IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungeon Petz (CGE)

Dungeon petz is geen vervolg of uitbreiding op het eerder gepubliceerde en populaire Dungeon Lords. Het spel speelt zich enkel af in dezelfde interessante, kleurrijke wereld van minions en imps. In dit spel mag je een beroep uitoefenen waar je altijd al van gedroomd hebt, nl. uitbater van een dierenwinkel.

Ook in de onderwereld is er enorm veel vraag naar diverse huisdieren. Elke klant die in je winkel passeert zal verschillende eisen stellen en het is aan jou om hieraan tegemoet te komen. Voorzie de dieren van een plaatsje in je winkel, geef ze te eten, onderhoudt ze en poets af en toe het hok zodat ze niet ziek worden. Scoor extra door deel te nemen aan een dierenshow, ...

Er is enorm veel gaande in dit spel, het overzichtje dat wordt gegeven op het zichtscherm dat elke speler krijgt is dan ook enorm lang en vol met iconen. Dit is dan ook echt een spel dat je eens op je gemak moet kunnen spelen volgens mij. Stap voor stap alles uitvoeren en dan denk ik dat er best een leuk en ludiek spel schuil gaat, dat qua thema lichter is dan Dungeon lords, maar qua gameplay zeker niet moet onderdoen.

 

dungeon petz

Een overzichtje van het spelverloop :

Fase 1 : voorbereiding
- inkomsten verwerven : startspeler 1 goud, de rest 2 goud
- nieuwe informatie verwerven : showtegel en klantentegel omdraaien, zodat je weet waar je naartoe moet werken
- nieuwe zaken toevoegen : op het speelbord vers eten, nieuwe artefacten, nieuwe kooien, extra's en dieren leggen

Fase 2 : winkelen
- je werkkrachten verzamelen (imps) en in groepen inzetten, eventueel goud toevoegen om sterker te staan
- acties kiezen : de spelers plaatsen om beurten hun groepen imps (van sterk naar zwak op het speelbord en kiezen de overeenkomstige acties) (een groep moet niet ingezet worden, je houdt de imps voor onderhoud)
- acties : eten vergaren (vlees, groenten of een mix), artefacten inslaan, een kooi aanschaffen, een extra voor in de kooi vergaren, een huisdier aanschaffen, nieuwe impjes recruteren, zieke imps genezen, meewerken aan de jurering van de huisdierenshow, reclame maken voor de verkoop van je dieren bij de klanten

Fase 3 : kaarten nodig
- installeren van de kooien, extra's en dieren (elk dier in een kooi die hem kan herbergen, losse dieren gaan verloren)
- trekken van nodenkaarten (kaarten trekken afh. van wat de dieren toelaten)
- toewijzen van de kaarten aan de dieren (de getrokken kaarten toewijzen aan de huisdieren)

Fase 4 : tentoonstelling
- evalueren van de noden van het dier (honger, spelen, drolletje leggen, woede, magie, ziekte, geneesmiddelen)
- scoren van de show (openliggende tegel bepaald of er één of meerdere dieren worden gejureerd)
- eventueel verliezen van dieren door slechte leefomstandigheden

Fase 5 : zaken
- verkopen van een dier (naargelang vraag van de klant, op de zwarte markt, extra reclame maken, goud krijgen)
- afleggen van de toegewezen kaarten
- gebruiken van ongebruikte imps (kooi uitkuisen en eventueel nog goud nemen)

Fase 6 : groeien
- de dieren groeien en worden ouder (en kunnen mogelijk later verkocht worden)
- het opgeslagen eten wordt ouder en vervalt eventueel
- imps komen terug thuis van de markt

dungeon petzdungeon petz

 

U merkt aan het aantal fasen en stappen dat er dus héél wat gaande is in dit spel. Ik heb jammerlijk genoeg nog geen speelbeurt kunnen noteren, maar zal dit ook pas doen, wanneer we er de tijd voor kunnen nemen zodat we het spel rustig samen kunnen opbouwen en één rondje draaien. Ik denk dat het op zich helemaal niet moeilijk is, maar de hoeveelheid van zaken waarmee je rekening kan houden, zorgen toch voor wat verwarring. Het overzichtje (dat u hierboven ziet) is wel goed  opgebouwd en vanaf het moment dat u de pictogrammen kent, is het echt wel een hulp. Ik kom ongetwijfeld nog een keertje bij u terug omtrent dit spel na een speelsessie.

Titel : Dungeon Petz
Auteur : Vlaada Chvatil
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 13+
Speelduur : 90 min.

12-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dr. Shark (Hurrican)

Een tweede buitenbeentje van Hurrican is zonder meer Dr. Shark.

dr shark

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit spel heeft een hoog retro-gehalte qua graphics, maar is zeker mooi uitgevoerd. Het is een familiespel dat je zowel in teams als individueel tegen elkaar kan spelen. Het unieke concept dat dit spel herbergt, is het tactiele, dit wil zeggen dat u zult moeten voelen. Afhankelijk van waar uw spion zich bevindt in het zwembad van Dr. Shark, op zoek naar bewijzen van z'n slechtheid en geheime criminele organisatie, zal u tegels mogen grabbelen uit een zak.

Deze tegels zijn puzzelstukken die samen een bewijs vormen en waarmee u punten kan scoren.
Elk bewijs heeft een andere structuur op de tegels, bv. leer, geribbeld, glad, ... Het is aan u om zo snel mogelijk te voelen welke stukken er bij elkaar horen, maar pas op dat je in je enthousiasme geen haai uit de zak haalt. Een ronde eindigt sowieso na het doorlopen van de zandloper. (dan slaat een speler op de haai en klapt de muil dicht)

Er zijn vijf manieren om naar bewijzen te gaan zoeken :
1) zoeken naar vorm : de speler neemt één voor één puzzelstukken uit de zak en plaatst deze op z'n speelbord, elk puzzelstuk moet van een verschillende vorm zijn (indien niet eindigt de beurt onmiddellijk)
2) zoeken op verschillende textuur : de speler neemt één voor één puzzelstukken uit de zak met verschillende texturen en legt deze op z'n spelersbord, elk puzzelstuk moet een verschillende textuur hebben
3) zoeken op dezelfde textuur : de speler neemt één voor één puzzelstukken uit de zak met dezelfde textuur en legt deze op z'n spelersbord, elk puzzelstuk moet dezelfde textuur hebben
4) zoeken met een handje-vol : de speler grabbelt een volledige hand puzzelstukken uit de zak en moet deze per kleur sorteren binnen de tijd, indien er haaien tussen zitten, dien je alle puzzelstukken in die kleur terug in de zak te stoppen. De speler mag van elke kleur één puzzelstuk houden.
5) zoeken door observatie : kijk in de zak en haal er één puzzelstuk uit

Indien een speler een volledige puzzel kan samenstellen, neemt hij de overeenkomstige bewijsfiche. De puzzelstukken gaan terug in de zak. Afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal ronden gespeeld en wint de speler met de meeste bewijsfiches.

Titel : Dr. Shark
Auteur : Antoine Bauza & Bruno Cathala
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

11-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sidi baba (Hurrican)

Hurrican games is bij ons vooral gekend door de Mr. Jack-reeks. Dit jaar brachten ze in Essen zonder meer twee buitenbeentjes uit. Over Dr. Shark kan u morgen hier wat meer lezen op de blog, nu besteden we even aandacht aan Sidi baba.

sidi baba

Sidi baba is een één-tegen-allen spel, waarbij één speler de rol aanneemt van de dievenkoning die zich samen met z'n grote schat verschuilt in de grot der wonderen. De andere spelers zijn een zootje ongeregeld die trachten om de schat uit de grot te halen. "Sesam open u" is het startsignaal voor een razendspannende en snelle zoektocht in het donker, het doolhof van de grot der wonderen.

De dievenkoning opereert vanachter een groot zichtscherm en geeft de schattenzoekers tips, zet vallen op en tracht hen voor eeuwig in het doolhof op te sluiten. De spelers proberen zo snel en voorzichtig mogelijk tot aan de schat te geraken ... en terug buiten vooraleer hun tijd is opgebruikt.

sidi baba

Het spel bestaat uit verschillende rondes, waarin de spelers om beurten hun lantaarns opofferen om zich een weg te banen door het doolhof dat enkel de dievenkoning voor zich ziet. De spelers roepen "Sesam, open u", de dievenkoning draait de zandloper om en dan gaat de zoektocht van start.

De eerste speler op de track (spelers staan in een bepaalde volgorde) offert een lamp op en bepaalt in welke richting de spelers in het doolhof stappen. De dievenkoning verzet op z'n spelersbord de fiche en geeft aan waar de spelers terechtkomen: bij een open of gesloten schat, tegen een muur, uit het doolhof, contact met dievenkoning...
Daarnaast legt hij ook een 3D-zicht dat de spelers in het doolhof voor zich hebben voor het zichtscherm.

Als de zandloper is doorgelopen neemt de dievenkoning de lamp en beslissen de spelers welke speler nu de kop neemt en een lamp opoffert, maar ondertussen loopt de zandloper alweer. Indien er op een moment geen concensus is bij de spelers organiseert de dievenkoning een stemming. Bij gelijke stand beslist de speler die vooraan in de lijn staat.

Als de spelers een schat vinden, geeft de dievenkoning hen de overeenkomstige schatten. De spelers kiezen om beurten (in volgorde) een schatfiche. Dit kan een geest of een schat zijn. Sommige schatten leveren onmiddellijk punten op, voor andere moet je paartjes verzamelen. De geesten leveren een voordeel op tijdens het spel, zoals extra lampen, extra stappen of hints bij het doolhof (bv. waar ligt de schat, waar is de uitgang, welke weg te nemen naar de buit)

De dievenkoning heeft nog een ganse set van gebeurtenisfiches ter beschikking die hij kan gebruiken tijdens het spel. Hij ontvangt na elke lamp (zandloperfase) een nieuwe fiche en kan ze gebruiken op bepaalde momenten, bijv. bij verplaatsen, bij het vinden van een schat.

Het spel eindigt wanneer alle spelers hun lampen zijn opgebrand. Ze zullen een langzame dood sterven in de grot der wonderen. Indien de spelers de buit hebben opgepikt en op tijd uit het doolhof geraken, dan worden hun individuele schatten bekeken en wint de spelers met de grootste buit.

Titel : Sidi baba
Auteur : Perepau Llistosella
Uitgeverij : Hurrican
Aantal spelers : 3-7
Leeftijd : 14+
Speelduur : 45 min.

10-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weblog = website

Aandachtige bezoekers van onze blog en vooral onze website zullen waarschijnlijk gemerkt hebben dat ze nu onmiddellijk op onze blog terechtkomen bij www.spinli.tk

Uit ervaring weten we dat onze statische website zeker niet slecht was, maar nu ook niet meer zo druk bezocht werd. Het leek ons dan ook opportuun om onze goeddraaiende, drukbezochte blog te verrijken met enkele gegevens van onze spellenclub. Bovendien is een blog veel makkelijker en sneller aan te passen dan onze website.

Zo vindt u nu extra hier op de blog :
- mogelijkheid tot inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief
- een link naar onze collectie op BGG
- de data van onze spellenavonden van dit speeljaar (is er nog maar ééntje, binnenkort komen de data van 2012)
- contact
- herschikken van de zijbalken van de blog

Hopelijk vindt u nog steeds voldoende info hier op de blog. Mocht u toch nog vragen hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren.

09-11-2011 om 18:32 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Helvetia

Helvetia :

+ Matthias Cramer (weet u wel, Lancaster en Glen More)
+ prachtig materiaal
+ het spel heeft enorm veel mogelijkheden
+ je wil het spel onmiddellijk terug spelen
+ stond op onze watch-list en is nu verhuisd naar onze buy-list
+ puntensprokkelspel
+ grote houten speelstukken

- afstotelijke doos, op zich niet lelijk vind ik persoonlijk, maar als speldoos is het toch gedurfd
- een brainburner (zeker het eerste spel)
- je moet weer bij je tegenstrevers gaan kijken welke grondstoffen je ter beschikking hebt (à la 7 wonders),
maar het is niet steeds goed zichtbaar door de grote houten speelstukken die op de tegels staan
- het verschil tussen een mannelijk en vrouwelijk figuurtje is niet echt duidelijk (verschillen in grootte en vorm, maar te beperkt)

Helvetia

09-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Santiago de Cuba

Santiago de Cuba :

+ zoals verwacht en al verteld in de preview een Cuba light
+ zéér vlot spelverloop, familiespel
+ puntensprokkelspel pur sang
+ materiaal in de sfeer van Cuba en Havanna
+ gevarieerde startopstelling, elk spel is weer anders
+ snel afgehandeld, dus revenge is onmiddellijk mogelijk (wat bij Cuba toch wat moeilijker is)
+ spannend tot het einde door de dicht verzamelde punten
+ spannend qua puntenaantal (gisteren eindscore 44,45,45)

- weinig negatief te melden, goed uitgevoerd spel
- de echte Cuba-liefhebbers gaan dit waarschijnlijk te licht en beperkt vinden
- misschien had men wel wat extra actietegels en karakters kunnen voorzien (misschien komen die nu in een uitbreiding)

santiago de cuba

08-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
07-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Shitenno

Shitenno :

+ verdeelsysteem maakt het zeer interessant
+ eenvoudig spel met korte speelduur
+ spelregels in het Nederlands online ;-)
+ eenvoudige regels, moeilijkere keuzes
+ grafisch ziet het er zeker goed uit
+ uitbreidingskaartje "Geisha" onmiddellijk mee geleverd in Essen

- misschien iets te eenvoudig voor het thema
- het materiaal is mooi, maar ook wat eenvoudig
- het is een meerderhedenspel zoals er velen zijn
- een uitbreiding kan misschien gaan zorgen voor meer diepgang, alhoewel ik het spel op zich wel afgewerkt vind

Tot slot : Shitenno is zeker geen slecht spel, het speelt vlot, heeft een aangenaam verdeelsysteem ingebouwd, waarmee je voor verschroeiende keuzes komt te staan. Je sprokkelt punten hier en daar en tracht je tegenstrever te slim af te zijn. Het spel is ook relatief snel afgelopen en dit is een goede zaak want voor een langer spel zou het te weinig diepgang hebben.

shitenno

07-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Discworld - Ankh-Morpork

Discworld - Ankh-Morpork :

+ "leukste spel" dat ik tot nog toe speelde
+ hoge pestfactor en geluksfactor (die totaal niet stoort)
+ balanceren om elkaar in evenwicht te houden en de overwinning niet weg te geven
+ hoge kwaliteit van het speelmateriaal, zelfs bij de standaardeditie die we hebben
+ erg leuke graphics op de kaarten volledig in het Discworld-thema
+ je zou zelfs zin krijgen om de boeken ervan te gaan lezen
+ een echt "ik-zit-op-je-lip-spel", je kan je onmogelijk wegstoppen op het speelbord
+ diverse overwinningsvoorwaarden maken het spannend en zorgen voor wantrouwen
+ perfecte speeloverzichten met alle nuttige info erop
+ duidelijke en rechtlijnige spelregels
+ ik wil het spel onmiddellijk opnieuw spelen

- nog niet in het Nederlands verkrijgbaar (er staat wel wat tekst op de kaartjes, maar laat dit de pret zeker niet bederven, de teksten zijn allesbehalve moeilijk, dus met een beetje basis Engels kom je erg ver)
- ik vind op dit moment weinig negatieve punten

Ankh Morpork

06-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Tournay

Tournay :

+ voldoet aan de verwachtingen (die hoog waren na Troyes)
+ speelt erg snel en vlotter dan Troyes
+ er is een pestfactor, maar minder bepalend dan bij Troyes
+ past binnen de reeks kaartspellen San Juan, Race for the galaxy, ... qua niveau
+ dit is Belgisch
+ snelle beurten die slechts uit 2 delen bestaan
+ eens vertrokken is het duidelijk wat je wil uitvoeren (zorgt voor een nog snellere gameplay)
+ uitbreidingskaarten al onmiddellijk bij in de doos (hier kunnen er veel wat van leren)
+ uniek concept en speelervaring die men weer weet te creëeren

- dit is Belgisch en geen Nederlandstalige regels (foei, Pearlgames)
- er staan enkele drukfouten op de Engelse overzichten die men bij het spel levert
- de spelregels zijn kort en duidelijk, maar laten nog veel gaten
- de iconografie is niet duidelijk bij aanvang (eens je ermee weg bent, is het geen probleem)
- ik had één misvormd (half) meepletje in de doos (op termijn misschien toch eens een nieuw vragen)

Tournay

05-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
04-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Lost temple

Lost temple :

+ leuk thema, idee is tof, mooi materiaal (typische WGG-kleuren en karton)
+ vooral erg leuk met veel spelers
+ spel voor fun, niet voor strategie of tactieken
+ echt wel een racespel, je kan relatief snel het spel beëindigen
+ Machiavelli light (meer geluk, minder kunde mijns inziens)

- Machiavelli héél light
- het einde is net als bij Machiavelli plots, maar daar heb je nog een nabeurt en kan je winnen op punten, hier wint de eerste die over de finishlijn komt en dat is (vaak) de startspeler aangezien die in de laatste ronde als eerste mag kiezen (zeker bij 2 spelers)
- de variant met twee spelers is er een beetje bijgesleurd
- hoge geluksfactor bij het omdraaien van fiches
- redelijk ongebalanceerde karakterkaarten, maar maakt het wel speelser
- overzichtskaartjes van de karakters had fijn geweest als je de karakters nog niet kent

lost temple

04-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Last Will (CGE)

last will

(cover)

In "Last will" snijdt men een thema aan dat vaak toch taboe is in de spellenwereld, nl. de dood. In deze herfstige novemberdagen is het dan ook tijd om stil te staan bij de dood van overleden familieleden en kennissen. Ook bij onze vriendelijke Tsjechen is dit het geval, maar zij steken er dan wel weer een twist in. De overledene is in dit geval een steenrijke oom die z'n volledige erfenis achterlaat aan één enkele verre neef of nicht (waar jij er één van bent). Maar dit kan niet zonder slag of stoot natuurlijk. De spelers moeten om ter snelste een deel van de erfenis trachten op te brassen, wie hier het beste in slaagt, krijgt het grote lot en mag zich ineens multimiljonair noemen.

Het spel omvat een dubbelzijdig speelbord, een aanbodbord, extra aanbodruimtes, 5 spelersborden, 140 kaarten (gebeurtenissen, helpers en uitgaven, eigendommen, vennoten, speciale kaarten, jokers en laatste wenskaarten), aanpassingsfiches voor de waarde van eigendommen, spelersfiguren, houten fiches (honden, paarden, gasten en koks), geldfiches en enkele houten huisjes.

last will

(speelbord)

Een spel "last will" duurt ten langste 7 rondes, die op zich bestaan uit vijf fasen.

1) voorbereiding : de gevraagde kaarten worden open op het aanbodbord gelegd


2) plannen : de spelers plaatsen hun actiefiche op het spelersbord (zie boven) op één van de zandlopers. Deze plaats zal diverse zaken gaan bepalen; het aantal kaarten dat je mag trekken, het aantal boodschappers dat je mag inzetten, het aantal acties dat je hebt in de actiefase en de volgorde waarin je zal spelen (van links naar rechts op het speelbord)


3) boodschappers inzetten : om beurten zetten de spelers hun boodschappers één voor één in volgens speelvolgorde. Sommige spelers zullen één, anderen twee boodschappers mogen inzetten. Je kan ervoor opteren om een kaart aan te schaffen, een extra aanbodbord aan te kopen, de prijzen van het vastgoed aan te passen, een kaart te trekken en naar de opera gaan waar je 2 geld spendeert


4) acties uitvoeren : je mag een aantal actiepunten gebruiken (naar gelang je planning in fase 2), hiermee activeer je kaarten. Sommige kaarten vragen één of meerdere actiepunten, anderen zelfs geen. Al deze kaarten zullen je geld doen spenderen. Het is natuurlijk aan jou om het meeste geld met zo weinig mogelijk actiepunten te spenderen. (zie ook onder bij de uitleg van de kaarten)


5) einde van een ronde : je mag slechts 2 handkaarten houden, verminder de waarde van je eigendommen, maak de gebruikte kaarten terug actief, verwijder niet gekozen kaarten van het speelbord en vul terug aan, neem marker en boodschappers terug, zet de rondefiche één stap verder en geef de startspelersteen door.

last will

(aanbodbord)

Einde van het spel : wanneer een speler geen geld en eigendommen meer heeft, wordt de ronde nog uitgespeeld. Indien geen enkele spelers bankroet is na zes ronden, is de zevende ronde sowieso de laatste ronde. De speler met het meeste schulden (of het minste geld) is de winnaar.

De kaarten : er zijn witte en zwarte kaarten. De witte kaarten worden uit de hand gespeeld, uitgevoerd (dwz geld spenderen) en nadien afgelegd. De zwarte kaarten daarentegen moeten op je eigen spelersbord worden gelegd en kunnen elke ronde opnieuw geactiveerd worden. Het spreekt dan ook voor zich, dat je ruimte moet hebben om ze te mogen spelen. Op de kaarten staat steeds afgebeeld hoeveel actiepunten je moet inleveren om ze te mogen spelen of activeren en hoeveel geld het je kost. Het komt er natuurlijk op aan om mooie combo's te gaan zoeken waarbij je met zo min mogelijk acties zo veel mogelijk geld spendeert. Het haalt niet veel uit om alle kaarten hier te overlopen, ze zijn op zich redelijk duidelijk en in de spelregels krijg je een fijn overzichtje.

last will    last will    last will

         (boerderijkaart)                         (kasteelkaart)                     (joker, dient als hond, paard, gast of kok)

Titel : Last Will
Auteur : Vladimir Suchy
Uitgeverij : CGE
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 11+

 

03-11-2011 om 16:06 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Space maze

Space maze :

+ tof concept
+ prachtig materiaal, sterk kartonnen tegels, leuke houten aliënmeeples
+ ruimte voor uitbreidingen en varianten allerhande
+ het spel heeft een hoge pestfactor

- met z'n tweeën speelden we met een kleiner bord (maar hoeveel tegels verwijder je dan?)
- het lijkt op het eerste zicht een kinderachtig spel, maar is het allesbehalve
- een goede dobbelsteenrol op het juiste moment is nodig om de juiste kaarten te activeren
(wij zaten enkele keren vast, dat we geen acties konden uitvoeren)
- de spelregels zijn niet altijd duidelijk voor mij persoonlijk

Tot slot : ook deze verdient zeker nog een kans met meerdere spelers. Met z'n tweeën vonden we het een beetje beperkt. We hadden het spel zelf redelijk fout ingeschat en laat op de avond gezet, toen de hersenen niet meer op volle toeren werkten en dan is dit niet echt aangenaam. Er zit meer in dit spelletje dan je denkt, en ik bedoel dit laatste allemaal als positief.

space maze

03-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
02-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Coney island

Coney island :

+ typisch Schacht-spel, eenvoudig en snel
+ je kan elkaar echt wel lekker pesten
+ de karakterkaarten maken het aantrekkelijk
+ mooie tekeningen op de doos
+ speelt vlot en snel, dus indien het je niet bevalt, ben je er zo van af

- de spelregels zijn niet moeilijk, maar toch niet eenvoudig om door te lezen (nogal ongestructureerd)
- de mooie tekeningen vertalen zich niet echt naar het spel (je hebt niet echt het gevoel dat je een pretpark aan het opbouwen bent)
- het spel is zéér snel gedaan, naar mijn gevoel te snel, maar dat maakt het natuurlijk ook weer net een goed spel

Tot slot : zeker niet het beste spel van Michael Schacht, geen hoogvlieger, maar zeker wel een aangename ervaring. Een extra speelbeurt is zeker nog aangewezen, liefst met meer dan twee spelers dit keer.

coney island

02-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eruption

Eruption :

+ familiespel pur sang, makkelijk te spelen met kinderen
+ het spel blijft sowieso spannend tot het slot
+ je gaat effectief tegen iedereen spelen
+ spelregels zijn eenvoudig en duidelijk (+ rijk geïllustreerd met voorbeelden)
+ de nederlandstalige spelregels zijn beschikbaar online
+ een spelletje is zo over, dus als het niets voor jou is, is het nog geen rampzalig probleem

- familiespel dat weinig diepgang met zich meebrengt
- redelijk hoge geluksfactor qua dobbelen en kaarten die je in handen krijgt
- je krijgt niet echt vat op het spel

eruption

01-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
31-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Poseidon's kingdom

Poseidon's kingdom

+ prachtig materiaal, fantastische stenen figuurtjes
+ uniek speelelement met een crashende golf
+ beperkte geluksfactor met de dobbelstenen (stoort mij persoonlijk niet)
+ veel toegankelijker en minder zwaar dan Antics
+ grappigheid troef wederom bij de Lamont brothers
+ eenvoudige spelregels (eens je een rondje hebt gedraaid)

- eenvoudiger dan Antics (je hebt hier minder in de hand)
- redelijk prijzig spel (maar het wel waard)
- uitverkocht in de pre-orders en of er ooit een tweede druk van komt ...
- wederom nutteloos materiaal in de doos (fiches waarmee ze in de toekomst iets zullen doen, nog nooit iets van gemerkt bij de vorige spellen)
- de spelregels zijn weer zeer moeilijk te lezen vind ik, ze gooien er te pas en te onpas een grap en grol tussen, dat is leuk, maar het zorgt wel voor een moeilijkere "doorlees" van de regels
- enkele speeloverzichten zouden leuk geweest zijn (ondertussen al zelf gemaakt en op BGG te vinden)
- het opstellen van het spel duurt bijna even lang als het spel zelf, het is een hele waslijst waar je doormoet voor de setup, hopelijk gaat dit volgende keer een stukje sneller

Tot slot : ik ben zeer blij dat ik dit spel heb gepre-ordered en in bezit heb, want we zijn fan van Fragor games. Het is wel een lightversie van Antics (maar ziet er leuker uit), let wel, dit is geen flauw afkooksel van Antics, wat Savannah tails wel was van Snowtails. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer uitkijken naar een totaal nieuw concept.

poseidon's kingdom

(toen waren er nog exemplaren genoeg)

31-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Alactraz - the scapegoat

Alcatraz : the scapegoat

+ stevig kartonnen materiaal
+ de tekst op de kaarten is zeer duidelijk
+ uniek concept met wisselende allianties
+ vlot en snel spelverloop
+ héél wat mogelijkheden om te gaan manipuleren
+ constante spanning gedurende het spel, vertrouwen of niet vertrouwen
+ coöperatief en toch weer net niet
+ variatie mogelijk door de dubbelzijdige tegels (iets andere acties)

- kleuren zijn soms vervaagd op de fiches (zeker na veel gebruik)
- héél wat mogelijkheden vooraleer je ze kent
- een aantal extra overzichtkaartjes zouden welkom zijn
- bij drie spelers was het op een gegeven moment duidelijk wie zou achterblijven, er was nog weinig aan te doen
(bij vier spelers zou dit euvel zich waarschijnlijk wel balanceren)
- spelregels zijn niet echt goed en overzichtelijk geschreven naar mijn mening, ook al zijn ze op zich helemaal niet moeilijk
(een testrondje is voldoende om het spel te leren kennen)

Tot slot wil ik toch wel vermelden dat we echt wel plezier aan dit spel hebben beleefd in ons eerste potje. Dit zal zeker nog meer op tafel komen, want des te beter je het spel kent, des te spannender wordt het volgens mij. Het is echt het beste "plant-eens-een-mes-in-je-rug-spel" dat ik gespeeld heb.

alcatraz

30-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Trajan

Trajan :

+ fantastisch veel materiaal (fiches, fiches en nog eens fiches houten blokjes)
+ héél wat mogelijkheden om punten te scoren
+ origineel "mancala-systeem" waarop je na een eerste beurt nog geen grip krijgt
+ constant op zoek gaan naar een mooie zet of combinatie
+ het lijken veel regels, maar eens vertrokken valt het best mee
+ prachtige doos
+ meerwaarde in onze spellenkast vind ik persoonlijk
+ brainburner

- misschien te veel mogelijkheden om punten te scoren
- nogal fletse kleuren van het speelbord en de fiches (persoonlijke smaak)
- het spel opstellen duurt wel even
- soms zijn er diverse mogelijkheden waaruit je kan kiezen bij een actie, een overzichtje had makkelijk geweest (we zuller er zelf eentje moeten maken of wachten op wat er verschijnt op BGG)
- prachtige doos, maar materiaal erin komt er niet echt mee overéén
- brainburner

trajan

29-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
28-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Fortuna

Fortuna :

+ thema dat veel mensen aanspreekt
+ deftig, stevig materiaal, mooi geïllustreerd
+ leuk actiesysteem waarbij je actiekaarten van je buren gaat halen en reserveert
+ vlot en snel spelverloop
+ eenvoudige en duidelijke spelregels
+ geluksfactor is zeker niet storend, je kan gewoon een keer pech hebben en moet dit incalculeren
+ de acties zijn redelijk goed uitgebalanceerd, je hebt steeds het gevoel dat je toch iets deftigs kan ondernemen
+ sfeervol spel dat in mijn ogen net onder Opera thuishoort in het TGM gamma
+ het spel is afgelopen voor je het weet

- de kaarten zijn nogal glanzend
- het spel is afgelopen voor je het weet
- een beetje geluk met het trekken van de juiste privilegekaarten is een klein voordeel

fortuna

28-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Undermining

Undermining

+ erg mooi uitgewerkt familiespel
+ prachtig materiaal, stevig karton (zoals we gewend zijn van Z-man)
+ op zich duidelijke en eenvoudige regels
+ voldoende diepgang
+ snel spelletje, korte speelduur, maar toch het gevoel van een volwaardig spel
+ enkele keuzes, maar niet immens véél
+ enkele leuke combinaties mogelijk om een slag te slaan
+ hier en daar een mogelijkheid om iemand een hak te zetten
+ toffe en sympathieke auteur die voor ons heeft gepleit bij Z-man zodat we het tegen vriendenprijs konden aanschaffen
+ leuke UMV-figuurtjes waarmee je over het bord crosst

- enkele hiaten in de regels (deze zijn wel met gezond verstand op te lossen)
- relatief duur spel (zeker als je het uit Amerika moet laten komen)

undermining

27-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/11
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze nieuwsbrief mag u morgen of overmorgen in uw mailbox verwachten.

26-10-2011 om 18:48 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)
  • Caverna - het duel (999 games)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!