffen : doen, je gaat er geen spijt van krijgen, maar probeer hem even op Spel zodat je weet hoe hij in z'n werk gaat.

Nog een kleine opmerking voor de afvaardiging vanuit de winnende uitgeverij voor de Gouden Ludo : stuur alsjeblieft iemand die het spel effectief kent, die het heeft gespeeld en die er ook een duidelijke eigen mening over heeft. Of toch op z'n minst wat meer achtergrondinfo heeft. Uit respect voor de Gouden Ludo, al de spelers die met hart en ziel genieten van jullie product, komt dit toch beter over.

23-11-2012 om 23:47 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terra mystica (Feuerland spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik durf af en toe wel eens een voorspelling doen en bij deze geef ik u dit al mee : Terra Mystica is de Trajan van 2012!
Voor sommigen is dit misschien al voldoende om te stoppen met lezen, een pre-order ergens te plaatsen (want het spel is op dit moment (31/10) uitverkocht) of naar uw plaatselijke spellenboer te hollen. Opgelet! Het spel kent z'n prijs en zit dan ook in een hoge prijsklasse, zo'n 65 à 70 euro om precies te zijn, dat is wel de moeite als u het mij vraagt. Maar bent u een liefhebber en koopt u jaarlijks maar enkele spellen die echt wel waar zijn voor hun geld, dan is dit er zeker ééntje van.

U zal ogen en oren te kort komen om alles te volgen wat dit spel herbergt. Ten eerste ben ik enorme fan van de Duitse kwaliteit, mooie houten componenten, duidelijke symboliek, erg lijvige maar duidelijke spelregels (pluim hiervoor), erg veel variatie mogelijk door de verschillende facties waarmee je kan spelen. Er zijn talrijke fiches die je voordelen geven bij diverse acties : stadsfiches, scoretegels, bonuskaarten, favorietentegels, actietegels, ...

Het idee achter Terra Mystica is dat u uw land gaat uitbreiden en hierop gebouwen plaatsen. Elke factie heeft echter z'n eigen soort van gebied waarop hij enkel kan bouwen. Het komt er dus op aan om eerst grond te gaan omvormen en dan te gaan bouwen. Hiervoor ga je allerlei zaken moeten doen en je gaat handen (en acties) te kort komen om alles te doen. Bovendien leveren sommige acties tijdens een welbepaalde ronde extra punten op, dus een goeie timing is ook noodzakelijk om puntjes te sprokkelen. U gaat ook weer proberen om op cultuursporen tot bovenaan te geraken, zodat u  met de grote punten gaat lopen. U probeert kracht te winnen door bijvoorbeeld dichter bij je tegenstrevers te bouwen, want die kracht heb je nodig om acties gaan uit te voeren. U merkt het al aan deze korte beschrijving dat u met veel rekening zal moeten houden.

Concreet zijn er zes speelronden, die op hun beurt bestaan uit drie fasen :
1) inkomsten
2) acties
3) cultbonussen en opschoonfase

1) Tijdens de inkomstenfase krijg je werkers, geld en priesters. Deze kan je netjes aflezen van je spelersbord, vergelijkbaar met Eclipse bijvoorbeeld. Des te meer je bouwt, des te meer inkomsten worden er vrij gespeeld. Je krijgt extra inkomsten met sommige favorietentegels, door kracht af te geven (mag ten allen tijde in je beurt overigens).

2) Tijdens de actiefase voeren de spelers om beurten acties uit. Ze hebben keuze tussen acht verschillende acties. Ze mogen de volgorde kiezen en elke actie mag meermaals worden uitgevoerd in een ronde. Enkel als je past, mag je geen verdere acties meer ondernemen.
- transformeren en bouwen : je transformeert aangrenzend land aan je eigen landschapstype (kosten betalen) en plaatst er een gebouw (huisje) op nadat je de kosten hiervoor ook hebt betaald.
- voortgang op het scheepsspoor : betaal de kosten en zet je één stapje hoger op het spoor, je kan nu aan verder gelegen gebieden langs de rivier geraken aangezien deze nu ook als aangrenzend worden beschouwd
- de ruilprijs voor spades verlagen : betaal de kosten en verlaag de wisselratio voor spades (spades heb je nodig om grond te transformeren)
- een gebouw opwaarderen : je betaalt de kosten en ruilt het bestaande gebouw met een nieuw. Let wel dat je oude gebouw terug naar je spelersbord gaat en extra inkomsten terug zal afdekken.
- een priester naar een cultspoor sturen : je mag op het spoor stijgen, maar bent de priester wel kwijt voor het ganse spel
- krachtacties : je spendeert krachtpunten door de krachtblokjes te verhuizen in de cirkel (systeem vergelijkbaar met Trajan, maar niet volledig hetzelfde) om de acties die op het speelbord staan afgebeeld uit te voeren. Als je de actie hebt uitgevoerd, worden ze afgedekt, zodat elke actie maar één keer kan worden ondernomen.
- speciale acties : staan op bonuskaarten of favorietentegels afgebeeld en kunnen één keer per ronde worden gebruikt
- passen : de speler die eerst past, neemt de startspelermarker voor de volgende ronde en kiest een nieuwe bonuskaart nadat hij z'n oude heeft weggelegd.

Daarnaast kan je ook een stad oprichten : dit gebeurt automatisch zo gauw je dorp een kracht heeft van zeven (afh. van de gebouwen waaruit het bestaat). Je kiest een stad en plaatst deze bij je dorpje. Ook deze stad gaat je weer voordelen bieden en laat je toe om op één cultuurspoor tot helemaal bovenaan te gaan. (je moet hiervoor een stad hebben).

3) De cultbonussen worden uitgedeeld. Deze zijn zichtbaar vanaf het begin van het spel dus je weet waar je naartoe moet werken.

Na zes ronden volgt er nog een slottelling met punten voor de cultuursporen en de speler met de grootste aaneengesloten gemeenschap. Elke drie munten leveren ook nog een punt op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Uiteraard kan ik niet alle regeltjes hier gaan uitleggen, maar ik denk dat deze bespreking u al een duidelijk beeld geeft van wat er allemaal gaande is in Terra Mystica. Bent u een veelspeler die dit soort spellen wel weet te smaken? Niet twijfelen dan!

23-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
22-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al Rashid (Yemaia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Harun al-Rashid was de vijfde kalief van de Abbasid Dynastie. Hij regeerde over het Midden-Oosten tussen de jaren 786 en 809. Zijn heerschappij besloeg diverse domeinen zoals cultuur, wetenschap en politiek. Z'n leven en z'n bekende hof werden een inspiratie voor de verhalen van "Duizend en één nacht".

In Al Rashid, nemen de spelers de rol aan van belangrijke families die hun familieleden inzetten voor handel, reizen en uiteindelijk het uitoefenen van invloed over het hof van de krachtige leider.

Al Rashid is een strategisch spel, met een kleine geluksfactor, gebaseerd op worker-placement, invloeds- en grondstofmanagement en het efficiënt proberen te scoren van overwinningspunten. Als het hoofd van een familie, heeft elke speler drie verschillende "arbeiders" ter beschikking. De sage, de handelaar en de pasha. Elke arbeider heeft z'n eigen invloedswaarde en wordt geplaatst op de kaart van het Midden-Oosten om grondstoffen te verzamelen of om meer arbeiders te verwerven of deel te nemen aan de regering. Er zijn verschillende domeinen waarbinnen men z'n stempel kan gaan drukken :  intrigue, oorlog, wetenschap, handel en politiek.

Het spel verloopt over vijf ronden, die elk zijn verdeeld in twee fasen : de plaatsingsfase en de uitvoerfase. Op z'n beurt wordt elke fase dan nog eens onderverdeeld in verschillende rondjes. Tijdens de plaatsingsfase zetten de spelers hun arbeiders op het bord. Tijdens de uitvoerfase kiezen de spelers om beurten welke actie zal worden uitgevoerd. Elke actie kan gekozen worden door vijf verschillende spelers, maar slechts de top drie (invloed vergelijken) zal de actie echt mogen uitvoeren. Tijdens het plaatsen kunnen arbeiders worden toegevoegd om de invloed te verhogen. Des te hoger je invloed, des te beter het effect van de desbetreffende actie.

De geografische plaatsen op de kaart leveren grondstoffen (hout, potten, metaal, kruiden en zijde) en kunnen gebruikt worden voor de handel. De dominerende speler (meeste invloed) krijgt drie verschillende grondstoffen of alle grondstoffen van één soort, de tweede speler krijgt twee verschillende grondstoffen en de derde speler slechts één grondstof.

Deze grondstoffen kunnen gebruikt worden om meer arbeiders aan te schaffen of meer invloed te krijgen in de diverse domeinen aan het hof. Deze domeinen zorgen voor extraatjes tijdens het spel (sommigen onmiddellijk effect, andere blijvende effecten tijdens het spel). Ook hier geldt dat de dominerende speler enorme voordelen haalt.

De spelers moeten ook goed uitkijken hoe ze hun grondstoffen beheren, er is geen geld in het spel, dus indien er geruild wordt, is er geen mogelijkheid om terug te geven. Goed tellen en plannen is du aangeraden.

Elke ronde zullen er rovers tevoorschijn komen op diverse plekken op de kaart. Spelers zullen dus soldaten moeten inhuren die kunnen gebruikt worden om de rovers af te houden. Spelers krijgen punten wanneer ze arbeiders aanschaffen of aan het hof invloed winnen. De speler die dit na vijf ronden het beste deed, wordt de winnaar.

22-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (1)
21-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : La Venise du Nord
Klik op de afbeelding om de link te volgen La Venise du Nord (Asyncron) :

(Deze imprESSEN is gebaseerd op een éénmalige speelbeurt met 2 spelers!)

+ stijlvol ontwerp, het thema sprak me zeker aan
+ Sébastien Dujardin (gekend van Troyes) is weer creatief met een dobbelsteenworp
+ de kaartjes zijn mooi, het materiaal prima in orde, het concept klink goed
+ de Nederlandstalige spelregels zitten bij in de doos
+ ongetwijfeld véél beter met 3 of 4 spelers

- de spelregels zijn een beetje complex en zéér slecht vertaald naar het Nederlands
- de uitwerking van het spel laat wat te wensen over
- Sébastien is een beetje ijdel door zijn kop te vereeuwigen en op de kaartjes te plaatsen
- het spel kan op verschillende manieren eindigen, met z'n tweeën was de brug-bouw-methode blijkbaar de beste
- hierdoor was het spel snel over (mijn tegenspeler kon me niet tegenhouden) en viel eigenlijk het hele spel in het water (letterlijk en figuurlijk in de reien van Brugge)
- petieterige dobbelsteentjes (wel schattig, dat wel)

Dit spel is van onze wishlist verdwenen (voorlopig) na deze eerste speelbeurt. Het verdient zeker nog eens een kans met meer spelers, want dan zou de balans misschien wel eens goed kunnen zitten.

(foto : Henk Rolleman)

21-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swordfish (Ghenos games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn in Essen wel enkele "visspellen" verschenen, één ervan was deze Swordfish. In dit spel ga je, zoals de titel wel doet vermoeden, op visvangst naar zwaardvissen. Het spel verloopt over 15 ronden (en 2 fasen) en elke ronde bestaat uit zes fasen :

1) Aankoopfase : je maakt je klaar om op zee te gaan
- kies een haven (of havens) waar je wenst te kopen
- huur kapiteins en bemanning voor je boten
- huur boten en plaats ze in de gekozen havens
- koop aas en benzine voor je boten

2) Bewegingsfase : alle boten bewegen, zowel diegene die je net inhuurde als diegene die reeds op zee zijn
- boten bewegen over de waterwegen van anker naar anker (of boeien)
- je mag blijven staan bij een boei of anker
- je mag het aantal stappen verzetten volgens je snelheid
- je verliest benzine uiteraard voor je verplaatsing
- je kan een boei of anker passeren waar reeds een boot is
- er kunnen onbeperkt aantal boten in een haven, maximum 3 bij een anker en slechts 1 bij een boei

3) Weerfase : draai de bovenste weerkaart om en pas de weertabel aan
- elke plaats wordt ook nog eens beïnvloed door het weer afzonderlijk (-1 of -2 op sommige plaatsen)
- indien het weer op 8 of meer staat is er storm en kan er onmogelijk gevist worden
- je controleert ook of je boot bestand is tegen het weer, elke boot heeft z'n limiet en deze vergelijk je met het weer, hierdoor kan een boot naar de haven moeten worden getrokken of zelfs vergaan. Indien je je boten verliest in een storm en geen geld meer hebt om nieuwe te betalen, kan je een verzekering aanvragen, dit kost je 4 punten. (maar je kan terug meespelen)

4) Visfase : de boten die de storm doorstonden en bij een boei zijn gestopt, kunnen nu aan het echte werk beginnen. Je hebt keuze uit drie zaken :
- je kan tot drie keer toe vissen voor aas (kleine vissen). Dit kost je niets, je gooit de dobbelsteen en voegt het aas toe aan je aastabel
- je kan tot drie keer toe vissen voor zwaardvissen. Je betaalt per keer één aas en trekt een vis uit de zak. Je beslist onmiddellijk of je de vis wil houden of niet (let op de capaciteit van je boot)
- vis één keer voor aas en één keer voor zwaardvis (of omgekeerd)
Als er in de omgeving trouwens te veel boten zijn, kunnen de vissen weg zwemmen. Dan kan je slechts 2 keer proberen te vissen.
Als je op de Flemish cap gaat vissen (erg gevaarlijke buurt) en je overleeft er tot het einde van het spel scoor je 4 bonuspunten.

5) Verkoopfase : de boten die zijn teruggekeerd naar de haven kunnen hun vangst verkopen
- afhankelijk van de limiet van de haven kan je vissen tegen een bepaalde waarde verkopen
- je volgt de gegevens op de gedrukte tabellen
- zo gauw een boot heeft gelost, eindigt het huurcontract
- ook de kapitein en bemanning gaan terug aan wal

6) Einde van de ronde :
- alle verkochte vis wordt afgelegd
- de rondefiche wordt één ronde voortgezet
- bepaal de nieuwe speelvolgorde

21-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
20-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Suburbia
Klik op de afbeelding om de link te volgen Suburbia (Bézier games) :

+ relatief eenvoudig opbouwspel
+ op zoek gaan naar de juiste combo's
+ je speelt vooral je eigen spel, maar hebt er toch baat bij de tegenstanders goed te volgen
+ de opdrachten geven uiteindelijk de doorslag
+ met z'n tweeën vond ik het al leuk, met meer spelers zijn er ongetwijfeld nog meer mogelijkheden
+ ik wil dit spel zo gauw mogelijk terug opnieuw spelen, dus dat is zeker een pluspunt
+ ik heb het spel op de aankooplijst staan en die blijft er netjes op (dus de kans is groot dat het na spel bij in onze collectie tevoorschijn komt)

- als je niet met het maximum aantal spelers speelt, komen niet alle tegels in het spel, dus als je opbouwt en de tegels die je verwacht komen er niet uit, heb je pech
- het is al bij al een relatief eenvoudig spel, dus als je echt veel diepgang zoekt, komt dit misschien te kort
- op de tegels staat wel wat tekst, basiskennis van het Engels is dus vereist (hoewel dit echt wel meevalt, picto's zijn ook duidelijk)

20-11-2012 om 20:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VivaJava : the coffee game (Dice hate me games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen VivaJava is een semi-coöperatief bordspel waarin je samen met je medespelers een stel onderzoekers bent die op zoek gaan naar de perfecte smaak. Op zoek naar de lekkerste bonen over de ganse wereld om een mooie smaakcombinatie te maken met een passend aromapalet.

Het spel verloopt over een aantal ronden (meestal 7) die op zich weer zijn onderverdeeld in drie fasen.
1) in het veld
2) blenden/onderzoeken
3) publieke opinie

1) De spelers kiezen in spelersvolgorde (laagste naar hoogste score) naar welk werelddelen ze reizen en nemen de daarliggende fiche en bijhorende koffieboon. Ze steken dit in hun zakje. Dit gaat verder tot alle onderzoekers zijn ingezet.

2) Tijdens deze fase gaan de spelers die eenzelfde werelddeel kozen samenspelen. Ze trachten om met hun bonen een zo goed mogelijk smaakcombinatie te maken. De spelers trekken om beurten (in zelf gekozen volgorde) koffiebonen uit hun zakje en trachten op die manier een volledige smaak te creëren. Elke speler van het continent moet overigens hebben bijgedragen. Je vergelijkt je combinatie met die van de lijst en plaatst je blend in de lijst op de correcte plaats, de andere blends zakken in waarde. Na het blenden nemen de onderzoekers hun opgedane kennis terug mee naar hun labo en gaan ze hun onderzoeken verderzetten. Ze mogen drie onderzoekspunten gebruiken (+ eventuele verdiende extra's) en verplaatsen hun fiches op de onderzoekssporen. Des te verder ze op deze sporen geraken, des te meer punten op het einde van het spel, maar ze kunnen ook extra eigenschappen gaan gebruiken. Zo kunnen ze de groei van de bonen versterken, een betere selectie gaan maken, investeren, extra brouwen, de smaak verrijken.

3) Eigenlijk is dit de scoreronde. De spelers scoren voor hun blends die nog in de lijst staan. Als ze uit de lijst vallen natuurlijk niet meer. Blends die populair zijn, worden minder gegeerd op termijn en dalen in waarde. Sommige blends behouden ook hun waarde.

Nadien wordt alles voor de volgende ronde klaargezet. Het spel eindigt op één van de volgende drie manieren :
- er zijn niet genoeg blendkaarten (er liggen er steeds drie open), die je moet proberen te brouwen
- een speler raakt aan het einde van z'n vier onderzoekssporen
- een speler heeft 21 punten verzameld

De spelers krijgen nu nog de extra punten voor hun onderzoekssporen en eventuele bonussen. De speler met de meeste punten wint het spel.
Het spel voorziet ook een makkelijkere leervariant en een heleboel extra varianten. Bovendien is er al een uitbreiding in de basisdoos voorzien en mochten wij ook de kickstarter-extra toevoegen aan onze doos. Voldoende materiaal voor héél wat speelplezier dus!

20-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
19-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Escape
Klik op de afbeelding om de link te volgen Escape - the curse of the temple (Queen games) :

+ de hit van Essen
+ soundtracks zijn te downloaden van de website van Queen zodat u ze kan afspelen met het medium dat u kiest
+ erg stresserend spel, waarbij je onmiddellijk onder druk komt te staan en echt wel samen moet werken
+ een coöp die dus echt wel werkt
+ als u spellen speelt om plezier te beleven en houdt van de nodige animo is dit zeker iets voor u
+ twee uitbreidingsmodules zijn reeds toegevoegd (we zijn het al gewoon van Queen games)
+ er is reeds een uitbreiding in aantocht en ik denk dat die ook zeker in de collectie zal komen
+ na 10 minuten (en geen seconde meer) weet u of u gewonnen heeft of verloren en kan u overschakelen op het volgende spel (of nog een keertje proberen natuurlijk

- u heeft best een cd-speler of mp3-speler bij de hand
- indien u zenuwachtig wordt als je gelijktijdig moet spelen, of als tijdsdruk u spontaan in uw broek doet plassen, zou ik dit niet aanschaffen of een pampertje aantrekken
- de herspeelbaarheid is niet dermate groot, als je telkens met andere mensen speelt, is het natuurlijk erg tof (het is zonder meer het perfecte demospel, vandaar ook de hit van Essen volgens mij)
- het spel meerdere keren na elkaar spelen is volgens mij niet echt goed voor de gezondheid, tenzij u uw bloeddruk omhoog wil krijgen

19-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Courtier (AEG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Courtier is het eerste spel in de Tempestgroep, een groep van spellen die AEG lanceerde in Essen die zich allen afspelen in hetzelfde universum. Het valt ook onmiddellijk op aan de dozen en het artwork dat dit van één en dezelfde familie is. Toch proberen ze er op zich staande spellen van te maken, elk met hun spelprincipe.

Courtier is het eerste uit de reeks en hier is vooral de juiste kaartkeuze en verdeel-en-heers erg belangrijk. In Courtier is het de bedoeling om invloed uit te oefenen op de gevestigde waarde om zo in een goed daglicht te komen bij de elite. Invloed uitoefenen op de sleutelfiguren op het juiste moment zal tot succes leiden. Punten worden verzameld door vervulde petitiekaarten en er vallen ook nog bonuskaarten te rapen met enkele kaarten en mogelijkheden.

In je beurt ga je kaarten uitspelen om alzo invloed uit te oefenen op de "courtiers". Eens je de juiste courtiers controleert, kunnen zij de koningin misschien wel overtuigen van jou kunde en kan je op die manier een petitiekaart vervullen en punten scoren. De basisregels zijn op zich weer relatief simpel, maar er zijn wel wat kaarten die je laten zondigen tegen deze regels. De tekst op de kaarten heeft dan ook altijd voorrang op de basisregels.

Het spel begint met een openingsbieding om je hand samen te stellen. De spelers kiezen een combinatie van vijf invloeds- en/of krachtkaarten en veilen deze sets kaarten. Zo gauw iedereen een set heeft, geeft men het geboden aantal invloedsblokjes aan de algemene voorraad. Zij moeten het spel eventueel starten met minder invloedsblokjes. In je beurt doe je drie acties :
- speel één invloeds- of krachtkaart en doe wat op de kaart staat
- leg één of meerdere handkaarten af
- win één invloedsmarker van de voorraad
- vervul één van de petitiekaarten indien mogelijk (je hebt er één in hand en vier open op tafel)
- vul je hand tenslotte terug aan tot 5 kaarten

De petitiekaarten verwachten dat je het meeste invloed hebt bij bepaalde aristocraten. Als je in de desbetreffende klassen wint, dan leg je je invloedsblokjes daar weg, neem je de petitiekaart (vul je je hand of vitrine terug aan) en wordt de volgende modekaart omgedraaid. Deze kondigen een gebeurtenis aan. Zo gauw "The queen is arrested!" kaart eruit komt eindigt het spel onmiddellijk.

Courtiers controleren : je controleert een courtier als je méér invloedsblokjes hebt liggen op de desbetreffende persoon dan de andere spelers (neutrale blokjes tellen niet mee). Indien je de hele klasse domineert, krijg je bovendien een extraatje, dan krijg je een bepaalde eigenschap waarmee je weer tegen de regels mag zondigen.

19-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs