Inhoud blog
  • laatste bericht via blog
  • Hieperdepiep hoera voor Nim en Milou!
  • Wedstrijd Kaatje
  • Thema op kousevoetjes
  • Thema pompoenpret








    Welkom op onze blog! Kom even binnengluren in ons peuter-/ eerste kleuterklasje.
    Zoeken in blog

    Eerste kleuterklas VBS Sint-katrien
    Welkom op de blog van de eerste kleuterklas!
    15-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pompoenpret



     



     

     



     

     































    15-11-2013 om 17:16 geschreven door eerste kklas  


    08-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema op een grote paddenstoel

    Groot was onze verbazing toen we maandagmorgen een klein briefje vonden. Zo klein dat de juf het zelf niet kon lezen.
    Maar we vonden een oplossing.

    We namen het vergrootglas erbij en de juf las voor. Het was van kabouter puntmuts.

    Hij was in ons klasje langs geweest maar was ergens zijn gele kaboutermuts verloren. Dus we gingen op zoek en ja hoor, de muts was verstopt in een doosje. We zetten de muts op onze herfsttafel en dan was het afwachten tot wanneer kabouter puntmuts er terug achterkwam.                        

    Ondertussen leerden we hoe de kabouters eruit zien en waar ze wonen en we gingen ook op paddenstoelenzoektocht. De kleuters waren wel een beetje ontgoocheld dat ze geen rode paddenstoel met witte stippen hadden gevonden in de tuin.      
                       
          
    Paulus de boskabouter en Eekje de eekhoorn kwamen ook langs. (poppenspel) Eekje dacht dat alle bomen in het bos ziek waren dus kleefde hij alle blaadjes met plakband terug aan de takken. Gelukkig kwam Paulus de boskabouter uitleggen dat het herfst was.

    Bijna Elke dag vonden we een klein briefje van kabouter puntmuts. Hij liet ons verschillende spelletjes doen zoals:

    dobbelsteenspel: leg evenveel stippen op de paddenstoel
    zintuiglijk spel: onder welke muts zit de kabouter verstopt?

    kleurenspel met kabouters en paddenstoelen

     

    Verder deden we ook nog deze activiteiten:

     

    ·        Versje leren: paddenstoeltjes

    ·        Lied: op een grote paddenstoel

    ·        Visueel spel: zoek dezelfde kabouter

    ·        paddenstoel knutselen 

    ·        logisch rangschikken op een grote paddenstoel

    ·        associatiespel: welke kabouter hoort bij welke paddenstoel?

    ·        digitaal verhaal: een herfst vol kleuren


    Elke dag keken de kleuters ernaar uit om nieuws te vernemen van de kabouter.

    Vrijdagnamiddag was het zover. Er stond een kleine verrassing te wachten toen we terug kwamen van de speeltijd. Kabouter puntmuts had een doosje onder de kaboutermuts gestopt en daarin zaten lekkere snoepjes.

     

    Versje:

    Paddenstoeltjes, paddenstoeltjes, met je rode hoed.

    Wonen daar kaboutertjes

    Met hun lieve snoet,

    Mag ik even binnenkijken

                                                          Vind je dat wel goed?



     































    08-11-2013 om 21:17 geschreven door eerste kklas  


    25-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: herfst in het bos!

    Deze week konden we de herfst opsnuiven in
    ons klasje. Want we hadden heel wat herfstmateriaal meegebracht van onze herfstwandeling vorige week vrijdag.

    We hebben de verschillende blaadjes waargenomen (kleur, vorm, grootte, …).
    We mochten ze laten draaien en naar beneden laten dwarrelen. Bij een kleurenspel moesten we alle rode, bruine, oranje blaadjes bij de juiste boom leggen.

    De juf speelde Dinsdag een poppenspel over katrientje en prikkel de egel. We mochten ook blaadjes opkleven en afdrukken op een kale boom.
    Tijdens een muziekspel kregen we flesjes en doosjes waarmee we de gekste geluiden maakten en we dansten mee met het ritme van het herfstmateriaal in de doosjes.
    Ook tijdens schrijfdans hadden we het over kriebelbladeren. 

    Donderdag en vrijdag ging het vooral over herfstvruchten. We hebben ze waargenomen en mogen proeven. We moesten ook het juiste jasje bij de juiste noot leggen. We leerden tijdens een wiskundig spel ook de vruchten volgens een patroon te leggen (bv. Eikel-okkernoot-eikel… of toon de eerste/laatste noot)

    De juf vertelde nog verschillende verhaaltjes rond het thema herfst:
    • Jules in het bos
    • Godsdienstig verhaal: de blaadjes die niet wilden vallen
    • Karel in de herfst


    We hadden een leuke herfsttafel in de klas, een memoryspel rond het thema herfst en een ontdektafel met noten, zaadjes en potjes erin.

    Prettige herfstvakantie aan iedereen!

    Thema na de vakantie: paddenstoelen en kabouters (indien jullie thuis materiaal hebben i.v.m het thema mag je kleuter dit zeker meebrengen naar de klas


                                Aan het werk op de speelplaats. Hopen blaadjes hebben we verzameld.

     

     

     


    En dan alles uitgieten in de compostbak




    We boetseerden heel wat figuurtjes met onze noten:
    paddenstoelen, egels, mannetjes,... jaja onze sloebertjes hebben veel fantasie




    We verstoppen de egeltjes onder de herfstblaadjes








    Nootjes sorteren en tellen






    eens voelen aan de bolster, auw!



    Schilderen met kastanjes en proberen dat ze niet op de grond vallen



    Juf Isabel kwam met ons puzzelen. Als we een puzzel gemaakt hebben,
    zet de juf een stempel op onze puzzelkaart.
    Onze kleuters zijn echte puzzelkampioenen.




    Stiekem proeven van de okkernoot.........mmmmmmmm!

    25-10-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    18-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema goudlokje en de drie beren

    Deze week werd onze klasje een beetje een sprookjesbos. En wie woont er in het bos.....natuurlijk de drie beren. We luisterden naar het verhaal, mochten het naspelen en deden heel wat andere leuke activiteiten. Vrijdag gingen we zelf een wandeling maken in het bos maar jammer genoeg hebben we daar geen beren gezien.

    Hier vind je onze bereleuke foto's
    https://plus.google.com/photos/117506674911228884871/albums/5936044750304075409

    Thema van volgende week: herfst in het bos

    18-10-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    11-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema kleine kriebeltuinbeestjes

    Deze week kriebelde het van de kriebeldiertjes in onze klas.
    Jules had maandag een kriebelspinnetje mee naar de klas. We keken van heel dichtbij wat het spinnetje allemaal deed.

    We besloten om buiten eens te gaan zoeken naar nog meer spinnetjes en andere kriebeldieren.
    We trokken onze jassen aan en namen enkele potjes met deksels mee.  We deden er gras in en gingen
    op speurtocht. We vonden heel wat spinnen en spinnenwebben. Onder een steen vonden we pissebedden en ook een regenworm. Liam was niet bang op deze te pakken en in ons doosje te doen om mee te nemen naar de klas. We mochten een strook karton schilderen met verf. Dit wordt onze spinnenkroon.


    Plotseling werden onze handjes spinnen. Ze kropen overal. Op ons hoofd, onze knie,…(Elke kleuter had 2 spinnetjes op zijn/haar hand). Van een dopje van een eierdoos maakten we ook een kriebelspinnetje.

    Samen met de peuterklas konden we genieten van het poppenspel "oei, oei, een spin" die juf Wendy en juf Joyce voor ons speelde.
    Woensdag vertelde de juf het verhaal over Ineke de spin die verhuist.
    Donderdag en vrijdag was het een trage, glibberige dag want we leerden over de slakken: slakken waarnemen, slakken boetseren, bewegen zoals een slak.
    En we deden een reactiespel met de triangel. We kregen 2 tikstokjes die de hoorntjes van de slak voorstelden. Wanneer de juf 2 tikjes op de triangel gaf, moesten we 2 stokjes uitsteken.
    Op het geluid van de trom= slak kruipt terug in haar huisje en op het geluid van de bellenkrans: slak kruipt rond.
    Op het einde van de week deden we ook nog een muziekspel: Op een traag muziekje sleepten we ons door de klas als een slak. Maar wanneer we kriebel-renmuziek hoorden, mochten we een spin zijn. We deden ook  nog een rijmspelletje “wat rijmt op slak” en een schaduwspel “diertjes in het donker”. De juf speelde een tiktakmoment rond kriebeldiertjes om de week leuk af te sluiten. En we deden vrijdagnamiddag terug schrijfdans.  



    Thema van volgende week: goudlokje en de drie beren

    Volgende week vrijdag gaan we met alle kleuters een herfstwandeling maken. (bij droog weer)
    Willen jullie hiervoor tegen vrijdag laarsjes meegeven aan jullie kleuter? Gelieve de naam van jullie kleuter op elk laarsje te schrijven en in een plastic zak mee te geven.

                              

     



    Op zoek naar kriebeldiertjes in de tuin.

     



     



     


    Spinnen boetseren



    Onze spinnetje van dichtbij bekijken.




    Lins bracht een heel leuk gezelschapsspelletje mee over kriebeldiertjes.








    Samen een spinnenweb maken en er proberen over te stappen.
    Wat was dat moeilijk zeg!




    Slakjes waarnemen en we hebben ook een slakkenrace gehouden.




    De kleuters durfden een slakje op hun hand laten kruipen.
    Wat was dat koud en glibberig






    Deze week kwam er ook een nieuw kindje onze klas vergezellen.
    Welkom Leticia!


    11-10-2013 om 20:36 geschreven door eerste kklas  


    04-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema mmm...lekker fruit

    Maandagmorgen had Jules een stuk fruit in zijn rugzakje zitten. We mochten eerst voelen en proberen te raden wat het was. Een appel? Een banaan, Neen, het was een peer. Jules had deze gevonden in de schooltuin. Zouden er nog meer peren hangen aan de boom? We gingen op exploratietocht en ja hoor er hingen er nog enkele aan. Ook aan de appelboom hingen er veel appels. Enkele kleuters hadden het idee om een ladder te nemen want de appels hingen héééél hoog in de boom. We hebben ze meegebracht naar onze klas en mochten ze waarnemen en proeven natuurlijk. We zongen een lied "mooie appels heb ik bij" terwijl iemand met een mand vol appels rondstapte in de kring. Aan het eind van het lied mocht een kleuter er 1,2 of 3 appels uitnemen.

                           
    Dinsdag had de juf een grote fruitmand mee met verschillende soorten fruit erin. We keken naar de vorm, de kleur,de geur...van het fruit en mochten ervan proeven.
     
                                                                          
     
    We deden een scheuroefening waarbij we een stuk fruit mochten versieren. Met vingerverf mochten we alle appels en peren inkleuren.
    De juf deed ook een tiktakmoment rond fruit en in de namiddag speelden we het gezelschapsspel "appeltje pluk".
    Tijdens een kleurenspel moesten we afbeeldingen van fruit op de juiste kleurenkaart leggen.

    Vrijdag was het fruitfestijn en maakten we samen met de juf fruitbrochettes. Het snijden van de kiwi en de meloen lukte goed maar de appel en de peer waren toch wat moeilijker. Iedereen vond het heel lekker.
    In de namiddag deden we schrijfdans. De juf zong over een appel en wij maakten rondjes in lijm en verf. Nadien maakten we een tovertekening door er een afdruk van te nemen. Hieruit gaat de juf een appel knippen.

    Thema van volgende week: kleine kriebeltuinbeestjes (spinnen, slakken)
    wie leuke spulletjes heeft rond dit thema mag dit zeker meebrengen naar de klas: boeken, knuffels, handpoppen,...

    Versje:

    Fruit aan de bomen
    fruit op de grond
    fruit in mijn mandje
    fruit in mijn mond
    hap, krak, slabber, slik
    mandje leeg en buikje dik.

     



     



     



     





























    04-10-2013 om 16:48 geschreven door eerste kklas  


    27-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema ballonnenfeest

    Wat was het leuk deze week in ons klasje. Maandag kregen we bezoek van 2 gekke clowns. Ze deden allerlei trucjes met ballonnen en ballen. Nadien mochten we zelf met een ballon stempelen en we maakten ons zo dik als een ballon op het lied "ballonnetje ik blaas je op". De juf vertelde het verhaal van "de dikke buik van Jules".
    Tijdens dit thema konden we heel wat activiteiten doen rond kleuren en tellen:
    - ballonnen sorteren volgens kleur
    - ballonnen tellen
    - tussen de ballonnen dansen en wanneer de muziek stopt bij een bepaalde kleur ballon gaan staan.

    Dinsdagnamiddag hebben we genoten van het mooie weer en de ballen naar buiten gehaald. Juf Wendy en juf Joyce hebben ook bellen geblazen en nadien mochten we dit zelf eens proberen.
    We hebben ook bellen gestempeld met een rolletje.

    Ons gehoor hebben we geoefend adhv een geluidenballon. Ballonnen gevuld met zand, steentjes, papier,...

    Vrijdag was het een groot ballonnenfeest. De juf speelde ook tiktak en in de namiddag deden we schrijfdans binnen het thema ballonnen. We proberen elke week op vrijdag schrijfdans te doen.

    Om de dag af te sluiten hebben de juffen voor elke kleuter nog een mooie ballon geplooid.

    Wat is schrijfdans?
    Schrijfdans is een programma, dat kinderen "leert schrijven" vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Met allerlei materialen zoals, lijm, scheerschuim, badschuim, verf, wascokrijtjes, krijt, stiften, etc ervaren kinderen hoe ze op een plezierige manier schrijf-motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. Schrijven, schrijftekenen of – voor de allerjongsten – schrijbelen worden begeleid door muziek. In het speel- of gymlokaal of aan de tafel. In de lucht, op het bord en op papier.

    Ballonnetje, ballonnetje,
    ik blaas je op!
    Ballonnetje, ballonnetje,
    je krijgt een dikke kop.
    Ballonnetje, ballonnetje,
    ik blaas je...
    PANG!




    https://picasaweb.google.com/117506674911228884871/20130927?authuser=0&authkey=Gv1sRgCI7-u_rGhuKtOQ&feat=directlink

    Thema van volgende week: mmm...lekker fruit.

    27-09-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    20-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema dit ben ik - mijn lichaam

    Deze week leerden we de verschillende lichaamsdelen kennen. De juf vertelde het verhaal over de mama van Jules die hem overal kriebelde. Daarna was het onze beurt. Met een pluimpje kriebelden we aan verschillende lichaamsdelen. We mochten vertellen over een grote vertelplaat van Jules. Op de vertelplaat stond ook een kindje dat er anders uitzag dan ons. Wat was er anders? Haar huidskleur. We hadden het over mensen uit andere landen en hoe die eruit zien. Nadien mochten we gezichtjes maken maar daarvoor moesten we eerst een groot vel karton inwrijven met verf. Welke verf zouden we kunnen gebruiken? Is onze huidskleur nu rood, geel, donkerbruin of nog iets anders?? We kozen de juiste verf en gingen aan de slag. Wanneer alles droog was, knipte de juf er gezichtjes uit en wij werkten ze af. Waar moeten de ogen, neus en mond komen? Ook met de boetseerklei gingen we volop aan de slag. kindjes maken en ogen, neus, mond,...boetseren. We mochten ook al eens zelf proberen om een kindje te tekenen. Iedereen dit heel erg zijn best.
    Vrijdag hadden we het over groeien. We keken wie de grootste en kleinste van de klas is. We gingen op een rijtje staan van klein naar groot. Daarna deden we het spel "wie staat in de verkeerde richting". Er kwamen heel wat wiskundige begrippen aan bod: klein, groot, opzij, naar voor,...

    Op verschillende liedjes leerden we de lichaamsdelen nog beter kennen:

    lied: knijp eens in je neus. De bijhorende pasjes zie je op de foto's
    kleuterdans: ga je mee van boven naar benee?
    Spelen met een lied: kriebel, kriebel
    muziekspel kleuterorkest: tikken op verschillende lichaamsdelen op de maat van de muziek
    bewegingslied: hoofd, schouders, knie en teen.

    Deze week deden we nog heel wat andere spelletjes rond ons lichaam:

    ▪ Prentenspel: het lichaamsdeel dat ingekleurd is bij jezelf aanduiden en laten bewegen.
    ▪ Taal: rijmspel: pim pam peus tik eens op je neus
    ▪ mannetjes op een rij: voorbeeldkaarten namaken


    Thema van volgende week: ballonnenfeest

    Niet vergeten: woensdag pedagogische studiedag - Vrijaf voor de leerlingen!!


    Hier zie je onze foto's:
    https://plus.google.com/photos/117506674911228884871/albums/5925701070033888529

    20-09-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    11-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: in en rond mijn klasje.
    Deze week gingen we op exploratietocht in en rond ons klasje. We begonnen de week met het verkennen van de verschillende hoeken in de klas. De juf toonde een foto van een hoek en wij mochten er naartoe stappen, lopen, springen, ...
    Jules had ook allerlei hoekenmateriaal verzameld en we deden er een kleurenspel mee. De gele verf moest in de gele hoepel staan, het rode kleurpotlood in de rode hoepel enz...
    We leerden ook hoe we flink kunnen opruimen in de poppenhoek. a.d.h.v. een sorteerspel sorteerden we het brood, fruit,...in de juiste speelgoedbak. Op elke speelgoedbak staat een foto van het speelgoed dat daarin hoort. Dat maakt het een beetje makkelijker voor ons om op te ruimen.

    Juf had ook een muziekknuffel mee. Een kleuter mocht zich hiermee verstoppen en een andere kleuter ging op zoek naar de muziekknuffel. Door aandachtig te luisteren wisten we vlug waar ze zich verstopt hadden.

    We leerden het lied: mooie boekentas en mochten 3 afbeeldingen van boekentassen kleven van klein naar groot.

    Woensdag gingen we op stap rond ons klasje. Ondertussen weten we al heel goed waar de eetzaal, speelplaats, speeltuin,...is.
    Op de speelplaats deden we heel wat spelletjes en leerde de juf ons wat wel en niet mag. Nadien kregen we een krijtje en mochten we leuke tekeningen maken op de speelplaats. Onder het afdak natuurlijk, anders werden onze tekeningen weggeveegd door de regen.
    Terug in de klas mochten we ook tekenen met krijt op een blad.

    Donderdag en vrijdag kwamen onze knuffeltjes mee naar school. We leerden elkaars knuffel kennen en deden er heel wat leuke spelletjes mee:
    - zelfde knuffels bij elkaar
    - sorteren grote en kleine knuffels
    - neus, mond, oren aanduiden bij onze knuffel
    - knuffels op een groot laken leggen en in de lucht gooien.

    We mochten ook een knuffel schilderen met waterverf en kleine en grote knuffels kleuren.
    Om de week af te sluiten speelde de juf nog een tiktakmoment rond knuffels.
    Tijdens een godsdienstmoment hadden we het over "wie is als een knuffelbeer voor mij". We deden een gesprekje bij de familiefoto's en die werden aan ons fotohart gehangen.

    Vrijdag vierden we ook nog de verjaardag van Jakob en Emiel. Het werd een dubbel zo leuk feestje

    Klik op onderstaande link om jullie kapoentjes aan het werk te zien!
    https://plus.google.com/photos/117506674911228884871/albums/5923414759101310305?banner=pwa

    Thema van volgende week: "dit ben ik"



    11-09-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    07-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kapoentjes van de 1ste kleuterklas deel1

      

     

     

     





















    07-09-2013 om 10:58 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kapoentjes van de 1ste kleuterklas deel2

     

















    07-09-2013 om 10:57 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema: terug naar school

    Hallo mama en papa's,

    Onze eerste volle schoolweek zit er op en we beleefden heel wat plezier. Deze week leerden we vooral ons klasje en de materialen beter kennen. Elke dag had een ander dagthema.
    Maandag leerden we onze vriendjes, de juf en ons klasje beter kennen. We maakten een eerste knutselwerkje waarbij we met 2 penselen mochten schilderen. Wat was dat een beetje moeilijk maar ondertussen toverden we een nieuwe kleur
    De juf speelde een tiktakmoment en dat vonden we reuzefijn. Om de dag af te sluiten werd er een verhaal over "Jules gaat naar school" verteld.

    Dinsdag mochten we al feest vieren want Briek was jarig. Hij kreeg de verjaardagskoffer mee en kon er heel wat over vertellen. We zongen, dansten... en Briek mocht de kaarsjes uitblazen.
    Briek mocht ook een pakje kiezen... Hij koos een bellenblazer.
    Ook de andere kleuters mochten hun verjaardagskroon stempelen en mooi versieren. Deze worden dan allemaal omhoog gehangen in de klas zodat de kleuters duidelijk kunnen zien we er de volgende keer jarig is.
    We kregen ook allemaal ons symbooltje.

    Woensdag deed de juf een muzikaal mimespel en we mochten prentjes kleven van wat er allemaal in onze boekentas zit. Onze handjes werden ook lekker vuil want de juf deed er verf op en wij mochten ze afdrukken op onze knutseltas.
    We oefenden de begrippen "op, in, tussen, onder de boekentas" en om de dag af te sluiten deden we een tast-en zoekspel "wat zit er in de boekentas van Jules verstopt.
      
    Donderdag wou Jules schilderen. Maar hij deed natuurlijk allerlei dingen die niet mogen: verf in de mond steken, schilderen op zijn trui,... wat hadden de kleuters er plezier in. Nadien mochten wij zelf met de verf aan de slag. Wij wisten natuurlijk wel wat mocht en niet mocht.
    We schilderden een grote luchtballon waarin we op het eind van de dag onze foto kleefden. Samen in een grote luchtballon.

    Vrijdag gingen we aan het lijmen. Eerst deden we een waarneming van verschillende soorten lijm. De kleuters kregen een druppel op hun vinger en mochten voelen, eraan ruiken. Jules zei plotseling "oei, mijn vinger kleeft vast op mijn neus" en dus deden we een spelletje "vastgeplakt". We smeerden toverlijm op onze vinger en die bleef overal vastkleven: op ons hoofd, voet, de grond,...Tot wanneer de juf een toverspreuk zei.
      
    Tijdens het associatiespel moesten we het juiste voorwerp bij het juiste kindje kleven (verfpenseel bij het kindje dat aan het schilderen is).
      

    Thema van volgende week: "in mijn school"

                                                         
    Versje:

    Dag mama,
    Nog een laatste zoen!
    Hé juf dikke knuffel
    en dan vlug spelletjes doen.

     



     

    07-09-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    06-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hallo mama en papa's,

    Onze eerste volle schoolweek zit er op en we beleefden heel wat plezier. Deze week leerden we vooral ons klasje en de materialen beter kennen. Elke dag had een ander dagthema.
    Maandag leerden we onze vriendjes, de juf en ons klasje beter kennen. We maakten een eerste knutselwerkje waarbij we met 2 penselen mochten schilderen. Wat was dat een beetje moeilijk maar ondertussen toverden we een nieuwe kleur
    De juf speelde een tiktakmoment en dat vonden we reuzefijn. Om de dag af te sluiten werd er een verhaal over "Jules gaat naar school" verteld.

    Dinsdag mochten we al feest vieren want Briek was jarig. Hij kreeg de verjaardagskoffer mee en kon er heel wat over vertellen. We zongen, dansten... en Briek mocht de kaarsjes uitblazen.
    Briek mocht ook een pakje kiezen... Hij koos een bellenblazer.
    Ook de andere kleuters mochten hun verjaardagskroon stempelen en mooi versieren. Deze worden dan allemaal omhoog gehangen in de klas zodat de kleuters duidelijk kunnen zien we er de volgende keer jarig is.
    We kregen ook allemaal ons symbooltje.

    Woensdag deed de juf een muzikaal mimespel en we mochten prentjes kleven van wat er allemaal in onze boekentas zit. Onze handjes werden lekker vuil want de juf deed er verf op en wij mochten ze afdrukken op onze knutseltas.
    We oefenden de begrippen "op, in, tussen, onder de boekentas" en om de dag af te sluiten deden we een tast-en zoekspel "wat zit er in de boekentas van Jules verstopt".
      
    Donderdag wou Jules schilderen. Maar hij deed natuurlijk allerlei dingen die niet mogen: verf in de mond steken, schilderen op zijn trui,... wat hadden de kleuters er plezier in. Nadien mochten wij zelf met de verf aan de slag. Wij wisten natuurlijk wel wat mocht en niet mocht.
    We schilderden een grote luchtballon waarin we op het eind van de dag onze foto kleefden. Samen in een grote luchtballon.

    Vrijdag gingen we aan het lijmen. Eerst deden we een waarneming van verschillende soorten lijm. De kleuters kregen een druppel op hun vinger en mochten voelen, eraan ruiken. Jules zei plotseling "oei, mijn vinger kleeft vast op mijn neus" en dus deden we een spelletje "vastgeplakt". We smeerden toverlijm op onze vinger en die bleef overal vastkleven: op ons hoofd, voet, de grond,...Tot wanneer de juf een toverspreuk zei.
      
    Tijdens een associatiespel moesten we het juiste voorwerp bij het juiste kindje kleven (verfpenseel bij het kindje dat aan het schilderen is).
      

    Thema van volgende week: "in en rond mijn klasje"

                                                         
    Versje:

    Dag mama,
    Nog een laatste zoen!
    Hé juf dikke knuffel
    en dan vlug spelletjes doen.

     



     

     





































    06-09-2013 om 19:16 geschreven door eerste kklas  


    23-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onder water
    Hallo iedereen, 
    Hier zijn we terug met wat nieuws uit ons klasje.
    De afgelopen twee weken waanden we ons in de wondere onderwaterwereld en ons klasje werd helemaal blauw.
    Wat kwam er allemaal aan bod?
    We hadden twee visjes op bezoek in onze klas. We verzorgden ze elke dag. Eten geven en visbokaal uitwassen.
    De visjes kregen ook elk een naam. Nemo en Regenboogje.
    We luisterden naar verschillende verhalen van Regenboogje.
    'De mooiste vis van de zee', 'Regenboogje en de na-aper', 'Regenboogje gaat op sportdag'.
    Verder hebben we Regenboogje zijn schubjes kleur gegeven. Rood, groen, geel, blauw, roze, paars.. .. (oefening op de fijne motoriek)
    En zo leerden we onze kleuren nog wat beter.

    We maakten een Kwal, vis, zeester in 3D... Eerst mochten de kleuters ze versieren om ze dan te verven met verdunde verf. 
    Ook stempelden we het water, en schilderden een vis aan de schildersezel.

    Verder hebben we een werkblaadje gemaakt rond sorteren van vissen. Kijken en vergelijken. Welke zijn de zelfde? 
    We zongen het liedje van 'visje visje in de kom'.

    We speelden ook nog spelletjes in de kring rond kleur/ grootte.
    We hadden verschillende visjes en verschillende visbokalen. 
    De kleuters mochten ze sorteren per kleur, per grootte... van groot naar klein of van klein naar groot.
    Ze leerden heel wat bij.

    We vierden ook de verjaardag van Maarten en Aarica die jarig zijn in de vakantie.

    Zo, nog een laatste weekje en het schooljaar zit er weer op. 
    Bedankt voor de fijne weken. 
    Ik heb echt genoten van het samenwerken met jullie kapoenen. Eén voor één prachtige kleuters.

    Veel liefs
    Juf Tamara








    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5892766184208005937?authkey=CMbVncn2k6WargE   
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5892773056660861521?authkey=CLawwZaJirOXxgE   

    23-06-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    11-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mooiste vis van de zee
    Hallo iedereen, 
    Wat was het een geslaagde dag zaterdag. Mooi weer, en heel wat mooie dansjes.
    Wat vonden jullie van onze kleine kapoenen? Waren ze niet schattig? Ze hebben echt hun best gedaan.
    Onderaan kan je op de link klikken met enkele sfeerbeelden van zaterdag.
    Je kan ook de foto's bekijken van ons thema 'De politie'.

    SOPHIA en ROBBE waren jarig. Een dikke bravo voor onze grote kapoenen. (foto's kan je ook bekijken op de blog)

    Deze week zijn we gestart met het thema 'De mooiste vis van de zee'.
    Volgende week krijgen jullie hier meer nieuws over...

    Vergeet niet dat we vrijdag op schooluitstap gaan naar de binnenspeeltuin.

    Groetjes
    Juf Tamara



    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5888310657990650177?authkey=CLzw7smBjL38Zg   
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5888329116805632593?authkey=CI2s_s_2x4j-Zw   

    11-06-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joepie jee... nog 3 keer slapen en het is feest!
    Hallo iedereen,
    Hier zijn we terug met een klein verslagje
    In ons klasje ging het er heel druk aan toe de afgelopen dagen.
    De voorbereidingen van het schoolfeest, ons pakje voor papa, en vorige vrijdag nog een heel toffe maar zeer vermoeiende sportdag.
    Maar morgen en overmorgen doen we het even rustiger aan.
    Ons pakje voor papa is af, en de versjes klinken heel vaak luidkeels door de gangen... Dus dat zit al goed.
    In de klas, in de gangen en buiten horen we heel vaak het liedje voor het schoolfeest zingen. De kleuters zingen (of brullen ) het allen in volle borst mee. En ook het dansen is echt mooi. Wat doen ze hun uiterste best.
    Nu alles dus zeker in orde komt werken we vandaag en morgen nog even verder rond de politie.
    Een beroep van papa. Jarne zijn papa is politieagent en komt ons morgen een bezoekje brengen. Maar sssssttt dit is nog geheim.
    De kleuters weten nog van niets. zo is het verrassingseffect groter.
    Jullie kunnen via de link de foto's nog bekijken van onze super toffe sportdag.

    Vele groetjes en tot zaterdag!
    Juf Tamara

    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5886094661899436481?authkey=CJGihvfE3-7nwwE   

    05-06-2013 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    27-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaderdag
    Hallo iedereen, 
    Vandaag zijn we van start gegaan met het thema 'Vaderdag'.
    Zouden jullie daarom een foto van papa willen meegeven? 
    Bedankt.

    Vorige week hebben de kleuters allemaal hun uiterste best gedaan om ons dansje te leren en het lukt echt al goed.
    Er zitten grote danstalenten in onze klas .

    Mag ik jullie er ook nog eens doen aan denken om de kledij voor het schoolfeest mee te geven? 
    wit topje en wit shortje/rokje/legging voor de meisjes
    zwarte t-shirt en short voor de jongens? 


    Vorige week werkten we ook drie dagen rond de boerderijdieren.
    We zijn het thema gestart met een luisteropdracht rond de dierengeluiden. Juf liet een geluid horen, en wie het juiste diertje vasthad mocht het heel hoog in de lucht steken.
    Maar er was ook een addertje onder het gras. 
    Sommige kindjes hadden een olifant, giraf of aap... Maar deze horen natuurlijk niet thuis op de boerderij. 
    Dat hadden onze flinke vriendjes wel heel snel door.

    We luisterden naar het verhaal van 'Jules op de boerderij', 'Zes konijntjes leren meer over de boerderij' en 'Dag dieren allemaal'.

    We hebben ook een varkentje gemaakt. 
    De kleuters moesten zelf het lijfje, kopje, en snuitje van het varken knippen. Dit waren immer drie rondjes van groot naar klein...
    Zo kon juf eens zien wie het knippen al goed onder de knie had.
    De resultaten mochten er zijn, een hele klas vol grappige varkentjes.
    In onze spelletjeshoek lag een memory van de boerderijdieren, en in onze snoezelhoek lagen pluchen boerderijdieren.

    Verder maakten we ook nog een werkblaadje rond de boerderijdieren en mochten we vrij dieren tekenen.

    Hier enkele sfeerbeelden van vorige week.
    Groetjes juf Tamara





    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5882774868447046625?authkey=CMXZ56Tz4c6KngE   

    27-05-2013 om 23:36 geschreven door eerste kklas  


    12-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rarara... wat zal het worden
    Hallo mama's en papa's, 
    Hopelijk hebben alle mama's kunnen genieten van hun dag, pakjes en kaartjes...

    Deze week beginnen we met de voorbereidingen van het schoolfeest. 
    Vandaar de titel 'Rarara wat zal het worden...'
    Natuurlijk gaan we ons best doen om de voorbereidingen zo geheim mogelijk te houden... 
    Al denk ik dat dit zeer moeilijk zal zijn. 
    Jullie kleine spruiten weten al welk liedje het gaat worden, en zijn zeer enthousiast.

    De kledij voor het schoolfeest ga ik grotendeels zelf maken, maar de kleuters hebben wel allemaal dezelfde basiskledij nodig.
    Voor de meisjes is dit een wit t-shirt en wit shortje.
    Voor de jongens is dit een zwart t-shirt en zwart shortje.

    (gelieve dit in een zakje te stoppen, en de naam op de buitenkant van de zak te noteren)

    Bedankt!

    Je kan de foto's nog bekijken van ons thema 'de baby' en enkele van moederdag. 

    PS als er iemand is die DIK LINT kan missen dat we mogen gebruiken om iets mee te maken voor het schoolfeest zou dit ons heel veel helpen.
    In de winkel bleek het lint vrij duur te zijn  
    Ik zoek geel, blauw, paars/roze rood en zwart.

    Bedankt!
    Vele groetjes!
    Juf Tamara





    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5877152760290906321?authkey=COel-trU1cfaoAE   

    12-05-2013 om 21:09 geschreven door eerste kklas  


    23-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De baby
    Hallo iedereen, 
    Deze week zijn we van start gegaan met het thema 'De baby'.
    Jules die was daarom al eens mee op bezoek gegaan met Jarne. Jarne zijn mama was immers hoogzwanger. 
    Ondertussen is er al een flinke meid geboren 'Lieze'. Een hele dikke proficiat aan de mama, papa en grote broer.
    Jules is ook op bezoek geweest bij Aarica en haar kleine baby broertje Woubrecht. 
    Op de foto's kunnen we heel goed zien hoe we een baby'tje moeten verzorgen. Bedankt mama en papa voor de vele foto's.

    We luisterden al naar het verhaaltje van Jules en de baby van tante Fien. 
    Net als Jules hebben we nadien ook een ballon onder onze pull verstopt. 
    Zo waren we precies allemaal zwanger. Wat was dat een grappig zicht.

    We hebben in onze klas nu ook een echte babywinkel. Knuffeltjes, slabbertjes, flesjes, wasproducten... we verkopen het allemaal.

    MAAR de week is nog lang, en we gaan nog heel wat leuke dingen doen. 

    Je kan via onderstaande link nog de foto's bekijken van 'pasen' en van vorige week 'lentebloemen'.

    Vele groetjes en tot meer nieuws uit ons klasje!




    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5870117340273638385?authkey=CNWC98eUlaL-Ag   
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5870138269788549121?authkey=CMmJ04ii5_jP0AE   

    23-04-2013 om 22:51 geschreven door eerste kklas  


    24-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kip en het ei.
    Hallo iedereen, 
    Vorige week was het een heel toffe week. 
    We begonnen maandag met het versieren van onze klas. 
    Ons pluisje kreeg een mooi plaatsje in onze paashoek.
    In ons paashoekje staat er een mooie paasboom die de kleuters mee versierd hebben.
    Kippen, konijntjes en kuikentjes versieren de boel nog wat meer.
    En natuurlijk heel wat mooie paaseitjes in vrolijke kleuren.

    We leerden heel wat bij over de kip en haar omgeving. Hoe ziet de kip eruit? Het kuiken? De haan? 
    Waar wonen ze? Wat eten ze...
    We brachten een bezoekje aan het kippenhok van Andreas. Super om het kippenhok eens van dichtbij te kunnen bekijken. 
    We mochten ook zelf de eitjes rapen en de kippen eten geven. 
    In de klas maakten we dan eitjes klaar. Mmmmm, wat was dat lekker zeg...

    Verder luisterden we naar het verhaal van 'Rikki en Mia de kip' en knutselden we aan ons paasmandje. 
    We maakten ook een mooie tekening in een kadertje. Zeer tof om omhoog te hangen. 
    We leerden ook het volgende versje:
    Tok tok tokkerdetok
    een eitje in het hok.
    Tik tik tikkerdetik
    Piep hier ben ik.
    Hip hip hipperdehip
    Dag mama kip.


    Groetjes en tot meer nieuws!!!!




    Bijlagen:
    https://plus.google.com/photos/101992568785417362942/albums/5858984972272208529?authkey=CKb3p4O68NWclwE   

    24-03-2013 om 20:50 geschreven door eerste kklas  




    Foto

    Maandag = fruitdag ( geen koek !!!)
    Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes).
    Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.


    Foto

    Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op:
    donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag.
    Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes.
    Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen.
    En Jules doet natuurlijk ook mee!!

    Foto

    Archief per jaar
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • -0001

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs