Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brood op de plank
    ik heb een kat ze is van huis
    ik heb een wolk die overdrijft
    een dak een regenpijp die vangt
    er is de tafel haar verzameling
    van stoelen rond een blad

    met enkel

           korenvelden
           boterbloemen volle koeien
           scharrelkippen zout-met-zout
           bruingebrande koffieboeren
           lezen Multatuli en zijn rede
           tot de hoofden

    dat belooft

    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bushalte te ver
    het is zo koud in deze straat
    vol gaten tussen dode huizen

    waar loop ik nu? onder saffraangeel licht
    steken de struiken dunne knoppen uit

    als doornen zo gesloten nog, zo bang.

    ik kijk van rechts naar links
    en blijf genageld staan

    waar tussen zwarte takken door
    de avond als een oven noodt

    de dag is rond, gekneed gelijk een brood
    ik mag hem binnenschuiven

    behoedzaam op de paal
    van overgave

    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hip wil wat
    de haren zorvuldig
    verward het hemd
    machinaal ongestreken

    de broekspijpen kundig
    versleten gerafeld op maat

    de schoenen gelompt
    -tegen zweverigheid-
    een veter nauwlettend
    vergeten

    het truitje
    moet binnenste buiten
    gekeerd want mam heeft het
    anders geleerd

    en dat ze zich hoedt
    om het jasje te wassen
    want dan ga ik vrees'lijk
    te keer

    wassen?
    hoe deed zíj dat ook alweer?

    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondraaglijke lichtheid
    ik wou dat ik faalde
    ik wou dat ik baalde
    ik wou dat ik
    vreselijk lelijk was
    pokdalig gebocheld en
    arm als de straat

    verlaten verstoten
    jaloers van de koek
    in de handen van bazige bonzen
    opstandig mijn kruimeltjes gaarde

    ik wou dat ik mee-lijden kon
    met de aarde de hemel de hel
    de zaaiers van armoe en doem

    ik wou dat want nu

    rol ik rustig een rokertje
    luister ik naar Sibelius

    en niets heb ik
    helemaal niets
    om over
          naar huis
                te schrijven


    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Astrologica
    ik kwam te voorschijn toen de Zon had afgedaan
    de tekens tot voorbij de riem waaraan de Tweelingen
    de Maan naar alle winden lieten waaien
    en tegendraads Saturnus zat te janken
    hopeloos het schuim aanschouwend van de Ram
    die vierkant in het water viel

    hoewel

    het uur zat goed want Leo spuwde op de bol
    zijn hete driftendans waarvan ik zo verschoot
    dat ik begon te beven vooraleer ik zelfs
    een eerste keer geslagen werd

    en nog

    ik woon op nummer twaalf het laatste en het
    meest verborgen huisje in de rij
    van Ik naar 't loze Wij dat later
    meer dan in mijn dromen na 't verteren van
    dat Wonder wezenlijk begon te smaken naar een
    Château-en-Espagne* Appellation Oubliée

    vandaar

    *Chateau-en-Espagne betekent luchtkasteel.


    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gij badt... G.G.
    hoe moet ik hoor ik mij
    wie vraag ik het
    is er nog één die mij niet jaagt
    ik klaag niet

    hagel laat geen wonden
    weegt onderhuids
    bloedt binnenwaarts
    mijn hals dicht
    lauw en smoort mijn stamelen
    waar ik u roep
    waar ik u niet kan roepen

    roept gij mij

    Categorie:Vr.Vorm-rest

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs