Inhoud blog
  • Huisdieren
  • De dierenarts in onze klas
  • We bouwen een huis 2
  • We bouwen een huis 1
  • oei oei ik groei
    Zoeken in blog

    Welkom op de blog van de derde kleuterklas
    Welkom in de derde kleuterklas

    13-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huisdieren
    De opa van Roos schilderde dit weekend een echt portret van Kobe konijn.
    Hij ging logeren bij Roos en ze zochten woordjes  met de letter D van dierenarts.


    We vertelden over onze huisdieren en zetten blokjes...
    Zo zagen we direct dat we meestal een hond of kat als huisdier hebben.
    Daar stonden de meeste blokjes bij.

    We speelden een gezelschapsspel : kat en muis.

    En hondje waf. We moesten leren onze beurt afwachten...



    Bij dit knipwerkje moesten we heel precies meten!!! 
    We knipten de draden op de juiste lengte af en kleefden ze vast, zodat de hamster niet kon uitbreken.



    Er werden dieren en hokken gebouwd...

    We volgden een plan, en telden de blokjes...

    Piep de muis kreeg vele kleintjes...tellen...soms waren er enkele weggelopen, maar hoeveel ???
    Op het bord hing een doolhof : de muis moest tot bij de kaas...maar overal lagen katten op de loer!
    Hier konden we ook rustig naar de vogeltjes van Alyssa kijken.

    Met de cijfers 3 en 7 leerden we via een stappenplan een muisje tekenen!
    En nu herkennen we ook deze cijfers!

    Laurien bracht haar hamster mee naar de klas.

    Ze wist er heel wat over te vertellen.
    Het is een nachtdiertje, maar het kwam eerst wat eten.
    Zo konden we het goed bekijken. 
    Daarna heeft het de rest van de dag in haar warme nestje geslapen.



    Alyssa bracht haar kanarievogeltjes mee.

    Dit eten ze : er zitten ook vitamientjes bij om gezond te blijven.



    Alyssa wist ook veel over haar huisdiertjes te vertellen.

    13-10-2017 om 14:46 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dierenarts in onze klas
    De mama van Roos is dierenarts.
    Ze kwam in onze klas over haar beroep vertellen.
    Ze toonde ons een skelet van een hond.
    We zagen vele botjes...de tanden...de ruggengraat en de ribben...zelfs de staart had botjes.

    Het hondje van Roos kwam ook mee. Het zat de hele tijd braaf tussen de kleuters.
    Vicky vond het heel leuk om door zoveel kindjes geaaid te worden.

    We keken naar foto's op het bord : over wat de dierenarts allemaal doet.
    We zagen een hond op de operatietafel : en die lag zo!
    Op z'n rug, met de poten wijd open.
    Want hij werd in z'n buik geopereerd.

    Roos mag haar mama soms helpen : ze is dan de assistent. 
    Ze kan dit heel goed en ze weet wat mag en niet mag.
    Ze draagt dan een mondmasker, een operatiekleed, handschoenen. 

    Onlangs was de hond van Vic ziek : hij had een bloemkooloor!
    Gek hé...maar hij moest geopereerd worden.
    En hij kreeg een kraag om zijn hals, zodat hij niet aan z'n oor kon krabben.
    Nu is de hond terug genezen.

    De dierenarts toonde ons hoe ze een diertje onderzoekt.
    Fran mocht naar de hartslag luisteren.



    We keken in z'n oortjes..



    De hond kreeg een inenting...en een paar kindjes durfden niet te kijken. Ze vonden het een beetje eng!
    Oei! We schrokken allemaal want het hondje begon zachtjes te janken! Net een kindje dat huilde!

    Daarom gaven we het allemaal een dikke knuffel. Flinke hond!

    Maïté kleefde de briefjes van de inenting in het boekje.

    Leni zette de stempel van de dierenarts erbij.

    En dan was het de beurt aan Kobe konijn.

    Alyssa mocht hem een spuitje geven...tegen de konijnenziekte.

    Daarna werd de knuffelhond van Cyril onderzocht.
    Lena trok z'n bloed...om te laten onderzoeken.

    Daarna kreeg hij een infuus.

    Daag dierenarts Nel! Bedankt om te komen.

    13-10-2017 om 14:43 geschreven door derde kklas


    06-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We bouwen een huis 2
    Tot slot nog wat sfeerfoto's van deze week. 
    De kleuters konden heel wat vertellen over hun eigen huis.
    Ze toonden foto's of brachten hun fotoboek mee.
    Bij enkele kleuters is het huis nog steeds niet af. 
    Zij zijn aan het bouwen of verbouwen.






























    Tot slot leerden we metselen. Met een papje van bloem, echte kleine steentjes, en truweeltjes.
    Zo leuk.




    06-10-2017 om 16:38 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We bouwen een huis 1
    Kobe konijn mocht gaan logeren bij Liezl.
    Zij kreeg de letter B van bouwen mee.


    Lena krijgt een nieuw huis. Ze toonde ons het plan. 



    En ook de grond waar haar huis zal gebouwd worden.

    De mama van Cyril is architect. Haar werk is plannen van huizen tekenen.
    Daarmee kunnen de werkmannen aan de slag.
    Eerst worden de funderingen gemaakt, daar komen dan de muren op.

    We konden de bouw van de nieuwe klas volgen. De ruwbouw staat er al...er zijn nog geen ramen.
    Maar we zien wel waar deze zullen komen. 

    We hebben deze week veel gebouwd. Hier volgden we ook een plannetje.

    " Wat een mooi bouwwerk."

    Met blokfiguurtjes bouwden we ook huizen, vrachtwagens of hijskranen.

    We ontwierpen ons eigen huis : met logiblokken.

    En schilderden het in een mooie kleur.



    We tekenden dakpannen : schrijfpatronen! Stempelden de muren met kleine steentjes.

    En we knipten en kleefden een deur en vensters er op.

    Echte bouwvakkers dragen een helm en werkhandschoenen !!!

    We zochten rijmwoordjes....

    We kunnen nu allemaal een huis tekenen : door een tekenversje.

    We telden 10 werfwagens : de werkman mocht met de 5de meerijden.
    ( W.I. : tellen en vergelijken + rangtelwoorden, allerlei begrippen....gebruikten we hierbij.)
    In de zandtafel reden 5 vrachtwagens. ( niet even groot)
    We vulden ze  met een kleine of een grote schop. Wat ging het snelst. 
    Met welke schop duurde het lang?
    Welke vrachtwagen kon het meeste zand vervoeren?

    06-10-2017 om 16:34 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oei oei ik groei
    Kobe konijn ging mee met cyril.
    Ze zochten spullen met de letter L van lichaam.
    Hier volgen enkele sfeerfoto's van deze week.



    Een gezichtje tekenen...

    Op de computer versierden we onze nagels in de nagelstudio.

    We maakten woordstukken ...we kennen al heel wat delen van ons lichaam : 
    elleboog, enkel, pols, knie, ruggengraat,...

    Wij kunnen hele fijne parels rijgen...de ketting mag dan rond onze hals.

    We tekenden ons op onze werkjeszak...zo mooi!

    We hebben een skelet...dat kan je voelen. Hoeveel beentjes voelen we bij de juf...een dun en een dik!

    We voelden ook ons eigen skelet...ribben...

    Onze ruggengraat.

    We puzzelden een groot skelet aan elkaar. Gek hé dat wij er vanbinnen ook zo uitzien.

    We vergeleken wie de grootste van de klas was...rug aan rug.

    En de kleinste...maar ze zijn niet de jongste!

    We kunnen nu vergelijken wie even groot is...juf heeft ons gemeten.
    Op het einde van de 3de kleuterklas meten we opnieuw.
    We zijn benieuwd hoeveel we dit jaar zullen groeien.



    En...dit is onze adem. " Gevangen." 

    Dat komt uit onze longen.

    06-10-2017 om 14:08 geschreven door derde kklas


    22-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema fruit

    Wat deden we zoal deze week???
    We schilderden een stilleven...een mand met fruit.





    Hier maakten we een rijmoefening.

    Ons lied over een halve appel en de helft...+ woordstukken maken .

    Tellen en getallen...
    En ook stempelen : WORM IN APPEL.  Deze hadden ze eerst getekend op de lichtbak.

    We boetseerden veel fruit aan de bomen.

    We hielpen de worm om te ontsnappen uit de appel.

    En de fruitwinkel was open.



    Met kappla blokken bouwden we een reuzegrote appelboom.

    En Gloob kwam op bezoek. Hij was net terug van een verre reis naar Afrika.
    Hij vertelde over de familie van z'n vriendinnetje Fatou. Haar papa werkt op een mangoplantage.
    En Fatou helpt mango's verkopen. Er vertrekken ook vele mango's naar België.
    " Groeit er bij jullie misschien geen fruit, vraagt Fatou zich af?"

    We stempelden een tros druiven.

    Het blaadje prikten we uit.

    We keken naar werken van de kunstenaar Archimboldo. 
    Hij maakte gekke hoofden van fruit en groenten.

    Wij deden dit ook!



    We kunnen de vulkaan al tekenen met schrijfdans.

    22-09-2017 om 15:29 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lekker fruit uit een ver land



    Kobe konijn ging bij Lena logeren en kreeg de letter F van fruit mee.
    Alle kleuters brachten fruit uit een ver land mee. We hadden veel sinaasappels, enkele mandarijnen,
    2 soorten kiwi's, mango's, watermeloen, ananas...zelfs een kokosnoot.
    Sommig fruit groeide dicht bij elkaar...een tros druiven, een tros bananen...
    Weetje : dat bananen ondersteboven groeien...en ze zijn met heel veel bij elkaar. ( beeldbank)

    Proeven : fruit is lekker, sappig en zoet...behalve de citroen : die is zuur!



    We maakten fruitbrochetten...

    " De eerste toffe peer! Het leek wel een pauw."





    Weetje : de pitjes van de watermeloen mag je opeten. ( Je moet er alleen niet naar kijken!!!)

    Met een notenkraker werden de noten in 2 helften gebroken. 

    In de zomer maakte de juf van alle fruit lekkere confituur. MMmmmm...

    We herhaalden het begrip ' de helft - een halve'...We mochten allemaal een halve sinaasappel persen.

    En de kan was al vlug bijna halfvol. 
    We persten nog meer sinaasappels zodat we genoeg sap hadden voor iedereen.



    Daarna mixten we allerlei fruit door elkaar...Banaan met mango.

    Banaan met kiwi.

    En alle restjes ook door elkaar....

    Het was zeer lekker...en ons fruit was op!

    22-09-2017 om 15:18 geschreven door derde kklas


    15-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilig in het verkeer
    " Zien jullie ons staan? We hebben fluovestjes aan. 
    En we gaan op zoek naar een goede plek om onze 2 fluovriendjes te plaatsen.
    Zij zullen de voertuigen waarschuwen dat er een zebrapad is en dat ze moeten vertragen!"






    " Wauw...in de donkere kelder, testen we hoe de lichten van de auto's onze jasjes zien in het donker."

    De P van papa en van parking natuurlijk.





    Aan het schilderen...





    En bouwen...



    Zelfs Flip draagt een fluoband...wanneer hij s'avonds op bezoek gaat bij Struisje uit de 2de kleuterklas.

    We sorteren autootjes, bootjes, treintjes, voetgangers...

    En tellen ze...waarvan zijn er het meeste? Minste? Evenveel?
    Welke auto vertrekt de 1ste, 2de, 3de,...( rangtelwoorden)
    " Het mannetje duikt van de laatste boot." ( ook voorlaatste, middelste, ...)





    Tellen maar..." Hoeveel auto's moeten hier geparkeerd staan?"
    Aan het werk : tellen en evenveel kleuren.
    Wie kan er het juiste cijfer bij kleven?

    15-09-2017 om 16:25 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij de politie 2
    De mama van Vic droeg geen uniform, maar gewone kleren.
    Wel een band rond haar arm.
    Ze gaat op patrouille met andere agenten : in een gewone auto!
    Zo weten de boeven niet dat zij gevolgd worden door de politie!
    "Slim hé!" 
    En als het nodig is, plaatsen ze de sirene en dan wordt die gewone auto een politiewagen.
    Zo zetten ze de achtervolging in.


    Soms draagt ze een kogelvrije vest onder haar jas. Want boeven durven soms schieten...
    En die vest houdt de kogels tegen en zo kan ze zich geen pijn doen.

    We keken ook naar een film over de recherche...
    De agenten zitten rond een tafel en ondervragen iemand....
    " Wat is er gebeurd? En hoe? En wat heb jij gedaan?"
    En soms helpt een politiehond om dingen te zoeken. 
    Want zij hebben een goede speurneus!

    Dit was geen echt wapen...
    Met zulke wapens oefenen ze. Wij mogen het even vastnemen en bekijken.



    Zo wordt het wapen weggestopt...pull erover...en niemand die het nog ziet.

    Dit is een radio...hiermee praten de agenten met elkaar.

    Dit is een kepie. Maar de agenten dragen dit niet zo vaak...liever een gewone pet.

    " Oei...deze kindjes worden geboeid!"

    En waar is het sleuteltje nu gebleven???
    Straks kunnen ze niet meer los!
    Laurien fouilleert haar papa...ze voelt in alle zakken...
    " Handen omhoog papa! en stilstaan!"

    Agenten fouilleren met speciale zwarte wanten aan....want er zou wel eens een stouterik een mes 
    of een scherp voorwerp in z'n zakken hebben... zo kan de agent zich niet snijden.



    " Oei...2 kleine boeven zitten vast!"

    Aan deze zware gordel hangen alle spullen die de agent nodig heeft...zelfs een zaklamp.

    De 3de kleuterklas praat via de radio met de 2de kleuterklas.
    Elke zin eindigt met het woordje " over!"





    En als laatste moest de juf blazen...om te kijken of ze niet gedronken had.
    Water en koffie mocht...maar geen pintjes bier!
    Gelukkig...er kwam een S op het toestel en daarmee verdienden we allemaal een BOB sleutelhanger. 
    We kregen ook allemaal een fluovestje en een klein monstertje dat licht geeft in het donker.
    " Mercie politie!

    15-09-2017 om 14:08 geschreven door derde kklas


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Later word ik politieman 1
    De mama van Vic, de papa van Laurien en de papa van Maïté werken bij de politie.
    Woensdag kwamen ze naar onze school!




    De papa van Maïté kwam met z'n motor...

    Wie wou, kon er even gaan opzitten. We mochten de lichten en de sirene aanzetten!!!
    " Oren toe!"





















    Een helm dragen is nodig, voor de veiligheid van de politieman.

    Gaan deze kleuters later ook bij de politie werken? Wie weet!

    Toen we naar onze klas terugkeerden, konden we niet binnen.
    Onze deur was verzegeld. ( met blauwe stickers)

    Eigenlijk mag niemand ( behalve de politie) deze stickers verwijderen...
    Maar wij moesten in onze klas zijn...en de politie was er bij.


    15-09-2017 om 13:40 geschreven door derde kklas




    Archief per week
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 02/03-08/03 2015

    Blog als favoriet !

    Maandag is fruitdag!
    Mmm....lekker en gezond!


    Elke dinsdag en vrijdag gaan we turnen bij juf Hilde.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!