Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even wennen

    Voor E.R.                  
    aan zowat alles kon ik wennen 
    aan brandend hete voetzolen aan
    het bleek gebeente van de overmoed
    de trage wimpers van geschoten kemels
    steriele zandrozen de droog-geboorte van 
    een storm in een leeg glas aan scherven zelfs
    aan spiegelingen van gebakken lucht aan verten
    als gebroken regenbogen aan zwelgen tegen dorst
    maar aan woestijnen zonder roepende nog altijd niet


    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shoppen
    languit ligt de trein
    op mij te wachten
    nacht is buiten

    van de dag
    rest nog de buit
    verpakt in namen
    zakjes doosjes
    die ik straks
    weer openmaak
    en heel de stad
    een beeldverhaal
    ook de trein
    de zachte zetels
    uitstal

    op de keukentafel

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dolce far niente
    werken is een vader
    weelde is een moeder

    ik zuig mij aan haar welgevallen
    vol van tijd
    en wieg gedragen op haar rug
    de uren zoet

    de zon is keurig
    en de maan
    zit goed

    waaraan ik niet begin
    hoeft niet voleind
    er blijven altijd
    dromen
    over
                                               eind

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtdier
    op vlakke dagen loop ik
    een zeloot gelijk
    stoot ik mijn tenen
    aan pietluttigheden
    en hun schaduw zelfs

    nacht is beter

    hol om in te wonen
    weten dat de namen
    slapen en dat haast
    haar pool gevonden heeft

    alleen nog leeft
    het teken aan een wand

    die verder
    dan de sterren is

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spleen
    dat veilig wonen in
    de diepste kronkel
    van mijn slakkenhuis

    het weten weer
    waar blinde bloei
    begon zonder
    deadline mee te krijgen
    wel
    het laken van de dood
    nog opgeplooid
    voor ooit

    het regent op de blote bomen
    ben ik nu thuis?

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die god van mij
                  "Help uzelf, zo helpe u..."  juist!

    mijn god is warm
    ik noem hem liefje
    en hij mij ook
    ik trek hem elke avond
    overspelig in mijn bed

    we giechelen wat af
    ze mogen het niet horen
    ze weten er niet van
    van ons

    en als ik hem vergeet
    te roepen roept hij
    mij en zegt: awel?
    dan zeg ik: nou!
    en ik vertel het hem

    hij lacht mij altijd uit
    keer op keer op keer op keer
    'leer nou toch eens te wachten
    want zo ver kun jíj niet kijken'

    hij heeft gelijk

    een stoute mug
    heeft ondertussen
    in mijn oor gebeten

    awel?
    en hij: ho ow!
    de horretjes vergeten?

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de late dag
    hoe schoon zijt gij
    mijn dag
    als ge begint te knikkebollen
    de handen in uw schoot
    geen schaduw nog  verkruipt

    het blauwe uur duurt maar heel even
    dan slapen alle bomen zwart
    op het vertrouwd-verkleurde laken
    boven mijn stad

    in huis kalmeren schemerlampen
    laaiende peertjes
    uit de wandklok druppelen seconden
    de avond in

    een haastige auto trekt een doffe streep
    geluid over de dode straat 

    ik schilder in gedachten nevelslierten
    die verder boven open weiland hangen

    en misschien, heel misschien
    zijn daar wel warme dieren


    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stil even
    de dag gaat plat
    ik zie het aan mijn schoenen
    ze neuze-neuzen op de mat
    de rechter links de linker rechts
    wat maakt het uit
    ze zijn een paar

    ik had de vaat nog kunnen vragen
    hoe het voelt om dagen
    schots en scheef gestapeld
    overeind te blijven staan
    heb ik maar niet gedaan

    zo net voor 't slapen gaan

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thanatos
    dat ik nog zo graag zou leven
    later als ik over-leden ben

    nu sterf ik elke dag
    een beetje meer en geef ik
    aan de aarde weer
    wat ik van haar gekregen heb

    mijn ijdel zorgen 
    de vergaarde tafels stoelen
    kasten vol herinnering de vrienden
    dingen en een lijf dat hoorde
    wat de mensen zegden vogels
    kende en de wolken zag

    ze neemt het zo gedwee terug
    mijn aarde, als een wijze moeder doet
    met de scherven van te dwaze overmoed.

    zal ik nog wonen buiten haar? 

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijnpunt
    zal ik

    mijn cynisme slijpen
    aan de zoetsteen van je ziel
    vlijmen
    langs het wetleer van je huid

    durf ik

    builen bij je opensnijden
    etter van verwording zien

    kan ik

    neen ik kan niet
    woede bruist over mijn handen
    keer op keer
    kerf ik in mijn eigen hals

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verliefd
    wat moet ik doen wat moet ik doen
    als door iets overmand
    val ik voortdurend uit de toon
    noem ik de vuilste straten schoon
    een buurman
    zeurpiet van beroep
    omarm ik zomaar op de stoep
    en dans met voeten van de grond
    gelijk een gekke mus in 't rond
    en jij krijgt ook een zoen

    de regen vind ik heerlijk nat
    in wolken zie ik zachte bedden
    en al wat gist'ren tegen zat
    lijkt plotseling gered

    en dat alleen
    alleen doordat
    ik toch weer van
    de vlinders weet

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ouder - Wijzer
    toen ik nog een leven had
    zo'n leven dat niet spoorde
    spoorde ik best goed
    met mij

    ik zag mijn wereldkaart
    op zeepbellen bewegen
    razend kortstondig
    veel te grote kraters
    in het zand daarna

    nu blow ik wijzer woorden
    trager taaier graai er
    her en der en hou
    wat mij nog rest aan dwaze durf

    voor morgen

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geode
    het is het zoete
    van de weemoed niet
    dat mij kan breken

    het is het vuur
    onder mijn huid
    en dat ik toch
    met water speel

    een steen splijt
    zijn kristallen bloot
    van jaren 

    ik

    was daar
    maar heb het nooit
    geweten

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijntje
                                voor J.
    de lucht is anders
    blauw dan blauw
    en hij smaakt naar
    witte rozen
    mosjes op de schors
    van de platanen blozen
    al hun kleine weelde
    bloot verwonderd in
    de eerste zon lopen honden
    hupser dan op andere dagen
    en daartussen gaan de mensen
    jassen los en kinderen en

    ik vertel je dat

    in een ader van de Leie
    rimpellachen huizen
    speelt de wind de lijnen
    vloeiender mijn hele stad
    luidt nu een hooglied

    ik
       vertel je dat

    Categorie:Ik-verzen

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs