Inhoud blog
  • Thema kabouters.
  • Thema: dieren in het bos
  • Verjaardag Kyano
  • Spinnen
  • Wij houden van dieren
    Zoeken in blog

    Welkom op de blog van de derde kleuterklas
    Welkom in de derde kleuterklas

    29-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn tandjes vallen uit!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tanden poetsen is heel belangrijk.....We mogen dit niet vergeten!!!
    Anders krijgen we gaatjes in onze tanden, en dat willen we niet!
    Daarom knutselden we deze week een tandenpoetskalender.
    Knabbel Konijn gaat ons helpen onthouden dat we 2 x per dag onze tandjes poetsen.




    Kobe konijn mocht gaan logeren bij Aaron.

    Ze zochten woordjes die beginnen met de letter T.

    Flora verloor een melktandje.

    Maxime heeft een speciaal doosje waar hij zijn melktandjes kan in bewaren.

    We knipten alle delen van het konijn uit.

    Met een spatraampje en een oude tandenborstel spatten we stipjes op ons konijn.

    En zo zag onze tandenpoetskalender er uit.

    We mochten natuurlijk allemaal het poetsen even oefenen.




















    29-02-2016 om 21:29 geschreven door derde kklas


    19-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dokter op bezoek in onze klas
    De mama van Arwen is dokter : ze helpt mama's om hun baby te krijgen.
    En ze opereert ook zieke mensen.
    Zo kwam ze in onze klas over haar werk vertellen.
    Ze had haar groene operatiekledij aan.
    En de kleuters mochten doen alsof ze heel erg ziek waren....



    Ze onderzoekt de buik van Vic. " Waar heb je precies pijn?"

    We gaan even luisteren naar de longen. Daarvoor gebruiken we de stethoscoop.







    Voor we opereren trekken we een groen kapje en een mondmasker aan.



    "Heb jij een keelontsteking : we zeggen AAAAA ...zo kan de dokter beter in onze keel kijken."

    "Of heb je misschien een oorontsteking?"

    Maxime heeft buikpijn : hij moet geopereerd worden. We brengen hem met het mondmasker in slaap.

    Dan ontsmetten we zijn buik met een rood product.

    Het lijkt echt....maar....we doen maar alsof hoor. Kijk, hij slaapt al.

    De operatie kan beginnen.

    Er wordt een sneetje gemaakt....spannend hoor.

    " Oei, is dat echt bloed??? Nee, natuurlijk niet, er zit een valse buik onder het laken.
    Dit is om te oefenen. We gaan hem echt geen pijn doen."



    We maken de opening groter zodat we het probleem kunnen vinden.
    "Nu zien we de darmen. Even kijken of daar alles in orde is."

    19-02-2016 om 14:39 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dokter op bezoek in onze klas ( vervolg)
    Het was heel spannend....we wilden allemaal helpen.


    Hier is het probleem gevonden : knopen in de darmen. Wij lossen dit snel op.

    De volgende patiënt : wat scheelt er? "Pijn in de buik." We gaan terug opereren.

    Eerst brengen we de zieke in een diepe slaap.

    Dan ontsmetten we de buik.

    Kijk hoe goed de patiënt slaapt. Hij voelt niks tijdens de operatie.

    Er zitten stenen in de buik : dat krijg je als je te weinig drinkt.

    We verwijderen ze met een pincet.

    Dan wordt de buik dichtgemaakt met een hele speciale nietmachine.

    Hier bekijken we röntgenfoto's. "Wat zien we?"

    Een gebroken elleboog wordt in het gips gelegd. 

    Eerst trekken we een soort rare kous aan...

    Daar komt een laag wattenverband over.

    En dan het gips.



    Even later is het hard geworden. De gebroken pols kan niet meer bewegen en het bot zal terug aan elkaar groeien.




    19-02-2016 om 14:25 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flip is ziek

    Flip, onze klaspop was deze week ziek.
    Hij had het eerst te warm en even later rilde hij van de kou.
    We stopten hem meteen in z'n warme nestje.
    Met een koortsthermometer keken we of hij koorts had. Ja dus. Hij kreeg direct een lepeltje siroop en hij moest veel water drinken.
    Daarna moest hij goed uitrusten. Hij had de vogeltjesgriep.
    Niemand van de kleuters was echt ziek deze week…Er werd alleen heel veel gesnoten!
    Er waren in onze klas zeker en vast veel microben aanwezig.
    Dus vertelde juf het verhaal over Joop, een hele stoute microob.

    In de poppenkast vond haasje een zakdoek. Telkens als hij deze wou gebruiken, moest hij hard niezen. Was dat een toverzakdoek ??? Nee, niet echt, wij weten hoe dat komt hoor. We leerden hoe we onze neus moeten snuiten, en dat we vuile zakdoeken niet laten rondslingeren.

    Er werd een doktershoek ingericht met alle nodige instrumenten. 
    In onze wachtzaal konden de patiënten even in een boekje kijken.
    Er waren mama's met zieke kindjes, papa's met een gebroken been....
    Maar geen paniek, onze dokters en verpleegsters hebben iedereen goed verzorgd.

    We maakten een contractwerkje.
    + Ontdekdoos : de pillenfabriek. Met een pincet vulden we doosjes met pilletjes ( strijkpareltjes).
    Op de doosjes stond hoeveel rode, blauwe of gele pilletjes er in mochten.
    De doosjes hadden ook verschillende soorten sluitingen.
    + Ontdekdoos : met spuiten, lepeltjes of een druppelteller een flesje met water vullen.
    Wat gaat snel, wat gaat traag??? Hoeveel grote spuiten of hoeveel kleine zijn er nodig om de fles te vullen?


    Verhaal over Huppel het stoere konijntje : hij moest een inenting krijgen. Wat is dat? En waarom krijgen we dat? Eerst was hij een beetje bang. Later bleek dat dit niet nodig was. Hij is een echt groot konijn.

    We keken in de verzorgingstas op school. Waar staat deze tas? Wat zit er in? Waarvoor dient dit allemaal?






    We vullen flessen met grote of kleine lepels, met spuiten...en tellen en noteren de resultaten.

    In onze doktershoek.

    Verband oprollen is veel werk.

    In de wachtzaal kijken we in de boeken. Zo duurt het wachten minder lang.

    Dit spel leert ons veel over ons lichaam.

    We nemen de pilletjes met een pincet vast en stoppen ze in het doosje. Op het etiket staat de hoeveelheid en de kleur.



    Wij maken ons lichaam met de kapplablokken.

    Dit zijn moeilijke schrijfpatronen hoor.

    We knippen en kleven een bed. De zieke mogen we er in tekenen.

    Dit is een leuk doktersspel op de computer. We verzorgen de patiënten.
    Haas heeft een toverzakdoek gevonden....

    19-02-2016 om 14:17 geschreven door derde kklas


    05-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval
    Enkele sfeerfoto's van deze week....
    De foto's van ons carnavalsfeest in de zaal kan je bekijken op het algemeen schoolblog.


































    05-02-2016 om 14:00 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugmoment eerste leerjaar en 3de kleuterklas lichtmis.
    Deze week is het lichtmis. Dus gaan we pannenkoeken bakken!
    Mmmmm....maar wat hebben we allemaal nodig?
    We zoeken alle ingrediënten bij elkaar...maken deeg...en bakken lekkere pannenkoeken.

    Maandagnamiddag werden we in groepjes verdeeld, en mochten we in de hoeken spelen.
    Onze stempelkaart vertelde ons wat we al gedaan hadden, of wat we nog konden doen.
    In het eerste leerjaar was er een restaurantje....daar smulden we onze pannenkoek op.
    Kijk dus ook eens naar de foto's op het blog van het eerste leerjaar.




































    05-02-2016 om 13:53 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heel lang geleden....in Egypte

    Ik koos het thema Egypte omdat enkele kleuters piramides knutselden.

    We hadden dit al eens op het bord opgezocht en iedereen was er enthousiast over.

    En nu kwam Gloob  net terug van een reis langs de Nijl. Zijn vakantiefoto toonde hem zittend op de rug van een kameel, op weg naar de piramides.

    Dan kwamen de verhalen : “ mijn oma en opa zijn daar ook geweest….er zijn daar kamelen en krokodillen…en de woestijn.”

    Ik startte het thema met het verhaal over Moses, die door een Egyptische prinses uit de Nijl werd gered.

    In de kamishibai ( ons vertelkastje) stopte ik informatieve prenten….en adhv een Egyptische familie    ( 4 poppetjes) Panhesi en zijn zusje Nebet, papa Pentu ( een beeldhouwer) en mama Tije kwamen de kleuters heel wat te weten over het leven heel lang geleden in Achet Aton.  Dat was de stad van farao Achnaton en zijn vrouw Nefertiti.

    Elke dag vertelden deze figuurtjes een stukje….hoe ze woonden, wat ze aten, hoe ze zich verzorgden, wat ze speelden, waarom ze kaal waren ( enkel een hoofdlok hadden…)……

    We ontdekten  ook een  Egyptische schat….in de zandtafel.

    Filmpjes op youtube en beeldbank brachten de geschiedenis tot leven. Zo bezochten we een echte piramide!

     Tot slot : deze waarden leerden de Egyptische kinderen…en wij ook…

    “ Handen wassen voor het eten…Niet liegen en bedriegen, maar eerlijk zijn.”

    Het was een boeiende week!




    Gloob zit op de eerste kameel. 

    Dit wordt het masker van Toetanchamon.







    In de tekenhoek liggen tekenkaarten. " hoe teken ik een farao, of een kameel, een krokodil, een nijlpaard?..."

    Met de legoblokken bouwen we piramides.

    " Dit is een echte schat...."

    We keken in boeken en naar beeldjes....en vonden zo veel informatie over het leven langs de Nijl.

    Deze ' magische' pen vertelt zelf over het leven in Egypte....

    Dit is een Egyptisch schilderij op papyrus. Op foto's en prenten zagen we hoe de Egyptenaren papier                                                          maakten van deze planten.

    Er lag mooie kledij in onze verkleedhoek.

    Met K'Nex bouwen we krokodillen, boten en katten.

    Hier graven we naar een echte schat. We hadden 2 dagen nodig om de figuurtjes te ontdekken!
    Ze zaten vast in de steen. Met veel geduld...een klein beiteltje en borsteltje lukte dat.

    Er is heel veel over Egypte te ontdekken in onze boekenhoek.

    En met een rol verband, maken we van een vriendje een MUMMIE!

    Sommige kruiden uit onze kuiken gebruikten de Egyptenaren ook. vb Knoflook en kaneel.
    We sloten onze week af met een dansje : " walk like an egyptian...van the Bangles"

    05-02-2016 om 13:44 geschreven door derde kklas


    22-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij houden van muziek

    Wij houden van muziek…en kunnen al een beetje muziek maken…

    Dat denken wij alvastJ!!!!

    Enkele kleuters brachten hun instrumenten mee.  Zo kwamen er enkele gitaren, een saxofoon, sambaballen, blokfluiten, tamboerijnen , piano’s en een bloktrommeltje…in onze muziekhoek terecht. Samen vormden we een orkest. De juf was dirigent.

    We keken en luisterden op het bord naar echte muzikanten, terwijl de kleuters hetzelfde instrument bespeelden, of deden alsof!

    We beleefden ook een muzikaal verhaal : “ de notenkraker”  van Peter Tsaikovski.  ( ander verhaal voor kleuters gevonden) waarin de meisjes de rol van oude poppen kregen en de jongens de tinnen soldaatjes werden.  Eén popje was popje Natasha, één jongen was Popje Peter. Wat er toen gebeurde zal  jullie kleuter zeker wel kunnen  vertellen.

    We maakten een contractwerkje met 3 moetjes en 3 magjes.

    We ontdekten ook dat er vlugge muziek en trage bestaat, droevige en blije,… Ook muziek om zumba te doen : dat werd heel leuk!

    We kennen het verschil tussen een orkest en een fanfare.

    We leerden ook een liedje over de fanfare. ( te vinden op beeldbank)

    En er ontstonden enkele nieuwe muziekgroepen. Ze zijn volop aan het repeteren voor hun eerste optreden.




    Hannes en Kobe konijn zochten woorden die beginnen 
    met de letter M.


















    We bouwden leuke gitaren met de K'nex.

    We boetseren de snaren van de harp.

    Oefening : " waar hoort het instrument bij? "

    " Hoe ziet het instrument er van de bovenkant uit?"

    " De trommel staat volgens de code in het midden, onderaan."

    " We zoeken en vinden de juiste code"

    " Wie staat niet goed van klein naar groot?"
    " We zijn druk aan het oefenen!!!!"

    22-01-2016 om 14:27 geschreven door derde kklas


    15-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar het altijd winter is

    Gloob, de wereldreiziger, kwam net terug van de Zuidpool. Op de wereldbol toonde hij dat er een Noordpool en een Zuidpool is. Het is er heel koud. De kleuters vroegen of hij ijsberen en pinguïns gezien had. “ Alleen pinguïns,” zei Gloob. “ De ijsbeer  leeft op de Noordpool, niet op de Zuidpool. En Gloob kon  ons alles  vertellen over de poolgebieden. Welke mensen er wonen, welke dieren,….We keken naar filmpjes , naar de prenten en de vele boeken in de boekenhoek. Zo kwamen we heel wat te weten.

    We kregen een contractwerkje, met 3 moetjes en 3 magjes. Er waren werkjes, maar ook …boetseer een ijsbeer, bouw een iglo met suikerklontjes, vouw een walvis en schilder de golven van de zee.

    En alle hoeken werden aangepast in het thema. Zo kwam er een snoezelhoek : met iglo ( gemaakt van een tent) en zeehonden, ijsberen, vissen, …warme winterkleren, een berenpak,..

    Leuk geheugenspelletje met 10 afbeeldingen van dieren uit de poolgebieden : We laten er 2 verdwijnen ( witte washandjes = berenpoten) wie kan raden welke dieren er verdwenen zijn?

    We keken naar een filmpje met Pingu en daarna speelden we het verhaaltje. We spraken de pingutaal. En of we elkaar begrepen. Puut – puut! Superleuk.

    Tellen en vergelijken : neem 7 – 8 – 9 of 10 dieren, zet ze op de ijsschots of laat ze zwemmen in het water. Waar zijn er het meeste? Minste, evenveel?

    Auditieve oefeningen : welk woord hoor ik? B – EE – R, V – I – S, …best moeilijk hoor.

    En we dansten de pinguïndans!

     




    Kobe konijn ging logeren bij Lins en bracht voorwerpen mee 
    die beginnen met de letter W van winter.

    Gloob was nog wat moe van zo'n verre reis....hij mocht uitrusten.

    We vouwen de walvis....maar eerst lijkt het wel een frietzak! We volgen het stappenplan, maar kijken
    ook hoe de juf het maakt. En het lukt!

    We knutselen een pinguïn. Kleuren, knippen, prikken, plakken : we kunnen dat al goed.



    Hannes tekent hier een dolfijn. Hij volgt het stappenplan. ( dolfijn, zeehond, ijsbeer, pinguïn, walrus...)

    We tekenden ook een pinguïn met schrijfdans.( variante op de rond en achten, klavervorm)



    We knipten een ijsberg...dan stempelden we er pinguïns op, eerst het kopje met onze wijsvinger, buikje 
    met de duim. Dan lieten we het een nachtje drogen. Dan stempelden we met onze pink en wijsvinger het witte 
    kopje en buikje erbij. Na nog een nachtje drogen, konden we de poten en snavel erbij tekenen met stiften.

    Er moesten 10 pinguïns op onze ijsberg zitten : dus tellen maar!

    Marthe zet deze eskimo in elkaar met bouten en moeren. ( fijne motoriek)

    Hier wordt gebouwd met suikerklontjes : het wordt een iglo. 

    We bouwden ook pinguïns met de lego + een grote ijsvlakte.

    Dit zijn leuke spelletjes. " Pas op! voorzichtig of de pinguïns schuiven er af!"

    En dit is een leuke memory.

    We boetseerden een dier uit de poolgebieden. Jammer dat de we geen witte boetseerklei meer hadden ...

    Deze walvissen en dolfijnen zwemmen in zeer koud water : er drijven ijsbergen op het water....brrr!!!!
    " Zet de pinguïn ....de voorlaatste!"
    Of de derde, vijfde....

    15-01-2016 om 13:55 geschreven door derde kklas


    08-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterzingen
    Wij komen van ver, wij volgen de ster...
    naar Jezus in de stal!
    Wij zoeken hem hier, wij zoeken hem daar...
    Wij zoeken hem overal.
    Waar kinderen lief zijn, waar kinderen licht zijn...
    Daar vinden wij Jezus al.

    Dit was het lied dat we zongen tijdens het sterzingen.






    We luisterden naar het verhaal over de 3 wijzen uit het Oosten.

    Daarna schilderden we een gouden kroon.

    We stempelden er onze naam op.

    We versierden ook 3 koningen met mooie schrijfpatronen.

    Wij kunnen rijmwoordjes vinden.

    Deze ster kan draaien. We oefenen eerst een beetje.

    Hier maken we ons klaar....een beetje schmink op onze wangen!





    We gaan eerst voor onze vriendjes in het eerste leerjaar zingen. 







    En dan gaan we op stap. We bellen aan de deuren en zingen ons lied.
    Het geld dat we krijgen is voor een goed doel.
    Dit jaar verkopen we stiftjes voor de damiaanactie.






    08-01-2016 om 14:02 geschreven door derde kklas


    18-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugmoment met het eerste leerjaar
    Zoals jullie ondertussen al weten, zetten we de deur tussen de 3de kleuterklas en het eerste leerjaar elke maand even open....
    Dan doen we samen met alle kinderen uit beide klassen een activiteit.
    Deze maand oefenden we samen 2 kerstliedjes in.
    Heel sfeervol.....we werden er stilletjes van....

















    Op op bord konden we oefeningen maken : we luisterden naar de opdracht en drukten op het antwoord....
    Dan hoorden we of het juist was, of we probeerden opnieuw.













    Als laatste openden we een interactieve wenskaart. ( te vinden bij www.marijeandringa.yurls.net 
    thema Kerstmis.)

    " Vrolijk Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar!"

    18-12-2015 om 14:15 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis
    Wat was het superdruk in onze klas de laatste twee weken....
    We leerden onze nieuwjaarsbrief, of beter gezegd ' nieuwjaarslied!'




    Kobe konijn ging logeren bij Dieuwke en bracht spulletjes met de letter K van Kerstmis mee.

    Met schrijfdans leerden we een kerstboom tekenen en versieren.

    "Mooi hé!"



    Voor het maken van onze kerststal, pasten we de techniek van wasco en waterverf toe. 
    Zien jullie de sterretjes tevoorschijn komen in de blauwe lucht?

    Nadat alle stukken uitgeknipt waren en alles aan elkaar vastgekleefd was, schilderden we de weide groen, 
    de woestijn geel en de stal bruin.

    We puzzelen elke dag.

    Sommige kleuters nemen een groene ( gemakkelijke) puzzel, anderen een blauwe of een  rode ( moeilijke) 

    Wanneer de puzzel gemaakt is, plaatsen ze hun naam bij de juiste kleur op de puzzelrups.
    Alle puzzels hebben een kleurenlabel, zodat ze weten waar ze aan beginnen.
    Blokpuzzels zijn geel en grote grondpuzzels zijn oranje. 

    We maakten kerststerren met de K 'Nex.

    Met de kappla bouwden we een reuzegrote kerstboom. We versierden deze met glitterballetjes.

    En zoals altijd waren er spelletjes in het thema voorzien : op de computer of op een tablet.



    Deze kerststal werd zelf bedacht en gebouwd door Flora en Maxime....Zien jullie Maria en Jozef bij de kribbe staan.
    Knap hoor!

    Kobe ging ook bij Matiz logeren. Zij zochten woordjes met de letter N van Nieuwjaar.

    En ...we knutselden veel engeltjes voor de verkoop op de kerstmarkt.
    Leuke techniek....met fopsneeuw, die helemaal niet koud aanvoelt!


    18-12-2015 om 13:53 geschreven door derde kklas


    04-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint en Piet komen op bezoek in onze klas
    Kobe konijn ging logeren bij Maxime. 
    Ze zochten samen spulletjes die met de letter Z van zwarte Piet beginnen
    en legden alles in ons letterhuisje in de klas.


    Lobke was jarig....ze werd 6 jaar en dat vierden we!









    Elke dag prikten we een ballon stuk....
    Zo telden we af naar het bezoek van de Sint.

    In de bouwhoek bouwden we een kasteel. We volgden het plan.



    En in de plaats van ridders, mocht de Sint met de zwarte Pieten er in wonen.

    We speelden Sintenspelletjes op de tablet en op de computers.

    Hier schilderden we de schouw voor onze stoomboot.

    We stempelden met doosjes een schouw....en schilderden er Zwarte Piet in.

    We kleefden wimpels aan onze stoomboothoed.

    En....vrijdagochtend....kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet op bezoek in onze klas.

    Zwarte piet hielp Hannes de laatste ballon door te prikken.

    En dan konden de optredens beginnen. We zongen ons liedje en speelden ons versje...
    Maar dan...zorgde Lins nog voor een extra verrassing!
    Ze kende nog een leuk versje en mocht het voordragen.

    En zo gingen we blij naar huis!

    04-12-2015 om 16:57 geschreven door derde kklas


    27-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefs van de Sint
    Enkele sfeerbeelden van deze week : juf Jitske kwam stage doen in onze klas.




    Zie ginds komt de stoomboot!

    Een relaxatiespelletje.

    Schrijfdans met scheerschuim.



    Dit zijn de pony's van Joran. Er zijn ook 2 witte paarden.

    " Wolfje" is 3 jaar. We kunnen hem goed bekijken, aaien, borstelen, voederen....

    Hij is heel lief.

    " Moet hij ook zijn tanden poetsen?"







    Een ruiter draagt een tok.





    Als er geen teugels zijn, moet je de manen vasthouden. 

    We posten de tekeningen voor de Sint.
    Hier spelen we het verhaal : " kleine ezel en Sinterklaas."

    27-11-2015 om 16:34 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo was het vroeger....laatste foto's





    We spelen baby....en zitten in de kinderwagen. Onze mama's en papa's gaan op stap.







    De baby's vallen in slaap...



    Vroeger keken we naar zwart-wit films. De kleuters noemen het de ' grijze' films.

    Het is zo grappig!

    Spelen met de sjoelbak. Elke kleuter krijgt 11 blokjes.

    En dit zijn onze grootouders!






    27-11-2015 om 16:24 geschreven door derde kklas


    20-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo was het vroeger...



    Maxime stelt z'n familieboekje voor. Opa bouwde vroeger 
    een auto, samen met z'n vrienden. En ' bollen' was een heel leuk spel!
    En hij heeft samen met z'n mama de sproetjes van z'n opa gekregen.

    Onze opa's moesten naar het leger gaan.

    Xander lijkt op z'n opa! En de Sint kwam vroeger ook bij de brave kinderen.!



    Lotte bracht veel oude foto's mee. Dit is haar overgrootvader. Waarvoor dient het kettinkje aan z'n kostuum?
    De kleuters mochten raden : " om de broek vast te houden, of voor sleutels aan te hangen..."

    Maar...aan die ketting ging een zakhorloge.

    Aarica bracht een wandelstok mee : we keken daarna even naar een oude film : met Charlie Chaplin.

    Lobke bracht oude speelgoedpaardjes mee. De lei is van de juf. 
    Daar heeft zij nog op getekend toen ze in de 3de kleuterklas zat.

    De jongens maakten vroeger zelf een boog. En ze konden de pijlen heel ver wegschieten. Briek toont hoe het moet.

    Hij mag het buiten even proberen....oei...de pijl is al weg....
    Dat ging snel!

    Arwen vond een " nieuwe neus".

    Joran bracht een koffiemolen mee. We stopten er koffiebonen in en maalden ze fijn.
    Mmm...het ruikt naar koffie in onze klas.

    En ....even een pijpje roken????

    Dit zijn een oude en een nieuwe koekjestrommel. Waar zitten de koekjes ?

    Juf kan haar oude speelgoed nog enkel op de foto's zien. Alles is weg! Maar Lobke bracht 2 poppen mee.
    En juf had vroeger net dezelfde. De foto werd genomen door Vic.



    De Sint kwam vroeger ook op bezoek bij de papa van Hannes.
    Hé, wat lijkt Hannes goed op dat jongetje. 
    En Joran toont ons hoe we een telraam kunnen gebruiken.

    20-11-2015 om 17:16 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn stamboom 2













    Vic kreeg Kobe konijn mee en zocht dingen die beginnen met de letter G van grootouders.
    We kregen een nieuw contractwerkje met 3 moetjes en 3 magjes.

    We maken iemand uit onze stamboom.

    We boetseren grijze haren voor oma en opa.

    We knippen en kleven de kikkerfamilie van jong naar oud.

    We tekenen op een lei met een griffel.



    Juf vond nog oude puzzels van vroeger. 

    Dit zijn petten en een sjaal van heel lang geleden.

    We tekenen veel met krijt op de borden, we gebruikten deze week bijna geen papier!

    Dit zijn oude constructieblokken : de plannetjes ontbreken, maar wij bouwen zelf iets.

    Met deze wasspelden werd de was vroeger opgehangen !

    Daarna strijken we de zakdoeken met het oude kinderstrijkijzertje.
    En we speelden met de oude domino.

    20-11-2015 om 15:27 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit is mijn stamboom 1

    Vorige week kregen mijn kleuters een ‘ huiswerkje’ mee. Ze maakten samen met mama of papa ( ouders) hun stamboom. Zo werd het voor hen duidelijk dat hun mama en papa ook een mama en papa hebben : die noemen ze oma, opa, bompa,…Dat zijn de grootouders. Soms werd er een kruisje  bij de foto getekend : dit betekende dat die persoon al gestorven was. En op enkele stambomen stonden ook de overgrootouders! Iedereen mocht z’n stamboom voorstellen en daarna werd er een foto genomen voor op het blog.





































    Sommige kleuters hebben hun stamboom nog gekleurd in de klas.
    Daarna maakten we allemaal één van onze grootouders na.

    20-11-2015 om 15:13 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar het rusthuis.
    Maandagnamiddag brachten we een bezoekje aan het rusthuis.
    Daar wonen oude mensen, die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
    Wij bezorgden hen een leuke namiddag : we dansten op bewegingsliedjes en...
    de bejaarden konden vanuit hun zetel of stoel met hun armen en benen meebewegen.
    Want....sporten is gezond!
    Daarna smulden we allemaal van de lekkere cake die de kok van het rusthuis net gebakken had.
    Mmmmm....




    Wij mogen even de lift gebruiken om naar de kelder te gaan.

    Daar bedenken de juffen enkele opwarmingsspelletjes.... Want de bejaarden worden ondertussen uit 
    hun kamer gehaald en naar de ontmoetingszaal gebracht.

    Wij zijn heel lenig : "1 voet en 1 hand op de grond!"

    "Handen en voeten los van de grond!"



















    We nemen afscheid van de mensen ...

    Even knuffelen...




    En een dikke kus....

    20-11-2015 om 14:21 geschreven door derde kklas


    13-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag kabouter Spillebeen !

    Kabouter Spillebeen is de oudste kabouter van het kabouterbos. Hij woont in een rode paddenstoel met witte stippen : een grote vliegenzwam. Soms reist hij naar mensenland op bezoek bij kleuters. Want die kleine mensjes zijn niet veel groter dan hij. Zo kwam hij deze week in onze klas terecht. Hij vertelde hoe het beroemde kabouterlied : “ op een grote paddenstoel”, uitgevonden werd. En hij leerde ons er nog een stukje bij.

    In onze schooltuin groeien ook paddenstoelen : kleine bruine, witte en één enkele inktzwam. Jammer….we vonden geen vliegenzwammen. In een “ versneld” filmpje op het bord konden we zien hoe champignons groeien. Aan de onderkant van de hoed van de paddenstoel zitten plaatjes. Daar zitten sporen in. En aan de steel zit een ring. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, andere giftig. Kabouter Spillebeen gaf ons de raad om nooit paddenstoelen te plukken. “ Laat ze staan, dan kan iedereen ervan genieten”, zie hij.

    We knutselden kabouter Langneus. We versierden hem met schrijfpatronen. En iedereen maakte minstens één kabouterpuzzel. We telden en vergeleken stippen op de hoed van paddenstoelen. ( begrippen meer, minder, evenveel, ééntje mee, ééntje minder, dubbel zoveel, de helft,…) We luisterden naar de spannende avonturen van Honkie en Ponkie. ( 2 kabouters uit het beukenbos) Ons poppenhuis werd een groot paddenstoelenhuis, en wie wou mocht deze week een kaboutermuts dragen.

     Onze week werd afgesloten met  de kabouterdans en de kabouterpolonaise. Plopperdeplopperdeplop!




    Kabouter Spillebeen is een marionet. ( dat is een pop aan touwtjes en hij kan bewegen...)

    We leren de raamfiguren met 5 punten al tekenen. Volgende week krijgen we oefenbordjes met 9 punten.

    We versieren onze kabouter met schrijfpatronen in verschillende kleuren. 

    We knippen en plakken vliegenzwammen. Wij weten hoe deze paddenstoel z'n naam gekregen heeft.
    Vraag het maar eens....

    We schilderen kabouter Spillebeen.

    "Mmm...onze kabouterkok maakt lekker eten klaar! En wij hebben honger!"

    Wij hebben vele kabouterpuzzels in de klas. Maar deze was de moeilijkste : 150 stukken. Bravo jongens!
    Iedereen kan nu puzzelen....Nogmaals bravo!

    " Och...hier groeien paddenstoelen, we kunnen ze bijna niet zien door al die bladeren!



    " Dit is een inktzwam, deze is de grootste."



    Kabouter Spillebeen kan geen vliegenzwammen vinden. Jammer....

    We zingen en spelen het beroemde kabouterlied : " op een grote paddenstoel!"



    Tellen maar....

    Op muziek van kabouter Plop, versieren we onze schrijfdanspaddenstoel.

    Dit is een grote vliegenzwam. Misschien komt hier wel een kaboutertje wonen.
    En we dansen voor ons paddenstoelenhuis.

    13-11-2015 om 13:47 geschreven door derde kklas




    Archief per week
  • 05/11-11/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 02/03-08/03 2015

    Blog als favoriet !

    Maandag is fruitdag!
    Mmm....lekker en gezond!


    Elke maandag en woensdag gaan we turnen bij juf Hilde.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs