IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En ook nog ...

Natuurlijk verschijnen er nog héél véél meer nieuwigheden in Essen. Sommigen hadden we graag hier al even besproken, maar er is nog zo weinig info over beschikbaar dat we dit jammerlijk genoeg niet konden doen. Hieronder geef ik dan ook graag nog enkele covers van spellen die ons zeker aanspreken, maar dan ook waarschijnlijk later zullen besproken worden op deze blog.

hawaii  coney island  a fistfull of penguins

 

aquileia   funkenschlag erste funken     puerto rico jubileum

 

dungeon petz   TTR asia   stone age uitbreiding

 

K2 broad peak   flash point   kingdom builder

 

 

 

 

 

12-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
11-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcatraz : the scapegoat (Kuznia gier)

Alcatraz : the scapegoat

 

In deze coöp zijn we een bende criminelen die hun ontsnapping beramen uit de bekendste gevangenis ter wereld.
Om deze ontsnapping tot een goed einde te brengen, dien je de nodige voorwerpen te verzamelen door samen te spelen, maar elke ronde wordt er een zondebok gekozen. Deze kan meerdere acties uitvoeren, maar deelt niet in de prijzen als er voorwerpen worden verzameld. De spelers die de nodige voorwerpen (6) weten te verzamelen vooraleer er 21 bewakers op het speelbord terecht zijn gekomen winnen het spel. De zondebok die onvoldoende is voorbereid op de ontsnapping blijft waar hij is, in de cel.

De spelregels vindt u alvast online, maar wat echt opvalt, is de verkoopprijs. Een pre-order voor Essen bedraagt slechts €15 als u op voorhand betaalt, €20 ter plaatse.

Titel : Alcatraz : the scapegoat
Auteurs :Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz
Uitgeverij : Kuznia gier
Aantal spelers : 3-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 15+

11-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
10-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ora et labora (Lookout/Z-man)

ora et labora

 

De nieuwste big-box game van Uwe Rosenberg. Is uw interesse gewekt? Goed zo, want het zal nodig zijn.

15/09/'11 : Ik heb dit topic al een tijdje geleden aangemaakt en jammerlijk genoeg kunnen we nog niet meer terugvinden dan een filmpje van het prototype op de website van Cliquenabend. Hopelijk worden binnenkort de spelregels gepubliceerd en dan kunnen we er u meer over vertellen.

Wat we al wel weten :
- u krijgt weer een hele hoop fiches, Le havre zou er jaloers op zijn
- het spelsysteem van Mac Gerdts heeft Uwe Rosenberg even mogen lenen d.w.z. een rondel om uw acties te bepalen

06/10/'11 : Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk is er wat meer informatie omtrent dit spel verschenen op het internet. Ondertussen heeft Z-man de spelregels op z'n website geplaceerd en zijn wij zo goed geweest om ze even voor u door te nemen. Wat onmiddellijk opvalt aan de spelregels, is dat ze zijn opgesteld als die van Agricola en Le Havre. Bovendien krijgt u onze vriend Uwe Rosenberg hier en daar extra op bezoek, hij geeft u enkele tips. De spelregels zullen in drie delen verschijnen. Eén keer zoals u deze kent van de vorige spellen van Uwe, een tweede spelregelboekje met de gewone lay-out (en iets meer doorlopende tekst blijkbaar) en ook nog een overzicht van de diverse kaarten die in het spel weer talrijk aanwezig zullen zijn.

Op het eerste zicht leunt dit spel het meeste aan bij "Aan de poorten van Loyang", zowel qua materiaal als qua moeilijkheidsgraad, het gebruiken van de gebouwen doet dan weer denken aan Le Havre en het inzetten van je actiepionnen aan Agricola. Het zou dus best wel eens kunnen zijn dat het een samenraapsel is van alle goede dingen uit het oeuvre van deze auteur. Ik heb er alleszins een goed gevoel bij, na in mijn ogen toch een minder spel als Merkator.

In het spel worden 25 beurten gespeeld. Het startspelervoordeel schuilt hierin dat je twee acties mag uitvoeren. Je doet je eerste actie, nadien met de klok mee de andere spelers een actie en de startspeler sluit de beurt met een tweede actie. In je beurt kan je opteren voor één van de volgende drie acties :
- een arbeider (clerus) op een gebouw plaatsen om dit gebouw uit te voeren
- bomen omhakken of turf steken
- een gebouw bouwen

1) een gebouw activeren : de basisgebouwen zorgen voor de grondstoffen, de andere gebouwen worden allen netjes omschreven in het gebouwenoverzicht. Indien er wordt geopteerd voor grondstoffen, dan wordt de rondel doorgedraaid en afhankelijk hiervan krijg je een aantal grondstoffen. Deze rondel is ook de klok van het spel en bepaalt wanneer welke nieuwe gebouwen in het spel komen.

2) je haalt een bos- of veenkaart van je persoonlijke speelbord en ontvangt de goederen, afh. van de rondel krijg je weer een welbepaald aantal hiervan.

3) je betaalt de bouwkosten die op de kaart staan vermeld en plaatst deze op je speelbord. Andere spelers kunnen dit gebouw ook gebruiken door hiervoor te betalen (of met wijn of whiskey over de brug te komen). Bovendien kan je je speelbord uitbreiden door stukken land, gebergte of kuststreek aan te schaffen bij elke volgende fase. Bepaalde gebouwen hebben een welbepaalde ondergrond nodig. Sommige gebouwen leveren niets op tijdens het spel, maar hiervoor scoor je punten op het einde van het spel.

Bedoeling is om uiteindelijk het meeste punten te scoren. Je krijgt deze door je gebouwen en bepaalde grondstoffen die punten opleveren.

Een leuk extraatje is dat dit spel al gevarieerd is, doordat men een Frans of Iers spel kan spelen. De kaarten zijn langs beide kanten bedrukt en hebben andere gebouwen, mogelijkheden, ... Aan de Franse kant zal u in het spel ook wijn kunnen produceren, aan de Ierse kant is whiskey in het spel.

De allergrootste vraag voor ons blijft natuurlijk nog of dit spel in het Nederlands zal verschijnen. Er is zo goed als geen tekst op de kaarten (alles is mooi met symbooltjes weergegeven) en de spelregels zullen ook wel gauw vertaald zijn en op het net te vinden. Voorlopig hellen we over naar de aankoopkant, maar laat het er ons op houden dat we het spel sowieso met de nodige aandacht zullen bekijken in Essen.

Titel : Ora et labora
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Lookout/Z-mangames
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 120 min.
Leeftijd : 10+

10-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
09-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die geheimnisvolle Sternschnuppe (Drei Magier Spiele)

die geheimnisvolle sternschnuppe

Tenslotte brengt DMS ook nog een behendigheidsspel op de markt in dezelfde lijn als Klickado.

De spelers trachten om de uitgedoofde gevallen ster terug aan te steken en te laten schijnen. De ster staat bovenop een staaf, en elke speler heeft een aantal lichtstralen (staafjes) die aan de ster dienen worden toegevoegd. Sommige staafjes hebben een magneetje en kunnen makkelijk worden vastgehangen, anderen moeten voorzichtig worden gestapeld. De eerste speler die al z'n lichtstralen aan de ster kan toevoegen, wint het spel.

Titel : Die geheimnisvolle Sternschnuppe
Auteur : Christian Sovis
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 10 min.
Leeftijd : 5+

09-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
08-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mogel motte (Drei Magier Spiele)

mogel motte

Dat Drei Magier Spiele goede kaartspellen uitbrengt, dat weten we al met kakkerlakkensalade, kakkerlakkenpoker, kakkerlakkensoep, zwijntjeskermis, haai alarm, ... en vele anderen. Dit jaar komen ze met "mogel motte", een denderend kaartspel waarbij spelers hun kaarten proberen kwijt te geraken ... al moeten ze er vals voor spelen !!!

Je zal dit spel enkel kunnen winnen door slim kaarten af te leggen en te pas of te onpas vals te spelen, de natte droom van elke speler dus. Maar pas op, want er staan steeds insectenwachters op de loer om je te stekken te krijgen.

Titel :  Mogel motte
Auteur : Emely & Lukas Brand
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

08-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
07-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hexenhochhaus (Drei magier spiele)

hexenhochhaus

Eén van onze favoriete uitgeverijen voor kinderspellen is zondermeer Drei Magier Spiele. Ook dit jaar lanceren ze op Spiel wederom enkele nieuwigheden.

Als eerste presenteren we u "Hexenhochhaus". Dit spel is een race tussen vier jonge heksen om als eerste de magische bol te bereiken op de top van de heksentoren.

De spelers verplaatsen hun figuren afhankelijk hun dobbelsteenworp en gaan langzaam omhoog op de trap. Soms kunnen ze hun magische bezem gebruiken, en zullen al snel ervaren dat dit een stukje sneller gaat. Maar opgepast, ook nu weer zijn er magneten in het spel die het bewegen moeilijk maken. Slechts één kant van het figuurtje wordt aangetrokken naar de bezem. Om de bezem te kunnen gebruiken, zullen de spelers moeten onthouden langs welke kant ze worden aangetrokken. De eerste heks die de top van de toren bereikt, wint het spel.

Titel : Hexenhochhaus
Auteur : Klaus Kreowski
Uitgeverij : Drei magier spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

07-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
06-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor morgenavond

Ondertussen hebben we onze spellen voor morgenavond klaar gezet.

Mocht uw favoriete spel er niet tussen staan, of zou u graag nog een ander spel uit onze collectie willen proberen, laat ons dan zeker een seintje via de gekende wegen (mail, reactie op blog, telefoon, sms of per postduif).

Waterlily, Callisto, Jakkiebak kippenkak, Spokentrap, Muizencarrousel, Diamant, Sushizock im Gockelwock, Regenwormen, Zwijntjeskermis, Tarantula tango, Kakkerlakkensalade, Kiekeboe, Miss Lupun, Schildpaddenrace, Perudo, Qwirkle, Hallo das, Zombie dice

Black gold, Piraten en kooplui, Lancaster, Letters from Whitechapel, Eruption, Gold mine, 7 Wonders, Shitenno, Glory to rome, Alien frontiers, King of tokyo, Ochs & esel, Stich oder nicht, David & goliath

Pastiche, Hameln, Strasbourg, Mondo, Assyria, Jambo en de doos met kaartspellen.

06-10-2011 om 17:45 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Québec (Ystari)

québec

In Québec bouwen we de stad op over de vier eeuwen heen. Elke eeuw komen er nieuwe gebouwen in het spel waaraan de spelers zullen kunnen bouwen. Eigenlijk is dit spel een groot meerderhedenspel waarbij je tracht om invloed te verdienen in de verschillende deelgebieden : religie, politiek, economie en cultuur.

Het speelbord bestaat uit een grote plattegrond van Québec, die onderverdeeld is in verschillende regio's (kleuren). Aan de centrale plaats worden telkens vier gebouwen geplaatst (van de vier eeuwen). In elke eeuw worden de gebouwen van die eeuw opengedraaid en klaargemaakt om af te werken. De spelers zullen hun architect over het speelbord verplaatsen en kiezen aan welke gebouwen ze willen werken.

Elk gebouw heeft ook een aantal groepen van arbeiders nodig om te worden afgewerkt. Plaats je je arbeiders mee op een gebouw van een andere architect, dan zal je extra acties kunnen uitvoeren, maar deel uiteraard ook mee in de invloed die je wint in de diverse gebieden.

Elke speler heeft één architect ter beschikking tijdens het spel, dus zal telkens maar aan één gebouw tegelijk kunnen werken. Daarnaast heeft hij héél wat arbeiders (blokjes) die in een algemene voorraad liggen. Je moet ze eerst naar je eigen persoonlijke voorraad krijgen alvorens je ze kan inzetten (tenzij bij bepaalde acties die het inzetten van arbeiders mogelijk maken, je mag deze dan nemen uit de algemene voorraad).

In een beurt kan een speler kiezen uit volgende acties :
- een nieuw gebouw starten
- aan de bouw van een gebouw deelnemen
- een arbeider in een invloedsgebied plaatsen
- een leiderkaart nemen

québec

1) een nieuw gebouw starten : je architect verplaatsen, alle arbeiders van het gebouw naar de invloedszones verplaatsen, de tegel omdraaien (gebouw afgewerkt kant), een sterrenfiche op het gebouw leggen als teken dat jij het gebouw hebt opgericht
(indien je je architect verzet voor het gebouw is afgewerkt, leg je er geen sterrenfiche op), daarna activeer je 3 arbeiders door ze uit de algemene voorraad aan je persoonlijke voorraad toe te voegen.

2) leg 1 tot 3 arbeiders bij een bouwwerf, afh. van het aantal gevraagde arbeiders leg je deze bij een gebouw. Voer de extra actie uit die is weergegeven op de plaats waaraan het gebouw ligt.

3) deze actie wordt zelden gekozen, maar kan op het juiste moment zéér belangrijk zijn, je legt een arbeider uit je persoonlijke voorraad in een invloedsgebied naar keuze.

4) je mag slechts één leider per eeuw nemen, deze levert je een extraatje op tijdens het spel. Je activeert ook extra arbeiders naar gelang het aantal leiders dat reeds gekozen werd.

Nadat alle gebouwen van een eeuw zijn opgebouwd of wanneer een speler geen arbeiders meer voor zich heeft liggen, worden de invloedsgebieden gescoord en volgt de volgende eeuw. De zones worden in een bepaalde volgorde gescoord, de winnaar van een zone, neemt bovendien telkens extra arbeiders (de helft) mee naar de volgende te scoren zone.

Op het einde van het spel scoor je nog 1 punt per arbeider op het bord, 1 punt per twee arbeiders in je persoonlijke voorraad, de punten van je sterrenfiches op je gebouwen, extra punten voor je grootste groep aanééngelegen gebouwen.

 

Titel : Québec
Auteur : Philippe Beaudoin & Pierre Poissant-Marquis
Uitgeverij : Le scorpion masqué/Ystari
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 13+

06-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
05-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ankh-Morpork (Treefrog)

Ankh Morpork

 

Discworld, Ankh-Morpork is eigenlijk een a-typisch spel voor Martin Wallace. Alhoewel hij in z'n laatste creaties al zeker de meer commerciële toer is opgegaan, en hiermee bedoel ik spellen met een toegankelijke gameplay voor een grotere doelgroep. A few acres of snow leunde dicht aan bij Dominion qua spelprincipe en dit zorgde voor een zeer vlot verloop van een fantastisch leuk spel.

In discworld gaat hij nog een stapje verder en zit er zelfs zowaar een hoge geluksfactor in het spel. Het spel wordt gespeeld in de stad Ankh-Morpork. De spelers krijgen Riskgewijs aan het begin van het spel een opdrachtenkaart. Zo gauw ze aan deze voorwaarden voldoen aan het begin van hun beurt, dan winnen ze onmiddellijk het spel. Het spel eindigt ook wanneer alle kaarten van de trekstapel zijn getrokken.

Een speelbeurt is zéér eenvoudig. U speelt een handkaart uit, voert de acties die op de kaart staan uit (of deels), trekt terug kaarten bij zodat uw hand 5 kaarten telt en geeft de beurt door aan uw linkerbuur. Het spel uitleggen is dan ook niet echt eenvoudig aangezien de kaartjes gaan bepalen wat u kan doen. Toch even een overzicht wat mogelijke acties kunnen zijn :

- willekeurig evenement : staat dit symbool op de uitgespeelde kaart, MOET er een gebeurteniskaart worden getrokken en uitgevoerd. Nadat deze is uitgevoerd, wordt de kaart afgelegd (en kan dus nooit meer in het spel komen)
- een volgeling plaatsen : bedoeling is dat je de stad gaat bevolken met volgelingen in de diverse districten. Je plaatst een volgeling in een regio waar je al aanwezig bent of in een aangrenzende regio (indien er in de regio al volgelingen stonden wordt er ook een onlustenfiche gelegd). Indien ze allemaal op het bord staan, mag je verplaatsen. Indien er een volgeling wordt verzet uit een regio, wordt ook de onlustenfiche verwijdert.
- een gebouw plaatsen : enkel in een regio waar nog geen gebouw staat of onlustenfiche ligt, je betaalt de bouwkost aan de bank en neemt de regiokaart (deze levert je een voordeel op)
- moorden : je verwijdert een volgeling van een tegenspeler, een trol of demon uit een regio met een onlustenfiche (deze onlustenfiche wordt sowieso weer verwijdert bij het verwijderen van een figuur)
- verwijderen van een onlustenfiche
- neem geld : aangegeven aantal dollars nemen van de bank
- boekrol : voer de tekst (actie) op de kaart uit
- speel nog een andere kaart
- onderbreken : speel deze kaart buiten je beurt om om bepaalde acties van een speler tegen te houden op het moment dat hij deze wil uitvoeren

Ankh Morpork

Titel : Ankh-Morpork
Auteur : Martin Wallace
Uitgeverij : Treefrog
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

05-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
04-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drum roll (Artipia)

drum roll

Toen ik de spelregels van Drum roll doornam kreeg ik een groot déjà-vue-gehalte te verwerken. Colloseum van Days of Wonder heeft een soortgelijk verhaal, enkel het thema is ietwat anders, alhoewel ... plezier en vermaak voor het volk.

De spelregels zijn overigens al te bewonderen in het Nederlands op de site van Artipia, met dank aan onze vriend Christophe Mannaert (hij deed hier trouwens een mooi werk, want alles is zeer duidelijk, de opbouw van de regels zelf dat is een andere zaak, maar dit is natuurlijk een keuze van de uitgever).

In Drum roll bent u een circusdirecteur die tracht zo'n perfect mogelijke shows te geven. De speler die na drie shows het meeste overwinningspunten heeft verzameld, wint het spel.

Het spel doorloopt steeds enkele ronden voor een show en dit is iets nieuw. Er worden minimaal vijf ronden gespeeld en dan stemmen de spelers of ze eventueel nog een zesde en/of zevende voorbereidingsronde nodig hebben. In deze voorbereiding gaan de spelers artiesten inhuren, personeel aanwerven, de nodige inkomsten verzamelen, tickets verkopen,  ...

drum roll  drum roll

Deze ronden worden ingedeeld in een actiefase, waarin de spelers hun actieschijfjes beurtelings inzetten om aan de benodigde materialen en geld te komen en een distributiefase waarin de benodigdheden over de artiesten worden verdeeld. Zo gauw de show start wordt er gekeken op welk niveau de artiesten presteren en dit levert overwinningspunten op. Na de show moeten artiesten en personeel natuurlijk vergoed worden, doe je dit niet naar behoren, dan verlies je overwinningspunten en moet je zelfs mensen de laan uitsturen. De kosten van artiesten zijn variabel en kunnen aangepast worden als je hen in de watten legt (met bijv. een woonwagen) of als je de artiest inruilt voor punten en hem eigenlijk op pensioen stuurt. Hij hoort dan nog wel bij het circus maar de loonkost wordt kleiner.

Elke artiest levert weer wel iets leuk extra's op, de personeelsleden zorgen voor het onderhoud, de investeringskaarten laten je toe om te zondigen tegen de normale regels of om punten te scoren op het einde van het spel en de regiokaarten geven aan wat er van een circus verwacht wordt in een bepaalde regio, zodat je natuurlijk weer extra punten kan scoren.

Titel : Drum roll
Auteur : Dimitris Drakopoulos & Konstatinos Kokkinis
Uitgeverij : Artipia games
Aantalspelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

04-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
03-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fortuna (The Game Master)

fortuna

Dit spel werd al geruime tijd aangekondigd op de website van The Game Master en alle mogelijke andere internetkanalen, als ik me het goed herinner is dit zelfs één van de eerste spellen aangekondigd voor Essen (als ik de spellen die reeds vorig jaar werden aangekondigd niet meereken).

Dit is alvast de aankondiging zoals u deze kan vinden op de site van The Game Master :

"Twee tot vier ambitieuze Romeinen verlaten hun dorp en reizen vanuit hun thuisprovincie naar het centrum van het machtige Romeinse Rijk: Rome. Op zoek naar welvaart en geluk. Maar er zijn vele manieren om je levensdoel te bereiken. Slijt je jouw dagen als een hardwerkende landarbeider die zijn geluk in een huwelijk vindt? Of leer je het vak snel en maak je veel geld met de handel in graan en wijn? Koop daarmee een eigen leger van Centurions of vind genoeg Vestaalse Maagden die bereid zijn voor jou de Romeinse Goden te bedienen. De Keizer zal je belonen voor je inzet, maar zonder de steun van de inwoners van Rome zul je niet overwinnen. Er zijn vele wegen naar het geluk."

Daarna verscheen er een introductiefilmpje dat u op de website van The Game Master kan bekijken.

 

Dit alles vertelde ons niet echt veel, dus was het wachten op de officiële spelregels en release.
De mensen die in Zuiderspel passeerden, konden al eens van een prototype proeven en op 8 oktober komt er dan de langverwachte Vlaamse première van het spel op het Imperial 2030-tornooi in Mortsel.

We gaan dan ook zeker proberen langs te gaan, en moest dit niet lukken, dan ben ik ervan overtuigd dat het spel op de één of andere manier zeker tot in Lille zal geraken. De spelregels kan u ook alvast beginnen lezen, aangezien deze op BGG zijn geplaatst.

Titel : Fortuna
Auteur : Michael Rieneck & Stefan Stadler
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

03-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
02-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Undermining (Z-mangames)

undermining

Met "Undermining" brengt Z-mangames een typisch familiespel uit. In dit spel ga je met je UMV graven naar titanium, uranium, niobium, diamanten, ... om deze dan te gebruiken om upgrades te kopen voor je machine, zodat deze extra acties kan ondernemen, maar ook om contracten te volbrengen in ruil voor harde cash. Zo gauw een stapel geld bij de contracten is uitgedeeld eindigt het spel.

In een beurt mag een speler drie acties uitvoeren. Je mag éénzelfde actie meermaals uitvoeren. De mogelijke acties :
- Boren : boor in een aangrenzend vakje (horizontaal of verticaal), is dit een grondstof, dan leg je deze in de opslag van je UMV en verplaats je je UMV naar dit vakje; boor je in harde rots, draai je de tegel om zodat het gruis te zien is; boor je in gruis, dan leg je de tegel af en verplaats je je UMV naar dit vakje.

- Rijden : verplaats je UMV tot 2 vakjes, als je bij deze actie 2 batterijen gebruikt, mag je door een andere UMV doorbewegen

- Afladen : zorg dat je UMV op een fabriek staat en laad je grondstoffen af door ze in je opslag te leggen.

- Bouwen : als je op een fabriek staat, kan je je UMV upgraden door de gevraagde grondstoffen af te leggen en de upgrade op je UMV te leggen. Je kan van elk type upgrade er maar één aanschaffen (vol = vol)

- Contract : als je op een fabriek staat, kan je de grondstoffen afgeven dat een contract vraagt, je krijgt de starbucks die erbij liggen. (X-ium is een joker grondstof en kan voor alles worden gebruikt)

- Opladen : neem één blokje van de voorraad en leg op je batterijenvoorraad (max. 8)

- Portaal : je kan van het één naar het andere portaal op het speelbord verplaatsen, indien het portaal niet wordt geblokkeerd door een fiche of andere UMV

- Alientechnologiekaarten : kunnen gebruikt worden op elk moment in een beurt, dit kost geen extra actie.

underminingundermining

Je telt het aantal starbucks (geld) op dat je ontving van de vervolmaakte contracten en krijgt daar bovenop nog 1 starbuck voor elke grondstof in je opslag, 1 starbuck voor elke ongebruikte alientechnologiekaart en starbucks voor het aantal upgrades dat je doorvoerde aan je UMV.

Titel : Undermining
Auteur : Matt Tolman
Uitgeverij : Z-mangames
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

02-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
01-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alba longa (Quined)

alba longa

Quined heeft voor het eerst in enkele jaren beslist om geen Masterprint editie uit te brengen. Langs de ene kant jammer voor de verzamelaars natuurlijk, want ik ben ervan overtuigd dat dit spel zeker zo'n unieke print zal verdienen. Langs de andere kant maakt hij mij persoonlijk weinig uit. Ik heb ondertussen al wel enkele leuke reacties van dit spel gelezen. Om u een overzicht te geven op het spelverloop gebruik ik dan ook graag de woorden van Robèr, zoals deze zijn terug te vinden op bordspelplaza.eu :

"Het spel heeft natuurlijk een aantal bekende elementen uit andere spellen, zoals het inzetten van meeples op actieplekken, het verzamelen van voedsel om bevolking te voeden, het opbouwen van je eigen koninkrijk. Maar er zijn een aantal dingen die dit spel toch weer haar eigen karakter geven.

Is het vaak zo dat je bij worker placement games je werkvolk inzet op een centraal bord, alwaar je dus gewilde acties kunt blokkeren of net voor de neus van een ander kan wegkapen. In Alba Longa zet je je werkers in, in je eigen stad. Daar heb je niet direct last van anderen, maar wel op een andere manier. Het inzetten van je werkvolk gebeurt via dice-drafting. Een speler gooit de 4 dobbelstenen die elk toebehoren aan een locatie in je stad. In eerste instantie is het kiezen van een dobbelsteen voor de dobbelaar gratis. De volgers betalen altijd 1 munt. Als iedereen 1x gegooid heeft, kost ook het dobbelen 1 munt, en de ronde daarop 2 munten, etc...
Ben je volger, dan kun je passen en hopen op een betere volgende worp. Pas je echter op het gooien, dan ben je klaar voor deze ronde.
Dit inzetten verloopt vlot, maar levert toch de nodige lastige keuzes op. Zet ik mijn werkers nu in de kazerne of wacht ik nog een rondje? Wat doet mijn overbuurman? oh, dat, dan moest ik misschien toch......

Nadat iedereen gepast heeft, geen werkers meer, of zonder geld zit, worden de verschillende actie velden afgewerkt. Over het algemeen is dat enkel wat administratief werk, zoals geld innen, tempel bouwen of voedsel oogtsen.
Juist het eerste veld, de kazerne, zorgt nog voor de nodige interactie.

Iedereen die daar werkvolk heeft ingezet, mag nu in het geheim een andere stad uitkiezen die hij wil aanvallen. (in een variant kan dat ook een neutrale stad zijn). Nadat bekend is wie wie aanvalt, mag iedereen die aanvalt (of wordt aangevallen) nog een heldenkaart spelen die je bijstaat in het gevecht (zowel aanval als verdeding). De aangevallen steden worden stuk voor stuk afgehandeld. De aanvalswaarde van alle steden die iemand aanvallen worden bij elkaar opgeteld en vergeleken met de verdedingswaarde van die stad. Als de aanvalswaarde hoger is dan de verdedigingswaarde, dan mag de stad gesaboteerd worden. Hoe groter het verschil, deste meer werkers gesabotterd worden (max 4). Hierdoor kunnen handelaren minder geld opleveren, steenhouwers minder tempels bouwen, boeren minder voedsel opleveren, etc.
Je kunt je op sabotage voorbereiden door een goede verdediging, of door extra werkers in te zetten als buffer op locaties die je zeker wilt stellen.

Je start het spel met een bevolking van 8. Elke ronde betsaat uit 2 seizoenen (zaai en oogst). Enkel in het oogstseizoen mag je werkers als boeren inzetten. Hiervoor kies je een willekeurige dobbelsteen uit, en dat mag alleen in de beurt dat je zelf dobbelt. Na het oogstseizoen moet je 1 graan afgevel voor elke werker die je hebt. Heb je te weinig voedsel dan verlies je werkers. heb je graan over, dan kun je werkers bijkopen. Graan opbrengst is ook nog afhankelijk van het weer. Daarvan zijn er 3 types (goed, middelmatig en slecht). Tijdens de oogst heb je ook de mogelijkheid om je oogst te verbeteren, mits je priesters genoeg gebeden hebben (actieveld tempel).

Uiteindelijk is het de bedoeling om aan het einde van een jaar, 10 tempels te hebben gebouwd en minimaal 16 werkers in je stad te hebben. Dan is het spel afgelopen. Degene die aan die conditie voldoet, die wint het spel. Bij gelijke stand is degene met de grootste bevolking de winnaar. Daarna degene met het meeste geld en graan in zijn voorraad.

Ik wil nog even benadrukken dat ik niet alle (detail)aspecten van het spel heb belicht, maar ik hoop dat dit een beetje een leuke indruk van het spel geeft."

alba longa

Ik denk wel dat we dit laatste kunnen bevestigen. We kijken dan ook met meer dan gewone belangstelling uit naar dit spel.

Titel : Alba Longa
Auteur : Graeme Jahns
Uitgeverij : Quined games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

01-10-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
30-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympos - Oikumene : uitbreiding (Ystari)

Olympos uitbreiding

U heeft hier op de blog al héél wat info kunnen lezen over het spel Olympos van onze landgenoot Philippe Keyaerts, uitgegeven door Ystari games.

Een voorstelling hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1209770
Een eerste indruk hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=1249254

Gezien het succes van dit spel heeft men bij Ystari games er ineens maar een uitbreiding voor gemaakt.
In de doos(je) vindt u alvast : 6 nieuwe ontdekkingen, 4 nieuwe wonderen en 5 opdrachttegels.

Vooral dit laatste is nieuw, bij elk spel worden er twee van de vijf opdrachttegels getrokken en op het speelbord gelegd. Zo gauw een speler voldoet aan de voorwaarden van deze opdrachten, krijgt hij de tegel en drie punten op het einde van het spel.

De opdrachten zijn :
- bereik als eerste Atlantis
- wees de eerste met vijf ontdekkingen
- bouw als eerste een wonder
- wees de eerste met een paarse ontdekking
- wees de eerste met 3 Zeus symbolen (kaarten en fiches)

De nieuwe wonderen :
- Tempel van Ares : je krijgt 1 zwaardsymbool
- Tempel van Hera : je krijgt 1 Zeussymbool
- Tempel van Apollo : je krijgt 2 extra bestemmingskaarten
- Tempel van Chronos : je krijgt 3 zandlopers

Olympos uitbreiding

De nieuwe ontdekkingen :
- Ruilen : de speler mag al z'n grondstofblokjes gebruiken als joker (voor eender welke kleur)
- Drama A : telkens je een punt scoort, scoor je er één extra
- Drama B : telkens je een zandloper krijgt, scoor je één extra punt
- Kanteel : wanneer je wordt aangevallen krijg je 3 zandlopers ipv 1
- Slavernij : één zwaardsymbool en bij overname van een regio mag je een fiche uit de algemene naar je persoonlijke voorraad halen
- Orichalcum : 2 punten voor elke fiche in Atlantis

Titel : Olympos - Oikumene
Auteur : Philippe Keyaerts
Uitgeverij : Ystari
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+

 

30-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
29-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Casa grande (Ravensburger)

casa grande

 

Zoals we gewoon zijn van Ravensburger komen ze ook dit jaar met een nieuwe bigbox op de markt. Ook naar goede Ravensburgergewoonte spreken we hier van het betere familiespel, dus niet enkel de gevorderden zullen deze doos in handen nemen. Volgens mij slagen ze er met deze Casa grande weer voortreffelijk in om een ruim publiek aan te spreken.

Casa grande is op zich een abstract spel, dat in een mooi jasje is gegoten. De bedoeling is dat de spelers zo veel mogelijk geld verdienen als bouwheren door hun etages zo hoog mogelijk te bouwen. En ze ook op de juiste plaats te bouwen, zodat anderen het interessant vinden om over hen heen te bouwen, want hiervoor stijgt hun waarde op het bonusspoor.

Als de spelers aan de beurt zijn, gooien ze de dobbelsteen en zetten ze hun stapsteen dat aantal plaatsen verder op het spoor rond de bouwput. Afhankelijk van waar de steen uitkomt, mogen de spelers in deze rij of kolom één bouwsteen plaatsen. Er kan ook betaald worden om extra stappen te zetten en alzo het spel meer te manipuleren en te bouwen waar je wil.

Op de linkerkant van het speelbord staat het bonusspoor, dit geeft aan hoeveel een speler kan investeren in extra stappen. Deze waarde zal dalen bij het kopen van extra stappen op het loopspoor en stijgen als een speler z'n beweging in een hoek eindigt. Hij mag dan niet bouwen, maar wel drie stijgen in waarde. Bereikt een speler de negen, dan krijgt hij onmiddellijk 9 geld en start hij terug op de nul op het bonusspoor. Ook wanneer een andere speler op jouw bouwstenen bouwt, stijgt jouw waarde.

Nadat een speler heeft bewogen en z'n bouwsteen (verplicht) heeft ingezet, mag hij optioneel nog een bouwtegel plaatsen, indien dit overeenkomt met de bouwstenen. De bouwtegel geeft aan waar er bouwstenen moeten staan van de eigen kleur, de andere gaatjes mogen opgevuld worden met die van een tegenspeler. De speler scoort onmiddellijk het aantal geld gelijk aan het aantal vakjes waaruit de bouwtegel bestaat x de verdieping die gebouwd wordt.

Het spel gaat door tot alle bouwstenen zijn ingezet en de speler met het meeste geld wint. Bij gelijke stand wint de speler die het hoogste staat op het bonusspoor.

Titel : Casa Grande
Auteur : Günter Burkhardt
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

29-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
28-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/10
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volgende week, vrijdag 7 oktober, houden we alweer onze 58ste spellenavond. U bent uiteraard weer met z'n allen welkom. Indien u een bepaald spel uit onze collectie zeker wil spelen, laat ons dan zeker een seintje, dan zorgen wij dat het zeker aanwezig is.

Klik op de afbeelding om onze nieuwsbrief te vergroten, veel leesplezier !

28-09-2011 om 08:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trajan (Ammonit spiele)

trajan

De nieuwe Feld die ons al een tijdje geleden was opgevallen. Een nieuwe uitgeverij ook, een héél kleine overigens, dus hopelijk loopt alles in goede banen en zijn er voldoende exemplaren van dit spel dat er erg interessant uitziet.

Na het lezen van de spelregels ben ik nog meer overtuigd dat dit spel echt wel een degelijk spel zal zijn. Uiteraard is dit weer een typische Feld, een puntensprokkelspel. U zal gedurende het spel punten scoren, maar ook op het einde van het spel met de bonusfiches. Het doet me een beetje denken aan Die Burgen von Burgund, al is het maar omdat er ook erg veel fiches in het spel zitten. Je hebt forumfiches die je ophaalt in de provincies, je hebt bouwfiches (die je punten opleveren), je hebt extra actiefiches (die logischerwijs een extra actie opleveren). Daarnaast zijn er ook nog Trajantegels die je punten opleveren als je de gewenste combinatie van gekleurde steentjes kan afgeven en tenslotte natuurlijk ook de bonustegels die op het einde van het spel doorslaggevend zijn.

Het spel wordt gespeeld in 4 jaren, die elk bestaan uit 4 kwartalen (ronden). Zo'n ronde wordt ingedeeld naargelang de tijd die je gebruikt. Het spelsysteem van het Afrikaanse spel Mancala is mooi geïntegreerd, u neemt de steentjes uit één van je poelen en verdeelt ze met de klok mee over de andere poelen. Het aantal stenen dat je uit de poel neemt, geeft ook aan hoeveel tijd je spendeert. De poel waarin het laatste steentje dan weer belandt geeft aan welke actie je mag ondernemen in deze beurt en indien hier een Trajantegel ligt die je kan volbrengen met de daar aanwezige kleuren van de stenen, dan mag je deze onmiddellijk scoren. Als de tijdsteen rond is geweest, is er een kleine telling en wordt er een volkstegel opengelegd, deze tegel vertelt wat het volk van jou verwacht op het einde van het jaar, dus zorg er maar voor dat je erin kan voorzien (voedsel, spelen of religie).

trajan

De zes mogelijke acties die je kan ondernemen :
- zeehaven actie : kaarten trekken of afleggen om te verhandelen met de schepen en punten te scoren
- forumactie : een forumtegeltje nemen naar keuze
- militaire actie : een nieuwe soldaat inbrengen, een leider verzetten in de provincies, een soldaat naar de provincies brengen en hiervoor punten scoren afhankelijk hoeveel concurrenten er aanwezig zijn in de provincie
- trajanactie : verzet de boog op je eigen speelbord naar een lege plaats en vul de opengekomen plaats met een nieuwe trajantegel
- senaatactie : zet je steen één plaats verder in de senaat, dit zijn het aantal stemmen die je kan uitbrengen later in het spel en scoor onmiddellijk de overeenkomstige punten
- bouwactie : breng een nieuwe werker in het spel, zet een werker in actie en bouw een tegel (gebouw), je kan nu de overeenkomstige actie van het gebouw gebruiken of de punten scoren

Dit is in het kort wat je allemaal kan doen in een spelletje Trajan, natuurlijk is een verdere kijk op de fiches en bonusfiches zeker handig om het spel beter te begrijpen. In de spelregels staat dan ook niet voor niets dat je het spel vooral moet spelen om het eigen te maken en meer mogelijkheden te zien. Interessant, zonder meer, als u het mij vraagt.

Titel : Trajan
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Ammonit spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

28-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (2)
27-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santiago de Cuba (Pegasus spiele)

santiago de cuba

Hier zijn we al met dat spel van Eggertspiele dat we dus zullen placeren bij Pegasus. Zoals het uitzicht van de doos en de titel waarschijnlijk al wel verraden, zal dit spel zéér veel weg hebben van Cuba. We moeten er dan ook niet smalend over doen en mogen gerust stellen dat dit een Cuba light zal worden. Niet echt een kaartspel (dat was Havanna), eerder het bordspel, maar dan zonder het grote bord, een klein bordje is er wel bij. U zal nog steeds de gebouwentegels herkennen, de goederen, de personages (hoewel deze lichtjes afwijken van het origineel).

santiago de cuba

 

Het spel verloopt over verschillende ronden, tot er in totaal 7 boten zijn verscheept met goederen. Natuurlijk scoor je weer op de gekende manier punten : goederen leveren, op bezoek gaan bij Maria, de danseres en gebouwen gebruiken. Je krijgt hiervoor puntenfiches die je verborgen houdt, dus het blijft spannend tot het eind.

In een beurt ga je eerste met een auto rijden. De eerste stap is gratis, elke extra stap kost je 1 peso. Deze auto rijdt langs de diverse personage die het spel telt. Deze worden, net als de gebouwen trouwens, elk spelletje at random op het speelbord gelegd. Nadat je de actie van het personage hebt gebruikt, mag je nog een gebouw activeren door je speelfiguur erop te plaatsen. Pas op : je mag enkel kiezen voor de gebouwen die in dezelfde kleur zijn als die kleur die is aangegeven op de figuur waar je met je auto gestopt bent, dus feitelijk kies je onmiddellijk voor twee zaken bij het rijden met de auto.

De Cubanen : de inwoners leveren jou het volgende op :

1) Pedro : 2 tabak van de voorraad
2) José : 2 suiker van de voorraad
3) Conchita : 2 citrusvruchten van de voorraad
4) Miguel : 2 hout van de voorraad
5) Pablo : 1 goed naar keuze van de voorraad
6) Maria : 2 overwinningspunten
7) Martinez : 3 pesos van de voorraad
8) El Zorro : elke andere speler geeft je of 1 peso of 1 goed naar keuze (behalve hout) of 1 punt
9) Alonso : een gebouw claimen met je marker dat nog vrij is (max. 3 gebouwen/speler) of de functie van een gebouw dat je bezit gebruiken (bovendien krijg je telkens 1 punt als een andere speler één van je gebouwen gebruikt)

Daarnaast kan de auto ook stoppen bij de haven. Hier worden de goederen op de schepen geladen. Er wordt een leuk systeem gebruikt met dobbelstenen. De dobbelstenen zijn in de kleuren van de goederen en het aantal ogen bepaalt hoeveel goederen er mogen worden afgeleverd in die soort. Het aantal overwinningspunten dat je per goed krijgt start op 2, maar telkens wanneer de haven wordt overgeslagen of wanneer een goed niet volledig wordt afgeleverd, stijgt de waarde bij een volgende levering. Je moet dus wel zien dat je je goederen nog tijdig kan inschepen op het juiste moment.  Hout is een speciaal geval in het spel, het kan als joker gebruikt worden voor elk goed, maar mag niet in combinatie gespeeld worden. Bovendien levert het steeds slechts 1 punt op per houtblokje.  Maar op deze manier kan je wel iemand een serieuze hak zetten door z'n verzamelde goederen al in te leveren bijvoorbeeld.

Zodra een schip is volgeladen of de waarde het hoogste punt heeft bereikt, vaart het schip uit en schuift de schepenmarker een plaats naar rechts, er worden opnieuw dobbelstenen geworpen voor een nieuw schip te vormen.

Bij het activeren van de gebouwen, verzet je je figuur (tenzij je El Zorro hebt gebruikt of de haven). Daarna gebruik je de actie die staat aangegeven op het gebouw en scoort de speler van wie het gebouw eventueel is een punt (tenzij je zelf de eigenaar bent)

De gebouwen :

1) de bank : 2 pesos
2) de kerk : 1 punt
3) de distillerie : ruil suiker in tegen rum
4) de sigaarfabriek : ruil tabak in tegen sigaren
5) de zwarte markt : ruil 1 goed tegen een ander willekeurig goed
6) de zagerijmolen : ruil 1 hout tegen 1 punt en 1 peso
7) het café : ruil 1 sigaar en/of rum voor 2 punten (elk)
8) het douanekantoor : zet één dobbelsteen op een schip onmiddellijk op nul
9) het casino : ruil een aantal peso om in punten en omgekeerd, voor elke 3 peso scoor je een punt en omgekeerd
10) de havenmeester : je mag de waarde van de goederen die geleverd worden verhogen of verlagen met één
11) het kantoor : lever onmiddellijk 1 goed dat op het schip wordt gevraagd voor 2 punten
12) de krantenuitgeverij : je krijgt 1 peso en mag één cubaan inactief maken (eens de auto bij deze cubaan gepasseerd is, wordt deze terug actief)

Nadat het zevende schip vertrokken is, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers krijgen nog 1 punt voor elke 3 goederen (inclusief hout), geld is niets meer waard. De speler met de meeste punten wint het spel, bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste goederen over heeft en dan diegene met het meeste geld.

Titel : Santiago de Cuba
Auteur : Michael Reineck
Uitgeverij : Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 50 min.
Leeftijd : 10+

27-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
26-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ghost stories : Black secret (Repos)

Ghost stories : black secret

 

Het spel Ghost stories moet ik u waarschijnlijk al niet meer voorstellen. In het coöperatieve spel waarbij de spelers met hun monniken strijden tegen de boosaardige Wu-Feng om het dorp te beschermen. Met deze uitbreiding zullen de spelers voor een nog groter dilemma komen te staan : nl. Wu-Feng zelf.

In dit spel is het spelersaantal 2-5 (ipv 1-4) aangezien één speler de rol zal aannemen van Wu-Feng en de andere spelers de stuipen op het lijf zal kunnen jagen, nog erger dan ze al gewend waren. Wu-Feng zal kiezen welke geesten in het spel komen en ze bij de monnik plaatsen die hij prefereert. In plaats van de geesten op het bord te brengen kan Wu-Feng zelfs gebruik gaan maken van hun kleur om onder het dorp, in de catacomben op zoek te gaan naar overblijfselen van Wu-Feng in de aarde aldaar. Als ze erin slagen om drie iconen te vinden, zal de schaduw van Wu-Feng terug opstaan uit de doden en direct de strijd aangaan met de monniken in het dorp.

Om de monniken te helpen in hun strijd, krijgen ze bloedmantra's ter beschikking. Dit zijn speciale mogelijkheden die in diverse graden komen afhankelijk van de moeilijkheid van het spel. Met een level 2-mantra bijvoorbeeld, zal een Qi-fiche die verloren gaat op het mantra worden geplaatst. Zodra er twee op het mantra zijn geplaatst, krijgt een monnik naar keuze een qi-fiche bij. Met een level 4-mantra kunnen alle behekste dorpstegels terug worden omgedraaid.

Dit is nog maar een voorproefje van wat u te wachten staat in Black secret. Een bijkomend detail is dat er in Essen slechts 666 exemplaren te verkrijgen zullen zijn. U krijgt er overigens een nieuwe Wu-Feng dobbelsteen bij en kan er zelfs voor opteren om voor enkele euro's een Ghost stories T-shirt bij aan te schaffen. U moet echter geen schrik hebben als ze zouden zijn uitverkocht, want ik ben er zeker van dat er kort na de beurs erg veel exemplaren verkrijgbaar zullen zijn bij uw plaatstelijke spellenboer. En anders komt u hem gewoon toch testen bij spellenclub SpinLi.

Titel : Ghost stories : black secret
Auteur : Antoine Bauza
Uitgeverij : Repos
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

26-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
25-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mare Balticum (Gry Leonardo)

mare balticum

Artwork is steeds belangrijker in de spellenwereld en dat is in Essen niet anders. Onze Poolse vrienden van Gry Leonardo waren vorig jaar nieuwelingen op Spiel met hun Magnum Sal en brengen dit keer een familiespel mee met wel een erg speciale, maar in mijn ogen fantastische artwork.

In Mare Balticum gaan de spelers rondvaren en trachten de juiste vissen binnen te halen. U vaart de zee over en weer, haalt de juiste vissen boven en levert deze af in de haven waar ze gegeerd zijn. U legt ze in de handelshuizen op uw speelbord. Maar let op : u heeft wel slechts vijf plaatsen om de vissen te bewaren tijdens de zeereis, dus goed plannen zal nodig zijn. Als alle visjes verdwenen zijn in een regio in de Baltische Zee worden uit de zak nieuwe fiches getrokken. Er kunnen ook tijdsfiches uitkomen, deze leggen het spel even stil en dan zet elke speler z'n vermenigvuldigingsfiches in. Deze zorgen voor het vermenigvuldigen van bepaalde vissoorten bij het einde van het spel. Nadat de zesde tijdfiche is getrokken, vriest de zee stilaan dicht en spelen de spelers nog een laatste beurt. Daarna worden de punten berekend. De speler met de meeste punten wint het spel. In de variant, die u ongetwijfeld ineens zal meespelen (tenzij je het speelt met kleine kinderen) werkt u ook met opdrachtkaarten (contracten) en probeert u deze te vervullen voor extra punten. Al bij al lijkt me dit een zeer eenvoudig spelletje dat zeker menig speler zal plezieren.

Zowel de doos, het speelmateriaal als de spelregels zijn geïllustreerd met foto's van geboetseerde figuurtjes. Bent u een fan van Wallace & Gromit of Chicken run, dan bent u nu al ongetwijfeld aan het kwijlen bij het zien van het materiaal. Omdat het echt de moeite is, plaats ik hieronder enkele foto's.

mare balticum  mare balticum

spelersbord                                                                    opdrachtenkaarten

mare balticum   mare balticum

fiches                                                                            detail van het speelbord

Titel : Mare Nostrum
Auteur : Filip Milunski
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 6+

 

25-09-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs