Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thanatos
    dat ik nog zo graag zou leven
    later als ik over-leden ben

    nu sterf ik elke dag
    een beetje meer en geef ik
    aan de aarde weer
    wat ik van haar gekregen heb

    mijn ijdel zorgen 
    de vergaarde tafels stoelen
    kasten vol herinnering de vrienden
    dingen en een lijf dat hoorde
    wat de mensen zegden vogels
    kende en de wolken zag

    ze neemt het zo gedwee terug
    mijn aarde, als een wijze moeder doet
    met de scherven van te dwaze overmoed.

    zal ik nog wonen buiten haar? 

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rechtbank
    zeven roze varkenskoppen
    zaten voor
    ze droegen zwart-satijnen
    tabbaarden

    onder hun dikke nek
    een witter nog dan Dashgewassen
    stijve geplisserde

    zeverlap

    het meisje werd geroepen
    twee zware blonde vlechten
    wogen op haar stoute borstjes

    wacht maar tot ik groot ben!

    -zeg iets-
    zei een miss
    verstandig buiten schot
    boven gebreide blauwe kousen

    -waarover-?
    er viel een stilte
    als na de doodstrijd
    van een bromvlieg

    -over het afval-
    dat was een lapsus

    het meisje zag ze praten
    de koppen
    ze zei, zonder te spreken:
    hoe houden uedele heren in godsnaam
    die zeverlappen zo wit

    toen zakten de blauwkousen van miss
    verstandig af

    het meisje groette
    boog, flikte in de gauwte nog
    een revérence

    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfstblues

    de oude boom liet
    aan de storm een dikke tak
    jong is de wonde
                
                *

    een kind in windjak
    met boekentas langs de ka
    bootjes onder zeil
                
                *

    de geraniums
    staan uitgedund bij het raam
    opa ziet nu meer

                *

    bloesems walsen nog
    op mijn jurk in de droger
    buiten rijpt het fruit

                *

    blaadjes vallen niet
    ze mogen één keer vliegen
    los als vogels zijn


    Categorie:Haiku-Senryu
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de poezen Mup en Rufus
    Mup en Rufus, zus en broertje
    sliepen warmpjes bij elkaar

    Op een dag, ik zag 't gebeuren
    begon Rufus haar te keuren

    dat liet ze gewillig toe
    van spelen werd ze nimmer moe.

    Rufus wilde verder gaan
    er kwam ergens iets op gang

    een gedrevenheid als nooit tevoren!
    Daardoor liet hij zich bekoren

    om wat dieper in te gaan
    op haar vrouwelijke charme

    maar de jongeheer, ocharme
    kende nog niet goed zijn baan.

    Zoekend naar 't bevrijdend plekje
    reed hij driftig op haar kop

    zij vergaf hem, maar de sloeber
    liet haar plotsklaps in de steek

    hij verdween over de daken
    en is nooit meer weergekeerd.

    Mup is onlangs overleden,
    heeft haar hele kleine leven

    likjes op haar kop gewreven.

    *dit is het waar gebeurd verhaal van de poezen van mijn dochter. Rufus was een zeer mooi symetrisch zwart-wit gekleurd katertje. Mijn dochter troostte zich met de verbeelding dat hij 'naar Parijs vertrokken was en daar fotomodel was geworden'.
    Magere troost... er was veel oprecht verdriet, toen.

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit is een lied alleen voor kinderen

    ik zou je willen zeggen, pukkelkop
    of meisje dat een moodswing om de tien
    minuten kent, doe maar, wind je niet op
    over sonnet, rondeel en Tante Trien

    die plotsklaps alles beter lijkt te weten
    van rijm en metrum, jambe of alexandrijn
    en zelf de vrijheid neemt de kreten
    en gefluister recht uit het hart

    zomaar in fladderende vlinders te herkennen
    of in een appel die te rotten ligt
    op oma's aanrecht want de kinders
    zijn niet gekomen deze zondag, neen

    wat sneu, maar voor de kleine vliegjes
    maakt dit alles helemaal niet uit
    ze lijken vrij en lustig in hun doen
    en dansen vrolijk om de appel heen

    *de titel is van Dimitri van Toren


    Categorie:Op rijm gezet
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine herfstsonate

    de bladeren verkleuren aan de bomen
    omen

    een trage rups kruipt naar een ander leven
    even

    haastig gaat de kruisspin aan het spinnen
    innen

    het duistert vroeg, ik sluit de ramen
    amen


    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik zie

    Ik zie
    Dali

    een nest vol ogen
    waarop de wereld broedt
    en kuikens baart
    van allerlei pluimage
    op hoge poten 't meest
    een enkele keer
    een dodo

    maar die
    speelt niet meer mee

    hoewel want uitgeleefd
    en naderhand
    herboren

    inwisselbaar

    als doden zijn in dromen


    Categorie:Over dieren
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Traumdeutung


    plots...
    [de daken bloosden onder de opkomende zon]

    zat daar een grote vogel
    machtig, donker-purper glansden
    de veren op zijn borst

    ik opende wijdarms het raam
        ik riep hem niet
        of toch

    hij spreidde langzaam zijn vleugels
    zo statig, behoedzaam schier

    verlangen zwol in mij
    hij naderde werd groter donkerder de lucht
    werd zwart er was geen open blauw geen vluchtweg meer

    angst sloot het raam
    en alles

    werd bloed



    Categorie:Over dieren
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijnpunt
    zal ik

    mijn cynisme slijpen
    aan de zoetsteen van je ziel
    vlijmen
    langs het wetleer van je huid

    durf ik

    builen bij je opensnijden
    etter van verwording zien

    kan ik

    neen ik kan niet
    woede bruist over mijn handen
    keer op keer
    kerf ik in mijn eigen hals

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In gedichten
    landschappen lándschappen
    heb ik gezien overal land
    schappen vol zonnen die rijzen
    en dalen als kazen op 't schab
    van de kaasboer van dienst

    en vogels die vlinderen
    vlinders die vogelen liefdes
    veel liefdes in tranen gesopt
    pikant of met zoet

    zure saus opgediend
    in het bekertje 
    bedelaar die als wees
    of als stakker of staker
    of dronken verdronken

    in nissen van erger
    dan erg. maar het ergst
    is de wereld, die hangt
    nu al eeuwen te tikken
    en nog loopt hij niet
    op die sisser af

    naar verluidt zijn 't de
    dichters geweest hun
    gedachten verpakt
    in cadeautjespapier
    gingen over de toon
    van een bank en het stel

    dan mee met de duiven
    post voor wie hunkert
    naar muisjes gewoon
    zonder schuit zonder

    nood is een zaak voor
    wie rijmelaar is

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kids
    de school is uit
    de winterzon loenst met een halftoe oog
    naar moedertjes die bol
    van naarstigheid verzamelen

    oh! voor wanneer? vraagt iemand
    nog en het hoeveelste
    telt ze al niet meer als plots
    de poorten opengaan en ronde
    kinderstemmen stuiteren
    tegen glad gezemelapte ruiten aan

    ze rollen weg, de huizen in
    ik blijf nog even

    buiten staan

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grumpel
    grumpel groeit op krakke ronden
    steentjes teentjes toten luid

    bruilenpest de broeken uit
    moe rast appeltjes vandiege

    zonde kneel en zegelkruid
    schuur de haartjes van je huid

    blode brodeloze kneuzen
    niezen neuze reuzedol

    broest een wolluk dunne gruppen
    gaat de grumpel uit de bol

    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Total loss
    zo lodderlam mijn ogen
    lezen rondjes uit een vers
    gebakken hostiebrood

        en eet, dit is mijn lichaam

    woorden krassen diep in
    deerlijk gecastreerd papier

        drink, dit is mijn bloed

    ik mep een mug ik kus een draak
    ze vraagt aan mij waarheen ik loop

        laat alle hoop


    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het lied van de vis
    een toveroor heeft zich
    te fluisteren gelegd
    geheel en gans en effen als
    de katbesnaarde strijkstok
    van de wind op minnewater

    binnenin het slakkenhuis
    kolkt een slok geluiden

    holle varkensblazen
    drijven op het spieglblad

    het oor toch hoort de weergalm
    in het lijflied van de vis

    tegen kant noch wal

    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mail-vrienden
    we tonen
    meer en meer
    de kleur van de karakters
    die we zorgvuldig toetsen

    een dieper weten
    legt stapsteensgewijs
    tussen heen en weer
    van woorden veilig
    witte vluchtheuveltjes aan

    daar herkennen we ons
    in elkaar

    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verliefd
    wat moet ik doen wat moet ik doen
    als door iets overmand
    val ik voortdurend uit de toon
    noem ik de vuilste straten schoon
    een buurman
    zeurpiet van beroep
    omarm ik zomaar op de stoep
    en dans met voeten van de grond
    gelijk een gekke mus in 't rond
    en jij krijgt ook een zoen

    de regen vind ik heerlijk nat
    in wolken zie ik zachte bedden
    en al wat gist'ren tegen zat
    lijkt plotseling gered

    en dat alleen
    alleen doordat
    ik toch weer van
    de vlinders weet

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rebels
    Maar mensen toch, dat zijn toch geen sonnetten!
    De bakkerin, een spitse helleveeg,
    wees woedetrillend op de hompjes deeg,
    keek met een viezig oog naar de kornetten

    die bibberdend verkleurden. Eentje zweeg
    in alle talen om het onheil te beletten.
    Helaas, een andere die ging een keel opzetten
    van oei en ach en kijk de trog is leeg.

    Ze draaiden snel de kleppen van hun petten,
    hun ogen veilig afgedekt. 't Venijn
    zou zich uit volle borst verzetten!
    Zo stond ze daar bedreigend stoer te zijn.

    De kleinste zag nog net haar platte tetten.
    'Uit volle borst? Veel zal het dan niet zijn!'

    *ludiek reactie-sonnetje geschreven n.a.v. de Sonnettenwedstrijd op Schrijf.Net

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fatrasie
          ballade van een metamorfose

    rat en varken lagen samen
    zonder opperhuid of vragen
    daaromtrent narcoleptisch
    bij estée [tic] a

    op bed

    hun staart werd afgezet
    ze zouden ruilen

    rat was 't lange slepen moe
    varken wou het krullen laten
    en de beer de das omdoen

    zo geschiedde zo gedaan

    na het spotlicht kwam de waarheid
    uit een donker hol gekropen
    rat vergat d'r staart te krullen
    varken trok de kurk uit ieder vat

    en ze hebben zich verhangen
    zonder opperhuid noch vragen
    daaromtrent.

    *een fatrasie is opvulling, soort nonsenspoëzie, zinloos tijdverdrijf.

    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hic et nunc!
    Ze schreef op ieder blad hetzelfde woord,
    in blije halen of verkrampt. Verborgen
    soms achter overmoed of lamme zorgen:
    ze had de harpen van de hoop gehoord.

    En altijd weer geloofde ze in morgen,
    in later en in beter. In de graal
    die zij zichzelf beloofde, telkenmaal
    wanneer het duister dreigde haar te worgen.

    Met niets dan honger in haar loze handen,
    ontwaakte ze, eerst twijfelend en bang.
    De toekomst leeg. Van uitgeleefd verleden
    restten alleen nog rafelende banden.

    Ze rechtte zich. Ze schreef op het behang,
    met vaste hand, trefzeker schreef ze: heden!

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ouder - Wijzer
    toen ik nog een leven had
    zo'n leven dat niet spoorde
    spoorde ik best goed
    met mij

    ik zag mijn wereldkaart
    op zeepbellen bewegen
    razend kortstondig
    veel te grote kraters
    in het zand daarna

    nu blow ik wijzer woorden
    trager taaier graai er
    her en der en hou
    wat mij nog rest aan dwaze durf

    voor morgen

    Categorie:Ik-verzen

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs