bij mij - speedy
Mijn belevenissen en herinneringen. Soms heel diep.
Inhoud blog
  • Verhuisd!
  • KORTVERHAAL. Een mooie droom. 2
  • Solden.
  • KORTVERHAAL. Een mooie droom.
  • Dagboek...
  • Heel gewoon...
  • Nooit iets gemerkt...
  • Vijvers
  • Fantasietje; Toekomstcrêche.
  • After-Kerst.
  • Molenvijvers.
  • Molenvijvers.
  • Eerste sneeuw.
  • Geluk is...
  • Zwarte limousines.
  • De zin van Kerstmis.
  • Veiligheid.
  • KORTVERHAAL. Het warme licht.
  • Gokken.
  • Griep ofzo...
  • Empathie.
  • Huisdokters.
  • Terug naar de boeken?
  • Dan maar zonder vijver.
  • Zwanen.
  • Herfstsymfonie.
  • KORTVERHAAL. Mag ik even?
  • Congres in Maastricht.
  • Laudate.
  • Serieus geschrokken.
  • Mijn citroentje.
  • In de kast.
  • Gospels voor Damiaanactie.
  • Het gebeurde op een zondagnamiddag. (deel 2)
  • Het gebeurde op een zondagnamiddag. (deel 1)
  • Citroenen.
  • Achtergrondinformatie.
  • Een klein mirakel.
  • Toen was het zo.
  • Koffiekletsen.
  • Middelkerke.
  • Congres in Oostende.
  • Dixieland in Oostende.
  • `Kortverhaal - De fiets.
  • Modern.
  • Hasselt kermis.
  • Hasselt kermis 1
  • Kiekeboe!!!
  • Zomaar wat shoppen.
  • De motorhome.
  • Twee meisjes in de trein.
  • Uitzicht op een mooie vijver.
  • Soorten st***t.
  • Een jas voor aan zee.
  • Virtueel mensen missen.
  • De blik van Speedy.
  • Aronskelken.
  • Dame in theater.
  • Een drankje.
  • Koppen of Telefacts.
  • Internetvoordelen.
  • Country.
  • Elvis, the King.
  • Blogmeeting.
  • Het voorjaar.
  • IJsblokjes.
  • Ontbijt.
  • Een stukje hemel.
  • Bobby.
  • Examenblunders.
  • Nabeschouwing over Lourdes en conclusie.
  • Lourdes 2.
  • Lourdes 2.
  • Lourdes.
  • Gavarnie
  • Pinky...
  • Na regen...
  • Babe...
  • Zomermaanden.
  • Limerick...
  • Toch muziek!
  • Alweer het weer...
  • Een windje.
  • De blauwe knikker - 2
  • Kortverhaal - De blauwe knikker. 1
  • Weer meubelen, maar andere.
  • Het stokje.
  • Een dagje trein.
  • De meubelen.
  • Jef Cassiers.
  • Nieuwe vloer.
  • Mijn blog
  • Paranormaal...
  • Kortverhaal - De ouwe...
  • Nooit vergeten...
  • Alle dagen geweld...
  • 1 MEI...
  • De boom
  • Mijmeringen...
    Mijn favorieten
  • Mohow
  • Raf
  • Chocolate Moose
  • Alex
  • Nagolore
  • Madame
  • Waar mijn hart
  • Philou
  • Georgette
  • Baby diaries
    nog meer favorieten
  • Sandrissimo
  • Chelone
  • Eigenwijze tuin
  • Tom
  • Y@zoo
  • Cirkels
  • Cursief huigje
    Mijn favorieten 3
  • Knack blog
  • Ncumisa
  • Link je log
  • Taijiquan en zo
  • Wat gebeurt
  • Morgen wordt wel beter
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    eddyvan
    www.bloggen.be/eddyvan
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    25-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Examenblunders.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De trappen van vergelijking: De positief, de comparatief en de aperitief.

    Uit een opstel: Stappend door het landschap naderde de kerktoren.

    Polygamie is schrik hebben in kleine ruimtes.

    Binnen in een klok hangt een tepel.

    Vertaal: 'in de middeleeuwen werden heksen op de brandstapel gezet.
    In the Middle Ages witches were fired.

    Verklaar: 'workaholic' . Verslaafd aan werken en alcohol.

    Vertaal: 'een vleermuis'. A floddermouse.

    Opstel: He shot three times and now he is dad.

    Vertaal: 'Duitsland was de vijand'. La Germaine etait la viande.

    Vertaal: 'Ce soir c'est la finale de la coupe du monde'. Vanavond is het de finale van de haarsnit van het volk.

    Vertaal: 'Een woordenboek'. Un prisma.

    Vertaal: 'Nou en of!'. Maintenant et ou!

    Wat is Bouillon? De stad van de bouillonblokjes.

    De reisroute van Christoffel Colombus in 1492? Via het Suez-kanaal.

    De piramiden dienden om koningen in te doen.
    Zo een ingewikkelde koning heette Mammie.

    Er waren hofdames en die hielden zich bezig met naaien en jongens om hen natte manieren te leren.

    Vroeger leefden de mensen van armoe.

    Noem een paar vreemde godsdiensten? De bamboe's en de honda's.

    Verklaar de naam van de stad Babylon? Daar is een belangrijke baby geboren.

    Waarom kwamen de eertse missionarissen vooral uit Ierland?
    Omdat ze er daar te veel hadden.

    Geef een symptoom van zware brandwonden? Assen.

    Als we ons gesneden hebben, komen er allerlei orgasmen, zodat we het moeten ontsmetten.

    Sinds wanneer kan de mens rechtop lopen? Een jaar na de geboorte.

    'Padden hebben een uitwendige bevruchting'. Wat betekent: als ze kinderen hebben smijten ze de mannen buiten.

    Wanneer is een meisje geslachtsrijp? Wanneer ze vruchten kan geven.

    Bij het treinongeval kwamen 9 doden om het leven.

    Wat is een fossiel? Een versteend orgasme.

    Wie of wat was Dikke Bertha? De kuisvrouw van Hitler.

    Wanneer is een jongen vruchtbaar? Vanaf zijn eerste evacuatie.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    25-07-2007, 23:52 geschreven door speedy
    21-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nabeschouwing over Lourdes en conclusie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was dus ècht zo dat ik na al die tijd nog eens naar Lourdes heb willen gaan.
    Het heeft mij heel veel doen nadenken en ik heb er eigenlijk ook door bijgeleerd.
    Vroeger gingen we naar de Pyreneeën, hoofdzakelijk voor de omgeving van Lourdes.
    Er zijn daar niet veel bergen waar ik de top niet van gezien heb. 
    In die twintig jaar is er veel veranderd, ikzelf ook natuurlijk. 
    Nu ik weer daar was zijn er ogenblikken geweest dat ik erg last had van heimwee naar vervlogen tijden. 
    Iemand vroeg mij of ik mijn ex miste... wablieft?... neen, ik zou hem nooit terugwillen. 
    Maar in die tijd had ik mijn gezin en dat zal het zijn. 
    Voor het bedevaartsoord alleen hoef ik niet naar daar te gaan. De emotie is er niet meer zoals vroeger en de commerce errond kan ik ook missen. Wat mij wel nog steeds raakt zijn de gehandicapten en zieken die hier troost komen zoeken. En aan elk van hen wens ik dat hun gebeden verhoord worden. Het is niet steeds zo hartverscheurend als verteld wordt, want die mensen stralen iets uit en zijn blij dat ze deze reis hebben mogen maken.

    Maar vermits de bussen voor ééndagsuitstappen er niet meer zijn en ikzelf geen auto heb... is er weinig kans dat ik die bergtoppen nog zal zien. 
    Onze mastodont van reisbus kan die smalle wegen niet op, dat kan eigenlijk alleen met de auto. Probeer maar eens de Aubisque te doen, zelfs met een auto is dat een waagstuk.
    Dus... besloot ik dat het tijd was om Lourdes vaarwel te zeggen. 
    Ik kan ook beter ergens naartoe gaan waar ik geen last heb van die herinneringen. 
    Sinds ik alleen ben heb ik al heel wat reizen ondernomen, maar het waren steeds onbekende plaatsen.
    Ik bedoel nu niet dat ik niet genoten heb van deze korte vakantie, dat heb ik wel en ik ben er ook een stuk wijzer uitgekomen. 
    Het behoort allemaal tot een vorig leven en dat laat ik los. 
    Ik ben er klaar voor...
     
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    21-07-2007, 16:19 geschreven door speedy
    18-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes 2.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De vorige is niet aanklikbaar.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (21 Stemmen)
    18-07-2007, 17:40 geschreven door speedy
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes 2.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De reis verliep heel normaal zonder noemenswaardige gebeurtenissen. De autostrade Parijs-Bordeaux is niet zo druk als de Autoroute du soleil, dus geen files. Dat valt reuze mee als je zo'n 1400 km moet afleggen. Er was maar één nadeel: ik kan in een auto of bus niet slapen. Met mijn ogen dicht zie ik soms allerlei beelden passeren, dus betekent het dat mijn geest wel slaapt, maar ik hoor toch alles.
    Voor we in Lourdes aankwamen, gingen we nog eerst het dorpje bezoeken waar de kleine Bernadette geboren en getogen was.
    Mooi onderhouden, het zal in die tijd wel anders geweest zijn.
    Ons drie-sterren hotel viel best mee, proper en het eten tussen goed en goed. De compagnie nog beter, dus... oké.
    Na de middag gingen we al dadelijk naar de grot, ja, je bent tenslotte in Lourdes hé.

    Er was veel veranderd sinds mijn laatste bezoek, nu ja, twintig jaar is ook niet niks.
    Iedereen gebruikte de zij-ingang, terwijl de hoofdingang zoveel mooier is.
    Waarom? Daar had ik het raden naar.
    Wat dadelijk opviel: weinig volk... zijn de mensen minder gelovig geworden, of komt het door de goedkopere vliegtuigreizen naar de zon?
    Vroeger moest je aanschuiven en mocht je al blij zijn als je tot aan de grot geraakte. Er heerste toen een ingetogenheid en iedereen streelde de rots terwijl men voetje voor voetje vooruit schuifelde. De zwarte steen was zo glad als een spiegel.
    Nu was er niet eens een file en werden we aangemaand om door te lopen. Ik wilde een foto maken van de bron, die onder verlicht glas zit. Maar er was niets te zien. 'Allez, avancez!'
    De grot was ook kaal, geen krukken meer aan het plafond. Alles was gewoon weggehaald. Het Maria-beeld kon ook wel een poetsbeurt gebruiken. Het beeld van Bernadette was weg, hoorde ze nu misschien bij de onheilige afgekeurde heiligen?

    Bij de stalletjes waar de brandende kaarsen geplaatst worden, waren er maar twee in gebruik.
    Terug in het hotel, hoorden we dat we verwacht werden voor de processie om 17h.
    M. en ik besloten in onze lits-jumeaux te duiken en gaven forfait. Een zalig slaapje tot aan het avondeten.
    Om 9h heb je de kaarsjesprocessie en die moet je zeker gezien hebben wanneer je daar verblijft.
    We kochten zelf ook een kaarsje en gingen post vatten op een trap, om alles goed te kunnen zien.
    Ik miste de sfeer en de ontroering van vroeger. Er was ook zo weinig volk, dat het plein zich maar half vulde.

    Lourdes ligt in een dal en heeft een heel eigenaardig weersverloop. Af en toe komt er een wolk over en vallen er enkele druppels, waarna het al snel weer opklaart. Dat was tenminste niet veranderd.

    's Anderendaags gingen we niet naar de voorziene mis, maar naar de markt en de begraafplaats van de familie Soubirous.
    Op de markt veel donkere vreemden, met dezelfde spullen als hier, alleen veel duurder.
    Het graf van de Soubirous moet wel erg vol liggen, want iedereen met die naam wordt daar bijgezet. De laatste in 2006.

    De rondritbussen voor ééndagsuitstappen waren afgeschaft. Blijkbaar rendeerde het niet meer. Gelukkig maakte onze eigen bus een uitstap naar Gavarnie. We kwamen langs veel plaatsen die ik nog kende, zoals de ruïne met de roofvogels, mooi in hun eigen omgeving. Je bukt wel even je hoofd als daar zo'n gier rakelings vlak boven je zweeft. Op een berg zag ik een bekend kapelletje, daaronder moest ongeveer de camping liggen waar we vroeger verbleven, soms een ganse maand, tenminste als die camping nog bestond. 

    De mensen die boven in de bus zaten hebben af en toe wel even gegriezeld, terwijl ze in de afgronden keken. 
    Onderweg zag ik rechts de afslag naar Cauterets, het skiplaatsje met de kabeltrein naar boven, waar je halverwege moet overstappen in de tegenligger, wiegelend hoog boven de grond. Sommigen nemen hun mountainbike mee naar boven en vanuit de eeuwige sneeuw, die daar ligt, dalen ze de weg naar beneden terug af. Geen Cauterets dus! Het water in de rivier was ook veel minder en onderweg zagen we bijna geen watervalletjes.

    In Gavarnie aangekomen, weer hetzelfde: weinig volk. De paarden en ezels die gebruikt worden om naar de waterval te gaan, waren duidelijk ook gehalveerd in aantal. Je kan deze weg ook tevoet afleggen, maar het is een heel moeilijk parcours, met smalle wegeltjes en diepe afgronden en dikke rotsblokken. De paarden volgen die weg blindelings. 
    Het was er maar veertien graden, je zit daar tenslotte in het hooggebergte. De waterval komt van een gletsjer en is driehonderd meter hoog. Gelukkig lag er op de bergen nog eeuwige sneeuw. De mevrouw van het restaurant vertelde dat er 's morgens ijs op de terrastafeltjes gelegen had. Na een wandeling om wat foto's te maken, deden we ons tegoed aan zalige bosbessentaart en heerlijke koffie.
    Deze laatste is in Frankrijk wel te betrouwen, maar owee als je zomaar een Cola bestelt.
    Ze tappen iets onbestemds uit tonnetjes en je krijgt een glas bruin vocht, bijna zonder bruis en even weinig smaak.
    Je moet echt een 'Coca Cola normale' vragen, maar dat voel je dan ook aan de prijs.

    De volgende dag stond er een bezoek aan de onderaardse grotten van Bethéram op het programma, ohoh... zonder mij dus. Zet mij op de hoogste toren, maakt niet uit. Maar onder de grond... en er was dan ook nog een klein bootje bij... ah nee!
    Ik was niet de enige, maar besloot toch om alleen te gaan wandelen. Je kan er een fabriekswinkel bezoeken, waar de beelden en kaarsen gemaakt worden. Al die ongeverfde beelden en masse naast elkaar, het stak mij tegen.
    Ik snuister graag in winkeltjes, gewoon winkel in, winkel uit. Ik krijg mijn dag goed om. En op tijd een terrasje.

    Rond vijf uur vertrokken we weer naar huis. Ongeveer met dezelfde stops, maar dan in omgekeerde richting. Vóór Parijs een korte file, wegens een gekantelde vrachtwagen, maar voor de rest ging alles heel vlot.
    Weer had ik het gevoel dat ik geen oog dichtgedaan had.
    Mijn vriendin had een hele planning, als ze thuiskwam ging ze eerst douchen, haar koffer uitpakken, machien was insteken.
    Ik niet, ik wilde slapen, wat ik ook gedaan heb. Mijn eigen bed... mmmmm...

    (er komt nog een nabeschouwing)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    18-07-2007, 00:00 geschreven door speedy
    15-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De keren dat ik al naar Lourdes en omstreken ben geweest, ... goh... ik zou het niet meer weten hoeveel.
    Maar de laatste keer zal zo'n twintig jaar geleden zijn.
    Er hangt mij ook iets in mijn hoofd dat ik enkele jaren terug de belofte gedaan heb om te gaan, maar het gekke is dat ik vergeten ben waarover het ging. Nu, maakt niet uit.
    Mijn vriendin M. had wel zin om mee te gaan en zij wilde al heel vroeg in het jaar de reis bestellen. Het voordeel was dan wel dat we konden kiezen waar we wilden zitten. Uit ondervinding weet ik dat de beste plaats achter de gids is. Normaal ben ik tegen nachtreizen, maar deze bus had slaapzetels en extra plaats voor de voeten. Je kon de rugleuning een eind naar achter laten zakken en het voetenstuk omhoog.
    Het viel mij al onmiddellijk op dat er zoveel kinderen rondliepen op de plaats van vertrek. Dat ging ambiance geven in de nacht... papa, ik heb dorst... mama ik heb honger en ik moet plassen. Maar het bleken allemaal kleinkinderen te zijn die oma en opa kwamen uitzwaaien.

    Tot mijn verbazing bleek ons voertuig dan ook nog een dubbeldekker te zijn, maar boven zit ik niet zo graag, dus was ik heel tevreden met onze plaatsen.
    Om stipt zes uur vertrokken we in Diepenbeek, in de beste stemming.

    Het voorste gedeelte van de bus had wel iets weg van een vliegtuig-cockpit. Er waren twee chauffeurs aan boord, en de gids en haar vriend.
    Samen beschikten ze over zes zetels en achter hen hing een donker gordijn dat in de nacht dicht ging. Iedereen had  zijn eigen airco, welke naar believen kon gehanteerd worden.
    Comfort was er ook genoeg. Warme koffie of soep, drie frigo's met frisdranken, wijn en bier. Als we op het rode knopje drukten, transformeerde de gids in een stewardes en bediende ons op onze wenken.
    Verder was er ook een video, waar verschillende films op gespeeld werden.
    Omdat ik geen zin had om te kijken, nam ik mijn Mp3-spelertje, dat volgetankt was met mijn favoriete Elvis-nummers.
    Elke keer als ik dat kleine ding bekijk, denk ik er weer aan dat er tegenwoordig tieners vermoord worden voor zo'n onnozel klein aparaatje.

    Om acht uur werd er halt gehouden voor het avondmaal en de nodige plas- en andere pauzes.
    Het was een verrassing dat een deel van de tocht over de kleine ring van Parijs ging, zodat we als toemaatje de Notre-Dame en de verlichte Eifeltoren mochten aanschouwen. We dwarsten even de Seine en de Champs-Elysee, zodat we rechts ook de Arche de Triomphe mochten bewonderen. Even ging het door mij heen dat het in een van deze tunnels was dat Lady Di zo tragisch om het leven kwam.

    Ik had een heel rustig gevoel over mij, ik hoefde niet op de kaart te kijken zoals 't vroeger ging (met mijn ex) en dan uitgescholden worden wanneer hij zich vergiste.

    Om een uur in de nacht, nog een stop, plassen gaan, strekken, drinken, snoepjes gekocht, korte wandeling, (drie konijnen op het grasveld zien huppelen ).
    De zetels werden in relaxstand getoverd, nachtlichtjes aan, groot licht uit.
    Dan ging de reis verder tot acht uur. Toilet aanwezig, dus geen onverwachte, ongewenste problemen op dat gebied.

    (wordt vervolgd)
     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    15-07-2007, 00:00 geschreven door speedy
    14-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het wordt nog goed, klik de foto aan.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    14-07-2007, 17:09 geschreven door speedy
    13-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gavarnie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ben er een paar daagjes tussenuit geweest.
    Dit is Gavarnie, Pyreneeën.
    Het verslag volgt nog.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    13-07-2007, 22:54 geschreven door speedy
    06-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinky...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De lege bak van Babe stond daar en toen kwam Pinky.
    Zij is mijn geadopteerde cavia.
    Met haar witte kuifje lijkt ze een beetje op Jommeke.
    Ik noem haar ook 'ons meisje' omdat ze zo vertederend kan lonken.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    06-07-2007, 00:00 geschreven door speedy
    04-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na regen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Dit gevarieerde weer heeft ook zijn charmes.
    Als je graag foto's maakt van allerlei wolken en luchten, nu is het moment om je uit te leven.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    04-07-2007, 00:00 geschreven door speedy
    03-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Babe...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Dit is Babe mijn vorige cavia. Ze is maar twee jaar oud geworden en gestorven aan klierkanker.
    Het was een kleine tiran, die mij goed in't oog hield dat ik niks at zonder haar. Ze vond dat we alles moesten delen, wat ik dan ook maar deed.
    Ik mis haar nog steeds...
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    03-07-2007, 21:59 geschreven door speedy
    01-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomermaanden.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vandaag 1 juli, is hier de wekelijkse rommelmarkt gestart. Ik weet, sommigen zullen hier zeggen: pfffftt... niks voor mij.
    Oke, dat kan, maar voor mij is het een fijne invulling van mijn zondagvoormiddag. Natuurlijk heb ik niets nodig, maar het rondslenteren op zich is voor mij ontspannend. In de eerste plaats zie je zeker véél rommel. Mensen die  jarenlang vanalles bijeen gespaard hebben en er nu zelf staan om te verkopen. Misschien zijn ze ondertussen kleiner gaan wonen of wat de reden ook moge zijn. Er zijn er zelfs die er een beetje aan verslaafd zijn. Maar goed, wat de ene niet meer nodig heeft, is soms net wat de andere aan 't zoeken was.
    Er loopt ook een late paashaas rond, samen met een vlaamse leeuw, het kan ook Loekie de leeuw zijn, de bedoeling ontgaat mij, misschien zijn ze ontsnapt uit Disneyland, maar de kinderen vinden het hilarisch.
    Je ziet ook mooie dingen, zoals bvb. een oude koffiemolen in hout en koper. Mijn oma bezat er zo een, maar eigenlijk mijn moeder ook, toen ik nog klein was. De koffie werd thuis gemalen, om het aroma, pure nostalgie. In mijn verbeelding kan ik het ruiken. Nu vind ik dat prachtig, maar ik herinner mij mijn moeder nog met haar eerste elektrische koffiemolen, hoe blij ze daarmee was.

    Er is maar één ding waar ik mee moet oppassen: porseleinen poppen. Daar kan ik soms moeilijk aan weerstaan. Maar omdat ik  al een hele verzameling heb, koop ik zelden een bij. Het zou al een echt mooi gezichtje moeten zijn, picobello in orde en een koopje. Ja dan laat ik mij nog wel eens verleiden. 

    Het gebeurt ook dat ik een bekende tegen het lijf loop en dan samen een terrasje met een geurig kopje troost, meer moet dat niet zijn. 
    Op het podium van de kiosk staat een groepje tirolers te jodelaietiën, het klinkt zo aanstekelijk dat veel mensen de bekende melodietjes zachtjes meezingen. 

    Geheel onverwacht gaan de hemelsluizen open, ik heb een regenjas aan (wel warm) en een regenscherm. Maar ik kan ook even schuilen, niemand gebiedt mij om nat te worden. Tegen dat de meesten hun meegebracht stuk plastiek opengespreid hebben, komt de zon er al weer door. Euh... zouden dit de maartse buien soms zijn, die ergens zijn blijven hangen?

    Voor een appel en een ei , waar ik nog iets van terug krijg, koop ik een stevige rechthoekige microgolf-schotel. Die kan ik steeds gebruiken. Tot ik thuis ontdek dat hij wel in de micro kan, maar te groot is om rond te draaien. Haha... Maar geen nood, hij past wel in de koelkast, fijn om het zachte fruit en groenten in te bewaren, tegen het kneuzen. Voilà, opgelost! 

    Tegen het middaguur ga ik bij Tony een lekker frietje halen in een puntzakje, ze hebben gewoon een andere smaak dan in een bakje! Mmm... zalig!
    Dan wandel ik op mijn gemak weer naar huis (1km). 
    Nog wat bloggen en andere blogs lezen. 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    01-07-2007, 00:00 geschreven door speedy
    28-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Limerick...


    Een vlijtig agentje uit Peer
    die viel van zijn fiets dat doet zeer
    dit is niks voor mij
    'k heb zeer aan mijn dij
    'k kan beter gaan varen op 't meer.

    Een vlijtig agentje uit Peer
    die schoot in het bos eens een beer
    de boswachter kwaad
    wat is dit voor daad
    oh sorry, ik doe dit nooit meer!



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    28-06-2007, 23:41 geschreven door speedy
    26-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch muziek!


    Zondagavond klaarde de lucht plots op en kwam waarempel de zon erdoor! Dus ging het toch richting 'Genk on stage'.
    Voor alle zekerheid wel gewapend met regenjas en paraplu. Er is geen drup gevallen, maar af en toe werd de lucht heel dreigend donker.
    Een vriendin gebeld, die er af en toe ook eens uit moet en samen gingen we op de Grote Markt kijken naar 'Zo is er maar één' .
    Miguel Wiels, een uitstekende musicant, had een heel orkest meegebracht.
    Als eerste Dana Winner, die ik (sorry) een beetje passé vind.
    Els De Schepper zie ik liever in haar eigen podiumshows, dan als zangeres. Alhoewel ze erg sterk overkwam, een beetje 'jazzy'
    Ja en Andrea Croonenberghs, dat is een straffe madam, die kan zingen. Daar komt nog bij dat ze 'van hier' is, duidelijk te merken aan het enthousiaste publiek.
    Voor mijn part hadden ze Bart Herman en Udo aan het lijstje mogen toevoegen, maar je kan niet alles hebben hé!
    Het werd ook kiezen of delen, want de meesten waren toch gekomen voor Belle Perez. Haar show ging door op de Fruitmarkt.
    Vorig jaar stond ze ook op het programma, maar madam had geweigerd om op te treden. Het was regenachtig en de kiosk te tochtig en haar aparatuur te kostbaar om het risico te lopen nat te worden. Veel boze mensen die avond!
    Dus had de stad nu gezorgd voor een kasteel van een podium, voorzien van alle comfort. Ja, als je een diva bent, dan mag je al eens complimenten hebben.
    Nu, om eerlijk te zijn, Belle is een echt showbeest. Ze heeft het beste van zichzelf gegeven, een uur en vijfenveertig minuten. Zij en haar groep brachten de Spaanse zon mee en ze deed zeker vele mannenharten sneller slaan. Muziek met zoveel ritme, daar word je blij van, jong en oud, eigenlijk stond niemand stil.
    Er gaat het gerucht dat 'Genk on stage' voor de laatste keer gratis was. Vanaf volgend jaar zal er moeten betaald worden voor het spektakel.
    Denkelijk is het toch een heel dure bedoening, die artiesten moeten ook betaald worden, zeker als je wilt uitpakken met grote namen. Want zondag was maar één van de drie dagen muziek. Er zijn heel wat bekende en minder bekende groepen aan bod gekomen. Maar ze zullen er wel een oplossing voor vinden. Dit evenement, dat gestart is met straatorkestjes en cafémuziek, is gewoon niet klein te krijgen!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    26-06-2007, 23:34 geschreven door speedy
    23-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alweer het weer...

    Ja het wordt misschien eentonig, maar het weer hangt mij de keel uit.
    Ik word er depri van. 
    Heb je het niet nodig, is het snikheet.
    Als er interessante optredens zijn (gratis), dan stopt het niet met regenen en onweders.
    Morgen staat Belle Perez in 'Genk on stage', vorig jaar ook, maar ze stuurde haar kat omdat... het regende.
     
    Veel mensen hebben open-tuin-dagen, waar ze immens veel werk hebben ingestoken... en alles verzuipt.
    Nu gaat het ook nog afkoelen.
    Wat voor abnormaals zal het volgende maand zijn?
    Zo, ik wilde alleen maar effe mijn hart luchten, al zal het niet veel helpen...



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    23-06-2007, 22:41 geschreven door speedy
    20-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een windje.


    Vorige week vrijdag was er onweer voorspeld. (tegenwoordig alle dagen, maar soit)
    Door de dag had het al af en toe even fiks geregend, maar nooit lang.
    De voormiddag was gewijd aan tai-chi, en de namiddag aan een vergadering, dus de hele dag binnen.
    Rond vier uur besloot ik dan om toch maar enkele boodschappen te doen. Als ik een regenscherm bij heb, ben ik niet bang voor wat regen.
    Ik kom net buiten en ben misschien... minder dan vijftig meter ver. Als ik in de verte een donderslag hoor.
    Het ziet er daar ook wat donker uit en ik vind dat ik best even terug binnen ga om de kabel en de TV uit te trekken, voor alle zekerheid.
    Op het ogenblik dat ik mij omdraai, steekt er plots een wind op, die zo in kracht vermeerdert, dat het lijkt op een kleine tornado.
    Daarbij brengt hij ook nog een wolk van zand mee, van de bouwwerf hiernaast. Ik zie even niets meer, ondanks dat ik probeer mijn rgenscherm voor mij te houden als beschutting. De wind (met zand) draait gewoon rond mij en prikt aan alle kanten. Halfblind zoek ik mijn sleutel in mijn handtas en wil de achterdeur opendoen, als er plots grote dikke druppels uit de lucht vallen. Met volle kracht op mij, het zand meebrengend wat rond mij waait. Dus voor ik veilig binnen ben, hang ik van  boven tot onder vol modder.
    Ik was echt even bang, het leek wel of de draaiende wind mij ging opnemen... en dan die modder!

    Daarmee was het nog niet afgelopen. Toen ik de deur van mijn appartement opendeed stond mij daar ook een verrassing te wachten.
    In het toilet was met geweld het rooster uit de luchtkoker gevlogen, met een deel van het zand dat mij beneden al omringd had en vuil uit de koker. (ik woon op het hoogste verdiep). De deur van het toilet had de druk niet kunnen houden en stond groot open, zodat de hele hal ook bezaaid was met vanalles wat er normaal niet ligt. 
    De moed zonk mij even in mijn schoenen, maar ik heb dan eerst maar alles opgeruimd. Het rooster heb ik vastgeplakt met brede tape, bij gebrek aan iets anders. Gelukkig heb ik geen hoogtevrees, want hiervoor moest ik de ladder op tot op de bovenste trede.
    Ja toen had ik zelf ook een douche nodig, het leek wel of er op mijn hoofd een halve tuin zand lag.
    Zelfs het regenscherm heb ik onder de douche afgespoten want er zat een dikke laag modder op.

    Mijn vrees is dat dit meer gaat gebeuren deze zomer. Hete dagen en dan zware onweders. Alles wat nu valt of waait is zo extreem.
    Dit was een klein wervelwindje, maar stel je voor dat je het dak van een huis ziet omhoog gaan... en een eind verder weer neerkomen...  bangelijk!
                                                                       =============================

    Gieren hebben niet zo'n sympathieke reputatie, maar in hun natuurlijke omgeving zijn het toch prachtdieren. Hoog en vrij in de bergen, drijvend op de wind. Maar als deze vogels vanuit de Pyreneeën naar hier moeten vliegen omdat ze aan 't verhongeren zijn... (ik weet, het komt door die nieuwe wet dat ze geen eten meer vinden) Wie weet hoe lang dat ze op die manier al aan eten kwamen. Zij ruimen de dode dieren op, zo heeft de natuur het beslist. Plots mogen er geen krengen meer gedropt worden.
    We moeten ons toch gaan afvragen waar we mee bezig zijn...


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    20-06-2007, 09:39 geschreven door speedy
    17-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De blauwe knikker - 2

    Wat er toen met haar gebeurde, had ze met geen woorden kunnen beschrijven. De lelijke mensen grepen haar bij handen en voeten vast en deden afschuwelijke dingen met haar. Overal over haar jonge lichaam voelde ze de grijpende handen.Een vuile doek werd voor haar mond gebonden om haar het schreeuwen te beletten.
    De vieze geur ervan benam haar de adem en deed haar kokhalzen.
    Na een tijd, die wel een eeuwigheid leek, lieten de knokige handen haar los. Ze voelde zich gekneusd in ziel en lichaam. Struikelend en wankelend bereikte ze tenslotte toch haar huis.
    Gelukkig was het ondertussen al donker genoeg om niet gezien te worden, zodat die vernedering haar tenminste bespaard bleef.
    Haar moeder bekeek het meisje met een blik van ontzetting in haar ogen.
    'Lieve hemel Maya, wat is er met jou gebeurd?'
    'Mama... het is verschrikkelijk, snikte ze, ik was per ongeluk te ver gelopen en die vieze mannen hebben mij erg pijn gedaan.'
    Ze wilde zich in de armen van haar moeder werpen.
    Als ze al iets troostends verwacht had, dan mocht ze dat wel vergeten. De vrouw die altijd voor haar had gezorgd week geschrokken achteruit en riep met schrille stem:
    'Waarom ben je dan naar hier teruggekomen? Misschien heb je in je buik wel 'het kleine leven'', wat voor ons de dood betekent. Ik kan je niet binnenlaten, je bent nu een van 'hen', je moet gaan.'
    Vol onbegrip liep Maya achteruit, ze herkende haar moeder niet meer. Weg... weg uit haar vertrouwde omgeving.
    De hete tranen die uit haar ogen drupten lieten weggetjes na in het stof op haar gelaat.
    Hoe moest dat nu met haar? Onder de grond leven zoals die vreselijke wezens die ze gezien had?
    Haar moeder keek haar een ogenblik dreigend na en ging gevoelloos het huis binnen. Dan gaf ze de computer opdracht om het volledige voetpad te ontsmetten.

    Na een hele poos bereikte Maya snikkend de plaats van haar schokkende belevenissen. In het rond kijkend, vergewiste ze zich ervan dat ze alleen was. Er lag een hoop afgedankte planken waar ze tussenkroop om tenslotte moegehuild en uitgeput in een onrustige slaap te sukkelen. Haar papieren kleedje bood maar weinig bescherming tegen de nachtelijke koude. Zelfs met haar knieën hoog opgetrokken voelde ze de wind die door de kieren waaide.
    Hoelang ze daar zo gelegen had wist ze niet, tot ze gewekt werd door een zoemend geluid. Oh nee, dacht ze, wat was dat weer. Vol angst probeerde ze dichter tegen de muur achter haar te kruipen.
    Een helder lichtschijnsel verblindde een moment haar pijnlijke ogen. Toen ze durfde opkijken, ontwaardde ze plots twee mooie oude mensen die haar vriendelijk toelachten. De vrouw had een blank gezicht met veel groefjes, omlijst door een grijs, lichtgolvend kapsel. De man een volle grijze baard en een zachte blik in zijn ogen. Een gevoel van warmte kwam over haar, enkel door naar hen te kijken.
    'Wie zijn jullie?' 
    'Wij zijn de erzats-grootouders, wij werden uit het verleden gehaald om kinderen zoals jij te troosten.' 
    'Komen jullie mij halen?' 
    De vrouw zuchtte. Met spijt in haar hart zei ze:
    'Neen meisje, dat kunnen wij helaas niet. Maar hier is iets wat je goed moet bewaren en als je het koud hebt, zal het je verwarmen. En heb je verdriet, sluit dan je ogen en denk aan ons.' 
    De oude vrouw gaf haar een kleine glazen knikker, die een geheimzinnig blauw licht uitstraalde. En inderdaad, nog maar net lag hij in Maya's hand of ze voelde zich al helemaal warm worden.
    'Nu moeten wij weer verder. Het ga je goed kindje!' 
    Maar zo snel gaf het meisje zich niet gewonnen. 
    'Neen, laat me hier niet achter... alsjeblieft neem mij mee!' Smeekte ze.
    De twee bekeken elkaar een beetje besluiteloos en met een zucht zei de oude vrouw:
    'Al goed,... kom maar mee, ze zullen het daar wel begrijpen.' 
    Ze negeerde het bezorgde hoofdschudden van de man en deed alsof ze het niet gezien had.
    Toen ze Maya tussen hen in namen, overviel haar een enorm geluksgevoel, ze wist onmiddellijk dat ze het nooit meer koud zou hebben. 

    's Morgens kwam de opruimdienst langs en scande een lijk onder de stapel planken. De operator stuurde de robot er op af en zoemde in met de camera. Hij zag dat het een 'witte' was. Enigszins verwonderd bekeek hij het stralende gezichtje, met glimlachende mond. Ze leek wel gelukkig. Hoofdschuddend vroeg de man zich af hoe dat kon, dit was de eerste keer dat hij zoiets zag. 

    Toen de robot haar optilde, bemerkte niemand dat er uit haar handje een kleine glazen knikker viel, die langzaam tot onder het puin rolde, waar het blauwe lichtje langzaam uitdoofde.
      
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    17-06-2007, 10:43 geschreven door speedy
    14-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kortverhaal - De blauwe knikker. 1

    Twaalf was ze, de kleine Maya. De leeftijd waarop ze voorgelicht werden over de grote geheimen.
    Duizend jaar geleden kwamen de kinderen op een andere manier ter wereld dan nu.
    Maar de mensen waren zo bandeloos geweest, dat er hele bevolkingsgroepen gewoon uitgeroeid waren door allerhande verschrikkelijke ziektes.
    De enige remedie om nog iets te redden was de seks verbieden. (zo werden de kinderen toen verwekt)
    Op korte tijd ontstond er dan een volledig nieuwe wereld, steriel en zuiver. Met als voornaamste kleur: wit.
    De dokters deden zware selectieproeven om de gezonden en de zieken van elkaar te scheiden.
    De kleingeworden groep uitverkorenen werd in speciaal daarvoor gebouwde wijken ondergebracht. Ze moesten zich aan strenge gedragsregels onderwerpen, de enige mogelijkheid om te overleven. Niemand mocht nog intiem contact hebben met het andere geslacht, om de kans op besmettingen te verkleinen.
    Overal werden er computergestuurde ontsmettingselementen ingebouwd. Met een druk op de knop kon men in een mum van tijd een ganse straat kiemvrij maken.
    De anderen werden afgezonderd in onderaardse gangen, zoals de metro.
    Zonder verzorging werden ze aan hun lot overgelaten, in de hoop dat na verloop van tijd het probleem zich vanzelf zou klaren. Eens ze allen dood waren, zou de wereld gezuiverd zijn.

    De 'witte' mensen leefden gevoelloos en koud in de wetenschap dat zij het tenminste gehaald hadden. Alle dagen werd hun huis van boven tot beneden automatisch ontsmet en de papieren kleding die ze droegen, vernietigd. De mannen reden naar kantoor in geluidloze wagens welke zich voortbewogen op lucht.
    De groep ongelukkigen onder de grond was een verschrikking om aan te zien, maar ze wisten dat ze niet uit hun schuilplaats mochten komen en daar hielden ze zich strikt aan, uit angst voor de hun beloofde straffen.
    's Morgens kwam er een speciale wagen langs om de doden op te halen welke er die nacht weer bijgekomen waren. Ze werden door hun volk gewoon door de rioolgaten omhoog geduwd.
    Deze wagen was bemand door robotten, die elk lijk apart in plastiek verpakten. Gewoon door met een toestelletje over het lichaam te wijzen. Dan werden ze afgevoerd en verbrand.
    De wezens onder de grond waren afzichtelijke creaturen met rottende ledematen en etterende puisten.
    Maar ondanks alles bleven ze langer dan voorzien in leven... en plantten zich zelfs nog voort.

    De 'witten' merkten na een tijdje wel dat ze er iets op moesten vinden, wilden ze niet uitsterven.
    Een heel slim team vond een machine uit, waarmee ze met chemische preparaten kinderen konden laten groeien in glazen bokalen.
    Het was nu heel gemakkelijk geworden, men bestelde gewoon telefonisch, met de catalogus in de hand, rechtstreeks aan de fabriek, het type van kind dat men wenste, met alle kenmerken naar keuze.

    Enkele jaren verder liepen er de mooiste exemplaren rond, met goudblonde lokken, helderblauwe ogen en een huidje als room.
    Zo een meisje was Maya, verwonderd de lessen in geschiedenis aanhorend.
    Wat verschrikkelijk dat er een soort mensen leefde, als dieren onder de grond. Huiverend besprak ze met haar vriendinnetjes de hoop uit om nooit zo iemand tegen te komen.
    Na schooltijd speelde ze wat met met het kleine witte katje, dat ze voor haar twaalfde verjaardag gekregen had. Op die manier vergat ze een beetje de verschrikkelijke verhalen van die dag.
    Op een gegeven moment verloor ze Chika uit het oog en begon ongerust te zoeken onder de struiken in de tuin. Dan zag ze de kat over de straat lopen en ging er achteraan. Met moeite hield ze het snelle diertje bij.
    Geheel buiten adem bemerkte Maya plots dat ze zich in verboden gebied bevond.
    De angst overviel haar toen ze de ruïnes zag van wat eens huizen geweest waren.
    De dierlijke stank van rottend afval en halfvergane lichamen maakte haar misselijk. Ze moest hier zo snel mogelijk vandaan, instinctief voelde ze het gevaar. Misschien dat de kat toch nog de weg naar huis alleen terugvond.
    Met een ijselijke gil van angst voelde ze plots twee handen die haar bij de enkels grepen, zodat ze voorover viel in de modder, haar witte jurk scheurend en bevuilend.
    De afgrijselijke kop van een man, bedekt met etterende gezwellen en een smerige grijns op zijn geschonden gelaat, dook boven haar op.
    In het nauw gedreven keek ze schichtig rond of er een mogelijkheid was om te ontsnappen, maar er kwamen nog een paar van die onguren op haar af, zodat ze het wel kon vergeten.

    (wordt vervolgd)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    14-06-2007, 19:38 geschreven door speedy
    08-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer meubelen, maar andere.


    En hedde gij meubelen... en alle gerief... dan kunde gij trouwen met uw lief!
    Laurent haalde zijn meubelen bij de marine. En Philip, hij leende de meubelen van Napoleon!
    Het schijnt zelfs dat hij er niet aan denkt om ze terug te geven.
    Wat is er toch aan de hand met ons koningshuis? Met al die miljoenen die ze ontvangen van de Belgische staat... geen geld om eigen huisraad te kopen? Ze zijn goe bezig hoor!
    Papa Albert zal weer mogen opdraaien voor de kosten zekers. Maar die heeft net een yacht gekocht.
    Hij heeft tenminste één dochter die werkt voor hare boterham, al heeft hij daarvoor buiten de pot gepist.
    Zou Astrid ook zo'n duister verhaal hebben? Zijn haar meubelen misschien betaald door het Rode Kruis?
    En Fabiola? Zou die een klooster leeggeplunderd hebben?

    Maar als ik daar zo wat dieper over nadenk... wie wil er nu slapen in het bed van Napoleon? Ik zeker niet.
    In die tijd wasten de mensen zich niet of amper. En al die maitresses... en al die ziektes... luizen...vlooien...

    Er is toch één man die blij is dat ze zich zo belachelijk maken, nl. Geert Hoste! Heeft die man weer stof voor een nieuwe show!
    Ik hoor hem al bezig: gegeven is gegeven...  nè!!!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (14 Stemmen)
    08-06-2007, 21:40 geschreven door speedy
    06-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het stokje.
    Neem je 'het stokje' aan, dan wordt er van je verwacht dat je vertelt wat je nog verwezenlijkt wil zien, voor je naar de eeuwige jachtvelden trekt.

    Ja dat fameuze stokje heeft al vele blogs gepasseerd. Zapnimf swingde het mij toe.
    Goh... ik schreef al eens zoiets. Niet zo echt uitzonderlijke dingen. Maar ik heb nog steeds geen duo-sprong gedaan, heb nog niet in een luchtballon gevaren en boekte nog geen reis naar Canada.
    Terug jong zijn en opnieuw beginnen hoort ook niet bij mijn wensen. Wat geweest is, is voorbij en moet je loslaten. En als jong mens moet je toch fouten maken om daaruit te kunnen leren, eer je oud en wijs bent. (ahum)
     
    Dus zal ik hier iets anders moeten verzinnen...
    Zoals iedereen wil ik de lotto winnen. (niet geloven wanneer iemand zegt: ik niet!)
    Maar... niet zomaar de lotto, ik wil schandalig rijk worden. Dit is een pracht van een slogan.
    Schandalig rijk worden ... en dan schandalig alles kunnen weggeven, want ik kom er wel met wat ik heb.
    Dat moet toch een WAUW-gevoel zijn?
    Als tweede... zou ik misschien nog eens verliefd willen worden. Zo ècht... met vlinders en zenuwen en momenten van groot geluk of diep verdriet.
    Want verliefd zijn is precies een beetje ziek zijn. Alle gevoelens dwarrelen door elkaar. Ze zeggen toch dat daar geen leeftijd op staat? Het is ook een goede afslankkuur.
    Als derde... wil ik op een ochtend eens ontwaken met een mooie platte, gladde buik. En niet enkel dat buikgedeelte aan de voorkant, maar ook dat deel welk opzij uitloopt waar het eigenlijk niet thuishoort. De kans bestaat wel dat de verhoudingen met de rest dan niet meer volledig kloppen, maar ik denk dat ik daar al heel tevreden mee zou zijn.

    En voor de rest mag eigenlijk alles blijven gelijk het nu bolt. Er zijn al die kleine dingen waar ik nog van kan genieten. 
    Gezond blijven en mobiel, ja dat is wel belangrijk...
    en dat magere Hein nog niet te snel langskomt!

    Wel, wie waagt het om het stokje op te vangen?
    Ik denk daarbij aan...  Alex?... Raf?... Tom?... (Duvel start ook maar een blog)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    06-06-2007, 00:02 geschreven door speedy
    03-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dagje trein.

    Het was al een tijdje geleden dat ik nog aan zee geweest ben. Ik had er zin in en mijn vriendin M. had niet veel overtuiging nodig om mee te gaan.
    Wij nemen de trein omdat het wegens de afstand voor ons goedkoop is met een tien-ritten kaart. De gemakkelijkste badstad is Blankenberge, niet overstappen, geen uurplanning, IC trein met airco. We vertrekken hier met keuze genoeg om te zitten.
    In Landen wordt er omgeroepen dat het treinstel vanuit Luik zoveel vertraging heeft dat er een wijziging komt in de planning. Alleen de twee laatste wagons rijden door naar Blankenberge, terwijl wij in de voorste zitten. Ofwel blijven we zitten tot Brugge of we gaan naar achter met het risico te moeten rechtstaan in deze volle trein. We kiezen voor het eerste want hier geldt: opstaan is plaats vergaan!

    In Brugge moet ik effe mijn zeebenen zoeken, om mijn evenwicht te bewaren tussen enkele kinderwagens met bijbehorende koppels, waarvan een Franssprekend. Hun baby huilt voortdurend en de man doet niets dan sakkeren. Het is weeral zover en het zal wel weer voor de hele nacht zijn. Hetgeen mij een beetje verbaast is dat hij om de haverklap het woordje 'puteine' gebruikt. Ik zie niet goed in wat dat met de baby te maken heeft. De vrouw zegt niets. We hoeven maar enkele minuten recht te staan.

    Aangekomen hebben we een soort van routine, eerst lekkere sterke koffie in de eerste zaak die we tegenkomen, aan het begin van de winkelstraat. Dan een bezoek aan het kleinste kamertje, (in dit geval héél klein).
    We gaan geen winkels binnen, doen eerder aan 'windowshopping'. Een grote schoenwinkel krijgt steeds onze uitgebreide aandacht. Nergens anders vind je zoveel keuze in deze bekende merken. Maar hier kom je kopen in de soldentijd. (haha).
    Vóór de trap naar de dijk ligt de snack-inn waar we lekker en goedkoop gaan eten. Je moet er ook nooit lang wachten.
    Dan de dijk op, richting pier. Daar even op een bank liggen uitrusten (ja waarom niet?). We hebben bekijks, maar het kan evengoed dat de mensen denken: durfde ik dat ook maar! 
    We slenteren terug langs de kledingzaakjes die allen op elkaar lijken. Een rok met bloemetjesmotief trekt mijn aandacht, eerst 16 euro, wat verder 15 en nog verder 20 euro. Maar ik weersta aan de verleiding.
    Dan een grote Ice Thea, op een terras, achter glas, met uitzicht op zee. Zááálig!
    Normaal gezien gaan we dan de andere richting uit naar de Vénétienne, voor een heerlijke pannenkoek.
    M. zegt dat het niet zo ver was. Ik zeg van wel, zeker tot aan die rode parasol daarachter. Maar de zaak is niet te vinden. Heel raar!
    Vorig jaar waren ze bezig met verbouwingen en als ze de voorkant én de naam veranderd hebben, ja... en toch denk ik aan die rode parasol...
    Dus maar geen pannenkoek, we nemen straks een broodje mee bij Panos, lekker om in de trein op te smikkelen.
    We vertrokken deze morgen een uur vroeger om zo een langere dag te hebben... wat maakt dat we vroeger moe zijn.
    Op tijd aan het station zijn betekent een zitplaats hebben op weg naar huis. Maar eerst wil ik nog een softijs. De dame die ons bedient zegt afkeurend: jullie willen water met poeder en een kleurtje? Wij hebben veel beter, zelfgemaakt ijs!
    Even sta ik met mijn mond vol tanden, maar wat ze ècht wil zeggen is: jullie boeren weten niet wat lekker is! Ik neem toch twee bollen sorbet. Lekker is het wel, maar mijn ogen weer groter dan mijn maag, één bol was ook genoeg geweest.

    Wat mij deze keer opvalt in de trein is dat zoveel mensen aan 't bellen zijn. Aan alle kanten klinken andere GSM-melodietjes. De ene belt om afgehaald te worden, de andere doet een heel verslag over de voorbije dag. Een boze man, een Rus ofzo, snauwt iets onverstaanbaars naar het meisje achter hem. Hij had al verschillende keren boos haar richting uitgekeken. Van het verschieten stopt ze onmiddellijk met bellen.
    Ik zie een man met een grote puntzak schepsnoep, misschien wel een kilo. Genietend zit hij al die kleurtjes naar binnen te spelen, ben benieuwd of hij alles gaat opeten. 
    Er is ook nog het jonge koppeltje, zij hoogzwanger en misschien zestien jaar. Ze hebben geen voornaam, want ze noemen elkaar alleen maar schatje. Haar kwebbeltje staat geen ogenblik stil. Ik heb zo'n stil vermoeden dat ze binnen een jaar volledig uitgepraat zijn. Giechelend zegt ze dat ze maandag examens heeft, maar nog niets geleerd. (ahum) Hopelijk zal het met haar baby beter gaan.

    Voortdurend wordt er in de twee talen omgeroepen dat onze wagons doorrijden naar Genk en de andere nummers naar Luik. In Landen voelen we een schokje wanneer de trein gesplitst wordt.
    Plots springt er een man recht en vraagt in het Frans of dit deel naar Genk gaat. Oui monsieur, maar om naar Luik te kunnen moet u nu via het perron overstappen. Hij grabbelt zijn valies, vrouw, kind en buggy bijeen en begint te hollen. Sliep hij toen er omgeroepen werd? Hopelijk is zijn trein nog niet vertrokken.

    Het was een hele fijne dag... moe maar tevreden komen we thuis... yep...

    Nog een ps'je: de nieuwste rage aan zee: hondenbuggy's, de arme dieren moeten (mogen) niet meer lopen...
    Wie bedenkt het allemaal...

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (13 Stemmen)
    03-06-2007, 00:00 geschreven door speedy
    Ik ben er effe niet, lees maar rustig verder...
    We zijn de 13de week van 2024
    Archief per jaar
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs