Wie 'lente' zegt, denkt aan de natuur die langzaam terug tot leven komt. Het wordt ook een beetje warmer Op die manier doen kleuters tijdens de lente heel wat indrukken op. Daarom ging het deze week over lentebloemen.
Maandag had Jules een bloem geplukt. Het was een madeliefje. Jules vertelde ons dat er nog heel wat andere bloemen in onze schooltuin stonden dus gingen we op lentewandeling in de schooltuin. We zagen vooral sneeuwklokjes, paasbloemen, madeliefjes en takken met knoppen. We maakten een lentetafel waar we de bloemen goed konden waarnemen. Elke morgen keken we of er in onze lentetafel al iets was veranderd. Daarna maakten we een collage waarbij we heel wat technieken gebruikten. Lucht stempelen met proppen papier, Jules inkleuren, bloemen tekenen.
We zongen ook heel wat liedjes over de lentebloemen en deden een lentedans.
Ook begonnen we al een heel klein beetje aan ons cadeautje voor moederdag. Jaja we zijn er vlug bij
Donderdag mochten we zelf zaaien. We zaaiden een zonnebloemzaadje en afrikaantjes. Hopelijk zien we volgende week al resultaat.
De foto's van onze avonturen vind je hieronder.
Volgende week krijgen we bezoek van een lief, klein, schattig, zacht diertje. Rarara wat zou het zijn??
maskers op, pruiken op je kop, doebiedoebiedal! We vieren carnaval!
Maandag had de juf een koffer vol gekke maskers mee. We hebben de maskers mogen opzetten, sorteren, 2 dezelfde bij elkaar leggen, We versierden een masker door 2 helften te schilderen, vouwen, wrijven en opendoen. Nadien mochten we dit versieren met glitters of confetti. De mooie maskertjes werden aan het raam gehangen. Dinsdagmorgen kwam clowntje Tiereliet langs in de klas. (juf Wendy was verkleed als clown). Hij was zijn hoed kwijt. Tijdens een muzikaal mimespel zocht hij naar de juiste hoed (heksenhoed, piratenhoed, ) uiteindelijk vond hij de juiste. We deden een kringspel waarbij enkele kleuters een masker opzetten en de andere kleuters moesten raden wie erachter zat. De juf vertelde het verhaal: het masker over een kleuter dat geen masker wil opzetten. Woensdag mochten we verkleed naar school komen. Het werd een supertof carnavalfeest. We dansten in de zaal en deden allerlei spelletjes met ballonnen, serpentines,.... De foto's hiervan kan je bekijken op de algemene blog van onze school.
Donderdag leerden we serpentines, toeters en confetti kennen. De juf speelde ook een tiktakmoment over carnaval en dat vonden we heel fijn. Natuurlijk keken we al een hele week uit naar vrijdag want dan gingen we naar de binnenspeeltuin "jabbedoe". In de namiddag keken we naar de prins en prinses carnaval verkiezing. (optredens van de leerlingen uit het lager onderwijs.) Het werd een leuke dag!!
Deze week deden we heel wat leuke activiteiten rond het thema hoeden. We begonnen met een verhaal over Jules viert carnaval. (Jules was verkleed als nar) Vervolgens mochten we zelf kiezen welke hoed we gingen maken. Er zitten prinsessen, piraten, clowntjes en natuurlijk ook narren tussen.
Hier de activiteiten die we deze week deden:
Spelen met een lied: wie heeft het hoedje op?
Tekendictee: vul het clowntje aan. Associatiespel: welk attribuut past bij welke hoed? Waarneming gekke hoeden Boekaanbieding: hoedje af! Aanleren versje: ik heb een hoedje Werkblad verbanden leggen: rarara, welke hoed? Spelen met een lied: kleurenhoedjes Kleuroefening: feesthoed Godsdienstig verhaal: raad eens wie ik ben Muzikaal mimespel: clown verliest zijn hoed! Prentvertellen: wie verkleedt zich Waarneming verkleedkoffer Taalactiviteit: wat past er niet bij Dansen op het lied: 1, 2, 3, 4 hoedje van papier
Thema van volgende week: doebie doebiedal, we vieren carnaval
Woensdag 26.2.14 mogen onze kleutertjes verkleed naar school komen en maken we er een gezellig carnavalfeestje van. vrijdag 28.2.14 gaan we in de voormiddag naar de binnenspeeltuin Jabbedoe.
Versje:
Ik heb een hoedje op mijn kop. Hoedje af en hoedje op. Hoedje en een gekke snoet. Ik weet hoe je feesten moet!
lied:
(tekstvariatie op het lied 1,2,3,4 hoedje van papier)
1,2,3,4 hoedje op, hoedje op 1,2,3,4 hoedje op mijn kop maar het hoedje past niet goed 'k zet het op een andere snoet 1,2,3,4 't hoedje staat nu goed.
Schrijfdans: we mochten schilderen op vlugge en trage muziek. Nadien maakten we er een afdruk van.
Een feesthoedje kleuren.
Wat zit er allemaal in de verkleedkoffer. Een prinses, een stoere ridder, een indiaan,...
Deze week had Jules een koffer vol muziekinstrumenten meegebracht. We leerden de verschillende muziekinstrumenten (tamboerijn, triangel, handtrom, xylofoon, blokfluit, houtblok, ) kennen en leerden hoe we er op de juiste manier muziek mee konden maken. We hebben zelf een muziekinstrument geknutseld met kosteloos materiaal.
We luisterden naar het verhaal: Jules wil muziek en mochten zingen en praten in de microfoon. Onze computerhoek werd een luisterhoekje waarbij we met de hoofdtelefoon konden luisteren naar een verhaal.
We deden deze week verschillende muziekspelletjes: speel na wat de juf toont, geluidendobbelsteen (het instrument dat bovenaan op de dobbelsteen afgebeeld staat mocht 1 kleuter nemen en er iets moois op spelen), reactiespel met muziekinstrumenten, We maakten kennis met de Montessori geluidenbusjes (schudbusjes waar verschillende materialen inzitten: rijst, parels, knopen, Van elk busje zijn er 2. De kleuters moesten 2 dezelfde bij elkaar zoeken door te luisteren en hetzelfde geluid te herkennen). De juf vertelde een muzikaal verhaal over Robbie konijn. Tellen leerden we a.d.h.v een spel met de trommel. De kleuters konden zich voldoende uitleven en verder experimenteren met de muziekinstrumenten in onze muziekhoek. We hadden ook nog een memoryspel en een lottospel over muziekinstrumenten.
Woensdag keken we naar een poppenspel over professor Pillemans. De kinderen genoten met volle teugen.
Vrijdag hadden we het n.a.v Valentijn over lief zijn voor elkaar. We luisterden naar het verhaal van beertje anders en kleurden een leuke valentijnsticker in die we op het einde van de dag aan iemand mochten geven die we heel lief vinden. Tijdens schrijfdans mochten we ook schilderen op vlugge en trage muziek.
Onze zintuigen werden deze week volop geprikkeld. Dinsdag hadden we het over "ik hoor je wel, ik zie je wel". De juf speelde eerst een muzikaal mimespel waarbij alle zintuigen aan bod kwamen.
Daarna moesten we onze oortjes goed
spitsen want we hoorden allerlei geluiden in de klas. Waar komen die vandaan?
We gingen op zoek en brachten alle geluiden naar de kring. Nadien deden we een
geluidenspel: welk dier hoor je?
Woensdag mochten van alles proeven. Lekkere dingen maar ook dingen die we niet lekker vonden. Alles werd gesorteerd bij een blije Jules of boze Jules.
Nadien deden we een proefspelletje "wat zit er in mijn mondje?" met daarbij een kleuroefening.
Snuffel snuffel donderdag gebruikten we ons reukzintuig. We hebben verschillende geurtjes waargenomen: lekkere geurtjes, vieze geurtjes. We deden een reukspel waarbij we 2 dezelfde geurtjes moesten zoeken. We deden een dramaspel waarbij we via onze mimiek duidelijk maakten of we iets lekker of vies vonden.
We maakten ook een voeltrein.
Er was ook nog een ontdektafel rond kijken
waar allerlei brillen, verrekijkers, doorkijkpotjes, viewmasters lagen. Hiermee
konden we experimenteren en nieuwe dingen ontdekken.
Thema van
volgende week: Jules wil muziek
Indien er ouders een muziekinstrument bespelen en graag met ons enkele kinderliedjes komt zingen en begeleiden op een instrument. Dan zijn jullie van harte welkom in ons klasje. Gelieve mij hiervan op de hoogte te brengen zodat we een dag kunnen afspreken.
Deze week leerden we dat we ons goed moeten verzorgen zodat we niet zo vlug ziek worden: ons wassen, propere handjes hebben, tanden poetsen, gezond eten, We deden een muzisch activiteit met washandjes en leerden heel wat woordjes die te maken hebben met verzorgen.
Dinsdag ging het over propere handjes. De juf vertelde een verhaal over Jules op het toilet en nadien mochten we allemaal onze handjes wassen.
We gingen ook zelf aan de slag met onze tandenborstel nadat de juf het verhaal Anna poetst haar tanden had verteld. Dit deden we terug adhv een stappenplan. De juf had ook het stappenplan verkleind en wij moesten ze in de juiste logische volgorde kleven.
We leerden onze haartjes goed te wassen door volgend versje. Nadien mochten we zelf aan de slag op papier met water en shampoo.
shampoo hier
en shampoo daar
en dan rondjes draaien in mijn haar!
Alle haren door elkaar!
Rondjes draaien in mijn haar, dan goed spoelen
Ik ben klaar.
Vrijdag maakten we kennis met kabouter viespeuk en kabouter fris. Samen met alle andere kleuters keken en luisterden we naar een poppenspel die de kleuterjuffen voor onze brachten. Verder deden we ook nog een voelspel, keken we naar een tiktakmoment en tijdens godsdienst hadden we het over zorgen voor elkaar De juf vertelde het verhaal van de barmhartige Samaritaan.
Maandag voelde Jules zich helemaal niet lekker. Hij moest hoesten en niezen en zijn keeltje deed pijn. Dus maakten we van onze poppenhoek een ziekenhoek en de winkel werd een apotheek. We hadden ook een pilletjesfabriek (maïs) waar we medicijnendoosjes mochten vullen.
We leerden dit versje en dansten op het lied hatsjie hatsjoe:
Één
in mijn jas
En
nog één in mijn tas
Eentje
in mijn broek
Ra
ra ra
Weet
je wat ik zoek?
Mijn
zakdoek!
Dokter Briek.
Hij had heel wat materiaal mee over de dokter want zijn mama verzorgt de zieke diertjes.
We leerden hard door ons neusje blazen door een stukje papier weg te blazen met onze neus.
Daarna leerden we via een stappenplan onze neus snuiten.
Dinsdag was Jules terug en de dokter kwam langs om hem te onderzoeken. Hij gaf ons een doktersvoorschrift en wij gingen op stap naar de appeltheek of was het de bibliotheek ;-)
Woensdag keken we wat er allemaal in een dokterstas zit en mochten we dit uitproberen.
We gaven ons doktersvoorschrift af aan de apotheek en zij wist meteen wat Jules nodig had om terug beter te worden.
Een kijkje nemen in de medicijnenkast.
Vitamientje mocht met ons mee naar de klas en leerde ons dat we veel vitamientjes moeten eten om gezond te zijn.
Wie heeft al eens rode vlekjes gehad?
Een kijkje nemen waar de medicijntjes worden gemaakt.
En dan nog betalen aan de kassa.
Zelf medicijntjes (maïs) nemen met een pincet. Niet gemakkelijk maar heel leuk! En onze kleutertjes kunnen dit al heel goed.
Bij deze oefening met het pincet, leren de kapoentjes een juiste potloodgreep.
We deden ook een telspel met de pillendoosjes + dobbelsteen kls rollen met een dobbelsteen en dat aantal leggen ze in het doosje.
Ook al wil het deze winter maar niet
sneeuwen, toch hadden we het deze week over het winterweer. Sneeuw kwam er niet
aan te pas maar wel winterkleren, regenweer, koude
We begonnen maandag met een poppenspel van Jules. Jules
had zijn dikke muts en sjaal aan want hij had het koud.
We mochten een muts versieren met stukjes
glanspapier die we zelf knipten. We gingen ook wandelen in de schooltuin en merkten dat nu alle blaadjes
van de bomen zijn.
We deden een doe-lied: warme kleertjes en hebben onze jassen waargenomen en
proberen alleen aan te doen. Dikke bravo voor alle kleutertjes want ze konden het allemaal zelfstandig.
Woensdag had Jules
zijn wanten mee. We hebben allerlei handschoenen en wanten waargenomen en
gesorteerd. Als wiskundig spel mochten we de paren
(handschoenen) bij elkaar zoeken. De juf had ook een gezelschapsspel mee i.v.m
handschoenen.
Donderdag
waren de mutsen en sjaals aan de beurt. Ondertussen leerden we de begrippen
lang en kort (lange sjaal, korte sjaal).
We
deden een heel leuk vingerversje waarbij we leerden hoe we onze handschoenen moeten
aandoen.
In het eerste huisje duikt duimelot
in het tweede huisje schiet likkepot
in het derde huisje gaat langejan
in het vierde huisje glijdt ringeling
in het vijfde huisje kruipt t kleine ding.
Je kunt ze er zelf allemaal erin doen want het is je eigen handschoen.
Wanneer het deze week regende, maakten we er gebruik van om met onze
parapluutjes naar buiten te gaan. Dat vonden we superleuk!!
Thema van
volgende week: Ziek zijn.
Xander was deze week jarig en had een reuze groot cadeau mee. Lekkere cupcakes en een boek met cd van kapitein Winokio vol winterliedjes en versje.
Schrijfdans ging over sneeuwballen. Met scheerschuim maakten we leuke tekeningen op de schrijfdanstafel.
Jarig zijn is voor kinderen een echt hoogtepunt, het thema Het is feest! zorgde dan ook voor heel wat feestvreugde.
Als een kleuter jarig is, dan wordt dat gevierd, thuis en in de klas!
Deze week was het feest voor Jules. Samen keken we uit naar zijn verjaardagsfeest op vrijdag. Maar voor het zover was, moesten we nog héél wat voorbereiden om een leuk feest in elkaar te draaien.
Natuurlijk werd er niet alleen gefeest, we hebben ook hard gewerkt deze week en vooral het tellen geoefend.
We oefenden ook het rangschikken van klein naar groot.
We telden de feestversiering: 3 toeters, 5 ballonnen, 2 kaarsjes,
Maandag kregen we ook een nieuw vriendje erbij in onze klas. Welkom Xander. We zijn nu met 24 deugnietjes.
Kijk hieronder om te beleven wat we allemaal gedaan hebben deze week. Geniet ervan!
Op de schrijftafel had de juf een grote verjaardagstaart getekend met krijt. Deze werd versierd met verschillende vormen in allerlei kleuren. We rolden met de dobbelsteen en legden dit op de juiste plaats op de taart.
We maakten ook leuke foptaartjes.
We maakten muziek met onze trommels op het liedje "het is feest vandaag". Op het einde van het lied mochten we de kaarsjes uitblazen.
De juffen speelden poppenkast met Jules en Nellie en Cézar. Jules was op zoek naar een gepast hoedje voor zijn verjaardag.
De gekste dingen haalde hij uit de kast (een bekertje, leeuwenmuts, onderbroek, muizenoren,...)
Tot Nellie op het idee kwam om een kroon te maken van papier. De kleuters genoten ten volle van het poppenkastverhaal.
Onze kleutertjes brachten een bezoek aan de grote
kerststal aan de kerk. Ze herkenden heel wat figuren.
Voor we terug vertrokken zongen we ons
adventsliedje "er brandt een kaarsje"
Bij kerstmis horen natuurlijk cadeautjes. In de
klas mochten de kleuters oefenen met inpakken.
En dat lukt al heel goed! De rolletjes kleefband
vlogen in het rond
Op vrijdag was er een kerstfeestje. Maar dit was
nog een verrassing voor de kleuters.
Er werd eerst een cadeautje rond gegeven op
muziek. Telkens wanneer de muziek stopte, mocht een kleuter een laagje papier
wegdoen.
Maar wat zat er op het einde in de doos??...
Lekkere wafeltjes mmmmm...
Samen met de andere kleuters proefden we van de
wafels en dronken we lekkere warme chocolademelk. Enkele foto's van ons
kerstfeestje vind je op de algemene blog van onze school.
Maandag = fruitdag ( geen koek !!!) Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes). Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.
Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op: donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag. Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes. Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen. En Jules doet natuurlijk ook mee!!