IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cargo noir (Days of wonder)
En video 2 :


03-01-2011 om 18:36 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cargo noir (Days of Wonder)
Als grote fans van Days of wonder kunnen we er niet naast kijken. DoW komt binnenkort met een nieuw spel aandraven. Veel is hier nog niet over bekend, maar de "hypemolen" is alvast op volle toeren. Er werden reeds twee filmpjes gepubliceerd op de minisite van dit spel.

Video 1 :

03-01-2011 om 18:35 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hive : the ladybug


Voor het razendverslavende spelletje Hive is er een nieuwe uitbreiding verschenen in Essen. Het lieveheersbeestje wordt aan het spel toegevoegd. Ze valt in de eerste plaats op door haar rode kleur. Daarnaast heeft dit insectje natuurlijk weer een andere mogelijkheid van verzetten. Het lieveheersbeestje verplaatst zich steeds 3 plaatsen, 2 daarvan loopt ze over andere stenen, bij de derde stap valt ze in een opening of aan de rand van de hive. Het lieveheersbeestje mag niet rond de hive bewegen en mag z'n beweging niet eindigen op een ander insect (zoals de tor).
Dit kleinnood is wederom een leuke aanvulling op dit fantastische spel. Na de mug is er dus het lieveheersbeestje die voor extra mogelijkheden zorgt.

Er is in Essen overigens ook een gepimpte versie verschenen van Hive, nl. Hive carbon. De stenen zijn nu in de contrasterende wit-zwart tinten en bovendien zitten de uitbreidingen mug en lieveheersbeestje standaard bij dit spel. Dus moest u nog geen Hive thuis hebben liggen, is de carbon-versie misschien een zéér interessant gegeven.

Titel : Hive - the ladybug (uitbreiding van Hive)
Auteur : John Yianni
Uitgeverij : Gen 42 games/ Vendetta spel
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 20 min.

01-01-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2010
>> Reageer (0)
31-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste wensen voor 2011
Lieve bloglezers,


Zoals u reeds op onze nieuwsbrief kon lezen heb ik de nodige wensen al overgemaakt aan onze spellenclubleden.
Natuurlijk krijgt u ook van mij alle gekende wensen zoals gezondheid, geluk, liefde, lottowinst, ... alles wat u maar wenst.
Hopelijk wordt 2011 net zo'n tof speeljaar als dit jaar dat op z'n eind loopt. Het zou me te ver leiden om alle mooie
momenten op te sommen, en aangezien het feestje hier thuis begint, ga ik dat ook niet doen.

Maak er in ieder geval ook vanavond een fantastisch feestje van, al dan niet met een spelletje en dan zie ik u allen graag
volgend jaar terug.

Arne

31-12-2010 om 19:01 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thief of Baghdad



The thief of Baghdad is in mijn ogen een ondergewaardeerd spelletje. Jammerlijk genoeg heeft het onvoldoende verkocht, want anders was onze (Syroit en ik hebben zo eens wat geprobeerd met dit spel) ingezonden uitbreiding misschien wel een optie geweest voor Queen games om te publiceren.

De spelers proberen in dit spel schatten te stelen in het kasteel. Door het uitspelen van kaarten bewegen ze hun dief en kopen ze de wachters om. Afhankelijk van het aantal spelers proberen we een aantal schatten als eerste te verzamelen om het spel te winnen.

Het speelbord toont de zes paleizen in de zes verschillende kleuren, die ook op de kaarten zijn terug te vinden. In deze paleizen worden schattenfiches gelegd van groot naar klein. (de kleine zijn makkelijk te stelen, maar dan moet je erg snel zijn, voordat een andere speler er mee weg is natuurlijk) Voor elk paleis wordt één neutrale zwarte wachter geplaatst. De spelers krijgen alle dieven in hun kleur, een aantal wachters (afh. aantal spelers, die ze over de verschillende paleizen verspreiden) en een aantal handkaarten. (startspeler krijgt er minder dan volgende enz.)

In een beurt kan een speler zoveel acties uitvoeren als hij wil en kan door het uitspelen van kaarten.
1) een eigen dief uit de voorraad in een paleis plaatsen : kost 1 kaart per vreemde wachter en er moet minstens 1 eigen en 1 vreemde wachter voor het paleis staan
2) een eigen wachter verplaatsen : kost 1 kaart in de kleur van het paleis waar de wachter nu staat of waar hij heen wil gaan (er moet natuurlijk wel een vrij plaatsje zijn)
3) een eigen wachter verplaatsen en daarbij een eigen dief meenemen : kost 1 kaart, idem actie 2, maar nu neem je gratis een dief mee van het ene naar het andere paleis
4) een neutrale wachter verplaatsen : kost 2 kaarten, één kaart in de kleur waar hij nu staat en één kaart in de kleur van het paleis naar waar hij wordt verplaatst

Zodra een speler erin slaagt om een aantal dieven in een paleis te krijgen dat gelijk is aan de waarde van de schat, mag hij de schat roven. De dieven gaan terug naar de voorraad en de bovenste schatfiche krijg je als beloning.
Na je beurt trek je drie nieuwe kaarten van de stapel. Voert een speler geen actie uit in z'n beurt, dan trekt hij vier kaarten, één daarvan mag een danseres zijn. Een danseres is een jokerkaart en kan voor willekeurig welke kleur gebruikt worden. Als ze wordt gebruikt, wordt ze terug op de stapel met dansereskaarten gelegd.

Het spel eindigt als een speler 6,5,4 schatten heeft verzameld bij respectievelijk 2,3 of 4 spelers.

Titel : Thief of Baghdad
Auteur : Thorsten Gimmler
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

31-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/1
Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwsbrief voor onze eerste spellenavond van 2011 is klaar. Klik hieronder om te openen.
Veel leesplezier.

Bijlagen:
nieuwsbrief 49.jpg (275.1 KB)   

30-12-2010 om 15:24 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thebes

De spelers reizen als archeologen door Europa om de waardevolste opgravingen te doen en tentoonstellingen te houden met de gevonden schatten. Maar je kan niet zomaar in het wilde weg beginnen graven. Je verzamelt algemene en specifieke kennis, gaat te raden bij de lokale bevolking, zoekt vervoersmiddelen die je reis bespoedigen en assistenten die je een handje kunnen helpen.

Afhankelijk van het aantal spelers verloopt het spel over 3; 2,5 of 2 jaren. Het tijdsaspect is een speciaal gegeven in dit spel, dat later in andere spellen zou worden overgenomen. De actieve speler is steeds de speler die achterop hinkt. Zo lang hij laatste blijft, blijft hij ook aan de beurt. Doe je dus een actie die redelijk wat tijd in beslag neemt, zou het wel eens een tijdje kunnen duren vooraleer je terug aan de beurt komt.

In je beurt kan je gaan reizen, waarvoor je één week reistijd rekent per route. Met sommige actiekaarten kan je gratis reizen.
Nadien kan je ook nog een actie uitvoeren :                          
- een onderzoekskaart nemen
- de onderzoekskaarten wisselen
- een opgraving uitvoeren
- een tentoonstelling inrichten

1) Een onderzoekskaart nemen :
Er liggen vier kaarten open, je reist naar de desbetreffende locatie, neemt de kaart en rekent de tijd aan die de kaart aangeeft.
Er wordt een nieuwe onderzoekskaart omgedraaid. Is dit een tentoonstelling wordt deze onmiddellijk op de daarvoor voorziene plaats gelegd en nog een kaart getrokken. Is de stapel uitgeput, wordt de tweede stapel (in het begin van het spel apart gelegd) toegevoegd en met de aflegstapel geschud.

2) Onderzoekskaarten wisselen :
Ligt er geen enkele nuttige kaart, kan je naar Warschau reizen en de vier kaarten afleggen en vier nieuwe klaarleggen. Deze actie kost één week.

3) Een opgraving uitvoeren :
De speler moet de toestemming hebben om te mogen opgraven (slechts één maal per jaar op een plaats), je beschikt over minstens 1 kennispunt in dit gebied. Je reist naar de bewuste plaats, bepaalt de tijd die je wil spenderen en trekt een aantal opgravinsfiches uit de zak.
In deze zak zitten enkele schatfiches, maar ook erg veel puin. Als je een schat trekt, mag je deze houden, puin wordt na je beurt terug in de zak gestopt, dus je gaat steeds meer kans op rommel hebben.
Hoe bepaal je je kennispunten? vakliteratuur (kaarten met de kleur van het gebied), van de lokale bevolking (kleur is hetzelfde als het gebied), assistenten (tellen voor elk gebied). Tenslotte telt ook de algemene kennis mee (max. evenveel als specifieke kennis). Nadien kiest de speler op z'n draaischijf hoeveel weken hij wil graven. Het rode cijfertje geeft dan aan hoeveel fiches je mag trekken.



4) Een tentoonstelling inrichten :
Je gaat naar het gebied van de openliggende tentoonstelling en zorgt dat je de nodige schatten hebt verzameld.
Je mag de tentoonstellingskaart nemen en bijhouden tot het einde van het spel.

Nadat iedereen een aantal jaren heeft gespeeld (afh. aantal spelers) eindigt het spel. De spelers tellen hun punten :
- punten van de artefacten
- punten van tentoonstellingen
- congressen (kaarten die punten opleveren afh. van het aantal kaarten)
- 5 punten voor de speler met het meeste kennis van een gebied (wordt voor elk gebied uitgedeeld)

Thebes is een erg leuk familiespel, speelt vlot weg en heeft de nodige geluksfactor bij het trekken van de schatten. Je kan je kans vergroten, maar zelfs met zeer beperkte kennis kan je aan de haal gaan met de waardevolste schatten. Vooral de laatste regel voor punten wordt vaak vergeten en deze beloont nu net diegene die zich vooral op de kennis toespitst. Het materiaal is fantastisch mooi om mee te spelen.

Titel : Thebes (Jenseits von Theben)
Auteur : Peter Prinz
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

30-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sultan



De geïnitieerde leeftijd voor dit spel staat op BGG aangeschreven als 10+, maar eerlijk gezegd kan je dit spel ook prima op tafel leggen met jongere kinderen. Het is een eenvoudig biedspel, waarbij je afhankelijk bent van de handkaarten die je op een bepaald ogenblik in handen hebt.

Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 15 handkaarten met waardes 1 t.e.m. 15, je schudt deze en legt als gesloten stapel voor je neer. Het spel wordt gespeeld in drie ronden. In elke ronde neem je de vijf bovenste kaarten van je stapel. Deze kaarten heb je ter beschikking in de huidige ronde.

Een ronde bestaat op zijn beurt uit vijf fasen. In een fase neemt de startspeler afhankelijk van het aantal spelers een aantal edelstenen uit de zak, één hiervan legt hij terug in de zak de anderen leg je op het speelbord. Nu leggen de spelers, beginnende met de startspeler, om beurten één van hun handkaarten dicht bij één van de edelstenen waarop ze bieden. Als iedereen een kaart heeft gespeeld, worden de edelstenen verdeeld :

- ligt er maar één kaart bij een edelsteen, wint de speler van de kaart de edelsteen
- ligt er geen kaart bij een edelsteen, wordt de edelsteen terug in de zak gestopt
- liggen er meerdere kaarten bij een edelsteen, wint diegene met de hoogste waarde; bij gelijke stand wint diegene die als eerste de kaart speelde

Zo gauw de vijf fasen zijn afgehandeld, nemen de spelers de volgende vijf kaarten van de stapel en volgt de tweede ronde. Idem voor de derde ronde. Na drie ronden worden de punten opgeteld. De witte, rode, gele, groene en blauwe edelstenen leveren respectievelijk 1, 2, 3, 4 en 5 punten op. Daarnaast levert een set van 3, 4, 5, 6 of meer juwelen respectievelijk 2, 5, 10, 20 extra bonuspunten op. De speler met de meeste punten wint dit eenvoudige, doch leuke spelletje.

Titel : Sultan
Auteur : Sergio Halaban & André Zatz
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 30 min.

29-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Silberzwerg




De strijd tussen zilverdwergen om de beste edelstenen, dat is de strijd waar het in dit spel om draait. Je probeert als speler zoveel mogelijk zilverstukken te verdienen, door sierraden te maken naar aanleiding van opdrachten. Hiertoe moet je je zilverdwergen en mijndwergen gunstig inzetten voor jezelf, maar ook mag je niet vergeten om schaduwdwergen in te zetten, om andere spelers dwars te zitten. En met name deze keuzes van jezelf vooruit helpen of een ander tegen zitten, maakt het spel boeiend.

Het spel zit in zo'n typische Queen Gamesdoos. Een (onnodig) erg hoge doos, die in verhouding veel ruimte inneemt in de kast. Dat is dan ook het enige minpunt, want het spel zelf ziet er verder prachtig uit. Voor iedere speler is er een setje met twee zilver/schaduwdwergen en vier mijndwergen. Daarnaast krijgen ze twee markeringsstenen voor het bijhouden van de stand, een zichtscherm en een actietabel. Verder bevat het spel een speelbord met ruimte voor de edelstenen en vakjes voor opdrachtkaartjes. Uiteraard ontbreekt de zilverstukkenlijst niet en is er een tabel om de prijs van de edelstenen aan te geven. Deze edelstenen zijn glazen steentjes in de kleuren rood, geel, groen en blauw.

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk opdrachtkaartjes te verzamelen. Deze leveren zilverstukken op. Hoe sneller je een opdracht uitvoert, hoe meer zilverstukken deze oplevert. Iedere speler heeft een eigen persoonlijke opdracht en er zijn altijd twee neutrale opdrachten. Die mogen door iedere speler worden vervuld. Om deze opdrachten te verwezenlijken, moet je altijd acht edelstenen verzamelen. De kleuren staan op de kaartjes. Hoe minder kleuren edelstenen erop staan, hoe meer de opdracht oplevert. Deze variëren van 40 tot 120 zilverstukken als beginbedrag.

Om deze edelstenen te verzamelen, moet je je dwergen inzetten. Om dit alles te doen, worden er per ronde elke keer elf fasen gespeeld. Dat lijkt heel veel, maar valt in de praktijk reuze mee. In de eerste fase moeten de spelers hun zes dwergen inzetten. Dit gebeurt in het geheim achter het zichtscherm. Als iedereen daarmee klaar is, wordt de edelsteenprijs per kleur vastgesteld. Daarna volgen de verschillende acties van de schaduwdwergen, de mijndwergen en de zilverdwergen. Vervolgens worden de opdrachtkaarten naar een lagere waarde gedraaid, eventuele boetes betaald en/of nieuwe opdrachtkaartjes neergelegd op lege plekken en edelstenen afgelegd als men het maximum van twaalf stenen op dat moment overschrijdt. Hierna begint de volgende ronde met een nieuwe startspeler.

Hoe kan je nu je dwergen inzetten? Dit is tenslotte waar het allemaal om draait. De actietabel is ingedeeld in drie rijen. De bovenste rij is voor de acties van de schaduwdwergen, de middelste rij is voor de zilverdwergen en de onderste rij is voor de mijndwergen.

De schaduwdwergen zet je in om andere mensen te dwarsbomen. Per kleur kan je telkens dezelfde actie uitvoeren. Als je hem bijv. op de rode mijnschacht zet, dan kan je twee dwergen van andere spelers verwijderen die ook op de rode mijnschacht staan, of je kan een rode edelsteen pakken. Verder kan je met deze schaduwdwergen ook een opdracht van jezelf opwaarderen of van iemand anders in waarde verminderen en er is een mogelijkheid om twee edelstenen om te ruilen met de voorraad of willekeurig te trekken bij andere spelers.

De zilverdwergen helpen je om edelstenen te kopen of om een opdracht te verwezenlijken of om eventueel een edelsteenoverschot voor hopelijk veel geld te verkopen.

De mijndwergen zijn alleen hard aan het werk om edelstenen boven de grond te krijgen, die je weer kunt inzetten om een opdracht te vervullen. Door het totaal aantal mijndwergen te tellen per kleur, wordt de edelsteenprijs vastgesteld. Hoe meer dwergen er bijvoorbeeld zoeken naar gele edelstenen, hoe lager de prijs hiervan.

Als alles is ingezet, wordt zoals hierboven beschreven, de edelsteenprijs vastgesteld en daarna gaan de schaduwdwergen aan het werk. Zij verjagen eventuele dwergen van andere spelers, die daardoor wellicht hun opdracht niet meer kunnen vervullen, omdat ze geen edelstenen meer inbrengen. Dit is eventueel te voorkomen als je een voltooide opdracht hebt met een bepaald antiteken.

Nadat deze ellende achter de rug is, komen de mijndwergen in actie. Per ingezette mijndwerg, krijg je een edelsteen in de overeenkomende kleur.
Vervolgens worden de acties van de zilverdwergen uitgevoerd. Het beste is natuurlijk om een opdracht uit te voeren, want dat levert zilverstukken op. Maar als je daar nog niet aan toe bent, omdat je niet voldoende edelstenen hebt, kunnen ze ook edelstenen voor je kopen, zodat je in een volgende ronde een opdracht kan vervullen, of eventueel verkopen om zo meer zilverstukken te krijgen.

Na het werk van deze dwergen, worden de opdrachten allemaal een kwartslag gedraaid. Daardoor worden ze minder waard. Als je opdracht nog lager moet worden gedraaid dan het laagste bedrag dat erop staat, gaat hij van het bord en moet je een boete betalen. Het is dus zaak om goed op je eigen opdrachten te letten. Op de plekken waar opdrachten lagen die van het bord zijn gehaald, worden nieuwe opdrachten neergelegd. Tot slot wordt er gekeken hoeveel edelstenen iedereen nu nog heeft. Een voorraad mag, maar niet meer dan twaalf edelstenen. Met het doorgeven van de startspelerfiguur begint een volgende ronde met weer het inzetten van de dwergen.

Het spel gaat net zolang door totdat een speler een score van 600 zilverstukken heeft bereikt of totdat alle opdrachten zijn vervuld. Dan wordt er gekeken wie de meeste punten heeft, nadat eventuele bonussen erbij zijn opgeteld. Deze bonussen kan je verdienen met vervulde opdrachten. Daar staan tekentjes op. Als je drie dezelfde werktuigen hebt verzameld, krijg je een bonus van veertig zilverstukken. Ook kan je een tekentje hebben dat jijzelf vijf zilverstukken vooruit mag, terwijl iemand anders er vijf achteruit moet.

Auteur : Franz Vohwinkel
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

28-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shogun



Dit spel was de eerste grote, zware doos van Queen games, later kwam ook Colonia in dat formaat.
Groot dat wil zeggen, veel materiaal, een dubbelzijdig speelbord, provinciekaarten, geldkaarten, speciale kaarten, actiekaarten, gebeurteniskaarten, daimyokaarten, spelertableaus, 310 gekleurde blokjes, 20 groene blokjes, 55 geldkisten (ipv briefjesgeld), 5 scorestenen, 5 rijststenen, 80 gebouwenfiches, 42 oproerfiches, 1 dobbeltoren, 1 sorteerbak, een overzichtskaart en de spelregels tenslotte.

Bedoeling van het spel is om zo veel mogelijk provincies te veroveren en deze te ontwikkelen door er paleizen, tempels en theaters te bouwen. Diegene die de meeste gebouwen van een soort bouwt, ontvangt hiervoor ook nog eens bonuspunten.

De opbouw van het speelbord is eigenlijk al een spel op zich, om beurten gaan de spelers hun legers (afh. aantal spelers) op hun startprovincies inzetten. Niet dat dit spelbepalend is, maar je kan toch al een beetje rekening houden met je tegenstrevers en hun mogelijke intenties. Daarna draai je je spelersbord om en zie je de 10 mogelijke acties die kunnen uitgevoerd worden in een ronde. De dobbeltoren wordt klaargemaakt door er al een aantal legers door te jassen, de gebeurteniskaarten worden opengelegd, zodat je weet wat je te wachten staat in de komende rondes. De actiekaarten worden half open en half dicht gelegd, de volgorde van de eerste vijf acties ken je, de andere weet je niet.

Het spel wordt gespeeld over 2 jaar, verdeeld over acht ronden. Na drie rondes (voorjaar, zomer en herfst) volgt er een tussenronde (winter) en een waardering. Daarna worden er nog eens vier ronden gespeeld.

Het voorjaar, zomer en herfst verlopen op dezelfde manier :
1) actiekaarten uitleggen : 5 open en 5 gedekt zoals hierboven besproken

2) speciale kaarten uitleggen : bevatten een dubbele functie, de actie van de kaart en de spelersvolgorde dmv veiling te bepalen
(voordelen +1 geldkist, +1 rijst, 6 legers ipv 5 legers inbrengen, +1 leger bij aanval, + 1 leger bij verdediging)

3) persoonlijke acties plannen en bod bepalen : je legt je provincie- en geldkaarten op de verschillende acties op je spelersbord. Je kan kiezen tussen de volgende acties :
- een paleis bouwen : kost 3 geldkisten en je plaatst een paleis in de gekozen provincie (die van de kaart die je erop legde)
- een tempel bouwen : kost 2 geldkisten en je bouwt een tempel in de gekozen provincie
- een theater bouwen : kost 1 geldkist en je bouwt een theater in de gekozen provincie
- rijst opeisen : de op de kaart aangegeven rijsteenheden worden toegevoegd aan de rijsttrack
- belasting heffen : de op de kaart aangegeven geldkisten worden uitbetaald
(door deze laatste twee acties kan er een opstand uitbreken)
- 5 legers plaatsen : betaal 3 geldkisten en breng 5 legers in op de gekozen provincie
- 3 legers plaatsen : betaal 2 geldkisten en breng 3 legers in op de gekozen provincie
- 1 leger plaatsen/ verplaatsen : betaal 1 geldkist en breng 1 leger in de gekozen provincie, aansluitend mag je legers verplaatsen vanuit deze provincie naar een eigen aangrenzende provincie (niet vechten)
- gevecht/ verplaatsing A : vanuit de gekozen provincie een aangrenzende provincie binnenvallen
- gevecht/ verplaatsing B : idem A

Is een actie afgedekt met een geldkaart, wordt deze actie door de speler genegeerd, de geldkaarten worden ook afgelegd. Er wordt ook steeds 1 kaart op het veilingveld gelegd om de speelvolgorde te bepalen.

4) gebeurtenis bepalen : openliggende gebeurteniskaarten worden geschud en één eruit getrokken die deze ronde geldt

5) spelersvolgorde vastleggen : laat je bod op het veilingveld zien en bepaal wie als eerste een speciale kaart mag omruilen voor z'n daimyokaart. De volgorde waarin de daimyokaarten komen te liggen bepaalt ook de speelvolgorde. (meeste geld kiest eerst, daarna provinciekaart en tenslotte geldkaart met nul kisten op). Bij gelijke stand worden de daimyokaarten van de betreffende spelers geschud en de volgorde wordt getrokken.

6) acties uitvoeren : de geplande acties worden in volgorde afgehandeld. De spelers voeren de acties uit in spelersvolgorde tot de 10 actiekaarten zijn afgehandeld.

Winterronde : 
provincies van rijst voorzien : de spelers verliezen een deel van hun rijstvoorraad zoals aangegeven op de gebeurteniskaart van de winter, daarna moeten ze voor elke provincie 1 eenheid rijst beschikbaar hebben. Is dit niet het geval leidt dit tot opstanden. Een tegenspeler trekt uit je provinciekaarten de provincies waar eventuele opstanden plaatsvinden. Tot slot krijgen de spelers punten :
- voor elke eigen provincie = 1 punt
- voor elk gebouw = 1 punt
- de meeste paleizen in een regio = 3 punten
- de meeste tempels in een regio = 2 punten
- de meeste theaters in een regio = 1 punt

Het verloop van de gevechten hangt een beetje af van de aard van het gevecht : speler tegen speler, speler tegen een neutrale provincie, boeren in opstand, opstand in de winterfase. Alle gevechten worden wel afgehandeld door een aantal legers in de dobbeltoren te gooien en te zien wat het resultaat brengt. Door te vechten kan je provinciekaarten bijwinnen, de legers worden deels uit het spel genomen.

Na de eerste vier ronden worden 4 nieuwe gebeurteniskaarten getrokken, de rijstvoorraden terug op nul gezet en alle oproerfiches verwijderd. Daarna worden weer vier rondes gespeeld. Na het tweede jaar eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.


Titel : Shogun
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 150 min.

27-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
26-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samarkand



Eén van de verrassingen van het afgelopen speeljaar voor mij. Het spelletje neemt niet zoveel tijd in beslag. Qua materiaal en spelidee komt het een beetje overeen met "Heersers van de woestijn", maar toch speelt het helemaal anders. De hand van Harry Wu is hier duidelijk aanwezig. Ook in Chicago express vinden we een speelbord met vakjes. Op bepaalde plaatsen vinden we grondstoffen. Op deze plaatsen proberen de spelers kamelen van verschillende kleuren samen te brengen. Op welke plaatsen, hangt af van hun handkaarten. Als ze zich dan ook nog eens hebben kunnen inkopen bij deze families, levert hen dit op het einde van het spel veel punten op.

Als je aan de beurt bent, kan je maar uit twee opties kiezen :
1) in een familie introuwen
2) de handelsroute van een familie uitbreiden

1) Je kiest een familie, betaalt de bruidschat en legt deze bij de familie, neemt een tegel van de familie bij je (er zijn er slechts 2 per familie). Daarna trek je drie handkaarten bij. Je moet minstens 1 kaart houden, de rest mag je afleggen (kunnen ook handkaarten zijn die je reeds vast had). De handkaartenlimiet hangt af van het aantal spelers. Als je deze limiet al hebt bereikt, mag je wel inkopen, maar geen nieuwe kaarten nemen.

2) Je breidt de handelsroute uit van een familie waar je hebt ingekocht. De eerste kameel plaats je gratis aan een reeds geplaatste kameel. De tweede kameel mag je plaatsen tegen betaling van 1 dirham (uit de bruidschat). Kom je met de kameel op een handelswarenveld terecht, krijg je de fiche die er ligt (levert 1 punt op). De eigenaar van de kaart met dit handelswaar mag onmiddelijk de kaart voor zich afleggen om 3 dirham te krijgen (deze kaart levert dan wel geen punten meer op). Kom je voor het eerst met een kameel bij een kameel van een andere kleur is er een handelsverbond tussen de twee families. Je krijgt de bovenste verbondfiches van beide families. De spelers die in één van beide families is ingekocht krijgt nog inkomsten (actieve familie 3 dirham, passieve familie 1 dirham).

Het spel eindigt onmiddellijk als de laatste handelsfiche van een familie wordt uitgedeeld of wanneer elke familie minstens één handelsverbond heeft gesloten. Nu volgt de eindwaardering :
- elke handelswarentegels = 1 punt
- elke verbondstegel = 1 punt
- elke dirham = 1 punt
- handkaart zonder kamelen = 0 punten
- handkaart met één kameel van niet ingekochte familie = 1 punt
- handkaart met één kameel van ingekochte familie = 4 punten
- handkaart met twee kamelen van niet ingekochte familie = 2 punten
- handkaart met één kameel van niet ingekochte familie en één kameel van ingekochte familie = 5 punten
- handkaart met twee kamelen van ingekochte familie = 8 punten

Titel : Samarkand
Auteur : David V. H. Peters & Harry Wu
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

26-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roma



Een rechtstreeks gevecht tussen 2 personen. In het midden van de tafel liggen acht fiches, zes fiches genummerd van 1 t.e.m. 6, een geldfiche en een kaartenfiche. De spelers krijgen vier kaarten waarvan ze er twee aan hun tegenspeler geven. Elke speler legt deze kaarten aan zijn kant van de fiches (één kaart per fiche). Daarnaast krijgt elke speler al 10 zegepunten en 3 dobbelstenen van zijn kleur en het spel kan beginnen.

De kern van het spel zijn natuurlijk de kaarten en vooral dan de acties die eraan vasthangen. Toch ga ik hier niet elke kaart uitleggen, dat zou ons te ver leiden. Ik geef u een overzicht van een speelbeurt en enkele mogelijkheden die de kaarten met zich meebrengen.

Het spel kan op twee manieren eindigen :
- wanneer iemand geen zegepunten over heeft 
- wanneer alle punten zijn uitgedeeld, wint de speler met de meeste punten

In een beurt doorloopt een speler steeds volgende fasen vooraleer de tegenspeler aan de beurt komt :

1) onbezette dobbelschijven beoordelen : voor elke eigen onbezette dobbelschijf moet er één overwinningspunt worden afgegeven (dwz bij het begin van het spel al sowieso twee afgeven)

2) dobbelsteen gooien : je gooit de 3 dobbelstenen, tonen deze allen hetzelfde resultaat mag je nog een keer gooien (de 3 dobbelstenen)

3) acties doorvoeren : er zijn vier mogelijkheden, hun frequentie en volgorde is willekeurig :
- kaarten spelen : behoeft geen dobbelsteen, maar kost afhankelijk van de kaart geld (staat linksboven aangegeven op de kaart). Je mag een kaart ook op een reeds bezet gebied leggen, de oude kaart wordt afgegooid
- geld nemen : je legt een dobbelsteen op de geldfiche en ontvangt de waarde van de dobbelsteen in geld (bv. een 5 levert 5 sestercen op)
- kaart(en) opnemen : je legt een dobbeslteen op de kaartenfiche en ontvangt het aantal kaarten gelijk aan de waarde van de dobbelsteen, je houdt slechts één kaart op handen, de rest wordt afgegooid. (je mag willekeurig aantal kaarten in handen houden)
- kaart activeren : leg de gepaste dobbelsteen op de overeenkomstige dobbelfiche en voer de actie uit van de kaart die eraan ligt
--> gevecht : sommige acties van kaarten lokken een gevecht uit, je gooit dan met de vechtdobbelsteen (wit) en is je resultaat gelijk of groter aan de weerstand van de tegenstrever, dan mag je de kaart van de tegenstrever afgooien. De weerstand staat rechts op de kaarten.

Enkele acties van kaarten :
- vermoord een kaart van de tegenstander en leg deze kaart ook af
- voor elke dobbelfiche die niet bezet is door de tegenstander krijg je een zegepunt
- het resultaat van een dobbelsteen mag met 1 vermeerderd of verminderd worden
- een willekeurige dobbelschijf mag gedurende één ronde niet gebruikt worden door de tegenspeler
- je mag gratis kaarten uit de hand spelen
- de tegenstander moet een kaart terug op handen nemen
- je koopt punten van de tegenstander voor 2 sestercen per punt tot het geld of de punten op zijn
- ...

U ziet het, héél wat mogelijkheden. De sterkte van het spel is onmiddellijk ook wel de zwakte hier. De kaarten tonen heel wat symbolen voor hun betreffende actie. Als je deze kent, speelt het spel zeker vlot, maar in het begin moet je echt wel elke keer gaan opzoeken welke kaart je nu weer in handen hebt, welke combinatie goed is voor jou, ... De eerste keer dat ik het speelde was ik er dan ook niet wild van aangezien je de kaarten echt moet kennen om ze goed te gebruiken. Maar eens je dit spelletje een beetje een kans geeft, beleef je er wel degelijk plezier aan.

Titel : Roma
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

25-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rat hot



Een eenvoudig tweepersoonsspelletje dat u snel tussendoor kan spelen. U probeert zoveel mogelijk munten te verzamelen die u verdient door gelijke specerijen naast elkaar te leggen.

Het spel bestaat uit allerlei strookjes waarop drie vakken met specerijen, rat of leeg vakje zijn afgebeeld. In een beurt neemt een speler twee dichte strookjes en legt deze volgens de regels aan. Na het leggen van elk strookje worden eventuele munten uitgedeeld. Je scoort 1 munt als je 2 dezelfde symbolen naast elkaar weet te leggen en 2 punten voor 3 of meer dezelfde symbolen.

Legregels :
- strookjes moeten verticaal of horizontaal worden aangelegd
- een strookje mag niet over de tafelrand steken
- er mag geen deel van het strookje zweven
- een strookje moet minstens met een veld grenzen aan een reeds gelegd strookje
- een strookje mag een ander strookje niet volledig bedekken

Het spel eindigt als alle strookjes zijn opgebruikt of als er op een moment drie ratten van een kleur zichtbaar zijn. De speler wiens ratten zichtbaar zijn op dat ogenblik verliest het spel.

Titel : Rat hot
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2
Leeftijd : 8+
Speelduur : 30 min.

24-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speelwensen ...
Beste bloglezer,

Het einde van het kalenderjaar nadert en dan is het de hoogste tijd om even te evalueren en vooral te bedanken.
Ik wil alvast jullie van harte bedanken om dagdagelijks de blog te volgen. Dat heeft er zeker voor gezorgd dat ik
het, toch wel, stevige project om elke dag een spelbespreking te posten heb kunnen uitvoeren. Ik hoop dan ook
dat de nodige prijzen, medailles en andere awards mijn richting zullen uitkomen .  Ik geef u in één klap
de beste wensen mee voor het nieuwe jaar en wens u allen een voorspoedig 2011. Geniet van de feestdagen, geniet
van uw geliefden en als het even kan ... liefst met een goed spel bij de hand.

2010 bracht ons weer héél wat mooie speelmomenten en hopelijk mogen we die ook volgend jaar ervaren. Bij deze
dus ook een bijzondere dankjewel aan de mensen die mijn passie delen en het wagen om met ondergetekende rond
de speeltafel te kruipen. Ik hoop op méér van dat en vooral, even egoïstisch zijn, meer winst voor mij (alhoewel ik eigenlijk
niet mocht klagen dit jaar). ;-)

Ook alle leden en bezoekers van onze spellenclub SpinLi, die we natuurlijk een warm hart toedragen, een woordje van dank
om getrouw op post te zijn, elke maand opnieuw. Ook in 2011 gaan we onze best doen om het jullie zo aangenaam mogelijk
te maken op die eerste vrijdag van het jaar.

Tot slot nog een korte opsomming van spellen die me nu (op het eigenste moment) door het hoofd schieten als zijnde leuk, tof
en zeker aanwinsten voor onze clubkast. Ik zal er ongetwijfeld nog talloze vergeten zijn, dus vul gerust deze lijst verder aan in uw
reacties. Misschien is dit ons grootste werkpunt, lezen is prima, reageren op de berichten nog leuker. Dus laat u
een keertje horen, zo weet ik ook in één klap wie hier allemaal zoal eens passeert. Als u dan ook ineens graag nog wat kerstwensen
de wereld instuurt, is dat mooi meegenomen.

Alvast mijn lijstje :
- Defenders of the realm
- 7 wonders
- Fresco
- Troyes
- London
- Norenberc
- Smallworld
- Endeavor

23-12-2010 om 18:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Montego bay



Spelmateriaal :


-         1 dubbelzijdig speelplan (4 spelers en 2-3 spelers)

-         16 dubbelzijdige schepen  (4 spelers en 2-3 spelers)

-         8 handelshuizen

-         4 kleine en 4 grote speelfiguren

-         64 houten vaten (16 per spelerskleur)

-         4 telstenen (in 4 spelerskleuren)

-         1 figuur “Tally-man”

-         1 figuur “Lazy Jack”

-         15 zilvermunten

-         40 bewegingskaarten (10 per spelerskleur)

-         8 volgordekaartjes

 

Speldoel :

 

Elke speler heeft twee havenarbeiders in dienst. Met hun hulp belaadt hij schepen in de haven met vaten uit de handelshuizen. Wie er in slaagt meer vaten op een schip te laden dan zijn medespelers, bekomt het meeste overwinningspunten.

 

Spelvoorbereiding :

 

Het speelplan wordt in het midden van tafel gelegd (aantal spelers). Elke speler krijgt zijn speelfiguren, vaten, telsteen en zijn bewegingskaarten. De speelfiguren plaatst hij in de café’s, Lazy Jack wordt naast het bord gezet en Tally-Man op z’n startpositie. De zilveren munten worden ook naast het spelbord gelegd. De telstenen starten bij de nul. De handelshuizen worden in het midden van het spelbord gelegd. De schepen worden in twee gelijke stapels verdeeld. De eerste vier (loods en 3 schepen) schepen worden al in de haven gelegd. De volgordekaartjes worden blind geschut en in de houder op het spelbord geschoven.

 

Spelverloop :

 

Het spel wordt in meerdere rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit 6 fasen, die achtereenvolgens worden uitgevoerd :

1)      Lazy Jack inhuren

2)      Bewegingskaarten uitspelen

3)      Havenarbeiders bewegen

4)      Vaten halen en schepen laden

5)      Afleggen van het eerste schip

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

 

1)      Lazy Jack inhuren

Een speler kan hem inhuren door 3 munten te betalen. Indien er meerdere spelers Lazy Jack willen inhuren, heeft diegene met de minste punten voorrang. Is hier ook een gelijke stand, mag diegene die als eerste ligt in de volgordetabel hem inhuren. Diegene die hem inhuurt, plaatst hem bij één van zijn havenarbeiders.

 

2)      Bewegingskaarten uitspelen

De spelers spelen twee van hun bewegingskaarten uit (voor grote en kleine figuur), met een waarde van 1 – 5. Indien je Lazy Jack hebt ingehuurd speel je nog een extra handkaart uit. De spelers hebben al hun kaarten elke ronde ter beschikking.

 

3)      Havenarbeiders bewegen

In de volgorden worden alle havenarbeiders het aantal plaatsen voortbewogen op het speelbord. De arbeiders zetten het aantal stappen dat op de bewegingskaart is ingezet. Indien hij terechtkomt op een plaats waar reeds een havenarbeider staat, springt hij naar het tegenoverliggende vak. Staat daar ook al een havenarbeider, springt hij een aantal vakken terug tot hij op een vrije plaats terechtkomt.

 

4)      Vaten halen en schepen laden

De havenarbeiders worden in volgorde afgehandeld vertrekkende van Tally Man tegen de richting van de klok. De spelers nemen het aantal vaten die in het handelshuis staan uit hun voorraad en verspreiden deze zoals gewenst over de verschillende schepen. Staat er op het handelshuis een gebroken vat, moet je een eigen vat uit een schip verwijderen. Staat er een munt op het handelshuis, krijg je een munt uit de voorraad.

Is er een schip volledig volgeladen, volgt er een telling. Er wordt bepaald wie het meeste heeft geleverd op het schip, deze krijgt de aangegeven punten, ook voor de tweede en derde (met 4 spelers) zijn er nog punten te verdienen. De speler die het laatste vat plaatst, krijgt een punt extra. De spelers zetten hun telstenen verder. Bij gelijke stand in de schepen worden de punten van de plaatsen opgeteld, gedeeld en naar boven afgerond. Indien een schip is gewaardeerd wordt het uit het spel genomen en komt er een nieuw schip op havenplaats vier, de andere schepen schuiven door.

 

5)      Afleggen van het eerste schip

Het schip dat op plaats 1 in de haven ligt, wordt uit het spel gewaardeerd (zoals hierboven) en uit het spel genomen. Er komt een nieuw schip in de plaats.

 

6)      Volgorde van de havenarbeiders veranderen

Het volgordekaartje dat laatste lag, komt helemaal naar voren te liggen. Als de schepen van stapel één zijn opgebruikt, worden alle volgordekaartjes terug geschud. Lazy Jack wordt terug naast het spelbord geplaatst.

 

Speleinde :

 

Als er nog minder dan drie schepen in de haven liggen tijdens fase 4, eindigt het spel na deze fase. Indien er nog havenarbeiders vaten mogen plaatsen die niet meer op de schepen kunnen, worden deze in de café geplaatst. Ook het café wordt gewaardeerd als een schip met de punten 3-2-1. De speler met de meeste punten, wint het spel. Bij een gelijke stand wint diegene die nog het meeste munten heeft.


Titel : Montego bay
Auteur : Michael Feldkötter
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

23-12-2010 om 18:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metro



Dit spel, dames en heren, is ongetwijfeld één van de meest geliefde spellen in onze clubkast. Waarom? Het speelt vlot, de regels zijn duidelijk en eenvoudig. Daarnaast is het ook gewoon leuk om te spelen en spannend aangezien je toch ook een kleine geluksfactor hebt inzake het trekken van de juiste tegels.

In Metro proberen de spelers een zo lang mogelijke metrobaan te bouwen op het speelbord. Afhankelijk van het aantal spelers plaatsen de spelers hun stations aan de rand van het speelbord op de aangegeven plaatsen (netjes verdeeld over het bord). Elke speler krijgt bovendien één tegel op handen. Je kan ook een variant spelen waarbij de spelers drie tegels op handen hebben en dan meer keuze hebben.

Als je aan de beurt bent, leg je je tegel op het speelbord. Je moet enkele afspraken in acht nemen :
- een tegel mag aan de rand van het speelbord gelegd worden of grenzend aan een reeds gespeelde tegel
- let erop dat de pijl in dezelfde richting wijst als deze op het speelbord (ook hier kan je weer een variant op spelen en de tegels leggen zoals je wil)
- je mag een tegel niet zo leggen dat de baan direct wordt afgesloten met één tegel (tenzij er op het einde van het spel geen andere mogelijkheid meer is)
- je mag een tegel zowel aan je eigen baan, als die van andere spelers leggen

Na het uitspelen van je tegel, neem je een nieuwe tegel op handen van de trekstapel en eindigt je beurt.
Zo gauw een baan eindigt, dwz terug tot tegen de rand komt of in het centrum van het bord aan het station worden er punten uitgereikt. Elke tegel telt voor één punt. Eindigt je baan in het centrale station telt elke tegel voor twee punten. De punten worden bijgezet op de puntentrack die rond het speelbord loopt. Zo gauw alle tegels op het bord liggen en alle banen zijn gewaardeerd, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.

Titel : Metro
Auteur : Dirk Henn
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-6
Leeftijd : 8+
Speelduur : 45 min.

22-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krone & Schwert



Dit is één van de oude Queen games spellen, die je qua concept en speelwijze kan vergelijken met de oudere Goldsiebers die we een tijdje geleden hier besproken hebben. Wat merken we aan de oudere stalpaarden van Queen? De spelregels zijn beduidend langer en iets complexer dan de Queen games die we kennen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit slechter is, maar deze oude pareltjes komen wel minder uit de spellenkast.

In dit spel gaan de spelers weer op jacht naar het meeste zegepunten. Elke speler heeft in zijn beurt 3 actiepunten die hij kan gebruiken. De koning heeft nog een extra actie (belastingen innen) die bij het begin van z'n beurt wordt uitgevoerd. (indien hij dit wenst) Wie het eerste een burcht en stad bezit wordt de eerste koning. Hij krijgt het zegel en alle kaarten van de trek- en aflegstapel worden geschud.

De acties :
1) koningsactie : belasting innen
- de koning krijgt voor elke burcht 1 zegepunt
- de bovenste volkskaart wordt omgedraaid (kroon = opzij leggen, zwaard = open op tafel tot volgende revolutie; deze tellen tegen de koning bij een revolutie)
- koning is niet verplicht om deze actie uit te voeren

2) gebouwen oprichten (2AP)
- passende kaart uitspelen
- de grond moet je eigendom zijn en onbebouwd (behalve kathedraal)
- burcht op berg, stad op vlakte en kathedraal op grote stad

3) kaart "aufwiegeln" of "papstbesuch" uitspelen (1AP)
- "aufwiegeln" = bovenste drie volkskaarten omdraaien (idem belasting innen)
- "papstbesuch" = het gebied van de speler kan niet aangevallen worden; indien koning kan geen revolutie gestart worden; kaart geldt één ronde

4) speelkaarten nemen (1AP)
- 1 AP per kaart die je neemt
- een eventuele gebeurteniskaart wordt meteen uitgevoerd en je krijgt een nieuwe kaart
- zolang er geen koning is, hebben gebeurteniskaarten geen betekenis

5) het eigen gebied vergroten (1AP)
- speel een kaart; het aantal donkerbruine schilden geeft aan hoeveel velden (1AP per gebied)
- het gebied waar je uitbreidt, moet aan eigen gebied grenzen en vrij zijn
- elk nieuw gebied wordt voorzien van eigen wapenschild

6) een willekeurig veld bezetten (3AP)
- geen kaart nodig
- plaats eigen wapenschild in een vrij gebied naar keuze

7) het gebied van een medespeler aanvallen (1AP)
- niet toegestaan in eerste ronde
- enkel een aangrenzend niet bebouwd gebied aanvallen
- gevecht : aanvaller speelt genoeg kaarten om hogere waarde te hebben (som cijfers witte schilden) dan aantal burchten van verdediger, de verdediger kan zich enkel verdedigen met volgende kaarten "waffenstilstand" (aanvaller krijgt kaarten terug) of "hinterhalt" (aanvallerskaart met hoogste waarde telt niet mee)
- aanval succesvol : gebied veroverd en schilden gewisseld, alle kaarten op aflegstapel
- max. 1 aanval per beurt

8) revolutie tegen de koning (1AP)
- speler aan de beurt legt z'n zwaard op tafel en kondigt revolutie aan; koning legt z'n kroonkaart op tafel
- alle spelers bereiden in gehiem volgende mogelijkheden voor : kiezen zijde, aantal handkaarten verdekt onder blauwe stemkaart leggen
- alle kaarten worden gelijktijdig omgedraaid, per stemkaart "zwaard" worden 2 extra volkskaarten omgedraaid
- kamppunten worden berekend : koning = elke stemkaart 2 KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt"
aanvoeder revolutie = open volkskaart zwaard 1KP, elke gespeelde handkaart 1-4 KP, eventueel kaart "hinterhalt"
partij met hoogste kamppunten wint, bij gelijke stand wint de koning
- gevolgen van revolutie :
* koning wint = 2 punten per eigen kathedraal voor koning, medestrijders 1 punt per eigen kathedraal, de helft van de volkskaarten "zwaard" blijven liggen, andere volkskaarten terug schudden
* revolutie wint = aanvoerder krijgt koninklijk zegel, 1 punt per eigen burcht en 2 punten per eigen kathedraal, medestrijders krijgen 1 punt per eigen kathedraal
- nieuwe koning moet nu zeggen hoeveel punten hij heeft, is dit meer dan voorafbepaald aantal volgt de eindronde, alle volkskaarten worden terug gemengd en bovenste omgedraaid, alle ingezette handkaarten gaan op aflegstapel

Speleinde en afrekening :
- overtreft het aantal punten van de koning volgende waarde, volgt de eindronde (resp. 2,3,4,5 spelers bij 10,15,20,25 punten)
- eindronde : alle kaarten van afleg- en trekstapel schudden, onder de laatste 20 wordt "spielende" geschud, spel gaat verder tot deze kaart getrokken wordt, meteen erna laaste waardering
- elke eigen bouwwerk = 1 punt, grootste samenhangende gebied = 5 punten, tweede grootste samenhangende gebied = 2 punten, regerende koning = 5 punten

Titel : Krone & Schwert
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

21-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inka



Op schattenjacht in een oude incatempel met bewegende vloeren. Pas maar op dat je niet in een gat valt!
De spelers trachten hun drie incastandbeelden als eerste uit het centrum van de tempel te onfutselen en terug buiten te stappen.

Het speelbord toont de binnenkant van een incatempel, hier en daar zijn er gaten in de grond. Om het spel te beginnen wordt de tempel verder opgebouwd met wegruiten (deze tonen grond en af en toe een slang). De spelers kiezen een startplaats aan de rand van tempel en dan kan hun zoektocht beginnen. In het midden van de tempel liggen de drie doelruiten waar je naartoe moet proberen te geraken. Op elke doelruit kan je één van je incastandbeelden vinden.

In een beurt doorlopen de spelers vier fases en beschikken ze over 3 actiepunten die ze voor verschillende zaken kunnen gebruiken.
1) het eigen blokkadesteentje verwijderen : in je eigen beurt verwijder je even je blokkadesteentje (kost geen actiepunten)

2) bewegen van de wegruiten (kost één actiepunt per wegruit die je beweegt)
- ruiten mogen niet over andere ruiten, pionnen of blokkadestenen
- ruiten met blokkadesteen mogen niet verplaatst worden
- ruiten waarop pionnen staan mogen wel verplaatst worden (pionnen gaan gewoon mee)
- de verplaatsing mag gaan over een willekeurig aantal velden tot je op een obstakel bots (rand, pion, blokkadesteen)
- de ruit wordt verplaatst over één rechte lijn
- je kan meerdere bewegingen uitvoeren met één ruittegel (maar betaalt dan meerdere actiepunten natuurlijk)
- ipv te bewegen kan je de ruit ook draaien om een eigen hoekpunt (kost één actiepunt)

3) verplaatsen van de pion
- je mag niet over velden met een afgrond
- je mag niet door muren heen lopen
- je mag niet op een veld blijven staan waar een andere pion of blokkadesteen ligt
- iedere keer als je over een slang passeert dien je een actiepunt af te geven
- een verplaatsing zonder slangen tegen te komen is dus gratis
(speciale velden : geheime gang = je komt op een andere vrije tegel met geheime gang uit, ruit = een willekeurige ruittegel verplaatsen volgens de verplaatsingsregels)
(kom je op een doelruit met een eigen incastandbeeld, dan kan je dit bergen voor één actiepunt)

4) blokkadesteen inzetten : je zet je steen op een vrij veld (kost geen actiepunt)

Zo gauw een speler z'n drie incastandbeelden heeft verzameld en naar een uitgang is geraakt, wint hij het spel.

Titel : Inka
Auteur : Harald Lieske
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 8+
Speelduur : 60 min.

20-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Industria



Dit spel is ondertussen in een nieuw jasje gereleased in de Ystari-stal.

Dit spel is een echt veilingspel. Probeer als veilingmeester fabrieken en technologieën te veilen, want dit kan je extra geld opleveren en anderzijds de meest winstgevende stukken opleveren. Je moet de opbouw van je industrie-imperium grondig plannen, want geld is schaars.

Het spel wordt gespeeld over enkele ronden (afh. van het aantal spelers). De fiches worden per tijdperk gesorteerd en geschud.
Er wordt een startspeler gekozen die de startspelersteen krijgt. We doorlopen elke ronde volgende fasen :
1) Inkomsten : 1 taler voor elke speler (vanaf tijdperiode III krijgen de spelers 2 taler)

2) Nieuwe kaarten openleggen : per speler wordt er één kaart omgedraaid en open gelegd naast het bord

3) Kaarten veilen : de startspeler kiest een kaart en veilt deze. De andere spelers maken om beurten één bod, steeds hoger of passen. Als de veilingmeester aan de beurt komt, heeft hij twee mogelijkheden. Hij kan het kaartje verkopen voor het hoogste bedrag en aansluitend een nieuwe kaart veilen of hij neemt het kaartje zelf en betaalt hier niets voor, de veilingmeester schuift dan wel door. Doet niemand een bod moet de veilingmeester het kaartje nemen en schuift de veilingmeester door. Aangekochte kaarten komen in je hand.

4) Bouwen resp. kaarten afleggen : beginnend vanaf de startspeler mogen de spelers 1 tot 3 kaarten afleggen uit de hand. Er mag hoogstens 1 fabriek, 1 technologie en 1 bonuskaart tussenzitten. De kaarten leg je voor je neer. De bouwprijs wordt aan de kassa betaald en de benodigde grondstoffen worden ook afgelegd (deze produceer je zelf, koop je van een tegenstrever of koop je van de bank als deze voorhanden is). Als je iets aflegt, leg je een eigendomsfiche op de overeenkomstige plaats op het speelbord. Het aantal winstpunten staat onderaan op de kaarten. De punten van de fabrieken worden onmiddellijk bijgeteld. Technologiekaarten moeten in dezelfde tijdsperiode worden uitgespeeld of ze gaan verloren bij een volgende tijdsperiode.

5) Startspelerwissel : de linkerbuurman wordt nieuwe startspeler

(Als alle kaarten van een tijdperk zijn geveild, volgt na die ronde een nieuw tijdperk. De tijdperksteen wordt één plaats verzet. Alle technologiekaarten in de hand worden afgelegd. Er komen nieuwe grondstoffen bij in de bank)

Als alle kaarten van alle tijdperken geveild zijn, wordt de ronde nog uitgespeeld en volgt de verdeling van de winstpunten.
- voor elke 3 taler krijg je nog 1 punt
- met elkaar verbonden fabrieken en technologieën op het speelbord leveren 3 punten op per verbinding
- voor bonuskaarten krijg je voor eigen fabrieken met hetzelfde symbool telkens 2 punten.

De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Industria
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 3-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 60 min.

19-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fresco



We zijn al ver gevorderd in onze bouwwerken, maar nu komt het rottigste stuk. Het schilderen ligt me totaal niet, dat afschuren, muren glad maken, egaal strijken van de verf en vooral het engelengeduld dat je aan de dag moet leggen voor details netjes te schilderen ... ik denk dat ik dat toch grotendeels aan mij ga laten passeren. Een frescootje schilderen daarentegen, daar wil ik me nog wel aan wagen, zeker als het in een Queen game gegoten zit.

De werkdagen dienen goed gepland te worden, vroeg opstaan houdt in dat je als eerste op de markt je verf kan gaan kopen, als eerste aan het fresco kan werken, maar het kost je ook meer centen aan werkvolk en bovendien blijven deze niet altijd even gezellig als ze te vroeg moeten opstaan. Fresco kan je omschrijven als een typisch Queenspel, niet moeilijk, redelijk eenvoudige spelregels, een aangenaam basisspel en met de uitbreidingen die reeds in de doos zitten kan je het spel pittiger maken. Bovendien verscheen er in Essen al een eerste grote uitbreiding voor dit spel. (later hierover misschien meer)

Het spel bestaat uit verschillende ronden, elk opgesplitst in 2 fasen :
1) tijd van opstaan kiezen en humeur aanpassen
2) acties plannen en uitvoeren

1) De speler die achteraan op het puntenspoor staat, mag als eerste kiezen wanneer hij wil opstaan. Je hebt de keuze tussen 5,6,7,8 of 9 uur. Op elk uur mag maar één speler z'n figuur plaatsen. Als je een tijd kiest, kom je ineens enkele andere zaken te weten : je humeur, de prijs op de markt en de speelvolgorde in fase 2. Het humeur moet je onmiddellijk aanpassen. Als je vroeg opstaat, zal je negatieve punten moeten aanduiden, sta je later op dan krijg je pluspunten. Kom je in de zone met +1 mag je de neutrale assistentfiguur nemen (deze heb je vanaf nu ter beschikking in fase twee), kom je op -1 moet je één van je assistenten afgeven, deze kan je niet gebruiken in fase 2. Je kan ten allen tijde uit een +1 of -1 schuiven en past dan ook onmiddellijk het aantal assistenten aan. De speler die het vroegste opstaat, mag in fase 2 als eerste beginnen.

2) De speler plannen hun acties gelijktijdig achter hun zichtscherm. Ze plaatsen de assistenen op de acties die ze willen uitvoeren in hun tweede fase 2. Als alle spelers hun assistenen hebben ingezet, worden de zichtschermen weggehaald en de acties één voor één in spelersvolgorde uitgevoerd.
- markt : verf kopen en/of marktkraam opruimen : de speler koopt een aantal verfblokjes van één markt, betaalt z'n prijs (afh. van het uur van opstaan) en verwijdert de overige blokjes van de markt. De andere spelers kiezen uit de overgebleven markten als ze ook assistenten bij de markt hebben geplaatst.
- dom : werken aan het fresco of altaar : de speler geeft de verfblokjes af die op de tegels staan en scoren onmiddellijk de punten die erop staan. Vooraleer dit te doen, mag een speler tegen betaling van 1 thaler de bisschopfiguur 1 plaats verschuiven. Staat deze figuur op de tegel die je schildert, levert dit 3 bonuspunten op, staat hij horizontaal, verticaal of diagonaal grenzend aan de tegel, levert hij nog 2 bonuspunten op. Werk je aan het altaar lever je verfblokjes in, de primaire kleuren leveren 1 bonuspunt op, de mengkleuren leveren 2 punten op per blokje. Je mag max. 3 blokjes afgeven.
- atelier : portret schilderen : je ontvangt 3 thalers van de bank
- werkplaats : verf mengen : per assistent mag je 2 x verf mengen volgens de kleurcodes (staan op je zichtscherm)
- theater : humeur verbeteren : je geeft je assistenten vrij en verplaatst het figuur van de humeurmeter 2 plaatsen omhoog

Na elke ronde krijgen de spelers 1 thaler per frescotegel die ze hebben verzameld. De markten worden terug aangevuld. De schilderfiguren komen terug bovenaan te staan, zodat we terug kunnen kiezen om welk uur we opstaan.
Zo gauw er nog 6 of minder frescotegels liggen, begint de laatste speelronde. De spelers draaien hun actiebordje naar kant 2, nu kan je 2 maal gaan bouwen. De spelers krijgen op het einde nog punten voor elke 2 thalers. De punten worden in volgorde van opstaan uitgedeeld. Kom je ooit in het spel op gelijke hoogte qua punten mag de speler kiezen of hij voor of achter de andere speler gaat staan. Er kunnen nooit twee figuren op hetzelfde puntenaantal staan.

De drie uitbreidingen die reeds bij het basisspel voorzien zijn :
- De portretten : ipv 3 geld bij het atelier trekken de spelers een kaart die hen privileges opleveren
- De opdracht van de bisschop : de opdrachttegels kunnen worden gewonnen door bij de actie verf mengen één assistent te gebruiken om de opdrachten uit te voeren. Om de opdrachten te vervolledigen dienen bepaalde frescotegels verzameld te worden in verschillende kleuren
- De bijzondere verfkleuren : er kunnen extra kleuren gemengd worden (roos en bruin), die véél meer waard zijn, maar ook moeilijk en duur om te mengen. Nadien kan je in de dom frescotegels gaan bouwen met die kleuren, deze leveren erg veel punten op.

Titel : Fresco
Auteur : Marcel Süsselbeck, Marco Ruskowski & Wolfgang Panning
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

18-12-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs