IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
10-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancaster : een eerste indruk

Wat zijn we nu weer van Queen games gewoon? Vlotte, snelle gameplay met eenvoudige spelregels.
Is dit dan een echte Queen? Neen, mijne dames en heren. Versta me niet verkeerd, de gameplay is op zich te doen,
het gaat nog steeds goed vooruit en het speelplezier primeert zeker, maar het spel omvat zo veel meer.

Ik vind dit persoonlijk één van de betere spellen die ik dit jaar al gespeeld heb. Wat op het eerste zicht misschien makkelijk en weinig controleerbaar lijkt, is dit helemaal niet. Je hebt ongelooflijk veel zaken waarmee je rekening dient te houden. Je tracht weer punten te sprokkelen waar het maar kan. Het komt erop aan om overal te scoren, zowel in je kasteel, je ridderorde als de strijd tegen Frankrijk. Enige tactiek is toch vereist bij het inzetten van je ridders.

Ook dit spel verdient zeker een extra speelbeurt om goed te kunnen beoordelen. Ik heb de eerste testversie redelijk stevig gewonnen, dus misschien ben ik daarom iets euforischer dan ik zal zijn na een serieuze nederlaag. Maar enkele concrete feiten kan ik sowieso al even op een rij zetten :

- het materiaal is zoals gewoonlijk prachtig, stevig karton, houten blokjes van verschillende grootte afh. ridderkracht
- waarom toch weer die stickertjes? oké, het is goedkoper, maar het is toch zo'n gedoe en hopelijk lossen ze niet te snel
- typisch Queengames om dan toch ook extra stickertjes te voorzien
- er zijn twee speelbordjes voorzien om de voorraad geld, schildknapen en stemblokjes te leggen, wij vinden ze overbodig en gebruiken ze niet
- het spel is ook voorzien van een stoffen zakje waarover niets staat vermeld in de spelregels, wij veronderstellen dat je hierin het materiaal gewoon moet stockeren, ik gebruik het misschien voor andere doeleinden (merci Queen)
- wederom strakke spelregels van Queen, vlot en duidelijk leesbaar
- waarom dat extra blad met de opstelling en uitleg van de kaarten, ik vind die grote vierkante papieren zo onhandig aan een speeltafel (zelfde opmerking voor Smallworld trouwens). Druk het gerust bij in de spelregels
- de iconografie is op zich zeer duidelijk en eenvoudig eens je het spel een keertje gespeeld hebt
- de volgorde van een speelbeurt is op je overzicht gedrukt, dit is echt handig in het begin, want je vergeet in al je enthousiasme wel eens een bepaalde fase (hoewel het er maar zes zijn)
- ...

Lancaster is alleszins een aanwinst in onze spellenkast en tilt Queengames weer een plaatsje hoger in de doorwinterde-spelers-kring. Nadat Fresco nog redelijk familiegetint was, gaat deze echt wel een stapje verder en is hij samen met Shogun één van de tactischere spellen van deze uitgeverij.

10-07-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smallworld underground : een eerste indruk

Smallworld is en blijft één van de paradepaardjes van Days of Wonder. Na enkele mini-uitbreidingen, verscheen deze stand-alone game op de markt. Het spelprincipe van de originele Smallworld blijft behouden, maar we duiken nu onder de grond met een hele hoop nieuw personages en eigenschappen.

Smallworld Underground herbergt ook enkele nieuwigheden, ik som ze even voor u op :
- de startspeler is diegene die als laatste in een grot of onder de grond heeft vertoefd
- de locale bevolking wordt ingeruild voor monsters die al bestaan uit 2 fiches, dus moeilijker te verslaan zijn
- als de monsters verslaan zijn, komen er speciale voorwerpen of speciale plaatsen in die regio, die je een extraatje opleveren
- er zijn een heel deel nieuwe toeters en bellen die vasthangen aan de personages en eigenschappen
- in het midden van het bord loopt een rivier, die je mag overschreiden (voor 1 fiche), maar tijdens de herverdeelfase moet je je fiche eruit nemen, je mag zelfs langs de rivier vertrekken met je nieuwe ras
- ik heb het gevoel dat het spelbord kleiner is, door enkele regio's die je enkel met bepaalde rassen kan gebruiken (zoals bijv. vulkanen), zodat je nog sneller op elkaars lip zit

Ik denk dat het dit zowat zal zijn, dus echt veel vernieuwend vinden we zeker niet terug. Let op, ik vind Smallworld underground verre van slechts ... het blijft een steengoed spel (als je een fan bent van Smallworld natuurlijk). Of het effectief ook beter is dan het origineel daar twijfel ik dan wel weer aan. Natuurlijk ken ik de personages nog niet goed genoeg om er al de mogelijkheden uit te halen.

Ik heb ook de indruk dat je veel meer punten kan scoren door bepaalde toeters en bellen die in het spel zitten, als je die goed kan uitspelen. Vooral de speciale plaatsen en voorwerpen kunnen zeer fijn zijn voor de speler die ze beheerst. Ik veronderstel dat je deze regio's best zo spoedig mogelijk afneemt, maar ten koste van wat dan weer hé. Een beurt is al zo kort en je moet toch telkens zien dat je je eigen puntjes ook sprokkelt. Doordat deze nieuwe fiches in het spel komen, heb ik ook het gevoel dat je minder greep op het geheel hebt dan bij het origineel, maar dit kan ook weer zijn omdat ik het nog niet voldoende gespeeld heb.

Om kort te zijn : goed spel, toffe personages en eigenschappen, belachelijk veel op elkaar gelijkende pastelkleurtjes in één doos, combineren met basisspel kan ... maar ...

Welk spel dan kopen? Basis, underworld of beiden? Ik zou zeggen, kies één van beiden. Hou je van een strak en goed in elkaar stekend spel, kies voor de basis. Wil je meer toeters en bellen, ga voor Underground.

09-07-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 wonders - leaders : een eerste indruk

Ik moet het niet onder stoelen of banken steken dat 7 Wonders zonder enige twijfel één van de beste spellen van het afgelopen jaar is. Zeker als we even chauvinistisch gaan wezen, verdient dit spel alle mogelijke prijzen. De grootste heeft hij in ieder geval al binnengehaald, het Spiel des Jahres in Duitsland.

Nu is er ook een eerste uitbreiding verschenen voor dit spel, in "The leaders" wordt er een extra facet aan het spel toegevoegd. U krijgt een doosje met daarin : een extra wonder (colosseum Rome), de bijbehorende wonderkaart, 4 nieuwe gilden, enkele munten waarde 6 en vooral héél wat (36) leiders.

Deze leiders gaan een extra rondje toevoegen aan elke periode die je speelt. In het begin van het spel krijg je vier willekeurige leiders, je kiest er één, geeft de rest door, kiest er weer één, ... tot je er vier hebt. Voordat je elke periode begint kan je deze leiders in het spel brengen, net zoals alle andere kaarten :

- open op tafel : gebruik de eigenschappen van de leider (je betaalt deze kaart met munten)
- onder je wonder : als onderdeel van je wonder (je moet dan natuurlijk wel de bouwkosten kunnen betalen)
- afleggen : je krijgt hiervoor de gebruikelijke drie munten

Voegt dit nu echt veel toe aan het spel? Ja en neen, uiteindelijk kan je weer ietsje extra's doen. Bovendien heb ik de indruk dat je je vaak laat leiden door de eigenschappen van je leiders. Hebben deze betrekking op militaire doeleinden, dan ga je sowieso meer voor de rode kaarten spelen, sommigen leveren gewoon overwinningspunten op (zo heb ik het spelletje gewoon gewonnen), je kan buiten de normale beurt je wonder verder afbouwen, ...

Ik ben er nog wel niet uit of dit dan ook daadwerkelijk een verbetering is aan het spel, dat op zich al staat als een huis. Ik vond het zeker geen last of onaangename toevoeging, maar of het daadwerkelijk nodig is, daar heb ik mijn twijfels dan weer bij. Persoonlijk denk ik wel dat we in de volgende partijtjes ze steeds zullen toevoegen, dus misschien brengt tijd hier raad.

08-07-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
07-07-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympos : een eerste indruk

Gisteren hebben we deze nieuwe Ystari voor de eerste keer aan de tand kunnen voelen. Hij was ons al een tijdje opgevallen voor hij op de markt verscheen en bij het lezen van de spelregels waren we redelijk snel verkocht. De spelregels heeft u in het kort hier op de blog al kunnen terugvinden, maar wat vinden we nu echt van dit spel?

Laat ik beginnen met een cliché : 't is een echte ystari, zowel qua uitzicht als qua gameplay. Dus fans van Ystari lezen gewoon niet verder en proberen hem nog ergens te bemachtigen, wat niet makkelijk zal zijn op dit ogenblik.

De gameplay is zoals verwacht redelijk eenvoudig, poepsimpel eigenlijk, zelfs de uitleg is in een tamelijk korte tijdsspanne over te brengen. Uiteindelijk heb je in een beurt ook maar twee mogelijke opties : bewegen met de troepen op het speelbord of een ontdekkingstegel aanschaffen. Wat je ook doet, het kost je tijd ... en tijd is het kostbaarste bezit in dit spel. Natuurlijk draait het uiteindelijk om de overwinningspunten, maar tijd daarmee win of verlies je het spel.

Het tijdsysteem is overigens netjes gekopieerd van Theben (Queengames), voor hen die dit niet kennen. De speler die het minste tijd heeft verbruikt komt steeds aan de beurt, het kan dus perfect voorvallen dat je meerdere beurten na elkaar kan uitvoeren. Sta je op dezelfde tijd, dan mag eerst diegene wiens schijfje bovenaan ligt.

Alle ontwikkelingsfiches zijn vrij duidelijk en hebben allemaal wel hun voordelen, je komt weer handen ... en vooral tijd tekort om alles te doen wat je wil. Zwaardjes ga je verzamelen om makkelijker regio's in te nemen, punten kan je al sprokkelen voor op het eind, korting qua verplaatsing is ook interessant en de Zeussymbolen bleken zeer belangrijk.

Op verschillende momenten in het spel worden er Olymposkaarten opengedraaid, dit zijn eigenlijk gebeurteniskaarten die zowel positieve als negatieve effecten met zich meebrengen, met dit verschil. De speler met de meeste Zeussymbolen krijgt de positieve kaarten ter beschikking, de speler met de minste symbolen krijgt alle shit van de Griekse godenwereld over zich en in ons spel was dit telkens dezelfde speler.

Wat me vooral opviel, was de snelheid waarmee het spel zich afhaspelt. Op een uurtje waren we met z'n drietjes klaar, inclusief uitleg. Niet slecht voor een eerste spelletje als je het mij vraagt. Ik denk dan ook dat de aangegeven 90 minuten op de doos voor 4 of 5 spelers zal zijn. Ik verwacht ook het meeste van dit spel met een bezetting van 4 spelers, het is zelfs zo dat de spelregels voor 4 personen zijn geschreven, achteraan vind je de varianten met z'n 3 of 5-en.

Minpunten heb ik ook gevonden :
- de kleuren van de grondstoffen, toch even wennen, maar eens je ze kent, gaat het wel
- de zeussymbolen zijn schaars, dus eens je in de hoek bent waar de klappen vallen
- het spelersbordje waarop de ontdekkingen liggen had ook wel van spelbordkwaliteit mogen zijn, nu enkel een kartonnen blad

De pluspunten zijn mijns inziens wel talrijker :
- vlotte gameplay
- wij eindigden met 1 punt verschil om de overwinning, dus razendspannend (jammer dat ik net tweede was )
- het spel is naar Ystari-normen weer erg sfeervol
- je hebt het gevoel dat je een deftig spel aan het spelen bent, ook al gaat het snel voorbij
- je voelt ook goed aan dat het spel van Philippe Keyaerts is (als je Smallworld en EVO al probeerde, snap je wat ik bedoel)
- de geluksfactor is op zich nul komma nul, je maakt je eigen beslissingen en spendeert de tijd die je wil spenderen aan bepaalde acties
- de ontdekkingstegels zijn prima uitgedacht en weer net te schaars om al de dingen binnen te halen die je graag zou hebben

Natuurlijk is één speelbeurt onvoldoende om een definitief besluit te trekken, dus ik hoop deze spoedig weer op tafel te leggen ... misschien morgen al wel! En dan ga ik voor de glorie en de gunst van de goden van Olympos.

07-07-2011 om 20:22 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel des Jahres : resultaten

De resultaten zijn ondertussen bekend. De meest prestigieuze spellentitel 2011 komt op naam van :

 

qwirkle

 

Daarnaast was er ook nog een prijs voor het "kennersspel" van 2011. Een prijs die ons als spellenliefhebbers waarschijnlijk nauwer aan het hart ligt. Die prijs werd meer dan verdiend uitgedeeld aan :

 

7 wonders

27-06-2011 om 16:55 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korte dienstmededeling

Alvast een korte dienstmededeling voor de spellenavond van september.

Deze zal nog steeds doorgaan op vrijdag 2 september, maar niet in de cafetaria van rusthuis Lindelo,
maar in de ontspanningszaal van de vijfhoek in Lindelo. De ingang van deze zaal is aan het kerkplein
(dat hopelijk daartegen volledig gerenoveerd is). We hebben daar reeds een keertje gezeten, toen we
Kris Burm op bezoek hadden.

Noteer het misschien al even in uw agenda!

 

EDIT : de wijziging gaat blijkbaar niet door heb ik net te horen gekregen! Alles blijft dus gewoon bij het oude.

 

27-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/7
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ze volgen elkaar snel op, de spellenavonden van juni en juli, maar we kunnen u toch weer een mooie nieuwsbrief presenteren, met héél wat leuke nieuwigheden. Er zit voor iedereen wel wat leuks tussen volgens mij.

 

26-06-2011 om 19:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Troy - extra muros (Smart games)

Troy is het spel waarop de hoogste leeftijdsgrens staat aangegeven. Of dit effectief ook moeilijker is dan de vorige spellen, durf ik nog niet te zeggen. Wel vind ik dit persoonlijk de minst geslaagde van de nieuwe reeks.

Over het materiaal valt wederom niets slechts te zeggen. Het thema, daarover kan gediscussieerd worden, maar de gameplay ligt me gewoon niet zo echt. In Troy dien je de goede legers van de slechte legers te scheiden door er een muur tussen te bouwen. Thematisch vind ik dit al redelijk saai, je zou ze beter eens goed laten vechten vind ik, of ervoor proberen te zorgen dat de strijd eerlijk is en er telkens één blauwe en één rode ridder in hetzelfde gebied aanwezig zijn.

Maar dit is niet het geval. Je kiest wederom een opdracht uit het ruime arsenaal, plaatst de blauwe en/of rode ridders en dient ervoor te zorgen dat je door het plaatsen van de vier puzzel"muren", deze gescheiden zijn van elkaar. Ook de spelregels zijn niet zo eenvoudig als we gewend zijn. Je moet er namelijk voor zorgen dat de blauwe ridders in de stad staan, de rode ridders buiten de stad, maar ... de blauwe ridders moeten niet in één stadsdeel staan, de stad kan dus opgesplitst worden in delen door muren (?). Een blauwe ridder kan dan ook perfect in een afgesloten gebiedje staan (ook zielig eigenlijk), de rode ridders mogen dan weer niet in een afgesloten gebied terechtkomen aangezien dit dan wordt aanzien als zijnde in de stad. Twee muren mogen elkaar gerust kruisen, zolang ze maar niet tegen de torens botsen, die in de muur zitten, maar dit lukt ook niet, want dan krijg je de puzzelstukken toch niet in de gleuven geschoven.

Het is niet zo dat deze regels onoverkomelijk zijn. Eens je aan het spelen bent, is het op zich wel logisch wanneer een ridder in of uit de stad staat, maar ik kan niet anders zeggen dan dat dit spel me gewoon minder aanspreekt.

Troy

Titel : Troy - extra muros
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 1
Leeftijd : 7+

26-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Penguins on ice

Dit spel is zonder twijfel het grappigste en meest innovatieve van de vier nieuwe Smart games.
Het spelsysteem op zich is wel gekend, maar de puzzelstukken, die zorgen dit keer voor de verrassing.

Het spel bestaat uit een vierkant spelbord dat dient opgevuld te worden met vijf puzzelstukken. Op deze puzzelstukken (ijsschotsen) staat er steeds één pinguin, telkens op een andere plaats. Daarnaast kan je deze puzzelstukken nog vervormen.

De opdrachten laten zien waar de pinguins uiteindelijk terecht moeten komen op het speelbord, aan jou om de puzzelstukken op de juiste plaats te leggen, in de juiste vorm. Bij het makkelijk niveau drukt men nog de vorm van de puzzelstukken af, maar eens dit ook wegvalt, is het toch wel zoeken geblazen.

De schattige pinguins zorgen er zeker voor dat dit spel in de winkelrekken zal opvallen, de esthetische waarde is ook opgedreven door de puzzelstukken te laten verspringen, zodat je het gevoel van een golf krijgt.

penguins

Titel : Penguins on ice
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart Games
Aantal spelers : 1
Leeftijd : 6+

25-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trucky 3 (Smart games)

Nadat vorig jaar Smart car de harten van onze kleuters sneller deed slaan, blijven ze bij Smart de gemotoriseerde voertuigen gebruiken voor hun kinderspellen. Aangezien ook Disney een sequel aan het maken is voor hun razendpopulaire Cars is het misschien helemaal geen slechte zet om op dit pad te blijven.

In Trucky 3, krijg je niet één, maar zelfs drie vrachtwagens voor de prijs van één. De speler dient de bijgeleverde blokken in een bepaalde volgorde in de opliggers te stapelen, zodat deze er niet bovenuit steken en netjes passen.

De wagentjes zijn gemaakt uit hout, met dezelfde vormgeving als de Smartcar en hebben een doorzichtige kunststoffen opligger, wat het zeer interessant maakt om de verschillende blokken erin te passen. Ik had voor het eerst bij de Smart spellen de indruk dat ik probeerde om de puzzelstukken in m'n hoofd in de vrachtwagens te stoppen, zonder hiervoor het systeem van trial and error te hanteren. Alhoewel je dit op een ogenblik uiteraard toch gaat doen. Zeker als je de drie wagens moet beginnen vullen om alles netjes terug in de doos te krijgen.

Dit laatste euvel is echt wel te veel gevraagd van mijn kleine brein. Is het niet mogelijk om deze opstelling op de doos te drukken of zo (of staat die erop, maar kijk ik ernaast)?

In't kort wordt het vrij repetitief allemaal : mooi materiaal, uitdagende puzzels voor jong en oud.

Trucky 3

Titel : Trucky 3
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart games
Aantal spelers : 1
Leeftijd : 3+, maar laat je hierdoor niet misleiden (dit wil niet zeggen dat het voor volwassenen makkelijk is)

24-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
23-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IQ Twist (Smart Games)

We beginnen onze reeks met het kleinste doosje, want zoals het gezegde luidt : "Klein is fijn".

Dat is inzake deze IQ-twist zeker niet anders. U krijgt weer heel wat waar voor uw zuurverdiende centjes.
Na IQ-puzzler en IQ-cabin weet deze IQ-twist het beste van voorgaande genoemde spellen te combineren.

Het materiaal is traditiegetrouw prima in orde, achte solide puzzelstukken in allerlei "tetris"-vormen, 7 startpinnen, korte spelregels, een boekje met 100 gedifferentieerde uitdagingen en een perfect doosje om alles in te stoppen.En het beste nieuws is dat u deze al kan aanschaffen voor de prijs van een kaartspelletje.

iq twist

Het spel op zichzelf is zeer eenvoudig :
- u plaatst de gekleurde pinnen op de plaatsen zoals aangegeven in de opdrachten in het boekje
- u puzzelt als een gek en probeert de acht puzzelstukken op een correcte manier in het doosje te proppen
- rekening houdend met het feit dat een gekleurd pinnetje enkel mag omringd worden door dezelfde kleur van puzzelstuk
- daarbij komt nog dat u de puzzelstukken zowel langs de voor- als achterkant kan gebruiken

Mijn mening :

Ik heb het spel nu sinds gisteren thuis liggen en dit doosje is al verscheidene keren open gegaan. Telkens weer een nieuwe uitdaging, en ik zit nog maar aan het gekende junior-niveau (ik heb ook al wel eens een expert geprobeerd, maar dan toch maar wijselijk naar vooraan in het boekje gegaan). Dit is in mijn ogen een perfect cadeautje, een reisspel, een snel tussendoortje voor op de club als u zit te wachten op een vrije plaats aan een speeltafel. Dit spel heeft alles wat een goeie Smart game moet hebben, punt aan de lijn.

Titel : IQ-Twist
Auteur : Raf Peeters
Uitgeverij : Smart Games
Aantal spelers : 1
Speelduur : ... (afh. je puzzelkunde en het aantal opdrachten)
Leeftijd : 6+

23-06-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijn aan het brein is fijn!

Zoals u ondertussen wel weet, zijn wij fervente fans van Raf Peeters' creaties, de zogenaamde Smart games.

Deze éénpersoonspuzzelspellen zijn een garantie op succes op onze spellenavonden, in de klas, tijdens extra-muros activiteiten en gewoon lekker thuis in de luie zetel.

Ook dit jaar verschenen er enkele pareltjes om het gamma aan te vullen. De komende dagen zullen ze hier één voor één gepresenteerd worden. We geven u een korte beschrijving over hoe het spel in z'n werk gaat en vooral wat we er van vinden.

Ik geef u alvast de kleurrijke covers van de nieuwe Smart games mee :

Trucky 3Troy

penguinsiq twist

22-06-2011 om 08:12 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor overmorgen

Overmorgen is het spellenavond en we zijn alvast bezig met het inpakken van de spellen.

De volgende spellen zitten al klaar. Indien u nog spellen wil aanvragen, mag u mij een mailtje sturen, dan breng ik het spel zeker mee!


* de koffer met kaartspellen


* de kinderspellen : Callisto, Ubongo, Gulo Gulo, Graantje de voorste, Sushizock im Gockelwock, Regenwormen, Kakkerlakkensalade, Kakkerlakkensoep, Zooloretto, Perudo, Up&down, Labyrinth, Rythm 'n boulet, Tchin tchin, Tokyo train, Werpligretto, Tiki topple, Level X, Numeri, Blokus, Qwirkle


* de volwassenenspellen : Tribun, Cosmic encounter, Kingsburg, Letters from whitechapel, Pergamon, Alien frontiers, Dominant species, Hive, Sobek, Mr. Jack pocket, Pantheon, K2, Yggdrasil

15-06-2011 om 13:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/6
Klik op de afbeelding om de link te volgen

U heeft er een tijdje op moeten wachten en we stellen uw geduld nog even op de proef want ook volgend weekend is nog een verlengd weekend, dus geen spellenavond. Onze volgende spellenavond staat gepland op vrijdag 17 juni. Om u toch al even te laten watertanden, zet ik hier al even onze nieuwsbrief neer. In de loop van de week verstuur ik deze ook naar uw mailadres.

06-06-2011 om 22:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olympos (Ystari)

Olympos

Voorbereiding :

- Plaats het spelbord en ontwikkelingsbord in het midden van de tafel
- Leg de ontdekkingstegels met op de rugzijde een “vijf” af
- Sorteer de andere ontdekkingstegels en leg ze op de overeenkomstige plaatsen op het ontwikkelingsbord (willekeurig in elke rij per kleur)
- Leg de markers en blokjes als algemene voorraad naast  het speelbord
- Elke speler kiest een kleur en neemt 5 pionnen, waarvan 1 op de tijdtrack wordt geplaatst in willekeurige volgorde
- De speler die onderaan de stapel ligt op de tijdtrack krijgt 2 gebiedmarkers van elke soort en plaatst deze op het speelbord (kruis naar boven), slechts één gebied met een ster mag gekozen worden. Deze gebieden worden niet gebruikt tijdens het spel
- Leg op elk gebied met een ster een stammenmarker
- Neem vier verschillende grondstofblokjes en geef elke speler er willekeurig één van
- Schud de bestemmingskaarten en vorm een trekstapel naast het bord
- Schud de Olymposkaarten en leg er één dicht bij elke Zeusplaats en 2 bij elke dubbele Zeusplaats op de tijdtrack. De resterende Olymposkaarten worden ongezien terug in de doos gelegd

Olympos

Spelverloop :

De speelvolgorde wordt bepaald door de tijdtrack. De speler die het verste achterop staat, voert de actie uit, betaalt “tijdspunten” en verplaatst z’n pion op de tijdtrack. Indien er verschillende markers op elkaar staan, begint de speler die bovenaan staat. In de loop van het spel kunnen de spelers zandlopermarkers verzamelen, deze geven korting op de actiepunten en dienen eerst te worden opgebruikt vooraleer op de gewone manier voort te bewegen op de tijdtrack.

In een speelbeurt hebben de spelers de keuze tussen twee mogelijke acties : uitbreiden of ontwikkelen.

1)      Uitbreiden :
deze actie bestaat uit het bewegen van één pion op het speelbord. Je probeert een gebied vredevol of door oorlog in te lijven. Je mag een pion bewegen die reeds op het bord staat of een nieuwe pion inbrengen (indien voorradig in de je voorraad). Deze nieuwe pion kan via de noordelijke zone het bord betreden of in een gebied waarin je je reeds bevindt. Je kan je pion zo ver bewegen als je wil (zelfs door lege, vijandelijke en gebieden met een gebiedmarker), hiervoor betaal je 1 actiepunt voor een landverplaatsing en 2 actiepunten voor het betreden van een zeegebied.
- indien je je beweging stopt in een leeg gebied, neem je automatisch de controle over en neem je de overeenkomstige gebiedmarker
- indien je je beweging stopt in een vijandig gebied, moet je vechten. De militaire macht wordt vergeleken (indien de aanvaller meer zwaarden heeft, kost deze actie hem 1 punt; indien hij evenveel zwaarden heeft als de verdediger, kost het hem 2 punten; indien hij minder zwaarden heeft, kost het hem 3 punten). De aanvaller plaatst z’n pion bovenop die van de verdediger en neemt de controle en bijhorende marker over. Bovendien krijg je ook nog een zandlopermarker van de voorraad.
De speler die onderop is geraakt, mag in zijn beurt vluchten, blijven staan of zelfs terugkeren om te vechten (en hiervoor de nodige actiepunten aan spenderen). Hij mag geen nieuwe pionnen in die regio inzetten zolang hij onderop ligt en mag ook niet aanvallen zonder eerst te bewegen. Gebieden met een ster zijn strategische gebieden, hiervoor moet je eerst een stam aanvallen. De marker wordt omgedraaid en toont een ster.
Op het einde van de uitbreiding telt de speler al z’n actiepunten op en verplaatst hij z’n pion het overeenkomstig aantal plaatsen op de tijdtrack.

 

2)      Ontwikkelen :
deze actie bestaat uit het doen van een ontdekking of het bouwen van een wonder
- ontdekking = de spelers betalen met de gepaste grondstofblokjes en gebiedmarkers die ze ter beschikking hebben (markers blijven liggen, blokjes dien je af te geven), de speler legt de ontdekking voor zich neer en kan onmiddellijk gebruik maken van de speciale eigenschap. Bovendien mag hij een pion uit de algemene voorraad op een bonus leggen onder de ontdekking (pion naar eigen voorraad halen, zandlopers nemen, goudblokje nemen,  2 overwinningspunten nemen). Deze actie kost 7 actiepunten.
- wonder = kost een aantal sterren die een speler ter beschikking moet hebben (stermarker, architectuur- of ingenieurontwikkeling, voor elk bonuspion in dezelfde kolom als het wonder, sommige kaarten). De speler neemt het wonder en legt dit open voor zich neer, het levert hem overwinningspunten op op het einde van het spel. Deze actie kost 7 actiepunten.

Tijdens het spel trekken de spelers bestemmingskaarten als ze voorbij een Zeusplaats komen op de tijdtrack. Deze kaarten mogen ze tijdens hun beurt uitspelen. Indien een kaart punten oplevert, wordt ze dicht voor de speler afgelegd.

Tijdens het spel duiken 9 goden op die de acties van de spelers zullen overhoop gooien. Deze gebeurtenissen vinden plaats als een speler bepaalde plaatsen op de tijdtrack bereikt.
- de kaarten bij de eerste twee en laatste Zeusplaats worden gespeeld op het einde van de beurt van de speler die er als eerste passeert
- de kaarten bij de dubbele Zeusplaatsen worden op het einde van de beurt van de speler die eerste passeert gespeeld en op het einde van de beurt van de speler die als laatste passeert. Sommige kaarten leveren een voordeel, anderen een nadeel. Het voordeel is steeds voor de speler met de meeste Zeussymbolen (minstens 1), de nadelen steeds voor de speler met de minste Zeussymbolen (ook bij nul symbolen).

Speleinde :

Wanneer een speler de laatste Zeusplaats passeert en het is terug z’n beurt, kan hij onmiddellijk passen of een laatste ronde nemen (mag enkel actiepunten gebruiken die ze hebben). Als alle spelers dit vak hebben bereikt, eindigt het spel en worden de punten uitgedeeld.
- eindpositie (tussen 0 en 5 punten)
- overwinningspuntenmarkers die verzameld zijn gedurende het spel
- een normaal gebied = 1 punt, een Atlantisgebied = 2 punten
- elke ontwikkelingstegel = 2 punten
- elk wonder = tussen 8 en 12 punten
- poetry en philosophy ontwikkelingstegels zijn respectievelijk 3 en 5 punten waard
- absolutism, city, science en ingenieur leveren bonuspunten op
- verlies 2 punten voor de spelers die getroffen zijn door de Keres Olymposkaart
- elke bestemmingskaart die niet gebruikt is, levert nog 1 punt op

De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste ontwikkeling- en wondertegels.

Titel : Olympos
Auteur : Philippe Keyaerts
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 90 min.

 

 

 

 

31-05-2011 om 19:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Releases WGG

WGG is volledig klaar met z'n huiswerk voor de vakantie. Na de releases van "Get nuts" en "Het verboden eiland" is het vandaag de beurt aan "K2", "Dweebies" en "Cherokee". Het eindexamen moet nog wel komen in de maand juni, want dan komt er het langverwachte "Piraten en kooplui".

get nuts   verboden eiland  K2

dweebies    cherokeepiraten en kooplui

Er zijn ook al enkele aankondigingen en nieuwtjes opgedoken voor een verdere toekomst. "Mondo" van Michael Schacht staat op het programma voor het 3de kwartaal en tegen Essen zou ook "Panic station" van de Belg David Ausloos onder hun label op de markt verschijnen.

mondo     panic station

28-05-2011 om 09:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.King of Tokyo (Iello)

king of tokyo

Spelvoorbereiding :

Elke speler kiest een monster en neemt de figuur (6), het monsterbord (5) en zet hierop z’n levenspunten op 10 en de overwinningspunten op 0. Leg het Tokyo-bord (1) in het midden van de tafel, binnen bereik van alle spelers. Het stelt de stad Tokyo voor, onderverdeeld in twee plaatsen : “Tokyo stad” en “Tokyo haven”. Steeds wanneer een kaart refereert naar Tokyo, betreft het beide plaatsen.
In het begin van het spel is er niemand in Tokyo.
(indien dit je eerste spel is of als er 4 of minder spelers zijn, gebruik je enkel Tokyo stad, voor 5 of 6 spelers gebruik je ook Tokyo haven)

Schud de kaarten (2) en vorm een trekstapel en leg de eerste drie kaarten open op tafel naast de trekstapel en de markers.
Plaats de 6 zwarte dobbelstenen (4) in het centrum van de tafel en leg de groene opzij (deze worden enkel gebruikt bij speciale kaarten).

Leg tenslotte de energieblokjes klaar naast het speelbord.

Speeloverzicht :

Alle spelers gooien de 6 zwarte dobbelstenen. Diegene die het meeste “aanval” (klauw) gooit, gaat eerst.

Beginnend met de startspeler, neemt elk monster z’n beurt en dan gaat de beurt naar de speler aan z’n linkerzijde. Een beurt bestaat uit het volgende, in de aangegeven volgorde :

BEURTOVERZICHT :
1. Gooien en hergooien van de dobbelstenen
2. De dobbelstenen uitvoeren
3. Kaarten kopen (optioneel)
4. Einde van je beurt

1.       Gooien en hergooien van de dobbelstenen
In je beurt gooi je alle zes dobbelstenen. Dan kan je enkele, of alle dobbelstenen twee keer hergooien. Dobbelstenen gehouden tijdens het hergooien, kunnen opnieuw gehouden of een tweede keer hergooid worden.

 

2.       De dobbelstenen uitvoeren

De symbolen die zichtbaar zijn op het einde van je gooifase zijn de acties voor deze beurt.
Dobbelsteenoverzicht : de dobbelstenen dragen volgende symbolen :
1/2/3 : overwinningspunten (ster)
bliksemschicht : energie
klauw : aanval
hart : herstel
Dobbelsteeneffecten :
- overwinningspunten : indien een monster drie keer 1/2/3 gooit, dan scoor je 1/2/3 overwinningspunten (drie keer 3 levert dus 3 punten op, geen 9). Elke extra dobbelsteen met ditzelfde resultaat levert één extra overwinningspunt op.
 - energie : elke bliksemschicht levert het monster een energieblokje op. Je hoeft er geen drie te gooien. Energieblokjes kunnen bewaard worden over de beurten heen.
- aanval : elke klauw resulteert in een schadepunt toegebracht aan de monsters die zich niet in dezelfde plaats bevinden als jezelf. Indien jij in Tokyo zit, geef je schadepunten aan alle monsters die niet in Tokyo zijn. Indien je je buiten Tokyo bevindt, gaan de schadepunten naar de monsters die wel in Tokyo aanwezig zijn. Elk schadepunt levert een verlies van 1 levenspunt op . Indien een monster z’n laatste levenspunt verliest, is hij uit het spel.

(het eerste monster in het spel dat een klauw gooit, geeft geen schadepunten, maar neemt plaats in Tokyo)
- herstel : elk hartje stelt een monster in staat om een levenspunt te herstellen. Een monster kan niet boven de 10 gaan (met uitzondering van een speciale kaart). Een monster in Tokyo kan deze actie niet uitvoeren.

 

3.       Kaarten kopen (optioneel)
Optioneel, nadat de dobbelstenen zijn uitgevoerd, mag een monster één van de drie openliggende kaarten aanschaffen. Twee energieblokjes kunnen ook gebruikt worden om al de open kaarten af te leggen en 3 nieuwe open te leggen. Aankopen en ruilen kunnen gedaan worden in willekeurige volgorde zolang een monster voldoende energieblokjes kan spenderen.
Gekochte kaarten worden onmiddellijk aangevuld met de bovenste kaart van de trekstapel

 

4.       Einde van je beurt
Sommige effecten van kaarten vinden plaats in deze stap. Op het einde van je beurt geef je de dobbelstenen door aan je linkerbuurman.

 

Koning van Tokyo worden :

In het begin van het spel staan er geen monsters in Tokyo. Indien Tokyo onbemand is, krijgt het eerste monster dat een “klauw” gooit de controle over Tokyo en plaats z’n figuur in Tokyo zonder schadepunten toe te brengen. Indien je wordt aangevallen als je in Tokyo staat en je wil er niet meer blijven(en wie kan je dat verwijten-het kan er ruw aan toe gaan), dan kan je het monster dat je aanviel oproepen om je plaats in te nemen. Je ontvangt nog wel de aangebrachte schadepunten.
Indien je wordt geëlimineerd terwijl je in Tokyo bent, neemt het monster dat je uitschakelde automatisch je plaats in Tokyo in.
(opgepast : indien je wordt uitgeschakeld door het effect van een kaart, neemt niemand je plaats in Tokyo in)
Wanneer je met 5 of 6 monsters speelt, kan je twee monsters tegelijk in Tokyo hebben.

Effect van Tokyo :
In Tokyo (Tokyo stad en Tokyo haven) staan heeft z’n voor- en nadelen :
- wanneer je in Tokyo terechtkomt, scoor je onmiddellijk 1 overwinningspunt
- wanneer je in het begin van je beurt nog steeds in Tokyo staat, scoor je 2 overwinningspunten
- het monster dat in Tokyo staat kan zichzelf niet herstellen door het gooien van hartjes (wel met kaarten die je herstellen)

Doelen van je aanvallen hangen ook af van waar je staat :
- “klauwen” van de monsters in Tokyo leveren schade aan de monsters die niet in Tokyo staan
- “klauwen” van andere monsters leveren de monsters in Tokyo schadepunten op

Einde van het spel :

Het spel eindigt wanneer een monster 20 overwinningspunten haalt of wanneer je het laatste levende monster bent. Het monster die één van deze zaken behaald, wordt gekroond tot koning van Tokyo.

Regels voor gevorderden :

Tokyo haven – regels voor 5 of 6 gevorderde spelers.
Wanneer je speelt met 5 of 6 monsters kan je Tokyo haven toevoegen aan het spel. Deze positie levert wat extra ruimte op in Tokyo, wat leuk is met veel monsters.
Monsters in Tokyo stad of Tokyo haven worden allen beschouwd als zijnde in Tokyo.

Wanneer een monster aanvalt die niet in Tokyo staat, dient deze op Tokyo stad of Tokyo haven te worden gezet. Indien er keuze is tussen de twee moet er eerst voor Tokyo stad gekozen worden. Zoals in het basisspel levert het monster dat als eerst Tokyo stad inneemt geen schadepunten op. Indien Tokyo haven nog onbezet is, maar Tokyo stad niet, levert het monster dat Tokyo aanvalt eerst schadepunten op voor het monster in Tokyo stad en neemt het dan een plaats in in Tokyo haven of Tokyo stad indien de speler die er aanwezig is, wil vertrekken.
Tokyo haven werkt identiek als Tokyo stad
Indien een monster in Tokyo haven wordt aangevallen, kan het ervoor kiezen om Tokyo te verlaten (nadat de schadepunten eerst zijn ontvangen natuurlijk). In dit geval moet het aanvallende monster z’n plaats innemen, tenzij hij reeds op weg is naar Tokyo stad, in dit geval blijft Tokyo haven leeg. Een monster kan nooit Tokyo stad en Tokyo haven tegelijk bezetten.

Indien een monster wordt geëlimineerd en dit het aantal monsters onder 5 brengt, kan Tokyo haven niet meer worden bezet. Het monster dat op dit ogenblik daar aanwezig is, moet Tokyo verlaten.
(Een kaart die refereert naar Tokyo, doet dit zowel naar Tokyo stad als Tokyo haven)

 Titel : King of Tokyo
Auteur : Richard Garfield
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

 

 

 

23-05-2011 om 17:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel des Jahres

De genomineerden zijn bekend :

De genomineerden voor de algemene categorie :

Asara, Forbidden island, Qwirkle

asara   forbidden island   qwirkle

 

De genomineerden voor de expertencategorie :

7 Wonders, Lancaster, Strasbourg

7 wonders   lancaster   strasbourg

 

De genomineerden voor de kindercategorie :

Da ist der Wurm drin, Die kleine Zauberlehrlinge, Monsterfalle

das ist der wurm drin   die kleine zauberlehrlinge   monster falle

 

23-05-2011 om 13:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
18-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constantinopolis (FFG)

Constantinopolis

Speelvoorbereiding :

1)       Plaats het speelbord in het midden van de tafel

2)       Schud de contractkaarten en maak een trekstapel

3)       Sorteer de munten en goederenblokjes en leg naast het speelbord

4)    Leg de gebouwentegels op de overéénkomstige plaatsen op het speelbord (één voor 2 spelers, twee voor 3-4 spelers en allemaal voor 5 spelers)

5)     Schud de marktkaarten en leg er één willekeurig op de huidige markt, de andere in een open stapel op de toekomstige markt

6)       Elke speler krijgt een spelersbord, één klein schip, 30 goud, 4 houten handelsposten en 3 houten markers (2 schijven en 1 figuur)

7)    Zet één houten schijf op de “nul” van de puntentrack, de andere op “1” van de productietrack. De figuren worden in willekeurige volgorde op de volgordetrack geplaatst.

Speelverloop :

Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit 8 fasen.

1)      Bieden op staatsambten (speelvolgorde + extra voordeel)

2)      Verplaats schepen/ vervul contracten

3)     Produceer goederen

4)     Bouw gebouwen (koop gebouwen, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen)

5)     Trek contracten

6)   Aanvaard contracten (aanvaard contracten, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen, koop/gebruik handelsposten, koop schepen)

7)       Schenk goederen

8)       Einde van een ronde (vervang markten, bewaren/afleggen goederen)

Fasen uitgelicht :

Bieden op staatsambten : in spelersvolgorde worden de spelers om beurten actieve speler. Je kan :
- op je staatsambt blijven staan (geen kosten, volgende speler wordt actieve speler)
- aan vrij staatsambt kiezen (je betaalt 2 goud en legt dit op het staatsambt)
- een staatsambt van een tegenspeler (doe een bod, de andere speler kan overbieden, diegene die het meeste biedt, krijgt het ambt en betaalt, de andere speler kan nu gratis de plaats innemen van de andere speler of één van de andere bovenstaande opties kiezen)

Verplaats schepen/ vervul contracten : de schepen bewegen boven je spelersbord, sommigen komen op één ronde in de haven binnen, anderen doen er twee ronden over. Je verhuist de schepen in deze fase één plaats richting haven. Indien een schip binnenkomt, ontvang je de overeenkomstige punten en goud dat de vervulde contracten opleveren.

Produceer goederen : de spelers nemen gelijktijdig de goederen die hun productiegebouwen produceren en leggen deze op hun productiegebouwen op hun speelbord

Bouw gebouwen : in spelersvolgorde mogen de spelers een gebouw bouwen van elke soort. Je betaalt de kosten en plaatst het gebouw op je spelersbord. Let op het niveau van het gebouw (je kan enkel een C-gebouw bouwen indien je reeds een B-gebouw hebt gebouwd). Je mag goederen verkopen aan de markt (aangegeven aantal en opbrengst) of goederen kopen (aangegeven aantal en kosten) die je zelf niet produceert. Je commerciële gebouwen kan je gebruiken door de gepaste goederen erop te leggen en het gebouw daarmee te activeren.

Trek contracten : de spelers trekken contractkaarten overeenkomstig met het aantal productiegebouwen ze hebben (productietrack) + drie extra kaarten voor “magister officiorum” + één extra kaart voor elke ongebruikte handelspost + evt. extra kaart voor gebouwde muur met dit voordeel

Aanvaard contracten : in deze fase ga je contracten bij een schip plaatsen, hier de nodige goederen opleggen en de schepen op weg sturen (scoor 1 punt voor lange reis). Contracten die niet ingezet worden, worden afgelegd of bewaard onder een handelspost. Elke ronde kan er zo’n handelspost gekocht worden. Je kan ook schepen kopen naar keuze, commerciële gebouwen gebruiken (zoals reeds beschreven) en gaan kopen of verkopen aan de markt (opgelet : kan in één ronde enkel in de aangegeven hoeveelheid, dus indien je dit reeds deed, kan dit niet meer)

Schenk goederen : de spelers mogen één van de goederen, zoals afgebeeld op de huidige markt schenken voor overwinningspunten

Einde van een ronde : schuif de toekomstige markt naar de huidige markt (indien afgewerkt, worden de gebruikte markten terug geschud, na 2 keer te zijn gebruikt, eindigt het spel). Je mag slechts één goed meenemen naar de volgende ronde, tenzij je het “horreum” hebt gebouwd.

Einde van het spel :

Het spel is afgelopen na negen ronden (twee keer doorlopen van de markten) of in de ronde waarin het laatste publieke gebouw (punten) is gebouwd. De spelers krijgen nog de inkomsten van hun schepen die nog onderweg zijn, voor elke 15 goud één punt en de punten voor het aantal gebouwde muren zoals aangegeven op het speelbord. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint de speler met het meeste goud (of goederen indien nog steeds gelijk).

Voordelen staatsambten :

-          Magister Officiorum : drie extra contracten trekken tijdens “trek contracten-fase”

-          Praefectus pretorio : één extra goed, keuze uit de goederen die je reeds produceert

-          Comes thesaurorum : je krijgt vier geld

-          Praefectus urbi : bouw een muursegment naar keuze tijdens “bouw-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

-       Consul : overkopen van een gebouw dat een tegenspeler wil bouwen tijdens de “bouw gebouwen-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

constantinopolis

 

 

 


18-05-2011 om 16:10 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Navegador (PD-verlag)

navegador

Gezien ik gisteren eindelijk een eerste potje van dit spel heb kunnen spelen en me dit goed bevallen is, heb ik voor mezelf en de nederlandstalige spellengemeenschap een overzichtje gemaakt met de spelvoorbereiding, spelverloop, speleinde en scoreverloop. Bij deze publiceer ik die hier dan ook graag op de weblog. Indien u liever een pdf-versie heeft, dan verwijs ik u door naar BGG. (let wel, het bestand dient nog goedgekeurd te worden, dus het kan nog enkele dagen duren vooraleer u dit terugvindt)

Navegador spelershulp

Spelvoorbereiding

- Leg de fabrieken (wit, geel en bruin), scheepswerven (bruin) en kerken (grijs) van links naar rechts op het speelbord
- Leg de blauwe ontdekkingsfiches op de kompassen van de verschillende gebieden.
- Schud de kolonies en leg in overeenkomstige hoeveelheid dicht op het speelbord
-De arbeiders worden op plaats “3” gezet
- Leg de privilegefiches op het speelbord (overeenkomstig tabel op speelbord)
- Leg de suiker-, goud- en kruidenmarker op de resp. prijzen 30, 60 en 70 op de markt
- Elke speler neemt z’n spelersbord, schepen, 200 geld, 1 oranje fabriek (joker), 1 scheepswerf en 1 kerk
- Het privilege van de koning (paars) wordt pas op het einde van het spel gebruikt
- Elke speler plaatst 2 schepen in Portugal
- De laatste speler neemt de “Navegador”-kaart (extra zeilactie)

Spelverloop

1)   Beweeg je pion 1-3 plaatsen verder op de rondel (wijzerzin), voor elke extra verplaatsing, dient er 1 schip van het speelbord te worden gehaald. Voer nadien de actie uit. (in de eerste ronde is de eerste zet vrij)

2)   In een beurt mag de speler met de “Navegador”-kaart een extra zeilactie uitvoeren voor z’n reguliere actie. Daarna geeft hij de kaart aan z’n rechterbuurman. De kaart moet gebruikt worden vooraleer z’n pion een volledige ronde heeft gemaakt op de rondel. (het oranje schip is een geheugensteuntje hiervoor, plaats deze telkens bij de pion van de speler die de kaart krijgt)

3)   Wanneer er een rode scheidingslijn op het speelbord wordt overschreden, kom je in een nieuwe fase terecht, de privileges worden aangevuld, de aankopen duurder en de verplaatsingen dragen verder (zie ook overzicht speelbord)

Acties

- Arbeider : aankoop van arbeiders voor 50 geld/ kerk. Extra arbeiders kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Verplaats je arbeider op de track. Indien er meer dan 9 arbeiders worden aangekocht wordt het teveel aan arbeiders onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Arbeiders zijn nodig om gebouwen te kopen (3 voor fabrieken, 4 voor scheepswerven en 5 voor kerken), je hebt er 2 nodig om een kolonie te stichten en je verliest een arbeider als je een privilege gaat aankopen.

- Schepen : aankoop van schepen voor 50 geld/ scheepswerf. Extra schepen kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Plaats de schepen onmiddellijk in Portugal. Indien er meer dan 7 schepen worden aangekocht wordt het teveel aan schepen onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Schepen worden van het speelbord gehaald bij het ontdekken van een nieuwe regio (1 en 2 bij Nagasaki/Macao afh. aantal spelers), en moeten aanwezig zijn in een regio om er een kolonie te stichten.

- Zeilen : beweeg je vloot 1,2,3 stappen afh. fase 1,2,3. Indien je in een nieuwe regio komt, neem je de blauwe ontdekkingsfiche en verlies je 1 schip. Je draait de koloniefiches open en ontvangt de laagste waarde in geld.

- Kolonie : per aanschaf van een kolonie dien je een schip aanwezig en 2 arbeiders te hebben, je betaalt de prijs aangegeven op de fiche. Voor elke fiche kunnen er grondstoffen worden verkocht aan de markt.

- Gebouwen : je hebt het overeenkomstig arbeiders nodig en betaalt de aangegeven prijs van de fabriek, scheepswerf of kerk. Een fabriek stelt je in staat om goederen te produceren, een scheepswerf en een kerk zorgen ervoor dat de aanschaf van resp. schepen en arbeiders 50 geld kosten.

- Markt : Spelers mogen goederen verkopen of produceren om geld te verwerven. Bij het verkopen van goederen mag je per kolonie van een soort verkopen en krijg je het overeenkomstige geld, de prijsmarker daalt 1 plaats per verkoop. Bij het produceren gebruik je je fabrieken en krijg je geld overeenkomstig met de productieprijs van het goed, de prijsmarker stijgt 1 plaats per productie. Je mag van een goed niet verkopen EN produceren.

- Privilege : geef één arbeider op en kies een privilege uit de galerij. Neem geld overeenkomstig met de afgedekte plaats op je spelersbord x het aantal overeenkomstige zaken (kolonie, fabriek, blauwe ontdekkingsfiches, scheepswerven of kerken)

Speleinde en score

Het spel eindigt nadat elke speler nog een beurt heeft gehad nadat Nagasaki werd ontdekt of wanneer alle gebouwen verkocht zijn.

Spelers scoren punten op de scoretrack als volgt :
- 1 punt per schip op het speelbord
- 1 punt voor elke arbeider
- 1 punt voor elke 200 geld
- de som van punten die je scoort met je privileges : (koningsprivilege in een kolom naar keuze leggen)
* kolonies : privilegepunten x aantal suiker/goud/kruiden fiches (kolonies)
* fabrieken : privilegepunten x aantal fabrieken (inclusief oranje joker)
* ontdekkingen : privilegepunten x aantal blauwe ontdekkingsfiches
* scheepswerf : privilegepunten x aantal gebouwde scheepswerven
* kerk : privilegepunten x aantal gebouwde kerken

 

navegador

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

11-05-2011 om 11:52 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs