IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
14-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burdigala (Id&al éditions)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De
voorbereiding

Op het spelbord staan bouwplaatsen afgebeeld, daar worden willekeurige bouwwerken neergelegd. Er zijn enkele bouwwerken over, dit om voor meer variatie te zorgen. Elke speler ontvangt een aantal mannetjes, afhankelijk van het aantal spelers. Deze gaan door de stad lopen en gebouwen afwerken. Er zijn twee soorten kaarten, handelskaarten en actiekaarten. Deze laatste staan duidelijk uitgelegd in de spelregels, je mag nooit meer dan drie actiekaarten hebben. Elke speler krijgt bij de start al één actiekaart. De dobbelstenen en bouwblokjes worden naast het bord bewaard.

Spelverloop

Elke speler is om de beurt aan zet. Je mannetjes worden aan het begin op een vrij kruispunt op het bord gezet. Er mag nooit meer dan één mannetje op een kruispunt staan. Je begint met het dobbelen van beide dobbelstenen. Dan mag je kiezen welke van de twee dobbelstenen je inzet als loopactie. De andere dobbelsteen wordt niet gebruikt. Je moet de volledige waarde van de gekozen dobbelsteen lopen en mag daarbij niet twee keer over dezelfde weg lopen en ook niet eindigen op je beginpunt.

Daarna moet je aan een bouwwerk bouwen. Dit kan alleen aan een van de aangrenzende bouwwerken. Je neemt een bouwblokje uit de algemene voorraad en legt dit op een vrij veld op een bouwwerk. Alle nog open velden op dit bouwwerk zijn punten. Als je het laatste blokje bouwt aan een bouwwerk, mag je de tegel omdraaien en krijg je de punten die op de ander zijde staan. Alle spelers die ook een mannetje hebben staan op een aangrenzend kruispunt krijgen een actiekaart. Wie zijn beurt eindigt op een havenveld, mag een handelskaart nemen.

Er zijn twee bijzondere gevallen die kunnen voorkomen bij het dobbelen:

  • Twee keer het zelfde getal dobbelen: Doordat je minder keuze hebt, mag je eindigen op een reeds bezet veld en het huidige mannetje mag je dan naar een ander veld zetten. Je mag ook sluiproutes en waterroutes gebruiken. Aan het einde van je beurt mag je ook nog ervoor kiezen een volledige extra beurt te doen. Hiervoor neem je een corruptiefiche, wat minpunten zijn.
  • Zeven dobbelen: Je mag aan het einde van je beurt een handelskaart nemen of een extra bouwsteen bouwen. Als je hiervoor kiest neem je ook een corruptiefiche.
Het spel is gedaan als alle bouwwerken zijn voltooid of als een speler al zijn mannetjes van het bord heeft moeten halen, dit gebeurt als je geen actie kan doen. Bij de eindtelling, spelen naast de verdiende punten tijdens het spel ook de handelskaarten (waar je combinaties moet zien te verzamelen) en corruptiefiches (minpunten, meeste corruptie is nog eens 5 strafpunten) nog een rol. De speler met de meeste punten wint het spel.

(met dank aan Pieter Syroit)

Titel : Burdigala
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : Id&al éditions
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

14-04-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zong Shi (Gryphon games)


Zong Shi is de laatste in deze rij van drie spellen van Gryphon games. Dit spel werd via kickstarter geproduceerd en werd daar al serieus gehypet wat het materiaal betreft. En of dit terecht was, het materiaal is gewoonweg fantastisch mooi. Zowel kwalitatief als qua uitzicht heeft dit spel alles al mee. Al het materiaal zit weer in een typische Gryphondoos, sterk "linnen"-achtige kartonnen doos, praktische inlay en bovendien voorziet Gryphon de laatste tijd zelfs plastic deksels die netjes over het materiaal héén gaan zodat alles perfect vastligt. Ik raad alle uitgeverijen aan om dit eens rustig te bekijken en indien mogelijk na te volgen.

Het materiaal waarmee u zich mag amuseren : 36 geluksboekrollen-kaarten, 5 inwonersbeloningstegels, 24 wisseltegels, 5 spelersoverzichten, 32 projectkaarten, 12 meesterwerkkaarten, 5 spelersborden, 5 meesterpionnen (één in elke kleur), 5 leerlingpionnen (één in elke kleur), 20 bezoekstegels (vier in elke kleur), 40 grondstoffen, 1 chinees zakje, 1 startspelerboeddha en 1 speelbord.



In Zong Shi gaan de spelers op zoek naar eeuwige roem door artistiek projecten uit te voeren met hun meesters en door bezoekjes te brengen aan de dorpelingen om op die manier respect af te dwingen.

In een ronde gaan de spelers zowel hun meester als hun leerling inzetten om bepaalde acties uit te voeren. Het spel is dan ook zonder meer een worker-placement-spel van het zuiverste soort. Wanneer je aan de beurt bent, in fase 1, heb je de keuze uit volgende zaken :
- een project beginnen
- naar een locatie gaan
- passen

1) Een project kan je enkel beginnen met je meester. Je neemt het desbetreffende project van het algemene speelbord, ruilt de gevraagde grondstoffen in en plaatst het project op de "project in opbouw" op je spelersbord. Je meester zet je op het tijdsspoor zoals aangegeven op het project. Je meester zal gedurende een x aantal ronden niet beschikbaar zijn, tot het project volledig is afgewerkt. Als het project is afgewerkt, leg je het op een vrije plaats op je spelersbord en kan je van de bonusactie van het project genieten.

2) Naar een locatie gaan op het algemene bord zal het meeste voorvallen. Je plaatst je meester of leerling op het bord. De meester zal telkens een voordeel hebben ten opzichte van de leerlingen, maar de acties zelf blijven gelijkaardig.
- markt : hier zullen grondstoffen verdeeld worden in fase 2
- tempel : hier mag je één geluksboekrollenkaart nemen, als meester mag je grondstoffen afgeven om meerdere kaarten te nemen (je mag er max. 4 op handen houden) Deze kaarten zijn telkens éénmalig te gebruiken op het moment zoals aangegeven op de kaarten.
- pandhuis : je kan hier ruiltegels verkrijgen die je grondstoffen met elkaar laat ruilen. De leerling mag er slechts één nemen in ruil voor een grondstof van één van de overeenkomstige kleuren, de meester mag je er zoveel nemen als je grondstoffen kan veroorloven.
- bezoek aan het dorp : elk bezoek aan een dorpeling levert je een voordeeltje op, bovendien laat je een fiche achter (door wederom grondstoffen in te leveren) die je op het einde van het spel punten opleveren. Met je leerling mag je slechts één dorpeling bezoeken, met je meester mag je er meerdere bezoeken, maar dien je wel extra grondstoffen af te geven. (einde spel : aantal personen bezocht - aantal punten; 1 = 1 punt; 2 = 2 punten; 3 = 4 punten; 4 = 8 punten)

3) Passen zal je vooral doen als je meester aan een project aan het werken is.

In fase 2 worden de grondstoffen van de markt uitgedeeld. Er zijn twee markten waarop je je pionnen kan inzetten. Eerst claimen de meesters hun grondstoffen, nadien pas de leerlingen (als er nog over zijn). Indien er over zijn, mogen de meesters terug een grondstof naar keuze kiezen. Let op, je kan slechts 5 grondstoffen opslaan op je spelersbord. (bij meerdere meesters of leerlingen wordt er om beurten genomen vertrekkende vanaf de startspeler)

In fase 3 worden de meesters die bezig zijn aan een project een stapje naar onder gezet op het tijdsspoor. Indien een project is afgewerkt, komt de meester terug vrij om in te zetten en wordt de bonus het project dus toegankelijk voor de betreffende speler.

In fase 4 tenslotte worden de pionnen teruggenomen, kijkt men na of het spel ten einde is, hervult men de markt en geeft men de startspelerboeddha door naar links.

Indien een speler zes projecten heeft afgewerkt, dan eindigt het spel, na een laatste ronde en volgt er een slottelling. De laatste ronde verloopt zoals anders, maar spelers die reeds zes projecten hebben, mogen geen nieuw meer starten. Deze ronde eindigt uiteraard ook na fase 3.

Voor je eindscore tel je volgende zaken op :
- je afgewerkte projecten (waarde staat op de projecten)
- elke ruiltegel is 1 punt waard
- bezochte dorpelingen (1,2,4 of 8 punten)
- 2 punten extra als je zes projecten hebt klaargekregen
- 2 punten extra als je alle zes de ruiltegels hebt verzameld
(niet afgewerkte projecten leveren nog hun waarde punten op afhankelijk van de tijd die nog nodig was om het af te werken, je reduceert de punten met 1,3,5 als je nog 1,2 of 3 tijdseenheden nodig had)
- voor elke drie grondstoffen/geluksboekrollen scoor je nog 1 punt (combinatie mag)

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand, wordt de overwinning gedeeld.

Titel : Zong Shi
Auteur : Kevin G. Nunn
Uitgeverij : Gryphon games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 13+
Speelduur : 60-90 min.

13-04-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Montage (Gryphon games)


Met deze "Montage" heb ik eigenlijk een sprong in het diepe gewaagd. Deze klassieker uit 1973 is een typisch woordspelletje, zie het maar als een combinatie van Lingo en kruiswoordraadsels. Daarbovenop giet je nog een sausje partnerwerk en raad-het-juiste-woord en je komt aan dit spel. Mij sprak vooral de retroachtige artwork enorm aan. Bovendien vergewiste ik me van het feit dat er in onze clubkast eigenlijk weinig (lees : geen) woordspelletjes zitten (geen Scrabble, geen Boggle, geen ...) ... dus leek me dit spel wel een aanwinst. Als je dan de recensies en commentaren op BGG er nog even bijneemt, dan weet je dat je eigenlijk wel goed zit.

In de doos krijg u : 1 speelbord, 240 dubbelzijdige fiches (in 5 kleuren), 4 spelersoverzichten (die zéér belangrijk zijn in dit spel), 50 donkere fiches, 1 aanwijzer en 1 zandloper. De spelregels en een overzicht met startopstellingen (zie onder) zijn natuurlijk ook aanwezig.



In Montage speel je in teams van twee spelers die diagonaal over elkaar zitten. Vooraleer je het spel begint, leg je één van bovenstaande startopstellingen met de donkere fiches (je maakt een soort van kruiswoordraadselrooster). De spelers krijgen elk een overzichtskaart. Het bord is verdeeld in negen zones, vier hoeken, één middenzone en de vier thuiszones (die recht voor de spelers liggen). Er worden voor het begin van het spel ook al enkele gekleurde fiches willekeurig uit de zak getrokken en op de aangegeven plaatsen gelegd. Elke fiche heeft een lichte en donkere tekening op een zijde. Dit toont aan welk team er gescoord heeft.

Als een team aan de beurt is, gaat de quizzer (de actieve speler) een plaats kiezen op het bord waar hij een woord wil maken. Hij krijgt hiervoor max. 1 minuut de tijd. De donkere fiches geven aan hoeveel letters het woord lang zal zijn en de gekleurde fiches duiden aan met welke letter al rekening dient worden gehouden. De verschillende kleuren zijn namelijk gelinkt aan een aantal letters (zoals aangegeven op de spelersoverzichten). Tijdens het spel mag elk vakje gebruikt worden als één van de letters die bij de bijhorende kleur hoort. De quizzer mag enkel een plaatsje in de eigen thuiszone kiezen, tot deze vol is gelegd. Nadien mag hij overal op het bord plaatsen kiezen. Het woord mag ook over de grenzen van de thuiszone gaan, zolang er minstens 2 letters in de eigen thuiszone liggen. Je mag bovendien ook enkel woorden vormen op plaatsen waar al minstens één letter (dus één gekleurde fiche) is van ingevuld.

Daarna geeft de actieve speler een tip van maximum 5 woorden om z'n gezochte woord te omschrijven. Dit mag een definitie, associatie, gezegde, uitdrukking zijn, waarmee het gezochte woord kan gevonden worden. Je mag het woord uiteraard niet spellen, tegengesteldes of rijmwoorden gebruiken. Alle woorden uit het woordenboek mogen gebruikt worden, ook eigennamen en steden kunnen in dit spel, alsook frequent gebruikte vreemde woorden en gemeenzame taal.

De andere spelers gaan nu op zoek naar het woord. Je mag nooit het antwoord roepen, maar dient binnen de minuut op tafel te kloppen. De partner van de actieve speler heeft het voordeel en mag als eerste antwoorden, als hij als eerste of tweede klopt. Er kunnen zich volgende situaties voordoen :
- niemand klopt : de quizzer antwoordt zelf en er worden geen fiches uitgelegd.
- één speler klopt : indien een tegenstander, wachten tot de minuut om is en laten antwoorden, indien wel een ploegmaat mag deze onmiddellijk antwoorden
- twee spelers kloppen : indien een ploegmaat betrokken, mag deze antwoorden, indien twee tegenstanders, duidt de quizzer één van beiden aan om te antwoorden
- drie spelers kloppen : kan enkel voorvallen als alle spelers zowat gelijktijdig kloppen. De laatste klop wordt genegeerd en het wordt afgehandeld zoals bij twee spelers. De quizzer is altijd diegene die de uiteindelijk beslissing neemt bij gelijktijdig kloppen

Wanneer de medespeler een correct antwoord geeft, worden de gekleurde fiches uitgelegd met de eigen (licht of donker) kant naar boven. Wanneer de tegenstrevers een correct antwoord geven, worden de gekleurde fiches uitgelegd in hun kleur. Fiches die reeds op het bord lagen, worden niet omgedraaid. Indien er een alternatief antwoord werd gegeven, dat ook voldoet aan de beschrijving van quizzer wordt dit antwoord als correct bestempeld.

Indien er een fout antwoord wordt gegeven door de medespeler, krijgen de tegenstanders de kans (indien geklopt). Hebben zij het juist, krijgen zij de fiches en de zandloper. Indien de tegenstrevers fout antwoorden en de medespeler correct, dan blijft de zandloper in hun bezit (als het woord bestond uit minstens 2 letters die al op het bord lagen). Indien iedereen fout antwoordt of het gevonden woord slechts één letter deelde die reeds op het bord lag, dan schuift de zandloper door naar links.

Zo gauw een team tien eigen fiches in een zone heeft liggen, dan winnen ze de zone en wordt de zone volledig opgevuld met eigen fiches. De kleuren zijn wederom willekeurig getrokken. De fiches van de tegenspelers worden ook omgedraaid zodat de ganse zone de kleur van de winnaar heeft. Indien er zes donkere fiches in een zone liggen, is het mogelijk dat geen team 10 eigen fiches kan vergaren. Er wordt na het vervolledigen van de zone gewoon gekeken welk team het meeste fiches heeft.

Het team dat als eerste vier zones heeft overwonnen, wint het spel.

Titel : Montage
Auteur : Joli Quentin Kansil
Uitgeverij : Gryphon games
Aantal spelers : 4
Leetijd : 13+
Speelduur : 60 min.

12-04-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/3
Klik op de afbeelding om de link te volgen U heeft een tijdje moeten wachten op onze volgende spellenavond, maar volgende week vrijdag 20 april is het weer zo ver. Bij deze alvast de nieuwsbrief met daarin de nieuwigheden die kunnen uitgetest worden. (klikken op de foto om te vergroten)

11-04-2012 om 17:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bazaar (Gryphon games)


Bazaar is een spel uit 1967 (!), dat onlangs werd herwerkt en terug op de markt gebracht door Gryphon games. Gryphon games staat garant voor fantastisch, kwalitatief speelmateriaal (u kent ongetwijfeld nog Pastiche en Road to Canterbury) en dat is in de volgende drie spelbesprekingen niet anders. Op zich is het dan ook een goed idee van de uitgeverij om goeie "oude" spellen gewoon in een nieuw jasje te steken. Gezien de grote stroom aan middelmatige spellen die ons nu te beurt valt, is dit misschien wel een verfrissende en leuke gedachte.

In de prachtige, stevige doos vind je volgende speelcomponenten : 10 marktkaarten, 6 spelersoverzichten, 1 dobbelsteen, 100 glazen stenen (in 5 kleuren) en 45 opdrachtkaarten.



Bazaar is op zich een zéér eenvoudig spelletje, waarbij de spelers trachten om handelswaren (glazen steentjes) te verzamelen en deze in te ruilen voor de opdrachtkaarten. Een beurt is dan ook zeer snel voorbij. Je hebt keuze uit twee zaken :
1) Je gooit de dobbelsteen en voegt de steen van de gegooide kleur toe aan je voorraad. De dobbelsteen toont de vijf kleuren en een wonderlamp, deze kan je als joker gebruiken, dus je mag een kleur van steen kiezen.
2) Je ruilt stenen uit je voorraad volgens de markten. Er worden slechts twee van de tien marktkaarten gebruikt in een spel, dus je hebt een grote variatie telkens je het spel speelt. Je mag ruilen volgens de vergelijkingen in twee richtingen. Hou er rekening mee dat het niet gaat om het verzamelen van de meeste stenen, maar de juiste stenen. (zie later)

Bovenop één van deze twee acties mag een speler trachten een opdrachtkaart te vervullen. Op deze kaarten staan steeds vijf gekleurde stenen afgebeeld. Er zijn vier stapels van vijf opdrachtkaarten in het spel. Als je de benodigde stenen in je voorraad hebt, mag je deze afgeven om de opdrachtkaart te vervullen en punten te scoren. Maar nu komt het originele idee van het spel, je scoort meer punten als je minder resterende stenen in je voorraad hebt. Je probeert dus eigenlijk om enkel de kleurtjes te verzamelen die op de opdrachtkaart staan. Twijfel ook niet te lang om in te ruilen of iemand anders is wel met de opdrachtkaart gaan lopen. Sommige opdrachtkaarten tonen sterren en leveren meer punten op.

Het score-overzichtje :

3 of meer resterende stenen in je voorraad : 1 punt, 2 punten (voor één ster), 3 punten (voor twee sterren)
2 resterende stenen in je voorraad : 2 punten, 3 punten (voor één ster), 5 punten (voor twee sterren)
1 resterende steen in je voorraad : 3 punten, 5 punten (voor één ster), 8 punten (voor twee sterren)
0 resterende stenen in je voorraad : 5 punten, 8 punten (voor één ster), 12 punten (voor twee sterren)

Zo gauw twee stapels opdrachtkaarten zijn weggespeeld, eindigt het spel. De speler met de meeste punten is de winnaar. Bij gelijkspel wint de speler die de minste (!) opdrachtkaarten heeft verzameld, want die heeft betere combinaties gefabriceerd.

Titel : Bazaar
Auteur : Sid Sackson
Uitgeverij : Gryphon games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30-45 min.

11-04-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij SpinLi
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook een langverwacht pakketje uit Frankrijk is gearriveerd. Het heeft er welgeteld drie keer zo lang over gedaan als het fel besproken pakje uit Amerika. Er was blijkbaar toch het één en ander fout gelopen, inclusief een verloren pakketje bij de Post, maar nu kunnen we er des te meer van genieten.

Burdigala van Id&al Editions



10-04-2012 om 09:14 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij SpinLi
De volgende spellen zijn onlangs toegevoegd aan onze spellencollectie en zullen op onze volgende spellenavonden te spelen zijn.
De komende dagen mag u hier ook een uitgebreider artikeltje over de spellen afzonderlijk mogen verwachten.










09-04-2012 om 17:06 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Québec
Klik op de afbeelding om de link te volgen Québec :

+ historische achtergrond is leuk uitgewerkt (interessant voor historici)
+ sfeervolle tekeningen van de gebouwen (ook al doen die er totaal niet toe)
+ eenvoudige gameplay, maar enorm wat mogelijkheden
+ nodigt uit om snel terug te spelen
+ familieversie voorzien, expertenspel is niet véél moeilijker
+ vereist wel wat potjes vooraleer je er echt een zicht op krijgt
+ kartonnen materiaal is deftig en stevig (ook kaarten van prima kwaliteit én in 3 talen)

- vereist wel wat potjes vooraleer je er echt een zicht op krijgt
- het is een echte euro, blokjes plaatsen en meerderheden scoren (in deze tijden van thematische spellen en bijhorende miniaturen is het natuurlijk abstract, maar voor mij persoonlijk is dit zeker geen minpunt)


05-04-2012 om 21:58 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steel Police (Portal publishing)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Portal Publishing is een Poolse uitgeverij die elk jaar toch wel de nodige aandacht verdiend als ze naar Essen trekken.
Ze maken er een sport van om elk jaar weer te verbazen met een prachtig spel. Zo brachten ze ons al Neuroshima hex,
Stronghold, 51st State en dit jaar Prêt-à-Porter.

Nu brengen ze ook enkele uitbreidingen van deze spellen op de markt. The new era was een uitbreiding voor hun succesvolle kaartspel
51st State en ook hun debuutspel Neuroshima hex kreeg al enkele verlengstukken in de vorm van NS Babel 13, NS duel en de allerlaatste "Steel Police".

In deze uitbreiding kan u de strijd aangaan met een nieuwe bende strijders. Dit keer zijn het politieagenten met hun eigen krachten en specifieke sterktes en zwaktes. Véél meer gaan we er nu nog niet over vertellen. Zo gauw we ze eens hebben kunnen testen, hou ik jullie zeker op de hoogte.

Ten slotte kondigt Portal publishing een nieuw scenario aan voor Neuroshima hex. Deze zal te vinden zijn op hun website : http://www.portalpublishing.eu met de nodige afbeeldingen en voorbeelden, een aanrader dus !!!


04-04-2012 om 14:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Lords of Waterdeep
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lords of Waterdeep :

+ prachtig speelmateriaal (het wordt een gewoonte om dit te vermelden, maar men is daar nu éénmaal erg mee bezig de laatste tijd)
+ prima inlay om al het speelmateriaal netjes op te bergen (met uitzondering van het geld dat je bijna niet terug in de doos krijgt, gewoon een bakje had makkelijker geweest
+ Dungeons & dragons nu ook eindelijk voor de euro-liefhebber
+ Dungeons & dragons zonder dobbelstenen !
+ worker-placement met voldoende keuzes, vaak ook logische keuzes
+ zéér eenvoudige spelregels, vlotte gameplay in een thematisch aantrekkelijk jasje
+ unieke doos (misschien wel niet de stevigste, maar het toont wel)

- Dungeons & dragons zonder dobbelstenen : de fans van d&d zullen ofwel serieus teleurgesteld zijn ofwel de euro (her)ontdekken
- voorlopig nog niet in onze spellenkast (maar ik denk wel dat hier op termijn verandering in kan komen)

27-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Santa Cruz
Klik op de afbeelding om de link te volgen Santa Cruz :

+ mooi speelbord, prima en nuttig materiaal
+ eenvoudig spelverloop (terug naar de roots van HiG)
+ punten sprokkelen tot je erbij neervalt
+ speelt zéér snel, als je het spel een beetje kent, ben je op een halfuurtje klaar, dus een rematch kan onmiddellijk plaatsvinden
+ zo'n spel dat ongetwijfeld snel op tafel komt, wegens korte speelduur, relatief makkelijke speluitleg
+ 2 delen van het spel (met en zonder voorkennis) zijn leuk gevonden
+ voordelen voor de speler die laatste staat, zorgt voor zéér evenwichtig en spannend spel tot het slot

- punten sprokkelen tot je erbij neervalt (als je hier niet van houdt, zeker een afknapper)
- misschien te éénvoudig in vergelijking met de afgelopen spellen van HiG (maar ik vind dit een goede zaak, laat dit duidelijk zijn)

26-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Casa Grande
Klik op de afbeelding om de link te volgen Casa grande :

+ typische Ravensburger
+ zeer éénvoudig spelverloop, maar abstract spel (dus niet makkelijk voor mij persoonlijk)
+ combo tussen Torres en Pueblo (maar ietsje makkelijker en minder tactisch dan de twee anderen)
+ stevig materiaal

- het bouwen is af en toe wel een geprul, zeker als je dikkere vingers hebt
- het papiergeld is niet slecht, maar ik heb het liever niet in een spel
- de doos en de kleurtjes zijn echt wel retro (in de slechte betekenis van het woord)


25-03-2012 om 19:35 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (2)
24-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The Manhattan Project
Klik op de afbeelding om de link te volgen The Manhattan Project :

+ thematisch sterk uitgewerkt spel
+ voldoende pestfactor zonder dat het beslissend is in mijn ogen
+ stevig materiaal (dat ook weer thematisch toepasselijk is)
+ vlotte gameplay, duidelijke spelregels
+ worker-placement in de goede zin van het woord
+ Nederlandstalige spelregels beschikbaar op BGG (hopelijk toch goedgekeurd binnenkort)
+ ondanks de hype houdt het spel zich staande en voldoet het aan mijn verwachtingen
+ het spel spreekt zowel Eurofreaks als Ameritrashers aan

- qua spelconcept voorlopig niet al te veel negatieve dingen gemerkt
- klein productiefoutje in de 1ste druk, dat zonder gevolgen blijft qua spelverloop
- sommige kaartjes zijn "vuil" gedrukt (vlekken en zelfs één kaartje fout uitgeknipt)

24-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Step by step
Klik op de afbeelding om de link te volgen Step by Step :

+ easyplay, dus zeer eenvoudig
+ easyplay, dus hoge geluksfactor
+ easyplay, dus perfect om met kleinere kinderen te spelen
+ easyplay, dus ideaal voor in de spellenclub en als tussendoortje
+ het opzet van "hoger-lager" is erg leuk en wederom goed gevonden
+ materiaal is stevig en mooi
 
- easyplay, dus hoge geluksfactor, controle op het spel zo goed als nul komma nul
- weinig echt negatief te melden als je in je achterhoofd houdt wat de bedoeling is van dit soort spellen

23-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spammail
Lieve SpinLiërs,

Tot mijn ontzetting moet ik u melden dat ons e-mailaccount gehackt is. U heeft dan misschien ook één of andere spammail van ons ontvangen.
Mijn excuses hiervoor, maar dit gebeurde buiten onze wil om natuurlijk. Gelieve die mail gewoon te verwijderen. Ondertussen is de mail terug actief, na de nodige check-ups en veiligheidsaanpassingen. Hopelijk hoeven we u hiermee in de toekomst niet meer lastig te vallen.

22-03-2012 om 16:52 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santa Cruz (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als Hans im Glück een nieuw spel op de markt brengt, dan zijn wij steeds zeer attent. Ook nu weer komen ze met een typische spel dat perfect in hun reeks past. Ze zetten qua moeilijkheidsgraad een stapje terug na Hawaii en Pantheon en kiezen terug voor ietsje minder spelregels en (nog) iets vlotter spelverloop.

Santa Cruz is een bouwspel dat in twee ronden verloopt. Eigenlijk doe je niets meer dan in één ronde een speelbord opbouwen, daar al je verschillende gebouwen op gepaste plaatsen in te brengen en hier zoveel mogelijk punten mee te scoren. Als je dan nog in het oog houdt dat de andere spelers niet te veel profiteren van jouw scoremomenten, dan kan je het laken naar je toe trekken.

Net zoals we gewoon zijn uit de laatste HiG-spellen kan je ook bij Santa Cruz op allerhande manieren punten scoren. Via de scorekaarten kan je dit het gerichtste doen, door vogelfiches te verzamelen kan je dan weer een jump op de scoretrack op het einde van het spel doen. Na enkele speelbeurten zal ik hier ongetwijfeld nog een iets grotere bespreking neerpennen qua spelregels en spelverloop, maar eerst gaan we hem gewoon op tafel brengen.

Titel : Santa Cruz
Auteur : Marcel-André Casasola Merkle
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

22-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grimoria (Schmidtspiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Grimoria is de Duitse versie van een Japans spel "Grimoire". Ook Z-mangames heeft dit spel al een tijdje geleden opgepikt en dit wil toch wel wat zeggen. Ik moet eerlijk bekennen dat de Duitse Schmidtspiele-versie er zonder meer het beste uitziet van al de versies, maar voor mensen die het Duits niet echt machtig zijn, kan dit wel een obstakel betekenen. Alle kaarten en acties in het spel zijn op zich niet al te moeilijk, maar er staat toch steeds wat tekst bij vermeld. Een beetje basiskennis van de spellentaal bij uitstek is dan ook vereist.

In Grimoria krijg je een langwerpig speelbord, 5 echte toverboeken, 5 spelerskaarten, 87 avonturenkaarten, 28 schatkaarten, 1 overzicht van de kaarten, 40 geldmunten, 5 speelfiguren, 5 spelerspionnen en 1 magie-level-steen. Het merkwaardigste van dit materiaal is zonder meer het toverboek dat je gaat gebruiken om jouw acties te plannen. Het zorgt ten eerste voor de speelvolgorde, de actie die je gaat uitvoeren en de kracht van de gespeelde toverspreuk.

Het spel verloopt in drie fasen. Deze fasen worden herhaald tot de magie-level-steen op het laatste (17de) vakje is aanbeland. De fasen : 
1) de toverboekfase : spelerskaart plaatsen --> pagina openleggen en speelfiguur plaatsen --> bepalen van de speelvolgorde
2) avonturenfase : toverspreuk uitvoeren --> voordelen van reeds uitgespeelde kaarten gebruiken --> avonturenkaart nemen
3) voorbereidingsfase voor de volgende ronde : avonturenkaarten uitstallen --> verhogen van de magie-level

De spelers scoren punten door bepaalde kaartencombinaties (schat- en avonturenkaarten) te verzamelen (hiervoor heb je een overzicht, op het eerste zicht is het nogal veel om te onthouden, maar op alle kaarten staat de uitleg nog eens vermeld). Ook resterend geld levert je nog punten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Grimoria
Auteur : Hayato Kisaragi
Uitgeverij : Schmidt spiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

 

 


21-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiegelspookslot (Drei Magier Spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn al wel wat gewoon van de mensen van Drei Magier Spiele. Er loopt wel één constante door hun gamma, nl. de spoken. Na spokentrap, spokenwoud, Nacht der magiërs, Vampierennacht, ... komen ze nu terug met spookjes op de proppen. De kinderen zijn weer op bezoek in een kasteel en trappen weer al te veel lol. Drie kinderen in een kasteel met een wit laken over hun hoofd getrokken, het blijft lachen ... tot ze plots merken dat ze met z'n vieren zijn die zo'n wit laken over hun hoofd hebben. Het kasteelspook heeft zich onopgemerkt aan de groep toegevoegd en het is aan de kinderen om zo snel mogelijk te achterhalen wie het echte spook is.

Er is maar één manier om dit te weten te komen, nl. voor de spiegel gaan staan. Spoken hebben namelijk geen spiegelbeeld. Alles draait in dit spel dan ook om de spiegels, die wederom met een fantastisch systeem (het moet gezegd) wegklappen in de doos als het echte spook ervoor gaat staan. Het systeem draait op een rad dat door de spookjes kan worden rondgedraaid. Drie van de vier spoken draaien echter het buitenste deel rond, één spook kan het binnenste mechanisme in gang zetten en zo de spiegels laten zakken.

Als je aan de beurt bent, moet je eerst proberen om vier kaarsen in jouw symbool te verzamelen, deze liggen op de weg rond de spiegels. Eigenlijk kan je dit wat zien als een race, waarbij je een beetje geheugentraining doet en zo snel mogelijk probeert ze alle vier te verzamelen. Want pas als je ze allemaal hebt, mag je het echte spook gaan ontmaskeren. Als je aan de beurt bent, gooi je de dobbelsteen. Deze toont een 1,2,3 of spook. Bij een cijfer zet je je spook het aantal plaatsen voort op de weg en probeer je jouw kaarsen te verzamelen. Als je een spook gooit, mag je een spook op het rad zetten (zonder aan de onderkant te gaan kijken) en eens draaien. Klappen de spiegels naar beneden, dan weet je dat dit spook het echte spook is, maar moet je z'n kleur nog achterhalen. Elk spook heeft een lampje vast in de vier kleuren. Als je dus spoken gaat voor de spiegel zetten, kan je de kleur in de spiegel zien. Zo gauw je dus de drie kinderspoken hebt gezien, weet je ook de kleur van het echte spook.

Pas als je aan deze voorwaarden (alle kaarsen en de kleur van het echte spook) hebt voldaan, kan je het echte spook te pakken krijgen. Je plaatst het in je beurt op het rad en zegt de kleur die het heeft. Is dit correct, dan win je het spel. Je kan ook nog een variant spelen, waarbij je de kleuren van alle spoken moet proberen te zeggen. Voor elk juist antwoord scoor je één punt, voor het echte spook en z'n kleur twee punten.

Titel : Spiegelspookslot 
Auteur : Thomas Daum & Violetta Leitner
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 15-30 min.

20-03-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Step by step (Schmidtspiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen "Step by step" is het nieuwe spel in het Easyplay-gamma. Dit gamma aan vierkante doosjes van Schmidtspiele staat garant voor weinig spelregels, eenvoudig spelverloop, maar voldoende spelplezier. In onze club zijn de mensen zonder meer fans van Level X, Numeri, Würfelligretto, ...
Sinds Nürnberg kunnen we dus een nieuwe titel toevoegen aan het gamma : Step by Step.

In Step by Step krijgen we een mix van "Can't stop" en Walter Capiau's "Hoger-Lager". Het is een push-your-luck spel waarbij meer geluk dan kunde zal nodig zijn, maar dat vinden wij in dit soort spellen zeker niet erg. De spelers trachten hun pionnen op vijf tracks zo hoog mogelijk te laten stijgen, zodat je véél pluspunten bij elkaar sprokkelt. Als je dan af en toe nog als eerste een fiche kan oprapen, dan zal dit enkele extra puntjes met zich meebrengen. Zorg er echter wel voor dat al je pionnen van start zijn kunnen gaan, want anders leveren ze nog minpunten op.

Het spelprincipe is wederom erg éénvoudig. Je kiest op welke track je gaat spelen. Afhankelijk hiervan zal je 2-6 dobbelstenen mogen gooien. Na je eerste gooi, zeg je of je die ronde hoger/gelijk of lager/gelijk gaat gooien. Dan neem je een aantal dobbelstenen naar keuze en probeer je je voorspelde worp (hoger of lager) te gooien. Slaag je hierin, dan mag je zo verder doen. Let wel, eens je beslist om hoger te gaan, moet je steeds hoger blijven gaan. Indien je gaat voor lager, dan moet je steeds lager blijven gaan. Je mag telkens met één dobbelsteen gooien en het gegooide resultaat vergelijken ofwel meerdere dobbelstenen gooien. Dan tel je eerst de waarden van de dobbelstenen op en vergelijk je nadien de waarde van de nieuwe gooi. Komt je voorspelling niet uit, dan ben je kapot en eindigt je beurt onmiddellijk. Je verplaatst je pionnen niet op de track. Beslis je om te stoppen, dan verplaats je je pion het aantal stappen gelijk aan het aantal keer dat je gooide. Staan er tegenstrevers voor je op de track, dan spring je hier gewoon over (zonder de plaatsen te tellen). Eindig je je beweging op een fiche, dan mag je deze in je persoonlijke voorraad leggen. Zo gauw er op elke track een speelsteen voorbij de barrière is (groene bolletjes worden hier geel) eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld. De speler met de meeste punten wint.

Titel : Step by Step
Auteur : Bernhard Lach & Uwe Rapp
Uitgeverij : Schmidtspiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

19-03-2012 om 19:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Manhattan Project (Minion games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit spel is net nieuw en staat al te pronken in onze spellenkast. De nederlandstalige spelregels zal u binnenkort normaal ook kunnen vinden op BGG, wij hebben deze voor onze rekening genomen (let wel dat er geen voorbeelden bij vermeld staan). In dit spel bent u een grote natie die tracht de wereldmacht naar zich toe te trekken door een uitgebreid nucleair programma. Echt vredelievend is het dus niet, zeker als u weet dat u bij elkaar zal gaan spioneren, elkaar zal bombarderen en dat u de nodige tests zal uitvoeren met uw plutoniumbommen om op die manier de meeste punten te scoren.

The Manhattan project is een puur "worker-placement"-spel, u gaat in een beurt uw werkers uitsturen en de diverse acties uitvoeren, zoals bommen bouwen, uranium vergaren, geld inzamelen, nieuwe werkers rekruteren, spioneren, bommen testen en laden, ... De speler die als eerste het vooropgestelde aantal punten (afh. aantal spelers) weet te verzamelen, wint het spel. Je kan enkel punten scoren door bommen te bouwen. Om deze bommen te bouwen, heeft u uranium en plutonium nodig, dat u dan weer zal kunnen vergaren door uw werkers aan de slag te laten gaan in fabrieken, ze om te scholen tot ingenieurs en wetenschappers, ...

U merkt uit deze korte beschrijving al dat er héél wat gaande is in dit spel. Een uitgebreide review mag u dan ook verwachten nadat we enkele partijtjes achter de kiezen hebben. Het is zeker een spel voor de veelspeler, maar daarom helemaal niet moeilijk om te begrijpen. Ik kijk er alvast naar uit om deze op tafel te leggen.

Titel : The Manhattan Project
Auteur : Brandon Tibbetts
Uitgeverij : Minion games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 13+
Speelduur : 120 min.

 


15-03-2012 om 12:23 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs