IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kingdomino
Kingdomino (Blue Orange/WGG) :

+ zéér kwalitatief materiaal
+ speelbaar vanaf jonge leeftijd, maar ook boeiend voor de veelspeler
+ supersnel tussendoortje dat zeker weet te boeien
+ interessant keuzesysteem om de tegels te veroveren
+ beetje puzzelen, beetje dominoën, dat beviel ons wel
+ korte spelregels, je bent onmiddellijk bezig
+ variantjes voorzien voor extra punten, gooi ze gelijk in de strijd zou ik zeggen
+ je kan dit spel zelfs 2 keer in het Nederlands aanschaffen, Blue orange heeft de internationale versie (met Nederlandstalige spelregels incluis), WGG heeft de Nederlandstalige versie.

- voor de die-hards sowieso te weinig inhoud (maar dat wil dit spel ook helemaal niet pretenderen)

Conclusie : ons is Kingdomino absoluut bevallen. Het is een charmant tussendoortje met kwalitatief stevig materiaal. Het oogt mooi, is kleurrijk, snel uitgelegd en nog sneller gespeeld. Dit is het perfecte tussendoortje of spel om niet-spelers te overtuigen. Iedereen gaat zich toch op zijn manier geamuseerd hebben bij dit spel. Het puzzelaspect is fijn, maar niet overheersend en vooral het tegel-neem-systeem leent zich tot hergebruik in andere "grotere" spellen. Ik kan je enkel aanraden om dit spel een keertje op tafel te gooien, het is alleszins geen verloren tijd. Op beurzen lijkt mij dit het perfecte demo-spel.

26-02-2017 om 08:36 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
29-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The oracle of Delphi
The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games) :

+ als Feld-fan kunnen we dat enkel als positief puntje neerpennen
+ Feld brengt dit keer een a-typisch Feld-spel, met toch de gekende Feld-ingrediënten
+ het race-aspect van het spel is wel tof, je moet echt optimaliseren, want elke actie telt
+ er zijn héél erg veel mogelijkheden en routes naar de overwinning volgens mij
+ er is al bij aanvang van het spel discussie over de speciale eigenschappen van de boottegels die elke speler heeft, maar toch komt alles netje bij elkaar
+ gelukkig is het spel relatief kort, want AP loert achter de hoek
+ het materiaal is rijkelijk aanwezig, kleurrijk en speelt lekker

- de speciale eigenschappen van de boottegels zullen wel uitgebalanceerd zijn, maar er is wel het risico dat het ene makkelijker te spelen is als de andere, of dat de situatie zich meer leent tot de ene dan de andere eigenschap
- het speelbord durft wel héél druk te worden met al die kleurtjes, als je te veel gaat nadenken, dan zie je sowieso scheel
- het is de bedoeling dat je buiten je beurt je acties al overdenkt, maar afhankelijk van de situatie kan héél wat veranderen, dit leidt toch wel tot wat AP
- in ons exemplaar zat een drukfoutje in de groene opdrachttegels waar er één kant niet bedrukt was (erg raar en nog nooit meegemaakt, het lijkt me ook raar dat dit enkel bij mijn exemplaar zou zijn)
- het opbouwen van het speelbord is al een moeilijke puzzel op zich, dat is de tol die je betaalt voor een modulair speelbord dat je dan toch probeert op te bouwen zoals in het voorbeeld

Conclusie : The oracle of Delphi is een typische euro met als extraatje het race-aspect. En het is volgens mij nu net dat aspect dat ervoor zorgt dat ook niet-Feld-fans dit spel absoluut ook een keer moeten proberen. Het vechten tegen de monsters is een lichte sluier Ameritrash, maar je kan ook op andere manieren zorgen dat je sowieso wint, dat kost tijd en is je eigen keuze. Het spel heeft zeker een leercurve en de mogelijkheden zijn enorm, zeker omdat het bord er telkens helemaal anders zal uitzien. De speciale eigenschappen van de boottegels gaan je ook in een bepaalde speelstijl duwen, dus elk spel zal anders zijn. Ik ben alleszins fan van dit spel en leg het graag meer op tafel. Maar het is in mijn ogen niet de beste Feld, daar moet het nog opboksen tegen andere kleppers à la Burgundy en Trajan.

29-01-2017 om 08:42 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Thief's market
Thief's market (TMG) :

+ prachtig geïllustreerde unieke kaarten
+ fraaie dobbelstenen
+ de eindscores liggen zéér dicht bij elkaar (5 spelers, slechts 2 punten tussen winnaar en laatste)
+ het verdelen van de buit is een erg fijn systeem vind ik persoonlijk
+ zelfs met de volle bezetting is de speelduur nog oké (maar misschien iets te lang voor een tussendoortje)
+ de gebruikte iconografie is even wennen, maar nadien erg duidelijk, bovendien worden alle kaarten netjes overlopen op de achterkant van de spelregels

- de geld- en puntenfiches zijn oké, maar in vergelijking met de kaarten en dobbelstenen wat minnetjes
- de eindscores liggen zéér dicht bij elkaar dat je je afvraagt of het er toe doet wat je eigenlijk doet tijdens het spel
- het verdelen van de buit is een fijn systeem, maar kan wel wat AP in de hand werken, als je buit gestolen wordt, moet je helemaal overnieuw gaan denken over de situatie die op dat ogenblik op tafel ligt
- tijdens je eerste spel lijkt de iconografie wel wat overheersend

Conclusie : Als ik een tip mag geven, als je dit spel voor de eerste keer speelt, laat je het allemaal even gebeuren. Overloop elke kaart pas als deze in het spel komt en dan heb je geen last meer met de iconografie. Thief's market heeft een erg fijn verdeelsysteem van de buit, soms gebeuren er extreem interessante dingen. Je moet je keuze ook erg goed overwegen aangezien elk puntje echt wel telt. Ga je op lange termijn werken of op korte termijn? Ik weet nog niet welke het meest succesvol is, maar het zal spannend zijn. Hou altijd in je achterhoofd dat de punten het belangrijkste zijn, dus te extreem opbouwen is er hier niet bij. Af en toe kan het ook een beetje frustrerend zijn als je buit telkens weer wordt gestolen, maar dan wordt ook plotsklaps de centrale buit weer veel interessanter. Ik ga het dan ook bij dit woord houden voor dit spel "interessant". Ik heb er persoonlijk plezier aan beleefd, maar of het als tussendoortje op tafel komt, daar heb ik mijn twijfels over. Het spel zit zo in een schemerzone wat dat betreft, te kort en te beperkt voor een deftig spel, te lang en complex voor het snelle tussendoortje.

27-01-2017 om 07:13 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games)


Het heeft z'n tijd geduurd vooraleer we het nieuwste spel van Stefan Feld in handen kregen. Uiteraard waren we zeer geïnteresseerd in deze titel en als je de beschrijving leest, het materiaal overschouwt of de spelregels doorneemt, dan begrijp je ook waarom. Feld doet met dit spel een keertje iets anders, geen punten-salade zoals collega-recensent Tom Vasel zegt, maar een race. Een race om als eerste aan de 12 opdrachten die Zeus je oplegt te voldoen. Bouw 3 heiligdommen, breng 3 offers, richt 3 standbeelden op en versla 3 monsters. De speler die hierin het eerste slaagt en dan zich naar het Zeusbeeld haast, wint naar alle waarschijnlijkheid dit spel. Naar alle waarschijnlijkheid want meerdere spelers kunnen in dezelfde ronde eventueel hierin slagen en dan zijn er enkele tie-breakers die over winst of verlies oordelen.

Het materiaal in de doos is kleurrijk, erg fraai en bovendien zit het Feldsgewijs goed vol. Een overzicht : 12 bordtegels, 6 stadstegels, 12 eilandtegels, 34 gunstfiches (betaalmiddel in dit spel), 48 zeusfiches (in de spelerskleuren), 8 scheepstegels (voor veranderlijke en unieke starteigenschappen), 4 schilden, 1 Zeusfiguur, 24 offers, 6 tempels, 24 monsters, 18 standbeelden, 24 goden, 12 heiligdommen, 4 schepen, 12 orakeldobbelstenen, 1 titaandobbelsteen, 1 gevechtsdobbelsteen, 42 wondekaarten, 30 orakelkaarten, 18 metgezelkaarten, 4 overzichtskaarten en 4 spelersborden.  Het zou ons te ver leiden om al dit materiaal te gaan bespreken, maar dit staat erg netjes in de spelregels uitgelegd, alsook de opstelling van het spel. De spelregels verdienen overigens een speciale vermelding. Ondanks het feit dat het 12 pagina's telt (maar 12!), zijn er daarvan slechts 2 die effectief de acties moeten uitleggen die je kan gaan uitvoeren. Bovendien staat alles netjes afgebeeld op je spelersbord en overzichtje, dus je gaat er zo mee weg zijn. Er is ook nog een overzicht voorzien van alle mogelijke kaarten en ander materiaal met bijhorende info (super duidelijk). Ik vermeld er nog graag bij dat het speelbord willekeurig wordt samengesteld, dus samen met de variabele spelerseigenschappen, de veranderlijke tegels en de diverse kaarten in het spel gaat dit je reis telkens totaal anders maken en zelfs anders laten aanvoelen.



Het spel wordt gespeeld in ronden, waarin elke speler beurtelings 1 beurt heeft. Elke beurt bestaat dan weer uit 3 fasen (waarbij vooral de 2de telt, de anderen zijn erg kort).
1) Controleer je wondekaarten :
- heb je 3 of meer gelijkgekleurde wondekaarten of 6 of meer wondekaarten in totaal, dan moet je aan je beurt verzaken en 3 wondekaarten naar keuze afleggen
- heb je 0 wondekaarten, dan mag je 2 gunstfiches nemen of 1 god 1 stap vooruit zetten op je spelersbord
- in de andere gevallen (meestal) gebeurt er gewoon niets
2) Voer je acties uit :
- gebruik je 3 orakeldobbelstenen
- gebruik eventueel 1 van je orakelkaarten (deze kaarten tonen gewoon dezelfde kleuren als die van de dobbelstenen). Je mag slechts 1 kaart per beurt gebruiken, deze wordt getapt en aan het einde van je beurt afgelegd
- je mag de speciale godenacties gebruiken van goden die tot op het hoogste niveau van het spoor zijn geraakt
3) Eindig je beurt :
- gooi je orakeldobbelstenen en zeg luidop welke kleuren je gegooid hebt. De andere spelers (enkel de andere) mogen 1 van hun goden 1 stap vooruit zetten op het spoor (op voorwaarde dat deze god al vertrokken is, goden die op de onderste tree staan mogen niet verzet worden)
- indien je de laatste speler bent, gooi je ook de titaandobbelsteen. Gooi je een 6, nemen alle spelers 2 wondekaarten. Bij elke andere waarde wordt er vergeleken met de schildwaarde van de spelers. Is de titaan sterker, dan neemt de bewust speler 1 wondekaart.



De acties die je in dit spel kan ondernemen zijn kleurgerelateerd of niet. Je moet hiervoor kijken naar de kleur van je orakeldobbelstenen of orakelkaarten.
Een overzicht van de niet-kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen naar keuze
- trek 1 orakelkaart
- neem 2 gunstfiches
- bekijk 2 dichte eilandtegels en leg ze terug op hun plaats

Een overzicht van de kleurgerelateerde acties : hiervoor gebruik je 1 orakeldobbelsteen in de aangegeven kleur. Je kan dobbelstenen herkleuren door het afgeven van gunstfiches (volg het orakel wijzerszin)
- schip verplaatsen : je moet je beweging eindigen op de kleur die je gebruikte (standaard kan je 3 vakken ver varen, maar dit kan door talloze bonussen verlengd worden)
- monster bevechten : gooi de gevechtsdobbelsteen en tel de waarde van je schild erbij. Versla je het monster met waarde 9? Zo niet, kan je een gunstfiche afgeven om een nieuwe vechtronde te starten, het monster zakt dan met waarde 1. Je kan dit zo vaak herhalen als je wil (kan). Indien je het monster verslaat, leg je het op je spelersbord en verwijder je de opdracht en ontvangt de bonus. Gooi je trouwens een nul tijdens een gevecht moet je verplicht 1 wondekaart nemen. (mini-regeltje dat je misschien zou vergeten)
- eiland ontdekken : je moet naast het eiland staan met je schip en de dobbelsteen gebruiken in de kleur van het eiland, draai de tegel om. Is het een plaats waar jij mag bouwen, dan zet je er een heiligdom, leg je deze opdracht af en krijg je de bonus. Is het geen eiland waar je kan bouwen, ontvang je de bonus van het eiland (zijnde 4 gunstfiches of 2 orakelkaarten of goden 3 stappen verzetten of je wondekaarten in een kleur afleggen en je schild opwaarderen)
- heiligdom bouwen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het eilandveld en plaats je tempel op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus
- offer inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het offer op een aangrenzend veld naast je schip en stop het offer in je voorraad (je moet hiervoor wel plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren).
- offer brengen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van de tempel waaraan je offert (zelfde kleur als offer trouwens) en leg het offer bij de tempel. Verwijder de opdracht en ontvang de aangegeven bonus.
- standbeeld inschepen : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het standbeeld op een aangrenzend veld naast je schip en stop het standbeeld in je voorraad (je moet hiervoor wel plaats hebben, standaard kan je 2 zaken vervoeren).
- standbeeld oprichten : gebruik de dobbelsteen in de kleur van het aangrenzend standbeeldeiland, zet een standbeeld uit je scheepsvoorraad op het eiland, leg de opdracht af en ontvang de bonus.
- wondekaarten afleggen : leg alle wondekaarten af in de kleur van de gebruikte dobbelsteen
- god vooruitzetten : zet de god in de kleur van de gebruikte dobbelsteen 1 stap vooruit op het godenspoor

De orakelkaarten tonen overigens gewoon de kleuren van de dobbelstenen en kunnen voor de bovenstaande acties gebruikt worden.
De goden hebben elk hun eigenschap die gebruikt kan worden zo gauw de godenstenen op de bovenste rij van het spoor liggen. Na gebruik worden de goden terug op de onderste rij geplaatst. Hun voordelen zijn de volgende :
- Poseidon : verplaats je schip naar een plaats naar keuze op het speelbord
- Artemis : draai een dichte eilandtegel om en neem de bijbehorende beloning
- Ares : ligt je schip aangrenzend aan een monster, dan versla je het zonder te vechten, voer de actie voor de rest zoals normaal uit
- Apollon : trek 1 orakelkaart, deze beurt mag je je dobbelstenen en kaart gebruiken als een kleur naar keuze
- Aphrodite : leg al je wondekaarten af
- Hermes : ligt je schip naast een stadstegel, dan neem je een standbeeld van een stadstegel naar keuze en scheep je deze in
Als alternatief aan deze acties mag je er ook steeds voor kiezen om je god op de onderste rij te leggen en een orakelkaart te nemen.

De metgezelkaarten krijg je als bonus voor het verslaan van een monster, ze leveren je volgende voordelen op :
- verplaats je schild éénmalig 2 stappen naar rechts, leg alle wondekaarten van de aangegeven kleur af
- trek éénmalig 1 orakelkaart en je mag vanaf nu de dobbelsteen in de aangegeven kleur als joker gebruiken (voor eender welke kleur)
- als je opteert voor de actie schip verplaatsen, mag je je schip 3 stappen verder verplaaatsen

Gunstfiches kunnen gebruikt worden om je dobbelstenen te herkleuren, om je vaarbereik telkens met 1 stap te verhogen en om een nieuwe vechtronde te initiëren bij een gevecht met een monster.

De bonussen voor het uitvoeren van opdrachten zijn :
- zet 1 god 1 stap vooruit op het spoor
- neem een metgezelkaart naar keuze in de kleur van het opgerichte standbeeld
- neem 3 gunstfiches
- neem 1 uitrustingskaart (deze ga ik niet overlopen, staan netjes in het spelregelboek)

Titel : The oracle of Delphi
Auteur : Stefan Feld
Uitgeverij : TMG/Pegasus spiele/999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 70-100 min.
Leeftijd : 12+

25-01-2017 om 07:46 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
24-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thief's market (TMG)


In Thief's market gaan de spelers zich onderdompelen in de onderwereld. Gedrocht, gespuis, krapuul, ... het zijn je beste vrienden in dit spel. Je gaat letterlijk stelen bij je medespelers om de grootste en meest waardevolle gangsters aan je ploegje ongeregeld toe te voegen. Elke schavuit gaat je een specifiek voordeel opleveren, zij het punten, mogelijkheden om dobbelstenen aan te passen, te zondigen tegen de reguliere spelregels, enzovoort.
De speler die aan het einde van het spel het meeste invloed heeft verzameld in de vorm van invloedsfiches en handlangers die invloed hebben, wint het spel.

In het doosje (formaat Flip city, Harbour, Cthulhu realms) vinden we 5 spelersoverzichten, 13 custom dobbelstenen, 33 geldfiches, 33 invloedsfiches, een startspelermarker en 49 gespuiskaarten. Elke speler krijgt een spelersoverzicht, 1 goudfiche en diegene die als laatste iets heeft gestolen de startspelermarker. De kaarten worden per soort (A,B,C) geschud en als trekstapels klaargelegd. Van de A-stapel worden alvast 5 kaarten opengelegd als vitrine. Afhankelijk van het aantal spelers neemt de startspeler 13/11/10 dobbelstenen (voor 5/4/3 spelers) op handen. Het spel kan al beginnen!

De dobbelstenen tonen op vier zijden, de vier verschillende kleuren edelstenen in het spel, één zijde met goudsymbool en één zijde met invloedssymbool.



Het spel verloopt over verschillende ronden, waarbij elke ronde bestaat uit 2 fasen :
1) de buit verdelen :
De startspeler gooit de dobbelstenen en voegt de startspelermarker aan dit aanbod toe. Daarna neemt hij een willekeurig aantal van deze objecten bij zich. Daarna heeft de volgende speler (klokwijzerzin) de keuze om ook iets uit het aanbod te nemen OF alles te stelen wat een andere speler reeds nam. Indien hij dit doet, moet hij minstens één object van het gestolen goed terug in het midden van de tafel leggen (dobbelstenen worden dan hergooid). De rest legt hij voor zich neer, dit brengt met zich mee dat je niet mag stelen van een speler die één object voor zich heeft liggen. Zo gauw elke speler iets voor zich heeft liggen, is alles verdeeld en gaan we over tot fase 2.
2) aankopen doen :
Vertrekkende van de (eventueel nieuwe) startspeler kunnen de spelers met hun dobbelstenen het gespuis uit de vitrine kopen. Op de zijkant van de kaart staat aangegeven welke edelstenen de speler moet afgeven. Een goudfiche wordt aanzien als een joker en kan voor elke kleur edelsteen doorgaan. Let wel, dobbelstenen met een goudsymbool mogen nog niet ingezet worden als zijnde goud. In principe mag elke speler slechts max. 1 kaart aanschaffen, tenzij hij over een eerder gekochte kaart beschikt die dit tegenspreekt. Zo gauw alle spelers de kans hadden om een kaart te kopen, ruilen de spelers die nog een dobbelsteen hebben met een goudsymbool of invloedssymbool deze in voor respectievelijk goudfiches (die in de volgende ronde wel als joker gebruikt kunnen worden) en invloedsfiches. De vitrine met kaarten wordt aangevuld. Indien er onvoldoende kaarten van een soort zijn om aan te vullen, worden 5 kaarten van de volgende stapel gebruikt (er zijn op dat moment meer dan 5 kaarten beschikbaar). Alle dobbelstenen (ook de niet-gebruikte) worden afgegeven en er volgt een nieuwe ronde, tenzij er onvoldoende C-kaarten zijn om de vitrine aan te vullen.

Als de vitrine niet aangevuld kan worden, eindigt het spel en scoort de speler met de meeste invloed op z'n kaarten nog 3 invloedsfiches, de tweede speler scoort er nog 1. De speler met het meeste goudfiches krijgt ook nog 3 invloedsfiches, er is geen tweede plaats. Bij gelijkstand scoor je één invloed minder. De speler tellen al hun invloed op (fiches en kaarten) en de speler met het meeste invloed wint!

De 49 kaarten zijn allen uniek en herbergen een unieke eigenschap. Al deze eigenschappen staan netjes opgelijst op de achterkant van de spelregels en in het kort op de spelersoverzichten. De meest voorkomende zijn :
- ruil een bepaalde edelsteen in tegen een andere kleur
- scoor X aantal punten aan het einde van het spel
- indien je dobbelsteen inruilt met goud/invloedsymbool krijg je één goud/invloedsfiche extra
- krijg invloedsfiche afh. van het aantal ingeruilde edelstenen/dobbelstenen/...

Titel : Thief's market
Auteur : Dave Chalker
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 14+

24-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mysterium app (Asmodée digital)
Het bordspel Mysterium was vorig speeljaar één van de grotere hits. Het coöperatieve spel waarin één speler als geest hints geeft aan allerhande helderzienden om gezamenlijk op zoek te gaan naar de moordenaar, de plaats en het moordwapen en dit binnen een tijdspanne van 7 uur. Nu brengt de digitale cel van Asmodée het spel naar de tablet op iOS, Android en PC.

In de persmededeling sprak men van de volgende zaken :
- een paranormaal-geïnspireerd thema, vertrekkende vanuit het bordspel met gemoderniseerde en oogverblindende illustraties en animaties
- het interpreteren van afbeeldingen en dynamische discussies
- volledig coöperatief onderzoek, iedereen wint of iedereen verliest
- asymmetrisch spel, 2 rollen die totaal anders aanvoelen
- sterke en intrigerende verhaallijn
- hoge herspeelbaarheid, grote keuze tussen kaarten en overeenkomsten
- gebruiksvriendelijke interface met beschikbare spelregels en aanpasbaarheid van de moeilijkheidsgraad

Voldoet dit spel nu aan al die bovenstaande beloftes, we gaan hier even dieper op in en vertrekken vooral vanuit het bordspel, wat uiteindelijk onze core-business is. Qua graphics en animatie kunnen we erg snel en duidelijk zijn, die zijn erg mooi. Natuurlijk was hier niet zo veel uitdaging te zoeken, want de kaarten en afbeeldingen uit het spel konden gewoon behouden blijven. Er is wel dat beetje extra door de geluiden die er op zijn geplakt. Op de website van Asmodée kon je overigens ook een soundtrack downloaden die je bij een speelsessie kan afspelen, dus dat brengt beiden netjes terug in balans.

Qua spelverloop en werking van de app hebben we geen foutjes of oneffenheden kunnen vaststellen. Het verloopt allemaal zeer vlot en een potje kan je wel erg snel afwerken. Het enige wat me wel tegen de borst stoot is dat de grootste kracht van het bordspel, nl. de al-dan-niet-onderlinge communicatie hier volledig wegvalt. In de multiplayer kan je via een soort chatsessie wel communiceren met de anderen waarmee je speelt, maar dit werkt toch niet zoals je rond een tafel zit. Het doel en de manier van werken zijn natuurlijk identiek, maar de charme van het bordspel is nu net dat je als geest de anderen hoort sukkelen, filosoferen en er totaal naast zitten.

Als je met de multiplayer aan de slag wil, zal je je wel even moeten aanmelden op de Asmodée digitale website om een account aan te maken. Op zich logisch en overzichtelijk en bovendien niet moeilijk om dit te doen, maar het had fijn geweest als je hier gewoon ook als een soort van gast had kunnen deelnemen aan speelsessies. Dat bespaart toch wat gedoe en zou velen misschien sneller aanzetten om deel te nemen.  

Conclusie : Mysterium blijft er op de app even indrukwekkend uitzien, speelt erg vlot en ademt zeker het thema volledig uit. Maar ... de grote kracht van discussie, non-verbale communicatie en onderlinge spanning gaat wel wat verloren. Bovendien spitst de IA van de app zich erg toe op overeenkomstige voorwerpen op de kaarten, wat in realiteit vaak gewoon niet mogelijk is. Je gaat het spel kunnen aanpassen aan je deelnemersveld als je het bordspel speelt en gaat ook hints en tips geven die inhoudelijk met de kaarten te maken hebben of ik ken zelfs spelers die zich vooral bezighouden met overeenkomstige kleuren (wat ik persoonlijk wat flauw vind). De app werkt wel erg goed en is zeker z'n geld waard ... maar als je er de tijd en het gezelschap voor hebt, zou ik altijd het bordspel prefereren.

Titel : Mysterium
Platform : iOS/Android/PC
Ontwikkelaar : Playsoft
Uitgeverij : Asmodée digital
Prijs : 7 euro

23-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
20-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Railroad revolution
Railroad revolution (What's your game?) :

+ de WYG-trein dendert lekker voort op een golf van fantastische spellen
+ deze titel raakt mijn softspot wat moeilijkheidsgraad betreft, eenvoudig qua gameplay, maar toch diverse mogelijkheden
+ dit spel is makkelijk om uit te leggen, wegens materiaal zo overzichtelijk opgebouwd
+ de gebruikte iconografie is op sommige plaatsen een beetje wennen, maar is eigenlijk reuzegoed gedaan
+ er is bijzonder weinig interactie mogelijk in dit spel, elkaar blokkeren is er bijna niet bij (met uitzondering van het kleine voordeel dat de eerste speler overal krijgt), maar het stoort totaal niet
+ het materiaal is fraai, simpel maar goed
+ de opzettijd is erg kort, je bent zo aan de slag
+ iedereen heeft wel het gevoel dat hij op een gegeven moment punten aan het scoren is en combo's aan het maken

- de scores kunnen serieus oplopen, dus aan het eind heb je beter wat hoofdrekentalent of een rekenmachine bij de hand
- de eerste rondjes kan je misschien nog wat zitten sukkelen met alle mogelijkheden, maar al gauw stippel je je weg uit
- qua kleurgebruik van het speelbord is het nogal geel naar mijn bescheiden mening, mij houdt het niet tegen, maar ik vrees dat er aantrekkelijkere spellen op de markt komen qua uitzicht
- het verschil qua punten aan het eind is wel duidelijk tussen de spelers onderling, hier komt het niet op één puntje aan (meestal denk ik)

Conclusie : ik heb een hele tijd op deze titel zitten wachten en het is de moeite waard geweest. Railroad revolution herbergt een spel met de mogelijkheden en speelgevoel van Zhanguo, Signorie en Nippon, maar lijkt makkelijker omdat de mogelijke acties beperkter en gestroomlijnder zijn. Ik vind het echter geen "makkelijker" spel, ook hier zal je serieus uitgedaagd worden om de beste combinaties te gaan zoeken. Ik hoop het spel alleszins snel terug op tafel te krijgen, want het is me erg bevallen.

20-01-2017 om 07:25 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railroad revolution (What's your game)


We gaan het niet onder stoelen of banken steken, wij zijn grote fans van What's your game. De spellen die ze de laatste drie jaren op de markt brengen, zijn van zo'n hoog niveau dat we ze altijd graag op tafel gooien. Daarvoor waren hun spellen heavy euro's die iets te complex waren naar mijn bescheiden mening. Vinhos, Madeira, Vasco da Gamma zijn ook ronkende namen ... maar ze komen gewoon iets minder aan bod wegens hoge complexiteit en oplopende speelduur. Maar schotel ons een Zhanguo, Nippon, Signorie voor en wij zijn gelukkig. Ook nu trekken ze de lijn door met hun nieuwe "Railroad revolution". De spelers gaan op zoek naar de gebruikelijke overwinningspunten door spoorlijnen aan te leggen van de oost- naar de westkust van de VS. Daarnaast proberen ze ook nog wat voordelen te doen aan telecommunicatie en opdrachten te vervullen. Zoals uit de beschrijving zal blijken, zijn er diverse wegen naar de overwinning en kunnen punten op verschillende manieren behaald worden.

In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord, 4 spelersborden, 64 arbeiders (in 5 kleuren), 52 gebouwen (in spelerskleuren), 68 rails (in spelerskleuren), 12 prestatiemarkers (in spelerskleuren), 48 telegraafaandelen, 6 telegraaftegels, 13 stadstegels, 24 treintegels, 38 opdrachttegels, 9 dealtegels, 4 opstellingstegels (dubbelzijdig), 1 startspelerfiche en 52 geldfiches in verschillende waarden. 
De spelopstelling is relatief snel. Elke speler ontvangt een spelersbord, 600 dollar, 3 telegraafaandelen, 5 arbeiders (4 neutrale witte en 1 gespecialiseerde), 1 treintegel, 2 doeltegels en een extraatje van de startopstelling. Dit alles staat stapsgewijs en netjes uitgeschreven in de zeer overzichtelijke en goed geschreven spelregels. Bovendien kan ik éénieder ook het filmpje van Paul Grogan "Gaming rules" aanbevelen.



Doel van het spel is je eigen acties optimaliseren om een zo goed mogelijk netwerk van treinen en telegraafhuizen uit te bouwen. Waardeer zeker ook je prestaties in de drie sporen op, zodat ze aan het eind van het spel nog extra veel punten opleveren. Punten scoor je voor de volgende zaken :
- 8 punten voor elke actieve treintegel
- punten voor volbrachte opdrachttegels
- punten voor de drie prestatiesporen (gebouwde stations, telegraafhuizen en verbonden steden aan de westkust)
- 5/8 punten voor de telegraafhuizen (2 aangrenzende)
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers hun beurt uit in klokwijzerzin tot één van de spelers z'n laatste huis of rail van z'n spelersbord verwijderd dat links van z'n logo staat (zie afbeelding onder). Dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en krijgt elke speler nadien nog één beurt.

In een beurt doorloop je de volgende stappen :
1) neem een arbeider van naast je bord
2) plaats de arbeider op één van de vier mogelijke acties op je spelersbord
3) voer de gekozen actie uit
Indien je geen arbeiders meer naast je speelbord hebt, neem je eerst alle arbeiders van je spelersbord en zet je onmiddellijk er terug één in.
De vier acties die het spel met zich meebrengt zijn : een station bouwen, je spoorwegennet uitbreiden, je telegraafnetwerk uitbreiden, handelen.

Daarnaast zijn er enkele zaken die gedurende heel het spel in acht genomen moeten worden :
- Je mag de effecten van de acties in eender welke volgorde uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld eerst geld incasseren om nadien de actie te betalen
- Je moet telkens je beurt eindigen met 4 arbeiders. Sommige acties vragen om arbeiders af te geven, maar je mag dus nooit met minder dan 4 arbeiders eindigen.
- Je mag ten allen tijde telegraafaandelen verkopen aan de voorraad voor 150 dollar, omgekeerd geldt dit niet
- Je mag ten allen tijde een arbeider (kleur naar keuze) aanschaffen voor 800 dollar (dit is duur, maar kan ten gepaste tijde nuttig zijn)
- Indien je een treintegel mag nemen, mag je volledig zelf kiezen, je mag een tegel meerdere keren bezitten en je mag zoveel treintegels hebben als je wil



De acties even uitgelicht :
1) een station bouwen : neem het meest linkse station van je spelersbord en zet het op een stad die aangesloten is op je netwerk van rails. Betaal de kosten die boven de stad staan en ontvang de specifieke actie, het verwerven van specialisten, die de stad met zich meebrengt (elk spel anders afhankelijk van de stadstegel die erbij komt te liggen). Daarnaast ontvangt de speler die als eerste een station in een stad bouwt een extraatje. Elke speler kan maar één station in een stad bouwen, maar elke speler kan er wel terecht.

2) aan je treinnetwerk bouwen : neem de twee meest linkse rails van je spelersbord en plaats ze op het speelbord. Ze moeten je netwerk verlengen en moeten niet noodzakelijk verder gebouwd worden op een station. Je mag de rails achter elkaar leggen of op diverse plaatsen in je netwerk plaatsen. De vaste kosten zijn 400 dollar, daarenboven komt 100 dollar voor elk driehoeksymbooltje op je weg (dit stelt ruw terrein voor). Indien je een rail plaatst op een plaats met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

3) aan je telegraafnetwerk bouwen : neem het meest linkse gebouw van je spelersbord en plaatst het op een telegraafvakje op het speelbord naar keuze. De speler die als eerste een gebouw in het vakje plaatst krijgt een bonus. Je ontvangt de aangegeven aandelen en daarenboven kan je de telegraaftegel activeren na het betalen van de kosten. Indien je een vak activeert met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

4) handelen : neem het meest linkse gebouw of rail van je spelersbord en ontvang het aangegeven aantal dollar. Daarnaast mag je één van je treintegels omdraaien. Draai je deze van de actieve naar passieve kant, dan voer je de actie van de tegel uit. Indien je de omgekeerde weg bewandelt, doe je voor de rest niets, maar is de treintegel terug actief voor een volgende keer (en is hij bovendien 8 punten waard aan het einde van het spel).

* Dealtegels : indien je een actie uitvoert met een dealsymbool, wordt de bovenste dealtegel afgehandeld. De actieve speler mag de twee afgebeelde acties uitvoeren indien hij dit kan en wenst (of één of geen). Daarna mogen de andere speler in klokwijzerzin één van beide acties uitvoeren. Al deze acties vergen het inleveren van aandelen, dus je moet ermee rekening houden dat je dit aantal aandelen probeert achter de hand te houden.
* Doeltegels : indien je de gevraagde arbeider op je doeltegel krijgt en je voldoet aan de ganse vraag van de tegel, leg je de arbeider af, draai je de opdrachttegel om en krijg je er een nieuwe van een hoger niveau. Je trekt 3 nieuwe tegels, kiest er één en legt de overige twee onder de bewuste trekstapel. De volbrachte doeltegels leveren punten op aan het einde van het spel.

Het spelregelboek geeft ook een mooi overzicht van alle mogelijke symbolen die in het spel voorkomen. Dit alles is redelijk intuïtief en je zijn erg duidelijk zodat ze geen al te grote problemen met zich mee zullen brengen. Het gaat dan om de symbolen op de doeltegels, de prestatiesporen, de voorbereidingstegels, de treintegels, de telegraaftegels, de bonussen van de steden, de dealtegels en vooral op de achterkant van de spelregels de speciale mogelijkheden van de specialisten. Indien je een specialist inzet bij het uitvoeren van je actie (stap 1), levert deze je een eigenschap op (allen divers, afhankelijk van de kleur van arbeider en de gekozen actie). Zo levert de ene je geld of kortingen op, de andere zorgt dat de actie rendabeler wordt, nog een andere zorgt voor punten aan het einde van het spel. Elke specialist kan telkens gebruikt worden als een witte "neutrale" arbeider om ze op de doeltegels te kunnen plaatsen.

Titel : Railroad revolution
Auteurs : Marco Canetta & Stefania Niccolini
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

15-01-2017 om 16:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (2)
13-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mess machine
Mess machine (Quick simple fun games) :

+ deze nieuwe versie heeft prachtig artwork op z'n puzzels (in vergelijking met de oorspronkelijke versie)
+ dit spel is vernieuwend, het puzzelaspect gecombineerd met semi-coöp maakt het wel speciaal
+ je gaat uitgedaagd worden om, zelfs op het makkelijkste niveau, de puzzel in elkaar te krijgen
+ het is constant afwegen of en welke medespeler je punten wil geven
+ je moet echt wel samenwerken om dit taakje tot een goed einde te brengen, maar dan liefst op een manier in jouw voordeel
+ de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn

- de scoremarkers zijn toch iets te petieterig naar mijn smaak
- het artwork van de drukknoppen en machine is niet conform met de puzzels
- de puzzels zijn bloedmooi, maar erg moeilijk om gewoon zo al in elkaar te puzzelen, het is wel even kijken
- de spelregels zijn op zich redelijk eenvoudig, maar ze zijn niet echt vlekkeloos geschreven (maar eens je het spel een keertje hebt doorgespeeld is alles wel duidelijk)
- de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn, tenzij je tijdens het spel de spelregels nog eens moet checken
- in de rechteronderhoek staat met een klein sterretje de oriëntatie van de tegel aangegeven, iets te klein om het goed te zien (maar ook weer niet onoverkomelijk)

Conclusie : Mess machine is een fijn tussendoortje dat eigenlijk compleet "nieuw" aanvoelt. Ondanks de eenvoudige spelregels zal bij het eerste spel niet onmiddellijk duidelijk zijn hoe je het beste speelt. Dit spelletje moet je absoluut leren spelen om het te kunnen winnen. Natuurlijk wil je graag de puzzel netjes afkrijgen, maar anderzijds wil je vooral dat anderen een bepaalde actie uitvoeren. Ondanks het feit dat dit een relatief eenvoudig spelletje is, ga je toch uitgedaagd worden. Of de herspeelbaarheid ook groot genoeg is, zal nog moeten blijken. Ik vrees er een beetje voor. Eens je het een aantal keer gespeeld hebt, lijkt het nieuwe me er weer af en zijn er misschien wel toffere tussendoortjes. Het spel heeft wel wat kleine, negatieve puntjes (zoals je hierboven ziet), maar niets dat doorslaggevend is voor het spelverloop, dus wat dat betreft enkel lof in z'n categorie.

13-01-2017 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Energy empire
The Manhattan Project - Energy empire (Minion games) :

+ de doos zit tsjokvol materiaal, dat overigens erg fraai is te noemen
+ het spelverloop is simpel, de mogelijkheden enorm
+ de spelregels lezen supervlot, ondanks het aantal bladzijden is alles onmiddellijk duidelijk
+ dit spel is een voorbeeld qua gebruik van iconen en symbolen (TOP!)
+ je hebt onmiddellijk zin om het spel terug te spelen, zelfs na elkaar en dat is straf voor een spel van deze omvang
+ het spel vliegt vooruit, voor je het weet zit je aan de slotronde
+ de gebruikte grondstoffen (olie, plastic), de dobbelstenen, alles komt tot z'n recht
+ de achievements zorgen voor unieke doelen zonder dodelijke combo's teweeg te brengen
+ alles lijkt enorm uitgebalanceerd en er zijn héél wat wegen naar de overwinning lijkt me

- jammer dat men niet enkel "Energy empire" koos als titel en dat men van Manhattan Project een melkkoe probeert te maken, het spel is op zich méér dan goed genoeg
- de spelregels zijn prima geschreven, jammer van één klein foutje (tegenspraak inzake de olieprijs)
- interactie? Wat is dat?
- de prijs is stevig te noemen, zoals alle spellen die uit Amerika komen de laatste tijd (maar hij is het voor mij persoonlijk wel waard)

Conclusie : dit spel schiet niet voor niets naar de top van de hotlist van BGG. Energy empire is een must voor iedere euro-liefhebber. Persoonlijk heb ik Terraforming Mars nog niet gespeeld, maar medespelers leggen hem in de weegschaal met deze topper van 2016 en dat wil wel wat zeggen. De interactie in dit spel is wel nul komma nul, dus als je hiernaar op zoek bent, dan laat je het spel beter links liggen. Eigenlijk doe je dat best na een testsessie, want ook de die-hard ameritrasher heeft zich met dit spel geamuseerd. Ik ben alleszins erg tevreden over mijn aankoop en hoop het spel de komende weken nog frequent op tafel te krijgen.

09-01-2017 om 18:59 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (592)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Kingdomino
  • imprESSEN : The oracle of Delphi
  • imprESSEN : Thief's market
  • The oracle of Delphi (TMG/Pegasus spiele/999 games)
  • Thief's market (TMG)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!