Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blue screen of death
    dotje is nu dood
    alle draadjes dolgedraaid
    het blauwe zwijgen

    zijn oog geblindeerd
    troosteloos kijk ik hem aan
    een cycloop met staar

    de oude muis ligt
    verdwaasd aan een zwart infuus
    de prullenbak gaapt

    ik speel piano
    het azerty van mozart
    beethoven is doof

    er belt iemand aan
    ik zeg dat ik uien hak
    trek de stekker los

    *herinnering aan de crash van mijn allereerste PC, °2000 en liefdevol "DOT" genoemd.


    Categorie:Haiku-Senryu
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van die dip-dagen
    er kruipen trage dagen over straat
    moedwillig naast het zebrapad

    hun loze monden schurend aan
    asfalt dat fluistert rond een

    spoor van kouder bloed
    armoedig is hun kleed

    tot op de buik versleten
    ze lonken naar de overkant

    de stoep is veel te hoog
    het regent in hun ogen

    de nachtwacht brengt
    ze zacht weer thuis

    legt ze te slapen naast
    vergeten dromen


    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van een baksteen
    de klinkaard de blote met handen getemde
    klei die ik zie en die kerken schraagt kathedralen
    voegt met het vuur van de ovens de kleur
    die nog smeult in de as van de droom
    heb ik lief

    de hellere zachte die huizen beademt
    nadat het potsierlijk behang van de muren
    gevallen, plamuren van pleister allang zijn
    verschuurd met het staal van de tijd
    heb ik lief

    want gewarmd in de zomers gestrengd
    en gesneden gevormd naar de hand
    van de bouwer gebrand in de ogen
    van zieners en dichters -mijn aarde- ik
    heb u lief

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die god van mij
                  "Help uzelf, zo helpe u..."  juist!

    mijn god is warm
    ik noem hem liefje
    en hij mij ook
    ik trek hem elke avond
    overspelig in mijn bed

    we giechelen wat af
    ze mogen het niet horen
    ze weten er niet van
    van ons

    en als ik hem vergeet
    te roepen roept hij
    mij en zegt: awel?
    dan zeg ik: nou!
    en ik vertel het hem

    hij lacht mij altijd uit
    keer op keer op keer op keer
    'leer nou toch eens te wachten
    want zo ver kun jíj niet kijken'

    hij heeft gelijk

    een stoute mug
    heeft ondertussen
    in mijn oor gebeten

    awel?
    en hij: ho ow!
    de horretjes vergeten?

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzenissen
    ik vroeg de muze of ze even bleef
    of ze een vrolijk lied voor me wou zingen
    ze keek ver weg van mij langsheen de dingen
    het open venster in terwijl ik schreef

    verdwaalde woorden zocht, herinneringen
    mijn ogen sloot in dromen dook dan scheef-
    gezakt weer rechtkwam en - toe maar, vergeef
    het haar - op zoetgevooisde zuchtjes gingen

    haar tas haar lapjesjas haar strohoed door
    het raam. en zij daarbij. voorbij! het wachten
    heeft nu niet langer zin ik ga ervoor:

    ik bak een ei en een sonnetje. klachten?
    hier is het zout. ik heb een houten oor
    ik fluit de blues en gaar, diep in gedachten

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plannen
    we willen niet meer we zullen niet langer
    we kunnen misschien iets anders doen
    dat stukken beter
    maakt

    een linkere schoen aan de rechtervoet
    een weekdagse pluim op een zondagse hoed
    de duim op het oog
    van een vingertop

    de boeddha voor één dag
    ontdoen van schuinse
    buikgedachten

    zijn lach
    wat luider zetten

    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Palaveren
    het was een groots moment
    we zaten aan

    naarmate het gehalte geest
    ging stijgen in ons bloed
    begonnen we te vliegen

    de vrouw in mijn vizier
    dreef jaren weg van hier
    naar later naar wanneer het kind...

    een heer vloog traag terug
    in hoe het was geweest

    rechts zat een jongen
    rampen te voorspellen
    de freule links bezong
    een duif met in haar bek
    een maagdelijke buxustak

    we deinden uit

    opeens begon het midden
    van het tafelblad te gloeien
    er daalden tekens
    in een graal van licht
    een alfa en een omega
    herinner ik mij nu

    ze losten in elkander op
    het was een vreemd moment

    uit voorverwarmde kopjes
    dronken we de koffie na


    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vleugels van papier
    elke morgen dromen we:

    de lavendelwitte vogel
    dat hij neerstrijkt
    op het blote
    tafelblad

    de vleugels spreidt
    en breed blijft liggen
    kleed wordt voor het altaar
    van de dag

    dan gaan we zitten

    delen brood en breken
    woorden over of omtrent
    be-treffend zus en zo
    maar treffen nooit

    we roken best gezellig
    door al valt de as
    borduren onze wensen
    op een roze wolk

    tot ons uit oogpunt
    van de naald
    de draad ontglipt

    dan maar
    de goden haten

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de late dag
    hoe schoon zijt gij
    mijn dag
    als ge begint te knikkebollen
    de handen in uw schoot
    geen schaduw nog  verkruipt

    het blauwe uur duurt maar heel even
    dan slapen alle bomen zwart
    op het vertrouwd-verkleurde laken
    boven mijn stad

    in huis kalmeren schemerlampen
    laaiende peertjes
    uit de wandklok druppelen seconden
    de avond in

    een haastige auto trekt een doffe streep
    geluid over de dode straat 

    ik schilder in gedachten nevelslierten
    die verder boven open weiland hangen

    en misschien, heel misschien
    zijn daar wel warme dieren


    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sonnet voor Sophia
    In verre tijden toen de appels rood
    begerenswaardig aan de bomen groeiden
    wijl Adam en zijn Evaliefje stoeiden
    nog op hun hoede voor wat Hij verbood

    de Schepper van hun leven en de dood:
    van die waaraan de vreemde bloesems bloeiden
    de boom der goeden en van de verfoeiden
    wie daarvan plukte stond aan onheil bloot.

    Maar het gebeurde! Hij heeft het gezien!
    "gij dwazen!" vloekt Hij. Sophia misschien
    -die hij nog vlug vantussen scherven raapt-

    zou Zij, getooid met Waardigheid en Woord
    de zoete balsem brengen naar het oord
    zal Zij het doen, terwijl Hij zich verslaapt?

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diepdenken
    op het vuur staat de pan
    en daarin ligt de pap
    en daarbij staat het vrouwtje
    te denken

    haar ogen die gaan
    van 't plafond naar de muur
    op zoek naar de zin
    van 't bestaan

    bij de vloer kijkt ze dwars
    door de wereldbol heen
    met daaronder alleen
    stomme luchten

    geen engel geen duivel
    niets is er wat zich
    aan haar zoekende ziel
    openbaart

    tot een woord uit het diep
    van de pap in de pan
    haar bevrijdt van de mist
    in haar hoofd

    het zegt blob en ze wéét
    nu, iéts weet ze al zeker:
    de pap in haar pannetje
    kookt.


    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertwijfeling
    Er staat een wezen op de horizon.
    Het waaiert niet het wenkt niet maar het kijkt.
    Het blinkt over het water en het wijkt
    geen ogenblik. Ik wandel in de zon,

    gestrand. De maten, het gewicht geijkt,
    de heup geolied, vaste passen on-
    bewogen, schouders losgezwierd. Het won-
    der mensenkind dat even God gelijkt.

    Maar in mijn nekvel is een haak geslagen:
    ik werd geënterd hoewel ik geen boot
    geen luchtschip ben met volle buik. Ik breek

    voorzichtig want ik kan ze niet verdragen
    die ogen in de verte en hoe groot
    het antwoord is, hoe bang de oversteek.

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Self´oMatic
    in de morgen
    grijs geblokt alleen
    maar schouders heeft hij
    ingeslikt zijn kop
    wil hij mij welkom pinken
    uit zijn nek denk ik
    ik pin terug

    schudt hij de kaarten?
    kwispelt hij?

    ik leg mijn hand
    en voel hem brommen
    niet gemeen
    maar vierkant één
    en al gedienstigheid

    dag vrind zeg ik

    hij groet terug
    heel keurig

    uitgeprint

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peptalk
    ze kwam
    we praatten wat

    over het vlinderhondje
    en dat het nog heel jong is en
    dat ze het een keer mocht meenemen
    één keer maar bij haar man
    op palliatieve

    haar man, goh, niet eens stervensoud
    en dat zij daar zelfs inderhaast nog
    voor de kerk getrouwd zijn
    hij met zuurstofmasker en morfinepompje
    zij met mascara

    die vormde nu een zwarte streep
    vanuit haar linkerooghoek terwijl ze het vertelde
    aan mij en aan dat meisje in het wassalon

    ze ging

    we hebben geluisterd
    we vonden het vlinderhondje zo schattig

    Categorie:Parlando
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde's lust
    Mijn vader had een toverdoos
    vol wonderbare dingen
    een wollen wolk een zijden zoen
    een naamwoord dat kon zingen

    een wereld met een kop eraan
    waarop ie dan kon staan
    en een kassei die huilde om
    de regen en de maan

    een kromgegroeide rechtelijn
    een vierkantig rondeel
    een vleugellamme koekoeksklok
    en een zwart-wit penseel.

    Er zaten ook nog rijmen in
    die rijmden almaar door
    en dweepten met, wat er ook was
    een fijnbesnaard gehoor.

    Mijn moeder zeurde aan de vaat
    "Wat doe je daar nou mee
    met al die rommel? En vooral
    met 't deinen van de zee!"

    Daar werd mijn vader droevig van.
    "...haar ziel loopt leeg, o nee..."
    Hij haalde toen die zijden zoen
    en dichtte haar daarmee.

    Categorie:Op rijm gezet
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erato

    ik was een zwijn, mijn lief
    ik schuurde aan jouw flanken
    juk en jeuk van 't lijf

    ik vrat je bras als was het
    godenspijs  en zoog de dooiers
    uit je glibberige ogen

    erato zou je heten
    zei je zong je schreeuwde
    je mij uit mijn slaap

    terwijl ik droomde
    van voor jou te bijdegrondse
    dingen zoals kabouters

    aan de vaat en
    bezems die vanzelf doorheen
    de kamers gingen

    je krijgt vandaag
    de buitenwacht. ik zie je weer
    vannacht dan zal ik

    knorren bij je oor
    en jij, jij zult verbaasd vertellen
    dat wij, erato, jij en ik

    gewaagd zijn aan elkaar


    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtschrijven
    kijk nu hoe ik schrijf zonder pen
    met een veertje zo licht uit het nest
    van een eider gewaaid op het kleed
    naast mijn bed tussen pluizen
    en stofjes van niets

    zo onthecht zonder blad op de
    ruit van de nacht in mijn wazige
    adem de neus al wat nat
    van te dicht op het glas

    weet ik mij een stip in de lucht
    trek ik vlokkende strepen nog één
    en nog één, een ster over huizen
    hun stenen gezichten waarachter wellicht...

    maar ik schrik want zo vuil
    zo gebobbeld gebuild als ze
    stommelings staan in het schuine geschijn
    van het straatlicht zo had ik
    ze nooit eerder gezien

    het veertje gekrompen mijn adem
    terug naar het binnen van
    kamer met kleed en het bed
    onder dons voor het
    broed van de eider

    meer niet

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Writersblock
    Gobelijn in alle staten tolt
    zijn enkels in een knoop gedraaid
    de haren wild, de witte snor verwaait
    de klanken die hij poogde
    saam te rapen
    tot een woord.

    Verdraaid!

    Wie heeft er in mijn trukendoos
    gegraaid wie heeft er mij bestolen?

    Moet ik nu net als alle gortdroge meneren
    een kopje krant gaan slurpen
    bij de boterham
    één natte stomweg platte
    traan verpinken soms, vertellen
    kijk, na dagen werd een hond gevonden
    in een put. Hij ademde nog

    dood
    gewoon?


    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stil even
    de dag gaat plat
    ik zie het aan mijn schoenen
    ze neuze-neuzen op de mat
    de rechter links de linker rechts
    wat maakt het uit
    ze zijn een paar

    ik had de vaat nog kunnen vragen
    hoe het voelt om dagen
    schots en scheef gestapeld
    overeind te blijven staan
    heb ik maar niet gedaan

    zo net voor 't slapen gaan

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wervelwind
    het rukt zich los
    de wind slaat door
    weet zich met zich
    geen blijf meer

    -YES WE CAN-

    de dingen denken
    dat het is gekomen

    voor hoge ramen dansen
    flarden kranten ongericht

    een colablik raced in de goot
    met een fles van ouwe klare
    de cola haalt het aan de meet
    en wordt ontvangen
    door
    een menigte klein vuil

    het is de stormloop van
    het stof der aarde
    het is verheffing
    en onthechting
    bevrijding en
    beweging
    almaar door
    het vrije vliegen is het

    enkel
    het landen

    dat
    moet nu nog komen

    Categorie:SeiZoenen

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs