IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Welcome to Walnut grove

walnut grove

Welcome to Walnut grove

+ in dit spel dat aanvankelijk een droge euro lijkt, zit erg veel meer dan je denkt
+ je maakt in je eerste spel zo veel fouten, dat je wordt uitgedaagd om zo snel mogelijk terug een potje te spelen
+ de snelheid van het spel maakt dat een toffe mix van Carcassonne en Agricola (zoals men het zegt op BGG)
+ het is helemaal geen Carcassonne, u moet gewoon in elke ronde een tegel aanleggen en mag tegen alle legregels van Carcassonne zondigen 
+ het is helemaal geen Agricola, u moet enkel op het einde van een ronde uw werkers eten en warmte geven 

- productiekwaliteit laat hier en daar te wensen over. De waarden op de munten zijn niet netjes in het midden gedrukt en de omheiningen op de puzzeltegels komt ook niet altijd overeen uit. Maar dit stoort totaal niet in de gameplay
- u gaat veel fouten maken in het begin, maar heeft dit ook snel door
- ik vrees dat dit wel zo'n spel is dat je kan leren spelen en dat iemand die er zich op toelegt er echt wel altijd kan mee winnen (gelukkig maakt ons dat niet zo veel uit, want wij hebben zo geen medespelers) 

Gelukkiglijk ben ik vaste klant op BGG en zag ik de speluitleg van dit spel. Nadat ik hem van onze Essenlijst had gegooid wegens natuurlijk te veel materiaal op de lijst en de eerste beelden die ervan verschenen, raakte dit spel op een zijspoor.

27-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hibernia

hibernia

Hibernia

+ abstract spel met duidelijke regels
+ onmiddellijk confrontatie vanaf de eerste ronde
+ uniek systeem om te vorderen op de scoretrack
+ een spel in z'n puurheid, geen foefjes nodig 
+ correcte prijs voor dit spel 

- indien u thematisch voor dit spel kiest, maakt u een foute keuze, dit is puur abstract blokjes plaatsen
- smaken verschillen, maar het is niet onmiddellijk het mooiste spel in deze tijden van prachtige artwork

Ik heb persoonlijk genoten van de speelsessie. Het speelt vlot en is snel over, zodat een rematch onmiddellijk kan gespeeld worden. Ik hou wel van spellen waarbij je het gevoel hebt dat je tactiek kan gebruiken, maar waarbij je geen half uur moet nadenken om een zet te doen. Hibernia is een strijdtoneel, dat in mijn ogen opgepikt moet worden door een grotere uitgever. Gooi er leuke miniatuurtjes bij en je zou zo maar ineens een supersnel oorlogsspel van kunnen maken dat erg goed zou verkopen.

26-02-2012 om 11:08 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Africana

africana

Africana

+ Ticket to ride in een ander jasje gestopt
+ spannend spelletje waarbij je telkens dreigt te laat te komen om de puntjes mee te grabbelen
+ mooi, effectief materiaal (Schacht's boeksysteem werkt hier voortreffelijk)
+ het verwacht van jou als speler net dat tikje meer aandacht dan een TTR 
+ mooi uitgebalanceerd en scores liggen meestal redelijk dicht bij elkaar 

- voor sommigen is dit een zenuwachtige bedoening, feit dat je waarschijnlijk weer te laat gaat komen 
- kaart is op zich mooi, maar het is niet altijd duidelijk welke symbolen (stad) waar exact op het bord staat, als de steden te dicht bij elkaar liggen, zorgt dit soms voor een verwarring of foutje
- je moet héél wat in het oog houden om zeker niets te mislopen, maar eens je vertrokken bent, speelt het zeer aangenaam 

Africana is zonder meer een spel dat elke spellenclub in z'n collectie zou moeten hebben ... tenzij ze TTR ook al hebben. Ik heb het op enkele dagen nu toch al twee keer kunnen spelen en dit is zo'n spel dat ik persoonlijk altijd zou willen meespelen. Er is op zich niets mis mee, leuk familiespel.

25-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Zooloretto dice

 zooloretto dice

Zooloretto dice

+ snel tussendoortje
+ behoudt de essentie van Coloretto en Zooloretto, nl. het verdelen van de dieren (kleuren) op de wagens
+ durven doorgaan of toch maar een wagen nemen, dat is de vraag
+ gezonde dosis geluk is natuurlijk nodig
+ mooie dobbelstenen, prachtige, dubbelzijdige invulblaadjes (voldoende ook)
+ potloodje is mee voorzien

- het is echt wel een superlicht spelletje (hoeft niet negatief te zijn)
- als je niet van dobbelstenen houdt, is Coloretto ongetwijfeld een betere optie
- qua thema is het natuurlijk het uitmelken van het succes Zooloretto, niet onlogisch dat Abacusspiele hier natuurlijk graag op inspeelt 

Weinig negatief te melden dus. Houdt u van een snel tussendoortje met dobbelstenen, waarbij u toch af en toe een lastige keuze moet maken, dan is dit spel misschien iets voor u. Ook perfect spel om met kleinere kinderen te spelen. De dieren maken het natuurlijk een streepje kindvriendelijker.

24-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
23-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/2
Klik op de afbeelding om de link te volgen

23-02-2012 om 13:06 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Pax

pax

Pax 

+ gestoffeerd kaartspel, niet zomaar een slagen-haal-spel
+ empire building in zekere zin in een kaartspel
+ de dreiging van Rome blijft constant
+ mogelijkheid om mee te huppelen met Rome en zo alleen te winnen door de andere spelers een mes in de rug te steken
+ redelijk duidelijk spelprincipe, waarin je af en toe moeilijke keuzes zal moeten maken
+ het blijft spannend tot het einde  

- je moet de kaarten en hun eigenschappen toch wel een beetje leren kennen
- opbouwen is de boodschap, maar als je natuurlijk de juiste kaart niet onmiddellijk in handen krijgt ...

Pax is een kaartspel dat ongetwijfeld nog wel eens op tafel zal komen. Het is aanvankelijk coöperatief, want je moet zien dat Rome (het spel) niet de bovenhand haalt. Zo gauw een speler rode kaarten gaat spelen en meehuppelt met de vijand is het hek van de dam en krijgt dit spel een leuke twist. Voor de prijs is dit zeker een spelletje dat de moeite waard is. Ik zou het qua gevoel durven plaatsen bij een R-eco (hoewel deze laatste toch een stukje eenvoudiger is om te spelen).

23-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
22-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rex

rex

Rex

+ thematisch sterk uitgevoerd spel
+ zonder meer een aanwinst in het FFG-gamma, zoals u dat van hen gewoon bent
+ asymmetrisch spel, waarbij de verhaallijn perfect gevolgd wordt
+ relatief, eenvoudig spel dat op zich wel wat tijd in beslag neemt, maar desalniettemin vlot speelt
+ komt vooral tot z'n recht met 5 à 6 spelers
+ je strijdt in dit spel met verschillende wapens (ik ben er nog niet uit of ze al dan niet even sterk zijn)
+ je gaat in dit spel allianties moeten vormen om ergens te komen, op het einde van het spel je kameraad een mes in de rug steken, is soms een mogelijkheid 

- je hebt best al 5 à 6 spelers rond de tafel zitten en dit is niet evident
- het spel is asymmetrisch en opgebouwd rond de verhaallijn en dat brengt rare situaties met zich mee. Als je een beter zicht hebt op de krachten van alle rassen, is het misschien makkelijk om een bepaalde tactiek uit te werken, maar je strijdt in dit spel niet met gelijke wapens 
- het vechtsysteem is erg makkelijk (dit zou een pluspunt moeten zijn), maar ik ben er nog niet uit of het echt wel werkt. Thematisch klopt het weer allemaal, de verliezen die je oploopt, de gevechtskaarten die je verliest als loser en mag bijhouden als winnaar, maar het trekt het voor mij een beetje uit balans

U merkt dat er héél wat kan gezegd worden over dit spel. Ik wil zeker laten vallen dat ik op zich genoten heb van ons eerste potje, maar dat ik wel het gevoel had dat het me niet erg lag (ondanks de winst). Er ontbrak iets voor mij. Misschien het feit dat we met z'n vieren speelden en ongetwijfeld ook het feit dat we het spel en de achtergrond van de rassen nog onvoldoende kennen. Als u mij zou vragen of ik het spel ook zelf zou aankopen, dan twijfel ik voorlopig nog. Hiervoor zal toch nog een speelbeurt nodig zijn.

22-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Wiz-War

wiz-war

Wiz-War

+ prachtige remake van dit "oudere" spel
+ leuke, snelle gameplay
+ op zoek gaan naar opportuniteiten (met mooie, toffe kaarten) 
+ elkaar in balans houden is belangrijk (als twee honden vechten ...) 
+ je hebt het niet volledig in de hand, je moet het op je laten afkomen 

- een beetje basis Engels is een must om de kaarten te begrijpen
- voor de FFG-fan misschien een beetje te licht en luchtig 
- elkaar in balans houden is belangrijk, je zou zo maar eens kunnen winnen 
- je hebt het niet volledig in de hand, je moet het op je laten afkomen

Zoals je ziet, brengt dit spel dubbele gevoelens met zich mee. Ik durf het in de FFG-reeks gerust naast
Cosmic encounter te zetten, zowel qua spelen als concept, maar met een ander thema natuurlijk. 
Dus ik denk dan ook dat je voor dit soort spellen voor- en tegenstanders zal hebben. Mij is het in ieder geval
goed bevallen, dus een tweede spelletje staat binnenkort hopelijk op het programma. Hij staat ook al op onze wishlist om aan te kopen voor de club.

21-02-2012 om 11:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSENs opengetrokken

De imprESSENs-reeks is blijkbaar voor héél wat lezers een leuk onderdeel van deze blog. In de imprESSEN-reeks geef ik zeer kort de pro's en contra's die ik ervaar bij een relatief nieuw spel. Ik zou deze reeks dan ook graag verderzetten, gedurende het hele jaar. Om niet nog een categorie te moeten gaan maken, ga ik al deze artikeltjes plaatsen onder de categorie "imprESSENs" zodat u deze gauw terug vindt in de rechterbalk van deze blog. 

Dus mijn excuses als u zich moest storen aan het feit dat de besproken spellen uiteraard niet meer van Essen zijn.

21-02-2012 om 10:55 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
17-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympicards (999 games)

olympicards

Dit is één van de kleinere kaartspellen die 999 games binnenkort op de markt zal brengen. 
Het spel is geschikt voor jongere spelers vanaf 6 jaar. Je doet in dit spel mee aan de Olympische Spelen en probeert uit te blinken in de 9 sportdisciplines door het uitspelen van prestatiekaarten. Diegene die op het podium geraken, krijgen uiteraard een medaille die uiteindelijk punten oplevert (goud = 4 punten, zilver = 2 punten, brons = 1 punt).

Het spelverloop van dit spel is redelijk eenvoudig :
1) De startspeler draait een sportkaart om en beslist of die sport wordt gespeeld of niet. Zoniet wordt de kaart open onder de stapel gelegd en dient de volgende sportkaart te worden gespeeld
2) De spelers kunnen nu in volgorde aan de sport gaan deelnemen. In verschillende ronden spelen ze prestatiekaarten uit of passen ze. Indien gepast, doe je niet meer mee aan het evenement en krijg je nieuwe prestatiekaarten. Des te sneller je uitstapt, des te meer nieuwe handkaarten krijg je. De tweede laatste die past, krijgt bovendien een bronze medaille, de laatste passer krijgt een zilveren medaille en de winnaar krijgt uiteraard de gouden medaille (maar geen nieuwe handkaarten)
3) Op deze manier worden de 9 verschillende sporten afgehandeld.

De verschillende sportkaarten leggen nog wel enkele specifieke regels op voor het uitspelen van bepaalde prestatiekaarten.

Titel : Olympicards
Auteur : Paolo Mori
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-7
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 6+ 

17-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
16-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overige line-up Queen games

Naast de drie besproken releases van Queen games zijn er nog enkele spellen aangekondigd. Hierover is echter nog zeer weinig bekend op dit moment. Queen games kennende mag je er ook niet van uitgaan wanneer de spellen effectief zouden verschijnen. Misschien kan u ze volgende week in uw spellenwinkel verwachten, misschien zelfs nooit ... of pas volgend jaar.

Er zijn ondertussen al wel filmpjes verschenen over onderstaande spellen op BGG, u vindt ze hier : http://boardgamegeek.com/blogpost/7931/nurnberg-2012-queen-games-video-report

Ook op de lijst in ieder geval :

urbanization

Titel : Urbanization
Auteur : Johnny Ebsen
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75 min.
Leeftijd : 12+ 

maharani

Titel : Maharani
Auteur : Wolfgang Panning
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 8+ 

thebes tomb raiders

Titel : Theben - kartenspiel
Auteur : Peter Prinz
Uitgeverij : Queen games 
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

escape

Titel : Escape
Auteur : Kristian Amundsen Ostby
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+ 

 

16-02-2012 om 07:29 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
15-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kingdom builder : nomads (Queen games)

kingdom builder nomads

De trend die ook Queen games lijkt te volgen de laatste jaren is die van de uitbreidingen. Er is al veel gesproken en geschreven over de te dure uitbreidingen voor fantastische spellen, zoals bijvoorbeeld de extra wetten voor Lancaster. Deze uitbreiding kan daarentegen wel z'n nut hebben, aangezien je toch wat waar krijgt voor je geld (het zijn niet alleen enkele kaarten of fiches, maar een hele bundel materiaal dat het spel gevarieerder maakt).

Je krijgt voor je zuurverdiende euro's :

  • 4 nieuwe spelborden
  • 3 Kingdom Builder kaarten (zodat je nieuwe objectieven krijgt)
  • 14 locatietegels (nieuwe gebouwen dus)
  • 15 nomadetegels (laten spelers toe om op diverse plaatsen te bouwen, verplaatsen, ...)
  • 4 overzichten van de locatietegels
  • 25 grijze stenen (hiermee kan je plekken op het spelbord blokkeren)
  • 40 huizen (zodat je met een vijfde speler aan de slag kan)

Voor een bespreking van het basisspel : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1462794

Titel : Kingdom builder - Nomads
Auteur : Donald X. Vaccerino
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+ 

15-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
14-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kairo (Queen games)

kairo     Kairo

 

 

Op de bruisende markt van Kaïro bouwen handelaren hun marktkraam en proberen ze hun goederen aan de man te brengen. Elke klant brengt geld met zich mee dat de handelaar kan gebruiken om grotere en meer marktkramen aan te schaffen.

In een beurt kan een speler kiezen uit volgende acties :

  • Trek twee kaarten (open of gesloten marktkraamkaarten of blokkeerkaarten)
  • Beweeg een klant naar een marktkraam van de kleur van de klant.
  • Speel een marktkraamkaart, bouw een nieuw marktkraam of breidt een bestaand kraam uit of deblokkeer een kraam.

De actieve speler kan ervoor opteren om een klant te bewegen. Deze klant zal naar het dichtstbijzijnde marktkraam bewegen van dezelfde kleur. Daarbovenop kan deze speler ervoor kiezen om één of meer blokkeerkaarten te spelen om de klant deze kramen te laten passeren om zo de klant naar een eigen kraam te lokken. Als een klant je eigen kraam bezoekt, krijg je een geldstuk in de kleur van het marktkraam. Zo niet, dan krijgt de eigenaar van het bewuste kraam het geld en krijgt de actieve speler een algemene munt.Deze klant wordt dan geruild met een andere klant op het bord.

Wanneer je een nieuw marktkraam bouwt, mag je dit niet doen als er in dezelfde regio al een kraam is in die kleur. Restaurants dienen geplaatst te worden op de daarvoor voorziene plaatsen, terwijl marktkramen op de markten dienen worden gezet. Wanneer je een kraam uitbreidt, moet de speler een munt betalen van de betreffende kleur en het kraam vergroten. Met een groter kraam krijg je meer centen als er een klant passeert. Bovendien heb je meer kans dat de klanten bij jou terecht komen en moeten de tegenspelers meer investeren om de klanten bij jou voorbij te laten gaan. Bovendien scoor je ook overwinningspunten elke keer je uitbreidt. Indien je marktkraam het grootste is krijg je één of twee medailles die je punten opleveren.

Zo gauw de uitbreidingen in één of twee kleuren opraken, kunnen spelers enkel nog één keer bouwen of uitbreiden. Als iedereen dit heeft gedaan, eindigt het spel. De spelers krijgen punten voor hun medailles en geld. De speler met de meeste punten, wint het spel.

 

Titel : Kairo
Auteur : Kimmo Sorsano 
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+ 

14-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
13-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edo (Queen games)

Edo      edo

 

In Edo zijn de spelers daimyo in Japan die proberen om hun Shogun zo goed mogelijk te dienen door hun samurai in te zetten in de bouw van kastelen, markten en huizen in Tokyo en omliggende gebieden.

Elke speler heeft vijf samurai fiches, zeven huizen, één markt en drie vierkante actiekaarten. Elke kaart heeft vier mogelijkheden. Een van deze kaarten laat de spelers bijvoorbeeld toe :

  • Verzamel rijst (tot vier zakken afhankelijk van het aantal samurai toegewezen aan deze actie),
  • Verzamel $5 (per samurai),
  • Verzamel hout (tot vier, met één samurai voor de actie en één in het woud voor elk hout dat je wil), of
  • bouwen (tot twee gebouwen, met twee samurais op de actiekaart en één in de stad waar je wil bouwen en met de nodige grondstoffen)

Elke ronde kiezen de spelers simultaan de acties die ze willen ondernemen en in welke volgorde met hun actiekaarten. (Dit plannen is vergelijkbaar met Shogun en Wallenstein). Nadien voeren de spelers hun acties uit in volgorde, bewegen hun samurai over het bord ($ 1 per stap) om acties uit te voeren (in het woud voor hout, de rijstvelden voor rijst, de steden om te bouwen, ...). Vooraleer een speler z'n samurai kan bewegen, moet hij een actie gebruiken om hem op het speelbord te plaatsen, sommige acties geven gratis bewegingspunten, voor andere moeten er extra samurai worden ingehuurd, buiten de vijf waarmee je begint.

Nog een andere actie stelt je in staat om andere actiekaarten aan te werven, deze geven je wederom nieuwe combinaties van acties om uit te kiezen voor de rest van het spel. Bouwen in steden kost grondstoffen, maar bezorgt je overwinningspunten en geld. Als er meerdere spelers bouwen in een stad, dan worden de opbrengsten gedeeld. Diegene die eerst in de stad aanwezig zijn krijgen een groter deel dan de volgende. Spelers kunnen ook punten krijgen of steen kopen door te handelen met een reizende handelaar.

Zo gauw een speler 12 punten heeft, dan eindigt het spel op het einde van de ronde. De spelers krijgen nog punten voor het geld op handen en enkele andere zaken. De speler met de meeste punten wint het spel

Edo heeft een apart spelbord voor 2-3 spelers en 4-5 spelers.

 

Titel : Edo
Auteur : Louis & Stefan Malz
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

 

13-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
12-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 Wonders - cities (Repos)

7 wonders cities

In deze tweede uitbreiding (na de leaders expansion), krijgen we wederom héél wat lekkers om dit fantastische basisspel aan te vullen. Vergeet niet dat u de basisdoos nodig heeft om deze uitbreiding te spelen, de leaders uitbreiding heeft u niet nodig.

Deze uitbreiding zorgt voor optionele regels om in team te spelen, een nieuw type van kaarten (zwart, die verwijzen naar de steden), nieuwe kaarten van het oude type (twee nieuwe wonders, nieuwe gilden en leiderskaarten die geassocieerd worden met de zwarte kaarten). Deze uitbreiding is aggressiever, zodat er meer interactie ontstaat tussen de spelers, die nog steeds trachten meer punten te scoren dan de anderen.

De zwarte kaarten hebben diverse effecten, met negen kaarten in elke periode. Enkele effecten :

  • de actieve speler wint geld, maar de buren profiteren ook mee
  • militaire kracht stijgt in periode 1 voor een duurdere prijs
  • ambassade kaarten die jou uit de militaire competitie halen voor die periode
  • kerkhofkaarten die je punten opleveren op het einde van het spel en die je tegenstrevers geld kosten
  • spionkaarten die de symbolen van de groene wetenschapskaarten kopiëren
  • een zwarte markt die de grondstoffen verdubbelen
  • de mogelijkheid om kaarten gratis te bouwen door de bouwketens van andere spelers te kopiëren

Titel : 7 Wonders - cities
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 2-7 
Speelduur : 30 - 45 min.
Leeftijd : 10+ 

12-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
11-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indigo (Ravensburger)

indigo

Indigo is een tegellegspel in dezelfde lijn als Metro, Tsuro en Linie 1 waarin spelers de weg stukje voor stukje opbouwen, maar geen weg individueel bezitten, zodat iedereen tracht te profiteren van de wegen die beschikbaar zijn. In tegenstelling tot deze spellen, is het in Indigo de bedoeling om edelstenen te vervoeren van startlocaties naar opgelegde eindbestemmingen over deze wegen. De speler met de meeste punten op het einde van het spel wint.

In een beurt plaatst een speler een tegel op een willekeurige plaats op het bord, met de uitzondering dat je geen directe route van het ene doel naar het andere mag leggen. Elke tegel heeft drie stukken weg, die met elkaar verbonden kunnen worden. Indien een speler een tegel plaatst naast een edelsteen, dan beweegt deze zo ver mogelijk over de aangebouwde route. Wanneer een verbinding wordt gemaakt met de centrale tegel, bewegen de groene edelstenen eerst, de indigo edelsteen beweegt pas na zes verbindingen.

Indien een speler ervoor zorgt dat twee edelstenen op elkaar zouden botsen, worden beide uit het spel verwijderd. Wanneer een edelsteen z'n doel bereikt, wordt deze uitgedeeld. Indien er slechts één speler dit doel heeft, krijgt hij de edelsteen. Indien twee spelers hetzelfde doel hebben, krijgen ze beiden een edelsteen, één komt dan uit de voorraad. Als alle edelstenen zijn geclaimd, dan eindigt het spel. Voor elke indigo edelsteen scoor je 3 punten, 2 punten voor groen en 1 voor geel. 

Titel : Indigo
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+ 

11-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
10-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mondo sapiens (Pegasus)

mondo sapiens

Hier besprak ik het spel Mondo van Michael Schacht. Indien u graag het spelverloop van dit nieuwe spel wil kennen, dan leest u best even hier de review : 

http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1289808

Op het eerste zicht verandert er bijzonder weinig aan dit "nieuwe" spel in de reeks. Buiten het feit dat de dieren worden vervangen door straten, mensen en gebouwen om punten te scoren. 

Titel : Mondo sapiens
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Pegasus (WGG zal deze ook uitbrengen !!!)
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 25 min.
Leeftijd : 8+ 

10-02-2012 om 09:48 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
09-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santa Cruz (HiG)

santa cruz

Santa Cruz wordt gespeeld in twee afzonderlijke ronden waarin spelers huizen, kerken en vuurtorens bouwen op een eiland, terwijl ze ook waardevolle grondstoffen ontginnen. Spelers hebben de vaardigheden en kunde nodig om de eilanden te koloniseren en punten te scoren. Maar opgepast, in de eerste ronde zou er wel eens een vulkaan roet in het eten kunnen gooien, door z'n hete lava over de gebouwen te spuwen. Pech? Wel, gebruik dan je ervaring om in de tweede spelronde te leren uit je fouten. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, niet? Concentreer je op het verdere koloniseren van Santa Cruz en scoor waar je kan!

Titel : Santa Cruz

Auteur : Marcel-André Casasola Merkle
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers ; 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd :  8+

09-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
08-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Line-up White Goblin Games

White Goblin Games brengt bij elke beurs wel een aantal nieuwe spellen uit. Ook nu weer zijn onze noorderburen actief, zij het met "slechts" enkele kaartspelletjes. Qua nieuwigheden kijken we vooral rijkhalzend uit naar "Congo" dat al de nodige Facebookaandacht wist te verwerven ... maar dat pas in Essen zal verschijnen. Voor de rest verwacht ik van de Goblin vooral enkele vertalingen van spellen die Essen dit jaar kleur hebben gegeven, meer hierover volgt ongetwijfeld later.

In dit artikel geef ik u snel even de drie nieuwigheden voor Nürnberg en de beperkte info die ik voorlopig kon vinden.

little devils                         crooks                             crazy creatures

Titel : Little Devils                        Titel : Crooks                                  Titel : Crazy creatures of dr. doom
Auteur : Michaël Feldkötter            Auteur : Neil Crowley                        Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : WGG                          Uitgeverij : WGG                              Uitgeverij : WGG
Aantal spelers : 3-6                     Aantal spelers : 2-4                          Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 15 min.              Speelduur : 10 min.                         Speelduur : 20 min.
Leeftijd :  8+                               Leeftijd : 10+                                 Leeftijd : 7+

Korte beschrijvingen :

Little Devils : Iedereen houdt wel van wat plagen en andere uitdagen van tijd tot tijd. In dit spel tracht je de tegenspelers op te zadelen met negatieve kaarten, waarop elk duiveltje een minpunt oplevert. Maar pas op : je zal zelf ook niet ontsnappen aan de duivelse plannen die je tegenstrevers uitvoeren. Dit spel is een eenvoudig "beetneemspelletje" met simpele regels. Spelers moeten geen kleur bekken en kunnen zowel hogere als lagere kaarten spelen. De tweede, en niet de eerste kaart bepaalt het doel van de slag.

Crooks : New York, 1935 – Je bent een topcrimineel met een plan dat niet kan mislukken. Je hebt slechts een aantal dieven en ander gespuis nodig die je plan kunnen uitvoeren. Gelukkiglijk zit de stad vol met werkschuw tuig, dat rondhangt in bars, wachtend op een kans om makkelijk geld te verdienen. Verzamel de beste dieven en besteel de diverse zaken in de stad, zodat je op het einde van de dag met het meeste geld naar huis gaat.

Crazy creatures of Dr. Doom : er worden rare geluiden opgevangen in de buurt van het spookhuis van Dr. doom. Er komen allerlei kleuren rook uit de schoorsteen en de mensen vertellen de raarste verhalen over rare wezens die ze in het bos zagen naast het huis. Help Dr. Doom met z'n extravagante experimenten en creëer 's werelds gekste wezens die men ooit zag. Spelers proberen in dit spel om zo snel mogelijk van hun handkaarten af te geraken, aangezien handkaarten op het einde van een ronde strafpunten opleveren. 

 

 

 

08-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)
07-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiegel-spukschloss (Drei magier spiele)

spiegel-spukschluss

 

Voorlopig niet veel meer dan een spannende beschrijving van dit prachtige speelmateriaal.
In peek-a-boo (engelse naam) zijn de kinderen (spelers) verkleed als spook. Ze hebben een laken over hun hoofd getrokken en lopen door het kasteel. Wat ze echter niet weten, is dat er ook een echt spook tussen hen staat. Enkel door de spoken op de juiste plaats voor de spiegels te krijgen, kunnen ze hem ontmaskeren. Want zoals je weet, hebben echte spoken geen spiegelbeeld! 

Titel : Spiegel-Spukschloss
Auteur : Thomas Daum & Violetta Leitner
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 6+
Speelduur : 30 min. 

07-02-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Nürnberg 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs