Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijntje
                                voor J.
    de lucht is anders
    blauw dan blauw
    en hij smaakt naar
    witte rozen
    mosjes op de schors
    van de platanen blozen
    al hun kleine weelde
    bloot verwonderd in
    de eerste zon lopen honden
    hupser dan op andere dagen
    en daartussen gaan de mensen
    jassen los en kinderen en

    ik vertel je dat

    in een ader van de Leie
    rimpellachen huizen
    speelt de wind de lijnen
    vloeiender mijn hele stad
    luidt nu een hooglied

    ik
       vertel je dat

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cilja's wedstrijd
    Cilja's wedstrijd op Dicht Talent

    De oproep

    "Wie schrijft de leukste, orgineelste interpretatie van deze gevonden woorden?
    Prijs: de nooit afgehaalde kristallen bol van de winnaar van de kerstwedstrijd: Aap.
    Jury: Cilja Zuyderwyk & Jan Doornbos."
    © cilja zuyderwyk

    De readymade

    readymade of objet trouvé

    meer dan 150 standaardkleuren
    dat geldt voor platen, stringers
    de rods en de fritten

    billets, casting cullet maar ook
    blowing cullet op voorraad

    u kunt billets per stuk afnemen
    en cullet per kilo

    ook halve platen
    zonder meerprijs

    in de studio kunt u zelfstandig
    werken of met onze hulp
    uw werk uitvoeren


    © cilja zuyderwyk | 30 mei 2010 

    -oOo-

    Ik nam deel met

    1. Objet perdu

    wat mag het wezen, heerschap?
    -een bakje friet, een kleintje
    dat is dan tweeënhalf

    hij legde achteloos een kalf
    een gouden kalf, drie cijfertjes
    een vijfje met twee o'tjes
    naast de de ketchup-uier neer

    billetten van die waarde
    worden niet aanvaard meneer
    kunt u niet lezen dan?

    het heertje neep zijn ogen dicht
    -mijn brilletje is stuk,
    al voor de twaalfde keer

    gemor kwam uit de achterban
    het heertje kreeg een kleur

    het snoof de geur van Heineken,
    het keek al naar de deur

    maar eer ie daar doorheen kon gaan
    gingen de klanten aan het slaan

    van voor van rechts van achteren
    glas rinkelde alom

    toen kwam de cullet-dame aan
    d'r emmer was nog leeg

    ze raapte alles bij elkaar
    voor mozaïekjes, zei ze, maar

    ik wil in ruil voor deze geste
    oranje frieten, 't zijn de beste

    de juffrouw aan 't fornuis
    die zei: "kom jij maar achterom
    ga er gerust je gang
    wanneer 't niet bakt dan roep je maar
    men helpt je dan wel wat"

    ze poetste toen meteen de plaat
    ging huiswaarts toe en plat

    *
    2. Een uitvinding

    de man de vrouw de gaten
    in de glasbak op het plein

    en dat die waren veel te klein
    voor magnums en dame-jeannes
    die oma zaliger bewaarde

    de vrouw de man de wandeling
    het huis in opbouw om de hoek
    de man die keek naar hoe
    het aan van de

    betonmolen

    en op een nacht, toen alles diep
    in slaap of slap lag onder dons
    toen zeiden ze:
    nu is't aan ons!

    ze laadden al de rommel op
    en dumpten die ik zei al waar
    dus daar en duwden op de knop

    de molen draaide zingend rond
    een zaterdag een zondag lang

    en groot was hun verwondering
    toen zij des maandagsmorgens vroeg
    de zaak gingen bekijken

    ze schepten knikkers uit de bak
    niet helemaal maar ongeveer

    ze zoenden en versmolten weer
    want scherven deden nu

    niet langer zeer

    *
    3. Klaar!

    zwier je string maar in de wolken
    laat hem blowen in de wind
    ga van bil Jet ga van bil

    laat het boekje waarin honderd-
    vijftig standjes links daar-

    boven op het zinken dak
    van die gadverDamse toren tronend

    boven 't vlakke land

    ga van bil Jet ga van bil
    tel nog lang de vele kleuren

    op je rug van rood naar blauwend-
    groen, zelfs gelen wijken stil

    met de hulp van Lasonil

    -oOo-

    "De genomineerden zijn vanaf heden gekend, in alfabetische volgorde:

    Cartouche
    Jindoni
    Marcel
    Rhinda
    Wenlez"

    © cilja zuyderwyk - 6 juni 2010

    -oOo-

    En de prachtige kristallen bol gaat naar... Rhinda, met het gedicht

    Made in Leerdam

    hoe maak ik je
    dat vraag ik je

    geel of groen in strakke houten ribben
    op stokken kaal van kleur
    of spin ik je

    wie blies en blaast de brokken
    trekt platen krommer dan
    dan wacht ik, zuig je, blaas je
    industrieel

    ik wil je wrijven bol en kietelen

    zeg dan hoe haal ik je
    dan aap ik je

    © Rhinda

    Einde wedstrijd. En ik was zo verliefd op die kristallen bol... helaas, 'k pakte ernaast. Maar leuk was 't ie wel, die wedstrijd!


    Categorie:Waar is de tijd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Theetjes
    De Theetjes zijn ludieke reactie-versjes, een herinnering aan mijn kort verblijf op Dicht Talent -2010- onder de naam "scrib".

    De Theetjes 1
    Geïnspireerd door "Egotisme" van Hanny, waarvoor dank.

    scrib, ik vin j'een toffe peer
    al ben je helemaal geen heer
    je bent mijn grootste favoriet
    hi tiger, ik bemin je zeer

    de spiegel liegt, de lichtinval
    die maakt van jou een niemandal
    ga liever in het water kijken
    het is wél nat, voorzie een val

    De Theetjes 2
    Geïnspireerd door de wedstrijd op Dicht Talent: "schrijf een ode aan Keats".

    "Ode aan Keats"

    ik ben tot scharrelkip gepromoveerd
    ik scharrel op het erf van dichter Keats
    een druppel bloed, een joy voorgoed
    een meisje dat de afspraak mist

    nadat ik vlijtig heb gepikt schud ik
    wat vlooien af, mijn veren glad
    en trippeltrappel naar De Thee

    daar los ik dan het resultaat
    van vele scharrelsessies
    en iedereen is mee

    ik jodel van contentement
    al komt dit niet aan bod

    er kraait een haan
    hij kraait drie keer

    oh god, oh god... oh god!

    De Theetjes 3 -
    n.a.v. het vertrek van Roger Blaevoet

    hee Blaevoet, blijf toch maar sonnetjes schrijven
    ik vind een jambendansje best wel tof
    het scheelt geheid een sjekkie bij de kof
    't verfrissend liedje dat, naast slaap verdrijven

    mijn voze hersentjes verkwikt en óf
    ik dan gezwind in actie schiet! geen vijven
    geen zessen meer, geen sikkeneurig kijven
    maar hopsakeeën, handjes klappen, lof-

    trompetten uit hun strakke hoesjes halen,
    de toetertjes, de bubbels! ow, ojee...
    't is nog wat vroeg daarvoor, en 't regent... balen

    past beter bij de weerberichten, nee?
    nou goed, ik zwijg alweer in alle talen
    en hijs de vlag: dag dag, dag ach, dag wee!


    Categorie:Waar is de tijd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testament
    wanneer ik dood ben
    sluit mijn ogen
    teder want ze waren
    mij zo lief

    leg mijn handen niet verloren
    onder kruis en paternoster
    maar ontfutsel ze nog even
    wat ze nooit hebben
    begrepen
    weet

    er is geen weerstand meer

    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aliënatie
    Ze zou een tango schrijven aan zijn voeten
    een wilde polka zwieren om zijn hals
    zich laten draaien in de wijde wals
    van grote dagen, diepe nachten zoeten

    met snoozy-lachjes op zijn ogen waar
    hij slaapt in haar. Ze zou zijn wimpers groeten
    nog voor hij wakker werd. Er zou niets moeten
    alleen maar mogen altijd mogen, maar....

    Hij roept, wil vlees! Ze schudt het pepervat
    doorprikt gebraad. Terwijl het witlof fruit
    ontglipt het botervlootje aan haar handen.

    Ze kijkt naar hem, ze wil hem zeggen dat...
    Hij hoort niet meer, hij staart zijn ogen uit
    op beelden van voor haar te verre landen.

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zevende dag
    De storm jaagt wolken zand en schuim over het strand.
    Je rug gebalde weerstand recht je hoge kraag.
    Ik ken jouw wens: altijd een zondag als vandaag,
    zo'n zweepslag in de mist van dit verwaterd land.

    Ik? Hoor Sibelius, een verre achtergrond,
    zie door het raam het wuiven van mijn liefste boom.
    Het huis een warme haven voor intens gedroom,
    glas binnen handbereik, pantoffels en de hond.

    Zo leeft elkeen op zondagen zijn kleine wens.
    Hoewel er in de schriften staat dat God die dag
    tevreden zijn gedane werken overzag,
    denk ik dat Hij op 't laatst nog even tot de mens

    gesproken heeft: bekijk en kies, want alles mag.
    Dat deelden wij, die avond na de rijke dag.

    *idee en eerste versregel zijn van Joop Komen, waarvoor dank.

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemis
    ik weet niet van waaruit ik schrijf
    vanuit mijn hart mijn maag mijn darmen
    vanuit de kriebel in mijn armen
    het stormen in mijn helse lijf

    of schrijf ik om het woord te leggen
    geheel gespreid gestreeld gekozen
    een maagdeke dat ligt te blozen
    om wat het zich zichzelf hoort zeggen

    welneen, ik schrijf vanuit mijn ogen
    als orfeus die verloren zingt
    nadat hij omkeek, omkeek mens!

    naar haar die op de teerste vliezen
    genadeloos -  in één moment
    de tijd gebald - werd uitgeprent

    Categorie:Op rijm gezet
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De terugkeer
    Ze keek tot hij verdween in haar pupillen,
    de leegten die haar doodgeboren droom
    naar binnen zogen in die dunne schroom,
    bij alles wat ze ooit had durven willen

    en dat haar stom ontglipte. Dat fantoom-
    verdriet in kelen die niet kunnen gillen
    een onbestemde honger moeten stillen:
    de wortelresten, de gevelde boom.

    Maar door de tunnel, achter zwarte gaten,
    ziet zij een nooit gedachte lente aan:
    zijn kind, zijn naam, hij heeft haar niet verlaten.

    Ze weet het nu, ze zal zijn wegen gaan.
    Het spoor dat hij haar stervend heeft gelaten
    blijft in de welving van haar voeten staan.

    *in samenwerking met en naar een idee van Joop Komen

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meeting
          [de spreker stapt op de trede]

    Behorend tot de minderheden
    verhef ik thans mijn stem!
    We hebben nu genoeg geleden
    zeg ik nogmaals met klem.

    De haringen zijn uitgedeeld,
    en zie ons hier nu staan!
    De een te veel, de and're niets
    om mee naar huis te gaan!

    Wie weet waar zijn zij heengegaan,
    die alte kameraden
    één meldde zich al dood, morsdood!!

    Want zonder haring, minstens drie,
    wordt niemand hier
    nog groot!

    [gaat af]

    *levendige herinnering aan de korte maar bruisende 'sterretjes'-tijd op Schrijf.Net, een initiatief van Gerard Dupree, die, samen met een onbekende jury, 'talentvolle dichters' met één tot drie *-retjes beloonde. Er was gemor, te voorzien, maar er roerde tenminste wat!

    Categorie:Waar is de tijd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat mij
    laat mij niet langer weten
    wat ik weet van woorden
    de gestelde wetten
    leg mij geen kaarten voor
    waarop de weg met naam
    geschreven staat en het
    waarheen

    zeg niet dit is zeg niets
    ik luister niet ik kijk
    veel liever weg
    tot is ontbloot wat mij
    nooit eerder werd getoond

    geschoond misschien
    zal ik dat kunnen zeggen
    waar ik zwijg

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perelieren
    Op Schrijf.Net organiseerden Hubert Voorhoeve en Jeanine Hoedemakers een wedstrijd:

    "Schrijf een gedicht over een of de PEER."

    De debuutbundel van Danny Degenaar "Eternelle lust geen bollen" werd ingezet als prijs.

    Ik noemde mij voor die gelegenheid Popote, en won de bundel met onderstaand vers:

    Gezellig perelieren

         kom hier, jij beurzeken vol sap
         jij malse venusdochter uit de verre
         bongerds van mijn jeugd

         je bent niet recht je bent niet krom
         je hebt geen stekels of geen bolster
         je valt niet om gelijk een pruim

         je zit waar ik je zet. we kunnen dagen
         perelieren jij en ik, totdat je mij verleidt
         het water langs mijn tanden loopt

         wat mij genoopt te bijten in je buik
         je kruikje van genietingen verzadigd

         beet adam in een appel? wat een grap!

             uit: De keuken van Popote

    Ik had het gedichtje in 't Vlaams willen schrijven, dat vond ik veel sappiger klinken, maar ik zou me daardoor te snel verraden hebben tussen al de Nederlanders op deze .nl-site.

    Hier dan:

    Gezellig perelieren

          kom hier, gij beurzeken vol sap
          gij malse venusdochter uit de verre
          bongerds van mijn jeugd

          ge zijt niet recht ge zijt niet krom
          ge'n hebt geen stekels of geen bolster
          ge rolt niet weg gelijk een pruim

          ge zit waar ik u zet. we kunnen dagen
          perelieren gij en ik, totdat ge mij verleidt
          het water langs mijn tanden loopt

          wat mij genoopt te bijten in uw buik
          dat kruikje van genietingen verzadigd

          beet adam in een appel? wat een grap!.

    Categorie:Waar is de tijd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichterbij
    ik moest maar eens wat minder dichten zei de dichter
    tegen zijn vrouw die naast hem stond en muffins bakte in
    de vormen van papier waarop hij verzen schreef
    daar hij haar nog niet elders had zien staan
    dan in zijn dompig brein waarin ze rook
    naar ambrozijn en koeler maan
    verbaasd keek zij hem aan

    legde

    de vaatdoek in zijn handen
    toonde hem de weg de waarheid
    en het leven dat hij met beide handen
    greep in schuimend sop de kommen en
    de koppen van de menger klopper kneder en
    hoe hij nu wist dat zij niet langer geurde áls maar echt
    een ovenwarme muffin was en hij volmondig at van haar


    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Life sucks
    op honger drijven wij
    gezellen naar de overkant

    er vaart een boot voorbij
    een dwaze vlag gebaart
                    de oorlog is gedaan
    een dode jongen gooit
    zijn lichaam overboord

    de kapitien in polychroom
    staat twee minuten
    uit de wind

    wij vreten gulzig
    zingen zelfs
    en zinken

    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boegbeeld
    de kleine kromgegroeide vrouw
    die ik eerst grijs zag staan
    als leunde ze
    tegen de even grijze golven aan
    die achter haar
    op witte regels een oneindig
    voortbewegen schreven

    zij stond zo stil

    of toch niet
    want heel even
    heel langzaam wiegde ze
    haar smalle schouders,
    haar getaand gelaat
    toonde die glimlach
    die ik niet noemen kan

    ze was niet grijs

    verholen kleuren
    lichtten op
    oud-rood een zindering
    van zijde
    een toets van goud
    nog zichtbaar bij haar hals
    en vele blauwen in het ogenschijnlijk
    vale van haar jas

    een boegbeeld zag ik

    dat ooit gesneden
    uit nog te jong
    nog bijna bloeiend hout
    nu oud verweerd maar
    waardig voorwaardelijk
    de boot blijft sieren

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het dagje wel
    hijs de vlag de Friesche Vlag
    strooi Completa in Moccona
    Petit Déjeuner van Lu
    pak de dag met Compactuna
    Polifila in de scheuren
    Piwel staalwol schuurpapieren
    Levis Mur Fluid Injection
    heksentoeren Sadolin
    Rubson Trimetal Satijn 
    aan de uitgestreken wanden

    Fix & Finish schuur je handen
    zet de ladders aan de kant
    plof en lees

    de ochtendkrant

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleding-ketens
    Ze zou 't klassieke pakje niet meer dragen.
    Het knelde, werd wat sleets na zoveel jaar.
    Zo! Met een triompfantelijk gebaar
    trok zij het uit en stelde zich geen vragen.

    In blits-moderne snit wou ze behagen:
    gedurfd, uniek, o noem het gerust raar!
    En nieuw van top tot teen tot in d'r haar:
    aan rode piekjes wou ze zich ook wagen.

    In trendy look trad zij in 't openbaar.
    Men bracht meteen de handen op elkaar.
    Een groot succes! Aanbidders! Hoe conform

    het kledingstuk nauw aansloot op zijn doel.
    Ze pronkte, praalde in haar zelfgevoel,
    maar eer ze 't wist was zij... in uniform.

    *in samenspraak met en naar een idee van Joop Komen

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bloemetje
    o
    -o°O°o-
    °°O°°
    |
    |
    |
    ik kies die morgen voor je uit
    een hele mooie kijk de zon
    loopt al ontbloot langs
    het gordijn we zijn
    voor haar
    niet ver verwijderd
    van elkaar we liggen samen
    in haar oog te slapen nog ze schuift
    geluidloos langs de schakelaars vult
    kamers met haar licht van blauw
    naar rozerood-oranje tot een
    dag we kunnen onze ogen
    sluiten droevig zijn
    en weifelen
    we doen het niet

    *een bloemetje voor J., toen jarig en wat ziekjes... - 25 april 2004

    Categorie:Lichtjes typo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomerjeremiade
    klamme dagen
    kleven op de nachten
    en versmachten ze
    met laat lawaai

    straten zwaar
    van oude warmte
    in de gevelstenen
    opgesloten
    wijl de wind
    lamlendig ligt te staken

    open ramen
    lokken zelfs
    geen speeltjes uit
    met glasgordijnen
    en het kleine
    anders o zo fris en
    kittel-lachend windorgeltje
    hangt er roerloos bij
    als dood

    ik zucht de woorden
    briesje... koelte... god,

    waarom verlaat gij mij

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de hitte
    de straten stinken
    ingedikte hitte gist
    in de cloaca van mijn stad

    belegen zweet de tijd
    uit gore roosters goten garen
    vuiligheid die niet verwaait
    niet eens met blikjes vrolijk meer
    de nacht in danst of ritselt langs
    de gevel vriendelijk nog even
    navertelt over hoe goed

    de ijsco was

    de dag blijft aan de avond kleven
    al ligt de zon nu als een rijpe bes
    achter de huizen, zijn de schaduwen gewist,
    de stenen houden al haar warmte
    binnen langzaam langzaam
    gaar ik tussen lakentjes

    van bladerdeeg

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonneslag
    laat mij linnen hemelbogen
    spannen over alle torens
    van mijn stad

    zie de schepen binnenvaren
    porseleinen uit Limoges
    op de langgerekte tafels

    glazen menigvoud geslepen
    Baccarat damasten kleden
    goud bedrukte

    zachte leren van de meesters
    uit Cordoba over stoelen
    lichte eiken

    uit de wouden waar het lommer
    heel een zomerlang
    blijft hangen

    roep de donkere zigeuners
    hun violen en hun ongeschoren
    bloed

    blozend toont Babette de wijnen
    terwijl Christo achter sari's

    stenen eilanden verbergt

    Categorie:SeiZoenen

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs