Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Februari
    vandaag kwam ik de liefde tegen
    ze leek te dampen in de winterkou
    de ruiten bloosden reeds ze deed
    de stoep de goot waarin het schuim
    de schilfertjes van gisteren
    gewillig loodste naar vergetelheid

    ze was gewoon de kleine dagelijkse
    vrouw haar handen spanden zich
    om zeem en lap en dweil
    ze wrong hen wreed en wapperde bevrijd
    de straat vol geuren van lavendel
    kamperfoelie en limoen

    straks als hij thuiskomt
    zal zij hem
    een schotel warmte doen

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Famke
    hoe het begon:
    we zaten aan een tafel
    weet ik nog

    de boter was heel zacht
    het was zomer buiten, zwoel
    wij zouden praten
    over een tuin geloof ik
    en een groter huis

    ik zei
    hoe zei ik dat
    de hond is vuil
    niet zo ik zei
    je hond zou
    ja
    en zonder overgang
    zag ik je elders

    zitten op de grond
    je rug gerecht de benen
    wijd gespreid de hond
    zo dicht zo daar

    en jij begon haar zijden haren
    te kammen toegewijd aandachtig
    liefdevol omslachtig ook
    geen plekje heb je
    ongemoeid gelaten

    het bliksemde

    ik had je
    lief ik had
    je kunnen haten

    *herinnering aan een geprek met mijn vriend † A.B.

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Re-ACTIE!
    Alles voor 't plezier van 't schrijven

    reactieversjes op

    -de zich 'objectief' noemende dichters en recensenten
    -de maniakale woordverkrachters
    -de vrijdenkende anti-sonnettirannen
    -de magerzuchtigen
    -de uitvinders van de naamwoordvervoeging en het jejijen
    -de scouts-op-zondag-van-de-straat
    -de veelplempers
    -enzovoort



    testcase

    de dichterkens op 't wereldwijdeweb
    ze lurken aan de tijd al bakkeleiend
    als mottenballen tantes pinkhoog vleiend
    elkanders en een anders holle kweb

    een enkel keertje zinken heel omzichtig
    hun afgeroomde ogen in het dik
    ze schrikken dan en murmelen doorzichtig:
    ik vind, nou ja, ik meen, maar wie ben ik?

    eens thuisgekomen schoppen ze hun toffels
    niet onder stoel of bank maar door de ruit
    en trekken zij hun stoute schoenen aan

    dan gaan ze anoniem en zonder moffels
    -hoe tegendraads dit hier ook staat te staan-
    zo dagen zij de rauwe waarheid uit

    eigen weurden

    zeer langwerpig slingerapen zich de miksoepweurden
    van het grootste naar het kleiner grut der
    blaters aan de dunharige draden van het winternet

    bakelei een koekoeksklok van eigen deeg hoor hoor
    hoe aborigineel ze interapig in de potten slepelen
    want eigen weurden eerst en wie niet meedoet

    is een vlieger voor de klater van hun zelfrijzende
    zandtaarten de staart onwederroepelijk verkleefd
    vercollageend in saamgeraapsel niets staat nog

    apart de eigeneerstigheid blendeert ogen oren mond
    we eten wortelkool en preibes peerknollen met
    zie naast appelsaus en kelen onze slikken in

    vrij moet

    en kent er iemand nou een fijner nummer
    dan stappen op de maat van het sonnet
    de slenterende straat een neus gezet
    met hakken op de klinkers als een drummer

    en tussentoontjes fluiten voor de pret
    tot ergernis van menig scheve hummer
    die zwalkt van hot naar her of nog de hm'er
    de laaggebrilde hooggeneusde wet

    die jou in vrijheids naam een voetje licht
    de prei de selder alles voor je soep
    de krant de mug de olifant een troep

    van dingen die je liefhebt op de stoep
    en niemand hoort je stomverbaasde roep
    je reutel in jouw ongelikt gedicht

    minimalisme

    de gezette
    gesettelde dichter schrijft

    ik zit op
          waarop?
    de gezette dichter hoort zijn
    zwaar te dragen
    lezer lichtjes denken

    schrapt op
    weegt
         voeg ik iets toe?
    schrapt ik

    zitten

    zit

    door De Gezette Dichter
    uit: "Het Niets"

    de gezette dichter is tevreden
    een geur van puur humaan geluk
    omkrult zijn zinnen nadat hij
    als poogde hij om op te staan
    een bil verheft

    vanuit het centrum
    vult de periferie zich met vlucht
    de vleugels van zijn neus
    verwijden fijner nu
    geniet hij zich een zelf

    vertoevend in een geur
    van onderbuiks geluk
    snuift hij de geest

    je nept me nipt

    je tippelt steels mijn ogen
    je horizont mijn zicht
    je wil mij mede dogen
    je valst mijn ochtendlicht

    je nept me nipt. de stilte
    kamert rondom ons bed
    dat davert van de bilte
    je zweet je handen wet

    ik boxershort mijn delen
    maar jij behaat geen moer
    je deurt in ambergelen
    je draait en baadt me loer

    nooit zal ik nog bebillen
    een blauwe pelikaan
    ik rood mij nu ik shirt me
    ik trek mijn schamen aan

    doeternietoe hoehoe

    allez hup et on y va!
    geen gedoe geen tralala
    dichies aan ballonnetjes

    waaien boven festivals
    hippig hopt een nieuwe wals
    boven bier in tonnetjes

    en wie wet ons en wat let ons
    poëzie? is blablabla
    maar zo'n festi! vals of... zeg maar
    dat brengt centjes in de la

    Categorie:Waar is de tijd

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs