IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel des Jahres

De genomineerden zijn bekend :

De genomineerden voor de algemene categorie :

Asara, Forbidden island, Qwirkle

asara   forbidden island   qwirkle

 

De genomineerden voor de expertencategorie :

7 Wonders, Lancaster, Strasbourg

7 wonders   lancaster   strasbourg

 

De genomineerden voor de kindercategorie :

Da ist der Wurm drin, Die kleine Zauberlehrlinge, Monsterfalle

das ist der wurm drin   die kleine zauberlehrlinge   monster falle

 

23-05-2011 om 13:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
18-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constantinopolis (FFG)

Constantinopolis

Speelvoorbereiding :

1)       Plaats het speelbord in het midden van de tafel

2)       Schud de contractkaarten en maak een trekstapel

3)       Sorteer de munten en goederenblokjes en leg naast het speelbord

4)    Leg de gebouwentegels op de overéénkomstige plaatsen op het speelbord (één voor 2 spelers, twee voor 3-4 spelers en allemaal voor 5 spelers)

5)     Schud de marktkaarten en leg er één willekeurig op de huidige markt, de andere in een open stapel op de toekomstige markt

6)       Elke speler krijgt een spelersbord, één klein schip, 30 goud, 4 houten handelsposten en 3 houten markers (2 schijven en 1 figuur)

7)    Zet één houten schijf op de “nul” van de puntentrack, de andere op “1” van de productietrack. De figuren worden in willekeurige volgorde op de volgordetrack geplaatst.

Speelverloop :

Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden, die elk bestaan uit 8 fasen.

1)      Bieden op staatsambten (speelvolgorde + extra voordeel)

2)      Verplaats schepen/ vervul contracten

3)     Produceer goederen

4)     Bouw gebouwen (koop gebouwen, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen)

5)     Trek contracten

6)   Aanvaard contracten (aanvaard contracten, koop/verkoop op de markt, gebruik commerciële gebouwen, koop/gebruik handelsposten, koop schepen)

7)       Schenk goederen

8)       Einde van een ronde (vervang markten, bewaren/afleggen goederen)

Fasen uitgelicht :

Bieden op staatsambten : in spelersvolgorde worden de spelers om beurten actieve speler. Je kan :
- op je staatsambt blijven staan (geen kosten, volgende speler wordt actieve speler)
- aan vrij staatsambt kiezen (je betaalt 2 goud en legt dit op het staatsambt)
- een staatsambt van een tegenspeler (doe een bod, de andere speler kan overbieden, diegene die het meeste biedt, krijgt het ambt en betaalt, de andere speler kan nu gratis de plaats innemen van de andere speler of één van de andere bovenstaande opties kiezen)

Verplaats schepen/ vervul contracten : de schepen bewegen boven je spelersbord, sommigen komen op één ronde in de haven binnen, anderen doen er twee ronden over. Je verhuist de schepen in deze fase één plaats richting haven. Indien een schip binnenkomt, ontvang je de overeenkomstige punten en goud dat de vervulde contracten opleveren.

Produceer goederen : de spelers nemen gelijktijdig de goederen die hun productiegebouwen produceren en leggen deze op hun productiegebouwen op hun speelbord

Bouw gebouwen : in spelersvolgorde mogen de spelers een gebouw bouwen van elke soort. Je betaalt de kosten en plaatst het gebouw op je spelersbord. Let op het niveau van het gebouw (je kan enkel een C-gebouw bouwen indien je reeds een B-gebouw hebt gebouwd). Je mag goederen verkopen aan de markt (aangegeven aantal en opbrengst) of goederen kopen (aangegeven aantal en kosten) die je zelf niet produceert. Je commerciële gebouwen kan je gebruiken door de gepaste goederen erop te leggen en het gebouw daarmee te activeren.

Trek contracten : de spelers trekken contractkaarten overeenkomstig met het aantal productiegebouwen ze hebben (productietrack) + drie extra kaarten voor “magister officiorum” + één extra kaart voor elke ongebruikte handelspost + evt. extra kaart voor gebouwde muur met dit voordeel

Aanvaard contracten : in deze fase ga je contracten bij een schip plaatsen, hier de nodige goederen opleggen en de schepen op weg sturen (scoor 1 punt voor lange reis). Contracten die niet ingezet worden, worden afgelegd of bewaard onder een handelspost. Elke ronde kan er zo’n handelspost gekocht worden. Je kan ook schepen kopen naar keuze, commerciële gebouwen gebruiken (zoals reeds beschreven) en gaan kopen of verkopen aan de markt (opgelet : kan in één ronde enkel in de aangegeven hoeveelheid, dus indien je dit reeds deed, kan dit niet meer)

Schenk goederen : de spelers mogen één van de goederen, zoals afgebeeld op de huidige markt schenken voor overwinningspunten

Einde van een ronde : schuif de toekomstige markt naar de huidige markt (indien afgewerkt, worden de gebruikte markten terug geschud, na 2 keer te zijn gebruikt, eindigt het spel). Je mag slechts één goed meenemen naar de volgende ronde, tenzij je het “horreum” hebt gebouwd.

Einde van het spel :

Het spel is afgelopen na negen ronden (twee keer doorlopen van de markten) of in de ronde waarin het laatste publieke gebouw (punten) is gebouwd. De spelers krijgen nog de inkomsten van hun schepen die nog onderweg zijn, voor elke 15 goud één punt en de punten voor het aantal gebouwde muren zoals aangegeven op het speelbord. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint de speler met het meeste goud (of goederen indien nog steeds gelijk).

Voordelen staatsambten :

-          Magister Officiorum : drie extra contracten trekken tijdens “trek contracten-fase”

-          Praefectus pretorio : één extra goed, keuze uit de goederen die je reeds produceert

-          Comes thesaurorum : je krijgt vier geld

-          Praefectus urbi : bouw een muursegment naar keuze tijdens “bouw-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

-       Consul : overkopen van een gebouw dat een tegenspeler wil bouwen tijdens de “bouw gebouwen-fase” OF ruil twee contracten tijdens de “aanvaard contract-fase”

constantinopolis

 

 

 


18-05-2011 om 16:10 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Navegador (PD-verlag)

navegador

Gezien ik gisteren eindelijk een eerste potje van dit spel heb kunnen spelen en me dit goed bevallen is, heb ik voor mezelf en de nederlandstalige spellengemeenschap een overzichtje gemaakt met de spelvoorbereiding, spelverloop, speleinde en scoreverloop. Bij deze publiceer ik die hier dan ook graag op de weblog. Indien u liever een pdf-versie heeft, dan verwijs ik u door naar BGG. (let wel, het bestand dient nog goedgekeurd te worden, dus het kan nog enkele dagen duren vooraleer u dit terugvindt)

Navegador spelershulp

Spelvoorbereiding

- Leg de fabrieken (wit, geel en bruin), scheepswerven (bruin) en kerken (grijs) van links naar rechts op het speelbord
- Leg de blauwe ontdekkingsfiches op de kompassen van de verschillende gebieden.
- Schud de kolonies en leg in overeenkomstige hoeveelheid dicht op het speelbord
-De arbeiders worden op plaats “3” gezet
- Leg de privilegefiches op het speelbord (overeenkomstig tabel op speelbord)
- Leg de suiker-, goud- en kruidenmarker op de resp. prijzen 30, 60 en 70 op de markt
- Elke speler neemt z’n spelersbord, schepen, 200 geld, 1 oranje fabriek (joker), 1 scheepswerf en 1 kerk
- Het privilege van de koning (paars) wordt pas op het einde van het spel gebruikt
- Elke speler plaatst 2 schepen in Portugal
- De laatste speler neemt de “Navegador”-kaart (extra zeilactie)

Spelverloop

1)   Beweeg je pion 1-3 plaatsen verder op de rondel (wijzerzin), voor elke extra verplaatsing, dient er 1 schip van het speelbord te worden gehaald. Voer nadien de actie uit. (in de eerste ronde is de eerste zet vrij)

2)   In een beurt mag de speler met de “Navegador”-kaart een extra zeilactie uitvoeren voor z’n reguliere actie. Daarna geeft hij de kaart aan z’n rechterbuurman. De kaart moet gebruikt worden vooraleer z’n pion een volledige ronde heeft gemaakt op de rondel. (het oranje schip is een geheugensteuntje hiervoor, plaats deze telkens bij de pion van de speler die de kaart krijgt)

3)   Wanneer er een rode scheidingslijn op het speelbord wordt overschreden, kom je in een nieuwe fase terecht, de privileges worden aangevuld, de aankopen duurder en de verplaatsingen dragen verder (zie ook overzicht speelbord)

Acties

- Arbeider : aankoop van arbeiders voor 50 geld/ kerk. Extra arbeiders kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Verplaats je arbeider op de track. Indien er meer dan 9 arbeiders worden aangekocht wordt het teveel aan arbeiders onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Arbeiders zijn nodig om gebouwen te kopen (3 voor fabrieken, 4 voor scheepswerven en 5 voor kerken), je hebt er 2 nodig om een kolonie te stichten en je verliest een arbeider als je een privilege gaat aankopen.

- Schepen : aankoop van schepen voor 50 geld/ scheepswerf. Extra schepen kosten resp. 100,200 en 300 geld afh. van de fase waarin we zitten. Plaats de schepen onmiddellijk in Portugal. Indien er meer dan 7 schepen worden aangekocht wordt het teveel aan schepen onmiddellijk verkocht tegen 100 geld elk. Schepen worden van het speelbord gehaald bij het ontdekken van een nieuwe regio (1 en 2 bij Nagasaki/Macao afh. aantal spelers), en moeten aanwezig zijn in een regio om er een kolonie te stichten.

- Zeilen : beweeg je vloot 1,2,3 stappen afh. fase 1,2,3. Indien je in een nieuwe regio komt, neem je de blauwe ontdekkingsfiche en verlies je 1 schip. Je draait de koloniefiches open en ontvangt de laagste waarde in geld.

- Kolonie : per aanschaf van een kolonie dien je een schip aanwezig en 2 arbeiders te hebben, je betaalt de prijs aangegeven op de fiche. Voor elke fiche kunnen er grondstoffen worden verkocht aan de markt.

- Gebouwen : je hebt het overeenkomstig arbeiders nodig en betaalt de aangegeven prijs van de fabriek, scheepswerf of kerk. Een fabriek stelt je in staat om goederen te produceren, een scheepswerf en een kerk zorgen ervoor dat de aanschaf van resp. schepen en arbeiders 50 geld kosten.

- Markt : Spelers mogen goederen verkopen of produceren om geld te verwerven. Bij het verkopen van goederen mag je per kolonie van een soort verkopen en krijg je het overeenkomstige geld, de prijsmarker daalt 1 plaats per verkoop. Bij het produceren gebruik je je fabrieken en krijg je geld overeenkomstig met de productieprijs van het goed, de prijsmarker stijgt 1 plaats per productie. Je mag van een goed niet verkopen EN produceren.

- Privilege : geef één arbeider op en kies een privilege uit de galerij. Neem geld overeenkomstig met de afgedekte plaats op je spelersbord x het aantal overeenkomstige zaken (kolonie, fabriek, blauwe ontdekkingsfiches, scheepswerven of kerken)

Speleinde en score

Het spel eindigt nadat elke speler nog een beurt heeft gehad nadat Nagasaki werd ontdekt of wanneer alle gebouwen verkocht zijn.

Spelers scoren punten op de scoretrack als volgt :
- 1 punt per schip op het speelbord
- 1 punt voor elke arbeider
- 1 punt voor elke 200 geld
- de som van punten die je scoort met je privileges : (koningsprivilege in een kolom naar keuze leggen)
* kolonies : privilegepunten x aantal suiker/goud/kruiden fiches (kolonies)
* fabrieken : privilegepunten x aantal fabrieken (inclusief oranje joker)
* ontdekkingen : privilegepunten x aantal blauwe ontdekkingsfiches
* scheepswerf : privilegepunten x aantal gebouwde scheepswerven
* kerk : privilegepunten x aantal gebouwde kerken

 

navegador

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

11-05-2011 om 11:52 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spielbox 2011/2

spielbox

De nieuwe Spielbox zat vandaag in de brievenbus. Het magazine omvat volgende zaken :

Spelbesprekingen :
1) Skull & Roses
2) Toscana
3) Kolonisten van Catan : het snelle kaartspel
4) 1655 - Habemus Papam
5) Schwarzer freitag
6) Firenze
7) Grand cru
8) Navegador
9) The great fire of London
10) Alien frontiers
11) Key market

Voor de kinderen :
1) Flucht vor dem T-rex
2) Tiptoi
3) Was ist das?
4) Domory
5) Der Waldspaziergang

In't kort :
1) Water lily
2) Take it or leave it
3) High five
4) Busstop the boardgame
5) Alex & co

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de vaste rubrieken en artikels over Nürnberg 2011, Ken Fisher & Ulrich Blum (spelauteurs), de geschiedenis van het spel Wizard (dat z'n 15de verjaardag viert) en een vervolg op het memoir '44-verhaal.

09-05-2011 om 17:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe cover voor Cosmic Encounter

Een toppertje in ons gamma is toch wel Cosmic Encounter, het beste bewijs hiervan is de recente aankoop van de 2de uitbreiding alweer. FFG heeft ondertussen ook een prent vrijgegeven van de nieuwe cover van dit spel. Wanneer de nieuwe editie in de winkel ligt, is nog niet zeker, maar erg lang zal u er waarschijnlijk niet op moeten wachten.

Cosmic encounter

08-05-2011 om 14:51 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pergamon (Eggertspiele)

pergamon

Pergamon belooft u spannende archeologische ervaringen in een "redelijk" klein speeldoosje.
Dit prikkelt natuurlijk onze gezonde nieuwsgierigheid en daarom hebben we dit spel dan ook zonder al te veel nadenken aangeschaft ... en het mag duidelijk zijn, het beviel ons prima.

Voor een relatief lage prijs krijgt u trouwens héél wat spel mee naar huis : een speelbord, 4 spelersfiguren, 1 zwarte grafdelver, 60 archeologische vondsten, 24 tentoonstellingsmarkers (3 ronde fiches en 3 rechthoekige fiches per speler), 24 geldkaarten, 40 geldmunten en 36 overwinningspuntenfiches (waarde 1,2 en 5).

De bedoeling in Pergamon is te vergelijken met Colosseum van DoW, u tracht een zo interessant mogelijk tentoonstelling te organiseren om alzo de aandacht van het publiek te trekken. Het aantal bezoekers dat u over de vloer krijgt, zal uiteindelijk bepalen of u dit spel weet te winnen.

pergamon

Pergamon loopt over 12 ronden. Een kalender (middelste speelbord) geeft dit aan, de vondsten worden hierover verdeeld bij het begin van het spel. In elke ronde wordt een stapeltje op de archeologische site geplaatst (links op het bord) in oplopende volgorde (de vondsten hebben twee cijfers, één dat de eeuw aangeeft, een ander het jaartal). Rechts op het speelbord ziet u overigens het museum, vanaf het moment dat u tentoon stelt zal hier een marker komen te liggen (max. 3 per speler) en tenslotte ziet u bovenaan het bord de biedtrack waarop u gaat kiezen hoeveel inkomsten u "wil" binnenhalen en in welke gangen u zal gaan graven op de site.

Nadat de site is aangevuld worden er twee geldkaarten van de stapel dicht getrokken. Op de achterkant van de kaarten staat aangegeven of er veel of weinig geld achter de kaart zit (geldzak = 1 tot 4 munten, schatkist = 5 tot 8 munten). Daarna plaatsen de spelers hun speelfiguur in speelvolgorde op de biedtrack. Deze geeft aan hoeveel geldmunten u kan verzamelen en in welke gang op de site u kan gaan vondsten halen. Als alle figuren zijn ingezet worden de geldkaarten omgedraaid en geld verdeeld.

Je verdeelt van rechts naar links op de biedtrack dwz diegene die het minste geld wilde, krijgt eerst. Indien er onvoldoende geld is om uit te delen hebben de spelers die nog uitbetaald dienen te worden pech. Maar andersom geldt deze regel ook, indien er geld over is, krijgt de meest linkse speler al de rest.

Dan kopen de spelers in spelersvolgorde vondsten op de archeologische site uit de rijen, aangegeven op de plaats waar ze op hebben geboden. Ze betalen munten overeenkomstig met de rij waaruit ze alle vondsten nemen. Je mag ook aan een aankoop verzaken natuurlijk.

De speler puzzelen de vondsten dan netjes in elkaar (indien mogelijk). Elke vondst bestaat telkens uit 2 delen van een archeologische ontdekking. De spelers mogen max. 3 vondsten meenemen naar een volgende ronde. Voor elke vondst extra dienen ze 1 munt te betalen om deze te behouden, anders wordt er een teveel afgelegd.

De spelers mogen steeds beslissen om een collectie tentoon te stellen. Ze leggen hun collectie aan een rechthoekige marker en plaatsen de overeenkomstige ronde marker in het museum overeenkomstig met de waarde van de collectie (deze bekom je door het aantal eeuwen van je volle vondsten op te tellen + eventueel opwaarderen van de collectie door max. 3 munten af te leggen).

Alle tentoonstellingmarkers die onder de jouwe liggen, schuiven een plaatsje naar onder (men verliest interesse in deze collecties). Na de 5de, 7de, 9de en 11de ronde wordt het museum gewaardeerd en worden punten uitgedeeld, overeenkomstig de plaats waar je markers in het museum liggen. Bovendien wordt er bij elke waardering één bepaald voorwerp extra gewaardeerd (vaas, urn, armband, masker) dat het oudste is in de collectie. Na elke waardering verliezen de collecties weer interesse en worden de markers naar beneden geschoven. Markers die uit het museum vallen gaan terug naar de speler, hij kraamt z'n collectie op en kan later in het spel een nieuwe opstarten (een speler kan ook spontaan een collectie verwijderen) Op het einde van het spel zijn er overigens nog 3,2 en 1 punt te verdienen voor de drie oudste voorwerpen in de collecties van de spelers.

De speler die op het einde het meeste bezoekers naar z'n tentoonstellingen heeft kunnen halen, wint het spel.

Dit spel heeft iets speciaals over zich. In de eerste plaats is het thema al wel leuk (maar dat is persoonlijk), het speelbord is overzichtelijk en duidelijk en geeft duidelijk het verloop van het spel weer. Het is niet eenvoudig om aanvankelijk je speelfiguur op de biedtrack te plaatsen. Ook het puzzelen met de vondsten is even wennen, maar er zit héél wat in dit spel. Op het juiste moment het nodige geld hebben om de vondsten te kopen die je net nodig hebt, is de boodschap. Zorg dat je tentoonstellingen tegen een waardering op de beste plaatsen liggen en scoor op die manier zo veel mogelijk punten. Een oud voorwerp bijeen sparen levert wel bonuspunten op, maar levert niet veel op qua waarde van collectie, dus ook hier moet je een goed evenwicht zoeken.

Titel : Pergamon
Auteur : Stefan Dorra & Ralf zur Linde
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

 

05-05-2011 om 20:13 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominant species spelregeloverzicht

dominant species

Klik op de afbeelding om op de pdf te komen met het spelregeloverzicht.

Ik heb deze even voor mezelf gemaakt zodat een eerste partijtje vlot kan verlopen en ik een beter zicht kreeg op de gang van zaken van dit ongetwijfeld fantastische spel. Nu nog een potje proberen te organiseren om het eens aan de werkelijkheid te toetsen.

04-05-2011 om 13:02 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 wonders - leaders (Repos production) : spelregels

7 Wonders - Leaders

De engelstalige spelregels van 7 Wonders - leaders staat online : u vindt ze hier.

02-05-2011 om 16:49 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smallworld underground (Days of wonder)

Smallworld underground

Days of Wonder heeft de afgelopen jaren kunnen teren op het succes van hun Smallworld.
Onze goede vriend Philippe Keyaerts, spelontwikkelaar en Belg nota bene, mag nu ook een
extra uitbreiding op z'n spel aankondigen : Smallworld underground.

En het wordt niet zomaar een uitbreiding. Het is een op zichzelf staand spel, maar kan ook in
combinatie met de originele Smallworld gespeeld worden. Hieronder geef ik u enkele beelden, en
u zal zelf ook wel de overeenkomsten merken. Natuurlijk komen er weer enkele nieuwe personages
en speciale krachten bij, het speelbord ziet er iets anders georganiseerd en vooral donkerder uit, maar de basisprincipes
blijven eigenlijk identiek. Natuurlijk wordt er ook wel iets extra's aangekondigd. Zo zouden er monsters
in het spel komen die je moet trachten te verslaan, relikwieën die je kan verzamelen, legendarische plaatsen
om een bezoekje te brengen en zwarte bergen en een heuse vulkaan die alles wel eens in de war zou kunnen sturen.
Daarnaast zou er ook een mogelijkheid zijn om alleen te spelen, mij lijkt het eerder een variant te worden met een bepaald scenario dan, maar veel is er nog niet over geweten.

Later hierover zeker meer, u mag al met de duimen beginnen draaien tot in juni, want dan zou hij beschikbaar moeten zijn.

Titel : Smallworld underground
Auteur : Philippe Keyaerts
Uitgeverij : Days of Wonder
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 10+
Kostprijs : ong. 45 euro

Smallworld underground

 

Smallworld underground

29-04-2011 om 13:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.(Days of) Wonderservice

Er is al wel wat inkt gevloeid over het materiaal van Cargo noir, sommigen zijn vol lof, anderen zijn eerder teleurgesteld dat het zo'n licht spel betreft. Nu meningen moeten verschillen natuurlijk, maar wat je de mensen van DoW wel moet nageven dat ze toch kunnen terugvallen op een meer dan deftige service.

Het zakje voor cargofiches toonde blijkbaar bij zeer veel mensen (zo ook bij mezelf) problemen met de naden die loskwamen, zodat het koordje los kwam te zitten. Via een bericht op BGG (dus ga daar regelmatig kijken is de boodschap), konden klanten een nieuw zakje aanvragen. Nu vandaag, zo'n weekje later zat het vervangmateriaal al in mijn brievenbus. Een welgemeende pluim en duim dus voor Days of wonder.

ps : ik had ook een probleem met de speelborden die inderdaad scheef trekken, gewoon een oud trucje toegepast met de zware gouden of witte gids en ze zijn allemaal weer biljartvlak.

28-04-2011 om 12:24 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer Ystari ...

Olympos

Het houdt niet op vandaag, ook de spelregels van hun nieuw toppertje "Olympos" staan sinds vanmorgen online.

U kan ze hier lezen : klik

28-04-2011 om 12:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ystari magazine

ystari magazine

Vanaf vandaag vindt u het eerste Ystari magazine (Frans) op hun website. U krijgt in dit magazine een overzicht van hun spellen, hun nieuwigheden, extra's voor bestaande spellen, ...

De online versie kan u hier downloaden : klik

U krijgt ook een gedrukt exemplaar bij de plaatselijke spellenboer staat op hun website te lezen, maar ik veronderstel dat u dan wel spellen in Frankrijk zal moeten bestellen. Of het magazine ooit tot bij ons geraakt dat weet ik niet.

28-04-2011 om 07:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FFG gaat de "euro"-tour op

Fantasy flight games stond enkele jaren geleden garant voor zeer zware spellen, spellen met een gemiddeld gewicht van 2 à 4 kg per doos, elke uitbreiding nog een kilootje erbij. De spelregels waren al niet veel minder, een gemiddelde van zo'n 40-50 bladzijden, zelfs uitschieters tot 80-100 pagina's puur Engels leesplezier. Ameritrash in de beste betekenis van het woord. Je bent hiervan misschien een voor- of tegenstander, ik hou er wel van op tijd en stond, maar snel even tussendoor een Fantasy flightje spelen, dat was er toch niet bij. Ronkende namen als Twilight Imperium, Descent, Starcraft the boardgame, Tide of iron, War of the ring, Runewars, ...

Daarna kwamen ze met iets lichtere, snellere spellen op de proppen, de silverlinereeks in de kleinere doosjes. Hier en daar verschenen zelfs non-collectable cardgames en ook de spelregels werden vereenvoudigd. Stilaan beseften ze bij de Amerikaanse spellengigant dat er in Europa ook een markt was voor spellen met kwalitatief hoogstaand materiaal, spellen met een volwassen thema ook. Ze konden een keertje afstappen van die flashy kleurtjes of de pasteltintjes die je in de betere euro-game vaak tegenkomt. Een mooi voorbeeld is zonder twijfel "Chaos in the old world", een euro in een FFG-jasje. Een spel dat ook op 90 minuutjes is afgerond en daar bleef het niet bij, er volgden er nog ...

Battlestar galactica blonk ook uit, niet zozeer door z'n spelduur (want toch ook zo'n 2à3 uurtjes plezier), maar het coöperatieve was ook iets nieuws voor FFG, je kan hiermee héél wat mensen overhalen om toch eens een spel te spelen uit hun gamma. Civilization the boardgame, dat zou zonder enige twijfel het moeilijkste spel in de ganse reeks kunnen geweest zijn, maar ook al zit er redelijk wat materiaal bij het spel, de gameplay lijdt er niet onder, die is vlot, redelijk eenvoudig en toegankelijk voor iedereen die ervoor openstaat. Spellen als Constantinopolis, Kingsburg, Isla dorada, The hobbit en Blue moon city ... die zal elke euro-liefhebber ook wel in z'n kast hebben staan, en zo niet, probeer ze dan toch maar een keertje uit.

Waar ik uiteindelijk naartoe wil, is dat FFG toch wel een kleine zijsprong maakt in z'n gamma. Natuurlijk blijven ze ook hun "oude" publiek trouw, met talloze uitbreidingen van Arkham horror, A game of thrones en de ganse Warhammer-reeks, maar je kan toch wel stellen dat we verwend zullen worden in de toekomst. Ik geef u dan ook al een zicht op enkele euro's die in de komende maanden zullen verschijnen :

black gold      Ventura       deadwood

27-04-2011 om 18:31 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
26-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/5
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volgende week vrijdag, 6 mei is het weer spellenavond. De nieuwsbrief vindt u hierbij, klikken om te vergroten.

26-04-2011 om 19:55 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strasbourg (Pegasus)

strasbourg

De laatste nieuwe van Stefan Feld (en Pegasusspiele) noemt Strasbourg en voldoet mijns inziens aan alle verwachtingen.
De spelers leven in het Straatsburg van de 15de eeuw en proberen invloed te krijgen bij de diverse gilden en zelfs occasioneel een plaatsje in het stadsbestuur. Je speelt één van de ambitieuze families die hun leden proberen op de juiste plaats te laten terechtkomen.

Het materiaal is wederom mooi en efficiënt. Een speelbord, met daarop de gilden, een stadsplan en plaats voor de rondekaarten, 5 rondenkaarten, 5 zichtschermen, 5 overzichtskaarten, 30 goederentegels (6 van de 5 gilden), 5 speciale gebouwentegels, 1 rondenmarker, 1 startspelermarker, 5 kapellen, 5 prestigemarkers, 75 familieleden (15 van elke kleur), 10 privileges, 40 geldmunten, 120 invloedskaarten (24 per speler) en 25 opdrachtkaarten.

strasbourg

De opdrachtkaarten zijn à la Ticket-to-ride-opdrachten. In het begin van het spel krijg je er vijf en mag je er zoveel houden als je wil. Indien je de opdrachten uitvoert tegen het einde van het spel scoor je punten, lukt het je niet, verlies je 3 punten per onvolbrachte opdracht.

Een spelletje Strasbourg loopt over vijf ronden, die op hun beurt bestaan uit 3 fasen :


1) planningsfase : In deze fase gaan de spelers invloedskaarten trekken van hun geschudde, dichte stapel. Ze bepalen zelf hoeveel kaarten ze deze ronde willen gebruiken (let op : je hebt slechts 24 kaarten voor het héle spel). De kaarten hebben waarden 1-6. Als de spelers de kaarten hebben getrokken waarmee ze tevreden zijn, maken ze verschillende stapeltjes met deze kaarten (elk stapeltje kan ingezet worden in de actiefase). Een stapel mag uit 1 maar ook uit alle kaarten bestaan.


2) Actiefase :
In de actiefase wordt de rondekaart volledig afgehandeld. Op deze rondekaart staan de verschillende gilden, kerk, adel, handelaars, kapel bouwen en speciaal gebouw bouwen. De rondemarker wordt van A tot I verplaatst en de spelers hebben om beurten de mogelijkheid om een stapel invloedskaarten uit te spelen. De speler die het meeste biedt, voert de actie uit, soms mag ook de tweede (en zelfs derde) speler een actie uitvoeren.
- invloed op adel en kerk : de eerste speler zet een familielid op het schild van de adel, de tweede op de kerk
- invloed op een gilde : de eerste speler plaatst een familielid op het schild van de gilde, neemt een goederentegel van het gilde en plaatst een familielid in de stad op een gebouw van de gilde; de tweede speler neemt een goederentegel en plaatst een familielid in de stad; de derde speler neemt ofwel een goederentegel of plaatst een familielid in de stad
- invloed handelaars : enkel de eerste speler mag goederentegels verkopen (waarde tegels)
- bouwen kapel : de speler die een familielid op het schild van de kerk heeft staan, plaatst een kapel op een kruispunt in de stad
- bouwen speciaal gebouw : de speler die een familielid op het schild van de adel heeft staan, plaatst een speciaal gebouw op een open plaats in de stad


3) Raadsfase : Elke speler die een familielid op een schild heeft staan, ontvangt overwinningspunten. Nadien krijgt ook de speler met de meeste familieleden op de schilden een privilege, dit kan in latere ronden ingezet worden om bij het kiezen van een stapeltje kaarten je beurt af te wachten om eventueel op het einde te overbieden. Op het einde van het spel is een ongebruikt privilege ook een punt waard.

Na vijf ronden volgt er een telling :
- elk familielid in de stad = 1 punt
- elk familielid die grenst aan een kapel = 1 punt
- elk familielid die grenst (horizontaal of verticaal) aan een speciaal gebouw = punten op het gebouw
- voor elk ongebruikt privilege = 1 punt
- voor elke vervulde opdrachtkaart = punten op kaart
- voor elke onvervulde opdrachtkaart = -3 punten

De speler met de meeste punten wint dit spel met een redelijk uniek biedsysteem. Elke speler beschikt over dezelfde wapens (invloedskaarten) maar zal deze op een ander moment zo goed mogelijk moeten aanwenden. Je tegenspelers goed inschatten en het overwicht halen bij de biedingen zal bepalen of je je opdrachtkaarten uiteindelijk zal kunnen uitvoeren. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben dat jouw opdrachten niet in het vaarwater zitten van de andere spelers (best te vergelijken met Metropolys), maar je gaat er sowieso voor moeten strijden.

Titel : Strasbourg
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Pegasus
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

 

25-04-2011 om 19:55 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The dwarf king (Iello)

the dwarf king

Dit spel van Bruno Faidutti (gekend van o.a. Isla dorada, Diamant, Ad astra, Machiavelli, Mysterie van de abdij, ...)
verschijnt normaal gezien in juni. The dwarf king kondigt zich aan als een doodgewoon slagen-halen-kaartspelletje, met een twist erin.

Het spel bestaat uit een deck kaarten, bestaande uit drie kleuren (rood-blauw-groen) en de gewone waarden als een traditioneel kaartspel. Aan het begin van een ronde worden opdrachtkaarten blootgelegd. Deze kaarten geven aan hoe je overwinningspunten kan scoren. Dit kunnen zowel positieve als negatieve punten zijn. (à la Stich oder nicht)

Er volgt een rondje slagen halen, met de gekende regels, kleur bekennen en slagen halen. Natuurlijk zijn er wel enkele speciale kaarten die je iets extra's opleveren (ook weer positief en negatief) als je deze in je slagen verzamelt.

the dwarf king

Nadat alle slagen zijn gespeeld, bepaalt de speler die de blauwe (mensen) vijf in z'n slagen heeft behaald, welke opdrachtkaart punten oplevert. (bv. de speler die exact twee slagen haalde, scoort vier punten)

De spelers spreken op voorhand aan aantal ronden af, zo kan je het spel zo lang spelen als je wil.

Titel : The dwarf king
Auteur : Bruno Faidutti
Uitgeverij : Iello
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min. (afh. aantal ronden)
Leeftijd : 8+

24-04-2011 om 11:20 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuiderspel

zuiderspel

Op paasmaandag, 25 april, organiseren onze noorderburen weer hun jaarlijkse spellenbeurs in Eindhoven : Zuiderspel.

Ik heb dit even van hun website geplukt :

"Zuiderspel is een gezellige spellenbeurs waar diverse activiteiten zijn voor alle spelliefhebbers, kinderen en hun ouders. Op Zuiderspel zullen zoveel mogelijk verschillende vormen van spellen gedemonstreerd worden. Hierbij komen alle takken van 'unplugged' spellen aan bod, zoals bordspellen, kaartspellen, dobbelspellen en vele andere gezelschapsspellen. Het gaat dus niet om computerspellen die via een console of pc gespeeld moeten worden. Verder zijn er drie speciale pleinen en vele andere leuke (spel-)activiteiten. Voldoende redenen dus om op tweede paasdag naar Eindhoven te gaan. Kom spelen, kijken, meedoen, kopen en nog veel meer...Zuiderspel, dé spellenbeurs van Zuid Nederland!"

Daarnaast hebben ze ook een themaplein dat dit jaar volledig rond "dobbelstenen" zal draaien en de keuze uit spellen bleek overrompelend te zijn. Ook het "hot-en-gespot"-plein en het kinderplein lonen ongetwijfeld de moeite om eens langs te gaan. En om u een zicht te geven op de exposanten, som ik deze even voor u op :

999Games
Asmodee
Bordspelvereniging Roll The Dice
De Rode Pion
De spellenmug
Ducosim
Edulogics s.c.
Eternal war
FORUM Federatie
Games first
Giuoco
Gorilla Games
Knights of the Kitchentable
Koos
Mini-Nalá
Nederlandse Mahjongbond
Opstelten Speelgoed
Raindropchess
Rocks
SAN
Sandtimer
Schellens Speelgoed
Senet
Sensalot
Spel in Zicht
Spellenwinkel.be
Studio Haas
The Game Freak
The Game Master
Versmissen
White Goblin Games

De deuren openen om 10.00 uur en u kan rustig spelen tot 18.00 uur, u betaalt een entreeprijs van €5 en €2 voor kinderen (4-12 jaar). Zuiderspel zal dit jaar voor het eerst plaatsvinden in het Klokgebouw op Stijp-S te Eindhoven. Deze oude Philips-fabriek is de afgelopen jaren volledig gerenoveerd en omgetoverd tot een ware ´cultuurfabriek´, waar culturele en creatieve initiatieven groots de ruimte krijgen. En vanaf 2011 biedt het dus ook ruimte aan Zuiderspel.

Klokgebouw 50
5617 AB Eindhoven
www.klokgebouw.nl

Alle verdere info vindt u op de website : www.zuiderspel.nl

 

23-04-2011 om 14:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 wonders - leaders (Repos production)

De hit van 2010-2011 is ongetwijfeld 7 Wonders van Antoine Bauza. In Essen zal er dit jaar dan ook een eerste uitbreiding verschijnen. Het prototype werd reeds voorgesteld in Nürnberg, en nu staan ook de spelregels (in het Engels en Duits) online.

U vindt deze hier terug : http://www.rprod.com/files/7WONDERS_LEADERS_RULES_EN_COLOR.pdf

 

7 Wonders - Leaders

22-04-2011 om 13:09 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heet hangijzer 4 : Too hot for gaming

Of er wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd is, dat weet ik niet precies, maar ik heb geconstateerd dat er bij mooi weer minder activiteit is in de spellenwereld. Misschien is het rendement wel even hoog, maar wordt er minder over gecommuniceerd, wat toch vooral een gelegenheid is op het internet in statistieken op boardgamegeek, lijstjes op de fora, ...

En aangezien het tijdens deze paasvakantie al schitterend weer is, en ons misschien ook een warme, mooie zomer (met hopelijk 's nachts toch wat neerslag voor de natuur) te wachten staat, wil ik hier wel eens een boompje over opzetten.

Laat ons eerst eens beginnen met de frequentie aan spelen. Ik kan tal van redenen bedenken die dit aantal achteruit zouden kunnen duwen : het gras meermaals afrijden, de tuin sproeien, BBQ organiseren, een fietstochtje met het gezin ondernemen, van de hitte in de kelder kruipen te verkoeling, zonnecrème factor 20 smeren, ijsje likken dat beduidend langer duurt dan een pintje leegdrinken, ... misschien blijft er op die manier gewoon minder tijd over om te spelen.

Daarnaast is het misschien ook moeilijker om speelkameraden op te trommelen, omdat zij aan één van bovenstaande activiteiten hun tijd aan het schenken zijn. Ook in de spellenclubs merk je traditiegetrouw een enorme daling naar de zomermaanden toe. Vele spellenclubs beslissen dan ook om hun spellenavonden (-dagen) van juli en augustus te schrappen of in de wintermaanden extra avonden toe te voegen. Ook bij ons is dit een idee dat al enkele keren op de voorgrond is getreden, maar voorlopig nog niet ten berde is gebracht. Enigszins is het natuurlijk te snappen dat men liever met andere zaken bezig is, alhoewel, het kan best ook wel eens deugd doen om op het gemak in de schaduw of op een terrasje, met een frisse pint bij de hand, een spelletje te spelen. Voor mij persoonlijk heeft het zelfs nog dat ietsje extra ten opzichte van het spelen op een druilerige, natte herfstdag (hoewel dit ook wel lekker klinkt, als ik het hier nu typ).

Dit alles brengt ons dan ook naadloos over naar ons volgende topic, nl. de spellenkeuze. Dat buitenspeelspellen zoals Kubb, Molkky, en andere werpspellen en jeu-de-boules zéér populair zijn, dat is ongetwijfeld te begrijpen. Niets is gezelliger dan met een stel volwassen venten, terwijl we aan het BBQ-en zijn en een goudgele pretpaal in de hand hebben, op een stel houten kegels te liggen gooien, hierbij waarschijnlijk nog één van de andere gasten rakend en hier-en-daar beschadigingen aan de tuinaanleg forceren. Ook kaartspellen vinden dan makkelijker hun weg naar de speeltafel blijkbaar. Misschien is uw tuintafel gewoon kleiner en is het uit praktische overwegingen dat u een Machiavelli, kolonisten kaartspel of Perudo verkiest.

Zou het gewoon te vermoeiend en te warm zijn om een bordspel uit te pakken, de volledige setup uit te voeren, de spelregels nog eens ter hand te nemen en dan een goeie 90 minuten à bloc te spelen? Het blijft toch ook voor mij een groot vraagteken, misschien moeten de studenten uit Gent, Brussel of Antwerpen ons daar eens mee lastig vallen in één van hun vele ondervragingen die ik regelmatig in de mailbox krijg. Ze mogen me de resultaten in ieder geval opsturen.

 

20-04-2011 om 17:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:Hete hangijzers
>> Reageer (1)
19-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kolonisten van Catan : het snelle kaartspel (999 games)

kvC : snelle kaartspel

Ik moet u deze serie ongetwijfeld niet meer voorstellen, want bij deze halen we de populairste melkkoe van stal om nog eens een uiertje leeg te pompen. Maar het moet gezegd, het is blijkbaar een goeie lente, de koe heeft toch enigszins van het goede gras genoten en levert melk van een kwaliteit die toch aan onze strenge speeleisen voldoet.

In "de Kolonisten van Catan : het snelle kaartspel" gaat u zoals gewoonlijk bouwen aan uw kolonie, door straten, dorpen, steden en ridders te verzamelen. Ook nu weer verzamelt u hout, steen, erts, wol en graan in de juiste hoeveelheid om te kunnen bouwen. De speler die er als eerste in slaagt om 10 overwinningspunten bijeen te sprokkelen wint dit spel.

Het doosje heeft de grootte van een gewoon kaartspelletje overigens, een boonanza, take 5 en andere saboteurs en voor uw geld krijgt u 67 grondstoffenkaarten, 42 bouwkaarten en 1 richtingkaart (die enkel de richting aangeeft naar wie u mag gaan pesten).

Pesten, dat is in dit snelle kaartspel de boodschap, nog meer dan in het bordspel gaat u uw tegenstrevers trachten een hak te zetten door hen straten en ridders te ontnemen. Voor u een spelletje begint, dient u de juiste bouwkaarten te selecteren uit de deck (vergelijkbaar met 7 wonders). Daarna worden stapels gevormd : straten, dorpen, ridders en stadsuitbreidingen, de grondstoffenkaarten worden geschud, elke speler krijgt er 3 en er worden er 5 opengelegd als markt. Elke speler krijgt ook al een dorp en een straat die hij voor zich neerlegt. Het spel kan beginnnen.

Een speelbeurt bestaat uit drie fasen, waarna de volgende speler aan de beurt is :


1) grondstoffenkaart(en) ruilen :
- aantal hangt af van het aantal straten dat met de A-zijde naar boven ligt (indien geen, mag je één kaart ruilen)
- ruilen met gedekte stapel : trek 1 kaart van de trekstapel en leg 1 kaart op de aflegstapel
- ruilen met de markt : neem 1 kaart van de markt en leg 1 kaart in de plaats in de markt
- ruilen met een andere speler : trek 1 kaart uit de hand van een tegenspeler, daarna geef je hem 1 kaart terug (mag dezelfde zijn)

2) bouwkaart(en) bouwen :
- dorp (1 punt) : 1 hout, 1 baksteen, 1graan en 1 wol betalen, leg naast de andere dorpen (indien geen meer in voorraad is dit niet meer mogelijk). Na het bouwen van een dorp mag je de richtingskaart omdraaien.

- stad (2 punten) : 2 graan en 3 erts betalen, draai een dorpkaart om en lees en voer de gebeurtenis uit

- stadsuitbreiding (3 of 4 punten) : 3 wol en 1 erts betalen, kies een stadsuitbreiding uit de stapel en plaats op een stad, het voordeel van de kaart is onmiddellijk geldig- straat : 1 hout en 1 baksteen betalen, leg ze op de andere straten zodat de tekst en punten nog zichtbaar zijn, telkens afwisselende zijde gebruiken (A-B-A-B-...)

- ridder : 1 graan, 1 wol en 1 erts betalen, leg ze op elkaar zodat de tekst en punten zichtbaar zijn, telkens afwisselende zijde gebruiken (A-B-A-B-...)

* Bouwt een speler een straat of ridder en is dit niet meer beschikbaar, dan neemt hij deze van een andere speler weg. Hij volgt hierbij de pijlrichting van de richtingskaart. Heeft deze speler die kaart niet, dan neem je de volgende speler.
* Er mogen steeds 3 willekeurige grondstoffenkaarten ingeruild worden voor 1 grondstoffenkaart naar keuze.
* Een speler mag nooit 2 dezelfde kaarten in één beurt aanschaffen (bv. geen 2 straten, wel 1 straat en 1 ridder)

3) Nieuwe grondstoffenkaarten trekken
De speler trekt 2 grondstoffenkaarten van de trekstapel, voor elke ridderkaart (kant A), mag hij 1 grondstoffenkaart extra trekken.

Oh ja, nog even dit, een melkkoe zou geen goeie melkkoe zijn, mocht er volgende boodschap al niet in de spelregels staan. Ik citeer : "Met behulp van een tweede exemplaar van dit spel kan met dezelfde regels ook met 5 of 6 spelers gespeeld worden." 't Is maar dat u weet dat ze hun streken nog niet verloren zijn.

19-04-2011 om 10:29 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs