Inhoud blog
  • Thema kabouters.
  • Thema: dieren in het bos
  • Verjaardag Kyano
  • Spinnen
  • Wij houden van dieren
    Zoeken in blog

    Welkom op de blog van de derde kleuterklas
    Welkom in de derde kleuterklas

    03-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tanden poetsen
    Wij leerden deze week onze tanden poetsen.


























    We knutselden een groot konijn. 
    Wanneer we klaar waren met alle stukken van zijn lijfje uit te knippen, puzzelden we hem aan elkaar. ( nieten)
    Dan versierden we hem met verf : met een spatraam en een oude tandenborstel konden we kleine spatjes maken...
    Net haartjes van z'n vacht.



    Hij houdt onze tandenpoetskalender vast...
    Daarop kunnen we aanduiden wanneer we onze tanden gepoetst hebben.
    Want wij willen geen gaatjes krijgen in onze nieuwe grotemensentanden!

    Hier knutselden we ons gezicht. De tanden moeten er nog in natuurlijk....anders kunnen we niet bijten!

    Oei..en deze hond bijt ook. 

    De krokodil heeft kiespijn. 
    Wij spelen tandarts, maar...wanneer we de zieke kies er uit halen, durft hij happen.
    Kobe konijn ging logeren bij Michiel. 

    03-02-2017 om 16:00 geschreven door derde kklas


    27-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flip is ziek

    Flip, onze klaspop was deze week ziek.
    Hij had het eerst te warm en even later rilde hij van de kou.
    We stopten hem meteen in z'n warme nestje.
    Met een koortsthermometer keken we of hij koorts had. Ja dus.
    Hij had ook keelpijn. We lieten hem water drinken.

    Daarna moest hij goed uitrusten. Hij had de vogeltjesgriep.
    1 kleuter werd ziek deze week....en daarna nog eentje...
    Er waren dus in onze klas zeker en vast veel microben aanwezig.

    Juf telefoneerde naar een verpleger ( papa van Simon) om onze zieke klaspop te verzorgen. Hij kwam de volgende dag op klasbezoek en onderzocht Flip. Gelukkig was het nog niet zo erg, hij schreef pilletjes en een drankje voor. Flip moest deze 3x per dag innemen. En superveel slapen. En ja hoor, de volgende dag waren de vlekjes in z’n keeltje al verdwenen en kon hij weer normaal praten….

    Wat deden we deze week :
    + Er werd een doktershoek ingericht met alle nodige instrumenten.
    In onze wachtzaal konden de patiënten even in een boekje kijken, of een spelletje spelen.
    Er waren mama's met zieke kindjes, papa's met een gebroken been....
    Maar geen paniek, onze dokters en verpleegsters hebben iedereen goed verzorgd.
    + We maakten een contractwerkje, we leerden een liedje en een versje.
    + Ontdekdoos : de pillenfabriek. Met een pincet vulden we doosjes met pilletjes ( strijkpareltjes).
    Op de doosjes stond hoeveel rode, blauwe of gele pilletjes er in mochten.
    De doosjes hadden ook verschillende soorten sluitingen.
    + Ontdekdoos : met spuiten, lepeltjes of een druppelteller een flesje met water vullen.
    Wat gaat snel, wat gaat traag??? Hoeveel grote spuiten of hoeveel kleine zijn er nodig om de fles te vullen?
    + Verhaal over Huppel het stoere konijntje : hij moest een inenting krijgen. Wat is dat? En waarom krijgen we dat?
    Eerst was hij een beetje bang. Later bleek dat dit niet nodig was. Hij werd echt een  groot konijn.
    + We keken in de verzorgingstas op school. Waar staat deze tas? Wat zit er in? Waarvoor dient dit allemaal?



    Even kijken hoeveel koorts hij heeft.

    Dit is een bloeddrukmeter.



    Dit is geen lolly maar een sponsje met water. Zo kunnen zieke oude mensen drinken.



    Op dit doekje zit ontsmettingsmiddel : je kan het ruiken.

    Nadat een wondje ontsmet is, kleven we er een pleistertje op.



    Hier helpt geen pleistertje, er moet een verband rond.





    Meten : de voorkant van het bed moet even lang zijn als het bruine blokje, 
    de achterkant is korter, daarvoor gebruiken we een kleiner blokje.

    Op deze doosjes kleeft een etiket waarop staat hoeveel pillen er in moeten en van welke kleur.



    Waar liggen de meeste spuiten? We denken bij Ian. 
    Maar na het tellen zien we dat er bij beide kleuters evenveel spuiten liggen.
    Onze ogen hebben ons gefopt!

    Sommige spuiten zijn genummerd. We leggen ze juist...

    We kunnen ze ook van dun naar dik sorteren. 
    Flip werd nogal verwend deze week. De kleuters bouwden een groot bed voor hem.

    27-01-2017 om 11:10 geschreven door derde kklas


    20-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brrr...wat is het hier koud
    Kobe konijn ging logeren bij Lore.
    Ze brachten spulletjes mee die beginnen met de letter W van winter.


    We kregen deze week een nieuw contractwerkje.
    We vouwden samen met de juf en een stappenplan een walvis.
    Met schrijfpatronen maakten we de zee.



    We knutselden zelf deze leuke pinguïn.
    We volgden terug een stappenplan.

    Er werden hele leuke tekeningen gemaakt : ijsberen, pinguïns en zeehondjes.

    Met de schrijfdansacht tekenden we een grote pinguïn

    Basiel bracht een kompas mee, zo konden we zien waar het Noorden was.

    We telden de pinguïns....weten nu wat een paar is...en dubbel zoveel...de helft...half zoveel...

    In deze iglo woonden een ijsbeer en 2 Eskimo's.

    " Lijk ik op een echte ijsbeer?"

    We deden proefjes met ijs : " ijs drijft op het water."

    En het voelde echt ijskoud aan....Brrr...

    We bouwden pinguïns en een onderzoeksstation op de zuidpool.

    We knutselden de ijsberg van de pinguïns....

    " Gelukt : ze staan er allemaal op."

    Met hele fijne boutjes en moeren staken we deze leuke Eskimo in elkaar.

    En met suikerklontjes bouwden we leuke iglo's.

    De ijsberen voelden zich echt thuis op onze Noordpool.

    20-01-2017 om 11:23 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij helpen de prinses van Viesvuilland
    Deze week kregen we onverwacht bezoek van een echte prinses!
    De prinses van Viesvuilland.


    Ze leerde ons hoe ze in haar land de mensen begroeten.

    En daarna vertelde ze wat er aan de hand was in haar land.

    Iedereen gooide er alle afval zomaar op de grond.
    Er waren geen vuilnisbakken....en het duurde niet lang of alles was vies en vuil.

    De dieren werden ziek, en de Koning ( haar vader) moest een oplossing zoeken.
    Want hij was de baas van het land.
    Het werd zo erg....het stonk er vreselijk!



    Haar vader , de Koning, was heel bedroefd.
    Hij stuurde zijn zonen en dochters ' de prinsen en prinsessen 'op pad om een oplossing te zoeken.
    Zo vertrok prinses Sanne op haar paard en...kwam in Steenhuize aan.
    " Wat deden de kleuters van Steenhuize om hier alles zo proper te houden?"

    Wij toonden de prinses hoe wij alles netjes weggooien in afvalbakken, en sorteren.

    Daarna deden we een sorteeromloopspel : door het bos, rond de paddenstoelen, over de brug...





    En we gooiden het afval in de juiste afvalbakken.



    Nu was Prinses Sanne heel blij....ze kon terug gaan naar haar land.



    " Daaaag!!!!"


    20-01-2017 om 11:07 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tine is 6 jaar
    Vandaag vierden we de verjaardag van Tine.
    Ze is nu ook 6 jaar.
    "Hiep, hiep, hiep...Hoera!"














    20-01-2017 om 10:47 geschreven door derde kklas


    13-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mattis en Aram zijn 6 jaar!
    Januari is nog maar net begonnen en er zijn al 2 kleuters 6 jaar geworden!
    "Hiep, hiep, hiep....Hoera!"





























    Juf maakte een telefoonboek met alle nummers van de mama's en de papa's van alle kleuters er in.
    Aram gaat telefoneren naar Mattis. Welk nummer zal hij kiezen? 
    Bij het huisje is het de huistelefoon.
    Bij de M is het de gsm van mama, bij de P deze van papa.
    "Hallo, hoe gaat het?"

    13-01-2017 om 16:13 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb post

    De postbode heeft het de laatste dagen heel erg druk. Er zijn veel kaartjes te bezorgen.
    En dan zitten er ook nog kranten, tijdschriften, geboortekaartjes en soms postpakken in z'n brieventas.
    Heel wat kleuters willen als ze later groot zijn een postbode worden. Dus besloten we om al wat te oefenen.
    + Onze winkel werd het postkantoor. je kon er allerlei soorten brieven, kaartjes, postpakken en postzegels kopen. 
    + We trokken  postkledij aan in de verkleedhoek. Daar stonden ook 2 zware posttassen.
    + In de tekenhoek werden mooie tekeningen en kaartjes gemaakt. Die werden dan gepost in de rode postbus in de klas. Nadat ze afgestempeld waren, mocht een kleuterpostbode ze bezorgen.
    Maar we besloten om ook een echte brief te versturen, naar ons thuisadres.  Dus bracht iedereen een envelop met z'n naam en adres mee. De postzegel kleefden we in de hoek rechts bovenaan.                 ( ruimtelijke begrippen) We brachten onze brief naar de echte postbus op de kloosterberg....en na 1 dag waren de meeste brieven  al thuis bezorgd. Waw! De post werkt snel... Op de postzegel staat nu een stempel.
    + Aan de hand van een filmpje en foto's leerden we over het postkantoor en het werk van de postbode.
    + We zochten de letters van onze naam in oude kranten ...

    + In de postzegelfabriek kleurden we zelf postzegels, met de kartelschaar knipten we er een randje aan. 

    + We maakten rijmoefeningen ( welk van de 4 woorden rijmt niet?), raamfiguren, schrijfpatronen, auditieve synthese : vb. K A T , visuele analyse : vb. zoek dezelfde letters….Bijna iedereen is klaar met de eerste reeks pico-picolo. Volgende week krijgen we nieuwe opdrachten.
    + Flip, onze klaspop, schreef kaartjes voor al z'n vrienden. Maar...of die zullen bezorgd worden is niet zeker. Hij kleefde de postzegels op de verkeerde plaats, hij vergat soms het adres of de naam.  Oei, kaartjes schrijven vond hij moeilijker dan hij dacht. Gelukkig waren de kleuters er om hem te helpen.






























    13-01-2017 om 16:09 geschreven door derde kklas


    23-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kindje is geboren in een stal
    Deze week kregen we een" stempelkaart"in het thema Kerstmis.
    Hier zijn we Kerstpuzzels aan het maken.


    We konden ook een lichtjesslinger in de kerstboom maken, volgens een patroon.

    Met K'Nex bouwden we mooie kerststerren. We volgden het plannetje.

    We versierden een kerststal met allerlei schrijfpatronen. We kleefden er een stal rond...
    Dit werd de voorkant van onze werkjesmap.

    Er was ook nog een brugmoment met het eerste leerjaar.
    We bezochten de grote kerststal in de Kerk!
    Het was er heel stil...
    We luisterden er naar het Kerstverhaal...
    En zongen ons kerstlied.







    In de klas speelden we "echt" het Kerstverhaal.
    We kozen gepaste verkleedkledij.

    De boodschapper van de Keizer leest een boodschap voor.

    Jozef, Maria en de ezel gaan op weg naar Betlehem.

    Ze kloppen aan bij een herberg, maar er is geen plaats voor hen.

    Ook bij de volgende herbergier worden ze weggestuurd.

    De laatste herbergier heeft ook geen plaats meer, maar hij weet een goed droog plekje...
    in de stal achter zijn huis.

    Daar woont al een os...midden in de nacht wordt het kindje geboren.
    Maria wikkelt het in doeken en legt het in de kribbe.

    In de velden slapen de herders met hun schapen. 
    Ze schrikken wakker van een groot licht!
    De engelen vertellen hen dat er een bijzonder kindje is geboren.
    Ze besluiten om het kindje te zoeken.

    En ze vinden het in de stal.


    23-12-2016 om 11:20 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Licht en donker
    Sfeerbeelden uit de stageweek van juf Benedicte.


    Kobe konijn ging logeren bij Arthur. 
    Ze zochten woorden die beginnen met de K van Kerstmis.

    Lichtjes in de donkere hoek...

    Met kartonnen dozen werd een donkere tunnel gebouwd.

    Overal in de klas vonden de kleuters lichtjes.

    De klas werd verduisterd, en we speelden in het licht van vele kleine lampjes.

    De mama's en papa's stuurden vele foto's door van een zonsondergang of van de maan in de nacht.

    In het poppenhuis konden we onze schaduw laten tekenen door een vriendje.

    "Even stilstaan ! Niet bewegen!!!"

    Onze sfeervolle boekenhoek.

    We maakten schimmen van de kerstfiguren voor een schimmenspel.

    "Wie kan alle lichtjes aansteken op de kerstboom? Niet gemakkelijk hoor!"

    "Wat zou er onder het zwarte doek zitten???"

    "Oh, een kerstboompje."



    Kobe konijn mocht met Basile mee naar de kerstmarkt. 
    En ze zochten samen naar woordjes die beginnen met de N van Nieuwjaar.



    Er werden kerstbomen geboetseerd, van klein naar groot.
    En in de bouwhoek bouwden we de kerststal.

    23-12-2016 om 11:04 geschreven door derde kklas


    06-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas is jarig



    Vandaag is de Sint jarig....en hij kwam naar onze school.
    We zongen en we dansten voor hem en Zwarte Piet.
    Het werd een leuk feest.











    Wat zou er in die zak zitten???
    We gaven de zak door op sinterklaasmuziek. Wanneer de muziek stopte, werd de zak opengemaakt...




















    " Dankjewel Sint en Piet!"

    06-12-2016 om 16:22 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wachten op de Sint



    In het grote boek van Sinterklaas is te zien waar de Sint in Spanje woont, 
    samen met alle zwarte Pieten.De stoomboot ligt achter het pakjeshuis vast.
    Achter de ommuurde tuin ligt zijn kasteel, het pakjeshuis, de pietenschool,de paardenstallen,...


    Met schrijfdans tekenden we de zee. De stoomboot kleefden we er later op.

    We knutselden een mooie hoed : "Sint op het paard."

    We leerden muizentrapjes vouwen, dat werden de poten van het paard.

    Voor de staart gebruikten we een bolletje wol. En soms geraakte dat eens in de knoop.

    We hebben onze schoen gezet met...wat hooi, wortels en een sappige appel voor het paard.
    En niet te vergeten : een bak water...

    De volgende dag was alles weg....maar het paard had slordig gegeten : overal lag hooi...

    De bak met water was bijna leeg. Het paard had zeker grote dorst!

    Enkele kleuters veegden alles terug netjes bij elkaar.

    Ons poppenhuis werd het kasteel van de Sint. En daar konden we ons verkleden.











    We hebben veel gebouwd deze week.


    En tot slot kleurden we een deurhangertje : " Sinterklaas is hier altijd welkom."

    06-12-2016 om 16:18 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag vieren
    Lewis, Sebastiaan en Nicolas zijn op dezelfde dag jarig.
    Ze zijn 5 jaar geworden.
    "Hiep, hiep, hiep....hoera!"






    Niemand is nog 4 jaar, onze namen hangen allemaal bij de 5 
    en binnenkort worden de oudste kleuters 6!























    06-12-2016 om 16:04 geschreven door derde kklas


    25-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het rusthuis
    Kobe konijn mocht bij Lauren gaan logeren.
    Ze kreeg de letter K van krentenventje mee 
    en ze zocht samen met Kobe spulletjes die met deze letter beginnen.




    Maandagnamiddag werden we in het rusthuis verwacht.
    We zongen : " dag mevrouwtje, dag meneertje..."

    We toonden in ons volgende lied hoe de zwaluwen in de herfst vertrekken naar een ver warm land.
    We " vlogen" even mee...

    Daarna vertelden de bewoners over hun kindertijd. Welk speelgoed hadden ze toen?
    En welke spelletjes speelden ze?
    We leerden daarna een hinkelspel, en we speelden met de knikkers en de sjoelbak.



    Ten slotte zongen we ons laatste lied, dat eindigde met de woorden : 
    " wil je mij eens voelen???"
    En of ze dat wilden...iedereen werd goed geknuffeld. 
    De bejaarden en de kleuters vonden dit heel fijn.



    Voor we terug naar onze klas vertrokken, probeerden we eerst nog even een turntoestel uit...



    Omdat het de voorleesweek was, luisterden we deze week naar het sprookje van het krentenventje.
    Op de lichtbak tekenden we er eentje, waarna we op de computer naar snoepjes zochten,
    niet om op te eten maar, om na te tekenen...
    Zo versierden we ons krentenventje.

    We leerden scrollen met de muis.

    In het poppenhuis en de poppenkast speelden ze het verhaaltje na....

    Wat zijn krenten? We keken naar een filmpje en zagen hoe druiven veranderen in krenten.

    En met een vormpje drukten we krentenventjes uit een rozijnenboterham uit.
    Mmmm...lekker. 

    Hier speelden we een dobbelsteenspelletje.
    Sommige kleuters herkenden het aantal stippen op de dobbelsteen al zonder ze te tellen...
    En dan streepten ze het gegooide getal door.
    Wie het eerst alle getallen gegooid had, was de winnaar.

    Tijdens contractwerk leerden we raamfiguren maken met de elastiekjes en de spijkerplankjes.
    ( 5 of 9 spijkers)
    We mochten ze ook tekenen.

    En we maakten al vlot de oefeningen bij pico-picolo. ( 5 of 9 spijkers)
    Het thema van schrijfdans was deze week " rond en achten"
    Hier tekenden we de bril van oma en opa.
    Maar we konden er ook een leuk diertje mee maken.
    Super hé! En nu kennen we het cijfer 8!

    25-11-2016 om 11:18 geschreven door derde kklas


    22-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastiaan de spin
    De kinderen van juf Els ( 3de leerjaar) zongen een leuk liedje voor ons.
    " Sebastiaan de spin."
    Wij vonden het heel mooi.

















    " oei, de spin wordt weggeveegd."



    Sommige kleuters hebben een grote broer in deze klas...
    Alexander met z'n 2 broertjes...

    Olaf en Aram...

    Simon en Michiel...

    22-11-2016 om 15:21 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn stamboom

    Vorige week kregen mijn kleuters een ‘ huiswerkje’ mee. Ze maakten samen met mama of papa hun stamboom. Zo werd het voor hen  duidelijk dat mama en papa ook een mama en papa hebben : die noemen ze oma, opa, bompa,…Soms werd er een kruisje  bij de foto getekend : dit betekende dat die persoon al gestorven was. In de klas werd de boom dan mooi gekleurd. En iedereen mocht z’n stamboom voorstellen.

    Ik had terug een contractwerkje voorzien. Deze keer knutselden ze oma of opa. Dat was een moetwerkje. We luisterden ook naar woorden met de klank OO. Vb olifant, oma, foto,… We rangschikten prentjes van het gezin kikker : we kleefden ze van jong naar oud. Verder werden er  ook enkele techniekdozen aangeboden. Zo moesten ze met houten blokken “de hoogste toren” bouwen, en er was ook een opdracht van : “ bouw een stevige brug met houten blokken of met lego.”

    Op het bord keken we naar een afbeelding van het schilderij van Pieter Bruegel : “ kinderspelen”. Zo ontdekten we waarmee de kinderen heel lang geleden speelden, of welke spelletjes ze deden. Sommige dingen spelen we vandaag ook nog : vb. haasje over, paardje rijden,…En vroeger tekenden de kinderen niet op papier maar op een lei, met een griffel. Dit konden ze ook even uitproberen. 

    Ik toonde ook foto's van beroepen van heel lang geleden. De kleuters mochten raden wat die mensen deden.  " Bestaat dat beroep nu ook nog? Of hoe doen de mensen dat nu?" We zochten het even op ons bord op.

    Kijk maar...





    Kobe konijn ging logeren bij Nand en vond voorwerpen die beginnen met de G van grootouders.

    Arthur stelt zijn stamboom voor. 
    Maar hij bracht ook oude foto's mee van toen zijn peter een kleine jongen was.

    Vroeger hadden de mensen geen droogkast. 
    De was werd op de draad in de woonkamer of de keuken opgehangen.



    "Mooi hé, dat is oma."

    We speelden met de sjoelbak.

    En we tekenden op de lei.

    Een oliebollenkraam van vroeger....en van nu.
    Heel lang geleden werd het kraam getrokken door een paard. 
    Nu door een vrachtwagen.

    De koetsier reed met de koets, nu besturen we zelf onze wagen.

    "Waren er heel lang geleden ook al stoute mensen? "

    De straatveger...

    De schoorsteenveger...

    De ramenwasser...

    De melkboer...jammer dat hij nu niet meer komt met de hondenkar.

    Dit was ons fotoboek van oude beroepen, sommige beroepen bestaan nu nog, 
    maar ze zijn wat veranderd.

    De ballonnenverkoopster...

    Kranten kopen we nu in de krantenwinkel, niet meer op straat.
    En vis kopen we nu in de viswinkel.
    Wat is de wereld veranderd....

    22-11-2016 om 15:12 geschreven door derde kklas


    10-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar de kabouters wonen




















    10-11-2016 om 16:19 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nand is jarig
    We vierden deze week de verjaardag van Nand. 
    Hij werd 5 jaar.



















    10-11-2016 om 16:16 geschreven door derde kklas


    28-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfst in het bos
    Kobe konijn mocht met Thijl mee.
    Ze zochten spulletjes die beginnen met de letter H van herfst.





    We maakten een contractwerkje. We mogen kiezen wat we wanneer doen, 
    maar we moeten er wel voor zorgen dat de 3 moetjes deze week klaar zijn.

    Dit is een 'mag'werkje : " bouw een stevige brug"

    Kleuren, knippen en kleven....puzzelblaadjes.

    We leerden een leuk versje : " de mensen kappen de bomen om, reuzestom!"
    ( wat zeggen de vos, de wezel, de specht, de muis, de beer en de uil?)



    " Hoekenwerk..."



    We knutselden een leuke uil, volgens een stappenplan.

    Dit werd de voorkant voor onze werkjesmap.

    We boetseerden dieren uit het bos.

    We kunnen al goed rijmen.



    Op stap in het bos.

    Maar het begon te regenen....daar kregen we dorst van.
    De druppeltjes vielen op onze tong!

    Hier werd een boom omgezaagd.

    "Ssstt...stil....dan horen de diertjes in het bos ons niet."
    Alle gevonden vruchtjes werden ten slotte verwerkt in een grote zandtaart.
    Lekker???

    28-10-2016 om 15:14 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het bos
    Kobe konijn ging logeren bij Geike en Jinte.




    Geike zocht samen met Kobe woordjes die beginnen met de R van reus.
    Want die week luisterden we naar het verhaal over Klein Duimpje en de reus.

    Jinte vond woordjes met de B van bos.

    We wandelden door onze schooltuin, op zoek naar herfstvruchten en mooie blaadjes.

    En Gloob was ook van de partij.
    Hij was net terug van een lange reis.
    En hij wou de kleuters zijn lievelingsboom tonen : een dikke kastanjeboom, midden in ons schoolbos.

    We vonden eerst een stuk hout, waar nu hele kleine diertjes in wonen.

    We voelden aan de schors van de bomen...zo ruw.

    En hier ...de boom van Gloob.

    Er groeit klimop tegen.

    We verzamelden mooie blaadjes...en schilderden ze in herfstkleuren.
    Daarna maakten we er mooie afdrukken mee.

    Ons papier mocht helemaal vol:met vele kleurige blaadjes.



    Aan de andere kant van ons blad ontdekten we de volgende dag 2 getekende blaadjes. 
    Die werden mooi gekleurd, weer met de herfstkleuren en daarna uitgeknipt.
    Deze blaadjes versieren nu onze vensters...en ook onze zaal.

    We versierden een paraplu : het werd precies een regenboog.

    Deze 2 stokken leken precies dezelfde...we mochten er aan voelen om het verschil te vinden.
    Mattis ontdekte dat de ene zwaarder was dan de andere.

    En weet je...wij weten hoe oud een boom is. We tellen gewoon de jaarringen.



    We speelden deze week veel met houten speelgoed.
    En deze blaadjes werden gesorteerd van donker naar licht.

    28-10-2016 om 15:03 geschreven door derde kklas


    11-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de dierenarts 2



    Nu mag het infuus verwijderd worden door Geike en Basile .

    Nicolas en Sebastiaan helpen om een speciale kraag te vouwen. Deze moet rond de nek van Flip.
    Zo kan hij het verband niet lospikken. 

    Nand mag hem nog een spuitje tegen de vogelgriep geven...

    En Lore mag Flip naar de andere kamer dragen.

    Daar maakt Lukas een hokje voor Flip klaar.

    Lore legt Flip er in...

    Lukas doet het deurtje toe...

    En de lamp gaat aan. Een diertje dat pas geopereerd is moet goed warm blijven.

    Maar...oei...opeens zijn er hier veel diertjes in de kooien. Of zijn het kindjes?
    Het is heel leuk om eens een hondje te zijn.

    Maar een bijtende hond krijgt een muilkorf aan. Zo kan hij de dierenarts niet aanvallen.

    Dit is een pijl om wilde dieren in slaap te brengen. Deze wordt in een geweer gestopt...

    Tot slot onderzoeken we de kat van Lukas.

    We kijken in z'n oortjes.



    Michiel is even een grote hond. Hij ligt op de operatietafel. Deze kan omhoog en omlaag.

    En zo brengen ze grote dieren in slaap.

    Nu wordt Flip terug wakker. Hij mag weer mee naar school.
    Daar wordt hij direct in bed gestopt. Want hij moet nog veel rusten.
    Volgende week zal z'n vleugel genezen zijn.
    Dan mogen de draadjes er uit.En dan kan hij weer vliegen...maar niet meer tegen het raam hé.

    11-10-2016 om 16:23 geschreven door derde kklas




    Archief per week
  • 05/11-11/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 02/03-08/03 2015

    Blog als favoriet !

    Maandag is fruitdag!
    Mmm....lekker en gezond!


    Elke maandag en woensdag gaan we turnen bij juf Hilde.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs