Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Positivo
    zo hangt de bleekgestreepte
    regen hier als zie ik hem

    tussen andere gordijnen
    neem de blauwe die met pluis

    van wolken of de zachtste
    zegt men waarop roze ligt

    te wachten tot de avond valt
    hoewel nog vaker wordt de stof

    geprezen waarop mensen staan die
    vriendelijk langsheen hun hond

    handjes wuiven ook kon
    ik die frisse kiezen lentegroene

    jonge blaadjes boterbloemen
    boerenjongens en een koe

    maar de bleekgestreepte
    regen is van zilver...

    ik wil denken dat hij mij
    gekozen heeft

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In rook
    ik roep zo graag de kleine ballerina
    als mijn gedachten stokken
    in de wielen van mijn doen

    zij danst ze los en dun
    met froezel en op rode spitzen
             
          kruidig blad
          gerold in vlas en kemp

    naar alle hoeken
    van de kamer verder nog
    het raam de straat en dan

    ze zijn niet weg
    wie weet hoe ver ze gaan

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheppen
    waar wij van weten moe
    verlangen naar vergeten
    gaten scheuren in kalenders
    gisteren naast morgen kleven
    op dat ene blote nu
    menen we te scheppen

    jong papier uit oude zijde
    in de kuipen losgescheurd
    dun gespreid op het stramien
    klitten alle vezels samen

    en er ritselt iets
    als nieuw

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
    stenen
    los gezameld ooit
    slechts ruw gekapt en nu

    na eeuwen nog verankerd
    in elkanders onvolkomenheid
    aanvaard en aangewend
    de kromme lijnen rechtgevoegd
    met scherven schier

    in dorpen van nooit weer
    hoor ik de bouwers
    zingen

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan mijn kastanje
    de lente, liefste, weet je nog
    hoe teder-groen je bladeren zich spreidden
    als rokjes onder witte bloesemlijfjes

    hoe zij daarna met open handen
    zich overgaven aan de wind
    bereid om vruchten te ontvangen

    toen werd het zomer. een venijn
    verkleurde ze geniepig
    bruine vlekken zag ik, veel te vroeg

    jij treurde en ik kon alleen maar kijken
    je hield je sterk, je stam gerecht, je takken weids
    al wist je zeker dat je niet genas

    nu wordt het winter en ik kom je troosten
    wanneer je bladeren zijn losgelaten
    ben je als alle anderen... op rust

    en niemand zal nog zien hoe ziek je was

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van die dip-dagen
    er kruipen trage dagen over straat
    moedwillig naast het zebrapad

    hun loze monden schurend aan
    asfalt dat fluistert rond een

    spoor van kouder bloed
    armoedig is hun kleed

    tot op de buik versleten
    ze lonken naar de overkant

    de stoep is veel te hoog
    het regent in hun ogen

    de nachtwacht brengt
    ze zacht weer thuis

    legt ze te slapen naast
    vergeten dromen


    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van een baksteen
    de klinkaard de blote met handen getemde
    klei die ik zie en die kerken schraagt kathedralen
    voegt met het vuur van de ovens de kleur
    die nog smeult in de as van de droom
    heb ik lief

    de hellere zachte die huizen beademt
    nadat het potsierlijk behang van de muren
    gevallen, plamuren van pleister allang zijn
    verschuurd met het staal van de tijd
    heb ik lief

    want gewarmd in de zomers gestrengd
    en gesneden gevormd naar de hand
    van de bouwer gebrand in de ogen
    van zieners en dichters -mijn aarde- ik
    heb u lief

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Self´oMatic
    in de morgen
    grijs geblokt alleen
    maar schouders heeft hij
    ingeslikt zijn kop
    wil hij mij welkom pinken
    uit zijn nek denk ik
    ik pin terug

    schudt hij de kaarten?
    kwispelt hij?

    ik leg mijn hand
    en voel hem brommen
    niet gemeen
    maar vierkant één
    en al gedienstigheid

    dag vrind zeg ik

    hij groet terug
    heel keurig

    uitgeprint

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oranje boven!
    ik haalde een busseltje peentjes
    vol moed met een t
    uit de groentenbak

    dan de punt van het mes
    op de plank en het hakken
    in schijfjes. de klus was

    geklaard.

    toén is het begonnen:

    ik rolde een sjekkie in Rizla +
    peentjes dagvers

    van Richmond Tabaco
    peentjes gebleekt

    Cracotte van Lu
    peentjes varié

    kalender op zondag
    peentjes becijferd

    het haar van m'n zusje
    peentjes met strik

    een theedoekmotiefje
    peentjes die lachen

    ik kneep hard mijn ogen
    zo dicht als ik kon

    zo ging het over
    dat dacht ik alleen

    aan de horizon zonk nog
    een schijf van een peen


    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het dagje wel
    hijs de vlag de Friesche Vlag
    strooi Completa in Moccona
    Petit Déjeuner van Lu
    pak de dag met Compactuna
    Polifila in de scheuren
    Piwel staalwol schuurpapieren
    Levis Mur Fluid Injection
    heksentoeren Sadolin
    Rubson Trimetal Satijn 
    aan de uitgestreken wanden

    Fix & Finish schuur je handen
    zet de ladders aan de kant
    plof en lees

    de ochtendkrant

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het huis
    Het huis,
    altijd een werf
    en altijd elders.

    Dagloners dragen stenen
    aan en af

    er werd geen plan getekend
    geen cohier
    van lasten voorgelegd
    geen paal geheid, geeneen.

    De bouwheer
    meet de tijd
    bepaalt de lichtinval
    de ruimten en
    het schuinten van het dak

    veranderlijk.

    Soms lijkt het afgewerkt.
    Dan sluit ik het gordijn.
    Een punt, de sleutel en
    -het breekbaar-
    welbehagen

    want rusteloosheid ruist
    allengs uit alle hoeken
    de stilte weg en weer
    zie ik het elders staan
    en zal ik gaan.

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het weekje in de ruimte
    Gaia in het midden?
    Ze méént het! Maar...

    De Maan
    heeft een oog dat nog lonkt
    naar de Zon

    Mars ramt hun droom in elkaar
    maar de zalvende

    Zeus
    weet wel donders goed
    hoe de pientere gast Mercurius
    aan

    Venus te koppelen valt
    die frivool haar dag
    vol marktmuziek op kopers
    speelt en verzen breit
    uit dunne draden van
    White Linen
    geurend tot hij komt,
    het oude plichtsgetrouwe
    vadertje

    Saturnus
    dat gedisciplineerd
    de tobbe-dag eert

    Want straks troont de
    Zon weer.

    We maken voor haar
    alles mooi!

    Categorie:Over dingen

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs