Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dolce far niente
    werken is een vader
    weelde is een moeder

    ik zuig mij aan haar welgevallen
    vol van tijd
    en wieg gedragen op haar rug
    de uren zoet

    de zon is keurig
    en de maan
    zit goed

    waaraan ik niet begin
    hoeft niet voleind
    er blijven altijd
    dromen
    over
                                               eind

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knor
    knorretje is knor geworden
    knor gaat in de pan
    ik trek mijn harnas aan

    mannen trekken
    knor op zijn stro

    mijn oren staan op uit ik ben
    niet thuis ik heb het niet gehoord
    het mes heb ik slechts in een flits...
    spreek mij niet aan het is al goed
    ik pomp aan zijn poot en jah
    ik roer verdomme 

    mannen zetten
    de ladder op

    daar hangt knor binnenste buiten
    als een gulle gave van de goden
    en al wat in en aan en van hem is
    wordt in blije dank aanvaard

    alleen... wanneer de avond valt
    over de paarse boerderijen
    de Coebergh allen rozig
    heeft gekleurd

    ga ik naar huis 
    langs het modderig slachtveld

    daar

    zie ik zijn snuitje liggen
    zo bleek zo... zo van hem
    mijn harnas valt in duigen
    en het regent op het grafje
    van mijn vriend

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brood op de plank
    ik heb een kat ze is van huis
    ik heb een wolk die overdrijft
    een dak een regenpijp die vangt
    er is de tafel haar verzameling
    van stoelen rond een blad

    met enkel

           korenvelden
           boterbloemen volle koeien
           scharrelkippen zout-met-zout
           bruingebrande koffieboeren
           lezen Multatuli en zijn rede
           tot de hoofden

    dat belooft

    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poëmata
                il faut les cajoler, ma belle

    bestaat er wel een raad
    die eleganter wandelt op de loper
    tussen tong en hemel

    neen!

    kom in mijn armen arme woorden
    die ik kreeg, gevleid natuurlijk,
    kom, ik zal jullie omkleden
    met muziek en beelden
    die verschuiven als

    uit wolken
    geplukt

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstilling
    nu hangen er geen hazen meer
    in koele kelder te besterven
    totdat het vuur de wijn
    de lach van warme
    vrouwen geuren
    kleuren weeft
    doorheen
    orgieën

    onverzadigbaar.

    de dichter is mijn jager nu
    hij brengt de buit
    die lichter is dan 't blad
    waarop ze ligt

    een woord

    dat hij getroffen heeft
    gehaald
    voor mij uit 't grijze

    van teveel


    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romantisch uitje
    o dichter minne-
    streel voor mij de lier
    gevleugeld lied je hand
    zozeer nabij de adem van
    het al het grenzeloze
    zijn waarin wij

    jij en ik en tussen ons
    niets anders dan...

    hij knabbelt iets
    kraakt een walnoot
    pelt de driehoek van
    een beukennootje
    spuwt de pellen

    uit

    half-time
    ik heb het koud
    als de arbiter fluit

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde
    we leggen alles voor elkander neer
    de zaden die we droog bewaarden
    binnenshuis een winter lang

    om beurten keuren we de gaven
    eerst nog trillen handen
    aarzelt een voet

    even later laten we elk oordeel
    varen duiden onbevangen
    de gebaren naderend

    het nu het uur de eeuwigheid
    een ogenblik het splijten
    van het niets

    het zwellen van de vliezen
    eindelijk uiteindelijk
    het water
                     in de wijn

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De scrabblepoëet
    nee meneertje
    vraag me niet
    ik hou niet van vol
    zinnen vind ik saai
    zo wol
    lig ik luier
    liever onder
    bovenlaken
    van katoen
    geef ik
    tussen slaap
    en waken
    blokjes weg
    gooi ze op
    een hoop

    van zege

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Product
    hup hup zei de vader
    toen hij mij aardde
    er zwaaide die dag wat
    de moeder nam mij
    in het ei van haar buik

    de vader die zag
    dat het goed was sloot
    zelf-genoegzaam de poort

    hij had nog gezegd
    wat je hebt wat je zoekt
    wat je verder wilt kunnen
    zit opgeplooid achter je ogen

    was het dat maar geweest
    ik was graag begonnen
    maar ik kwam te laat
    er lag al een straat

    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Positivo
    zo hangt de bleekgestreepte
    regen hier als zie ik hem

    tussen andere gordijnen
    neem de blauwe die met pluis

    van wolken of de zachtste
    zegt men waarop roze ligt

    te wachten tot de avond valt
    hoewel nog vaker wordt de stof

    geprezen waarop mensen staan die
    vriendelijk langsheen hun hond

    handjes wuiven ook kon
    ik die frisse kiezen lentegroene

    jonge blaadjes boterbloemen
    boerenjongens en een koe

    maar de bleekgestreepte
    regen is van zilver...

    ik wil denken dat hij mij
    gekozen heeft

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De trouwerij
    Beurré Hardy en Bonne Louise d'Avranches
    beloven jullie trouw als man en vrouw
    tezamen in dezelfde schaal te rotten
    elkander na te zijn in vreugd en rouw?

    ze keken wat opzij, dan naar de Dubbel Flip
    die hen in deze monotone slaap verbond

    met links van hem Comtesse de Paris
    en rechts de bastaardzoon van dikke Saint Rémy

    de peren in de kerk kregen op slag
    het buikbruin van dit zoeterig vertoon

    de Gieser Wildemannen en de Winterjannen
    pokdalig in hun huid maar vast in 't vlees

    die hoopten dat nu snel de klokken zouden luiden
    onder de wimpels op de torenspits

    maar wee o wee die toren was op sterven
    na dood: de top eraf de lol 't gelui voorbij!

    ze schaakten schielijk de Triomphe de Vienne
    en klommen met de buit de hoogte in

    ja, zo is het geschied, geloof me toch!
    Triomphe mocht op de toren staan en staat er nog.

    Categorie:Parlando
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalig gestoord
    er mogen in gedichten geen roze slierten meer verschijnen
    aan de horizon de kim de einder en de monotone zon
    zijn afgeschaft te fnuikend voor lantaarnopstekers
    die voorbijgaan aan de mens waar hij gezeten

    op het laatste bankje naast een doodgezwegen park
    zich uit voldragen leegte een amfitheater bouwt
    en lacht en wijst en huilt en slaat gemeend zijn
    handen in elkaar wanneer antigone het zand
    niet vindt eurydike het struikelen moet
    overdoen en orfeus' lier verloren
    in een apenbroodboom hangt

    zeg niets als je hem bezig ziet die heerlijk wijze
    gek leg niet je hand al was het maar heel even
    op zijn arm genees hem niet zijn ziekte is
    zijn troost zijn roeping en zijn leven

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De negende maan
    Een speeltuin slaapt. In 't roestige scharnieren
    van schommels krassen griffels op een lei.
    De glijbaan doffer, nergens snoeppapier, een
    vergeten jasje hangt gewezen bij

    het hek dat ik omzichtig open. Jij,
    was jij maar hier mijn kind, je grappig zwieren,
    jij tomeloze, tuimelende meid.
    Nu wil je enkel nog mijn zuchten sieren.

    Je daagt mij uit? Ik hoor je klare lach
    ik zie je plots uit fotolijsten springen.
    Je zipt de jaren tot een ogenblik.

    En óver vragen, vóór het weten van
    sta ik met ons en met vandaag te zingen.
    Jij werd geen jij, je blijft voor altijd ik.

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtdier
    op vlakke dagen loop ik
    een zeloot gelijk
    stoot ik mijn tenen
    aan pietluttigheden
    en hun schaduw zelfs

    nacht is beter

    hol om in te wonen
    weten dat de namen
    slapen en dat haast
    haar pool gevonden heeft

    alleen nog leeft
    het teken aan een wand

    die verder
    dan de sterren is

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dichter
    in open veld stelt hij zijn ziel tentoon
    achter een wemeling van woorden

    dat frêle bladerdek waaronder licht
    beweegt op willig toeval want

    zijn goden dobbelen, niets is
    voorzien alleen de maan

    al eeuwen

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In rook
    ik roep zo graag de kleine ballerina
    als mijn gedachten stokken
    in de wielen van mijn doen

    zij danst ze los en dun
    met froezel en op rode spitzen
             
          kruidig blad
          gerold in vlas en kemp

    naar alle hoeken
    van de kamer verder nog
    het raam de straat en dan

    ze zijn niet weg
    wie weet hoe ver ze gaan

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheppen
    waar wij van weten moe
    verlangen naar vergeten
    gaten scheuren in kalenders
    gisteren naast morgen kleven
    op dat ene blote nu
    menen we te scheppen

    jong papier uit oude zijde
    in de kuipen losgescheurd
    dun gespreid op het stramien
    klitten alle vezels samen

    en er ritselt iets
    als nieuw

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voilà
    een pardoesje
    konkelfoes je
    op een speelgoedtamboerijn

    koop een wijsje
    voor een prijsje
    heb j'er een bij Albert Heyn

    laat nu muisje
    in het huisje
    dansen op een pieprefrein

    red je hachje
    ho dat mag je
    met een kronkelknoopjesrijm

    wip nu baasje
    over haasje
    baasje zal tevreden zijn

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontaard
    armzalig straatlicht heeft
    de rosse kater afgelikt
    hij loopt nu geel
    de kop bijna gebogen
    staart gestroomlijnd
    bang en dun
    trekt hij een streep onder de dag

    waar is nog diepe nacht te vinden
    droomt hij, malse muizen,
    minoe wil hij wel verkrachten
    maar hij weet allang niet meer
    hoe hij dat moet

    ontmand zoekt hij het parkje op
    de restjes uit het schoteltje
    de doos de vod de geuren
    van het vrouwtje dat hem voedt

    Categorie:Over dieren
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niksen
    ik ben de grote nikser
    ik niks de hele dag
    wanneer er niks te niksen valt
    ben ik geheel van slag

    dan tol ik als bezeten
    bezeten door een beest
    een kriebelbeest een kleintje maar
    die jeuken nog het meest

    ik krab wat hier ik krab wat daar
    verjaag de muizen uit mijn haar
    ik vijl  mijn nagels bij 

    ik koter met een schuivertje
    het smeersel uit mijn oor
    mijn navel doe ik dagelijks
    onder het niksen door

    vanbuiten ben ik aangekleed
    vanbinnen ben ik hol
    dat is 't wat me niet lekker zit 
    doe mij maar buikje-vol

    die kleren kunnen dan ook uit
    het niksen is gedaan
    sluit mijn ogen dim het licht
    'k ben heel en al voldaan.

    Categorie:Op rijm gezet

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs