IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
10-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galaxy trucker another big expansion (CGE)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze uitbreiding kan niet gespeeld worden zonder het basisspel “Galaxy trucker” wat ook verschenen is op de Nederlandstalige markt onder het label van QWG (nu WGG & Quined). Het is dan ook niet echt de bedoeling om het volledige spelconcept van dit spel te herhalen, wel om de nieuwigheden en varianten even voor u op een rijtje te zetten.

Misschien toch nog zeer kort een geheugensteuntje wat het spel eigenlijk inhoudt. In Galaxy trucker verloopt elke ronde in 2 fasen : een bouwfase en een vluchtfase. In de bouwfase komt het er eigenlijk op neer dat u fiche grabbelt van de algemene voorraad en zo snel en zo goed mogelijk een ruimteschip in elkaar timmert. U moet hierbij rekening houden dat u schilden heeft, kanonnen, energie, bemanning, opslagplaats, stuwkracht en eventueel ook nog wat aliëns. In de vluchtfase komt u een hoop narigheid tegen op uw weg en moet u langs de ene kant voldoende voorbereid zijn, maar dient u toch ook wat geluk aan uw kant te hebben. Diegene met het minste pech onderweg verdient het meeste credits, waarrond het ganse spel draait. Kan u dan nog de nodige cargo leveren, dan krijgt u natuurlijk nog meer geld.

In deze 2de grote uitbreiding mag u dan ook wat extra’s verwachten :

1)      Nieuwe technologieën : 42 nieuwe scheepsonderdelen, waaronder :

-           zonnepanelen die voor meer energie zorgen

-           thrusters die stuwkracht geven naar meerdere kanten en niet enkel meer aan het achtersteven dienen te worden geplaatst

-          Router modules die doen op zich niets, maar maken alle aangrenzende componenten een stukje sterker, ze zijn een soort van verbindings- en versterkercomponent

-          Mixed life support systems : nu kunnen zowel aliëns als gewone bemanning plaatsnemen in deze cockpit

-          Crubot stations : geven je vier fictieve bemanningsleden als je een batterij afgeeft

-          Auto-defense systems : vergroten je vuurkracht, maar moeten met z’n twee zijn om mee te tellen

-          Armory : bemanningsleden die aan de armory grenzen worden als gewapend beschouwd, deze kunnen zich beschermen tegen invallers en tellen dubbel bij het tellen van de bemanning.

-          Componenten met ondoordringbaar pantser : beschermd tegen meteorieten en kanonaanvallen.

2)      Nieuwe schepen, 10 dubbelzijdige speelborden met de schepen van klasse IIB, IIB en IV (klasse 4, d.w.z. nog grotere schepen, dus ook meer geld rapen)

3)      Nieuwe avonturenkaarten

4)      Indringers : een nieuw soort avonturenkaart die je het leven echt zuur willen maken

5)      Ondersteuningsteam : een set teamkaarten die je helpen bij het bouwen van een schip, hoe je het meeste geld verzamelt tijdens een vlucht en andere “professionelen” die dingen doen die jij normaal niet wil dat ze je zien doen.

10-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
09-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Call to Glory
Klik op de afbeelding om de link te volgen Call to Glory (WGG) :

+ prachtige kaarten en dito miniaturen
+ zéér eenvoudig spelletje, dat vlot wegspeelt
+ prima tussendoortje
+ mooie, blikken doos
+ de varianten zijn zeker welkom en standaard bij ons, maar fijn dat ze ook een basisspel voorzien om met
de iets jongere spelers aan de slag te gaan

- weer een blikken doos en weer een ander formaat, stapelen wordt erg moeilijk met al die formaten
- er zit wel wat tactiek in, maar je hebt toch ook het nodige geluk nodig

Conclusie : Call to glory kan mij persoonlijk wel bekoren. Het is een éénvoudig kaartspelletje waarbij je setjes tracht te verzamelen die waardevoller zijn dan die van de tegenspelers. Ik weet nog niet goed wat de beste tactiek is na enkele spelletjes. Lang genoeg wachten om setjes af te leggen of direct de tegenstrevers onder druk zetten, maar weten dat je te kort zal komen en punten zal verliezen. Het systeem van kaarten nemen is het leukste, het feit dat het van twee verschillende stapels dient te gebeuren, zorgt voor het nodige gevloek aan tafel. Het is wel niet een kaartspel waar ik het woord "geniaal" op kan plakken, het is degelijk, het is leuk en het is relatief snel, maar erg veel diepgang heeft het ook niet. Dus als je hiernaar op zoek bent, laat je het beter liggen.

09-11-2012 om 15:50 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunrise city (Clever Mojo games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het eerste spel van Clever mojo games was Alien frontiers en dat spel ligt ons nauw aan het hart. We keken dan ook reikhalzend uit naar hun volgende spel, maar ook met de nodige schrik of ze het vorige succes zouden kunnen herhalen.

We zijn dan ook blij om u te melden dat ze hierin zeker geslaagd zijn. In de eerste plaats zijn ze met een totaal ander spel op de proppen gekomen, ander thema, volledig verschillend spelverloop en andere materialen. En dat materiaal, dat ziet er héél erg goed uit. Over de kleurencombinaties zou je nog kunnen twisten, maar over de kwaliteit van de componenten zeker niet. De kartonnen fiches zijn erg dik (en bijgevolg erg zwaar, u gaat het doosje niet voor u plezier meesleuren).

In Sunrise city bouwt u een stad op, en u ziet de stad in dit spel ook werkelijk groeien. Het feit dat de dikke tegels op elkaar gaan geplaatst worden, zorgen voor het fijne 3D-effect zodat u uw eigen skyline kan gaan opbouwen.

Een speciaal element in dit spel is het scorebord. U gaat uw fiche telkens verzetten op een spoor en krijgt bij elke tien stapjes één punt (ster), maar als je erin slaagt om exact op de 10 punten te komen, krijg je een ster extra. Dit zorgt voor een extra dimensie want je wil zondermeer echt wel dat extra punt mee sprokkelen als het enigszins kan.

Het spel verloopt over drie ronden, die elk zijn opgebouwd uit vier fasen :
- Voorbereidingsfase
- Zonefase
- Biedfase
- Bouwfase

In de voorbereidingsfase neem je 4 zonetegels, 4 gebouwtegels en kiest één van je drie karakterkaarten, legt deze dicht voor je neer en wanneer iedereen een karakter gekozen heeft, worden ze opengedraaid. De karakters laten je zondigen tegen de één van de normale regels en hebben een volgordenummer. Deze geven aan in welke volgorde er zal gespeeld worden deze ronde. De speler met het laagste nummer begint in alle volgende fasen.

In de zonefase gaan we bouwputten in de verschillende kleuren aanleggen aan het speelbord, dat in het begin enkel uit een centrale tegel bestaat. Indien je bouwputten van eenzelfde kleur aanlegt, scoor je één punt per aangrenzende tegel van dezelfde kleur. U moet ermee rekening houden dat er steeds een verbinding mogelijk is tussen de tegels en dat u  orthogonaal bouwt.  In de 2de en 3de ronde van het spel mag de startspeler overigens kiezen in welke windrichting de stad moet uitbreiden.

In de biedfase zetten de spelers om beurten hun biedfiches in op de bouwputten. Als alle fiches zijn gezet, wint de speler wiens fiche bovenaan ligt. De andere fiches worden allen van het bord verwijderd.

In de constructiefase zie je de stad pas echt tot leven komen. De gebouwtegels bestaan uit twee stukken van verschillende of dezelfde kleur. Je kan ze gaan plaatsen op de bouwputten of eerder geplaatste gebouwen, als de kleuren overéénkomen natuurlijk. Paars telt voor een joker zowel voor de bouwputten als de gebouwen. De speler die de gebouwtegel plaatst, krijgt de punten die erop staan. Worden er biedfiches van andere spelers afgedekt, scoren zij ook de punten die aangegeven staan op de gebouwfiche. Des te hoger je gaat bouwen, des te meer punten wordt het ook waard. Het derde verdiep scoort 1 extra punt, het vijfde 2 punten, het zevende 3 punten, …

Indien je niet kan bouwen, dan pas je gewoon en kan je eventueel later in de beurt nog tegels aanleggen. Als iedereen al z’n legale bouwwerken heeft kunnen uitvoeren, eindigt de ronde. Wie na drie ronden het meeste punten heeft, wint het spel.

09-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
08-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Among the stars (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het kon niet uitblijven. Een succesverhaal als “7 Wonders” moest wel op de één of de andere manier een vervolg krijgen in de rest van de spellenwereld. Toen ik de spelregels van Among the stars doornam, kreeg ik wel een erg groot déjà-vu –gevoel.

Ik geef u graag even het opzet van het spel en dan kan u zelf ook uitmaken of het een cloon is en of het een eventuele meerwaarde zou kunnen betekenen voor uw spellenkast.

Het spel verloopt over vier (niet drie) ronden. Aan het begin van elke ronde krijgt u zes (nee, geen zeven) handkaarten en telkens 10 geld. Op  een klein speel/scorebordje staat netjes aangegeven in welke richting u deze ronde uw handkaarten gaat doorgeven.

In een speelbeurt kiest u één van uw handkaarten uit en voert één van volgende drie acties uit :
- bouwen van het gebouw : u betaalt de kostprijs van de kaart (geen gedoe met grondstoffen dus) en sommige kaarten vereisen energie, deze haalt u van uw krachtreactoren die een leverbereik van 2 velden hebben. De gebouwen die u bouwt, vormen samen een ruimteschip, dus u kan enkele orthogonaal gaan aanbouwen.
- bouwen van een krachtreactor : u legt uw gekozen handkaart gewoon af en bouwt een krachtreactor in de plaats. Ook hiervoor betaalt u de kosten (1 geld) en je plaatst 2 energieblokjes op de krachtreactor, deze kan u dan weer gebruiken om andere gebouwen te activeren
- de kaart afgooien en 3 geld nemen : dit spreekt voor zich

Nadat alle zes de kaarten zijn gespeeld eindigt de ronde. Men stelt voor om bij elkaar even te checken of aan alle bouwvoorschriften is voldaan. Er zijn enkele gebouwen die slechts één keer mogen gebouwd worden bijvoorbeeld, maar hopelijk speelt u eerlijk en zonder foutjes, want anders loopt het wat in het honderd.

De gebouwen die u zet leveren u ofwel een onmiddellijk effect op ofwel een score op het einde van het spel. Na vier ronden volgt er nog de slottelling die bestaat uit :

-          Punten voor bereikte doelen (indien u met deze variant speelt, wij raden het u alvast aan dit altijd te doen). Er liggen gewoon enkele opdrachten open

-          Punten voor de gebouwen met een gele kader (overwinningspunten einde spel)

-          1 punt voor elke krachtreactor die geen energieblokjes meer heeft

-          1 punt voor elke 3 geld

De speler met de meeste punten wint het spel!

Men voorzien ook nog een speciale variant die de “Aggresive mode” wordt genoemd. U voegt bij aanvang van de ronde dan conflictkaarten toe aan de gebouwenkaarten. Deze zorgen voor meer interactie en vernietiging bij de tegenspelers. Bent u vredelievend en wil u vooral een mooi ruimteschip bouwen, laat u dit weg. Wil u meer fun en lachen, dan voegt u deze met de glimlach toe.

08-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
07-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Courtier
Klik op de afbeelding om de link te volgen Courtier (AEG) :

+ ondanks de Engelse tekst duidelijke opdrachten en kaarten
+ erg snel spel (zeker als je het een beetje kent)
+ als je de combinatie van de voordelen van de hoven kent, werkt het wel
+ de krachtkaarten zijn erg leuk
+ zonder meer een goed begin van de Tempest-reeks

- invloed aan het koninklijke hof en de kerk lijken me de plekken waar je moet zijn, maar als je
het weet, kan iedereen erop spelen natuurlijk
- het is in het begin toch wel even wennen aan al die kleuren en personages
- het is wel wat overweldigend in het begin
- iemand die het spel reeds speelde, heeft misschien toch al een klein voordeel

07-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1984 : Animal farm (Kuznia Gier)
Klik op de afbeelding om de link te volgen De titel alleen ons wakkerde onze interesse aan. George Orwell's meesterwerk vertaald in een bordspel??? Daar moesten wij het fijne van weten, zeker als je weet dat het van de makers van Alcatraz-the scapegoat komt. Het spel staat garant voor tonnen interactie, als u daarvan houdt, lijkt me dit zelfs een must-have voor uw collectie.

In Animal farm gaat u de strijd om de wereld aan met uw "kameraden". De mensen zijn verdreven en de dieren zijn aan de macht, maar ook binnen deze groepen heerst er een strijd voor totale dominantie. Slaag jij erin om op een slinkse manier het meeste overwinningspunten binnen te halen? 
Het spel kan in een korte of lange versie gespeeld worden, er is geen enkel verschil tussen beiden, enkel het aantal rondes dat je speelt en het moment waarop je nieuwe agenten op het bord kan zetten en nieuwe revolutiekaarten worden opengelegd.

Elke ronde is opgesplitst in 6 fasen, die elk op hun beurt een totaal ander spelprincipe en gevoel met zich meebrengen, maar die toch onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn :
1) bewegen
2) allianties
3) spionnen
4) revoluties
5) kopen
6) einde van de ronde

Het speelbord toont de wereldkaart met vijf regio's waar er een strijd zal losbarsten om er te heersen en er meerderheden te halen.
In de eerste fase ga je dan ook om beurten één agent (invloedsblokje) mogen verplaatsen van de ene naar een andere regio om alzo jouw gewicht te verleggen op de wereld. 

Fase 2 is ongetwijfeld de belangrijkste fase van het spel, je gaat allianties vormen in elke regio. De Van Quickenbornes onder jullie kunnen hun hartje ophalen, want het principe van het meest telt ook in dit spel niet, smeed gerust plannetjes met de kleinere broertjes en zet de grote macht buiten strijd. Je mag met alles onderhandelen, ook toekomstige beloften (die eventueel niet ingelost zullen worden), enkel overwinningspunten mogen niet gebruikt worden. Heb je de macht, dan verkrijg je invloedsfiches van die regio, ook deze worden in onderling overleg verdeeld tussen de machthebbers.

Tijdens de spionnenfase mag je je kangoeroefiches gebruiken om invloedsfiches bij andere spelers te gaan verwijderen. Zij kunnen hier niets tegen beginnen. Dit alles gebeurt in speelvolgorde, dus een tactisch verwijderen van een kangoeroefiche bij een tegenstrever kan u voordelen opleveren. 

Tijdens de revolutiefase gaat u en uw buurman moeten samenwerken om overwinningspunten te sprokkelen. Tussen alle spelers liggen revolutiekaarten die aangeven welke invloedsfiches dienen te worden afgelegd om het te vervullen. Komen beide spelers tot de uitkomst krijgen ze de overwinningspunten die op de kaart staan vermeld. Elke ronde geeft ook een voordeel aan de linker- of rechterbuur, dus wanneer je een revolutiekaart uitvoert en wanneer net niet, zal ook belangrijk zijn.

In de koopfase kan je één van de geavanceerde actiekaarten gaan aanschaffen. Deze laten je zondigen tegen de regels in één van bovenstaande fasen. Om deze kaart te kopen geef je het aantal invloedsfiches af die op de kaart staan vermeld. Je legt je marker op de kaart en kan de bewuste actie tijdens de volgende ronde uitvoeren.

Bovendien zijn er ook steeds algemene actiekaarten beschikbaar. Deze laten je ook zondigen tegen bovenstaande regels in de bewuste fase. Je geeft een invloedsfiche van het overeenkomstige dier af en mag de actie onmiddellijk uitvoeren.

Op het einde van de ronde mag je slechts 4 invloedsfiches overdragen naar de volgende ronde. Je legt een eventueel te veel af. Je trekt een nieuwe politieke kaart en voegt deze toe aan de reeds openliggende kaarten, de meest rechtse wordt afgelegd. Deze kaarten laten je toe om extra overwinningspunten te verdienen, door een bepaalde opdracht te vervullen. Afhankelijk de ronde en het korte of lange spel worden nieuwe agenten ingebracht en nieuwe revolutiekaarten gespeeld en gaat het spel verder. 

Na de zesde (of negende) ronde is het spel afgelopen en wint de speler met de meeste overwinningspunten. Bij gelijke stand wint diegene die nog het meeste invloedsfiches heeft. 


07-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
06-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Spectaculum
Klik op de afbeelding om de link te volgen Spectaculum (Pegasus) :

+ Knizia, dus speelt lekker vlot weg
+ kaarten aan- en verkopen op het juiste moment tegen een zo hoog mogelijke waarde en het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn
+ geluksfactor is aanwezig (bij het trekken van de fiches), maar stoorde me eigenlijk totaal niet
+ handige overzichtskaartjes, maar bij dit spel is het zelfs niet nodig (andere spellen zouden dit beter wel hebben)
+ speelbord is telkens anders door het leggen van de fiches, daardoor kan een bepaalde kleur erg belangrijk worden aanschouwd door de meeste spelers en een andere totaal niet, maar het leggen van de fiches, doet de zaken vaak volledig keren
+ erg makkelijk om uit te leggen en/of te demoën

- het thema is totaal van de pot gerukt
- dit eerste punt maakt dat je pas in de loop van het spel het spel echt gaat appreciëren (het aandelen = treinspel-syndroom zit blijkbaar diep)
- het speelt op zich wel leuk, maar het is ook geen topper

Conclusie : het thema blijft voor mij een echte ramp, maar na een speelpotje is het een beetje weggetrokken, gewoonweg omdat het een leuk spelletje is.

06-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lady Alice (Hurrican)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het tweede deductiespel uit de reeks, na P.I. van Treefrog. Zoals reeds daar vermeld ben ik hierin bijzonder slecht, maar na het lezen van deze spelregels ben ik toch blij gezind en kan ik eigenlijk niet wachten om het spel een keertje te proberen. Hurrican is gekend van z'n Mr. Jack spellen en ook dit spel heeft terug dezelfde artwork gekregen, dat kunnen we enkel toejuichen. Ook de personages in het spel kennen we vanuit de andere spellen.

Sherlock Holmes zelve nodigt ons uit om zaken op te lossen. Met de ruime achtergrondinfo ga ik u hier echter niet lastig vallen. Het spel bevat een speelbord, een ringband waarin alle verdachten, plaatsen, tijden en voorwerpen staan, aanwijzingskaarten, visitekaartjes van Sherlock en elke speler krijgt een oordeelmap en negen deductiefiches (met waarden 0,0,0,1,1,1,2,2,2). Meer heb je niet nodig voor dit spel. Elke speler krijgt een aanwijzingskaart (1 speler een verdachte, 1 een plaats, 1 een tijdstip en 1 een voorwerp).

Het spel bestaat uit een aantal beurten, die op hun beurt zijn onderverdeeld in drie fasen :
1) de vermoedens :
de startspeler neemt de ringband en legt een willekeurige combinatie van verdachte, plaats, tijd en voorwerp. Daarna zegt hij luidop de combinatie die hij vormde. Hij mag z'n eigen aanwijzingskaart erin stoppen of niet. Je mag geen combinatie kiezen die een voorganger koos en ook geen combinatie waarvan geweten is dat alle aanwijzingen al zeker fout zijn.

2) mijn oordeel
De andere spelers geven nu met hun oordeelmap aan of hun aanwijzingskaart in deze combinatie zit of niet door een lachende en bedenkelijke Sherlock te tonen. De startspeler neemt alle oordeelmappen, schudt ze en legt ze dan open op het speelbord. Op deze manier komt iedereen iets meer te weten over deze combinatie. Als er enkel valse beschuldigingen zijn, worden alle aanwijzingen afgedekt met een visitekaartje op het speelbord (op het speelbord staan alle mogelijke aanwijzingen)

3) het spelen van deducties
Te beginnen met de speler links van de startspeler krijgen de spelers nu de mogelijkheid om deducties te delen en zo de puzzel op te lossen.
Je kan kiezen uit volgende dingen  :
- een fiche leggen bij een aanwijzing
- zeggen "ik pas"
- een beschuldiging wagen

Als je en fiche legt, is dit definitief (je kan hem niet meer verleggen of wegnemen). Een vak kan slechts vier fiches bevatten, aan het eind van het spel leveren de fiches met een 1 en 2 respectievelijk deze punten op als je de juiste aanwijzingen hebt gekozen. Als je fiche legt, leg je deze steeds gesloten. Ligt er reeds een fiche, dan draai je deze open.

Als je past, kan je even afwachten wat de andere spelers doen. Als je nadien terug aan de beurt bent, kan je wederom een fiche leggen of terug passen. Passen alle spelers na elkaar, dan is de fase volledig afgelopen.

Een beschuldiging wagen is zeer gevaarlijk, maak je een fout, dan scoor je sowieso geen fouten. Ga je toch een beschuldiging uitvoeren, dan vermeld je de vier aanwijzingen die je denkt. De spelers voeren dan hetzelfde uit als bij fase 2 (mijn oordeel). Komen er enkel lachende Sherlocks te voorschijn, is de zaak opgelost. Zo niet, ben je verloren en gaan de deducties door met de andere spelers.

Heeft iedereen gepast in de deductiefase, volgt er een volgende ronde waarbij de volgende speler een combinatie in de ringband maakt.

Als de zaak wordt opgelost, door een beschuldiging in de deductiefase of in de vermoedensfase, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld.
- elke speler toont z'n aanwijzing
- fiches bij foute aanwijzingen worden verwijderd
- fiches van spelers die een foute beschuldiging deden worden verwijderd
- overgebleven fiches worden omgedraaid (fiches met waarde nul worden verwijderd)
- de spelers tellen hun fiches op
- 2 bonuspunten als je fiches hebt op alle juiste aanwijzingen
- een bonuspunt als je de juiste combinatie maakte tijdens de vermoedensfase
- bij een juiste beschuldiging (in de deductiefase) scoor je drie bonuspunten

De speler met de meeste punten wint het spel!

06-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
05-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Smash up
Klik op de afbeelding om de link te volgen Smash up (AEG) :

+ de verschillende facties waarmee je kan spelen zijn erg divers
+ het artwork is passend bij de factie en ook de eigenschappen ademen een juiste sfeer uit
+ voor liefhebbers van Blue moon is dit een aanrader volgens mij
+ ik denk dat dit spel met z'n tweeën veel meer tot z'n recht komt omdat je dan rechtstreeks op elkaar vlamt

- met z'n vieren was het wat zwemmen tussen het één en het ander had ik het gevoel
- het spel was iets te traag naar mijn mening
- sommige teksten op kaarten zijn niet 100% duidelijk en dit is bij dit soort spel toch een must
- de decks zijn volgens mij niet echt evenredig qua sterkte, je moet ze al een beetje kennen om er iets mee te kunnen gaan doen
- je moet soms wel met erg veel rekening houden, eigenschappen die je bij een basis speelt, voor je beurt, na je beurt, constante effecten van bepaalde karakters, eigenschappen van de basissen die openliggen, ...

Conclusie : het spel viel me in mijn eerste speelbeurt een beetje tegen. Ik had meer actie verwacht à la King of Tokyo en bleef op mijn honger zitten. Ik had misschien ook een beetje de pech dat mijn combinatie van decks niet echt sterk was (ik speelde met Aliën-Gnomes), maar ik kwam eigenlijk totaal niet aan de bak tegen het andere geweld. Dat kan natuurlijk ook wel aan mezelf liggen. Het spel krijgt zeker nog kansen, want ik wilde dit spel echt leuk vinden.

05-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercurius (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercurius is het derde en laatste spel van Rebel dat we op de blog bespreken. Inzake dit spel kan ik niet duidelijker zijn dan dat dit een aandelen/handelspel pur sang is. Het enige wat u dient te doen in dit spel is het kopen en verkopen van aandelen en grondstoffen. U kan daarnaast de prijzen gaan aanpassen d.m.v. kaarten en zo gauw deze stapel kaarten is opgebruikt, eindigt het spel en wint de speler met het meeste geld.

Persoonlijk doet het me erg denken aan "Hab & gut", een toppertje in het Winning moves gamma. Hier is het thema ietsje geschiedkundiger en oogt zwaarder en de mooie houten speelstukken zijn vervangen door eerder iets grauwere fiches. Concreet omvat dit spel een speelbord waarop zes groepen van de Oost-Indische compagnie te zien zijn en zes soorten grondstoffen. De sporen worden dubbel gebruikt, bepaalde grondstoffen zullen vasthangen aan bepaalde groepen. Van deze groepen en grondstoffen zijn er een aantal aandelen beschikbaar afhankelijk het aantal spelers. Elke speler krijgt nog een spelersbord, wat geld en drie speciale kaarten die hij gedurende het ganse spel één keer kan gebruiken.

In een speelbeurt doorloopt de speler vier stappen :
1) voer tot 3 financiële acties uit
2) speel een prijs-aanpassen-kaart uit op je spelersbord
3) pas de prijzen van de groepen en grondstoffen aan naargelang de kaarten die reeds op je spelersbord liggen en schuif de kaarten een plaatsje door naar rechts
4) trek een nieuwe prijs-aanpassen-kaart van de stapel

De drie financiële transacties zijn eigenlijk de hoofdmoot van je beurt. Het omvat het kopen en verkopen van aandelen en grondstoffen. Je kan er ook voor opteren om geen transactie uit te voeren en in dit geval mag je één van de volgende twee speciale kaarten spelen : zwarte markt of dividenden uitkeren.
* Als je opteert om te kopen, kan je kiezen of je 1,2 of 3 aandelen of grondstoffen koopt. Koop je er één, betaal je de prijs die het op dat ogenblik waard is. Koop je er twee, betaal je de huidige prijs +1 per aandeel of grondstof, en als je er drie koopt, neem je de huidige prijs +2 per grondstof of aandeel.
*Verkopen werkt ongeveer op identiek dezelfde manier. Verkoop je er één, dan krijg je de huidige prijs. Verkoop je er twee, krijg je de huidige prijs - 1, verkoop je er 3 dan krijg je de huidige prijs - 2 per grondstof of aandeel dat je verkoopt.

Het spelen van een prijs-aanpassen-kaart is zéér kort, je legt ze op de meest linkse plaats (van de 3 plaatsen) op je spelersbord. In plaats van dit te doen, kan je éénmalig je speciale nieuws-kaart spelen. Als dit gebeurd is, pas je de prijzen aan van alle aandelen en grondstoffen zoals aangegeven op de kaarten die op je spelersbord liggen. Daarna schuiven de kaarten een plaatsje naar rechts op. De meest rechtse kaart wordt afgelegd. Dit wil concreet dus zeggen dat de fluctuatie op een kaart tot 3 keer toe wordt uitgevoerd. Tenslotte trek je een nieuwe prijs-aanpassen-kaart van de trekstapel.

Zo gauw de trekstapel is opgebruikt, worden er nog 2 ronden gespeeld en tellen de spelers hun rijkdom. Spelers verkopen al hun aandelen en grondstoffen nog aan de huidige waarde. De spelers met het meeste geld wint het spel.

De drie speciale kaarten :
- zwarte markt : de speler legt tot 3 grondstoffen/aandelen op deze kaart, in de volgende ronde verkoopt hij deze tegen de huidige prijs
- dividenden uitkeren : de speler kiest een aandeel waarvan ze de dividenden nog niet uitkeerden. Elke speler krijgt een aantal geld per aandeel dat hij heeft van deze groep. De inkomsten hangen af van wat het aandeel waard is natuurlijk.
- nieuws : de speler legt deze kaart op z'n spelersbord, dus deze kaart zal drie ronden aan een stuk geen prijsverschuiving met zich meebrengen. Daarna legt de speler z'n handkaarten af en trekt 3 nieuwe, 1 van de algemene stapel en 2 van de speciale stapel.

05-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
04-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Oddville
Klik op de afbeelding om de link te volgen Oddville (What's your game?) :

+ dubbel gebruik van de kaarten (geld-gebouw) weet ik te appreciëren
+ het grondstoffensysteem à la Helvetia vind ik ook leuk
+ het bouwen van de juiste gebouwen kan echt wel een verschil maken op het einde van de rit
+ kleurrijk, oogt mooi
+ met een minimum aan materiaal een deftig spel moet ik zeggen

- je krijgt waarschijnlijk zicht op dit soort spellen, of totaal niet (ik vind het wel erg leuk)
- op het eind is het ook wat een race om als eerste dat zesde gebouw te zetten, als je wat had gespaard en iets te lang moest wachten, ben je er dus aan voor de moeite.
- jammer dat het spel onmiddellijk stopt en dat de andere spelers niet nog een extra beurt krijgen
- verwarring omtrent de bonusregel (ze noemen in de spelregels zowel de bonus als de gildenbonus bonus, dus ...)

04-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skyline (TMG)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Of u dit spel hier op de markt gaat vinden, dat weet ik niet. Skyline is een kickstarter extra van het spel Groundfloor. Aangezien wij de vertaling van de spelregels voor onze rekening genomen hebben (met dank aan Nico), kregen wij een extra dikke spellendoos in Essen en hierin zat ook dit spel vervat. Over Groundfloor verschijnt hier later waarschijnlijk nog wel het één en het ander.

Dit spel bestaat uit 60 dobbelstenen waarrond het ganse spel draait. Het thema is flinterdun, maar dat is meestal het geval in een spel zoals dit. U probeert een zo mooi mogelijke skyline te vormen door de juiste dobbelstenen te gooien. Er zit dus wel een redelijk grote geluksfactor in, maar desalniettemin is het wel meer dan zo maar dobbelsteentjes gooien.

De dobbelstenen zijn onderverdeeld en drie soorten : de begane grond dobbelstenen, de verdiepingen en de penthouse dobbelstenen.
Daarnaast zijn deze dan ook nog eens voorzien van drie kleuren die aangeven hoe hoog je een gebouw kan maken. De paarse kunnen enkel gebruikt worden voor een laag gebouw, de blauwe voor een gemiddeld en de gele voor een hoog gebouw (u zal dit zien aan de breedte van het gebouw dat respectievelijk uit 1, 2 of 3 ramen bestaat).

Het spel loopt over negen rondes of tot een speler een gebouw met hoogte zes weet te bouwen. Een beurt bestaat uit vier fasen :
1) Neem dobbelstenen : je kan kiezen uit 2 mogelijkheden :
- 3 dobbelstenen naar keuze uit de voorraad
- alle dobbelstenen uit de afvalhoop (hier liggen standaard de drie verschillende dobbelstenen, maar komen in de loop van het spel stenen bij)

2) Gooi de dobbelstenen : dit spreekt voor zich denk ik

3) Voer de acties uit : de speler MOET één of meer dobbelstenen gebruiken en heeft dan de keuze uit volgende 3 acties :
- afleggen : de speler verplaatst één (of meer) dobbelstenen naar de afvalhoop
- bouwen : de speler gebruikt de dobbelstenen als onderdelen voor een nieuw gebouw of om een bestaand gebouw verder af te werken
- afbreken : de speler legt één (of meer) dobbelstenen en één afgewerkt gebouw (fiche of stapel dobbelstenen) af in de algemene voorraad

4) Gooi opnieuw : de speler heeft de optie tussen volgende 2 mogelijkheden
- ga verder met de resterende dobbelstenen (en herhaal stap 3 en 4)
- beëindig je beurt en leg alle resterende dobbelstenen naar de voorraad
Als je geen dobbelstenen meer hebt, eindigt je beurt natuurlijk gewoon.

Bouwen : enkele regeltjes
- eens een dobbelsteen toegevoegd aan een gebouw kan hij niet meer veranderen
- een benedenverdieping kan ten allen tijde gelegd worden
- verdiepingen en penthouses moeten altijd aan gebouwen van éénzelfde kleur worden aangelegd
- er mag nooit een dobbelsteen tussen gevoegd worden
- een middelhoog en hoog gebouw hebben een penthouse nodig om afgewerkt te zijn, een laag gebouw niet
- wanneer een gebouw af is, worden de dobbelstenen vervangen door de overeenkomstige fiche (dobbelstenen terug naar voorraad)
- je mag zoveel gebouwen in je skyline hebben als je wil

Lage gebouwen :
- maximum hoogte 2
- minimum hoogte 1
- heeft geen penthouse nodig om afgewerkt te zijn

Middelhoge gebouwen :
- maximum hoogte 4
- minimum hoogte 2
- moet een penthouse hebben om afgewerkt te zijn

Hoge gebouwen :
- maximum hoogte 6
- minimum hoogte 3
- moet een penthouse hebben om afgewerkt te zijn

Nadat het einde van het spel werd aangekondigd (na ronde 9 of iemand die een gebouw van 6 hoog bouwde), tellen de spelers hun overwinningspunten. De punten op de gebouwfiches worden opgeteld. Lage gebouwen worden nog ingeruild voor fiches, middelhoge en hoge gebouwen niet.

04-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
03-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The cave (Rebel)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als u deze spelbespreking heeft doorgelezen, zal u misschien een kleine Aha-erlebnis meemaken. Laat er geen twijfel over bestaan, dit spel is van de makers van K2, het spel waarin u die hoge berg probeerde te bedwingen. Wel, hoge toppen scheren, dat doen we niet alleen moeten ze in Polen gedacht hebben en Rebel gooit er iets in de diepte tegenaan.

In "The cave" bent u een speleoloog die, u raadt het al, een ondergrondse grot zal moeten exploreren en proberen overwinningspunten uit de brand te slepen door op een zo zuinig mogelijke manier door het gangenstelsel en langs de obstakels te verplaatsen. Elke speler heeft een persoonlijk speelbord waarop een handig overzichtje staat van alle mogelijke zaken die je kan tegenkomen in de grot. Erg handig als u het mij vraagt, want er zijn wel wat verschillende zaken te ontdekken. Daarnaast staat ook uw rugzak hierop afgebeeld, waarin u allerhande materiaal kan stoppen dat u zal helpen op uw weg : zuurstofflessen, touw, eten, een camera of een boot.

De spelers beginnen allemaal aan de ingang van de grot op het centrale speelbord. Aan het begin van je beurt moet je steeds één voedsel weten af te geven (tenzij je op de thuisbasis bent, de starttegel of een basis die je ergens in de grot weet te bouwen). Daarna mag je 5 actiepunten spenderen. Deze actiepunten worden gebruikt om nieuwe tegels te ontdekken, je te verplaatsen, materiaal te verzamelen of een kamp te bouwen.

1) Voor 1 actiepunt neem je een tegel van de passende stapel (eerst I, dan II, III en IV). De tegel moet passen aan de tegel waarop je staat. Indien dit niet lukt, verwijder je de tegel en leg je een rotsblok in de plaats. Afhankelijk van de tegel die er tevoorschijn komt, leg je er een fiche op (water, wonder, engte 1,2 of 3 of een dieptefiche.

2) Een beweging kost standaard 1 actiepunt, er zijn echter plaatsen die moeilijker te bereiken zijn en die kosten extra aan actiepunten of materiaal. Om in de diepte te gaan, moet je bijvoorbeeld een actiepunt extra afgeven en een touw op de tegel leggen. Alle volgende spelers kunnen nu het touw gewoon gebruiken en moeten dit extra punt niet afgeven. De speler die het touw plaats krijgt wel een touwfiche (die punten opleveren op het eind). Een watertegel doorzwemmen kost je 2 actiepunten en zuurstof. Als compensatie krijg je wel de waterfiche (als die er nog ligt). Je kan ook een boot gebruiken (als je die bij hebt), dit kost je 1 actiepunt, je kan zo wel geen waterfiche verzamelen. De wondertegels betreden kost 1 actiepunt, heb je een camera bij en geef je nog een actiepunt op, dan krijg je het wonderfiche mee. De engtes kosten je het meeste actiepunten, nl. 1 + de waarde van de engte (zijnde 1,2 of 3). Als je niet het nodige materiaal hebt om een tegel te betreden, mag je al je vijf actiepunten afgeven (dus je ganse beurt) om de tegel te betreden. Ook wanneer je geen voedsel hebt aan het begin van je beurt, moet je je 5 actiepunten afgeven om op die manier terug naar het kamp of de startplaats te geraken.

3) Voor 2 actiepunten kan je je rugzak gaan laden in je kamp of op de startplaats. Je kan je kamp ook voor 2 actiepunten ergens in de grot opbouwen. Het terug inpakken van je kamp kost je 1 actiepunt. 

Ongebruikte actiepunten in een beurt vervallen, dus gebruik je actiepunten wijs en probeer het maximum uit je beurten te halen. Zo gauw alle tegels zijn opgebruikt, krijgen alle spelers nog 3 ronden de tijd om terug naar de uitgang (startplaats) te komen. Indien dit niet lukt, kunnen ze het spel niet winnen. Nadien worden de punten berekend. De spelers krijgen punten voor hun verzamelde fiches en bonussen voor diegene die er het meeste heeft in elke categorie (8 punten voor de eerste, 4 voor de tweede)
* 2 punten voor :
- touwfiches
- wonderfiches (foto)
- engtefiches waarde 1
* 3 punten voor :
- waterfiches
- engtefiches waarde 2
- dieptefiches waarde 25
* 4 punten voor :
- engtefiches waarde 3
- dieptefiches waarde 50
* 5 punten voor :
- dieptefiches waarde 75 of meer 

Conclusie : The cave is naar mijn inziens ietsje moeilijker om te spelen dan K2, omdat er met meer zaken rekening dient worden gehouden. Er zijn meer fiches, prulletjes en krulletjes. Als u nog geen van beide spellen in huis heeft, maar geïnteresseerd bent, zou ik uw keuze baseren op het thema dat u het beste ligt en als het voor u niet uitmaakt en u zoekt een vlot spel met toch voldoende diepgang, dan zou ik voorlopig voor K2 kiezen.

03-11-2012 om 09:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Skyline
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skyline (TMG) :

+ de dobbelstenen zijn op zich redelijk tof
+ het is een leuke kickstarter-extra, beter dan een extra kaartje of dobbelsteentje
+ zéér snel tussendoortje door het gefixeerd aantal ronden (bij Martian dice bv. kan het soms wel eens langer duren en gaan slepen)

- voor de lage gebouwen hadden ze beter een ander dak genomen, het platte dak is een beetje verwarrend (met de benedenverdieping)
- het is een dobbelspelletjes als een ander, enkele beslissingen kunnen doorslaggevend zijn, maar je gooi bepaalt uiteindelijk de uitkomst
- er zitten eigenlijk te weinig overwinningskaartjes in van de lagere gebouwen (misschien door onze foute tactiek, die we naar het einde van het spel wel aanpasten)

03-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Saint-Malo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Saint-Malo (Aleaspiele) :

+ het spelconcept is leuk en strak
+ schrijven op een speelbord, de eerste keer deed het raar, maar het is wel geinig gevonden
+ roll through the ages op een speelbord ipv op een papiertje, zo zou ik het allemaal het best kunnen omschrijven
+ prima overzicht van de punten op het speelbord
+ dat spel hoort echt WEL thuis in de mid-box-games-reeks van Alea

- hoge scores halen is niet evident, de piraten zijn er wel erg snel elke keer (en verdedigen blijkt niet makkelijk)
- voor linkshandigen zijn uitwisbare stiften een hel
- de speelborden kan je afvegen met een droge doek, maar ik raad een nat doekje aan, anders gaat je bordje toch op termijn een kleurverandering ondergaan
- ik vrees bij volgende speelbeurten wel voor een redelijk stereotype spelverloop, dus qua herspeelbaarheid weet ik het niet

02-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aztlan (Ares games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is zonder meer één van de spellen waar ik met meer dan gewone verwachting naar uitkeek. In de eerste plaats omdat dit een Colovini is en dit staat bij ons in de club garant voor speelplezier, éénvoudige spelregels, vlot spelverloop en niet al te veel kleine regeltjes. Daarnaast komt het spel van een Italiaanse uitgever wat dan weer staat voor mooie artwork, dus deze combinatie zou wel eens een hit kunnen zijn.

Op het eerste zicht voldoet het spel in ieder geval aan de verwachtingen. Het ziet er mooi uit, de spelregels zijn duidelijk en redelijk snel doorgenomen. Ik ga u hier dan ook in het kort even een overzichtje geven van hoe het spel verloopt.

Het spel bestaat uit een speelbord, dat verdeeld is in verschillende landschapstypes. Je kan het eigenlijk redelijk goed vergelijken met het speelbord van Smallworld. Daarnaast krijgt elke speler 30 spelerspionnen (mooie plastieken miniaturen), een set van 6 krachtkaarten met waarde 4 t.e.m. 9 en de scorepionnen zijn in dit spel piramiden (bestaande uit twee delen, zo gauw je boven de 100 punten komt, mag je het tweede deel op de piramide plaatsen). Tenslotte omvat het spel ook nog 30 speciale kaarten die je hier en daar tegen de gewone regels laten zondigen.

Het spel verloopt over vijf rondes, waarin de spelers telkens 4 stappen uitvoeren :
1) Keuze van de krachtkaart
2) Plaatsen van de pionnen
3) Conflicten afhandelen
4) Punten tellen

1) De spelers kiezen allen een krachtkaart uit hun hand die ze deze ronde willen spelen. De krachtkaarten tonen een landschapstype (wat belangrijk zal zijn voor de score) en een getal dat je kracht aangeeft (van 4 t.e.m. 9). Afhankelijk van het aantal spelers en de ronde waarin we ons bevinden krijgen we ook een aantal pionnen waarmee we het deze ronde moeten stellen. Let op : je mag elke krachtkaart maar één keer in het hele spel gebruiken. Eén kaart ga je overhouden, deze telt mee voor de slottelling.

2) De spelers plaatsen om beurten, te beginnen met de speler die aan de leiding staat met de punten, hun pionnen op het speelbord. Er zijn in dit spel geen plaatsingsregels, dus niets moet aangrenzend of op een leeg vak. Nadat je een pion hebt gezet, mag je ook nog een andere pion, die reeds op het bord stond, verzetten naar een aangrenzend gebied. Dit blijven we herhalen tot alle spelers hun pionnen hebben ingezet deze ronde.

3) Beginnende van de speler met de meeste punten, ga je na of er gebieden zijn waarbij er meerdere stammen samen staan. In deze gebieden volgt er een conflict. De spelers draaien hun gekozen krachtkaarten (in fase 1) om en vergelijken de kracht. Om de kracht te berekenen vermenigvuldig je het aantal pionnen met de waarde van je krachtkaart. Nadien kan de overwinnaar twee zaken kiezen. Ofwel gooit hij de tegenstrever onherroepelijk van het bord ofwel gaat hij vredevol samenleven. In ruil krijgt hij dan een speciale kaart. Bij gelijke stand leven de stammen vredevol samen en krijgt niemand een kaart. Staan er meerdere spelers in een gebied, dan worden ze ofwel allemaal van het bord gegooid door de winnaar of leven ze allen vredevol samen.

4) Beginnende met de speler met de meeste punten, worden er punten verdeeld. Je scoort elk domein waar je aanwezig bent. Een domein is een deel aangrenzende gebieden (of één gebied). Je scoort één punt voor elk gebied in het domein en je krijgt bovendien nog een bonus voor elk gebied dat overéénkomt met het landschapstype op je krachtkaart vermenigvuldigd met zichzelf (1-4-9-16-25-36). Indien je domein geen enkel gebied bevat dat overéénkomt met het landschapstype op je krachtkaart scoor je het hele domein niet.

Nadat je zo vijf ronden hebt afgehandeld volgt er nog een slottelling waarbij je scoort voor :
- de bonuswaarde van de krachtkaart (staat onderaan rechts op de kaart) die je nog niet gebruikte
- 1 extra punt voor elke speciale kaart die je nog op handen hebt
De speler met de meeste punten wint uiteraard!
 

02-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
01-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : P.I.
Klik op de afbeelding om de link te volgen P.I. (Treefrog) :

+ meermaals aan tafel gevallen "Wallace is geniaal"
+ deductie tot de max.
+ brainburner als je hier niet echt goed in bent (zoals mezelf)
+ met enkele zéér eenvoudige spelregels een prachtig spel uitgewerkt
+ een systeem dat tot in de puntjes blijkt te werken
+ uiteindelijk komt iedereen relatief bij elkaar in de buurt als het op het oplossen van de zaken aankomt

- oranje overheerst nogal het speelbord
- als je ondersteboven moet lezen (tegels, bord, kaarten) is het ietsje moeilijker

01-11-2012 om 10:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legacy : Gears of time (Floodgate games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Indien u dit spel in Essen aan het zoeken bent geweest, zal dit tevergeefs geweest zijn. Floodgate games, een sympathieke "kleine" Amerikaanse uitgever kon niet tot in Duitsland geraken. Ik heb hem nog enkele adresjes bezorgd om het spel via een Europese verdeler tot daar te krijgen, maar dit is blijkbaar niet meer gelukt binnen de korte (en drukke) tijdspanne.

Jammer moeten we eerlijk bekennen, beter voor spellenclub SpinLi wel, want wij kunnen dit prachtige spel aanbieden op onze spellenavonden. 
In Legacy : gears of time gaat u tijdreizen. Op zich geen alledaagse bezigheid, maar hier gaat u proberen het verleden te manipuleren om zo in de toekomst een mooi resultaat neer te zetten.

Als uitvinder zijnde is het altijd makkelijk als je bepaalde zaken in het verleden kan regelen, zodat je in de toekomst de nodige kennis en vaardigheden heeft om uw droomuitvindingen te verwezenlijken. Qua concept lijkt dit dan ook een beetje op Khronos (Matagot), het spel zelf is echter toch héél wat anders. In dit spel zijn vooral de kaarten belangrijk. Het spel verloopt over 4 ronden. Elke ronde zullen we iets meer tijd in de geschiedenis hebben en kan je dan ook verder terug in de tijd reizen. 

In een beurt voert een speler drie acties uit. Hij heeft de keuze tussen :
- naar het verleden reizen
- een uitvinding (technologie) doen
- de bestaande uitvindingen beïnvloeden
- neem één kaart (van de bovenste twee) van de trekstapel 
- speel een lotkaart

1) Naar het verleden reizen : je kan zo ver terug reizen als je wil, maar pas op, je kan in deze ronde niet meer terug vooruit in de tijd reizen. Als je dus onmiddellijk je invloed wil gaan uitspelen te lang geleden, zit je een beetje vast in het verleden. 

2) Een uitvinding doen : leg een kaart uit je hand op het speelbord, in de tijdszone waarin je je bevindt en leg een aantal handkaarten af (afh. kostprijs van de uitgespeelde kaart). Leg een aantal invloedsblokjes uit de algemene voorraad, gelijk aan de kostprijs van de kaart, op de uitvinding. Het aantal kaarten dat in een bepaalde tijdszone mogen worden neergelegd staat bovenaan op de track aangegeven. (deze zal elke ronde verschuiven en meer uitvindingen toelaten).

3) de bestaande uitvindingen beïnvloeden : gebruik een actie om invloedsblokjes uit je persoonlijke voorraad op een uitvinding te leggen. Deze blokjes heb je bij aanvang van het spel nog niet. Wanneer ze van het bord worden verwijderd komen ze in je persoonlijke voorraad terecht.

4) trek één kaart : neem de bovenste twee kaarten van de trekstapel en hou er één van

5) speel een lotkaart : dit telt niet tot de 3 acties die je mag uitvoeren. Je voert het effect van de lotkaart uit. Sommige blijven de ganse ronde liggen, de anderen worden onmiddellijk afgelegd.

Nadat alle spelers hun beurt gespeeld hebben, gaan ze terug naar het heden, wordt de tijdstrack aangepast (verschoven) en gaan we over naar een scoreronde.

In de scoreronde worden eerste historische disputen (fouten) gezocht. Je vertrekt best vanuit het heden en kijkt of de uitvindingen die er liggen alle nodige voorafgaande uitvindingen hebben op het tijdsspoor. Is dit het geval worden de punten uitgereikt aan de speler die op deze kaart het best vertegenwoordigd is (invloedsblokjes). De spelers die de benodigde kaarten in het verleden hebben liggen voor deze kaart scoren overigens ook punten hiervoor. Zo overloop je alle kaarten. Kaarten waarop geen invloedsblokjes liggen of die niet alle basisvoorwaarden hebben, worden verwijderd vooraleer te tellen (blokjes die hierop liggen gaan naar de algemen voorraad). De winnaars van bepaalde uitvindingen nemen telkens één blokje terug van de kaart en voegen dit toe aan hun persoonlijke voorraad. 

De speler die na de vierde ronde het meeste punten heeft weten te verzamelen wint dit spel.

Misschien zegt deze bespreking zeker niet alles, het is dan ook vrij abstract om zonder concrete voorbeelden het spelprincipe uit te leggen. Maar ik hoop dat u op deze manier toch een zicht heeft gekregen over het algemene spelverloop. 
De kwaliteit van de artwork en het materiaal is uitstekend. Bovendien waren in ons exemplaar sleeves voorzien om de kaartjes netjes in te stoppen. Als dan ook de achterkanten van deze sleeves nog zijn bedrukt met dezelfde afbeelding als de achterkant van de kaarten, dan kunnen we enkel nederig buigen en zeggen : "Dank je wel Floodgate games".

01-11-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
31-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Amber
Klik op de afbeelding om de link te volgen

+ kinderspel qua uitzicht, maar niet qua spelen
+ het spelprincipe is echter vrij éénvoudig en dat weten wij wel te smaken
+ bij een eerste speelbeurt hadden we al erg snel het gevoel dat we fout speelden, dat we te snel mooie wegen wilden bouwen, maar dit is echt een blokker/pest/afbraakspel
+ ik vermoed dat er meer tactiek bij komt kijken dan op het eerste zicht

- het is wel wat het is en niet meer dan dat
- als je niet houdt van tegellegspelletjes dan laat je deze ook beter liggen
- ik heb het gevoel dat er vaak een gelijke stand kan optreden

31-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yggdrasil asgard (Ludonaute)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze Franse vrienden van Ludonaute kwamen dit jaar in Essen niet op de proppen met een nieuw spel, maar brachten een uitbreiding mee voor hun populaire coöperatief spel "Yggdrasil". Een tijdje geleden kreeg ik van hen de vraag om de spelregels te vertalen en dat hebben we dan ook even snel gedaan, dus bij deze even wat kopieer- en plakwerk zodat u dit ook even kan doornemen.

Al de basisregels voor Yggdrasil blijven gelden wanneer je met deze uitbreiding speelt behalve de “trance” en Hel effecten.

In een onzelfzuchtige daad van opoffering kan een god in trance gaan om de krachten van de andere goden te verhogen. Deze uitbreiding voegt een nieuwe actie toe aan de oorspronkelijke negen acties. Voor één actie kan de actieve god in of uit een trance gaan. Draai gewoon je god om naar de andere kant (normaal of trance). De actieve god kan de trance niet ingaan en verlaten in dezelfde beurt.

Trance :

Zolang een god in trance is, hebben hij en alle andere goden een nieuwe kracht : de trance-kracht van de god onder trance. Deze kracht kan door alle goden gebruikt worden, inclusief diegene onder trance. De god in trance verliest echter z’n normale kracht en bovendien kan deze god ook geen actie ondernemen in Asgard, met andere woorden, een god in trance kan geen van de zes vijanden aanvallen.

Hel :

De viking-fiches die Hel uit de zakjes haalt, worden niet in de dodenwereld geplaatst, maar permanent uit het spel verwijderd. De goden kunnen dus geen beroep meer doen op hen tijdens het spel.

                                               Persoonlijke kracht                                                       Trance kracht

Odin

In het begin van z’n beurt, trekt Odin 2 vijandkaarten ipv één, kiest er één om uit te spelen en plaatst de andere onderaan de trekstapel.

Wanneer de goden in het ijskasteel een reus verslaan, leggen ze één reus naar keuze af, dit kan zowel één in het spel zijn als één die nog in de stapel zit.

Thor

Thor heeft een permanente bonus van +1 op elk gevecht.

De strijdkracht  van alle reuzen wordt gereduceerd met 1.

Frey

Frey kan 4 acties uitvoeren in zijn beurt (ipv 3), maar ze moeten nog steeds verschillend zijn.

De goden voeren alle effecten uit in het heilige land tot en met de plaats waar de Vanir gekomen is. Nadien wordt hij terug op de eerste plaats van het spoor gezet.

Freyja

Freyja kan 2 van haar 3 acties in dezelfde wereld uitvoeren. Ze kan tijdens één beurt zowel in en uit trance gaan.

Wanneer de goden vechten en Vikingen gebruiken, wordt de helft van de gebruikte Vikingen (afgerond naar onder) in het dodenrijk geplaatst, de andere helft wordt aan Freyja gegeven.

Tyr

Tyr kan de dobbelsteen twee keer gooien en één van de resultaten kiezen.

Wanneer de goden vechten, leggen ze geen Vikingen af tot na de dobbelsteenrol.

Heimdall

Heimdall mag vier fiches ipv drie trekken als hij op zoek gaat naar zielen in Midgard.

Al de goden (inclusief Heimdall) hebben nu Heimdall z’n normale kracht als trance-kracht.

Frigg

Wanneer Frigg op zoek gaat naar zielen in Midgard, plaatst ze alle vuurreuzen in het rijkdom van vuur.

Wanneer de goden in het koninkrijk van vuur zijn verwijderen ze 5 vuurreuzen uit het zakje naar keuze. Indien er minder dan 5 vuurreuzen aanwezig zijn, worden alle resterende verwijderd.

Vidar

In een gevecht telt elke elf die Vidar speelt voor de dobbelsteenrol voor 2 elfen.

Wanneer de goden in de elfenwereld zijn, kunnen ze één elf afleggen en 4 Vikingen uit het dodenrijk nemen ipv 1 elf te nemen.

Magni

De Viking die Magni gebruikt in een gevecht worden in een zak naar keuze geplaatst ipv in het dodenrijk.

Wanneer de actieve god aan het vechten is, mag een andere god hem helpen door een aantal elfen, Vikingen of een combinatie van beiden aan te bieden.

Sif

Sif kan drie keer de dwergensmidse gebruiken voor 1 actie.

Al de bonussen van de artefacten stijgen met 1.

Njord

Wanneer Njord op zoek gaat naar zielen in Midgard, mag hij de fiches uit de zak kiezen ipv ze te trekken.

Wanneer de goden zielen zoeken in Midgard, kunnen ze de Valkyrie negeren en fiches nemen uit een zakje naar keuze (met uitzondering van het verzonken eiland)

Idunn

Wanneer Idunn een vijandkaart trekt, wordt het effect ervan gerudeceerd met 1 (Fenrir met 0 bliksemschichten wordt automatisch gekalmeerd met één actie).

In het begin van de beurt van elke god, gooit de speler een dobbelsteen. Indien het resultaat wit of blauw is, krijgt de god 1 extra actie gedurende deze beurt.

 U merkt dus dat deze mini-uitbreiding, want dat is het toch wel, met slechts enkele godenkaarten in één plastic zakje een beetje toevoegt aan het basisspel, maar of het nu effectief een meerwaarde is of niet, laat ik in het midden. Het voegt in ieder geval weer een extra dimensie toe aan het spel, dat sowieso al moeilijk te winnen is.


31-10-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs