IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
20-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Railroad revolution
Railroad revolution (What's your game?) :

+ de WYG-trein dendert lekker voort op een golf van fantastische spellen
+ deze titel raakt mijn softspot wat moeilijkheidsgraad betreft, eenvoudig qua gameplay, maar toch diverse mogelijkheden
+ dit spel is makkelijk om uit te leggen, wegens materiaal zo overzichtelijk opgebouwd
+ de gebruikte iconografie is op sommige plaatsen een beetje wennen, maar is eigenlijk reuzegoed gedaan
+ er is bijzonder weinig interactie mogelijk in dit spel, elkaar blokkeren is er bijna niet bij (met uitzondering van het kleine voordeel dat de eerste speler overal krijgt), maar het stoort totaal niet
+ het materiaal is fraai, simpel maar goed
+ de opzettijd is erg kort, je bent zo aan de slag
+ iedereen heeft wel het gevoel dat hij op een gegeven moment punten aan het scoren is en combo's aan het maken

- de scores kunnen serieus oplopen, dus aan het eind heb je beter wat hoofdrekentalent of een rekenmachine bij de hand
- de eerste rondjes kan je misschien nog wat zitten sukkelen met alle mogelijkheden, maar al gauw stippel je je weg uit
- qua kleurgebruik van het speelbord is het nogal geel naar mijn bescheiden mening, mij houdt het niet tegen, maar ik vrees dat er aantrekkelijkere spellen op de markt komen qua uitzicht
- het verschil qua punten aan het eind is wel duidelijk tussen de spelers onderling, hier komt het niet op één puntje aan (meestal denk ik)

Conclusie : ik heb een hele tijd op deze titel zitten wachten en het is de moeite waard geweest. Railroad revolution herbergt een spel met de mogelijkheden en speelgevoel van Zhanguo, Signorie en Nippon, maar lijkt makkelijker omdat de mogelijke acties beperkter en gestroomlijnder zijn. Ik vind het echter geen "makkelijker" spel, ook hier zal je serieus uitgedaagd worden om de beste combinaties te gaan zoeken. Ik hoop het spel alleszins snel terug op tafel te krijgen, want het is me erg bevallen.

20-01-2017 om 07:25 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
15-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railroad revolution (What's your game)


We gaan het niet onder stoelen of banken steken, wij zijn grote fans van What's your game. De spellen die ze de laatste drie jaren op de markt brengen, zijn van zo'n hoog niveau dat we ze altijd graag op tafel gooien. Daarvoor waren hun spellen heavy euro's die iets te complex waren naar mijn bescheiden mening. Vinhos, Madeira, Vasco da Gamma zijn ook ronkende namen ... maar ze komen gewoon iets minder aan bod wegens hoge complexiteit en oplopende speelduur. Maar schotel ons een Zhanguo, Nippon, Signorie voor en wij zijn gelukkig. Ook nu trekken ze de lijn door met hun nieuwe "Railroad revolution". De spelers gaan op zoek naar de gebruikelijke overwinningspunten door spoorlijnen aan te leggen van de oost- naar de westkust van de VS. Daarnaast proberen ze ook nog wat voordelen te doen aan telecommunicatie en opdrachten te vervullen. Zoals uit de beschrijving zal blijken, zijn er diverse wegen naar de overwinning en kunnen punten op verschillende manieren behaald worden.

In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord, 4 spelersborden, 64 arbeiders (in 5 kleuren), 52 gebouwen (in spelerskleuren), 68 rails (in spelerskleuren), 12 prestatiemarkers (in spelerskleuren), 48 telegraafaandelen, 6 telegraaftegels, 13 stadstegels, 24 treintegels, 38 opdrachttegels, 9 dealtegels, 4 opstellingstegels (dubbelzijdig), 1 startspelerfiche en 52 geldfiches in verschillende waarden. 
De spelopstelling is relatief snel. Elke speler ontvangt een spelersbord, 600 dollar, 3 telegraafaandelen, 5 arbeiders (4 neutrale witte en 1 gespecialiseerde), 1 treintegel, 2 doeltegels en een extraatje van de startopstelling. Dit alles staat stapsgewijs en netjes uitgeschreven in de zeer overzichtelijke en goed geschreven spelregels. Bovendien kan ik éénieder ook het filmpje van Paul Grogan "Gaming rules" aanbevelen.



Doel van het spel is je eigen acties optimaliseren om een zo goed mogelijk netwerk van treinen en telegraafhuizen uit te bouwen. Waardeer zeker ook je prestaties in de drie sporen op, zodat ze aan het eind van het spel nog extra veel punten opleveren. Punten scoor je voor de volgende zaken :
- 8 punten voor elke actieve treintegel
- punten voor volbrachte opdrachttegels
- punten voor de drie prestatiesporen (gebouwde stations, telegraafhuizen en verbonden steden aan de westkust)
- 5/8 punten voor de telegraafhuizen (2 aangrenzende)
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers hun beurt uit in klokwijzerzin tot één van de spelers z'n laatste huis of rail van z'n spelersbord verwijderd dat links van z'n logo staat (zie afbeelding onder). Dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en krijgt elke speler nadien nog één beurt.

In een beurt doorloop je de volgende stappen :
1) neem een arbeider van naast je bord
2) plaats de arbeider op één van de vier mogelijke acties op je spelersbord
3) voer de gekozen actie uit
Indien je geen arbeiders meer naast je speelbord hebt, neem je eerst alle arbeiders van je spelersbord en zet je onmiddellijk er terug één in.
De vier acties die het spel met zich meebrengt zijn : een station bouwen, je spoorwegennet uitbreiden, je telegraafnetwerk uitbreiden, handelen.

Daarnaast zijn er enkele zaken die gedurende heel het spel in acht genomen moeten worden :
- Je mag de effecten van de acties in eender welke volgorde uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld eerst geld incasseren om nadien de actie te betalen
- Je moet telkens je beurt eindigen met 4 arbeiders. Sommige acties vragen om arbeiders af te geven, maar je mag dus nooit met minder dan 4 arbeiders eindigen.
- Je mag ten allen tijde telegraafaandelen verkopen aan de voorraad voor 150 dollar, omgekeerd geldt dit niet
- Je mag ten allen tijde een arbeider (kleur naar keuze) aanschaffen voor 800 dollar (dit is duur, maar kan ten gepaste tijde nuttig zijn)
- Indien je een treintegel mag nemen, mag je volledig zelf kiezen, je mag een tegel meerdere keren bezitten en je mag zoveel treintegels hebben als je wil



De acties even uitgelicht :
1) een station bouwen : neem het meest linkse station van je spelersbord en zet het op een stad die aangesloten is op je netwerk van rails. Betaal de kosten die boven de stad staan en ontvang de specifieke actie, het verwerven van specialisten, die de stad met zich meebrengt (elk spel anders afhankelijk van de stadstegel die erbij komt te liggen). Daarnaast ontvangt de speler die als eerste een station in een stad bouwt een extraatje. Elke speler kan maar één station in een stad bouwen, maar elke speler kan er wel terecht.

2) aan je treinnetwerk bouwen : neem de twee meest linkse rails van je spelersbord en plaats ze op het speelbord. Ze moeten je netwerk verlengen en moeten niet noodzakelijk verder gebouwd worden op een station. Je mag de rails achter elkaar leggen of op diverse plaatsen in je netwerk plaatsen. De vaste kosten zijn 400 dollar, daarenboven komt 100 dollar voor elk driehoeksymbooltje op je weg (dit stelt ruw terrein voor). Indien je een rail plaatst op een plaats met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

3) aan je telegraafnetwerk bouwen : neem het meest linkse gebouw van je spelersbord en plaatst het op een telegraafvakje op het speelbord naar keuze. De speler die als eerste een gebouw in het vakje plaatst krijgt een bonus. Je ontvangt de aangegeven aandelen en daarenboven kan je de telegraaftegel activeren na het betalen van de kosten. Indien je een vak activeert met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.

4) handelen : neem het meest linkse gebouw of rail van je spelersbord en ontvang het aangegeven aantal dollar. Daarnaast mag je één van je treintegels omdraaien. Draai je deze van de actieve naar passieve kant, dan voer je de actie van de tegel uit. Indien je de omgekeerde weg bewandelt, doe je voor de rest niets, maar is de treintegel terug actief voor een volgende keer (en is hij bovendien 8 punten waard aan het einde van het spel).

* Dealtegels : indien je een actie uitvoert met een dealsymbool, wordt de bovenste dealtegel afgehandeld. De actieve speler mag de twee afgebeelde acties uitvoeren indien hij dit kan en wenst (of één of geen). Daarna mogen de andere speler in klokwijzerzin één van beide acties uitvoeren. Al deze acties vergen het inleveren van aandelen, dus je moet ermee rekening houden dat je dit aantal aandelen probeert achter de hand te houden.
* Doeltegels : indien je de gevraagde arbeider op je doeltegel krijgt en je voldoet aan de ganse vraag van de tegel, leg je de arbeider af, draai je de opdrachttegel om en krijg je er een nieuwe van een hoger niveau. Je trekt 3 nieuwe tegels, kiest er één en legt de overige twee onder de bewuste trekstapel. De volbrachte doeltegels leveren punten op aan het einde van het spel.

Het spelregelboek geeft ook een mooi overzicht van alle mogelijke symbolen die in het spel voorkomen. Dit alles is redelijk intuïtief en je zijn erg duidelijk zodat ze geen al te grote problemen met zich mee zullen brengen. Het gaat dan om de symbolen op de doeltegels, de prestatiesporen, de voorbereidingstegels, de treintegels, de telegraaftegels, de bonussen van de steden, de dealtegels en vooral op de achterkant van de spelregels de speciale mogelijkheden van de specialisten. Indien je een specialist inzet bij het uitvoeren van je actie (stap 1), levert deze je een eigenschap op (allen divers, afhankelijk van de kleur van arbeider en de gekozen actie). Zo levert de ene je geld of kortingen op, de andere zorgt dat de actie rendabeler wordt, nog een andere zorgt voor punten aan het einde van het spel. Elke specialist kan telkens gebruikt worden als een witte "neutrale" arbeider om ze op de doeltegels te kunnen plaatsen.

Titel : Railroad revolution
Auteurs : Marco Canetta & Stefania Niccolini
Uitgeverij : What's your game
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45-90 min.
Leeftijd : 12+

15-01-2017 om 16:50 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mess machine
Mess machine (Quick simple fun games) :

+ deze nieuwe versie heeft prachtig artwork op z'n puzzels (in vergelijking met de oorspronkelijke versie)
+ dit spel is vernieuwend, het puzzelaspect gecombineerd met semi-coöp maakt het wel speciaal
+ je gaat uitgedaagd worden om, zelfs op het makkelijkste niveau, de puzzel in elkaar te krijgen
+ het is constant afwegen of en welke medespeler je punten wil geven
+ je moet echt wel samenwerken om dit taakje tot een goed einde te brengen, maar dan liefst op een manier in jouw voordeel
+ de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn

- de scoremarkers zijn toch iets te petieterig naar mijn smaak
- het artwork van de drukknoppen en machine is niet conform met de puzzels
- de puzzels zijn bloedmooi, maar erg moeilijk om gewoon zo al in elkaar te puzzelen, het is wel even kijken
- de spelregels zijn op zich redelijk eenvoudig, maar ze zijn niet echt vlekkeloos geschreven (maar eens je het spel een keertje hebt doorgespeeld is alles wel duidelijk)
- de puzzels staan netjes als overzicht op de achterkant van het spelregelboekje, erg fijn, tenzij je tijdens het spel de spelregels nog eens moet checken
- in de rechteronderhoek staat met een klein sterretje de oriëntatie van de tegel aangegeven, iets te klein om het goed te zien (maar ook weer niet onoverkomelijk)

Conclusie : Mess machine is een fijn tussendoortje dat eigenlijk compleet "nieuw" aanvoelt. Ondanks de eenvoudige spelregels zal bij het eerste spel niet onmiddellijk duidelijk zijn hoe je het beste speelt. Dit spelletje moet je absoluut leren spelen om het te kunnen winnen. Natuurlijk wil je graag de puzzel netjes afkrijgen, maar anderzijds wil je vooral dat anderen een bepaalde actie uitvoeren. Ondanks het feit dat dit een relatief eenvoudig spelletje is, ga je toch uitgedaagd worden. Of de herspeelbaarheid ook groot genoeg is, zal nog moeten blijken. Ik vrees er een beetje voor. Eens je het een aantal keer gespeeld hebt, lijkt het nieuwe me er weer af en zijn er misschien wel toffere tussendoortjes. Het spel heeft wel wat kleine, negatieve puntjes (zoals je hierboven ziet), maar niets dat doorslaggevend is voor het spelverloop, dus wat dat betreft enkel lof in z'n categorie.

13-01-2017 om 07:16 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Energy empire
The Manhattan Project - Energy empire (Minion games) :

+ de doos zit tsjokvol materiaal, dat overigens erg fraai is te noemen
+ het spelverloop is simpel, de mogelijkheden enorm
+ de spelregels lezen supervlot, ondanks het aantal bladzijden is alles onmiddellijk duidelijk
+ dit spel is een voorbeeld qua gebruik van iconen en symbolen (TOP!)
+ je hebt onmiddellijk zin om het spel terug te spelen, zelfs na elkaar en dat is straf voor een spel van deze omvang
+ het spel vliegt vooruit, voor je het weet zit je aan de slotronde
+ de gebruikte grondstoffen (olie, plastic), de dobbelstenen, alles komt tot z'n recht
+ de achievements zorgen voor unieke doelen zonder dodelijke combo's teweeg te brengen
+ alles lijkt enorm uitgebalanceerd en er zijn héél wat wegen naar de overwinning lijkt me

- jammer dat men niet enkel "Energy empire" koos als titel en dat men van Manhattan Project een melkkoe probeert te maken, het spel is op zich méér dan goed genoeg
- de spelregels zijn prima geschreven, jammer van één klein foutje (tegenspraak inzake de olieprijs)
- interactie? Wat is dat?
- de prijs is stevig te noemen, zoals alle spellen die uit Amerika komen de laatste tijd (maar hij is het voor mij persoonlijk wel waard)

Conclusie : dit spel schiet niet voor niets naar de top van de hotlist van BGG. Energy empire is een must voor iedere euro-liefhebber. Persoonlijk heb ik Terraforming Mars nog niet gespeeld, maar medespelers leggen hem in de weegschaal met deze topper van 2016 en dat wil wel wat zeggen. De interactie in dit spel is wel nul komma nul, dus als je hiernaar op zoek bent, dan laat je het spel beter links liggen. Eigenlijk doe je dat best na een testsessie, want ook de die-hard ameritrasher heeft zich met dit spel geamuseerd. Ik ben alleszins erg tevreden over mijn aankoop en hoop het spel de komende weken nog frequent op tafel te krijgen.

09-01-2017 om 18:59 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
08-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Hanamikoji
Hanamikoji (Quick simple fun games) :

+ prachtige geisha-kaarten, fantastisch artwork in het algemeen
+ klein, fijn, elegant ... zonder meer
+ de vier mogelijke acties zijn divers, zorgen voor een ander denkpatroon dat je moet aannemen
+ het spel is supersnel uitgelegd en erg vlug gespeeld, tenzij je elkaar in evenwicht kan houden
+ de spelregels zijn kort en erg duidelijk opgesteld

- het spel moet snel gedaan zijn, als je elkaar constant in evenwicht houdt, dan gaat het een beetje slepen
- het doosje is zelfs nog te groot voor het weinige materiaal, het zou zelfs in het Love Letter-zakje kunnen passen
- enigszins jammer dat dit enkel voor 2 spelers is, maar ik begrijp ook absoluut waarom het een 2-speler is, want dat is z'n kracht
- weinig tot geen negatieve punten, het spel doet waarvoor het gemaakt is, niet meer maar zeker ook niet minder

Conclusie : Hanamikoji is een elegant kaartspelletje dat diverse spelmechanismen combineert, althans één aspect van diverse mechanismen. Zo zit er onder andere het "I pick, you chose"-mechanisme van Jolly & Roger erin, dat ons wel enorm weet te bekoren. Daarnaast is er het aspect van de geheime kaart, het afleggen van kaarten en vooral de juiste geisha's op het juiste moment winnen door middel van set-collecting. Het spel is kort, krachtig, maar vraagt toch wel wat denkwerk van de spelers. Ik ga niet zeggen dat dit spel het allerbeste is dat er is en dat het volledig aan de hype voldoet die nu op het internet raast, maar het is zeker een leuk spel. Het spel zal telkens anders verlopen. Het moment waarop je een bepaalde actie zal spelen hangt af van je handkaarten, maar je weet welke acties je nog zal moeten uitvoeren ... en vooral ook welke je tegenstander nog zal gaan doen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een interessant spelletje vind dat ik graag meer op tafel gooi als ik een medekandidaat heb.

08-01-2017 om 12:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Adrenaline
Adrenaline (CGE) :

+ een first-person-shooter in een bordspel, dat hadden we nog niet gezien
+ CGE staat garant voor jaarlijks iets nieuws en vernieuwend en dat is met deze titel niet anders
+ de componenten zijn fraai te noemen, groot speelbord, mooie mini's, toffe bloeddruppels
+ geen oeverloze regeltjes over de line-of-sight, damage, ... het is allemaal netjes en duidelijk
+ dit is een pure chaos en fun, maar toch moet je je acties erg goed wikken en wegen
+ als je je ietwat kan inleven in het thema en met wat termen goochelt, zorgt dit voor de nodige animo

- het speelbord is wel wat donker, dit komt het thema ten goed, maar het overzicht verliest er wat punten door
- de gebruikte iconografie op de wapenkaarten is toch wel even wennen, fijn dat er een overzichtsblad bij zit
- vijf spelers leidt tot nog meer chaos, misschien net ietsje te veel, bovendien heb je dan ook zeer weinig in handen
- je hebt vaak wel het gevoel dat het spel zichzelf wat speelt, je bent bezig op een leuke manier, maar hebt geen typisch bordspelgevoel (kan natuurlijk ook als pluspunt worden aanzien)

Conclusie : Adrenaline is een titel die in de eerste plaats erg fraai toont op de tafel. Het speelt vlot, heeft een fijn concept en is absoluut geen straf om aan deel te nemen. Je hebt echter net dat tikje te weinig in de hand, waardoor het al gauw een reguliere slachtpartij dreigt te worden, waarbij diegene met het stevigste wapen de tikken kan uitdelen en de punten binnenrijft. Ik heb me persoonlijk niet verveeld en zeker ook geamuseerd, maar de volgende keer zou ik het graag met 3 (max. 4) spelers willen doen.

06-01-2017 om 18:20 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mess machine (Quick simple fun games)


In mess machine werk je samen in een fabriek. De machine is echter defect en het product komt helemaal in stukken verhakselt uit de machine. Het is aan jou om samen met de andere spelers trachten alles te herstellen. Maar let wel, je wint niet als team, enkel de speler die de gewiekste keuzes maakt, zal het spel winnen. In de doos vinden we een speelbord, 4 verschillende puzzels (bestaande uit 16 stukken),  4 scorefiches, 16 actiefiches (A,B,C,D), 40 knopfiches (A,B,C,D), 4 tandwielfiches en 1 dobbelsteen.

Kies één van de puzzels, schudt de stukken gedekt en leg ze in een rooster van 4x4 (allemaal wel hetzelfde georiënteerd, sterretje op de tegels rechtsonder). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de knopfiches worden bij de desbetreffende actie gelegd. Elke speler plaatst z'n scorefiche op het speelbord, neemt z'n vier actiefiches en 1 tandwielfiche. Na de puzzel te hebben bestudeerd, kiest elke speler twee van z'n actiefiches, de andere legt hij terzijde. Op één van de twee gekozen actiefiches leg je de tandwielfiche. Dit geeft aan dat dit je primaire actie is, de andere gekozen actie is je secundaire actie. Deze twee acties leveren je aan het einde van het spel punten op. De primaire actie levert je 1 punt op per keer dat je deze actie koos, de secundaire actie levert je 2 punten op voor elke keer dat een andere speler deze actie koos als de puzzel is afgeraakt en 1 punt als de puzzel niet is opgelost.


(foto van het prototype van het originele Griekse spel, artwork is ietwat aangepast en de puzzels zijn veranderd)

Om beurten kiezen de speler één van de vier mogelijke acties. Ze nemen één van de knopfiches die erbij liggen bij zich en voeren de actie uit. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Leg je in je beurt een puzzelstuk op z'n juiste plaats, scoor je onmiddellijk 1 punt. Indien een bepaald soort knopfiches uitgeput is, scoor je echter geen punten meer gedurende de rest van het spel. Je mag geen actie ongedaan maken in de daaropvolgende beurt. Afhankelijk van een vooraf gekozen moeilijkheidsgraad gaat de machine op een bepaald ogenblik haperen (de eerste keer als een stapel slechts 5 knopfiches telt en de eerste keer dat er slechts 2 knopfiches in een stapel overblijven). Je gooit dat twee maal met de dobbelsteen en ruilt de desbetreffende puzzelstukken van plaats.

Actie A : Ruil de 1ste en 3de tegel of de 2de en 4de tegel in een rij
Actie B : Ruil de 1ste en 2de tegel of de 3de en 4de tegel in een rij
Actie C : Ruil de 1ste en 3de tegel of de 2de en 4 tegel in een kolom
Actie D : Ruil de 1ste en 2de tegel of de 3de en 4de tegel in een kolom

Het spel eindigt indien aan één van volgende zaken wordt voldaan :
- de puzzel is volledig afgewerkt
- één of meer knopfiches van een bepaalde actie zijn uitgeput en er wordt overeengekomen dat er geen nuttige zetten meer mogelijk zijn

Titel : Mess machine
Auteur : Nikos Chondropoulos
Uitgeverij : Quick simple fun games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

06-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hanamikoji (Quick simple fun games)


De 2 spelers trachten in dit spel de geisha's voor zich te winnen. Geisha's zijn elegante gezelschapsdames die diverse banale zaken tot een kunst verheffen, zoals thee inschenken, kalligrafie, dans, muziek, ... De speler die na een ronde 4 van de 7 geisha's voor zich kan winnen of een totale invloed (charme) van 11 kan verzamelen wint dit spel. Het spel bestaat uit 7 geishakaarten (waarden 2/2/2/3/3/4/5), 21 voorwerpenkaarten, 7 overwinningspuntenfiches en 8 actiefiches. De 7 geishakaarten worden in volgorde in het midden van de tafel tussen de spelers gelegd. In het midden van elke kaart komt een puntenfiche te liggen. De voorwerpkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler krijgt de vier actiefiches in z'n kleur en legt ze op de actieve (gekleurde) kant voor zich. De jongste speler is de startspeler.

De voorwerpkaarten komen overeen met het talent van de diverse geisha's. Dit kan je merken aan de kleur en waarde van de kaarten. Bovendien zijn er van een geisha bv. waarde 2, ook exact 2 voorwerpkaarten. De waarde van de geisha komt overeen met de charmepunten die een speler scoort als hij de geisha weet te overtuigen om voor hem te kiezen in de scorefase.



Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden tot aan de eindcondities wordt voldaan. Een ronde bestaat telkens uit 3 fasen.
Fase 1 : deelfase : de startspeler schudt de voorwerpenkaarten en legt er 1 ongezien in de doos. Elke speler ontvangt 6 handkaarten, de resterende kaarten vormen de trekstapel. De handkaarten blijven geheim voor de tegenspeler.

Fase 2 : actiefase : de spelers voeren om beurten één actie uit, beginnend met de startspeler. Eerst neem je een nieuwe handkaart van de trekstapel. Daarna kies je één van je nog ongebruikte actiefiches, draai je deze om en voer je de desbetreffende actie uit. De vier acties :
- Geheim : kies één handkaart en leg deze gedekt voor je neer onder deze actiefiche, ze wordt pas bekend gemaakt bij het scoren.
- Verhandel : kies twee kaarten uit je hand en leg ze gedekt onder deze actiefiche, deze kaarten worden genegeerd bij het scoren.
- Gift : kies drie kaarten uit je hand, je tegenspeler kiest er één, leg de overige twee aan de eigen kant van de overeenkomstige geisha. Ook de tegenspeler legt de gekozen kaart aan zijn kant bij de juiste geisha.
- Competitie : kies vier kaarten uit je hand en verdeel ze in twee sets van twee kaarten, je tegenspeler kiest een set, leg de overige set aan de eigen kant van de overeenkomstige geisha. Ook de tegenspeler legt de gekozen kaarten aan zijn kant bij de juiste geisha.
 
Fase 3 : scoren en opschonen : nadat beide spelers hun vier acties hebben uitgevoerd wordt de situatie bij de geisha's vergeleken. Eerst wordt de kaart onder de actiefiche "geheim" nog toegevoegd. Indien een speler een absolute meerderheid heeft, schuift hij de puntenfiche naar zijn kant. Bij gelijkstand blijft de fiche in het midden op de geishakaart liggen. Kijk of een speler 4 geisha's heeft weten te overtuigen of een totale waarde van 11 charmepunten heeft verzameld. Indien dit het geval is, wint deze speler. In beide gevallen wint de speler met de charmepunten. Indien er nog geen winnaar is, worden alle kaarten terug geschud, draai je de actiefiches terug open en speel je een nieuwe ronde. De tweede speler wordt nu de startspeler. Puntenfiches worden niet terug in het midden van de geishakaarten gelegd.

Titel : Hanamikoji
Auteur : Kota Nakayama
Uitgeverij : Quick simple fun games
Aantal spelers : 2
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 10+

05-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OMG (999 games)


O mijn goederen is een titel die reeds een jaartje oud is, maar die al erg lang op onze wishlist stond. Ik had de eer en het genoegen om het spel reeds een keertje in z'n duitstalige vorm te mogen spelen en was onmiddellijk gecharmeerd door de kwaliteit van dit kleine hebbedingetje. We zijn suckers voor kleinere kaartspellen met héél wat diepgang en deze is er zo eentje. Alexander Pfister, de auteur die niet voor niets gebombardeerd is tot één van dé topauteurs van de laatste tijd. Het spel omvat 110 speelkaarten, die zijn opgedeeld in 4 lichtblauwe startkaarten (kolenbranderijen), 4 arbeiderkaarten, 8 assistenten en 94 gebouwkaarten. Elke gebouwkaart bevat eigenlijk  verschillende info, zijnde de bouwkosten (linksboven), de overwinningspunten (rechtsboven), de grondstof die het met zich meebrengt, de benodigde grondstoffen om het gebouw te laten produceren, het geproduceerde product en z'n waarde en de productieketen die ermee kan gevormd worden.

Bij aanvang van het spel krijgt elke speler een lichtblauwe kolenbranderij en één arbeiderkaart. Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal assistenten weerhouden, zijnde 4,6,8 bij 2,3,4 spelers. Deze worden terzijde gelegd en kunnen gedurende het spel aangeschaft worden. De resterende assistenten gaan terug in de doos. De gebouwkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Elke speler neemt alvast 7 kaarten die hij gedekt op z'n kolenbranderij legt. Als de kaarten gedekt op de gebouwen terechtkomen, stellen ze de producten voor die door het gebouw geproduceerd worden.


(enkele originele duitstalige kaarten)

Het spel verloopt over een aantal ronden, die op hun beurt bestaan uit 4 fasen.
Fase 1 : nieuwe handkaarten
Elke speler mag zoveel handkaarten als hij wil afleggen en hetzelfde aantal van de trekstapel bijtrekken. Daarna pakt elke speler 2 extra kaarten van de trekstapel. Er is geen handkaartenlimiet.

Fase 2 : Zonsopgang
De actieve speler draait één voor één kaarten van de trekstapel tot er 2 halve zonnen te zien zijn (zie links kaart boven). De rij die hierdoor gevormd wordt, is het marktaanbod. Enkel het grondstofsymbool, linksmidden op de kaarten is hierbij belangrijk (dus je kan de kaarten overeen leggen voor een beter overzicht). Alle spelers beslissen nu welk van hun gebouwen ze willen activeren en welk gebouw ze willen bouwen in fase 4. Ze leggen hun arbeiderkaart onder het gebouw dat ze willen activeren. Je kan opteren om netjes of slordig te produceren, afhankelijk van je keuze draai je de arbeiderskaart naar boven of onder. Om netjes te produceren heb je alle grondstoffen nodig die het gebouw vergt om te produceren en produceer je 2 grondstoffen. Als je slordig produceert heb je één grondstof minder nodig, maar zal je ook slechts één grondstof produceren. (bv. kaart linksboven heeft 3 graan en 3 hout nodig om schoenen te produceren). Tenslotte kiest de speler één handkaart en legt deze gedekt voor zich neer. Dit is het gebouw dat hij fase 4 wil bouwen. Dit is optioneel.

Fase 3 : Zonsondergang
De actieve speler draait een tweede rij kaarten open (idem fase 2) en voegt deze toe aan het marktaanbod. Als er weer twee halve zonnen zijn verschenen, is de markt gesloten.

Fase 4 : Produceren en bouwen
Te beginnen bij de actieve speler gaat elke speler z'n gebouw activeren, een gebouw bouwen en eventueel een assistent aannemen.
* De speler bekijkt of de gevraagde grondstoffen van het gekozen gebouw in het marktaanbod liggen en past een eventueel tekort bij met handkaarten. De handkaarten worden afgelegd, het marktaanbod blijft voor iedereen geldig. Produceert de speler netjes ontvangt deze 2 grondstoffen, bij een slordige productie slechts 1 grondstof. Hiervoor neem je kaart(en) van de trekstapel en leg je deze gedekt op het productiegebouw. Indien een speler niet aan de voorwaarden kan voldoen wordt er niet geproduceerd.
* De speler kan het gekozen gebouw bouwen door de bouwkosten te betalen. Hiervoor gebruikt hij grondstoffen op z'n gebouwen. De waarde van de grondstoffen staat op de gebouwen aangegeven. Je mag teveel betalen, maar krijgt niets weer.
* In plaats van te bouwen mag een speler er ook voor opteren om een assistent aan te schaffen. Ook hiervoor dient het gepaste bedrag (of meer) betaald te worden. De assistent wordt onmiddellijk toegewezen aan een gebouw dat voor de speler ligt. Je mag max. 2 assistenten hebben, er mag slechts 1 persoon (arbeider of assistent) bij een gebouw liggen. In fase 2 kan een speler ervoor opteren om de assistent van gebouw te veranderen tegen betaling van 2 goud.
Tenslotte worden alle kaarten uit het marktaanbod afgelegd en wordt de volgende speler de actieve speler.

° Een assistent die bij een gebouw ligt, heeft alle afgebeelde grondstoffen nodig om één grondstof te produceren. Tekorten mogen weer bijgepast worden met handkaarten
° Heeft een gebouw minstens één grondstof geproduceerd, dan mag de speler de rechtsonder afgebeelde productieketen zo vaak hij wil gebruiken. Hiervoor legt hij kaarten uit z'n hand met de afgebeelde grondstof (rechts op de kaart, bv. leer bij het voorbeeld linksboven) op het gebouw als geproduceerde grondstof.

Het spel eindigt als 1 of meer spelers 8 gebouwen hebben gebouwd (inclusief de kolenbranderij). Je speelt de huidige en volgende ronde nog volledig uit en elke speler mag in de laatste ronde nog al z'n ketens activeren (ook zonder assistent of arbeider). Je telt alle punten van gebouwen en assistenten bij elkaar op, alsook 1 punt voor elke 5 munten (waarde goederen). De speler met de meeste punten wint.
 


imprESSEN :

+ véél spel in een klein kaartspelletje, daar houden we van
+ het loopt als een trein eens je vertrokken bent
+ het spel hanteert enkele fijne spelmechanismen die vlotjes in elkaar vloeien
+ het berekende push-your-luck-gehalte stoorde me hier niet
+ de kaarten zijn fraai vormgegeven en worden meervoudig gebruikt wat een plusje is
+ het past in je binnenzak, is zo op tafel gegooid en je gaat het gevoel hebben dat je iets deftigs hebt gespeeld

- aanvankelijk is het wel even zoeken hoe de productieketens exact werken, maar eens je ermee weg bent, gaat het vlot
- voorzie wel wat ruimte op je tafel als je naar het einde toe alle gebouwen hebt liggen, met eronder nog een arbeider of assistent (leg de gebouwen ook ver genoeg uit elkaar anders wordt het al snel een soepje)
- het is een relatief eenvoudig spel, maar toch niet dermate toegankelijk dat beginnende spelers zich direct thuis zullen voelen, het is even wennen

Conclusie : Alexander Pfister was al goed bezig en combineert al z'n positieve zaken in deze OMG. In z'n categorie kan dit spel gerust naast de grote namen gaan staan voor mijn part. De categorie lijvigere kaartspellen met een beetje extra diepgang, zonder een zondvloed aan kaarten op onze tafel tevoorschijn te toveren. Dit is overigens een categorie die erg in opmars is en ons erg aanspreekt. Veel spel voor weinig geld!

Titel : OMG (O Mijn Goederen)
Auteur : Alexander Pfister
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

04-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keer op keer (999 games)



Wij hebben er een zwak voor, kleine dobbelspelletjes met een hoge aaibaarheidsfactor. Qwixx, Quinto, ... en nu dus ook "Keer op keer", het zou zo maar in de rij passen. Gedreven door de dobbelsteenworp, afkruisen van een blaadje met een stiftje en punten scoren voor het vervolledigen van kolommen en kleuren. De titel is absoluut juist gekozen, het gaat niet bij één spelletje blijven. Pas dus op, want je bent al snel verslaafd en gaat best onmiddellijk op zoek naar navulblaadjes zodat je tijdens de speelavonden niet zonder valt.

In het doosje vinden we 3 dobbelstenen met kleuren, 3 dobbelstenen met cijfers, 6 stiftjes en 1 notitieblokje. De getallendobbelstenen hebben de waarden 1 tot en met 5 en een vraagteken, dat geldt als joker met waarden 1 tot en met 5 (6 bestaat dus niet in dit spel). De gekleurde dobbelstenen tonen de kleuren blauw, geel, roos, oranje, groen en zwart. Deze laatste doet ook dienst als joker en kan dus elke andere kleur aannemen. Daarnaast zijn de notitieblaadjes natuurlijk het belangrijkste. Op onderstaande foto ziet u de blaadjes van de Duitse versie (maar dat maakt totaal geen verschil natuurlijk) en deze gaan veel verduidelijken.



In het spel gaat de actieve speler telkens de zes dobbelstenen gooien. Zo kunnen er telkens drie mogelijke kleuren-getallencombinaties gemaakt worden. De actieve speler speler kiest als eerste een combinatie om te gaan afkruisen op z'n blaadje. Deze combinatie is niet meer beschikbaar voor de andere spelers. Nadien mogen de andere spelers één van de andere combinaties naar believen gebruiken. (Enkel in de eerste drie beurten van het spel zijn alle combinaties voor alle spelers beschikbaar).

De combinatie geeft telkens een kleur en een waarde weer. Je moet het exact aantal vakjes in de aangegeven kleur afkruisen. De eerste kruisjes moeten uit de middelste kolom (H) komen en nadien moet er telkens orthogonaal aangrenzend afgekruist worden. Je moet telkens het volledige aantal kunnen aanduiden en je mag ze niet opsplitsen over twee verschillende groepen. Maak je gebruik van een joker (vraagteken en/of zwart kruisje), dan moet je je beschikbare jokers onderaan je blaadje afkruisen. Tijdens het spel kan je max. 8 jokers gaan gebruiken. Niet-gebruikte jokers leveren aan het einde van het spel een punt op.

Als je erin slaagt om een volledige kolom af te kruis, meld je dit aan de medespelers. De eerste speler die erin slaagt, krijgt het hoogst aantal punten. De spelers die nadien de kolom nog vol krijgen, scoren de kleinere waarde aan punten. Probeer ook zeker alle vakjes met een sterretje af te kruisen, want deze leveren 2 strafpunten op aan het einde van het spel. Zo gauw een speler het laatste vakje van een kleur afkruist, meldt hij dit ook en scoort hij de grote waarde aan bonuspunten in die kleur (rechts op het blaadje). De andere spelers kunnen nog de kleinere waarde scoren later. Als een speler z'n tweede bonuspunten scoort voor kleuren (grote of kleine waarde maakt niet uit) eindigt het spel.

De spelers tellen hun punten op :
- punten voor afgewerkte kleuren
- punten voor afgewerkte kolommen
- punten voor resterende jokers
- minpunten voor niet-afgekruiste vakjes met een ster
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die nog het meeste jokers over heeft.
Het spel voorziet ook regels voor een solitair spel waarbij je probeert om zo goed mogelijk te scoren op je uppie.

ImprESSEN :
+ dit is pure fun, licht en luchtig
+ het past in de familie van qwixx en quinto, dus topshit
+ je hebt steeds enkele leuke keuzes, maar zelden ga je moeten passen
+ het is af en toe spannend om als eerste een kolom af te werken, het is en blijft uiteindelijk een race
+ dit is een spel dat snel uitgelegd is, dat de meeste makkelijk zullen kunnen meespelen, maar dat je niet zo maar wint

- blaadjes waar je op moet afkruisen geraken na verloop van tijd opgebruikt
- je moet spelen met spelers die doorspelen, want als je te lang gaat talmen, dan is de leute er ook wel af

Titel : Keer op keer
Auteurs : Markus & Inka Brand
Uitgeverij : 999 games
Aantal spelers : 1-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

03-01-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (589)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Volg ons op Facebook en volg onze speelmomenten of speel gezellig mee!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • Spellenclub Bengereng (Turnhout)
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Railroad revolution
  • Railroad revolution (What's your game)
  • imprESSEN : Mess machine
  • imprESSEN : Energy empire
  • imprESSEN : Hanamikoji

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op http://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!